Boerenleenbank BIOSCOOPVOORSTELLING le MIDDELHARNIS Mwteert In Jta Eilanden" Fa. Wed. C.K0LFF& ZOON- Middelharnis N.V. Insulaire Hypotheekbank 4% PANDBRIEVEN a 99% PREDIKBEURTEN. GEERTRUI lYIiddelharnis-Sommelsdijk D. JOPPE Cz. te Sommelsdijk A WIELHOUWER GRAAF EGBERT SIGAREN VERBRUGGE BIJVERDIENSTE. TARZAN AAMBEIEN. BE SALAMANDER Kantoor -Voorstraat 5-Middelharnis te Zierikzee f 1,- WOENSDAG «4 OCTOBER 1933 LANDBOUW en VEETEELT TALMI. ONZE EILANDEN VAN ZATERDAG 30 SEPTEMBER 1933. dat de Directie van de K.L.M. en de overige hoofden, daarvan, rich van de vliegers eigenlijk niets en nog eens niets aantrokken, hoezeer dan tocti juist het tegendeel verwacht mocht worden. Tegenover de vliegers dreigde men alleen, maar opvoedende kracht ging er van lc Directie allerminst uit. En toch valt het gelukkig niet te ontkennen, dat de tegenwoor- 'c. .lige prestaties van de K.L.M. slechts voor- komen uit het hooge moreel, dat door de vlie- gers is ten toon gespreid. Mochten in moeilijke oogenblikken de chefs al voor de verantwoor ding terug hebben gedeinsd, de vliegers wisten in dergelijke uren, wat hen te doen stond: zij vlogen! Maar de hoofden van de K.L.M. stond al te vaak niet naast, doelt pal tegenover de vliegers. Zoo verwijdde zich de,'afstand tus- schen Directie en vliegers, die niet eigenlijke bedrijfsleiding allerminst tevreden waren. In den loop der jaren is dat meer en meer gevoeld. Men zat bij de K.L.M. zoo vast als een rots. Waarheid en waarachtigheid waren hopeloos zoek geraakt. De scheppende kracht, voor de vliegers onontbeerlijk', is door de K.L.M. niet aangekweekt, daarvoor hadden de vliegers zelf maar te zorgen. Langzamerhand is er nu j toestand uitgegroeid, dat de hoofden van L.M. niets meer met de verkeersvliegers naken wilde hebben. Pais en vree zijn ver v zoekenDrhrjaar geleden was er een staking der de .vliegers. Nu nog zeer onlangs alweer. 'e'' ver twee, of drie jaren zal men wel weer een king moeten beleven. Zoo ziekt men verder! iee Uiteraard moesten de prestaties der vliegers aai aaronder lijden. Moge men nog zooveel voor nec; n zaak gevoelen, bij voortdurende tegen- "king, moet en mag men van de vliegers vooi n Srü0te dingen meer verwachten. De later ltor'n» 's ree<fs te bemerken. Herhaaldelijk naar i ik op de tochten naar Indië en vandaar voeld S "oar Holland moeten hooren: „Waarom biüi-i ,ic toch zoo hard? Wat ken je het eigen- te. |-helen, of je wat vroeger, of later, aan- I ..Geniet „je daarvoor ook maar de ge- ,i0lie waardeering?" Daarop was één antwoord mogelijk, dat men ten slotte vliegt voor de vaderlandsche vlag, dat men de internationale concurrentie de baas moet zien te blijven, dat men duidelijk begrijpen moet, hoezeer de Engelschen vooral onze vliegprestaties met leede oogen aanzien, dat men ten slotte voor de nationale driekleur en niet voor het geld vliegt! Wie nationaal denkt en voelt, beseft het i best, dat de scheppende kracht uit de natuur zelve komt. Voor menschen zonder deze ge- I voelens zal spoedig het denkbeeld komen op- dagen, dat men zich verwaarloosd acht. Toen heeft bij de laatste staking van de L vliegers de Directie van de K.L.M. een zeer ij groote fout gemaakt. Zij heeft zich namelijk niet ontzien een Duitschen vlieger van onmis kenbaar niet-Arische afkomst in dienst te nemen en deze man, als een soort stok achter de deur ter bedreiging van de ontevreden vliegers, te gebruiken. Op die manier heeft de Directie van de K.L.M. getracht de menschen, die dagelijks hun leven wagen, klein te krijgen. En de leuze van het vliegen voor de vlag, die ik immer heb voorgestaan, krijgt een aller- bedenkelijkst bijsmaakje, wanneer men een Duitscher