ERKING
w. HEIMBURG
DOKTER DANNZ EN ZIJN VROUW.
vs nwrifWl^-
Dit blad verschijnt iederen
Woensdag- en Zaterdagmorgen.
Het wordt uitgegeven door de
N.V. Uitgeversmaatschappij
„Onze Eilanden", Tel. int. No. 15
Voorstraat Middelharnis.
ILL iandkouweninDUSTM11
9E JAARGANG. - N°. 51
PGEriOMEirS HE.T
Ingezonden Mededeeling,
e. d. is natuurlek een andere regeling getrof
fen) een bydrage voor dit doel betaalt.
In de meeste landen is het kust-redding-
wezen aan het particuliere initiatief over
gelaten. Alleen Denemarken en Belgie hebben
daarvan een staatszaak gemaakt met aan
kleve van dien, als een veel duurdere exploi
tatie enz.
De Koningin Wilhelmina heeft een kleine
40.000 gekost. Ook ten deze heeft het
particuliere initiatief zich krachtig laten gel
den. Deze som is n.l. bijeengebracht door
stadgenooten en instellingen hier ter stede
benevens een paar industrieelen in het Oosten
van het land, alles tezamen slechts 16 per
sonen e.a.
De nieuwe reddingboot mocht gisteren
haar eersten drenkeling oppikken in den
vorm van een reddingsboei die overboord
was gegaan, en nadat het anker beproefd
was, werd te Hoek van Holland aangelegd
vóór het gebouw van het loodswezen, waar
van de waschgelegenheden de opvarenden
in staat stelden zich te ontdoen van de pre
senten uit het puffende schoorsteentje, dat
ons stiekum in de roeterige olie had gezet.
Vandaar ging het gezelschap in auto's
naar de residentie, die in feesttooi was en
vol feestgangers, en waar wij in het restau
rant Royal de gasten waren van den voor
zitter der Maatschappij.
De heer S w e e r t s opende de tafel met
een dronk op prinses Juliana, en na de
Gateau Juliana heeft hy dank gebracht aan
de bovenbedoelde 16 personen enz. aan prof.
Vossnack, dat deze zijn kunde in dienst van
het reddingswezen had willen stellen, aan
den burgemeester van Stellendam voor het j
op zich nemen van het beheer van de boot, i
en aan den heer De Jong, die zijn beste j
krachten aan den bouw van het schip heeft
besteed.
De Maatschappij,zoo zeide hij verder, werkt
eigenlijk in stilte; Rotterdam merkt er wei
nig van. Eenige goede vrienden geven geld.
Elk schip dat binnenkomt brengt ons het
geen wij noodig hebben en als de menschen
die dat doen in gevaar verkeeren, dan is
het de plicht der Maatschappij te hebben
gezorgd, dat de kustbewoners het beste
materiaal hebben ter redding van hen die in
nood verkeeren. Met een beroep op allen,
die dit doel welgezind zijn, stelde hij een
dronk in op het welzijn der Maatschappij.
Prof. Vossnack zeide, zeer gaarne de
plannen voor deze boot te hebben gemaakt.
Hy wilde graag de Maatschappij helpen bij
haar mooie taak en bovendien is zulk een
boot technisch-wetenschappelijk interessant.
De zeewaardigheid, de sterkte en de veilig
heid moeten eerste klas zijn en het is niet
INGEZONDEN MEDEDEELING.
Zuid-üollandsclie Maatschappij tot redding
van Schipbreukelingen.
Een nieuwe motorreddingloot voor Stellendam
naar het ontwerp van prof. Vossnack.
Aan de vlonders-van de Koninklijke roei
en zeilvereeniging De Maas te Rotterdam
lag zij Zaterdagochtend te wachten voor haar
proefvaart, de nieuwe dubbelschroef-motor-
reddingboot van de Zuid-Hollandsche Maat
schappij tot redding van schipbreukelingen,
waar zij met haar versche, frissche roode,
witte en blauwe kleuren een vroolijke noot
temeer vormde in het levendige koor der
ter eere van de Prinses wapperende fleurige
vlaggetjes en dundoeken der gepavoiseerde
jachten en zeilers en wit-blinkende scheep-
kens.
Te wachten tot de directeuren van de
Maatschappy en anderen aan boord zouden
zijn en de Kromhoutmotoren en de schroeven
haar het haventje uit naar den Hoek zouden
stuwen om dan later op haar standplaats
Stellendam op Goeree te waken en zoo noodig
te strijden tegen de elementen, als die daar
buiten het zeegat een varensman te pakken
mochten hebben gekrepen of aan den grond
zouden hebben gezet op de banken, en om
zoo mogelijk het getal der door de booten
der Maatschappij geredden te doen groeien.
