BINNENLAND Landbouw. Gemengd Nieuws. ONZE EILANDEN YAN WOENSDAG 22 AUGUSTUS 1928. voor Meisjes tot 15 jaar, 4. Snel zwemmen 60 M. Borst vryeslag voor Jongens tot 15 jaar. 5. Snel zwemmen 50 M. Rug voor Dames. 6. Snel zwemmen 50 M. Rug voor Heeren. 7. Snel zwemmen 100 M. Borst vrije slag voor Heeren. 8. Snel zwemmen 100 M. Borst vrye slag voor Dames. 9. Snel zwemmen 900 M. vrye slag Dames. 10. Snel zwemmen 900 M. vrije slag Heeren 11. Estafette-wedstrijd Dames 4 x 25 M. vrije slag in groepen van vier. 12. Estafette-wedstrijd Heeren 4 x 25 M. vrye slag in groepen van vier. Polo-demonstratie S.Y.H. Rotterdam-Y.Ï.Z. Tusschen den wedstrijdnummers demon stratie zwemmen door leden van S. V. H. o.a. schoonspringen, trickzwemmen, onder water zwemmen, duiken, enz. Voor jongeren: gecostumeerd steekspel, eierdragen, gekleed en gecostumeerd zwem men. Als bijzondere attractie: Boat-Races, zwemmen staande op een plank achter motorboot. VEILINGSBEBICHT van Maandag 13 Augustus 1928, der Coöp. Tuinbouw- en Veilingavereeniging „Oostvoorne". Postelein 0,08 tot 0,11 per k.g Aardappelen ƒ3,— tot 5,30 per 100 k.g. Poters 1,90 tot 3,10 per 100 k.g. Frambozen 1,14 tot per k.g. Roode bessen 0,37 tot 0,60 per k.g. Blauwe druiven 0,84 tot 0,94 per k,g. Pruimen (bl.) 0,23 tot f 0,35 per k.g. (w 0,37 tot 0,48 per k g. Krozen 0,24 tot 0,35 per k.g. Moerbeien 0,88 tot 0,97 per k g. Boonen dubb.stam 14,601I7,10p. lOOk.g. z.d. 183,0 tot 19,80 per 100 k.g. enk. stam 12 tot ƒ20 per 100 kg. stoksuiker 19, - tot 21,—p. 100 kg. stamsny 9 tot 14 p 100 k.g. Perfect 14 tot 24 per 100 k.g. Stoksnij 16 tot f 26 per lOOk.g. Tomaten A 0,07 tot 0,10 per k.g. AA ƒ0,08 tot per k g. B 0,06 tot 0,08 per k.g. C f 0,06 tot 0,10 per k.g. CC 0,04 tot 0,07 per k.g. bonken 0,04 tot 0,07 per k.g. Komkommers (w.) 1,401. ƒ6,30 p. 100 k.g. Augurken 0,22 tot 094, per kistje. Kroten ƒ1,per 100 bos. Kool (roode) ƒ3,— tot 6, per 100 stuks. Kool (witte) ƒ5,— per 100 stuks. Kool (savoye) ƒ3,— tot 5,per ICO st. Tafelperen 0,14 tot 0,30 p. k.g. Tafelappelen 0,18 tot 0,62 per k.g. Keukenappelen j 0,06 tot 0,16 per k.g. Keukenperen 0,05 tot 0,20 per k,g. Meloenen 0,09 tot 0,38 per stuk. Kipeieren 6,30 tot 7,70 per ICO st. Aanvoer 18940 stuks INGEZONDEN MEDEDEEL1NG. Muggebeten j TOjTkï enHuidjeuk De eerste haver en gerst van den Zuiderzeebodem. Men schrijft uit Alkmaar: Op de heden gehouden graanmarkt kwam de schipper J. Smit uit den Anna-Paulowna- polder met een lading graan, bestaande uit 50 H.L Haver en 102 H.L. gerst. Deze pro ducten waren gekweekt op den proefpolder. Zoowel de haver als de gerst bleek van goede kwaliteit. De haver werd gekocht door den heer Bangma uit Haarlem f 10.50 per 100 K.G. In het voorjaar had het Rijk, dat de teelt- proef 'op zich had genomen, het gewas te velde bij opbod verkocht aan den heer L. Raven te Anna-Paulowna. Voor diens reke ning werd het graan hedenmiddag verkocht door den schipper J. Smit. De zakken waren voor deze gelegenheid feestelijk versierd. Ook in landbouwerskringen bleek men ten zeerste voldaan over het resultaat van deze teeltproef. EEN EüVEL VOOR OSZE BAD PLAATSEN. Denreeders verzocht maatregelen te nemen. VLAARDINGEN, 16 Aug. De hoofdin specteur voor de scheepvaart heeft zich met een schrijven tot de Reedersvereeniging voor de Nederlandsche Haringvisscherij gewend, waarin wordt gezegd, dat hem bekend is, dat de verontreiniging van het zeewater door olie in de buurt van badplaatsen meer malen een zoodanigen omvang aanneemt, dat daaromtrent zeer rechtmatige klachten worden geuit. Het is zeer in het algemeen belang, dat de Nederlandsche