andarts BUIJS Leest„Onze Eilanden" rREDÏKBbüRT¥>L WOENSDAG 28 FEBRUARI 1934 i, Amsterdam. ZITDAG AAMBEIEN. DE SALAMANDER J. Vliegveld-plannen. TALMI. LANDBOUW lallen waar gij niets van wist of ooit |n hebt, en dat 11 als een der voor van zoo'n mooie en nuttige vereeni- :h diende te weten, dankzegging voor de verleende plaats- H. GROOTENBOER Az. [n/, 19 Febr. 1934. CORRESPONDENTIE. is plaatsgebrek moest het lügezon- lik van den heer H. en een artikel iNederlandach Fabrikaat" tot een vol- |immer blijven overstaan. (Red.) IZoodag 25 Februari 1934. IhLAxNDSCH HERVORMDE KERK. hrnis, tui ds.v. Asch, 's av.dhr. Vetter, pdyk, vm.geen dieust, 'sav. ds.v. Asch. d, vm. ds. v. d. Walen 'sav. dhr. Baart, bn, vm. en 's av. dhr. Overweel. t. vm. ds. Bouw en 'sav. leeskerk. km. vm. en 'sav. dhr. Bouman. pde. nam. ds. Bouw. vm. leeskerk en nam. ds. v. d. Wal. tonge, vm. leeskerk en 'sav. ds.Polhuijs. Qge, vm. en 'sav. ds. Verkerk, plaat, vm. leeskerk en's av. ds. Kleijne. t, vm. dhr. Vetter. nel, vm. ds. Klejjne en 'sav. leeskerk. |'t Haringvliet, vm. ds. Polhuijs en'sav. GEREFORMEERDE KERK. Irnis, vm. en 'sav. ds. Zeilstra. I, geen opgaaf, n, vm. en 's av. ds. Sap. vin. en nam. ds. Westerhuis. Jplaat, vm. en 'sav. ds. Reenders. Imel, vm. en 'sav ds. Schaafsma. Haringvliet, vm. en 's av. ds. de Graafi". 1 REFORMEERDE GEMEENTEN. Irnis, vm. en 's av. leeskerk. (1, vm. en 'sav. ds. de Blois. n, vm., nam. en 'sav. leeskerk. I vm. en nam. leeskerk. BR. GEREFORMEERDE KERK. [rnis, vm. en 's av. ds. Laman. DOOPSGEZINDE GEMEENTE, vm. ds. Foppema. LEEST j EN DV E RTE E RT Dienstaanbiedingen enDienstaanvragen f 1,per plaatsing tot een maximum van 10 regels, elke regel meer 15 cent. IN [NZE EILANDEN 127 en Woensdag 28 Febr. DIRKSLAND. i Toliandsch sprekend nieuws. Toegang boven 18 jaar. houdt londerdags te Dirksland, in lotel Polderman vanaf hall 11 J>t 4 uur. [rijdags te Oude Tonge, in lotel Van Veen vanaf half 11 lit 4 uur. dagen SPREEKUUR te M1D- BLH ARN1S, 's morgens van hall tot 10 uur, 's avonds van 7 8 uur. RADICALE GENEZING [hardnekkigste Aambeien nt U genezen binnen enkele weken. Klpstraat 59,R'dam Niemand is er die met zekerheid de verre toekomst weet te zeggen. We gissen de naaste, en daarbij bltjft het. Elke uitvinding heeft haar aanhangers en haar bestrijders. Toen ongeveer 100 jaren geleden de eerste locomotief met haar rijtuigen als aanhang over de rails rolde, toen zagen velen niets in deze uitvinding. Met de uitvinding van de auto ging het precies zoo: maar onder- tusschen wordt de strijd auto-trein hoe lan ger hoe meer beslist in de richting dat de vrachtauto nog economisch vervoert, als de trein al lang verlies oplevert. En thans staan we voor het trein, of vliegmachine op Flakkeel Toen op de geboortedag van Prinses Juliana de eerste tram officieel op Flakkee in dienst ging, was het ongetwijfeld een dag van be- teekenis voor ons eiland. Maar, de tram is niet alles en we gelooven, dat als momenteel weer het vraagstuk op de proppen kwam, tram of geen tram, en het vervoer parti culier initiatief (autobus en vrachtauto), dat de tiam geen schijn van kans had! Waarmee we niets kwaads vandeR.T.M. zeggen. Omstreeks 1910 komt de eerste auto op Flakkee, en het verhaal luidt: een vrouwtje uit de Nieuwstraat in Hiddelharnis was zoo ontzet over deze Ford, dat ze