Provinciale Staten. Een Vliegveld voor Flakkee. Ingezonden Stukken ONZE EILANDEN VAN ZATERDAG 25 NOVEMBER*1933. KIPPENVOER IN DEN WINTER. Door A. VAN BUREN. Hoe krjjgeu wü wintereieren? Het eerste ei teekent de kip. Ook al zijn de eierprtjzeu 's winters hoo- ger, dan kunnen w(j toch niet te veel geld aan voer uitgaven, aangezien het bedrijf in zijn geheel dan onrendabel wordt.Ook goed koop voer kan goed zyn; is het dit niet, dan zijn de gevolgen natuurlijk dubbel nadeelig. Wat de hoeveelheid voedsel betreft, die de kippen noodig hebben, deze is door proeven tamelijk nauwkeurig vastgesteld; men kan dan ook vooraf berekenen, hoeveel voer men tot het a.s. voorjaar noodig heeft. Is er niet genoeg voer aanwezig, dan kan men óf den voorraad uitbreiden bf een aantal kippen afslachten; slecht gevoede dieren leveren slechts verlies op. De kippen worden's morgens en's avonds gevoederd, waarbij in totaal 55 a 60 gram graan per kip en per dag in het voer moet worden verwerkt. Krijgen de kippen uit sluitend droog voer, dan moeten zij per dag 50 k 55 gram kunnen eten van een meng sel, dat bestaat uit drie deelen meel en tarwezemelen op één deel eiwitvoer. Gaat men op deze wijze te werk, dan veroorzaken de kippen weinig werk, terwijl men tevens niet behoeft te vreezen, dat het voer bederft. Aan den anderen kant kan men dan geen aardappelen voor de kippen benutten; wil men dit doen, dan kr(jgen zij achtervolgens ochtendvoer en een middagmaaltijd van 50 G. gekookte aardappelen, 15 a 20 gram meel of tarwezemelen en 15 gram eiwitvoer, welk mengsel telkens opnieuw versch wordt aan gevoerd met water of melk. Men kan na tuurlijk ook een middenweg tusschen de beide systemen zoeken. Onder de granen verdient tarwe natuurlijk de voorkeur, doch gerst en haver kunnen wij ook met succes gebruiken. Rogge mag daarentegen slechts gemalen worden ge geven en hoogstens 20 uitmaken van het droogvoer. Mais is zeer aan te bevelen als wintervoer, omdat sommige bestanddeelen ervan de lichaamstemperatuur doen stijgen. Tarwezemelen mogen het meel voor hoog stens 25 vervangen. Wij zien dus, dat er bi) de keuze van het voer speling genoeg overblijft om rekening te houden met bij zondere omstandigheden en met den prijs der verschillende artikelen. Voor kleine be drijven is het verreweg het gemakkelijkste reeds gemengd voer te koopen, want dan is men zeker, dat de kippen geen eenzijdig voer krijgen en dat zij goed zullen gedijen en leggen. Vooral het goed mengen van eiwitvoer uit visch-, vleesch- en peulvruchtenmeelis iets wat voor vrijwel eiken pluimveehouder te omslachtig is. Tenslotte wijzen wjj er op, dat de kippen altyk kalk als bijvoeding moeten krijgen, zoowel als groenvoer, bijv. koolbladeren of ontkiemde haver. Het eerste ei. Het schenkt ons altijd groote voldoening, als een der jonge kippen begint te leggen, Zoo'n eerste eitje is weliswaar opvallend klein, en vaak bebloed, doch de leeftijd waarop het gelegd wordt, is een uitstekende maat staf voor de kwaliteiten der betrokken kip als Iegster. Dit moeten wij weten, om er later bij het afslachten der slechte legsters rekening mee te kunnen houden. Het komt er dus opaan, te weten te komen, van welke kip zulk een eitje afkomstig is bjj eeneenigs- zins talrijke pluimveestapel is dit slechts mogelijk met behulp van valnesten. De leef tijd, waarop het eerste ei wordt gelegd, is voor de beoordeeling der kippen van nog meer belang dan de uiterlijke kenteekenen