rAN DIJ IC
Leest „Onze Eilanden"
Transpirerende Voeten,
PREDIKBEURTEN.
woon!
lUTHANDEI. V.H.
IDIE-WATERVERF
teste
WOENSDAG
10 AUGUSTUS 1932
14E JAARGANG. - N°. 77
Permanente Verkeersmisère
op Goeree en Overflakkee.
FEUILLETON.
IN DEN GREEP DER WOESTIJN.
BINNENLAND
verleden: L, v. d. Slik, 49 jechtgenoote
A. Struik.
DIRKSLAND.
ndertrouwd: Cornelia van der Kooyj.m.
en Cornelia van den Roek, j d. 22 j.
bhuwd: Johannes Hendrik Bestman j.m.,
en Wilhelmina Johanna Baart j.d. 26 j.
STELLENDAM,
gboren: Geertrui, d. van Joh. de Jong en
Ilink; Elizabeth Jacoba, d.van J.L.van
jjenbrugge en M. Spee.
etrouwd: A. de Jager, 24 j. en A. v. d.
ïwendijk, 21 j.; A. Grootenboer, 24j.en
prinkman, 24 j.
NIEUWE TONGE.
bboren: Willempje, d. v. Joost Holleman
"ohanna Koppenaal.
ptrouwd: W. Kardux, 27 jaar enC.Tijl,
par; S. Westdtjk, 24 jaar en M. Kievit,
aar; Th. de Gast, 22 jaar en D. Breur,
Jaar.
rerleden: Pieternella Adriana Buijs, 17
overleden te 's-Hertogenbosch.
DEN BOMMEL,
fctrouwd: Leendert Mosselman, 21 jaar
ornelia den Braber, 21 jaar.
STAD AAN 'T HARINGVLIET.
Iboren: Marinus, z. v. Frans van der
en Aagje Saarloos; AbraKlijzina, d. v.
i Vroegindewelj en Paulina BoomKors-
z. v. Arie Wesdijk en Adriana Johanna
Ferleden: Wijnand Jelier 1 maand z. v.
gelis Jelier en Ljjntje Bresetta van der
Zondag 7 Augustus 1932.
EDERLANDSCH HERVORMDE KERK.
lelharnis, vm. en 'sav. ds. Lammerik uit
|ft.
nelsdijk, vm. en 'sav. ds. v. Asch.
•.land, vm. en 'sav. ds. v. d. Wal.
ingen, vm. en 'sav. dhr. Overweel.
sant, vm. en 'sav. ds. Bouw.
Indam, vm. en 'sav. dhr. Bouman.
Ireede, vm. ds. van Ameide.
orp, vm. leeskerk en nam. ds. van Ameide.
Jee Tonge, vm. leeskerk en 's av. ds. Dekker.
Tonge, vm. ds. Verkerk en 's av. geen dienst
ensplaat, vm. leeskerk en 's av. ds. Verkerk.
[?traat, vm. en 'sav. dhr. Vetter.
Bommel, vm. leeskerk en 'sav. ds.Polhuijs.
lan't Haringvliet, vm. ds. Polhuijs en's av.
pkerk.
GEREFORMEERDE KERK.
Ilharnis, vm. leeskerk en 's av. ds.Zeilstra.
&ant, vm. en 's av. leeskerk.
ndam, vm. en 's av. ds. Veder uit Utrecht,
iorp, vm. ds. Zeilstra en nam. ds. Veder
Utrecht.
pnsplaat, vm. en 's av. ds. de Lange,
pommel, vm. en 's av. ds. Schaafsma.
't Haringvliet, vm. en 's av. ds. de Graaff.
f GEREFORMEERDE GEMEENTEN,
ilharnis, vm. en 's av. leeskerk.
land, vm. en 'sav. leeskerk.
ngen, vm., nam. en 'sav. leeskerk.
[]>rp, vm. en nam. leeskerk.
CHR. GEREFORMEERDE KERK.
lharnis, vm. en 'sav. ds. De Bruin, emer.
p. te Den Haag.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE.
Irp, geen dienst.
ilplaten zijn
or meer iso-
board.Grooter
gen vocht, hitte,
sn condensatie
rchtige aantal
platen. Artistiek
bewerking over-
voud zelf en billijk
;r door:
TIEIEFOOSn! S3
ïlken boekhandel.
