99%% a1/0/ E NIGROIDS PANDBRIEVEN ONZE EILANDEN TWEEDE BLAD "school ïweg 66 q werk r ijnen TTERDAM M. Nederlof Telef. 30742 Telef. 30742 Kunstgebitten INSULAIRE HYPOTHEEKBANK TE Z1ERIKZEE Stoomwasscherij „V00RNE& PUTTEN" Nieuw-Helvoet. Franco verzending door geheel Flakkee. M. SPOON Az. DAMES +DE SALAMANDER«I. No. 87 10 SEPT. 1927 TAS Dienstregeling 30 ets. per doosje ONZE EILANDEN VAN ZATERDAG 10 SEPTEMBER 192 7. ius 1927-1928 ens 16 jaar) worden 0 September a.s. Directeur A. VAN RIEL. nanstraat 0£ Hl CL soliede o akkelijke soorten 2 x lodel. Wat o jcwaliteiten inders, zij ïrabant en Jiculieren" ildens! t, alles per flesch. t. perfl. reductie, lies netto d con- id. paai» Fijne ropen, enz. INISSELAAN 40e tere. 13468. |t8chappij. Med. dokter, arts Mond* en Tandarts Mathenesserlaan 491a SPREEKUREN: Maandag, Woensdag, Vrijdag van 1-2J uur Dinsdag den geheelen dag Maandag en Dinsdag van 7—9 uur n.m Putschelaan 160 SPREEKUREN Maandag en Woensdag van 4$5J uur Vrijdag van 79 uur n.m. Voor absoluut pijnloos trekken, boren en vullen wordt ingestaan Pijnlooze Zenuwbehandeling en onzichtbare vullingen. Bleeking van gekleurde voortanden met 5 jaar garantie Hulpgebit f 10 binnen 14 dagen Reparaties vanaf f 1.50 Heel gebit vanaf f 30.— Inlichtingen kosteloos TT/2 /O NIEUW-HELVOET. Vraagt onze pillen en druppels ter rege ling v. d. bloedsomloop, door H.H. Doc toren aanbevolen, beslist onschadelijk voor de gezondheid. Alleen bl| ons Is succes verzekerd. Vraagt ons boekje met talrijke al- beeldlngen met duidelijke en vol ledige inlichtingen in blanco ge sloten Couvert met 25 cents insluiten aan postzegels. Wacht II voor misleiding of teleurstelling. Koopt in zaken waar U zeker van kan zijn vakkundig en succesvol geholpen te worden, en niet door min derwaardige namaak op delange baan geschoven te worden. Wij zijn vanonds bekend het soliedste adres. Let daar vooral op. Kipstraat 43, Rotterdam B Vraagt gratis inlichtingen of prijscourant. terdam IDSTE VOOR f tanden, s, enz. i en Pr(js- oegezonden. ST00MB00TDIENST MIDDELHARNIS-ROTTERDAM V.V. via VLAARD1NGEN s.s. „MIDDELHARNIS" aanvangende 15 MEI 1927 van Mlddelhnrnls op Maandag en Dinsdag V. Middelbands 4.30 vm. A.VIaard. 7.00 ra. A. Rotterdam 8.00 vm. Overige dagen (belt. Zon- en Feestd.) V. Middelbands 6.30 vm.A.Vlaard. 9.00 ra A. Rotterdam 10 00 vm. A. Bltetle 10.30ra-9 van Rotterdam op Maandag ©n Dinsdag V. Rotterdam 2.15 nm. V.VIaard.3.05nm. T A. Middelbands 5.30 nm. Overige dagen (beh. Zon- en V. Rotterdam J.15 nm. V.Vtaard.4.05nm. TT V. Brietle 2.40 nm.§ A. Middelbands 6.30 ma- ln aansluiting op den trein van 7.28 vat en 7.20 vm. van Vlaardlngen. In aansluiting op den trein van 9-Ob ra- van Vlaardlngen. t ln aansluiting op den trein van 2.51 os- (14.51) en 2 57 nm. (14.57) ie Vlaardlngra ft In aansluiting op den trein van 3.30 ra- (15.30) en 3.43 nm.