waaraan men goede en slechte legsters kan onderscheiden. Ook de verdere prestaties gedurende de eerste legweken zijn van veel belang; als een kip bijv. van het begin af om den anderen dag een ei heeft gelegd, zal z(j levenslang geregeld blijven leggen. Er zijn zelfs enkele die reeds 2 of 3 dagen achter elkaar leggen en dan één dag uitrusteD, wat wij natuurlijk zeer in hen waardeeren. NV DB PLUIMVEETENTOON- STELLINGEN NADEREN. Wenken voor sporthoenderbezitters. Nu de tijd van de pluimveetentoonstel lingen weder nadert, schrijft de heer J. H. v. d. Broeke in „Klein-veeteelt", moeten de sportfokkers, maar in het bijzonder de be ginnelingen eenige'wenken krijgen voor het in conditie brengen van hunne dieren, vóór dat zij naar de tentoonstelling gaan. Er ziln verschillende dieren, die vóórdien gewasschen dienen te worden. Hiertoe behooren alle witte vogels, en vogels die vee! wit hebben, zooals de lichte Sussex en dergelljken, ook alle kuifhoender-witkuiven. Dikwijls komt het voor, dat men dieren op de tentoonstellingaantreft, die nog geheel nat van het wasschen z(jn. Dit mag bij den goeden sportfokker niet voorkomen. Onge veer een week, althans een dag of 6 van te voren, gaat men de witte dieren wasschen, opdat zij.alszij inde verzendingsmand gaan, geheel en al droog zyn. Doordat de dieren geheel droog zijn, zullen zy zichzelf opknap pen, door iedere veer en veertjes netjes na te pluizen en te rangschikken. De vogel komt dan in een helder wit pak met goed geordende voeren in detentoonstellingskooi en zoowel liefhebber als leek zal dieet zeggen i „Wat ziet die kip er helder uit". Maar nu de wijze, waarop men deze dieren moet wasschen vereischt nogal eenige moeite. Daar in den regel de pooten van de hoenders nogal vuil zyn, begint men de pooten eerst te wasschen, in een bakje, waarin zich eenig lauw water bevindt, zoodat de vuile pooten van de te wasschen hoenders niet worden schoongemaakt in de groote bak, eveneens gevuld met lauw water, daar dit water dan vuil zou worden en onbruikbaar voor het wasschen van witte hoenders. Zoodra de pooten goed schoongemaaktzyn, neemt men een witte band van ongeveer IJ h 2 c.M. breedte, waarmede men de pooten vastbindt. Vervolgens neemt men den vogel in de hand - linker - en legt de vleugelsom de beurt uitgespreid op een tafel, terwijl men met de rechterhand, waarin men een borsteltje heeft voorzien van zeep in de richting der veeren schuiert. Als een vleugel op deze wijze is behandelt en men het vuil heeft wegge- schuierd, behandelt men op dezelfde wijze den anderen vleugel, en vervolgens den staart. Indien dit heeft plaats gehad, neemt men den kop en hals op dezelfde wijze onder handen. Vervolgens legt men de kip op den rug en wascht keel en onderlyf op dezelfde wijze als de vleugels. Vervolgens stopt men de kip in den bak met lauw water en spoelt zoolang, dat er geen zeep tusschen of op de veeren overblyft. Hierna dompelt men de kip in een bak met geheel schoon lauw water, waardoor een weinig blauwsel is ge slagen. Na deze behandeling wordt de kip met geheel schoone doeken afgedroogd. Vervolgens neemt men het aldus behan delde dier by de pooten, met den kop om laag, waarby de vleugels als vanzelf open gaan. Nu strooit men tusschen de veeren kalkpoeder, waarna men de band van de pooten afdoet, en het gewasschen exemplaar plaatst in een schoone mand, waarin men schoon stroo of zaagsel heeft gedaan. De mand met inhoud plaatst men in