E DAG KOMT! THAMS 6.0 DE FUNSTE PLANTENBOTER CTSPERPOND VOEDZAAM HEERLIJK VOORDEELIG 1 iEEST". opeenden. Brieventasch cadeau. DB WUZE WEES! MET SCHERP GEZICHT ZilN UITGAAF MET EEN GOUD GEWICHT ekking nmelsdijk /oerden, redieten. Zeemlappen 10 pCt. korting. Witharen Raagbollen yan 1,75 nu 1,25. Brnine Borstels vanaf 12 cent. Handvegers vanaf 35 cent. Kamerbezems met stok 1,-. Zeilvegers (groote) met stok 1,-. Bezems (merk J.v.S.) met stok 50 ct, Kalkborstels vanal 15 cent. Kachelvegertjes vanai 25 cent. Condorzeep per groot pak 40 cent. Verder ook Meobelborstels, Plomeao's enz. enz. Concurreerend. Huismoeders! Abdijsiroop van 1,90 nn 1,50 per flacon en Kloosterbalsem van 0,80 nu 0,50 per p. MIDDELHARNIS BOERENLEENBANK WOENSDAG 10 OCTOBER 1923 t STAD AAN 'T HARINGVLIET. Geboren: Diugeuiau, z. v. Jacob Hogerweri en Joziun Westdqk; Jan Leeudert, z. v. Lodewyk Gebraad en Hendrik i Troost. ffeur siga- viel om veld, por- ield. we- gaan ffeur naar ;poor Predikbeurten. ndyk perle ?en M. aard. a. A. van pu j Bat. en J. »r en il en van irten. z. v. v. P. Ede rd en in K. ot en P. 24 j. 24 j.; Jacob lasen Ville- •ling-; ut en Besluit van e. EK. )verflakkee le. Vso Vso Vso 3681 20767 86 20866 7257 68 0520 70 66 88 71 20917 90 22 91 46 96 56 0617 64 24 99 56 7A /O 85 en worden ld en, Fauteuls. atrassen nog zendt ze aan NS NIS - Tel. 44 senmakerij. nieuw, p ons eiland. G. C. VAN lelbarnis >er Meer) (i per stok Iderschokade 27 A weg 10. H5ELSUM. zorgen van redieten. beschikbaar. denkt U ook om den afslag iKfiT Tevens geven wij ieder, die minstens een gulden besteedt, een prachtige middreharnis-sommklsduk. De bank leent gelden aan leden tegen 5*/if) "In 'ejaare. Zij neemt gelden op tegen i o/0 'sjaara, ook van niet-leden. Voor* schotten kannen dagnlijke aungevraugd worden bfj een der leden van het Beetanr. Gelegenheid tot inbrengen en terugbe taling van gelden eiken Maandagavond en V rijdagavond van 88 nar ten huise van den kaaaier f». iOPPE Cz., te SommelsdÖk- Zondag 7 October. NEDER LA N DSC H HERVORMDE KERK. Middelharuis, vm. ds Bus uit Ouddorp. Somuielsdyk. vm. en 'sav. ds. Van Mouttrans. Dirksland, vm. ds. Van As. Herkingen, nm. ds. De Gidts (Doop). Melissant, vm. en 'sav. ds. Kloots. Stellendam, vm. en 'sav. dhr. Bouman. Goedereede, vm. ds. De Gidts. Ouddorp, vm. leeskerk en nm. ds. Bus. Nieuwe Tonge, vm. (Doop) en'sav. ds. Krujjt. Oude Tonge, nam. Ds Kruijt. Ooltgeusplaat, vm. leesierk en 'sav. ds. Polhuijs uit Stad aan 't Haringvliet. Deu Bommel, vm. (doop) en av ds. Japchen. Stad aan 't Haringvliet, vm. ds. Polhuijs en nm. leeskerk Hellevoetsluis, vm. dhr. Schalekamp, evangtdist te Nieuwesluis. Xieuw-Helvoet, vm. ds. Priester. Nieuwenhoorn, geen dienst. Rockanje, vm. ds. Witkop. Oostvoorne, vm. ds. Brinkerink. VjYrpoiders. vm. ds. Zwiep. Zwartewaal. vm ds. Bartstra. Heenvliet. vm. ds. Komijn. Abbenbroek, vm. ds. Wanrooy. LUTHERSCHE KERK. Hellevoetsmis, nm. ds. Duivendak van Schiedam. PROTESTANTENBOND. Brielle. vm. 10 uur, ds. H. de Jonge, uit Bergen op Zoom. GEREFORMEERDE KERK. Middelbarnis. vm. en 's av. leeskerk. Melissant. vm. en 'sav. leeskerk. Stellendam, 'sav. ds. Bos uit Zutphen. Onddorp, vm. en nam. ds Bos uit Zutphen. Ooltgensplaat, vm. en 'sav. dhr. de Klerk uit Amsterdam. Den Bommel, vm en 'sav. ds. Schaafsma. Stad aan 't Haringvliet, vm. en 'sav. leeskerk. Hellevoetsluis. 