„Hotel-Restaurant SIMONS"
LOGEEREN
BOERENVISCHMARKT12, bij de Groote Kerk
PIET SIMONS zorgt voor U
WOfcSV
CONSTIPATIE
CARTER'S mPILLS
ONZE EILANDEN VAN ZATERDAG 24 NOVEMBER 192 8.
3
geen motorvrachtwagens meer ten vervoer
zullen worden aangenomen.
Wij zijn tot dezen maatregel overgegaan in
verband met de vertragingen, welke door het
laden en lossen van deze voertuigen ontstaan,
waarover door het reizend publiek wordt ge
klaagd. Bovendien is de veerboot niet voor dit
vervoer ingericht en is het vervoer daarvan
ook niet van gevaar ontbloot.
Het vervoer van motorvrachtwagens kan
geschieden op platte wagens, welke per sleep-
schip. kunnen worden overgezet. De platte
wagens moeten minstens 24 uur te voren wor
den aangevraagd bij den stationschef te Hel-
levoetsluis of te Middelharnis.
De motorvrachtwagens moeten door den
afzender geladen en behoorlijk tegen afrollen
onderstopt en bevestigd worden en door den
geadresseerde gelost worden.
Voor het vervoer van motorvrachtwagens
per sleepschip tusschen Hellevoetsluis en Mid-
delharnis-haven is het hieronder volgens tarief
vastgesteld
De vracht voor den motorwagen bedraagt
10,Voor de lading bedraagt de vracht
per 10Ö0 K.G. of gedeelte daarvan 2,02." j
Inmiddels verblijven wij,
Hoogachtend,
Rotterdamsche Tramweg-Mij.
De Directeur, (w.g.) Kuiper.
Mij dunkt, dat wel voldoende is gebleken,
dat dit veer spot met alle daaraan in dezen tijd
te stellen redelijke eischen. i
3e. Een goede veerverbinding van Goeree en
Overllakkee met Schouwen-Duiveland-St. Phi-
lipsland.
Met alle respect voor de veerschippers met
hun motorbootjes is het thans voor voet
gangers, c.q. met rijwielen, een heele tocht met
meermalen een lange wandeling over de
slikken.
Van een veerverbinding is hier toch eigenlijk
geen sprake 1
4e. Een goede veerverbinding van de Hoek-
sche Waard met Noordbrabant.
De heer Vlielander zeide hierover in Zierik-
zee:
„Mijnheer de Voorzitter. Ik geloof, dat voor
deze eilanden van groot belang is het veer
Numansdorp. Het is mij nog onverklaarbaar,
na alle groote moeite, na alle aanvragen bij den
Minister en de Rotterdamsche tram, waarom
de Rotterdamsche tram toch niet wil overgaan
tot verbetering van het veer Numansdorp,
omdat het toch zoo betrekkelijk geringe kosten
zijn. Volgens mij komt het neer op een beetje
kooppigheid. De boot is er eenmaal; het veer
aan Numansdorp is heel goed, misschien zou
de boot iets veranderd moeten worden, maar
anders kan het voor het Rijk niet zooveel
kosten met zich brengen. Het Rijk heeft het
veer gegeven of verpacht aan de Rotterdam
sche tram. Het Rijk heeft in handen de ta
rieven vast te stellen. Alle moeite door de
Vereen. Hoeksche Waardsche Belangen en
gemeentebesturen zijn. altijd verkeerd uitge
komen en ik hoop, dat het zal liggen in de
richting van den B. B. N. om ook vooral aan
te dringen er op, dat deze veren zoo spoedig
mogelijk verbeterd worden en alreeds de tarie
ven verlaagd worden. Ik kan begrijpen, dat
het moeilijk |is aan Willemstad een groote
haven te bouwen, maar in ieder geval als de
tarieven verminderd werden, was het verkeer
daar alreeds veel drukker. In het begin, toen
de boot op Willemstad is ingevoerd, bestond
er een heel aardige handel op Hoekschewaard
en Voorne en Putten. Wat is er toen gebeurd?
Toen waren de tarieven nog heel laag, 2,50
voor een auto. In eens heeft de Rotterdamsche
Tram gezegd, wij willen volstrekt geen auto's
meer, wij maken de tarieven zoo hoog, dat er
niemand meer mee kan gaan. Ik hoop, dat de
B. B. N alle pogingen zal doen, de Minister in
deze zaak steunen, om deze tarieven zoo spoe
dig mogelijk naar beneden te krijgen."
