„Hotel-Restaurant SIMONS"
J. HENIGER - Kipstrast
LOGEEREN
PIET SIMONS zorgt voor U!
Pluimveeteelt.
Uw Haar
1
J I I Gemengd Nieuws.
ONZE EILANDEN VAN ZATERDAG 11 JUNI 1927.
ONZE E1L
op de boven vermelde wijze wordt wegge
smeten.
Wie meenen mocht, dat we te pessimis
tisch zien, herleze maar eens met welke
uitroepen De Telegraaf het bericht beoor
deelt, het blad, dat 2 jaar geleden zoo'n
reclame maakte, om de millioenen ter garan
tie van den fiaancieelen opzet, bijeen te
kragen. „Het Olympisch Voetbaltournooi in
gevaar", heet het boven bet bericht. En
verder lezen we nog: „Ziedaar het even
korte, als verontrustende bericht". Tenslotte:
„Intusschen is nog niet alles verloren. Met
goeden wil is er hopelijk nog wel iets te
bereiken".
Jawel, mogeljjk wel. Maar met die milli
oenen was op het oogenblik in het geteister
de gebied zeker iets te bereiken,dlleszelfs!
Het militair vertoon, gepaard aan de bij
zetting van het stoffelijk overschot van Gene
raal van Heutsze, zyn we een beetje ont
wend en daarom vond het misschien niet
overal evenveel instemming. Toch had deze
ijzervreter een uitvaart, zooals die hem
waardig was en die hem ook toekwam. De
meesten onzer hadden 20 jaar geleden ook
andere begrippen omtrent militaire noodzaak
en deze van Heutsz is in zijn tijd een groot
man geweest, vermoedelijk ook iemand, die
zich in de omstandigheden van toen zéér ver
dienstelijk gemaakt heeft. We mogen nog
zoo'n hekel hebben aan vuur, toch is een
groote boschbrand vaak het best te keeren
door een tegenvuur. Van Heutsz ook is ter
pacificatie van In dis vaak hard opgetreden,
maar hij slaagde tenslotte in korten tijd,
nadat zijn voorgangers in tal van lange jaren
gefaald hadden, het verzet niet konden smo
ren en daardoor steeds weer opnieuw men-
schenslachtingen deden ontstaan. Tenslotte
dus heeft het krachtig optreden vap v. Heutsz
veel bloed gespaard, inlandsch zoowel als
Nederlandsch bloed en toen de pacificatie
een feit was, heeft hij zich een goed be
stuurder getoond.
Laat, te laat z{jn de groote verdiensten
van v. Heutsz erkend; dóórdat we vreezen,
dat hij zich thans nog verzetten zou tegen
het eerherstel, als hij dat kon. Zijn wensch
was, dat zLjn stoffelijk overschot in vreem
den bodem zou blijven rusten, maar ten
slotte heeft de natie toch gemeend het on
recht aan hem te moeten goedmaken, zelfs
tegen zjjn verlangen in.
De in Amerika rijk geworden oud-inwoner
van Plodrop, die aan zijn geboortestreek
weer welvaart wilde brengen door ontginning
van het kolengebied aldaar, heeft tenslotte
in de resultaten der proefboringen blijkbaar
geen aanleiding kunnen vinden tot een con
cessie-aanvrage. Hij wilde zijn geboortestreek
wèl een dienst bewijzen, maar 't moest hem
geensjenten kosten en by voorkeur wilde
hy er wat aan verdienen, 'n Bewijs, dat deze
Vlodropper een echte Amerikaan gewor
den is.
En of 't voor Vlodrop wel zoo'n verlies
is, dat er geen mijnen komen
Buitenland.
Uit het buitenland komen vele berichten,
die op oorlogsspanning wijzen. In Warschau
schoot een Russisch student den Sovjet
gezant dood, wat de toch al gespannen
betrekkingen tusschen Polen en Rusland
verscherpte. De Russen doen zeer veront
waardigd, niettegenstaande ze binnen hun
grenzen toch eveneens zéér korte metten
maken met menschen die anders denken,
dan de huidige machthebbers. Nu Rusland
echter in de economische en financieele knijp
zit door bet verbreken der betrekkingen door
Engeland, zal Moskou zich wel een beetje
moeten matigen.
Tusschen Joego-Slavië en Albanië is er ook
al ruzie; aanleiding is de gevangenname in
Albanië van een aan het Servische gezant
schap verbonden tolk, verdacht van spion-
nage, maar inderdaad wilde Joego-Slavië
(Servié) door een conflict uit te lokken met
Albanië, Italië treffen, dat terwille van eigen
belangen, Albanië „beschermt", d. i. tot pro
tectoraat gemaakt heeft. De twee genoemde
landen betwisten elkaar de voordeelen van
een overheerschende positie in de nieuw
bakken Balkan-staat. Zal de kwestie door
den Volkenbond geregeld moeten (kunnen?)
worden
Ook tusschen Engeland en Egypte spant
het. Egypte wil zich vrjj maken van de
Engelsche „protectie", lees: overheersching
en als voorbereidende stap den post van
Sirdar, d.i. een Engelsche bevelhebber over
het Egyptische leger opheffen, maar Enge
land, dat zoo groote belangen heeft bp het
Suezkanaal, wil de controleerende positie,
die het zich verschaft heeft, niet prftsgeven.
