BINNENLAND
Landbouw.
Gemengd Nieuws.
ONZE EILANDEN YAN WOENSDAG 22 AUGUSTUS 1928.
voor Meisjes tot 15 jaar,
4. Snel zwemmen 60 M. Borst vryeslag
voor Jongens tot 15 jaar.
5. Snel zwemmen 50 M. Rug voor Dames.
6. Snel zwemmen 50 M. Rug voor Heeren.
7. Snel zwemmen 100 M. Borst vrije slag
voor Heeren.
8. Snel zwemmen 100 M. Borst vrye slag
voor Dames.
9. Snel zwemmen 900 M. vrye slag Dames.
10. Snel zwemmen 900 M. vrije slag Heeren
11. Estafette-wedstrijd Dames 4 x 25 M.
vrije slag in groepen van vier.
12. Estafette-wedstrijd Heeren 4 x 25 M.
vrye slag in groepen van vier.
Polo-demonstratie S.Y.H. Rotterdam-Y.Ï.Z.
Tusschen den wedstrijdnummers demon
stratie zwemmen door leden van S. V. H. o.a.
schoonspringen, trickzwemmen, onder water
zwemmen, duiken, enz.
Voor jongeren: gecostumeerd steekspel,
eierdragen, gekleed en gecostumeerd zwem
men.
Als bijzondere attractie:
Boat-Races, zwemmen staande op een plank
achter motorboot.
VEILINGSBEBICHT
van Maandag 13 Augustus 1928,
der Coöp. Tuinbouw- en Veilingavereeniging
„Oostvoorne".
Postelein 0,08 tot 0,11 per k.g
Aardappelen ƒ3,— tot 5,30 per 100 k.g.
Poters 1,90 tot 3,10 per 100 k.g.
Frambozen 1,14 tot per k.g.
Roode bessen 0,37 tot 0,60 per k.g.
Blauwe druiven 0,84 tot 0,94 per k,g.
Pruimen (bl.) 0,23 tot f 0,35 per k.g.
(w 0,37 tot 0,48 per k g.
Krozen 0,24 tot 0,35 per k.g.
Moerbeien 0,88 tot 0,97 per k g.
Boonen dubb.stam 14,601I7,10p. lOOk.g.
z.d. 183,0 tot 19,80
per 100 k.g.
enk. stam 12 tot ƒ20 per 100 kg.
stoksuiker 19, - tot 21,—p. 100 kg.
stamsny 9 tot 14 p 100 k.g.
Perfect 14 tot 24 per 100 k.g.
Stoksnij 16 tot f 26 per lOOk.g.
Tomaten A 0,07 tot 0,10 per k.g.
AA ƒ0,08 tot per k g.
B 0,06 tot 0,08 per k.g.
C f 0,06 tot 0,10 per k.g.
CC 0,04 tot 0,07 per k.g.
bonken 0,04 tot 0,07 per k.g.
Komkommers (w.) 1,401. ƒ6,30 p. 100 k.g.
Augurken 0,22 tot 094, per kistje.
Kroten ƒ1,per 100 bos.
Kool (roode) ƒ3,— tot 6, per 100 stuks.
Kool (witte) ƒ5,— per 100 stuks.
Kool (savoye) ƒ3,— tot 5,per ICO st.
Tafelperen 0,14 tot 0,30 p. k.g.
Tafelappelen 0,18 tot 0,62 per k.g.
Keukenappelen j 0,06 tot 0,16 per k.g.
Keukenperen 0,05 tot 0,20 per k,g.
Meloenen 0,09 tot 0,38 per stuk.
Kipeieren 6,30 tot 7,70 per ICO st.
Aanvoer 18940 stuks
INGEZONDEN MEDEDEEL1NG.
Muggebeten j TOjTkï
enHuidjeuk
De eerste haver en gerst van den
Zuiderzeebodem.
Men schrijft uit Alkmaar:
Op de heden gehouden graanmarkt kwam
de schipper J. Smit uit den Anna-Paulowna-
polder met een lading graan, bestaande uit
50 H.L Haver en 102 H.L. gerst. Deze pro
ducten waren gekweekt op den proefpolder.
Zoowel de haver als de gerst bleek van goede
kwaliteit. De haver werd gekocht door den
heer Bangma uit Haarlem f 10.50 per
100 K.G.
In het voorjaar had het Rijk, dat de teelt-
proef 'op zich had genomen, het gewas te
velde bij opbod verkocht aan den heer L.