als stakingsbreker gebruikt. De vliegers hebben vaak eigenlijk onver antwoordelijke prestaties met het beschikbare materiaal geleverd, omdat het materiaal in wezen niet"deugde. Maar dat was zoo erg niet. Want dan komt op den duur het goede mate- if, riaal voor die verrichtingen ook wel. Vroeger heeft men over het Kanaal gevlogen met - slechts 1-motorige toestellen, thans heeft men drie-motorige toestellen. Bij iedere nieuwe schepping is een zeker risico onvermijdelijk, maar daaruit bouwt men dan later de weten schap voor het nieuwe en verbeterde vliegen op- Slechts zeer weinigen weten, wat er gepres teerd moet worden, bij vluchten naar" Indië, over ongebaand terrein, zandstormen met slechts op zeer groote afstanden vliegvelden, waarbij bergketenen en zeeën dienen gepas seerd. En als dank voor dit alles, ontziet de Directie van de K.L.M. zich niet thans een vreemdeling in dienst te riemen, zonder zich ook maar de moeite gegund te hebben rond te kijken, onder de ongeveer 100 reserve- vliegers, die in Nederland zijn opgeleid en die, althans gedeeltelijk, voor verkeersvlieger be schikbaar zijn. Ongetwijfeld zou minstens negen-tienden der vliegers het bijltje er bij neerleggen, als zij maar eenrge kans hadden een andere betrek king te kunnen bemachtigen. Maar dat is, vooral in den tegenwoordigen tijd van groote malaise, hoogst onzeker. Hoewel ik zelf evenzeer dit groote finan- cieele nadeel moet ondervinden, blijf ik vol harden in mijn weigering verder te vliegen en verheug ik mij liet voorbeeld te hebben kun nen durven geven de K.L.M. vaarwel te zeg gen, daar ik mijn Nederlandsche vlag op lucht vaartgebied niet deelen kan met een vreemde ling. Wij Nederlandsche vliegers hebben een schoone traditie opgehouden. En die traditie, erfstuk mede van de vrienden van ons, die aan het vliegwezen eigen leven hebben opgeofferd, begeer ik allerminst te deelen met een buiten- landschen piloot. Neemt alles geen wending ten goede, .dan zal zich onontkoombaar bij de K.L.M. her halen, wat de geschiedenis ons bij de Oost- Indische Compagnie heeft geleerd. Eens heeft die gebloeid, later is zij te gronde gegaan, door het niet begrijpen van eigen zaak. Zoo zal het ook bij de K.L.M. geschieden, indien men zich niet bezint voor het te laat is. Want tot nu toe heeft men bij de'K.L.M. niet geaarzeld de scheppende kracht in de vliegers, men zou haast wagen te veronderstellen, willens en wetens te dooden. Dan zal, op die wijze voort gaande het oude gebeuren zich herhalende Oost-Indische compagnie is opgegaan in den Staat der Nederlanden. De K.L.M. zal daarin ook ter eenigertijd verzinken! Maar dat hebben de heeren van de K.L.M. zelf gewild. Reeds gaan de prestaties van de K.L.M. achteruit. Ons percentage daalt. Vroe ger kon men niet aan onze hielen komen. Die tijden zijn voorbij. Geen mensch behoeft mijn woorden te ge- looven, maar de oudste Nederlandsche vlie gers, zooals Geijsendorffer, Beekman, Duime- laar, Parmentier enz. zullen mijn woorden bevestigen. Na de laatste staking bij de K.L.M. hebben de vliegers aanvankelijk vertrouwen gehad in de commissie van advies, bestaande uit Mr. Schepel, Raadsheer in den Hoogen Raad der Nederlanden, den heer Blackstone, Commis-, saris van de K.L.M., en ik zelf, als vertegen woordiger der vliegers. Daarom zijn de vliegers weer aan den arbeid gegaan. Maar bij de K.L.M. is van welwillendheid tegenover de vliegers geen sprake. Dat komt zonneklaar tot uiting in de opgemaakte notulen der weinige bijeenkomsten met de Directie en van-de Com missie van Advies. Van werkelijk onderhande len tusschen twee gelijkgerechtigde partijen komt niets terecht. De deputatie der vliegers van de