Ik wil erop wijzen, dat over dit veer de oude
groote verkeersweg loopt van het Oude Hol
land naar België over Rotterdam-
Bergen op Zoom."
Op het Rijkswegenplan, de groote verbin
dingswegen van intercommunaal belang, zien
wij dan ook den weg Rotterdam-Numansdorp..
't Is of de ministerieele ambtenaar zijn pen,
of trekpen toen niet verder wilde, want deze
weg voor doorgaand verkeer eindigt in het
Hollandsch Diep... in Brabant mankeert de
rest.
Op een dergelijk veer vraagt men 7,60
enkele reis voor een personenauto met twee
personen, voor een vrachtauto met 1.5 ton
lading enkele reis 13,80 en retour 23,en
als tij en wind ongunstig zijn, kan men aan
den steiger te Willemstad niet van de boot af
De auto mag niet langer zijn dan 4.50 M.1
Vindt een Uwer dat veer voldoende?
Mijn conclusie kan dan ook slechts zijn, dat
geen dezer veerverbindingen aan redelijke
eischen voldoet.
Welke belangen zijn hierbij betrokken
Het Goereesche Comité schrijft:
„Dringende behoefte is er dan ook aan een
flinken veerdienst, geschikt tot het vervoeren
van auto's, vee, paarden en vrachtgoed. Han
del en verkeer zouden toenemen, landbouw
belangen in sterke mate worden bevorderd.
De aard van het landbouwbedrijf op ons
eiland heeft veel gemeen met dien van Zeeland
en West-Noordbrabant. In vele opzichten
hebben wij dezelfde belangen. Belgische, Bra-
bantsche en Zeeuwsche paarden en vee
handelaren koopen ons vet- en drachtig vee
en onze jonge paarden.
Aardappelen, uien, kocpeen gaan in belang
rijke hoeveelheden naar België. Het is echter
een groot ongerief voor den handel dat per
soonlijk contact door de slechte verbinding
met ons eiland zoo lastig is, zooveel tijd en
geld vergen.
Het gevolg is, dat tot schade van onzen
landbouw en handel, Flakkee voor 't laatst
wordt gehouden, ons vee en onze paarden voor
België bestemd, een grooten en kostbaren
omweg moeten maken, om de bestemming te
bereiken.
De paardenfokkerij staat op ons eiland vrij
hoog, doch om vooruit te komen, is dringend
noodzakelijk, dat onze fokkers met hun paar
den naar West-Brabant gaan ter dekking bij
de daar gestationneerde eerste klasse dek
hengsten. Thans is dat uitgesloten.
„Bovenstaand slechts enkele voorbeelden
ter' illustratie van het groote belang bij een
goede veerverbinding tusschen Ooltgensplaat
en Dintel-Sas voor ons eiland."
Verder lezen wij in 't verslag van de Zeeuw
sche Landbouwmaatschappij uit de N. R.-
damsche Courant van 13/7 '28:
„Hiermee bedoelen we, dat voor een belang
rijk deel van den landbouw, en niet eens in
verre toekomst, een oplossing voor de slechte
bedrijfsuitkomsten wellicht gelegen kan zijn,
in een meer en meer zich bewegen in de rich
ting van het intensievere tuinbouwbedrijf.
Immers we zien dit steeds meer in de landbouw
streken; waar vroeger de tuinbouw ten hoogste
de bescheiden plaats van moestuin op de boer
derij innam ziet men verschillende boeren het
tuinbouwbedrijf hetzij naast of wel geheel in
plaats van het boerenbedrijf ter hand nemen.
Weliswaar is met de tram en de Rotterdam
sche veiling een zeer gunstige overeenkomst
getroffen, die wel niet langs de veiling te Zie-
rikzee, maar via die te Rotterdam toch export
mogelijk maakt, maar dit neemt niet weg, dat
door betere verbinding de tuinbouw op
Schouwen vooral een zeer groote vlucht zou
kunnen nemen, omdat alle factoren voor
goeden tuinbouw behalve economisch-gunstige
ligging er aanwezig zijn."
Goeree en Overflakkee liggen nog veel dich
ter bij het dichtbevolkte wooncentrum Rot
terdam -Haag.
