Keurig zittend Haar
Land- en Tuinbouw.
De Landbouw-uitvoerwet 1929.
Plaatselijk Nieuws.
ONZE EILANDEN VAN WOENSDAG 29 MEI 1929.
Voorzitter meende echter dat het beter
was, in verband met de plannen voor den
bouw van brand en inbraakvrije kluis dat
slop niet meer te verhuren, doch dat gereed
schappen te laten opbergen in de waag tot
nader opzegging. Hiertoe werd besloten.
De politieverordening werd na enkele op
merkingen van Ged. Staten thans definitief
De voorzitter deelde mede dat deglooing
van de Galatheesche haven dringend voor
ziening behoeft, zooals velen van U hebben
kunnen constateeren. Op de begrooting was
er reeds een post uitgetrokken van 750,
doch door de meerdere schade die er door
den strengen winter is veroorzaakt, zal het
noodzakeiyk zijn die post te overschrijden
B. en W. stelden daarom voor aldaar 35 M
nieuwe glooing te maken waarvan de meer
dere kosten, dus boven het reeds in de be
grooting opgenomen bedrag ƒ1500,—zullen
bedragen. Hiertoe werd met algemeene stem
men besloten.
Stichting van een nieuwe R.K. school te
Achthuizen.
Voorzitter deelde mede dat er thans 232
leerlingen die school bezoeken, dat er nu
met het 7e leerjaar eerst besloten was een
lokaal by te bouwen, dat daarna gebleken
was dat twee lokalen veel voordeeliger zou
zijn in de toekomst. Werden er twee lokalen
bijgebouwd, dan bleef echter de toestand
van het oude gedeelte, dat toch geenszins
aan thans te stellen eischen voldoet alsnog
gehandhaaft. Daarna is het bestuur gaan
berekenen den bouw van een nieuwe school,
die zou met 6 lokalen op ƒ45000,— komen.
Gezien die school, wat de vergoeding van
gemeentewege betreft nog weer in een an
dere positie staat als de Bijz. School alhier,
bleek het bestuur dat het offer van een
nieuwe school niet zoo groot leek, als men
wel dacht.
De verbouw met 2 lokalen zou 14000,—
kosten. Jaariy'ks kost de school aan de ge
meente reeds 1153,60, dus zou dat voortaan
bedragen 1900,— rond ongeveer.
Nu is het schoolbestuur bereid de school
te behouden, de meubelen van de oude
school over te nemen, dan zou dealgeheele
nieuwbouw voor de gemeente gemiddeld
kosten gedurende 30 jaren ƒ2662,50, inclus-
sief de aflossingen van kapitaal dat daarvoor
geleend zou moeten worden.
Nu is dit bedrag weliswaar wat hooger,
doch wanneer we in aanmerking nemen, dat
het schoolbestuur, zonder daar den Raad in
te kennen, kan overgaan tot verderen ver
bouw, wat, gezien de onhoudbare toestand
der privaten geen weelde is, dan kan ons
die oude school binnen afzienbaren tyd veel
meer gaan kosten. Daarom stellen B. en W.
voor aan het verzoek tot beschikbaar stellen
van gelden voor den bouw van een algeheel
nieuwe school te voldoen, tot een maximum
van 45000,
Van Gurp meende dat men best die kin
deren zoo kan verplaatsen, dat uitbreiding
niet noodig was. Spreker meende ook, dat,
wanneer we zien dat de Bijzondere School
72000,heeft gekost, men nu niet voor
45000,— een school zou kunnen bouwen,
daar zal nog wel wat by komen en als men
a gezegd heeft dan moet men b ook zeggen
Hobbel meende, dat, indien men nog meer
zulke voordeeltjes wist te behalen, dan de
gemeente misschien wel uit de schuld kon
komen.
Voorzitter meende dat die ongepaste grap
pen beter niet gezegd kunnen worden, men
moet met gemeentezaken niet spotten, 't is
een kwestie van even vooruit zien en het
schoolbestuur toont alle mogelijke bereid
willigheid om het voor de gemeente zoo
voordeelig mogelijk te doen zijn. Stoorden
zij zich niet aan de gemeente-finantien,dan
zou deze zaak wel eens heel wat duurder
kunnen komen te staan en dan staan wy'
daartegen geheel machteloos, vergeet dat niet.
Hobbel meende dat men alle luxe moest
vermijden, want de wereld is tegenwoordig
zoo afgunstig op elkaar en besturen van
scholen niet minder. Als de een wat by' een
ander ziet, dat beter en mooier is, dan moet
het er ook komen en de gemeente betaald
het wel.
Jacobs meende dat men van 46000,—
niet veel luxe behoeft te maken.
