INGEZONDEN STUKKEN Marktberichten. Plaatselijk Nieuws. ONZE EILANDEN VAN WOENSDAG 5 DECEMBER 1028. in Amerika de wolken steeda donkerder worden en het gevaar voor onzen export met iedere zending, die ongecontroleerd, naar Amerika gaat, toeneemt, geeft onze regee- ring het bewijs, niets geleerd te hebben uit al de ellende, die de tuinbouw by zijn export naar Amerika heeft ondervonden. In plaats van met de belanghebbenden mede te werken in het pogen om uitsluitend prima waar naar Amerika te exporteeren, op welke wijze alleen nog een, zjj het dan geringe kans bestaat om onzen afzet naar Amerika te behouden, laat zp na wat haar een dure plicht is. Wij zpn bitter teleurgesteld, dat na ander half jaar wachten niets, maar dan ook niets gedaan is om aan den wensch der belang hebbenden te voldoen om den export naar Amerika te verzekeren. De herhaalde waarschuwingen door tal van rapporten en aanwijzingen, die w(j uit Amerika ontvingen en ook de regeering bekend zijn, die wijzen op de driDgende noodzakelijkheid van een beperking van onzen export door uitsluitend eerste kwali teit producten, producten, welke aan de Amerikaansche eischen voldoen, slaat onze regeering met verbijsterende kortzichtigheid in den wind. In plaats toch van het U.C.B. te steunen en haar medewerking te verleenen, dat naar Amerika alleen producten worden verzonden, die aan de eischen van het U.C.B. voldoen, eischen, die ln overeenstemming zijn met de voorwaarden, die de Amerikaansche regeering stelt bi) den invoer onzer producten, schijnt de regeering van meening te zijn, dat een simpel certificaat van den Planten- ziektenkundigen Dienst onzen in Amerika ernstig bedreigden export kan redden. Het gaat bij onzen export naar Amerika niet om een enkele luis of zwam. Wat is er met onzen planten- en bollenexport met certificaten van gezondheid bereikt? De Amerikaansche gezondheidsdienst lapt de certificaten van gezondheid aan zijn laars. Alleen met een aan alle eischen voldoend product hebben wy in Amerika nog een kans. Zijn onze buitenlandsche voorlichtings dienst en onze regeering zoo weinig op de hoogte, dat zjj nog niet weten, dat het buiten land en in het bijzonder de Amerikaansche markt veel meer eischt dan een verklaring, dat een of andere microbe op de zending niet voorkomt? Als de regeering zoo voortgaat, als zij niet inziet, dat het de hoogste tijd is haar steun te geven in den vorm en op de wijze als de zich steeds wyzigende omstandigheden het vereischen, dan zal zy een zware schuld op zich laden. Dan zal de regeering verantwoor- deiyk zyn voor het verlies van de Ameri kaansche markt voor onze groenten en fruit, omdat zy haar steun onthield aan het door voeren van een maatregel, die in het gun stigste geval alleen nog maar in staat is het gevaar, dat onzen export in Amerika bedreigt, af te wenden. Met minder dan een vrijen export naar alle landen kan de tuinbouw niet toe. Wy maken daarvoor aanspraak op den volledigen steun onzer regeering. De Tuinderij. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Stukken die volgens het oordeel der Redactie niet aan den eisch van uiterste beknoptheid voldoen, worden terzijde gelegd. Kopie wordt niet teruggezonden.) Middelharnis, 3 Dec. 1928. Geachte Redactie, Wy verzoeken U een weinig plaatsruimte om te antwoorden op den zydelingschen aan val, welken de heer Dijkers in den raad van Sommelsdyk heeft gedaan op onze Ned. Ver. tot Afsch. van Alcoholh. Dranken. Genoemde heer heeft een paar zinnen uit ons orgaan geciteerd en daaruit geconclu deerd, dat onze vereeniging anti-cbristeiyk is. Deze zinnen werden genomen uit het vol gende artikeltje. Christelijk. Dit is het hoekje voor genoegeiyk gekeu vel, een grapje, ook wel eens een ernstig woord. Als ik voor deze rubriek tik, is myn schryfmachine geen