Leest „Onze Eilanden"
DERDE BLAD.
No. 42 29 Maart 1930
Provinciale Staten.
Een rondreis door Amerika.
HEEREN-BAAI
W etenswaardigheden
ONZE EILANDEN VAN ZATERDAG 29 MAART 1930.
9
ZUID-HOLLAND.
Op desbetreffende vragen van het lid der
Staten A. Braat hebben Gedep. Staten ge
antwoord, dat zy op grond van een ter plaatse
ingesteld onderzoek en op grond van daar
omtrent van het betrokken gemeentebestuur
ontvangen gegevens niet toegeven, dat over
de aanwezigheid van hekkea'ï>p het verharde
gedeelte van den Westdijk en den Meeldijk
onder Hekelingen als van een groote ver-
keershindernis gesproken kan worden. Wel
zyn zij van oordeel, dat het verkeer over
de wegen op den Westdijk en den Meeldijk,
evenals dat over alle overige wegen, zoo
weinig mogeiyk behoort te worden belem
merd.
Gedep. Staten zijn bereid, de vergunning
tot het hebben van bedoelde hekken zoodanig
te wijzen, dat twee hekken zullen vervallen
en één hek zal worden verplaatst. Hierby
merken zij op, dat twee der overige hekken
niet staan op den door den Westdyk en Meel-
dy k gevormden weg en dat aan de gewijzigde
vergunning voorwaarden zullen worden ver
bonden, onder meer ten aanzien van den
tyd van het jaar, gedurende welken de bek
ken moeten openstaan of zijn weggenomen.
I.
Een zakenreis naar de Vereenigde Staten
van Amerika wordt zelfs door ons Neder
landers, die zich toch zoo dikwyis buiten de
landsgrenzen begeven en veelal moeten
begeven, wegens de geringe uitgestrektheid
van ons grondgebied als iets minder
alledaagsch beschouwd. En men vindt het
een heel bijzondere onderneming, wanneer
een enkeling, uitsluitend als toerist, opeen
rondreis eens een kijkje wil gaan nemen in
het land, waarvan ieder tegenwoordig den
mond vol heeft. Een land, dat in vrij wel al
les nieuwe wegen bewandelt, en daarom den
naam van het „Mekka van het Modernisme"
ongetwyfeld in alle opzichten waardig is.
Een verbiyf gedurende den nazomer in
Yankee-land werd dan ook door ons benut
om ons zooveel mogelijk op de hoogte te
stellen van de toestanden in dit land der
onbegrensde mogelijkheden.
Eiken zomer trekken de Amerikanen in
groote drommen naar Europa. In Juni en
Juli heeft te New York een groote uittocht
plaats en brengen de geweldige Oceaan-
stoomers tienduizenden toeristen naar de
Oude Wereld. Hierby vergeleken is het aan
tal Europeanen, en vooral ook Nederlanders,
die Amerika vooreen vacantiereisuitkiezen,
zeer gering. En toch is het ons allen bekend,
dat er aan de overzijde van den Oceaan
veel te zien en te bewonderen valt. Wy
weten, dat daar zy'n de vele grootsch opge
zette millioenen-steden, met haar imponee-
rende gebouwen, weidsche parken, trotsche
bruggen en reusachtige tunnels. Wij hooren
steeds de Amerikanen er prat op gaan, dat
in hun land alles „the biggest", het grootst,
is. Maar wij gaan ons nog te weinig zélf
overtuigen, dat alle deze gigantische afme
tingen worden voorgeschreven door de har
de noodzakely kheid. „Well", de toerist, die na
een leerzame rondreis door de Nieuwe We
reld het Vrijheidsbeeld en de skyscrapers
(wolkenkrabbers) van New York weer onder
de kim ziet verdwynen, heeft zich eenigs-
zins een denkbeeld kunnen vormen van het
geweldige raderwerk, dat deze wonderbare
samenleving heeft te besturen. Inderdaad,
voor ons toerisme ligt hier nog een geweldig
terrein van nieuwe werkzaamheid, en iD
het bijzonder voor een sociale organisatie
als de Nederlandsche Reisvereeüiging, wel
ke reeds zulk een enorm aantal Nederlan
ders in Europa buiten de landsgrenzen heeft
gebracht.
