s astbaar. PREDIKBEURTEN. 88 Cooperative Boerenleenbank WOENSDAG 24 JANUARI 1934 TALMI. geschieden U vernemen oten van de ter en Corn n Zielst en en K. M agniet met 'en, wat in gegroeid is, wegenver- e toekomst hetkrijgs- og slechts 'at verdra- eriode van vermoede en t(jd van ■ropa. Wel an sehjjn- door werd mstreeks 11e wegen er in ons is gingen tekorten, e oorlogs- breideld, erubber- iteit om n gelegd, staan. De stil had nsgevaar ezet was, nvragen. Dat het en voor- zal wel t platte- lost, dat spoor- nswaar- (J'fsleven weldra _n inter- k zij de keer. Bovendien was de categorie der on dernemers van motortransport in opkom: en reeds in 1021 werd de stelling verdedig, dat een motortrausportbedrüf in ecouom scheu zin uiteraard alleen bestaanbaar ka z(jn, wanneer dit, rekening houdende me de door dat bedryf veroorzaakte hooger kosten van wegonderhoud, nog rendabel zoi zl)n. Bn tenslotte voelde men het als billijl aan, dat de weggebruikers, die behoeft (nijpende behoefte zelfs) hadden aan beter wegen, waarover een weinig snelverkee mogelijk zou z(jn, daaraan zelf zouden mee betalen. Ken loyaal standpunt. Dat de toenmalige weggebruikers, ver tegenwoordigers en voorloopers als het war, van het nieuwe, van het verkeer der toei komst, hunnerzijds breede opvattingen hul digden, blijkt wel het beste uit het feit, da zijzelve toen voorgesteld hebben om eei wegenbelasting in te voeren, teneinde spoedi* betere wegen te krijgen. Deze bereidwillig beid was natuurlijk gebaseerd op dit principe de weg-belasting zou zijn een bestemmings belasting, niet de sluitsteen van de Btjks begrooting en zeker niet een „kurk, waarop de spoorwegen konden drijven". (Voor ds curiositeit zij eraan herinnerd, dat de Neder- landsche spoorwegen reeds in het jaar 192S een tekort van 22.000.000 hadden Zoo werd dan, eerst achter de schermen later in openbare vergaderingen door de jonge Vereeniging „Het Nederlandsche Wegen- congres" en anderen het nieuwe denkbeeld gepropageerd. Zoo is ook het Wegenfonds ontstaan, een en ander natuurlijk in overleg met de Regeering, die terzake een commissie instelde. Op deze wjjze voorkwam men ook versnippering van belasting, want het lag voor de hand, dat voor het onderhoud en ds verbetering der wegen anders allengs het Noord-Brabantsche voorbeeld van een weg* geldverordening zou zijn nagevolgd. Het Rp zou de nieuwe, uniforme belasting innen en administrateeren, aan de Provincies zou een zeker, redelijk percentage worden uitgekeerd, .niet als een gunst, maar als een haar uit de belasting toekomend aandeel, dat haar even goed als het Rijk in staat moeststellen zich ten deze van haar overheidstaak te kwijten". (Memorie van Toelichting 1926.) (Wordt vervolgd). 1920. egen in om deze e begin rpen en uwsche de zelfs ermate poedig ringen nieuwe ige be- ine be- hooge soneel, errage n hin- ,wan- 8 den chtig- mis- Eerste 0. n aan- n had- rkeer egbe- onden s.Om 'nden, n aan an de d ver- Zondag 21 Januari 1934. nederlandscu hervormde kerk. Middelharnis, ra. en 's av. ds. v. Willigen uit Rijssen. Sommelsdijk, vin. leeskerk en'sav. ds.v. Asch. UirkslaDd, ra. en 'sav. ds. v. d. Wal. Herkingen, vin. en 's av. dhr. Overweel. Melissant, ra. en 'sav. ds. Bouw. Stellendam, vm. ds, Klegne en nm. dhr. Bouman. Goedereede, vm. dhr. Baart uit Dirksland. Ouddorp. vm. leeskerk en nam. ds. Woliers. I .Nieuwe Tonge, vm. leeskerk en 's av. ds. Verkerk. Oude Tonge, vm. ds. Verkerk en'sav. leeskerk Ooltgensplaat. vm. leeskerk en 's av. ds. Kleijne. Langstraat, vm. dhr. Vetter. Den Bommel, geen