Mij dunkt U kunt over de tuinbouw-moge-
lijkheden beter oordeelen dan wij, maar over
weging is de mogelijkheid toch zeker waard.
Voorne-Putten en Beijerland kunnen U ten
voorbeeld strekken.
Even wil ik ook nog wijzen op het zich snel
ontwikkelende strand van Voorne en Putten
en hoe men ook reeds in Schouwen het groote
belang van toeristen-verkeer inziet... maar
dan moeten er behoorlijke verbindingen zijn....
In het verslag van de R. T. M. over 1927
lezen wij o.a.
„In de eerste 6 maanden van het verslagjaar
liep het reizigersvervoer belangrijk achteruit.
Behalve aan algemeene oorzaken (s deze
achteruitgang te wijten aan'.toenemend gebruik
van particuliere auto's, in het bijzonder op
marktdagen te Rotterdam. Het marktbezoek
per auto heeft gedurende het verslagjaar sterke
uitbreiding ondergaan. Groepen van 46 per
sonen begeven zich per personenauto ter
markt en veehandelaren doen zich met hun
vee per vrachtauto naar de markt brengen.
Het vervoer van bestel-, ijl- en stukgoederen
bleef nagenoeg gelijk aan dat van het vorige
jaar, wat, gelet op het toenemend gebruik van
vrachtauto's voor bezorging van goederen,
bevredigend geacht mag worden.
Ook bij het massa- (wagonlading) vervoer,
doet zich het gebruik van vrachtauto's als
vervoermiddel meer en meer gevoelen. Ge
durende de beetwortelcampagne werden op
sommige trajecten belangrijke kwantums beet
wortelen per vrachtauto naar de fabrieken ge
voerd, terwijl ook voor het vervoer van aard
appelen, granen en bouwmaterialen e.d. hoe
langer hoe meer van vrachtauto's gebruik
gemaakt wordt. Het beetwortelvervoer was
belangrijk minder dan het vorige jaar, in
hoofdzaak tengevolge van het gebruik van
vrachtauto's."
U zult hieruit ongetwijfeld den indruk
hebben gekregen van de groote belangen,
welke bij goede verbindingen betrokken zijn.
Want voor zijn pleizier schaft men geen vracht
auto's aan en voor zijn pleizier gaat men in het
algemeen niet met personenauto's naar de
Rotterdamsche markt.
De ontwikkeling van de geheele streek is
hiermede gemoeid- de mogelijkheid van ont
wikkeling van het autoverkeer is een sociaal-
economische eisch van de eerste orde.
en het gebruiken van een middagmaal
is een kwestie van vertrouwen.
DOE ZULKS IN HET HUIS WAAR
UW VOOROUDERS DIT DEDEN.
te ROTTERDAM.
(Adv.)
Waarom is deze toestand der veerverbindingen
niet reeds verbeterd
De voornaamste oorzaak, waarom er nog
geen voldoende verbetering is, moeten wij
natuurlijk niet zoeken bij de medewerking of
tegenwerking van menschen, maar in alge
meene toestanden. Wij zagen het aantal
auto's in 4 jaar verdubbelen en de bevolking
toenemen.behalve op de geïsoleerde eilan
den 1
De ongeloofelijk snelle ontwikkeling van
het autoverkeer maakt het moeilijk om over
de verkeerseischen overeenstemming te berei
ken, en nog moeilijker om de eischen dadelijk te
bevredigen.
Ik weet intusschen zeker, dat men ook in
Den Haag, d.w.z. bij Rijk en Provincie over
tuigd is van de noodzakelijkheid van voor
zieningen. Immers aan den Moerdijk is dit
jaar een goede veerboot in dienst gesteld en
voor een tweede boot staat het geld op deze
begrooting. Maar men moet zich daar in Den
Haag met zooveel zaken bezig houden en dan
krijgt een buitenstaander wel eens den indruk,
dat wiens stem het luidste klinkt het eerste
verhoord wordt.
A. De belanghebbenden moeten het dus
eens zijn.
B. Gij moet de groote trom roeren.
Als gij straks onze voorgestelde wenschen
bespreekt, bedenkt dan, dat gij alleen vlug iets
goeds bereikt, als gij 't daarover te zamen
eens zijt en ook blijften daarna geen ande
re meeningen meer opduiken, welke dan de
zaken slechts kunnen tegenhouden.
