Boerenleenbank
BIOSCOOPVOORSTELLING le MIDDELHARNIS
Mwteert In Jta Eilanden"
Fa. Wed. C.K0LFF& ZOON- Middelharnis
N.V. Insulaire Hypotheekbank
4% PANDBRIEVEN a 99%
PREDIKBEURTEN.
GEERTRUI
lYIiddelharnis-Sommelsdijk
D. JOPPE Cz. te Sommelsdijk
A WIELHOUWER
GRAAF EGBERT
SIGAREN
VERBRUGGE
BIJVERDIENSTE.
TARZAN
AAMBEIEN.
BE SALAMANDER
Kantoor -Voorstraat 5-Middelharnis
te Zierikzee
f 1,-
WOENSDAG
«4 OCTOBER 1933
LANDBOUW en VEETEELT
TALMI.
ONZE EILANDEN VAN ZATERDAG 30 SEPTEMBER 1933.
dat de Directie van de K.L.M. en de overige
hoofden, daarvan, rich van de vliegers eigenlijk
niets en nog eens niets aantrokken, hoezeer
dan tocti juist het tegendeel verwacht mocht
worden. Tegenover de vliegers dreigde men
alleen, maar opvoedende kracht ging er van
lc Directie allerminst uit. En toch valt het
gelukkig niet te ontkennen, dat de tegenwoor-
'c. .lige prestaties van de K.L.M. slechts voor-
komen uit het hooge moreel, dat door de vlie-
gers is ten toon gespreid. Mochten in moeilijke
oogenblikken de chefs al voor de verantwoor
ding terug hebben gedeinsd, de vliegers wisten
in dergelijke uren, wat hen te doen stond: zij
vlogen!
Maar de hoofden van de K.L.M. stond al
te vaak niet naast, doelt pal tegenover de
vliegers. Zoo verwijdde zich de,'afstand tus-
schen Directie en vliegers, die niet eigenlijke
bedrijfsleiding allerminst tevreden waren. In
den loop der jaren is dat meer en meer gevoeld.
Men zat bij de K.L.M. zoo vast als een rots.
Waarheid en waarachtigheid waren hopeloos
zoek geraakt. De scheppende kracht, voor de
vliegers onontbeerlijk', is door de K.L.M. niet
aangekweekt, daarvoor hadden de vliegers
zelf maar te zorgen. Langzamerhand is er nu
j toestand uitgegroeid, dat de hoofden van
L.M. niets meer met de verkeersvliegers
naken wilde hebben. Pais en vree zijn ver
v zoekenDrhrjaar geleden was er een staking
der de .vliegers. Nu nog zeer onlangs alweer.
'e'' ver twee, of drie jaren zal men wel weer een
king moeten beleven. Zoo ziekt men verder!
iee Uiteraard moesten de prestaties der vliegers
aai aaronder lijden. Moge men nog zooveel voor
nec; n zaak gevoelen, bij voortdurende tegen-
"king, moet en mag men van de vliegers
vooi n Srü0te dingen meer verwachten. De
later ltor'n» 's ree<fs te bemerken. Herhaaldelijk
naar i ik op de tochten naar Indië en vandaar
voeld S "oar Holland moeten hooren: „Waarom
biüi-i ,ic toch zoo hard? Wat ken je het eigen-
te. |-helen, of je wat vroeger, of later, aan-
I ..Geniet „je daarvoor ook maar de ge-
,i0lie waardeering?"
Daarop was één antwoord mogelijk, dat
men ten slotte vliegt voor de vaderlandsche
vlag, dat men de internationale concurrentie
de baas moet zien te blijven, dat men duidelijk
begrijpen moet, hoezeer de Engelschen vooral
onze vliegprestaties met leede oogen aanzien,
dat men ten slotte voor de nationale driekleur
en niet voor het geld vliegt!
Wie nationaal denkt en voelt, beseft het
i best, dat de scheppende kracht uit de natuur
zelve komt. Voor menschen zonder deze ge-
I voelens zal spoedig het denkbeeld komen op-
dagen, dat men zich verwaarloosd acht.