'sav. dhr. van Stratum, cand. tot de H. Dienst te Zwartsluis. Nieuw-Helvoet, vm. dhr. van Stratum, theol. cand. te Zwartsluis. OUD-GEREFORMEERDE GEMEENTE. Melissant, vm., nm. en 's av. leeskerk. Herkingen, vm., nm. en 'sav. leeskerk. Stad aan't Haringvliet, vin.,nm. en 'sav. leeskerk GEREFORMEERDE GEMEENTEN. Dirksland, vm. en 'sav. ds. Minderman. Prijs per it «vartaai. Lcsse nummer» Advertsiiiiën v. I8 reyei» 1,20 Elke reyel meerf 0.20 8ij contract aanzienlijk kartinp. Diösisüuinbïedtngei» en lïimistaim vragen f I,per piuatsiug tot een maximum van 10 regels; elke regel meer 15 cent. "if ^wpo-ar^v-rTi Dit blad verschijnt ietier en Woens dag- en Zaterdagmorgen. Het v/erdt uitgegeven door da H.V. Uitgeversmaatschappij „Onze Eilanden", Tel. Int. Ho. 15 Vearstraat RSiddelba! nis. 5E JAARGANG. - N°. 95. VAN DE VIERDE ALGEMEENE VERGADE RING VAN DEN VOLKENBOND. VII. Het is met artikel 10 van liet Volkenbond- statuut ten slotte vreemd geloopen. Wij wezen er reeds op, dat uit de beraadslagingen der Eerste Commissie dit jaar is geboren liet voor stel, door den Belgischen rapporteur Rolin keurig verdedigd, om niet hetzij art. 10 te schrappen, hetzij daarin een werkelijke veran dering te brengen, maar zich tevreden te stellen met eene interpretatie, die liet volgens som mige leden van den Volkenbond gevaarlijke karakter aan dit artikel zou ontnemen. 'De Algemeene Vergadering scheen met dit voor stel wel accoord te kunnen gaan, en men mag aannemen, dat het inderdaad in de bedoeling lag om dit voorstel aan te nemen. Frankrijk bij monde van Barthelemy, die overigens niet ai te gelukkig ageerde, verklaarde zich met het voorstel te kunnen vereenigen, vooral met het oog op het in voorbereiding zijnde alge meen waarborg-verdrag, hetwelk dan aan de dat verdrag onderteekenende Staten de ver plichting oplegt zich naar het inzicht van den Volkenbondsraad te gedragen. Mr. Limburg legde namens de Nederlandschc delegatie een soortgelijke verklaring af, en deed daarbij uit komen, 'dat Nederland aanneemt, dat de in de motie niet behandelde vraag geheel open blijft of regeeringen al dan niet de uitspraak van den Raad of het in artikel 10 bedoelde geval van overval aanwezig is, hebben te be antwoorden. De Zwitser Motta antwoordde als Voorzitter der Juridische Commissie, dat in derdaad de motie geenerlei interpretatie be oogt te geven, die tegen Mr. Limburg's betoog inging. Maar de gedelegeerden van Panama en Perzië verklaarden te zullen tegenstemmen, omdat naar hunne meening de interpretatieve oplossing artikel 10 verzwakt, en zij zulks niet wenschen. Nu is het bekend, dat omtrent zaken van dergelijk belang eenstemmigheid in de Volkenbondsvergaderingen noodig is, en Motta deed daarom een warm beroep op beide gede legeerden om zich althans van stemming te onthouden, hetgeen de eenstemmigheid niet in gevaar zou brengen. Panama was daartoe in dit geval, dat tegenstand praktisch weinig meer beteekende bereid, maar Perzië moest eerst nadere instructies te Teheran vragen. Dat heeft Canada, hetwelk het voorstel om trent artikel 10 heeft gedaan, verdroten. De Canadeezen hebben vier jaar lang geduldig gewacht op een beslissing omtrent art 10; nu die beslissing in uitzicht was, konden zij plot seling geen drie dagen langer wachten. Zij verwierpen het verzoek om uitstel van Perzië; de meerderheid van de vergadering ging on begrijpelijkerwijze met hen mede, en toen het tot stemmen kwam moest dus Perzië wel tegen stemmen. Daardoor is de eenheid niet bereikt, en ligt de interpretatieve formule niet als een geldend besluit vast. Wat_ zeker te betreuren is. Wie herinnert zich niet het uitnemend rapport van wijlen Staatsraad Struycken van het vorig jaar, waar