(15.48)te Vlaardlngen- Te Vlaardlngen overstappen. W. F««U.l.n vl|o t« bocbou»'»:^, Nleu-l.ir.cUa, 3. P<«iebd.e, Hrajl»"" 2e Plaketerdae ea de Plaatselijk Nieuws. MIDDELHARNIS. Bij Kon. besluit van 1 September is tijdelijk: benoemd tot leeraar aan de Rijkshoogereburgerschool alhier, B. H- Spijkerboer, te Assen. De prijzen der aardappelen stijgen on rustbarend tengevolge van de ziekte; in een week tljds met 1,— per H.L. Thans wordt besteed voor directe levering 4,25 en voor levering in a.s. week ƒ4,50 per 70 kilo. Voor Uien wordt besteed 2,75 en voor Koepeen ƒ1,— per 60 kilo. Postduiven-sport. Uitslag wedvlucht vanuit Lier (België) afstand 75.400 K.M gehouden op Zondag 28 Augustus: le en 6e prijs F. Redauer; 2e H. Blok; 8e en 19e P. de Gans4e, 10e en 1 le D. Kardux5e J. Jordaan 7e en 14e J. J. Nipius; 8e P. Hommel; 9e, 16e, 17e en 18e A. Schuurman, Sommelsdijk; 12© en 15e F. Koote; 18e Joh. Nipius, Som melsdijk. Loslating v.m. 7 30 uur. Aankomst eerste duif 9.0.42; laatste 9.14.28 uur. Gevonden voorwerpeneen huis- of pakhuissleutel, af te halen bij H. Dubbeld, Lijnbaanstraat 2078. Centrale Veiling te Middelharnis van Woensdag 7 September 1927. Bloemkool 0,30 tot 14,— per lOOstuks. Roode kool 4,70 tot ƒ6,80 per lOOstuks. Savoyekool 7,70 tot 13,80 per 100 stuks. Komkommers 5,50 tot 5,60 p. 100 st. Peen 0,50 tot ƒ4,— per 100 bos. Kroten ƒ3,— tot ƒ0,— per 100 bos. Andijvie 0,80 tot 1,60 per 100 krop. Stoksnijboonen ƒ10,— tot 17,40 per 100 k g Stamsnijboonen ƒ0,90 tot 7,60 p. 100 k.g. Enkele Princ. boonen 8,60 tot 13,40. Dubbele ƒ2,— tot 8,50. Augurken 0, tot 42, per 100 k.g. Claps Favorite 5,60 tot 14, per 100 k.g. Beuré de Merode ƒ4,60 tot 9,50 p 100 k.g. Diamantperen ƒ5,— tot ƒ6,10 per 100 kg. Jatten ƒ6,60 tot 13,— per 100 k.g. Noord-Holl. Suikerperen 1,60 tot ƒ7, Maagdeperen 8,— per 100 k.g. William Duchesse ƒ2,30 tot 4,60 p. 100 k.g. Diverse Handperen ƒ4,50 t. 8, p, 100 k.g. Stoofperen 5,60 tot 0,— per 100 k.g. Zure Appels ƒ1,— tot 6,40 p. 100 k.g. Zoete Appels 7,70 tot 13,— per 100 k.g. Pruimen 4,50 tot 16,— per 100 pond. Meloenen 0,19 tot 0,52 per stuks. Perziken 0,07 tot ƒ0,— per stuks. Druiven 0,85 tot 0,40 per pond. Tomaten 0,10 tot 0,— per pond. Kaas div. kwal. 0,29 tot ƒ0,51 per pond. Boter 0,96 tot 0,98 per pond. SOMMfiLSDIJK. Van den heer A. A. M. werd een best werkpaard zoodanig door een ander paard tegen een der pooten geslagen, dat het dier moest worden afgemaakt. In de vergadering der Afd. Overflakkee en Goedereede der Holi. Maatschappij van Landbouw zjjn de aftredende beeren A. A. Mljs en G. L. Warnaer Jr. als bestuursleden herkozen. Op Zondag 11 September des 's morgens 10 uur hoopt voor de Vrijz. Hervormden op te treden ds. J. L. N. Zillinger Molenaar, Pred. Rijp en Graft, in de zaal van den heer Verheij aan den Langeweg alhier. Sport. A s. Zondag zal Flakkee de eerste competitie-gasten ontvangen. Het pas gepro moveerde Vooruitgang zal haar krachten komen meten. Onze geel-blauwen die niet van plan zijn om de onderste plaatsen te gaan bezetten zullen toonen wat ze waard zijn. Zaterdagavond speelt de kweekschool van Hellevoetsluis een partij Korfbal tegen Vol harding. Volharding hoopt revanche te nemen. Een aantrekkelijke wedstrijd staat te wach' ten. HERRINGEN. De heer A. W. Keijzer al- bier is benoemd tot lid der Gewestelijke Landstorm Commissie, verband „Monden dei- Maas". Vrijdag maakten de leerlingen der Bijz, School met hun onderwijzers een reisje naar de Rotterdamsche Diergaarde. STELLENDAM. De garnalenvisschers heb ben de vorige week gedurende 6 dagen ge- vischt en per dag en per vaartuig 75 K.G, garnalen gevangen. Als een bijzonderheid kan worden ge meld, dat er in de maand Augustus geen kinderen werden geboren, terwyi er ook geen sterfgeval zich heeft voorgedaan. Eenigen