Door de noodige bedreigingen zal Engeland
wel baas bljjven in dit conflict.
Daar hebben we tenslotte China. Van drie
zjjden wordt daar tegen de Noordelijken,
dus tegen, de troepen van Tsang-tso-lin, op
getrokken en deze krjjgen leelpe klappen,
't Eigenaardige is echter, dat die drie op
rukkende partijen de Noordelijken slechts
als gemeenschappelijke vijanden hebben,
doch daarnaast ook elkaar. Zoo gauw de
strijd tegen de Noordelijken dus beslist is,
krijgen ze het, dat staat vast, met elkaar
aan den stok. Prettig vooruitzicht voor de
z.g. burgerbevolking 1
kinderen, die niets van het voornemen wis
ten, de dollar-millionair Levine als nuttelooze
ballast in de machine. Ieder laat dktgene
gelden, wat voor hem het zwaarste weegt,
maar deze man had o.i. toch één van de
twee dingen moeten latenöf het vormen van
een gezin, öfhet springen in de machine.
Zijn-wrouw, die eerst van schrik in zwijm
viel, is nu natuurlijk héél trotsch op haar
„moedigen boy", nu die er heelhuids is af
gekomen I
INGEZONDEN MEDEDEELING
Speciaal HOEDEN en PETTEN
r.i.m T'r\i umioX
Let op deze lichtreclame
ROTTERDAM - - hoek Pannekoekstraat.
Sport- en Reispetten vanaf I 0f75
Lakenpetten, kleurhoudend vanaf f 2,50
Glêufhoeden, nieuwste kleuren v.af f 2,75
Stijve Hoeden vanaf f 2,95
Hooge Hoeden vanaf I 7,90
Chamberlin, de Amerikaan, is Lindbergh
gevolgd over de Oceaan en laat zich nu be-
fuiven door de Duitschers, nu Lindbergh het
Pransche enthousiasme heeft afgeroomd Op
het laatste moment, vóór het vertrek u.t
New-York, sprong tot schrik van vrouw en
DE FLAKKEESCHE BELANGEN.
Met het doel te geraken tot het stichten
van een vereeniging ter behartiging van de
belangen van Flakkee, is Vrijdag jl. een ver
gadering gehouden in Hotel Spee te Sommels
dijk, uitgeschreven door de vereeniging tot
Wegenverbetering op Goeree en Overflakkee.
Mede was, behalve voor de leden van boven
genoemde vereeniging, een uitnoodiging ge
stuurd aan alle auto- en motorhouders en
verdere belanghebbenden.
Ongeveer een honderd menschen waren
bijeen. De heer Van Paasschen, secretaris van
de bestaande vereeniging, opende deze ver
gadering, omdat in den loop der jaren het
bestuur onvolledig was geraakt. Spreker zeide
dat de vereeniging voor Wegenverbetering ge
sticht was naar aanleiding van een lezing door
een der hoofd-ingenieurs van den Prov. Water
staat in 1918. Dat statuten zijn gemaakt en
koninklijk goedgekeurd zijn. In den be
ginne heeft de vereeniging nog getracht iets
tot stand te brengen. Helaas hebben de plan
nen en verzoeken geen uitwerking gehad en
is door den loop der tijden het werk der ver
eeniging tot nihil gedaald. Thans echter, nu
de wegen ook bij de Prov. weer meer de aan
dacht hebben, was door het zittende bestuur
het plan geopperd thans opnieuw de werk
zaamheden aan te vangen. Gelijkertijd toen
deze besprekingen hadden plaats gehad in
ons bestuur hoorden wij van de bestaande
vereeniging genaamd: „Comité tot behartiging
van de Algemeene Flakkeesche Belangen", die
een ongeveer gelijkluidend programma hadden
als wij en ook plannen hadden gemaakt hun
horens weer eens omhoog te steken, nu de
wegen aller aandacht hebben, mede met het
oog op de wegenbelasting. Wijl onze vereeni
ging zich uitsluitend ten doel had gesteld de
verkeersaangelegenheden te behartigen, ging
de andere vereeniging in haar program verder
en verwerkte daarin alle belangen van Flak
kee. Zij voerden op hun programma, de wegen
verbetering, goedkooper vervoer per auto en
in persoon op de tram boot, het verkrijgen
van het streeknet, snelvervoer voor geheel
Flakkee op Rotterdam, betere postbestelling
voor buiten de kom der gemeenten wonenden,
enz. enz. Toen wij meer op de hoogte kwamen
van de werking van onze zustervereeniging
hebben beide besturen de hoofden, bijeen ge
stoken en zijn toen genaderd tot op heden,
vandaar dat ons bestuur zoo groot is, daar
ook de andere vereeniging zich onder ons heeft
geschaard. Eene krachtige vereeniging zal meer
uitwerking hebben dan twee kleinere ver-
eenigingen.