Prijs per kwartaal
Losse nummers
f 1-
0,07»
ADVERTENTIËN
van 16 regels 1,20
Elke regel meer 0,20
Bij contract aanzienlijk korting.
Dienstaanbiedingen en Dienstaanvragen
f 1,per plaatsing tot een maximum
van 10 regels, elke regel meer 15 cent.
Dit blad verschijnt iederen
Woensdag- en Zaterdagmorgen.
Het wordt uitgegeven door de
N.V. Uitgeversmaatschappij
„Onze Eilanden", Tel. Int. No. 15
Voorstraat Middelharnis.
De gemoederen van de bewoners van Over
flakkee zijn in den laatsten tijd weer in
beweging gebracht door het verkeersvraag-
stuk op en met het eiland. 28 Juli j.i. is
de door Gedeputeerde Staten ingestelde Com
missie tot Onderzoek van het Verkeersvraag-
stuk op Goeree en Overflakkee in Middel
harnis geweest en heeft zich daar van ver
schillende zijden laten inlichten over de
huidige toestanden en over gewenschte ver
beteringen. In de plaatselijke bladen zijn
deze toestanden gehekeld en werden ook
aanwijzingen gedaan, die tot oplossing van
de verkeersmisère zouden kunnen leiden.
Laten we de feiten onder oogen zien. Het
geheele verkeer op Goeree en Overflakkee
is in handen van de R.T.M. (Rotterdamsche
Tramweg-Mij.), op eenige kleine uitzonde
ringen na. Op het geheele eiland, dat 50 K M.
lang is, 13 dorpen met samen 30.000 zielen
telt, onderhoudt de R.T.M. slechts één veer
boot, van Middelharnis-haven naar Helle-
voetsluis. Slechts enkele malen per dag
vaart die boot en is dan nog zeer beperkt
in het meenemen van auto's, waarvoor z(j
bovendien nog prijzen vraagt van ƒ6,— tot
10,— enkele reis luxe wagen. Geen won
der, dat van die boot al eerder geschreven
werd, dat zij statig en plechtig, haast aristo
cratisch die vaart onderhoudt. Haar houding
is ook zeer gerechtvaardigd, daar zij zich
almachtig gevoelt; alles wat het eiland wil
verlaten moet van haar diensten gebruik
maken en... dat laat zij zich goed betalen".
Op zichzelf is deze boot goed, vertrouwd en
zeewaardig, wat vooral 's winters btj storm
weer een belangrijke factor is.
Twee hoofdzaken mankeeren haar echter:
de heen-en-weerdienst en goedkoop auto-
tarief. Op den dienst zelf zijn meer aanmer
kingen te" maken, aanmerkingen, die bij het
reizend publiek reden tot groote klachten
hebben gegeven. Zoo is het meermalen voor
gekomen, dat op marktdagen in Rotterdam
groote veetransporten plaats hadden naar
Flakkee en dit juist met de tramboot, met
denzelfden dienst als voor passagiers Nadat
de passagiers op de boot gestapt waren en
gewoon in de kajuiten opgesloten, werden
de gangboorden vol vee gestuwd. Het kostte
natuurlijk veel tijd om in Hellevoetsluis dat
vee bij aankomst op de boot te drijven en
als de boot in Middelharnis-haven arriveerde
moesten eerst de koeien worden gelost, al
vorens de passagiers de boot konden ver
laten en men moet niet vragen hoe?...
want de koebeesten laten ruimschootsbljjk
van aanwezigheid achter... Moeten passa
giers zich deze behandelingen laten welge
vallen 1 Een storm van verontwaardiging
en protest ging op, maar.een volgende
week was het opnieuw zoo.
De R.T.M. stoort zich niet aan de reizigers,
laten zjj blij zijn mee te kunnen; vee en
goederen hebben meer de aandacht van de
directie. Zoo ook het autoverkeer met die
boot. Dat is eveneens ten hemel schreiend.
Vorig jaar kwam het voor, dat een verhuis-
auto uit Putte (N. Br.) in Hellevoetsluis
kwam om te worden overgezet naar Flakkee.
Op zichzelf is de reis van Putte naar Hel
levoetsluis niet voor de poes. De auto
ondernemer was in de meening van Dintel-
oord naar Ooltgensplaat een gelegenheid te
ZANE GREY
Naar het Amerikaansch door
HENRI VAN "DE WEG
Geautuitgave van de N. V. Uitgeverij P. D. Bolle.)
