f 1.15 -EDRAGFN Stad a. 't Har i n g vliet eerste blad onze Flanel ade - Middelharnis 'ktuigen - Motoren en het beste vindt U bij GRATIE-INRICHTING :LGISCHE MAATSCHAPPIJ ÏEMEENE ASSURANTIËN N.V. G. PENNING ZOON - DIRKSLAND UDIE-WATERVERF Beste VRIJDAG 17 AUGUSTUS 1934 Hollanders in den Alpenrit. MOTTE N. 1 r feels hun reis voortzetten. Volgens het voorloopig onderzoek moet het |ngeluk veroorzaakt zijn door een fout van en der treinbeambten. De botsing. De botsing geschiedde tusschen een snel trein, die Halle had verlaten en een binnen- amenden extra-trein uit Leipzig. De machinist van den extra-trein werd ge lood. Nader vernemen wij, dat de gedoode pas- hgier een vrouw is; zij stierf aan hartverlam ming tengevolge van den hevigen schrik. Het ongeluk is op een afstand van 100 M. |an het station gebeurd. De machinist van en specialen trein had reeds bemerkt, dat hij een verkeerde lijn reed, en had daarom de |aart verminderd. Daaraan is het te danken at het ongeluk nog niet ernstiger is geweest, [lietteniin zijn toch de beide voorste wagons elkaar geschoven. De locomotief van den |xtra trein is geheel vernield. AANSLAG OP EEN TREIN. De sneltrein MoekdenKirin in Mandsjoe- Jje is tengevolge van een aanslag ontspoord, lij de ontsporing kwamen 16 menschen 0111 Jet leven, terwijl 20 reizigers min of meer (rnstig gewond werden. VERKOOPINGEN. bp ZATERDAG 11 AUGUSTUS bij inzet 1 en ZATERDAG 18 AUGUSTUS, bij af slag, telkens des avonds 6 uur (zomertijd) te Ouddorp in het Logement Akershoek, ten verzoeke van den heer Klaas Mastenbroek wonende te Ouddorp: 2.77.40 H.A. of 6 G. 12 R.V.M. bouwland te Stellendam in den I polder Nieuw Stellendam onder den Dam- dijk. Kadaster Sectie A No. 354, in 3 koo- pen en combinatie, te aanvaarden bloot- schoof 1934, 0.49.15 HA. of 321 R.V.M. I bouwland ,te Ouddorp in het West-Nieuw- land, aan de he van Pieternella Musch, I kadaster Sectie A No. 901, verhuurd aan A. en T. Westdijk tot 11 Nov. 1939 voor 75,- per jaar; 0.57 H.A. of 375 R.V.M. bouwland te Ouddorp in het Oude-Nieuw- land achter het Waaigat, kadaster Sectie B I No. 1209 verhuurd aan A. en T. Westdijk tot 11 Nov. 1939 voor 75,- per jaar; 1.85.10 HA. of 4 Gem. 9 R.V.M. weiland te Ouddorp in het Oude-Nieuwland aan den Langeweg, bij de Broekmanstee, gunstig gelegen voor den bouw van landhuizen, kadaster Sectie B No. 1188, in 2 koopen en massa, te aanvaarden 1 Nov. 1934; 0.86.5. H.A. of 1 Gem. 265 R.V.M. weiland te Ouddorp in het Oudeland, nabij den Kel- derweg, Kadaster Sectie E No. 2455, te 1 aanvaarden 1 Nov. 1934 en 1.29.70 H.A of 2 Gem. 247 R.V.M. weiland te Ouddorp I op de Jonkerstee, Kadaster Sectie D No. 968, te aanvaarden 1 Nov. 1934. Notarissen VAN DER SLUIJS en VAN DEN BERG. Iditeit 70 c.M. van 4.10 M. Iteeds slechts p uitgebreiden zin. tncurreerendst Complete werktuigen bij aan- >r hun volle gebruikswaarde VAN met Nederlandsch kapitaal, onder Neder- I branden ln Nederland sedert 1914 Comm. in Effecten. eiken boekhandel. Prijs per kwartaal f 1, Losse nummers 0,076 ADVERTENTIËN van 16 regels1,20 Elke regel meer 0,20 Bij contract aanzienlijk korting. Dienstaanbiedingen enDienstaanvragen f ]f— per plaatsing tot een maximum van 10 regels, elke regel meer 15 cent. Interlaken-St. Moritz. Dit is een zware en ook een veelbewogen dag geweest, waarop de emoties reeds des morgens om 4 uur aanvingen. Toen toch raak te bekend, dat Mutsaerts den vorigen dag 10 strafpunten opgeloopen had. Als een loo pend vuur ging dit bericht door alle Holland- sche kamers en binnen enkele minuten stond het geheele gezelschap in pyjama op den gang, dit opzienbarende feit te bespreken. Mutsaerts, de Brabantsche Ford-rijder, die tot dusverre zoo'n uitstekenden wedstrijd ge reden had, een toonbeeld van rust en van 