iproeten komen vroeg in
et voorjaar, koop tijdig een pot
tprutol. Bij alle Drogisten.
Pluimveeteelt.
rSH
ONZE EILANDEN YAN WOENSDAG 18 APRIL 1 928.
ONZE EILJ
deliyk tot uitvoering over te gaan.
Wethouder Vroegindewey was daar niet
voor, dat zou soms geld weggooien worden.
Het voorstel van Van der Meide werd in
stemming verworpen met 6 tegen6stemmen.
Van der Meide vroeg reeds nu te beginnen
met de plannen voor het afgraven van het
Zandpad. Besloten is het reeds, doch ook dit
is nu reeds twee jaar verschoven. Indien we
de provinciale wegen krijgen dan sluit dat
ook daar by behoorlijk aan.
J. Vroegindewey zeide wel voor werk
verschaffing te zijn. Is het echter niet noodig
dan was hy er voor het Zandpad niet af te
graven, zoo'n belang is daarmede momenteel
niet gediend. Ook de gasfabriek zou voor
groote kosten komen.
Voorzitter zeide dit te zullen bespoedigen
[i en begrooting te laten maken voor den bouw
van een transportmiddel voor de gasfabriek.
Koote vroeg naar de overbrugging van een
havenhoek.
Voorzitter meende dat zulks te veel zou
kosten.
Koote wilde verbieden het ryden op fietsen
van den afrit by de school.
Voorzitter zeide dat dit moeiiyk gaat.
Slis vroeg, indien de electriciteitsplannen
Jgeen doorgang hebben volgend jaar de Chr.
[de Vrieslaan met goudalite te bedekken.
Kosten ongeveer 8500,—
Slis vroeg de schoolbanken der jongens
school te verven.
Voorzitter zeide toe daarvan een gedeelte
e doen verven.
Vroegindeweij vroeg naar het maken van
jeen oprit naar den havendijk.
Voorzitter zeide dat zulks nog niet kan
[>mdat nog niet is uitgemaakt wie eigenaar is.
Vroegindeweij vroeg streng toezicht op het
raartspelen aan den havendijk.
Voorzitter zegde dit toe alhoewel zulks
|ikwijl8 zeer moeilijk te constateeren valt.
Struik hield een heel betoog over deont-
ligening van het pakhuisje achter de kaai
-an Zoon. Hierover ontspon zich een ver-
discussie tusschen den voorzitter en
truik. Voorzitter zeide dat het algemeen
elang daarmede niet voldoende gediend zou
Mn om die kosten te maken. Struik was een
[ndere meening toegedaan.
Nog werd voor de zooveelste maal gespro-
over het van eene zflde laten inrijden
jan den Oostdijk.
Daarna ging de vergadering in
itting over.
(Adv.)
5ELAND BIJ NEW FOUNDLAND.
LONDEN, 13 April. De Commercial
Jble Company te Londen zegt van het
dio-station te Point Amour (New Found-
id) bericht te hebben ontvangen, dat daar
i twee verschillende zy den de mededeeling
Ibinnengekomen dat de „Bremen" Vrydag-
Ind is geland op Greenly-eiland in de Strait
Belle Isle ten Noordwesten van New
midland. Een nader draadloos bericht
Bidt, dat het vliegtuig op Greenly-eiland
gedaald in verband met een sneeuwstorm.
was wel aan boord,
feet benzinereservoir was leeg, zoodat het
igtuig niet langer in de lucht kon blijven.
roorts wordt nog gemeld, dat het toestel
de noodlanding op Greenly-eiland licht
chadigd werd, zoodat het niet geheel
is, of het den tocht naar New York
[cier vertraging zal kunnen voortzetten.
!R UIT DEN KOERS MAAR VEILIG
JOHN'S (New Foundblad), 14 April.
e landing van de „Bremen" op Greenla
nd had op het ijs plaats. Het toestel is
its licht beschadigd. De bemanning zocht
illjk den vuurtorenwachter van Greenly-
d op. Volgens een onbevestigd bericht
de aviateufs later over het ys getrokken
Long Point in Canadeesch Labrador,
precieze plaats, waar de „Bremen" is
gekomen, is 8 K.M. bewesten Sablon, dat
op 16 K.M. ten Westen op het
istation Point Amour. Dit gebied, dat
it en heuvelachtig is, bevindt zich op
ireeks 600 K.M. luchtlijn ten Noord
ten van St. John's en ongeveer 2000 K.M.
New York. Men schat, dat de „Bremen"
K.M. boven New-Foundland heeft rond-
keld, waarbij het vliegtuig 240 K.M.
benoorden den beoogden koers. Het
station Point Amour heeft urenlang
ibeerd verbinding te krijgen met het
land; ten slotte gelukte het, door toe
van een klein station op Bell Isle, New
dland te bereiken en tevens de luiste-
in Canada en de Vereenigde Staten,
toestand is nu zoo, dat, tenzij er mid-
worden gevonden om het vliegtuig
in orde te brengen, er geen mogelijkheid
de aviateur bestaat om van Greenly-
3 af te komen voor den zomer, daar de
e postbooten haar dienst langs dezen
pas op 10 Mei beginnen. Op Greenly-
l zelf, dat eenige vierkante mijlen groot
n de vuurtorenwachter en zijn vrouw
el de eenige bewoners. In de nabijheid
ïerij beoefend. Verder wonen er
e menschen te Blanc Sablon en Point
r, een gebied overigens, waar landen
winters gelijkelijk bevroren zijn en dat
n den zomer een triesten aanblik biedt.
