ERKING w. HEIMBURG DOKTER DANNZ EN ZIJN VROUW. vs nwrifWl^- Dit blad verschijnt iederen Woensdag- en Zaterdagmorgen. Het wordt uitgegeven door de N.V. Uitgeversmaatschappij „Onze Eilanden", Tel. int. No. 15 Voorstraat Middelharnis. ILL iandkouweninDUSTM11 9E JAARGANG. - N°. 51 PGEriOMEirS HE.T Ingezonden Mededeeling, e. d. is natuurlek een andere regeling getrof fen) een bydrage voor dit doel betaalt. In de meeste landen is het kust-redding- wezen aan het particuliere initiatief over gelaten. Alleen Denemarken en Belgie hebben daarvan een staatszaak gemaakt met aan kleve van dien, als een veel duurdere exploi tatie enz. De Koningin Wilhelmina heeft een kleine 40.000 gekost. Ook ten deze heeft het particuliere initiatief zich krachtig laten gel den. Deze som is n.l. bijeengebracht door stadgenooten en instellingen hier ter stede benevens een paar industrieelen in het Oosten van het land, alles tezamen slechts 16 per sonen e.a. De nieuwe reddingboot mocht gisteren haar eersten drenkeling oppikken in den vorm van een reddingsboei die overboord was gegaan, en nadat het anker beproefd was, werd te Hoek van Holland aangelegd vóór het gebouw van het loodswezen, waar van de waschgelegenheden de opvarenden in staat stelden zich te ontdoen van de pre senten uit het puffende schoorsteentje, dat ons stiekum in de roeterige olie had gezet. Vandaar ging het gezelschap in auto's naar de residentie, die in feesttooi was en vol feestgangers, en waar wij in het restau rant Royal de gasten waren van den voor zitter der Maatschappij. De heer S w e e r t s opende de tafel met een dronk op prinses Juliana, en na de Gateau Juliana heeft hy dank gebracht aan de bovenbedoelde 16 personen enz. aan prof. Vossnack, dat deze zijn kunde in dienst van het reddingswezen had willen stellen, aan den burgemeester van Stellendam voor het j op zich nemen van het beheer van de boot, i en aan den heer De Jong, die zijn beste j krachten aan den bouw van het schip heeft besteed. De Maatschappij,zoo zeide hij verder, werkt eigenlijk in stilte; Rotterdam merkt er wei nig van. Eenige goede vrienden geven geld. Elk schip dat binnenkomt brengt ons het geen wij noodig hebben en als de menschen die dat doen in gevaar verkeeren, dan is het de plicht der Maatschappij te hebben gezorgd, dat de kustbewoners het beste materiaal hebben ter redding van hen die in nood verkeeren. Met een beroep op allen, die dit doel welgezind zijn, stelde hij een dronk in op het welzijn der Maatschappij. Prof. Vossnack zeide, zeer gaarne de plannen voor deze boot te hebben gemaakt. Hy wilde graag de Maatschappij helpen bij haar mooie taak en bovendien is zulk een boot technisch-wetenschappelijk interessant. De zeewaardigheid, de sterkte en de veilig heid moeten eerste klas zijn en het is niet INGEZONDEN MEDEDEELING. Zuid-üollandsclie Maatschappij tot redding van Schipbreukelingen. Een nieuwe motorreddingloot voor Stellendam naar het ontwerp van prof. Vossnack. Aan de vlonders-van de Koninklijke roei en zeilvereeniging De Maas te Rotterdam lag zij Zaterdagochtend te wachten voor haar proefvaart, de nieuwe dubbelschroef-motor- reddingboot van de Zuid-Hollandsche Maat schappij tot redding van schipbreukelingen, waar zij met haar versche, frissche roode, witte en blauwe kleuren een vroolijke noot temeer vormde in het levendige koor der ter eere van de Prinses wapperende fleurige vlaggetjes en dundoeken der gepavoiseerde jachten en zeilers en wit-blinkende scheep- kens. Te wachten tot de directeuren van de Maatschappy en anderen aan boord zouden zijn en de Kromhoutmotoren en de schroeven haar het haventje uit naar den Hoek zouden stuwen om dan later op haar standplaats Stellendam op Goeree te waken en zoo noodig te strijden tegen de elementen, als die daar buiten het zeegat een varensman te pakken mochten hebben gekrepen of aan