Eerst daarna kan men de groote trom met
succes roeren.
Groote moeilijkheden zijn hier ongetwijfeld
aanwezig.
Door een achteraf gebleken allerongelukkigst
contract met den Staat heeft de R. T. M. thans
in lijnrechten strijd met het algemeen belang,
het monopolie voor het gebruik van de Rijks
havens te Middelharnis, Hellevoet en Numans
dorp, welke havens men zeifs de tramhavens
noemt.
Maar de vraag rijst, of de gemeentehaven van
Middelharnis dan niet voor Uw concurreer
den bootdienst te gebruiken is, en of daar
voor in Hellevoet geen andere aanlegplaats
aanwezig is?
Ook rijst de vraag, of het veerrecht voor het
veer Numansdorp-Willemstad niet, als val
lende buiten het concessie-contract van de
R. T. M. met den Staat, afzonderlijk is te
beschouwen en of daardoor een afzonderlijke
verbetering niet mogelijk is?
Bovendien meen ik, dat de Minister de
tarieven der R. T. M. moet goedkeuren.
Ook rijst de vraag, of die Minister niet eiken
dag, de overname, het concessie-contract der
R. T. M. kan beëindigen.
Want, laten wij het maar eerlijk zeggen,
medewerking is van de R. T.M. niet te ver
wachten.
Dit ondervonden wij weer door den voorge
lezen brief over het vervoer van vrachtauto's
met het veer naar Hellevoet en bij onze po
gingen, óm na de Zierikzeesche bijeenkomst
met de Directie te praten.
De daartoe speciaal benoemde Staatscom
missie zegt b.v. in haar rapport van 16
December 1920:
„Van dd R. T. M. is niet te verwachten, dat
zij uit eigen beweging tot de uitvoering der
besproken verkeersmaatregelen zal mede
werken. De R. T. M. is het voorbeeld van een
onderneming, die ongeschreven plichten niet
erkent; haar gedragslijn is om alleen datgene
te doen, waartoe zij kan worden genoodzaakt."
Het is te begrijpen, dat velen Uwer den
moed verloren om voor veerplannen te pleiten.
Maar neemt dan een voorbeeld aan Tholen,
80 jaren hebben zij volgehouden voor hun brug
te (ageeren bij de officieele opening zeide
zelfs een spreker, dat als tenslotte Tholen 't
niet bijna alleen had gedaan, de brug er mis
schien nog niét zijn zou
Maar de brug is er!
Ik neem aan, dat van Uw 80 jaren actie er
78 om zijn, welnu begin thans aan de laatste
twee. Zoo mag het niet blijven.
Aan de medewerking van deze Minister van
Waterstaat twijfelen wij niet, bovendien is nu
voor de besprekingen van verkeersbelangen
het ijzer heet.
Zoo werd nu door ons b.v. reeds de volgende
mededeeling ontvangen!
„Indien de auto-eigenaren op Goeree en
Flakkee wenschen van het monopolie van de
R. T. M. bevrijd te worden, is zulks heel goed
mogelijk. Hun familie bezit langs de buiten
haven te Dirksland een strook grond, die bij
alle getij bereikbaar is. Zij zijn er zeker van,
dat die strook gratis voor het doel ter beschik
king gesteld zal worden.
Blijft dus over het verbeteren van den toe
gangsweg en het leggen van pontons in boven
genoemde buitenhaven van Dirksland en in
de buitenhaven van het Voornschekanaal te
Hellevoet.
Bedoelde strook grond aan de buitenhaven
te Dirksland staat op naam van
In verband met mogelijke grondspeculaties
laat ik den naam maar liever weg.
Natuurlijk kosten dergelijke verbeteringen
geld, maar wij betalen toch wegenbelasting ook.
Daarnaast zal een meer economische exploi
tatie van deze; veren geheel andere vervoer-
cijfers opleveren, waartoe ik als bewijs slechts
de vergelijking behoef te maken, tusschen b.v.
het Hellevoetscheveer en het veer van Noord-
naar Zuid-Beveland.
Noord-Beveland had op 1-1-1917 ruim
7700 zielen. Men beoefent er bijna alleen land
bouw. Reeds in 1925 vervoerde het veer onge
veer 76000 personenter vergelijking gaat dus
elke bewoner 10 X per jaar over. De boot
vaart 15 x per dag.