New York wordt gemeld, dat Fred
or, de vertegenwoordiger van Junkers,
amens is heden naar Point Amóur te
o, waarschijnlijk in gezelschap tan
3
mejuffrouw Herta Junkers, de dochter van
Hugo Junkers, ten einde de aviateurs in staat
te stellen over te stappen, als de „Bremen"
onherstelbaar beschadigd mocht zijn.
Volgens een bericht uit Quebec zou het
mogelijk zijn, dat de aviateurs per honden
slede naar Quebec reizen, of naar een ander
tusschengelegen punt, ofschoon de St. Lau
rens grootendeels door ys is versperd. Een
zeilschip of stoomschip kan wellicht by Point
Amour de kust bereiken, ofschoon er vele
gevaarlijke ijsbergen zyn en het er gewoonlijk
bitter koud is in den winter en zelfs gedu
rende den geheelen zomer het ijs tusschen
de rotspunten blijft vastzitten. Greenly-eiland
zelfsf is tot einde Juni voor de officieele
scheepvaart gesloten.
Te New York op Mitchellfield was by het
binnenkomen der tyding omtrent de landing
der aviateurs niemand achtergebleven om
zich erin te verheugen, behalve eenige
officials. Het publiek was reeds lang weg.
Burgemeester Walker was nog voornemens
naar het vliegveld terug te keeren, maar toen
het bericht der landing op Greenly-eiland
gekomen was, zag hy er maar van af. Ove
rigens deed het nieuws omtrent de landing
millioenen Amerikanen vrijer ademen, die
de berichten omtrent de vlucht door de radio
en door de bladen gevolgd hadden en de hoop
reeds bijna hadden opgegeven.
Den geheelen dag was de belangstelling
phenomenaal geweest, daar men veel ver
trouwen in het welslagen dezer poging had
gesteld.
Te Dublin veroorzaakte het nieuws, dat de
„Bremen" in veiligheid was, tooneelen van
groote vreugde. Commandant Fitzmaurice's
moeder zeide in een interview :„Ik dank God,
dat mijn jongen en de anderen in veiligheid
zy'n. Hij was altyd zulk een brave jongen!"
De vader van den Ierschen vlieger zeide, dat
„de familie altijd vol vertrouwen was ge
weest in den succes vollen afloop."
Yon Hünefeld zond aan den „Norddeut-
scher Lloyd" een telegram, waarin hy mede
deelt, dat van het vliegtuig de schroef en
het landingstoestel zijn gebroken.
De directeur van den „Norddeutscher
Lloyd" te New York, Schönzel, heeft aan Yon
Hünefeld geseind: „Gezien de gerapporteerde
schade en het gemis aan brandstof voor uw
toestel, zal de Junkers F 13 u de middelen
verstrekken om naar New York door te
vliegen."
Een groote handelsonderneming, die op
Greenly eiland een station bezit, verklaarde,
dat de vliegers op het eiland ruimschoots
levensmiddelen en behooriyk onderdak zul
len vinden. De Duitsche gezant te Washing
ton gaf tegenover de vertegenwoordigers der
Amerikaansche bladen uiting aan zijn vreug
de over de veilige landing der „Bremen".
Het Canadeesche regeeringsstoomschip
„Montclam", dat zich momenteel op patrouil
levaart in de golf van St. Laurens bevindt,
heeft naar Ottawa geseind, dat het voldoende
kolen aan boord heeft en derhalve onmiddel
lijk koers naar het Greenly-eiland heeft ge
zet.
Gemeld wordt, dat het Canadeesche mini
sterie van Luchtvaart morgen een vliegtuig
naar het Greenly-eiland zal zenden.
De lijst der oceaanvluchten.
Hieronder volgt de lijst der geslaagde en
der helaas mislukte pogingen om den Atlan-
tischen Oceaan door de lucht over te steken.
Successen
14—15 Juni 1919. Capt. J. Alcock en Lt.
A. W. Brown; Newfoundland—Ierland (En-
gelsche vlucht).
20—21 Mei 1927. Capt. Lindbergh;New
York Le Bourget, Parys (Amerikaan).
4—6 Juni 1927. Lt. Chamberlin en mr,
Levine; New York Eisleben, Duitschland
(Amerikaan).
29 Juni—1 Juli 1927. Comm. Byrd. New
York—Ver sur-Mer. Normandië (Amerikaan'
opVia vin Mi f3
27 Aug. 1927. - W. Brock en S. Schlee,
Newfoundland Croydon (Amerikanen)
12 April 1928. Köhl, v. Hünefeld en Fitz-
maurice, Baldounel (Ierland) naar New York.
Mislukkingen
18 Mei 1919. H. Hawker en comm. Mac
kenzie Grieve, Newfoundland naar Ierland.
8 Mei 1927. Nungesser en Coli, Parijs
naar New York.
31 Aug. 1927. Prinses Löwenstein-Wert-
heim, kol. Mitchin en capt. Hamilton, Upavon
naar Ottawa.
6 Sept. 1927. Lloyd Bertaud, James Hill
en Philip Payne, Old Orchard (Maine) naar
Rome.