badplaatsen ter zake haar goeden naam niet verliezen. Een dergelyke verontreiniging moet dan ook zooveel doenlijk worden voorkomen, waarom de medewerking van de Reedersvereeniging wordt gevraagd, ten einde aan schippers van stoom- en motorvisschersvaartuigen (laatsgenoemde meer in het bijzonder) op dracht te geven en te verzoeken het buiten boord spuien van brandstof en oliehoudende vloeistof, als daar is lens water, dadelijk by vertrek uit de haven en onmiddelijk voor bin- I nenkomst aldaar zooveel doenlijk na te laten en deze manipulaties op zoodigen afstand Ivan de kust, b.v. minstens vijf mijl, te ver richten, dat aan dit euvel voor de badplaat sen wordt tegemoet gekomen. Het hoofdbestuur der Reedersvereeniging heeft dit verzoek aan zijn leden overgebracht. IN EEN SPEER GELOOPEN. ROTTERDAM, 19 Aug. Een zeer droevig en niet alledaagsch ongeval heelt hedenmor gen plaats gevonden op een sportterrein aan de Vlaggemanskade. Door eenige jongelui werd daar de athletiek beoefent. Een der deelnemers hield zich bezig met speerwerpen. De speren zijn aan de eene zijde van een ijzeren punt voorzien, terwijl zij ook aan het boveneinde spits toeloopen. Hij had een der speren weggeworpen, zoodat de ijzeren punt in den grond stak en de speer onder een hoek van pl.m. 35 gr. kwam te staan. De 24-jarige kantoorbediende H. Gel derman, was bezig zich te trainen voor het hardloopen. Hij had despeer echter niet gezien, zoodat hij met groote kracht in de houten punt liep Het gevolg was, dat de speer hem dwars door het lichaam ging en aan den anderen kant eruit kwam. Bovendien brak de speer af. In zeer ernstigen toestand is de jongeman door het personeel van den G. G. D. naar het ziekenhuis aan den Bergweg vervoerd. Men vreest voor zijn leven. OVER BOORD GEVALLEN EN VERDRONKEN. ROTTERDAM, 18 Aug. Hedenavond is op de Nieuwe Maas, toen hij zich aan boord bevond van het motorschip „Koophandel" van de firma Van der Lugt, de 20-jarige los werkman C. P. van der H. in bet water gevallen. De ongelukkige verdween in de diepte. Zijn lijk is later door de Rivierpolitie opgehaald en naar Crooswijk vervoerd. DRAMA TE HILVERSUM. HILVERSUM, 19 Aug. Een droevig ge beuren is heden in deze gemeente het gesprek van den dag geweest. Te halftwaalf heeft de 45-jarige boekhandelaar F. W. S., wonende aan de Havenstraat, zijn 22-jarige kantoor bediende, mej. J. W. Kooring, met een revol verschot gedood en zich zelf daarna twee kogels door het lichaam gejaagd. De heer S., wetende dat zijn kantoorbe diende uit de Zuiderkerk aan den Neuweg moest komen, haalde haar daar met een huur auto af. De auto reed den Eikbosscherweg op. Ter hoogte van het kinderhuis van Pro Juventute hoorde de chauffeur schoten in zyn auto. Hij stopte onmiddellijk en opende het portier. Mej. K. wankelde daarop naar buiten, doch viellevenloos neer voor de voeten van den hevig ontdanen chaffeur. De heer S. had zich na het volvoeren van den moord een kogel in den hals en een in de hartstreek geschoten. Men vond hem dood. Het meisje was eveneens in de hartstreek geraakt. Op het geluid van de schoten was inmiddels veel publiek toegesneld. Ook de politie was spoedig ter plaatse, alsmede de doktoren Berg en Wessel, die den dood bij beide personen constateerden. De lijken zijn daarop naar de algemeene begraafplaats vervoerd. Begrijpelijker wijze verwekte het gruwelijke feit heel wat ontsteltenis in de gemeente, te meer, omdat beide ongelukkigen in hun eigen kring en ook daarbuiten, gunstig be' kend stonden. Van den heer S. wist men o.m. algemeen, dat hij een volijverig man was, die zijn boekhandel