I
OVERJASSEN
ZULTCOZ QIJWQBDEÏ1, iHDIEH
OU V/AH DEZE OELEGEM-IEID
S'GEQRUIIC* MA4j£7T__—
NIEUWE KLANTEN
M0WEMBS!
HEEREN- m JONGENS-
ONZE EILANDEl
©M
to
3?
-1
to
ie winnen brengen wij gedurende
een speciaal voor-
deelige aanbieding
DEZE RECLAME'VERKOOP
test i@@r weel g@lds waf
dit ons test, kont U besparen
Wij kunnen deze ongewoon lage
prijzen dan ook aiiéén motiveeren
door de opgedane ervaring, dat,wie
éénmaal onze goederen gekocht
heeft, 'n vaste klant van ons wordt.
Vraag Uwe kennissen, waarom zij
HOLLEN KA MP's kleeding de
voorkeur geven. V®!® ilUtf
r fb €5 i cIb wees een van
de 10.ÓQ0 nieuwe klanten.
HOOGSTRAAT 327-335 ROTTERDAM
No. 3 10 NOV. 19:
TWKKDK RLA
c
tm
c
c
c
c
c
c
c
e
c
c
b>
c
c
c
c
c
C
k»
c
c
c
-
c
f
4!'
c
e
S»
C
c
li.
■■"4'
n>
e
e
S
c
c
J (E
S
«5
q
i-
q
i
10.000
DE VIJFTIGJARIGE ROTTERDAMSCI
TRAMWEG-MAATSCHAPPIJ.
De Rotterdamsche Tramweg-Maatsch
bestaat op 12 November vijftig jaar.
Op 12 November 1878 werd de notarl
acte gepasseerd, die Rotterdam een tran
schonk.
Rotterdam was niet de eerste stad, aar
dit voorrecht ten deel viel, in ons eigen
was Amsterdam ons al voor geweest. R
in 1842 had New-York een tram, Parijs vc
in 1857 en veel later kwam Brussel. Hee
achteraan waren wij in elk geval hier
„Het behaagde Z. M. den Koning goe
keuren, dat Mozes Ezechiels te Rotterdam
Josephus Jitta en Hijmans te Amsterc
David van Wijk, stalhouder te Rotterdam
H. van Maurik, particulier te Drumpt,
J. de Bruyn, koopman te Tiel, Ad. E.
de Burlet, koopman te Tiel, P. Reynts
particulier te Ginneken, De Benedetty en
kooplieden te Amsterdam alle koopliede
handelaren behoorlijk gepatenteerd de Ro
damsche Tranweg-Maatschappij oprichtt
De onderneming begon met een bedrijfsl
taal van vijf ton en het bestuur ervan -
toevertrouwd aan vijf directeuren; de
Reynts Bok president en de heeren
Maurik De Bruyn, Van Wijk en De B
als gewone directeuren. De overige opricl
waren commissarissen met den heer M
Knottenbelt, die later één der leidende kr
ten in de R.T.M. is geworden.
Aan de wat zonderlinge keuze van het
mansschap in de directie werd toegevc
dat zij te Rotterdam moesten wonen en
van hen in het gebouw van de tram. De d
teuren hadden elk een eigen taak. Wij vi
die niet nader omschreven, maar er is heel
over beweerd. Zoo werd er verteld, dat er
directeur was voor het voer van de paar
een voor de tuigen, een voor de meubi!es|
der directeurswoningen, een voor het sch
houden der wagens en een voor dat va:
rails!
In elk geval moesten de directeuren des
gens uitgezonderd op Zaterdag, Zond:
Maandag om 10 uur bijeenkomen voc
noodige besprekingen.
Een eerste tegenslag had de nieuwe or
neming al toen het gemeentebestuur de
ren" rails, waarvoor al een contract wa^
keurde en „stalen" rails verlangde, die
duurder waren.
Doch overigens was de stijl van het b<
vooral gemoedelijk.
Commissarissen wenschten o.a., dat
eens in Keulen ging kijKen naar de daar
gende goede baan door de stad en dat me
in Luxemburg, eens zou gaan bestudeerer
men met wagen en paard moest omgaa
Dan werd de vraag behandeld of men
juist opgerichte omnibusonderneming n
overnemen of doodconcurreeren. Men be
tot het laatste. En dat lukte!
Al vroeg kwam de vraag ter sprake of
een verbinding met Schiedam zou make
Dit werd sterk ontraden; nooit is er e
voordeel geweest in een vervoer naar de
der branderijen, vond een commissaris. Wa
een ander deze wijsheid verkondigde:
hoop, mijneheeren, moet gevestigd wezei
op het nieuwe geslacht dat het gemak zot
Heel gauw kwamen er klachten uit het
bliek, vooral over de behandeling der paar
Men nam een proef met muilezels, maai
waren te zwak voor de volle trams.
De directie besloot niet zonder fierhei
en later besloot zij dat meestal! zich
de praatjes van het publiek absoluut niet:
te trekken!
Commissarissen dachten daar echter ai
over en op 20 Nov. 1879 werden twee va
directeuren, de heeren Van Wijk en
Maurik, eerst geschorst en toen ontslag:
Leest men de jaarverslagen van dien
na, dan vindt men verklaringen over w
niet goede resultaten in dezen stijl:
Het weer was koud en nat, de mens
bleven thuis.
Het overlijden en de begrafenis van Ko
ning Willem III veroorzaakten een sterke
neming van het reizigersvervoer. Een hor
tentoonstelling idem.
De wintersche zomer beïnvloedde het
voer aanmerkelijk. Door opeenhooping
sneeuw was het verkeer telkens gestremd,
influenza-epidemie, een pokken-epidemie(l
waren voor het bedrijf bepaald heel slei
enz. enz.
Inmiddels liep het ook met het driehoJ
bestuur niet voordeelig. In April 1881 n
de president-directeur ontslag nemen, we
overspanning.
Men vertelt dat deze functionaris in
onderhoud met Mr. J. Knottenbelt dreigds
hij liever zijn omslag nam, dan toe te gl
aan de eischen van commissarissen. Schi
dat dan even op een stukje papier, vera
Mr. Knottenbelt. En de „overspanning" j
geconstateerd. Aan de beide -overigen we»
overweging gegeven ontslag te vragen o
hoofdambtenaar bij de R.T.M. in diens
blijven. Zij kozen het laatste.
Want commissarissen hadden een candid
directeur op het oog, die op 12 Juli 1881 i
benoemd: den heer H. F. Guichart, inspec
bij de H. Sp. Mij. te 's-Gravenhage, in -
werkelijk den man werd gevonden, die de ir
schappij tot bloei kon brengen.
Op lt^tecember 1879 was het kapitaa
1 millj/En gebracht, welk bedrag later