De heer de Vos zeide, dat het bouwen
van scholen verbazend veel geld kost. Hadden
wy die 27 kostkinderen te Achthuizen niet,
wij zouden geen nieuwe school behoeven te
geven, voor 205 kinderen zou de huidige
school groot genoeg zijn.
De voorzitter bestreed dit. Er is reeds een
gedeelte van het patronaatsgebouw in ge
bruik genomen.
De heer Jacobs zeide reeds kostkinderen
te hebben moeten afwijzen, omdat er geen
plaats was, doch zonder de kostkinderen zou
er eveneens een nieuwe school noodig zijn.
Ook de heer Dorsman was van meening,
dat wat de heer De Vos gezegd heeft over
die kostkinderen, geen aarde aan den d(jk zet.
De voorzitter zeide door het schoolbestuur
serieus behandeld te zijn. Hij is een voor
stander van de beschikbaarstelling der be-
noodigde gelden. Hij wil gaarne iets mee te
zeggen hebben als hij toch betalen moet.
Dit is op dit oogenblik niet het geval.
Het voorstel om hoogstens ƒ45000,— ter
beschikking te stellen wordt met 8 tegen
2 stemmen aangenomen. De heeren Van
Gurp en Dorsman stemden tegen.
Daarna deelde de voorzitter mede, dat na
veel moeite, eindelijk de begrooting 1929
was terugontvangen met de noodige wijzi
gingen. De jaarwedde van den ambtenaar
ter Secretarie, den heer C. Doordupn moet
op de begrooting1930, gezien de capaciteiten
en het aantal dienstjaren, van 500,— op
minstens 1000,- gebracht worden.
De gemeente was in de kosten der Ge-
zondscommissie aangeslagen voor het bedrag
96,72.
De rekening der Gezondheidscommissie
werd vastgesteld in onvangsten met
1462,62
in uitgaven met1354,35^
alzoo met een goed slot van. 108,27|
Besloten werd een gemeenschappelyken
regeling aan te gaan met de gemeente Mid-
delharnis in de kosten van het Openbaar
Uitgebreid Lnger Onderwas ten bedrage van
20,— per leerling, per jaar.
De voorzitter deelde mede, dat aan den
heer H. Brooshooft, op medisch advies, 3
maanden ziekteverlof was verleend.
Getracht zou worden een ttjdeiyk onder-
wyzer voor de openbare school te krtjgen.
In de rondvraag werd op verzoek van den
heer Hobbel besloten aan de gemeenten
Middelharnis en Sommelsdijk te verzoeken
wel te willen medewerken aan het totstand
komen eener drinkwaterleiding.
De heer Van Gurp drong aan op het laten
komen van een tramwagen leidingwater.
De nood dringt.
De heer Hobbel gaf B. en W. in over
weging de eventueele leening voor de nieuwe
school inplaats van in 30 in 50 jaren af te
lossen.
De voorzitter voelde daar veel voor. Komt
ter sprake b(j het aangaan dezer leening.
De heer Van Es drong aan op een nieuwe
weegbrug.
De voorzitter zeide dat zulks eerst moge
lijk is na de restauratie van het gemeente
huis.
Daarna sluiting, waarna de raad nog een
poosje overging in comité generaal.
Als men zoo nu en dan des morgens slechts een
weinig Purol even tusschen de handen wrijft,
dan wordt dit bij het uitstrijken door de
haren, onmiddellijk daarin opgenomen en het
gevolg hiervan is dat na het kammen Uw
haar den geheelen dag keurig blijft zitten.
(Adv.)
WETTELIJKE REGELING VAN DEN
ARBEIDSDUUR IN DEN LAND- EN
TUINBOUW.
Een advies van den Algem. R. K.
Landbouw-Bedrjjfsraad. Een pleidooi
voor de sociaal-organische gedachte.
Het bestuur van den R. K. Nederl. Boeren-
en Tuindersbond had het voorontwerp van
wet, houdende bepalingen ter bescherming
van den arbeid van vrouwen en jeugdige
personen in den land- en tuinbouw om advies
gezonden aan den Algem. R. K. Landbouw-
Bedrijfsraad. Deze heefteen uitvoerig advies
uitgebracht, waarin niet alleen het vooront
werp zelf besproken wordt, maar het geheele
vraagstuk van de wettely'ke regeling van
den arbeid in den land- en tuinbouw oDder
de oogen wordt gezien.
De Bedrijfsraad betreurt het, dat, aldus
schrijft hy, de arbeidswetgeving van den
land- en tuinbouw, welke tot dusverre nog
een blanke lei had, thans ook in de sociale
wetgeving op den grondslag van het indivi
dualisme wordt ingeschakeld. Ook hier geen
spoor van werkelijke sociale hervorming.
