INGEZONDEN STUKKEN
Marktberichten.
Plaatselijk Nieuws.
ONZE EILANDEN VAN WOENSDAG 5 DECEMBER 1028.
in Amerika de wolken steeda donkerder
worden en het gevaar voor onzen export
met iedere zending, die ongecontroleerd, naar
Amerika gaat, toeneemt, geeft onze regee-
ring het bewijs, niets geleerd te hebben
uit al de ellende, die de tuinbouw by zijn
export naar Amerika heeft ondervonden.
In plaats van met de belanghebbenden
mede te werken in het pogen om uitsluitend
prima waar naar Amerika te exporteeren,
op welke wijze alleen nog een, zjj het dan
geringe kans bestaat om onzen afzet naar
Amerika te behouden, laat zp na wat haar
een dure plicht is.
Wij zpn bitter teleurgesteld, dat na ander
half jaar wachten niets, maar dan ook niets
gedaan is om aan den wensch der belang
hebbenden te voldoen om den export naar
Amerika te verzekeren.
De herhaalde waarschuwingen door tal
van rapporten en aanwijzingen, die w(j uit
Amerika ontvingen en ook de regeering
bekend zijn, die wijzen op de driDgende
noodzakelijkheid van een beperking van
onzen export door uitsluitend eerste kwali
teit producten, producten, welke aan de
Amerikaansche eischen voldoen, slaat onze
regeering met verbijsterende kortzichtigheid
in den wind.
In plaats toch van het U.C.B. te steunen
en haar medewerking te verleenen, dat naar
Amerika alleen producten worden verzonden,
die aan de eischen van het U.C.B. voldoen,
eischen, die ln overeenstemming zijn met
de voorwaarden, die de Amerikaansche
regeering stelt bi) den invoer onzer producten,
schijnt de regeering van meening te zijn,
dat een simpel certificaat van den Planten-
ziektenkundigen Dienst onzen in Amerika
ernstig bedreigden export kan redden.
Het gaat bij onzen export naar Amerika
niet om een enkele luis of zwam. Wat is
er met onzen planten- en bollenexport met
certificaten van gezondheid bereikt? De
Amerikaansche gezondheidsdienst lapt de
certificaten van gezondheid aan zijn laars.
Alleen met een aan alle eischen voldoend
product hebben wy in Amerika nog een kans.
Zijn onze buitenlandsche voorlichtings
dienst en onze regeering zoo weinig op de
hoogte, dat zjj nog niet weten, dat het buiten
land en in het bijzonder de Amerikaansche
markt veel meer eischt dan een verklaring,
dat een of andere microbe op de zending
niet voorkomt?
Als de regeering zoo voortgaat, als zij niet
inziet, dat het de hoogste tijd is haar steun
te geven in den vorm en op de wijze als de
zich steeds wyzigende omstandigheden het
vereischen, dan zal zy een zware schuld op
zich laden. Dan zal de regeering verantwoor-
deiyk zyn voor het verlies van de Ameri
kaansche markt voor onze groenten en fruit,
omdat zy haar steun onthield aan het door
voeren van een maatregel, die in het gun
stigste geval alleen nog maar in staat is
het gevaar, dat onzen export in Amerika
bedreigt, af te wenden. Met minder dan
een vrijen export naar alle landen kan de
tuinbouw niet toe. Wy maken daarvoor
aanspraak op den volledigen steun onzer
regeering.
De Tuinderij.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Stukken die
volgens het oordeel der Redactie niet aan den eisch van
uiterste beknoptheid voldoen, worden terzijde gelegd.
Kopie wordt niet teruggezonden.)
Middelharnis, 3 Dec. 1928.
Geachte Redactie,
Wy verzoeken U een weinig plaatsruimte
om te antwoorden op den zydelingschen aan
val, welken de heer Dijkers in den raad van
Sommelsdyk heeft gedaan op onze Ned. Ver.
tot Afsch. van Alcoholh. Dranken.
Genoemde heer heeft een paar zinnen uit
ons orgaan geciteerd en daaruit geconclu
deerd, dat onze vereeniging anti-cbristeiyk
is. Deze zinnen werden genomen uit het vol
gende artikeltje.
