Keurig zittend Haar Land- en Tuinbouw. De Landbouw-uitvoerwet 1929. Plaatselijk Nieuws. ONZE EILANDEN VAN WOENSDAG 29 MEI 1929. Voorzitter meende echter dat het beter was, in verband met de plannen voor den bouw van brand en inbraakvrije kluis dat slop niet meer te verhuren, doch dat gereed schappen te laten opbergen in de waag tot nader opzegging. Hiertoe werd besloten. De politieverordening werd na enkele op merkingen van Ged. Staten thans definitief De voorzitter deelde mede dat deglooing van de Galatheesche haven dringend voor ziening behoeft, zooals velen van U hebben kunnen constateeren. Op de begrooting was er reeds een post uitgetrokken van 750, doch door de meerdere schade die er door den strengen winter is veroorzaakt, zal het noodzakeiyk zijn die post te overschrijden B. en W. stelden daarom voor aldaar 35 M nieuwe glooing te maken waarvan de meer dere kosten, dus boven het reeds in de be grooting opgenomen bedrag ƒ1500,—zullen bedragen. Hiertoe werd met algemeene stem men besloten. Stichting van een nieuwe R.K. school te Achthuizen. Voorzitter deelde mede dat er thans 232 leerlingen die school bezoeken, dat er nu met het 7e leerjaar eerst besloten was een lokaal by te bouwen, dat daarna gebleken was dat twee lokalen veel voordeeliger zou zijn in de toekomst. Werden er twee lokalen bijgebouwd, dan bleef echter de toestand van het oude gedeelte, dat toch geenszins aan thans te stellen eischen voldoet alsnog gehandhaaft. Daarna is het bestuur gaan berekenen den bouw van een nieuwe school, die zou met 6 lokalen op ƒ45000,— komen. Gezien die school, wat de vergoeding van gemeentewege betreft nog weer in een an dere positie staat als de Bijz. School alhier, bleek het bestuur dat het offer van een nieuwe school niet zoo groot leek, als men wel dacht. De verbouw met 2 lokalen zou 14000,— kosten. Jaariy'ks kost de school aan de ge meente reeds 1153,60, dus zou dat voortaan bedragen 1900,— rond ongeveer. Nu is het schoolbestuur bereid de school te behouden, de meubelen van de oude school over te nemen, dan zou dealgeheele nieuwbouw voor de gemeente gemiddeld kosten gedurende 30 jaren ƒ2662,50, inclus- sief de aflossingen van kapitaal dat daarvoor geleend zou moeten worden. Nu is dit bedrag weliswaar wat hooger, doch wanneer we in aanmerking nemen, dat het schoolbestuur, zonder daar den Raad in te kennen, kan overgaan tot verderen ver bouw, wat, gezien de onhoudbare toestand der privaten geen weelde is, dan kan ons die oude school binnen afzienbaren tyd veel meer gaan kosten. Daarom stellen B. en W. voor aan het verzoek tot beschikbaar stellen van gelden voor den bouw van een algeheel nieuwe school te voldoen, tot een maximum van 45000, Van Gurp meende dat men best die kin deren zoo kan verplaatsen, dat uitbreiding niet noodig was. Spreker meende ook, dat, wanneer we zien dat de Bijzondere School 72000,heeft gekost, men nu niet voor 45000,— een school zou kunnen bouwen, daar zal nog wel wat by komen en als men a gezegd heeft dan moet men b ook zeggen Hobbel meende, dat, indien men nog meer zulke voordeeltjes wist te behalen, dan de gemeente misschien wel uit de schuld kon komen. Voorzitter meende dat die ongepaste grap pen beter niet gezegd kunnen worden, men moet met gemeentezaken niet spotten, 't is een kwestie van even vooruit zien en het schoolbestuur toont alle mogelijke bereid willigheid om het voor de gemeente zoo voordeelig mogelijk te doen zijn. Stoorden zij zich niet aan de gemeente-finantien,dan zou deze zaak wel eens heel wat duurder kunnen komen te staan en dan staan wy' daartegen geheel machteloos, vergeet dat niet. Hobbel meende dat men alle luxe moest vermijden, want de wereld is tegenwoordig zoo afgunstig op elkaar en besturen van scholen niet minder. Als de een wat by' een ander ziet, dat beter en mooier is, dan moet het er ook komen en de gemeente betaald het wel. Jacobs meende dat men van 46000,— niet