opgaaf. Stad aan 't Haringvliet, vm. en 's av. ds. Polhuijs vereeniging van vrijz. hervormden Sommelsdijk (Langeweg), des morgens 10 uur as. Oltleman uit Delft GEREFORMEERDE KERK. Middelharnis, vm. en 'sav. ds. Zeilstra. Melissant, geen opgaaf. Stellendam, vm. en 's av. ds. Sap. Ouddorp, vm. en nam. ds. de Graaff. Ooltgensplaat, vm. en 'sav. ds. Reenders. Den Bommel, vm. en 'sav ds. Schaafsma. Stad a.'tHaringvliet, vm. en 'sav. leeskerk. GEREFORMEERDE GEMEENTEN. Middelharnis, vm. en 's av. leeskerk. Dirksland, vm. en 'sav. ds. de Blois. HerkiDgen, vm., nam. en 'sav. leeskerk. Ouddorp, vm. en nam. leeskerk. CHR. GEREFORMEERDE KERK. Middelharnis, vm. en 's av. leeskerk. DOOPSGEZINDE GEMEENTE. Ouddorp, geen dienst. OOLTGENSPLAAT. HET BESTUUR DER BANK te 5 OOLTGENSPLAAT maakt bekend, dat ter rente-bijschrijving en contróle van de spaarbankboekjes, zittingen zullen worden gehouden op 22 Januari des namiddags van 24 uur op 23 Januari des namiddags van 2—4 uur en van 6-8 uur. op 24 Januari des namiddags van 24 uur en van 6—8 uur. op 25 Januari des namiddags van 24 uur. op 26 Januari des namiddags van 2—4 uur en van 68 uur. Mochten spaarders op den in de aan hen toegezonden circulaire ver meiden datum verhinderd zijn, dan kunnen zij zich ook op de boven genoemde data ten kantore der Bank vervoegen. HET BESTUUR. De Centrale Proeftuin Goeree en Overftakkee Ie Middelharnis (Langeweg) Is op eiken werkdag voor belangstel enden GRATIS TOEGANKELIJK. Desgewenscht geeft de tuinman alle InUcntlngen, die mochten worden ver langd. Prijs per kwartaal f 1, Losse nummers 0,07° ADVERTËNTIËN van 16 regels 1,20 Elke regel meer 0,20 Bij contract aanzienlijk korting. Dienstaanbiedingen enDienstaanvragen f 1,per plaatsing tot een maximum van 10 regels, elke regel meer 15 cent. Dit blad verschijnt iederen Woensdag- en Zaterdagmorgen. Het wordt uitgegeven door de N.V. Uitgeversmaatschappij „Onze Eilanden", Tel. Int. No. 15 Voorstraat Middelharnis. 16e JAARGANG. - N°. 23 De kip met de gouden eieren wordt geslacht! Bij de beoordeeling van het wetsontwerp tot instelling van een Verkeersfonds zijn zeer zwaar-wegende bezwaren naar voren gebracht tegen het principe van deze wet; n.l. de noodlijdende spoorwegen te doen subsidieeren door het jeugdiger motor- en rijvvielverkeer, dat bovendien door een ver traging in wegenaanleg en bruggenbouw ook nog belemmerd zal worden in zijn ontwikke ling. Aan de fundamenteels fout van dezen opzet zal, na hetgeen hierover geschreven is, wel nauwelijks één Nederlander, behalve dan een verstokte auto-vijand, meer twijfelen. Er is echter een andere zijde van dit vraag stuk, welke evenzeer waard is, bekeken te worden: de financieele. Want dit wetsont werp is er niet alleen een van den Minister van Waterstaat, maar ook een van den Minis ter van Financiën, die er 9 millioen gulden uit hoopt te ontvangen de schade, welke de spoorwegen volgens hun eigen berekenin gen van het wegverkeer ondervinden. De vraag is dus: brengt deze wet bij eventueele aanneming werkelijk 9 millioen gulden meer in de openbare kas? Wie de nieuwe voorgestelde tarieven naast de oude legt en eenvoudig weg het aantal thans belastingbetalende rijwielen en motor rijtuigen in aaumerking neemt, komt tot de conclusie, dat 's Ministers becijfering klopt; niettemin leert een nadere beschouwing het tegenovergestelde. Wij moeten daartoe aller eerst nagaan, wat rijwiel en auto den staat jaarlijks opbrengen aan belastingen en rech ten van den meest uiteenloopenden aard. Invoerrechten van automaterieel. De tijd ligt niet verder acbter ons, dat deze slechts 5 bedroegen; ze zijn geleidelijk verhoogd; laatstelijk ter gelegenheid van de invoering der omzetbelasting tot 20.64 voor motorvoer tuigen en 15 voor banden, terwijl voor onderdeelen de heffingen uiteenloopen. In 1932 en 1934 werd jaarlijks voor ƒ20.000.000.