Het voorontwerp is geheel geschoeid op de
leest van de oudere, voor de industrie gel
dende arbeidswetten. Wij vragen ons af, of
het niet hoog tijd is dat de katholieke or-1
ganisaties van boeren en tuinders en land-'
en tuinbouwarbeiders de arbeidswetgeving
gaan dringen in een anderen koers, in de
richting der sociaal-organische gedacht. De
gelegenheid om daartoe te komen is thans
bij uitstek gunstig. Uit de besprekingen, die
indertijd gehouden zyn in den Hoogen Raad
van Arbeid over het by dien Raad aanhangig
gemaakte voorontwerp Landbouwarbeidswet,
is gebleken, dat een groote meerderheid de
voorkeur gaf aan eigen bedrpfsregelingen
onder rykstoezicht boven een algemeene
wettelijke regeling van den arbeidsduur in
den land- en tuinbouw.
De Bedrijfsraad geeft den R.K. Nederl.
Boeren- en Tuindersbond de volgende regeling
in overweging:
I. De Land- en Tuinbouwarbeidswet be
paalt zich tot het vaststellen van algemeene
normen, zooals: a. het totaal aantal uren,
dat per jaar in de land- en tuinbouwbe-
dryven in loondienst gewerkt wordt; b. al
gemeene regelen betreffende den arbeid van
kinderen, jeugdige persorien en vrouwen;
c. algemeene voorschriften tot het tegengaan
van gevaar voor de zedelykheid, de gezond
heid of het leven der" arbeiders.
II. De verdeeling van het totaal aantal
arbeidsuren over de verschillende tijden van
het jaar wordt binnen de grenzen van de
wettelijke norm overgelaten aan bet geor
ganiseerde bedrijf zelf, door middel van bet
geen wy thans de collectieve arbeidsover
eenkomst noemen. Deze arbeidersovereen
komst wordt dus uitgebouwd tot een be
drijfsregeling.
III. De mogelijkheid bestaat natuurlijk,
dat hier of daar de boeren en tuinders en/of
dé land- en tuinbouwarbeiders niet of niet
voldoende georganiseerd zpn om zelfstandig
een zoodanige bedryfsregeling te maken. Ook
kan het zijn, dat een enkelen keer de orga
nisaties niet tot overeenstemming kunnen
komen omtrent den inhoud der bedrijfsre
geling. In die gevallen behoort er een in
stantie te zijn, welke dan de taak der or
ganisaties overneemt en tot uitvoering brengt.
Deze instantie zou men kunnen noemen
landbouw- re3p. tuinbouwcommissie.
IV. Te dien einde zullen er gewestelijke
landbouw- reBp. tuinbouwcommissies (de
begrenzing van de gebieden zal niet moei-
lijk te vinden zijn) moeten worden m het
leven geroepen, die by falen in eerste m
stantie van het particulier initiatief zelf voor
de betrokken streek een bedryfsregeling
zullen samenstellen.
V Deze gewestehjke commissies worden
derhalve met zekere publiekrechtelijke be
voegdheden bekleed, hetgeen thans onder
vigeur van het huidige art. 194 der Grond
wet. („De wet kan aan andere dan in de
Grondwet genoemde lichamen verordenende
bevoegdheden geven") in ieder geval moge-
liJvïSDeze gewestelijke commissies zouden
moeten worden samengesteld: a. uit ver
tegenwoordigers van die organisaties van
boeren en tuinders en land- en tuinbouw
arbeiders, welke bü algemeenen maatregel
van bestuur hiervoor zullen worden aange_
wezen; b. uit eeu (bijv. den voorzitter) of
meer persouen, aangewezen door den met
de uitvoering van de wet belasten minis-
fcöT
VII. Wat betreft de contróle, uit te oefenen
op de naleving van de bedrijfsregelingen,
deze zou zeer wel in handen kunnen wor
den gelegd van het georganiseerde bedrijf
zelf, al dan niet met assistentie van dei ijks-
arbeidsinspectie en zooveel n°0l3iJ:-
Dit advies is door den R. K. Nederl.
Boeren- en Tuindersbond voorgelegd aan de
eewestelijkeorganisaties(Noord-Brabantsche
Chr Boerenbond, Limburgsche Land- en
Tuinbouwbond. Aartsdiocesane Boeren- en
Tuindersbond in het bisdom Utrecht en
Land:! en Tuinbouwbond m het bisdom
Haarlem.)
Door de Tweede Kamer aangenomen.