Christelijk.
Dit is het hoekje voor genoegeiyk gekeu
vel, een grapje, ook wel eens een ernstig
woord. Als ik voor deze rubriek tik, is myn
schryfmachine geen machinegeweer; in vin
nige polemiekstemming zet ik me in dit
hoekje niet neer. Ik zit hier als een vrien-
deiyire, ouwe heer, op wien niemand boos
wordt. Hoekig is dit hoekje nooit.
Eenige weken geleden schreef ik, dat het
„Brüderlein trink" een geliefd nummer is op
het repertoire van de Christelyke radio.
Daarop kreeg ik een brief van de Ned.
Christelijke Radio-Vereeniging, waarin de
secretaris zoo goed is de onderstelling neer
te scbry'ven, dat ik zeker niet bewust on
waarheden publiceer, maar hij tart me, het
program zijner vereeniging mee te deelen,
waarop dit drinkliedje voorkomt.
Beleefd deelde ik hem daarop mee, dat er
nog een andere Christelyke radio is dan van
zyn vereeniging, dat de Huizer zender im
mers door drie Christelyke vereenigingen
gebruikt wordt. Het lunchprogram van den
KRO. geeft meermalen tango's en dergelyke
moderne dansen, ook cabaretliedjes, waar
onder het Brüderlein.
Tweede brief van de Ned. Christelyke
Radio-vereeniging. Erkend wordt dat de K.R.
O. als een Christelyke vereeniging moet wor
den beschouwd Maar het groote publiek
denkt bij Christeiyk aan Protestantsch Chris
telijk en daarom heeft de Hoekjesman de
Ned. Christelijke Radio-vereenigiDg toch ge
blameerd, zij het onbedoeld.
Daarmee is deze zaak afgedaan. Voor zoo
ver my bekend, heeft de Ned. Christelyke
Radio-vereeniging nooit uitgenoodigd om te
drinkeh, noch verleid om te steppen.
In de groote industrie-centra wordt het waschgoed op een zware
proef gesteld. De kleeding, de gordijnen, alles heeft het hard te verduren.
Toch weten de huisvrouwen het waschgoed keurig schoon te houden.
Léés wat twee huis
vrouwen uit Indu
strie-centra zeggen
over Sunlight Zeep
\v
V# #e A
o''C 'do, «j.
&4(6-49
De oorzaak van het misverstand ligt niet
by my, maar by de orthodoxe Christenen,
die zich het alleengebruik van den naam
Christelijk hebben toegeëigend. Ik wensch
dat niet in de hand te werken en biyf het
woord Christeiyk in meer algemeenen zin
gebruiken. De V.P.R.O. is my even Christe-
ïyk als de Ned. Christelijke Radio-vereeni
ging en ook de Kath. Radio-omroep sluit ik
niet buiten het Christendom. Zelf ben ik lid
van een Christelyke kerk, ook al geloof ik
niet in den zondeval noch in de onfeilbaar
heid van den bijbel en ik meen, dat onze
N.V., door dronkaards te redden en beter nog
door te waken dat menschen niet op den
weg van het alcoholgebruik verloren gaan,
zeker Christeiyk werk verricht, al is de
apostolische geloofsbelijdenis in ons regle
ment niet opgenomen-.
Er liggen nog eenige pijlen naast my over
den naam Christelijk, de bitterheid en hoon,
die deze naam verwekt, maar die laat ik lig
gen, om het rustige, gezellige karakter van
myn Hoekje niet te verstoren. J.A.B.
Met den laatsten zin bedoelt de schryver
natuurjyk niet, dat de naam christeiyk altyd
hoon verwekt (bij gebruikt dezen naam im
mers zelf ook in zyn artikeltje), maar alleen,
wanneer deze naam gebruikt wordt voor zeer
onchristelijke bedoelingen. Ieder oprecht
christen zal dat iript hem eens zyn en zich
hierover verheugen.
