„Hotel-Restaurant SIMONS" J. HENIGER - Kipstrast LOGEEREN PIET SIMONS zorgt voor U! Pluimveeteelt. Uw Haar 1 J I I Gemengd Nieuws. ONZE EILANDEN VAN ZATERDAG 11 JUNI 1927. ONZE E1L op de boven vermelde wijze wordt wegge smeten. Wie meenen mocht, dat we te pessimis tisch zien, herleze maar eens met welke uitroepen De Telegraaf het bericht beoor deelt, het blad, dat 2 jaar geleden zoo'n reclame maakte, om de millioenen ter garan tie van den fiaancieelen opzet, bijeen te kragen. „Het Olympisch Voetbaltournooi in gevaar", heet het boven bet bericht. En verder lezen we nog: „Ziedaar het even korte, als verontrustende bericht". Tenslotte: „Intusschen is nog niet alles verloren. Met goeden wil is er hopelijk nog wel iets te bereiken". Jawel, mogeljjk wel. Maar met die milli oenen was op het oogenblik in het geteister de gebied zeker iets te bereiken,dlleszelfs! Het militair vertoon, gepaard aan de bij zetting van het stoffelijk overschot van Gene raal van Heutsze, zyn we een beetje ont wend en daarom vond het misschien niet overal evenveel instemming. Toch had deze ijzervreter een uitvaart, zooals die hem waardig was en die hem ook toekwam. De meesten onzer hadden 20 jaar geleden ook andere begrippen omtrent militaire noodzaak en deze van Heutsz is in zijn tijd een groot man geweest, vermoedelijk ook iemand, die zich in de omstandigheden van toen zéér ver dienstelijk gemaakt heeft. We mogen nog zoo'n hekel hebben aan vuur, toch is een groote boschbrand vaak het best te keeren door een tegenvuur. Van Heutsz ook is ter pacificatie van In dis vaak hard opgetreden, maar hij slaagde tenslotte in korten tijd, nadat zijn voorgangers in tal van lange jaren gefaald hadden, het verzet niet konden smo ren en daardoor steeds weer opnieuw men- schenslachtingen deden ontstaan. Tenslotte dus heeft het krachtig optreden vap v. Heutsz veel bloed gespaard, inlandsch zoowel als Nederlandsch bloed en toen de pacificatie een feit was, heeft hij zich een goed be stuurder getoond. Laat, te laat z{jn de groote verdiensten van v. Heutsz erkend; dóórdat we vreezen, dat hij zich thans nog verzetten zou tegen het eerherstel, als hij dat kon. Zijn wensch was, dat zLjn stoffelijk overschot in vreem den bodem zou blijven rusten, maar ten slotte heeft de natie toch gemeend het on recht aan hem te moeten goedmaken, zelfs tegen zjjn verlangen in. De in Amerika rijk geworden oud-inwoner van Plodrop, die aan zijn geboortestreek weer welvaart wilde brengen door ontginning van het kolengebied aldaar, heeft tenslotte in de resultaten der proefboringen blijkbaar geen aanleiding kunnen vinden tot een con cessie-aanvrage. Hij wilde zijn geboortestreek wèl een dienst bewijzen, maar 't moest hem geensjenten kosten en by voorkeur wilde hy er wat aan verdienen, 'n Bewijs, dat deze Vlodropper een echte Amerikaan gewor den is. En of 't voor Vlodrop wel zoo'n verlies is, dat er geen mijnen komen Buitenland. Uit het buitenland komen vele berichten, die op oorlogsspanning wijzen. In Warschau schoot een Russisch student den Sovjet gezant dood, wat de toch al gespannen betrekkingen tusschen Polen en Rusland verscherpte. De Russen doen zeer veront waardigd, niettegenstaande ze binnen hun grenzen toch eveneens zéér korte metten maken met menschen die anders denken, dan de huidige machthebbers. Nu Rusland echter in de economische en financieele knijp zit door bet verbreken der betrekkingen door Engeland, zal Moskou zich wel een beetje moeten matigen. Tusschen Joego-Slavië en Albanië is er ook al ruzie; aanleiding is de gevangenname in Albanië van een aan het Servische gezant schap verbonden tolk, verdacht van spion- nage, maar inderdaad wilde Joego-Slavië (Servié) door een conflict uit te lokken met Albanië, Italië treffen, dat terwille van eigen belangen, Albanië „beschermt", d. i. tot pro tectoraat gemaakt heeft. De twee genoemde landen betwisten elkaar de voordeelen van een overheerschende positie in de nieuw bakken Balkan-staat. Zal de kwestie door den Volkenbond geregeld moeten (kunnen?) worden Ook tusschen Engeland en Egypte spant het. Egypte wil zich vrjj maken van de Engelsche „protectie", lees: overheersching en als voorbereidende stap den post van Sirdar, d.i. een Engelsche bevelhebber over het Egyptische leger opheffen, maar Enge land, dat zoo groote belangen heeft bp het Suezkanaal, wil de controleerende positie, die het zich verschaft heeft, niet prftsgeven. Door de noodige bedreigingen zal Engeland wel baas bljjven in dit conflict. Daar hebben we tenslotte China. Van drie zjjden wordt daar tegen de Noordelijken, dus tegen, de troepen van Tsang-tso-lin, op getrokken en deze krjjgen leelpe klappen, 't Eigenaardige is echter, dat die drie op rukkende partijen de Noordelijken slechts als gemeenschappelijke vijanden hebben, doch daarnaast ook elkaar. Zoo gauw de strijd tegen de Noordelijken dus beslist is, krijgen ze het, dat staat vast, met elkaar aan den stok. Prettig vooruitzicht voor de z.g. burgerbevolking 1 kinderen, die niets van het voornemen wis ten, de dollar-millionair Levine als nuttelooze ballast in de machine. Ieder laat dktgene gelden, wat voor hem het zwaarste weegt, maar deze man had o.i. toch één van de twee dingen moeten latenöf het vormen van een gezin, öfhet springen in de machine. Zijn-wrouw, die eerst van schrik in zwijm viel, is nu natuurlijk héél trotsch op haar „moedigen boy", nu die er heelhuids is af gekomen I INGEZONDEN MEDEDEELING Speciaal HOEDEN en PETTEN r.i.m T'r\i umioX Let op deze lichtreclame ROTTERDAM - - hoek Pannekoekstraat. Sport- en Reispetten vanaf I 0f75 Lakenpetten, kleurhoudend vanaf f 2,50 Glêufhoeden, nieuwste kleuren v.af f 2,75 Stijve Hoeden vanaf f 2,95 Hooge Hoeden vanaf I 7,90 Chamberlin, de Amerikaan, is Lindbergh gevolgd over de Oceaan en laat zich nu be- fuiven door de Duitschers, nu Lindbergh het Pransche enthousiasme heeft afgeroomd Op het laatste moment, vóór het vertrek u.t New-York, sprong tot schrik van vrouw en DE FLAKKEESCHE BELANGEN. Met het doel te geraken tot het stichten van een vereeniging ter behartiging van de belangen van Flakkee, is Vrijdag jl. een ver gadering gehouden in Hotel Spee te Sommels dijk, uitgeschreven door de vereeniging tot Wegenverbetering op Goeree en Overflakkee. Mede was, behalve voor de leden van boven genoemde vereeniging, een uitnoodiging ge stuurd aan alle auto- en motorhouders en verdere belanghebbenden. Ongeveer een honderd menschen waren bijeen. De heer Van Paasschen, secretaris van de bestaande vereeniging, opende deze ver gadering, omdat in den loop der jaren het bestuur onvolledig was geraakt. Spreker zeide dat de vereeniging voor Wegenverbetering ge sticht was naar aanleiding van een lezing door een der hoofd-ingenieurs van den Prov. Water staat in 1918. Dat statuten zijn gemaakt en koninklijk goedgekeurd zijn. In den be ginne heeft de vereeniging nog getracht iets tot stand te brengen. Helaas hebben de plan nen en verzoeken geen uitwerking gehad en is door den loop der tijden het werk der ver eeniging tot nihil gedaald. Thans echter, nu de wegen ook bij de Prov. weer meer de aan dacht hebben, was door het zittende bestuur het plan geopperd thans opnieuw de werk zaamheden aan te vangen. Gelijkertijd toen deze besprekingen hadden plaats gehad in ons bestuur hoorden wij van de bestaande vereeniging genaamd: „Comité tot behartiging van de Algemeene Flakkeesche Belangen", die een ongeveer gelijkluidend programma hadden als wij en ook plannen hadden gemaakt hun horens weer eens omhoog te steken, nu de wegen aller aandacht hebben, mede met het oog op de wegenbelasting. Wijl onze vereeni ging zich uitsluitend ten doel had gesteld de verkeersaangelegenheden te behartigen, ging de andere vereeniging in haar program verder en verwerkte daarin alle belangen van Flak kee. Zij voerden op hun programma, de wegen verbetering, goedkooper vervoer per auto en in persoon op de tram boot, het verkrijgen van het streeknet, snelvervoer voor geheel Flakkee op Rotterdam, betere postbestelling voor buiten de kom der gemeenten wonenden, enz. enz. Toen wij meer op de hoogte kwamen van de werking van onze zustervereeniging hebben beide besturen de hoofden, bijeen ge stoken en zijn toen genaderd tot op heden, vandaar dat ons bestuur zoo groot is, daar ook