7 Sept. 1927. Capt. Tully en It. Madcalf,
Newfoundland naar Londen.
23 Dec. 1927. Mrs. Grayson en Omdal, Old
Orchard naar Kopenhagen.
13 Maart 1928. Capt. Hinchliffe en miss
Elsie Mackay, Cranwell (Lines.) naar Phila
delphia.
Onderdeelen voor de „Bremen".
Het is evenwel nog volstrekt niet zeker,
dat de „Bremen" de vlucht niet zelf zal
kunnen voortzetten. De vertegenwoordiger
der Junkerswerke te New York heeft name
ly k inmiddels in aUeryi per trein de be-
noodigde onderdeelen naar Quebec gezonden,
onder geleide van een kundig mécancien.
Aan von Hünefeld zond hy het volgend
draadloos telegram: „Onderdeelen zullen
Maandagnamiddag op het vliegveld by Quebec
aankomen. Benzine volgt." Voorts zouden
Fred Melchior en Hertha Junkers heden
ochtend met het zustervliegtuig van de
„Bremen", de F. 13, naar Montreal starten,
hetgeen eveneens radiotelegrafisch aan de
vliegers is gemeld, met mededeeling dat na
aankomst te Montreal de verdere plannen
naar Point Amour geseind zouden worden.
Vóór alles hebben de vliegers een nieuwen
propeller en minstens 700 K.G. benzine noo
dig. Uit Quebec is een propeller reeds onder
weg, doch voorloopig weet men nog niet, op
welke wijze men dezen op het Greenly-eiland
zal kunnen afleveren. Te Point Amour is
voldoende benzine aanwezig, om de „Bre
men", na hersteld te zijn, in staat te stellen
naar Point Saunders te vliegen, op 70 K M.
afstand aan de kust van New-Foundland
gelegen, waar dan weer nieuwe voorraden
voorhanden zyn, om de vlucht hetzy naar
New York of althans naar St. John's te
kunnen ondernemen. Onderzocht moet echter
nog worden, of de benzine van Point Amour
wel geschikt voor den motor van- de „Bre
men" is. Herstellingen kunnen op Greenly-
eiland zelf worden uitgevoerd, daar de vuur
toren een zeer goed uitgeruste werkplaats
bezit en de wachter zelf een ervaren méca-
nicien is.
Cuisinier's tegenspoed.
De Fransche vlieger Cuisinier, die zooals
gezegd, kort voor Schiller is opgestegen, is
er daarentegen niet in geslaagd het Greenly-
eiland te bereiken. Ook hij werd door het on
gunstige weer genoodzaakt een noodlanding
te verrichten, waar by hy echter zóó onge
lukkig op een bevroren meer terecht kwam,
dat de propeiler van zyn toestel brak. Vier
uur lang dwaalde Cuisinier in den dichten
mist rond, alvorens hij als door een wonder
menschen ontmoette.
Gisterochtend is van de Murray-baai een
derde vliegtuig gestart, bestuurd door den
piloot Romeo Dathar, die den tocht deels
per hondenslee wilde maken. Volgens in
middels ontvangen berichten zou Dathar
hedenavond het Greenly-eiland kunnen be
reiken.
De „Montcalm" blyft steken.
Daarentegen heeft de ijsbreker „Montcalm"
voorloopig zijn wanhopige pogingen gestaakt,
daar het onmogelijk bleek de yslaag, die nog
sterk genoeg is om zware vrachtauto's te
dragen, te doorbreken. Gisterochtend acht
uur bevond het schip zich nog op 200 K.M.
van het eiland in de nabijheid van Harrington,
doch reeds toen meldde de kapitein dichten
mist en onverwacht zwaren ijsgang. Later
seinde het schip dat het op 30 K.M. ten
Noordwesten der Stanley-eilanden in zwaar
kys was geraakt, dat tot het bovenste
dek van de „Montcalm" reikte en dat er
zoover het oog reikte niets dan ys was te
zien.
Ten slotte wordt nog de mogelijkheid
overwogen, het bestuurbare luchtschip „Los
Angeles" naar het Greenly-eiland te doen
vertrekken. De plotselinge vlucht naar Was
hington, die Melchior en Hertha Junkers
Zaterdag ondernamen, schijnt hiermede in
verband te staan. Inderdaad zou het lucht
schip by gunstige weersomstandigheden het
ideale verkeersmiddel voor een tocht naar
net eiland zyn.
Van de vliegers zelf is men gisteren vry-
wel den geheelen dag zonder eenig recht-
streeksch bericht gebleven. De oorzaak hier
van schijnt in de omstandigheid gelegen te
zyn, dat het zwakke station van Point Amour
zich ten gevolge van het drukke radioverkeer
tusschen Europa en Amerika niet verstaan
baar kan maken. Bovendien is de telegraaf
kabel langs de kust der provincie Quebec
defect.
Telegram van den ex-keizer.