'kalmte, die nooit een enkel risico nam en overal op tijd, met een veilige speling van enkele minuten aankwam, zou daar nu op eens met 10 strafpunten belast zijn? Niemand begreep er iets van en de zonderlingste ver onderstellingen werden door de opgewonden menschen in nachtgewaad geuit. Totdat ten slotte Mutsaerts zelf verscheen en kalm als altijd een verklaring van het geval gaf. Bij het verzegelen van de radiateur bemerkte hij, dat een der zegels een weinig beschadigd was, en had hij dit terstond aan één der officials getoond, die daarvan dan ook aanteekening maakte op zijn routekaart. Deze aanteekening was door de controle-commissie gezien, die daaruit de gevolgtrekking maakte, dat het zegel tijdens den rit beschadigd was, waarop 10 strafpunten stonden. Een vergissing dus, die spoedig opgehelderd zou worden. Bakker Schut en Krabbenbos verschenen, aan de startplaats met een nieuwe voorruit, die de Forddealer te St. Moritz hen bezorgd had. Het kostte hun een kleine 10 minuten deze te monteeren, een tijdverlies, dat aan Bakker Schut wel toevertrouwd was om vóór de eerstvolgende controle in te loopen. Het koppel Van Beeck Calkoen-Van Wamelen, was nauwelijks gestart, toen zij een verkeerde straat insloegen en de geheele startplaats was opeens in rep en roer. Een heidensch spek takel van claxons, motoren van motorrijders, auto's die draaiden enz. had gelukkig het resultaat, dat Calkoen opmerkzaam werd ge maakt op zijn fout, waarna hij snel keerde, om den goeden weg in te slaan. Het was een bitter kouden morgen en de route was een aaneenschakeling van hooge bergpassen, die de rijders tot boven het sneeuwgebied voerden, waar de temperatuur tot rondom het vriespunt daalde. De eene bergpas volgde bot op de andere, de Grimsel was bestegen en afgedaald toen zonder over gang de bestijging van de Furka weer begon. Een dertigtal kilometers door de laagvlakte en dan volgde alweer de Oberalppas. Zoo tegen een uur of half acht stonden de eerste rijders zich reeds te verkleumen voor de controle de Disentis en trachtten zij zich met warme koffie te verwarmen. Hierna werd het leven beter. Wij daalden af naar de Tes- sino, het Italiaansche gedeelte van Zwitser land, waar het warm was. De Bernardino-pas voerde steil naar boven en daarop volgde dadelijk de Splügenpas, waar het koud, nat en mistig was. Op deze pas, bijna boven aan den top, zagen wij een aantal menschen op den weg staan, die heftig gesciculeerend ons beduidden te stoppen en eenige meters verder stonden wij voor een ruïne. De Ford van Wieleman met een ge broken vooras tegen een Zwitsersche Packard, FEUILLETON. OUÏDA Naar het Engelsch door C. BAARSLAG. Dit blad verschijnt iederen Woensdag- en Zaterdagmorgen. Het wordt uitgegeven door de N.V. Uitgeversmaatschappij „Onze Eilanden", Tel. Int. No. 15 Voorstraat Middelharnis. 41) Zij was zoo •verlangend de stem van Faust weder te hooren. ..Ais gij niet vermoeid zijt, dan zijt gij grillig, ma chère," sprak Zouroff lachend. Ik heb u hier ge bracht opdat men u zou zien; men heeft u gezien; nu ga ik naar de club. Kom." Hij sloeg haar mantel van witte veeren om haar heen, alsof zij geheel met sneeuw bedekt was, en verliet met haar den schouwburg toen de gordijn weder opging. Hij liet haar alleen naar huis rijden en ging naar de Rue Scribe. Daar was zij blijde om. „Je hebt valsch gezongen, Corrèze!" zeiden spottende vrouwenstemmen vroolijk tot hem in de foyer. Hij was zoo ten toppunt van zijn roem, dat er met een kleinen flater, dien hij gemaakt had, gerust geschertst kon worden. „Pardieu!" zeide Corrèze, de schouders ophalen de. „Pardieti! denkt ge dat ik dat niet weet? Er was eene vlieg in mijne keel gevlogen. Het zal zeker morgen in al de bladen staan. Dat is de aangename zijde van beroemdheid." Hij