Toen heeft bij de laatste staking van de
L vliegers de Directie van de K.L.M. een zeer
ij groote fout gemaakt. Zij heeft zich namelijk
niet ontzien een Duitschen vlieger van onmis
kenbaar niet-Arische afkomst in dienst te
nemen en deze man, als een soort stok achter
de deur ter bedreiging van de ontevreden
vliegers, te gebruiken. Op die manier heeft de
Directie van de K.L.M. getracht de menschen,
die dagelijks hun leven wagen, klein te krijgen.
En de leuze van het vliegen voor de vlag, die
ik immer heb voorgestaan, krijgt een aller-
bedenkelijkst bijsmaakje, wanneer men een
Duitscher als stakingsbreker gebruikt.
De vliegers hebben vaak eigenlijk onver
antwoordelijke prestaties met het beschikbare
materiaal geleverd, omdat het materiaal in
wezen niet"deugde. Maar dat was zoo erg niet.
Want dan komt op den duur het goede mate-
if, riaal voor die verrichtingen ook wel. Vroeger
heeft men over het Kanaal gevlogen met
- slechts 1-motorige toestellen, thans heeft men
drie-motorige toestellen. Bij iedere nieuwe
schepping is een zeker risico onvermijdelijk,
maar daaruit bouwt men dan later de weten
schap voor het nieuwe en verbeterde vliegen
op-
Slechts zeer weinigen weten, wat er gepres
teerd moet worden, bij vluchten naar" Indië,
over ongebaand terrein, zandstormen met
slechts op zeer groote afstanden vliegvelden,
waarbij bergketenen en zeeën dienen gepas
seerd. En als dank voor dit alles, ontziet de
Directie van de K.L.M. zich niet thans een
vreemdeling in dienst te riemen, zonder zich
ook maar de moeite gegund te hebben rond
te kijken, onder de ongeveer 100 reserve-
vliegers, die in Nederland zijn opgeleid en die,
althans gedeeltelijk, voor verkeersvlieger be
schikbaar zijn.
Ongetwijfeld zou minstens negen-tienden der
vliegers het bijltje er bij neerleggen, als zij
maar eenrge kans hadden een andere betrek
king te kunnen bemachtigen. Maar dat is,
vooral in den tegenwoordigen tijd van groote
malaise, hoogst onzeker.
Hoewel ik zelf evenzeer dit groote finan-
cieele nadeel moet ondervinden, blijf ik vol
harden in mijn weigering verder te vliegen en
verheug ik mij liet voorbeeld te hebben kun
nen durven geven de K.L.M. vaarwel te zeg
gen, daar ik mijn Nederlandsche vlag op lucht
vaartgebied niet deelen kan met een vreemde
ling. Wij Nederlandsche vliegers hebben een
schoone traditie opgehouden. En die traditie,
erfstuk mede van de vrienden van ons, die aan
het vliegwezen eigen leven hebben opgeofferd,
begeer ik allerminst te deelen met een buiten-
landschen piloot.
Neemt alles geen wending ten goede, .dan
zal zich onontkoombaar bij de K.L.M. her
halen, wat de geschiedenis ons bij de Oost-
Indische Compagnie heeft geleerd. Eens heeft
die gebloeid, later is zij te gronde gegaan, door
het niet begrijpen van eigen zaak. Zoo zal het
ook bij de K.L.M. geschieden, indien men zich
niet bezint voor het te laat is. Want tot nu
toe heeft men bij de'K.L.M. niet geaarzeld de
scheppende kracht in de vliegers, men zou
haast wagen te veronderstellen, willens en
wetens te dooden. Dan zal, op die wijze voort
gaande het oude gebeuren zich herhalende
Oost-Indische compagnie is opgegaan in den
Staat der Nederlanden. De K.L.M. zal daarin
ook ter eenigertijd verzinken!
