s
astbaar.
PREDIKBEURTEN.
88
Cooperative Boerenleenbank
WOENSDAG
24 JANUARI 1934
TALMI.
geschieden
U vernemen
oten van de
ter en Corn
n Zielst en
en K. M
agniet met
'en, wat in
gegroeid is,
wegenver-
e toekomst
hetkrijgs-
og slechts
'at verdra-
eriode van
vermoede
en t(jd van
■ropa. Wel
an sehjjn-
door werd
mstreeks
11e wegen
er in ons
is gingen
tekorten,
e oorlogs-
breideld,
erubber-
iteit om
n gelegd,
staan. De
stil had
nsgevaar
ezet was,
nvragen.
Dat het
en voor-
zal wel
t platte-
lost, dat
spoor-
nswaar-
(J'fsleven
weldra
_n inter-
k zij de
keer. Bovendien was de categorie der on
dernemers van motortransport in opkom:
en reeds in 1021 werd de stelling verdedig,
dat een motortrausportbedrüf in ecouom
scheu zin uiteraard alleen bestaanbaar ka
z(jn, wanneer dit, rekening houdende me
de door dat bedryf veroorzaakte hooger
kosten van wegonderhoud, nog rendabel zoi
zl)n. Bn tenslotte voelde men het als billijl
aan, dat de weggebruikers, die behoeft
(nijpende behoefte zelfs) hadden aan beter
wegen, waarover een weinig snelverkee
mogelijk zou z(jn, daaraan zelf zouden mee
betalen.
Ken loyaal standpunt.
Dat de toenmalige weggebruikers, ver
tegenwoordigers en voorloopers als het war,
van het nieuwe, van het verkeer der toei
komst, hunnerzijds breede opvattingen hul
digden, blijkt wel het beste uit het feit, da
zijzelve toen voorgesteld hebben om eei
wegenbelasting in te voeren, teneinde spoedi*
betere wegen te krijgen. Deze bereidwillig
beid was natuurlijk gebaseerd op dit principe
de weg-belasting zou zijn een bestemmings
belasting, niet de sluitsteen van de Btjks
begrooting en zeker niet een „kurk, waarop
de spoorwegen konden drijven". (Voor ds
curiositeit zij eraan herinnerd, dat de Neder-
landsche spoorwegen reeds in het jaar 192S
een tekort van 22.000.000 hadden
Zoo werd dan, eerst achter de schermen
later in openbare vergaderingen door de jonge
Vereeniging „Het Nederlandsche Wegen-
congres" en anderen het nieuwe denkbeeld
gepropageerd. Zoo is ook het Wegenfonds
ontstaan, een en ander natuurlijk in overleg
met de Regeering, die terzake een commissie
instelde. Op deze wjjze voorkwam men ook
versnippering van belasting, want het lag
voor de hand, dat voor het onderhoud en ds
verbetering der wegen anders allengs het
Noord-Brabantsche voorbeeld van een weg*
geldverordening zou zijn nagevolgd. Het Rp
zou de nieuwe, uniforme belasting innen en
administrateeren, aan de Provincies zou een
zeker, redelijk percentage worden uitgekeerd,
.niet als een gunst, maar als een haar uit
de belasting toekomend aandeel, dat haar
even goed als het Rijk in staat moeststellen
zich ten deze van haar overheidstaak te
kwijten". (Memorie van Toelichting 1926.)
(Wordt vervolgd).
1920.
egen in
om deze
e begin
rpen en
uwsche
de zelfs
ermate
poedig
ringen
nieuwe
ige be-
ine be-
hooge
soneel,
errage
n hin-
,wan-
8 den
chtig-
mis-
Eerste
0.
n aan-
n had-
rkeer
egbe-
onden
s.Om
'nden,
n aan
an de
d ver-
Zondag 21 Januari 1934.
nederlandscu hervormde kerk.
Middelharnis, ra. en 's av. ds. v. Willigen
uit Rijssen.
Sommelsdijk, vin. leeskerk en'sav. ds.v. Asch.
UirkslaDd, ra. en 'sav. ds. v. d. Wal.
Herkingen, vin. en 's av. dhr. Overweel.
Melissant, ra. en 'sav. ds. Bouw.
Stellendam, vm. ds, Klegne en nm. dhr. Bouman.
Goedereede, vm. dhr. Baart uit Dirksland.