maakte zich van zijne kwelgeesten af, en ging naar zijn rijtuig zoodra hij van kleeding had ver wisseld. Het was pas éen uur, en hij had heel Parijs om zich te vermaken. Maar hij gevoelde zich ontstemd en op heel Pa rijs misnoegd; nog éen valsche halve toon en Parijs zou hem uitfluiten hem zelfs. Hij ging naar zijne woning in de Avenue Marigny en zond zijn koetseir neg. „Dat beest!" zeide hij bij zichzelven, terwijl hij zijne kamer binnentrad; hij dacht aan Sergius Zou- die in elkaar geramd scheen en waarvan alle ruiten in scherven hingen. Een zwaar bloe dend heer, door de glasscherven gesneden, werd juist weggevoerd en een dikke chauffeur, wien het bloed uit een paar snijwonden langs het achterhoofd stroomde, stond temidden van een aantal menschen, die hem op heftige wijze verweten, de oorzaak van het ongeluk te zijn. Langs den rand van den weg zat van Vessem, Wieleman's mederijder, wiens witte overall bedekt was met bloed uit een hoofd wond. Eindelijk ontdekten wij ook Wieleman, die blijkbaar geen letsel had bekomen, be houdens enkele kneuzingen. Nortier bracht van Vessem, die blijkbaar met zijn hoofd tegen de voorruitsteun was gestooten, naar een hotel op een paar honderd meter afstand, waar een toevallig aanwezige Hollandsche dame zich verder over hem ontfermde. Een geneesheer, die onder het publiek aanwezig was, consta teerde dat Wieleman niets mankeerde, terwijl van Vessem slechts een ongevaarlijke snij- wond op het voorhoofd had, zoodat dit on geluk voor beide rijders nog wonderwel afliep. Maar de wagen was onbruikbaar en Wieleman was dus uit den strijd. Toen eenige minuten later ook Dr. Posthumus verscheen met zijn Ford V-8, en hij even stilhield om hem te onderzoeken, weigerde Wieleman alle hulp. - „Rij door," zeide hij, „wij kunnen onszelf helpen, jullie moeten rijden om den Gletscher- beker te winnen." Op den top van de Splügenpas, eenige kilo meters verder, bevond zich de controle. De laatste 80 kilometer naar de Finish in St. Mo ritz voerde nogmaals over eenige bergpassen, terwijl een gedeelte, dat op Italiaansch grond gebied lag, tot tweemaal toe een grens overschrijding bracht. Hoe vlug de douane beambten ook werkten, toch gingen daarbij enkele kostbare minuten verloren, die slechts op de laatste 20 kilometer langs het meer weer konden ingehaald worden, maar alle Hollan ders, die nog in den strijd waren wisten op tijd de finish te bereiken. Het was wel een heel zware dag geweest, vooral voor de wagens, die 361 K.M. lang zoo goed als voortdurend door moeilijk bergterrein en over zware berg passen hadden moeten zwoegen. Vooral van de motoren en ook van de remmen is ontzet tend veel gevergd. En de geheele route was doorploegd met diepe remsporen in de on telbaar vele bochten. St. MoritzVenetie. De vierde dag is een ware pechdag voor de Hollanders geworden, waar zij zich echter moedig doorheen geworsteld hebben. Het begon al bij den start, toen het koppel Posthu- mus-van der Mark niet gewekt werden. Bij die weinige nachtrust, die de rijders genieten, is een dergelijke vergeetachtigheid fataal. Meer dan een half uur te laat kwamen zij aan de startplaats, alle nummers uit hun omgeving en ver daarachter waren reeds vertrokken en nu wachtte hun de taak om al deze wagens op de nauwe Zwitsersche wegen, die boven dien door den regen gevaarlijk glad waren, in te halen. Het is hun gelukt, maar hoe hebben zij hun Ford daarvoor de sporen moe ten geven Elkander afwisselend aan het stuur joegen zij door de bochten, telkens haalden zij wagens, die voor hen lagen in en tenslotte is het hun gelukt, zij kwamen aan de eerste controle nog binnen hun tijd, zij bleven zonder strafpunten - een waarlijk wonderbaarlijke prestatie, wanneer men bedenkt, dat daar- tusschen nog de snelheidsproef op den Stelvio lag, waarvoor zij hun Ford toch nog eenigszins moesten sparen. Zij hebben alles op alles gezet en zij zijn er gekomen, waarmede zij roff. Hij viel in zijn leunstoel neder, en zat, in ge peins verzonken, alleen, terwijl hij aan een souper te vergeefs verwacht werd en menig vrouwelijk hart door zijne afwezigheid bitter teleurgesteld was. „Wie had kunnen denken dat het mij zóó schok ken zou haar weder te zien!" zeide hij, met zelf verachting. „Een valsche toon! Ik!" HOOFDSTUK XIII. 