K.L.M. die een bezoek heeft gebracht aan generaal Snij ders, den vroegeren Opper-bevethebber, kreeg van dezen warmen Vaderlander te hoorefn, dat de Duitsche vlieger Silberstein, hoe eer hoe iiever uit liet dienstverband bij de K.L.M. diende ontslagen te worden. Dit is volkomen juist, deze ongewenschte man zal zoo spoedig mogelijk de K.L.M. hebben te verlaten, met schadevergoeding desnoods, zoo de Directie tegenover hem zekere verplichtingen op zich mocht hebben genomen. Dit isen blijft de hoofdreden van mijn uit treding. Want ik weiger er toe mede te werken de Nederlandsche luchtvaart aan vreemde lingen te verkoopen. In de statuten van de K.L.M. komt zelfs de bepaling voor, dat geen vreemdelingen in dienst mogen worden ge nomen, behoudens dispensatie van den Minis- I ter. Nu, die dispensatie had Minister Reimer spoedig verleend. Nu heeft de bond van Nederlandsche ver keersvliegers, waartoe ik niet ben toegetreden, zich gewend tot den tegenwoordigen Minister van Waterstaat den Heer Kalff," met verzoek in te grijpen en de beslissing van zijn ambts voorgangers ongedaan te maken. Persoonlijk heb ik mij met een gelijk adres tot den Minister- President Dr. Colijn, gericht. Het waarachtige belang van den Neder- landschen dienst" beoogt, maar daarom be hoeven de gevoeligheden van de Directie nog niet in zoo hooge mate ontzien te worden. De zeevaarder van de i 7e eeuw is herleeft in de luchtvaarder van de 20e eeuw. De waar achtige vlieger is geboren, thans ziet het er naar uit, dat men tracht het initiatief te dooden, hoe langer het huidige conflict blijft voortwoekeren, des te erger voor de Neder landsche luchtvaart in het bijzonder natuur lijk voor de wekelijksche vluchten op Indië. Met recalcitrante vliegers is het slecht vliegen. Dc K.L.M. is voldoende gewaarschuwd. Na vele en jarenlange klachten isjde chef van den vliegdienst op Schiphol eindelijk uit die functie verdwenen, een man, die de verantwoording van zijn ambt niet durfde te dragen, omdat hij niets opbouwde, maar steeds afbrak. Gelijk iedere mecanicien, ieder lid van liet grond personeel eigen, verantwoording heeft te dragen, omdat zij liet zijn, die door hun nauw gezet werk vliegongelukken in Europa en Indië kunnen voorkomen, zoo is tenslotte de hier bedoelde chef van Schiphol op verzoek van alle vliegers weggegaan. Wat omhoog gestuwd dient te worden, is geestelijke kracht, is waarachtig idealisme. Het woord en de toekomst is thans aan de jeugd! (Nadruk verboden). VINGERAFDRUKKEN VAN 500.000 KOELIES DAIREM, 28 Sept. De autoriteiten van Mandsjoekwo zijn voornemens vingerafdruk ken te doen nemen van alle koelies, aan gezien zij gelooven, dat bandieten en buiten- landsche geheime agenten zich als koelies vermommen. Naar schatting zijn er in Mands joekwo 500.000 a 600.000 koelies, meeren- deels Chineezen. Men hoopt, dat wanneer het vingerafdruk systeem in werking is, het mogelijk zal zijn, de bandieten en gevaarlijke personen, die zich als koelies voordoen, te identificeeren. EEN GEVANGENE, DIE TE DIK WAS 36 Gedetineerden in de Aljube-gevangenis te Lissabon hadden na dagen van moeizamen arbeid een opening weten te maken door een twee meter dikken muur, waardoor zij konden ontsnappen. Toen echter hun aanvoerder, een man van aanzienlijken omvang, zich door de opening wilde werken, bleef hij vastzitten en de vereenigde pogingen van zijn 35 makkers 1 vermochten hem niet voor of achteruit te trekken. Het lawaai trok de aandacht van de l cipiers, die aan de poging tot ontsnapping een einde maakten. DE ARBEIDSVOORWAARDEN Ontevredenheid en stakingen De pogingen van president Roosevelt en generaal Johns n om het vrije spel van oeco- nomische