veel luxe behoeft te maken. De heer de Vos zeide, dat het bouwen van scholen verbazend veel geld kost. Hadden wy die 27 kostkinderen te Achthuizen niet, wij zouden geen nieuwe school behoeven te geven, voor 205 kinderen zou de huidige school groot genoeg zijn. De voorzitter bestreed dit. Er is reeds een gedeelte van het patronaatsgebouw in ge bruik genomen. De heer Jacobs zeide reeds kostkinderen te hebben moeten afwijzen, omdat er geen plaats was, doch zonder de kostkinderen zou er eveneens een nieuwe school noodig zijn. Ook de heer Dorsman was van meening, dat wat de heer De Vos gezegd heeft over die kostkinderen, geen aarde aan den d(jk zet. De voorzitter zeide door het schoolbestuur serieus behandeld te zijn. Hij is een voor stander van de beschikbaarstelling der be- noodigde gelden. Hij wil gaarne iets mee te zeggen hebben als hij toch betalen moet. Dit is op dit oogenblik niet het geval. Het voorstel om hoogstens ƒ45000,— ter beschikking te stellen wordt met 8 tegen 2 stemmen aangenomen. De heeren Van Gurp en Dorsman stemden tegen. Daarna deelde de voorzitter mede, dat na veel moeite, eindelijk de begrooting 1929 was terugontvangen met de noodige wijzi gingen. De jaarwedde van den ambtenaar ter Secretarie, den heer C. Doordupn moet op de begrooting1930, gezien de capaciteiten en het aantal dienstjaren, van 500,— op minstens 1000,- gebracht worden. De gemeente was in de kosten der Ge- zondscommissie aangeslagen voor het bedrag 96,72. De rekening der Gezondheidscommissie werd vastgesteld in onvangsten met 1462,62 in uitgaven met1354,35^ alzoo met een goed slot van. 108,27| Besloten werd een gemeenschappelyken regeling aan te gaan met de gemeente Mid- delharnis in de kosten van het Openbaar Uitgebreid Lnger Onderwas ten bedrage van 20,— per leerling, per jaar. De voorzitter deelde mede, dat aan den heer H. Brooshooft, op medisch advies, 3 maanden ziekteverlof was verleend. Getracht zou worden een ttjdeiyk onder- wyzer voor de openbare school te krtjgen. In de rondvraag werd op verzoek van den heer Hobbel besloten aan de gemeenten Middelharnis en Sommelsdijk te verzoeken wel te willen medewerken aan het totstand komen eener drinkwaterleiding. De heer Van Gurp drong aan op het laten komen van een tramwagen leidingwater. De nood dringt. De heer Hobbel gaf B. en W. in over weging de eventueele leening voor de nieuwe school inplaats van in 30 in 50 jaren af te lossen. De voorzitter voelde daar veel voor. Komt ter sprake b(j het aangaan dezer leening. De heer Van Es drong aan op een nieuwe weegbrug. De voorzitter zeide dat zulks eerst moge lijk is na de restauratie van het gemeente huis. Daarna sluiting, waarna de raad nog een poosje overging in comité generaal. Als men zoo nu en dan des morgens slechts een weinig Purol even tusschen de handen wrijft, dan wordt dit bij het uitstrijken door de haren, onmiddellijk daarin opgenomen en het gevolg hiervan is dat na het kammen Uw haar den geheelen dag keurig blijft zitten. (Adv.) WETTELIJKE REGELING VAN DEN ARBEIDSDUUR IN DEN LAND- EN TUINBOUW. Een advies van den Algem. R. K. Landbouw-Bedrjjfsraad. Een pleidooi voor de sociaal-organische gedachte. Het bestuur van den R. K. Nederl. Boeren- en Tuindersbond had het voorontwerp van wet, houdende bepalingen ter bescherming van den arbeid van vrouwen en jeugdige personen in den land- en tuinbouw om advies gezonden aan den Algem. R. K. Landbouw- Bedrijfsraad. Deze heefteen uitvoerig advies uitgebracht, waarin niet alleen het vooront werp zelf besproken wordt, maar het geheele vraagstuk van de wettely'ke regeling van den arbeid in den land- en tuinbouw oDder de oogen wordt gezien. De Bedrijfsraad betreurt het, dat, aldus schrijft hy, de arbeidswetgeving van den land- en tuinbouw, welke tot dusverre nog een blanke lei had, thans ook in de sociale wetgeving op den grondslag van het indivi dualisme wordt ingeschakeld. Ook hier geen spoor van