'Het was voor geheel het aristocratisch Parijs een verblijdend verschijnsel dat de in 't rood gekleede Suisse, met zijn stok met gouden knop, weder aan de deur van het Hotel Zouroff op zijn post stond en de lakeien in de voorportalen en entréekamers luierden, omdat dit teekenen waren dat Prins en Prinses Zouroff en ville waren, en dat de beroemde schoonheid van het Winterpaleis hare bekoorlijk heid en hare diamanten in de wereldhoofdstad had gebracht. Het Hotel Zouroff was, onder Nadine Nelaguine, altijd eene verzamelplaats geweest van al wat voor naam was; een neutraal terrein, waar alle politiek verschil vergeten werd, waar het Keizerrijk met de Foubourg en de Prinsen van Orleans met de maarschalken van de Republiek in aanraking kwamen. Het Hotel Zouroff was nooit zeer uit sluitend, maar altijd zeer schitterend geweest. On der de jonge Prinses zag Parijs echter in dat er waarschijnlijk meer aanzien des persoons en, dien tengevolge, ook misschien minder gezelligheid zou zijn. Er was in hare stille eenvoudigheid, haar trotschen ernst, iets van het oude régime, dat het nieuwe afschrikte. „Gij hadt honderd jaar vroeger geboren moeten zijn," zeide haar echtgenoot wrevelig tot haar. „Gij zoudt het huis tot een Hotel Rambouillet maken." „Ik ben niet op de aardigheden uit de „Figaro" aan mijne tafel gesteld, evenmin als op de wilde figuren van den cotillon in mijne balzaal; maar 't is uw huis, het moet er ingericht zijn zooals gij ver kiest," antwoordde zij bem, en zij gaf Madame Nela guine de teugels van het huiselijk bestier in handen én hield er zich buiten. een prachtprestatie hebben geleverd. De Stelvio is Europa's hoogste bergpas, 2800 meter hoog en 18 K.M. lang, langs een weg, die met ontelbare haarspeldbochten naar boven loopt. Deze berg moest bestegen wor den met een voor iedere klasse vastgesteld gemiddelde, dat voor de zware klasse, waarin alle Hollanders, behalve Cornelius, mede reden, 40 K.M. per uur bedroeg. Cornelius had pech en liep 40 strafpunten op, maar alle andere Hollanders kwamen ver beneden hun tijd boven, behalve Nortier, die 9 strafpunten kreeg en daarmede de mooiste prestatie, niet alleen van alle Hollanders, maar van alle 118 deelnemers, die nog in den strijd waren, leverde. Ziehier wat hem overkomen is: 6 KM. na den start kreeg hij een lekken achterband, 12 K.M. naar de top lagen voor den boeg en hij waagde het er op om door te rijden. Hobbelend sprong de wagen over den weg, slingerend sleurde hij door de bochten na; enkele kilometers was de band totaal gerui- neerd en vloog in stukken van den velg af, maar Nortier reed door op den velg. „Een Fordwiel houdt het waarschijn ijk nog wel", was het eenige wat hij zeide toen de wagen met een oorveidoovend lawaai over den weg begon te springen als een dolle geit. Daar kwamen Fissette-Weber aan, voor wie nog plaats gemaakt moest worden om op den smallen weg den slingerenden wagen voorbij te schieten, een Engelsch koppel loeide ook om plaatsruimte en ging voorbij en zoo na derde langzaam de top van den Stelvio, waar honderden toeschouwers, waaronder de direc teur van de Nederlandsche Fordfabriek, de heer Both, naar het wonderlijke schouwspel stonden te staren van een wagen, die in een oorverscheurend