Maar dat hebben de heeren van de K.L.M.
zelf gewild. Reeds gaan de prestaties van de
K.L.M. achteruit. Ons percentage daalt. Vroe
ger kon men niet aan onze hielen komen. Die
tijden zijn voorbij.
Geen mensch behoeft mijn woorden te ge-
looven, maar de oudste Nederlandsche vlie
gers, zooals Geijsendorffer, Beekman, Duime-
laar, Parmentier enz. zullen mijn woorden
bevestigen.
Na de laatste staking bij de K.L.M. hebben
de vliegers aanvankelijk vertrouwen gehad in
de commissie van advies, bestaande uit Mr.
Schepel, Raadsheer in den Hoogen Raad der
Nederlanden, den heer Blackstone, Commis-,
saris van de K.L.M., en ik zelf, als vertegen
woordiger der vliegers. Daarom zijn de vliegers
weer aan den arbeid gegaan. Maar bij de
K.L.M. is van welwillendheid tegenover de
vliegers geen sprake. Dat komt zonneklaar tot
uiting in de opgemaakte notulen der weinige
bijeenkomsten met de Directie en van-de Com
missie van Advies. Van werkelijk onderhande
len tusschen twee gelijkgerechtigde partijen
komt niets terecht.
De deputatie der vliegers van de K.L.M. die
een bezoek heeft gebracht aan generaal Snij
ders, den vroegeren Opper-bevethebber, kreeg
van dezen warmen Vaderlander te hoorefn,
dat de Duitsche vlieger Silberstein, hoe eer
hoe iiever uit liet dienstverband bij de K.L.M.
diende ontslagen te worden. Dit is volkomen
juist, deze ongewenschte man zal zoo spoedig
mogelijk de K.L.M. hebben te verlaten, met
schadevergoeding desnoods, zoo de Directie
tegenover hem zekere verplichtingen op zich
mocht hebben genomen.
Dit isen blijft de hoofdreden van mijn uit
treding. Want ik weiger er toe mede te werken
de Nederlandsche luchtvaart aan vreemde
lingen te verkoopen. In de statuten van de
K.L.M. komt zelfs de bepaling voor, dat geen
vreemdelingen in dienst mogen worden ge
nomen, behoudens dispensatie van den Minis-
I
ter. Nu, die dispensatie had Minister Reimer
spoedig verleend.
Nu heeft de bond van Nederlandsche ver
keersvliegers, waartoe ik niet ben toegetreden,
zich gewend tot den tegenwoordigen Minister
van Waterstaat den Heer Kalff," met verzoek
in te grijpen en de beslissing van zijn ambts
voorgangers ongedaan te maken. Persoonlijk
heb ik mij met een gelijk adres tot den Minister-
President Dr. Colijn, gericht.
Het waarachtige belang van den Neder-
landschen dienst" beoogt, maar daarom be
hoeven de gevoeligheden van de Directie nog
niet in zoo hooge mate ontzien te worden.
De zeevaarder van de i 7e eeuw is herleeft
in de luchtvaarder van de 20e eeuw. De waar
achtige vlieger is geboren, thans ziet het er
naar uit, dat men tracht het initiatief te
dooden, hoe langer het huidige conflict blijft
voortwoekeren, des te erger voor de Neder
landsche luchtvaart in het bijzonder natuur
lijk voor de wekelijksche vluchten op Indië.
Met recalcitrante vliegers is het slecht vliegen.
Dc K.L.M. is voldoende gewaarschuwd. Na
vele en jarenlange klachten isjde chef van den
vliegdienst op Schiphol eindelijk uit die functie
verdwenen, een man, die de verantwoording
van zijn ambt niet durfde te dragen, omdat hij
niets opbouwde, maar steeds afbrak. Gelijk
iedere mecanicien, ieder lid van liet grond
personeel eigen, verantwoording heeft te
dragen, omdat zij liet zijn, die door hun nauw
gezet werk vliegongelukken in Europa en
Indië kunnen voorkomen, zoo is tenslotte de
hier bedoelde chef van Schiphol op verzoek
van alle vliegers weggegaan. Wat omhoog
gestuwd dient te worden, is geestelijke kracht,
is waarachtig idealisme.
