V,
oor de zuinige Huisvrouw'
Land- en Tuinbouw
VROUWENHOEKJE
Plaatselijk Nieuws
ONZE EILANDEN VAN WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1931.
was niet bang van de 16e eeuw, maar
'eze eeuw ltan ons niet leeren wat wij na
jioeten doen. Oranje streed voor vrijheid
an religie vooral, niet voor vr(jbeid van
en staat. Spr. is een tegenstander van Geu-
endweperl). De 80-jarigo oorlog wordt|ons
e mooi geleerd, dat waren lang niet allen
trjjders in Gods Naam.
De eenheid der kerk is er wel, zegt ds. v. L.
fVij bidden voor de Russen. Ja, maar als
aet dan maar by biddeu blijft I Waarom wil
men wel graan van Rusland koopen, waar-
loor de eigen bevolking ook de christelijke
pevolking aan honger wordt overgeleverd
dier kloppen gebed en daad niet.
de zondvloed en de andere vreeselljke
dingen betreft, die ds. v. L. noemde. Bedenken
wij toch, dat God het deed en dat zeker is
in het licht der H. S dat God het deed
Vie zegt dit van den wereldoorlog, al liet
God dit toe?
Een ding moeten wij doen, in het gezicht
der gruwelen (ook ongeloof en geestelijke
onherstelbare schade vooral), die de oorlog
ons brengt: bidden of God ons de kracht
wil geven om tegen den oorlog te strijden.
De B.B.N.
Jongveeweided.
De B.B.N., Bond van Bedrijfsautohouders
in Nederland, schrijft ons:
Nu de K.N.A.C. door een onderzijn leden
ingestelde enquête inzake Verplichte Wet
telijke Aansprakelijkheidsverzekering en de
A.N.W.B. door een request aan den Minister
van Waterstaat over dezelfde materie heb
ben te kennen gegeven, dat eenige over
heidsbemoeiing op dit stuk niet langer
achterwege kan blijven, mag verwacht
worden, dat dit vraagstuk thans door de
regeering ernstig onder de oogen zal worden
gezien. Immers, de aandrang, in het eene
geval meer rechtstreeksche, in het andere
voorshands indirect, is nu algemeen grooter
geworden. De drie groote verkeersbonden,
A.N.W.B., K.N.A.C. en B.B.N. ztjn het er
over eens, dat het automobilistisch verkeer,
dat nog gestadig toeneemt, consequenties
medebrengt, waarvoor de overheid niet het
oog kan sluiten.
Reeds in de eerste helft van Februari van
dit jaar heeft de B.B.N. als resultaat van
veelzijdig onderzoek en ampele bestudeering
van dit vraagstuk in zijn verschillende be-
stuursinstanties, zich tot den Minister van
Justitie gewend en dien bewindsman ver
zocht, het totstandkomen van een Wet te
willen bevorderen, waarbij de verplichte
wettelijkeaansprakelijkheidsverzekeringvoor
automobilisten wordt geregeld. Ongetwijfeld
moet het de aandacht van de regeering
gaande maken, dat de A.N.W.B. in het
adres, dat deze verkeersorganisatie dezer
dagen aanbood tot dezelfde conclusies komt,
als de B.B.N. ruim een half jaar geleden
in zijn verzoek aan den Minister van Jus
titie heeft ontwikkeld. Die opvallende over
eenstemming in de argumenten, aangevoerd
door de drie groote verkeersbonden, mag
door de Regeering beschouwd worden als
een betrouwbare leidraad.
1. Verplichte wettelijke aansprakelijk
heidsverzekering voor automobilisten is
een zaak van billijkheid en rechtvaar
digheid. De totstandkoming van een
wet, waarbij de automobilist gedwon
gen wordt zich tegen wettelijke aan
sprakelijkheid te verzekeren, is wen-
scheljjk.