tijd geleden werd de prijs der garnalen door de handelaars van 20 c. op 22£ c. gebracht. Thans is weer een verhooging aangevraagd tot 25 c., die echter is geweigerd. Daar den laatsten tijd de garnalenvang- sten zeer slecht zija te noemen, mag het wel als een bijzonderheid genoemd worden, dat Woensdag gemiddeld 200 K G. per vaartuig werd gevangen. Jammer dat ze zoo klein waren GOEDEREEDE. Tijdens het onweder is 'ah Krijn Troost aan de Nieuwendijk een paard door het onweer getroffen en gedood, tiaar het dier niet was verzekerd is dat een groote schade. 0UDD0RP. De Palingvisscher F. Kastelein Jad het geluk in 2 dagen 130 pond paling w vangen. De schildersgezel Aren Nieman had het ongeluk in de Kustlichttoren zoodanig van de trap te vallen dat geneeskundige hulp noodig was. Bij J. KLein is de bliksem ingeslagen in het huis, wat eenige schade veroorzaakte. NIEUWE TONGE. Naar men ons mede deelt is er door eenige ingezetenen een ver zoek ingediend om in den toren van het nieuwe raadhuis een klok te plaatsen waar van het wijzerbord des avonds zoodanig is verlicht dat mon goed kan zien hoe laat het is. Binnen eenigen tijd zal daartoe een lijst langs de huizen der ingezetenen ter intee- kening circuleeren. Woensdagavond gaf de Muziekvereeni- ging „Apollo" alhier een welgeslaagd con cert. Evenals andere malen was er ook nu weer veel volk op de been. VERSLAG van het behandelde in de openbare vergadering van den Raad der Gemeente Nieuwe Tonge, op Dins dag 6 September 1927. Aanwezig met den voorzitter de heeren G. v. d. Kroon, K. Prince, A. Visbeen, J. van Vliet, J. 0. Nieuwenhuizen, L. Nelisse Lz. en T. Holleman. Na opening der vergadering met gebed, wordt overgegaan tot beëediging van de raadsleden. Op de vraag van den voorzitter of soms een der raadsleden bezwaren heeft om den eed af te leggen, zegt de Heer Holleman dat hij den vorigen keer reeds|bez waren heeft ge opperd; dat hij het onnoodig vond om een raadslid telkens als hy herkozen is opnieuw den eed af te laten leggen. Spr. is nog die zelfde meening toegedaan. Hij wenschtzich te houden aan de belofte. Daarna worden de Raadsleden, uitgezon derd Holleman, beëedigd, waarna dhr. Hol leman de belofte aflegt. De voorzitter wenscht den nieuwen raad geluk, brengt in herinnering de aangename samenwerking en dek goeden toon tijdens de vorige zittingsperiode en hoopt dat ook de nieuwe raad alzoo zal mogen werkzaam zyn tot bevordering van het ware belang dezer gemeente. Tot wethouders worden benoemd de heeren K. Prince en G. v. d. Kroon. Beiden ver klaren hun benoeming aan te nemen. Wethouder Van der Kroon dankt voor het vertrouwen in hem gesteld en hoopt, even als in het afgeloopen tijdvak, zjjn beste krach ten te wij don in het belang der gemeente. Bij de rondvraag stelt wethouder Van der Kroon voor een nieuw reglement van orde voor de vergaderingen van den raad vast te stellen. De heer Nelisse zegt dat het vooral tegen woordig goed is als zoo'n reglement voldoende bekend is. Instinctmatig weet een ieder wel wat voor iets het is; spr. prij3t het dat het hier, gezien dat het is van zeer ouden datum, weinig is toegepast behoeven te worden. Helaas moet het op sommige plaatsen van ons vaderland in deze dagen maar al te streng worden gehandhaafd. De heer Holleman stelt voor ieder raadslid een reglement