V, oor de zuinige Huisvrouw' Land- en Tuinbouw VROUWENHOEKJE Plaatselijk Nieuws ONZE EILANDEN VAN WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1931. was niet bang van de 16e eeuw, maar 'eze eeuw ltan ons niet leeren wat wij na jioeten doen. Oranje streed voor vrijheid an religie vooral, niet voor vr(jbeid van en staat. Spr. is een tegenstander van Geu- endweperl). De 80-jarigo oorlog wordt|ons e mooi geleerd, dat waren lang niet allen trjjders in Gods Naam. De eenheid der kerk is er wel, zegt ds. v. L. fVij bidden voor de Russen. Ja, maar als aet dan maar by biddeu blijft I Waarom wil men wel graan van Rusland koopen, waar- loor de eigen bevolking ook de christelijke pevolking aan honger wordt overgeleverd dier kloppen gebed en daad niet. de zondvloed en de andere vreeselljke dingen betreft, die ds. v. L. noemde. Bedenken wij toch, dat God het deed en dat zeker is in het licht der H. S dat God het deed Vie zegt dit van den wereldoorlog, al liet God dit toe? Een ding moeten wij doen, in het gezicht der gruwelen (ook ongeloof en geestelijke onherstelbare schade vooral), die de oorlog ons brengt: bidden of God ons de kracht wil geven om tegen den oorlog te strijden. De B.B.N. Jongveeweided. De B.B.N., Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland, schrijft ons: Nu de K.N.A.C. door een onderzijn leden ingestelde enquête inzake Verplichte Wet telijke Aansprakelijkheidsverzekering en de A.N.W.B. door een request aan den Minister van Waterstaat over dezelfde materie heb ben te kennen gegeven, dat eenige over heidsbemoeiing op dit stuk niet langer achterwege kan blijven, mag verwacht worden, dat dit vraagstuk thans door de regeering ernstig onder de oogen zal worden gezien. Immers, de aandrang, in het eene geval meer rechtstreeksche, in het andere voorshands indirect, is nu algemeen grooter geworden. De drie groote verkeersbonden, A.N.W.B., K.N.A.C. en B.B.N. ztjn het er over eens, dat het automobilistisch verkeer, dat nog gestadig toeneemt, consequenties medebrengt, waarvoor de overheid niet het oog kan sluiten. Reeds in de eerste helft van Februari van dit jaar heeft de B.B.N. als resultaat van veelzijdig onderzoek en ampele bestudeering van dit vraagstuk in zijn verschillende be- stuursinstanties, zich tot den Minister van Justitie gewend en dien bewindsman ver zocht, het totstandkomen van een Wet te willen bevorderen, waarbij de verplichte wettelijkeaansprakelijkheidsverzekeringvoor automobilisten wordt geregeld. Ongetwijfeld moet het de aandacht van de regeering gaande maken, dat de A.N.W.B. in het adres, dat deze verkeersorganisatie dezer dagen aanbood tot dezelfde conclusies komt, als de B.B.N. ruim een half jaar geleden in zijn verzoek aan den Minister van Jus titie heeft ontwikkeld. Die opvallende over eenstemming in de argumenten, aangevoerd door de drie groote verkeersbonden, mag door de Regeering beschouwd worden als een betrouwbare leidraad. 1. Verplichte wettelijke aansprakelijk heidsverzekering voor automobilisten is een zaak van billijkheid en rechtvaar digheid. De totstandkoming van een wet, waarbij de automobilist gedwon gen wordt zich tegen wettelijke aan sprakelijkheid te verzekeren, is wen- scheljjk. 2. De aansprakelijkheidsverzekering dient te worden ondergebracht bij particu liere verzekeraars; staatsverzekering is ongewenscht en de staat onthoude zich zooveel mogelijk van inmenging in het verzekeringsbedrijf. De vaststelling van het bedrag der premies dient aan ver zekerde en verzekeraar te worden over gelaten. 3 Gewenscht is het, dat de benadeelde rechtstreeks een vordering tegen den verzekeraar kan instellen. 