de andere vereeniging zich onder ons heeft geschaard. Eene krachtige vereeniging zal meer uitwerking hebben dan twee kleinere ver- eenigingen. De heer Van Paasschen gaf daarna het woord aan den voorzitter, den heer Den Hol lander, van de vereeniging tot behartiging van de algemeene belangen van Flakkee. Spreker schetste het verloop tot de 6amenvoering, zooals de eerste spreker dat deed. De meening van het bestuur was sok, zooals van de andere, dat eendrachtig samenwerken waarschijnlijk meer resultaat zou hebben, dan elkaar gaan beconcurreeren op eenzelfde terrein. Het is hier toch al moeilijk werken, buiten wanneer men in het centrum van het verkeer zit, daar om te meer is het noodig een kern van men schen te vinden op Flakkee die zich willen geven, die belangen tot ons aller welzijn te helpen behartigen er. bevorderen. De Verëbniging tot wegenverbetering heeft haar goedgekeurde statuten en achten de be sturen nu noodig deze te wijzigen, het bestuur zoodanig uit te breiden dat van elke gemeente een lid zitting heeft, en dan terstond aan het werk te gaan. Nu moeten we smeden terwijl het ijzer warm is. Het wegenfonds heeft nu de middelen, laten wij nu eendrachtig trachten, ook onze wegen verbeterd te krijgen. De heer Timmers vroeg, of de vereeniging haar werk uitsluitend tot de hoofdwegen wil bepalen en of ook de polderwegen, die soms ook druk bereden worden door het gewone verkeer, in het arbeidsveld der vereeniging vallen? De heer Den Hollander meende daarin thans nog geen vaste lijn te kunnen aangeven, doch wel is het doel, alle verkeersaangelegenheden te doen behandelen. Van Loon uit Oude Tonge meende, dat het we moeten ook om het andere vervoer denken, te zetten en wendt U daarmee tot de hoogere Daarna sprak de heer De Wilde uit Nieuwe colleges. Laat daarbij een eventueele onteige- Tonge: ning geen stootblok zijn tot het vervallen van Mijnheer de voorzitter: Daar straks sprak het geheele plan. Ik raad U allen aan: toont U een der bestuursleden over betere snelverbin- billijk bij onteigening. Daarbij laat U tevens ding met Rotterdam. Deze kwestie is ook zien dat de bewoners belang hebben bij de meerdere malen het gesprek geweest op de totstandkoming van goede verbindingswegen, vergadering van aandeelhouders van de Stooma Officieus kan ik wel mededeelen dat zeer ver boot Mij. Middelharnis, na de overgave aan moedelijk de reconstructie geheel uit het we de R.T.M. Bij die overgave is de- sneltramgenfonds betaald zal worden, zoodat dus geen Dirksland—Rotterdam geconditioneerd, daar-| 10 meer bijgedragen behoeft te worden in na is op die vergaderingen steeds de vraag ge- het in orde maken van den weg, zooals tot op rezen, waarom kan die tram ook niet loopeni'--j- van Ouddorp en Ooltgensplaat. Van de be stuurstafel werd steeds de mededeeling ver kondigd, dat een dergelijke lijn niet rendabel zou zijn. Zou het geen aanbeveling verdienen, zich te dien opzichte ook nog eens in verbinding te stellen met den Raad van Beheer dier Mij. Verder wordt er nu gesproken over toetreden als lid, maar mag ik, alvorens op die vraag al dan niet bevestigend te antwoorden eerst de statuten hooren van de nieuwe vereeniging. Gaarne zullen met mij toch vele mede-aan wezigen weten waarvan ze lid worden. Voorzitter zeide dat de lijn waarop deze vereeniging gebaseerd zal worden toch reeds voldoende is naar voren gebracht. Burgemeester Sterk van Nieuwe Tonge meen de ook dat eerst nieuwe statuten gemaakt moeten worden of de oude zoodanig gewijzigd, dat de nieuw te stichten vereeniging daarop kan voortgaan. - Voorzitter stelde voor, eerst het bestuur te kiezen en dit de statuten te laten- wijzigen. A. A. Mijs meende dat er toch leden gewor ven dienen te worden en dat daarna eerst een bestuur gekozen kan worden; dat voor alles toch eerst een concept-statuten ter tafel dient gebracht te worden. J. Rooy uit Dirksland meende dat die sta tuten geen onoverkomelijk bezwaar kunnen zijn. Die kunnen toch niet even zoo veranderd worden, daarover dient eerst wel eens gedacht te worden. Maar wat hindert dat nu, wat er precies omtrent haar werkkring in staat. Allen die hier thans mede