Na een korte discussie, waarbij van ver
schillende zijden den Minister van Landbouw
hulde werd gebracht voor zyn initiatief, is
de vorige week Woensdag het on'?erPY®^
wet, houdende voorschriften betreffende het
waarborgen van bepaalde eigenschappen of
hoedanigheid van uitgevoerde voortbrengse
len van het Land- en tuinbouwbedryf.door
de Tweede Kamer z.h.st. aangenomen.Door
een viertal afgevaardigden waren tevoren
eenige opmerkingen gemaakt. Aan de Han
delingen ontleenen wij het volgendel
Gaarne wil ik verklaren - aldus de Heer
Ebels - dat ik volkomen instem met de
strekking van het ontwerp, dat eischt waar
borgen voor de echtheid en deugdelijkheid
van de uitgevoerde producten. De positie van
den Nederlandschen landbouw onder de tegen
woordige, inderdaad soms moeiiyke omstan
digheden is zoo, dat het absoluut noodzake
lijk is, dat de kwaliteit van de uitgevoerde
producten aan de hoogst mogeiyke ®13?hen
voldoet, maar ook, dat zulks op de buiten-
landsche markt op duideiyke en onomstoote-
llike wtize aan den dag treedt.
De Heer Weitkamp, die vervolgens het
woord voerde, wees op het verzet, dat de
Kamers van Koophandel te Amsterdam
te Rotterdam tegen het vft?ontwe''P
den te moeten plegen. Dat isi wel een steik
bewijs - aldus de heer Weitkamp - van
oppervlakkigheid en gebrek aan "JZiChtvan
hetgeen hier voor den Landbouw op het spel
3t r>e' Heer Kortenhorst besprak een tweetal
punten als volgt: In het ontwerp is een
bepaling opgenomen, die mijn vollesympa
thfe helft, nJ. art. 8 lid 4, waarin te lezen
is, dat "geen maatregelen krachtens dat artikel
worden getroffen dan na gepleegd oveU38
met de organisaties van de daarbij belangheb-
beDe6 Heer Van Voorst tot Voorst besprak
ten slotte de noodzakelijkheid van aanneming
van het wetsontwerp in verband met de
maatregelen welke door het buitenland zijn
ëSDe Memorie van Toelichting op het wets
ontwerp is ook voor onze lezers zeer leer
zaam; waarom wij er het een en ander uit
TfCTnt in paragraaf 2 met de opsom
ming van een viertal bezwaren, welke onzen
export van Land- en tuinbouwproducten
bedreigen. Wij ontleenen hieraan het vol-
B6In de eerste plaats openbaart zichMn de
landen waarheen onze exportartikelen een
weg vinden, een steeds groeiende neiging
om zich van onzen invoer onafhankelijk te
maken en te trachten zooveel mogeiyk in
eigen behoefte te voorzien. Voorts worden
er in het buitenland, deels in verband met
bovengenoemd streven, doch ook ter beveili
ging van het land tegen invoer van waar
welke gevaar voor het optreden van besmet
telijke ziekten van dieren of planten oplevert,
of van waar, welke overigens met aan zekere
eischen voldoet, invoerverboden uitgevaar,
digd, welke den laatsten tyd in aantal zeer
z fn toegenomen. Geldt het bovenstaande
ten aanzien van het buitenland voor zoover
het voor onze landbouwproducten een afzet
gebied oplevert, een ander gevaar dreigt van
de zyde van de landen, die, sve"als
land, een belangryke export onderhouden,
maw. van onze internationale concurren
ten Het streven naar uitbreiding van den
afzet wederzijds, doet hier de belangen in
conflict komen, wanneer dat streven op een
zeffde gebied gericht is. Het wapen, waar-
mede deze stryd wordt gestreden, is, bij
conourreerende particulieren, bet opvoeren
i de kwaliteit der geleverde waar, ten
einde daarmede den tegenstander te over
treffen en te verdringen. De alom toenemende
reglementeering van den uitvoer is het gevolg
van dezen strijd. Aan het belang van de
instandhouding en zoo mogeiyk uitbreiding I
van den export ontleent do Overheid de
bevoegdheid om hare onderdanen te verbie
den, waren uit te voeren, welke niet aan
zekere vereischten voldoen. Vormen de in:
voerverboden, bedoeld in het schrijven van
het tweede onzen uitvoer bedreigend gevaar,
een rechtstreeksche beperking van onzen uit
voer, de hier bedoelde uitvoerreglementee-
ringen beïnvloeden niet minder onzen export,
al raken zy deze niet rechtstreeks. Het af
nemende buitenland zal immers het liefst
de noodige waren betrekken van het land,
dat de meeste waarborgen voor zyn uitvoer
biedt.
Aldus gezien, beperkt in theorie elk uit
voerend land, dat meer waarborgen geeft dan
Nederland, middellijk den Nederlandschen
uitvoer.