4. De verzekerde zal zich niet tegenover den benadeelde op niet-inachtneming der polisvoorwaarden, door den verze kerde begaan, mogen kunnen beroepen. 5. De verzekering dient zoowel personen- als zaakschade te dekken. Voor de gemeenschap ware hetwensche lijk. dat de propaganda voor een verplichte wettelijke aansprakelijkheidsverzekering met beperkte overheidsbemoeiing, waartoe de dat de rechtvaardigheid dus zou eischen zich niet tot het heffen van de benzine belasting te beperken, doch deze heffing ook uit te strekken tot alle import goederen in evenredigheid met de geconstateerde prijs daling; dat de invoering van dit tijdelijk invoer recht echter in de hoogste mate verwerpelijk moet worden geacht, omdat de prijsverhoo- ging der benzine, hieruit voortvloeiende, ongeveer 3 cent per Liter, voor vele, zoo niet het grootste gedeelte der bedrijfsauto- houders, de exploitatiekosten van hun auto- materieel zoo hoog zal doen stijgen, dat daarvan buiten-bedrjjfsstelling van een deel van dit materieel moet worden gevreesd; dat nl. niet vergeten moet worden, dat de zware druk der wegenbelasting, waar onder de houders dier automobielen zoo ernstig gebukt gaan, reeds zeker onder de huidige ongunstige tijdsomstandigheden dit betreurenswaardige gevolg zou hebben gehad, ware bet niet, dat juist de daling van den prjjs van de benzine, hun in die richting eenige verlichting had geschonken; dat buiten-bedryfsstellingvan verschillend automaterieel niet alleen aanleidingzal geven tot verlaging van de opbrengst van de wegen belasting waardoor de verwachte styging der inkomsten als gevolg van de invoering van de benzinebelasting voor een groot deel zal worden te niet gedaan maar ook ten gevolge zal hebben, dat vele bedrijven nog moeilyker dan thans door de styging hunner transportkosten de concurrentie met het buitenland zullen kunnen volhouden; dat de daardoor aangerichte schade, hoe wel niet onder juiste cyfers te brengen, ongetwyfeld groot zal zijn; dat het naar hunne meening de plicht dei Overheid is, vooral in deze, in ecbnomisch opzicht, zoo zorgelijke tijden, maatregelen te treffen, waardoor het bedryfsleven wordt vergemakkelijkt, doch zeker die achterwege te laten, welke dit bedryfsleven verzwaren; dat een benzinebelasting ongetwijfeld daar toe voor alle houders van bedrijfsauto's zal voeren, terwijl daarenboven voor transport firma's, die het grootste gedeelte van het door hen aangenomen vervoer per auto doen plaats hebben, de mededinging met andere vervoermiddelen (dierlijke tractie, spoor-, tram- en bootdiensten) zeer belangryk wordt verzwaard en in vele gevallen onmogeiyk zal worden gemaakt; dat ook uit billykheidsoverwegingen de invoering van een benzinebelasting onvoor waardelijk moet worden afgekeurd; dat zy zeker ervan overtuigd zijn, dat het noodig is nieuwe bronnen tot versterking van de landsmiddelen aan te boren; dat echter naar hun oordeel debiliykheid eischt de op te leggen lasten gelijkelyk op het geheele Nedorlandsche Volk te doen drukken en dat niet een bepaalde groep belastingbetalers, i.e. debedryfsautohouders daardoor onevenredig zwaar behoort te wor den getroffen; dat daarenboven gevreesd wordt zooals verschillende voorbeelden uit het buitenland aantoonen dat de toegezegde eventueele intrekking der benzinebelasting by onver hoopte stijging der pryzen niet zal volgen, omdat in het algemeen, zooals de ondervin ding leert, de neiging bestaat om de heffing van eenmaal ingevoerde belastingen, al heb ben deze by den oorsprong een tijdeiyk karakter, te bestendigen; redenen, waarom zij zich wenden tot Uw College met het eerbiedig verzoek het wets ontwerp tot invoering van een tijdelijke hef fing van een bizonder invoerrecht op benzine te willen verwerpen. groei overvloedig. Daardoor was het moeilyk alle perceelen voldoende kort te doen afwei den. Ziehier een overzicht van de opbrengsten, voor alle perceelen per H.A. omgerekend: Perceel 1 Perceel 2 Perceel 3 Melkveeweided. 