2. De aansprakelijkheidsverzekering dient
te worden ondergebracht bij particu
liere verzekeraars; staatsverzekering is
ongewenscht en de staat onthoude zich
zooveel mogelijk van inmenging in het
verzekeringsbedrijf. De vaststelling van
het bedrag der premies dient aan ver
zekerde en verzekeraar te worden over
gelaten.
3 Gewenscht is het, dat de benadeelde
rechtstreeks een vordering tegen den
verzekeraar kan instellen.
4. De verzekerde zal zich niet tegenover
den benadeelde op niet-inachtneming
der polisvoorwaarden, door den verze
kerde begaan, mogen kunnen beroepen.
5. De verzekering dient zoowel personen-
als zaakschade te dekken.
Voor de gemeenschap ware hetwensche
lijk. dat de propaganda voor een verplichte
wettelijke aansprakelijkheidsverzekering met
beperkte overheidsbemoeiing, waartoe de
dat de rechtvaardigheid dus zou eischen
zich niet tot het heffen van de benzine
belasting te beperken, doch deze heffing ook
uit te strekken tot alle import goederen in
evenredigheid met de geconstateerde prijs
daling;
dat de invoering van dit tijdelijk invoer
recht echter in de hoogste mate verwerpelijk
moet worden geacht, omdat de prijsverhoo-
ging der benzine, hieruit voortvloeiende,
ongeveer 3 cent per Liter, voor vele, zoo
niet het grootste gedeelte der bedrijfsauto-
houders, de exploitatiekosten van hun auto-
materieel zoo hoog zal doen stijgen, dat
daarvan buiten-bedrjjfsstelling van een deel
van dit materieel moet worden gevreesd;
dat nl. niet vergeten moet worden, dat
de zware druk der wegenbelasting, waar
onder de houders dier automobielen zoo
ernstig gebukt gaan, reeds zeker onder de
huidige ongunstige tijdsomstandigheden dit
betreurenswaardige gevolg zou hebben gehad,
ware bet niet, dat juist de daling van den
prjjs van de benzine, hun in die richting
eenige verlichting had geschonken;
dat buiten-bedryfsstellingvan verschillend
automaterieel niet alleen aanleidingzal geven
tot verlaging van de opbrengst van de wegen
belasting waardoor de verwachte styging
der inkomsten als gevolg van de invoering
van de benzinebelasting voor een groot deel
zal worden te niet gedaan maar ook ten
gevolge zal hebben, dat vele bedrijven nog
moeilyker dan thans door de styging hunner
transportkosten de concurrentie met het
buitenland zullen kunnen volhouden;
dat de daardoor aangerichte schade, hoe
wel niet onder juiste cyfers te brengen,
ongetwyfeld groot zal zijn;
dat het naar hunne meening de plicht dei
Overheid is, vooral in deze, in ecbnomisch
opzicht, zoo zorgelijke tijden, maatregelen
te treffen, waardoor het bedryfsleven wordt
vergemakkelijkt, doch zeker die achterwege
te laten, welke dit bedryfsleven verzwaren;
dat een benzinebelasting ongetwijfeld daar
toe voor alle houders van bedrijfsauto's zal
voeren, terwijl daarenboven voor transport
firma's, die het grootste gedeelte van het
door hen aangenomen vervoer per auto doen
plaats hebben, de mededinging met andere
vervoermiddelen (dierlijke tractie, spoor-,
tram- en bootdiensten) zeer belangryk wordt
verzwaard en in vele gevallen onmogeiyk
zal worden gemaakt;
dat ook uit billykheidsoverwegingen de
invoering van een benzinebelasting onvoor
waardelijk moet worden afgekeurd;
dat zy zeker ervan overtuigd zijn, dat het
noodig is nieuwe bronnen tot versterking
van de landsmiddelen aan te boren;
dat echter naar hun oordeel debiliykheid
eischt de op te leggen lasten gelijkelyk op
het geheele Nedorlandsche Volk te doen
drukken en dat niet een bepaalde groep
belastingbetalers, i.e. debedryfsautohouders
daardoor onevenredig zwaar behoort te wor
den getroffen;
dat daarenboven gevreesd wordt zooals
verschillende voorbeelden uit het buitenland
aantoonen dat de toegezegde eventueele
intrekking der benzinebelasting by onver
hoopte stijging der pryzen niet zal volgen,
omdat in het algemeen, zooals de ondervin
ding leert, de neiging bestaat om de heffing
van eenmaal ingevoerde belastingen, al heb
ben deze by den oorsprong een tijdeiyk
karakter, te bestendigen;
redenen, waarom zij zich wenden tot Uw
College met het eerbiedig verzoek het wets
ontwerp tot invoering van een tijdelijke hef
fing van een bizonder invoerrecht op benzine
te willen verwerpen.