aanwezig zijn weten toch waarom het thans gaat en wat de vereeniging zich tot hoofddoel stelt. Daarom laten we eerst zien wie lid is en worden wil. Dit voorstel vond aan de bestuurstafel bijval. Aan de hand van de presentielijst werden de aanwezigen gevraagdWilt U lid worden, ja of neen? Naar wij vernemen traden ruim 80 toe als lid. Daarna werd op voorstel van het bestuur, het bestaande bestuur uitgebreid tot 17 leden. De vier oude bestuursleden van de vereeniging voor wegen verbetering zullen zit ting houden als consuls, terwijl verder uit elke gemeente een lid zal zitting hebben. Besloten werd door de leden van elke plaats haar eigen vertegenwoordiger te laten kiezen, hetwelk tot resultaat had dat gekozen werden de heeren: J. Hameeteman Cz. Ouddorp; P. van den Berg, Goedereede; M. Jansen, Stellen dam (was alleen tegenwoordig); J. A. van Nieu wenhuyze, Melissant; C. Zoeteman, Dirksland; A. A. Mijs, Sommelsdijk; J. van Weel, Her- kingen (was alleen tegenwoordig); L. J. den Hollander, Middelharnis; R. Sterk, Nieuwe Tonge; G. C. van Schouwen, Oude Tonge; J, A. van Nieuwenhuyze, Ooltgensplaat; J. Joppe, Stad aan 't Haringvliet en J. P. Mast te Den Bommel. Verder werd besloten dat het bestuur een concept-statuten zou maken om een volgende vergadering daarmede ter tafel te komen. De heer C. Warnaer, het Statenlid, had mede nog enkele mededeelingen. Het verheugde hem, dat thans is opgericht een krachtige vereeni ging die zich ten doel stelt de belangen van Flakkee te behartigen. Hij sprak: „het ver heugt me te meer daar ik daarin een orgaan INGEZONDEN MEDEDEELING. IM.V. Douwe Egberts we tgberrs- TabaKsfabriekeri. hoop te vinden, waarmede ik te raad en ter daad kan gaan, teneinde eventueele aange legenheden in de Staten te kunnen bepleiten. Het doet me ook genoegen over de wegen iets te kunnen mededeelen dat een ieder bevredigen zal. Ik zeg bij voorbaat, het is niet officieel doch absoluut officieus wat ik hierover te zeggen heb. feit, dat in het Oosten van ons eiland de wegen beter zijn dan in het Westen valt niet te betwisten. Daar heeft men zich meer offers getroost voor een goeden weg dan in Westelijk Flakkee. Ook de proyincie heeft daar meer weg in beheer en onderhoud dan in Westelijk Flakkee. Men ziet dus waar men de koe bij de horens pakt, komt het begin. Daarom te meer verheugt me het stichten van deze vereeniging. Het wegenfonds, dat nu gevormd is door de wegenbelasting, (of die geheel billijk is, de voor- en nadeelen, bezwaren en goede dingen uit die wet voortvloeiend, daarover zal ik het niet hebben) moet jaarlijks worden verwerkt. Thans is de vraag: hoe moeten wij hier in flakkee tegenover dat fonds staan. Het lijkt mij het beste steeds met de westelijke corporaties, die wegen in onderhoud hebben, in verbinding te staan, te confereeren en stelt U dan na die besprekingen in verbin ding mei Ged. Staten. 10 jaar geleden is men in het Oosten van ons eiland op een dergelijke manier begonnen en thans is men daar zoover bestuur zich niet te veel aan de belangen van j dat men aanmerkelijk beter wegen heeft dan den automobilist alleen mag geven. op het overige gedeelte van ons eiland. Thans De voorzitter was dit met Van Loon eens, is het werk dezer vereeniging: de plannen op heaen gebruikelijk was. Verder zal wel een bijdrage geheven worden van 60 der onder houdskosten, die per K.M. 600,zullen bedragen. Wanneer we nu eens goed nagaan, wat ons thans de wegen kosten dan zullen wé moeten erkennen dat die onderhoudsprijs niet abnormaal hoog doch slechts een gewoon tarief is. Thans zullen onze wegen vast niet minder kosten. Gezien deze twee belangrijke factoren, die kunnen medewerken tot het totstandkomen van complexen goede wegen, zou ik U aanra den: zorgt dat ge d'r bijkomt. Ook in de Staten zijn de wegen van Flakkee niet in den hoek geraakt. De heer Van Nieuwenhuyzen sprak nog over de verkeersinspectie. Spreker was meer dere malen bij den commandant der Rijks- veldwacht geweest om te geraken tot een verkeersinspectie voor Flakkee. Deze inspectie zou als volgt kunnen werken, indien slechts een goed percentage der autobezitters wilde medewerken. Twee