Ouddorp. vm. leeskerk en nam. ds. Woliers.
I .Nieuwe Tonge, vm. leeskerk en 's av. ds. Verkerk.
Oude Tonge, vm. ds. Verkerk en'sav. leeskerk
Ooltgensplaat. vm. leeskerk en 's av. ds. Kleijne.
Langstraat, vm. dhr. Vetter.
Den Bommel, geen opgaaf.
Stad aan 't Haringvliet, vm. en 's av. ds. Polhuijs
vereeniging van vrijz. hervormden
Sommelsdijk (Langeweg), des morgens 10 uur
as. Oltleman uit Delft
GEREFORMEERDE KERK.
Middelharnis, vm. en 'sav. ds. Zeilstra.
Melissant, geen opgaaf.
Stellendam, vm. en 's av. ds. Sap.
Ouddorp, vm. en nam. ds. de Graaff.
Ooltgensplaat, vm. en 'sav. ds. Reenders.
Den Bommel, vm. en 'sav ds. Schaafsma.
Stad a.'tHaringvliet, vm. en 'sav. leeskerk.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN.
Middelharnis, vm. en 's av. leeskerk.
Dirksland, vm. en 'sav. ds. de Blois.
HerkiDgen, vm., nam. en 'sav. leeskerk.
Ouddorp, vm. en nam. leeskerk.
CHR. GEREFORMEERDE KERK.
Middelharnis, vm. en 's av. leeskerk.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE.
Ouddorp, geen dienst.
OOLTGENSPLAAT.
HET BESTUUR DER BANK te 5
OOLTGENSPLAAT maakt bekend,
dat ter rente-bijschrijving en contróle
van de spaarbankboekjes, zittingen
zullen worden gehouden
op 22 Januari des namiddags van
24 uur
op 23 Januari des namiddags van
2—4 uur en van 6-8 uur.
op 24 Januari des namiddags van
24 uur en van 6—8 uur.
op 25 Januari des namiddags van
24 uur.
op 26 Januari des namiddags van
2—4 uur en van 68 uur.
Mochten spaarders op den in de
aan hen toegezonden circulaire ver
meiden datum verhinderd zijn, dan
kunnen zij zich ook op de boven
genoemde data ten kantore der Bank
vervoegen.
HET BESTUUR.
De Centrale Proeftuin
Goeree en Overftakkee
Ie Middelharnis (Langeweg)
Is op eiken werkdag voor belangstel
enden GRATIS TOEGANKELIJK.
Desgewenscht geeft de tuinman alle
InUcntlngen, die mochten worden ver
langd.
Prijs per kwartaal f 1,
Losse nummers 0,07°
ADVERTËNTIËN
van 16 regels 1,20
Elke regel meer 0,20
Bij contract aanzienlijk korting.
Dienstaanbiedingen enDienstaanvragen
f 1,per plaatsing tot een maximum
van 10 regels, elke regel meer 15 cent.
Dit blad verschijnt iederen
Woensdag- en Zaterdagmorgen.
Het wordt uitgegeven door de
N.V. Uitgeversmaatschappij
„Onze Eilanden", Tel. Int. No. 15
Voorstraat Middelharnis.
16e JAARGANG. - N°. 23
De kip met de gouden eieren
wordt geslacht!
Bij de beoordeeling van het wetsontwerp
tot instelling van een Verkeersfonds zijn
zeer zwaar-wegende bezwaren naar voren
gebracht tegen het principe van deze wet;
n.l. de noodlijdende spoorwegen te doen
subsidieeren door het jeugdiger motor- en
rijvvielverkeer, dat bovendien door een ver
traging in wegenaanleg en bruggenbouw ook
nog belemmerd zal worden in zijn ontwikke
ling. Aan de fundamenteels fout van dezen
opzet zal, na hetgeen hierover geschreven
is, wel nauwelijks één Nederlander, behalve
dan een verstokte auto-vijand, meer twijfelen.
Er is echter een andere zijde van dit vraag
stuk, welke evenzeer waard is, bekeken te
worden: de financieele. Want dit wetsont
werp is er niet alleen een van den Minister
van Waterstaat, maar ook een van den Minis
ter van Financiën, die er 9 millioen gulden
uit hoopt te ontvangen de schade, welke
de spoorwegen volgens hun eigen berekenin
gen van het wegverkeer ondervinden. De
vraag is dus: brengt deze wet bij eventueele
aanneming werkelijk 9 millioen gulden meer
in de openbare kas?
