Provinciale Staten.
Een Vliegveld voor Flakkee.
Ingezonden Stukken
ONZE EILANDEN VAN ZATERDAG 25 NOVEMBER*1933.
KIPPENVOER IN DEN WINTER.
Door A. VAN BUREN.
Hoe krjjgeu wü wintereieren?
Het eerste ei teekent de kip.
Ook al zijn de eierprtjzeu 's winters hoo-
ger, dan kunnen w(j toch niet te veel geld
aan voer uitgaven, aangezien het bedrijf in
zijn geheel dan onrendabel wordt.Ook goed
koop voer kan goed zyn; is het dit niet, dan
zijn de gevolgen natuurlijk dubbel nadeelig.
Wat de hoeveelheid voedsel betreft, die de
kippen noodig hebben, deze is door proeven
tamelijk nauwkeurig vastgesteld; men kan
dan ook vooraf berekenen, hoeveel voer men
tot het a.s. voorjaar noodig heeft. Is er niet
genoeg voer aanwezig, dan kan men óf den
voorraad uitbreiden bf een aantal kippen
afslachten; slecht gevoede dieren leveren
slechts verlies op.
De kippen worden's morgens en's avonds
gevoederd, waarbij in totaal 55 a 60 gram
graan per kip en per dag in het voer moet
worden verwerkt. Krijgen de kippen uit
sluitend droog voer, dan moeten zij per dag
50 k 55 gram kunnen eten van een meng
sel, dat bestaat uit drie deelen meel en
tarwezemelen op één deel eiwitvoer. Gaat
men op deze wijze te werk, dan veroorzaken
de kippen weinig werk, terwijl men tevens
niet behoeft te vreezen, dat het voer bederft.
Aan den anderen kant kan men dan geen
aardappelen voor de kippen benutten; wil
men dit doen, dan kr(jgen zij achtervolgens
ochtendvoer en een middagmaaltijd van 50 G.
gekookte aardappelen, 15 a 20 gram meel of
tarwezemelen en 15 gram eiwitvoer, welk
mengsel telkens opnieuw versch wordt aan
gevoerd met water of melk. Men kan na
tuurlijk ook een middenweg tusschen de
beide systemen zoeken.
Onder de granen verdient tarwe natuurlijk
de voorkeur, doch gerst en haver kunnen
wij ook met succes gebruiken. Rogge mag
daarentegen slechts gemalen worden ge
geven en hoogstens 20 uitmaken van het
droogvoer. Mais is zeer aan te bevelen als
wintervoer, omdat sommige bestanddeelen
ervan de lichaamstemperatuur doen stijgen.
Tarwezemelen mogen het meel voor hoog
stens 25 vervangen. Wij zien dus, dat er
bi) de keuze van het voer speling genoeg
overblijft om rekening te houden met bij
zondere omstandigheden en met den prijs
der verschillende artikelen. Voor kleine be
drijven is het verreweg het gemakkelijkste
reeds gemengd voer te koopen, want dan is
men zeker, dat de kippen geen eenzijdig voer
krijgen en dat zij goed zullen gedijen en
leggen.
Vooral het goed mengen van eiwitvoer uit
visch-, vleesch- en peulvruchtenmeelis iets
wat voor vrijwel eiken pluimveehouder te
omslachtig is.
Tenslotte wijzen wjj er op, dat de kippen
altyk kalk als bijvoeding moeten krijgen,
zoowel als groenvoer, bijv. koolbladeren of
ontkiemde haver.
Het eerste ei.
Het schenkt ons altijd groote voldoening,
als een der jonge kippen begint te leggen,
Zoo'n eerste eitje is weliswaar opvallend
klein, en vaak bebloed, doch de leeftijd waarop
het gelegd wordt, is een uitstekende maat
staf voor de kwaliteiten der betrokken kip
als Iegster. Dit moeten wij weten, om er
later bij het afslachten der slechte legsters
rekening mee te kunnen houden. Het komt
er dus opaan, te weten te komen, van welke
kip zulk een eitje afkomstig is bjj eeneenigs-
zins talrijke pluimveestapel is dit slechts
mogelijk met behulp van valnesten. De leef
tijd, waarop het eerste ei wordt gelegd, is
voor de beoordeeling der kippen van nog
meer belang dan de uiterlijke kenteekenen
waaraan men goede en slechte legsters kan
onderscheiden.