Goeree en Flakkee heeft bijna 30.000 zielen.
Men beoefent er in hoofdzaak landbouw. Vol
gens een door ons gehouden telling zal het
Hellevoetscheveer in 1928 ongeveer 80000
vervoeren; ter vergelijking gaat dus elke
bewoner slechts 3 x per jaar over. De boot
vaart 5 x per dag over.
i Volgens onze telling zal dit veer in 1928
bovendien vervoeren ongeveer 2000 auto's,
14,000 rijwielen en 800 motorrijwielen.
Dit Hellevoetscheveer zal dus ongetwijfeld
met ook voor autovervoer bruikbare booten en
S een behoorlijk laag tarief heel wat meer kun
nen opleveren.
Zoo zal het veer Numansdorp-Willemstad,
eveneens op grond van tellingen van den
B. B. N., in 1928 ongeveer vervoeren 23.000
personen, 1.000 auto's, 12.000 fietsen en 600
motorrijwielen.
Dit is voor een veer, gelegen in den korten
verbindingsweg van Zuid-Holl. met West-
Noord-Brabant natuurlijk bijzonder weinig.
Maar is dit te verwonderen als men met een
personenauto met twee personen aan veergeld
moet betalen 7,60. Aan het Moerdijksche-
veer, dat zelfs nog winst oplevert, is dit 1,50.
Met een dergelijk prijsverschil kan geen
enkele veerexploitant anders dan verlies ver
wachten.
Een dergelijk veer zou bij economische
exploitatie, misschien niet als het Rijksveer
aan den Moerdijk ƒ50.000,winst opleveren,
maar toch zeker zal dit veer dan niet meer
kosten dan te verdedigen is in verband met de
groote belangen, welke er ook voor West-
Noord-Brabant en de Hoeksche-Waard bij
zijn betrokken.
Het Rijk bdtaalde in 1927 182.760,sub
sidie aan de R. T. M. Bij goedé exploitatie
der veren kan er zeker zooveel geld van deze
subsidie overblijven dat men daarvan gemak
kelijk rente en aflossing zoude kunnen betalen
van de bedragen, welke noodig zijn om deze
veren zoo te veranderen, dat zij aan onze
redelijke eischen voldoen en nog iets voor
eventueele exploitatieverliezen overhouden.
CONCLUSIES.
Wij eischen thans met spoed
le. Een veer met voldoende overvaarten
van Flakkee naar West Noord-Brabant, met
ook voor alle autoverkeer geschikte booten en
laad- en losinrichtingen. Het tarief moet hoog
stens zijn 0,50 voor een kleine auto tot
1,50 voor de grootste of zwaarste auto, ver
der 0,20 per persoon en de rest naar even
redigheid.
2e. Een veer met voldoende overvaarten
van Numansd. naar den Brabantschen wal,met
ook voor alle autoverkeer geschikte booten en
laad- en losinrichtingen en een tarief als
onder 1
3. Minstens één veer met voldoende over
vaarten van Goeree en Overflakkee naar de
eilandengroep Voorne-Putten en Beijerland,
overigens als onder 1 en 2 bedoeld.
4e. Een veer met voldoende overvaarten
van Goeree en Overflakkee naar Schouwen en
Duiveland, met ook voor alle autoverkeer
geschikte booten en laad- en losinrichtingen.
Het tarief moet hoogstens zijn 1,voor een
kleine auto tot 3,voor de zwaarste of
grootste auto en hoogstens 0,20 per persoon
en de rest naar evenredigheid.
5. Een wegverbinding, om het nu zwe
vende stukj Zierikzee-Zijpe van het Rijks
wegenplan in verbinding te brengen met de
wegen in Brabant van het Rijkswegenplan,
liefst uitgebreid met een weg Bergen op Zoom-
Willemstad.
6e. c.q. Opname in het Provinciaal wegen
plan van Zuidholland van wegen, verbinding
gevende van de aanlegplaatsen van deze veer-
booten met het overige verbeterde Provinciale
wegennet.
\o\eVVevx_
Als de vergadering zich hiermede kan ver
eenigen, zou ik willen voorstellen deze wen
schen, gedocumenteerd door alle hier bij
eengebrachte en nog te brengen gegevens, over
te brengen bij betrokken ministers en Colleges
INGEZONDEN MEDEDEELING.