Wie de nieuwe voorgestelde tarieven naast
de oude legt en eenvoudig weg het aantal
thans belastingbetalende rijwielen en motor
rijtuigen in aaumerking neemt, komt tot de
conclusie, dat 's Ministers becijfering klopt;
niettemin leert een nadere beschouwing het
tegenovergestelde. Wij moeten daartoe aller
eerst nagaan, wat rijwiel en auto den staat
jaarlijks opbrengen aan belastingen en rech
ten van den meest uiteenloopenden aard.
Invoerrechten van automaterieel. De tijd
ligt niet verder acbter ons, dat deze slechts
5 bedroegen; ze zijn geleidelijk verhoogd;
laatstelijk ter gelegenheid van de invoering
der omzetbelasting tot 20.64 voor motorvoer
tuigen en 15 voor banden, terwijl voor
onderdeelen de heffingen uiteenloopen. In
1932 en 1934 werd jaarlijks voor ƒ20.000.000.-
aan motorrijtuigen en voor 000.000.— aan
banden ingevoerd. Bij eenzelfde invoerwaarde
zal de opbrengst der invoerrechten dus voor
1934 geschat mogen worden (waarbij voor
onderdeelen en olie vrijwel niets gerekend
wordt) op rond 5 000.000.
Benzine-invoerrechten. De normale en bui
tengewone heffingen op benzine brachten in
1933 ruim 28 000.000 - op, hetgeen in 1934
stijgen zal tot ruim ƒ29.000 000.—rekening
houdend met de omzetbelasting, doch zonder
de stijging in het verbruik in aanmerking
te nemen.
Personeele belasting Deze heffing, waarvan
vrachtauto's geheel zijn vrijgesteld en die dus
speciaal op de personen-auto drukt, terwjjl
reductie gegeven wordt voor auto's, gebruikt
voor beroep of bedrijf, is in de laatste jaren
sterk opgeschroefd, sinds 1 Januari 1931 n.l.
heft het Rijk deze belasting ten bate der
gemeenten, die er opcenten op mogen heffen.
Nauwkeurige gegevens ontbrekennaar schat
ting bedraagt het aandeel der motorrijtuigen
in deze belasting plus opcenten 7 000 000.
Aangezien deze belasting geheven wordt
naar de waarde, betaalt men dusook jaarlijks
personeele belasting over het deel der waarde,
vertegenwoordigd door de invoerrechten.
Voorts betaalt degene, die een eigen garage
of vaste box heeft, daarvoor ook personeele
belasting volgens den grondslag huurwaarde
Bijwielbelasting. De opbrengst dezer belas-
FEU1LLETON.
Roman uit het leven te Stockholm.
door ERNST LUNDQU1ST.
Vertaald door F. LAHR Jr.
Nadruk verboden.)
56)
Toen Olof haar duidelijk maakte, dat zij
in Stockholm geen kapucijnermonnik zou aan
treffen, trok zij een bedenkelijk gezicht en vroeg
of er dan ook geen kerken en priesters waren,
echte katholieke kerken en priesters van het alleen
zaligmakende geloof. Nadat zij in dit opzicht was
gerustgesteld, bestormde zij Olof opnieuw met
smeekbeden en het gevolg was, dat hij haar, bij
wijze van proefneming, mee liet gaan. Wanneer
zij het in Zweden, niet kon stellen of indien het
klimaat nadeelig voor Jiaar gezondheid bleek te
zijn, zou zij immers naar Italië teruggezonden
kunnen worden.
Intusschen was er een jaar verloopen en Assunta
had de proef uitstekend doorstaan. Wat baar
eigen persoon betrof klaagde zij nooit over iets;
weliswaar was zij onafscheidelijk van een aarden
testje, gevuld niet gloeiende kooltjes, waaraan zij
haar verkleumde handen warmde en dat zij bij
zich hield, waar zij ook zat of stond, maar dat
had zij ook in Rome gedaan gedurende het koude
jaargetijde. Voor haar was nu het jaar één lange
winter, dat was het geheele verschil. God heeft
ting, waaraan bfina 3 millioen Nederlanders
meebetalen, beliep in 1933 7,250.000,
Volgens het nieuwe voorstel zal een verhoo
ging van 0,50 per rij wiel by na 1.500.000,
opbrengen, welk bedrag aan de spoorwegen
zal worden uitgekeerd.