factoren en gevolgen te stuiten, en werkverruiming, prijsbepaling en welvaart te dwingen door steeds maar nieuwe regelingen op papier, werken minder soepel dan de Amerikaansche regeering had verwacht, of tenminste gehoopt. Een Reutertelegram uit New York consta teert, dat het met de stakingen in het land van kwaad tot erger gaat. In de stad New York is er staking onder de dameskleermakers, de chauffeurs, het personeel op binnenschepen, de werkers in den steenkolenhandel, de schoen- 1 makers, de speelgoedmakers, de schilders, de behangers en de decorateurs. Bij die stakingen I zijn naar schatting in totaal 75.000 5 100.000 arbeiders betrokken. I Te Detroit staken 8000 arbeiders van fabrie ken, waar werktuigen voor autofabricagc wor den gemaakt. Te Chester, in den staat Pennsylvania, heb ben ettelijke duizenden werkers in de fabrieken 1 van Ford het werk neergelegd. Te Paterson, in den staat New Jersey, staken duizenden arbeiders in de zijde- industrie. Te Philadelphia zijn het de broodbezorgers, die de geregelde rondbrenging voor een deel hebben gestaakt. De staking in de kolenmijnen in het mijn- gebied van Pittsburgh breidt zich snel uit. Te Weirton iu West-Virginië hebben 8000 arbeiders in de staalindustrie het werk neer gelegd. Een ambtenaar van het departement van arbeid, te Washington, die naar Chester was gestuurd om te bemiddelen, heeft bericht ge zonden naar Washington, dat de fabriek van Ford te Chester voor onbepaalden tijd ge sloten is. 70 000 stakers in de mijnen van West- Pennsölvanie Heden wordt uit Pittsburgh gemeld dat de staking in het steenkolenbekken in het westen van den staat Pennsylvanië 70.000 arbeiders omvat. BANDIETISME IN MANTSJOERIJE De moeilijkheden der autoriteiten in Mants- joekwo zijn nog verhoogd door de invallen van „moordenaarsbenden" uit China, die voor nemens zouden zijn vooraanstaande Japansche en Mantsjoerijsche hooge ambtenaren te dooden. Eén scherpe bewaking is ingesteld op schepen die uit China te Dairen arriveeren. Personen, die geacht worden als slachtoffers der moordenaars te zijn uitgekozen, hebben een speciale wacht gekregen. Het aantal bandieten neemt aanhoudend toe, vooral doordat thans het seizoen van de kaoliang is ingetreden, de hooge typisch Mant sjoerijsche planten, die de best mogelijke schuilplaats vormen. Ongeveer 300 bandieten gewapend met kromzwaarden wisten deze week des nachts Tsjangsjoen binnen te komen, waaruit zij weer met granaten en houwitsers werden verdreven. Op de vlucht werden de bandieten uit vlieg tuigen nog met bommen bestookt. Op de Jaloe-rivier ontstond een gevecht tusschen zeeroovers in tien Chineesche jonken en politie van Mantsjoekwo in patrouille-kot ters, nadat de zeeroovers een deel van de stad Bioetsjkou bezet hadden en aldaar verwoes tingen aanrichtten. Verscheidene der jonken werden naar den oever van de rivier gedreven, waar de be manningen werden gedood of gevangen ge nomen. De anderen werden naar de open zee verdreven. Van de politiebeambten werden één gedood en verscheidene anderen gewond. Tijdens een heimelijk bezoek van Tsjang sjoen is de beruchte bandietenleider Tien Hsia- hoe, die indertijd bijna 3000 aanhangers had, door de politie gevangen genomen. De mees ten hiervan waren op een strafexpeditie van de gecombineerde Japansche en Mantsjoerij sche politie onschadelijk gemaakt. NOODWEER IN DE FRANSCHE RIVIERA Vijftien dooden en zes vermisten. MARSEILLE, 28 Sept. Tengevolge van hevig noodweer, dat Zuid-Frankrijk heeft ge teisterd en vooral in de omgeving van Mar seille, Avignon, Nimes en Montpellier groote schade heeft aangericht, zijn vijftien personen om het leven gekomen, terwijl er