466.08 K.G. melk 6276.01 Vetgehalte 3.72% K.G. melk p. wd d. 13 76 339.63 Perceel 4 389.06 6440 48 3.70% 479.96 6838.08 3.74 14.26 202.50 Perceel 5 319 72 4598 83 3.66 14.38 232.18 363.55 4951.77 3.68 13.62 240.77 Perceel 6 411.07 5942.41 3.63 14.46 331.14 Melkveeweided. K.G. melk Vetgehalte K.G. melk p.wd.d. 13.98 Jongveeweided. 202 50 Daaruit biykt, dat 5 on 6 nogal afwijken van de andere perceelen met golyke stib- stofbemesting; waarscliynlljk door iets ge ringer vruchtbaarheid. In onderstaand overzicht is de gemiddelde opbrengst der licht- en zwaarbemeste per ceelen berekend, benevens de meeropbrengst door de stikstofbemesting verkregen. Hierby is de melk berekend op 2.07 cent per pro cent vet en de waarde van een jongveedag op 30 cent gesteld: o ■O Si- 2f P c S qj dJ b-xit; Së. CiO sa 1? j S ai a t> ÜD aJ a a. M aw^w .o ca t> o io os OHt>HO oi ca có Tjï r-5 lO I—I os co ca cd a t M '<o "üD P I o Q |d ffi awssw.2. c- c- co co ïooi h ca co os ca is het van belang te weten, dat slechts het beste derde deel van de fijnste soort haver tot Quaker havermout wordt verwerkt. Daarom heeft elke portie Quaker in verhouding tot den lagen prijs een verbazende voedingswaarde. Verlangt uitdrukkelijk de geel-blauw-roode origineele pakken met den bon voor zwaarverzil- verd tafelzilver. De inhoud van het tegenwoordige groote Quaker- pak is 5 ons netto. (Adv.) UOjJOllkPO UTwiuu.uav».0 B.B N. een half jaar geleden het initiatief nam en waarbij de A.N.W.B. en de K.N.A.C. zich nu ook hebben aangesloten, weerklank vinde bij de regeering en overleg met de groote verkeersbonden over de terzake te nemen maatregelen in een nabije toekomst kan plaats vinden. De B.B.N. (Bond van van Bedryfsauto houders in Nederland) heeft zich gewend tot de beide Kamers der Staten-Generaal met een request, waarin te kennen wordt ge geveo, dat zij naar aanleiding van het door Z E den Minister van Finantiën ingediende wets ontwerp tot tydelyke heffing van een byzon der in voorrecht op benzine het volgende onder de aandacht van Uw Hoog College brengen; dat deze heffing alleen wordt gemotiveerd door de mededeeling, dat doordeprysdaling van de benzine in den laatsten tyd den consument een groot voordeel in de schoot wordt geworpen en dat het gewenscht is, daarvan een deel aan den fiscus ten goede te doen komen; dat een dergelijke groote prijsdaling in den laatsten tijd eveneens by tal van andere producten en belryfsstoffen uit het buiten land afkomstig is ingetreden, zonder dat voorgesteld wordt deze stoffen op dezelfde wyze door een dergeiyk zware belasting te treffen Tegenover een meerop brengst van125.65 per H A. staat een extra uitgave voor stikstof en uit strooien daarvan, van 48.— Het nieuwe Beweidingssysteem. H. De beweiding werd zooveel mogeiyk in overeenstemming gebracht met de nieuwe opvattingen. Het voor de proef bestemde vee werd in 2 groepen verdeeld; als eerste groep werd steeds het melkvee op de per ceelen toegelaten; was het meeste gras af gegraasd, dan volgde het jongvee. Er werd naar gestreefd, alle perceelen zoo goed moge- iy k te laten afgrazen, dus niet te kort, waar door een slechte nagroei van het gras zou ontstaan; tevens werd er voor gewaakt,een perceel te laten leeg liggen, vóór het vol doende was afgegraasd, waardoor te veel bossenvorming zou kunnen piaats hebben. Het aantal stuks vee werd dan ook steeds den grasgroei en de beschikbare hoe- Het voordeelig verschil is 77.65 per H.A. In dit laatste bedrag komen alleen de voordeelen der verhoogde stikstofbemesting tot uiting, niet de voordeelen der nieuwe beweidingsmethode, aangezien daarvan alle perceelen hebben geprofiteerd. De Weideproef-Commissie komt tot de volgende Conclusies 1°. De verhooging der bemesting van 41 op 123 K.G. zuivere stikstof per H.A. heeft de grasopbrengst zoowel in het voorjaar als in den zomer en nazomer sterk verhoogd, niettegenstaande de voor den grasgroei zeer gunstige weersgesteldheid. 