Ook de verdere prestaties gedurende de
eerste legweken zijn van veel belang; als een
kip bijv. van het begin af om den anderen
dag een ei heeft gelegd, zal z(j levenslang
geregeld blijven leggen. Er zijn zelfs enkele
die reeds 2 of 3 dagen achter elkaar leggen
en dan één dag uitrusteD, wat wij natuurlijk
zeer in hen waardeeren.
NV DB PLUIMVEETENTOON-
STELLINGEN NADEREN.
Wenken voor sporthoenderbezitters.
Nu de tijd van de pluimveetentoonstel
lingen weder nadert, schrijft de heer J. H.
v. d. Broeke in „Klein-veeteelt", moeten de
sportfokkers, maar in het bijzonder de be
ginnelingen eenige'wenken krijgen voor het
in conditie brengen van hunne dieren, vóór
dat zij naar de tentoonstelling gaan. Er ziln
verschillende dieren, die vóórdien gewasschen
dienen te worden. Hiertoe behooren alle
witte vogels, en vogels die vee! wit hebben,
zooals de lichte Sussex en dergelljken, ook
alle kuifhoender-witkuiven.
Dikwijls komt het voor, dat men dieren
op de tentoonstellingaantreft, die nog geheel
nat van het wasschen z(jn. Dit mag bij den
goeden sportfokker niet voorkomen. Onge
veer een week, althans een dag of 6 van te
voren, gaat men de witte dieren wasschen,
opdat zij.alszij inde verzendingsmand gaan,
geheel en al droog zyn. Doordat de dieren
geheel droog zijn, zullen zy zichzelf opknap
pen, door iedere veer en veertjes netjes na
te pluizen en te rangschikken. De vogel
komt dan in een helder wit pak met goed
geordende voeren in detentoonstellingskooi
en zoowel liefhebber als leek zal dieet zeggen i
„Wat ziet die kip er helder uit". Maar nu
de wijze, waarop men deze dieren moet
wasschen vereischt nogal eenige moeite.
Daar in den regel de pooten van de hoenders
nogal vuil zyn, begint men de pooten eerst
te wasschen, in een bakje, waarin zich eenig
lauw water bevindt, zoodat de vuile pooten
van de te wasschen hoenders niet worden
schoongemaakt in de groote bak, eveneens
gevuld met lauw water, daar dit water dan
vuil zou worden en onbruikbaar voor het
wasschen van witte hoenders. Zoodra de
pooten goed schoongemaaktzyn, neemt men
een witte band van ongeveer IJ h 2 c.M.
breedte, waarmede men de pooten vastbindt.
Vervolgens neemt men den vogel in de
hand - linker - en legt de vleugelsom de beurt
uitgespreid op een tafel, terwijl men met de
rechterhand, waarin men een borsteltje heeft
voorzien van zeep in de richting der veeren
schuiert. Als een vleugel op deze wijze is
behandelt en men het vuil heeft wegge-
schuierd, behandelt men op dezelfde wijze
den anderen vleugel, en vervolgens den
staart. Indien dit heeft plaats gehad, neemt
men den kop en hals op dezelfde wijze onder
handen. Vervolgens legt men de kip op den
rug en wascht keel en onderlyf op dezelfde
wijze als de vleugels. Vervolgens stopt men
de kip in den bak met lauw water en spoelt
zoolang, dat er geen zeep tusschen of op de
veeren overblyft. Hierna dompelt men de
kip in een bak met geheel schoon lauw
water, waardoor een weinig blauwsel is ge
slagen. Na deze behandeling wordt de kip
met geheel schoone doeken afgedroogd.