nog zes wor den vermist. De voornaamste spoorverbindin gen van Parijs en Marseille naar Montpellier en ook een groot aantal wegen staan over groote afstanden onder water, terwijl de over stroomingen in Montpellier zelf zulke af metingen hebben aangenomen, dat de hulp van de militaire troepen moest worden in geroepen. Alle post-, telefoon- en telegraafverbindin gen in de Riviera zijn verstoord en sinds gister morgen is er geen brief uit het Noorden aan geland, Hel is al evenmin mogelijk in ver binding te komen met de dorpen in de bergen. Sinds zeven uur gisteravond was de telefoon en tegraafverbiiuling defect. Daar de storm ook hier niet ongekende hevigheid wordt, maakt men zich ernstig bezorgd over het lot dezer Alpen-plaatsen. Te Frontignan nabij Montpellier is de blik sem ingeslagen in een hut, waarin drie arbei ders beschutting hadden gezocht tegen een wolkbreuk. De hut was gelegen in een steen groeve en diende tot bergplaats voor dyna miet. De 50 K.G. springstoffen, die er waren opgeslagen kwamen tot ontploffing, waardoor het geheele gebouwtje met een geweldigen slag werd opgeblazen. De drie arbeiders zijn daarbij natuurlijk om liet leven gekomen. Te Montpellier is de regen twintig uur lang in stroomen neergedaald. De beide riviertjes, die door het stadje stroomen zijn daardoor tot geweldige stroomen aangezwollen, waardoor verscheiden wijken onder water kwamen te staan. De soldaten, die hulp verleenden had den groote moeite om alle bewoners der over stroomde huizen in veiligheid te brengen. Door enkele straten der stad stortte zich een wer velende waterstroom, die zich als een stortzee over alles beenwierp. Een vrouw wist ternau wernood aan den verdrinkingsdood te ont komen door ijlings in een boom te klauteren, waar zij wachtte tot zij werd gered. In het dorp Barques nabij Montpellier, dat ook onder water staat, zijn zeven leden van een familie van negen verdronken, terwijl een vrouw aan de overzij van de rivier eveneens door het water is meegesleurd. Te Avignon, waar de orka an heviger is ge weest dan de laatste vijftig jaar het geval is geweest, is de Rhone meer dan twee meter ge stegen. De vlakte van Cavaillon is gedeeltelijk onder water en de treindienst tusschen Avig non en Marseille is geheel ontwricht. Verschei den huizen zijn ingestort en een boer is onder de brokstukken zijner ineenstortende hoeve bedolven. In vele dorpen zijn door bliksem inslagen branden ontstaan. Zondag 1 October 1933. NEDERLANDSCH HERVORMDE KERK. Middelharnis, Tm, en 's ar. dhr. Wildschut uit Rotterdam. Sommelsdijk, vin. en 'sav. ds. v. Aseh. Dirksland, vm. en 'sav. ds. v. d. Wal. Herkingen, vm. en 'sav. dhr. Overweel. Melissant, vm. ds. Bouw en 'sav. leeskerk. Stellendam, vm. en 'sav. dhr. Bouman. Goedereede, nam. ds. Kleijne. Ouddorp, vm. leeskerk en nam. ds. Bouw. NieuweTonge, vm.leeskerk en's av. ds. Verkerk. Oude Tonge, vm. ds. Verkerk en 'sav.leeskerk. Ooltgensplaat, vm. ds. Kleijne en'sav. leeskerk. Langstraat, vm. dhr. Vetter. Den Bommel, vm. en 'sav.'dhr. Dijkman van Rijssen. g Stad aan 't Haringvliet, vm. en 's av. ds. Polhuijs VEREENIGING VAN VRIJZ. HERVORMDEN. Sommelsdijk (Langeweg), vm. 10 uur ds. Mej. W. S. Wiardi Beekman uit Den Haag, GEREFORMEERDE KERK. Middelharnis, vm. en 'sav. ds. Zeilstra. Melissant, geen opgaaf. Stellendam, geen opgaaf. Ouddorp, vm. en nam. leeskerk. Ooltgensplaat, vm. en 'sav. leeskerk. Den Bommel, v.m. en 's av. ds. Schaafsma. Stad a.'t Haringvliet, vn>. en'sav. ds. deGraaff. GEREFORMEERDE GEMEENTEN. Middelharnis, vm. en 'sav. leeskerk. Dirksland. vm. en 'sav. ds. de Blois. CHR. GEREFORMEERDE KERK. Middelharnis, vm. en 's av. ds. Laman. DOOPSGEZINDE GEMEENTE. Ouddorp, vm. ds. Foppema. Heden overleed na een smarte lijk lijden in het Diaconessehuis te Rotterdam, ons geliefd dochtertje en zusje in den jeugdigen leeftijd van ruim 12 jaar. Ons van uwe deelneming over tuigd houdende met dit voor ons zoo smartelijk verlies. De diepbedroefde Ouders, broers en zusje: M. MOOIJAART. B. MOOIJAART-Geelhoed. DINGEMAN. JAN. MAATJE. Den Bommel. 