- aan motorrijtuigen en voor 000.000.— aan banden ingevoerd. Bij eenzelfde invoerwaarde zal de opbrengst der invoerrechten dus voor 1934 geschat mogen worden (waarbij voor onderdeelen en olie vrijwel niets gerekend wordt) op rond 5 000.000. Benzine-invoerrechten. De normale en bui tengewone heffingen op benzine brachten in 1933 ruim 28 000.000 - op, hetgeen in 1934 stijgen zal tot ruim ƒ29.000 000.—rekening houdend met de omzetbelasting, doch zonder de stijging in het verbruik in aanmerking te nemen. Personeele belasting Deze heffing, waarvan vrachtauto's geheel zijn vrijgesteld en die dus speciaal op de personen-auto drukt, terwjjl reductie gegeven wordt voor auto's, gebruikt voor beroep of bedrijf, is in de laatste jaren sterk opgeschroefd, sinds 1 Januari 1931 n.l. heft het Rijk deze belasting ten bate der gemeenten, die er opcenten op mogen heffen. Nauwkeurige gegevens ontbrekennaar schat ting bedraagt het aandeel der motorrijtuigen in deze belasting plus opcenten 7 000 000. Aangezien deze belasting geheven wordt naar de waarde, betaalt men dusook jaarlijks personeele belasting over het deel der waarde, vertegenwoordigd door de invoerrechten. Voorts betaalt degene, die een eigen garage of vaste box heeft, daarvoor ook personeele belasting volgens den grondslag huurwaarde Bijwielbelasting. De opbrengst dezer belas- FEU1LLETON. Roman uit het leven te Stockholm. door ERNST LUNDQU1ST. Vertaald door F. LAHR Jr. Nadruk verboden.) 56) Toen Olof haar duidelijk maakte, dat zij in Stockholm geen kapucijnermonnik zou aan treffen, trok zij een bedenkelijk gezicht en vroeg of er dan ook geen kerken en priesters waren, echte katholieke kerken en priesters van het alleen zaligmakende geloof. Nadat zij in dit opzicht was gerustgesteld, bestormde zij Olof opnieuw met smeekbeden en het gevolg was, dat hij haar, bij wijze van proefneming, mee liet gaan. Wanneer zij het in Zweden, niet kon stellen of indien het klimaat nadeelig voor Jiaar gezondheid bleek te zijn, zou zij immers naar Italië teruggezonden kunnen worden. Intusschen was er een jaar verloopen en Assunta had de proef uitstekend doorstaan. Wat baar eigen persoon betrof klaagde zij nooit over iets; weliswaar was zij onafscheidelijk van een aarden testje, gevuld niet gloeiende kooltjes, waaraan zij haar verkleumde handen warmde en dat zij bij zich hield, waar zij ook zat of stond, maar dat had zij ook in Rome gedaan gedurende het koude jaargetijde. Voor haar was nu het jaar één lange winter, dat was het geheele verschil. God heeft ting, waaraan bfina 3 millioen Nederlanders meebetalen, beliep in 1933 7,250.000, Volgens het nieuwe voorstel zal een verhoo ging van 0,50 per rij wiel by na 1.500.000, opbrengen, welk bedrag aan de spoorwegen zal worden uitgekeerd. Wegenbelasting, Deze was steeds de minst impopulaire van alle belastingen, omdat de opbrengst krachtens de wet gebruikt moest worden voor wegen en bruggen (een bestem mingsbelasting dus). Volgens de nieuwe voor stellen zou deze belasting worden verhoogd met 33 h 100 met een geraamde meer dere opbrengst van 7 500,000,— welk be drag moet dienen om de tekorten van de spoorwegen te helpen opvangen, terwijl het karakter van bestemmingsbelasting zal ver vallen en dus