spektakel springend en zwaai end naar den top toedanste. Toen ten slotte de top bereikt was, werd vliegensvlug van wiel verwisseld en het wiel zonder band, waarvan de velg aan alle kanten gedeukt en gebutst was, als trophee achter aan den wagen gehangen, waar het verder den geheelen dag de bewonderende belangstelling van alle mederijders en officials trok. Tot zelfs aan de controle te Padua en aan de finish te Venetië, tot waar het gerucht van den Stelvïo- klim op een wiel zonder band reeds door gedrongen was, stonden de nieuwsgierigen de aankomst van Nortier's Ford af te wachten. Na den Stelvio lag Italië, het paradijs voor alle wedstrijdrijders voor de deelnemers open. Met welk een enthousiasme, gepaard aan een gracieuse dicipline die niets stroefs of afstoo- telijks heeft, werden de rijders daar begroet. In alle steden en dorpen was de weg volkomen vrij, met een honderd kilometer vaart konden de wagens door de straten razen, men wist het, iedere bocht was vrij, uit geen enkele zijstraat kon een wagen, een fietser of wat dan ook schieten. Op de bergpassen stonden de tegemoetkomende auto's stil, de zware auto bussen en vrachtwagens kropen naar den uitersten rand van den weg en overal waar de deelnemers voorbijkwamen juichten de voor bijgangers op de wegen en de langs de straten geschaarde menigte in steden en dorpen hen toe en vuurden hen aan om sneller te gaan. En als er dan een vrouwelijke deelneemster aan het stuur verscheen, dan klaterde de geest drift door de straten, dan klapten de vrouwen en wierpen de mannen met bloemen. Alle logeergasten in de vele pensions op de Costa Lunga en Rollo pas zaten op de terrassen en holden naar den rand van den weg, zoodra in de verte een wagen verscheen om te juichen en te wuiven. Zoo slingerde de weg zich voor de rijders uit over bergen en over passen, vele kilometers hoog om dan weer af te dalen Maar hoe zij zich ook zooveel mogelijk op den achtergrond stelde, toch maakte die slanke, fiere gestalte, dat bleek, ernstig gelaat, zoo koel en toch zoo onschuldig, een niet te beschrijven indruk watt neer zij de gasten van het Hotel Zouroff ontving; en de partijen, die daar gegeven werden, mochten in fijner toon winnen, maar verloren in entrain. Vere was niet voor haar tijd geschikt. De geest der bewoners deelt zich aan het huis mede, en zelfs in het Hotel Zouroff heerschte, on danks traditiën en het srandpunt, dat het had in genomen, ondanks zijne dwaze en buitensporige weelde, een frisscher en zuiverder atmospheer sedert de nieuwe prinses er ingekomen was. „Gij hebt eene jonge heilige getrouwd, en men krijgt in uw huis ook reeds een gevoel alsof men in eene sacristie is," zei de Duchesse de Sonnaz tot Sergius Zouroff; „ga nous obsède, mon vieux!" Dit was het gevoelen van de wereld. Zij was zeer bekoorlijk; zij was voornaam, zij wist veel, en hoe wel zij weinig sprak, sprak zij goed, maar zij was obsédante; zij gaf iemand een gevoel alsof men in de kerk was. Niettemin was Prinses Zouroff te Parijs de heldin van den dag. Al de hccrschende schoonheden waren voor 't oogenblik onttroond, en evenals men vroe ger in zijne club over zijne renpaarden en zijne maitresses had gesproken, sprak men nu over de \rouw van Sergius Zouroff. Lat ernstig, bleek gelaat, zoo onschuldig en toch zoo fiei, zoo kinderlijk en toch zoo verstandig van uitdrukking, met zijne sprekende oogen en zijn fijnbesneden mond, werd het studiebeeld van schil ders, het voorwerp van aanbidding der dandies ert van de wanhoop der vrouwen. Als meisje zou men haar bekoorlijk, maar te koel gevonden hebben en haar voorbijgegaan zijn. Gehuwd, had zij die positie, die ccnc vrouw sieraad bijzet, evenals diamanten dc schoonheid verhoogen, en het be korende van verboden vrucht, die den