Huis, en HOUT. ERENINSPAt irtijYPE MUSTRIKKEI en SCHAARHOUT, ZATERDAG 28 FEBRUAR11920 oelhnis ©elfems§i~ Vrijwillige Verkoopini IS, SCHUUR ehuis en Erf Vrijwillige Verkoopii) Vrijwillige Verkoopii asplaat, .IEK TE VERKOOPEN: rzoeke van de Arabachts- i van St.-Adolphsland e D. G. GOEKOOP prijs per kwartaal. f i Losse nummers f 0,07' Advertentiën v. 1—6 regels f 1,50 Elke regel meer. f 0,25 Bij contract aanzienlijk korting. Dit blad verschijnt iederen Woens dag- en Zaterdagmorgen. Hetwordt uitgegeven onder leiding van J. J. L. VAN ZUYLEN door de N.V, Uitgeversmaatschappij „Onze Eilanden", Tel. Int. No. 20, Voorstraat A 16 Middelharnis. 2E JAARGANG. - N°. 32. ÏE DEN BOMMEL. AKKERMAN te OOLTi tPLAAT is voornemens O] 3 Maart 1920, dei O uur (na aankomst di te Den Bommel nabij dt tshuur en ten verzoeke vai er JAN BOTH, aldaarii gBnbaar te verkoopen: rden, w.o. I stamboek] ie en landbouwgereed; schappen. t omschreven bij bifj Celer ft Neptucus DEN BOMMEL. i| HeltoMl. is AKKERMAN te Ooltgens™ Noorden iiNsn u t In Marseille sluit aeze irein aan op Stoomschepen van de Peninsular and Orien- tal Steam Navigation Compaguy. Voetbal. Zondagmiddag 2.30 uur speelt Hellevoetsluis II tegen O. V. V. van Oost- voorne op het Glacis. - Hellevoetsluis I is Zondag vrij. Zondagmorgen half acht werd in hot Kanaal een lijk van'èen manspersoon drö- vende gezion. Door een familielid herkend, 1 bleek het een zekeren P. de W., oud 6.. jaar te zijn, wonende te Rotterdam. Ter stond werd het lvjk overgebracht naar het barenhuisje op de Helvoetscbe begraafplaats. I Na machtiging der justitie is het Maandag middag teT aarde besteld. Ranglijst en stand der tot op heden ^edstrjjden van den Rotterdam voornemens op DINSDAGS RT 1920, des voormiddag:1 uur, (na aankomst van dèfl U BLIEK TE VERKOOPEKl LRDEN, 18 STUKS VEE MENS, 3 SCHAPEN, PEN en LANDBOUW- EREEDSCHAPPEN, 4 Breeder omschreven by bil! ten verzoeke van den Heed ,OKKER to Den Bommel] VAN SOMMELSDIJK, n Enkelen Ring en acbtefl snde aan den WoatelijkeH veg, B-B] BDsdag 25 Februari 1920 b| enopVVoonsdag3Hftnrtl9-^ ig telkens des avonds 7 uu® flbl Spee te Sommelsdjjk, teil e van Mejuffrouw LENJ ;RMAN te Sommelsdijk. Notaris YAN BUUREN. der Oude Tonge, .VDERDAG 20 FEBRUARI) es voormiddags 10 uur op dl]| .e „Hoog en Laag" aan deFJ atscbenweg te OudeToosJJ zoeko van den Heer P. KA: i Idaar van een volledigen AARDEN, HOORNVEI iENS, LANDB011WGE] iEDSCHAPPEN enz. Notaris YAN BUUREN. VAN 4- SOMMELSDIJK, n Molendijk, kad. Sectie; Far 1760, groot 13 A. 13 cJ id door den heer A. van 5NSDAG 25 FEBRUARI 19* ing, en ENSDAG 3 MAART 1920[j telkens des avonds half »cb' hotel Spee te SommelsdU1 Notaris VAN BUUREN- (T3 5TT OQ s -O r- r- n a P 12 9 0 3 34 18 18 1,50 2 18 18 11 1,22 8 4 1 8 18 13 9 1,126 3 2 10 11 9 1,12b 6 1 5 25 15 13 1,08 10 3 2 5 14 12 8 0,8 7 0 3 4 6 17 3 6 0 1 5 3 24 I voering gegevoD voor begunstigers en iu\ ducé's. Het programma luidde: 1. Spijskaart; 2. Sneeuwklokjes; 3.Zo ondergang; 4. Lente; 5. Bellotje; 6. Si nade van een lansknecht; 7. Een vergissi 8. Jet en Bram9. Algemeene dienstplu Pauze. - 10. Do laatste rit van een postillon; 11. De waarzegster; 12. Geurt Teun; 13. Vader mag ik trouwen14.0 Klaas in het Rijksmuseum. Ongeveer half twee waren dezenumm afgewerkt en begon het bal. Het publiek was zeer