afgewacht moet worden, welk bedrag aan wegenyerbetering besteed zal worden. De opbrengst over 1933 was circa 13 500.000,-, over 1932 12.816.000,-, over 1931 f 12 108.000-, over 1930 10 887.000,-. Overige belastingen. Daaronder is te be grijpen de opbrengst van tollen en veren, parkeerbelasting (parkeergelden) precario rechten voor het hebben van benzinepompen, omzetbelasting van hier gefabriceerde ban den, e.d., volgens een voorzichtige raming ƒ4.500.000 bedragend (ƒ26,- per voertuig gemiddeld per jaar). Het wegverkeer is dus met recht de kip te noemen, welke de gouden eieren legt; een optelling leert, dat de opbrengst dezer gouden eieren bedraagt: Invoerrechten5.000.000,— Benzine-invoerrechten. 29.000.000,— Personeele belasting. 7.000.000,— Rijwielbelasting. 7.250 000,— Wegenbelasting. 13^500.000,— Overige belastingen 4.500 000,— 66 250 000,- Zonder de plannen der Regeering zou de jaarlijksche opbrengst op dit moment dus geschat mogen worden op rond ƒ66.000 000. Gevraagd mag nu worden: Wat zal het gevolg zijn van de heffing der negen millioen gulden extra? Bekend is thans reeds ook de regeering moet dit weten, althans de inspecteurs der belastingen kunnen het haar mededeelen dat vele houders van personen auto's alleen al wegens den schrik, dien zij gekregen hebben bij d8 verschijning dezer voorstellen, hun auto op stal hebben gezet en ontheffing van personeele belasting ge vraagd hebben. Een veel grooter aantal wacht eerst eens af, of dit veslbestreden ontwerp wet zal worden, in welk geval de auto niet meer voor de wegenbelasting zal worden opgegeven en öf geheel zal worden afgeschaft öf op stal zal worden gezet. Dit geldt zoo wel voor de vele eigenaren van kostbare wagens, wier kapitaalkracht door de tijds omstandigheden toch al ernstig is gedaald, als voor de houders van goedkoope wagentjes, voor wie eenige tientjes meer of minder een onoverkomelijk bezwaai blijken zullen. Even zeer geldt dit voor de vele vrachtauto's, welker rentabiliteit geenszins zoodanig is, dat er wel een nieuwe heffing bij kan, ter wijl de verhooging der rijwielbelasting een terugslag zal doen gevoelen op de opbrengst, dezer belasting, ten eerste omdat ƒ0.50 per jaar voor een aantal wielrijders wel een zwaren extra-last beteekent, voorts omdat in dezen tijd van bezuiniging en van prijs- verhooging door de omzetbelasting in menig ook den winter geschapen placht zij te zeggen, wanneer Olof haar beklaagde. Zij scheen geheel tevreden met haar lot en verklaarde, dat Zweden een aardsch paradijs was. Het eenige van Rome dat zij miste was de Heilige Trap. Zij was er vroeger dikwijls heen gegaan en op haar knieën al de acht-en-twintig treden op gekropen terwille van haar ketterschen meester dien zij met iedere trede van negen jaar vagevuur had vrijgekocht. Doch waar was er in Stockholm een Heilige Trap? Zij moest er zich toe beperken druk in de Roomsche kerk in de Norra Smcddje- straat te bezoeken en vurig de Madonna der Zeven Smarten te aanbidden, wier beeld in haar kamer stond met een steeds brandend lampje cr voor. Haar bezigheden verrichtte zij als van ouds, d.w.z. tot groote tevredenheid van haaf dire tto re. Lastig was het soms met de boodschappen, daar Assunta geen woord Zwcedsch verstond cn nog minder in staat was die taal te leeren. Doch voor dit ongerief wist Olof raad. lederen morgen, vóór hij naar het instituut ging, liet Assunta alles op noemen wat zij gedurende den dag noodig zou hebbenhij telefoneerde dan om de boodschappen en het oudje had niets te doen', dan ze in ontvangst te