Wegenbelasting, Deze was steeds de minst
impopulaire van alle belastingen, omdat de
opbrengst krachtens de wet gebruikt moest
worden voor wegen en bruggen (een bestem
mingsbelasting dus). Volgens de nieuwe voor
stellen zou deze belasting worden verhoogd
met 33 h 100 met een geraamde meer
dere opbrengst van 7 500,000,— welk be
drag moet dienen om de tekorten van de
spoorwegen te helpen opvangen, terwijl het
karakter van bestemmingsbelasting zal ver
vallen en dus afgewacht moet worden, welk
bedrag aan wegenyerbetering besteed zal
worden.
De opbrengst over 1933 was circa
13 500.000,-, over 1932 12.816.000,-, over
1931 f 12 108.000-, over 1930 10 887.000,-.
Overige belastingen. Daaronder is te be
grijpen de opbrengst van tollen en veren,
parkeerbelasting (parkeergelden) precario
rechten voor het hebben van benzinepompen,
omzetbelasting van hier gefabriceerde ban
den, e.d., volgens een voorzichtige raming
ƒ4.500.000 bedragend (ƒ26,- per voertuig
gemiddeld per jaar).
Het wegverkeer is dus met recht de kip
te noemen, welke de gouden eieren legt;
een optelling leert, dat de opbrengst dezer
gouden eieren bedraagt:
Invoerrechten5.000.000,—
Benzine-invoerrechten. 29.000.000,—
Personeele belasting. 7.000.000,—
Rijwielbelasting. 7.250 000,—
Wegenbelasting. 13^500.000,—
Overige belastingen 4.500 000,—
66 250 000,-
Zonder de plannen der Regeering zou de
jaarlijksche opbrengst op dit moment dus
geschat mogen worden op rond ƒ66.000 000.
Gevraagd mag nu worden: Wat zal het
gevolg zijn van de heffing der negen millioen
gulden extra? Bekend is thans reeds ook
de regeering moet dit weten, althans de
inspecteurs der belastingen kunnen het haar
mededeelen dat vele houders van personen
auto's alleen al wegens den schrik, dien zij
gekregen hebben bij d8 verschijning dezer
voorstellen, hun auto op stal hebben gezet
en ontheffing van personeele belasting ge
vraagd hebben. Een veel grooter aantal wacht
eerst eens af, of dit veslbestreden ontwerp
wet zal worden, in welk geval de auto niet
meer voor de wegenbelasting zal worden
opgegeven en öf geheel zal worden afgeschaft
öf op stal zal worden gezet. Dit geldt zoo
wel voor de vele eigenaren van kostbare
wagens, wier kapitaalkracht door de tijds
omstandigheden toch al ernstig is gedaald,
als voor de houders van goedkoope wagentjes,
voor wie eenige tientjes meer of minder een
onoverkomelijk bezwaai blijken zullen. Even
zeer geldt dit voor de vele vrachtauto's,
welker rentabiliteit geenszins zoodanig is,
dat er wel een nieuwe heffing bij kan, ter
wijl de verhooging der rijwielbelasting een
terugslag zal doen gevoelen op de opbrengst,
dezer belasting, ten eerste omdat ƒ0.50 per
jaar voor een aantal wielrijders wel een
zwaren extra-last beteekent, voorts omdat
in dezen tijd van bezuiniging en van prijs-
verhooging door de omzetbelasting in menig
ook den winter geschapen placht zij te zeggen,
wanneer Olof haar beklaagde.
Zij scheen geheel tevreden met haar lot en
verklaarde, dat Zweden een aardsch paradijs was.
Het eenige van Rome dat zij miste was de Heilige
Trap. Zij was er vroeger dikwijls heen gegaan en
op haar knieën al de acht-en-twintig treden op
gekropen terwille van haar ketterschen meester
dien zij met iedere trede van negen jaar vagevuur
had vrijgekocht. Doch waar was er in Stockholm
een Heilige Trap? Zij moest er zich toe beperken
druk in de Roomsche kerk in de Norra Smcddje-
straat te bezoeken en vurig de Madonna der Zeven
Smarten te aanbidden, wier beeld in haar kamer
stond met een steeds brandend lampje cr voor.