Onze heenreis had plaats met een van de
geriefelyke stoomers van de Holland-Ame-
rika Lijn, welke een groot aantal Ameri
kaansche toeristen, waaronder vele studen
ten, huiswaarts bracht Amerikanismen,
typische bijzonderheden over Yankee-land,
zyn ons allen uit couranten, tijdschriften en
boeken bekend, en in het bijzonder wat be
treft het geweldige verkeer, de hemelbe
stormende skyscrapers, e.d. Wy weten ook,
dat er in het algemeen tusschen het reizen
in Amerika en in Europa een zeer groot
verschil bestaat. Maar er zijn van die kleine
verschillen en afwijkingen, die men alleen
in het land zelf kan waarnemen, en het
was interessant te vernemeD, welke typische
verschillen nu in de eerste plaats de aan
dacht van de Amerikanen haddeD getrokken
De visie der Yankee's kwam wel zeer dui-
deiyk tot uiting, toen door de studenten
een cabaret-avond werd georganiseerd, en
onder de verschillende „stunts" een voor
dracht voorkwam, waarin werd beschreven
hoe een Amerigaan Amerika en Europazipt
Plaatsgebrek belet om deze aardige, typisch
Amerikaansche voordracht in te lasschen
De eigenlijke Oceaan-reis begint na het
vertrek van Southampton, en het gezellige
verblijf aan boord is een aaneenschakeling
van heerlijke en nieuwe gewaarwordingen
van het oogenblik af, dat men de zon voor
het eerst in al haar pracht boven de kim
ziet verrijzen, tot men de schilderachtige
Amerikaansche kust ziet opdoemen. En dan
is het einddoel van de zeereis; New York,
spoedig bereikt.
New York! De grootste stad van de we
reld, zoowel wat bevolking als bebouwde
oppervlakte betreft, en daardoor natuurlijk
ook in alles met de allergrootste afmetin
gen.
Nadat Hudson, in dienst van de Oost-
Indische Compagnie, in 1609 met zijn schip
„De Halve Maan" de naar hem genoemde
rivier was opgevaren, werd in 1626 Port
Amsterdam opgericht, waartoe de Gouver
neur van Nieuw-Nederland, Peter Minuit,
het eiland Manhattan, thans van billioenen
waarde, voor een vaatje rum en zestig gul
den van de Indianen kocht. Nieuw-Amster-
dam, het dorpje dat in 1664 1500inwoners
telde, is in den loop der eeuwen uitgegroeid
tot het tegenwoordige Greater New York,
welks bebouwde oppervlakte als grootste
Lengte 60 K.M. en als grootste breedte 80
K.M. heeft en een bevolking van ver over
de 10 millioen zielen bevat.
Het is natuurlyk onmogelijk, in een klein
bestek als dit een volledig begrip van deze
geweldige metropolis te geven. Echter, met
enkele cyfers reeds kan de beteekenis van
New York eenigszins worden geschetst
Meer dan vijftig volken der aarde zijn er
vertegenwoordigder wonen meer Italianen
dan te Rome, meer Ieren dan te Dublin,
meer Duitschers dan te Bremen. Elke zes
minuten heeft een geboorte plaats, elke tien
minuten een huwelijk. De stad wordt dage
lijks door 850.000 personen bezocht; elke
45 seconden komt een personentrein binnen
Alleen reeds op het grootste der talrijke
stations worden per jaar bijna 80 millioen
reizigers voor langeren afstand vervoerdde
treinen, in de stad vervoeren jaarlyks 2500
millioen passagiers, de ondergrondsche per
dag ver over de 2 millioen. Elke 40 minuten
ontstaat een nieuw gebouw; elke tien mi
nuten wordt een nieuwe zaak geopend. El-
ken dag zyn er ruim 2000 theaters en bios
copen, en 1500 kerken open; alleen reeds
de theaters aan Broadway, die met zijn 35
K.M. lengte als de langste straat der wereld
geldt, bieden zitplaatsen voor 760.000 toe
schouwers. Er zyn hotels met meer dan
2000 kamers en even zoovele badkamers.