nemen en de winkeljongens haar ltaüaansche scheldwoorden naar het hoofd tc slingeren, wan neer zij niet tevreden was met wat cr uit hun man den tc voorschijn kwam. Overigens had zij nooit de geringste poging aan gewend om de beloften, die zij haar meester bij het vertrek uit Rome gedaan had, te houden. Zij mopperde even hard als vroeger wanneer hij vijf minuten te laat aan tafel kwam, kamde zich, ouder gewoonte, alleen 's Zondags, zoodat gedu rende het overige gedeelte van de weck haar gezin met 3 of 4 fietsen b.v. de aanschaffing van een flets voor het jongste gezinslid nu nog eens even uitgesteld zal worden, in menige winkelzaak het aantal fietsen voor de „loopjongens" zal worden ingekrompen, enz., enz. Uit de opbrengst der wegen- en rijwiel belasting der laatste jaren is af te leiden, dat een steiging van 5 a 6 ook voor 1934 en volgende jaren normaal zou zyn, ook omdat Nederland, vergeleken bij andere lan den, het verzadigingspunt wat auto's betreft nog lang niet bereikt heeft. Aangenomen mag dus worden, dat, als er geen belemmeringen aan de ontwikkeling van het wegverkeer in den weg worden ge legd, de bovengenoemde opbrengst van 66 millioen guldens jaarlijks zal stagen met 5 a 6 dus met 3| h 4 millioen gulden. Nu komt de regeering met haar heffing van negen millioen en verstoort daardoor ongetwijfeld dezen groei in ernstige mate; zelfs bij een optimistische schatting zal de terugslag allicht toch zoodanig zijn, dat de groei teruggebracht wordt van 5 a 6 tot b.v. 2 In dat geval verliest de Rijks- schatkist, samen met die der gemeenten, mathematisch zeker 2/3 van het genoemde bedrag van 3| a 4 millioen, dus circa 2$ millioen. Zij wint dus met haar nieuwe wet geen 9 millioen, doch slechts 6| millioen gulden. Maar ook dit is niet waar; in werkelijk heid zal de schatkist er vermoedelijk op achteruit gaan. Immers, de auto brengt het Ryk niet alleen belasting op, maar geeft ook werk -en de fiets eveneens. In de laatste jaren zijn tienduizenden jongemannen voor werkloosheid behoed door de auto, die in stijgende mate werkkrachten opeischte.Een jaarlijksche groei van het aantal in gebruik zijnde motorrijtuigen met niet minder dan gemiddeld 10 000 bracht telkenjare weer voor verscheidene duizenden chauffeurs, mon teurs e.d. werk, boven het aantal, dat reeds in deze beroepen werkzaam was Jaarlijks werden de laatste jaren 50 000 nieuwe auto bestuurders opgeleid; ook daaruit blijkt, hoevele personen telkenjare, dankzij de auto, werk vonden. Naast de beroepscbaffeurs en de personen, werkzaam in garages, den auto-, banden en benzine-handel en het carrosserie-, lak en schildersbedrijf, de rijwiel-fabricage en-han del, zijn nog vele groepen van personen aan te wijzen, wier bestaan ten nauwste ver bonden is aan het motorverkeer: bestuurders van motorrijwielen, welke als bestelwagen dienst doen, handelsreizigers, die het platte land bezoeken waar geen trein of tram komt en wier werkkring ontstaan is, dank zij de populariseering van de goedkoope auto, ar beiders eu employé's bij wegen- en bruggen bouw. Zelfs zou veel verder gegaan mogen worden: b.v. zijn vele buiteucafé's en hotels ontstaan langs de groote wegen, dank zij het toenemend verkeer, bij een afnemend verkeer zal ook hun levensvatbaarheid ge ringer worden en de arbeidsgelegenheid minder. Ten einde onze berekeningen niet te in gewikkeld te maken, beperken wij ons even wel tot die groepen, waarvan vrij nauw keurige gegevens bekend zijn, ten deele op grond van het aantal aanwezige auto's, ten deele uit de gegevens der