Het woord en de toekomst is thans aan de
jeugd!
(Nadruk verboden).
VINGERAFDRUKKEN VAN 500.000
KOELIES
DAIREM, 28 Sept. De autoriteiten van
Mandsjoekwo zijn voornemens vingerafdruk
ken te doen nemen van alle koelies, aan
gezien zij gelooven, dat bandieten en buiten-
landsche geheime agenten zich als koelies
vermommen. Naar schatting zijn er in Mands
joekwo 500.000 a 600.000 koelies, meeren-
deels Chineezen.
Men hoopt, dat wanneer het vingerafdruk
systeem in werking is, het mogelijk zal zijn,
de bandieten en gevaarlijke personen, die zich
als koelies voordoen, te identificeeren.
EEN GEVANGENE, DIE TE DIK WAS
36 Gedetineerden in de Aljube-gevangenis
te Lissabon hadden na dagen van moeizamen
arbeid een opening weten te maken door een
twee meter dikken muur, waardoor zij konden
ontsnappen. Toen echter hun aanvoerder, een
man van aanzienlijken omvang, zich door de
opening wilde werken, bleef hij vastzitten en
de vereenigde pogingen van zijn 35 makkers
1 vermochten hem niet voor of achteruit te
trekken. Het lawaai trok de aandacht van de
l cipiers, die aan de poging tot ontsnapping een
einde maakten.
DE ARBEIDSVOORWAARDEN
Ontevredenheid en stakingen
De pogingen van president Roosevelt en
generaal Johns n om het vrije spel van oeco-
nomische factoren en gevolgen te stuiten, en
werkverruiming, prijsbepaling en welvaart te
dwingen door steeds maar nieuwe regelingen
op papier, werken minder soepel dan de
Amerikaansche regeering had verwacht, of
tenminste gehoopt.
Een Reutertelegram uit New York consta
teert, dat het met de stakingen in het land
van kwaad tot erger gaat. In de stad New
York is er staking onder de dameskleermakers,
de chauffeurs, het personeel op binnenschepen,
de werkers in den steenkolenhandel, de schoen-
1 makers, de speelgoedmakers, de schilders, de
behangers en de decorateurs. Bij die stakingen
I zijn naar schatting in totaal 75.000 5 100.000
arbeiders betrokken.
I Te Detroit staken 8000 arbeiders van fabrie
ken, waar werktuigen voor autofabricagc wor
den gemaakt.
Te Chester, in den staat Pennsylvania, heb
ben ettelijke duizenden werkers in de fabrieken
1 van Ford het werk neergelegd.
Te Paterson, in den staat New Jersey,
staken duizenden arbeiders in de zijde-
industrie.
Te Philadelphia zijn het de broodbezorgers,
die de geregelde rondbrenging voor een deel
hebben gestaakt.
De staking in de kolenmijnen in het mijn-
gebied van Pittsburgh breidt zich snel uit.
Te Weirton iu West-Virginië hebben 8000
arbeiders in de staalindustrie het werk neer
gelegd.
Een ambtenaar van het departement van
arbeid, te Washington, die naar Chester was
gestuurd om te bemiddelen, heeft bericht ge
zonden naar Washington, dat de fabriek van
Ford te Chester voor onbepaalden tijd ge
sloten is.
70 000 stakers in de mijnen van West-
Pennsölvanie
Heden wordt uit Pittsburgh gemeld dat de
staking in het steenkolenbekken in het westen
van den staat Pennsylvanië 70.000 arbeiders
omvat.
BANDIETISME IN MANTSJOERIJE
De moeilijkheden der autoriteiten in Mants-
joekwo zijn nog verhoogd door de invallen van
„moordenaarsbenden" uit China, die voor
nemens zouden zijn vooraanstaande Japansche
en Mantsjoerijsche hooge ambtenaren te
dooden.
Eén scherpe bewaking is ingesteld op
schepen die uit China te Dairen arriveeren.