Als we nu nog vermelden, dat de schrijver
zelf predikant is, dan zal de heer Dykers
wel zoo verstandig zyn, zijn vergissing in
te zien en dit te erkennen. In onzeN. V. is
plaats voor christenen van allerlei schakee
ring.
Mocht hy hiervan nog niet overtuigd zijn.
dan is één van onze bestuursleden bereid
met hem in het openbaar van gedachten te
wisselen over de vraag: „Is het streven van
de N. V. christeiyk, ja of neen?"
Namens het bestuur,
C. DE BRUIN,
Secrt.
ROND SINTERKLAAS.
„Sinter Klaas! goed heilig man!
Trek jou beste tabberd an.
Rijd er mee naar Amsterdam
Van Amsterdam
Ja, waarheen niet? Als we de geschiedenis van
dezen heilige trachten te achterhalen, dan komen
we al heel spoedig tot de ontdekking, dat hij op
zijn mooien schimmel, vergezeld van een zwarten
knecht, de boemen der kinderkamer, de geheele
wereld heeft rondgereden.
Menigeen zal zich afvragen wie is toch die
St. Nicolaas geweest? Wat heeft hij gedaan- om,
eeuwen na zijn dood, nog zulk een rol te spelen,
zoowel in de kinder- als in de menschenwereld.
Volgens het oude groote woordenboek van Hoog
straten en Nidek, dateerende uit de vorige eeuw, is
St. Nicolaas in het begin der vierde eeuw bisschop
geweest van Myra, in Lycië, en op een boven
natuurlijke wijze tot dit hooge ambt geroepen. Er
moest n.l. een nieuwe bisschop gekozen worden en
de andere bisschoppen wisten niet, wien zij als
zoodanig zouden kiezen. Zij ontvingen een godde
lijk bevel om diengene te ordenen, dien men daags
daarna, bij het openen der kerk, het eerst aldaar
zou vinden.
Nicolaas werd door den geest Gods er heen ge
leid, en niettegenstaande dat hij zich met hand en
tand tegen zijn ordening verzette, vond deze toch
plaats onder de toejuichingen der geloovigen. Als
bisschop werd hij wijd en zijd bemind en vereerd
om zijn zachtmoedigheid en liefdadigheid, evenals
om zijn ijver voor den christelijken godsdienst en
zijn rechtzinnigheid in de leer. Door zijn toedoen
werden vele tempels der heidenen, mitsgaders
alles wat aan dit heidensche geloof herinnerde,
vernield en zelfs na zijn dood bleef hij voortgaan
met weldaden, want uit zijn graf vloeide vocht
dat vele ongeneeslijke kranken genas. Zijn stoffe-
ijk overschot werd in de elfde eeuw overgebracht
naar Bari in Italië en volgens de overleveringen
ging hij ook hier voort met het doen van weldaden
en wonderen.
Dit zou ons dus omtrent de historische per
soonlijkheid van den heilige een houvast geven,
ware het niet, dat de schrijvers van dat woorden
boek ons hierna meteen elke houvast weer meteen
ontnemen, door hun eigen twijfel aan de waarheid
van bovenstaande. Het overbrengen van het lijk
naar Bari is louter fantasie en de volledige lijst
van de bisschoppen, die het concilie van Nicea
bijwoonden, vermeldt geen Nicolaas daaronder.
Een lijst van vrome bisschoppen, die in den tijd
waarin hij geleefd moet hebben, deel hadden aan
het bestuur der kerk, vermeldt eveneens geen
Nicolaas.
Ondanks den twijfel, of er wel ooit zulk een
heilige St. Nicolaas heeft bestaan, zijn er ook in
ons land verscheidene berichten omtrent hem in
omloop, ofschoon deze berichten meer geschikt
zijn om onzen twijfel te rechtvaardigen, dan die te
doen logenstraffen.
St. Nicolaas is een der voornaamste schutS'
heiligen van Friesland en de voornaamste koop
steden van ons land, hielden hem voor haar
patroon, o.a. Kampen, Stavoren en Amsterdam.
Ook de zeelieden beschouwden hem als hun be
schermheilige en schipbreukelingen in nood riepen
zijn hulp en bescherming in.