De heer Van Paasschen gaf daarna het
woord aan den voorzitter, den heer Den Hol
lander, van de vereeniging tot behartiging van
de algemeene belangen van Flakkee. Spreker
schetste het verloop tot de 6amenvoering,
zooals de eerste spreker dat deed. De meening
van het bestuur was sok, zooals van de andere,
dat eendrachtig samenwerken waarschijnlijk
meer resultaat zou hebben, dan elkaar gaan
beconcurreeren op eenzelfde terrein. Het is
hier toch al moeilijk werken, buiten wanneer
men in het centrum van het verkeer zit, daar
om te meer is het noodig een kern van men
schen te vinden op Flakkee die zich willen
geven, die belangen tot ons aller welzijn te
helpen behartigen er. bevorderen.
De Verëbniging tot wegenverbetering heeft
haar goedgekeurde statuten en achten de be
sturen nu noodig deze te wijzigen, het bestuur
zoodanig uit te breiden dat van elke gemeente
een lid zitting heeft, en dan terstond aan het
werk te gaan. Nu moeten we smeden terwijl
het ijzer warm is. Het wegenfonds heeft nu
de middelen, laten wij nu eendrachtig trachten,
ook onze wegen verbeterd te krijgen.
De heer Timmers vroeg, of de vereeniging
haar werk uitsluitend tot de hoofdwegen wil
bepalen en of ook de polderwegen, die soms
ook druk bereden worden door het gewone
verkeer, in het arbeidsveld der vereeniging
vallen?
De heer Den Hollander meende daarin thans
nog geen vaste lijn te kunnen aangeven, doch
wel is het doel, alle verkeersaangelegenheden
te doen behandelen.
Van Loon uit Oude Tonge meende, dat het
we moeten ook om het andere vervoer denken, te zetten en wendt U daarmee tot de hoogere
Daarna sprak de heer De Wilde uit Nieuwe colleges. Laat daarbij een eventueele onteige-
Tonge: ning geen stootblok zijn tot het vervallen van
Mijnheer de voorzitter: Daar straks sprak het geheele plan. Ik raad U allen aan: toont U
een der bestuursleden over betere snelverbin- billijk bij onteigening. Daarbij laat U tevens
ding met Rotterdam. Deze kwestie is ook zien dat de bewoners belang hebben bij de
meerdere malen het gesprek geweest op de totstandkoming van goede verbindingswegen,
vergadering van aandeelhouders van de Stooma Officieus kan ik wel mededeelen dat zeer ver
boot Mij. Middelharnis, na de overgave aan moedelijk de reconstructie geheel uit het we
de R.T.M. Bij die overgave is de- sneltramgenfonds betaald zal worden, zoodat dus geen
Dirksland—Rotterdam geconditioneerd, daar-| 10 meer bijgedragen behoeft te worden in
na is op die vergaderingen steeds de vraag ge- het in orde maken van den weg, zooals tot op
rezen, waarom kan die tram ook niet loopeni'--j-
van Ouddorp en Ooltgensplaat. Van de be
stuurstafel werd steeds de mededeeling ver
kondigd, dat een dergelijke lijn niet rendabel
zou zijn. Zou het geen aanbeveling verdienen,
zich te dien opzichte ook nog eens in verbinding
te stellen met den Raad van Beheer dier Mij.
Verder wordt er nu gesproken over toetreden
als lid, maar mag ik, alvorens op die vraag
al dan niet bevestigend te antwoorden eerst
de statuten hooren van de nieuwe vereeniging.
Gaarne zullen met mij toch vele mede-aan
wezigen weten waarvan ze lid worden.
Voorzitter zeide dat de lijn waarop deze
vereeniging gebaseerd zal worden toch reeds
voldoende is naar voren gebracht.
Burgemeester Sterk van Nieuwe Tonge meen
de ook dat eerst nieuwe statuten gemaakt
moeten worden of de oude zoodanig gewijzigd,
dat de nieuw te stichten vereeniging daarop
kan voortgaan. -
Voorzitter stelde voor, eerst het bestuur
te kiezen en dit de statuten te laten- wijzigen.
A. A. Mijs meende dat er toch leden gewor
ven dienen te worden en dat daarna eerst een
bestuur gekozen kan worden; dat voor alles
toch eerst een concept-statuten ter tafel dient
gebracht te worden.
J. Rooy uit Dirksland meende dat die sta
tuten geen onoverkomelijk bezwaar kunnen
zijn. Die kunnen toch niet even zoo veranderd
worden, daarover dient eerst wel eens gedacht
te worden. Maar wat hindert dat nu, wat er
precies omtrent haar werkkring in staat. Allen
die hier thans mede aanwezig zijn weten toch
waarom het thans gaat en wat de vereeniging
zich tot hoofddoel stelt. Daarom laten we
eerst zien wie lid is en worden wil.