Deze in aantal snel toenemende invoer
regelingen in het buitenland mogen der
halve stellig als een onzen uitvoer bedrei
gend gevaar worden aangemerkt. Naast
bovengenoemde drie onzen uitvoer bedrei
gende gevaren, waarvan de oorzaak buiten
de landsgrenzen moet worden gezocht, doet
zich nog een gevaar kennen, hetwelk uit
het eigen land den uitvoer beloert. Bedoeld
wordt hier bet betreurenswaardige, maar
zich niettemin voordoende feit, dat sommige
producenten en handelaren zich niet ontzien
om, ter wille van een tydeiyk persoonlijk
belang, met voorbygaan van het algemeen
belang, dat in het bewaren van een najaren
verkregen vertrouwen is gelegen, waren aan
de buitenlandsche markt te brengen, die in
eenig opzicht den toets der critiek niet
kunnen doorstaan. Dit verschy'nsel, gevolg
als het is van een persoonlyke eigenschap,
of liever van het gemis van een zekere
eigenschap, is niet beperkt tot een bepaal
den tak van handel; het doet zich nu eens
b(j dezen, dan bij genen voor. Uiteraard haar
verhouding het meest ten aanzien van de
artikelen, welker uitvoer nog niet voldoende
op grond van hetzij een particuliere, hetzy
een Rijksregeling wordt gecontroleerd. Vol
doende zij voor dit doel te wyzen op het
niet genoeg te duchten gevaar, waaraan door
bedoelde praktyken onze uitvoer wordt bloot
gesteld, en op het onverantwoordelijke ge
legen in een daad van kortzichtig eigen
belang, waardoor een zorgvuldig opgebouwd
en ten koste van vee] arbeid en moeite ge
wonnen vertrouwen ernstig kan worden
geschokt.
Paragraaf 3. Door welke middelen is de
uitvoer tegen de vier in de vorige paragraaf
genoemde gevaren te verdedigen?
Tegen het eerste kan uiteraard weinig
meer worden gedaan, dan, in verband met
het tweede, het brengen van den uitvoer op
of boven het in het buitenland vereischte
peil. Het buitenlandsGbe invoerverbod weert
automatisch de zendiogeD, welke niet aan
de eischen voldoen. Dit middel kenmerkt
zich door een zekere passiviteit. Meer actief
het middel, dat kan worden aangewend
tegen de in de derde en vierde plaats ge
noemde bedreigingen van onzen uitvoer:
zooveel mogelijk waarborgen, dat de uit te
voeren producten bepaalde hoedanigheid of
eigenschappen bezitten (kwaliteits- of ga-
rantiemerk), opdat met goed gevolg aan de
concurrentie uit andere landen het hoofd
kan worden geboden en tevens de uitvoer,
zooveel als bereikbaar is, gevrijwaard worde
voor knoeieryen.
Dit middel heeft in de praktijk succes
gehad. Het particulier initiatief heeft, in
samenwerking met de Overheid, op zuivel
gebied, ten aanzien van den uitvoer van
boter en kaas met een gunstig resultaat een
reglementeering toegepast, waarbij ten aan
zien van het uitgevoerde product bepaalde
waarborgen worden gegeven. Ook op het
gebjed van den uitvoer van groenten, fruit
en aardappelen is, zij het in dit geval alleen
steunend op particuliere bemoeiing, het bier-
bedoelde middel toegepast. Het belang van
de beveiliging van onzen uitvoer is eenige
jaren geleden ook ingezien door eenige groote
organisaties van producenten en handelaren,
hetgeen in 1923 heeft geleid tot de oprich
ting van het Uitvoer Controle Bureau voor
groenten, fruit en aardappelen. Het Bureau
stelt zich ten doel te bevorderen, dat Neder-
landsche groenten, vruchten en aardappelen
op de buitenlandsche markten worden aan
gevoerd in zoodanigen toestand, wat kwali
teit, sorteering, verpakking, maat en gewicht
betreft, dat daardoor de naam van het Neder-
landsche product wordt hoog gehouden. In
het midden gelaten de vraag of het parti
culier initiatief kracht genoeg kan ontwik
kelen om den handel tot zuiverheid te dwin
gen (wat ernstig moet worden betwyfeld,
aangezien hij, die zich niet aansluit, vol
komen vry is) en de sanctie van Overheids
wege vooralsnog kan ontberen, moge deze
vrijwillige controleregeling hier worden ver
meld als bewijs, dat op verschillend gebied
van landbouwuitvoer in hoofdzaak geiyk
wordt gedacht.
Ook ten aanzien van andere agrarische
productie dan de bovengenoemde, waar de
gedachte in uitvoering is gebracht, wordt
het denkbeeld van het geven van waar
borgen by den uitvoer met overtuiging aan
gehangen. Van verschillende zyden hebben
der Regeering in den laatsten t(jd verzoe
ken bereikt tot het instellen van een con
trole op den uitvoer van andere landbouw
producten op soortgelyken voet als die op
den uitvoer van boter en kaas.
