et schoone
bedde
ZEEPPOEDER
EERSTE SOORT
iliRMHUB
B. B. N.-Congres te Middelharnis
op 21 November 1928.
Mill
2
ONZE Et LANDEN TAN ZATERDAG 24 NOVEMBER 192 8.
graanvoorraden zoo gering, dat de Russische
regeering niet langer in staat is om graan
te exporteeren. Deze graanexport was een
machtige steun bij het verkrijgen vancredie-
ten endaarom is de stopzetting van den graan
export voor de regeering een heel belabberd
iets. De regeeringsmacbine is uitermate kost
baar en tot overmaat van ramp verdwijnen
er door corruptie vele millioenen in ver
keerde zakken. Kort geleden heeft de Rus
sische gezant te Parijs een schitterend diner
g n, waar de kostoaarste eet- en drink
waren kwistig werden uitgedeeld, niet aan
de arme proletariërs, doch ten koste dezer
arme stakkers, welke voor een niet gering
gedeelte van honger crepeeren. Die'het dicht
ste bij het vuur zit, die warmt zich het
beste, zeiden onze voorouders en zoo schijnt
het in Rusland, in den heilstaat ook al te zijn.
De nieuwe Roemeensche regeering (Maniu)
heeft besloten tot zuivering der administratie.
Puncties welke slechts in naam bestonden,
zonder dat de betrokken personen biervoor
ook maar iets verrichten, behalve het ont
vangen der vergoedingen, worden opgeheven.
Ieder ministerie zal slechts een auto ter be
schikking hebben en de overbodige wagens
zullen worden verkocht De boeren hebben
op verschillende plaatsen wraak genomen
op de ambtenaren der afgetreden regeering,
door deze laatsten eens flink af te ranselen.
De rollen zijn daar dus wel geheel en al
omgekeerd.
Mijne Heeren,
Allereerst wil ik hier als voorzitter van deze
tweede door den B. B. N. uitgeschreven bijeen
komst over de verkeerstoestanden naar en
van de Zuidhollandsche en Zeeuwsche eilanden
U allen hartelijk welkom heeten en U dank
zeggen voor Uwe aanwezigheid. Op gevaar af
iemand te vergeten, wil ik hier in het bijzonder
memoreeren de aanwezigheid van de Staten
leden Mr. L. Trouw, uit Brielle, C. Warnaer
uit Dirksland en J. W. van Hondt uit Herkin-
gen, alsmede een bestuurslid van de Kamer
van Koophandel uit Dordrecht.
Ik noemde dit zoojuist de tweede door den
Bond van Bedrijfs-autohouders in Nederland
uitgeschreven bijeenkomst over de verkeers
toestanden van en naar de Zuidhollandsche en
Zeeuwsche eilanden. Het is wellicht goed even
in herinnering te brengen, de eerste bijeen
komst over dit onderwerp, welke te Zierikzee
plaats had en welke als begin van de groote
actie een succes was.
Bespraken wij te Zierikzee meer speciaal de
verkeerstoestanden naar en van de Zeeuwsche
eilanden, thans omvat ons onderwerp meer
speciaal
De verkeerstoestanden van en naar de Zuid-
Hollandsche Eilanden.
Deze actie van den B. B. N. berust op de
navolgende overwegingen.
De autohouders moeten nu wegenbelasting
betalen, dus een speciale heffing voor de ver
betering van hun baan.
Dat wil onder meer zeggen:
A. om te zorgen, dat deze belastingbeta
lers met hun auto overal over behoorlijke
wegen kunnen komen en
B. om te zorgen, dat de bestaande water
verbindingen voor auto's geschikt zullen wor
den gemaakt en men een behoorlijk aantal
malen weg kan en terug kan komen.
Maar deze autohouders hebben nu ook het
recht om te eischen, dat deze verbindingen
zoo worden gemaakt voor auto's, dat het
hun geen geld kost, of althans dat het tarief
zoo laag mogelijk is, al klinkt dit ook sterk in
Uw ooren, die gewend zijn aan bedragen van
34,veergeld voor een personenauto van
hier naar Schouwen en Duiveland heen en
terug.
Evenals de tollen weg moeten, moeten de
veergelden naar beneden.