groei overvloedig. Daardoor was het moeilyk
alle perceelen voldoende kort te doen afwei
den.
Ziehier een overzicht van de opbrengsten,
voor alle perceelen per H.A. omgerekend:
Perceel 1 Perceel 2 Perceel 3
Melkveeweided. 466.08
K.G. melk 6276.01
Vetgehalte 3.72%
K.G. melk p. wd d. 13 76
339.63
Perceel 4
389.06
6440 48
3.70%
479.96
6838.08
3.74
14.26
202.50
Perceel 5
319 72
4598 83
3.66
14.38
232.18
363.55
4951.77
3.68
13.62
240.77
Perceel 6
411.07
5942.41
3.63
14.46
331.14
Melkveeweided.
K.G. melk
Vetgehalte
K.G. melk p.wd.d. 13.98
Jongveeweided. 202 50
Daaruit biykt, dat 5 on 6 nogal afwijken
van de andere perceelen met golyke stib-
stofbemesting; waarscliynlljk door iets ge
ringer vruchtbaarheid.
In onderstaand overzicht is de gemiddelde
opbrengst der licht- en zwaarbemeste per
ceelen berekend, benevens de meeropbrengst
door de stikstofbemesting verkregen. Hierby
is de melk berekend op 2.07 cent per pro
cent vet en de waarde van een jongveedag
op 30 cent gesteld:
o
■O Si-
2f P
c S
qj dJ
b-xit;
Së.
CiO
sa
1?
j S ai
a
t> ÜD
aJ
a
a.
M
aw^w .o
ca t> o io os
OHt>HO
oi ca có Tjï r-5
lO I—I os
co ca
cd
a
t
M '<o
"üD
P
I o
Q
|d ffi
awssw.2.
c- c- co co
ïooi h ca
co os ca
is het van belang te weten, dat slechts
het beste derde deel van de fijnste
soort haver tot Quaker havermout
wordt verwerkt. Daarom heeft elke portie
Quaker in verhouding tot den lagen
prijs een verbazende voedingswaarde.
Verlangt uitdrukkelijk de
geel-blauw-roode origineele pakken
met den bon voor zwaarverzil-
verd tafelzilver. De inhoud van
het tegenwoordige groote Quaker-
pak is 5 ons netto.
(Adv.)
UOjJOllkPO UTwiuu.uav».0
B.B N. een half jaar geleden het initiatief
nam en waarbij de A.N.W.B. en de K.N.A.C.
zich nu ook hebben aangesloten, weerklank
vinde bij de regeering en overleg met de
groote verkeersbonden over de terzake te
nemen maatregelen in een nabije toekomst
kan plaats vinden.
De B.B.N. (Bond van van Bedryfsauto
houders in Nederland) heeft zich gewend tot
de beide Kamers der Staten-Generaal met
een request, waarin te kennen wordt ge
geveo,
dat zij naar aanleiding van het door Z E
den Minister van Finantiën ingediende wets
ontwerp tot tydelyke heffing van een byzon
der in voorrecht op benzine het volgende onder
de aandacht van Uw Hoog College brengen;
dat deze heffing alleen wordt gemotiveerd
door de mededeeling, dat doordeprysdaling
van de benzine in den laatsten tyd den
consument een groot voordeel in de schoot
wordt geworpen en dat het gewenscht is,
daarvan een deel aan den fiscus ten goede
te doen komen;
dat een dergelijke groote prijsdaling in den
laatsten tijd eveneens by tal van andere
producten en belryfsstoffen uit het buiten
land afkomstig is ingetreden, zonder dat
voorgesteld wordt deze stoffen op dezelfde
wyze door een dergeiyk zware belasting te
treffen
Tegenover een meerop
brengst van125.65 per H A.
staat een extra uitgave
voor stikstof en uit
strooien daarvan, van 48.—
Het nieuwe Beweidingssysteem.