Raven te Anna-Paulowna. Voor diens reke
ning werd het graan hedenmiddag verkocht
door den schipper J. Smit.
De zakken waren voor deze gelegenheid
feestelijk versierd.
Ook in landbouwerskringen bleek men ten
zeerste voldaan over het resultaat van deze
teeltproef.
EEN EüVEL VOOR OSZE BAD
PLAATSEN.
Denreeders verzocht maatregelen te nemen.
VLAARDINGEN, 16 Aug. De hoofdin
specteur voor de scheepvaart heeft zich met
een schrijven tot de Reedersvereeniging voor
de Nederlandsche Haringvisscherij gewend,
waarin wordt gezegd, dat hem bekend is,
dat de verontreiniging van het zeewater
door olie in de buurt van badplaatsen meer
malen een zoodanigen omvang aanneemt,
dat daaromtrent zeer rechtmatige klachten
worden geuit. Het is zeer in het algemeen
belang, dat de Nederlandsche badplaatsen
ter zake haar goeden naam niet verliezen.
Een dergelyke verontreiniging moet dan ook
zooveel doenlijk worden voorkomen, waarom
de medewerking van de Reedersvereeniging
wordt gevraagd, ten einde aan schippers
van stoom- en motorvisschersvaartuigen
(laatsgenoemde meer in het bijzonder) op
dracht te geven en te verzoeken het buiten
boord spuien van brandstof en oliehoudende
vloeistof, als daar is lens water, dadelijk by
vertrek uit de haven en onmiddelijk voor bin-
I nenkomst aldaar zooveel doenlijk na te laten
en deze manipulaties op zoodigen afstand
Ivan de kust, b.v. minstens vijf mijl, te ver
richten, dat aan dit euvel voor de badplaat
sen wordt tegemoet gekomen.
Het hoofdbestuur der Reedersvereeniging
heeft dit verzoek aan zijn leden overgebracht.
IN EEN SPEER GELOOPEN.
ROTTERDAM, 19 Aug. Een zeer droevig
en niet alledaagsch ongeval heelt hedenmor
gen plaats gevonden op een sportterrein aan
de Vlaggemanskade. Door eenige jongelui
werd daar de athletiek beoefent.
Een der deelnemers hield zich bezig met
speerwerpen. De speren zijn aan de eene
zijde van een ijzeren punt voorzien, terwijl
zij ook aan het boveneinde spits toeloopen.
Hij had een der speren weggeworpen, zoodat
de ijzeren punt in den grond stak en de speer
onder een hoek van pl.m. 35 gr. kwam te
staan. De 24-jarige kantoorbediende H. Gel
derman, was bezig zich te trainen voor het
hardloopen.
Hij had despeer echter niet gezien, zoodat
hij met groote kracht in de houten punt liep
Het gevolg was, dat de speer hem dwars door
het lichaam ging en aan den anderen kant
eruit kwam. Bovendien brak de speer af. In
zeer ernstigen toestand is de jongeman door
het personeel van den G. G. D. naar het
ziekenhuis aan den Bergweg vervoerd. Men
vreest voor zijn leven.
OVER BOORD GEVALLEN EN
VERDRONKEN.
ROTTERDAM, 18 Aug. Hedenavond is
op de Nieuwe Maas, toen hij zich aan boord
bevond van het motorschip „Koophandel"
van de firma Van der Lugt, de 20-jarige los
werkman C. P. van der H. in bet water
gevallen. De ongelukkige verdween in de
diepte. Zijn lijk is later door de Rivierpolitie
opgehaald en naar Crooswijk vervoerd.
DRAMA TE HILVERSUM.
HILVERSUM, 19 Aug. Een droevig ge
beuren is heden in deze gemeente het gesprek
van den dag geweest. Te halftwaalf heeft de
45-jarige boekhandelaar F. W. S., wonende
aan de Havenstraat, zijn 22-jarige kantoor
bediende, mej. J. W. Kooring, met een revol
verschot gedood en zich zelf daarna twee
kogels door het lichaam gejaagd.
De heer S., wetende dat zijn kantoorbe
diende uit de Zuiderkerk aan den Neuweg
moest komen, haalde haar daar met een huur
auto af. De auto reed den Eikbosscherweg
op. Ter hoogte van het kinderhuis van Pro
Juventute hoorde de chauffeur schoten in
zyn auto. Hij stopte onmiddellijk en opende
het portier. Mej. K. wankelde daarop naar
buiten, doch viellevenloos neer voor de voeten
van den hevig ontdanen chaffeur. De heer S.
had zich na het volvoeren van den moord
een kogel in den hals en een in de hartstreek
geschoten. Men vond hem dood. Het meisje
was eveneens in de hartstreek geraakt. Op
het geluid van de schoten was inmiddels
veel publiek toegesneld. Ook de politie was
spoedig ter plaatse, alsmede de doktoren Berg
en Wessel, die den dood bij beide personen
constateerden. De lijken zijn daarop naar de
algemeene begraafplaats vervoerd.