Het aantal telefoonaansluitingen is grooter
dan dat van Londen, Parijs, Berlijn, Amster
dam, Rotterdam en Den Haag tezamen. De
stadspost heeft dagelijks 12 millioen stuk
ken te verwerken. Wat de haven betreft,
elke twintig minuten wordt een groote Oce
aanstoomer geloodst; slechts een zeer snel
varend schip zou in acht dagen alle kaden
en pieren kunnen afvaren. Enz., enz., enz.,
Het wekt dan ook allerminst verwonde
ring, dat de toerist, die vertrouwd is met de
verschillende hoofdsteden in Europa, in het
begin eenigszins verbijsterd is. Want New
York is de stad van het onverwachte, het
grillige, het uiterst verbazingwekkende. Van
uit zee iykt het, met zijn imposante rij van
huizen-torens, een sprookjesstad; betreedt
men de City, dan gevoelt men, dat daar bo
ven in die wolkenkrabbers nog een wereld
leeft. Een zomeravond op een dakrestau
rant, te midden van duizenden verlichte
vensters, bevestigt opnieuw, dat New York
feeériek, als een sprookje, is. Skycrapers
vormen geen voordeelige geldbelegging; zij
worden spoedig verouderd geacht, en wor
den dan onverbiddelijk neergehaald en ver
vangen door gebouwen, nóg hooger, nóg mo
derner, nög practischer dan hun voorgangers.
Gebouwen, welke nog vele eeuwen zouden
kunnen trotseeren, worden afgebroken, om
dat zy niet meer aan de allerhoogste eischen
kunnen voldoen. Het hoogste gebouw is nog
steeds Woolworth-Building, 286 M hoog en
by na 60 verdiepingen tellend, hoewel nog
veel hoogere in aanbouw of in voorbereiding
zijn. Een skycraper als Woolworth-Building,
dat ongeveer 15.000 menschen herbergt,
is een stad op zichzelf, waarin de expres-
en boemel-liften de verkeersmiddelen vor
men. Vooral in dezen torenbouw komt tot
uiting de rustelooze, gespannen Amerikaan
sche geest, die snel en onverzettelijk voor
waarts dringt, nimmer tevreden is met het
bestaande, altijd zoekt naar middelen tot
grondiger organisatie en voortdurend het
vroeger onbereikbaar geachte najaagt
Doordat een groot aantal skycrapers op
een beperkte ruimte zijn opeengehoopt,
staat men voor geweldige verkeersmoeilijk
heden. Groote massa's komen eiken morgen
naar dit deel van Manhattan, en keeren des
avonds terug; allen wenschen op ongeveer
hetzelfde tijdstip te worden vervoerd. Hon
derdduizenden verzinken spoorloos in den
grond,.waar de ondergrondsche hen wacht;
honderdduizenden verdwijnen van de straat
doordat zij naar de bovengrondsche klim
men Deze spitsuren van het vervoer, de
zgn. rush-hours, zijn berucht. Velen maken
ook gebruik van een auto, het enorme ver
keer in de straten wordt automatisch door
lichtsignalen geregeld.
De auto, welke in Amerika de plaats van
de fiets ten onzent inneemt, is in een stad
als New York, waar de geweldige drukte en
de enorme afstanden wandelen practisch
uitsluiten, het aangewezen middel voor
sight-seeing Met de „car" gaat, het van The
Battery, de Zuid-punt van Manhattan, met
Custom House, waarin bijna 3 000 douane
ambtenaren werkzaam, zijn, naar Financial
District; hier bevindt zich in Wallstreet,een
oude straat, waar men zich tusschen de
hooge bankgebouwen als op den bodem van
een smalle kloof waant, de Stock Exchange.