in deze het dubbelzinnig karakter van art. 10 in helle kleuren schilderde, en daarmede in elk geval slaagde in zijn betoog om te doen zien van hoe bedenkelijken aard dit artikel eigenlijk is. Nu staat men voor dit artikel evenver als verleden jaar, en wat nu verder daarmede te doen? Men zal de zaak een vol gend jaar opnieuw aanhangig moeten maken, maar het is de vraag of men daarmede veel zal bereiken. De Commissiën zijn zoo langzamerhand ge heel met haren arbeid gereed gekomen. De Tweede Commissie was daarin reeds dadelijk het verste; zij behandelde de technische orga nisaties van den Bond als de hulp aan Oosten rijk, de hygiënische reorganisatie, het ver keerswezen, de financiëele en de economische commissie. Zij heeft, als reeds gezegd is, wer kelijk belangrijke dingen tot stand gebracht. Zoo is op initiatief van de economische com missie een samenspraak gehouden tusschen een aantal rechtsgeleerden, onder wie Prof. josephus Jitta voor Nederland, teneinde de wenschelijkheid eener verdere unificatie van het wisselrecht te bestudeeren. Men weet, dat in 1910 en 1913 in Den Haag dienaangaande de eerste stappen zijn gedaan en tot een voor- loopige oplossing hebben geleid. Nu zijn deze deskundigen tot de overtuiging gekomen, dat het inderdaad gewenscht mag worden geacht om bijv. in 1925 of 1926 een nieuwe conferentie samen te roepen. Deze kan dan van het reeds verkregen resultaat gebruik maken en op dien grondslag voortbouwen. Dat is een dusge naamd klein, maar toch praktisch resultaat, gelijk er nog enkele anderen door de tweede Commissie zijn verkregen, ook, op verzoek van Japan, ten aanzien van de medewerking van vreemdelingen bij de exploitatie van rijkdom men van een land, en ten aanzien van verdere beperking en opheffing van de overdreven douane-formaliteiten, uit den oorlog overge bleven. Daaromtrent zal op 15 October een nieuwe commissie samenkomen, en wanneer men nagaat welke voorbereidende arbeid reeds te haren behoeve is verricht, mag men aan nemen, dat zij inderdaad praktische resultaten zal afwerpen. Van belang is ongetwijfeld, dat op aandrang van deze Tweede Commissie men ertoe is overgegaan om het vraagstuk van de arbitrage clausule in handelsverdragen tot een praktisch einde te brengen. Er is een protocol onmiddel lijk in het Volkenbondssecretariaat nederge- legd ter onderteekening, waarmede aan den wensch van vele handelskringen, en in het bij- 1 zonder aan het streven van de nog pas jonge Internationale Kamer van Koophandel is vol- daan. Het is wel merkwaardig, dat de Fransche delegatie ditmaal geen enkel bezwaar maakte om dit protocol reeds onmiddellijk ter onder teekening open te leggen. Men herinnert zich, dat twee jaar geleden door haar de opvatting bestreden werd het was terzake van het Verdrag ter bestrijding van den vrouwenhan del dat de Volkenbondsvergadering zelf internationale regelingen kon maken en dat dit eigenlijk langs den gewonen diplomatieken weg moest geschieden. Frankrijk schijnt deze conservatieve leer, die in het kader van den Volkenbondsarbeid zokcr niet past, te hebben verlaten, wat voor verdere werkzaamheden niet anders dan gelukkig kan worden geheeten. Het protocol zelf is eenvoudig en omvat voornamelijk de volgende artikelen: Artikel 1Ieder der verdragsluitende staten erkent de geldigheid, tusschen partijen, die aan de jurisdictie van verschillende verdragsluiten de staten onderworpen zijn, van het compromis waardoor de partijen van een overeenkomst, in handelszaken of in alle andere zaken vat baar