Vervolgens neemt men het aldus behan
delde dier by de pooten, met den kop om
laag, waarby de vleugels als vanzelf open
gaan. Nu strooit men tusschen de veeren
kalkpoeder, waarna men de band van de
pooten afdoet, en het gewasschen exemplaar
plaatst in een schoone mand, waarin men
schoon stroo of zaagsel heeft gedaan. De
mand met inhoud plaatst men in een ver
warmd vertrek. Den volgenden dag haalt
men het vuil uit de mand en laat het dier
wat eten en drinken. Den daaropvolgenden
dag zal de vogel zoo goed als droog zijn en
wordt thans overgebracht in een schoon hok
met stroo, geheel voor wind en tocht afge
sloten. In dit hok zijnde, zal de gewasschen
vogel zich flink uitschudden en zijn veder
pakje netjes in orde brengen.
Voordat men het aldus behandelde dier
in de verzendingsmand doet, doet men op
kam en lellen een weinig vaseline. Een al
dus, goed behandeld dier, is een lust om in
de tentoonstellingskooi te zien, en zal zoo'n
vogel ten allen tijde veel, zeer veel zelfs,,
voorhebben op dieren, die niet of slecht ge
wasschen zijn.
Men moet er vooral om denken niet te veel
blauwsel in het water te doen, want dan
ziet de kip er afschuweiyk uit, terwijl men
met het afdrogen steeds met het gevederte
mede moet wrijven, daar anders de veeren
beschadigen. Bij de Witkuiven worden al
leen de kuiven gewasschen en moet men
zorg dragen, dat er geen zeep in de oogen
der dieren komt. Wanneer de gewasschen
kuiven geheel droog zijn, knipt men de
overtollige, gekleurde veertjes uit de kuiven
weg. Witkuiven moeten op by'na dezelfde
manier behandeld worden als personen, die
zich naar den kapper begeven, alvorens zij
naar een of andere feestelykheid gaan. Wan
neer een veertje onregelmatig zit aan de
kuif, kan men dit beter afknippen, daar
anders soms dat eene veertje een minder
mooi aanzien aan het dier geeft.
(Nadruk verboden.)
ZUID-HOLLAND.
WINTEBZITTING.
De Provinciale Staten van Zuid-Holland
kwamen gisterochtend onder voorzitterschap
van jhr. mr. dr. H. A. van Karnebeek, com
misaaris der Koningin, in tweede gewone
zitting 1933 bijeen.
De voorzitter constateert, dat de Prov.
Staten sinds de vorige vergadering twee
leden hebben verloren i den heer K. R. van
Staal, die onlangs is afgetreden, en den heer
C. Warnaer, die is overleden.
Spr. brengt in herinnering, dat de heer
van Staal van Juli 1919—1920 en daarna
van 1927 tot onlangs zitting heeft gehad in
deze Staten. Hy was een strydbaar man,
die zich krachtig kon doen gelden. De heer
van Staal heeft het Ged. Staten en misschien
ook zyn medeleden niet altijd gemakkeiyk
gemaakt, doch hij kenmerkte zich door groo-
ten yver en veelzijdige belangstelling.
Met den heer Warnaer is een typische
figuur heengegaan, die na den heer Von
Fissenne het langst heeft deel uitgemaakt
van de Staten van Zuid-Holland, n 1. van
1906 af, met een twee-jarige onderbreking
van 1919 tot 1921, tot zy'n overijlden. Hij
had oen practischen helderen kijk op de
zaken, in het bijzonder die van het groote
eiland wa3r h(j gewoond beeft. In de com
missi e voor de wegen en in het waterschap
was hij met groote kracht werkzaam. Zijn
woord, vaak met humor, had gezag en zijn
lidmaatschap van de Staten getuigde van
nuttige werkzaamheid op velerlei gebied
Zyn dood beteekent een gevoelig verlies voor
de Staten, by wie zijn nagedachtenis eer
biedig zal voortleven.
De geloofsbrieven van de heeren G. van
Andel (a.r.) en P. J. van Harmeien (s.d.)
werden goedgekeurd, waarna beide heeren
werden beSedigd en geïnstalleerd.
De agendapunten werden hetzij voor ken
nisgeving aangenomen, dan wel in handen
van commissies gesteld of naar de afdee-
lingen verzonden.
De voorzitter sluit te ruim half 12 de
vergadering met de mededeeling, dat de
Staten op Dinsdag 12 December te 11 uur
weder zullen byeenkomen.