Dank zij een introductie zonder goede
introducties bereikt men in Amerika niet
veel! - mochten wy het beursgebouw betre
den; merkwaardig was het gade te slaan,
hoe in dit milieu, waar men niet meer met
millioenen, doch met milliarden rekent, de
onaandoeniyke „ticker" een hoogst ner
veuze stemming te voorschijn kan roepen.
Vervolgens gaat het over Brooklyn Bridge,
de geweldige brug welke als een der won
deren van de wereld geldt, naar het uit
gestrekte Brooklyn, en terug over Manhat
tan Bridge, een niet minder geweldig ge
vaarte. Onder deze beide hangbruggen,
waarop de auto's aan een minimum-snelheid
van 3D K.M. per uur zyn onderworpen, zuiks
om opstopping van het verkeer te voorko
men, kunnen alle schepen, zelfs de geheele
Amerikaansche oorlogsvloot, passeeren zon
der dat de masten behoeven te worden ge
streken Daarna gaat het door Chinatown,
de typische Chmeezenwyk, en tal van min
dere buurten naar Fifth Avenue, de woon
straat der millionairs; deze leidt naar het
uitgestrekte Central Park. Een ander groot
park is Bronx Park, dat by de 180ste straat
begint (zoowel de hoofdwegen, avenue's, als
de dwarswegen, streets, hebben geen namen,
doch nummers). De terugrit downtown ge
schiedt langs de schoone Riverside Drive;
hier vindt men prachtige apartment houses,
en aan de Hudson-zyde Grant's Tomb.
Na dezen rondrit kan worden begonnen
met een bezoek aan verschillende beziens
waardigheden. Een goed begin is het be-
stygen van Woolworth-Bldg.; het prachtige
panorama maakt den toerist wat meer ver
trouwd met de ligging der stad. Hierna vol
gen; de Public Library, het Museum of
Natural History, City Hall, de Universiteit,
het Aquarium, en natuurlijk nog eenige
skyscrapers, zooals Standard Oil Bldg.,
Equitable Bldg., Singer Bldg., Telephone
Bldg., New York Life Bldg., Metropolitan
Tower, Times Bldg., enz., enz. Niet achter
wege mag blyven een bezoek aan eenige
groote stations. Grand Central Station be
vindt zich geheel onder den grond; de
vreemdeling wordt lachend gewaarschuwd
zich niet zonder geleide in dezen doolhol
te begeven, op straffe van te zullen verhon
geren. Langs de perrons kunnen 1200 wagons
tegeiyk worden gereedgezet; per uur kun
nen 80.000 personen worden vervoeid. Id
deze stad onder de aarde, waarvan men
bovengronds niets bemerkt, sterft het leven
nooit uit. Hoogst interessant is ook een be
zoek aan een groot hotel, b.v. aan Astor-
Hotel, dat partyen tot gezamelyk 6.000 per
sonen kan ontvangen; aan een der gewel
dige stadions, die 50.000 a 60 000 toeschou
wers kunnen bevattenaan een bioscoop-paleis
als Roxy of Paramount Theatre, waar
's nachts 12 uur een nieuwe voorstelling
begint en te 9 uur 's morgens alweer 4000
5000 menschen toegang verlangen; aan
een der restaurants welke nimmer sluiten,
onder het motto: „We threw the key away"
(wy wierpen onzen sleutel weg).
Voor kleinere uitstapjes komt allereerst
in aanmerking Statue of Liberty, het kolos
sale Vrijheidsbeeld op Bedloe's Island. Het
beeld, staande op een voetstuk van 155
voet, is 151 voet hoog; men kan het binnen
door beklimmen, en het hoofd kan veertig,
de opgeheven arm twaalf personen bevatten.
