„Hotel-Restaurant SIMONS" LOGEEREN BOERENVISCHMARKT12, bij de Groote Kerk PIET SIMONS zorgt voor U WOfcSV CONSTIPATIE CARTER'S mPILLS ONZE EILANDEN VAN ZATERDAG 24 NOVEMBER 192 8. 3 geen motorvrachtwagens meer ten vervoer zullen worden aangenomen. Wij zijn tot dezen maatregel overgegaan in verband met de vertragingen, welke door het laden en lossen van deze voertuigen ontstaan, waarover door het reizend publiek wordt ge klaagd. Bovendien is de veerboot niet voor dit vervoer ingericht en is het vervoer daarvan ook niet van gevaar ontbloot. Het vervoer van motorvrachtwagens kan geschieden op platte wagens, welke per sleep- schip. kunnen worden overgezet. De platte wagens moeten minstens 24 uur te voren wor den aangevraagd bij den stationschef te Hel- levoetsluis of te Middelharnis. De motorvrachtwagens moeten door den afzender geladen en behoorlijk tegen afrollen onderstopt en bevestigd worden en door den geadresseerde gelost worden. Voor het vervoer van motorvrachtwagens per sleepschip tusschen Hellevoetsluis en Mid- delharnis-haven is het hieronder volgens tarief vastgesteld De vracht voor den motorwagen bedraagt 10,Voor de lading bedraagt de vracht per 10Ö0 K.G. of gedeelte daarvan 2,02." j Inmiddels verblijven wij, Hoogachtend, Rotterdamsche Tramweg-Mij. De Directeur, (w.g.) Kuiper. Mij dunkt, dat wel voldoende is gebleken, dat dit veer spot met alle daaraan in dezen tijd te stellen redelijke eischen. i 3e. Een goede veerverbinding van Goeree en Overllakkee met Schouwen-Duiveland-St. Phi- lipsland. Met alle respect voor de veerschippers met hun motorbootjes is het thans voor voet gangers, c.q. met rijwielen, een heele tocht met meermalen een lange wandeling over de slikken. Van een veerverbinding is hier toch eigenlijk geen sprake 1 4e. Een goede veerverbinding van de Hoek- sche Waard met Noordbrabant. De heer Vlielander zeide hierover in Zierik- zee: „Mijnheer de Voorzitter. Ik geloof, dat voor deze eilanden van groot belang is het veer Numansdorp. Het is mij nog onverklaarbaar, na alle groote moeite, na alle aanvragen bij den Minister en de Rotterdamsche tram, waarom de Rotterdamsche tram toch niet wil overgaan tot verbetering van het veer Numansdorp, omdat het toch zoo betrekkelijk geringe kosten zijn. Volgens mij komt het neer op een beetje kooppigheid. De boot is er eenmaal; het veer aan Numansdorp is heel goed, misschien zou de boot iets veranderd moeten worden, maar anders kan het voor het Rijk niet zooveel kosten met zich brengen. Het Rijk heeft het veer gegeven of verpacht aan de Rotterdam sche tram. Het Rijk heeft in handen de ta rieven vast te stellen. Alle moeite door de Vereen. Hoeksche Waardsche Belangen en gemeentebesturen zijn. altijd verkeerd uitge komen en ik hoop, dat het zal liggen in de richting van den B. B. N. om ook vooral aan te dringen er op, dat deze veren zoo spoedig mogelijk verbeterd worden en alreeds de tarie ven verlaagd worden. Ik kan begrijpen, dat het moeilijk |is aan Willemstad een groote haven te bouwen, maar in ieder geval als de tarieven verminderd werden, was het verkeer daar alreeds veel drukker. In het begin, toen de boot op Willemstad is ingevoerd, bestond er een heel aardige handel op Hoekschewaard en Voorne en Putten. Wat is er toen gebeurd? Toen waren de tarieven nog heel laag, 2,50 voor een auto. In eens heeft de Rotterdamsche Tram gezegd, wij willen volstrekt geen auto's meer, wij maken de tarieven zoo hoog, dat er niemand meer mee kan gaan. Ik hoop, dat de B. B. N alle pogingen zal doen, de Minister in deze zaak steunen, om deze tarieven zoo spoe dig mogelijk naar beneden te krijgen." Ik wil erop wijzen, dat over dit veer de oude groote verkeersweg loopt van het Oude Hol land naar België over Rotterdam- Bergen op Zoom." Op het Rijkswegenplan, de groote verbin dingswegen van intercommunaal belang, zien wij dan ook den weg Rotterdam-Numansdorp.. 