Dit streven heeft bij den ondergeteekende
alle sympathie, aangezien hij van meening
is, dat alleen door het geven van duidelijke
waarborgen aan de buitenlandsche koopers
en het saneeren van zijn uitvoer, Nederland
zich zal kunnen handhaven op de wereld-
landbouwmarkt en het hoofd bieden aan de
concurrentie van andere uitvoerende landen,
die door hetzelfde middel de aandacht g,
hunne waar trachten te vestigen. 1
Paragraaf 4.
Er zullen dus, naar zich met vrij grom,
stelligheid laat voorzien, binnen afzienbare
tyd op verschillende onderdeelen van j(t
uitvoer van landbouwproducten regeling
moeten worden getroffen, welke, hetzy m,,
het voorbeeld van de boter- en kaascontro](
zullen berusten op de uitgifte van een R(j),
merk als bewijs, dat de waar aan zekei
eischen voldoet of van bepaalde hoedanighej
is, hetzy zullen bestaan uit een regelisj
van den uitvoer zonder uitreiking van eet
merk, eveneens tot opvoering van de kwal)
teit van het uitgevoerde product. Tot dei
doel wordt hierby een ontwerp van wet aai,
geboden, waarin getracht is, het geheelt
gebied van den landbouwexport in den r\i,
men zin van dat woord te bestryken.
Om te vermijden, dat voor ieder nieu»''
gebied van landbouwuitvoer, waarvoor eei
contróle by uitvoer zal worden ingesteii
telkens een speciale wettely'ke regeling tot
stand zoude moeten komen, is in het onder
havige ontwerp de gedachte ontwikkeld om
in het leven te roepen een algemeene wet.
87.
28.
30.
t t den Hollander, burgemeester van
Middelharnis en Sommelsdyk.
NIEUWE TONGE.
Pobr a. C. en T. Breesnee.
Idr Visbeen, commissionair in veld
vruchten, auto-vrachtrijder,
r' Niekerk, administrateur (land-
Ja1" -.loanhonlr cm-7 1
bouw
boerenleenbank enz.).
OUDE TONGE.
Nieuwenhuyzen.
- n v Nieuwemiugjcou.
7A Tnnker en Co zaadhandel en zaadteelt.
4-0, JUU moohiniot an aop.rfit.fl.ria
M. v. Zoest, machinist en secretaris
land bouwvereeniging.
48. G. MUs, landbouwer.
49é' J. de Vos, vleeschhouwer en spek-
slagerij.
ACHTHUIZEN.
13. J. v. Dravik, vrachtryder.
DEN BOMMEL.
I 6. Dr. G. Kattenwinkel, arts.
20. L. H. Flooryp, vleeschhouwer en spek-
119.
ïtyksveldwachter.
OOLTGENSPLAAT.
welke aan de Regeering de noodige bevoegd. '.at Joh. Korteweg, timmerman
hpfifln RPAff.nni inrrovoi 7lVh non np/mnknlc»- r,-.«Innrfn
heden geeft om ingeval zich een groep belang
hebbenden tot haar wendt met het verzoek
om hare inmenging by een onderlinge con
tróle of ook voor het geval de Regeering
zelve meent het initiatief tot corrigeering
van eenig onderdeel van onzen landbouw
uitvoer te moeten nemen, aanstonds de noo-1
dige wettelijke stappen te doen. Het ontwerp!
bedoelt dus te geven den algemeenen grond
slag voor byzondere regelingen, welke ziet
ieder op eigen terrein bewegen.
Het kan zich derhalve bepalen tot alge
meene voorzieningen, welke by organieke-
regelingen voor zooveel noodig, kunnen wor
den aangevuld.
Eene bepaling is opgenomen, welke waar-1
borgt, dat steeds overleg met belanghebben
den zal worden gepleegd. Als vorm is ge
kozen de wy'ze van wetgeving, geiyk die
bekend is van de Plantenziektoweti een
algemeene maatregel van bestuur regelt ile
materie op grond van de onderhavige wets
bepalingen en wordt binnen korten tijd ge
volgd door een ontwerp van wet, waarin
dezelfde materie is behandeld. Zoo zullen
er, wordt het onderhavige ontwerp wet, met-
tertyd voor elk der daarvoor in aanmerkiDg
komende onderwerpen bijzondere wettelyke
regeliDgen ontstaan, waarbij gemakkeïyk
met bijzonderheden, aan elke speciale stof
eigen, kan rekening worden gehouden.
Paragraaf 5.
De redactie van art. 8 is in verschillende
opzichten ruim gekozen. Reeds is opgemerkt,
dat zoowel de hoedanigheid der waar ais
geheel, als bepaalde eigenschappen kunnen
worden gewaarborgd (kwaliteits- of garantie
keuring). Voorts is het mogelijk aan de uit
voerregeling een Rijksmerk te verbinden,
doch dit laatste kan ook achterwege blijven,
indien de omstandigheden dit eischen. Het
tweede lid biedt gelegenheid de bepalingen
algemeen of met betrekking tot slechts
enkele landen te doen gelden.