voldaan. ROZENBURG- De vereeniging Bouwye niging „Huis en Erve" gevestigd alhier toegelaten als vereeniging, uitsluitend in belang van verbetering van de volkshuis' ting werkzaam. - Onder het rundvee van verschille boeren is het mond- en klauwzeer ui broken. - Donderdag, 's avonds 6.45 hoopt Schoemakers van Rotterdam, in de Gt kerk alhier op treden voor de Ger. Jor Vereeniging met het onderwerp:„Boogsc ters." Tm Rnaanaeho gtieo breidt zich hier Land- en Tuinbouw. - Ranglijst on stand der tot op h< gespeelde wedstrijden van den voetbal! „Voorne en Putten" V. V. 7 4 Ongeval met een motortrekker. Waardemotortrekker hoe langer zoo meer de aandacht vraagt van den practischen t landbouwer en de bedoelde machine ook al 'q op heel wat bedrijven is ingevoerd, daar is het zeer zeker van groot belaDg, dat de boe ren hooren, wat er, naar aanleiding van het bekende ongeval met een motortrekker door Prof. Visser te Wageningen wordt gepu- Dinsdagavond vergaderde de vereen bliceerdt ZEd< schrijft (zie o.m. „De Veld- voor wijkverpleging voor Hellevoetalui bocje» vaü 21 Febr.) j.l. bet volgende: Nieuw-Helvoet, op de bovenzaal van t j0 verbancj met jiet bericht over een on- Wükverpleging. van Engelen. Met de baker.de moeite werd het eiscnte aantal leden (15) bjj elkaar gekr Nadat de voorzitter, do heer W. DRIEL, de vergadering met een well woord bad geopeud, werden de noluU lezen. Daarna werd het jaarverslag over door den secretaris uitgebracht (reeds nomen in ons No. van Woensdag 2od Het verslag dor commissie tot bet o der rekening en verantwoording brac beer HAAS uit. De boeken waren uitsti geval met doodeljjken afloop overkomen aan den Bestuurder van een Motortrekker, stel ik er prijs op mi onderzoek ter plaatse daar over het volgende te melden. De trekker had zich, zooals op zandgrond meer voorkomt, met de achterwielen inge graven, totdat hel lichaam op den grond rustte. Teneinde den achterwielen op nieuw steun te geven, was daarna de grond van onder de achteras iets weggegraven en bo vendien wat los hout onder de achterwielen gebracht. Na enkele vergeefsche pogingen, uw,,. „„«waarbij het achterwiel steeds dieper kwam, in orde, en spr. wenschte d ni p wa3 00ij (j6 ploeg losgekoppeld, meester dank te zeggen voor a g- 6eQ Djeuv?Q pogmg, waarbij de motor administratie. n,.Q eerst volop ingeloopen was, werd ingekop- Voorts zegt de Lieer HAA peld met het treurige gevolg, dat de voor- contributie-staten hau ingezien, wielen van den trekker zich van den grond gebleken was, dat nog zeer v'verhieven, het geheele lichaam op de ach- merkelijk te weinig coritnoue i j terag draaide en ruggelings achteroverviel, hebben hun contributie 9-0Ch i (jeQ ke3tuurc|er met ploeg en trekker ver- ia 't geheel niet verboogd. Moge ïedol pletteren^i zich zelf nog eens overwegen oi.zijn dij ^yat ig hiervoor do verklariug en hoe züd met de bülykheid overeenstem li dergelijke ongelukken to voorkomen? Meegedeeld werd, dat f 160 aan, dere contributie was ingeschieven, verk]arjng j3 dezebij" do normale 2 ploegen oefent hot rondsel (of de beide rond sels), zittende op de laatste tusschenas, een zeer zwaren druk uit op het groote rad (of beide raderen) op de wielas en beweegt deze raderen en dus ook de wielen in voorwaart- sche richting. Stel, dat de ploeg vastloopt, zoodat