Begrijpelijker wijze verwekte het gruwelijke
feit heel wat ontsteltenis in de gemeente,
te meer, omdat beide ongelukkigen in hun
eigen kring en ook daarbuiten, gunstig be'
kend stonden. Van den heer S. wist men
o.m. algemeen, dat hij een volijverig man
was, die zijn boekhandel van den grond had
opgewerkt tot een der belangrijkste in deze
gemeente. Hij laat een weduwe en 1 kindje na.
Nader vernemen wij nog het volgende»
Ook buiten deze gemeente genoot de heer
S. algemeene bekendheid, daar hij een der
voormannen was van het z.g ongeorgani
seerd drukkersbedryf Bovendien was hij be
stuurslid van de K. v. K. voor het Gooi, als
mede van de Hilversumsche middenstands-
vereeniging.
De heer S. had een brief achtergelaten, in
houdende een afscheidsgroet aan zijn vrouw,
die op den dag van den moord niet thuis was.
TWEE RANGEERDERS NABIJ DELFT
GEDOOD.
DELFT, 19 Aug. Op de spoorlijn nabij
den overweg aan de BinDenwatersloot alhier
heeft in den nacht van Zaterdag en Zondag
een droevig ongeluk plaats gehad.
De rangeerders J. L. van Okkenburgen G.
de Niet waren omstreeks twee uur bezig met
het rangeeren van eenige goederenwagons. Zij
bevonden zich op één der hoofdsporen en heb
ben vermoedelijk niet bemerkt, dat uit de rich
ting Den Haag een goederentrein naderde.
Zij werden door de locomotief gegrepen,
met het noodlottig gevolg, dat beiden zwaar
werden verminkt.
De N. kreeg een schedelfractuur, terwijl
van Van O. een been geheel werd afgere
den. Laatstgenoemde bekwam bovendien nog
een gebroken arm en een hoofdwonde.
Nadat dr. Wassink de eerste hulp had ver
leend, zijn beiden naar het gasthuis vervoerd,
alwaar zy eenigen 'ty diater aan de bekomen
verwondingen zijn overleden.
Van O. was 40 jaar, gehuwd en vader vaa
3 kinderen. De N., 34 jaar oud, laat een
weduwe achter.
Een tragische byzonderheid is nog, dat
eenige tyd geleden een broer van Van O.
op dezelfde ongelukkige wijze om het leven
is
sacristie toonde sporen van geweld, doch de
dieven waren er niet in geslaagd haar te
openen.
Eveneens is gebroken in het tabernakel,
doch hierin zijn de inbreker(s) ook niet kun
nen komen. Overigens werd niets vermist,
zoodat de buit van de bandieten zeer gering
is geweest.
NIEUWE OPLICHTEKSTRUC.
ROTTERDAM, 20 Aug. In een pension
aan de Kruiskade kwam een logeergast, die
zich onder den naam W. Groen liet inschrij
ven, om voor eenige dagen een kamer te
huren. Hy betaalde vooruit en begaf zich
daarop naar boven. Onder den arm droeg hy
een kartonnen doos. Hij begaf zich echter,
zooals later bleek, niet naar de door hem
gehuurde kamer, maar naar een vertrek, dat
gehuurd was door den heer J. Z. Eenige uren
later kwam de man weer naar beneden. Hij
droeg de kartonnen doos onder den arm,
doch dat verwekte natuurlyk geen achter
docht, daar hy' immers vooruit betaald had.
Toen de heer Z. echter des avonds thuis
kwam, miste hy een colbert costuum, een
horloge en een wollen deken. Het „geheim"
van de kartonnen doos was nu opgelost.
Men vermoedt, dat „Groen" zal trachten
ook elders deze truc uit te halen.
Een jongen in den IJsel verdronken.
RIDDERKERK, 20 Aug. Zondagmiddag
is by het zwemmen in den IJsel te Capelle
aan den IJsel verdronken het dertienjarig
zoontje van den heer J. B. Het lijk is nog
niet
TOEN HET GELD OP WAS
Of: hoe een vereenigingsreis „strandde".