Door het lezen van zijn levensbeschrijving wor
den we trouwens niet veel wijzer en om meer
helderheid te brengen omtrent zijn bestaan,
dienen we verder terug te gaan tot in de tijden
vóór het Christendom en moeten \ye den tijd
beschouwen (December) waarin zijn feest valt.
Van oudsher was December een heilige maand en
de eigenlijke heilige tijd liep van 6 December tot
6 Januari. Gedurende dezen tijd rustte alle arbeid,
zoowel veld- als akkerbouw. Het moedwillig ver
storen der rust van den heiligen tijd veroorzaakte
allerlei plagen en de dader hiervan kon zich hier
door soms zeer strenge straffen op den hals halen.
Gedurende dezen tijd moest alle arbeid rusten, het
land mocht niet bemest worden, het linnen niet
gewasschen, het koren niet gedorscht en zelfs
geen brood worden gebakken. Overtreding hiervan
bracht volgens het toen heerschende geloof onge
dierte over het vee.
In dien tijd, verlieten de onsterfelijke goden den
hemel en bij storm en donder hoorde men het
getrappel van hun paarden en het ratelen van
wielen van hun wagens. De bewoners deden uit
angst de deuren dicht, vreezende den toorn van
den machtigen god Wodan, de heer des hemels,
van wind en lucht. Hij verscheen niet alleen in zijn
door niets gebreidelden toorn, doch ook in vriende
lijker, minder vreesaanjagende gedaante en wel
als een vermoeide reiziger. Dan droeg hij een breed
geranden hoed, den wolkenhoed, en een donker
blauwe gevlekte mantel (wolkenkleed) omhult zijn
armoedige gestalte en uit niets blijkt, dat de aldus
vermomde niemand anders is als Wodan, de
machtigste en meest gevreesde onder de talrijke
goden. Die hem niet gastvrij ontvangt, die zijn
plichten der gastvrijheid verzaakt, die kan rekenen
op een zeer strenge bestraffing, doch die hem
gastvrij alles ter beschikking stelt, die zal ge
nieten van de rijkste zegeningen.
Wodan vermomt zich op zijn tochten steeds
zoodanig, dat hij onherkenbaar is en kan ook op
zijn wolkenschimmel, op zijn ros Sleipnir, dat
middels zijn acht voeten in duizelingwekkende
vaart langs en over de wolken klieft, de aard
bewoners bespieden. Als in den heiligen tijd een
geheimzinnig ruischen gaat door woud en boom
gaard, dan is de aardbewoner verheugd, omdat dit
voor hem het zekere bewijs is, dat Wodan, middels
zijn tooverroede velden en boomgaarden zegent,
waardoor nieuwe wasdom ontstaat en tevens de
hoop op een goeden oogst. Ter zijner eere werden
groote feesten gehouden, doch waar Wodan in
hun oogen nog te verheven was om hem iets te
offeren, bepaalden deze offers zich enkel tot kleine
gaven voor zijn paard. Hier hebben we dus een
verklaring voor het bosje hooi, de kool en moes
bladen. die wij als kleuters in een klomp of schoen
onder den schoorsteen zetten. Ook deze offers aan
Wodans paard bestonden slechts uit een bosje
hooi of stroo. De komst van Wodan, van den
heiligen tijd, stemde de menschen gul en vroolijk,
dies vierden ze feesten en gaven elkander in naam
van Wodan allerlei geschenken. Deze feesten
werden gehouden op heilige plekken in bosschen,
waar de oude boomen aan de goden waren gewijd.
Deze oude gebruiken waren zoo diep geworteld,
dat de kerk hiertegen vruchteloos heeft gestreden.