Haar bezigheden verrichtte zij als van ouds,
d.w.z. tot groote tevredenheid van haaf dire tto re.
Lastig was het soms met de boodschappen, daar
Assunta geen woord Zwcedsch verstond cn nog
minder in staat was die taal te leeren. Doch voor
dit ongerief wist Olof raad. lederen morgen, vóór
hij naar het instituut ging, liet Assunta alles op
noemen wat zij gedurende den dag noodig zou
hebbenhij telefoneerde dan om de boodschappen
en het oudje had niets te doen', dan ze in ontvangst
te nemen en de winkeljongens haar ltaüaansche
scheldwoorden naar het hoofd tc slingeren, wan
neer zij niet tevreden was met wat cr uit hun man
den tc voorschijn kwam.
Overigens had zij nooit de geringste poging aan
gewend om de beloften, die zij haar meester bij
het vertrek uit Rome gedaan had, te houden. Zij
mopperde even hard als vroeger wanneer hij vijf
minuten te laat aan tafel kwam, kamde zich,
ouder gewoonte, alleen 's Zondags, zoodat gedu
rende het overige gedeelte van de weck haar
gezin met 3 of 4 fietsen b.v. de aanschaffing
van een flets voor het jongste gezinslid nu
nog eens even uitgesteld zal worden, in
menige winkelzaak het aantal fietsen voor
de „loopjongens" zal worden ingekrompen,
enz., enz.
Uit de opbrengst der wegen- en rijwiel
belasting der laatste jaren is af te leiden,
dat een steiging van 5 a 6 ook voor 1934
en volgende jaren normaal zou zyn, ook
omdat Nederland, vergeleken bij andere lan
den, het verzadigingspunt wat auto's betreft
nog lang niet bereikt heeft.
Aangenomen mag dus worden, dat, als er
geen belemmeringen aan de ontwikkeling
van het wegverkeer in den weg worden ge
legd, de bovengenoemde opbrengst van 66
millioen guldens jaarlijks zal stagen met 5
a 6 dus met 3| h 4 millioen gulden.
Nu komt de regeering met haar heffing
van negen millioen en verstoort daardoor
ongetwijfeld dezen groei in ernstige mate;
zelfs bij een optimistische schatting zal de
terugslag allicht toch zoodanig zijn, dat de
groei teruggebracht wordt van 5 a 6 tot
b.v. 2 In dat geval verliest de Rijks-
schatkist, samen met die der gemeenten,
mathematisch zeker 2/3 van het genoemde
bedrag van 3| a 4 millioen, dus circa 2$
millioen. Zij wint dus met haar nieuwe wet
geen 9 millioen, doch slechts 6| millioen
gulden.
Maar ook dit is niet waar; in werkelijk
heid zal de schatkist er vermoedelijk op
achteruit gaan. Immers, de auto brengt het
Ryk niet alleen belasting op, maar geeft
ook werk -en de fiets eveneens. In de laatste
jaren zijn tienduizenden jongemannen voor
werkloosheid behoed door de auto, die in
stijgende mate werkkrachten opeischte.Een
jaarlijksche groei van het aantal in gebruik
zijnde motorrijtuigen met niet minder dan
gemiddeld 10 000 bracht telkenjare weer
voor verscheidene duizenden chauffeurs, mon
teurs e.d. werk, boven het aantal, dat reeds
in deze beroepen werkzaam was Jaarlijks
werden de laatste jaren 50 000 nieuwe auto
bestuurders opgeleid; ook daaruit blijkt,
hoevele personen telkenjare, dankzij de auto,
werk vonden.
Naast de beroepscbaffeurs en de personen,
werkzaam in garages, den auto-, banden en
benzine-handel en het carrosserie-, lak en
schildersbedrijf, de rijwiel-fabricage en-han
del, zijn nog vele groepen van personen aan
te wijzen, wier bestaan ten nauwste ver
bonden is aan het motorverkeer: bestuurders
van motorrijwielen, welke als bestelwagen
dienst doen, handelsreizigers, die het platte
land bezoeken waar geen trein of tram komt
en wier werkkring ontstaan is, dank zij de
populariseering van de goedkoope auto, ar
beiders eu employé's bij wegen- en bruggen
bouw. Zelfs zou veel verder gegaan mogen
worden: b.v. zijn vele buiteucafé's en hotels
ontstaan langs de groote wegen, dank zij
het toenemend verkeer, bij een afnemend
verkeer zal ook hun levensvatbaarheid ge
ringer worden en de arbeidsgelegenheid
minder.