ROTTERDAM, 20 Aug. Gisteravond
werd het hoofdbureau van politie uit Hoek
van Holland opgebeld door den voorzitter
van de Tooneel- en Vaarvereeniging van den
Linker Maasoever alhier. Deze deelde mede,
dat hij zich met tweehonderd leden der
vereeniging, mannen, vrouwen en kinderen
te Hoek van Holland bevond en men geen
geld had, om naar Rotterdam terug te keeren.
Men had Zaterdag bootkaartjes door een on
bekenden besteller laten halen, doch deze
had enkele-reis-biljetten gekocht en den prijs
voor retourbiljetten in rekening gebracht.
Toen men na het verblijf te Hoek van Hol
land weer aan boord van een der booten
wilde terugkeeren, weigerde het personeel
het gezelschap toegang tot het schip te ver-
leenen, daar men geen biljetten had. Toen
eerst bemerkte het bestuur beetgenomen te
zijn. Al het geld was aan den Hoek verteerd.
Men riep nu de hulp der politie in, om naar
Rotterdam terug te keeren. Door bemiddeling
der politie was een der stoombootonderne
mers bereid het gezelschap op credietweer
naar de Maasstad terug te brengen.
ERVARINGEN SIET KUILBOSTEL EN
AARDAPPEL VEZELS.
Ervaringen, in Friesland opgedaan met het
voederen van kuilbostel, spoeling, en van
aardappel vezels.
Ter behandeling in den winter 1927/'28
had de Friesche Maatschappij van Landbouw
aan hare afdeelingen het volgende vraagpunt
toegezonden Welke ervaringen zijn opgedaan
met het voederen van kuilbostel (of spoeling)
en van aardappel vezels?
Over dit vraagpunt hebben 11 afdeelingen
een rapport uitgebracht, waarvan het Friesch
Landbouwblad de volgende samenvatting
geeft:
1. Om bostel (spoeling) of aardappelvezels
met voordeel te kunnen gebruiken, dient de
boer der y niet te ongunstig gelegen te zijn
ten opzichte van het grootscheepvaarwater.
2 De meest aanbevelingswaardige manier
van bewaren is in kuilen. De verliezen tijdens
transport en bewaring zyn betrekkeiyk
gering.
B. Per dier en per dag wordt gemiddeld
10 tot 15 kg gegeven, nadat men met klei
nere kwantums begonnen is Over het alge
meen is het mengen met meer smakeiyke
voermiddelen noodzakelijk, vooral by aard-
INBRAAK IN EEN KERK.
In den nacht van Zaterdag op Zondag is
ingebroken in de kerk te Obbicht. Met be
hulp van een ladder, aldus de Limb. Koerier,
is men door een openstaand venster geklom
men en zoo binnen gekomen. Een offerblok
werd van de muur gebroken, doch is niet
geopend kunnen worden, terwijl uit een
ander offerblok waarschyniyk eenig klein
geld is meegenomen. De brandkast in de
4. Zoowel bij bostel als by vezels is de
voedingstoestand der dieren zeer voldoende.
Hetzelfde geldt van de gezondheid der dieren.
Op melkopbrengst en vetgehalte is invloed
van beteekenis niet waargenomen.
5. De besparing aan ruw voer (hooi) is zoo
wel bij voedering van bostel als van vezels
aanmerkelijk; krachtvoer wordt niet van
beteekenis uitgewonnen, althans by melk
vee niet fWel zal bij bepaalde prijsverhoudin
gen duur eiwit door goedkooper eiwit (bostel)
kunnen worden vervangen.
6. In den winter 1927/'28 werd de prijs
van bostel en aardappel vezels in verhouding
tot de voederwaarde billijk geacht. Bij voor
koop is deze verhouding moeilijk te beoor-
deelen.
INDEELING VAN HET JAAR IN
DERTIEN MAANDEN.
Oordeel der handelsvereenigingen
gevraagd.
BUITENZORG, 18 Aug. - Het departe
ment van Landbouw, Ny verheid en Handel
heeft een zeer uitvoerig rondschrijven
richt tot de handelsvereenigingen, waarin
omstandig het voorstel van den Volkenbond
wordt uiteengezet tot nieuwe indeeling van
het jaar in dertien maanden, door middel
van inschuiving van een nieuwe maand,
Sol. Het departement verzocht den handels
vereenigingen haar oordeel over dit voorstel
kenbaar te willen maken, alsmede over de
eventueele invoering dezer nieuwe indeeling.