riep: help, help, er is een wagen op hol zonder paard ervoor! Even later komt de eerste vliegmachine over ons eiland we herinneren het ons omdat we op school waren en bij sig- naleeren van dit moderne ding, de heele school subiet uitliep. Thans is een auto een doodgewoon ding, men vervoert er zjjn koeien mee en zijn bieten. En de vliegmachine is 'n doodgewoon iets, die belangstelling heeft, omdat elk modern instrument belangstelling vraagt. De auto eens de gioote luxe van den rijke is het vervoermiddel geworden van een ieder. En in deze lijn sprekende kunnen we met 99 waarschijnlijk zeggen: over 25 jaren zeker, maar misschien reeds binnen 10 jaar is de vliegmachine hef vervoermiddel in onze maatschappij. Daarmee miszeggen we niets en voorspel len we niets. Dit is de logica van den modernen tijd, de evolutie der eeuwen. Onze tfjdisde tijd van snelheid, van mechanisatie en van rationalisatie. Met de trekschuit reist nie mand, dan net wie voor curiositeit met dat ding wil reizen in Volendam. Maar dat is uitzondering. Geen gebruik. De moderne tijd is snelheid. Wij kunnen niet tevreden zijn op Flakkee met de 2 of 3 uur dienst op Rotterdam. Dat alles duurt veel te lang, de tijd is kostbaar. In dit verband moeten wij het vliegveld plan op Flakkee bekijken. Niet in het heden, in dat van de toekomst. Misschien is het in het begin een beetje duur, maar wat zal de techniek breügenin de volgende 10 jaren 1 De diesel-motoren met de goedkoopere brandstof (ruw-olie) worden al op vliegtuigen toegepast, en op dit punt zullen er geweldige bezuinigingen te maken zijn. Dan komen de nieuwere snufjes, de vlieg- machine's die geen 2 maar 32 personen ver voeren I En de hieruit volgende tariefaver- FEUILLETON. Roman uil het leven te Stockholm. door ERNST LUNDQUIST. Vertaald door F. LAHR Jr. Nadruk verboden.) 66) „Maar moederlief!" riep Einar verdrietig uit. „Hoe kunt u denken, dat iemand als oom Olof aan zulke kleinigheden zou hechten? En hij heeft u immers gevraagd. Overigens moet u niet den ken, dat hij geen leelijke woorden gebruikt, ik heb hem er een heele zooi geleerd. Kom, moeder, wees nu verstandig! Dat zou pas jolig worden, wanneer u oom trouwde, dan zouden wij nooit van elkaar behoeven te scheiden en o zoo'n ge zellig trio vormen 1" „En dan zou je niet vóór je tijd van school hoeven om achter de toonbank te gaan staan," bracht Olof in het midden. Maar Einar luisterde niet meer naar hem, zijn fantasie was aan het werken. „Wij zouden leven als in een hemelrijk, wij drieën," zeide hij met oogen, die van verrukking schitterden. „Oom Olof zou voor moeder een damesfiets koopen, wij zouden haar leeren rijden en zoodra oom van het instituut thuis was ge- lagingen 1 Is het waarlijk zoo'n krankzinnig idéé om een vliegverbinding 'Flakkee-Rot- terdam te scheppen! Wy kunnen dat niet vinden. Zeker in het begin zal het niet ge makkelijk gaan, maar hoe zal hetzyninde toekomst. Laten we niet dom zLjn en de vliegveld plannen nu krankzinnig verklaren. Het is de toekomst. We zijn in de eeuw van snel heid. En beter kunnen we dat nu onder het oog zien. WLj stellen ons geen partij in het vraag stuk waar, of door wie. En ook niet in de andere vraagstukken als R.T.M., auto-vervoer of wat ook. Het stichten van een vliegveld op ons Eiland is van groot belang, dat aller mede werking