4)
,,Je kunt hier eigenlijk niet buiten een paard,"
merkte Curry op, zoodra zij goed en wel in den
auto zaten. „Als je hier malheur krijgt met een
motor moet je wachten tof er toevallig een Indiaan
langs komt. En dan kun je er nog zeker van zijn,
dat je op een verschrikkelijke manier wordt afgezet.
Indianen trekken altijd aan het langste eind. Een
paard komt, waar een auto geen toegang heeft.
Zeker, het dier kan een poot breken onderweg,
maar als je het lang hebt bereden, zal het nog zijn
best doen om zoo gauw mogelijk dood te gaan."
„Maar u weet, hoe ellendig dat is, mijnheer
Curry," zeide Mary op zachten toon.
„Inderdaad."
Voor een oogenblik stond Katherine perplex,
in den blik, dien zij wisselden, schuilde dieper
beteekenis dan in woorden; het werd voor haar
een incident, waaruit ze meende te mogen op
maken, dat er tusschen haar reisgenooten meer
bestond dan een toevallige kennismaking.
Haar veronderstelling verwierp zij als ongepast,
maar toch wenschte zij den aard van hun vriend
schap nader te kennen. Eerst nu viel het Katherine
vinden om naar Flakkee overgezet te worden,
doch bü de onmogelijkheid daarvan moest
hij over de bijzonder slechte en gevaarlijke
wegen naar Hellevoetsluis, wat bovendien
een groot offer vergde aan tijden geld. Ver
schillende ponten toch moeten gepasseerd
worden alvorens men dien uithoek Helle
voetsluis bereikt heeft. Maar eindelijk was
dan toch die reis volbracht en kon de ver
huiswagen op de trambóot naar Flakkee
rijden. Het was wel wonder, dat hem het
genoegen bespaard bleef een beurte te moe
ten wachten, want is er een andere groote
auto voor, die niet onder de aehterkap op
de boot geschoven kan worden, op de manier
zooals dat met de Fordjes gebeurt, dan kan
men zijn morgen of middag spandeeren om
op zijn gemak de vestingwerken van Helle
voetsluis te gaan bewonderen. De prijs voor
den overtocht naar Middelharnis-haven,een
half uurtje varen, bedraagt voor een der-
gelijken wagen 25,-Stom|van verbazing
is men bij het vernemen van dergelijke
véertavieven, maar ja, bij een monopolistisch
bedrijf kan men zich dergelijke tarieven
veroorloven. De verhuisauto was bestemd
voor Ouddorp. Na hier zoo spoedig mogelijk
de zaken afgewikkeld te hebben werd naar
Middelharnis-haven terug gereden om de
laatste boot naar Hellevoetsluis te kunnen
halen. Het geluk was weer dienstig, er was
geen andere wagen voor en de vrachtwagen
kon op teeken van den kapitein op de boot
rijden. Half op de brug zijnde werd echter
het stop-teeken gegeven, want men had
van de boot de ziekenauto zien aankomen.
Het was vroeger meer voorgekomen, dat
patiënten, die naar een ziekenhuis in Rot
terdam vervoerd moesten worden, per auto
op het nippertje bij de boot aankomende,
niet meer mee konden worden genomen,
doch den laatsten tjid verleent men aan de
ziekenauto voorrang, ook al zijn andere
groote wagens eerder ter plaatse. Men moet
zich nl. indenken, dat in de breedte van de
boot slechts één auto geplaatst kan worden.
Zooals straks werd opgemerkt kunnen
kleine en lage wagens op het achterdek onder
de overkapping geschoven worden. Met de
ziekenauto kan dat niet, daar diens kap te
hoog is en evenmin kan dat met een ver
huiswagen of groote vrachtauto. Het is te
begrijpen, dat een dispuut ontstond tusschen
den expediteur en den chauffeur van den
ziekenwagen. De eerste stond slechts een
paar meter van de boot op de brug, zou
achteruit moeten rijden om plaats te maken
voor den ziekenwagen. Op zichzelf is dat
niets bijzonders, doch men moet begrijpen,
dat het de laatste dienst van de tramboot
was naar Hellevoet, dat het den expediteur
den heelen dag al niet naar den vleeze was
gegaan; zijn geweldig omslagtige reis van
Putte naar Flakkee, zijn tijdverlies en boven
dien de buitensporig hooge voerkosten, om
dan bij slot van rekening nog voor oogen
te hebben gedwongen te zijn op het eiland
te overnachten, om pas den volgenden dag
huiswaarts te kunnen keeren, terwijl dan
die dag ook grootendeels als verloren moest
worden beschouwd. Aan den anderen kant
was daar de patiënt, die beslist naar het
ziekenhuis moest. Na veel wikken en wegen
werd de knoop doorgehakt en bleef de ver
huiswagen achter op kosten van den patiënt.