werkelijke sociale hervorming. Het voorontwerp is geheel geschoeid op de leest van de oudere, voor de industrie gel dende arbeidswetten. Wij vragen ons af, of het niet hoog tijd is dat de katholieke or-1 ganisaties van boeren en tuinders en land-' en tuinbouwarbeiders de arbeidswetgeving gaan dringen in een anderen koers, in de richting der sociaal-organische gedacht. De gelegenheid om daartoe te komen is thans bij uitstek gunstig. Uit de besprekingen, die indertijd gehouden zyn in den Hoogen Raad van Arbeid over het by dien Raad aanhangig gemaakte voorontwerp Landbouwarbeidswet, is gebleken, dat een groote meerderheid de voorkeur gaf aan eigen bedrpfsregelingen onder rykstoezicht boven een algemeene wettelijke regeling van den arbeidsduur in den land- en tuinbouw. De Bedrijfsraad geeft den R.K. Nederl. Boeren- en Tuindersbond de volgende regeling in overweging: I. De Land- en Tuinbouwarbeidswet be paalt zich tot het vaststellen van algemeene normen, zooals: a. het totaal aantal uren, dat per jaar in de land- en tuinbouwbe- dryven in loondienst gewerkt wordt; b. al gemeene regelen betreffende den arbeid van kinderen, jeugdige persorien en vrouwen; c. algemeene voorschriften tot het tegengaan van gevaar voor de zedelykheid, de gezond heid of het leven der" arbeiders. II. De verdeeling van het totaal aantal arbeidsuren over de verschillende tijden van het jaar wordt binnen de grenzen van de wettelijke norm overgelaten aan bet geor ganiseerde bedrijf zelf, door middel van bet geen wy thans de collectieve arbeidsover eenkomst noemen. Deze arbeidersovereen komst wordt dus uitgebouwd tot een be drijfsregeling. III. De mogelijkheid bestaat natuurlijk, dat hier of daar de boeren en tuinders en/of dé land- en tuinbouwarbeiders niet of niet voldoende georganiseerd zpn om zelfstandig een zoodanige bedryfsregeling te maken. Ook kan het zijn, dat een enkelen keer de orga nisaties niet tot overeenstemming kunnen komen omtrent den inhoud der bedrijfsre geling. In die gevallen behoort er een in stantie te zijn, welke dan de taak der or ganisaties overneemt en tot uitvoering brengt. Deze instantie zou men kunnen noemen landbouw- re3p. tuinbouwcommissie. IV. Te dien einde zullen er gewestelijke landbouw- reBp. tuinbouwcommissies (de begrenzing van de gebieden zal niet moei- lijk te vinden zijn) moeten worden m het leven geroepen, die by falen in eerste m stantie van het particulier initiatief zelf voor de betrokken streek een bedryfsregeling zullen samenstellen. V Deze gewestehjke commissies worden derhalve met zekere publiekrechtelijke be voegdheden bekleed, hetgeen thans onder vigeur van het huidige art. 194 der Grond wet. („De wet kan aan andere dan in de Grondwet genoemde lichamen verordenende bevoegdheden geven") in ieder geval moge- liJvïSDeze gewestelijke commissies zouden moeten worden samengesteld: a. uit ver tegenwoordigers van die organisaties van boeren en tuinders en land- en tuinbouw arbeiders, welke bü algemeenen maatregel van bestuur hiervoor zullen worden aange_ wezen; b. uit eeu (bijv. den voorzitter) of meer persouen, aangewezen door den met de uitvoering van de wet belasten minis- fcöT VII. Wat betreft de contróle, uit te oefenen op de naleving van de bedrijfsregelingen, deze zou zeer wel in handen kunnen wor den gelegd van het georganiseerde bedrijf zelf, al dan niet met assistentie van dei ijks- arbeidsinspectie en zooveel n°0l3iJ:- Dit advies is door den R. K. Nederl. Boeren- en Tuindersbond voorgelegd aan de eewestelijkeorganisaties(Noord-Brabantsche Chr Boerenbond, Limburgsche Land- en Tuinbouwbond. Aartsdiocesane Boeren- en Tuindersbond in het bisdom Utrecht en Land:! en Tuinbouwbond m het bisdom Haarlem.) Door de Tweede Kamer aangenomen. Na een korte discussie, waarbij van ver schillende zijden den Minister van Landbouw hulde werd gebracht voor zyn initiatief, is de vorige week Woensdag het on'?erPY®^ wet, houdende