Lied van de Week.
HET VEKSCHE CADETJE.
Persbericht.
De Minister is van meening, dat de wensch,
om versch brood te hebben by den koffle-
maaltyd niet „onbillijk" isl
Guus Betlem Jr.
En nog steeds maar zyn w'aan 't vechten,
Want we hébben hier den tyd,
Over 'tgrootsche staatsbelang... het
Versch cadetje aan 'tontbyt!
'kZag alreeds een enkel lichtpunt,
'kZag het einde in 't verschiet.
Maar, helaas... sociale Zaken
Ziet het einde echter niètl
Bakkers gingen aan het hakken
In den bak-bestemden tyd,
En ze bakten voor ons armen
Versche broodjes aan 'tontbyt!
Door een geniale vinding,
Die ons deze eeuw weer bracht,
Hielden ze het brood electrisch
Vier-en-twintig urén zacht!
Stöpl riep Zyne Excellentie,
Brave bakkers... ik verbièd!
Want, wat gister is gebakken,
Of vannacht... ik zié het nietl
En ik kan het ook niet proeven,
En hoe graag of ik ook wil,
'tOpgewarmde brood of 'tversche...
Daarin zie ik geen verschil!
Doch ik ben althans van meening,
Dat het niét onbillyk is,
Als men 's middags het ontbreken
Daarvan voelt als een gemis!
Want dit wil ik graag erkennen,
Bij de lunch.nou, ja.da's waar.
Hóórt een knappend versch cadetje,
'kGeef m'n toestemming dus maar.
Doch 'tontbijt... nee, waarde leden,
Van het Nederiandsch Gezin,
By 'tontbyt een versch cadetje...
Daar komt niemendal van in 1
En zoo mummelen we voortaan
Taaie korst en kruimend brood...
Want we zijn een kleine natie,
En we denken... (even) groot!
Maar, ik weet een prachtoplossing,
Mensch, ga mee toch met je tijd,
Ga ontbijten... tegen zessen,
En dineeren... aan 'tontbyt!
En ge zult versch brood verslinden,
Nét zooveel ge wilt, m'n vrind...
Tótdat... onze brave Natie
Dan ook dhhr weer wat op vindt!
(Nadruk verboden)
Weekpraatje.
Sinterklaas-roes.
Sinterklaasfeest nadert... Hoeveel maal,
in hoeveel toonaarden, op hoeveel wijzen is
dit reeds geschreven. Jaar-na-jaar, December
na December... ieder jaar opnieuw hoop,
smart, verwachting, teleurstelling, vreugde
en droefnis, die culmineert op den avond
van den 5den December. Hoop op geschen
ken en vreugde daarover by de kinderen,
die het Sinterklaasfeest vierden, verwach
ting in de dagen daaraan voorafgaand, maar
smart en teleurstelling by de talrijke arme
kindertjes, die toch ook recht hebben op
hun doel in het aardsche geluk, in de aard-
sche romantiek, die tot zelfs in dezen tijd
van techniek en economie nog altijd ons
Sinterklaasfeestje opgewekt verlicht. Droefe
nis tenslotte by de ouders, die hun kinderen
zelfs dit poovere genot niet kunnen ver
schaffen
Sinterklaasfeest nadert.Warm-gekleur-
de étalages, licht-effecten, bewegend speel
goed, bonte mengeling van geschenken van
de meest-uiteenloopende soort, stadsgewemel
van winkelende dames, schuchtere heeren.
die onwennig geschenken inslaan, drukgedoe
van winkeljuffertjes, dikke lucht in de prop
volle winkels, geheimzinnige gedraging van
familievaders en -moeders, hunkerende kin
derblikken, schorre straatventers en kleumi-
ge pindachineesjes... dat is een Nederland
sche Sinterklaassfeer, zooals ieder, ieder
jaar opnieuw weer brengt, ondanks auto,
ondanks luchtschip, ondanks talkie, ondanks
stalen meubelen en business.