Dit voorstel vond aan de bestuurstafel bijval.
Aan de hand van de presentielijst werden de
aanwezigen gevraagdWilt U lid worden, ja
of neen? Naar wij vernemen traden ruim 80
toe als lid. Daarna werd op voorstel van het
bestuur, het bestaande bestuur uitgebreid tot
17 leden. De vier oude bestuursleden van de
vereeniging voor wegen verbetering zullen zit
ting houden als consuls, terwijl verder uit
elke gemeente een lid zal zitting hebben.
Besloten werd door de leden van elke plaats
haar eigen vertegenwoordiger te laten kiezen,
hetwelk tot resultaat had dat gekozen werden
de heeren: J. Hameeteman Cz. Ouddorp; P.
van den Berg, Goedereede; M. Jansen, Stellen
dam (was alleen tegenwoordig); J. A. van Nieu
wenhuyze, Melissant; C. Zoeteman, Dirksland;
A. A. Mijs, Sommelsdijk; J. van Weel, Her-
kingen (was alleen tegenwoordig); L. J. den
Hollander, Middelharnis; R. Sterk, Nieuwe
Tonge; G. C. van Schouwen, Oude Tonge;
J, A. van Nieuwenhuyze, Ooltgensplaat; J.
Joppe, Stad aan 't Haringvliet en J. P. Mast
te Den Bommel.
Verder werd besloten dat het bestuur een
concept-statuten zou maken om een volgende
vergadering daarmede ter tafel te komen.
De heer C. Warnaer, het Statenlid, had mede
nog enkele mededeelingen. Het verheugde hem,
dat thans is opgericht een krachtige vereeni
ging die zich ten doel stelt de belangen van
Flakkee te behartigen. Hij sprak: „het ver
heugt me te meer daar ik daarin een orgaan
INGEZONDEN MEDEDEELING.
IM.V. Douwe Egberts
we tgberrs-
TabaKsfabriekeri.
hoop te vinden, waarmede ik te raad en ter
daad kan gaan, teneinde eventueele aange
legenheden in de Staten te kunnen bepleiten.
Het doet me ook genoegen over de wegen iets
te kunnen mededeelen dat een ieder bevredigen
zal. Ik zeg bij voorbaat, het is niet officieel
doch absoluut officieus wat ik hierover te
zeggen heb.
feit, dat in het Oosten van ons eiland
de wegen beter zijn dan in het Westen valt
niet te betwisten. Daar heeft men zich meer
offers getroost voor een goeden weg dan in
Westelijk Flakkee. Ook de proyincie heeft
daar meer weg in beheer en onderhoud dan
in Westelijk Flakkee. Men ziet dus waar men
de koe bij de horens pakt, komt het begin.
Daarom te meer verheugt me het stichten
van deze vereeniging. Het wegenfonds, dat
nu gevormd is door de wegenbelasting, (of die
geheel billijk is, de voor- en nadeelen, bezwaren
en goede dingen uit die wet voortvloeiend,
daarover zal ik het niet hebben) moet jaarlijks
worden verwerkt. Thans is de vraag: hoe
moeten wij hier in flakkee tegenover dat fonds
staan. Het lijkt mij het beste steeds met de
westelijke corporaties, die wegen in onderhoud
hebben, in verbinding te staan, te confereeren
en stelt U dan na die besprekingen in verbin
ding mei Ged. Staten. 10 jaar geleden is men
in het Oosten van ons eiland op een dergelijke
manier begonnen en thans is men daar zoover
bestuur zich niet te veel aan de belangen van j dat men aanmerkelijk beter wegen heeft dan
den automobilist alleen mag geven. op het overige gedeelte van ons eiland. Thans
De voorzitter was dit met Van Loon eens, is het werk dezer vereeniging: de plannen op
heaen gebruikelijk was. Verder zal wel een
bijdrage geheven worden van 60 der onder
houdskosten, die per K.M. 600,zullen
bedragen. Wanneer we nu eens goed nagaan,
wat ons thans de wegen kosten dan zullen wé
moeten erkennen dat die onderhoudsprijs niet
abnormaal hoog doch slechts een gewoon tarief
is. Thans zullen onze wegen vast niet minder
kosten. Gezien deze twee belangrijke factoren,
die kunnen medewerken tot het totstandkomen
van complexen goede wegen, zou ik U aanra
den: zorgt dat ge d'r bijkomt. Ook in de Staten
zijn de wegen van Flakkee niet in den hoek
geraakt.
De heer Van Nieuwenhuyzen sprak nog
over de verkeersinspectie. Spreker was meer
dere malen bij den commandant der Rijks-
veldwacht geweest om te geraken tot een
verkeersinspectie voor Flakkee. Deze inspectie
zou als volgt kunnen werken, indien slechts
een goed percentage der autobezitters wilde
medewerken. Twee maal per week gaat een
agent in burger gekleed een toer door het
eiland maken en wijst ieder terecht, die niet
behoorlijk uitwijkt, of verkeerd uitwijkt of
het verkeer stremt, hetzij voetganger, wiel
rijder, motor- of autorijder. Worden die be
velen niet opgevolgd, dan volgt verbJiseering.