verdient. Wie zal ons verzekeren b.v. dat de regeering al maar door subsidie's zal geven aan de R.T.M. om met haar verlies gevende exploitatie te blijven doorgaan? Wij zetten hier een vraagteekenLigt misschien de toekomst in snelverkeer per vlieg tuig en langzaam verkeer per boot met aansluitende busdiensten I Men overwege dit alles eens goed, vooral „de handel" heeft groot belang bij deze quaestie 1 Maar dit hopen we: dat Flakkee het be lang begrijpt. Snelvervoer is een intens be lang voor ons Eiland. En wat we nu noodig hebben zijn leiders, die onbaatzuchtig deze vliegveld-plannen weten te leiden. J. B. Verslag van de vergadering van den Raad der Gemeente NIEUWE TONGE op Vrydag 23 Februari 1934 des nam, twee uur. Voorzitter: Burgemeester Sterk. Afwezig wegens ziekte Wethouder Prince. De Voorzitter opent de vergadering met waarna de notulen der laatste ver gadering werden gelezen en onveranderd vastgesteld. Ingekomen stukken i Een schrijven van Ged. Staten inzake de redactie van de Politieverordening. De Voor zitter deelde mede dat de opmerkingen van redactioneelen aard waren en geen enkel principe wordt aangetast met de gevraagde wijzigingen. Daarna werd besloten aan het verlangen van Ged. tegemoet te komen. ^De Voorzitter deed mededeeling dat met ingang van 25 Januari een couponbelasting in werking is getreden. Gelukkig heeft de gemeente slechts één geldleening, waarmede men met deze nieuwe belasting heeft te maken, toch stellen B. en W. voor, gezien de wet de schuldenaren daartoe het recht verleent deze belasting te verhalen op de rentetrekkenden. Conform dit voorstel werd besloten. Van de Gemeente Dordrecht was inge komen de begrooting van den Keurings dienst van Waren. Deze gemeente zou daarin hebben bij te dragen een bedrag van ƒ213,42, terwijl op de begrooting daarvoor is uitge trokken 235, Dit stuk werd voor ken nisgeving aangenomen. Van Ged. Staten de goedkeuring over de verordening op de beschikbaarheid van drink water, ook dit stuk werd voor kennisgeving aangenomen. De Voorzitter deelde mede dat B. en W. van oordeel waren dat deze gemeente by nader Inzien wat karig is geweest met den aanleg van brandkranen. B. en W. stelden komen met bekwamen spoed het bosch ingaan en daar Tiburzi spelen: moeder kon dan een reizende lady voorstellen, die wij gevangen nemen, om ze naar het dichtst van het woud te ontvoeren en daar te plunderen Gedurende het gebabbel van den knaap had Karin haar tegenwoordigheid van geest herwon nen. Zij richtte zich op, haalde diep adem, legde haar hand op Einar's schouder en trachtte tot in de binnenste schuilhoeken van zijn kinderlijk gemoed door te dringen. „Luister, Einar," zeide zij vriendelijk, „geloof je niet, dat ik alles, alles ter wereld voor mijn jongen zou willen doen, als het in mijn macht was?" „Ja, natuurlijk, daar ben ik zeker van..." „En wanneer ik je zeg, dat ik na jou van oom Olof van alle mcnschcn op de wereld het meeste houd.geloof je dan ook niet, dat ik ook voor hem alles zou willen doen, alles wat in mijn ver mogen en geen onrecht is?" „Ja, dat geloof ik." „Wanneer ik dan vast en beslist verklaar, hem niet te kunnen trouwen, omdat het met mijn eigen geweten in strijd zou zijn, geloof je dan ook, dat ik mijn handelwijze zoowel tegenover jou als hem zou kunnen verantwoorden? Denk je, dat ik zou