thuis te geven, opdat men van den inhoud kan kennis nemen. Daarna zegt de heer J. C.Nieuwenhuijzen den Voorzitter dank voor het gesprokene. Spreker, als jongste lid van den raad, en niet bekend met de gemeente administratie, hoopt dat hij naar zjjn beste krachten het belang der gemeente mag dienen en spreekt den wensch daarbij nog uit, dat bij eventueel meeningsgeschil in verband met politieke richting, dit geschil tot geen persoonlijke onaangenaamheden aanleiding geven zal. De heer J van vliet zegt, dat dit de tweede maai is dat h\j zijn intrede doet in den ge meenteraad De eerste maal toen hij zitting had, heeft hij moeten doorleven het overlijden zijner echtgenoote; daarop volgde spoedig het overlijden van den voorzitter van den gemeenteraad, wijlen burgemeester O verdorp; toen heeft hij de installatie van den tegen- woordigen burgemeester meegemaakt en tenslotte de onaangenaamheden i.z.deraad- huishouw. Spreker hoopt dat deze nieuwe raad aangenaam mag samenwerken en dat geen zwarigheden het deel der leden zijn zal. Tenslotte richt spr. nog een woord van dank tot dhr. D. Breesnee, „wiens plaats ik in neem" aldus spreker, die het raadslidmaat schap heeft beëindigd en algeheele rust wenscht te houden. Spr. hoopt dat deze nog vele jaren van deze rust genieten mag. Dhr. Holleman zegt, dat het hem treft, dat Van Vliet aldus gesproken heeft. Spreker stelt het zich voor dat de vorige vierjarige zittingsperiode waarin Van Vliet zitting had, hem niet uit de gedachten zijn gegaan. H\j hoopt, dat de raad broederlijk en in eens gezindheid met elkander zal mogen samen werken en wijst op de woorden die Van Vliet bij zjjn afscheid als lid van den Raad heeft gezegd, nl.Gerechtigheid verhoogt een volk, enz. Hierover w\jdt spreker uitvoerig uit, past dit ook toe op den nieuwen raad. Dhr. Nelisse dankt den Voorzitter voor de hartelijke woorden den raad toegesproken. Voorts wijst hij er op dat het voor hem niet vreemd is in den raad zitting te hebben. Spreker had niet gemeend na een onderbre king van vier jaar weer als raadslid verko zen te worden. Spreker hoopt dat aangenaam zal mogen worden samengewerkt, en legt er nog den nadruk op, dat het altijd niet even ge.makkeiyk is in het voorgestoelte zitting te hebben. Verder niets meer te behandelen zijnde, wordt de vergadering gesloten, P. OUDE TONGE. Maandag 12 Sept. a.s. is van 6—9 uur de gelegenheid opengesteld tot betaling der huur van de zitplaatsen in de Ned. Herv. Kerk, op de consistoriekamer, Deze week zjjn reeds twee schepen geladen met zieke aardappelen verscheept naar de meelfabriek te Veendam. De heer A. Kanters Mz. heeft hetz.g. „Hoogerhuis" gekocht van het Diaconie Arm bestuur der Ned. Herv. Gëm. voor ƒ1570, OOLTGENSPLAAT, B. en Whebben ver gunning verleend aan den heer K. van Ree Jzn. voor het bouwen van twee nieuwe woningen in de Prins Hendrikstraat. DEN BOMMEL. De blauwe trap. Welke rasechte Bommelaar kent niet de Blauwe trap? Wie heeft daar niet als kind gespeeld, als volwassene zijne kennissen ont moet? Hoeveel kindervreugde is op de Blauwe trap gesmaakt, hoeveel kinderleed is er ge leden l Welke geheimen zijn daar niet ver handeld, hoeveel bijeenkomsten zijn daar niet in den loop der vele, vele jaren gehouden l O, als die blauwe zerken konden spreken, wat zouden ze ons veel te vertellen