van den grond had opgewerkt tot een der belangrijkste in deze gemeente. Hij laat een weduwe en 1 kindje na. Nader vernemen wij nog het volgende» Ook buiten deze gemeente genoot de heer S. algemeene bekendheid, daar hij een der voormannen was van het z.g ongeorgani seerd drukkersbedryf Bovendien was hij be stuurslid van de K. v. K. voor het Gooi, als mede van de Hilversumsche middenstands- vereeniging. De heer S. had een brief achtergelaten, in houdende een afscheidsgroet aan zijn vrouw, die op den dag van den moord niet thuis was. TWEE RANGEERDERS NABIJ DELFT GEDOOD. DELFT, 19 Aug. Op de spoorlijn nabij den overweg aan de BinDenwatersloot alhier heeft in den nacht van Zaterdag en Zondag een droevig ongeluk plaats gehad. De rangeerders J. L. van Okkenburgen G. de Niet waren omstreeks twee uur bezig met het rangeeren van eenige goederenwagons. Zij bevonden zich op één der hoofdsporen en heb ben vermoedelijk niet bemerkt, dat uit de rich ting Den Haag een goederentrein naderde. Zij werden door de locomotief gegrepen, met het noodlottig gevolg, dat beiden zwaar werden verminkt. De N. kreeg een schedelfractuur, terwijl van Van O. een been geheel werd afgere den. Laatstgenoemde bekwam bovendien nog een gebroken arm en een hoofdwonde. Nadat dr. Wassink de eerste hulp had ver leend, zijn beiden naar het gasthuis vervoerd, alwaar zy eenigen 'ty diater aan de bekomen verwondingen zijn overleden. Van O. was 40 jaar, gehuwd en vader vaa 3 kinderen. De N., 34 jaar oud, laat een weduwe achter. Een tragische byzonderheid is nog, dat eenige tyd geleden een broer van Van O. op dezelfde ongelukkige wijze om het leven is sacristie toonde sporen van geweld, doch de dieven waren er niet in geslaagd haar te openen. Eveneens is gebroken in het tabernakel, doch hierin zijn de inbreker(s) ook niet kun nen komen. Overigens werd niets vermist, zoodat de buit van de bandieten zeer gering is geweest. NIEUWE OPLICHTEKSTRUC. ROTTERDAM, 20 Aug. In een pension aan de Kruiskade kwam een logeergast, die zich onder den naam W. Groen liet inschrij ven, om voor eenige dagen een kamer te huren. Hy betaalde vooruit en begaf zich daarop naar boven. Onder den arm droeg hy een kartonnen doos. Hij begaf zich echter, zooals later bleek, niet naar de door hem gehuurde kamer, maar naar een vertrek, dat gehuurd was door den heer J. Z. Eenige uren later kwam de man weer naar beneden. Hij droeg de kartonnen doos onder den arm, doch dat verwekte natuurlyk geen achter docht, daar hy' immers vooruit betaald had. Toen de heer Z. echter des avonds thuis kwam, miste hy een colbert costuum, een horloge en een wollen deken. Het „geheim" van de kartonnen doos was nu opgelost. Men vermoedt, dat „Groen" zal trachten ook elders deze truc uit te halen. Een jongen in den IJsel verdronken. RIDDERKERK, 20 Aug. Zondagmiddag is by het zwemmen in den IJsel te Capelle aan den IJsel verdronken het dertienjarig zoontje van den heer J. B. Het lijk is nog niet TOEN HET GELD OP WAS Of: hoe een vereenigingsreis „strandde". ROTTERDAM, 20 Aug. Gisteravond werd het hoofdbureau van politie uit Hoek van Holland opgebeld door den voorzitter van de Tooneel- en Vaarvereeniging van den Linker Maasoever alhier. Deze deelde mede, dat hij zich met tweehonderd leden der vereeniging, mannen, vrouwen en kinderen te Hoek van Holland bevond en men geen geld had, om naar Rotterdam terug te keeren. Men had Zaterdag bootkaartjes door een on bekenden besteller laten halen, doch deze had enkele-reis-biljetten gekocht en den prijs voor retourbiljetten in rekening gebracht. Toen men na het verblijf te Hoek van Hol