H.
De beweiding werd zooveel mogeiyk in
overeenstemming gebracht met de nieuwe
opvattingen. Het voor de proef bestemde
vee werd in 2 groepen verdeeld; als eerste
groep werd steeds het melkvee op de per
ceelen toegelaten; was het meeste gras af
gegraasd, dan volgde het jongvee. Er werd
naar gestreefd, alle perceelen zoo goed moge-
iy k te laten afgrazen, dus niet te kort, waar
door een slechte nagroei van het gras zou
ontstaan; tevens werd er voor gewaakt,een
perceel te laten leeg liggen, vóór het vol
doende was afgegraasd, waardoor te veel
bossenvorming zou kunnen piaats hebben.
Het aantal stuks vee werd dan ook steeds
den grasgroei en de beschikbare hoe-
Het voordeelig verschil is 77.65 per H.A.
In dit laatste bedrag komen alleen de
voordeelen der verhoogde stikstofbemesting
tot uiting, niet de voordeelen der nieuwe
beweidingsmethode, aangezien daarvan alle
perceelen hebben geprofiteerd.
De Weideproef-Commissie komt tot de
volgende
Conclusies
1°. De verhooging der bemesting van 41
op 123 K.G. zuivere stikstof per H.A. heeft
de grasopbrengst zoowel in het voorjaar als
in den zomer en nazomer sterk verhoogd,
niettegenstaande de voor den grasgroei zeer
gunstige weersgesteldheid.
2°. De geldelyke opbrengst werd door de
hoogere stikstofbemesting met 28 ver
hoogd.
3°. Een merkbare verhooging van het vet
gehalte door de verhoogde stikstof bemesting
kon niet worden vastgesteld.
4*. Het nieuwe systeem van beweiding
heeft uitstekend voldaan; het is bevorderlijk
voor het gelijkmatig afgrazen van het weiland
en voor een geiykmatigen nagroei na het
afweiden. Zoowel het melkvee als het jong
vee hebben zich uitstekend gehouden, bij
voldoende gras bleef het steeds rustig.
haast belacheiyk lagen pry's, voor nog geen
5,— de 100 k.g., een prys, die iets minder
is, dan deel van die in 1910/14. Of dit zoo
zal biyven, is minstens genomen twyfelach-
tigthans evenwel zyn land- en tuinbouwers
en vooral de veehouders in de gelukkige
omstandigheid, een uitstekende stikstof
meststof te kunnen koopen voor een onge
looflijk lagen prys. En er zijn dan ook
groote hoeveelheden opgeslagen; sommigen
hebben al voor twee jaar zwav. ammoniak
in voorraad.
Het is heel gelukkig, dat de zwavelzure
ammoniak zoo goedkoop is. Want nu zal
men goedkoop een stikstofmest kunnen
geven, om een maximalen oogstte verzeke
ren. Evenwel zal er nu misschien hier en
daar de neiging komen, om te eenzijdig
stikstof te geven en dat nog wel in den vorm
van zwav. ammoniak.
Dat zou niet goed zyn om een dubbele reden.
De eerste is deze: Alle gewassen hebben
naast stikstof nog fosforzuur, kali en kalk
noodig. Waar een of meer dezer ontbreken,
daar kan men geen maximale oogst van
maximale kwaliteit verwachten. Dat geldt
voor akker- en tuinbouw en niet minder voor
grasland. Wie het laatste vooral eenzijdig
met stikstof mest, die zal niet alleen zyn
land verarmen, maar brengt tevens de uit
werking van de goedkoope stikstof in gevaar.