De ex-keizer heeft het volgende telegram
gezonden aan de Norddeutsche Lloyd te New
York:
„Ten zeerste verheugd over het succes der
Duitsche Oceaan vlucht, zenden de keizerin en
ik den drie moedigen mannen kapitein Köhl,
Freiherr von Hünefeld en den Ierschen bege
leider, den heer Fitzmaurice, onze warmste
gelukwenschen. De eerste succesvolle over
winning van alle moeilykheden, die een
Oost-Westvlucht belemmeren, spreekt voor
de schitterende prestatie en voor het prachtig
vliegtuig als voortreffeiyk product der Duit
sche techniek, alle neerdrukkende bepalin
gen betreffende den Duitschen vliegtuigbouw
ten spyt.
(w. g.) WILHELM I. R."
Vragendeze rubriek betreffendekunnen
door onze abonné's voorden gezonden aan
Br. B. J. G. te Hemiepe, Diergaarde
singel 96a Rotterdam. Postzegel van
7£ cent voor antwoord insluiten en
Blad vermelden.
De Kuiken-Geesel.
Het bloed-onderzoek der foktoomen.
Zoóals ik reeds gezegd heb kunnen som
mige kuikens genezen en verder groeien.
Dit nu blö'ven gevaariyke dieren en zyzyn
oorzaak van alle latere leed. Hoewel de kui
kens schynbaar genezen zyn, biyft de bacil
in het lichaam en wel meestal in den eier
stok of in de ontstoken plekken van de
hartspier.
Als men de harten van dergelijke kippen
later ziet dan biykt daaruit al direct dat
zoo'n hen of haan nooit geheel gezond kan
zyn geweest en het is my vaak totaal on-
begrypeiyk, hoe een dier met een dergeiyk
hart nog verder kan leven. Het spreekt van
zelf, dat waar het hart zoo slecht functio
neert, ook andere organen ïyden. Vandaar
dus dat dergeiyke dieren veel gevoeliger zyn
voor allerlei ziekten (longontsteking, diph-
therie, tuberculose enz.) en dat zy veel
minder leggen.
Op grond van hun hartkwaal zyn dus der-
geiyke dieren al waardeloos voor een bedryf
dat rendabel wil zyn. Maar op grond van
het feit, dat zy de smetstof der kuikenziekte
in haar lichaam herbergen, zyn ze levens
gevaarlijk voor de rentabiliteit van het
bedryf.
De sterfte in koppels met besmette hennen
is veel hooger dan die in koppels met
zonde hennen. Niet alleen dat de smetstof
op de broedeieren overgaat, doch zy kan ook
op andere kippen overgaan. Men heeft n.l.
nagegaan dat de lichaamstemperatuur van
dergelijke smetstofdraagsters soms plotse
ling met drie graden stygt, wat er op wyst
dat de smetstof dan tydelyk in bet bloed
komt en vandaar met de mest naar buiten
kan komen.
Zooals gezegd, de besmette hennen leggen
minder dan gezonde hennen, maar op haar
manier kunnen zy ook nog bedriegster zyn
want zy gaan wel vaker dan normalle hen
nen naar de legnesten. De oppervlakkige
pluimveehouder zal dus juist door zulke hen
nen gefopt worden en denken dat ze best zyn.
Nu moet men niet denken dat van de smet
stofdraagsters alle eieren besmet zyn. Meestal
is het slechts een zeker percentage, bijv. van
5 10% der gelegde eieren is besmet. Waar
echter één besmet ei voldoende is een heele
party kuikens te besmetten, daar is dus ook
als de besmette hen maar enkele besmette
eieren legt, het gevaar al groot genoeg. Verder
heeft men hierin een verklaring te zoeken
voor het feit, dat van een toom kippen soms
het eene broedsel best gelukt en het andere
niet.
Als wy nu dus de gevaren goed begrijpen
die de schynbaar gezonde smetstofdraagsters
opleveren, dan begrijpen we meteen dat een
der voornaamste bestrijdingswijzen dezer
ziekten by den foktoom gezocht moet
worden.
Hier treedt nu gelukkig onze wetenschap
pelijke kennis voordeeliger op den voorgrond
dan bij het bestrijden der ziekte onder de
kuikens. Het zou my veel te ver voeren uit
te leggen waarop de nieuwe bestrijdingswijze
berust, doch in het kort komt zij hierop neer,
dat men het bloed der foktoomdieren door
bepaalde laboratoriumproeven kan onder
zoeken op de al of niet aanwezigheid der
smetstof. Deze methode is ter onderkenning
van typhus bij den mensch al lang in gebruik
en zij berust er op dat men een cultuur der
smetstof vermengt met een druppeltje bloed-
serum van het verdachte individu. Als het
verdachte individu de bepaalde smetstof be
vat, dan doet zyn bloedserum de bacillen in
de cultuur direct aan elkaar kleven tot klomp
jes en deze klompjes zinken in de bacillen
cultuur naar beneden, met andere woorden,
de eerst troebele cultuur wordt helder met een
bodem bezinksel. Een vreemd woord voor aan
eenkleven is agglutineeren, vandaar dat deze
methode heet de „agglutinatie-methode'
Welnu op de agglutinatie-methode is
thans over de geheele wereld de voornaam
ste bestrijdingswijze tegen de kuikensterfte
gegrondvest.
De gang van zaken is nu als volgt.
Zoodra de foktoom is uitgezocht laat men
den dierenarts komen, die uit den vleugelader
van iedere kip een paar druppeltjes bloed
aftapt in een steriel glazen buisje. Op het
buisje komt het nummer der kip te staan
en vervolgens worden de buisjes met spoed
naar de Rijksseruminrichting te Rotterdam
gezonden, waar zy gratis onderzocht worden.