28 Sept. 1933. De bank leent gelden aan leden tegen 4.5 's jaars. Zij neemt gelden op tegen 3.36 's jaars, ook van niet-leden. 'Voorschotten kunnen dagelijks aan gevraagd worden bij een der leden van het Bestuur. Gelegenheid tot inbrengen en terugbetaling van gelden eiken Maan dagavond en Vrijdagavond van 68 uur ten huize van den kassier KOOPT UW en <£edidanien GROOTST SPECIAAL BED EN TAPIJTM AGAZIJ N SOMMELSDIJK TEL. 242 verkrijgbaar voor winkeliers bij MIDDELHARNIS Zij die te platten lande SPAARZEGELS van de N.V. Rotter- damsche Spaar- Voorschotbank Maatschappij „De Eendracht" weten te VERKOOPEN, kunnen zich goede bijverdienste verschaffen. 6—1 Directie: BERGWEG 351, ROTTERDAM. Woensdag 4 Oct. en Donderdag 5 Oct. brengen wij in Hotel MEIJER de wereldkampioen-zwemmer en'all-round sportsman JOHNNY WE1SSMULLER. In de overweldigende super sensatiefilm De meest opwindende avonturenfilm van de laatste jaren uitgebracht door METRO GOLDWYN MAYER te Amsterdam en vervaardigd onder regie van de genialen regisseur van TRADER HORN. In ademiooze spanning zal men den ongelooflijkste avonturen aanschouwen van JOHNNY WEISSMULLER de ideale vertolker van de hoofdrol, ziet hem in gevecht met Leeuwen, Gorilla's en wilde Afrikaansche inboorlingen, ziet hem om het hardst zwemmen om aan de achter volgende Krokodillen te ontkomen. TARZAN de sensatie van het fllmsetzoen dwingt iedereen tot een bezoek aan Hotel MEIJER. 100 pCt. Spanning 100 pCt. Sensatie In ons voorprogramma een 1-acter teekenfilm en de 2-acter PAPA WIL TROUWEN Voorziet U vroegtijdig van plaatskaarten want het zal stormloopen. Kaarten vanaf heden aan de Zaai verkrijgbaar. ENTRÉE 60 CENT, PLAATSBESPREKEN 15 CENT ZAALOPENING ball 8 AANVANG 8 uur DE DIRECTIE 10 a 25 Gulden per week BIJVERDIENSTE voor verkoop van een neutraal zeer gemakkelijk te verkoopen WEEKBLAD. Br motto .Weekblad". N.V. ALTA's Adv.-Bur. Amsterdam-C. RADICALE GENEZING dc hardnekkigste Aambeien kunt U genezen binnen enkele weken. Kipstraat 59, K'dam NUTSSPAAPBANK MiddelharnisSommelsdijk Geopend van v.m. 9—12 en n.m.2—4 uur ZATERDAG v.m. 9—1 uur. MAANDAG n.m. 6—7 uur. DONDERDAG n.m. 6-7 uur. Rente vergoeding iiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiuiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiümiiüjiiiiiiiiiiiiiiiiim OPGERICHT 1768. TELEFOON No. 12 GEDISTILLEERD, LIKEUREN, ADVOCAAT, BOERENJONGENS, BOERENMEISJES IE KWALITEIT. CONCURREERENDE PRIJZEN Prijs per kwartaal Losse nummers 0,07' 1,20 0,20 ADVERTENTIÈN van 16 regels Elke regel meer Bij contract aanzienlijk korting. Dienstaanbiedingen en Dienstaanvragen f 1,per plaatsing tot een maximum van 10 regels, elke regel meef 15 cent. Rundvleesch voor steunbe- hoevenden. Conserveering onder strenge controle. 