een ver warmd vertrek. Den volgenden dag haalt men het vuil uit de mand en laat het dier wat eten en drinken. Den daaropvolgenden dag zal de vogel zoo goed als droog zijn en wordt thans overgebracht in een schoon hok met stroo, geheel voor wind en tocht afge sloten. In dit hok zijnde, zal de gewasschen vogel zich flink uitschudden en zijn veder pakje netjes in orde brengen. Voordat men het aldus behandelde dier in de verzendingsmand doet, doet men op kam en lellen een weinig vaseline. Een al dus, goed behandeld dier, is een lust om in de tentoonstellingskooi te zien, en zal zoo'n vogel ten allen tijde veel, zeer veel zelfs,, voorhebben op dieren, die niet of slecht ge wasschen zijn. Men moet er vooral om denken niet te veel blauwsel in het water te doen, want dan ziet de kip er afschuweiyk uit, terwijl men met het afdrogen steeds met het gevederte mede moet wrijven, daar anders de veeren beschadigen. Bij de Witkuiven worden al leen de kuiven gewasschen en moet men zorg dragen, dat er geen zeep in de oogen der dieren komt. Wanneer de gewasschen kuiven geheel droog zijn, knipt men de overtollige, gekleurde veertjes uit de kuiven weg. Witkuiven moeten op by'na dezelfde manier behandeld worden als personen, die zich naar den kapper begeven, alvorens zij naar een of andere feestelykheid gaan. Wan neer een veertje onregelmatig zit aan de kuif, kan men dit beter afknippen, daar anders soms dat eene veertje een minder mooi aanzien aan het dier geeft. (Nadruk verboden.) ZUID-HOLLAND. WINTEBZITTING. De Provinciale Staten van Zuid-Holland kwamen gisterochtend onder voorzitterschap van jhr. mr. dr. H. A. van Karnebeek, com misaaris der Koningin, in tweede gewone zitting 1933 bijeen. De voorzitter constateert, dat de Prov. Staten sinds de vorige vergadering twee leden hebben verloren i den heer K. R. van Staal, die onlangs is afgetreden, en den heer C. Warnaer, die is overleden. Spr. brengt in herinnering, dat de heer van Staal van Juli 1919—1920 en daarna van 1927 tot onlangs zitting heeft gehad in deze Staten. Hy was een strydbaar man, die zich krachtig kon doen gelden. De heer van Staal heeft het Ged. Staten en misschien ook zyn medeleden niet altijd gemakkeiyk gemaakt, doch hij kenmerkte zich door groo- ten yver en veelzijdige belangstelling. Met den heer Warnaer is een typische figuur heengegaan, die na den heer Von Fissenne het langst heeft deel uitgemaakt van de Staten van Zuid-Holland, n 1. van 1906 af, met een twee-jarige onderbreking van 1919 tot 1921, tot zy'n overijlden. Hij had oen practischen helderen kijk op de zaken, in het bijzonder die van het groote eiland wa3r h(j gewoond beeft. In de com missi e voor de wegen en in het waterschap was hij met groote kracht werkzaam. Zijn woord, vaak met humor, had gezag en zijn lidmaatschap van de Staten getuigde van nuttige werkzaamheid op velerlei gebied Zyn dood beteekent een gevoelig verlies voor de Staten, by wie zijn nagedachtenis eer biedig zal voortleven. De geloofsbrieven van de heeren G. van Andel (a.r.) en P. J. van Harmeien (s.d.) werden goedgekeurd, waarna beide heeren werden beSedigd en geïnstalleerd. De agendapunten werden hetzij voor ken nisgeving aangenomen, dan wel in handen van commissies gesteld of naar de afdee- lingen verzonden. De voorzitter sluit te ruim half 12 de vergadering met de mededeeling, dat de Staten op Dinsdag 12 December te 11 uur weder zullen byeenkomen. Lied van de Week. HET VEKSCHE CADETJE. Persbericht. De Minister is van meening, dat de wensch, om versch brood te hebben by den koffle- maaltyd niet „onbillijk" isl Guus Betlem Jr. En nog steeds maar zyn w'aan 't vechten, Want we hébben hier den tyd, Over 'tgrootsche staatsbelang... het Versch cadetje aan 'tontbyt! 