Na enkele dagen ontvangt men bericht welke
kip of haan gereageerd heeft en deze wordt
dus van de fokkery uitgesloten. Men kan de
eieren van geageerd-hebbende dieren wel
voor andere doeleinden gebruiken, doch in
geen geval voor de fokkery.
Is aldus de smetstofdragendekipofhaan
uitgesloten, dan is de noodlottige cirkel die
liep van kuiken over fokdier naar broedei
verbroken, dan kan men dus de ziekte
meester worden.
Nu moet men wel begrypen dat ziekte
bestrijding op papier veel gemakkelyker is
dan in de practijk, waar men steeds weer
voor allerlei onbegrijpeiyke feiten staat. Zoo
is o.a. gebleken dat er hennen zyn die soms
reageeren en soms niet, zoodat het aanbe
veling verdient als men secuur wil zijn, om
niet op één agglutinatieproef te vertrouwen.
Hoe het echter zij, de algemeene, groote hjn
ligt thans vast en het is alleen maar een
vraag van toepassing in het groot in de
practyk om de ziekte te overwinnen.
In ons land heeft de A.N. P.V. (Algemeen
Nederlandsche Pluimveefokkers Vereeniging)
het initiatief genomen tot een bestudeering
en georganiseerde bestryding dezer ziekte.
Zy heeft een commissie benoemd bestaande
uit deskundigen, pluimveefokkers, bestuur
ders van organisaties en kamerleden, welke
commissie eerstdaags met haar rapport zal
komen. Op den inhoud van dit rapport mag
ik thans niet vooruitloopen, doch kom er op
terug, zoodra het gepubliceerd is. Dat men
inmiddels in andere landen ook niet stil zit
kan blyken uit het volgende feit.
In Amerika hebben eenige groote broed-
macbinefabrikanten een som gelds van
40.000 byeen gebracht om hiermede een
bestudeering van deze ziekte te bewerken.
De meest bekende specialisten zyn byeen
gekomen en hebben ieder een onderafdeeling
der ziekte ter bestudeering op zich genomen.
Men zal vragen, waarom? Als men nu toch
eenmaal in groote lijnen de bestrijding kent?
Er blijft echter nog zoo verbazend veel ter
bestudeeriDg over, byv. het volgende.
Men heeft gemerkt dat sommige kuikens
veel beter tegen de ziekte bestand zijn dan
andere en nu wil men nagaan of men met
dergeiyke meer weerstand biedende kuikens
geen stammen op kan bouwen, die geheel
ongevoelig zyn voor de ziekte. In Illinois
heeft men gedurende 1924 en 1925 4000
kuikens met smetstof gevoerd. Van de kui
kens die de besmetting weerstonden heeft
men later foktoomen gevormd en hiervan
weer de kuikens besmet tegeiyk met gewone
kuikens. Wat bleek toen? Van de proef
kuikens weerstonden 55 de besmetting en"
van de andere controle kuikens slechts 10
zoodat dus bewezen was, dat de proefkuikens
veel sterker waren dan de gewone kuikens.
Wat bovendien stelselmatige goede zorgen
kunnen bereiken biykt uit het volgende.
Toen ik vorig jaar in Canada was had men
daar op de wereldtentoonstelling te Ottawa
een 500-tal kuikens geëxposeerd in verschil
lende kunstmoeders. Deze 500 kuikens waren
op een Zaterdag geboren in Vancouver, een
havenstad aan de Stille Zuidzee, gelegen in
de bekende pluimvee provincie Britsch Co
lumbia. zy waren op den trein gezet en
bereikten na een reis van 6 dagen (dag en
nacht in den trein) Vrydagsmorgens Ottawa
(de afstanden in Canada zyn reusachtig groot).
Welnu van deze 500 kuikens, die dus een
week in hun doozen opgesloten waren ge
weest zonder eten of drinken, was er geen
enkele bezweken en de diertjes ontwikkel
den zich verder ook zeer voorspoedig.
We zullen nu den volgenden keer eens iets
over het kuikens-opfokken vermelden. Voor
loopig zy men dus voorzichtig met het
koopen van broedeieren of kuikens van
niet gecontroleerde kippen.
Plaatselijk Nieuws.
MIDDELHARNIS. Woensdag 18 dezer des
avonds 6.30 uur zal in het nieuwe kerkge
bouw voor de Geref. gem. optreden ds. A. Ver-
hage uit Middelburg en den Weleerw. heer
ds. G. van Velden hoopt eveneens des avonds
6.30 uur afscheid van de Geref. kerk alhier
te nemen, wegens emeritaat.
De arbeider L. D. is Maandagmorgen
ter verpleging in het St. Jorisgasthuis te
Delft opgenomen.
Ter ondergaan van een operatie is mej.
A. S. naar het ziekenhuis „Eudokia" te Rot
terdam vervoerd.
Donderdagavond 12 April had in Hotel
Zaayer te Middelharnis een vergade
ring plaats onder leiding van den
heer De Wilde uit Nieuwe Tonge.