Ten einde onze berekeningen niet te in
gewikkeld te maken, beperken wij ons even
wel tot die groepen, waarvan vrij nauw
keurige gegevens bekend zijn, ten deele op
grond van het aantal aanwezige auto's, ten
deele uit de gegevens der betrokken organi
saties. Wij komen dan tot het volgend aan
tal personen, wier arbeid afhangt van het
hoofd een wilde, aschgrauwe bosschage van ruige
lianen geleek. Zij kruidde alles wat zij at met
knoflook, bakte het zelfs in een afzonderlijk brood
voor haar eigen gebruik en ofschoon zich nooit
een kapiicijnermonnik meer in haar keuken te
goed cleed, begonnen leden van de ltaliaansche
kolonie in de Glasbrucksstraat zich daar meer en
meer toegang ,tc verschaffen: jonge gipsverkoopers
met fluweelachtige, donkere oogen en droge kelen
cn kleine verkoopsters van toekomstvoorspellin
gen, met de haren in het gezicht gekamd, vingers
blauw van dc koude en een gezonden ctenstrek
wanneer er kliekjes in de keukenkast te vinden
waren. Olof maakte echter nooit aanmerking;
iemand mocht Assunta wel hebben om mede te
praten cn om aalmoezen aan te geven. Wanneer
hij den hem zoo bekenden Italiaanschen tongval
in de keuken hoorde, gebeurde het, dat hij zelf
een praatje ging houden met Assunta's gasten,
gibsen beelden eii geluksbriever» van hen kocht of
ook een glas Genzano met hen dronk, al was het
maar om hun donkere oogen als zwarte sterren
te zien schitteren en hun heesche, verkouden
stemmen te hooren trillen van warmte.
Over het geheel was hij er erg tevreden over,
dat hij Assunta met zich mede had genomen. Hij
had het niet over zijn hart kunnen krijgen haar,
die te oud was om een nieuwen dienst te zoeken,
daar iij liet Zuiden in een oudevrouwenhuis achter
tc laten en bovendien was hij werkelijk aan haar
gehecht. Het was hem, alsof hij nog in zijn dier
baar Italië leefde, wanneer hij haar om zich heen
zag met de mooie oorbellen en de bonte omslag
doeken, als zij met vochtige, loofrijke takken, op
ltaliaansche wijze, de karpetten veegde en een
kruis sloeg telkens wanneer zij op weg ging om
aantal aan het wegverkeer deelnemende
motorrijtuigen en ry wielen i
chauffeurs van autobussen 6.000
vrachtauto's60.000
huurauto's10.000
particulieren, bestel
lers e.d10.000
werkzaam in garages15 000
in den handel, carrosse-
riebouw e.d20.000
by wegenbouw en brug
genbouw 7.000
Diversen7.000
135.000
Het totaal aantal belanghebbenden nadert
dus de 150 000; voor degenen, die het ar
beidersbelang in de eerste plaats nauw ver
bonden beschouwden met de spoorwegen,
in verband met de daar werkzame 38.000
personen, is dit getal van 150.000 bij het
motorverkeer betrokken werknemers zeker
veelzeggend 1 Voorts zijn in de rijwielfabri-
cage, den rfiwielhandel en de bandenfabri-
cago volgens matige schatting 25.000 per
sonen werkzaam.
De groei van dit aantal werknemers houdt
vanzelfsprekend gelijken tred met het rijwiel
en motorverkeer. Bij een jaarlijkschen groei
van het aantal motorrijtuigen met 6 geeft
dus het wegverkeer ieder jaar opnieuw 6
van 150 000 of rond 9000 nieuwen arbeids
krachten werk; brengt de regeering door
haar belemmerende maatregelen dezen groei
terug tot 2 dan beteekent dit, dat 6000
werkloozen de anders voor hen beschikbare
betrekking niet krijgen, dat zy, in plaats
van een salaris te verdien6D, dat den staat
aan directe en indirecto belastingen-een niet
onaanzienlijk bedrag zou opbrengen, aange
wezen zfin op „den steun", hetgeen voor de
openbare kas een jaarlijksch verschil zal
maken van zeker 1000,— per hoofd of
6 millioen gulden in totaal.