maal per week gaat een agent in burger gekleed een toer door het eiland maken en wijst ieder terecht, die niet behoorlijk uitwijkt, of verkeerd uitwijkt of het verkeer stremt, hetzij voetganger, wiel rijder, motor- of autorijder. Worden die be velen niet opgevolgd, dan volgt verbJiseering. Hiermede zullen we een goeden stap in de richting komen, want vele ongelukken ge schieden door onwetendheid met het verkeer, ook vele door opzet. Dit dient vermeden te worden en zij, die den weg onveilig maken, op welke wijze ook, dienen na voorlichting te hebben ontvangen ook vervolgd te kunnen worden. Nu is alleen de groote moeilijkheid: wie stelt zich beschikbaar om gedurende een dag per jaar met dien verkeersagent te rijden. Honderd hebben wij er noodig, dan kan dat instituut in het leven worden geroepen. Geeft U daarom alsnog op, Hoe gauwer we kunnen beginnen, des te spoediger komt een einde aan vele kleine gevaren op den weg. De heer A. A. Mijs vroeg of de aanwezige heeren wel weten hoe de wegen door de pro vincie worden behandeld. Hier wordt thans te Middelharnis langs den havendijk een werk uitgevoerd. Heeren, ik raad U aan, ga daar eens zien, dan kunt U zich overtuigen wat het zeggen wil provinciale wegen te hebben. Door de provincie worden ze afdoende geconstru eerd en daarbij komt ons dan het onderhoud niet duurder. Laten we ook niet bang zijn iets van onze rechten kwijt te zijn, als we wegen aan de provincie overdoen, want er blijft te allen tijde voldoende recht aan Uwe zijde en dan doen wij een goeden koop als we onze wegen aan de provincie overgeven. De voorzitter dankte daarna de sprekers en de opgekomen belangstellenden Wordt lid van deze vereeniging. de contri butie bedraagt f 2,50. Hoe meer leden, des te meer kracht. Het geldt hier de behartiging van Uw eigen belangen. INGEZONDEN MEDEDEELING. F INGEZONDEN MEDEDEELING. en het gebruiken van een middagmaal is een kwestie van vertrouwen. DOE ZULKS IN HET HUIS WAAR UW VOOROUDERS DIT DEDEN. BOERENVISMARKT 12, bij de Groote Kerk te ROTTERDAM. Vragendeze rubriek betreffende, kun nen door onze abonné's gezonden worden aan „De CombinatieWestersingel 27a, Botterdam. Postzegel van 10 ct. insluiten. BROEDEN MET DE MACHINE. Het machinaal-broeden is betrekkelijk nieuw en beteekende een 20 jaar geleden b.v. nog niet veel, maar wie meenen mocht, dat het kunstmatig broeden in het algemeen pas van den jongsten tjjd is, vergist zich sterk. Egyptenaren en Chineezen ztfn er reeds duizenden jaren mee vertrouwd en lang voor de christelijke jaartelling bereikten eerstge- noemden met hun geheimzinnige broedovens resultaten, die door onze meest geperfectio neerde machines van tegenwoordig nauwe lijks geevenaard worden. We hebben eerder reeds uiteengezet, waar om het machinale broeden in vele gevallen voorkeur verdient en voor houders van groote pluimveestapels zelfs noodzakelijk is. Opge merkt z(j nog, dat men broedmachines van allerlei capaciteit bekomen kan, kleine toe stellen om er 20—25 eieren in te leggen en groote centrales, waarin vele duizenden kui kens tegelijk gekweekt kunnen worden. Het kan onze bedoeling natuurlijk niet vergezelt dan ook als regel de geleverde machine, maar naast groote nauwgezetheid in de opvolging der gegeven wenken, is het vooral de practijk en het gebruik van een beproefd merk, dat ons resultaten zal geven. Omtrent die resultaten mogen de verwach tingen trouwens niet te boog gespannen zyn. Wél wordt in vele advertenties een uitkomst van 9') 100 gegarandeerd, en wèl kan men bij uitzondering zoo'n resultaat benade ren, maar aannemende, dat de machine goed is, de behandeling volkomen in orde en de eieren normaal bevrucht zijn, zal men, ge rekend over een heel seizoen, niet meer dan 50 aan kuikens van de ingelegde eieren bekomen. Met het broeden onder de kip gaat het trouwens niet anders Men moge al eens boffen'" en van 18 eieren 13 kuikens trekken, - wie op die manier véél eieren uifc last broeden, moet tenslotte met een gemiddelde uitkomst van 50 tevreden zijn. Er zijn feitelijk twee groote systemen van machinaal broedenhet heete lucht- en het heete watersysteem; beide