2°. De geldelyke opbrengst werd door de hoogere stikstofbemesting met 28 ver hoogd. 3°. Een merkbare verhooging van het vet gehalte door de verhoogde stikstof bemesting kon niet worden vastgesteld. 4*. Het nieuwe systeem van beweiding heeft uitstekend voldaan; het is bevorderlijk voor het gelijkmatig afgrazen van het weiland en voor een geiykmatigen nagroei na het afweiden. Zoowel het melkvee als het jong vee hebben zich uitstekend gehouden, bij voldoende gras bleef het steeds rustig. haast belacheiyk lagen pry's, voor nog geen 5,— de 100 k.g., een prys, die iets minder is, dan deel van die in 1910/14. Of dit zoo zal biyven, is minstens genomen twyfelach- tigthans evenwel zyn land- en tuinbouwers en vooral de veehouders in de gelukkige omstandigheid, een uitstekende stikstof meststof te kunnen koopen voor een onge looflijk lagen prys. En er zijn dan ook groote hoeveelheden opgeslagen; sommigen hebben al voor twee jaar zwav. ammoniak in voorraad. Het is heel gelukkig, dat de zwavelzure ammoniak zoo goedkoop is. Want nu zal men goedkoop een stikstofmest kunnen geven, om een maximalen oogstte verzeke ren. Evenwel zal er nu misschien hier en daar de neiging komen, om te eenzijdig stikstof te geven en dat nog wel in den vorm van zwav. ammoniak. Dat zou niet goed zyn om een dubbele reden. De eerste is deze: Alle gewassen hebben naast stikstof nog fosforzuur, kali en kalk noodig. Waar een of meer dezer ontbreken, daar kan men geen maximale oogst van maximale kwaliteit verwachten. Dat geldt voor akker- en tuinbouw en niet minder voor grasland. Wie het laatste vooral eenzijdig met stikstof mest, die zal niet alleen zyn land verarmen, maar brengt tevens de uit werking van de goedkoope stikstof in gevaar. En dat zou toch wel heel jammer zyn. Het bovenstaande geldt in 't algemeen. Maar hier komt nog iets by en dat is ook zeer belangryk. Zwavelzure ammoniak is een uitstekende meststof, ongetwijfeld, maar... de werking is zuur; dus in hooge mate kalkverarmend. En dat verlies aan kalk moet worden ver goed; ja, meer dan dat. Onze meeste gronden hebben eigenlijk buiten dat al aanvoer van kalk noodig. Nu kan men een speciale kalkbemesting geven, in den1 herfst. Dat wordt dan ook sterk aangeraden tegenwoordig. Op bouwland gaat dat heel goedop gras land minder goed. Doch nu is er nog een gelukkige omstan digheid. En wel deze, dat ook het slakken- meel zoo goedkoop, goedkooper, dan ooit te voren, veel goedkooper, dan elke andere fosforzuurmeststof. En het slakkenmeel be vat naast het fosforzuur nog ruim 50 zeer werkzame kalk, beter opneembaar zelfs, dan kalk in den gewonen vorm. Die kalk krygt men in het zoo goedkoope slakkenmeel eigeniyk gratis. Een combinatie van slakken meel met zwavelzure ammoniak doet dus de nadeelige werking van de laatste teniet. Men zal dus heel verstandig doen, zoodra het land daartoe klaar ligt, het slakkenmeel uit te strooien. Op grasland kan dat geschieden in December of Januari en ook nog wel later; op bouwland eveneens in den laten herfst of het vroege voorjaar. Zwavelzure ammoniak kan vroeg in het voorjaar worden gegeven; men zorge er voor, dat het minstens een maand na het slakkenmeel worde uitgestrooid