hebben over het tegenwoordige geslacht en over de geslachten die ons zijn voorgegaan naar betere gewesten. Maar helaas, op al onze vragen zwijgen die oude steenen en laten ons alleen met onze eigene gedachten. Hoe menigmaal werd die trap beklommen, om te zien of de boot al in 't zicht was of om uittekijken naar een naderende schuit. En als bij een Noordwester storm het water hoog opliep en de golven onze dijken bedreigden, had men op de Blauwe trap een prachtig uitzicht over de woelende watermassa. En nu is zij verdwenen. Onder sloopershanden is zij gevallen. Bij het steeds drukker wor dende verkeer stond ze in den weg en is zij onder mokerslagen bezweken. Het is ons niet gelukt den datum van hare stichting op te sporen, maar zjj is gevallen op den 5den September 1927. Sic transit gloria mundil STAD AAN 'T HARINGVLIET. Door den gemeenteraad zijn tot wethouder herbenoemd de heeren A. Koppenaal en L. Braber J.Lz.; op de heeren M. H. van Paasse en H.Berk werden nog drie stemmen uitgebracht. In deze gemeente komt in het huis gemerkt wijk B. No. 44 een geval van be smettelijke ziekte voor (Roodvonk). In de kaai alhier worden kwade, d.i. zieke aardappelen geladen tegen 0,90 per hectoliter. voor rookers (Adv.) Komkommers (w.) ƒ1,— tot ƒ2,10 per 100. Augurken ƒ0,10 tot 0,46 per kistje. Peen 1,20 tot 4,10 per 100 bos. Kroten 1,20 tot 8,40 per 100 bos. Kool (roode) ƒ2,— tot ƒ6,— per 100 st. Kool (savoye) 3,— tot ƒ6,- per 100 st. Andyvie 1,20 tot ƒ2,— per 100 krop. Uien ƒ2,— per 100 kg. Tafelperen 0,05 tot 0,18 per k.g. Tafelappelen 0,04 tot 0,12 per k.g. Keukenappelen 0,02 tot 0,09 per k.g. Keukenperen 0,01 tot 0,08 per k.g. Spruiten 0,08 per k.g. Selderij ƒ1,— per 100 bos. Meloenen 0,03 tot 0,23 per stuk. Burgerlijke Stand. MIDDELHARNIS. Geboren i Maaike, d. v. J. Nagtegaal en P. Schellevis; Maatje, d. v. M. v. Brussel en J. Nelis. Ondertrouwd: A. Krijgsman 18 j. en J. v. d. Valk 17 j J. Krijger 20 j. en L. v.d. H#m 21 j. STELLENDAM. Getrouwd: Teunis van de Ree 29 j. en Maria Klink 28 j.; Jacob Troost 24 j. en Jannetje Roon 27 j. ZOMERTIJD. De Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw heeft aan de Gemeentebesturen een brief gericht, waarin hij de aandacht vestigt op het K. B. van 22 Februari 1927, waarbij is bepaald, dat in 1927 de zomertijd zal eindigen 2 October om B uur in den voormiddag. HELLEVOETSLUIS. Tot wethouder zijn gekozen de heeren Ph. Haas en Van Dorsser. Beide gekozenen zjjn v.b.ers. NIEUW-HELVOET. Tot wethouder is her kozen de heer G. S. Langerveld en gekozen de heer P. Kramers. ZWARTEWAAL. Tot wethouders zjjn be noemd de heeren J. Verschoor (vrijz. party) en A. Mol (a.r.). ZCIDLAND. Tot wethouders dezer meente zjjn gekozen de heeren C. Ruijgen- dijk (a.r.) en A. v. d. Hoover (a.r.). OOST VOORNE. De gemeenteraad heeft tot wethouder gekozen de heeren P. "Warbout (s.-d.) en J. Laajj (bez.-partjj). OUDENHOORN. Tot wethouder is her kozen de heer H. Zeelenberg (c.h.) en is ge kozen de heer Iz. Keizerwaard (s.d.). HEKELINGEN. Tot wethouders zijn be noemd de heerenK. 0. Schelling (rechts p. b.) en L. de Raat (s. d. a. p.) SPXJKENISSË. Tot wethouders zijn be noemd de heerenP. Geldtelder (aftr. a.-r.) en A. v. d. Meer (c.