Hiermede zullen we een goeden stap in de
richting komen, want vele ongelukken ge
schieden door onwetendheid met het verkeer,
ook vele door opzet. Dit dient vermeden te
worden en zij, die den weg onveilig maken,
op welke wijze ook, dienen na voorlichting te
hebben ontvangen ook vervolgd te kunnen
worden. Nu is alleen de groote moeilijkheid:
wie stelt zich beschikbaar om gedurende een
dag per jaar met dien verkeersagent te rijden.
Honderd hebben wij er noodig, dan kan dat
instituut in het leven worden geroepen. Geeft
U daarom alsnog op, Hoe gauwer we kunnen
beginnen, des te spoediger komt een einde
aan vele kleine gevaren op den weg.
De heer A. A. Mijs vroeg of de aanwezige
heeren wel weten hoe de wegen door de pro
vincie worden behandeld. Hier wordt thans te
Middelharnis langs den havendijk een werk
uitgevoerd. Heeren, ik raad U aan, ga daar
eens zien, dan kunt U zich overtuigen wat het
zeggen wil provinciale wegen te hebben. Door
de provincie worden ze afdoende geconstru
eerd en daarbij komt ons dan het onderhoud
niet duurder. Laten we ook niet bang zijn iets
van onze rechten kwijt te zijn, als we wegen
aan de provincie overdoen, want er blijft te
allen tijde voldoende recht aan Uwe zijde en
dan doen wij een goeden koop als we onze
wegen aan de provincie overgeven.
De voorzitter dankte daarna de sprekers en
de opgekomen belangstellenden
Wordt lid van deze vereeniging. de contri
butie bedraagt f 2,50. Hoe meer leden, des te
meer kracht. Het geldt hier de behartiging
van Uw eigen belangen.
INGEZONDEN MEDEDEELING.
F
INGEZONDEN MEDEDEELING.
en het gebruiken van een middagmaal
is een kwestie van vertrouwen.
DOE ZULKS IN HET HUIS WAAR
UW VOOROUDERS DIT DEDEN.
BOERENVISMARKT 12, bij de Groote Kerk
te ROTTERDAM.
Vragendeze rubriek betreffende, kun
nen door onze abonné's gezonden worden
aan „De CombinatieWestersingel 27a,
Botterdam. Postzegel van 10 ct. insluiten.
BROEDEN MET DE MACHINE.
Het machinaal-broeden is betrekkelijk
nieuw en beteekende een 20 jaar geleden
b.v. nog niet veel, maar wie meenen mocht,
dat het kunstmatig broeden in het algemeen
pas van den jongsten tjjd is, vergist zich
sterk. Egyptenaren en Chineezen ztfn er reeds
duizenden jaren mee vertrouwd en lang voor
de christelijke jaartelling bereikten eerstge-
noemden met hun geheimzinnige broedovens
resultaten, die door onze meest geperfectio
neerde machines van tegenwoordig nauwe
lijks geevenaard worden.
We hebben eerder reeds uiteengezet, waar
om het machinale broeden in vele gevallen
voorkeur verdient en voor houders van groote
pluimveestapels zelfs noodzakelijk is. Opge
merkt z(j nog, dat men broedmachines van
allerlei capaciteit bekomen kan, kleine toe
stellen om er 20—25 eieren in te leggen en
groote centrales, waarin vele duizenden kui
kens tegelijk gekweekt kunnen worden.
Het kan onze bedoeling natuurlijk niet
vergezelt dan ook als regel de geleverde
machine, maar naast groote nauwgezetheid
in de opvolging der gegeven wenken, is het
vooral de practijk en het gebruik van een
beproefd merk, dat ons resultaten zal geven.
Omtrent die resultaten mogen de verwach
tingen trouwens niet te boog gespannen zyn.
Wél wordt in vele advertenties een uitkomst
van 9') 100 gegarandeerd, en wèl kan
men bij uitzondering zoo'n resultaat benade
ren, maar aannemende, dat de machine goed
is, de behandeling volkomen in orde en de
eieren normaal bevrucht zijn, zal men, ge
rekend over een heel seizoen, niet meer dan
50 aan kuikens van de ingelegde eieren
bekomen. Met het broeden onder de kip gaat
het trouwens niet anders Men moge al eens
boffen'" en van 18 eieren 13 kuikens trekken,
- wie op die manier véél eieren uifc last
broeden, moet tenslotte met een gemiddelde
uitkomst van 50 tevreden zijn.