anders zou stikstof verloren gaan. Wat de kali betreft, ook die kan in den winter of vroeg in het voorjaar worden gegevende hoogprocentrische zijn het meest aan te bevelen. Zoo ziet men, hoe in den landbouw de prij zen zich gaan aanpassen; het is een gelukkig verschijnsel en geeft hoop voor de toekomst van ons landbouwbedrijf. en D. Trouw; Cornelis Willem, z. v. H. v. Strien en J. Hazelbag; Pleun, z.v.P.I.Kap en L. Koole; Huibert, z. v. R. van de Ree en T. van Wezel. OverledenArendje Touw,77 jongehuwd Adolf Groenewoud, 55 j., echtgen. van H. Mackloet; Jan Cornelis van Dorsser, 90 j., weduwn. van G. Stehouwer; Cornelia van Trierum, 92 j wed. van Abr. Linthout. Ondertrouwd: W. A. van Lien en A. J. Snoey; J. J. Blommers en L. de Bruyn. Gehuwd: Johannes de Pijper en Jannetje Trouw; Willem Arie van Lien en Annetje Johanna Snoey. PARI JSCHE MODEBRIEF Wat bij de Fransche rennen gedragen werd. Elegantie in late zomerdagen. Bij de rennen van Deauville was zóó veel chic te zien dat wij er hoewel deze ge beurtenis alweer eenigen tyd achter den rug is toch nog iets van vertellen willen. In de eerste plaats was het opmerkeiyk zoo veel wit er gedragen werd. En niet alleen in wazige dunne stofjes. De grootste tegen stelling met japonnetjes van fijne witte mousseline vormden wel toiletten van grove wollen wafelstof. Beide soorten waren echter zeer eenvoudig gemaakt. De mousseline ja ponnen b.v. met een schootje, zonder cein tuur, even gedrapeerd aan de taille. Men droeg er een heel grooten, wit strooien hoed bij met een lange groene veer die er van achteren afhing. De wollen japonnen hadden meer een aangesloten model, zooals een robe princesse. Van voren op de heupen waren ringen aangebracht, waardoor een dik wit zijden koord was gehaald, vastgeknoopt en Herfst-Bemestlng. aau uou giuu6iw. - - veelheid gras aangepast; zoo werd begonnen met 7 melkkoeien en 4 pinken; geleideiyk werd dit opgevoerd tot 15 melkkoeien en 8 pinken; tegen het einde van de beweiding waren deze aantallen weer verminderd tot 6 melkkoeien en 3 pinken. Van 29 April tot 19 October werd met melkvee, van 24 April tot 10 November, met het jongvee geweid. In dezen tyd werden de lichtbemeste perceelen 5 xde zwaar bemeste 6 x afgeweid. Dagelijks werd genoteerd, wel ke perceelen beweid werden, alsmede het aantal stuks vee. Dageiyks werd ook de ochtend- en avondmelk gewogen; steeds werd monster genomen. Al de monsters wer den door den controleur van de contrOlever- eeniging te Garmerwolde op vetgehalte onderzocht. Zoo kon nauwkeurig het aantal weidedagen per perceel en de melk- en vet opbrengst worden berekend. De weersge steldheid in 1930 was gunstig) de totale regenval 94 m.M. boven normaal; de gras Er is in 1930 en vooral in 1931 belangryk minder kunstmest gebruikt, dan in voor afgaande jaren. Dat betreft vooral de kali- en stikstofmeststoffen, in veel minder mate het fosforzuur. De oorzaak daarvan ligt in de slechte economische omstandigheden, van welke vooral de landbouw het slachtoffer werd. De pryzen van enkele kunstmeststoffen hand haafden zich eerst, op het oude peil,terwyi de pryzen der landbouwproducten meeren- deels aanzienlijk waren gedaald. Gelukkig voor onzen landbouw is in het eerste nu een groote verandering gekomen. De omstandigheid, dat de groote lucht- en andere stikstofproducenten, in de eerste plaats de I. G., de Staatsmijnen en de Chili, niet tot een pryzenovereenkomst hebben kunnen komen, heeft gemaakt, dat althans één stikstofmest enorm in pr(js is gedaald. Dat is zwavelzure ammoniak. Die wordt thans aangeboden voor een VERKOOPINGEN. Op WOENSDAG, 14 October 1931 by Inzet Op WOENSDAG, 21 October 1931 bij Afslag, telkens