En dat zou toch wel heel jammer zyn.
Het bovenstaande geldt in 't algemeen.
Maar hier komt nog iets by en dat is ook
zeer belangryk.
Zwavelzure ammoniak is een uitstekende
meststof, ongetwijfeld, maar... de werking
is zuur; dus in hooge mate kalkverarmend.
En dat verlies aan kalk moet worden ver
goed; ja, meer dan dat. Onze meeste gronden
hebben eigenlijk buiten dat al aanvoer van
kalk noodig.
Nu kan men een speciale kalkbemesting
geven, in den1 herfst. Dat wordt dan ook
sterk aangeraden tegenwoordig.
Op bouwland gaat dat heel goedop gras
land minder goed.
Doch nu is er nog een gelukkige omstan
digheid. En wel deze, dat ook het slakken-
meel zoo goedkoop, goedkooper, dan ooit te
voren, veel goedkooper, dan elke andere
fosforzuurmeststof. En het slakkenmeel be
vat naast het fosforzuur nog ruim 50
zeer werkzame kalk, beter opneembaar zelfs,
dan kalk in den gewonen vorm. Die kalk
krygt men in het zoo goedkoope slakkenmeel
eigeniyk gratis. Een combinatie van slakken
meel met zwavelzure ammoniak doet dus
de nadeelige werking van de laatste teniet.
Men zal dus heel verstandig doen, zoodra het
land daartoe klaar ligt, het slakkenmeel uit
te strooien. Op grasland kan dat geschieden
in December of Januari en ook nog wel later;
op bouwland eveneens in den laten herfst
of het vroege voorjaar. Zwavelzure ammoniak
kan vroeg in het voorjaar worden gegeven;
men zorge er voor, dat het minstens een
maand na het slakkenmeel worde uitgestrooid
anders zou stikstof verloren gaan.
Wat de kali betreft, ook die kan in den
winter of vroeg in het voorjaar worden
gegevende hoogprocentrische zijn het meest
aan te bevelen.
Zoo ziet men, hoe in den landbouw de prij
zen zich gaan aanpassen; het is een gelukkig
verschijnsel en geeft hoop voor de toekomst
van ons landbouwbedrijf.
en D. Trouw; Cornelis Willem, z. v. H. v.
Strien en J. Hazelbag; Pleun, z.v.P.I.Kap
en L. Koole; Huibert, z. v. R. van de Ree
en T. van Wezel.
OverledenArendje Touw,77 jongehuwd
Adolf Groenewoud, 55 j., echtgen. van H.
Mackloet; Jan Cornelis van Dorsser, 90 j.,
weduwn. van G. Stehouwer; Cornelia van
Trierum, 92 j wed. van Abr. Linthout.
Ondertrouwd: W. A. van Lien en A. J.
Snoey; J. J. Blommers en L. de Bruyn.
Gehuwd: Johannes de Pijper en Jannetje
Trouw; Willem Arie van Lien en Annetje
Johanna Snoey.
PARI JSCHE MODEBRIEF
Wat bij de Fransche rennen
gedragen werd.
Elegantie in late zomerdagen.
Bij de rennen van Deauville was zóó veel
chic te zien dat wij er hoewel deze ge
beurtenis alweer eenigen tyd achter den rug
is toch nog iets van vertellen willen. In
de eerste plaats was het opmerkeiyk zoo
veel wit er gedragen werd. En niet alleen
in wazige dunne stofjes. De grootste tegen
stelling met japonnetjes van fijne witte
mousseline vormden wel toiletten van grove
wollen wafelstof. Beide soorten waren echter
zeer eenvoudig gemaakt. De mousseline ja
ponnen b.v. met een schootje, zonder cein
tuur, even gedrapeerd aan de taille. Men
droeg er een heel grooten, wit strooien hoed
bij met een lange groene veer die er van
achteren afhing. De wollen japonnen hadden
meer een aangesloten model, zooals een robe
princesse. Van voren op de heupen waren
ringen aangebracht, waardoor een dik wit
zijden koord was gehaald, vastgeknoopt en
Herfst-Bemestlng.
aau uou giuu6iw. - -
veelheid gras aangepast; zoo werd begonnen
met 7 melkkoeien en 4 pinken; geleideiyk
werd dit opgevoerd tot 15 melkkoeien en 8
pinken; tegen het einde van de beweiding
waren deze aantallen weer verminderd tot
6 melkkoeien en 3 pinken.