Is het wonder, dat men op Flakkee klaagt
en mort over dergelijke toestanden?! Als
het een heen-en-weerdienst van de tramboot
op, dat de onverstoorbare Wilbur zoo verwoed
was geweest, toen hij over Curry sprak met zijn
vrouw.
Het was Curry, die ten slotte een lange stilte
onderbrak: „U zult wel door elkaar geschud wor
den in den Duivelskloof, juffrouw Winfield. Wij
laten in deze streek auto's zonderlinge toeren ver-
verrichten, maar dat kan nu eenmaal niet anders."
,,U maakt mij toch niet bang," zeide Katherine!
„Zelfs niet met dien canyon."
Zij keek naar den weg, die voor hen lag. Zou
achter de helling, tegen welke zij thans opreden,
een kloof gapen? Zij boog zich meer naar voren.
In den stillen, mysterieusen nacht vloog dc wagen
voort. Alleen de sterren fonkelden. Zij bereikten
spoedig een diepe zwarte kioof, een donkeren put,
waarin ai'es scheen te verzinken. Duivelskloof,
inderdaad!
„Gaan wij daarin... met dezen wagen," riep
Katherine ongeloovig uit.
„Als we het niet doen, bereiken we Leupp niet
vcor er een brug gebouwd is," antwoordde Curry
rustig. „Maar u zult wel een beetje heen en weer
geschud worden."
Katherine zocht steun voor haar voeten, op zich'
zelf reeds een gevaarlijke beweging omdat zij in
het donker de debrouiiiage niet kon zien, en spreid
de de armen uit achter Curry en Mary,- om zich
beter te kunnen vasthouden. Mary bleef volkomen
rustig zitten. Canyons hadden voor haar geen ver
schrikking meer.
De sterke zoeklichten maakten den gevaarlijken
weg zichtbaar over eenigen afstand, maar verderop
gaapte de bodemlooze, zwarte diepte. Telkens rees
plotselinge een zwarte muur voor hen op, dan
maakte de wagen een bocht om verder te snorren
was, zou het zoo'n tijdverlies niet z(ju als
men direct niet met de boot mee kon. Het
gebeurt bij ponten ook wel, dat men op de
volgende beurt moet wachten, maar hier is
het overdag nog een tijdverlies van ongeveer
vier uren. Verschillende keeren is het voor
gevallen, dat menschen, die naar Flakkee
gingen hij plaatsgebrek den ochtend of den
middag in Hellevoetsluis konden doorbren
gen, omgekeerd op Flakkee, dat 's avonds
de auto moest blijven staan, men zelfs ais
passagier wel mee kon om dan den volgenden
morgen met de eerste boot de auto te gaan
halen. Als er een twintigtal auto's met de
boot mee konden, zouden die gevallen tot
een minimum beperkt blijven, doch nu er
hoogstens een stuk of 6 meegenomen kunnen
worden en dan moet het grootste aantal nog
kleine wagentjes zijn, nu lijken zulke toe
standen toch zeker nergens op?!
Zooals gezegd, zou eên gewone heen-en-
weer-dienst al veel kunnen verheipen, Ge
passeerde voorjaar was er sprake van, dat
zoo'n dienst 1 Mei'32 ingesteld zou worden,
maar de datum verstreek en alles bleef bij
het oude. Zoo vele maleu al gingeu geruchten
over in aantocht zijnde verbeteringen,maar
steeds werd het Flakkeesche publiek blij
gemaakt met een doode musch. Is het wonder,
dat men daar alles doet om de aandacht op
de middeleeuwsche toestanden gevestigd te
krijgen?! In het plan Rijckevorsel was sprake
de boot meer geschikt te maken voor het
vervoer van auto's, door de kajuit der tweede
klas met postkamer weg te breken. Hierdoor
zou ontegenzeglijk een mooie ruimte vrjj
komen voor auto's, doch aan den anderen
kant zou men de tweede klas passagiers ten
zeerste ontrieven. Misschien, dat niet de heele
tweede klaskajuit zou behoeven te verdwij
nen, dat men met een gedeeltelijke verwij
dering kon volstaan en als men dan de over
kappingen op het voor- en achterschip weg
haalde, kwam er ook veel ruimte vrij.
