et schoone bedde ZEEPPOEDER EERSTE SOORT iliRMHUB B. B. N.-Congres te Middelharnis op 21 November 1928. Mill 2 ONZE Et LANDEN TAN ZATERDAG 24 NOVEMBER 192 8. graanvoorraden zoo gering, dat de Russische regeering niet langer in staat is om graan te exporteeren. Deze graanexport was een machtige steun bij het verkrijgen vancredie- ten endaarom is de stopzetting van den graan export voor de regeering een heel belabberd iets. De regeeringsmacbine is uitermate kost baar en tot overmaat van ramp verdwijnen er door corruptie vele millioenen in ver keerde zakken. Kort geleden heeft de Rus sische gezant te Parijs een schitterend diner g n, waar de kostoaarste eet- en drink waren kwistig werden uitgedeeld, niet aan de arme proletariërs, doch ten koste dezer arme stakkers, welke voor een niet gering gedeelte van honger crepeeren. Die'het dicht ste bij het vuur zit, die warmt zich het beste, zeiden onze voorouders en zoo schijnt het in Rusland, in den heilstaat ook al te zijn. De nieuwe Roemeensche regeering (Maniu) heeft besloten tot zuivering der administratie. Puncties welke slechts in naam bestonden, zonder dat de betrokken personen biervoor ook maar iets verrichten, behalve het ont vangen der vergoedingen, worden opgeheven. Ieder ministerie zal slechts een auto ter be schikking hebben en de overbodige wagens zullen worden verkocht De boeren hebben op verschillende plaatsen wraak genomen op de ambtenaren der afgetreden regeering, door deze laatsten eens flink af te ranselen. De rollen zijn daar dus wel geheel en al omgekeerd. Mijne Heeren, Allereerst wil ik hier als voorzitter van deze tweede door den B. B. N. uitgeschreven bijeen komst over de verkeerstoestanden naar en van de Zuidhollandsche en Zeeuwsche eilanden U allen hartelijk welkom heeten en U dank zeggen voor Uwe aanwezigheid. Op gevaar af iemand te vergeten, wil ik hier in het bijzonder memoreeren de aanwezigheid van de Staten leden Mr. L. Trouw, uit Brielle, C. Warnaer uit Dirksland en J. W. van Hondt uit Herkin- gen, alsmede een bestuurslid van de Kamer van Koophandel uit Dordrecht. Ik noemde dit zoojuist de tweede door den Bond van Bedrijfs-autohouders in Nederland uitgeschreven bijeenkomst over de verkeers toestanden van en naar de Zuidhollandsche en Zeeuwsche eilanden. Het is wellicht goed even in herinnering te brengen, de eerste bijeen komst over dit onderwerp, welke te Zierikzee plaats had en welke als begin van de groote actie een succes was. Bespraken wij te Zierikzee meer speciaal de verkeerstoestanden naar en van de Zeeuwsche eilanden, thans omvat ons onderwerp meer speciaal De verkeerstoestanden van en naar de Zuid- Hollandsche Eilanden. Deze actie van den B. B. N. berust op de navolgende overwegingen. De autohouders moeten nu wegenbelasting betalen, dus een speciale heffing voor de ver betering van hun baan. Dat wil onder meer zeggen: A. om te zorgen, dat deze belastingbeta lers met hun auto overal over behoorlijke wegen kunnen komen en B. om te zorgen, dat de bestaande water verbindingen voor auto's geschikt zullen wor den gemaakt en men een behoorlijk aantal malen weg kan en terug kan komen. Maar deze autohouders hebben nu ook het recht om te eischen, dat deze verbindingen zoo worden gemaakt voor auto's, dat het hun geen geld kost, of althans dat het tarief zoo laag mogelijk is, al klinkt dit ook sterk in Uw ooren, die gewend zijn aan bedragen van 34,veergeld voor een personenauto van hier naar Schouwen en Duiveland heen en terug. Evenals de tollen weg moeten, moeten de veergelden naar beneden. Even wil ik vermelden, dat mede door den arbeid van den B. B. N. met 1 Januari het bruggeld van de Barendrechtsche brug zal verdwijnen en daarmede de 21e tol vanaf 1 Januari 1928. In 1928 is ongeveer 24.000.000.aan wegverbetering besteed. Aan vele brugplannen wordt gewerkt. Een woord van hulde aan de Regeering en in de eerste plaats aan de Ministers van Water staat en Financiën en aan allen die hieraan hun medewerking verleenden is hier zeker op zijn plaats. Ook het bestuur der provincie Zuid-Holland doet veel aan de wegverbeteringen, waarover men op de Z.