Van 29 April tot 19 October werd met
melkvee, van 24 April tot 10 November, met
het jongvee geweid. In dezen tyd werden de
lichtbemeste perceelen 5 xde zwaar bemeste
6 x afgeweid. Dagelijks werd genoteerd, wel
ke perceelen beweid werden, alsmede het
aantal stuks vee. Dageiyks werd ook de
ochtend- en avondmelk gewogen; steeds
werd monster genomen. Al de monsters wer
den door den controleur van de contrOlever-
eeniging te Garmerwolde op vetgehalte
onderzocht. Zoo kon nauwkeurig het aantal
weidedagen per perceel en de melk- en vet
opbrengst worden berekend. De weersge
steldheid in 1930 was gunstig) de totale
regenval 94 m.M. boven normaal; de gras
Er is in 1930 en vooral in 1931 belangryk
minder kunstmest gebruikt, dan in voor
afgaande jaren. Dat betreft vooral de kali-
en stikstofmeststoffen, in veel minder mate
het fosforzuur.
De oorzaak daarvan ligt in de slechte
economische omstandigheden, van welke
vooral de landbouw het slachtoffer werd. De
pryzen van enkele kunstmeststoffen hand
haafden zich eerst, op het oude peil,terwyi
de pryzen der landbouwproducten meeren-
deels aanzienlijk waren gedaald.
Gelukkig voor onzen landbouw is in het
eerste nu een groote verandering gekomen.
De omstandigheid, dat de groote lucht- en
andere stikstofproducenten, in de eerste
plaats de I. G., de Staatsmijnen en de Chili,
niet tot een pryzenovereenkomst hebben
kunnen komen, heeft gemaakt, dat althans
één stikstofmest enorm in pr(js is gedaald.
Dat is zwavelzure ammoniak.
Die wordt thans aangeboden voor een
VERKOOPINGEN.
Op WOENSDAG, 14 October 1931 by Inzet
Op WOENSDAG, 21 October 1931 bij Afslag,
telkens des avonds 7 uur in het Hotel
Meijer, van: Het WINKELHUIS aan den
Oostdyk te Middelharnis plaatselijk ge-
teekend E 6. Ten verzoeke van Mej. Wed.
J. SMIT—Nipius, Middelharnis.
Notaris VAN BUUREN.
OOLTGENSPLAAT.
GeborenAlida Adrians, d. van Jacob Mari-
nus van Oostende en Cornelia Maria Dulle-
mond; Pieter, z. van Daniël Neels en Maatje
van der Wende.
OndortrouwdLeendert Dingeman Hobbel,
24 j. en Cornelia Krljntje Breeman, 23 j.
NIEUW-HELVOET.
Over Juli en Augustus.
Geboreni Johanna Hendrika, d. v. N.Bu-
sink en W. E. Goudswaard; Pieter, z. v.
P. Geluk en A. D. Hage; Jan, z.v.A, Went
afgewerkt met kleine wit zyden kwastjes.
Deze garneering, gevormd door koord en ge
borduurde ringen, is reeds een aanwijzing
voor de komende herfstmode waarby ze
veelvuldig gebruikt zal worden. Gewafelde
crêpe, die aan de achterzijde glad is, zal voor
leuke herfsttoiletjee dienen, b.v. in linde-
bloesemkleur, waarbij men de stof afwisse
lend aan de gewafelde en aan de gladde
zijde gebruikt.