Deze statige, aristocratische tramboot is
het dan, die de verbinding met Flakkee mat
den vasten wal onderhoudt en het kan niet
gezegd worden, dat zij dit tot volle tevreden
heid der eilandbewoners doet. Momenteel
vaart zij alleen op de trams, die directe ver
binding van en naar Rotterdam geven. Het
vervoer van particuliere bussen, touringcars
met reisgezelschappen of schoolkinderen is
met de tramboot practisch onmogelijk. Ten
eerste wat de plaatsruimte betreft, maar
verder wordt men gewoon geweigerd, als de
directie der R.T.M. eenigszins concurrentie
ducht. Zij heeft het recht die bussen en andere
publiekrechtelijke voertuigen vier dagen op
te houden, of zoodanige moeilijkheden in den
weg te leggen, dat vervoer met de boot uit
gesloten is.
(Wordt vervolgd).
Handen en Oksels behandele men met
Purolpoeder. Dit is het meest afdoende
middel. In bussen van 45 en 60 ct.
Alleen bij Apoth. en Drogisten.
(Adv.)
tot weer een andere rotsmuur den weg versperde.
De auto zwaaide en schudde vervaarlijk, de rem
men knarsten.
Het werd Katherine of zij weggleed in een duiste
ren afgrond. Zij rondden een gevaarlijken hoek en
nu gleed de wagen tusschen rotsen voort, langs een
steile helling. Vijftien minuten lang werden zij op
angstwekkende wijze door elkaar geschud, totdat
Curry plotseling op een k'ein plateau de remmen
aanzette. Katherine slaakte een zucht van ver
lichting.
„Tot zoover ging het goed, maar wat moeten
we nu doen?" vroeg zij.
„We gaan direct weer verder, gansje" ant
woordde Mary.
„U kunt hier wel even uitstappen en een eindje
loopen," deelde Curry mede. „Ik moet, voor we
verder rijden eerst den weg even bekijken. Zoo nu
en dan is die al te slecht en moet er eerst wat aan
verbeterd worden." De gelijkmoedigheid, waar
mede deze man sprak, over een vrijwel herculische
taak, deed Katherine bewonderend glimlachen.
„Mogen mevrouw Newton en ik meegaan?"
„Natuurlijk, als u daar lust in hebt."
Het gezelschap uit Chicago bedankte. Het was
nog buiten adem over den al te avontuurlijken rit.
Doch Mary liet zich de gelegenheid om dezen ont
dekkingstocht mee te maken, niet ontnemen. Zij
en Katherine klauterden den weg af, het schijnsel
van Cury's lantaarn volgend.
De zandige bodem van de kloof was niet breed
en weldra kwamen zij bij de steile, tegenover
gelegen helling. Katherine keek naar boven. Ver
omhoog zag zij als een streep donkerblauw staal,
den hemel, waarin koud de sterren fonkelden.
De stilte, die om hen hing, werd benauwend.
TEGEN EEN BOOM GEREDEN.
De motorrijder op slag gedood, de duo
passagier gewond.
De 30-jarige V. en de 26-jarige F. K.
vertrokken Zondagmorgen om 4 uur uit
hun woonplaats, den Haag voor een motor
tochtje naar familie van V. te Zwolle.
Terwijl zij van ongeveer kwart voor 7
reden op den weg Ermelo-Veldwijk-Putten
begon V., die de motor bestuurde, een praatje
tegen K., die op de duo zat. Hij keerde zich
half om, verloor daarbij d® macht over het
stuur en reed met den motor eenige meters
over den berm van den weg.
De öuorijder greep daarop het stuur, wist
een langs den weg staanden steenhoop te
vermijden, doch kon niet verhinderen, dat
hij met een volgenden steenhoop in botsing
kwam. K. werd er overheen geslingerd en
kwam er met een lichte verwonding boven
het rechteroog af.
V. echter kwam met het motorrijwiel
terecht tegen een boom en bleef met ver
brijzelden schedel liggen. Hij was op slag
dood.