voorschriften betreffende het waarborgen van bepaalde eigenschappen of hoedanigheid van uitgevoerde voortbrengse len van het Land- en tuinbouwbedryf.door de Tweede Kamer z.h.st. aangenomen.Door een viertal afgevaardigden waren tevoren eenige opmerkingen gemaakt. Aan de Han delingen ontleenen wij het volgendel Gaarne wil ik verklaren - aldus de Heer Ebels - dat ik volkomen instem met de strekking van het ontwerp, dat eischt waar borgen voor de echtheid en deugdelijkheid van de uitgevoerde producten. De positie van den Nederlandschen landbouw onder de tegen woordige, inderdaad soms moeiiyke omstan digheden is zoo, dat het absoluut noodzake lijk is, dat de kwaliteit van de uitgevoerde producten aan de hoogst mogeiyke ®13?hen voldoet, maar ook, dat zulks op de buiten- landsche markt op duideiyke en onomstoote- llike wtize aan den dag treedt. De Heer Weitkamp, die vervolgens het woord voerde, wees op het verzet, dat de Kamers van Koophandel te Amsterdam te Rotterdam tegen het vft?ontwe''P den te moeten plegen. Dat isi wel een steik bewijs - aldus de heer Weitkamp - van oppervlakkigheid en gebrek aan "JZiChtvan hetgeen hier voor den Landbouw op het spel 3t r>e' Heer Kortenhorst besprak een tweetal punten als volgt: In het ontwerp is een bepaling opgenomen, die mijn vollesympa thfe helft, nJ. art. 8 lid 4, waarin te lezen is, dat "geen maatregelen krachtens dat artikel worden getroffen dan na gepleegd oveU38 met de organisaties van de daarbij belangheb- beDe6 Heer Van Voorst tot Voorst besprak ten slotte de noodzakelijkheid van aanneming van het wetsontwerp in verband met de maatregelen welke door het buitenland zijn ëSDe Memorie van Toelichting op het wets ontwerp is ook voor onze lezers zeer leer zaam; waarom wij er het een en ander uit TfCTnt in paragraaf 2 met de opsom ming van een viertal bezwaren, welke onzen export van Land- en tuinbouwproducten bedreigen. Wij ontleenen hieraan het vol- B6In de eerste plaats openbaart zichMn de landen waarheen onze exportartikelen een weg vinden, een steeds groeiende neiging om zich van onzen invoer onafhankelijk te maken en te trachten zooveel mogeiyk in eigen behoefte te voorzien. Voorts worden er in het buitenland, deels in verband met bovengenoemd streven, doch ook ter beveili ging van het land tegen invoer van waar welke gevaar voor het optreden van besmet telijke ziekten van dieren of planten oplevert, of van waar, welke overigens met aan zekere eischen voldoet, invoerverboden uitgevaar, digd, welke den laatsten tyd in aantal zeer z fn toegenomen. Geldt het bovenstaande ten aanzien van het buitenland voor zoover het voor onze landbouwproducten een afzet gebied oplevert, een ander gevaar dreigt van de zyde van de landen, die, sve"als land, een belangryke export onderhouden, maw. van onze internationale concurren ten Het streven naar uitbreiding van den afzet wederzijds, doet hier de belangen in conflict komen, wanneer dat streven op een zeffde gebied gericht is. Het wapen, waar- mede deze stryd wordt gestreden, is, bij conourreerende particulieren, bet opvoeren i de kwaliteit der geleverde waar, ten einde daarmede den tegenstander te over treffen en te verdringen. De alom toenemende reglementeering van den uitvoer is het gevolg van dezen strijd. Aan het belang van de instandhouding en zoo mogeiyk uitbreiding I van den export ontleent do Overheid de bevoegdheid om hare onderdanen te verbie den, waren uit te voeren, welke niet aan zekere vereischten voldoen. Vormen de in: voerverboden, bedoeld in het schrijven van het tweede onzen uitvoer bedreigend gevaar, een rechtstreeksche beperking van onzen uit voer, de hier bedoelde uitvoerreglementee- ringen beïnvloeden niet minder onzen export, al raken zy deze niet rechtstreeks. Het af nemende buitenland zal immers het liefst de noodige waren betrekken van het land, dat de meeste waarborgen voor zyn uitvoer biedt. Aldus gezien, beperkt in