Het verschil voor de openbare kas is dus
jaarlijks 2.500 000,f- ƒ6.000 000,-
8$ millioen gulden, waarmede de 9 millioen,
welke extra geheven worden, dus vrijwel
geheel weer verloren gaan; de schatkist zal
uiteindelijk niets gebaat blijken by de ver
hooging harer heffiügen! De vrees is zeker
gewettigd, dat de regeering alsdan met
nieuwe heffingen zal komen.
Misschien zal men aanvoeren, dat bij den
evenbedoelden teruggang van het motor
verkeer het spoorwegvervoer zal stijgen
(waardoor het verlies zou dalen), doch dit
kan slechts van geringe beteekenis zijn
omdat het motorverkeer nu eenmaal, uit
hoofde van zijn speciaal karakter, vervoer
geschapen heeft, dat zeker niet automatisch
door het railtransport overgenomen kan
worden.
Bovendien in bovenstaande berekening
is aangenomen, dat de groei toch nog 2
zal zijn. Het is echter bekend, dat de spoor
wegen een absoluten teruggang van het
aantal motorrijtuigen wenschen en dat deze
maatregel daarop gericht is (ook de Minister
zegt in de Toelichting van het wetsontwerp,
dat dit van invloed zal zyn op den omvang
van het automobielverkeer); als dus inder
daad het motorverkeer, in plaats van den
vroegeren jaarlijkschen groei van 6 eens
een stilstand in groei zou vertoonen,zou dit
volgens eenzelfde berekening de schatkist
per jaar 4 millioen gulden kosten; zou een
teruggang van 5% veroorzaakt wordeD, dan
beteekent dit voor de schatkist een nadeelig
verschil van 15 millioen gulden per jaar,
vergeleken by den toestand,zooals deze zonder
Verkeersfondswet zich zou ontwikkelen I
Immers, in plaats van een vooruitgang
in opbrengst van ƒ4 millioen, boekt men
dan een achteruitgang van 3 millioen,
nadeel dus 7 millioen;de werkgelegenheid
wordt ontnomen aan 16 500 arbeiders, het
geen de openbare kas 16millioen kost;
de extra-opbrengst van 9 millioen, geba
seerd op het tegenwoordige wegverkeer,
wordt slechts 8-} millioen. Byeen genomen
staat dus tegenover een extra-heffing van
8£ millioen een schadepost van 23$ mil
lioen, zoodat het nadeel ƒ15 millioen bedraagt.
Laten wy evenwel ons niet verder ver
diepen in berekeningen; laat ons alleen met
groote stelligheid constateeren, dat dit ont
werp de werkloosheid zal bevorderen en in
financieel opzicht een gevaarlijk experiment
mag heeten, dat met wiskunstige zekerheid
zal blyken te zijm het slachten van de kip
met de gouden eieren. Aan dezen nood-
lottigen maatregel zal, naar wij vertrouwen,
de volksvertegenwoordiging èn in het belang
van 's lands kas èn in dat van den Neder-
landschen arbeider haar medewerking niet
willen verleenen.
de deur voor een van zijn kettersche vrienden te
openen.
Er was er echter één onder deze bezoekers, die
spoedig Assunta's gunst had verworven, ofschoon
hij geen „Christen" was en die bevoorrechte was
Einar. Zij leerde nooit zijn naam uitspreken en
noemde hem steeds „il piccolo San Giovanni
Battista", bewerende, dat hij sprekend geleek op
den kleinen Johannes den Dooper, zooals die was
afgebeeld op een plaat, voorstellende de Heilige
Familie, die zij op haar kamer had hangen. Reeds
de eerste maal toen hij op bezoek was bij zijn
oom, had zij, met de naïeve vertrouwelijkheid lta
liaansche gedienstigen eigen, in dc kamer zitten
luisteren naar het koeterwaalsch, dat die beiden
daar verkondigden, en toen Olof Einar zijn woning
en al de curiositeiten, die hij daar verzameld had,
liet zien, was zij hen van de eene kamer naar
de andere gevolgd, haar oogen steeds op den
kleinen Johannes den Dooper gevestigd, hem glim
lachend toeknikkende telkens wanneer hij haar
aankeek. Toen hij den volgenden keer kwam, had
zij een grooten „pizza" speciaal voor hem gebak
ken en klapte in haar handen van blijdschap,
toen zij zag, dat hij haar kunstwerk alle 'eer aan
deed. Na dien tijd kon hij nooit zijn opwachting
in de Hamnstraat maken of zij stopte hem vol
met lekkernijen van haar geboorteland, honing
koeken, aardbeitaarten of gekonfijte pijnappel-
pitten, waarvan zij verscheidene zakjes vol uit
Rome had medegebracht. Einar vermaakte zich
kostelijk over Assunta's eigenaardige gebaren en
vertelde Karin, dat „de huishoudster van oom
zoo'n allergrappigste oude ziel was." Hij leerde
langzamerhand eenige woorden van haar taal ver
staan en, eigenaardig genoeg, begreep zij bijna
tycUf* en lóooeis
zijn spoedig verdreven met
hUfHhacdtfs Docde&s
Per stuk 8 ct. Doos 45 ct. Bij Uw drogist
(Adv.)