SPOEDIG
VERLICHT
Carter'o Kleine Lever Pillen,
zuiver plantaardig, laxeeren
zonder onaangename nawer
king. Verwijderen de giftige stoffen uit het
lichaam, die dat vervelende, pijnlijke gevoel ver
oorzaken, Zij zijn volgens dokteisrecept samen
gesteld en kunnen door oud en jong worden
gebruikt. Bij Apoth. en Drog., in roode kokertjes
van 75 ct. en f 2.25.
Import. Fa. B ME1NDERSMA - Den Hang. 1
uit te vaardigen enz. waarna een bootdienst
is tot stand gekomen. Dat Brielsche bootje
zooals een rechtgeaard Briellenaar het noemt
is nu in de ziel der bevolking geworteld.
Reizigers die per R. T. M. in den Brie! aan
komen en die plaats ook weer met die diensten
wenschen te verlaten zullen dit plan spoedig
laten vervallen, want zij zullen danbijdeBriel-
sche winkeliers geen zaken doen. Ook wij
hebben dien wil van de Briellenaren noodig.
Wij moeten de vuist opheffen tegen de R.T.M.
en de daad bij het woord voegen door op coöpe
ratieven grondslag een boot in de vaart te
brengen van Hellevoetsluis op Middelharnis.
Den heer v/d Heuvel uit Ooltgensplaat: Een
scherp protest tegen de R. T. M. dat is
accoord, doch met verschillende wantoe
standen op te noemen komen wij niet verder.
De vuist opheffen tegen de R. T. M., zooals
Mr. Nijgh het noemde, kunnen we dat wel,
hebben we wel vuist om omhoog te steken?
Als we een boot hebben, dan zijn we nog niet
klaar, want de boot moet ook aan de kant
komen en na de aankomst op Hellevoetsluis
zullen we om verder te komen weer op die
gesmade R. T. M. zijn aangewezen. Niet alle
menschen zijn in het bezit van een auto en
met een dergelijke oplossing zou dus slechts
een zeer klein deel van onze bevolking gebaat
zijn. De verkeersmiddelen passen zich niet
meer aan dezen tijd, dat erkende Kuiper zelf
in het onderhoud dat ik met hem had. Ook
erkende hij dat hij de concessie, die verkregen
was, nagekomen werd en dat men in den Haag
maar op verbetering moest aandringen, dan
zou de R. T. M. wel medewerken. Ik meen dan
ook dat men met georganiseerd overleg, zooals
men dat tegenwoordig placht te noemen verder
zal komen dan met dwang. Laten we daarom
trachten de concessie der R. T. M. gewijzigd
zien te krijgen.
Vreeswijk uit Oude Tonge: Van de popula
riteit van het Brielsche Bootje heb ik onlangs
ook gehoord en tevens deelde men mede dat
het plan bestaat een boot te laten varen van
Brielle naar Hellevoetsluis in aansluiting op de
boot naar Vlaardingen. Voorzitter: Het plan
van den Heer Nijgh verdient o.i.z. niet de
directe voorkeur, beter is het eerst de concessie
gewijzigd zien te krijgen, want dan komt het
plan Nijgh vanzelf. Thans een bootdienst
inleggen dat stuit onherroepelijk op een massa
bezwaren. Wij moeten wel protesteeren tegen
de diensten en de tarieven welke de R. T. M.
er op na houdt.
Hossen: Ik heb veel gereisd, doch nergens
heb ik zooveel reisgeld moeten betalen van
mijn auto als hier op de diensten van de
R. T. M. Enkele van mijn leerlingen hebben
een vrijkaart van de school, zoodat de Am
bachtsschool een klant van een 1000,ook
ie. uivimvn uq uvii uaiwn ihjiiiolvi o vil vunvcvo
van Gedeputeerde Staten, Kamerleden en onze materialen worden aangevoerd per tram
Statenleden en adhaesie te vragen aan alleen nu er e^n Y.nJe concurrentie is, wordt een
gemeente besturen, Kamer van Koophandel enorme reductie zoodat de vrije
en Vereenigingen, welke daarvoor in aanmer- concurrenten onmiddellijk weer de kop worut
king komen.
De B. B. N. wil zich hiermede namens U
allen gaarne belasten.