Terwijl het lijk van V. nog langs den
weg lag, arriveerden enkele familieleden uit
Zwolle, die hun gasten tegemoet waren
gegaan, zonder iets van het vreeselijke on
geval af te weten. De bestuurder zou met
een gang van meer dan 30 K.M. gereden
hebben.
EEN GEVAARLIJKE WEG.
Wederom een ongeluk op den
Meppelerstraatweg.
De door den regenval spiegelgladde Mep-
peler-straatweg heeft wederom een motor
rijder slachtoffer gemaakt. De heer L. B., die
met zijn motor uit de richting Meppel kwam,
wilde Zondagavond plm. 8 uur een auto nabij
de Marechausseekazerne te Zwolle passeeren.
Tot zijn schrik schoof de auto plotseling
dwars over den weg, waardoor de motorrijder
den auto in de flank aanreed en door dezen
tegen een boom teruggeworpen werd.
De auto nam den vrij ernstig gewonden
motorrijder op en bracht dezen naar de
Marechausseekazerne, alwaar dr. Spanjaard
spoedig verscheen en overbrenging naar het
Sophia Ziekenhuis gelastte.
GOED AFGELOOPEN.
Autobus omlaag gestort, zonder dat een
der inzittenden gewond werd.
Zondagmorgen reed een autobus uit
Utrecht, waarin een gezelschap van 30 dames
en heeren was gezeten, met een vaart van
70 K.M. op den Hollen weg te Beek in de
richting Mooi Nederland.
In de bocht wilde de chauffeur stoppen,
doch hierbij brak de handrem af, terwijl
de voetrem weigerde. De chauffeur, die on
gelukken voorzag, stuurde daarop den wagen
op een heg aan. De bus ging er echter
doorheen en stortte van een hoogte van
4 Meter naar beneden.
"Wonder boven wonder kwamen alle in
zittenden er zonder ongelukken af.
De bus was zwaar beschadigd.
Het plekje dat Curry zocht, was niet meer dan
twee honderd voet tegen de helling op, maar de
tocht erheen bleek uitermate vermoeiend. Kathe
rine merkte, hoe smal de weg op dit punt was.
Eene zware boomstam, door rotsblokken op zijn
plaats gehouden, had den smallen doorrit iets ver
breed. „Zoo moeten wc het juist hebben!" riep
Curry vroolijk. „Wie dit gedaan heeft, deed een
menschlievend werk. We kunnen veilig passeeren."
Zoodra zij terugkeerden bij den auto, infor
meerden de dames uit Chicago, ol het wel veilig
was, in het donker langs dezen verschrikkelijken
weg verder te rijden. Curry verzekerde hen, dat
er geen oogenblik gevaar dreigde.
„We konden het niet beter hebben. Dat plekje,
waarover ik niet heelemaal gerust was, is uit een
royale portemonnaie gerestaureerd."
Aldus gerustgesteld namen de dames weer plaats
en weldra reed de wagen verder, hijgend en knar
send, stijgend langs de ontoegankelijke helling.
Eén keer weigerde de motor; het was Katherine of
haar hart stilstond van ontzetting. Pas toen Curry
den wagen weer onder controle had, durfde zij
spreken. Al haar hoop op de toekomst vestigde
zij op het licht, dat straalde over den rand van de
kloof. Daar zou zij veilig zijn voor peillooze af
gronden, die haar deden huiveren.
II.
WILBUR'S HAAT
De eerste indruk, die Katherine van Leupp kreeg,
was die van een boomloos dorp, bestaande uit
speelgoedhuisjes, lukraak op geel karton opgezet.
IN EEN SLOOT GEREDEN.
Motorrijder eu duo-passagier naar het
ziekenhuis vervoerd.
Zondagmorgen heeft te Montfoort een
ernstig motorongeval plaats gehad. Een
motor, komende uit de richting Rotterdam,
waarop gezeten waren de bestuurder, de
32-jarige J. ter B. uit Rotterdam en een
duopassagier, de 19-jarige L., eveneens uit
Rotterdam, reed met een vaart bij het
maken van een bocht in een sloot. Voorbij
gangers brachten de drenkelingen op het
droge. Per auto van den geneeskundigen
dienst zfjn B. en L. naar de rijksklinieken
te Utrecht vervoerd. Bij onderzoek bleek,
dat de bestuurder een zware hersenschudding
had bekomen. Zijn toestand is zeer zorg
wekkend. De duopassagier heeft een arm-
fractuur.