En vooral mag Coney Island, de permanente
reuzen-kermis, waar op Zondag een millioen
menschen dooreenkrioelt, niet worden ver
geten. Aan de overzijde van de Hudson ligt
New Yersey; men kan dit bereiken meteen
der formidabele ferries, of door den Holland
tunnel onder de rivier, welks totale lengte
9250 voet bedraagt en door welken op den
dag der opening 52 000 auto's passeerden.
En heeft men nog tijd voor wat grootere
uitstapjes, dan bezoeke men Rye-Beacb,
eveneens met een uitgestrekt amusements
park, of make een boottocht over de Hudson,
langs de fraaie Palisades.
En daarna: de States in!
ECHTE FR1ESCHE
20'50 a per ons
(Adv.)
ZONDAG.
Vooruit zij de leuze van 't ieven,
Wie keert, wie vertoeft, vindt den dood,
Vooruit, volgt de lichtwolk in 't zweven,
Al droeg zij d'orkaan in den schoot.
Vaart henen, rooskleurige droomen,
Gespannen om 't ziekelijke brein.
Elke ader moet trillen en stroomen,
De blik zij blij,moedig en rein.
De man is tot strijden geschapen,
Hij vormt zich de baan waar hij treedt;
De krans die eens bloeit om zijn slapen,
Groeit op uit zijn bloed en zijn zweet.
J. F. Brouwenaar.
MAANDAG.
Gewoonlijk zijn we bijster goed op de hoogte
van onze rechten en van de plichten van an
deren, 't moest andersom zijn.
DINSDAG.
Alleen strijd en offers vormen karakters.
WOENSDAG.
Zie niet altijd naar hetgeen gij niet krijgen
kunt, of zie er zóó goed naar, dat ge merkt
't wel te kunnen missen.
DONDERDAG.
Zoolang nog één illusie ons bezig houdt is
ons leven niet ledig.
VRIJDAG.
We jagen maar al te vaak zelf op onzen
levensweg stofwolken op en klagen dan dat
we er last van hebben..
ZATERDAG.
Menige daad tellen we eerst voor iets als zij
van ons zeiven gevraagd wordt.
VERKOOPINGEN.
Op MAANDAG, 31 Maart 1930, bij Inzet
Op MAANDAG, 7 April 1930, by Afslag
telkens des avonds 7 uur in het Hotel
Meijer te Middelharnis van; het WOON
HUIS met ERF en het pakhuis met Schuur
en Bouwland te Middelharnis; alles in
gebruik by den heer C. van Schelven, al
daar.
Notaris VAN BUUREN.
Op Donderdag 27 Maart 1930, bij Afslag
telkens des avonds 7 uur in het Hotel
Meijer te Middelharnis, van het WOON
HUIS met erf te Middelharnis, op den
hoek van Visschersdijk en Spui, kad. Sec
tie B. nr. 3521 groot 1 are 21 centiaren
Direct te aanvaarden. Ten verzoeke van
dhr. P. Born H zn., aldaar.
Notaris VAN BUUREN.
Op WOENSDAGEN 2 en 9 April 1930 tel
kens 's avonds 7 uur te Middelharnis in
Hotel Meyer veiling en afslag van Een
HUIS met Schuur te Middelharnis aan
de Voorstraat ten verzoeke van de Erven
van Wijlen Mej. A. W. Korteweg.
Op Woensdag 2 April 1920 voorm. 10 uur
te Stellendam aan den Nieuwen weg van
11 stuks Vee, karn- en melkgereedschap-
pen enz. ten verzoeke van den Heer Jac.
Lokker Jzn.
Notaris VAN DER SLUYS.
Bijdragen, niet grooter dan 48 en niet kleiner dan 36
regels, mogen voor deze rubriek worden ingezonden. Bij
opname vergoeden wij voor actueele (niet plaatselijke)
gedichten 2,50. (Nadruk verboden)
'T GRIJS WORDEN.
Als je flink bent, sterk en krachtig,
Vol gezonden levensmoed,
Als het leven je zoo mooi lijkt,
Zoo vol warmte en vol gloed...