De eerste predikers, die deze heidenen tot het
Christendom bekeerden, hebben dezen strijd dan
ook langs andere wegen moeten voeren en ze
hebben dit met beleid gedaan. Toen zij inzagen, dat
het niet baatte, indien ze evenveel zoo niet meer
kwaad vertelden van de oude goden, als de volks
mond goed van hen sprak, hebben ze hierin berust
en waar mogelijk partij van getrokken. Op de
oude, heilige plekken, waar de bevolking sinds
eeuwen hun feesten hadden gehouden, verrezen
Christenkerken, werden de oude, aan de goden ge
wijde boomen uitgeroeid. De plaatsen blijven dus
heilig als weleer, het water uit de heilige bronnen
bleef zijn kracht behouden, doch ontleende deze
kracht enkel en alleen, omdat ze gezegend werd
uit naam van den God der Christenen. Zoo bleven
zelfs met medewerking van de kerk de oude natuur
geesten bestaan, leefden ze voort door alle eeuwen
heen, wijl ze werden gewijd aan de nieuwe heiligen
of aan voorvallen in de schrift vermeld.
Sint-Nicolaas was te Amsterdam in de eerste
eeuwen van zijn bestaan de populaire heilige van
allerlei takken van het openbare leven. Men hield
zoowel van de „claeskoecsegens" als van de
„slickerdemick", en de kleine „claesmannetjes."
Dit alles stond in een keur van 1663 als „poppe-
goe" bekend en deden ieders oogen van begeerlijk
heid schitteren.
Zoodra de dienst in de kerk was afgeloopen, ver
zamelden zich de kerkgangers op den Dam, omdat
het daar Sinterklaasmarkt was, die dan geheel
bezet was met talrijke kraampjes, waar van alles
en nog wat te koop was. Daar kwamen eveneens
vrienden en vriendinnen en er werd uitbundig
gefeest, tot ver na het middernachtelijk uur.
Het middelpunt der vereering van Sinterklaas
was aan de Oude Zijpe, in de hem gewijde kerk,
waar zijn van louter zilver gegoten beeld stond,
dat de kapitale som van 948 gulden had gekost, een
bedrag dat in dien tijd buitengewoon veel was.
De hulde aan Sinterklaas heeft zich van liever
lede verplaatst van de kerk naar de banketbakker,
waar in- en uitheemsch fabrikaat in felle concur
rentie treedt met het eenvoudige, doch niet
minder smakelijke sinterklaasgoed.
Veel is er van al deze oude tradities reeds ver
loren gegaan, doch dit is geen reden om het res-
teerende te vergeten.
Vier dit feest met opgewektheid, maak het tot
een feest voor Uw naaste omgeving, vergeet vooral
de armen niet, en werk mee om het nationaal
bewustzijn op dit punt levendig te houden.
Vee en Paarden.
ROTTERDAM, 3 December. Ter Veemarkt
waren heden aangevoerd: 556 vette runderen,
236 vette kalveren, 1252 schapen of lammeren,
958 varkens. Prijzen per K.G.koeien 2631
c., 4244 c., 4951 c.ossen 37J c., 40421 c.
4548 c.; kalveren 6065 c., 12\77£"c.,
8590 c.schapen 30c., 35 c., p.p.; lammeren
2229 per stuk; varkens 36 c., 37 c., 37J c.
Aanvoer van koeien en ossen was zeer ruim.
De handel was redelijk en de prijzen bleven
vrijwel op dezelfde hoogte. En énkel puik beste
koe ging nog tot 2 cent boven noteering.
Stieren waren hoegenaamd niet aangevoerd,
derhalve geen noteering.
Vette kalveren waren ruimer aangevoerd.
Redelijk|handel en de prijzen bleven stationair.
Een best kalf fing nog tot 5 cent boven no
teering.
Schapen en lammeren aanvoer flink, handel
willig en de prijzen bleven op dezelfde hoogte.
Aanvoer van varkens was niet zoo ruim. De
handel was wegens korten aanvoer williger en
de prijzen waren iets stijver dan vorige week
AMSTERDAM, 3 December. Ter veemarkt
waren heden aangevoerd: 428 vette koeien,
waarvan de prijzen waren: le kwal. 100112
c., 2e kw. 8098 c., 3e kw. 6678 c., per
kg. slachtgewicht; 100 kalf- en melkkoeien
300400 per stuk; 45 vette kalveren le kw.