De beide verongelukten waren op weg naar
Utrecht.
Uit een boom gevallen.
Zondagmiddag omstreeks 12 uur is op
MeUendell (gem. Wassenaar) de 23-jarige
Peller uit RotterÜam uit een boom gevallen.
Hjj kwam daarbij terecht op een pedaal van
een rijwiel, waardoor hij een paar ribben
brak. Nadat dr. Baart de la Faille de eerste
hulp had verleend, werd de patiënt per
Roode Kruis-auto naar het Academisch Zie
kenhuis te Leiden overgebracht. Hier bleek
echter geen plaats te zijn, waarna hij werd
vervoerd naar het Gem. Ziekenhuis aan den
Bergweg te Rotterdam.
TE VER IN ZEE.
Twee jonge mannen redden twee vrouwen,
die te ver in zee waren gegaan.
Op het Stille Strand te Scheveningen
hebben de strandbezoekers gisteren tegen
twaalf uur angstige oogenblikken beleefd.
Twee dames, die zich bij laag water in zee
hadden begeven, raakten te ver van het
strand. Door den stroom dreven zij af en
kwamen zij: terecht aan het einde van een
der golfbrekers. Een 25-jarige strandbezoeker
zekere F. wonende in de Gallileïstraat te
Den Haag begaf zich oogenblikkelijk in zee.
Door dat zij te dicht bij den golfbreker
waren afgedreven, kon hij de beide vrouwen
moeilijk bereiken. Toch wist hij een van de
dames te bereiken en vast te grijpen. Het
bleek echter onmogelijk voor hem terug te
keeren. Gelukkig hadden de bezoekers een
reddinglijn gegrepen en de politiepost ge
waarschuwd. Met een reddingslijn zijn zij
tenslotte, doordat F. eerst de dame de lijn
had omgedaan, naar het strand getrokken.
Half weg liet F. die door vermoeienis uit
geput was, de lijn los, doch gelukkig wisten
zij hem spoedig te grijpen. De andere dame,
die naar het scheen een goede ztvemster
was, dreef om den golfbreker heen en werd
daar gegrepen door een zekere W. De redder
F. die bewusteloos was geraakt, en de beide
dames werden naar de politiepost op het
Stille Strand vervoerd.
Steunt, bij gelijken prijs en kwaliteit,
De Nederlandsche Industrie,
Hiermede dient gij Uw land
Eu bestrijdt gij de werkeloosheid.
Maar de gebouwtjes namen grooter afmeting aan
naarmate zij dichterbij kwamen. Groote, leege
gebouwen waren het. „Scholen en magazijnen,"
vertelde Curry, wijzend op de grootste, welke er
stonden, „maar nu zijn er geen kinderen. Het is
vacantie. Ik denk, dat de onderwijzers ook weg
zijn. Lenpp is een dood gat 's zomers."
Zij reden voorbij deze gebouwen naar een vier
kant steenen huis, waar licht brandde. Daar
hielden zij stil. „Hallo!" schreeuwde Curry. „Is
er iemand thuis?"
„Ik kom al!" stentorde iemand binnen. Een man
van reusachtigen lichaamsbouw kwam naar buiten
om hen te begroeten. Hij was reeds op leeftijd en
gebruind door het leven in de woestijn. Zijn gelaat
gaf een prettigen indruk van zijn persoonlijkheid.
„Hoe staat het leven?" riep bij op dreunenden
toon. „Willen de dames en heeren vanacht hier
logeeren?"
Curry stelde den man voor aan zijn gezelschap.
Jenkins heette hij en hij was vertcgenwoordigervan
de regeering in Leupp.
„Foei! Foei! En dat terwijl mijn vrouw in Taho
is in plaats van hier, waar zij de dames zou kunnen
bedienen!" Zijn teleurstelling deed zoo echt aan,
dat Katherine medelijden met hem kreeg.
Terwijl de dames aan Jenkins uitnoodiging om
binnen te komen en zich wat te verfrisschen, ge
volg gaven, vertelde Curry, wat er gebeurd was
met den auto van Wilbur Newton.
„Natuurlijk, ik zal hem een handje helpen," ver
zekerde Jenkins. „Was hij van plan ergens een paar
sporen te gaan opgraven? Dat is toch immers die
dandy? Er zou in Arizona geen plaats zijn voor
twee menschen van zijn soort."
(Wordt vervolgd.)