voor regeling door arbitrage zich verbin den alle of sommige geschillen, uit die over eenkomst ontstaand, aan arbitrage te onder werpen, zelfs indien die arbitrage moet plaats hebben in een land, aan welks jurisdictie geen der partijen onderworpen is. Iedere verdragsluitende staat behoudt zich het recht voor de bovenbedoelde verplicht te beperken tot overeenkomsten, die onder zijn nationaal recht als handelsverdragen worden beschouwd. De staat, die van deze bevoegd heid gebruik maakt, zal den secretaris-generaal van den Volkenbond biervan kennis geven, opdat dit den anderen verdragsluitenden sta ten worde medegedeeld. Art. 2. De arbitrage-procedure, hieronder begrepen de samenstelling van het scheids gerecht, wordt geregeld door den wil der par tijen en door de wet van het land, op welks grondgebied de arbitrage plaats vindt. De verdragsluitende staten verbinden zich de daden van procedure, die op hun gebied moeten geschieden, te vergemakkelijken over eenkomstig de bepalingen]" die naar hun wet geving de arbitrage-procedure regelen. Art. 3. Iedere verdragsluitende staat ver bindt zich de tenuitvoerlegging te verzekeren, door zijn autoriteiten en overeenkomstig de bepalingen van zijn nationale wet, van de scheidsrechterlijke beslissingen, op zijn grond gebied krachtens de voorgaande artikelen uit gesproken. Art. 4. De rechtbanken van de verdrag sluitende staten, waar een geschil aanhangig wordt gemaakt betreffende een overeenkomst tusschen personen in artikel 1 bedoeld en be vattende een krachtens dat artikel geldig ar bitrage-compromis, zullen de partijen, op ver zoek van één barer, naar het oordeel der scheidsrechters verwijzen. Onder de volgende bepalingen is nog ver meldenswaard dat dit protokol door iederen staat, ook door niet-volkenbondsleden, kan geteekend worden en dat het reeds in werking zal treden, zoodra twee acten van ratificatie bij het volkenbondssecretariaat zullen zijn ge deponeerd. Daarna zal het voor iederen vol genden staat inwerking treden een maand, nadat het volkenbondssecretariaat de neerleg ging der ratificatie-oorkonde zal hebben be vestigd. De werkzaamheden van de derde Commissie, die voor de beperking der bewapeningen en de garantie-verdragen, hebben ten slotte een teleurstelling opgeleverd. Weliswaar heeft Cecil zich in het laatste gedeelte der beraadslagingen minder geneigd getoond om de Fransche af brekende voorstellen te volgen, maar groot resultaat mag van deze discussiën niet worden verwacht. Er was aanvankelijk een gemeen schappelijk Fransch-Italiaansch en Engelsch compromis-voorstel, waarbij de dusgenaamde Tijdelijke Gemengde Commissie weer voor een jaar werd gehandhaafd. Men herinnert zich dat de Tijdelijke Gemengde Commissie destijds is ingesteld op uitdrukkelijk verzoek van Cecil; het Volkenbondsverdrag voorziet slechts in de benoeming van een deskundige commissie, die naar Cecil's oordeel, hetwelk Lange onder schreef, het militaire vraagstuk wat al te mili tair bekijkt. Om nu de meer objectieve be schouwingen van burgelijke leden daarbij te brengen, werd de Tijdelijke Gemengde Com missie in 1922 ingesteld, en welk uitnemend werk zij heeft verricht, is in den loop dezer twee jaren wel reeds gebleken. Nu is men te Genève wel tot een voorloopige overeenstem ming, althans in de commissie, gekomen met betrekking tot het ontwerp-waarborgverdrag, dat in deze commissie is vastgesteld, maar de arbeid is nog geenszins voltooid. Aan de Alge meene Vergadering zal niet eens principieele instemining met het waarborgverdrag