Het derde lid stelt de mogelykheid open
tot ontheffing in bijzondere gevallen, waar
mede in de eerste plaats zijn bedoeld de
onvoorziene en thans uiteraard niet bekende
gevallen, die altyd plegen voor te komen,
doch voorts ook het geval, dat eene uitvoer
regeling berust op eeu contróle, door het
particulier initiatief onderhouden, en er om
eenige reden stagnatie in die contróle ont
staat of misschien de contróle geheel zou
worden gestaakt, in welk geval het Rijk de
contróle zon moeten overnemen, hetgeen in
vele gevallen niet mogeiyk zal zijn. Ten einde
in zoodanig, niet waarschynlijk doch even
min ondenkbaar geval niet geheel aan een
onwrikbaar wetsvoorschrift onderworpen te
zijn, is de bevoegdheid, in het derde lid
bedoeld gegeven. Zooals de redactie reeds
duidelyk uitdrukt, zal qr alleen in abnormale
omstandigheden gebruik van kunnen worden
gemaakt. Het vierde lid waarborgt het be
waren van verband met de kringen van
belanghebbenden. Ten aanzien van art. 10
zy opgemerkt, dat de praktijk heeft geleerd,
dat tot het waarborgen van bepaalde eigen
schappen of hoedanigheden van waren prys
wordt gesteld op een Ryksmerk als een
goede introductie voor de waar.
Bij art. 11 is er aan gedacht om bij deze
regeling een zoo ruim mogeiyke plaats te
geven aan het particulier initiatief, indien
dit zich althans op eenig gebied in staat
acht en bereid is op te treden. Instellingen
als byv. het Uitvoer Contróle Bureau, dat
zich, gelijk in paragraaf 3 is uiteengezet,
reeds op het gebied van uitvoerkeuringen
heeft bewogen komen in dit verband voor
samenwerking met de Overheidsorganen in
aanmerking.
DE TUINDERIJ.
TELEFOON.
Nieuwe abontie's.
MIDDELHARNIS.
165. J. de Bonte, secretaris landbouwver-
vereeniging Dirksland en Omstreken,
Dirksland.
247. A. Groenendyk, auto-vrachtrijder.
2. P. H. Boekhoven, drukkery en boek
handel.
71. M. S. Zeedyk, landbouwer.
1527. D. H. Israël, vrachtryder, Melissant.
248. W. v. d. Velde, landbouwer, Som
melsdijk.
249. H. v. Es, Korteweegje, Sommelsdyk.
166. H. Braber, manufacturen, Dirksland.
167. Blok en Kole, typ- en copiêerinrichting
en kruidenierswaren, Dirksland.
42.
43.
44.
45.
46.
31.
31.
44.
22.
Gemeentearts.
D. Kamp, emaille, ijzerwaren en ge
reedschappen.
J. Overbeeke, assuradeur.
W. Voogd, boekhouder.
O, L Breeman, auto-hersteller en
verhuurder.
G. Kamp, vrachtryder.
OUDDORP.
M. v. Damme, smederij en handel in
landbouwwerktuigen.
J. Dorsman, meubelhandel.
P. B. Crezee.
HERKINGEN.
A. W. Soeteman, auto-verhuur,
MIDDELHARNIS. Het bericht in ons blad
an Zaterdag J.l. over de afsluiting van den
lonkeren weg is niet juist. Niet de Heer
Vermaas, doch de Heer H. Vermaas Kz
eeft de afsluiting aangebracht.
In verband met de Blauwe Week-actie
iold de afdeeling Middelharnis-Sommelsdyk
an de Nederlandsche Vereeniging tot Af-
ichafflng van Alcoholhoudende Dranken
aterdagavond een openlucht-meeting op het
puiplein. Als spreker trad op de heer De
nes, Voorzitter dier vereeniging, die voor
en talrijk publiek het alcoholvraagstuk
uiteenzette, daarbij op zeer duidelyke wyze
met behulp van verschillende citaten van
professoren en doctoren aantoonende, de ont
zettende gevolgen van het alcoholgebruik
voor onze samenleving en de ontzaglijke
sommen die besteed worden hier en in het
buitenland aan het drinken van alcoholische
dranken. Ook zeide spreker dat het aantal
tuberculose-gevallen onder de glasblazers en
hun gezinnen te Leerdam sterk verminderd
was, sindsdien men geen alcoholische dranken
meer gebruikte onder het werk. Spreker
wekte vooral in zyn rede de onderwyzers,
predikanten en gemeenteraadsleden op om
mede te werken, moreel en fluantieel, deze
nuttige en hoogstnoodzakelijke taak van de
Drankbestryders-vereenigingen te steunen.