'kZag alreeds een enkel lichtpunt, 'kZag het einde in 't verschiet. Maar, helaas... sociale Zaken Ziet het einde echter niètl Bakkers gingen aan het hakken In den bak-bestemden tyd, En ze bakten voor ons armen Versche broodjes aan 'tontbyt! Door een geniale vinding, Die ons deze eeuw weer bracht, Hielden ze het brood electrisch Vier-en-twintig urén zacht! Stöpl riep Zyne Excellentie, Brave bakkers... ik verbièd! Want, wat gister is gebakken, Of vannacht... ik zié het nietl En ik kan het ook niet proeven, En hoe graag of ik ook wil, 'tOpgewarmde brood of 'tversche... Daarin zie ik geen verschil! Doch ik ben althans van meening, Dat het niét onbillyk is, Als men 's middags het ontbreken Daarvan voelt als een gemis! Want dit wil ik graag erkennen, Bij de lunch.nou, ja.da's waar. Hóórt een knappend versch cadetje, 'kGeef m'n toestemming dus maar. Doch 'tontbijt... nee, waarde leden, Van het Nederiandsch Gezin, By 'tontbyt een versch cadetje... Daar komt niemendal van in 1 En zoo mummelen we voortaan Taaie korst en kruimend brood... Want we zijn een kleine natie, En we denken... (even) groot! Maar, ik weet een prachtoplossing, Mensch, ga mee toch met je tijd, Ga ontbijten... tegen zessen, En dineeren... aan 'tontbyt! En ge zult versch brood verslinden, Nét zooveel ge wilt, m'n vrind... Tótdat... onze brave Natie Dan ook dhhr weer wat op vindt! (Nadruk verboden) Weekpraatje. Sinterklaas-roes. Sinterklaasfeest nadert... Hoeveel maal, in hoeveel toonaarden, op hoeveel wijzen is dit reeds geschreven. Jaar-na-jaar, December na December... ieder jaar opnieuw hoop, smart, verwachting, teleurstelling, vreugde en droefnis, die culmineert op den avond van den 5den December. Hoop op geschen ken en vreugde daarover by de kinderen, die het Sinterklaasfeest vierden, verwach ting in de dagen daaraan voorafgaand, maar smart en teleurstelling by de talrijke arme kindertjes, die toch ook recht hebben op hun doel in het aardsche geluk, in de aard- sche romantiek, die tot zelfs in dezen tijd van techniek en economie nog altijd ons Sinterklaasfeestje opgewekt verlicht. Droefe nis tenslotte by de ouders, die hun kinderen zelfs dit poovere genot niet kunnen ver schaffen Sinterklaasfeest nadert.Warm-gekleur- de étalages, licht-effecten, bewegend speel goed, bonte mengeling van geschenken van de meest-uiteenloopende soort, stadsgewemel van winkelende dames, schuchtere heeren. die onwennig geschenken inslaan, drukgedoe van winkeljuffertjes, dikke lucht in de prop volle winkels, geheimzinnige gedraging van familievaders en -moeders, hunkerende kin derblikken, schorre straatventers en kleumi- ge pindachineesjes... dat is een Nederland sche Sinterklaassfeer, zooals ieder, ieder jaar opnieuw weer brengt, ondanks auto, ondanks luchtschip, ondanks talkie, ondanks stalen meubelen en business. Sinterklaasfeest nadert. Men gaat zyn rij van bekenden na, die in aanmerking komen voor een geschenk. Dht z(jn de enkelen, die verrast worden met een mooi geschenk, dat zijn de vrienden, die de geprepareerde kool raap, de duizend-en-één kranten, den kunstig gesneden appel krijgen, waar de verrassing in verbolgen zit. Dan komt het groote