De aardige korte fantasiemanteltjes zullen
zeker nog wel niet zoo gauw uit de mode
gaan en ook nog tot ver in den herfst ge
dragen worden. De korte mouwiooze model
letjes staan het aardigst als de blouse er
onder van sterk afstekende tint is, b.v. een
zwart manteltje op een witte blouse, een
rose op een grys japonnetje, een rood by
een marineblauw, een hemelsblauw by een
bruin costuum, enz.
Allerlei gestreepte, gevlamde en geruite
jasjes zién we voorts die een echt fleurig,
kleurig beeld geven wanneer men een groep
je dames bijeen ziet.
Maar, om nog eens op de witte japonnet
jes terug te komen, wje zeiden reeds den
vorigen keer, dat er veel wit met zwart
wordt gedragen. We zien echter ook heel
veel wit met rood gegarneerd. Dat staat
misschien iets minder fijn, daarentegen erg
frisch en vrooiyk. Een versiering aan hals
en mouwen van gewast rood galon, een
roode lak-ceintuur, roode knoopjes op blouse
en rok. Behalve kleine ronde kraagjes zyn
er ook heel veel vierkante matrozen-kragen
die van voren op een gestreept befje geopend
zyn. Kraag en befje z(1n beide gegarneerd
met de gewaste roode galonnetjes waarvan
er ook, even boven den elleboog, rondom
de mouwen, vier zyn aangebracht. Vrooiyk
doen verder ook japonnen van goudgeel lin
nen, aan hals, mouwen, kraag en volants
met galon van wit piqué versierd.
Ontegenzeggelijk is organdi de koningin
onder de zomerstoffen. In wit en effen tin
ten staat het bijzonder jong en bekoorlyk.
Maar het is zeer besmettelijk Veel minder
fragiel iB de met bloemen bedrukte organdi-
vooral wanneer het patroontje goed aaneen
gesloten is en de geheele oppervlakte be
dekt. Japonnen van deze laatste stof heb
ben dikwyis balonmouwtjes, die met een
gekleurd lint in rose, kerskleur of hemels
blauw b.v. gesloten worden. Van ditzelfde
lint wordt de ceintuur gevormd, die op zy
met een strik sluit.
En al dergelijke toiletjes, of ze nu van
gebloemde organdi, van mousseline of crêpe
de chine zyn, worden voltooid door een kort
manteltje. Niet altijd van dezelfde stof, dik
wijls ook van effen stof en de fondkleur van
de japon. Dit maakt het toilet practrischer
en meer geschikt om by alle gelegenheden
te dragen. Een jurk van marineblauwe mous
seline met groote gele bloemen en afgezet
met geel zijden biesjes, wordt b.v. gecom
pleteerd door een manteltje van marine
blauwe stof. Het is gevoerd met de japon-
stof welke tevens den sjaalkraag vormt.
Voor den herfst hebben we verder keurige
ensembles van wol of jersey die geheel op
„afwisseling" gebaseerd zijn. De rok kan
verwisseld worden, het vestje, de blouse of
pull-over, enz. Wat ons het overgangsjaar-
getijde nog verder brengen zal, blijft echter
voor een volgenden keer bewaard.
Tot de kleine onmisbare benoodigdbeden
van het damestaschje behoort tegenwoordig
het zakkammetje, waarmee we zoo nood
zakelijk nu en dan eens door de korte lok
ken moeten strijken. Wie graag iets aparts
en persooniyks heeft make zelf een étuitje
en koope het kammetje in bijpassende kleur.
We geven op bqgaand plaatje enkele voor
beelden. Men kan ze samenstellen uit ver
schillende deeltjes leer zoowel als stof, bor
duursel gebruiken of verf, juist wat het
beste uitkomt of waarin men het handigst is.
WILHELMINE.
Onze lezeressen, die uitvoerig wen-
scben Ingelicht te worden over de laat
ste mode, zoowel vo.or dames als kin
deren, raden wil dringend aan een
abonnement te nemen op ,,Het Nieuwe
Modeblad".