betrokken organi saties. Wij komen dan tot het volgend aan tal personen, wier arbeid afhangt van het hoofd een wilde, aschgrauwe bosschage van ruige lianen geleek. Zij kruidde alles wat zij at met knoflook, bakte het zelfs in een afzonderlijk brood voor haar eigen gebruik en ofschoon zich nooit een kapiicijnermonnik meer in haar keuken te goed cleed, begonnen leden van de ltaliaansche kolonie in de Glasbrucksstraat zich daar meer en meer toegang ,tc verschaffen: jonge gipsverkoopers met fluweelachtige, donkere oogen en droge kelen cn kleine verkoopsters van toekomstvoorspellin gen, met de haren in het gezicht gekamd, vingers blauw van dc koude en een gezonden ctenstrek wanneer er kliekjes in de keukenkast te vinden waren. Olof maakte echter nooit aanmerking; iemand mocht Assunta wel hebben om mede te praten cn om aalmoezen aan te geven. Wanneer hij den hem zoo bekenden Italiaanschen tongval in de keuken hoorde, gebeurde het, dat hij zelf een praatje ging houden met Assunta's gasten, gibsen beelden eii geluksbriever» van hen kocht of ook een glas Genzano met hen dronk, al was het maar om hun donkere oogen als zwarte sterren te zien schitteren en hun heesche, verkouden stemmen te hooren trillen van warmte. Over het geheel was hij er erg tevreden over, dat hij Assunta met zich mede had genomen. Hij had het niet over zijn hart kunnen krijgen haar, die te oud was om een nieuwen dienst te zoeken, daar iij liet Zuiden in een oudevrouwenhuis achter tc laten en bovendien was hij werkelijk aan haar gehecht. Het was hem, alsof hij nog in zijn dier baar Italië leefde, wanneer hij haar om zich heen zag met de mooie oorbellen en de bonte omslag doeken, als zij met vochtige, loofrijke takken, op ltaliaansche wijze, de karpetten veegde en een kruis sloeg telkens wanneer zij op weg ging om aantal aan het wegverkeer deelnemende motorrijtuigen en ry wielen i chauffeurs van autobussen 6.000 vrachtauto's60.000 huurauto's10.000 particulieren, bestel lers e.d10.000 werkzaam in garages15 000 in den handel, carrosse- riebouw e.d20.000 by wegenbouw en brug genbouw 7.000 Diversen7.000 135.000 Het totaal aantal belanghebbenden nadert dus de 150 000; voor degenen, die het ar beidersbelang in de eerste plaats nauw ver bonden beschouwden met de spoorwegen, in verband met de daar werkzame 38.000 personen, is dit getal van 150.000 bij het motorverkeer betrokken werknemers zeker veelzeggend 1 Voorts zijn in de rijwielfabri- cage, den rfiwielhandel en de bandenfabri- cago volgens matige schatting 25.000 per sonen werkzaam. De groei van dit aantal werknemers houdt vanzelfsprekend gelijken tred met het rijwiel en motorverkeer. Bij een jaarlijkschen groei van het aantal motorrijtuigen met 6 geeft dus het wegverkeer ieder jaar opnieuw 6 van 150 000 of rond 9000 nieuwen arbeids krachten werk; brengt de regeering door haar belemmerende maatregelen dezen groei terug tot 2 dan beteekent dit, dat 6000 werkloozen de anders voor hen beschikbare betrekking niet krijgen, dat zy, in plaats van een salaris te verdien6D, dat den staat aan directe en indirecto belastingen-een niet onaanzienlijk bedrag zou opbrengen, aange wezen zfin op „den steun", hetgeen voor de openbare kas een jaarlijksch verschil zal maken van zeker 1000,— per hoofd of 6 millioen gulden in totaal. Het verschil voor de openbare kas is dus jaarlijks 2.500 000,f- ƒ6.000 000,- 8$ millioen gulden, waarmede de 9 millioen, welke extra geheven worden, dus vrijwel geheel weer verloren gaan; de schatkist zal uiteindelijk niets gebaat blijken by de ver