vooruitbewtgen onmogelijk is, dan bestaan er drie mogelijkheden, eu wel: 1. de wielen gaan doorslippen, waarbij dus de In plaats van kaarten. Ondertrouwd: LEON DE WINTER Iz. _qnPftriA DQRHITS SD. ÏT'EIUJILIL.IE'TOIX JOHANNA VAN VRIJENBAN, Oorspronkelijke Roman door 3 AN VAN GELDE (Nadruk verboden). ft) (Langzaam en zonder veerkracht oflevenslu kg Van Vloten haar langs de oprijlaan vooi ehrjjden, tot rij achter de boomen niet uie Ichtbaar was. Neen, hij wilde baar niet spreke él was te dwaas, om die oude liefde weer rakelen en voor eeD, twee dagen de sraa vier jaren her weer op te wekken, en d0°r motor blijft draaien. Dit zal meestal ge schieden op zandgrond of: 2. de weerstand tusschen motorwiel en grond is zoodanig, dat slippen uitgesloten is. In dat geval zal bijna steeds de motor dadelijk na in werking stellen der koppeling met een schok stilstaan. Er bestaat in dit geval nog een derde mo gelijkheid n.l. dat de motor doorloopt en de trekker gaat steigeren. Dit wil zeggen dat het rondsel, niet in staat zijnde het groote rad naar beneden te duwen, nu omgekeerd tegen dat groote rad oploopt en daarmede het gewicht van het voorgedeelte in zijn ge heel doet opheffen van den grond draaiende om de achteras. Met andere woorden, de kracht van draaiing door den motor aan het kleine rondsel meegedeeld, overwint het gewicht, rustende op de voorwielen, welk gewicht werkt aan een hefboomarm, gelijk aan den horizontalen afstand van voorwie len tot achteras. In normaleD, d.w.z. in horizontalen stand, is bij den trekker, waarmee dit ongeluk is gebeurd, deze derde mogelijkheid, dus het zoogenaamde steigeren naar mijn overtuiging onwaarschijnlijk; de druk van de voorwielen op den grond is daarvoor te groot. Het totale gewicht van ongeveer 1300 KG. ver deelt zich n.l. in ongeveer 800 KG. druk op de achterwielen en 500 KG. op de voor wielen. In de positie, waarin de trekker na veel tobben was gekomen, waarbij de ach terwielen én in vasteren ondergrond én door hout voldoende weerstand hadden gekregen om niet meer te slippen, was dit steigeren wel mogelijk. In deze positie waarbij dus de achterwielen diep in den grond gezakt wareD, de voorwielen nog op den vasten grond stonden, was, in verband met het hooggelegen zwaartepunt, de gewichtsver- deeling een andere geworden en met name de druk van de voorwielen op den grond aanmerkelijk geringer. Bovendien was de horizontale afstand van de achteras en dus de hefboomarm korter. Daarbij komt nog, dat de benzine in het in de langsrichting van den trekker gelegen reservoir geheel naar achteren liep en dus het voorgewicht nog verminderde. En ten laatste verkreeg de zitplaats, welke in normalen stand zich slechts weinig achter en aanmerkelijk boven de as bevindt, door de plaats gevonden draaiing de grootst mogelijke verplaatsing naar achteren, zoodat hot gewicht van den bestuurder in dien stand het omvallen in sterke mate bevorderen moest. Alles met elkaar maakte, dat de kracht van roDd- draaiing van het rondsel bij plotseling in schakelen uit den bij leegloop sterk ver snelden gaDg, nu bet resteereDde gewicht kon opheffen op de aangegeven wijze. Het ongeluk zelf voltrekt zich dan in een oog wenk, immers ook bj) de kleinste versnelling loopt dit roDdsel met eenesDelheid van on geveer 20 c.M. per seconde, terwijl