oogen- blik, de Zaferdagmiddag b.v., waarop die inkoopen gedaan moeten worden. Zenuw achtige haast, duizendmaal laogsloopen, tweeduizend maal bekijken, dit te duur, dat te weinig, dit bijzonder aardig..., dht af schuwelijk. Heeren, niet lang bezinnend, op gelucht door een vastgostelde keuze, dames- oneindig-rekkend hun koop, onderzoekende, vergelijkende, toetsende kwaliteiten en kwan titeiten, rariteiten en variëteiten. Sinterklaas nadert. Slechts weinig kin deren nog, die in het mooie sprookje, dat ons vroeger zoo in-gelukkig maakte, goloovenl Moderne paedagogie van den kouden grond Sinterklaasfeest nadert: do waschmand voor de pakjes verschynt weer, tabberd en mijter worden te voorschijn gehaald, van motten gezuiverd en opgepoetst. Sinterklaas nadert... Ondanks dat alles, ondanks verstoven kin- der-illusies, tóch warmte, tóch sfeer, toch feestl... (Nadruk verboden). Reeds eerder is mededeeling gedaan dat de Centrale S.B.Z.-vereeniging stappen heeft gedaan om te komen tot het beschikbaar hebben van een Vliegveld om in noodge vallen voor ziekentransportdienst te kunnen doen. In den winter van 1929 op 1930 hebben wy het belang daarvan gezieq, en heeft men zich kunnen behelpen met een terrein naby het sas van de haven van Dirksland. Teneinde besprekingen te houden is vorige week vergadering gehouden door de besturen van de S.B.Z.-vereenigingen op het eiland onder Voorzitterschap van den heer De Wilde uit Nieuwe Tonge. Het bestuur van de Centrale S.B.Z. heeft het oog laten vallen op een terrein in de OostduineD van Ouddorp, grenzend aan het terrein van de Drinkwaterleiding, dat een oppervlakte heeft van plm. 20 H.A. Na dit terrein bezichtigd te hebben zyn onderhan delingen begonnen met de diverse eigenaren welke bereid waren voor den prys van ƒ200,- per jaar het recht af te staan daar per jaar zooveel als noodig mocht blyken te landen. Deze overeenkomst zou voor een 50 jaren worden aangegaan. Het terrein is eohter zoo totaal onbruik baar, daar het over zijn geheele lengte en breedte heuvelachtig is. Teneinde dit stuk land echter geschikt te maken voor landings terrein, dient men het geheel te egaliseeren. Waar aan werkverschafflngsmogelykheden steeds groot gebrek is, zou dit werk een aardig object kunnen vormen. Gezien die grond binnen de grenzen van de gemeente Ouddorp ligt is dier medewer king noodzakeiyk. Men schat de kosten van het egaliseeren op plm. 20.000, waarvan door hetRijk ongeveer 50 gedragen zou kunnen worden, rekening houdende met de uitkeering voor werkeloozenzorg van 46/76 van de subsidie over 1933. Het bestuur van de gemeente Ouddorp zou echter kunnen probeeren, waar het hier een werkverschaffing is ten algemeenen nutte een hooger percentage te verkrygen, waartoe de S.B.Z.-vereenigingen mede zouden kunnen helpen. Indien dit mogeiyk zoude blyken wordt voor een zoo groot werkverschaffings object een gering bedrag van de gemeente zelf gevraagd, te meer daar de kosten van de rentezegels, ongevallenwet- en ziektewet premie voor de te werk gestelde arbeiders ten laste van de S.B.Z.