Even wil ik vermelden, dat mede door den
arbeid van den B. B. N. met 1 Januari het
bruggeld van de Barendrechtsche brug zal
verdwijnen en daarmede de 21e tol vanaf
1 Januari 1928.
In 1928 is ongeveer 24.000.000.aan
wegverbetering besteed. Aan vele brugplannen
wordt gewerkt.
Een woord van hulde aan de Regeering en
in de eerste plaats aan de Ministers van Water
staat en Financiën en aan allen die hieraan hun
medewerking verleenden is hier zeker op zijn
plaats.
Ook het bestuur der provincie Zuid-Holland
doet veel aan de wegverbeteringen, waarover
men op de Z.-H. eilanden zeker tevreden zal
zijn, immers ook aan den nieuwen weg van
Brielle naar Rotterdam zal nu spoedig be
gonnen kunnen worden.
Het is nu onze taak om het tempo zoo
mogelijk nog te versnellen en hier in het bij
zonder om de veren- de toegangswegen
onder de loupe te nemen.
Op onze bijeenkomst te Zierikzee zei Uw
Heer Mijs o.a.
„Wij, bewoners van Goeree en Overflakkee,
zouden het zeer op prijs stellen, als wij in onze
actie ook door Uwen Bond werden gesteund."
Uw Heer van Paasschen zeide:
„Als U op Overflakkee van plan bent een
vergadering te houden, dan mag ik U zeker
namens den Bond op Goeree en Overflakkee
wel uitnoodigen?"
Wij hebben dan ook gaarne van deze uit-
noodiging gebruik gemaakt en hopen in verdere
'samenwerking ons doel te bereiken. Een woord
van hulde aan het Comité tot behartiging van
de verbeteringen op Goeree en Overflakkee en
wmm
[et beddegoed heeft steeds de
volle aandacht van de huis
vrouw en zij stelt er hoogen
prijs op, dit steeds prachtig frisch en
helder te houden. Geen grooter vol
doening bij het opmaken van de bed
den dan de frissche geur en vlekke-
looze helderheid van de lakens en
kussensloopen.
Vooral nu dit resultaat zonder
groote moeite en opoffering en zon
der schade voor het goed is te berei
ken. Wanneer het beddegoed eenige
uren, of gedurende den nacht in een
Rinso sop heeft staan weeken, zijn
nagenoeg alle vuildeeltjes losgeko
men, waardoor al het zware werk,
dat vroeger steeds het wasschen van
het beddegoed met zich bracht, thans
is teruggebracht tot enkele eenvou
dige handelingen, die U met genoe
gen verricht. Het goed behoeft dan
alleen in een versche Rinso oplossing
gekookt te worden en vervolgens
goed gespoeld om al het losgelaten
vuil te verwijderen. Goed spoelen, tot
dat U geheel helder water krijgt, is van
het grootste belang. Alleen de erg
vuile plekken moeten met wat droge
Rinso even worden ingewreven,
U stelt prijs op Uw goed. Begin
daarom nog heden met de Rinso
waschmethode 1
n
R321-2T
11
de vereei i ing Hoeksche-Waardsche belangen,
van West-Noord-Brabant en de Gemeente
besturen enz. mag hier zeker niet ontbreken.
Wij zijn dus hier, om U op te wekken, opdat
wij gezamenlijk komen tot een zoo mogelijk
nog krachtiger actie voor verbetering der
middelen voor wegverkeer van en naar de
Zuid-Hollandsche eilanden.
De B. B. N. is van meening, dat, nu de auto
houders wegenbelasting moeten betalen, zij
daaruit het recht mogen putten, om te eischen,
dat met den meesten spoed ons land in het
bezit zal geraken van goede verbindingen voor
de landverkeersmiddelen; dat dit algemeen
belang met veel meer spoed dan voorheen het
geval was, moet worden bevorderd.
Aan de regeering, de Colleges van Gedepu
teerde Staten, de Provinciale besturen, de
Gemeentebesturen en zooveel andere Over-
heidscolleges semi-officieele lichamen en andere
lichamen en personen wil ik hier allereerst
hulde brengen, waar zij toonden aan de ver
vulling van dezen eisch hun krachten te willen
wijden. De B. B. N. is van meening, dat de
activiteit echter voortdurend geprikkeld moet
worden, waardoor deze zoo mogelijk nog
grooter zal worden, vooral als bijeenkomsten
als deze, hun de zekerheid geven, dat hun
activiteit gedragen wordt door den wensch van
vele Nederlanders.