Voel je je inééns héél ernstig,
Maak je een verschrikt gebaar,
Bij 't ontdekken op een morgen
Van je eerste grijze haar.
Even blijf je dan een wijle
Héél diep in gedachten staan,
Want dit eerste grijze haartje.
Wijst 't Begin van 't Einde aan.
Vader Tijd staat vanaf heden,
Daag'lijks met zijn witkwast klaar,
Doet onmerkbaar kleine streekjes
Over je prachtig hoofd met haar.
d' Eerste worden nog uitgetrokken,
('n Mensch geeft het zoo gauw niet op),
Maar.de keus wordt onverbiddelijk:
„Een grijzen öf een kalen kop!"
W. B. A.
OPLOSSINGEN DER RAADSELS
uit ons vorig „Hoekje".
1. Die der gewichten.
2. Een tooneelspeler.
3. De haring.
4. De echo.
5. De courant.
6. Waar het niet diep genoeg is om te
zwemmen.
NIEUWE RAADSELS.
1. Een molenaarskind kwam in zijn vaders
molen, die niet rond was van onderen, maar
vier hoeken had. In iederen hoek zag het kind
drie zakken staan, op iederen zak zaten drie
oude katten en iedere oude kat had drie jongen
bij zich. Hoeveel voetjes waren er nu in den
molen?
(Van „Rekenaar".)
2. Op vier en twintig beenen loopt het
vlug, maar als 't naar huis gaat loopt 't op
zijn rug. (Van „Raadselvriend".)
3. In welke verhouding staan wagen en
paard tot elkaar? (Van „Padvinder".)
4. Welke schapen vreten meer voer op, de
witte of de zwarte? (Van „Elsje".)
5. Waarom wordt de baard later grijzer
dan het hoofdhaar? (Van „Weetal".)
6. Men ziet mij gaarne boven ieder huis,
Maar er in noemt ieder mij een kruis.
(Van „Viooltje".)
Het schotelspel.
Het schotelspel kan gespeeld worden met
een zoo groot of zoo klein aantal spelers als
je maar wilt, toekijkers behoeven hier dus
niet bij te zijn, wat al vast een prettig ding
is. Midden op de tafel worden er een aantal
theeschoteltjes gezet en wel zooveel, dat er
één schoteltje minder is dan er spelers zijn.
Door een aftelversje maak je uit wie er
beginnen zal. Als dit is bepaald, gaat de be
ginner een verhaal vertellen en zoodra hij of
zij daarin het woord „schotel" of „schotel
tje" zegt, grijpen alle medespelers, waarbij
ook de verteller, naar de schoteltjes, die er
op tafel staan. Een zal er natuurlijk geen
machtig kunnen worden en wie dit gebeurt,
moet bij het volgende spel een verhaal ver
tellen.
Om het spelletje echt gezellig te doen
zijn, moet men in zijn verhaal veel woorden
gebruiken, welke met een s beginnen.
Laat ik eens een voorbeeld van zoo'n ver
telling geven: „Kinderen, gisteren moest ik
voor mijn moe een boodschap doen. Kind
zei ze, haal jij eens voor mij in den winkel
een s... stuiver kruidnagelen. Ik ga naar
den winkel en met mijn boodschap in den
zak ga ik weer terug. Plotseling zie ik mid
den op de straat een sch.schaapje loopen,
dat ineens voor een winkel bleef stilstaan.
Buiten stonden er verschillende dingen uit
gestald: potten, pannen, sch... schaven en
ook een sla-kom. Het schaap duwde
daarin zijn kop, maar trok dien terug toen
hij bemerkte dat de kom leeg was. Alle jon
gen, hoorde ik ineens roepen, wou je drin
ken? Het was de man, aan wien het beest
hoorde. Op dit geluid kwamen de juffrouw
uit den winkel en toen ze zag dat het arme
dier dorst had, kwam ze terug met een sch.
schaal, die ze aan den melkboer gaf, want die
was inmiddels gekomen en in de andere hand
een schotel water voor het schaap."