den grond zouden hebben gezet op de banken, en om zoo mogelijk het getal der door de booten der Maatschappij geredden te doen groeien. By schipper de Jager aan boord kwamen dan de heeren A. A. baron Sweerts de Lan- das Wyborgh, voorzitter van de directeuren J. Rypperda Wierdsma, vice-voorzitter; (1. D. Julius, secretaris; Jan Leis, A. C. Mees, A. J. M. Goudriaan, mr. R. D. Rust (de heer Bern. Ruys was verhinderd) en verder prof. E Vossnack uit Delft, die de boot ontworpen heeft; de heeren de Jong van de Scheeps werf en Machinefabriek\A. de Jong te Vlaar- dingen, waar ze gebouwd is; J. A.Charbon, burgemeester van Stellendam; W. Gordon en J. van Rees, inspecteurs van de Maat schappij. En nadat de motoren zich warm genoeg voor de zaak hadden gemaakt, liep de Koningin Wilhelmina het haventje uit, de rivier op, langs de Amerikaansche oorlogs schepen op weg naar Rotterdam aan Zee. Op dien bekenden weg was ditmaal niet alledaagsch het vrooly ke zonbelichte kleuren spel van de vlaggen, dan hier dan daar, zoo als ze overal"in den lande de 18-jarige Prinses huldigden; en bovendien de breede en hooge romp in het groote dok van Wilton, van wat het grootste en modernste schip der Holland-Amerikaiyn, van de Nederlandsche j passagiersvloot, de Statendam zal worden.1 Afgezien dan van deze geenszins onbe langrijke omstandigheid, dat de Koningin "Wilhelmina bij de meting 8.66 mijl bleek te loopen, waarmee zij meer dan voldeed aan de eischen, 8 5 myi te halen. Vóór wy dus weer voet aan wal zetten, is er gelegenheid, iets te vertellen van deze modernste, onzinkbare reddingboot. De Koningin Wilhelmina is een kloeke boot, met een lengte over alles van 17.5 meter. De lengte tusschen de stevens in de lastiy'n is 16.5 meter, de breedte op de span ten 3.85jpeter, de holte in de zydel.95M. Zij is veirvaardigd van vloeiijzer, met twee geheel waterdicht gescheiden en achter elkaar gelegen motorkamers, twee in tunnels wer kende en daardoor dus beschermde schroeven (het zelfrichtende systeem van de reddipg- booten aan den Hoek is alweer verlaten) eü met een waterdichten dubbelen bodem en VLUGKOKEND HAVERMOUT voordeelig in het gebruik. zoo gemakkelijk dit alles te bereiken by een beperkt deplacement. Hij dankte de inspec teurs der Maatschappy, die het detailwerk hebben gedaan, en den bouwmeester voor de zeer goede uitvoering van het schip, dat zeker voldoen zal. De heer de Jong dankte de directeuren voor het in hem gestelde vertrouwen. Hij hoopte, dat de boot haar schoone taak naar behooren zal vervullen. Voorts dankte hy prof. Vossnack, de inspecteurs en de Krom hout motorenfabriek voor de verleende mede werking. Het bestuur van de Maatschappy wenschte hy met deze aanwinst hartelijk ge luk. De heer C h a r b o n gaf de verzekering, dat de Maatschappij steeds op hem kan rekenen en dat de bemanning trotscherop is, de Maatschappij te kunnen dienen en dat de boot den naam Koningin Wilhelmina draagt. De heer Wierdsma zeide uit aller naam den gastheer dank, ook voor de prachtige organisatie van het slot van dezen dag. Voor het mooie weer was natuurlyk de heer Julius verantwoordeiyk. Wij waren met muziek ontvangen. Wij hadden de Koningin-Moeder zien uitrijden en de Koningin, den Prins en de Prinses langs zien komen. Spr. wenschte den voorzitter, die zich daarvoor veel moeite i had gegeven, hartelijk geluk met de aanwinst j van de nieuwe boot en zeide dat het bestuur alle vertrouwen heeft, dat zy aan de ver wachtingen zal voldoen. En tusschen deze meer offlcieele woorden, waarmede de Koningin Wilhelmina na haar proeftocht in de geschiedenis der Zuid-Hol landsche Maatschappij werd binnengeloodst, werden de bekende uitvoerige hors d'oeuvre en de overige spijzen gekruid door de leer zame ervaring van hen die met het water, de kust en de elementen vertrouwd zijn, gekruid door de kosteiyk-origineele