100—110 c., 2e kw. 88—98 c., 3e kw. 74—86 c„
per kg. levend gewicht; 50 nuchtere kalveren
14—22, 136 schapen 34—40, per stuk730
varkens, Holl. le kw. 8587 c., 2e kw. 8085
c., Overz. en Geldersche le kw. 85—87 c.,
vette 8385 c., per kg. slachtgewicht, afloop
lager; 77 paarden 100—225 per stuk.
Granen, enz., Meel en Oliën.
ROTTERDAM, 3 December. Fijne zaden
(Boerennoteering): blauw maanzaad 34—36,
karwijzaad 36—38, voerlijnzaad 17—18,
zaailijnzaad 20—211, alles per 100 kg.
ROTTERDAM, 3 Dec. Binnenl. granen en
peulvruchten. Tarwe tamelijk ter markt lager
verkocht, van 11,4011.40, bijzonder geval
iets meer betaald; voerkwaliteit 1111 20.
Gerst Chevalier lager, 11.75—12.
Haver, eveneens lager,' 10.7511.25.
Erwten, kleine groene, Schokkers en bruine
boonen bij klein aanbod lager verkocht. Alles
per 100 kg.
Rotterdam, 3 December. Buitenlandsche
granen. (Bericht van de makelaars Hagenbeek
Van der Schalk). Stemming kalm.
Rogge. Western, no. 2 disp. 12, id. stoo
mendf 12,— 75/6 K.G. Bulgaar stoomend
12,60, 75/6 K.G. Helena Dec.-afl. 13.
Gerst. Amerikaansche no. 2 disp. 180, is.
aangekomen en stoomend 178, Canada no. 3
disp. 213, id. stoomend 209, 64/5 K.G.
Donau disp. 212.
Haver. Canada no. 3 disp. 11,60, 38 Pd.
White Clipped no. 2 disp 10,80, 57/8 K.G.
Duitsche/Oostzee disp. 11,40, 53/4 K.G.
idem stoomend 11,20.
Mais per 2000 kilos. Amenk. mixed deze
week gewacht 222,— idem stoomend 220,—
idem Jan./April lev. 214,La Plata disp.
f 224,— idem aangekomen 222—221, idem
stoomend 221, witte platte Z.Afr. N 2 aange
komen 224,— idem N 2 stoomend 222.
In publieke veiling werden heden verkocht:
ca 200 ton B/S La Plata van 213—205 per
2000 k. plus 1 pet. veilingskosten.
AMSTERDAM, 3 December. Bmnenland-
sche granen (boerennoteering) roode tarwe
f 10111, witte tarwe 11—114, rogge
10|—11, chevaliergerst 11—11.75 haver
10,25—10.75, duivenboonen 14—16, paar-
denboonen 12.2512.75, groene er ten
18—20, alles per 100 kg.karwijzaad 0—
20.25 per 50 kg.
Boter, Kaas en Eieren.
APELDOORN, 3 December. Eieren. Aan
voer 15.000 stuks. Prijzen van 10—12, mid-
delmarkt 11.25 de 100 stuks. Handel gewoon.
OUDEWATER, 3 December. Kaas. Aan
voer 108 partijen, tezamen 4860 stuks, we
gende 24.300 K.G. Eerste soort Gouda met
fijksmerk 53—56, idem mindere 49—52;
zonder rijksmerk ƒ49. Handel flauw.
TIEL, 3 December. Aanvoer 24.000 eieren,
prijs 9—101 de 100 stuks. Voorts 36 kg.
boter, prijs 2.202.40 per kg.
Groenten, Fruit en Aardappelen.
AMSTERDAM, 3 December. Aardappel-
markt. De prijzen waren heden onveranderd.
Aanvoer 1 lading of 851 H.L.
Huiden, Leer, Wol, Diversen.
ROTTERDAM, 3 Dec. Vlas. Op het land
bestond er de vorige week goede vraag en er
werden verschillende partijen voorjarig vlas
in de lage soorten verkocht. Heden aan de
beurs bestond de aanvoer uit 47 balen blauw;
80 balen Groningsch; 6 balen wit; 138 balen
geel en 6 balen dauwrootvlas. De vraag was
goed en bijna de geheele aanvoer kon tot
vorige weeks prijzen verkocht worden.
