I OVERJASSEN ZULTCOZ QIJWQBDEÏ1, iHDIEH OU V/AH DEZE OELEGEM-IEID S'GEQRUIIC* MA4j£7T__— NIEUWE KLANTEN M0WEMBS! HEEREN- m JONGENS- ONZE EILANDEl ©M to 3? -1 to ie winnen brengen wij gedurende een speciaal voor- deelige aanbieding DEZE RECLAME'VERKOOP test i@@r weel g@lds waf dit ons test, kont U besparen Wij kunnen deze ongewoon lage prijzen dan ook aiiéén motiveeren door de opgedane ervaring, dat,wie éénmaal onze goederen gekocht heeft, 'n vaste klant van ons wordt. Vraag Uwe kennissen, waarom zij HOLLEN KA MP's kleeding de voorkeur geven. V®!® ilUtf r fb €5 i cIb wees een van de 10.ÓQ0 nieuwe klanten. HOOGSTRAAT 327-335 ROTTERDAM No. 3 10 NOV. 19: TWKKDK RLA c tm c c c c c c c e c c b> c c c c c C k» c c c - c f 4!' c e S» C c li. ■■"4' n> e e S c c J (E S «5 q i- q i 10.000 DE VIJFTIGJARIGE ROTTERDAMSCI TRAMWEG-MAATSCHAPPIJ. De Rotterdamsche Tramweg-Maatsch bestaat op 12 November vijftig jaar. Op 12 November 1878 werd de notarl acte gepasseerd, die Rotterdam een tran schonk. Rotterdam was niet de eerste stad, aar dit voorrecht ten deel viel, in ons eigen was Amsterdam ons al voor geweest. R in 1842 had New-York een tram, Parijs vc in 1857 en veel later kwam Brussel. Hee achteraan waren wij in elk geval hier „Het behaagde Z. M. den Koning goe keuren, dat Mozes Ezechiels te Rotterdam Josephus Jitta en Hijmans te Amsterc David van Wijk, stalhouder te Rotterdam H. van Maurik, particulier te Drumpt, J. de Bruyn, koopman te Tiel, Ad. E. de Burlet, koopman te Tiel, P. Reynts particulier te Ginneken, De Benedetty en kooplieden te Amsterdam alle koopliede handelaren behoorlijk gepatenteerd de Ro damsche Tranweg-Maatschappij oprichtt De onderneming begon met een bedrijfsl taal van vijf ton en het bestuur ervan - toevertrouwd aan vijf directeuren; de Reynts Bok president en de heeren Maurik De Bruyn, Van Wijk en De B als gewone directeuren. De overige opricl waren commissarissen met den heer M Knottenbelt, die later één der leidende kr ten in de R.T.M. is geworden. Aan de wat zonderlinge keuze van het mansschap in de directie werd toegevc dat zij te Rotterdam moesten wonen en van hen in het gebouw van de tram. De d teuren hadden elk een eigen taak. Wij vi die niet nader omschreven, maar er is heel over beweerd. Zoo werd er verteld, dat er directeur was voor het voer van de paar een voor de tuigen, een voor de meubi!es| der directeurswoningen, een voor het sch houden der wagens en een voor dat va: rails! In elk geval moesten de directeuren des gens uitgezonderd op Zaterdag, Zond: Maandag om 10 uur bijeenkomen voc noodige besprekingen. Een eerste tegenslag had de nieuwe or neming al toen het gemeentebestuur de ren" rails, waarvoor al een contract wa^ keurde en „stalen" rails verlangde, die duurder waren. Doch overigens was de stijl van het b< vooral gemoedelijk. Commissarissen wenschten o.a., dat eens in Keulen ging kijKen naar de daar gende goede baan door de stad en dat me in Luxemburg, eens zou gaan bestudeerer men met wagen en paard moest omgaa Dan werd de vraag behandeld of men juist opgerichte omnibusonderneming n overnemen of doodconcurreeren. Men be tot het laatste. En dat lukte! Al vroeg kwam de vraag ter sprake of een verbinding met Schiedam zou make Dit werd sterk ontraden; nooit is er e voordeel geweest in een vervoer naar de der branderijen, vond een commissaris. Wa een ander deze wijsheid verkondigde: hoop, mijneheeren, moet gevestigd wezei op het nieuwe geslacht dat het gemak zot Heel gauw kwamen er klachten uit het bliek, vooral over de behandeling der paar Men nam een proef met muilezels, maai waren te zwak voor de volle trams. De directie besloot niet zonder fierhei en later besloot zij dat meestal! zich de praatjes van het publiek absoluut niet: te trekken! Commissarissen dachten daar echter ai over en op 20 Nov. 1879 werden twee va directeuren, de heeren Van Wijk en Maurik, eerst geschorst en toen ontslag: Leest men de jaarverslagen van dien na, dan vindt men verklaringen over w niet goede resultaten in dezen stijl: Het weer was koud en nat, de mens bleven thuis. Het overlijden en de begrafenis van Ko ning Willem III veroorzaakten een sterke neming van het reizigersvervoer. Een hor tentoonstelling idem. De wintersche zomer beïnvloedde het voer aanmerkelijk. Door opeenhooping sneeuw was het verkeer telkens gestremd, influenza-epidemie, een pokken-epidemie(l waren voor het bedrijf bepaald heel slei enz. enz. Inmiddels liep het ook met het driehoJ bestuur niet voordeelig. In April 1881 n de president-directeur ontslag nemen, we overspanning. Men vertelt dat deze functionaris in onderhoud met Mr. J. Knottenbelt dreigds hij liever zijn omslag nam, dan toe te gl aan de eischen van commissarissen. Schi dat dan even op een stukje papier, vera Mr. Knottenbelt. En de „overspanning" j geconstateerd. Aan de beide -overigen we» overweging gegeven ontslag te vragen o hoofdambtenaar bij de R.T.M. in diens blijven. Zij kozen het laatste. Want commissarissen hadden een candid directeur op het oog, die op 12 Juli 1881 i benoemd: den heer H. F. Guichart, inspec bij de H. Sp. Mij. te 's-Gravenhage, in - werkelijk den man werd gevonden, die de ir schappij tot bloei kon brengen. Op lt^tecember 1879 was het kapitaa 1 millj/En gebracht, welk bedrag later

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1928 | | pagina 4