des avonds 7 uur in het Hotel Meijer, van: Het WINKELHUIS aan den Oostdyk te Middelharnis plaatselijk ge- teekend E 6. Ten verzoeke van Mej. Wed. J. SMIT—Nipius, Middelharnis. Notaris VAN BUUREN. OOLTGENSPLAAT. GeborenAlida Adrians, d. van Jacob Mari- nus van Oostende en Cornelia Maria Dulle- mond; Pieter, z. van Daniël Neels en Maatje van der Wende. OndortrouwdLeendert Dingeman Hobbel, 24 j. en Cornelia Krljntje Breeman, 23 j. NIEUW-HELVOET. Over Juli en Augustus. Geboreni Johanna Hendrika, d. v. N.Bu- sink en W. E. Goudswaard; Pieter, z. v. P. Geluk en A. D. Hage; Jan, z.v.A, Went afgewerkt met kleine wit zyden kwastjes. Deze garneering, gevormd door koord en ge borduurde ringen, is reeds een aanwijzing voor de komende herfstmode waarby ze veelvuldig gebruikt zal worden. Gewafelde crêpe, die aan de achterzijde glad is, zal voor leuke herfsttoiletjee dienen, b.v. in linde- bloesemkleur, waarbij men de stof afwisse lend aan de gewafelde en aan de gladde zijde gebruikt. De aardige korte fantasiemanteltjes zullen zeker nog wel niet zoo gauw uit de mode gaan en ook nog tot ver in den herfst ge dragen worden. De korte mouwiooze model letjes staan het aardigst als de blouse er onder van sterk afstekende tint is, b.v. een zwart manteltje op een witte blouse, een rose op een grys japonnetje, een rood by een marineblauw, een hemelsblauw by een bruin costuum, enz. Allerlei gestreepte, gevlamde en geruite jasjes zién we voorts die een echt fleurig, kleurig beeld geven wanneer men een groep je dames bijeen ziet. Maar, om nog eens op de witte japonnet jes terug te komen, wje zeiden reeds den vorigen keer, dat er veel wit met zwart wordt gedragen. We zien echter ook heel veel wit met rood gegarneerd. Dat staat misschien iets minder fijn, daarentegen erg frisch en vrooiyk. Een versiering aan hals en mouwen van gewast rood galon, een roode lak-ceintuur, roode knoopjes op blouse en rok. Behalve kleine ronde kraagjes zyn er ook heel veel vierkante matrozen-kragen die van voren op een gestreept befje geopend zyn. Kraag en befje z(1n beide gegarneerd met de gewaste roode galonnetjes waarvan er ook, even boven den elleboog, rondom de mouwen, vier zyn aangebracht. Vrooiyk doen verder ook japonnen van goudgeel lin nen, aan hals, mouwen, kraag en volants met galon van wit piqué versierd. Ontegenzeggelijk is organdi de koningin onder de zomerstoffen. In wit en effen tin ten staat het bijzonder jong en bekoorlyk. Maar het is zeer besmettelijk Veel minder fragiel iB de met bloemen bedrukte organdi- vooral wanneer het patroontje goed aaneen gesloten is en de geheele oppervlakte be dekt. Japonnen van deze laatste stof heb ben dikwyis balonmouwtjes, die met een gekleurd lint in rose, kerskleur of hemels blauw b.v. gesloten worden. Van ditzelfde lint wordt de ceintuur gevormd, die op zy met een strik sluit. En al dergelijke toiletjes, of ze nu van gebloemde organdi, van mousseline of crêpe de chine zyn, worden voltooid door een kort manteltje. Niet altijd van dezelfde stof, dik wijls ook van effen stof en de fondkleur van de japon. Dit maakt het toilet practrischer en meer geschikt om by alle gelegenheden te dragen. Een jurk van marineblauwe mous seline met groote gele bloemen en afgezet met geel zijden biesjes, wordt b.v. gecom pleteerd door een manteltje van marine blauwe stof. Het is gevoerd met de japon- stof welke tevens den sjaalkraag vormt. Voor den herfst hebben we verder keurige ensembles van wol of jersey die geheel op „afwisseling" gebaseerd zijn. De rok kan verwisseld worden, het vestje, de blouse of pull-over, enz. Wat ons het overgangsjaar- getijde nog verder brengen zal, blijft echter voor een volgenden keer