Met de groote hulp van U allen en in het
bijzonder de pers, geloof ik, dat daarmede op
dit moment al het. mogelijke is gedaan, om
deze streken uit hun isolement te verlossen.
Wij mochten reeds zooveel medewerking
van den Minister van Waterstaat onder
vinden, dat wij gelooven, dat als wij slechts
de bijzondere aandacht van Zijne Excellentie
met voldoenden nadruk op deze nooden weten
te vestigen, het aan Zijn medewerking niet zal
ontbreken.
Trouwens voor deze zaak van algemeen
belang kan succes niet lang meer uitblijven.
Laat Uw roepstem onverflauwd luide weer
klinken:
Blijft diligent, op den blijvenden steun van
den B. B. N. kunt Gij rekenen.
De Voorzitter gaf daarna gelegenheid over
deze kwestie te gaan debatteeren. Mr. Nijgh
uit Hellevoetsluis vroeg het eerst het woord.
Mr. Nijgh: Mijnheer de Voorzitter, wat door
U zoo juist is gesproken over onze reisver-
bindingen is wel uit het hart gegrepen van het
overgroote deel van onze bevolking, behalve
voor de directie en|haar vertegenwoordiger der
R.T.M. Het 50-jarig jubileumfeest dat zoo
juist gevierd is en waarover de couranten
zooveel loftuitingen hebben afgezwaaid is voor
ons eilandbewoners, eigenlijk een feest van
narigheid en verdriet geweest. In onze ge
moederen was het een feest in omgekeerde
richting. In de jaren '18 en '19 is opgericht een
comité van actie dat inderdaad goed werk
heeft verricht. De R. T. M. bleek echter goede
papieren te hebben bij den Minister en het
streven om tot verbetering te komen is
practisch gedood.
De manier waarop dit is gebeurd behoeft
geen naderen uitleg als we de heele of halve
corruptie daarbij in aanmerking nemen. Daar
door is de R. T. M. inplaats van verdachte
haar eigen rechter geworden. In den Briel
daarentegen heeft men gemeend de actie niet
te moeten staken, doch intensiever te gaan
strijden tegen het monopoliesysteem dan ooit
te voren, door artikelen in de pers, protesten
ingedrukt.
Littooy: afgevaardigd bestuurslid van de
Kamer van Koophandel Dordrecht: De hou
ding die aangenomen wordt tegen de R. T. M.
is te scherp. Alvorens direct op deze wijze door
te gaan is het beter eerst te onderhandelen
met Kuiper. Wellicht zullen hier veel voor
stellen ter tafel komen, doch het is beter een
scherp conflict te vermijden met de R. T. M.
Kuiper zal tot onderhandelen bereid gevonden
worden met een commissie overleg te plegen
om tot meer passender verkeersmiddelen te
geraken.
Voorzitter: Op de vergadering die wij ge
houden hebben te Zierikzee is ook besloten
tot overleg te geraken met den directeur der
R. T. M. Ik heb hem den anderen dag reeds
opgebeld en was afwezig, ik verzocht de
telefoniste mijnheer te verzoeken mij te willen
opbellen indien hij op het kantoor kwam. Ik
heb gewacht, verschillende malen heb ik
daarna getracht verbinding te krijgen met
den heer Kuijper om te verzoeken' wanneer
het hem schikte een onderhoud te hebben,
doch ik wacht lieden ten dage nog dat tele
foontje. Het blijkt practisch dus onmogelijk
tot de directie der R. T. M. door te dringen.
De beste en kortste weg is, nadat wij ook de
vergadering te Bergen op Zoom hebben
gehouden een commissie te vormen van
menschen die op deze vergaderingen zijn
geweest, waarvan een actie moet uitgaan om
bij de regeering in overleg met de R. T. M.
tot wijziging der concessies te komen.
Mijs: Het overleg plegen met de R. T. M. is
ongetwijfeld de beste weg, zooals ook de Voor
zitter mededeelde, doch men moet daartoe de
gelegenheid hebben, omdat de voornaamste
partij de R. T. M. zelf is. Wanneer de R.T.M.
echter niet tot overleg bereid is anders dan op
het bekende monopoliesysteem kan daarvan
ook niets worden verwacht.
(Vervolg Verslag in het Tweede Blad)
mnnnnnmniniinmQDiiiTimmiiiinmiimiiinniiiuiiimimninniimmniiiiiiimiiiiiiniiiiii