spranke ling der herinneringen van den ouden heer, uit wiens immer jeugdig brein de humor speelt als de golven rond de wrakken waar van hy vertellen kan, zoowel als van het dambord waaraan hy drie dooden heeft zien zitten, en acht duizend zes honderd vijf en negentig maal denzelfden makker bestreed, afgezien van het feit, dat hij eens een kievitsei inplaats van een steen heeft geblazen. Zoo hoorden wij van anderen nog eens van het Spaansche schip waaruit de wilde baren voor vier ton gouds aan kostelijke Spaansche port op de kust van Goeree wierpen en hoe de strandjutters in vroeger dagen lichtjes hechtten aan de staarten der koeien om de schepen te misleiden en te doen stranden, en dat zy den dominee dwongen, te bidden dat er eindelijk weer eens een schip zou stranden op hun kust. Die dan in het nauw gedreven, er een mouw aan paste door te bidden, dat als er een schip moest stranden, het dan bij hen zou gebeuren. Zoo leerden wfj, van de meest bevoegde zijde, dat de maan niet den minsten invloed heeft op de weersgesteldheid, zoodat ons de De ouderwetsche waschdag be hoort thans gelukkig tot het ver leden, met al het moeilijke zware werk aan de waschkuip! Laat Rinso, het moderne zeep poeder U helpen. Het heerlijk vette sop weekt al het vuil los. Koop nog heden een pak! De Lever's Zeep Mij., Vlaardingen. Een product der Sunlight Zeep Fabrieken dreven. Het ankergerei bestaat uit twee dreg gen met vier armen, elk 80 K.G. zwaar. Er is een zoeklicht en boven het midden van de boot is een springnet gespannen, waarin schipbreukelingen opgevangen kunnen wor den. Zooals gezegd is de Koningin Wilhelmina bij de Jong te Vlaardingen vervaardigd naar het ontwerp en onder toezicht van prof. Vossnack. Schipper is W. de Jager. Er zijn vier matrozen en de machinist I. de Rijcke. Alleen de laatste is in uitsluitenden en voort- durenden dienst der Maatschappij. Te Stellen dam zal de boot, die 32 personen onder dek kan bergen, onder de plaatselijke directie staan van den burgemeester. De Zuid-Hollandsche Maatschappij is zooals men weet, o.m. te Hoek van Holland uit stekend uitgerust met twee stoomreddings- booten. Het volgende zeegat is dat van Goe ree, waar het Haringvliet in zee uitloopt. Daarvoor had zij tot nu toe slechts een zeil- reddingboot, die een beetje oud werd. Met de krachtige motorreddingboot, die er nu voor in de plaats komt, zal men ook den binnenkant der Maasvlakte kunnen beheer- schen, de Hinder en de Ooster, twee van de drie opeenvolgende banken (de derde is de Banjaard) daar aan de kust. Te dezer gelegenheid moge er nog eens speciaal op gewezen worden, dat de Zuid- Hollandsche Maatschappy tot redding van drenkelingen, die in den loop der jaren hon derden schipbreukelingen van een wissen dood heeft gered, slechts 10,000 rijkssub sidie geniet en overigens geheel uit vrijwillige by dragen en legaten in stand wordt gehou den, met dien verstande, dat haar inkomsten de laatste jaren veel zyn verbeterd, dank zij de uitstekende regeling, dat elk de haven aandoend schip, telkens (voor weekbooten waterdichte dubbele zy wanden over circa 0.7 van de lengte. Waterdichte dwarsschotten verdeelenden romp inj een voorpiek met tank voor golf- stillende olie; een bergplaats voor trossen, blokken, enz., toegankeiyk door een ronde opening met een klep op dekeen verbiyf voor de bemanning of voor geredden, toe gankeiyk van het dek af door een plaatyzeren kapde voorste motorkamer voor den bak boordsmotor en dynamo, op dezelfde wijze toegankelijk als het hiervóór genoemde ver biyf; de achterste motorkamer voor den stuurboordsmotor,, die van het dek af door het stuurhuis bereikt wordt; een tweede verbiyf voor de bemanning of voor geredden, waarin een vaste kooi is aangebracht, toe gankeiyk door een plaatijzeren kap opdek; de achterste bergplaats met tank voorgolf- stillende