land weer aan boord van een der booten wilde terugkeeren, weigerde het personeel het gezelschap toegang tot het schip te ver- leenen, daar men geen biljetten had. Toen eerst bemerkte het bestuur beetgenomen te zijn. Al het geld was aan den Hoek verteerd. Men riep nu de hulp der politie in, om naar Rotterdam terug te keeren. Door bemiddeling der politie was een der stoombootonderne mers bereid het gezelschap op credietweer naar de Maasstad terug te brengen. ERVARINGEN SIET KUILBOSTEL EN AARDAPPEL VEZELS. Ervaringen, in Friesland opgedaan met het voederen van kuilbostel, spoeling, en van aardappel vezels. Ter behandeling in den winter 1927/'28 had de Friesche Maatschappij van Landbouw aan hare afdeelingen het volgende vraagpunt toegezonden Welke ervaringen zijn opgedaan met het voederen van kuilbostel (of spoeling) en van aardappel vezels? Over dit vraagpunt hebben 11 afdeelingen een rapport uitgebracht, waarvan het Friesch Landbouwblad de volgende samenvatting geeft: 1. Om bostel (spoeling) of aardappelvezels met voordeel te kunnen gebruiken, dient de boer der y niet te ongunstig gelegen te zijn ten opzichte van het grootscheepvaarwater. 2 De meest aanbevelingswaardige manier van bewaren is in kuilen. De verliezen tijdens transport en bewaring zyn betrekkeiyk gering. B. Per dier en per dag wordt gemiddeld 10 tot 15 kg gegeven, nadat men met klei nere kwantums begonnen is Over het alge meen is het mengen met meer smakeiyke voermiddelen noodzakelijk, vooral by aard- INBRAAK IN EEN KERK. In den nacht van Zaterdag op Zondag is ingebroken in de kerk te Obbicht. Met be hulp van een ladder, aldus de Limb. Koerier, is men door een openstaand venster geklom men en zoo binnen gekomen. Een offerblok werd van de muur gebroken, doch is niet geopend kunnen worden, terwijl uit een ander offerblok waarschyniyk eenig klein geld is meegenomen. De brandkast in de 4. Zoowel bij bostel als by vezels is de voedingstoestand der dieren zeer voldoende. Hetzelfde geldt van de gezondheid der dieren. Op melkopbrengst en vetgehalte is invloed van beteekenis niet waargenomen. 5. De besparing aan ruw voer (hooi) is zoo wel bij voedering van bostel als van vezels aanmerkelijk; krachtvoer wordt niet van beteekenis uitgewonnen, althans by melk vee niet fWel zal bij bepaalde prijsverhoudin gen duur eiwit door goedkooper eiwit (bostel) kunnen worden vervangen. 6. In den winter 1927/'28 werd de prijs van bostel en aardappel vezels in verhouding tot de voederwaarde billijk geacht. Bij voor koop is deze verhouding moeilijk te beoor- deelen. INDEELING VAN HET JAAR IN DERTIEN MAANDEN. Oordeel der handelsvereenigingen gevraagd. BUITENZORG, 18 Aug. - Het departe ment van Landbouw, Ny verheid en Handel heeft een zeer uitvoerig rondschrijven richt tot de handelsvereenigingen, waarin omstandig het voorstel van den Volkenbond wordt uiteengezet tot nieuwe indeeling van het jaar in dertien maanden, door middel van inschuiving van een nieuwe maand, Sol. Het departement verzocht den handels vereenigingen haar oordeel over dit voorstel kenbaar te willen maken, alsmede over de eventueele invoering dezer nieuwe indeeling. „WINKELT TERWIJL GE RIJDT 1" Te Louisville in Kentucky heeft het Ame rikanisme een nieuwigheid bedacht, die voor het moment wel het summum zal zijn van „practischen geest", die in werkelijkheid de geest der dolzinnig-zenuwachtige opjaging is. Onder de leuze „Winkelt terwijl ge rydt is men daar overgegaan tot de opening van een winkel wat? een warenhuis! waarin twee autowegen zijn vrygelaten, elk ter breedte van een gewonen auto, zoodat men, er langzaam