't Is of de ministerieele ambtenaar zijn pen, of trekpen toen niet verder wilde, want deze weg voor doorgaand verkeer eindigt in het Hollandsch Diep... in Brabant mankeert de rest. Op een dergelijk veer vraagt men 7,60 enkele reis voor een personenauto met twee personen, voor een vrachtauto met 1.5 ton lading enkele reis 13,80 en retour 23,en als tij en wind ongunstig zijn, kan men aan den steiger te Willemstad niet van de boot af De auto mag niet langer zijn dan 4.50 M.1 Vindt een Uwer dat veer voldoende? Mijn conclusie kan dan ook slechts zijn, dat geen dezer veerverbindingen aan redelijke eischen voldoet. Welke belangen zijn hierbij betrokken Het Goereesche Comité schrijft: „Dringende behoefte is er dan ook aan een flinken veerdienst, geschikt tot het vervoeren van auto's, vee, paarden en vrachtgoed. Han del en verkeer zouden toenemen, landbouw belangen in sterke mate worden bevorderd. De aard van het landbouwbedrijf op ons eiland heeft veel gemeen met dien van Zeeland en West-Noordbrabant. In vele opzichten hebben wij dezelfde belangen. Belgische, Bra- bantsche en Zeeuwsche paarden en vee handelaren koopen ons vet- en drachtig vee en onze jonge paarden. Aardappelen, uien, kocpeen gaan in belang rijke hoeveelheden naar België. Het is echter een groot ongerief voor den handel dat per soonlijk contact door de slechte verbinding met ons eiland zoo lastig is, zooveel tijd en geld vergen. Het gevolg is, dat tot schade van onzen landbouw en handel, Flakkee voor 't laatst wordt gehouden, ons vee en onze paarden voor België bestemd, een grooten en kostbaren omweg moeten maken, om de bestemming te bereiken. De paardenfokkerij staat op ons eiland vrij hoog, doch om vooruit te komen, is dringend noodzakelijk, dat onze fokkers met hun paar den naar West-Brabant gaan ter dekking bij de daar gestationneerde eerste klasse dek hengsten. Thans is dat uitgesloten. „Bovenstaand slechts enkele voorbeelden ter' illustratie van het groote belang bij een goede veerverbinding tusschen Ooltgensplaat en Dintel-Sas voor ons eiland." Verder lezen wij in 't verslag van de Zeeuw sche Landbouwmaatschappij uit de N. R.- damsche Courant van 13/7 '28: „Hiermee bedoelen we, dat voor een belang rijk deel van den landbouw, en niet eens in verre toekomst, een oplossing voor de slechte bedrijfsuitkomsten wellicht gelegen kan zijn, in een meer en meer zich bewegen in de rich ting van het intensievere tuinbouwbedrijf. Immers we zien dit steeds meer in de landbouw streken; waar vroeger de tuinbouw ten hoogste de bescheiden plaats van moestuin op de boer derij innam ziet men verschillende boeren het tuinbouwbedrijf hetzij naast of wel geheel in plaats van het boerenbedrijf ter hand nemen. Weliswaar is met de tram en de Rotterdam sche veiling een zeer gunstige overeenkomst getroffen, die wel niet langs de veiling te Zie- rikzee, maar via die te Rotterdam toch export mogelijk maakt, maar dit neemt niet weg, dat door betere verbinding de tuinbouw op Schouwen vooral een zeer groote vlucht zou kunnen nemen, omdat alle factoren voor goeden tuinbouw behalve economisch-gunstige ligging er aanwezig zijn." Goeree en Overflakkee liggen nog veel dich ter bij het dichtbevolkte wooncentrum Rot terdam -Haag. Mij dunkt U kunt over de tuinbouw-moge- lijkheden beter oordeelen dan wij, maar over weging