De boeiende rede, die eindigde met een aan
sporing om de nieuwe leefwyze te volgen,
werd met applaus beloond.
De heer. J. Kroos heeft onderhands van
de bouwondernemers Kroos en Dykers een
nieuwe woning gekocht aan het Marietjespad.
Zaterdagmiddag is het zoontje van den
landbouwer P. Verolme naar het ziekenhuis
te Rotterdam vervoerd eu 's avonds nog ge
opereerd, welke met gunstig gevolg is ge-
maar als ze L;
voorzet van St
geefbal" van e
de bal precie.'
keurig doelpur
Na half timi
mee. Dit schy
Fun wordt mej
geprobeerd of
Als D. L. v. H
moeten doen
-blauw doi
man gestopt
Lajos van plar
hy rakelings o
een allermerk
Flakkee-aanval
voor den doel:
stil, neemt e
keurig langs dé
De fut gaat
er niet meer.
kamp waarin
van haar 2de
dere-wedstryd-
Een te lovei
te krygen.
Centrale Veilii
1
Veiling v
Bloemkool le
2e
3e
4e
Komkommers
Sla le soort
Sla 2e soort
Slavellen 2,r
Rabarber ƒ6,41
Radijs 2,90
Asperges 41
Tulpen 11,—S
Spinazie 6,7
Postelein 2£
Snijboonen
Boter 0,94 t
Kaas 20 plus
(volvet) I
Donderdagavond 7 uur hoopt voor de
Geref. gemeente op te treden Ds. A. de Blois,
Bevestiging van lidmaten.
De stoomboot „Middelharnis" heeft
Zondagmorgen in de vroegte een reis naar
Rotterdam gemaakt, daar de beer A. Visbeen
uit Nieuwe Tonge spoedig in het ziekenhuis
moest worden geopereerd.
Postduiven-sport. Op Zondag 2 Juni
zal de P. V. „Seinpost" deelnemen aan een
wedvlucht vanuit Orleans (Frankryk) afstand
458.407 K.M. 's Morgens 6 uur zullen de dui
ven worden losgelaten.
Onze dorpsgenoot de heer Chr. F. Hóssen
Directeur der Ambachtsschool, is door de
Democratische Partij candidaat gesteld in
het kiesdistrict Dordrecht voor lid van de
2e Kamer Staten Generaal en wel als no. 5
op de l(jst.
SPORTNIEUWS.
VOETBAL.
Het is merkwaardig by het voetbalspel.
Wanneer een der partyen merkt dat ze ster
ker speelt, dan is het net, alsof in alle linies
de tegenparty de mindere is. Zoo was het
Zondag ook.
Niet dat we van onze geel-blauwen zulk
een geweldig spel hebben gezien. De warmte
zorgde hier wel voor. Maar zoo af en toe
zag je opeens de Flakkeesche superioriteit
over D.L.v.H. Zoo al kort na'tbegin,toen
na een voorzet van links, èn de doelman
en de backs der Rotterdammers niet wisten
hoe precies in te grijpen en zy voor ze
wisten wat gebeurde, een ferm scherp schot
van Korteweg langs den te laat uitloopenden
doelman in 'tdoel zagen suizen.
D.L.v.H. blijft nog een poosje van streek
dl gaat het beter boteren in de achterhoede
Veiling vt
Bloemkool le
2e
3o
Sla f 4,40 tot
Rabarber 7,
Radgs ƒ4,-
Asperges 37
Spinazie 2,4
Postelein 11
Tomaten (gesc
Boter 0,70 t
SOMMELSD
Slis en van d
van den gem^
Burgemeester
leidingvraagst
dyk opnieuw
deskundige vt
willen zorg di
A.s. Zon
Herv. op te
Lth. Predikan
in de zaal v
Langeweg alh
STELLEND
120 H.L. aard
De raad
voor een alg
tegen a.s. Do
4 uur (zomert
Zaterdag
ongeluk, by h
hand zoodani
hulp moest v>
Maandag
kansje 100
het zeer loone:
zich gereed v
GOEDERE
enkele vissch
ansjovisscheri
de vangsten
met de garn
gaan nu de r
weer een uitl
De he<
adspirant wal
De 6-jai
spelen in de
door G. West
OUDDORP
de kerkekam
heid tot aan;
- De gan
loopen week
dag en schui
In de weer
gevangen.
NIEUWE
zyn uit deze
aardappelen
Zaterd;
eeniging N.
tegen Xerxes
een 4—2ned
eindigde.
De ver!
de T. B. C.b
te opgebrach
- Ds A.
beroep naar
aannam, hoo
te nemen va
te en op Zot
trede te do!
hier.