doorheen rydend, zondereenig gevaar (éénrichtingverkeer natuurlijk!) de handen van het stuurwiel kan nemen en ze gebruiken voor het wegpakken van de be geerde waren van roteerende tafels. Aan het eind van den heenweg is een auto-draaischyf, die den wagen van den uitgewinkelden klant vanzelf op den tweeden, den terugweg brengt. En aan den uitgang van de zaak staat een employé, die aan de hand van een contróle- strook het bestede bedrag incasseert. Een uitkomst voor haastige huisvrouwen. O, arme wereld ORKAANSCHADE IN ALGIERS. Acht dooden, honderdvyftig gewonden. ALGIERS, 18 Aug. Omtrent de ramp, welke de havenstad Dj id jelli getroffen heeft, wordt nog gemeld, dat er plotseling een ontzettende orkaan opstak, ten gevolge waar van een kustvaartuig schipbreuk leed. Zeven der opvarenden worden vermist. De tirail leurskazerne en het ziekenhuis te Djidjelli zijn in puinhopen herschapen. Volgens nadere berichten zyn acht tien personen gedood en 150 gewond. De orkaan ging, zooals ge meld, gepaard met een aardbeving, alsmede met een springvloed. Men is thans bezig met het organiseeren van het reddingswerk. STORMRAMP OP HAÏTI. Er zouden 200 dooden zyn. PORT AU PRINCE, 18 Aug. Ten ge volge van een cycloon in zuideiyk Haïti zouden, volgens nog niet bevestigde berich ten, 200 personen om het leven zyn geko men, terwyl voor millioenen dollars schade zou zijn aangericht. MOSKOU'S VERKEERSONGELUKKEN- RECORD. Treurig figuur in vergelijking met Parjjs. De „Izwestya" bevat een verslag van een lezing, door den Moskouschen ingenieur Kenik over de kwestie der verkeersongelukken in de Russische steden gehouden.Hieruit blijkt, dat Moskou, ook in vergelijking met het buiten land, op weinig verdienstelijk gebied record houder is. Vooral de auto's zijn hieraan debet. Zoo kwam in het afgeloopen jaar 76,4 procent van het totale aantal ongelukken op rekening van genoamd vervoermiddel, waarna de tram met 21,7 procent en de motorry wielen met 1,9 procent volgden Het grootste gevaar vormen de autobussen op 165 wagens kwa men namelyk 461 ongelukken voor, terwyl met 915 tramwagens 609 ongevallen plaats vonden. Men kan dus zeggen, dat elke auto bus gemiddeld drie ongelukken per jaar ver oorzaakt: voor de kleinere auto's is de ver houding ééa ongeluk op elke drie wagens. Deze cyfers zeggen heel wat, wanneer men bedenkt, dat te Parys gemiddeld op elke 27 auto's één ongeval plaats vindt. Volgens bovengenoemden ingenieur ligt de schuld van de talrijke verkeersongelukken in de eerste plaats bij de chauffeurs, die er vaak in dronken toestand maar op los rydpn. Daarbij komen dan nog als oorzaken, de lange werktijd der bestuurders, de slechte toe stand der wagens, de ellendige bestrating, de gebrekkige verkeersregeling en ten slotte het gebrek aan discipline van de zijde der voet gangers. GROOTE BEDEVAART DER VLAMINGEN. Honderdduizend man aan den Yser bijeen. BRUSSEL, 19 Aug. Heden hebben on geveer honderdduizend Vlamingen van alle opinies hun jaarlijksche bedevaart gedaan naar de graven der Vlaamsche soldaten aan den Yser en voornamelijk in den sector van Dixmuiden, waar het groote monument van „Heldenhulde" wordt gebouwd. Professor Daels uit Gent, de Minderbroeder pater Hilarion Thans en de gedelegeerde van de Algemeene Vereeniging van Nederland sche Studenten, Van Rede van Oudtshoorn, spraken gelegenheidsredevoeringen uit. Vele betoogers droegen opschriften op hun hoed, waarin amnestie werd geëischt. Een beiaard concert en levende beelden uit het leven van Klaas Zannekin, den Vlaamsche vry- heidsheid, die zeshonderd jaar geleden in den slag by Cassel is