Bij het woord „schotel" strekken zich nu
alle handen uit om een schoteltje van tafel
te bemachtigen, waarbij er een met leege
handen zitten blijft, wiens beurt het dan is
een nieuw verhaal te vertellen.
Het fopperijtje.
Vraag eens aan iemand om een aantal lu
cifers op twee rijen te leggen, doch zoo, dat
er in de eerste rij één meer ligt dan in de
tweede. Hierbij mag je zelf niet toezien, dus
je weet ook niet hoeveel lucifers er in het
geheel worden neergelegd.
Zeg dan: Neem van de eerste rij een aan
tal af, maar noem me dat aantal wel.
Verzoek daarna om van de tweede rij zoo
veel af te nemen als in de bovenste rij zijn
blijven liggen en de bovenste rij daarna ge
heel weg te nemen.
Zonder dat degeen, die de lucifers vóór
zich heeft, je nu een ander getal heeft ge
noemd dan allen dat wat hij de eerste maal
van de eerste rij af nam, kun je nu zeggen
hoeveel er overblijven.
Weet je hoe? Door te onthouden hoeveel
er de eerste maal van de bovenste rij werd
afgehaald en dit aantal met één te verminde
ren. Het komt altijd uit, probeer het maar.
ZWARE BRAND TE HOBOKEN.
Twee aanlegsteigers met pakhuizen
verwoest. 400 auto's een prooi
der vlammen.
HOBOKEN (New Jersey), 23 Maart. In
den afgeloopen nacht is een groote brand
uitgebroken aan de Hudson tegenover New
York, waardoor twee aanlegsteigers met de
daarop gebouwde pakhuizen werden ver
nield. De brand nam in korten tijd zoo
grooten omvang aan dat aan blusschen byna
niet te denken viel. De brandweer uit den
geheelen omtrek nam aan den blusschings-
arbeid deel, doch dit kon niet beletten, dat
het vuur oversloeg naar een der nabijge
legen steigers, met het gevolg, dat 400
auto's een prooi der vlammen werden. Eerst
na 24 uur slaagde men er in, het vuur mees
ter te worden. Drie brandweerlieden wer
den gewond. De schade wordt geraamd op
vier millioen dollar. Het onderzoek heeft
uitgewezen, dat de brand is ontstaan in
een lokaal voor de arbeiders.
NIEUWE MILLIOENEN VOOR DE
OVERSTROOMDE GEBIEDEN.
PARIJS, 23 Maart. Op verzoek van
Tardieu heeft de financieele commissie het
voorstel der regeering inzake den steun aan
de overstroomde gebieden aangenomen, zoo-
dat Frs. 1.000.000.000 voor dit doel wordt
bestemd in plaats van frs. 500 000 000 zoo
als oorspronkelijk werd voorgesteld. De
tegenvoorstellen der socialisten werden ver
worpen. Het nationale steunfonds bedraagt
op het oogenblik frs. 28.000.000.
BLOEDIG GEVECHT MET AUTO
BANDIETEN.
BUFFALO, 24 Maart. Hedenmorgen is
een autobrigade der politie in een gevecht
gewikkeld geweest met eenige bandieten,
die zich in gestolen auto's bevonden. Vier
personen werden hierbij gedood en één ge
wond. De politie had bericht gekregen, dat
acht auto's vermist weiden en bij haar speur
tochten stuitte zij op de bende auto-ban
dieten.
MELANCHOLIE.
Woeste, wilde vlagen
Gieren over 't land,
Over veld en duinen,
Ver weg stuift het zand.
Zweepend slaan de golven
Tegen 't vlakke strand,
Eenzaam en verlaten
Klimt der duinen rand.
Op der duinen toppen
Blijft de zwerver staan,
Ziet in al dat woeden
't Lot der menschen aan.
't Strijden voor het leven,
Stryd om het bestaan
Boven 't trieste schouwspel
Zilvert droef de maan.
W.