Welnu, geachte aanwezigen, het is den
B. B. N. een genoegen, dat de drukbezochte
vergadering van autohouders te Zierikzee met
algemeene stemmen ons voorstel aannam, om
deze bijeenkomst hier te beleggen met het
hoofddoel, te doen blijken, hoe vele Neder
landers voor dit speciale verkeersgebied in hel
bijzonder groote activiteit vtanschen in het
oplossen der vraagstukken van het landver-
keer, opdat deze gebieden zich op natuurlijke
wijze economisch kunnen ontwikkelen.
Hieruit moge dan weder blijken, dat het
belang van het bedrijfsautomobilisme niet
alleen het belang is van een groep menschen,
die goederen of personen per auto wenschen te
vervoeren, maar een algemeen belang van de
eerste orde, waardoor de ontwikkeling van
heele streken wordt bevorderd; waardoor
economische ontwikkelingsmogelijkheden wor
den geschapen, waaraan men vroeger niet had
kunnen denken; doch tegelijkertijd: dat slechts
economische achteruitgang kan worden voor
komen door met kracht de ontwikkeling van
het automobilisme te bevorderen.
Deze snelle wijziging der economische toe
standen door het optreden van koning „motor"
in het wegverkeer, eischt snel aanpassen, maar
speciaal hier
snelle voorzieningen;
stilstand is achteruitgang.
Allereerst lijkt het mij goed eens na te gaan,
welke veerverbindingen van en naar de Zuid-
Hollandsche eilanden wij dan wel wenschen.
Als ik spreek van veervebindingen wil dit
geenszins zeggen, dat bruggen of tunnels niet
noodig zijn.
Maar als ik denk aan de tunnelplannen in
Rotterdam en Amsterdam geloof ik, dat wij
dit als illusie voor de verre toekomst mis
schien over een paar honderd jaar te ver
wezenlijken moeten beschouwen. Laten
wij ons uit practische overwegingen dus thans
maar bepalen tot het bespreken van veer
verbindingen.
De heer Hoogeboom zeide te Zierikzee:
„De verbinding met den vasten wal is
natuurlijk nummer één, maar wanneer wij
met den vasten wal verbonden zijn, hebben
wij een schiereiland en daarmede zijn wij niet
tevreden, wij moeten ook in de breedte werken.
Wanneer men maar in één richting kan gaan
is men beperkt, dus moet er ook een verbinding
zijn naar Noord en Zuid."
Ook Uw heer Mijs, verklaarde zich daar
mede accoord.
In het rapport der Commissie tot onderzoek
eener reorganisatie der verkeersmiddelen in
Zeeland van 2 Juni 1922 lezen wij op biz. 11
„...Waar zooveel klachten na ampel en
objectief onderzoek worden aangetroffen daar
moge stellig de verbinding van Zeeland met het
onmiddellijke Noorden en een deel der Oost
waarts gerichte verbindingen gesignaleerd wor
den als te zijn aanzienlijk beneden redelijkerwijze
te stellen eischen."
Wij zijn dan ook van meening, dat noodig
zijn:
A. Voor Goeree en Overflakkee.
Ie. Een goede veerverbinding met Brabant.
2e. Eén of meer goede verbindingen met
Voorne, Putten en Beijerland.
3e. Een goede veerverbinding met Schou
wen, Duiveland en St. Philipsland.
B. Voor Voorne, Putten en Beijerland
bovendien
4e. Een goede veerverbinding met Brabant.
In hoeverre voldoet de tegenwoordige toe
stand aan deze eischen?
Ie. De verbinding van Flakleee met den
Noordbrabantschen wal.
Onze gedachten gaan onwillekeurig naar
Ooltgensplaat en wij zoeken dan op de beste
kaart het stippellijntje naar Dintelsas. Heiaas
vindt men er een verklaring bij
alleen voor voetgangers eiKrijwielen
misschien gaat een kinderwagen desnoods
ook nog mee.misschien ook een kruiwagen.
Ik geloof nu wel, dat iedereen het er over
eens zal zijn, dat dit
geen veer is, dat aan redelijke eischen voldoet.