Lijnzaad prijzen onveranderd. Kleine aan
voer.
HE
de
reap.
week
paarc
deze
betall
kanti
dus e
Kerk
bidet
en zi
schol
drik
Stout
Ve
Tong
sant.
ST
ben
en g
bij dl
sches|
uien,.-
is hel
diak<|
Gol
KG.
zondi
Herv
van
Ol
Hervl
hun
stam
open
die a
werd
hede
leder
lecte
Keri
jaar
en i
verse
dicht
Er w
week
ben
MIDDELHARNIS.Zondagavond is de wed.
G. van Loon naar het ziekenhuis te Rotter
dam vervoerd tot het ondergaan van een
operatie.
Het -woonhuis met tuin van de wed.
J. C. Vermeer aan den Stationsweg werd
ingezet door H. Matze op 3140,—
Zondag is in de Ned. Herv. kerk nog
aan nagiften voor de Oogstcollecte ontvangen
100 gulden.
Donderdagmiddag half twee zal in de
Bewaarschool het Sint Nicolaasfeest worden
gevierd.
Bij den Kolenbond „Ons Belang" zijn
aan de beurt van aftreding: als bestuurslid
J. Boeter Cz. en J. v. d. Meide Jz. en als
commissaris Matth. van Eek.
Door het bestuur der Landarbeidersver.
eeniging „Vooruitgang" is eenewyzigiDgin
de Statuten aangebracht ingevolge Kon.
besluit van 27 Januari 1928, overeenkomstig
art. 22 2e lid der Landarbeiderswet. Ge
durende veertien dagen ligt deze ter inzage
bij den secretaris A. Baart, Burg. Bouman-
plein.
Verleden week zijn van hier uit de kaai
vervoerd ruim 2300 H.L Eigenheimer-aard
appelen, welke zyn gekocht h 2,26 per
70 kilo.
Maandag j.l. was het 40-jaren geleden
dat de heer Jacob van Zetten in dienst trad
bij de N.V. Flakkeesche Boek- en Handels
drukkerij alhier.
Veertig jaren; het is een heele tijd als
men het voor den boeg heeft. Veertig jaren
dienstvervulling, het is een niet veel voor
komend jubileum.
Namens de Directie werd hem als aandenken
aan dezen dag, als blijk van waardeering voor
zijn toewijding en trouw een gouden horloge
met inscriptie aangeboden.
Het gezamenlijk personeel schonk hem een
boekenkast en Swan-vulpenhouder.
Centrale Veiling voor Goeree Overflakkee
te Middelharnis.
Veiling van Vrjjdag 30 November 1928.
Savoye kool ƒ2,— tot 5,per 100 st.
Roode kool 1,60 tot 6,60 per 100 stuks.
Wittekool 0,50 tot 2,- per 100 stuks.
Bloemkool 0,80 tot 8,50 per 100 stuks.
Knolseldery 6,60 per 100 stuks.
Andyvie 1,20 tot 1,60 per 100 krop.
Spruiten 12,— tot 19,30 per 100 k.g.
Stekuien 1,90 tot 2,20 per 100 k.g.
Kroten ƒ3,— per 100 bos.
EIEREN, BOTER en KAAS.
Kippeneieren 60-61 kg. 9,36 tot 9,50
id. 50-51 6,- 6,20
id.(bruin) 61 9,50 9,65
Eendeneieren 6,-
Alles per 100 stuks.
Kaas 20 plus 0,36 tot 0,37 per pond.
Kaas (volvet) 0,65 tot per pond.
Boter y 0,96 tot 1,— per pond.
de
hoeg
dagn
Ink
en ii
hoof
kryg
by i
6 )E
Klin
3 e
voor
Gem
heef
N
N.T
by
een
gesp
ten.
land
een
ond
brai
erge
sch!
voo:
mer
aan
H
ben
ven
dat
in
doo
J