„WINKELT TERWIJL GE RIJDT 1"
Te Louisville in Kentucky heeft het Ame
rikanisme een nieuwigheid bedacht, die voor
het moment wel het summum zal zijn van
„practischen geest", die in werkelijkheid de
geest der dolzinnig-zenuwachtige opjaging
is. Onder de leuze „Winkelt terwijl ge rydt
is men daar overgegaan tot de opening van
een winkel wat? een warenhuis! waarin
twee autowegen zijn vrygelaten, elk ter
breedte van een gewonen auto, zoodat men,
er langzaam doorheen rydend, zondereenig
gevaar (éénrichtingverkeer natuurlijk!) de
handen van het stuurwiel kan nemen en ze
gebruiken voor het wegpakken van de be
geerde waren van roteerende tafels. Aan het
eind van den heenweg is een auto-draaischyf,
die den wagen van den uitgewinkelden klant
vanzelf op den tweeden, den terugweg brengt.
En aan den uitgang van de zaak staat een
employé, die aan de hand van een contróle-
strook het bestede bedrag incasseert.
Een uitkomst voor haastige huisvrouwen.
O, arme wereld
ORKAANSCHADE IN ALGIERS.
Acht dooden, honderdvyftig gewonden.
ALGIERS, 18 Aug. Omtrent de ramp,
welke de havenstad Dj id jelli getroffen heeft,
wordt nog gemeld, dat er plotseling een
ontzettende orkaan opstak, ten gevolge waar
van een kustvaartuig schipbreuk leed. Zeven
der opvarenden worden vermist. De tirail
leurskazerne en het ziekenhuis te Djidjelli
zijn in puinhopen herschapen. Volgens nadere
berichten zyn acht tien personen gedood
en 150 gewond. De orkaan ging, zooals ge
meld, gepaard met een aardbeving, alsmede
met een springvloed. Men is thans bezig
met het organiseeren van het reddingswerk.
STORMRAMP OP HAÏTI.
Er zouden 200 dooden zyn.
PORT AU PRINCE, 18 Aug. Ten ge
volge van een cycloon in zuideiyk Haïti
zouden, volgens nog niet bevestigde berich
ten, 200 personen om het leven zyn geko
men, terwyl voor millioenen dollars schade
zou zijn aangericht.
MOSKOU'S VERKEERSONGELUKKEN-
RECORD.
Treurig figuur in vergelijking met Parjjs.
De „Izwestya" bevat een verslag van een
lezing, door den Moskouschen ingenieur Kenik
over de kwestie der verkeersongelukken in de
Russische steden gehouden.Hieruit blijkt, dat
Moskou, ook in vergelijking met het buiten
land, op weinig verdienstelijk gebied record
houder is. Vooral de auto's zijn hieraan debet.
Zoo kwam in het afgeloopen jaar 76,4 procent
van het totale aantal ongelukken op rekening
van genoamd vervoermiddel, waarna de tram
met 21,7 procent en de motorry wielen met
1,9 procent volgden Het grootste gevaar
vormen de autobussen op 165 wagens kwa
men namelyk 461 ongelukken voor, terwyl
met 915 tramwagens 609 ongevallen plaats
vonden. Men kan dus zeggen, dat elke auto
bus gemiddeld drie ongelukken per jaar ver
oorzaakt: voor de kleinere auto's is de ver
houding ééa ongeluk op elke drie wagens.
Deze cyfers zeggen heel wat, wanneer men
bedenkt, dat te Parys gemiddeld op elke 27
auto's één ongeval plaats vindt.
Volgens bovengenoemden ingenieur ligt de
schuld van de talrijke verkeersongelukken in
de eerste plaats bij de chauffeurs, die er vaak
in dronken toestand maar op los rydpn.
Daarbij komen dan nog als oorzaken, de
lange werktijd der bestuurders, de slechte toe
stand der wagens, de ellendige bestrating, de
gebrekkige verkeersregeling en ten slotte het
gebrek aan discipline van de zijde der voet
gangers.
GROOTE BEDEVAART DER VLAMINGEN.
Honderdduizend man aan den Yser bijeen.
BRUSSEL, 19 Aug. Heden hebben on
geveer honderdduizend Vlamingen van alle
opinies hun jaarlijksche bedevaart gedaan
naar de graven der Vlaamsche soldaten aan
den Yser en voornamelijk in den sector van
Dixmuiden, waar het groote monument van
„Heldenhulde" wordt gebouwd.