Personen, die geacht worden als slachtoffers
der moordenaars te zijn uitgekozen, hebben
een speciale wacht gekregen.
Het aantal bandieten neemt aanhoudend
toe, vooral doordat thans het seizoen van de
kaoliang is ingetreden, de hooge typisch Mant
sjoerijsche planten, die de best mogelijke
schuilplaats vormen.
Ongeveer 300 bandieten gewapend met
kromzwaarden wisten deze week des nachts
Tsjangsjoen binnen te komen, waaruit zij weer
met granaten en houwitsers werden verdreven.
Op de vlucht werden de bandieten uit vlieg
tuigen nog met bommen bestookt.
Op de Jaloe-rivier ontstond een gevecht
tusschen zeeroovers in tien Chineesche jonken
en politie van Mantsjoekwo in patrouille-kot
ters, nadat de zeeroovers een deel van de stad
Bioetsjkou bezet hadden en aldaar verwoes
tingen aanrichtten.
Verscheidene der jonken werden naar den
oever van de rivier gedreven, waar de be
manningen werden gedood of gevangen ge
nomen. De anderen werden naar de open zee
verdreven. Van de politiebeambten werden
één gedood en verscheidene anderen gewond.
Tijdens een heimelijk bezoek van Tsjang
sjoen is de beruchte bandietenleider Tien Hsia-
hoe, die indertijd bijna 3000 aanhangers had,
door de politie gevangen genomen. De mees
ten hiervan waren op een strafexpeditie van
de gecombineerde Japansche en Mantsjoerij
sche politie onschadelijk gemaakt.
NOODWEER IN DE FRANSCHE RIVIERA
Vijftien dooden en zes vermisten.
MARSEILLE, 28 Sept. Tengevolge van
hevig noodweer, dat Zuid-Frankrijk heeft ge
teisterd en vooral in de omgeving van Mar
seille, Avignon, Nimes en Montpellier groote
schade heeft aangericht, zijn vijftien personen
om het leven gekomen, terwijl er nog zes wor
den vermist. De voornaamste spoorverbindin
gen van Parijs en Marseille naar Montpellier
en ook een groot aantal wegen staan over
groote afstanden onder water, terwijl de over
stroomingen in Montpellier zelf zulke af
metingen hebben aangenomen, dat de hulp
van de militaire troepen moest worden in
geroepen.
Alle post-, telefoon- en telegraafverbindin
gen in de Riviera zijn verstoord en sinds gister
morgen is er geen brief uit het Noorden aan
geland, Hel is al evenmin mogelijk in ver
binding te komen met de dorpen in de bergen.
Sinds zeven uur gisteravond was de telefoon
en tegraafverbiiuling defect. Daar de storm
ook hier niet ongekende hevigheid wordt,
maakt men zich ernstig bezorgd over het lot
dezer Alpen-plaatsen.
Te Frontignan nabij Montpellier is de blik
sem ingeslagen in een hut, waarin drie arbei
ders beschutting hadden gezocht tegen een
wolkbreuk. De hut was gelegen in een steen
groeve en diende tot bergplaats voor dyna
miet. De 50 K.G. springstoffen, die er waren
opgeslagen kwamen tot ontploffing, waardoor
het geheele gebouwtje met een geweldigen
slag werd opgeblazen. De drie arbeiders zijn
daarbij natuurlijk om liet leven gekomen.
Te Montpellier is de regen twintig uur lang
in stroomen neergedaald. De beide riviertjes,
die door het stadje stroomen zijn daardoor tot
geweldige stroomen aangezwollen, waardoor
verscheiden wijken onder water kwamen te
staan. De soldaten, die hulp verleenden had
den groote moeite om alle bewoners der over
stroomde huizen in veiligheid te brengen. Door
enkele straten der stad stortte zich een wer
velende waterstroom, die zich als een stortzee
over alles beenwierp. Een vrouw wist ternau
wernood aan den verdrinkingsdood te ont
komen door ijlings in een boom te klauteren,
waar zij wachtte tot zij werd gered.