methoden zyn goed, als het fabrikaat maar goed is Als warmtebron wordt petroleum, gas, electri- oiteit en voor de groote broeacentrales steenkool gebruikt. Voor kleine machines een normaal type is dat voor 150 eieren prefereeren we petroleum verwarming, want electrische apparaten geven vaak storingen en gas ontwikkelt schadelyke dampen Een kelder is wel de meest geschikte broedplaats, omdat de temperetuur er vrij gelijkmatig is; er moet behoorlijk geventileerd kunnen worden. Vóór de eieren in de machine worden ge legd, moet deze eerst op temperatuur zijn gebracht, waarmee vaak een paar dagen zyn gemoeid. De temperatuur is juist, wanneer de thermometer in de machine met de kwik- bol ter hoogte van de bovenzijde der eieren, 894 h 39| graad Celsius aanwijst. Als deze warmte tenminste 24 uur constant gehand haafd is kunnen worden met behulp van den regulateur dan kunnen de eieren worden ingelegd. Voor de keuze en behan deling dier eieren gelden dezelfde voorschrif ten, als door ons bij het artikel over het natuurlijk broeden aangegeven. Ze mogen niet te veel in ouderdom en grootte ver schillen en worden vooraf gedoopt in een 5 procents creoline-oplossing. De temperatuur in de machine loopt na den inleg der eieren natuurlijk sterk terug, maar na een halven dag heeft ze de vereischte hoogte weer be reikt. De eerste twee dagen blyft de machine gesloten en worden de eieren ook niet ge keerd. Van den derden dag af wordt twee- maal per dag gekoeld en gekeerd. Men haalt de eierenlade daartoe in de machine, die weer snel gesloten wordt; de lade wordt op een tafel geplaatst, waarop een kleedje of zak ligt. Het keeren der eieren geschiedt door deze met bevochtigde vin gers zeer .goed is daarvoor een 5 procents- creolineoplossing te gebruiken een hal ven slag om hun lengte-as te draaien. In dien men de eieren tevoren met een kruisje aan de eene en streepje aan de tegenover gestelde z^de gemerkt heeft, zal men geen abuizen maken. Hebben b.v. eerst alle kruis jes boven gelegen, dan dienen na het keeren slechts de streepjes zichtbaar te zijn. Het keeren is zeer noodzakelijk, anders gaat de kiem vastzitten aan de schaal. De tijdvoor het koelen iaat zich de eerste 8 10 dagen bepalen door den tijd, benoodigd voor het keeren (5 k 10 minuten); daarna geleidelijk langer koelen tot circa een half uur. Na den 19en dag wordt niet meer gekoeld, noch. gekeerd. Op den 7en en 14en dag worden onbe vruchte eieren en die, waarin de kiem is afgestorven uitgeschouwd en verwijderd op de reeds eerder aangegeven wijze. In elke machine bevindt zich een ventilatie-appa- raat. In de eerste helft van het broedproces wordt niet of weinig geventileerd, maar van af den 14en dag in steeds ruimer mate. De lucht in de machine moet in de juiste mate vochthoudend zijn en dus, ook de lucht in het broedlokaal. Op warme, droge dagen, besprenkele men den grond. Het bezit van een hygrometer is een goed hulpmiddel ter controle. In de eerste helft van het broed proces moet het vochtgehalte in de machine circa 60 zijn, daarna 50 maar na den 18en dag weer zoo hoog mogelijk. Is de machine bij den aanvang van het broeden op de juiste warmtegraad ingesteld, dan móeten we niet meer aan genoemd in strument morrelen; de aangebroede eieren zullen met den dag meer warmte gaan uit stralen, maar dan gaan we het omhoog loo pen der temperatuur niet tegen met den regulateur, doch door het lager stellen van de lamppit. Zoodra de eieren zijn aangepikt, mag men de warmte een halven graad doen stijgen. De machine wordt dan niet eerder meer ge opend, dan wanneer alle uitgekomen kui kens goed zijn opgedroogd. Uitpeilen van f flj0ige men ze met een 10 procent creoline- )ssing en laat men ze een paar dagen jüchten. Hiermee hebben we eenige algemeene wenken gegeven, die voor alle machines gelden. Te raden is, dat de pas-beginnende zich laat voorlichten door iemand die reeds, ervaring op het gebied van macbinaal-broe- den heeft. Vragenbtts. C. D. heeft zes kippen, die slecht leggen. Voedering: 's morgens per kip een eetlepel ochtendvoer, om 12 uur gemengd voer en daarna brood, rijst en tafelafval. Antw. De gegevens zijn te