de om trek van het groote rad hier ongeveer 30 c.M. is. Blijft de motor dus niet bij het eerste inkoppelen, waarbij aan soms een opspringen van de wielen geconstateerd wordt, met een schok staan, dan is het ongeluk direct ge beurd. Bovendien vermeerderen bij iedere stijging allo aangegeven oorzaken nog iD ongunstigen zin. Hoe dergelq'ke ongelukken te voorkomen? Eerstens door bij motortrekkers, welke neiging vertoonen tot steigeren, de grootst mogelijke voorzichtigheid te gebruikeD. De bestuurders moeten weten, op welke wijze het steigeren kan ontstaan en kan worden voorkomen. Een verzwaring van het voor stel, een zoover mogelijk voorover buigen van den bestuurder, het weggraven van grond ook onder de voorwielen, zou waar schijnlijk op zichzelf reeds voldoende geweest zijn om het ongeluk te voorkomen. Volle veiligheid verkrijgt men echter door in een dergelijk geval den trokker van achteren met een dommekracht op te winden en twee planken onder de wielen te plaatsen. Zeer veel en zeer langdurig getob kan m.i. worden voorkomen door onder de noodige gereed schappen van een motortrekker op te nemen een dommekracht en een paar planken. Dit zijn dingen, die bij geen enkele locomobile of dorschmacbiue ontbreken en zich ook bij den trekker in korten tijd ruim betaald zullen maken. Door deze bij de eerste ver zakking dadelijk te gebruiken ook bjj niet steigerende trekkers, bespaart men zich veel ergernis, veel tijd, gaat absoluut veilig en voorkomt extra slijtage en breuk van kop peling en drijfraderen, welke door herhaalde plotselinge inkoppeling zeer veel te lijden hebben. Doel van dit schrijven is het voorkomen van meerdere dergelijke ongelukken, hetgeen te bereiken i9 door meeTdere bekendheid bjj leveranciers en bestuurders van motortrek kers, waarbij ik de hulp der landbouwbladen inroep. In een aparte publicatie zal aan de hand van berekeningen en proefnemingen hierop later worden teruggekomen. Vlaardingen, Februari 1920. G. van der Molen. Landbouwonderwijzer. Ingezonden Stukken. .Jawel, brigadier, maar liet komt mjj zoo voor, dat je beter den straatweg kunt volgen". „Dat is zoo, mijnheer. Dezen keer komt het ons echter beter uit om langs den rivierkant te gaan". De eigenaar hield zich, alsof de beteckenis van de laatste opmerking hem ontging en met een knipoogje zei hjj: „Een leventje toch maar,dat soldaatjespelen, dat wandelt en dat rijdt en dat rost, alsof er geen leeljjks op de wereld bestaat". De brigadier nam de scherts voor goeden munt op en met een: „Ja, het weer is prachtig mooi", stuurde hij zjjn paard in de aangeduide richting, gevolgd zjjn beide manschappen. -JOP leven in te binnen o5 een toekomst, J Zonder om te zien, vervolgde Van Vloten zijn toch nooit komen zou. we.g 6? jh P'"»'8. Vaf Pffd vast- Hij wendde zich om en liep door de nilerwaJ 8«lon4en stond. Hp sprong in hot zado en legde den naar den rivierkant. Plotseling hoorde 1 '™»S foor: .Waarheen'. R\J kreegKet het getrappel van paardenhoeven^^achter zil B»™»1 'an een opgejaagd hert, dat geen uitkomst en omziende zag hij drie maréchaussees te paai Achter hora stroomde de rrner, op hom atkomen Degene, die vooraan red ""h Uaelo. Tddt hem liep do straatweg, en lekte beleefd het ir.ilitrrrr saluut en vroeg: tcch,s ?'cl' .Dollenkump" waarheen \««„iAI Ap