Er zijn feitelijk twee groote systemen van
machinaal broedenhet heete lucht- en het
heete watersysteem; beide methoden zyn
goed, als het fabrikaat maar goed is Als
warmtebron wordt petroleum, gas, electri-
oiteit en voor de groote broeacentrales
steenkool gebruikt. Voor kleine machines
een normaal type is dat voor 150 eieren
prefereeren we petroleum verwarming, want
electrische apparaten geven vaak storingen
en gas ontwikkelt schadelyke dampen Een
kelder is wel de meest geschikte broedplaats,
omdat de temperetuur er vrij gelijkmatig
is; er moet behoorlijk geventileerd kunnen
worden.
Vóór de eieren in de machine worden ge
legd, moet deze eerst op temperatuur zijn
gebracht, waarmee vaak een paar dagen zyn
gemoeid. De temperatuur is juist, wanneer
de thermometer in de machine met de kwik-
bol ter hoogte van de bovenzijde der eieren,
894 h 39| graad Celsius aanwijst. Als deze
warmte tenminste 24 uur constant gehand
haafd is kunnen worden met behulp van
den regulateur dan kunnen de eieren
worden ingelegd. Voor de keuze en behan
deling dier eieren gelden dezelfde voorschrif
ten, als door ons bij het artikel over het
natuurlijk broeden aangegeven. Ze mogen
niet te veel in ouderdom en grootte ver
schillen en worden vooraf gedoopt in een
5 procents creoline-oplossing. De temperatuur
in de machine loopt na den inleg der eieren
natuurlijk sterk terug, maar na een halven
dag heeft ze de vereischte hoogte weer be
reikt. De eerste twee dagen blyft de machine
gesloten en worden de eieren ook niet ge
keerd. Van den derden dag af wordt twee-
maal per dag gekoeld en gekeerd.
Men haalt de eierenlade daartoe in de
machine, die weer snel gesloten wordt; de
lade wordt op een tafel geplaatst, waarop
een kleedje of zak ligt. Het keeren der eieren
geschiedt door deze met bevochtigde vin
gers zeer .goed is daarvoor een 5 procents-
creolineoplossing te gebruiken een hal
ven slag om hun lengte-as te draaien. In
dien men de eieren tevoren met een kruisje
aan de eene en streepje aan de tegenover
gestelde z^de gemerkt heeft, zal men geen
abuizen maken. Hebben b.v. eerst alle kruis
jes boven gelegen, dan dienen na het keeren
slechts de streepjes zichtbaar te zijn. Het
keeren is zeer noodzakelijk, anders gaat de
kiem vastzitten aan de schaal. De tijdvoor
het koelen iaat zich de eerste 8 10 dagen
bepalen door den tijd, benoodigd voor het
keeren (5 k 10 minuten); daarna geleidelijk
langer koelen tot circa een half uur. Na den
19en dag wordt niet meer gekoeld, noch.
gekeerd.
Op den 7en en 14en dag worden onbe
vruchte eieren en die, waarin de kiem is
afgestorven uitgeschouwd en verwijderd op
de reeds eerder aangegeven wijze. In elke
machine bevindt zich een ventilatie-appa-
raat. In de eerste helft van het broedproces
wordt niet of weinig geventileerd, maar van
af den 14en dag in steeds ruimer mate.
De lucht in de machine moet in de juiste
mate vochthoudend zijn en dus, ook de lucht
in het broedlokaal. Op warme, droge dagen,
besprenkele men den grond. Het bezit van
een hygrometer is een goed hulpmiddel ter
controle. In de eerste helft van het broed
proces moet het vochtgehalte in de machine
circa 60 zijn, daarna 50 maar na den
18en dag weer zoo hoog mogelijk.
Is de machine bij den aanvang van het
broeden op de juiste warmtegraad ingesteld,
dan móeten we niet meer aan genoemd in
strument morrelen; de aangebroede eieren
zullen met den dag meer warmte gaan uit
stralen, maar dan gaan we het omhoog loo
pen der temperatuur niet tegen met den
regulateur, doch door het lager stellen van
de lamppit.
Zoodra de eieren zijn aangepikt, mag men
de warmte een halven graad doen stijgen.
De machine wordt dan niet eerder meer ge
opend, dan wanneer alle uitgekomen kui
kens goed zijn opgedroogd. Uitpeilen van
f flj0ige men ze met een 10 procent creoline-
)ssing en laat men ze een paar dagen
jüchten.
Hiermee hebben we eenige algemeene
wenken gegeven, die voor alle machines
gelden. Te raden is, dat de pas-beginnende
zich laat voorlichten door iemand die reeds,
ervaring op het gebied van macbinaal-broe-
den heeft.
Vragenbtts.
C. D. heeft zes kippen, die slecht leggen.
Voedering: 's morgens per kip een eetlepel
ochtendvoer, om 12 uur gemengd voer en
daarna brood, rijst en tafelafval.
Antw. De gegevens zijn te onvolledig.