-H. eilanden zeker tevreden zal zijn, immers ook aan den nieuwen weg van Brielle naar Rotterdam zal nu spoedig be gonnen kunnen worden. Het is nu onze taak om het tempo zoo mogelijk nog te versnellen en hier in het bij zonder om de veren- de toegangswegen onder de loupe te nemen. Op onze bijeenkomst te Zierikzee zei Uw Heer Mijs o.a. „Wij, bewoners van Goeree en Overflakkee, zouden het zeer op prijs stellen, als wij in onze actie ook door Uwen Bond werden gesteund." Uw Heer van Paasschen zeide: „Als U op Overflakkee van plan bent een vergadering te houden, dan mag ik U zeker namens den Bond op Goeree en Overflakkee wel uitnoodigen?" Wij hebben dan ook gaarne van deze uit- noodiging gebruik gemaakt en hopen in verdere 'samenwerking ons doel te bereiken. Een woord van hulde aan het Comité tot behartiging van de verbeteringen op Goeree en Overflakkee en wmm [et beddegoed heeft steeds de volle aandacht van de huis vrouw en zij stelt er hoogen prijs op, dit steeds prachtig frisch en helder te houden. Geen grooter vol doening bij het opmaken van de bed den dan de frissche geur en vlekke- looze helderheid van de lakens en kussensloopen. Vooral nu dit resultaat zonder groote moeite en opoffering en zon der schade voor het goed is te berei ken. Wanneer het beddegoed eenige uren, of gedurende den nacht in een Rinso sop heeft staan weeken, zijn nagenoeg alle vuildeeltjes losgeko men, waardoor al het zware werk, dat vroeger steeds het wasschen van het beddegoed met zich bracht, thans is teruggebracht tot enkele eenvou dige handelingen, die U met genoe gen verricht. Het goed behoeft dan alleen in een versche Rinso oplossing gekookt te worden en vervolgens goed gespoeld om al het losgelaten vuil te verwijderen. Goed spoelen, tot dat U geheel helder water krijgt, is van het grootste belang. Alleen de erg vuile plekken moeten met wat droge Rinso even worden ingewreven, U stelt prijs op Uw goed. Begin daarom nog heden met de Rinso waschmethode 1 n R321-2T 11 de vereei i ing Hoeksche-Waardsche belangen, van West-Noord-Brabant en de Gemeente besturen enz. mag hier zeker niet ontbreken. Wij zijn dus hier, om U op te wekken, opdat wij gezamenlijk komen tot een zoo mogelijk nog krachtiger actie voor verbetering der middelen voor wegverkeer van en naar de Zuid-Hollandsche eilanden. De B. B. N. is van meening, dat, nu de auto houders wegenbelasting moeten betalen, zij daaruit het recht mogen putten, om te eischen, dat met den meesten spoed ons land in het bezit zal geraken van goede verbindingen voor de landverkeersmiddelen; dat dit algemeen belang met veel meer spoed dan voorheen het geval was, moet worden bevorderd. Aan de regeering, de Colleges van Gedepu teerde Staten, de Provinciale besturen, de Gemeentebesturen en zooveel andere Over- heidscolleges semi-officieele lichamen en andere lichamen en personen wil ik hier allereerst hulde brengen, waar zij toonden aan de ver vulling van dezen eisch hun krachten te willen wijden. De B. B. N. is van meening, dat de activiteit echter voortdurend geprikkeld moet worden, waardoor deze