theorie elk uit voerend land, dat meer waarborgen geeft dan Nederland, middellijk den Nederlandschen uitvoer. Deze in aantal snel toenemende invoer regelingen in het buitenland mogen der halve stellig als een onzen uitvoer bedrei gend gevaar worden aangemerkt. Naast bovengenoemde drie onzen uitvoer bedrei gende gevaren, waarvan de oorzaak buiten de landsgrenzen moet worden gezocht, doet zich nog een gevaar kennen, hetwelk uit het eigen land den uitvoer beloert. Bedoeld wordt hier bet betreurenswaardige, maar zich niettemin voordoende feit, dat sommige producenten en handelaren zich niet ontzien om, ter wille van een tydeiyk persoonlijk belang, met voorbygaan van het algemeen belang, dat in het bewaren van een najaren verkregen vertrouwen is gelegen, waren aan de buitenlandsche markt te brengen, die in eenig opzicht den toets der critiek niet kunnen doorstaan. Dit verschy'nsel, gevolg als het is van een persoonlyke eigenschap, of liever van het gemis van een zekere eigenschap, is niet beperkt tot een bepaal den tak van handel; het doet zich nu eens b(j dezen, dan bij genen voor. Uiteraard haar verhouding het meest ten aanzien van de artikelen, welker uitvoer nog niet voldoende op grond van hetzij een particuliere, hetzy een Rijksregeling wordt gecontroleerd. Vol doende zij voor dit doel te wyzen op het niet genoeg te duchten gevaar, waaraan door bedoelde praktyken onze uitvoer wordt bloot gesteld, en op het onverantwoordelijke ge legen in een daad van kortzichtig eigen belang, waardoor een zorgvuldig opgebouwd en ten koste van vee] arbeid en moeite ge wonnen vertrouwen ernstig kan worden geschokt. Paragraaf 3. Door welke middelen is de uitvoer tegen de vier in de vorige paragraaf genoemde gevaren te verdedigen? Tegen het eerste kan uiteraard weinig meer worden gedaan, dan, in verband met het tweede, het brengen van den uitvoer op of boven het in het buitenland vereischte peil. Het buitenlandsGbe invoerverbod weert automatisch de zendiogeD, welke niet aan de eischen voldoen. Dit middel kenmerkt zich door een zekere passiviteit. Meer actief het middel, dat kan worden aangewend tegen de in de derde en vierde plaats ge noemde bedreigingen van onzen uitvoer: zooveel mogelijk waarborgen, dat de uit te voeren producten bepaalde hoedanigheid of eigenschappen bezitten (kwaliteits- of ga- rantiemerk), opdat met goed gevolg aan de concurrentie uit andere landen het hoofd kan worden geboden en tevens de uitvoer, zooveel als bereikbaar is, gevrijwaard worde voor knoeieryen. Dit middel heeft in de praktijk succes gehad. Het particulier initiatief heeft, in samenwerking met de Overheid, op zuivel gebied, ten aanzien van den uitvoer van boter en kaas met een gunstig resultaat een reglementeering toegepast, waarbij ten aan zien van het uitgevoerde product bepaalde waarborgen worden gegeven. Ook op het gebjed van den uitvoer van groenten, fruit en aardappelen is, zij het in dit geval alleen steunend op particuliere bemoeiing, het bier- bedoelde middel toegepast. Het belang van de beveiliging van onzen uitvoer is eenige jaren geleden ook ingezien door eenige groote organisaties van producenten en handelaren, hetgeen in 1923 heeft geleid tot de oprich ting van het Uitvoer Controle Bureau voor groenten, fruit en aardappelen. Het Bureau stelt zich ten doel te bevorderen, dat Neder- landsche groenten, vruchten en aardappelen op de buitenlandsche markten worden aan gevoerd in zoodanigen toestand, wat kwali teit, sorteering, verpakking, maat en gewicht betreft, dat daardoor de naam van het Neder- landsche product wordt hoog gehouden. In het midden gelaten de vraag of het parti culier initiatief kracht genoeg kan ontwik kelen om den handel tot zuiverheid te dwin gen (wat ernstig moet worden betwyfeld, aangezien hij, die zich niet aansluit, vol komen vry is) en de sanctie van Overheids wege vooralsnog kan ontberen, moge deze vrijwillige controleregeling