hooging harer heffiügen! De vrees is zeker gewettigd, dat de regeering alsdan met nieuwe heffingen zal komen. Misschien zal men aanvoeren, dat bij den evenbedoelden teruggang van het motor verkeer het spoorwegvervoer zal stijgen (waardoor het verlies zou dalen), doch dit kan slechts van geringe beteekenis zijn omdat het motorverkeer nu eenmaal, uit hoofde van zijn speciaal karakter, vervoer geschapen heeft, dat zeker niet automatisch door het railtransport overgenomen kan worden. Bovendien in bovenstaande berekening is aangenomen, dat de groei toch nog 2 zal zijn. Het is echter bekend, dat de spoor wegen een absoluten teruggang van het aantal motorrijtuigen wenschen en dat deze maatregel daarop gericht is (ook de Minister zegt in de Toelichting van het wetsontwerp, dat dit van invloed zal zyn op den omvang van het automobielverkeer); als dus inder daad het motorverkeer, in plaats van den vroegeren jaarlijkschen groei van 6 eens een stilstand in groei zou vertoonen,zou dit volgens eenzelfde berekening de schatkist per jaar 4 millioen gulden kosten; zou een teruggang van 5% veroorzaakt wordeD, dan beteekent dit voor de schatkist een nadeelig verschil van 15 millioen gulden per jaar, vergeleken by den toestand,zooals deze zonder Verkeersfondswet zich zou ontwikkelen I Immers, in plaats van een vooruitgang in opbrengst van ƒ4 millioen, boekt men dan een achteruitgang van 3 millioen, nadeel dus 7 millioen;de werkgelegenheid wordt ontnomen aan 16 500 arbeiders, het geen de openbare kas 16millioen kost; de extra-opbrengst van 9 millioen, geba seerd op het tegenwoordige wegverkeer, wordt slechts 8-} millioen. Byeen genomen staat dus tegenover een extra-heffing van 8£ millioen een schadepost van 23$ mil lioen, zoodat het nadeel ƒ15 millioen bedraagt. Laten wy evenwel ons niet verder ver diepen in berekeningen; laat ons alleen met groote stelligheid constateeren, dat dit ont werp de werkloosheid zal bevorderen en in financieel opzicht een gevaarlijk experiment mag heeten, dat met wiskunstige zekerheid zal blyken te zijm het slachten van de kip met de gouden eieren. Aan dezen nood- lottigen maatregel zal, naar wij vertrouwen, de volksvertegenwoordiging èn in het belang van 's lands kas èn in dat van den Neder- landschen arbeider haar medewerking niet willen verleenen. de deur voor een van zijn kettersche vrienden te openen. Er was er echter één onder deze bezoekers, die spoedig Assunta's gunst had verworven, ofschoon hij geen „Christen" was en die bevoorrechte was Einar. Zij leerde nooit zijn naam uitspreken en noemde hem steeds „il piccolo San Giovanni Battista", bewerende, dat hij sprekend geleek op den kleinen Johannes den Dooper, zooals die was afgebeeld op een plaat, voorstellende de Heilige Familie, die zij op haar kamer had hangen. Reeds de eerste maal toen hij op bezoek was bij zijn oom, had zij, met de naïeve vertrouwelijkheid lta liaansche gedienstigen eigen, in dc kamer zitten luisteren naar het koeterwaalsch, dat die beiden daar verkondigden, en toen Olof Einar zijn woning en al de curiositeiten, die hij daar verzameld had, liet zien, was zij hen van de eene kamer naar de andere gevolgd, haar oogen steeds op den kleinen Johannes den Dooper gevestigd, hem glim lachend toeknikkende telkens wanneer hij haar aankeek. Toen hij den volgenden keer kwam, had zij een grooten „pizza" speciaal voor hem gebak ken en klapte in haar handen van blijdschap, toen zij zag, dat hij haar kunstwerk alle 'eer aan deed. Na dien tijd kon hij nooit zijn opwachting in de Hamnstraat