By schipper de Jager aan boord kwamen
dan de heeren A. A. baron Sweerts de Lan-
das Wyborgh, voorzitter van de directeuren
J. Rypperda Wierdsma, vice-voorzitter; (1.
D. Julius, secretaris; Jan Leis, A. C. Mees,
A. J. M. Goudriaan, mr. R. D. Rust (de heer
Bern. Ruys was verhinderd) en verder prof.
E Vossnack uit Delft, die de boot ontworpen
heeft; de heeren de Jong van de Scheeps
werf en Machinefabriek\A. de Jong te Vlaar-
dingen, waar ze gebouwd is; J. A.Charbon,
burgemeester van Stellendam; W. Gordon
en J. van Rees, inspecteurs van de Maat
schappij.
En nadat de motoren zich warm genoeg
voor de zaak hadden gemaakt, liep de
Koningin Wilhelmina het haventje uit, de
rivier op, langs de Amerikaansche oorlogs
schepen op weg naar Rotterdam aan Zee.
Op dien bekenden weg was ditmaal niet
alledaagsch het vrooly ke zonbelichte kleuren
spel van de vlaggen, dan hier dan daar, zoo
als ze overal"in den lande de 18-jarige Prinses
huldigden; en bovendien de breede en hooge
romp in het groote dok van Wilton, van
wat het grootste en modernste schip der
Holland-Amerikaiyn, van de Nederlandsche j
passagiersvloot, de Statendam zal worden.1
Afgezien dan van deze geenszins onbe
langrijke omstandigheid, dat de Koningin
"Wilhelmina bij de meting 8.66 mijl bleek te
loopen, waarmee zij meer dan voldeed aan
de eischen, 8 5 myi te halen.
Vóór wy dus weer voet aan wal zetten,
is er gelegenheid, iets te vertellen van deze
modernste, onzinkbare reddingboot.
De Koningin Wilhelmina is een kloeke
boot, met een lengte over alles van 17.5
meter. De lengte tusschen de stevens in de
lastiy'n is 16.5 meter, de breedte op de span
ten 3.85jpeter, de holte in de zydel.95M.
Zij is veirvaardigd van vloeiijzer, met twee
geheel waterdicht gescheiden en achter elkaar
gelegen motorkamers, twee in tunnels wer
kende en daardoor dus beschermde schroeven
(het zelfrichtende systeem van de reddipg-
booten aan den Hoek is alweer verlaten) eü
met een waterdichten dubbelen bodem en
VLUGKOKEND HAVERMOUT
voordeelig in het gebruik.
zoo gemakkelijk dit alles te bereiken by een
beperkt deplacement. Hij dankte de inspec
teurs der Maatschappy, die het detailwerk
hebben gedaan, en den bouwmeester voor de
zeer goede uitvoering van het schip, dat zeker
voldoen zal.
De heer de Jong dankte de directeuren
voor het in hem gestelde vertrouwen. Hij
hoopte, dat de boot haar schoone taak naar
behooren zal vervullen. Voorts dankte hy
prof. Vossnack, de inspecteurs en de Krom
hout motorenfabriek voor de verleende mede
werking. Het bestuur van de Maatschappy
wenschte hy met deze aanwinst hartelijk ge
luk.
De heer C h a r b o n gaf de verzekering,
dat de Maatschappij steeds op hem kan
rekenen en dat de bemanning trotscherop
is, de Maatschappij te kunnen dienen en dat
de boot den naam Koningin Wilhelmina
draagt.
De heer Wierdsma zeide uit aller naam
den gastheer dank, ook voor de prachtige
organisatie van het slot van dezen dag. Voor
het mooie weer was natuurlyk de heer Julius
verantwoordeiyk. Wij waren met muziek
ontvangen. Wij hadden de Koningin-Moeder
zien uitrijden en de Koningin, den Prins en
de Prinses langs zien komen. Spr. wenschte
den voorzitter, die zich daarvoor veel moeite
i had gegeven, hartelijk geluk met de aanwinst
j van de nieuwe boot en zeide dat het bestuur
alle vertrouwen heeft, dat zy aan de ver
wachtingen zal voldoen.