's-GRAVENHAGE, 30 Sept. Nadat de centrale landbouworganisaties volledige mede werking hebben toegezegd, bij de uitvoering van door de regeering te nemen maatregelen ten behoeve zoowel van de inkrimping van den rundveestapel als van regelingen, door welker toepassing het door de beperking verkregen evenwicht zal moeten bewaard blijven, zal de Crisis-Rundveecentrale weldra haar hoofd werkzaamheid kunnen aanvangen. Een stelsel wordt overwogen, waarbij het vleesch van een gedeelte of van alle runderen, welke voor consumptie geschikt zijn, ten goede zal kunnen komen aan de steunbehoevenden in het land. Deze dieren worden geconserveerd 0111 langs anderen weg tot een bestemming te komen, een en ander onder de strenge controle, welke geldt voor alle vleesch, hetwelk als men- schelijk voedsel zal hebben te dienen. Onge acht, op welke wijze de over te nemen dieren tot waarde zullen worden gebracht, dient vóór alles het vleesch van dit buiten de normale binnenlandsclie consumptievleeschmarkt te worden gehouden, ter voorkoming van ont wrichting van die markt. Op verschillende, tijdig nader bekend te maken marktplaatsen zat gelegenheid worden geboden vee aan de crisis-rundveecentrale te leveren in de soorten, zooals die voor elke leveringsgelegenheid zullen worden gevraagd, in de provinciën zijn commissie's van overname, bestaande uit een veehouder en een veehande laar, ingesteld, terwijl in ieder gewest de crlsis- rundveecentrale wordt vertegenwoordigd door een vertrouwensman, evenals de leden der overnamecommissiën benoemd na reeds gerui- men tijd geleden gepleegd overleg met den ge- organiseerden landbouw. De bedoeling is ook aldus het contact tusschen de crisis-rundvee-- centrale en de veehouders te vergemakkelijken. De aangeboden dieren zullen door de overna- mecommissies worden ingedeeld in verschillen de kwaliteitsklassen, voor welke voor iedere leveringsgelegenheid prijzen naar levend ge wicht op grond van kiassewaardeering worden vastgesteld. Deze worden tijdig te voren be kend gemaakt, evenals de soorten vee, welke geleverd kunnen worden. Na overname ge schiedt de betaling naar levend gewicht, op grond van kiassewaardeering en basisprijs. De overname-commissie merkt de overge nomen dieren en houdt toezicht op de weging, waarbij zooveel mogelijk de provinciale ver tegenwoordiger aanwezig is. Na afloop der weging ontvangt de leverancier een leverings bon, waarop alle noodige gegevens omtrent het overgenomen dier worden vermeld. Deze bon wordt onderteekend door dengene. die het rund heeft geleverd en namens de crisis-rundvee- centrafe door den vertegenwoordiger of een der leden van de overname-commissie. Levert een handelaar, dan moet de naam van den vee houder van wien hij betrok, worden vermeld. Na ontvangst en weging worden de dieren on derverdeeld naar de bestemmingsplaatsen, waarheen ze gezonden zullen worden. Het ligt in de bedoeling te trachten zooveel mogelijk FEUILLETON. lei Roman uit het leven te Stockholm. door ERNST LUNDQU1ST. Vertaald door F. LAHR Jr. (Nadruk verboden.) 26) En er kwam er werkelijk een kort na Nieuwjaar. |l Toen de brievenbesteller hem bracht was Karinjl juist in de Trebackarlangstraat en zij zag dadelijkI aan het gezicht van Hilma, dat hij van Olof was.fl Hij was geadresseerd aan den politieagent, maarl zijn vrouw opende hem zonder aarzelen en lasfl hem aan het venster, waar het nog een beetjel licht was. Karin zat als verlamd in haar hoekje I van de sofa; zij had niet de kracht om zich te I verroeren of om een woord tc zeggen, zoo hevig' I had de angst haar aangegrepen. „Wil je hooren wat Jiij schrijft?" vroeg Hilma. I „Het zijn slechts weinige regels." Toen zij geen antwoord kreeg begon zij te lezen. I „Waarde vriend! Er is niets, dat ik meer ver afschuw dan geld ieenen, maar nood breekt wet. I Wanneer je vijftig kronen voor onbepaalden tijd I kunt missen, stuur ze mij dan onder adres General I Rost Office, East, poste restante, Londen, Enge- I land. Mijn dankbaarheid zal even groot zijn alsïj mijn nood dringend is. Hartelijke groeten aarH Hilma." Dat was alles. Nood breekt wetdus was hij in noodi I

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1933 | | pagina 6