machinegeweer; in vin nige polemiekstemming zet ik me in dit hoekje niet neer. Ik zit hier als een vrien- deiyire, ouwe heer, op wien niemand boos wordt. Hoekig is dit hoekje nooit. Eenige weken geleden schreef ik, dat het „Brüderlein trink" een geliefd nummer is op het repertoire van de Christelyke radio. Daarop kreeg ik een brief van de Ned. Christelijke Radio-Vereeniging, waarin de secretaris zoo goed is de onderstelling neer te scbry'ven, dat ik zeker niet bewust on waarheden publiceer, maar hij tart me, het program zijner vereeniging mee te deelen, waarop dit drinkliedje voorkomt. Beleefd deelde ik hem daarop mee, dat er nog een andere Christelyke radio is dan van zyn vereeniging, dat de Huizer zender im mers door drie Christelyke vereenigingen gebruikt wordt. Het lunchprogram van den KRO. geeft meermalen tango's en dergelyke moderne dansen, ook cabaretliedjes, waar onder het Brüderlein. Tweede brief van de Ned. Christelyke Radio-vereeniging. Erkend wordt dat de K.R. O. als een Christelyke vereeniging moet wor den beschouwd Maar het groote publiek denkt bij Christeiyk aan Protestantsch Chris telijk en daarom heeft de Hoekjesman de Ned. Christelijke Radio-vereenigiDg toch ge blameerd, zij het onbedoeld. Daarmee is deze zaak afgedaan. Voor zoo ver my bekend, heeft de Ned. Christelyke Radio-vereeniging nooit uitgenoodigd om te drinkeh, noch verleid om te steppen. In de groote industrie-centra wordt het waschgoed op een zware proef gesteld. De kleeding, de gordijnen, alles heeft het hard te verduren. Toch weten de huisvrouwen het waschgoed keurig schoon te houden. Léés wat twee huis vrouwen uit Indu strie-centra zeggen over Sunlight Zeep \v V# #e A o''C 'do, «j. &4(6-49 De oorzaak van het misverstand ligt niet by my, maar by de orthodoxe Christenen, die zich het alleengebruik van den naam Christelijk hebben toegeëigend. Ik wensch dat niet in de hand te werken en biyf het woord Christeiyk in meer algemeenen zin gebruiken. De V.P.R.O. is my even Christe- ïyk als de Ned. Christelijke Radio-vereeni ging en ook de Kath. Radio-omroep sluit ik niet buiten het Christendom. Zelf ben ik lid van een Christelyke kerk, ook al geloof ik niet in den zondeval noch in de onfeilbaar heid van den bijbel en ik meen, dat onze N.V., door dronkaards te redden en beter nog door te waken dat menschen niet op den weg van het alcoholgebruik verloren gaan, zeker Christeiyk werk verricht, al is de apostolische geloofsbelijdenis in ons regle ment niet opgenomen-. Er liggen nog eenige pijlen naast my over den naam Christelijk, de bitterheid en hoon, die deze naam verwekt, maar die laat ik lig gen, om het rustige, gezellige karakter van myn Hoekje niet te verstoren. J.A.B. Met den laatsten zin bedoelt de schryver natuurjyk niet, dat de naam christeiyk altyd hoon verwekt (bij gebruikt dezen naam im mers zelf ook in zyn artikeltje), maar alleen, wanneer deze naam gebruikt wordt voor zeer onchristelijke bedoelingen. Ieder oprecht christen zal dat iript hem eens zyn en zich hierover verheugen. Als we nu nog vermelden, dat de schrijver zelf predikant is, dan zal de heer Dykers wel zoo verstandig zyn, zijn vergissing in te zien en dit te erkennen. In onzeN. V. is plaats voor christenen van allerlei schakee ring. Mocht hy hiervan nog niet overtuigd zijn. dan is één van onze bestuursleden bereid met hem in het openbaar van gedachten te wisselen over de vraag: „Is het streven van de N. V. christeiyk, ja of neen?" Namens het bestuur, C. DE BRUIN, Secrt. ROND SINTERKLAAS. „Sinter Klaas! goed heilig man! Trek jou beste tabberd an. Rijd er mee naar Amsterdam Van Amsterdam Ja, waarheen niet? Als we de geschiedenis van dezen heilige trachten te achterhalen, dan komen we al heel spoedig tot de ontdekking, dat hij op zijn mooien schimmel, vergezeld van een