Sinterklaasfeest nadert. Men gaat zyn rij
van bekenden na, die in aanmerking komen
voor een geschenk. Dht z(jn de enkelen, die
verrast worden met een mooi geschenk, dat
zijn de vrienden, die de geprepareerde kool
raap, de duizend-en-één kranten, den kunstig
gesneden appel krijgen, waar de verrassing
in verbolgen zit. Dan komt het groote oogen-
blik, de Zaferdagmiddag b.v., waarop die
inkoopen gedaan moeten worden. Zenuw
achtige haast, duizendmaal laogsloopen,
tweeduizend maal bekijken, dit te duur, dat
te weinig, dit bijzonder aardig..., dht af
schuwelijk. Heeren, niet lang bezinnend, op
gelucht door een vastgostelde keuze, dames-
oneindig-rekkend hun koop, onderzoekende,
vergelijkende, toetsende kwaliteiten en kwan
titeiten, rariteiten en variëteiten.
Sinterklaas nadert. Slechts weinig kin
deren nog, die in het mooie sprookje, dat ons
vroeger zoo in-gelukkig maakte, goloovenl
Moderne paedagogie van den kouden grond
Sinterklaasfeest nadert: do waschmand voor
de pakjes verschynt weer, tabberd en mijter
worden te voorschijn gehaald, van motten
gezuiverd en opgepoetst. Sinterklaas nadert...
Ondanks dat alles, ondanks verstoven kin-
der-illusies, tóch warmte, tóch sfeer, toch
feestl... (Nadruk verboden).
Reeds eerder is mededeeling gedaan dat
de Centrale S.B.Z.-vereeniging stappen heeft
gedaan om te komen tot het beschikbaar
hebben van een Vliegveld om in noodge
vallen voor ziekentransportdienst te kunnen
doen. In den winter van 1929 op 1930 hebben
wy het belang daarvan gezieq, en heeft men
zich kunnen behelpen met een terrein naby
het sas van de haven van Dirksland.
Teneinde besprekingen te houden is vorige
week vergadering gehouden door de besturen
van de S.B.Z.-vereenigingen op het eiland
onder Voorzitterschap van den heer De Wilde
uit Nieuwe Tonge.
Het bestuur van de Centrale S.B.Z. heeft
het oog laten vallen op een terrein in de
OostduineD van Ouddorp, grenzend aan het
terrein van de Drinkwaterleiding, dat een
oppervlakte heeft van plm. 20 H.A. Na dit
terrein bezichtigd te hebben zyn onderhan
delingen begonnen met de diverse eigenaren
welke bereid waren voor den prys van ƒ200,-
per jaar het recht af te staan daar per jaar
zooveel als noodig mocht blyken te landen.
Deze overeenkomst zou voor een 50 jaren
worden aangegaan.
Het terrein is eohter zoo totaal onbruik
baar, daar het over zijn geheele lengte en
breedte heuvelachtig is. Teneinde dit stuk
land echter geschikt te maken voor landings
terrein, dient men het geheel te egaliseeren.
Waar aan werkverschafflngsmogelykheden
steeds groot gebrek is, zou dit werk een
aardig object kunnen vormen.
Gezien die grond binnen de grenzen van
de gemeente Ouddorp ligt is dier medewer
king noodzakeiyk.
Men schat de kosten van het egaliseeren
op plm. 20.000, waarvan door hetRijk
ongeveer 50 gedragen zou kunnen worden,
rekening houdende met de uitkeering voor
werkeloozenzorg van 46/76 van de subsidie
over 1933.
Het bestuur van de gemeente Ouddorp zou
echter kunnen probeeren, waar het hier een
werkverschaffing is ten algemeenen nutte een
hooger percentage te verkrygen, waartoe de
S.B.Z.-vereenigingen mede zouden kunnen
helpen. Indien dit mogeiyk zoude blyken
wordt voor een zoo groot werkverschaffings
object een gering bedrag van de gemeente
zelf gevraagd, te meer daar de kosten van
de rentezegels, ongevallenwet- en ziektewet
premie voor de te werk gestelde arbeiders
ten laste van de S.B.Z.-vereenigingen zouden
komen.
De afdeeling Stellendam, die blykbaar reeds
op de hoogte was van het hierboven gemelde
plan kon die meening niet deelen en meende
een andere zijde te moeten bezien.