is de mogelijkheid toch zeker waard. Voorne-Putten en Beijerland kunnen U ten voorbeeld strekken. Even wil ik ook nog wijzen op het zich snel ontwikkelende strand van Voorne en Putten en hoe men ook reeds in Schouwen het groote belang van toeristen-verkeer inziet... maar dan moeten er behoorlijke verbindingen zijn.... In het verslag van de R. T. M. over 1927 lezen wij o.a. „In de eerste 6 maanden van het verslagjaar liep het reizigersvervoer belangrijk achteruit. Behalve aan algemeene oorzaken (s deze achteruitgang te wijten aan'.toenemend gebruik van particuliere auto's, in het bijzonder op marktdagen te Rotterdam. Het marktbezoek per auto heeft gedurende het verslagjaar sterke uitbreiding ondergaan. Groepen van 46 per sonen begeven zich per personenauto ter markt en veehandelaren doen zich met hun vee per vrachtauto naar de markt brengen. Het vervoer van bestel-, ijl- en stukgoederen bleef nagenoeg gelijk aan dat van het vorige jaar, wat, gelet op het toenemend gebruik van vrachtauto's voor bezorging van goederen, bevredigend geacht mag worden. Ook bij het massa- (wagonlading) vervoer, doet zich het gebruik van vrachtauto's als vervoermiddel meer en meer gevoelen. Ge durende de beetwortelcampagne werden op sommige trajecten belangrijke kwantums beet wortelen per vrachtauto naar de fabrieken ge voerd, terwijl ook voor het vervoer van aard appelen, granen en bouwmaterialen e.d. hoe langer hoe meer van vrachtauto's gebruik gemaakt wordt. Het beetwortelvervoer was belangrijk minder dan het vorige jaar, in hoofdzaak tengevolge van het gebruik van vrachtauto's." U zult hieruit ongetwijfeld den indruk hebben gekregen van de groote belangen, welke bij goede verbindingen betrokken zijn. Want voor zijn pleizier schaft men geen vracht auto's aan en voor zijn pleizier gaat men in het algemeen niet met personenauto's naar de Rotterdamsche markt. De ontwikkeling van de geheele streek is hiermede gemoeid- de mogelijkheid van ont wikkeling van het autoverkeer is een sociaal- economische eisch van de eerste orde. en het gebruiken van een middagmaal is een kwestie van vertrouwen. DOE ZULKS IN HET HUIS WAAR UW VOOROUDERS DIT DEDEN. te ROTTERDAM. (Adv.) Waarom is deze toestand der veerverbindingen niet reeds verbeterd De voornaamste oorzaak, waarom er nog geen voldoende verbetering is, moeten wij natuurlijk niet zoeken bij de medewerking of tegenwerking van menschen, maar in alge meene toestanden. Wij zagen het aantal auto's in 4 jaar verdubbelen en de bevolking toenemen.behalve op de geïsoleerde eilan den 1 De ongeloofelijk snelle ontwikkeling van het autoverkeer maakt het moeilijk om over de verkeerseischen overeenstemming te berei ken, en nog moeilijker om de eischen dadelijk te bevredigen. Ik weet intusschen zeker, dat men ook in Den Haag, d.w.z. bij Rijk en Provincie over tuigd is van de noodzakelijkheid van voor zieningen. Immers aan den Moerdijk is dit jaar een goede veerboot in dienst gesteld en voor een tweede boot staat het geld op deze begrooting. Maar men moet zich daar in Den Haag met zooveel zaken bezig houden en dan krijgt een buitenstaander wel eens den indruk, dat wiens stem het luidste klinkt het eerste verhoord wordt. A. De belanghebbenden moeten het dus eens zijn. B. Gij moet de groote trom roeren. Als gij straks onze voorgestelde wenschen bespreekt, bedenkt dan, dat gij alleen vlug iets goeds bereikt, als gij 't daarover te zamen eens zijt en ook blijften daarna geen ande re meeningen meer opduiken, welke dan de zaken slechts kunnen tegenhouden. Eerst daarna kan men de groote trom met succes roeren. Groote moeilijkheden