zwarten knecht, de boemen der kinderkamer, de geheele wereld heeft rondgereden. Menigeen zal zich afvragen wie is toch die St. Nicolaas geweest? Wat heeft hij gedaan- om, eeuwen na zijn dood, nog zulk een rol te spelen, zoowel in de kinder- als in de menschenwereld. Volgens het oude groote woordenboek van Hoog straten en Nidek, dateerende uit de vorige eeuw, is St. Nicolaas in het begin der vierde eeuw bisschop geweest van Myra, in Lycië, en op een boven natuurlijke wijze tot dit hooge ambt geroepen. Er moest n.l. een nieuwe bisschop gekozen worden en de andere bisschoppen wisten niet, wien zij als zoodanig zouden kiezen. Zij ontvingen een godde lijk bevel om diengene te ordenen, dien men daags daarna, bij het openen der kerk, het eerst aldaar zou vinden. Nicolaas werd door den geest Gods er heen ge leid, en niettegenstaande dat hij zich met hand en tand tegen zijn ordening verzette, vond deze toch plaats onder de toejuichingen der geloovigen. Als bisschop werd hij wijd en zijd bemind en vereerd om zijn zachtmoedigheid en liefdadigheid, evenals om zijn ijver voor den christelijken godsdienst en zijn rechtzinnigheid in de leer. Door zijn toedoen werden vele tempels der heidenen, mitsgaders alles wat aan dit heidensche geloof herinnerde, vernield en zelfs na zijn dood bleef hij voortgaan met weldaden, want uit zijn graf vloeide vocht dat vele ongeneeslijke kranken genas. Zijn stoffe- ijk overschot werd in de elfde eeuw overgebracht naar Bari in Italië en volgens de overleveringen ging hij ook hier voort met het doen van weldaden en wonderen. Dit zou ons dus omtrent de historische per soonlijkheid van den heilige een houvast geven, ware het niet, dat de schrijvers van dat woorden boek ons hierna meteen elke houvast weer meteen ontnemen, door hun eigen twijfel aan de waarheid van bovenstaande. Het overbrengen van het lijk naar Bari is louter fantasie en de volledige lijst van de bisschoppen, die het concilie van Nicea bijwoonden, vermeldt geen Nicolaas daaronder. Een lijst van vrome bisschoppen, die in den tijd waarin hij geleefd moet hebben, deel hadden aan het bestuur der kerk, vermeldt eveneens geen Nicolaas. Ondanks den twijfel, of er wel ooit zulk een heilige St. Nicolaas heeft bestaan, zijn er ook in ons land verscheidene berichten omtrent hem in omloop, ofschoon deze berichten meer geschikt zijn om onzen twijfel te rechtvaardigen, dan die te doen logenstraffen. St. Nicolaas is een der voornaamste schutS' heiligen van Friesland en de voornaamste koop steden van ons land, hielden hem voor haar patroon, o.a. Kampen, Stavoren en Amsterdam. Ook de zeelieden beschouwden hem als hun be schermheilige en schipbreukelingen in nood riepen zijn hulp en bescherming in. Door het lezen van zijn levensbeschrijving wor den we trouwens niet veel wijzer en om meer helderheid te brengen omtrent zijn bestaan, dienen we verder terug te gaan tot in de tijden vóór het Christendom en moeten \ye den tijd beschouwen (December) waarin zijn feest valt. Van oudsher was December een heilige maand en de eigenlijke heilige tijd liep van 6 December tot 6 Januari. Gedurende dezen tijd rustte alle arbeid, zoowel veld- als akkerbouw. Het moedwillig ver storen der rust van den heiligen tijd veroorzaakte allerlei plagen en de dader hiervan kon zich hier door soms zeer strenge straffen op den hals halen. Gedurende dezen tijd moest alle arbeid rusten, het land mocht niet bemest worden, het linnen niet gewasschen, het koren niet gedorscht en zelfs geen brood worden gebakken. Overtreding hiervan bracht volgens het toen heerschende geloof onge dierte over het vee. In dien tijd, verlieten de onsterfelijke goden den hemel en bij storm en donder hoorde men het getrappel van hun paarden en het ratelen van wielen van hun wagens. De bewoners deden uit