En tusschen deze meer offlcieele woorden,
waarmede de Koningin Wilhelmina na haar
proeftocht in de geschiedenis der Zuid-Hol
landsche Maatschappij werd binnengeloodst,
werden de bekende uitvoerige hors d'oeuvre
en de overige spijzen gekruid door de leer
zame ervaring van hen die met het water,
de kust en de elementen vertrouwd zijn,
gekruid door de kosteiyk-origineele spranke
ling der herinneringen van den ouden heer,
uit wiens immer jeugdig brein de humor
speelt als de golven rond de wrakken waar
van hy vertellen kan, zoowel als van het
dambord waaraan hy drie dooden heeft zien
zitten, en acht duizend zes honderd vijf en
negentig maal denzelfden makker bestreed,
afgezien van het feit, dat hij eens een kievitsei
inplaats van een steen heeft geblazen.
Zoo hoorden wij van anderen nog eens van
het Spaansche schip waaruit de wilde baren
voor vier ton gouds aan kostelijke Spaansche
port op de kust van Goeree wierpen en hoe
de strandjutters in vroeger dagen lichtjes
hechtten aan de staarten der koeien om de
schepen te misleiden en te doen stranden,
en dat zy den dominee dwongen, te bidden
dat er eindelijk weer eens een schip zou
stranden op hun kust. Die dan in het nauw
gedreven, er een mouw aan paste door te
bidden, dat als er een schip moest stranden,
het dan bij hen zou gebeuren.
Zoo leerden wfj, van de meest bevoegde
zijde, dat de maan niet den minsten invloed
heeft op de weersgesteldheid, zoodat ons de
De ouderwetsche waschdag be
hoort thans gelukkig tot het ver
leden, met al het moeilijke zware
werk aan de waschkuip!
Laat Rinso, het moderne zeep
poeder U helpen. Het heerlijk
vette sop weekt al het vuil los.
Koop nog heden een pak! De
Lever's Zeep Mij., Vlaardingen.
Een product der Sunlight Zeep Fabrieken
dreven. Het ankergerei bestaat uit twee dreg
gen met vier armen, elk 80 K.G. zwaar. Er
is een zoeklicht en boven het midden van
de boot is een springnet gespannen, waarin
schipbreukelingen opgevangen kunnen wor
den.
Zooals gezegd is de Koningin Wilhelmina
bij de Jong te Vlaardingen vervaardigd naar
het ontwerp en onder toezicht van prof.
Vossnack. Schipper is W. de Jager. Er zijn
vier matrozen en de machinist I. de Rijcke.
Alleen de laatste is in uitsluitenden en voort-
durenden dienst der Maatschappij. Te Stellen
dam zal de boot, die 32 personen onder dek
kan bergen, onder de plaatselijke directie
staan van den burgemeester.
De Zuid-Hollandsche Maatschappij is zooals
men weet, o.m. te Hoek van Holland uit
stekend uitgerust met twee stoomreddings-
booten. Het volgende zeegat is dat van Goe
ree, waar het Haringvliet in zee uitloopt.
Daarvoor had zij tot nu toe slechts een zeil-
reddingboot, die een beetje oud werd. Met
de krachtige motorreddingboot, die er nu
voor in de plaats komt, zal men ook den
binnenkant der Maasvlakte kunnen beheer-
schen, de Hinder en de Ooster, twee van de
drie opeenvolgende banken (de derde is de
Banjaard) daar aan de kust.
Te dezer gelegenheid moge er nog eens
speciaal op gewezen worden, dat de Zuid-
Hollandsche Maatschappy tot redding van
drenkelingen, die in den loop der jaren hon
derden schipbreukelingen van een wissen
dood heeft gered, slechts 10,000 rijkssub
sidie geniet en overigens geheel uit vrijwillige
by dragen en legaten in stand wordt gehou
den, met dien verstande, dat haar inkomsten
de laatste jaren veel zyn verbeterd, dank zij
de uitstekende regeling, dat elk de haven
aandoend schip, telkens (voor weekbooten
waterdichte dubbele zy wanden over circa
0.7 van de lengte.
Waterdichte dwarsschotten verdeelenden
romp inj een voorpiek met tank voor golf-
stillende olie; een bergplaats voor trossen,
blokken, enz., toegankeiyk door een ronde
opening met een klep op dekeen verbiyf
voor de bemanning of voor geredden, toe
gankeiyk van het dek af door een plaatyzeren
kapde voorste motorkamer voor den bak
boordsmotor en dynamo, op dezelfde wijze
toegankelijk als het hiervóór genoemde ver
biyf; de achterste motorkamer voor den
stuurboordsmotor,, die van het dek af door
het stuurhuis bereikt wordt; een tweede
verbiyf voor de bemanning of voor geredden,
waarin een vaste kooi is aangebracht, toe
gankeiyk door een plaatijzeren kap opdek;
de achterste bergplaats met tank voorgolf-
stillende olie en het roerkwadrant.