bewaard. Tot de kleine onmisbare benoodigdbeden van het damestaschje behoort tegenwoordig het zakkammetje, waarmee we zoo nood zakelijk nu en dan eens door de korte lok ken moeten strijken. Wie graag iets aparts en persooniyks heeft make zelf een étuitje en koope het kammetje in bijpassende kleur. We geven op bqgaand plaatje enkele voor beelden. Men kan ze samenstellen uit ver schillende deeltjes leer zoowel als stof, bor duursel gebruiken of verf, juist wat het beste uitkomt of waarin men het handigst is. WILHELMINE. Onze lezeressen, die uitvoerig wen- scben Ingelicht te worden over de laat ste mode, zoowel vo.or dames als kin deren, raden wil dringend aan een abonnement te nemen op ,,Het Nieuwe Modeblad". Dit uiterst practlscbe Nederlandsche modetijdschrilt, hetwelk ook een schat van gegevens biedt voor handwerken In alle genres, ls bij de uitgevers dezer Courant tegen sterk gereduceerden prijs verkrijgbaar. De abonnementsprijs van Het Nieuwe Modeblad, 2 maal per maand verschij nende In 16 bladzijden met telkenmale 2 gratis knlppatronenbladen, bedraagt slecbts I 0,96 per kwartaal, lranco per post t 1,25. aankomt, Maar del een stevig- als boomeif omver kan de achterlf backB Flakkee w| met 3-0 hoede geh^ op orde, rneerderhe| lljker op, voetbal. Zd en plaatst! maal. Fla| moeten laten zichl tegen. Ze T krygt onv| gaat net in by 'n is het einl en Flakkel Ondertu Flakkee II af moeterf een hand lynen stol tweede, d| De eerstel slagen ml rechter o| niets te tweede gl ook dit lof Geiyk Edoch waj moet nu r Door niet ontn Centrale Veiling Bloemkod Roode kol Witte kol Savoye k| Knollen Meloenen Chineescll Komkon Peen 1 Kroten Kropsla' Andy vie j Dubbele Postelein Spinazie Stoksnljb Naagdep| Beurré Callabas Conseiler 100 k. William Div. hanr Grauwzo| Appels_ Gieser FoppeperJ Stoofperd Druiven f Tomaten SOHM dezer ge| wegens r bescherq toonen - Vi Voorstr: begonne het leg één str in orde MIDDELHARNIS. Onze vroegere plaats genoot de heer G. Jongejan Az., thans te Amsterdam, slaagde te 's-Gravenhage voor Certificaat „Washington" le klasse. De 18-jarige timmerman A. de Korte, werkzaam by den aannemer M. Langbroek, had Dinsdagmorgen het ongeluk met zyn hand tusschen de zaagmachine te geraken, waarbij dit lichaamsdeel zoodanig werd ver minkt, dat hij naar het ziekenhuis Eudokia te Rotterdam is vervoerd. Door Burg. en Weth. dezer gemeente is aan D. Buijsse toegestaan om op het per ceel kadaster Sectie B no. 3276 een petroleum- en benzine-opslagplaats in te richten. In de afgeloopen week zijn van hier verscheept: 900 H.L. aardappelen en 700 balen uien. Tijdens het kolenlossen had de trans port-arbeider Jb. Loojj Jz. het ongeluk dat hem een stukje steenkool in het oog drong, wat van dien aard was dat hij zich naar den geneesheer moest begeven en voorloopig buiten werk is. Postduiven-sport. Op Zondag 4 Octo ber zal de P.V. „de Seinpost" deelnemen aan een wedvlucht vanuit Quievrain (Frank ryk), afstand 175 K.M Des morgens 8 uur zullen de duiven worden losgelaten. Ten huize van dhr. J.Vroegindewey.Secr Nyghstraat, is een postduif komen aanvlie gen gemerkt Zwaluw Venray 31-1312. SPORTNIEUWS. VOETBAL. Het is een lange reis naar Krimpen aan den IJssel. Veel te lang en te vermoeiend. Naar Rotterdam gaat het nog, maar dan weer verder met 'n autobus, 'n veer en 'n eind wandelen, fit ben je toch niet als je 10 uurj treden de zaal Langev HERÏ a.s. des| huis alh inentinl Vl den dej uien eq - D| schoolk beide STEIi heer Sa Voorst! korten I paaltje ervan zij geh| hem land. naar een rnfl GOE ben d- garnab voor aan gif our arbeid - i 450 o neerd lenvis week

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1931 | | pagina 2