-vereenigingen zouden komen. De afdeeling Stellendam, die blykbaar reeds op de hoogte was van het hierboven gemelde plan kon die meening niet deelen en meende een andere zijde te moeten bezien. In deze afdeeling heerschte de meening dat een vliegveld iets van vry ondergeschikt belang gaat worden, nu de opening van het Ziekenhuis te Dirksland spoedig te wachten is. De sporadische gevallen waarbij voor ziekenvervoer van een vliegtuig gebruik ge maakt moet worden, zullen hierdoor nog minder worden. Zij erkent dat het van eenig belang blijft een terrein te hebben, doch daaraan behoeft men niet die eischen te stellen en recht vaardigen niet die kosten welke aan een permanent vliegveld verbonden zijn. Zij meende dat met veel geringer kosten en mogelijk zonder huurverbintenis een vlieg terrein gevonden kon worden in het nieuw ingepolderde gors, gelegen vlak nabij den hoofdverkeersweg, waarvan het Prov. Geref. Weeshuis te Middelharnis eigenares is. De K.L.M. heeft als hare meening te kennen gegeven dat het terrein geschikt is voor incidentieele landingen, mits daarby de wind richting parallel zou loopen met de langste landingsbaan, dus parallel aan de lengte-as van het terrein. Het plan van het Centrale S.B.Z.-bestuur heeft een tegenwerking in het feit omdat de Stichting Drinkwaterleiding plannen heeft of reeds bezig is het terrein te onteigenen voor eventueele verlenging van het winwater- kanaal. Waar men dit uit den aard der zaak zal leggen op de laagste gedeelten van het heuvelterrein, staat niet vast of dat terrein beDut zou kunnen blijven voor vliegterrein. Het terrein te Stellendam heeft inderdaad ernstige bezwaren in verband met de landings- mogelykheden alleen in de lengte-as van het terrein. Wij hebben ons afgevraagd of het Bestuur van de Centrale S.B.Z. niet buiten haar werkingsfeer gaat. Het kan op haar weg liggen te zorgen dat er een terrein beschikbaar is voor het maken van noodlandingen Het lijkt ons echter niet gerechtvaardigd dat S.B.Z., streeft voor het stichten van een permanent vliegveld, waarvoor zy zelf een een flink financieel offer te brengen krijgt. Het stichten van een permanent vliegveld behoort of door de gemeenten of door een zuiver particuliere onderneming te ge schieden. De penningen van S B Z. z(jn niet. opge bracht om ze tevoteeren vooreen vliegveld, te meer daar zy geen enkel recht van beheer of deel in de exploitatie krijgt. SBZ. mag by dit plan 1500,— ineens en jaarlijks 200,betalen om misschien eer.s in de 5 jaar aldaar te mogen landen. Het lykt ons voor de betrokken afdeelin- gen van genoegzaam belang deze kwestie van alle zijden te bekijken alvorens daarin besluiten te nemen, hoezeer ook het. stichten van een permanent vliegveld toe te juichen is. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) FLAKKEE, LET OP JE BELANGEN! HET VLIEGVELD. Verleden week is er een vergadering ge weest van de Centrale SBZ. vereeniging, en ofschoon er weinig uitgelekt is, is toch bekend, dat er niets tot stand is gekomen. Wordt het niet hoog tyd, dat dit eens van een ander standpunt wordt bekeken?Tot nu toe wordt de vliegery alleen beoordeeld van uit een standpunt van liefhebberij of nood, en nooit vanuit het standpunt, dat de vliegery Flakkee wel eens uit zyn isolement kan verlossen. Wie regelmatig de kranten leest, zal weten, dat een vliegtuig, één persoons, aldus „De Telegraaf" van de laatste dagen, reeds 1300 kost; een ander cyfer, eerverleden week genoemd, was voor een Duitsch D.K.W.