gesneuveld, besloten dezen bedevaartdag. Te Visé heeft kroonprins Leopold heden een monument onthuld, voor de nagedach tenis van de gendarmes Bonko en Tyi, die op 4 Augustus 1914 sneuvelden als eerste Belgische militaire slachtoffers van den oor log, terwijl zij met nog drie andere wapen broeders, die gewond werden, op de aanruk kende Duitsche troepen schoten. NOODWEER BOVEN HAITI. Men spreekt van 200 dooden, 10.000 dakloozen. PORT-AU-PRINCE (Haïti), 18 Aug. - Ten gevolge van een tropisch onweer, dat boveD Haïti is losgebroken, zijn vele personen ge dood, een aantal dorpen weggespoeld en voor een millioen dollar schade aan den oogst veroorzaakt. Volgens sommige berichten zouden er 200 menschen zyn omgekomen en 10.000 dakloos zyn geworden. Vele kleine vaartuigen zijn gezonken. De groote plaatsen zyn echter van de woede der elementen verschoon gebleven. De autoriteiten organi seeren in allerijl een hulpactie. SLECHT WEER VOOR HULPEXPEDITIES. Stand van het reddingswerk. PARIJS, 19 Aug. Het Fransche ministe rie van Marine deelt mede, dat de atmos ferische toestanden in de Poolzee hoe langer hoe minder gunstig worden voor het zoeken naar Amundsen en Guilbaud, doch dat de expedities waarschynlijk in staat zullen zijn, de nasporingen voort te zetten tot begin September. Admiraal Herr, prof. Hoel en kapitein Wisting hebben besloten, het gebied, waarin zy tot dusver hun nasporingen hebben uit gevoerd in de nabyh9id van het Bereneiland tusschen Spitsbergen en het Westeiyke pakijs te verlaten, en zich te concentreeren op een gebied meer naar het Oosten. De „Heimland", de „VeslekarF'en de „Hob by" hebben het gebied tusschen de Zuidkaap en den Frans Jozef-archipel op zich genomen, terwijl de „Michael Sars" en de „Strasbourg", die twee watervliegtuigen meevoeren, de open zee doorkruisen zoover ten Oosten van de Zuidkaap als het Ijs toelaat. Intusschen is de „Pourquoi Pas", die het pakys van Groenland heeft afgezocht, terug gekeerd voor herstellingen. De „Krassin" zal binnenkort uit Stavanger naar Spitsbergen vertrekken, en de Fransche regeering heeft het aanbod van de Deensche regeering aanvaard, zoodat nu de „Gustav Holm" langs de kust van Groenland zal patroulleeren. Nasporingen der „Braganza" hervat. ROME, 19 Aug. Het Italiaansche expe ditieschip „Braganza" is thans te Beverly aangekomen, ten einde de nasporingen naar de ballon groep der „Italia"-bemanning op nieuw ter hand te nemen. O.a. bevindt kapi tein Sora zich weer aan boord. Officieel wordt medegedeeld, dat langs de geheele Noordkust van het Noordoostland van Spitsbergen voedseldepots aangelegd zullen worden en dat vliegtuigen aan de nasporingen zullen deelnemen. Te dien einde bevinden zich twee watervliegtuigen aan boord van de BOTSING TUSSCHEN AUTO EN TRAM. Verscheiden slachtoffers. Te Keulen is gisteren een zeer ernstig ongeval gebeurd waarby menschenlevens te betreuren zyn. Een vrachtauto met aan hangwagen, waarmede 36 personen een uit stapje hadden gedaan, reed nabij deZuidbrug tegen een tramrijtuig. De schok was zoo hevig dat het voorbalcon van den tramwagen geheel ingedrukt werd, terwijl de vrachtauto en bijwagen omsloegen en geheel vernield werden. Hoe groot het aantal slachtoffers is kon nog niet worden vastgesteld daar ze naar verschillende ziekenhuizen werden ge bracht. Het aantal gewonden moet ruim dertig bedragen. Een vrouw stierf in de armen harer dochter, haar borstkas was ge heel opengescheurd. De oorzaak van de ramp kon nog niet worden vastgesteld. Men ver moedt dat de bestuurder van de vrachtauto onzeker werd door de lichten van een na derende