In het dorp Barques nabij Montpellier, dat
ook onder water staat, zijn zeven leden van
een familie van negen verdronken, terwijl een
vrouw aan de overzij van de rivier eveneens
door het water is meegesleurd.
Te Avignon, waar de orka an heviger is ge
weest dan de laatste vijftig jaar het geval is
geweest, is de Rhone meer dan twee meter ge
stegen. De vlakte van Cavaillon is gedeeltelijk
onder water en de treindienst tusschen Avig
non en Marseille is geheel ontwricht. Verschei
den huizen zijn ingestort en een boer is onder
de brokstukken zijner ineenstortende hoeve
bedolven. In vele dorpen zijn door bliksem
inslagen branden ontstaan.
Zondag 1 October 1933.
NEDERLANDSCH HERVORMDE KERK.
Middelharnis, Tm, en 's ar. dhr. Wildschut uit
Rotterdam.
Sommelsdijk, vin. en 'sav. ds. v. Aseh.
Dirksland, vm. en 'sav. ds. v. d. Wal.
Herkingen, vm. en 'sav. dhr. Overweel.
Melissant, vm. ds. Bouw en 'sav. leeskerk.
Stellendam, vm. en 'sav. dhr. Bouman.
Goedereede, nam. ds. Kleijne.
Ouddorp, vm. leeskerk en nam. ds. Bouw.
NieuweTonge, vm.leeskerk en's av. ds. Verkerk.
Oude Tonge, vm. ds. Verkerk en 'sav.leeskerk.
Ooltgensplaat, vm. ds. Kleijne en'sav. leeskerk.
Langstraat, vm. dhr. Vetter.
Den Bommel, vm. en 'sav.'dhr. Dijkman van
Rijssen. g
Stad aan 't Haringvliet, vm. en 's av. ds. Polhuijs
VEREENIGING VAN VRIJZ. HERVORMDEN.
Sommelsdijk (Langeweg), vm. 10 uur ds. Mej.
W. S. Wiardi Beekman uit Den Haag,
GEREFORMEERDE KERK.
Middelharnis, vm. en 'sav. ds. Zeilstra.
Melissant, geen opgaaf.
Stellendam, geen opgaaf.
Ouddorp, vm. en nam. leeskerk.
Ooltgensplaat, vm. en 'sav. leeskerk.
Den Bommel, v.m. en 's av. ds. Schaafsma.
Stad a.'t Haringvliet, vn>. en'sav. ds. deGraaff.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN.
Middelharnis, vm. en 'sav. leeskerk.
Dirksland. vm. en 'sav. ds. de Blois.
CHR. GEREFORMEERDE KERK.
Middelharnis, vm. en 's av. ds. Laman.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE.
Ouddorp, vm. ds. Foppema.
Heden overleed na een smarte
lijk lijden in het Diaconessehuis
te Rotterdam, ons geliefd dochtertje
en zusje
in den jeugdigen leeftijd van ruim
12 jaar.
Ons van uwe deelneming over
tuigd houdende met dit voor ons
zoo smartelijk verlies.
De diepbedroefde Ouders,
broers en zusje:
M. MOOIJAART.
B. MOOIJAART-Geelhoed.
DINGEMAN.
JAN.
MAATJE.
Den Bommel. 28 Sept. 1933.
De bank leent gelden aan leden
tegen 4.5 's jaars. Zij neemt
gelden op tegen 3.36 's jaars, ook
van niet-leden.
'Voorschotten kunnen dagelijks aan
gevraagd worden bij een der leden
van het Bestuur.
Gelegenheid tot inbrengen en
terugbetaling van gelden eiken Maan
dagavond en Vrijdagavond van 68
uur ten huize van den kassier
KOOPT UW
en
<£edidanien
GROOTST SPECIAAL BED
EN TAPIJTM AGAZIJ N
SOMMELSDIJK
TEL. 242
verkrijgbaar voor winkeliers bij
MIDDELHARNIS
Zij die te platten lande SPAARZEGELS van de N.V. Rotter-
damsche Spaar- Voorschotbank Maatschappij „De
Eendracht" weten te VERKOOPEN, kunnen zich goede
bijverdienste verschaffen.