hier worden ver meld als bewijs, dat op verschillend gebied van landbouwuitvoer in hoofdzaak geiyk wordt gedacht. Ook ten aanzien van andere agrarische productie dan de bovengenoemde, waar de gedachte in uitvoering is gebracht, wordt het denkbeeld van het geven van waar borgen by den uitvoer met overtuiging aan gehangen. Van verschillende zyden hebben der Regeering in den laatsten t(jd verzoe ken bereikt tot het instellen van een con trole op den uitvoer van andere landbouw producten op soortgelyken voet als die op den uitvoer van boter en kaas. Dit streven heeft bij den ondergeteekende alle sympathie, aangezien hij van meening is, dat alleen door het geven van duidelijke waarborgen aan de buitenlandsche koopers en het saneeren van zijn uitvoer, Nederland zich zal kunnen handhaven op de wereld- landbouwmarkt en het hoofd bieden aan de concurrentie van andere uitvoerende landen, die door hetzelfde middel de aandacht g, hunne waar trachten te vestigen. 1 Paragraaf 4. Er zullen dus, naar zich met vrij grom, stelligheid laat voorzien, binnen afzienbare tyd op verschillende onderdeelen van j(t uitvoer van landbouwproducten regeling moeten worden getroffen, welke, hetzy m,, het voorbeeld van de boter- en kaascontro]( zullen berusten op de uitgifte van een R(j), merk als bewijs, dat de waar aan zekei eischen voldoet of van bepaalde hoedanighej is, hetzy zullen bestaan uit een regelisj van den uitvoer zonder uitreiking van eet merk, eveneens tot opvoering van de kwal) teit van het uitgevoerde product. Tot dei doel wordt hierby een ontwerp van wet aai, geboden, waarin getracht is, het geheelt gebied van den landbouwexport in den r\i, men zin van dat woord te bestryken. Om te vermijden, dat voor ieder nieu»'' gebied van landbouwuitvoer, waarvoor eei contróle by uitvoer zal worden ingesteii telkens een speciale wettely'ke regeling tot stand zoude moeten komen, is in het onder havige ontwerp de gedachte ontwikkeld om in het leven te roepen een algemeene wet. 87. 28. 30. t t den Hollander, burgemeester van Middelharnis en Sommelsdyk. NIEUWE TONGE. Pobr a. C. en T. Breesnee. Idr Visbeen, commissionair in veld vruchten, auto-vrachtrijder, r' Niekerk, administrateur (land- Ja1" -.loanhonlr cm-7 1 bouw boerenleenbank enz.). OUDE TONGE. Nieuwenhuyzen. - n v Nieuwemiugjcou. 7A Tnnker en Co zaadhandel en zaadteelt. 4-0, JUU moohiniot an aop.rfit.fl.ria M. v. Zoest, machinist en secretaris land bouwvereeniging. 48. G. MUs, landbouwer. 49é' J. de Vos, vleeschhouwer en spek- slagerij. ACHTHUIZEN. 13. J. v. Dravik, vrachtryder. DEN BOMMEL. I 6. Dr. G. Kattenwinkel, arts. 20. L. H. Flooryp, vleeschhouwer en spek- 119. ïtyksveldwachter. OOLTGENSPLAAT. welke aan de Regeering de noodige bevoegd. '.at Joh. Korteweg, timmerman hpfifln RPAff.nni inrrovoi 7lVh non np/mnknlc»- r,-.«Innrfn heden geeft om ingeval zich een groep belang hebbenden tot haar wendt met het verzoek om hare inmenging by een onderlinge con tróle of ook voor het geval de Regeering zelve meent het initiatief tot corrigeering van eenig onderdeel van onzen landbouw uitvoer te moeten nemen, aanstonds de noo-1 dige wettelijke stappen te doen. Het ontwerp! bedoelt dus te geven den algemeenen grond slag voor byzondere regelingen, welke ziet ieder op eigen terrein bewegen. Het kan zich derhalve bepalen tot alge meene voorzieningen, welke by organieke- regelingen voor zooveel noodig, kunnen wor den aangevuld. Eene bepaling is opgenomen, welke waar-1 borgt, dat steeds overleg met belanghebben den zal worden gepleegd. Als vorm is ge kozen de wy'ze van wetgeving, geiyk die bekend is van de Plantenziektoweti een algemeene maatregel van bestuur regelt ile materie op grond van de onderhavige wets bepalingen en wordt binnen korten tijd ge volgd door een ontwerp van wet, waarin dezelfde materie is behandeld. Zoo zullen er, wordt het onderhavige ontwerp wet, met- tertyd voor elk der daarvoor in