zijn hier ongetwijfeld aanwezig. Door een achteraf gebleken allerongelukkigst contract met den Staat heeft de R. T. M. thans in lijnrechten strijd met het algemeen belang, het monopolie voor het gebruik van de Rijks havens te Middelharnis, Hellevoet en Numans dorp, welke havens men zeifs de tramhavens noemt. Maar de vraag rijst, of de gemeentehaven van Middelharnis dan niet voor Uw concurreer den bootdienst te gebruiken is, en of daar voor in Hellevoet geen andere aanlegplaats aanwezig is? Ook rijst de vraag, of het veerrecht voor het veer Numansdorp-Willemstad niet, als val lende buiten het concessie-contract van de R. T. M. met den Staat, afzonderlijk is te beschouwen en of daardoor een afzonderlijke verbetering niet mogelijk is? Bovendien meen ik, dat de Minister de tarieven der R. T. M. moet goedkeuren. Ook rijst de vraag, of die Minister niet eiken dag, de overname, het concessie-contract der R. T. M. kan beëindigen. Want, laten wij het maar eerlijk zeggen, medewerking is van de R. T.M. niet te ver wachten. Dit ondervonden wij weer door den voorge lezen brief over het vervoer van vrachtauto's met het veer naar Hellevoet en bij onze po gingen, óm na de Zierikzeesche bijeenkomst met de Directie te praten. De daartoe speciaal benoemde Staatscom missie zegt b.v. in haar rapport van 16 December 1920: „Van dd R. T. M. is niet te verwachten, dat zij uit eigen beweging tot de uitvoering der besproken verkeersmaatregelen zal mede werken. De R. T. M. is het voorbeeld van een onderneming, die ongeschreven plichten niet erkent; haar gedragslijn is om alleen datgene te doen, waartoe zij kan worden genoodzaakt." Het is te begrijpen, dat velen Uwer den moed verloren om voor veerplannen te pleiten. Maar neemt dan een voorbeeld aan Tholen, 80 jaren hebben zij volgehouden voor hun brug te (ageeren bij de officieele opening zeide zelfs een spreker, dat als tenslotte Tholen 't niet bijna alleen had gedaan, de brug er mis schien nog niét zijn zou Maar de brug is er! Ik neem aan, dat van Uw 80 jaren actie er 78 om zijn, welnu begin thans aan de laatste twee. Zoo mag het niet blijven. Aan de medewerking van deze Minister van Waterstaat twijfelen wij niet, bovendien is nu voor de besprekingen van verkeersbelangen het ijzer heet. Zoo werd nu door ons b.v. reeds de volgende mededeeling ontvangen! „Indien de auto-eigenaren op Goeree en Flakkee wenschen van het monopolie van de R. T. M. bevrijd te worden, is zulks heel goed mogelijk. Hun familie bezit langs de buiten haven te Dirksland een strook grond, die bij alle getij bereikbaar is. Zij zijn er zeker van, dat die strook gratis voor het doel ter beschik king gesteld zal worden. Blijft dus over het verbeteren van den toe gangsweg en het leggen van pontons in boven genoemde buitenhaven van Dirksland en in de buitenhaven van het Voornschekanaal te Hellevoet. Bedoelde strook grond aan de buitenhaven te Dirksland staat op naam van In verband met mogelijke grondspeculaties laat ik den naam maar liever weg. Natuurlijk kosten dergelijke verbeteringen geld, maar wij betalen toch wegenbelasting ook. Daarnaast zal een meer economische exploi tatie van deze; veren geheel andere vervoer- cijfers opleveren, waartoe ik als bewijs slechts de vergelijking behoef te maken, tusschen b.v. het Hellevoetscheveer en het veer van Noord- naar Zuid-Beveland. Noord-Beveland had op 1-1-1917 ruim 7700 zielen. Men beoefent er bijna alleen land bouw. Reeds in 1925 vervoerde het veer onge veer 76000 personenter vergelijking gaat dus elke bewoner 10 X per jaar over. De boot vaart 15 x per dag. Goeree en Flakkee heeft