Welke ruimte kunnen ze beloopen? Van
welk ras en van welken stam zijn ze? Hoe
oud zyn de dieren? De voedermethode is
in ieder geval minder goed. Meng het graan-
voer zelf, uit gelijke deelen gerst, tarwe en
haver, géén mais. U geeft het graanvoer
veel te vroeg; in den middag mogen ze
daarvan wel een beetje hebben, maar haar
eigenlijke portie krijgen ze pas 's avonds,
vlak voor ze' op roest gaan. Brood en tafel-
afval maakt de dieren vet. Legkippen geve
men per dag en per stuk circa 50 gram
goed meel voer en 70 gram graanvoer. In
den middag zooveel groenvoer als ze lusten
en verder niets.
Andere vragen per brief en kaart beant
woord.
INGEZONDEN MEDEDEELING.
wordt gezond en sterk
het krijgt mooier glans
het wordt vrij van roos
het blijft beter zitten
indien gij het des morgens
inwrijft met een weinig Parol
't voldoet iedereen
Muziek-uitvoering in een plattelands
gemeente, waar het kunstgenot nog
niet heel ver is doorgedrongen.
In de tent een flink gezelschap,
Blazers van het eerste soort,
Die door velen uit den omtrek
Gaarne worden aangehoord.
'n Leger luisteraars in soorten
Staan er om de tent geschaard.
Dan nog is er de politie,
Die (men zegt) de rust bewaart.
Keurig klinken er de tonen,
Zuiver, rythmisch, in de maat.
En de directeur kijkt glunder,
Blyde, dat het netjes gaat.
Gichelende ouwe-meiden,
Luid gejubel van de jeugd...
Bij de tent staat de politie
Als symbool van eer en deugd.
Motorfietsen, auto's, wagens
Ryden steeds maar af en aan.
Op het klankbord aer gemeente
Staat men luid de maat te slaan.
IJsco-wagens en café-tjes
Maken weer een j
Pijn voor den muziekliefhebber
Die daar dan genieten mag!?
J. N.
1) Zie Plaatselijk Nieuws Sommelsdijk.
DE LANDBOUW-ONDERLINGE.
De maandolyksche groei van de L.-O. en
de T.-O.
Op 1 Mei 1927 trad per Provincie het
hieronder vermelde aantal landbouwers als
lid van de Landbouw-Onderlinge toe:
Provincie.
Groningen
Friesland
Drenthe
Overysel
Gelderland
Utrecht
Noord-Holland
Zuid-Holland
Zeeland
Noord-Brabant
Aantal leden.
6
34
15
4
8
7
11
24
17
4
Loon.
3.359.
22.403.
5.918.
2.840.
3.391.
4 012.
8.412.
31.973.
16.963.
10.192.
Totaal 130 108.963.
Per 1 Mei 1927 traden als lid der T.O,
toe 35 werkgevers, uitbetalende aan loon
37.128. Sedert 1 November 1926 vermeer
derde het aantal leden bij de:
Landbouw Onderlinge met 763.
Uitbetalende 801.179 loon.
Tuinbouw Onderlinge met 245.
Uitbetalende 337.168 loon.
De secretaris
van de P.O.C. Overflakkee
A. W. KEIJZER.
Herkingen, 4 Juni 1927.
zijn een uiteenzetting te geven der behan
deling eener broedmachine, omdat deze voor kuikens en andere kunstgrepen'zijn abso-
de onderscheidene systemen en tallooze mer- luut uit den booze.
ken verschillend is; een gebruiksaanwijzing' Alvorens de machine weer te gebruiken
m
AUTO OVER DEN KOP GESLAGEN.
BEEMSTER, 6 Juni. Gisteravond om
streeks halftwaalf heeft in den Beemster een
ernstig auto-ongeval plaats gehad. Een auto,
waarin gezeten waren een heer uit Amsterdam
met zijn echtgenoote en kind, bevond zich
op weg van Warmenhuizen naar Beemster.
°P een gegeven oogenblik reed de auto, ver
moedelijk ten gevolge van een defect aan de
stuurinrichting, den weg af, tegen een boom
op, waardoor de wagen over den kop sloeg en
2.. sl?ot geraakte. De eigenaar, die zelf
5t«urde, kwam er onder terecht en kwam door
verstikking om het leven. Zijn echtgenoote
kind werden uit den auto geslingerd, do
bekwamen geen noemenswaardig letsel.
DOOR EEN SNELTREIN VERMORZEL!
VEENENDAAL, 7 Juni. De koopman
Brokke alhier, die gisternamiddag ongev<
halfvijf met zijn fie+s langs de spoorbaan re<
werd bij het oversteken der Griftbrug kort
de halte Heuvelschesteeg door een sneltn
gegrepen en vermorzeld.
WINDHOOS TE ABBEKERK.
Zaterdagmiddag tusschen één uur en hJ
twee was te Abbekerk een krachtige win
waar te nemen, gevolgd door een doodsci
stilte. Bij het perceel van D. Snel werd een
met glas, die tamelijk zwaar was, opgenomi
en het bouwland ingeslingerd, over een broe
kast heen, waarvan een 30 ruiten werdJ
vernield. Van een in de buurt staand schuurt
werden de deuren afgerukt. Een slootje wei
leeg gezogen. Op bouwerijen in de buurt lage
de aardappelen vlak tegen den grond. J
INBRAAK MET GEWELDPLEGING.