6—1 Directie: BERGWEG 351, ROTTERDAM.
Woensdag 4 Oct. en Donderdag 5 Oct. brengen wij in Hotel MEIJER
de wereldkampioen-zwemmer en'all-round sportsman JOHNNY WE1SSMULLER.
In de overweldigende super sensatiefilm
De meest opwindende avonturenfilm van de laatste jaren uitgebracht door
METRO GOLDWYN MAYER te Amsterdam en vervaardigd onder regie van de
genialen regisseur van TRADER HORN. In ademiooze spanning zal men den
ongelooflijkste avonturen aanschouwen van JOHNNY WEISSMULLER de ideale
vertolker van de hoofdrol, ziet hem in gevecht met Leeuwen, Gorilla's en wilde
Afrikaansche inboorlingen, ziet hem om het hardst zwemmen om aan de achter
volgende Krokodillen te ontkomen.
TARZAN de sensatie van het fllmsetzoen dwingt iedereen tot
een bezoek aan Hotel MEIJER.
100 pCt. Spanning
100 pCt. Sensatie
In ons voorprogramma een 1-acter teekenfilm en de 2-acter
PAPA WIL TROUWEN
Voorziet U vroegtijdig van plaatskaarten want het zal stormloopen. Kaarten
vanaf heden aan de Zaai verkrijgbaar.
ENTRÉE 60 CENT, PLAATSBESPREKEN 15 CENT
ZAALOPENING ball 8 AANVANG 8 uur
DE DIRECTIE
10 a 25 Gulden per week
BIJVERDIENSTE voor verkoop van een
neutraal zeer gemakkelijk te verkoopen
WEEKBLAD. Br motto .Weekblad".
N.V. ALTA's Adv.-Bur. Amsterdam-C.
RADICALE GENEZING
dc hardnekkigste Aambeien
kunt U genezen binnen enkele weken.
Kipstraat 59, K'dam
NUTSSPAAPBANK
MiddelharnisSommelsdijk
Geopend van v.m. 9—12 en n.m.2—4 uur
ZATERDAG v.m. 9—1 uur.
MAANDAG n.m. 6—7 uur.
DONDERDAG n.m. 6-7 uur.
Rente vergoeding
iiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiuiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiümiiüjiiiiiiiiiiiiiiiiim
OPGERICHT 1768. TELEFOON No. 12
GEDISTILLEERD, LIKEUREN, ADVOCAAT,
BOERENJONGENS, BOERENMEISJES
IE KWALITEIT. CONCURREERENDE PRIJZEN
Prijs per kwartaal
Losse nummers
0,07'
1,20
0,20
ADVERTENTIÈN
van 16 regels
Elke regel meer
Bij contract aanzienlijk korting.
Dienstaanbiedingen en Dienstaanvragen
f 1,per plaatsing tot een maximum
van 10 regels, elke regel meef 15 cent.
Rundvleesch voor steunbe-
hoevenden.
Conserveering onder strenge controle.
's-GRAVENHAGE, 30 Sept. Nadat de
centrale landbouworganisaties volledige mede
werking hebben toegezegd, bij de uitvoering
van door de regeering te nemen maatregelen
ten behoeve zoowel van de inkrimping van den
rundveestapel als van regelingen, door welker
toepassing het door de beperking verkregen
evenwicht zal moeten bewaard blijven, zal de
Crisis-Rundveecentrale weldra haar hoofd
werkzaamheid kunnen aanvangen.