onverzadig- den smaak prikkelt. Zij maakte époque. Haar echtgenoot had dit wel voorzien, maar ook evenzeer dat zij zou tegenvallen. „Zij zal voor éen seizoen de rage zijn, om haar naar de vallei, voortdurend onder een bran dende zon, temidden van een onafgebroken eestroes der bevolking, die aanstekelijk werkte op de rijders en hen alle moeilijkheden licht deed tellen. Zij vergaten bijna hoe zwaar deze weg eigenlijk was, een afstand van 617 K.M., bijna voortdurend over bergen met slechts af en toe een klein stukje vlakke weg. Na Padua lag het bergland achter den rug en liepen de laatste 41 K.M. naar het eind punt in Venetië over een autostrade, waar voor de tweede maal dien dag de wagens zwaar op proef gesteld werden in een snelheidsproef over 10 K.M. met een zeer hoog gemiddelde, dat bij de zware klasse 110 K.M. per uur bedroeg. Hier vielen vele strafpunten, maar alle Hollanders voldeden glansrijk, de meeste Hollandsche wagens kwamen ver boven de geëischte snelheid uit en reden den proef met een gemiddelde van tusschen de 120 en 124 K.M. per uur. Zoo tegen een uur of zeven 's avonds arri veerden de eerste deelnemers in Venetië en werden per gondel naar hun hotel gebracht, waar zij ongeveer 8 uur aankwamen. De laatste uit de klasse der lichte wagens moesten de snelheidsproef op de verlichte autostrade in het donker afleggen en waren tegen midder nacht in hun hotel. De ontevredenheid over een dergelijke organisatie was algemeen. Men liet den rijders het beloofde land zien, niet van uit de verte, neen van vlakbij, maar zij mochten het niet ingaan. Een korte wandeling door de straten en het St. Marcoplein en dat was alles. Door de kanalen gleden de gondels in een schemerlicht, over het water klonk gui- taarmuziek en zang op de terrassen der café's genoten honderden van de zwoele Venetiaan- sche avondsfeer, die heel Venetië baadde in een mijmerroes van droomgeluk.maar de rijders moesten naar bed om den volgenden morgen om 3 uur op te staan. Van de wedstrijdorganisatie is het een groote psychologische fout geweest de route tot Ve netië uit te strekken. Men had verstandiger gedaan dien dag in Padua te beëindigen. V enetie-Zagr eb. Drie uur in den nacht, een zwoele Veneti- aansche nacht. Nu hangt de stilte over de stad, waar overdag en 's avonds de feestroes onafgebroken opklatert. Nortier en ik staan voor het open raam van onze slaapkamer reeds half gekleed en kijken uit over het stille water van het^ Canal Grande, waarover zich het licht van een enkele lantaarn droomt. Het is heel stil en heel donker buiten, maar op het water onderscheiden wij een vage figuur, die langzaam voortschuift. Éen gondel glijdt voor bij, guitaarmuziek tokkelt haast onmerkbaar bij het neuriën van een vrouwenstem, die ijl wegzweeft over het water. Dan verdwijnt de gondel onhoorbaar om een hoek van het ka naal en gemelijk kleeden wij ons verder aan. Eenige minuten later zijn wij in de hall van het hotel, waar de Duitsche wedstrijd Official ons begroet met „Heil Hitier. Frisch auf meine Herren, das fröhliche Rennen fangt wieder an". Waarom men dezen vijfden dag eigenlijk in het programma opgenomen heeft? Waarom ons te slepen van Venetië naar Zagreb, langs een route die geen enkele moeilijkheid biedt? Wij hebben nu reeds twee alpenritten mee gemaakt, de eerste georganiseerd door de Ita liaansche, de tweede door de Fransche Auto mobielclub. De organisatie van dezen derden Alpenrit is mustergiltig maar is gespeend van alle elegance. Het programma is volgestopt als een Frankfurter worst met alle mogelijke automobilistische prestaties, die op zichzelf voorkomen," Jiad hij reeds de eerste week na zijn huwelijk bij zichzelven gezegd. „Dan zal men haar entêtée en dom vinden, en zich tot eene andere wenden." Hij dacht