maken of zij stopte hem vol met lekkernijen van haar geboorteland, honing koeken, aardbeitaarten of gekonfijte pijnappel- pitten, waarvan zij verscheidene zakjes vol uit Rome had medegebracht. Einar vermaakte zich kostelijk over Assunta's eigenaardige gebaren en vertelde Karin, dat „de huishoudster van oom zoo'n allergrappigste oude ziel was." Hij leerde langzamerhand eenige woorden van haar taal ver staan en, eigenaardig genoeg, begreep zij bijna tycUf* en lóooeis zijn spoedig verdreven met hUfHhacdtfs Docde&s Per stuk 8 ct. Doos 45 ct. Bij Uw drogist (Adv.) DISTRIBUTIE RUNDYLEE8CH IN BLIK. Uitbreiding tot meerdere categorieën. De minister van Binnenlandsche Zaken heeft het volgende schryven gericht tot de gemeentebesturen: „Onder steuntrekkenden zullen ten aanzien van de distributie van rundvleesch in blik door de Crisis Rundvee centrale voortaaD ook geacht worden te be- hooren: personen die uitkeering ontvangen uit de werkloozenkas hunner organisatie. Voorts deel ik u mede, dat onder „armlas tigen" die voor verkryging van bet rund vleesch in blik in aanmerking komen uit sluitend worden verstaan: personen, die op een of andere wijze steun ontvangen, doch die niet onder de „steuntrekkenden" vallen. Hierby wordt o.m. gedacht aan personen, die steun ontvangen van diaconieën of andere particuliere instellingen van liefdadigheid. In deze gevallen zal de distributie eveneens door of vanwege de gemeentebesturen moeten plaats hebben, zoodat voorkomen wordt, dat dubbele distributie aan een bepaald persoon plaats vindt. Het is dus in geen geval ge oorloofd het rundvleesch in blik aan de be trokken lichamen zelf voor distributie ter beschikking te stellen. In byzoüdere gevallen kan echter, nadat daartoe voor ieder geval afzonderlijke toe stemming van de Crisis Rundveecentrale verkregen is, rundvleesch in blik uiteeieikt worden aan vereenigingen of andere lichamen met een liefdadige doelstelling voor gebruik bij de gratis of tegen zeer lage vergoeding verkrygbaar te stellen warme maaltfiden Ten slotte deel ik u mede, dat thans ook onder rabbinaal toezicht bereid rundvleesch altijd wat hij zeide, zelfs wanneer hij Zweedsch tot haar sprak. Wanneer Olof soms afwezig was, konden Assunta en de jongen lange gesprekken voeren, een mengelmoes van ItaÜaansch, Zwcedsch en eenige Latijnsche termen, die Einar direct van school importeerde; het eindresultaat was gewoon lijk een gemeenschappelijke wandeling naar de provisiekast. Einar was een bijna dagelijksche gast bij Clof geworden. Geen van beiden wist hoe dat eigenlijk was toegegaan; het was nu eenmaal zoo geïoopen en zij wisten niet beter of het hoorde zoo. De eerste maal, dat Einar van zijn bezoek bij oom Olof thuiskwam, was hij geheel in extase. Oom was een alleraardigste man, nog eens een oom waar je wat aan hadt; hij wist zooveel jolige geschiedenissen te vertellen en had een heelen hoop interessante dingen laten zien: daar hadt je Tiburzi en een pistool, dat eens aan Garibaldi had toebehoord, een heele verzameling oude mun ten uit den tijd van Nero en Caligula en bij zijn afscheid had oom hem een stuk ruwe, zwarte lava uit den Vesuvius, met den afdruk van een ltaliaansch koperstuk, gegeven, benevens een heele handvol van dc grijze puimsteentjes, die op Poiupeji waren neergevallen en waaronder de stad was bedolven. Bovendien had oom Olof hem uitgenoodigd den volgenden dag met zijn fiets terug tc komen, dan konden zij samen een tochtje naar Djurgarden maken. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1934 | | pagina 1