auto. Volgens nadere berichten zijn er bij het verkeersongeluk te Keulen zeven menschen zwaar gewond; daarvan verkeeren er 5 in levensgevaar, 22 personen zijn lichter gewond. De bemanning van de duikboot L 55. Maandag is te Londen bekend gemaakt, dat de Russische regeering nog geen ant woord had gezonden op het verzoek der Engelsche regeeving tot overbrenging van de 40 verongelukten van de duikboot L 55 naar Londen. Zware regenval te Manchester. In Noord Westeiyk Engeland is het weer Maandag plotseling omgeslagen en te Man chester werd de hevigste regenval in een etmaal vastgesteld, sinds 30 jaar. Het heeft er 12 uur onafgebroken geregend, waardoor een hoeveelheid van 2£ miljoen ton water op de stad is neergekomen. Er is echter geer schade van eenig belang aangericht. GEEN VERLOF OM ZIJN STERVENDE MOEDER TE BEZOEKEN. Men meldt uit Londen: De moeder van den oud-officier Wilfred McCartney, die in het voorjaar wegens spion- nage tot 10 jaar gevangenisstraf werd ver oordeeld, is stervende. De doctoren verklaren, dat mogelijk de aanwezigheid van haar zoon, om wien zij aanhoudend roept, haar beter schap kan brengen. Om die reden heeft de arbeidersafgevaardigde George Lansburry een brief aan den minister van binnenlandsche zaken gezonden om hem te verzoeken Mc Cartney toe te staan onder escorte zijn moe der te bezoeken. Het ministerie heeft echter bij afwezigheid van den minister hedenavond verklaard, dat de wet zulk een tijdelijke vrijlating voor dat doel niet toestaat. Men kan hem daarom geen verlof geven zyn moeder te bezoeken. ERNSTIG AUTO-ONGELUK. Een doode, ecu paar gewonden. Men meldt uit Berlijn: Bij de gisteren te Buckow by' Berlijn ge houden autowedstryden is een ernstig onge val gebeurd. By een poging om een zijner tegenstanders in te halen verloor de bekende autorenner Heuser de macht over zijn stuur, waardoor de auto, die een snelheid van 160 K.M. had, tegen een boom reed. De auto werd geheel verbryzeld. Verschillende stuk ken werden tien meter van de plaats van de ramp geslingerd. Heuser werd uit de auto geworpen; zijn linkervoet en een teen van den rechtervoet werden hem hierby van het ïyf gerukt. Een monteur die hem ver gezelde werd op slag gedood. Heuser werd terstond naar een nabijgelegen ziekenhuis gebracht, waar hem de linkervoet tot de knie en een deel van den rechtervoet afgezet werd. Men hoopt hem in leven te kunnen houden. De wedstryden werden na het ongeval ter stond afgebroken. De gevaarlyke bergsport. De Predigtstuhl, een berg in de Beiersche Alpen, is ondanks de betrekkelijk geringe hoogte, 1700 M., zeer gevaarlijk om te be stijgen. De berg is n.l. erg steil. Zaterdag zijn twee toeristen, het echtpaar Arning uit Lüdenscheidop 1000 M. hoogte in een afgrond gevallen. Mevr. A. was dadelijk dood, de heer A., leeraar, ia er met een gebroken schou derblad afgekomen. In de Krimmler Tauern by Salzburg zijn twee toeristen uit Duisburg gisteren door vallend gesteente gedood. Een gids werd zwaar gewond. HEVIGE TREINBOTSING TE ROERMOND. ROERMOND, 20 Aug. Toen hedenavond omstreeks 6 uur een goederentrein uit het station Roermond in de richting Swalmen wilde vertrekken, werd hij door een uit de richting Heerlen komenden kolen trein in den flank aangereden. Vijf wagens van den trein, die naar Swalmen vertrok, werden uit de rails geworpen en gegeeltelyk versplinterd. Ook van den trein uit Heerlen werd een wagon uit de rails geslingerd en grootendeels ver nield. De locometief van dezen laatsten trein was zeer ernstig beschadigd. Een der goede renwagens was in de locomotief gedrongen. Persoonlijke ongelukken hadden