Professor Daels uit Gent, de Minderbroeder
pater Hilarion Thans en de gedelegeerde van
de Algemeene Vereeniging van Nederland
sche Studenten, Van Rede van Oudtshoorn,
spraken gelegenheidsredevoeringen uit. Vele
betoogers droegen opschriften op hun hoed,
waarin amnestie werd geëischt. Een beiaard
concert en levende beelden uit het leven
van Klaas Zannekin, den Vlaamsche vry-
heidsheid, die zeshonderd jaar geleden in den
slag by Cassel is gesneuveld, besloten dezen
bedevaartdag.
Te Visé heeft kroonprins Leopold heden
een monument onthuld, voor de nagedach
tenis van de gendarmes Bonko en Tyi, die
op 4 Augustus 1914 sneuvelden als eerste
Belgische militaire slachtoffers van den oor
log, terwijl zij met nog drie andere wapen
broeders, die gewond werden, op de aanruk
kende Duitsche troepen schoten.
NOODWEER BOVEN HAITI.
Men spreekt van 200 dooden,
10.000 dakloozen.
PORT-AU-PRINCE (Haïti), 18 Aug. - Ten
gevolge van een tropisch onweer, dat boveD
Haïti is losgebroken, zijn vele personen ge
dood, een aantal dorpen weggespoeld en
voor een millioen dollar schade aan den oogst
veroorzaakt. Volgens sommige berichten
zouden er 200 menschen zyn omgekomen
en 10.000 dakloos zyn geworden. Vele kleine
vaartuigen zijn gezonken. De groote plaatsen
zyn echter van de woede der elementen
verschoon gebleven. De autoriteiten organi
seeren in allerijl een hulpactie.
SLECHT WEER VOOR
HULPEXPEDITIES.
Stand van het reddingswerk.
PARIJS, 19 Aug. Het Fransche ministe
rie van Marine deelt mede, dat de atmos
ferische toestanden in de Poolzee hoe langer
hoe minder gunstig worden voor het zoeken
naar Amundsen en Guilbaud, doch dat de
expedities waarschynlijk in staat zullen zijn,
de nasporingen voort te zetten tot begin
September.
Admiraal Herr, prof. Hoel en kapitein
Wisting hebben besloten, het gebied, waarin
zy tot dusver hun nasporingen hebben uit
gevoerd in de nabyh9id van het Bereneiland
tusschen Spitsbergen en het Westeiyke pakijs
te verlaten, en zich te concentreeren op een
gebied meer naar het Oosten.
De „Heimland", de „VeslekarF'en de „Hob
by" hebben het gebied tusschen de Zuidkaap
en den Frans Jozef-archipel op zich genomen,
terwijl de „Michael Sars" en de „Strasbourg",
die twee watervliegtuigen meevoeren, de
open zee doorkruisen zoover ten Oosten van
de Zuidkaap als het Ijs toelaat.
Intusschen is de „Pourquoi Pas", die het
pakys van Groenland heeft afgezocht, terug
gekeerd voor herstellingen.
De „Krassin" zal binnenkort uit Stavanger
naar Spitsbergen vertrekken, en de Fransche
regeering heeft het aanbod van de Deensche
regeering aanvaard, zoodat nu de „Gustav
Holm" langs de kust van Groenland zal
patroulleeren.
Nasporingen der „Braganza" hervat.
ROME, 19 Aug. Het Italiaansche expe
ditieschip „Braganza" is thans te Beverly
aangekomen, ten einde de nasporingen naar
de ballon groep der „Italia"-bemanning op
nieuw ter hand te nemen. O.a. bevindt kapi
tein Sora zich weer aan boord.
Officieel wordt medegedeeld, dat langs de
geheele Noordkust van het Noordoostland van
Spitsbergen voedseldepots aangelegd zullen
worden en dat vliegtuigen aan de nasporingen
zullen deelnemen. Te dien einde bevinden
zich twee watervliegtuigen aan boord van
de
BOTSING TUSSCHEN AUTO EN TRAM.
Verscheiden slachtoffers.