in alle oprechtheid dat zij dom was. Zij kende Grieksch en Latijn, en zoo al meer, maar van alles, waardoor eene vrouw schittert, wist zij niets. Het leven dat zij leidde scheen Vere onbeschrij felijk woelig, vervelend en onbeteekenend toe; het was haar alsof zij gestadig gekleed en weer gekleed werd voor 'n nieuwe vertooning; altijd door vleiers omringd, verstoken van vrienden en nooit alleen. Zij vond het onverklaarbaar dat menschen, die hun leven naar hun zin konden inrichten, vrijwillig gedurige vermoeienis kozen en dat dan vermaak, noemden. Zij begreep er niets van. Dat hare moe der, na twintig jaar zulk een leven geleid te hebben, het nog met opgewondenheid en uit verkiezing kon voortzetten, scheen haar zoo wonderlijk toe dat zij er van huiverde. Zij had geen uur om na te denken, nauwelijks een oogenblik om te bidden. Zij was nog zeer jong, en terwijl de wereld nog sliep, stond zij vroeg op en zocht wat tijd te vinden voor hare oude gewoonten, hare oude bezigheden, hare oude studiën, maar dat viel haar zeer moeilijk; het maakte haar duizelig, het matte haar af, het ging niet. „Daarvoor ben ik dan verkocht," dacht zij met bitterheid. Haar echtgenoot was er bijzonder op gesteld dat zij er goed uit zag, en stond er on verbiddelijk op dat zij zich gedurig zou vertoonen; voor 't overige sprak hij niet met haar, of het moest zijn om haar scherp tc berispen als zij in een of ander opzicht, zonder het te weten, tegen de éti quette gezondigd had. Te midden van den schitterendsten kring in Europa was Vere zoo eenzaam als een gevangen vogel. Zij zou gaarne een vriend of eene vriendin gehad hebben, maar zij was beschroomd en trotsch, de vrouwen benijdden haar, en de mannen waren bevreesd voor haar. Zij was niet zooals hare wereld of haar tijd. Zij was schoon, maar niemand zou er ooit aan gedacht hebben haar te rangschikken onder „de schoonheden", die als zoodanig bekend waren door den lof van vorsten en door photo- waardevol zijn, maar die niet in eenzelfde kader passen. De geheele wedstrijd brengt iederen dag doorslaande bewijzen van het kolossale organisatievermogen der wedstrijd commissie, maar de belangen der deelnemers zijn totaal uit het oog verloren. Inderdaad, het is een kunststuk van organisatie om een rit met zooveel deelnemers door zes verschil lende landen te voeren op een wijze, dat alles klopt en nergens iets hapert. Maar daarvoor moeten die ruim honderd wagens, die geko men zijn om hun krachten te meten in een zwaren strijd door de hoogste bergen van Europa, dan ook een geheelen dag zoek bren gen op een 447 K.M. route voor toeristen, die geen enkele moeilijkheid biedt. De weg van Venetië naar Zagreb, 250 K.M. lang is een autostrada, die voert door schitte rende natuur, langs die onvergetelijke mooie kust der Adriatische Zee, waaraan Triest en Fiume liggen. Na Fiume gaat de weg het tamme Yougo- Slavische bergland in, over breede, nogal kronkelende wegen, die over lage bergen voe ren. Het wegdek is slecht, de banden hebben in de vier voorgaande dagen veel geleden zoodat tal van deelnemers lekke banden kre gen. Nortier had er zelfs twee. Toen korten tijd na het verwisselen van wiel Nortier voor een gesloten spoorwegovergang kwam, waar reeds meerdere deelnemers stonden te wach ten, liepen Davids en Habnit alle wagens af om de bestuurders te verzoeken aan Nortier den voorrang te geven, zoodra de boomen open gingen, opdat hij zijn verloren tijd zou kunnen inhalen. En er was geen enkele die niet aan dit verzoek voldeed. Om deze geste op zijn volle waarde te kunnen schatten moet men de wolken stof gezien hebben, die een wagen op de Yoego-Slavische wegen opwerpt. Het is een besliste onmogelijkheid om daar een ander te passeeren en een rijder, die door een of ander ongeval