In deze afdeeling heerschte de meening
dat een vliegveld iets van vry ondergeschikt
belang gaat worden, nu de opening van het
Ziekenhuis te Dirksland spoedig te wachten
is. De sporadische gevallen waarbij voor
ziekenvervoer van een vliegtuig gebruik ge
maakt moet worden, zullen hierdoor nog
minder worden.
Zij erkent dat het van eenig belang blijft
een terrein te hebben, doch daaraan behoeft
men niet die eischen te stellen en recht
vaardigen niet die kosten welke aan een
permanent vliegveld verbonden zijn. Zij
meende dat met veel geringer kosten en
mogelijk zonder huurverbintenis een vlieg
terrein gevonden kon worden in het nieuw
ingepolderde gors, gelegen vlak nabij den
hoofdverkeersweg, waarvan het Prov. Geref.
Weeshuis te Middelharnis eigenares is. De
K.L.M. heeft als hare meening te kennen
gegeven dat het terrein geschikt is voor
incidentieele landingen, mits daarby de wind
richting parallel zou loopen met de langste
landingsbaan, dus parallel aan de lengte-as
van het terrein.
Het plan van het Centrale S.B.Z.-bestuur
heeft een tegenwerking in het feit omdat
de Stichting Drinkwaterleiding plannen heeft
of reeds bezig is het terrein te onteigenen
voor eventueele verlenging van het winwater-
kanaal. Waar men dit uit den aard der zaak
zal leggen op de laagste gedeelten van het
heuvelterrein, staat niet vast of dat terrein
beDut zou kunnen blijven voor vliegterrein.
Het terrein te Stellendam heeft inderdaad
ernstige bezwaren in verband met de landings-
mogelykheden alleen in de lengte-as van het
terrein.
Wij hebben ons afgevraagd of het Bestuur
van de Centrale S.B.Z. niet buiten haar
werkingsfeer gaat.
Het kan op haar weg liggen te zorgen dat
er een terrein beschikbaar is voor het maken
van noodlandingen
Het lijkt ons echter niet gerechtvaardigd
dat S.B.Z., streeft voor het stichten van een
permanent vliegveld, waarvoor zy zelf een
een flink financieel offer te brengen krijgt.
Het stichten van een permanent vliegveld
behoort of door de gemeenten of door een
zuiver particuliere onderneming te ge
schieden.
De penningen van S B Z. z(jn niet. opge
bracht om ze tevoteeren vooreen vliegveld,
te meer daar zy geen enkel recht van beheer
of deel in de exploitatie krijgt.
SBZ. mag by dit plan 1500,— ineens
en jaarlijks 200,betalen om misschien
eer.s in de 5 jaar aldaar te mogen landen.
Het lykt ons voor de betrokken afdeelin-
gen van genoegzaam belang deze kwestie
van alle zijden te bekijken alvorens daarin
besluiten te nemen, hoezeer ook het. stichten
van een permanent vliegveld toe te juichen is.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
FLAKKEE, LET OP JE BELANGEN!
HET VLIEGVELD.
Verleden week is er een vergadering ge
weest van de Centrale SBZ. vereeniging,
en ofschoon er weinig uitgelekt is, is toch
bekend, dat er niets tot stand is gekomen.
Wordt het niet hoog tyd, dat dit eens van
een ander standpunt wordt bekeken?Tot nu
toe wordt de vliegery alleen beoordeeld van
uit een standpunt van liefhebberij of nood,
en nooit vanuit het standpunt, dat de vliegery
Flakkee wel eens uit zyn isolement kan
verlossen.
Wie regelmatig de kranten leest, zal weten,
dat een vliegtuig, één persoons, aldus „De
Telegraaf" van de laatste dagen, reeds 1300
kost; een ander cyfer, eerverleden week
genoemd, was voor een Duitsch D.K.W.-
vliegtuig 2500.
Volgens de N.R.C. zou een vlieguur met
het eerstgenoemde vliegtuig slechts ƒ2,
kosten.
In de advertentiekolommen van het En-
gelsche Maandblad, Popular Flying (Novem
ber 1933) wordt o.a. te koop aangeboden een
tweede-hands-vliegtuig, pas nagezien voor
250, en een Gipsy Moth, geheel metaal,
met slechts 21 vlieguren voor 275.