bijna 30.000 zielen. Men beoefent er in hoofdzaak landbouw. Vol gens een door ons gehouden telling zal het Hellevoetscheveer in 1928 ongeveer 80000 vervoeren; ter vergelijking gaat dus elke bewoner slechts 3 x per jaar over. De boot vaart 5 x per dag over. i Volgens onze telling zal dit veer in 1928 bovendien vervoeren ongeveer 2000 auto's, 14,000 rijwielen en 800 motorrijwielen. Dit Hellevoetscheveer zal dus ongetwijfeld met ook voor autovervoer bruikbare booten en S een behoorlijk laag tarief heel wat meer kun nen opleveren. Zoo zal het veer Numansdorp-Willemstad, eveneens op grond van tellingen van den B. B. N., in 1928 ongeveer vervoeren 23.000 personen, 1.000 auto's, 12.000 fietsen en 600 motorrijwielen. Dit is voor een veer, gelegen in den korten verbindingsweg van Zuid-Holl. met West- Noord-Brabant natuurlijk bijzonder weinig. Maar is dit te verwonderen als men met een personenauto met twee personen aan veergeld moet betalen 7,60. Aan het Moerdijksche- veer, dat zelfs nog winst oplevert, is dit 1,50. Met een dergelijk prijsverschil kan geen enkele veerexploitant anders dan verlies ver wachten. Een dergelijk veer zou bij economische exploitatie, misschien niet als het Rijksveer aan den Moerdijk ƒ50.000,winst opleveren, maar toch zeker zal dit veer dan niet meer kosten dan te verdedigen is in verband met de groote belangen, welke er ook voor West- Noord-Brabant en de Hoeksche-Waard bij zijn betrokken. Het Rijk bdtaalde in 1927 182.760,sub sidie aan de R. T. M. Bij goedé exploitatie der veren kan er zeker zooveel geld van deze subsidie overblijven dat men daarvan gemak kelijk rente en aflossing zoude kunnen betalen van de bedragen, welke noodig zijn om deze veren zoo te veranderen, dat zij aan onze redelijke eischen voldoen en nog iets voor eventueele exploitatieverliezen overhouden. CONCLUSIES. Wij eischen thans met spoed le. Een veer met voldoende overvaarten van Flakkee naar West Noord-Brabant, met ook voor alle autoverkeer geschikte booten en laad- en losinrichtingen. Het tarief moet hoog stens zijn 0,50 voor een kleine auto tot 1,50 voor de grootste of zwaarste auto, ver der 0,20 per persoon en de rest naar even redigheid. 2e. Een veer met voldoende overvaarten van Numansd. naar den Brabantschen wal,met ook voor alle autoverkeer geschikte booten en laad- en losinrichtingen en een tarief als onder 1 3. Minstens één veer met voldoende over vaarten van Goeree en Overflakkee naar de eilandengroep Voorne-Putten en Beijerland, overigens als onder 1 en 2 bedoeld. 4e. Een veer met voldoende overvaarten van Goeree en Overflakkee naar Schouwen en Duiveland, met ook voor alle autoverkeer geschikte booten en laad- en losinrichtingen. Het tarief moet hoogstens zijn 1,voor een kleine auto tot 3,voor de zwaarste of grootste auto en hoogstens 0,20 per persoon en de rest naar evenredigheid. 5. Een wegverbinding, om het nu zwe vende stukj Zierikzee-Zijpe van het Rijks wegenplan in verbinding te brengen met de wegen in Brabant van het Rijkswegenplan, liefst uitgebreid met een weg Bergen op Zoom- Willemstad. 