angst de deuren dicht, vreezende den toorn van den machtigen god Wodan, de heer des hemels, van wind en lucht. Hij verscheen niet alleen in zijn door niets gebreidelden toorn, doch ook in vriende lijker, minder vreesaanjagende gedaante en wel als een vermoeide reiziger. Dan droeg hij een breed geranden hoed, den wolkenhoed, en een donker blauwe gevlekte mantel (wolkenkleed) omhult zijn armoedige gestalte en uit niets blijkt, dat de aldus vermomde niemand anders is als Wodan, de machtigste en meest gevreesde onder de talrijke goden. Die hem niet gastvrij ontvangt, die zijn plichten der gastvrijheid verzaakt, die kan rekenen op een zeer strenge bestraffing, doch die hem gastvrij alles ter beschikking stelt, die zal ge nieten van de rijkste zegeningen. Wodan vermomt zich op zijn tochten steeds zoodanig, dat hij onherkenbaar is en kan ook op zijn wolkenschimmel, op zijn ros Sleipnir, dat middels zijn acht voeten in duizelingwekkende vaart langs en over de wolken klieft, de aard bewoners bespieden. Als in den heiligen tijd een geheimzinnig ruischen gaat door woud en boom gaard, dan is de aardbewoner verheugd, omdat dit voor hem het zekere bewijs is, dat Wodan, middels zijn tooverroede velden en boomgaarden zegent, waardoor nieuwe wasdom ontstaat en tevens de hoop op een goeden oogst. Ter zijner eere werden groote feesten gehouden, doch waar Wodan in hun oogen nog te verheven was om hem iets te offeren, bepaalden deze offers zich enkel tot kleine gaven voor zijn paard. Hier hebben we dus een verklaring voor het bosje hooi, de kool en moes bladen. die wij als kleuters in een klomp of schoen onder den schoorsteen zetten. Ook deze offers aan Wodans paard bestonden slechts uit een bosje hooi of stroo. De komst van Wodan, van den heiligen tijd, stemde de menschen gul en vroolijk, dies vierden ze feesten en gaven elkander in naam van Wodan allerlei geschenken. Deze feesten werden gehouden op heilige plekken in bosschen, waar de oude boomen aan de goden waren gewijd. Deze oude gebruiken waren zoo diep geworteld, dat de kerk hiertegen vruchteloos heeft gestreden. De eerste predikers, die deze heidenen tot het Christendom bekeerden, hebben dezen strijd dan ook langs andere wegen moeten voeren en ze hebben dit met beleid gedaan. Toen zij inzagen, dat het niet baatte, indien ze evenveel zoo niet meer kwaad vertelden van de oude goden, als de volks mond goed van hen sprak, hebben ze hierin berust en waar mogelijk partij van getrokken. Op de oude, heilige plekken, waar de bevolking sinds eeuwen hun feesten hadden gehouden, verrezen Christenkerken, werden de oude, aan de goden ge wijde boomen uitgeroeid. De plaatsen blijven dus heilig als weleer, het water uit de heilige bronnen bleef zijn kracht behouden, doch ontleende deze kracht enkel en alleen, omdat ze gezegend werd uit naam van den God der Christenen. Zoo bleven zelfs met medewerking van de kerk de oude natuur geesten bestaan, leefden ze voort door alle eeuwen heen, wijl ze werden gewijd aan de nieuwe heiligen of aan voorvallen in de schrift vermeld. Sint-Nicolaas was te Amsterdam in de eerste eeuwen van zijn bestaan de populaire heilige van allerlei takken van het openbare leven. Men hield zoowel van de „claeskoecsegens" als van de „slickerdemick", en de kleine „claesmannetjes." Dit alles stond in een keur van 1663 als „poppe- goe" bekend en deden ieders oogen van begeerlijk heid schitteren. Zoodra de dienst in de kerk was afgeloopen, ver zamelden zich de kerkgangers op den Dam, omdat het daar Sinterklaasmarkt was, die dan geheel bezet was met talrijke kraampjes, waar van alles en nog wat te koop was. Daar kwamen eveneens vrienden en vriendinnen en er werd uitbundig gefeest, tot ver na het middernachtelijk uur. Het middelpunt der vereering van Sinterklaas was aan de Oude