niet plaats. De oorzaak van deze ernstige botsing is nog niet opgehelderd. De reizigers van den trein, komende uit de richting Venlo, moesten nabij de plaats van het ongeluk in andere treinen overstappen. De sneltrein, welke te 16.15 uit Amsterdam naar Maastricht vertrekt, kon tot op slechts 200 meter afstand van de plaats van het ongeluk komen. Ook de reizigers van dezen trein moesten in inmiddels gereedstaande andere treinen overstappen. Het geheele verkeer ondervond aanzien- ïyke vertraging. EEN KLOEK INITIATIEF. Behoeft op de beteekenis van het lucht verkeer voor Europa en Amerika niet meer te worden gewezen, ook voor het Oostenis de behoefte aan goede luchtverbindingen duidelijk gebleken. Dagelijks kan men lezen, hoe het luchtverkeer in Australië, in de Straits e d. toeneemt; van Engelsche zijde is reeds ontworpen een lyn Singapore-Bata- via eenerzy'ds en Singapore-Belawan ander- zyds. Een en ander heeft in nog grootere mate het besef bijgebracht, hoe gewenscht het is, dat Nederland, dat zoo groote betee kenis als koloniale mogendheid heeft, het luchtverkeer in Indië zelf in handen houdt. Wy moeten inderdaad zorgen de eersten te zijn om ons eigen koloniaal gebied te be vliegen uit internationaal oogpunt is het van groot belang, dat de vreemdelingen die boven ons terrein komen vliegen, van onze zyde reeds een dienst aanwezig vinden. Boven dien zouden later voor een Nederlandsche maatschappij de condities veel ongunstiger zijn, omdat de buitenlanders inmiddels reeds de vaste klanten zouden hebben gekregen en over vaste kantoren, vast personeel e d. zouden beschikken. Waar dus van alle zijden de vreemdelingen komen opdringen eD deze dreigen „over ons en zonder ons" te gaan vliegen, verdient het groote toejuiching, dat een aantal maat- schappyen. bij Indië betrokken, zich uit eigen beweging in 1927 tot een combinatie hebben gevormd teneinde dit nationaal belang in eigen handen te houden. Deze combinatie stelde zich ten doel, een kapitaal vab niet minder dan 5 millioen bijeen te brengen en dit ter beschikking van de luchtvaart in Indië te stellen. Zij eischt over dit kapitaal geen rente, doch verlangt alleen als waar borg, dat het kapitaal op zichzelf onaange tast zal blijven, dat de Regeering, zelf zoo nauw bij deze zaak betrokken, zooveel sub sidie zal geven, dat het kapitaal intact zal blijven. Want dit laatste is in de eerste plaats in het belang van de zaak zelf; men waagt er geen 5 millioen aan slechts om een proef te nemen, doch het moet een blijvend bedrijf zijn. En zoo is dan eenige weken geleden ver leden de acte van oprichting van deNeder- landsch-Indische Luchtvaart-Maatschappij. Als oprichters traden op een aantal maat schappijen, by Indië betrokken, en zij teza men hebben aanstonds het bedrag van 5 millioen byeengebracht en het dus niet bij woorden en voornemens gelaten. Dat deze ondernemers zich waarlijk niet op een eng standpunt plaatsen, blijkt wel uit het feit, dat zelfs transportondernemingen, die bij het luchtvaartverkeer zelf practisch geen belang hebben, in het kapitaal hebben deelgenomen. In den Raad van Bestuur hebben zitting de heeren Dr. C. J. K. van Aalst, voorzitter; E. S. Enthoven, Mr. D. A. Delprat, Mr. J. H. van Hasselt en J. Jacobson; als direc teuren treden op de heeren Ir. H. J. Ansingh en A. Plesman, terwyl alsnog eenige plaatsen zullen worden bezet door heeren, aan te wijzen door de K.L.M. Moge dit initiatief, voor Indië van zoo groot belang en ook voor Nederland zelf van beteekenis, met succes bekroond worden!

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1928 | | pagina 3