In Engeland wordt voor het huren van
een vliegtuig per uur 1 betaald, (nu 8,—)
terwy] in Holland nog 40,— wordt ge
vraagd. Waar een vliegtuig toch minstens
100 K.M. per uur vliegt, zou dus volgens
de Engelsche rekening, aan benzine, olie,
afschrijving, verzekering en winst, per K.M.
12 cent moeten worden betaald, aangenomen
dan een van 12, Menige auto is per
K.M. duurder.
Met deze cyfers komt een vliegtuig onder
het bereik van hen, die gebaat zullen zyn
met snelvervoer, vooral, omdat een vlieg
tuig per K.M. niet meer zou kosten dan een
auto.
Daarom moeten zy, die een vliegveld willen
stichten ook eens er aan gaan denken, dat
dit voor alle Eilanders goed bereikbaar moet
zyn, dus niet aan achterwegen, slecht in
winter en najaar berydbaar en dat niet de
voorkeur voor een plaats, maar beter een
gemakkeiyk punt voor allen bereikbaar, den
voorrang verdient.
M. Boohsma.
ffeachte Redactie!
U zult mij verplichten, wanneer U het
onderstaande een plaats in Uw blad wilt
geven.
De auto heeft in weinig jaren tijds een
totale omwenteling in het verkeer gebracht.
De wegen, die door spoor en tram van secun
dair belang waren geworden, hebben op eens
een nieuwe en hoogst belangryke beteekenis
voor het verkeer verkregen.
Millioenen worden voor wegverbetering
uitgegeven en bruggenbouw is, ter bevor
dering van werkverruiming, aan de orde
van den dag.
In den loop der jaren hebben alle grootere
Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche eilanden hun
verbinding met den vasten wal gekregen;
alleen Goeree en Overflakkee niet.
Zeker, de kosten van een brug, die Flak
kee een verbinding te land geeft, zullen hoog,
zeer hoog zijn. Maar hiertegenover staat,
dat het oogenblik gunstig is, nu ter ver
krijging van werkverruiming tal van wer
ken, in het bijzonder bruggenbouw, worden
uitgevoerd, waaraan anders niet zou worden
gedacht.
Waarom zit Flakkee in dit opzicht stil?
Een verbinding met den vasten wal kan niet
anders dan aan den'opbloei van het eiland
bevorderiyk zijn en, in de tegenwoordige
omstandigheden is dit zeker van het grootste
belang.
Ik geef dadelijk toe, dat het aau grooten
twyfel onderhevig is, of men direct zal slagen.
Laat men echter het oog op de toekomst
gericht houden en overtuigd zyn dat de
genoemde verbinding eenmaal moet komen.
Veel wat in den aanvang onmogelijk scheen,
is later wel mogelijk gebleken.
Stilzitten brengt ons nooit verder. Waarom
niet een Commissie in het leven geroepen,
die tracht te bevorderen, dat althans van
Regeeringswege wordt onderzocht waar en
met welke kosten overbrugging mogelijk
zyn zou.
Flakkee beschikt toch immers over genoeg
energie om deze zaak met frisschen moed
aan te vatten. Wie tracht met de toekomst
rekening te houden, zal zich dit nooit be
rouwen en ook hier zal het zoo z(1n!
U, geachte Redactie, beleefd dankend voor
de verleende plaatsruimte,
Hoogachtend,
Uw dw.
Ulbo J. Mus.
Rijswijk, Z.-H21 November 1933.
Wat zouden w(j anders kunnen zeggen,
dan na deze woorden van den oud-Burge
meester van Middelharnis die nog zoo mee
leeft met de belangen van de streek waar
bij meer dan een halve eeuw lief en leed
mee-deelde, moge deze aanwijzing om ge
bruik te maken van een mogelijkheid aan
gepakt worden door Flakkee.
Wjj hebben vele plannen hooren verkon
digen om Flakkee uit diens isolement te
krilgen, de tunnelplannen van een aspirant
kamerlid die niet veel aanhang kreeg