DISTRIBUTIE RUNDYLEE8CH IN BLIK.
Uitbreiding tot meerdere categorieën.
De minister van Binnenlandsche Zaken
heeft het volgende schryven gericht tot de
gemeentebesturen: „Onder steuntrekkenden
zullen ten aanzien van de distributie van
rundvleesch in blik door de Crisis Rundvee
centrale voortaaD ook geacht worden te be-
hooren: personen die uitkeering ontvangen
uit de werkloozenkas hunner organisatie.
Voorts deel ik u mede, dat onder „armlas
tigen" die voor verkryging van bet rund
vleesch in blik in aanmerking komen uit
sluitend worden verstaan: personen, die op
een of andere wijze steun ontvangen, doch
die niet onder de „steuntrekkenden" vallen.
Hierby wordt o.m. gedacht aan personen,
die steun ontvangen van diaconieën of andere
particuliere instellingen van liefdadigheid.
In deze gevallen zal de distributie eveneens
door of vanwege de gemeentebesturen moeten
plaats hebben, zoodat voorkomen wordt, dat
dubbele distributie aan een bepaald persoon
plaats vindt. Het is dus in geen geval ge
oorloofd het rundvleesch in blik aan de be
trokken lichamen zelf voor distributie ter
beschikking te stellen.
In byzoüdere gevallen kan echter, nadat
daartoe voor ieder geval afzonderlijke toe
stemming van de Crisis Rundveecentrale
verkregen is, rundvleesch in blik uiteeieikt
worden aan vereenigingen of andere lichamen
met een liefdadige doelstelling voor gebruik
bij de gratis of tegen zeer lage vergoeding
verkrygbaar te stellen warme maaltfiden
Ten slotte deel ik u mede, dat thans ook
onder rabbinaal toezicht bereid rundvleesch
altijd wat hij zeide, zelfs wanneer hij Zweedsch
tot haar sprak. Wanneer Olof soms afwezig was,
konden Assunta en de jongen lange gesprekken
voeren, een mengelmoes van ItaÜaansch, Zwcedsch
en eenige Latijnsche termen, die Einar direct van
school importeerde; het eindresultaat was gewoon
lijk een gemeenschappelijke wandeling naar de
provisiekast.
Einar was een bijna dagelijksche gast bij Clof
geworden. Geen van beiden wist hoe dat eigenlijk
was toegegaan; het was nu eenmaal zoo geïoopen
en zij wisten niet beter of het hoorde zoo.
De eerste maal, dat Einar van zijn bezoek bij
oom Olof thuiskwam, was hij geheel in extase.
Oom was een alleraardigste man, nog eens een
oom waar je wat aan hadt; hij wist zooveel jolige
geschiedenissen te vertellen en had een heelen
hoop interessante dingen laten zien: daar hadt je
Tiburzi en een pistool, dat eens aan Garibaldi
had toebehoord, een heele verzameling oude mun
ten uit den tijd van Nero en Caligula en bij zijn
afscheid had oom hem een stuk ruwe, zwarte
lava uit den Vesuvius, met den afdruk van een
ltaliaansch koperstuk, gegeven, benevens een
heele handvol van dc grijze puimsteentjes, die op
Poiupeji waren neergevallen en waaronder de stad
was bedolven.
Bovendien had oom Olof hem uitgenoodigd den
volgenden dag met zijn fiets terug tc komen, dan
konden zij samen een tochtje naar Djurgarden
maken.
(Wordt vervolgd.)