onvolledig. Welke ruimte kunnen ze beloopen? Van welk ras en van welken stam zijn ze? Hoe oud zyn de dieren? De voedermethode is in ieder geval minder goed. Meng het graan- voer zelf, uit gelijke deelen gerst, tarwe en haver, géén mais. U geeft het graanvoer veel te vroeg; in den middag mogen ze daarvan wel een beetje hebben, maar haar eigenlijke portie krijgen ze pas 's avonds, vlak voor ze' op roest gaan. Brood en tafel- afval maakt de dieren vet. Legkippen geve men per dag en per stuk circa 50 gram goed meel voer en 70 gram graanvoer. In den middag zooveel groenvoer als ze lusten en verder niets. Andere vragen per brief en kaart beant woord. INGEZONDEN MEDEDEELING. wordt gezond en sterk het krijgt mooier glans het wordt vrij van roos het blijft beter zitten indien gij het des morgens inwrijft met een weinig Parol 't voldoet iedereen Muziek-uitvoering in een plattelands gemeente, waar het kunstgenot nog niet heel ver is doorgedrongen. In de tent een flink gezelschap, Blazers van het eerste soort, Die door velen uit den omtrek Gaarne worden aangehoord. 'n Leger luisteraars in soorten Staan er om de tent geschaard. Dan nog is er de politie, Die (men zegt) de rust bewaart. Keurig klinken er de tonen, Zuiver, rythmisch, in de maat. En de directeur kijkt glunder, Blyde, dat het netjes gaat. Gichelende ouwe-meiden, Luid gejubel van de jeugd... Bij de tent staat de politie Als symbool van eer en deugd. Motorfietsen, auto's, wagens Ryden steeds maar af en aan. Op het klankbord aer gemeente Staat men luid de maat te slaan. IJsco-wagens en café-tjes Maken weer een j Pijn voor den muziekliefhebber Die daar dan genieten mag!? J. N. 1) Zie Plaatselijk Nieuws Sommelsdijk. DE LANDBOUW-ONDERLINGE. De maandolyksche groei van de L.-O. en de T.-O. Op 1 Mei 1927 trad per Provincie het hieronder vermelde aantal landbouwers als lid van de Landbouw-Onderlinge toe: Provincie. Groningen Friesland Drenthe Overysel Gelderland Utrecht Noord-Holland Zuid-Holland Zeeland Noord-Brabant Aantal leden. 6 34 15 4 8 7 11 24 17 4 Loon. 3.359. 22.403. 5.918. 2.840. 3.391. 4 012. 8.412. 31.973. 16.963. 10.192. Totaal 130 108.963. Per 1 Mei 1927 traden als lid der T.O, toe 35 werkgevers, uitbetalende aan loon 37.128. Sedert 1 November 1926 vermeer derde het aantal leden bij de: Landbouw Onderlinge met 763. Uitbetalende 801.179 loon. Tuinbouw Onderlinge met 245. Uitbetalende 337.168 loon. De secretaris van de P.O.C. Overflakkee A. W. KEIJZER. Herkingen, 4 Juni 1927. zijn een uiteenzetting te geven der behan deling eener broedmachine, omdat deze voor kuikens en andere kunstgrepen'zijn abso- de onderscheidene systemen en tallooze mer- luut uit den booze. ken verschillend is; een gebruiksaanwijzing' Alvorens de machine weer te gebruiken m AUTO OVER DEN KOP GESLAGEN. BEEMSTER, 6 Juni. Gisteravond om streeks halftwaalf heeft in den Beemster een ernstig auto-ongeval plaats gehad. Een auto, waarin gezeten waren een heer uit Amsterdam met zijn echtgenoote en kind, bevond zich op weg van Warmenhuizen naar Beemster. °P een gegeven oogenblik reed de auto, ver moedelijk ten gevolge van een defect aan de stuurinrichting, den weg af, tegen een boom op, waardoor de wagen over den kop sloeg en 2.. sl?ot geraakte. De eigenaar, die zelf 5t«urde, kwam er onder terecht en kwam door verstikking om het leven. Zijn echtgenoote kind werden uit den auto geslingerd, do bekwamen geen noemenswaardig letsel. DOOR EEN SNELTREIN VERMORZEL! VEENENDAAL, 7 Juni. De koopman Brokke alhier, die gisternamiddag ongev< halfvijf met zijn fie+s langs de spoorbaan re< werd bij het oversteken der Griftbrug kort de halte Heuvelschesteeg door een sneltn gegrepen en vermorzeld. WINDHOOS TE ABBEKERK. Zaterdagmiddag tusschen één uur en hJ twee was te Abbekerk een krachtige win waar te nemen, gevolgd door een doodsci stilte. Bij het perceel van D. Snel werd een met glas, die tamelijk zwaar was, opgenomi en het bouwland ingeslingerd, over een broe kast heen, waarvan een 30 ruiten werdJ vernield. Van een in de buurt staand schuurt werden de deuren afgerukt. Een slootje wei leeg gezogen. Op bouwerijen in de buurt lage de aardappelen