-h.). GEERVLIET. Tot wethouders zijn be noemd de heeren A. Piek (aftr.) en Joh van der Linde. MARKTBERICHT. WILLEMSTAD, 7 September 1927. Op de heden alhier gehouden najaars paardenmarkt. heerschte bij korten aanvoer, nochtans een levendige handel, dank zij de aanwezigheid van zeer vele, ook buitenland- sche koopliedenals de boeren hun belangen beter begrepen, zouden zij dan ook wel steeds zooveel mogelijk op de markt verkoopen en niet op stal. Er werden weer flinke prijzen besteed; Veulens golden van 100 - ƒ150; 1£jarigen 250—350 en voljarigen 450600. VEILINGSBERICHT van Woensdag 7 September 1927 der Coöp. Tuinbouw- en Veilingsvereeniging „Oostvoorne". Postelein 0 04 tot 0,05 per k.g. Aardappelen 3,80 tot 6,20 per 100 k.g. Poters 2,10 tot 3,60 per 100 k g. Aardbeien 0,26 tot 0,46 per k.g. Blauwe druiven ƒ0,32 tot ƒ0,48 per k.g. Pruimen (Victoria) 0,8 tot 0,25 per k.g. (Tonneboers) ƒ0,03 tot ƒ0,16 per k.g. Perziken 4,90 per 100 st. Moerbeien 0,33 tot 0,50 per k.g. Boonen dubb. stam f 1,10 tot 5,20 per 100 k.g. Boonen dubb. stam z d. 5,30 tot 6,40 per 100 k.g. Boonen enk. stam f2,— tot 8, per 100 k.g. stoksuiker ƒ6,— tot ƒ8,— perlOOk.j Perfect ƒ3,— tot 8,—per 100 k g. stoksnjj 4, tot 13, - per 100 k g. Na dertig jaar. 12 September 1897 de eerste auto in ons land. Ongeveer een eeuw geleden toornde dr. J. P. Heije, de medicus-volksdichter, hevig tegen hen, die altjjd den mond vol hebben over den „goeden ouden tyd"; vroeg hij hun of er dan geen goede nieuwe zou komen; en ried hij den prijzers van 't verleen aan, de handen flink ineen te slaan en te toonen, dat er nog kracht en pit ons in merg en beendren zit. Met dat al is het wel nuttig, het verleden eens na te gaan en op te merken hoe on- noemlyk veel in de inmiddels vervlogen eeuw is tot stand gebracht op allerlei gebied. Ook op dat van het verkeer. Honderden dingen zijn er, die de thans levenden beschouwen als de meest natuur lijke zaken, zonder welke we niet zouden kunnen bestaan. We zijn er reeds zóó aan gewend, dat we ons niet kunnen voorstellen hoe onze landgenooten uit het eerste kwar taal van de vorige eeuw het hebben gesteld zonder onze verkeerswegen en buiten onze verkeersmiddelen. Evenals onze nazaten er zich wellicht over zullen vrooljjk maken, dat wij zoo hooglijk waren ingenomen met hetgeen ons is beschoren om er van te ge nieten. We hebben hier minder op het oog de meest moderne verkeersmiddelen, de auto en het vliegtuig; doch weet men wel, dat de eerste auto pas 12 September 1897 in ons land kwam, terwijl de eerste vliegtuig demonstratie hier te lande werd gegeven in 1909, dus in hetzelfde jaar waarin Blériot het voor dien tijd ongehoorde waagstuk ondernam over het Kanaal te vliegen? In 1825 heeft niet één durven denken, dat er een tijd zou komen, waarin zelfs de meest eenvoudige met een gerust geweten zou kunnen nazeggen: „er zijn geen afstanden meer". Destijds reisde men per trekschuit en kon men in de vaarten en stroomen van ons schilderachtig polderland tal van die scheepjes zachtken3 zien voortglijden, als echt nationale zinnebeelden van rustigen, kalmen vooruit gang. Nadat in de 18de eeuw de roeven aan de trekschuiten waren getimmerd, meende men de volmaaktheid nabjj te zijn, welke bereikt werd geacht, toen in 1829 een ietwat gemoderniseerde trekschuit ging varen tus- schen Amsterdam en Utrecht. Zij werd ge trokken door twee paarden en kreeg den naam van „vlieger", omdat