Zijpe, in de hem gewijde kerk, waar zijn van louter zilver gegoten beeld stond, dat de kapitale som van 948 gulden had gekost, een bedrag dat in dien tijd buitengewoon veel was. De hulde aan Sinterklaas heeft zich van liever lede verplaatst van de kerk naar de banketbakker, waar in- en uitheemsch fabrikaat in felle concur rentie treedt met het eenvoudige, doch niet minder smakelijke sinterklaasgoed. Veel is er van al deze oude tradities reeds ver loren gegaan, doch dit is geen reden om het res- teerende te vergeten. Vier dit feest met opgewektheid, maak het tot een feest voor Uw naaste omgeving, vergeet vooral de armen niet, en werk mee om het nationaal bewustzijn op dit punt levendig te houden. Vee en Paarden. ROTTERDAM, 3 December. Ter Veemarkt waren heden aangevoerd: 556 vette runderen, 236 vette kalveren, 1252 schapen of lammeren, 958 varkens. Prijzen per K.G.koeien 2631 c., 4244 c., 4951 c.ossen 37J c., 40421 c. 4548 c.; kalveren 6065 c., 12\77£"c., 8590 c.schapen 30c., 35 c., p.p.; lammeren 2229 per stuk; varkens 36 c., 37 c., 37J c. Aanvoer van koeien en ossen was zeer ruim. De handel was redelijk en de prijzen bleven vrijwel op dezelfde hoogte. En énkel puik beste koe ging nog tot 2 cent boven noteering. Stieren waren hoegenaamd niet aangevoerd, derhalve geen noteering. Vette kalveren waren ruimer aangevoerd. Redelijk|handel en de prijzen bleven stationair. Een best kalf fing nog tot 5 cent boven no teering. Schapen en lammeren aanvoer flink, handel willig en de prijzen bleven op dezelfde hoogte. Aanvoer van varkens was niet zoo ruim. De handel was wegens korten aanvoer williger en de prijzen waren iets stijver dan vorige week AMSTERDAM, 3 December. Ter veemarkt waren heden aangevoerd: 428 vette koeien, waarvan de prijzen waren: le kwal. 100112 c., 2e kw. 8098 c., 3e kw. 6678 c., per kg. slachtgewicht; 100 kalf- en melkkoeien 300400 per stuk; 45 vette kalveren le kw. 100—110 c., 2e kw. 88—98 c., 3e kw. 74—86 c„ per kg. levend gewicht; 50 nuchtere kalveren 14—22, 136 schapen 34—40, per stuk730 varkens, Holl. le kw. 8587 c., 2e kw. 8085 c., Overz. en Geldersche le kw. 85—87 c., vette 8385 c., per kg. slachtgewicht, afloop lager; 77 paarden 100—225 per stuk. Granen, enz., Meel en Oliën. ROTTERDAM, 3 December. Fijne zaden (Boerennoteering): blauw maanzaad 34—36, karwijzaad 36—38, voerlijnzaad 17—18, zaailijnzaad 20—211, alles per 100 kg. ROTTERDAM, 3 Dec. Binnenl. granen en peulvruchten. Tarwe tamelijk ter markt lager verkocht, van 11,4011.40, bijzonder geval iets meer betaald; voerkwaliteit 1111 20. Gerst Chevalier lager, 11.75—12. Haver, eveneens lager,' 10.7511.25. Erwten, kleine groene, Schokkers en bruine boonen bij klein aanbod lager verkocht. Alles per 100 kg. Rotterdam, 3 December. Buitenlandsche granen. (Bericht van de makelaars Hagenbeek Van der Schalk). Stemming kalm. Rogge. Western, no. 2 disp. 12, id. stoo mendf 12,— 75/6 K.G. Bulgaar stoomend 12,60, 75/6 K.G. Helena Dec.-afl. 13. Gerst. Amerikaansche no. 2 disp. 180, is. aangekomen en stoomend 178, Canada no. 3 disp. 213, id. stoomend 209, 64/5 K.G. Donau disp. 212. Haver. Canada no. 3 disp. 11,60, 38 Pd. White Clipped no. 2 disp 10,80, 57/8 K.G. Duitsche/Oostzee disp. 11,40, 53/4 K.G. idem stoomend 11,20. Mais per 2000 kilos. Amenk. mixed deze week gewacht 222,— idem stoomend 220,— idem Jan./April lev. 214,La Plata disp. f 224,— idem aangekomen 222—221, idem stoomend 221, witte platte Z.Afr. N 2 aange komen 224,— idem N 2 stoomend 222. In publieke veiling werden heden verkocht: ca 200 ton B/S La Plata van 213—205 per 2000 k. plus 1 pet. veilingskosten. AMSTERDAM, 3 December. Bmnenland- sche granen (boerennoteering) roode tarwe f 10111, witte tarwe 11—114, rogge 10|—11, chevaliergerst 11—11.75 haver 10,25—10.75, duivenboonen 14—16, paar- denboonen 