weigeren, wat jij en hij beiden mij hebben gevraagd, ware het niet, dat ik overwegende goede en gegronde redenen daartoe had?" De knaap sloeg een oogenblik de oogen neer Zijn verrukking was geheel weg. Nu keek hij weer op, deed aarzelend een paar stappen in de richting mitsdien voor in de Burgemeester Overdorp- straat, de Oranjestraat en den Molendyk alsnog een brandkraan meer aan te leggen. Alzoo werd besloten, De heer T(J1 vroeg wie het onderhoud had over de sloot aan het Kortewegje, daar de brandkraan niet noodig was als die slooten in goede conditie waren. De Voorzitter zeide dat de bewoners van dien weg voor het onderhoud hebben te zor gen, doch het biyft zooals wy dat gewoon zy'n toch een toestand waar we in geval van brand niets aan hebben. De heer Tyi drong aan dat de bevoegde lichamen zich meer aan dien toestand ge legen laten liggen op dat daarin verandering komt. Daartoe werd besloten. Van de Commissie van Toezicht derGas- centrale Oost Flakkee was een verzoek in gekomen om concessie te verleenen aan de E M.G.O, voor de levering van electrische energie te Battenoord, de buurtschap van deze gemeente. De Voorzitter zeide dat B. en W. deze zaak hebben bekeken, alvorens echter daarin toe te stemmen, zouden zij gaarne zien dat die concessie werd verleend tot het tijdstip waarop ook Oost-Flakkee van welke zijde dan ook electrische energie kan leveren. Alzoo werd besloten. De Voorzitter: Alvorens wy nu aan het verzoek van de commissie van toezicht kun nen voldoen, dient art. 21 van de gemeen schappelijke regeling gewyzigd te worden, waartoe B. en W. het voorstel doen. Dit werd aangenomen. De Voorzitter deelde mede dat als tegen prestatie door de E.M.G.O. een vergoeding gegeven zal worden van 5 van den ont vangen stroomprijs inclusief de eventueele vastrechten. Dit werd goedgevonden. Op voorstel van B. en W. werd de ge meente-begrooting dienst 1933 en 1934 ge wijzigd met afr en overschrijvingen. De Voorzitter deelde mede dat door de gemeente een strookje grond is gekocht van de Erven van Mej. Lukaart, nabij den Ring, ter verbreeding van den rijweg. B. en W. hebben hiervoor moeten betalen een bedrag van 220, zij stellen verder voor om dit strookje te verharden en by te dragen tot de helft in de kosten van af rastering. De totaalkosten zullen mitsdien beloopen plm. 500,— en B. en W. stellen voor hier voor een geldleening aan te gaan grootƒ500.-, rente 4|%, aflosbaar in 10 jaar. De heer Ty 1 merkte op dat hij den prijs voor dat strookje grond van 33 M2 abnormaal hoog vond en bovendien z.i.z. voor de ver harding niet zooveel kosten gemaakt moeten worden. Spreker meende dat, waar de andere zijde van den weg aldaar ook grint is, dat nieuwe strookje weg ook gerust verhard kan worden met keislag. De Voorzitter zeide dat B. en W. ook overtuigd waren dat de grondprijs hoog was, doch anderzijds moeten wy in aanmerking nemen, dat de koop van een stukje tuin altijd hooger is dan een normale prijs. Rekenen wij nu alleen de jaarlijksche las ten eens van die 500,— dan komt die verbetering de gemeente te staan op 22,50 per jaar en dat is die verbreeding toch wel waard. De heer Tyi zeide er vele malen gespro ken is over verbreeding van den weg bij den molen en bij den Breeden weg. Die plannen zijn altyd afgestuit op te hooge kosten, doch als wij nu dit bezien, dan