Teneinde wederom een poging te doen
om te komen tot stichting en instandhou
ding van een Ziekenhuis op Flakkee. Er had
zich een klein comité gevormd, bestaande
uit de heeren De Wilde en Dr. Van Gelder
(N. Tonge) Dr. Polderman (Ouddorp) Dr.de
Clerq Subli (Goeree), Dr. Arends (Middel
harnis), Dr. Kattenwinkel (Den Bommel)
C. Wamaer en L. van der Sluys (Dirksland),
dat meende uit het feit, dat over het heele
eiland de vereenigingen S. B. Z. verschenen
waren en ongeveer 18000 inwoners daarby
waren aangesloten, wel de conclusie te
mogen trekken, dat een Ziekenhuis op Flak
kee een noodzakeiykheid was.Uitnoodigingen
waren verzonden aan de Voorzitters en Sec
retarissen der verschillende vereenigingen
S. B. Z. op het eiland, waaraan door allen
gehoor was gegeven. Uit den aard der zaak
konden natuurlyk geen belangrijke besluiten
worden genomen of een vast plan worden
ontworpen. Eenstemmig was de vergadering
van de noodzakeiykheid van een ziekenhuis
overtuigd, terwyi de mogelijkheid nader zal
onderzocht worden door een commissie uit
het Hoofdbestuur van het Groene Kruis,
Dr. Van Gelder waarschuwde er voor nog
niet te veel in details te treden, daar de
ziekentransportcom missie der Zuid-Holl.-
Vereeniging „Het Groene Kruis" naar aan
leiding van de groote bezwaren verbonden
aan de lange reis naar R'dam voor ernstige
zieken heeft besloten het Hoofdbestuur dezer
vereeniging te adviseeren een commissie te
benoemen om de mogelijkheid van een zie
kenhuis op Flakkee te onderzoeken en daar
over rapport uit te brengen. Deze belang-
ryke zaak zal dus binnenkort grondig aan
alle zijden bekeken worden. Met het oog op
deze mededeeling en werd besloten voorloo
pig eerst, dit rapport af te wachten en het
voorloopig comité te "machtigen te doen
wat het noodzakeiyk of gewenscht achtte
ter voorbereiding van een andere meer alge
meene vergadering. Nog werd aan het comité
toegevoegd de heer C. J. Jansen uit Middel
harnis, die de functie van Secretaris op zich
zal nemen.
Centrale Veiling voor Goeree Overflakkee
te Middelharnis.
Veiling van Vrijdag 13 April 1928.
Kipeieren 51 kg. 4,70 per 100 stuks.
60 kg. 5,15 tot 5,20 p. lOOst.
Sinaasappelen ƒ3,01 tot 3,54 per 100 stuks.
Tulpen 1,80 per 100 stuks.
Sla le soort 7,50 tot 8,80 per 100 krop.
Sla 2e soort 3,80 per 100 krop.
Slavellen 2,90 tot ƒ3,— per 100 krop.
Rabarber 7,80 tot 8,80 per 100 bos.
Radijs f 6,70 per 100 bos.
Spinazie 20,90 tot 25,40 per 100 k.g.
Stoofperen 9,70 per 100 kg.
Honing 0,64 per pot.
Kaas (komyne) 0,25 tot 0,36 per pond.
Kaas (20 plus) 0,35 tot 0,36 per pond.
Kaas (volvet) 0,56 tot 0,60 per pond.
Boter 0,95 tot 1,08 per pond.
Van Maandag 16 April 1928.
Sinaasappelen 2,50 tot ƒ3,20 per lOOstuks.
Kropsla (le s.) 7,70 tot ƒ8,— per 100 krop.
Slavellen 0,90 tot 1,—.
Rhabarber ƒ6,— tot 7,60 per 100 bos.
Spinazie 17,60 tot 19,70 per 100 k.g.
Boter 1,02 tot 1,05 per pond.
Kaas (komyne) 0,26 tot 0,31 per pond.
SOMMELSDIJK. Uit deze gemeente werd
de vorige week nog 51000 K.G. paardepeen
verscheept. Voor de redstar aardappelen werd
ƒ7,- en voor Bravo aardappelen 8,25 ge
boden.
Voor toelating van kinderen naar de
Openbare Lagere School tegen 1 Mei a s.
alhier kan men zich onder overlegging van
vaccinebewyzen vóór Zaterdag 21 April 1928
daartoe ter Gemeente Secretarie aanmelden.
SPORT.
Inderdaad, de Feyenoordsche Leeuw was
opgekomen, ze had de lange tocht oDdanks
sneeuwvlagen en winterweer naar ons eiland
aangedurfd,om door Flakkee uit de „running"
te worden gewerkt. Het was den Fiakkee-
scbe jongens aan te zien, dat ze in langen
tyd geen wedstryd hadden gespeeld, ze liepen
tusschen beiden wel eens te zoeken naar hun
vorm, die af en toe gevonden werd en perio
den gaf van bemoedigend spel. In zulke
oogenblikken SGheelde het telkens o zoo'n
beetje of de F.-L.-doelman moest visschen,
de pecbduivel zorgde echter telkens voor de
onnoodige verrassing. Desniettemin heeft
Flakkee toch alleszins de overwinning ver
diend en geeft de 2—0 uitslag de verhouding
over het algemeen niet onjuist weer.