worden gevraagd. Het voorstel der derde Commissie is slechts dat, met het oog op verschillende geuite ernstige bedenkingen, de Volkenbonds vergadering in pléno niet anders doen kan dan den Volkenbondsraad uitnoodigen om het ont- werp-verdrag tot wederkeerigen bijstand aan de leden van den Volkenbond ter kerlnisname toe te zenden met verzoek om hunne meening daaromtrent kenbaar te maken. Lange had daarvoor slechts bijtende spot, en ook de Ne- derlandsche gedelegeerde Jlir. van Nispen tot Sevenaer was niet al te enthousiast over dit slappe voorste). Het ongunstige advies der Juristencommissie werd vooiioopig niet be handeld, doch eenvoudig als bijlage bij het ontwerp-verdrag gevoegd. Op deze wijze zal de zaak nu aan de Algemeene Vergadering worden voorgelegd, en men behoeft er niet aan te twijfelen of deze zal zich met een dergelijk voorstel accoord verklaren. Geheel op het laat ste oogenblik is de Fransche gedelegeerde Kolonel Requin nog gekomen met een verras sing om voor te stellen, dat men toch maar weer de Tijdelijke Gemengde Commissie zoude opheffen, maar daartoe is het toch niet ge komen. Cecil heeft zich in de laatste dagen vrijwel van de Fransche medewerking losgemaakt. In de eerste plaats is met Cecil's medewerking een wijziging van artikel 14 van het ontwerp verdrag tot stand gekomen, waardoor duidelijk ls uitgesproken, dat Staten, die slechts tot het verdrag willen toetreden onder beperking hun ner bijstands-verplichtingen dan ook slechts een naar evenredigheid verminderd recht op bij stand kunnen geldend maken. In de tweede plaats is ondanks hardnekkig verzet van Frankrijk (slechts gesteund door de Kleine Entente, Polen en Griekenland) de mogelijk heid geopend gebleven, dat ook niet tot den Volkenbond behoorende Staten tot het waar borgverdrag kunnen toetreden, mits 2/3 der verdragsluitende Staten dit goedkeuren, een vrij theoretische bepaling die eigenlijk al den woordenstrijd niet waard was. En ten slotte bewoog Cecil den Franschen senator Lebrun tot de overneming van Cecil's voorstel, dat het waarborgverdrag geheel vervalt ten aan zien van Engeland, Frankrijk of Italië, indien een dier landen niet binnen twee jaar na het inwerkingtreden van dit verdrag zijn bewa-. peningen zal hebben verminderd overeenkom stig het door den Volkenbondsraad te ontwer pen en door de Staten goed te keuren algemeene plan van bewapeningsbeperking. Maar het be hoeft niet gezegd, dat een en ander de wer kelijke Volkenbondsvrienden slechts gedeelte lijk zal kunnen bevredigen. Zij hadden, als bekroning op het werk van het vorig jaar meer van deze vergadering verwacht, en zeker niet ten onrechte. Intusschen, de weg naar ontwapening gaat langs vele slingerpaden, over oneffenheden; het is in elk geval een resultaat, zij het dan ook een gering resultaat, dat de studie over dit vraagstuk langs den door Cecil aangegeven weg wordt voortgezet, en dat misschien een volgend jaar, wanneer de Volkenbondsvergadering in gunstiger om standigheden bijeenkomt dan ditmaal, eenig werkelijk resultaat zal worden bereikt. Men moet in dat opzicht hopen en verwachten! Ten slotte is er nog de kwestie van'de niet- permanente leden van den Volkenbondsraad, in verband met de ratificatie van de amende menten op het Volkenbondsstatuut. Er zijn, sedert men het vorig jaar het aantal vermeer derde, zes niet-permanente leden; naast de zes aftredende leden Zweden, China, Spanje, MEDEDEELIlTG-ïilNr 318 JURGENS ANTA

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1923 | | pagina 1