ge loof ik dat wy dat geld nog beter aan die andere punten hadden kunnen besteden, want die zy'n voor het verkeer veel gevaar- lyker. De Voorzitter zeide dat by den molen altijd nog een behoorlijk zicht is voor het verkeer en dat het verbreedingsplan by den Breeden weg zeker meer dan het dubbele zou kosten. Wethouder Breesnee zeide dat die weg by de schuur van Zaay er geen grond van de gemeente is doch van den Polder Klinker- land, en die wil aan een eventueele ver betering niets bijdragen. De heer Tijl: Ja dat zijn we gewoon van de polderbesturen. De heer W. A. van Alphen zeide dat men voor het gevaar iets moet overhebben doch geeft toch ook te kennen dat dit totaalbe drag vrijwel aan den hoogen kant is. De heer Nelisse zeide dat hij sterk voor bezuinigen was, doch deze verbetering kan hij toch goedkeuren, want het is daar werr kelijk zeer smal en een gevaar voor het verkeer. Spreker zeide dat by nog wel het dubbele zou willen voteeren als men een hoek van het huis van Karelse kon krijgen, want dat is de gevaarlijkste hoek van het dorp. Tenslotte stelde Voorzitter voor tot stem ming over te gaan, om de noodige geldlee ning aan te gaan. Daartoe werd besloten met 5 tegen 1 stem, die van den heer Tyi. Daarna ging de vergadering in gesloten zitting over, ter behandeling van reclames van pl. belastingen. van Olof, doch keerde plotseling om, wierp zich om den hals zijner moeder en terwijl hij haar hoofd innig liefkozend tegen zich aandrukte, zeide hij op bijna uitdagenden toon, tot Olof gewend „Moeder handelt nooit verkeerd. Wat zij wil zai het beste zijn en daar kunnen wij ons bij neerleggen." Er volgde een pauze. Karin omhelsde haar jongen teeder en sloot haar oogen. De laatste tweestrijd in haar binnenste was hevig, ofschoon kort, en spiegelde zich nauwelijks op haar gezicht af; een zenuwachtig trillen ergens boven haar wenkbrauwen, een paar groote tranen, die in de oogwimpers bleven hangen, en toen was alles voorbij. Olof stond op een kleinen afstand, het gezicht afgewend. Nu stond Karin op en nam haar handschoenen. „Wij moeten naar huis Einar," zeide zij op gcdeinpten toon. „Wij hooren te zamen onder ons eigen dak cn Olof onder het zijne. Verhuizen doen wij niet, wij blijven in Stockholm. Ik heb niet het recht je van oom Olof's steun te bevoovcn en hem je gezelschap te ontnemen. Dezen zomer gaan jij en ik naar Gnesta, maar wij komen met den herfst terug, cn dan hebben wij alle drie tijd gehad, om er van doordrongen te zijn, dat wat jij 'en ik nu hebben besloten, het beste is. Olof cn ik zullen trachten elkaar al het kwaad te vergeven en goede vrienden tc zijn, en daar wij je niet gczamclijk kunnen bezitten, zullen wij doen als in den bijbel staat over het vonnis van Salomo: wij zullen je dcelen, en ik zal niet zoo nauw KOOPT NEDERLANDSCH FABRIKAAT! Deze uit economischen nood geboren leuze vond overal weerklank en geen wonder, want ze deed een beroep op het gezond nationalisme van cien consument en op het besef, dat wij steeds meer op elkaar aangewezen zijn en elkanders daadwerkelijken steun behoeven. Het is dus logisch en natuurlijk, dat de pro ducent deze leuze aanheft en de consument er het oor aan leent, tenminste wanneer het betreft producten van werkelijk Nederland- sche herkomst en die minstens zoo goed en niet duurder zijn dan de