Op het voetbalveld bereikte ons nog een
sport-nieuwtje. De heer A. Visser deelde ons
mede dat sportliefhebbers van plan zyn
om per motorboot naar de Olympische spe-
Jen te gaan. Aan boord te slapen en zelf te
koken. Een zeer sympathiek plan en zeer
aan te moedigen. Liefhebbers, die zich van
deze buitengewone gemakkelyke gelegenheid
om naar Amsterdam en Olympiade te gaan
vrage men den heer Visser maar eens nader
hierover.
DIRKSLAND. Een pas gehuwd paar zou
hun huwelijksdag besluiten met het geven
van een bruiloft aan familie en genoodigden.
Behalve het vloeibare ter leniging van den
dorst was ook een mand met heerlyke
saucijsen gereed gezet om na afloop der
bruiloft de maag met meer gedegen kost
te vullen. Helaas, de saucijsen vonden hun
weg in andere magen dan waarvoor zy be
stemd waren.
Een achttal opgeschoten jonpens, had n.l.
de lucht van de bruiloftsparty gekregen en
deze hadden, na gehouden krygsraad, een
keurige aanval op de saucijsen voorbereid,
daarby natuurlyk rekenend op de vroolykheid
en de daarmee gepaard gaande onattentheid
der bruiloftsgasten.
Hoe echter de saucijsen in het bezit der
jongens zijn gekomen, is nog niet opgehel
derd, maar een feit is het, dat op't moment,
dat de saucysjes hun bruine slanke lichamen
zouden offeren aan de vreugde van den
deze waren verdwenen.
Dat de feestgangers daar niet erg verheugd
over waren laat zich begrypen, en vandaar
dan ook, dat de politie opdracht kreeg de
verstoorders der bruiloft op te zoeken en
deze voor hun snood bedrijf te doen boeten.
Naar we vernemen is het de politie ook
gelukt de daders op te sporen, welke, in
plaats van goedkoope, wel dure saucysen
gegeten zullen hebben. Een en ander zou
een aardige grap zyn, ware het niet dat de
dieven alleen de worst uit de saucysen had
den opgegeten en het omhulsel over de straat
gesmeten.
a.s. Donderdagavond maakt „Amicitia",
ter gelegenheid van de verjaardag van Prins
Hendrik, een marsch door het dorp. Vertrek
van de school, kwart over zes.
STELLENDAM. De garnalenvisschers heb
ben de vorige week 5 dagen gevischt en ge
middeld per dag en per vaartuig 80 k.g. by
de pelleryen aangebracht.
De collecte op den len Paaschdag in
de Ned. Herv. Kerk alhier gehouden ten bate
der byzondere bewaarschool heeft opgebracht
96,48.
Zaterdagmorgen arriveerden alhier met
de reddingsboot „Koningin Wilhelmina" de
Heeren Julius, secretaris, Rees en Gardon,
inspecteurs derZ.-H. Reddingsmaatschappy,
ten einde de wakkere bemanning dezer red
dingsboot te huldigen. Bovendien waren
aanwezig de EdelAchtb. Heer Charbon, ver
tegenwoordiger der Z.-H. R. M. en een rapor-
ter en een fotograaf.
In de loods der maatschappij nam de Heer
Julius het woord en herdacht de heldhaftige
wyze, waarop de bemanning der reddings
boot by gelegenheid van de stranding der
Fransche stoomboot Fort de Troyon met
gevaar voor eigen leven tot 2 maal toe den
tocht van Stellendam naar de Maasvlakte
ondernam om te trachten de schipbreukelin
gen van het gestrande vaartuig af te halen.
Dat dit niet gebeurd was, kwam alleen, dat
de equipage het vaartuig niet wenschte te
verlaten. Doch dit deed niets tekort aan den
moed en de zelfopoffering der bemanning
van de Koningin Wilhelmina. Eeredusaan
de stoute zeelui, die getoond hebben, hun
leven te durven en te willen wagen, waar
het geldt, schipbreukelingen te hulp te
komen.
Als biyk van erkenteiykheid overhandigde
daarop spreker namens de reedery van de
Fort de Troyon aan den Edel Acht. Heer Char
bon 250,— om te verdeelen onder de beman
ning. Verschillende foto's werden daarop
genomen.
GOEDEREEDE. Op Woensdag 18 April
v.m. 11.30 uur bestaat in de Bewaarschool
gelegenheid tot inenting.
K. Tanis heeft een woonhuis van N. van
Wyk staande aan het Havenhoofd onderhands
aangekocht.
De garnalen visschers hebben de afge-
loopen week van 50-75 k.g. garnalen per dag
gevangen.
7 Uit deze gemeente zyn vertrokken:
Me], v. d. Lands en S kinderen naar Den
J. 't Mannetje naar Rotterdam.
OUDDORP. De afgeloopen week we
door de garnalen visschers van 80-200 j
garnalen per week en schuit gevangen
In de weervisscheryen werden 3 zal|
gevangen.
NIEUWE TONGE. Als volontair ter s
tarie dezer gemeente is toegelaten dhJ
A. v. d. Wende.
BLj gunstig weer zal de P.V. de|
vleugelde Bode, alhier, deze week een
vang maken met de dit jaar te hoj
vluchten.
Het Dameskoor „Caecilia", alhier, I
dhr. D. Buitenhuis, zal op Hemelvaarts
deelnemen aan het Bondsconcours te Goj
reede.