is achter geraakt hangt on herroepelijk van de welwillendheid zijner con currenten af om weer op zijn plaats volgend startnummer te komen. Het koppel van Beeck Calkoen-van Wamelen liep hierdoor zelf 12 strafpunten op. Zij waren achter geraakt door een klein defect, dat spoedig hersteld was, maar inmiddels waren verscheidene deel nemers gepasseerd, die niet bemerkten, dat er een wagen achter hen was, die verloren tijd moest inhalen. In de dorpen, waar de straten natgespoten waren, ging het nog, maar daarbuiten hingen de stofwolken een ondoor dringbaar gordijn van honderden meters ver achter iederen wagen. Bij aankomst in Zagreb wachtte den deel nemers nog een onaangename verrassing. Bij de Yougo-Slavische douaneformaliteiten behoort ook het aangeven van al het geld, dat ieder reiziger bij zich heeft. Een deel nemer aan een Alpenrit, die door zes ver schillende landen gaat, heeft natuurlijk veel verschillende deviezen bij zich, waarvan op gave verstrekt moest worden aan één enkelen functionaris. Urenlang hebben daar de deel nemers met brandend dorstige kelen van het Yougoslavische stof staan wachten totdat het hun beurt was om aan de douaneformaliteiten te voldoen. En daarna eindelijk konden zij hun hotel opzoeken, dat de voorste nummers den volgende morgen om half vier weer moesten verlaten, teneinde om 4 uur te kunnen starten. Zagreb-Muenchen. 's Morgens half vier in pikkedonker stonden de rijders uit de zware klasse, waaronder alle Hollanders, behalve Cornelius, reeds op de startplaats. Het zou de langste dagroute wor- graphieën voor iedereen verkrijgbaar. Soms was haar echtgenoot daar trotsch op, soms ergerde hij zich daarover. Weldra gevoelde hij even min trots als ergernis, maar werd onverschillig. De wereld merkte op dat zij zelden glimlachte. Wanneer een glimlach zich op haar gelaat ver toonde, was die koud als het schijnsel van de maan, dat, door eene bewolkte lucht heen, vluchtig een landschap opheldert. Zeer nauwkeurige opmerkers zagen wel dat het geen koelheid was, maar eene droefgeestigheid te diep voor hare jaren, die den glans van hare sprekende oogen had verdoofd; maar nauwkeurige opmerkers zijn schaars, en de wereld waarin zij verkeerde, achtte haar algemeen niet in staat tot eene andere aandoening of eenig ander gevoel dan dat van trotschheid. Men wist niet dat het, in plaats van trotschheid een bitter gevoel van vernedering was, dat haar nacht en dag kwelde, een gevoel van vernede ring. dat men niet begrepen en waarmede niemand gesympathiseerd zou hebben; een gevoel van schaamte, dat haar tot zichzelve deed zeggen, toen zij naar hare tribune te Chantilly ging om de paar den van haar echtgenoot te zien wedrennen: „Mijne plaats moest daar buiten daar onder die verworpen vrouwen zijn; ben ik wel iets beter dan zij?" Zij verachtte zichzelve cn dat is het bitterste gevoel van schande. „Gij zijt onredelijk, mijn kind," zeide hare schoon zuster, die, op hare koele wijze, van haar hield en medelijden met haar had. „Elke andere jonge vrouw zoo jong als gij zou gelukkig zijn. Mijn broe der is uw ideaal niet. Neen, dat was niet te ver wachten maar hij laat u uw eigen zin volgen; hij is geen dwingeland, gij kunt doen waar gij vermaak in vindt en hebt geen geld te ontzien. Geloof mij, dat komt het geluk al zoo nabij als 't in het huwelijk te vinden is overvloed van geld te hebben en zijn zin tc kunnen doen. Gij verlangt geluk, dat weet ik, maar ik twijfel sterk of er wel ergens op aarde geluk bestaat, of gij moet het weten te vinden in dc zegepraal van boven anderen uit te blinken, zooals dc meeste gelukkige vrouwen doen. Ik geloof dat gij onredelijk zijt. Ik heb u immers niet be- leedigd? Neen?" (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1934 | | pagina 1