12.2512.75, groene er ten 18—20, alles per 100 kg.karwijzaad 0— 20.25 per 50 kg. Boter, Kaas en Eieren. APELDOORN, 3 December. Eieren. Aan voer 15.000 stuks. Prijzen van 10—12, mid- delmarkt 11.25 de 100 stuks. Handel gewoon. OUDEWATER, 3 December. Kaas. Aan voer 108 partijen, tezamen 4860 stuks, we gende 24.300 K.G. Eerste soort Gouda met fijksmerk 53—56, idem mindere 49—52; zonder rijksmerk ƒ49. Handel flauw. TIEL, 3 December. Aanvoer 24.000 eieren, prijs 9—101 de 100 stuks. Voorts 36 kg. boter, prijs 2.202.40 per kg. Groenten, Fruit en Aardappelen. AMSTERDAM, 3 December. Aardappel- markt. De prijzen waren heden onveranderd. Aanvoer 1 lading of 851 H.L. Huiden, Leer, Wol, Diversen. ROTTERDAM, 3 Dec. Vlas. Op het land bestond er de vorige week goede vraag en er werden verschillende partijen voorjarig vlas in de lage soorten verkocht. Heden aan de beurs bestond de aanvoer uit 47 balen blauw; 80 balen Groningsch; 6 balen wit; 138 balen geel en 6 balen dauwrootvlas. De vraag was goed en bijna de geheele aanvoer kon tot vorige weeks prijzen verkocht worden. Lijnzaad prijzen onveranderd. Kleine aan voer. HE de reap. week paarc deze betall kanti dus e Kerk bidet en zi schol drik Stout Ve Tong sant. ST ben en g bij dl sches| uien,.- is hel diak<| Gol KG. zondi Herv van Ol Hervl hun stam open die a werd hede leder lecte Keri jaar en i verse dicht Er w week ben MIDDELHARNIS.Zondagavond is de wed. G. van Loon naar het ziekenhuis te Rotter dam vervoerd tot het ondergaan van een operatie. Het -woonhuis met tuin van de wed. J. C. Vermeer aan den Stationsweg werd ingezet door H. Matze op 3140,— Zondag is in de Ned. Herv. kerk nog aan nagiften voor de Oogstcollecte ontvangen 100 gulden. Donderdagmiddag half twee zal in de Bewaarschool het Sint Nicolaasfeest worden gevierd. Bij den Kolenbond „Ons Belang" zijn aan de beurt van aftreding: als bestuurslid J. Boeter Cz. en J. v. d. Meide Jz. en als commissaris Matth. van Eek. Door het bestuur der Landarbeidersver. eeniging „Vooruitgang" is eenewyzigiDgin de Statuten aangebracht ingevolge Kon. besluit van 27 Januari 1928, overeenkomstig art. 22 2e lid der Landarbeiderswet. Ge durende veertien dagen ligt deze ter inzage bij den secretaris A. Baart, Burg. Bouman- plein. Verleden week zijn van hier uit de kaai vervoerd ruim 2300 H.L Eigenheimer-aard appelen, welke zyn gekocht h 2,26 per 70 kilo. Maandag j.l. was het 40-jaren geleden dat de heer Jacob van Zetten in dienst trad bij de N.V. Flakkeesche Boek- en Handels drukkerij alhier. Veertig jaren; het is een heele tijd als men het voor den boeg heeft. Veertig jaren dienstvervulling, het is een niet veel voor komend jubileum. Namens de Directie werd hem als aandenken aan dezen dag, als blijk van waardeering voor zijn toewijding en trouw een gouden horloge met inscriptie aangeboden. Het gezamenlijk personeel schonk hem een boekenkast en Swan-vulpenhouder. Centrale Veiling voor Goeree Overflakkee te Middelharnis. Veiling van Vrjjdag 30 November 1928. Savoye kool ƒ2,— tot 5,per 100 st. Roode kool 1,60 tot 6,60 per 100 stuks. Wittekool 0,50 tot 2,- per 100 stuks. Bloemkool 0,80 tot 8,50 per 100 stuks. Knolseldery 6,60 per 100 stuks. Andyvie 1,20 tot 1,60 per 100 krop. Spruiten 12,— tot 19,30 per 100 k.g. Stekuien 1,90 tot 2,20 per 100 k.g. Kroten ƒ3,— per 100 bos. EIEREN, BOTER en KAAS. Kippeneieren 60-61 kg. 9,36 tot 9,50 id. 50-51 6,- 6,20 id.(bruin) 61 9,50 9,65 Eendeneieren 6,- Alles per 100 stuks. Kaas 20 plus 0,36 tot 0,37 per pond. Kaas (volvet) 0,65 tot per pond. Boter y 0,96 tot 1,— per pond. de hoeg dagn Ink en ii hoof kryg by i 6 )E Klin 3 e voor Gem heef N N.T by een gesp ten. land een ond brai erge sch! voo: mer aan H ben ven dat in doo J

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1928 | | pagina 2