aanmerkiDg komende onderwerpen bijzondere wettelyke regeliDgen ontstaan, waarbij gemakkeïyk met bijzonderheden, aan elke speciale stof eigen, kan rekening worden gehouden. Paragraaf 5. De redactie van art. 8 is in verschillende opzichten ruim gekozen. Reeds is opgemerkt, dat zoowel de hoedanigheid der waar ais geheel, als bepaalde eigenschappen kunnen worden gewaarborgd (kwaliteits- of garantie keuring). Voorts is het mogelijk aan de uit voerregeling een Rijksmerk te verbinden, doch dit laatste kan ook achterwege blijven, indien de omstandigheden dit eischen. Het tweede lid biedt gelegenheid de bepalingen algemeen of met betrekking tot slechts enkele landen te doen gelden. Het derde lid stelt de mogelykheid open tot ontheffing in bijzondere gevallen, waar mede in de eerste plaats zijn bedoeld de onvoorziene en thans uiteraard niet bekende gevallen, die altyd plegen voor te komen, doch voorts ook het geval, dat eene uitvoer regeling berust op eeu contróle, door het particulier initiatief onderhouden, en er om eenige reden stagnatie in die contróle ont staat of misschien de contróle geheel zou worden gestaakt, in welk geval het Rijk de contróle zon moeten overnemen, hetgeen in vele gevallen niet mogeiyk zal zijn. Ten einde in zoodanig, niet waarschynlijk doch even min ondenkbaar geval niet geheel aan een onwrikbaar wetsvoorschrift onderworpen te zijn, is de bevoegdheid, in het derde lid bedoeld gegeven. Zooals de redactie reeds duidelyk uitdrukt, zal qr alleen in abnormale omstandigheden gebruik van kunnen worden gemaakt. Het vierde lid waarborgt het be waren van verband met de kringen van belanghebbenden. Ten aanzien van art. 10 zy opgemerkt, dat de praktijk heeft geleerd, dat tot het waarborgen van bepaalde eigen schappen of hoedanigheden van waren prys wordt gesteld op een Ryksmerk als een goede introductie voor de waar. Bij art. 11 is er aan gedacht om bij deze regeling een zoo ruim mogeiyke plaats te geven aan het particulier initiatief, indien dit zich althans op eenig gebied in staat acht en bereid is op te treden. Instellingen als byv. het Uitvoer Contróle Bureau, dat zich, gelijk in paragraaf 3 is uiteengezet, reeds op het gebied van uitvoerkeuringen heeft bewogen komen in dit verband voor samenwerking met de Overheidsorganen in aanmerking. DE TUINDERIJ. TELEFOON. Nieuwe abontie's. MIDDELHARNIS. 165. J. de Bonte, secretaris landbouwver- vereeniging Dirksland en Omstreken, Dirksland. 247. A. Groenendyk, auto-vrachtrijder. 2. P. H. Boekhoven, drukkery en boek handel. 71. M. S. Zeedyk, landbouwer. 1527. D. H. Israël, vrachtryder, Melissant. 248. W. v. d. Velde, landbouwer, Som melsdijk. 249. H. v. Es, Korteweegje, Sommelsdyk. 166. H. Braber, manufacturen, Dirksland. 167. Blok en Kole, typ- en copiêerinrichting en kruidenierswaren, Dirksland. 42. 43. 44. 45. 46. 31. 31. 44. 22. Gemeentearts. D. Kamp, emaille, ijzerwaren en ge reedschappen. J. Overbeeke, assuradeur. W. Voogd, boekhouder. O, L Breeman, auto-hersteller en verhuurder. G. Kamp, vrachtryder. OUDDORP. M. v. Damme, smederij en handel in landbouwwerktuigen. J. Dorsman, meubelhandel. P. B. Crezee. HERKINGEN. A. W. Soeteman, auto-verhuur, MIDDELHARNIS. Het bericht in ons blad an Zaterdag J.l. over de afsluiting van den lonkeren weg is niet juist. Niet de Heer Vermaas, doch de Heer H. Vermaas Kz eeft de afsluiting aangebracht. In verband met de Blauwe Week-actie iold de afdeeling Middelharnis-Sommelsdyk an de Nederlandsche Vereeniging tot Af- ichafflng van Alcoholhoudende Dranken aterdagavond een openlucht-meeting op het puiplein. Als spreker trad op de heer De nes, Voorzitter dier vereeniging, die voor en talrijk publiek het alcoholvraagstuk uiteenzette, daarbij op zeer duidelyke wyze met behulp van verschillende citaten van professoren en doctoren aantoonende, de ont zettende gevolgen van het alcoholgebruik voor onze samenleving en de ontzaglijke sommen die besteed