zoo mogelijk nog grooter zal worden, vooral als bijeenkomsten als deze, hun de zekerheid geven, dat hun activiteit gedragen wordt door den wensch van vele Nederlanders. Welnu, geachte aanwezigen, het is den B. B. N. een genoegen, dat de drukbezochte vergadering van autohouders te Zierikzee met algemeene stemmen ons voorstel aannam, om deze bijeenkomst hier te beleggen met het hoofddoel, te doen blijken, hoe vele Neder landers voor dit speciale verkeersgebied in hel bijzonder groote activiteit vtanschen in het oplossen der vraagstukken van het landver- keer, opdat deze gebieden zich op natuurlijke wijze economisch kunnen ontwikkelen. Hieruit moge dan weder blijken, dat het belang van het bedrijfsautomobilisme niet alleen het belang is van een groep menschen, die goederen of personen per auto wenschen te vervoeren, maar een algemeen belang van de eerste orde, waardoor de ontwikkeling van heele streken wordt bevorderd; waardoor economische ontwikkelingsmogelijkheden wor den geschapen, waaraan men vroeger niet had kunnen denken; doch tegelijkertijd: dat slechts economische achteruitgang kan worden voor komen door met kracht de ontwikkeling van het automobilisme te bevorderen. Deze snelle wijziging der economische toe standen door het optreden van koning „motor" in het wegverkeer, eischt snel aanpassen, maar speciaal hier snelle voorzieningen; stilstand is achteruitgang. Allereerst lijkt het mij goed eens na te gaan, welke veerverbindingen van en naar de Zuid- Hollandsche eilanden wij dan wel wenschen. Als ik spreek van veervebindingen wil dit geenszins zeggen, dat bruggen of tunnels niet noodig zijn. Maar als ik denk aan de tunnelplannen in Rotterdam en Amsterdam geloof ik, dat wij dit als illusie voor de verre toekomst mis schien over een paar honderd jaar te ver wezenlijken moeten beschouwen. Laten wij ons uit practische overwegingen dus thans maar bepalen tot het bespreken van veer verbindingen. De heer Hoogeboom zeide te Zierikzee: „De verbinding met den vasten wal is natuurlijk nummer één, maar wanneer wij met den vasten wal verbonden zijn, hebben wij een schiereiland en daarmede zijn wij niet tevreden, wij moeten ook in de breedte werken. Wanneer men maar in één richting kan gaan is men beperkt, dus moet er ook een verbinding zijn naar Noord en Zuid." Ook Uw heer Mijs, verklaarde zich daar mede accoord. In het rapport der Commissie tot onderzoek eener reorganisatie der verkeersmiddelen in Zeeland van 2 Juni 1922 lezen wij op biz. 11 „...Waar zooveel klachten na ampel en objectief onderzoek worden aangetroffen daar moge stellig de verbinding van Zeeland met het onmiddellijke Noorden en een deel der Oost waarts gerichte verbindingen gesignaleerd wor den als te zijn aanzienlijk beneden redelijkerwijze te stellen eischen." Wij zijn dan ook van meening, dat noodig zijn: A. Voor Goeree en Overflakkee. Ie. Een goede veerverbinding met Brabant. 2e. Eén of meer goede verbindingen met Voorne, Putten en Beijerland. 3e. Een goede veerverbinding met Schou wen, Duiveland en St. Philipsland. B. Voor Voorne, Putten en Beijerland bovendien 4e. Een goede veerverbinding met Brabant. In hoeverre voldoet de tegenwoordige toe stand aan deze eischen? Ie. De verbinding van Flakleee met den Noordbrabantschen wal. Onze gedachten gaan onwillekeurig naar Ooltgensplaat en wij zoeken dan op de beste kaart het stippellijntje naar Dintelsas. Heiaas vindt men er een verklaring bij alleen voor voetgangers eiKrijwielen misschien gaat een kinderwagen desnoods ook nog mee.misschien ook een kruiwagen. Ik geloof nu wel, dat iedereen het er over