6e. c.q. Opname in het Provinciaal wegen plan van Zuidholland van wegen, verbinding gevende van de aanlegplaatsen van deze veer- booten met het overige verbeterde Provinciale wegennet. \o\eVVevx_ Als de vergadering zich hiermede kan ver eenigen, zou ik willen voorstellen deze wen schen, gedocumenteerd door alle hier bij eengebrachte en nog te brengen gegevens, over te brengen bij betrokken ministers en Colleges INGEZONDEN MEDEDEELING. SPOEDIG VERLICHT Carter'o Kleine Lever Pillen, zuiver plantaardig, laxeeren zonder onaangename nawer king. Verwijderen de giftige stoffen uit het lichaam, die dat vervelende, pijnlijke gevoel ver oorzaken, Zij zijn volgens dokteisrecept samen gesteld en kunnen door oud en jong worden gebruikt. Bij Apoth. en Drog., in roode kokertjes van 75 ct. en f 2.25. Import. Fa. B ME1NDERSMA - Den Hang. 1 uit te vaardigen enz. waarna een bootdienst is tot stand gekomen. Dat Brielsche bootje zooals een rechtgeaard Briellenaar het noemt is nu in de ziel der bevolking geworteld. Reizigers die per R. T. M. in den Brie! aan komen en die plaats ook weer met die diensten wenschen te verlaten zullen dit plan spoedig laten vervallen, want zij zullen danbijdeBriel- sche winkeliers geen zaken doen. Ook wij hebben dien wil van de Briellenaren noodig. Wij moeten de vuist opheffen tegen de R.T.M. en de daad bij het woord voegen door op coöpe ratieven grondslag een boot in de vaart te brengen van Hellevoetsluis op Middelharnis. Den heer v/d Heuvel uit Ooltgensplaat: Een scherp protest tegen de R. T. M. dat is accoord, doch met verschillende wantoe standen op te noemen komen wij niet verder. De vuist opheffen tegen de R. T. M., zooals Mr. Nijgh het noemde, kunnen we dat wel, hebben we wel vuist om omhoog te steken? Als we een boot hebben, dan zijn we nog niet klaar, want de boot moet ook aan de kant komen en na de aankomst op Hellevoetsluis zullen we om verder te komen weer op die gesmade R. T. M. zijn aangewezen. Niet alle menschen zijn in het bezit van een auto en met een dergelijke oplossing zou dus slechts een zeer klein deel van onze bevolking gebaat zijn. De verkeersmiddelen passen zich niet meer aan dezen tijd, dat erkende Kuiper zelf in het onderhoud dat ik met hem had. Ook erkende hij dat hij de concessie, die verkregen was, nagekomen werd en dat men in den Haag maar op verbetering moest aandringen, dan zou de R. T. M. wel medewerken. Ik meen dan ook dat men met georganiseerd overleg, zooals men dat tegenwoordig placht te noemen verder zal komen dan met dwang. Laten we daarom trachten de concessie der R. T. M. gewijzigd zien te krijgen. Vreeswijk uit Oude Tonge: Van de popula riteit van het Brielsche Bootje heb ik onlangs ook gehoord en tevens deelde men mede dat het plan bestaat een boot te laten varen van Brielle naar Hellevoetsluis in aansluiting op de boot naar Vlaardingen. Voorzitter: Het plan van den Heer Nijgh verdient o.i.z. niet de directe voorkeur, beter is het eerst de concessie gewijzigd zien te krijgen, want dan komt het plan Nijgh vanzelf. Thans een bootdienst inleggen dat stuit onherroepelijk op een massa bezwaren. Wij moeten wel protesteeren tegen de diensten en de tarieven welke de R. T. M. er op na houdt. Hossen: Ik heb veel gereisd, doch nergens heb ik zooveel reisgeld moeten betalen van mijn auto als hier op de diensten van de R. T. M. Enkele van mijn leerlingen hebben een vrijkaart van de school, zoodat de Am bachtsschool een klant van een 1000,ook ie. uivimvn uq uvii uaiwn ihjiiiolvi o vil vunvcvo van Gedeputeerde Staten, Kamerleden en onze materialen worden aangevoerd per tram Statenleden en adhaesie te vragen aan alleen nu er e^n Y.nJe concurrentie is, wordt een gemeente besturen, Kamer van Koophandel enorme reductie zoodat de vrije en Vereenigingen, welke daarvoor in aanmer- concurrenten onmiddellijk weer de kop worut king komen. De B. B. N. wil zich hiermede namens U allen gaarne belasten. Met de groote hulp van U allen en in het bijzonder de pers, geloof ik, dat daarmede op dit moment al het. mogelijke is gedaan, om deze streken uit hun isolement te verlossen. Wij mochten reeds zooveel medewerking van den