Dit uiterst practlscbe Nederlandsche
modetijdschrilt, hetwelk ook een schat
van gegevens biedt voor handwerken
In alle genres, ls bij de uitgevers dezer
Courant tegen sterk gereduceerden prijs
verkrijgbaar.
De abonnementsprijs van Het Nieuwe
Modeblad, 2 maal per maand verschij
nende In 16 bladzijden met telkenmale
2 gratis knlppatronenbladen, bedraagt
slecbts I 0,96 per kwartaal, lranco per
post t 1,25.
aankomt,
Maar del
een stevig-
als boomeif
omver kan
de achterlf
backB
Flakkee w|
met 3-0
hoede geh^
op orde,
rneerderhe|
lljker op,
voetbal. Zd
en plaatst!
maal. Fla|
moeten
laten zichl
tegen. Ze T
krygt onv|
gaat net
in by 'n
is het einl
en Flakkel
Ondertu
Flakkee II
af moeterf
een hand
lynen stol
tweede, d|
De eerstel
slagen ml
rechter o|
niets te
tweede gl
ook dit lof
Geiyk
Edoch waj
moet nu r
Door
niet ontn
Centrale
Veiling
Bloemkod
Roode kol
Witte kol
Savoye k|
Knollen
Meloenen
Chineescll
Komkon
Peen 1
Kroten
Kropsla'
Andy vie j
Dubbele
Postelein
Spinazie
Stoksnljb
Naagdep|
Beurré
Callabas
Conseiler
100 k.
William
Div. hanr
Grauwzo|
Appels_
Gieser
FoppeperJ
Stoofperd
Druiven f
Tomaten
SOHM
dezer ge|
wegens r
bescherq
toonen
- Vi
Voorstr:
begonne
het leg
één str
in orde
MIDDELHARNIS. Onze vroegere plaats
genoot de heer G. Jongejan Az., thans te
Amsterdam, slaagde te 's-Gravenhage voor
Certificaat „Washington" le klasse.
De 18-jarige timmerman A. de Korte,
werkzaam by den aannemer M. Langbroek,
had Dinsdagmorgen het ongeluk met zyn
hand tusschen de zaagmachine te geraken,
waarbij dit lichaamsdeel zoodanig werd ver
minkt, dat hij naar het ziekenhuis Eudokia
te Rotterdam is vervoerd.
Door Burg. en Weth. dezer gemeente
is aan D. Buijsse toegestaan om op het per
ceel kadaster Sectie B no. 3276 een petroleum-
en benzine-opslagplaats in te richten.
In de afgeloopen week zijn van hier
verscheept: 900 H.L. aardappelen en 700
balen uien.
Tijdens het kolenlossen had de trans
port-arbeider Jb. Loojj Jz. het ongeluk dat
hem een stukje steenkool in het oog drong,
wat van dien aard was dat hij zich naar den
geneesheer moest begeven en voorloopig
buiten werk is.
Postduiven-sport. Op Zondag 4 Octo
ber zal de P.V. „de Seinpost" deelnemen
aan een wedvlucht vanuit Quievrain (Frank
ryk), afstand 175 K.M Des morgens 8 uur
zullen de duiven worden losgelaten.
Ten huize van dhr. J.Vroegindewey.Secr
Nyghstraat, is een postduif komen aanvlie
gen gemerkt Zwaluw Venray 31-1312.
SPORTNIEUWS.
VOETBAL.
Het is een lange reis naar Krimpen aan
den IJssel. Veel te lang en te vermoeiend.
Naar Rotterdam gaat het nog, maar dan
weer verder met 'n autobus, 'n veer en 'n
eind wandelen, fit ben je toch niet als je
10 uurj
treden
de zaal
Langev
HERÏ
a.s. des|
huis alh
inentinl
Vl
den dej
uien eq
- D|
schoolk
beide
STEIi
heer Sa
Voorst!
korten I
paaltje
ervan
zij geh|
hem
land.
naar
een rnfl
GOE
ben d-
garnab
voor
aan gif
our
arbeid
- i
450 o
neerd
lenvis
week