De verbindingsmogelijkheid via Numans-
dorp, welke tweemaal per dag vaart en welke
eenmaal ongeveer 3 uur en eenmaal ongeveer
5 uur duurt en onbetaalbaar is (voor een per
sonenauto ongeveer 15,enkele reis) kan
men wel weglaten, daar deze boot alleen te
Ooltgensplaat aan de steiger komt, als het tij
en het weer zulks naar het oordeel van den
kapitein van de boot mogelijk maken en dit is
zoo'n uitzondering, dat de tram op Fiakkee
geen aansluiting daarop mogelijk acht!
Eenige Gedeputeerden van Zuid-Holland
zijn daarnaar wezen kijken en zorgt U allen
nu het actieve comité te steunen laat ieder
een nu het door dat comité ingediende plan
steunen een uitgewerkt plan, dat iedereen
voldoet, is natuurlijk onmogelijk, maar slechts
eendracht maakt macht
laat ons aller actie er uitsluitend op gericht
zijn, om dit plan te helpen tot stand komen.
Iedereen legge zich nu neer bij de wenschen
van de meerderheid. Laat van geen verdeeld
heid blijken!! Deze veerverbinding met West-
Noordbrabant moet er nu in de eerste plaats
komen.
2e. Een of meer goede veerverbindingen van
Goeree en Overflakkee met Voorne- Putten en
Beijerland.
Er bestaat een veer van de R. T. M. van
Middelharnis-haven naar Hellevoetsluis.
Men vertelde hiervan b.v.:
„In 1909 is de Rotterdamsche tram met ge
juich daar binnen gehaald, omdat wij toen in
de gelegenheid zouden komen vijf maal per
dag van Overflakkee naar Rotterdam te
komen en zelfs in korten tijd. Wij waren altijd
aangewezen op een stoomboot, die er drie
uur overdeed. De Rotterdamsche tram kwam
toen met 5 diensten ieder 21 uur tot 21/3 uur.
Wij zijn nu bijna 20 jaar vérder en tot voor
korten tijd zijn deze diensten beperkt tot
één dienst minder, ik heb 20 jaar geleden,
's avonds 8 uur uit Rotterdam, het eiland nog
kunnen bereiken, tot voor korten tijd was de
laatste gelegenheid uit Rotterdam 5 uur. In
Rotterdam kunnen wij niet eerder dan om
half twaalf zijn. Door een contract met de
Stoomboot Maatschappij, die eruit gewerkt is
is er nog gekomen een snelle dienst, die er
twee uur over doet, maar de vroegere diensten,
die er 2£ en 21/, uur overdoen, zijn verminderd
van 5 tot 4 .en in werkelijkheid doen zij er
allemaal drie uur over."
Terwijl onze inspecteur rapporteerde:
„Veer Middelharnis-Hellevoetsluis. Woens
dagmiddag 1 Aug. '28 stonden te Middel
harnis-haven zes auto's, welke 3 uur 49 minu
ten n.m. wenschten over te steken naar Helle
voetsluis, 4 ervan werden geladen op het
achterschip en 1 op het voordek van de tram
boot. De zesde auto kon niet mee en moest
wachten tot de volgende gelegenheid 8,13
's avonds.
Deze auto moest dus niet minder dan 4 uren
en 24 minuten blijven wachten om over te
komen.
De eigenaar van de luxe-Chevrolet die op
het voordek een plaatsje gekregen had, ver
telde mij, dat hem de overtocht enkele reis
6,50 kostte voor de auto en 0,90 voor
zichzelf. Totaal 7,40. Retour kost 9,10
voor de auto en 2-maal voor zichzelf l 40
totaal 10,50."
Voor vrachtauto's gelden nog betere bepa
lingen. Deze hebben voor de overtocht onge
veer 3 maal 24 uur noodig. Met 1500 K.G.
lading bedraagt de vrachtprijs enkele eis
14,04 en retour ƒ28,08.
Misschien kan ik het best een brief van 28
Juli 1928 van de R. T. M., die het monopolie
van dit veer heeft, even voorlezen.
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij.
Rotterdam, 28 Juli 1928.
„Hierbij hebben wij de eer U mede te deelen,
dat in den veerdienst Hellevoetsluis-Middel^
harnis-haven met ingang van 15 Augustus a.s.