- vliegtuig 2500. Volgens de N.R.C. zou een vlieguur met het eerstgenoemde vliegtuig slechts ƒ2, kosten. In de advertentiekolommen van het En- gelsche Maandblad, Popular Flying (Novem ber 1933) wordt o.a. te koop aangeboden een tweede-hands-vliegtuig, pas nagezien voor 250, en een Gipsy Moth, geheel metaal, met slechts 21 vlieguren voor 275. In Engeland wordt voor het huren van een vliegtuig per uur 1 betaald, (nu 8,—) terwy] in Holland nog 40,— wordt ge vraagd. Waar een vliegtuig toch minstens 100 K.M. per uur vliegt, zou dus volgens de Engelsche rekening, aan benzine, olie, afschrijving, verzekering en winst, per K.M. 12 cent moeten worden betaald, aangenomen dan een van 12, Menige auto is per K.M. duurder. Met deze cyfers komt een vliegtuig onder het bereik van hen, die gebaat zullen zyn met snelvervoer, vooral, omdat een vlieg tuig per K.M. niet meer zou kosten dan een auto. Daarom moeten zy, die een vliegveld willen stichten ook eens er aan gaan denken, dat dit voor alle Eilanders goed bereikbaar moet zyn, dus niet aan achterwegen, slecht in winter en najaar berydbaar en dat niet de voorkeur voor een plaats, maar beter een gemakkeiyk punt voor allen bereikbaar, den voorrang verdient. M. Boohsma. ffeachte Redactie! U zult mij verplichten, wanneer U het onderstaande een plaats in Uw blad wilt geven. De auto heeft in weinig jaren tijds een totale omwenteling in het verkeer gebracht. De wegen, die door spoor en tram van secun dair belang waren geworden, hebben op eens een nieuwe en hoogst belangryke beteekenis voor het verkeer verkregen. Millioenen worden voor wegverbetering uitgegeven en bruggenbouw is, ter bevor dering van werkverruiming, aan de orde van den dag. In den loop der jaren hebben alle grootere Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche eilanden hun verbinding met den vasten wal gekregen; alleen Goeree en Overflakkee niet. Zeker, de kosten van een brug, die Flak kee een verbinding te land geeft, zullen hoog, zeer hoog zijn. Maar hiertegenover staat, dat het oogenblik gunstig is, nu ter ver krijging van werkverruiming tal van wer ken, in het bijzonder bruggenbouw, worden uitgevoerd, waaraan anders niet zou worden gedacht. Waarom zit Flakkee in dit opzicht stil? Een verbinding met den vasten wal kan niet anders dan aan den'opbloei van het eiland bevorderiyk zijn en, in de tegenwoordige omstandigheden is dit zeker van het grootste belang. Ik geef dadelijk toe, dat het aau grooten twyfel onderhevig is, of men direct zal slagen. Laat men echter het oog op de toekomst gericht houden en overtuigd zyn dat de genoemde verbinding eenmaal moet komen. Veel wat in den aanvang onmogelijk scheen, is later wel mogelijk gebleken. Stilzitten brengt ons nooit verder. Waarom niet een Commissie in het leven geroepen, die tracht te bevorderen, dat althans van Regeeringswege wordt onderzocht waar en met welke kosten overbrugging mogelijk zyn zou. Flakkee beschikt toch immers over genoeg energie om deze zaak met frisschen moed aan te vatten. Wie tracht met de toekomst rekening te houden, zal zich dit nooit be rouwen en ook hier zal het zoo z(1n! U, geachte Redactie, beleefd dankend voor de verleende plaatsruimte, Hoogachtend, Uw dw. Ulbo J. Mus. Rijswijk, Z.-H21 November 1933. Wat zouden w(j anders kunnen zeggen, dan na deze woorden van den oud-Burge meester van Middelharnis die nog zoo mee leeft met de belangen van de streek waar bij meer dan een halve eeuw lief en leed mee-deelde, moge deze aanwijzing om ge bruik te maken van een mogelijkheid aan gepakt worden door Flakkee. Wjj hebben vele plannen hooren verkon digen om Flakkee uit diens isolement te krilgen, de tunnelplannen van een aspirant kamerlid die niet veel aanhang kreeg

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1933 | | pagina 2