zij in vijf uren van de Weerdpoort te Utrecht vloog naar de Berebijt te Amsterdam. Wie haast had, althans overdag tijd wilde sparen, reisde met de nachtschuit, waarin onderweg, zoo tegen dat het donker en in de roef te koud werd, een matras werd ge legd, waarop het gezelschap zich ter ruste begaf. Nagtglas vertelt in zijn „Wat het was en wat het werd" hoe hy in November 1.847 by het ochtendkrieken uit Woerden aan kwam in Den Haag en, toen hy zich de oogen had uitgewreven, ontwaarde, dat naast hem op de matras nog sliepen een predikant in ambtsgewaad, een officier, de schipper en een oude keukenmeid. Op de Zuiderzee en de groote rivieren en de zeegaten werd de gemeenschap onder houden door beurtschepen, waarop men soms dagen achtereen vertoefde en velerlei ont beringen moest doorstaan in de beperkte ruimte van een bedompte kajuit, Men bedenke wel, dat pas in 1816 de eerste stoomboot natuurlijk een raderboot; de scheepsschroef is pas uitgevonden in 1838 - uit Amerika aankwam te Rotterdam en dat er pas in 1825 een stoombootdienst is in gesteld tusschen Rotterdam en Middelburg, welke de reis als 't niet è.1 te hard tegen liep volbracht in elf uren. Vele ouder- wetsche menschen waren bang om te varen met dit „griezelig, verderf-dreigende vuur schip"; anderen noemden het „een dravend eiland van genoeglijkheden". Men bedenke ook, dat de eerste spoorweg in ons land (en daarvan het lijntje Amster dam—Haarlem) pas werd in gebruik geno men op 20 September 1839; het traject Haarlem Den Haag op 6 December 1841; en het stuk Den Haag—Rotterdam op 31 Mei 1847. De lijn Rotterdam Vlissingen werd in gebruik genomen op 1 November 1872. Het is wel aardig, hier terloops te her inneren, hoe nog in 1849 dus toen de eerste „vuurwagen" hier te lande reeds bijna 10 jaren reed van „voortsnellen" is geen sprake, want de gemiddelde snelheid was slechts 10 K.M. per uur men het „beest achtig vond, met dit-rook-mirakel te reizen" en het „zondig achtte, op die wijze door het land te snellen achter een vurige salamander, die het eerlang te verwachten einde van de wereld scheen aan te kondigen". Wie niet het voorrecht had, te kunnen reizen tusschen twee plaatsen, die aan een waterweg lagen, moest öf wandelen, öf als hij geen eigen rijpaard, fourgon, tilbury, sjees of schokwagen bad (zoo'n echte, met houten assen en krommen dissel), gebruik maken van een diligence, een postwagen (naar de vracht tusschen twee pleisterplaat sen ook wel Pietjes wagen genoemd) of een snorwagen, feiteiyk een afgedankte diligence eri dus een geweldige rammelkast. Een voetreis was echter óók niet alles. Men vergete niet, dat er in het begin der vorige eeuw feitelijk slechts één groote weg was, namelijk van Den Helder naar Maastricht, aangelegd in den Napoleontischen tijd, ten behoeve van het krijgsvolk en zijn uiteraard lichten trein. Hoe deze weg was verhard, kan men nog nagaan op sommige stukken van dien weg in Noord-Brabant. De weg van Amsterdam naar Utrecht is pas voltooid in 1809; zijn verlengstukken naar het Oosten van het Noord-Oosten nog veel later. Begin 1810 legde de diligence, getrokken door vier paarden, de afstand van Amsterdam naar Utrecht af in vijf uren; een tot dusver on gekend korten tijd Middenin dezen reuzen- wagen de „Olifant" genoemd stond een tafeltje, waarom de mannelijke