Te Keulen is gisteren een zeer ernstig
ongeval gebeurd waarby menschenlevens te
betreuren zyn. Een vrachtauto met aan
hangwagen, waarmede 36 personen een uit
stapje hadden gedaan, reed nabij deZuidbrug
tegen een tramrijtuig. De schok was zoo
hevig dat het voorbalcon van den tramwagen
geheel ingedrukt werd, terwijl de vrachtauto
en bijwagen omsloegen en geheel vernield
werden. Hoe groot het aantal slachtoffers is
kon nog niet worden vastgesteld daar ze
naar verschillende ziekenhuizen werden ge
bracht. Het aantal gewonden moet ruim
dertig bedragen. Een vrouw stierf in de
armen harer dochter, haar borstkas was ge
heel opengescheurd. De oorzaak van de ramp
kon nog niet worden vastgesteld. Men ver
moedt dat de bestuurder van de vrachtauto
onzeker werd door de lichten van een na
derende auto.
Volgens nadere berichten zijn er bij het
verkeersongeluk te Keulen zeven menschen
zwaar gewond; daarvan verkeeren er 5 in
levensgevaar, 22 personen zijn lichter gewond.
De bemanning van de duikboot L 55.
Maandag is te Londen bekend gemaakt,
dat de Russische regeering nog geen ant
woord had gezonden op het verzoek der
Engelsche regeeving tot overbrenging van
de 40 verongelukten van de duikboot L 55
naar Londen.
Zware regenval te Manchester.
In Noord Westeiyk Engeland is het weer
Maandag plotseling omgeslagen en te Man
chester werd de hevigste regenval in een
etmaal vastgesteld, sinds 30 jaar. Het heeft
er 12 uur onafgebroken geregend, waardoor
een hoeveelheid van 2£ miljoen ton water
op de stad is neergekomen. Er is echter geer
schade van eenig belang aangericht.
GEEN VERLOF OM ZIJN STERVENDE
MOEDER TE BEZOEKEN.
Men meldt uit Londen:
De moeder van den oud-officier Wilfred
McCartney, die in het voorjaar wegens spion-
nage tot 10 jaar gevangenisstraf werd ver
oordeeld, is stervende. De doctoren verklaren,
dat mogelijk de aanwezigheid van haar zoon,
om wien zij aanhoudend roept, haar beter
schap kan brengen. Om die reden heeft de
arbeidersafgevaardigde George Lansburry een
brief aan den minister van binnenlandsche
zaken gezonden om hem te verzoeken Mc
Cartney toe te staan onder escorte zijn moe
der te bezoeken. Het ministerie heeft echter
bij afwezigheid van den minister hedenavond
verklaard, dat de wet zulk een tijdelijke
vrijlating voor dat doel niet toestaat. Men
kan hem daarom geen verlof geven zyn
moeder te bezoeken.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK.
Een doode, ecu paar gewonden.
Men meldt uit Berlijn:
Bij de gisteren te Buckow by' Berlijn ge
houden autowedstryden is een ernstig onge
val gebeurd. By een poging om een zijner
tegenstanders in te halen verloor de bekende
autorenner Heuser de macht over zijn stuur,
waardoor de auto, die een snelheid van 160
K.M. had, tegen een boom reed. De auto
werd geheel verbryzeld. Verschillende stuk
ken werden tien meter van de plaats van
de ramp geslingerd. Heuser werd uit de
auto geworpen; zijn linkervoet en een teen
van den rechtervoet werden hem hierby van
het ïyf gerukt. Een monteur die hem ver
gezelde werd op slag gedood. Heuser werd
terstond naar een nabijgelegen ziekenhuis
gebracht, waar hem de linkervoet tot de knie
en een deel van den rechtervoet afgezet werd.
Men hoopt hem in leven te kunnen houden.
De wedstryden werden na het ongeval ter
stond afgebroken.
De gevaarlyke bergsport.
De Predigtstuhl, een berg in de Beiersche
Alpen, is ondanks de betrekkelijk geringe
hoogte, 1700 M., zeer gevaarlijk om te be
stijgen. De berg is n.l. erg steil. Zaterdag
zijn twee toeristen, het echtpaar Arning uit
Lüdenscheidop 1000 M. hoogte in een afgrond
gevallen. Mevr. A. was dadelijk dood, de heer
A., leeraar, ia er met een gebroken schou
derblad afgekomen.
In de Krimmler Tauern by Salzburg zijn
twee toeristen uit Duisburg gisteren door
vallend gesteente gedood. Een gids werd
zwaar gewond.
HEVIGE TREINBOTSING TE ROERMOND.
ROERMOND, 20 Aug. Toen hedenavond
omstreeks 6 uur een goederentrein uit het
station Roermond in de richting Swalmen
wilde vertrekken, werd hij door een uit de
richting Heerlen komenden kolen trein in den
flank aangereden. Vijf wagens van den trein,
die naar Swalmen vertrok, werden uit de rails
geworpen en gegeeltelyk versplinterd. Ook
van den trein uit Heerlen werd een wagon
uit de rails geslingerd en grootendeels ver
nield. De locometief van dezen laatsten trein
was zeer ernstig beschadigd. Een der goede
renwagens was in de locomotief gedrongen.