worden hier en in het buitenland aan het drinken van alcoholische dranken. Ook zeide spreker dat het aantal tuberculose-gevallen onder de glasblazers en hun gezinnen te Leerdam sterk verminderd was, sindsdien men geen alcoholische dranken meer gebruikte onder het werk. Spreker wekte vooral in zyn rede de onderwyzers, predikanten en gemeenteraadsleden op om mede te werken, moreel en fluantieel, deze nuttige en hoogstnoodzakelijke taak van de Drankbestryders-vereenigingen te steunen. De boeiende rede, die eindigde met een aan sporing om de nieuwe leefwyze te volgen, werd met applaus beloond. De heer. J. Kroos heeft onderhands van de bouwondernemers Kroos en Dykers een nieuwe woning gekocht aan het Marietjespad. Zaterdagmiddag is het zoontje van den landbouwer P. Verolme naar het ziekenhuis te Rotterdam vervoerd eu 's avonds nog ge opereerd, welke met gunstig gevolg is ge- maar als ze L; voorzet van St geefbal" van e de bal precie.' keurig doelpur Na half timi mee. Dit schy Fun wordt mej geprobeerd of Als D. L. v. H moeten doen -blauw doi man gestopt Lajos van plar hy rakelings o een allermerk Flakkee-aanval voor den doel: stil, neemt e keurig langs dé De fut gaat er niet meer. kamp waarin van haar 2de dere-wedstryd- Een te lovei te krygen. Centrale Veilii 1 Veiling v Bloemkool le 2e 3e 4e Komkommers Sla le soort Sla 2e soort Slavellen 2,r Rabarber ƒ6,41 Radijs 2,90 Asperges 41 Tulpen 11,—S Spinazie 6,7 Postelein 2£ Snijboonen Boter 0,94 t Kaas 20 plus (volvet) I Donderdagavond 7 uur hoopt voor de Geref. gemeente op te treden Ds. A. de Blois, Bevestiging van lidmaten. De stoomboot „Middelharnis" heeft Zondagmorgen in de vroegte een reis naar Rotterdam gemaakt, daar de beer A. Visbeen uit Nieuwe Tonge spoedig in het ziekenhuis moest worden geopereerd. Postduiven-sport. Op Zondag 2 Juni zal de P. V. „Seinpost" deelnemen aan een wedvlucht vanuit Orleans (Frankryk) afstand 458.407 K.M. 's Morgens 6 uur zullen de dui ven worden losgelaten. Onze dorpsgenoot de heer Chr. F. Hóssen Directeur der Ambachtsschool, is door de Democratische Partij candidaat gesteld in het kiesdistrict Dordrecht voor lid van de 2e Kamer Staten Generaal en wel als no. 5 op de l(jst. SPORTNIEUWS. VOETBAL. Het is merkwaardig by het voetbalspel. Wanneer een der partyen merkt dat ze ster ker speelt, dan is het net, alsof in alle linies de tegenparty de mindere is. Zoo was het Zondag ook. Niet dat we van onze geel-blauwen zulk een geweldig spel hebben gezien. De warmte zorgde hier wel voor. Maar zoo af en toe zag je opeens de Flakkeesche superioriteit over D.L.v.H. Zoo al kort na'tbegin,toen na een voorzet van links, èn de doelman en de backs der Rotterdammers niet wisten hoe precies in te grijpen en zy voor ze wisten wat gebeurde, een ferm scherp schot van Korteweg langs den te laat uitloopenden doelman in 'tdoel zagen suizen. D.L.v.H. blijft nog een poosje van streek dl gaat het beter boteren in de achterhoede Veiling vt Bloemkool le 2e 3o Sla f 4,40 tot Rabarber 7, Radgs ƒ4,- Asperges 37 Spinazie 2,4 Postelein 11 Tomaten (gesc Boter 0,70 t SOMMELSD Slis en van d van den gem^ Burgemeester leidingvraagst dyk opnieuw deskundige vt willen zorg di A.s. Zon Herv. op te Lth. Predikan in de zaal v Langeweg alh STELLEND 120 H.L. aard De raad voor een alg tegen a.s. Do 4 uur (zomert Zaterdag ongeluk, by h hand zoodani hulp moest v> Maandag kansje 100 het zeer loone: zich gereed v GOEDERE enkele vissch ansjovisscheri de vangsten met de garn gaan nu de r weer een uitl De he< adspirant wal De 6-jai spelen in de door G. West OUDDORP de kerkekam heid tot aan; - De gan loopen week dag en schui In de weer gevangen. NIEUWE zyn uit deze aardappelen Zaterd; eeniging N. tegen Xerxes een 4—2ned eindigde. De ver! de T. B. C.b te opgebrach - Ds A. beroep naar aannam, hoo te nemen va te en op Zot trede te do! hier.

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1929 | | pagina 2