OUDE TONGE. De Burgemeester hJ
een 'openbare raadsvergadering belegd tej
Woensdag 18 April a.s. des v.m. 10 uui
Door dhr. P. Quist is een ballon
vonden waaraan een briefkaart was bev
tigd geadresseerd aan Raming te Breda,
inzending zou de afzender gratis broedeiei
worden toegezonden. Quist heeft natuur|
dit aanbod dankbaar aanvaard.
In de z.g. Gatweide van de Wed.
van Vugt heeft een ooievaar haar nest i
bouwd. De jongens zingen nu al het beken
straatmopje van „Die stoute ooievaar".
Algemeene ledenvergadering der Coc
Boerenleenbank te Oude Tonge
Donderdag 12 April j.l. in hotel „i
Weerd".
De Ed. Achtb. heer P. van Schouw'
heette alle aanwezigen welkom en open
met een kort woord de vergadering, ond
mededeeling dat de Bank thans 231 led<
telt. Hy deelde nog mede dat het bestuurt
lid L. Slis wegens ongesteldheid verhinder
was deze vergadering bij te wonen, wat hei
zeer speet. Werden de notulen der vorig!
vergadering gelezen en ongewyzigd goedgt
keurd. Deed de Penningmeester rekening
en verantwoording als volgt.
Dhr. G, Verwey stelde eenige vragen on
trent verschillende renten welke door
penningmeester werden beantwoord. Weri
door den heer C. de Haas van Dorssen v
gelezen het verslag van den Raad van Toe]
zicht en door den Secretaris het verslag
den toestand der Bank. Geen der aanwezigeJ
had op- of aanmerkingen. Was voorts aan d<
orde verkiezing van een bestuurslid en var
een lid van den Raad van Toezicht. Beide
aftredenen, respectievelijk dhr. A. C. de Lint
en C. de Haas van Dorsser werden met
groote meerderheid van stemmen herkozen.
Beiden aanvaardden wederom hun functia
onder dank voor het in hen gestelde ver
trouwen. Deelde de Voorzitter mede dat het|
rentepercentage voor inlagan
steld op 4.08 en voor voorschotten 5.08 %.J
Werd het Bestuur machtiging verleend 101
personen wegens overiyden en vertrek als
lid af te voeren. Van de rondvraag werd
weinig gebruik gemaakt. Hierna sluiting.
OOLTGEN8PLAAT. Vrydagmiddag is in
het nieuwe vaarwater tusschen Sluissche
haven en Oude Tonge het Belgische motor
schip „Zwift" gestrand. De bergingsboot der
firma Hoogenboezem Van der Tak, „Cura
tor" zal assistentie verleenen.
Vrydagavond bracht de muziekvereeni
ging „Uitspanning door Inspanning" een
serenade aan den heer Jan Troost en diens j
echtgenoot©, ter gelegenheid van hun 50-jarig
huweiyksfeest.
DEN BOMMEL. De vorige week werden
van hier 1263 H.L. aardappelen vervoerd.
Heden is men begonnen met het leggen
van een ondergrondschen telefoonkabel, ter
vervanging van de bovengrondsche leiding.
VEILINGSBKRICHT
van Vrydag 13 April 1928
der Coöp.Tuinbouw- en Veilingsvereeniging
„Oostvoorne".
Kropsla 1,20 tot 7,80 per 100 krop.
Radys 2,20 tot 3,30 per 100 bos.
Prei 3,70 tot 6,60 per 100 bos.
Spinazie 012, tot 0,20 per k.g.
Peen ƒ24,— per 100 bos.
Kroten 2, - tot 6,30 per 100 k.g.
Witlof 0,10 tot 0,22 per k.g.
Bloemkool (1ste s.) 15 tot ƒ35 p. 100 stuks.
(2e s.) 7 tot ƒ18 per lOOstuks.
Tafelappelen 0,14 tot 0,22 per k.g.
Rhabarber 2,10 tot 7,60 per 100 bos.
Blauwe Asperges 0,62 per bos.
Kipeieren netto 4,90 tot 5,10 per lOOst.
Eendeieren 4,20 per 100 stuks.
Aanvoer 38728 stuks.
Burgerlijke Stand.
SOMMELSDIJK.
Geboren: Jan Cornelis, z. v. Cornells Hog-
cbem en Adriaantje Poortvliet; Cornelis, z.
Aart Boogzand en Lena Kootte.
Ondertrouwd: Jan Verduin, 28 j. te Middel
harnis en Philippina Vyfhuizen, 26j. alhier.
MELISSANT.
Geboren; Daniël, z. v. J. Roos en N. Or-
gers; Gerrit Hendrik, z. v. K. C. van Loon
en E. J. Roodzant; Baaltje, d. v. K. Camphens
en G. Oostdyk.
Ondertrouwd: C. Jongbloed, 23 j.(Rotter
dam) en P. C. Oorbeek, 18j.; J. Polder, 23 j.
en J. van Dongen, 22 j.
OverledenL. van der Sluys, 66 j. eebtg.
van A. Abresch.
GOEDEREEDE,
Geboren: Jacobus Daniël, z. v. Julius
Karei Isaac de Clecq Zubli en Hendrika
Danuella van Langenbach; Marinus, z. v.
J. Hoekman en M. Bakelaar; Arie, z.
Willem de Vries en Maaike de Keyzer.