uitheemsche concur renten. Voor kleine verschillen zouaen wij een uitzondering willen maken, maar onder invloed van deze leuze mogen wij ons niet ver oorloven, beter gezegd kunnen we ons niet veroorloven daar te koopen. Inderdaad wordt de leuze „Koopt Neder- landsch product" misbruikt door te trachten een onverdiende voorkeur te scheppen voor uit een oogpunt van kwaliteit en prijs niet aanbevelenswaardig artikel. Erger nog wordt het, wanneer deze leuze zelfs wordt gebruikt om buitenlandsche goederen oneer Nederland- sche vlag aan de markt te brengen. Voor beelden daarvan zijn er te over. Waren, die men vroeger in de origineele verpakking naar bier zond, komen hier thans in groot fust en worden hier verder verpakt. Dan heeten ze op eens „Nederlandsch fabrikaat". Buiten landsche producenten van gecontigenteerde goederen vinden allerlei foefjes om evengoed de Nederlandsche markt te blijven leveren, waardoor de bedoelde uitwerking der contigen- teering, steun aan het werkelijk Nederlandsch bedrijfsleven, niet bereikt wordt. De* consument mag daarom zijn critischen zin niet verliezen en er wel degelijk op letten, of de Nederlandsche vlag wel altijd een werke lijk Nederlandsche lading dekt. Dat de leuze „Koopt Nederlandsch fabri kaat" ook in den landbouw nog lang niet voldoende is doorgedrongen, blijkt o.a. uit de omstandigheid, dat er nog altijd suikerbieten zaad van buitenlandsche herkomst wordt be trokken, terwijl Nederland zelf beschikt over een eerste klas bedrijf, dat hier al 45 jaar werkt, dat van Kuhn Co. te Naarden. Haar product, de suikerbiet KUHN P, mag zeker met volle recht 100 Nederlandsch worden genoemd, want het wordt in Nederland ver edeld en vermeerderd en neemt daardoor hier te land een éénige plaats in. De suikerbieten teler zal ook dit jaar weer gesteund worden en zeer terecht met groote bedragen door andere Nederlanders op te brengen en van hem mag dan ook verwacht worden, dat hij aan een prima 100 Nederlandsch product, waarvan hij zelf gebruiker is, de voorkeur geeft. Laten wij het éénige Nederlandsche ver- edelingsbedrijf voor de suikerbiet den steun geven, die het toekomt. In de oorlogsjaren is voldoende gebleken, welke waarde het voor onzen landbouw en voor de Nederlandsche voedselvoorziening heeft. Met Hr. Ms. Zeehond naar de Turksche Wateren. Naar wy vernemen zal in April by W. L. J. Brusse's Uitgeversmaatschappy N.V. te Rotterdam onder den titel: Met Hr. Ms. Zeel hond naar de Turksche Wateren, het Histo risch verhaal van een belangwekkende reis met een klein schip in 1896-1897, door E. van E verdingen, het licht zien, met een voorrede van Jhr. C. A. L. van der Wyck, gepension- neerd luitenant ter zee le klasse, thans secre taris van het hoofdbestuur der Koninklijke Nederlandsche Vereeniging „Onze Vloot". Dit boek geeft het levendig ooggetuige- verhaal door den matroos le klasse, die deze vaart meemaakte en zich in de laatste halve eeuw naam verwierf met zy'n Marine-schet sen. Verschillende Marine-officieren hebben in den loop der jaren populaire schetsen ge schreven, doch het feit dat deze schryver „vóór de mast" diende, maakt dit boek zoo belangrijk, omdat alleen iemand die tot het scheepsvolk behoorde, kan weten wat er in Janmaat leeft en dus beter dan een officier, in staat is, zijn doen en laten te beoordeelen en zijn