Een oude man in zijn bedstede overvallei
Na den diefstal poging tot brandstichting.
In den nacht van Zaterdag op Zondag heef
vertelt het Volk, in den Grooten IJpoIder ed
brutale inbraak met geweldpleging plaats gl
had.
In een houten keetje, midden in den polde
een eind voorbij het Tuindorp Oostzaan, woor
geheel alleen een 71-jarige landarbeider, di
door het houden van kippen in zijn onderhol
voorziet.
Omstreeks drie uur in den nacht werd
oude man die in een bedstede sliep, door een;
gestommel wakker en toen bleek hem, dat
deuren van zijn slaapkamer gesloten warei
doordat er een kast voor was geplaatst.
Met alle kracut waarover de grijsaard bi
schikte, duwde hij de deuren open, maar o|
hetzelfde oogenblik bracht een hem onbekenjl
persoon hem waarschijnlijk met een stuk hoi—1
een slag toe. Doordat hij den klap afweerdi
kreeg hij den slag op een zijner polsen.
De indringer nam onmiddellijk daarop
vlucht.
Toen de oude man daarop uit zijn bed kwa:
bleek hem, dat zijn kleeren, die op een stoi
hadden gelegen, waren doorzocht en dat daa<
uit een portemonnaie, inhoudende ongeveej
dertig gulden, was ontvreemd.
De indringer, die door het ontwaken va:
den bestolene blijkbaar was gestoord, heef
ook nog een poging gedaan om het houte:
keetje in brand te steken. Een paar stukke;
papier, alsmede een paar kleedingstukken, dij
lagen te smeulen, werden door den bewone; j
gebluscht.
De politie tracht thans den dader van dezei
brutalen overval op te sporen.
MET ZIJN AUTO IN DE LEK GEREDEN!
GOUDA, 7 Juni. Door onbekende oorzaall
is de bode F. de Btuin, wonende te BergamH
bacht, die 3 dagen in de week een besteldiens L
Gouda - Stolwijk -'Bergambacht - Ameerstol iH
Schoonhoven onderhoudt hedenochtend me<H
zijn auto tusschen Bergambacht en Ammersto
in de Lek gereden en verdronken.
MAG LINDBERGH TOT KOLONEL
BEVORDERD WORDEN?
Tot de belooningen die men Lindbergh bij
zijn terugkeer op Amerikaanschen bodem heefj
toegedacht, behoort de bevordering tot ko-1
lonel bij den reserve-luchtdienst van het leger: I
Generaal-Majoor Patrick, het hoofd van hej
legervliegcorps, schijnt zich daartegen echter:
te verzetten op grond van Lindbergh's jeugjr
digen leeftijd. Hij acht 25 jaar te jong vaoi
het colonelscommando in oorlogstijd. Minister®
Daniels schijnt er echter anders over tc den
ken en dus zal kapitain Lindbergh Zaterdaj
wel kolonel Lindbergh worden.
Ook tegen de toekenning van de special
luchtvaartmedaille, gelijk die aan Byrd ver
leend is voor zijn poolvlucht van verleden jaarj
waren eerst bezwaren geopperd, en wel vaiï
juridischen aard. Deze schijnen evenwel over
wonnen te zijn.
EEN ONTVOERING PER VLIEGTUIG.
De vlieger Lojotte, een jonge man van 30|
jaar, die naar de hand dong van Noreen Burke,
een plaatselijke schoonheid van San Diegoj
doch bij het meisje geen gehoor vond, heeft
haar Zondag per vliegtuig ontvoerd. Voordien
had Lojotte aan vrienden verklaard: „Als ik
haar in mijn toestel krijg, moet ze met mij
trouwen of ik laat ons samen te pletter vallen."
Om het meisje te bewegen in het toestel tel
stappen, had hij haar met een vriend, dr.
Steen, uitgenoodigd tot een tochtje. Toen
beiden gezeten waren, vroeg de vlieger Steen
even uit te stappen en te kijken of de staart
van zijn toestel vrij was. Toen Steen uitge
stapt was, ging hij er met Noreen van door.
Men vreest nu, dat het meisje inderdaad ge
steld zal worden voor dé keus te trouwen met
den man, dien zij niet wil, of te pletter te
vallen.
Andere vliegtuigen zijn er op uit om te
trachten Lojotte en zijn vliegtuig op te sporen.
DORSTIGE AMERIKANEN.
En een welkome brug.
Zondag hebben 10.000 auto's en ongeveer
50.000 menschen de nieuwe brug tusschen de
Vereenigde Staten en Canada overschreden,
die Buffalo in den staat New-York verbindt
met Fort Erie in Ontario. De groote attractie
voor de Amerikanen aan den overkant van
de brug is het genot van een glas alcohol
houdend vocht. Ontario, tot voor kort even
droog als de Vereenigde Staten zelf, heeft
juist bijtijds zijn drankverbod ingetrokken.