Een stelsel wordt overwogen, waarbij het
vleesch van een gedeelte of van alle runderen,
welke voor consumptie geschikt zijn, ten goede
zal kunnen komen aan de steunbehoevenden in
het land. Deze dieren worden geconserveerd
0111 langs anderen weg tot een bestemming te
komen, een en ander onder de strenge controle,
welke geldt voor alle vleesch, hetwelk als men-
schelijk voedsel zal hebben te dienen. Onge
acht, op welke wijze de over te nemen dieren
tot waarde zullen worden gebracht, dient vóór
alles het vleesch van dit buiten de normale
binnenlandsclie consumptievleeschmarkt te
worden gehouden, ter voorkoming van ont
wrichting van die markt.
Op verschillende, tijdig nader bekend te
maken marktplaatsen zat gelegenheid worden
geboden vee aan de crisis-rundveecentrale te
leveren in de soorten, zooals die voor elke
leveringsgelegenheid zullen worden gevraagd,
in de provinciën zijn commissie's van overname,
bestaande uit een veehouder en een veehande
laar, ingesteld, terwijl in ieder gewest de crlsis-
rundveecentrale wordt vertegenwoordigd door
een vertrouwensman, evenals de leden der
overnamecommissiën benoemd na reeds gerui-
men tijd geleden gepleegd overleg met den ge-
organiseerden landbouw. De bedoeling is ook
aldus het contact tusschen de crisis-rundvee--
centrale en de veehouders te vergemakkelijken.
De aangeboden dieren zullen door de overna-
mecommissies worden ingedeeld in verschillen
de kwaliteitsklassen, voor welke voor iedere
leveringsgelegenheid prijzen naar levend ge
wicht op grond van kiassewaardeering worden
vastgesteld. Deze worden tijdig te voren be
kend gemaakt, evenals de soorten vee, welke
geleverd kunnen worden. Na overname ge
schiedt de betaling naar levend gewicht, op
grond van kiassewaardeering en basisprijs.
De overname-commissie merkt de overge
nomen dieren en houdt toezicht op de weging,
waarbij zooveel mogelijk de provinciale ver
tegenwoordiger aanwezig is. Na afloop der
weging ontvangt de leverancier een leverings
bon, waarop alle noodige gegevens omtrent het
overgenomen dier worden vermeld. Deze bon
wordt onderteekend door dengene. die het rund
heeft geleverd en namens de crisis-rundvee-
centrafe door den vertegenwoordiger of een
der leden van de overname-commissie. Levert
een handelaar, dan moet de naam van den vee
houder van wien hij betrok, worden vermeld.
Na ontvangst en weging worden de dieren on
derverdeeld naar de bestemmingsplaatsen,
waarheen ze gezonden zullen worden. Het ligt
in de bedoeling te trachten zooveel mogelijk
FEUILLETON.
lei
Roman uit het leven te Stockholm.
door ERNST LUNDQU1ST.
Vertaald door F. LAHR Jr.
(Nadruk verboden.)
26)
En er kwam er werkelijk een kort na Nieuwjaar. |l
Toen de brievenbesteller hem bracht was Karinjl
juist in de Trebackarlangstraat en zij zag dadelijkI
aan het gezicht van Hilma, dat hij van Olof was.fl
Hij was geadresseerd aan den politieagent, maarl
zijn vrouw opende hem zonder aarzelen en lasfl
hem aan het venster, waar het nog een beetjel
licht was. Karin zat als verlamd in haar hoekje I
van de sofa; zij had niet de kracht om zich te I
verroeren of om een woord tc zeggen, zoo hevig' I
had de angst haar aangegrepen.
„Wil je hooren wat Jiij schrijft?" vroeg Hilma. I
„Het zijn slechts weinige regels."
Toen zij geen antwoord kreeg begon zij te lezen. I
„Waarde vriend! Er is niets, dat ik meer ver
afschuw dan geld ieenen, maar nood breekt wet. I
Wanneer je vijftig kronen voor onbepaalden tijd I
kunt missen, stuur ze mij dan onder adres General I
Rost Office, East, poste restante, Londen, Enge- I
land. Mijn dankbaarheid zal even groot zijn alsïj
mijn nood dringend is. Hartelijke groeten aarH
Hilma."
Dat was alles.
Nood breekt wetdus was hij in noodi I