reizigers zich schaarden en naar het gebruik dier dagen, zonder zich veel te bekommeren om de dames, lange pijpen rookten. Men denke maar eens aan de reis per diligence van den onvergetelijken Robertus Nurks, in 1839 door den student Hildebrand beschreven. Behalve in en bij de grootere plaatsen waren de wegen ondenkbaar slecht, niet verhard en naar de gesteldheid van den bodem zand- of kleiwegen, zoodat men by droogte door het mulle zand of over harde kluiten moest gaan en na regen moest ba- lanceeren over de zoogenaamde „stapstee- nen", welke op ongeveer een halven meter afstands op het midden van de modderige massa lagen. Een tocht met een bolderwagen, welke tergend langzaam zich bewoog door de mulle zandsporen of ribbestootend hotste over de harde kluiten der kleiwegen, was lang niet aangenaam. Dan, de diligences werden, vooral door toedoen van Van Gend Loos, voortdurend verbeterd en reeds omtrent 1832 was de hardnekkigste veerschipper er van overtuigd, dat hy op den duur de vlag zou moeten stryken voor deze voertuigen, welke de rei zigers dubbel zóó snel overbrachten, ja, zelfs hen in staat stelden, in één dag van Den Haag naar Amsterdam en terug te gaan. Minder aantrekkeiyk was de nacht-dili gence, waarin men soms tusschen twee naar binnen zakkende dommelende medereizigers half werd gesmoord, waar de vunzige be dorven lucht aanleiding gaf tot benauwende droomen, en de kille, sombere gelagkamers der herbergen, bij het verwisselen der paar den, slechts matige verkwikking boden. Bij de groote steden kwam men in riemen hangende calèches, barouchettes, clarences of rolkoetsjes tegen, waarmee de deftige lieden zich begaven naar hun buitenplaatsen. In de stad zelf werden nog „toesleedjes" gebruikt, door een zoogenaamden „smeerlap" glijdende gehouden. Te Middelburg was er in 1877 nog zoo'n sleeper, die op zijn sleedje nog aardige zware vrachten vervoerde en verrassend juist, na eiken pas of vier, zyn smeerlap tusschen de achterbeenen van het paard en de omgebogen voorzyde van het sleedje wist te mikken. In 1832 had men misschien ook een velo- cipède kunnen ontmoeten, een „hobby horse" of „dè,ndy horse", het eerst begin 1817 in Engeland gebruikt; een houten zitbalk met twee wielen, welk vehikel werd voortbe wogen met de voeten op den grond, niet- bestuurbaar was en te vergelijken is met den „Vliegende Hollander", waarmee de huidige straatjeugd af en toe de trottoirs onveilig maakt kortom, de voorlooper van het ry'wiel, einde 1868 hier te lande geïntroduceerd als „trapradsnelwiellooper". De ons toegestane ruimte gedoogt niet, thans den ontwikkelingsgang van het rijwiel te schetsen. Wel meenen we vooral den jongeren lezeressen en lezers te mogen her inneren, dat pas door het uitvinden van de safety, den lagen tweewieler, in 1885 en van den luchtband, in 1888, het rijwiel eerst recht populair werd; hier te lande omstreeks 1890. Herinneren we ten slotte, dat, gelijk de trekschuiten zijn vermoord door de diligences, deze zyn verdrongen door de spoorwegen, waarnaast zijn gekomen de trams en laatste lijk de autobussen. Wat de toekomst zal brengen, valt niet te voorspellen. Voor het heden mag worden getuigd, dat het rijwiel het yzerenros is het verkeersmiddel by uitnemendheid. F.

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1927 | | pagina 5