Persoonlijke ongelukken hadden niet plaats.
De oorzaak van deze ernstige botsing is nog
niet opgehelderd.
De reizigers van den trein, komende uit de
richting Venlo, moesten nabij de plaats van
het ongeluk in andere treinen overstappen. De
sneltrein, welke te 16.15 uit Amsterdam naar
Maastricht vertrekt, kon tot op slechts 200
meter afstand van de plaats van het ongeluk
komen. Ook de reizigers van dezen trein
moesten in inmiddels gereedstaande andere
treinen overstappen.
Het geheele verkeer ondervond aanzien-
ïyke vertraging.
EEN KLOEK INITIATIEF.
Behoeft op de beteekenis van het lucht
verkeer voor Europa en Amerika niet meer
te worden gewezen, ook voor het Oostenis
de behoefte aan goede luchtverbindingen
duidelijk gebleken. Dagelijks kan men lezen,
hoe het luchtverkeer in Australië, in de
Straits e d. toeneemt; van Engelsche zijde
is reeds ontworpen een lyn Singapore-Bata-
via eenerzy'ds en Singapore-Belawan ander-
zyds. Een en ander heeft in nog grootere
mate het besef bijgebracht, hoe gewenscht
het is, dat Nederland, dat zoo groote betee
kenis als koloniale mogendheid heeft, het
luchtverkeer in Indië zelf in handen houdt.
Wy moeten inderdaad zorgen de eersten te
zijn om ons eigen koloniaal gebied te be
vliegen uit internationaal oogpunt is het van
groot belang, dat de vreemdelingen die boven
ons terrein komen vliegen, van onze zyde
reeds een dienst aanwezig vinden. Boven
dien zouden later voor een Nederlandsche
maatschappij de condities veel ongunstiger
zijn, omdat de buitenlanders inmiddels reeds
de vaste klanten zouden hebben gekregen
en over vaste kantoren, vast personeel e d.
zouden beschikken.
Waar dus van alle zijden de vreemdelingen
komen opdringen eD deze dreigen „over ons
en zonder ons" te gaan vliegen, verdient
het groote toejuiching, dat een aantal maat-
schappyen. bij Indië betrokken, zich uit eigen
beweging in 1927 tot een combinatie hebben
gevormd teneinde dit nationaal belang in
eigen handen te houden. Deze combinatie
stelde zich ten doel, een kapitaal vab niet
minder dan 5 millioen bijeen te brengen en
dit ter beschikking van de luchtvaart in
Indië te stellen. Zij eischt over dit kapitaal
geen rente, doch verlangt alleen als waar
borg, dat het kapitaal op zichzelf onaange
tast zal blijven, dat de Regeering, zelf zoo
nauw bij deze zaak betrokken, zooveel sub
sidie zal geven, dat het kapitaal intact zal
blijven. Want dit laatste is in de eerste
plaats in het belang van de zaak zelf; men
waagt er geen 5 millioen aan slechts om een
proef te nemen, doch het moet een blijvend
bedrijf zijn.
En zoo is dan eenige weken geleden ver
leden de acte van oprichting van deNeder-
landsch-Indische Luchtvaart-Maatschappij.
Als oprichters traden op een aantal maat
schappijen, by Indië betrokken, en zij teza
men hebben aanstonds het bedrag van 5
millioen byeengebracht en het dus niet bij
woorden en voornemens gelaten. Dat deze
ondernemers zich waarlijk niet op een eng
standpunt plaatsen, blijkt wel uit het feit,
dat zelfs transportondernemingen, die bij het
luchtvaartverkeer zelf practisch geen belang
hebben, in het kapitaal hebben deelgenomen.
In den Raad van Bestuur hebben zitting de
heeren Dr. C. J. K. van Aalst, voorzitter;
E. S. Enthoven, Mr. D. A. Delprat, Mr. J.
H. van Hasselt en J. Jacobson; als direc
teuren treden op de heeren Ir. H. J. Ansingh
en A. Plesman, terwyl alsnog eenige plaatsen
zullen worden bezet door heeren, aan te
wijzen door de K.L.M.
Moge dit initiatief, voor Indië van zoo
groot belang en ook voor Nederland zelf van
beteekenis, met succes bekroond worden!