gedachten te peilen. „De groote verdienste van bet verhaal is zegt Jhr. van der Wijck dat het de gansche reis met de vele gebeurtenissen merkwaardig juist weergeeft. Menigeen, die omstreeks dien tijd bij de Koninklyke Ma rine diende, zal al lezend bij zich zelf met genoegen constateeren:- hier rolt een episode uit den ouden tyd als een film aan ons voorbij. En ofschoon toestanden en uiterlijke omstandigheden intusschen in velerlei op zicht verandering ondergingen, men zal ook moeten erkennen dat er naar den geest nog zeer veel in dit verhaal gevonden wordt, dat ook voor onzen tyd van belang en... actueel is." Het boek is vol van den humor uit het marineleven. De teekenaar C. Timmer ont wierp er daarom een humoristisch omslag in kleuren voor. Portretten, o a. van den commandant, den lateren vice admiraal I. van den Bosch, en tal van autentieke foto's zullen het boek verluchten. kijken of de helften wel gelijk zijn." Zij ging op Olof toe en reikte hem haar hand, die hij nam zonder haar aan te zien. „Wees niet boos op mij, Olof. Vroeger of later zul je inzien, dat ik jegens je heb gehandeld als een verstandige, goede zuster. Zeg nu niets, maar wanneer je mij beoordeelt in eenzame oogenblik ken, bedenk dan, dat ik steeds in de eerste plaats aan jouw geluk heb gedacht.en eerst als gevolg daarvan aan het mijne; wanneer wij dezen herfst weer tegenover elkaar staan, laat het dan zijn met gekalmeerd gemoed cn vroolijk gezicht.cn wie weet," voegde zij er bij, zich tot Einar wen dende, „spelen wij niet toch nog eens een keertje Tiburzi met ons drieën, wanneer ik tenminste niet tc oud cn te stijf ben om me nog op een fiets tc wagen." Haar glimlach kon de weemoedige uitdrukking op haar gelaat niet wegnemen. Olof had haar hand niet losgelaten. Nu drukte hij die tegen zijn borst, keerde zijn bleek gezicht naar haar toe en zeide met een stem, die van ontroering beefde: „Nu ben jij het, Karin, die tc groote stappen neemt cn ik kan jou niet bijhouden." ,,'tls mogelijk... voor dezen ecnen keer," ant woordde zij bescheiden. „Maar daarom loop ik nog niet van je weg." Zij trok zachtjes haar hand uit de zijne cn hij keek haar zwijgend na toen zij met Einar naar de deur ging eii, na zich nogmaals omgedraaid en geknikt tc hebben, verdween. Hij bleef een oogenblikje als vastgenageld staan, keerde toen, eenzaam en verlaten, naar zijn hoekje van de sofa terug en staarde op de ledige plaats naast hem. Nog hoorde hij hoe moeder cn zoon in het portaal bezig waren hun goed aan te doen. „Kasja!" fluisterde hij. „Mijn engel...!" Maar er verhief zich geen storm in zijn hart, hij voelde geen behoefte om te razen, zijn vuist te ballen of de handen te wringen, het geheel was slechts een doffe, smartende pijn Nu hoorde hij hoe de voordeur toegetrokken werd. Dat was zijn jeugd, die het huis verliet. .Is de mooie signora weg?" vroeg Assunta ver wonderd, toen zij kort daarna met haar pas ge bakken pizza binnenkwam en haar meester ver laten in het hoekje van de sofa zag zitten met de hand voor het gezicht. „Ja, zij is weg." „En de kleine Johannes de Dooper?" „Is ook vertrokken." Hij stond op cn voegde er weemoedig aan toe: „Wij zijn alleen, wij beide ouden. Maar die kleine Johannes de Dooper komt morgen terug." EINDE.

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1934 | | pagina 1