olie en het roerkwadrant. De boot kan worden bestuurd door een stuurstand achter het stuurhuis op den boven bouw van het achter verbiyf, maar ook van het stuurhuis uit. De stuurman kan dus tegen weer en wind beschermd, de boot naar de plaats brengen waar hulp verleend moet worden. Eerst daar behoeft de bemanning aan dek te komen. De twee schroeven worden elk aangedre ven door een tweecylinder ruwe-olie middel- druk Kromhout-motor, die elk by 440 toeren per minuut 44 E.P.K. ontwikkelen. By voor uit varen draaien de schroeven naar elkaar toe. Om de motoren direct te kunnen aanzetten is iedere cylinder voorzien van een electrische voorverwarmingsinrichtiDg. Als reserve is een blaaslamp aanwezig en bovendien kunnen de motoren door lucht worden aangezet. De boot heeft electrische verlichting. Het spil wordt door den voorsten motor aange- INGEZONDEN MEDEDEELING. 71 puddinofabriek'I /a-j-polak-gronihgemI FEUILLETON zaten ter zijde van de breede straat met haar groenten- en botermanden, en de vrouwen en meisjes uit de stad deden hare inkoopen eri dongen af. Voor het hotel „De Pruisische Adelaar" ston den een paar fraaie equipages en juist reed de omnibus van het hotel naar het station. „Dóórmee komt „hij" over een paar uren," dacht het meisje, de rammelkast een liefdevollen blik toewerpend, eer ze haar weg vervolgde. Riekje Sietman woonde in de Wolweversstraat in een dier kleine en scheeve huizen, waarvan men het afdak gemakkelijk met de hand kon bereiken. Het eenige groote huis in de Wolweverstraat was de herberg „De Roos", op welks uithangbord een stijve witte roos op een 'blauwen grond was geschilderd. Hier stapten marskramers, kermis reizigers, turfboeren en dergelijke lieden af. Ook had Jochem Tutebusch met verschillende vrien den, zooals Christiaan, de koetsier van de Eisen- huts, eenige kuipers en een oude knecht van de familie Aehmen, Karei Wetengel, hier zijn vaste samenkomsten. De herbergier heette Schultze en werd, om hem van alle andere Schultze's te Witten te onderscheiden, Rozenschultze genoemd. 's Mans vrouw stond in al haar welgedaanheid voor het wijdgeopende venster van de gelagkamer bierglazen af te vegen, toen Mariene, die vruchte loos naar een naambordje van Riekje Sietman gezocht had, bij haar bleef stilstaan en door het venster vroeg: „Kunt ge mij soms zeggen, waar Riekje Sietman woont?" „De naaister? O, jawel, juffrouw. Ze woont boven bij de kookvrouw Buschen aan huis." En zich omkeerende riep zij de kamer in: „Karei, breng die dame eens even bij de Bu- schensl" VERTALING VAN HERMINA. (Geautoriseerde uitgave van D. BOLLE.) „Kindlief," viel hij haar in de rede, „ik wil hopen dat ge een verstandige keus hebt gedaan. Morgen zullen we daaro'Ver nader spreken," her haalde hij na een ijoosje. Mariene begreep dat zij kon heengaan. „Goedendag, vader 1" zeide zij neerslachtig. „Goedendag 1 Je tante zal natuurlijk wel zorgen, dat Dr. Dannz geen toegang tot je krijgt dan als de zaak ten zijnen gunste beslist is Zoo niet, dan moet gij je verstand laten spreken." „Och, vader1" bracht zij stamelend uit. Maar de deur viel al achter hem in het slot. Buiten, in den tuin, waar alles bloeide en geurde, hief ze het hoofd weer op. Er kon immers niets tusschenkomen, dacht zij. Erik moest haar vader Wel aanstaan. In den tuin van Burgwitten ontmoette Mariene Jochem Tutebusch, rondtrippelend bij de granaat- en oranjeboomen, die op het groote, met kiezel zand bestrooide plein vóór het heerenhuis stonden en zijn roem en trots uitmaakten; zijn schoonzoon, hoewel deze op de landbouwschool was geweest, mocht daaraan met hand noch vinger raken, ujuistement als te Versailles!" placht nij te zeg- Aambeien enkele weken. oeSSiafn -fiafakee 'Lange-,v eg) >r belangstel- NKELIJK. tuinman alle a worden ver-

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1927 | | pagina 1