eens zal zijn, dat dit geen veer is, dat aan redelijke eischen voldoet. De verbindingsmogelijkheid via Numans- dorp, welke tweemaal per dag vaart en welke eenmaal ongeveer 3 uur en eenmaal ongeveer 5 uur duurt en onbetaalbaar is (voor een per sonenauto ongeveer 15,enkele reis) kan men wel weglaten, daar deze boot alleen te Ooltgensplaat aan de steiger komt, als het tij en het weer zulks naar het oordeel van den kapitein van de boot mogelijk maken en dit is zoo'n uitzondering, dat de tram op Fiakkee geen aansluiting daarop mogelijk acht! Eenige Gedeputeerden van Zuid-Holland zijn daarnaar wezen kijken en zorgt U allen nu het actieve comité te steunen laat ieder een nu het door dat comité ingediende plan steunen een uitgewerkt plan, dat iedereen voldoet, is natuurlijk onmogelijk, maar slechts eendracht maakt macht laat ons aller actie er uitsluitend op gericht zijn, om dit plan te helpen tot stand komen. Iedereen legge zich nu neer bij de wenschen van de meerderheid. Laat van geen verdeeld heid blijken!! Deze veerverbinding met West- Noordbrabant moet er nu in de eerste plaats komen. 2e. Een of meer goede veerverbindingen van Goeree en Overflakkee met Voorne- Putten en Beijerland. Er bestaat een veer van de R. T. M. van Middelharnis-haven naar Hellevoetsluis. Men vertelde hiervan b.v.: „In 1909 is de Rotterdamsche tram met ge juich daar binnen gehaald, omdat wij toen in de gelegenheid zouden komen vijf maal per dag van Overflakkee naar Rotterdam te komen en zelfs in korten tijd. Wij waren altijd aangewezen op een stoomboot, die er drie uur overdeed. De Rotterdamsche tram kwam toen met 5 diensten ieder 21 uur tot 21/3 uur. Wij zijn nu bijna 20 jaar vérder en tot voor korten tijd zijn deze diensten beperkt tot één dienst minder, ik heb 20 jaar geleden, 's avonds 8 uur uit Rotterdam, het eiland nog kunnen bereiken, tot voor korten tijd was de laatste gelegenheid uit Rotterdam 5 uur. In Rotterdam kunnen wij niet eerder dan om half twaalf zijn. Door een contract met de Stoomboot Maatschappij, die eruit gewerkt is is er nog gekomen een snelle dienst, die er twee uur over doet, maar de vroegere diensten, die er 2£ en 21/, uur overdoen, zijn verminderd van 5 tot 4 .en in werkelijkheid doen zij er allemaal drie uur over." Terwijl onze inspecteur rapporteerde: „Veer Middelharnis-Hellevoetsluis. Woens dagmiddag 1 Aug. '28 stonden te Middel harnis-haven zes auto's, welke 3 uur 49 minu ten n.m. wenschten over te steken naar Helle voetsluis, 4 ervan werden geladen op het achterschip en 1 op het voordek van de tram boot. De zesde auto kon niet mee en moest wachten tot de volgende gelegenheid 8,13 's avonds. Deze auto moest dus niet minder dan 4 uren en 24 minuten blijven wachten om over te komen. De eigenaar van de luxe-Chevrolet die op het voordek een plaatsje gekregen had, ver telde mij, dat hem de overtocht enkele reis 6,50 kostte voor de auto en 0,90 voor zichzelf. Totaal 7,40. Retour kost 9,10 voor de auto en 2-maal voor zichzelf l 40 totaal 10,50." Voor vrachtauto's gelden nog betere bepa lingen. Deze hebben voor de overtocht onge veer 3 maal 24 uur noodig. Met 1500 K.G. lading bedraagt de vrachtprijs enkele eis 14,04 en retour ƒ28,08. Misschien kan ik het best een brief van 28 Juli 1928 van de R. T. M., die het monopolie van dit veer heeft, even voorlezen. Rotterdamsche Tramweg Maatschappij. Rotterdam, 28 Juli 1928. „Hierbij hebben wij de eer U mede te deelen, dat in den veerdienst Hellevoetsluis-Middel^ harnis-haven met ingang van 15 Augustus a.s.

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1928 | | pagina 2