Minister van Waterstaat onder vinden, dat wij gelooven, dat als wij slechts de bijzondere aandacht van Zijne Excellentie met voldoenden nadruk op deze nooden weten te vestigen, het aan Zijn medewerking niet zal ontbreken. Trouwens voor deze zaak van algemeen belang kan succes niet lang meer uitblijven. Laat Uw roepstem onverflauwd luide weer klinken: Blijft diligent, op den blijvenden steun van den B. B. N. kunt Gij rekenen. De Voorzitter gaf daarna gelegenheid over deze kwestie te gaan debatteeren. Mr. Nijgh uit Hellevoetsluis vroeg het eerst het woord. Mr. Nijgh: Mijnheer de Voorzitter, wat door U zoo juist is gesproken over onze reisver- bindingen is wel uit het hart gegrepen van het overgroote deel van onze bevolking, behalve voor de directie en|haar vertegenwoordiger der R.T.M. Het 50-jarig jubileumfeest dat zoo juist gevierd is en waarover de couranten zooveel loftuitingen hebben afgezwaaid is voor ons eilandbewoners, eigenlijk een feest van narigheid en verdriet geweest. In onze ge moederen was het een feest in omgekeerde richting. In de jaren '18 en '19 is opgericht een comité van actie dat inderdaad goed werk heeft verricht. De R. T. M. bleek echter goede papieren te hebben bij den Minister en het streven om tot verbetering te komen is practisch gedood. De manier waarop dit is gebeurd behoeft geen naderen uitleg als we de heele of halve corruptie daarbij in aanmerking nemen. Daar door is de R. T. M. inplaats van verdachte haar eigen rechter geworden. In den Briel daarentegen heeft men gemeend de actie niet te moeten staken, doch intensiever te gaan strijden tegen het monopoliesysteem dan ooit te voren, door artikelen in de pers, protesten ingedrukt. Littooy: afgevaardigd bestuurslid van de Kamer van Koophandel Dordrecht: De hou ding die aangenomen wordt tegen de R. T. M. is te scherp. Alvorens direct op deze wijze door te gaan is het beter eerst te onderhandelen met Kuiper. Wellicht zullen hier veel voor stellen ter tafel komen, doch het is beter een scherp conflict te vermijden met de R. T. M. Kuiper zal tot onderhandelen bereid gevonden worden met een commissie overleg te plegen om tot meer passender verkeersmiddelen te geraken. Voorzitter: Op de vergadering die wij ge houden hebben te Zierikzee is ook besloten tot overleg te geraken met den directeur der R. T. M. Ik heb hem den anderen dag reeds opgebeld en was afwezig, ik verzocht de telefoniste mijnheer te verzoeken mij te willen opbellen indien hij op het kantoor kwam. Ik heb gewacht, verschillende malen heb ik daarna getracht verbinding te krijgen met den heer Kuijper om te verzoeken' wanneer het hem schikte een onderhoud te hebben, doch ik wacht lieden ten dage nog dat tele foontje. Het blijkt practisch dus onmogelijk tot de directie der R. T. M. door te dringen. De beste en kortste weg is, nadat wij ook de vergadering te Bergen op Zoom hebben gehouden een commissie te vormen van menschen die op deze vergaderingen zijn geweest, waarvan een actie moet uitgaan om bij de regeering in overleg met de R. T. M. tot wijziging der concessies te komen. Mijs: Het overleg plegen met de R. T. M. is ongetwijfeld de beste weg, zooals ook de Voor zitter mededeelde, doch men moet daartoe de gelegenheid hebben, omdat de voornaamste partij de R. T. M. zelf is. Wanneer de R.T.M. echter niet tot overleg bereid is anders dan op het bekende monopoliesysteem kan daarvan ook niets worden verwacht. (Vervolg Verslag in het Tweede Blad) mnnnnnmniniinmQDiiiTimmiiiinmiimiiinniiiuiiimimninniimmniiiiiiimiiiiiiniiiiii

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1928 | | pagina 3