De boot kan worden bestuurd door een
stuurstand achter het stuurhuis op den boven
bouw van het achter verbiyf, maar ook van
het stuurhuis uit. De stuurman kan dus tegen
weer en wind beschermd, de boot naar de
plaats brengen waar hulp verleend moet
worden. Eerst daar behoeft de bemanning
aan dek te komen.
De twee schroeven worden elk aangedre
ven door een tweecylinder ruwe-olie middel-
druk Kromhout-motor, die elk by 440 toeren
per minuut 44 E.P.K. ontwikkelen. By voor
uit varen draaien de schroeven naar elkaar
toe.
Om de motoren direct te kunnen aanzetten
is iedere cylinder voorzien van een electrische
voorverwarmingsinrichtiDg. Als reserve is
een blaaslamp aanwezig en bovendien kunnen
de motoren door lucht worden aangezet.
De boot heeft electrische verlichting. Het
spil wordt door den voorsten motor aange-
INGEZONDEN MEDEDEELING.
71 puddinofabriek'I
/a-j-polak-gronihgemI
FEUILLETON
zaten ter zijde van de breede straat met haar
groenten- en botermanden, en de vrouwen en
meisjes uit de stad deden hare inkoopen eri dongen
af. Voor het hotel „De Pruisische Adelaar" ston
den een paar fraaie equipages en juist reed de
omnibus van het hotel naar het station.
„Dóórmee komt „hij" over een paar uren,"
dacht het meisje, de rammelkast een liefdevollen
blik toewerpend, eer ze haar weg vervolgde.
Riekje Sietman woonde in de Wolweversstraat
in een dier kleine en scheeve huizen, waarvan men
het afdak gemakkelijk met de hand kon bereiken.
Het eenige groote huis in de Wolweverstraat
was de herberg „De Roos", op welks uithangbord
een stijve witte roos op een 'blauwen grond was
geschilderd. Hier stapten marskramers, kermis
reizigers, turfboeren en dergelijke lieden af. Ook
had Jochem Tutebusch met verschillende vrien
den, zooals Christiaan, de koetsier van de Eisen-
huts, eenige kuipers en een oude knecht van de
familie Aehmen, Karei Wetengel, hier zijn vaste
samenkomsten. De herbergier heette Schultze en
werd, om hem van alle andere Schultze's te Witten
te onderscheiden, Rozenschultze genoemd.
's Mans vrouw stond in al haar welgedaanheid
voor het wijdgeopende venster van de gelagkamer
bierglazen af te vegen, toen Mariene, die vruchte
loos naar een naambordje van Riekje Sietman
gezocht had, bij haar bleef stilstaan en door het
venster vroeg: „Kunt ge mij soms zeggen, waar
Riekje Sietman woont?"
„De naaister? O, jawel, juffrouw. Ze woont
boven bij de kookvrouw Buschen aan huis." En
zich omkeerende riep zij de kamer in:
„Karei, breng die dame eens even bij de Bu-
schensl"
VERTALING VAN HERMINA.
(Geautoriseerde uitgave van D. BOLLE.)
„Kindlief," viel hij haar in de rede, „ik wil
hopen dat ge een verstandige keus hebt gedaan.
Morgen zullen we daaro'Ver nader spreken," her
haalde hij na een ijoosje.
Mariene begreep dat zij kon heengaan.
„Goedendag, vader 1" zeide zij neerslachtig.
„Goedendag 1 Je tante zal natuurlijk wel zorgen,
dat Dr. Dannz geen toegang tot je krijgt dan als
de zaak ten zijnen gunste beslist is Zoo niet,
dan moet gij je verstand laten spreken."
„Och, vader1" bracht zij stamelend uit.
Maar de deur viel al achter hem in het slot.
Buiten, in den tuin, waar alles bloeide en geurde,
hief ze het hoofd weer op. Er kon immers niets
tusschenkomen, dacht zij. Erik moest haar vader
Wel aanstaan.
In den tuin van Burgwitten ontmoette Mariene
Jochem Tutebusch, rondtrippelend bij de granaat-
en oranjeboomen, die op het groote, met kiezel
zand bestrooide plein vóór het heerenhuis stonden
en zijn roem en trots uitmaakten; zijn schoonzoon,
hoewel deze op de landbouwschool was geweest,
mocht daaraan met hand noch vinger raken,
ujuistement als te Versailles!" placht nij te zeg-
Aambeien
enkele weken.
oeSSiafn
-fiafakee
'Lange-,v eg)
>r belangstel-
NKELIJK.
tuinman alle
a worden ver-