vlak tegen den grond. J INBRAAK MET GEWELDPLEGING. Een oude man in zijn bedstede overvallei Na den diefstal poging tot brandstichting. In den nacht van Zaterdag op Zondag heef vertelt het Volk, in den Grooten IJpoIder ed brutale inbraak met geweldpleging plaats gl had. In een houten keetje, midden in den polde een eind voorbij het Tuindorp Oostzaan, woor geheel alleen een 71-jarige landarbeider, di door het houden van kippen in zijn onderhol voorziet. Omstreeks drie uur in den nacht werd oude man die in een bedstede sliep, door een; gestommel wakker en toen bleek hem, dat deuren van zijn slaapkamer gesloten warei doordat er een kast voor was geplaatst. Met alle kracut waarover de grijsaard bi schikte, duwde hij de deuren open, maar o| hetzelfde oogenblik bracht een hem onbekenjl persoon hem waarschijnlijk met een stuk hoi—1 een slag toe. Doordat hij den klap afweerdi kreeg hij den slag op een zijner polsen. De indringer nam onmiddellijk daarop vlucht. Toen de oude man daarop uit zijn bed kwa: bleek hem, dat zijn kleeren, die op een stoi hadden gelegen, waren doorzocht en dat daa< uit een portemonnaie, inhoudende ongeveej dertig gulden, was ontvreemd. De indringer, die door het ontwaken va: den bestolene blijkbaar was gestoord, heef ook nog een poging gedaan om het houte: keetje in brand te steken. Een paar stukke; papier, alsmede een paar kleedingstukken, dij lagen te smeulen, werden door den bewone; j gebluscht. De politie tracht thans den dader van dezei brutalen overval op te sporen. MET ZIJN AUTO IN DE LEK GEREDEN! GOUDA, 7 Juni. Door onbekende oorzaall is de bode F. de Btuin, wonende te BergamH bacht, die 3 dagen in de week een besteldiens L Gouda - Stolwijk -'Bergambacht - Ameerstol iH Schoonhoven onderhoudt hedenochtend me<H zijn auto tusschen Bergambacht en Ammersto in de Lek gereden en verdronken. MAG LINDBERGH TOT KOLONEL BEVORDERD WORDEN? Tot de belooningen die men Lindbergh bij zijn terugkeer op Amerikaanschen bodem heefj toegedacht, behoort de bevordering tot ko-1 lonel bij den reserve-luchtdienst van het leger: I Generaal-Majoor Patrick, het hoofd van hej legervliegcorps, schijnt zich daartegen echter: te verzetten op grond van Lindbergh's jeugjr digen leeftijd. Hij acht 25 jaar te jong vaoi het colonelscommando in oorlogstijd. Minister® Daniels schijnt er echter anders over tc den ken en dus zal kapitain Lindbergh Zaterdaj wel kolonel Lindbergh worden. Ook tegen de toekenning van de special luchtvaartmedaille, gelijk die aan Byrd ver leend is voor zijn poolvlucht van verleden jaarj waren eerst bezwaren geopperd, en wel vaiï juridischen aard. Deze schijnen evenwel over wonnen te zijn. EEN ONTVOERING PER VLIEGTUIG. De vlieger Lojotte, een jonge man van 30| jaar, die naar de hand dong van Noreen Burke, een plaatselijke schoonheid van San Diegoj doch bij het meisje geen gehoor vond, heeft haar Zondag per vliegtuig ontvoerd. Voordien had Lojotte aan vrienden verklaard: „Als ik haar in mijn toestel krijg, moet ze met mij trouwen of ik laat ons samen te pletter vallen." Om het meisje te bewegen in het toestel tel stappen, had hij haar met een vriend, dr. Steen, uitgenoodigd tot een tochtje. Toen beiden gezeten waren, vroeg de vlieger Steen even uit te stappen en te kijken of de staart van zijn toestel vrij was. Toen Steen uitge stapt was, ging hij er met Noreen van door. Men vreest nu, dat het meisje inderdaad ge steld zal worden voor dé keus te trouwen met den man, dien zij niet wil, of te pletter te vallen. Andere vliegtuigen zijn er op uit om te trachten Lojotte en zijn vliegtuig op te sporen. DORSTIGE AMERIKANEN. En een welkome brug. Zondag hebben 10.000 auto's en ongeveer 50.000 menschen de nieuwe brug tusschen de Vereenigde Staten en Canada overschreden, die Buffalo in den staat New-York verbindt met Fort Erie in Ontario. De groote attractie voor de Amerikanen aan den overkant van de brug is het genot van een glas alcohol houdend vocht. Ontario, tot voor kort even droog als de Vereenigde Staten zelf, heeft juist bijtijds zijn drankverbod ingetrokken.

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1927 | | pagina 2