mavcohttu^pq vertrokken waren Zijn eerste maak n.;ï t Onze Eilandeh ([«dwongen len^DÓtlenkanrli'l't't^nVloten'was gewehï °p.welRng was den straatweg to volgm, maar geschrokken, hot gezicht der uniformen |S h» hedachl dat hp dan Johanna zou ontmoeten aanstonds qjn wantrouwen opgewekt en 3 en dat moest vermeden worden. Bovendien kon mag. die men tot hom richtte, bevestigde ih' t,oc.h f"1 de hoeve terugkeeven, zoolang Egrondheid van ziin vermoedens Hii beared ae drie mannen daar waren om hom mee te t alles afhing van zjjn katmti en me! e) P» hee'opt de mnréchaussées te volgen. lach op het gejicht, antwoordde hleen ,die "f J™» V uci gtiicu uuiwuui U aaQ hcm 0pjr0Dg en zicij daarna, te verhergeu (Buiten verantwoordelijkheid der redactie.) Een praatje achter de Wacht. Goeienneavend Jan. Dag Joap. Wafc un weer hu. JoapJea jo je kan zien dammum 'fc voor- jear weer ingean. Jan-, Hei je Zeaterdag de Eilanden niet geleze dat stukje van Melissant. Jaap: Ja jo, dear kanne ze 't mee doen mar dienkje dasse der Herkun aok nogbie wille pakke? Jan: Ze kenne dienke wat ze wille, mar dat geat zóo: raar niet. 't Zou watj moois weze. Dat geat zoo mar niet asze in den Heag wete dat de meoschen der tegen binne dan zalle ze dat vast niet doen. In asze dat toch doen hoeve ze nie meer te zeggen dat je in Holland vrie leeft. Jan: Dat houw ik der oak voor want noe lulle ze wel van goodkoaper beheer over de gemeente mar dat tegenwoordig alles zoo dier is, is 't R\jk dear soms oak niet een beetje de schuld van? Herkun heitzun eige altied nog keDne bedruuppe, dus dat zal nog wel kenne. Ze zouwe't wel goedkoaper aan benne steke late ze dan de burgemeester weg doen as ze de sikeretoaris wat meer geve dan zal die der best dat beantje bie doen, in dan kriegt zoo'n man een feeoendelyk inkommen in voor ons zou het veul makke- lukker weze. JanNoe de Burgemeester die vecht gloavik voor Herkun en Melissant want toen ze der hier vergearing over gehad ha schitterende in de verslaggever deur afwezigheid. Noe dear was oak geen mensch voor van lejen maer je zou toch van je Burgervader verwachte dat tun zun best zou doen om dat Dirkalandsche plan tegen te werken. Maar ik geloaf dat hy toen siek was? Joap: Dat he(je as niet op je eige durp weune dan dieke ze in de meeste gevallen mar over de centen of zouwe ze dear minder omgeve. Want je geloaft toch zeker wel aB se Herbun een eige Burgemeester wouwe geve of bie Nieuwe Tonge wouwe doen dat hi zun eige wel meer zou leate hoore? Jan: Jea dat geloaf ik oak wel maar ik zeg weer mar je schiet mit al die rommel niks op. Want asje bie Dirksland kwam had je der dear wel die neast der eige gienge loape van groze geit. In asse dan een pan- hearing of een geïte in durp zagge loape zouwe ze natuurlijk beelemaal niet te hou wen weze, en zouwe ze zegge dear hejje noe onze inboorliengen die zitte noe onder ons. ('t Zal wel kunnen maar niet gaan). Joap: Nee jo, asse noe wete dat je van Herkun of Melissant komt dan lachen ze al (tenminste een hoap) mar dan wiere ze heele maele gek van grozegeit. Noe jo ik zal es opstappen want tis heast achture en dan nog wat bikke en near bed. Jan: Noe we zalle't weer achter op kieke in hie komt best van me kaar. Noe ajQ. Joap: Welterusten. EEN STRIJDENDE PANHARING. in bel bosch. Stapvoets volgde hij den voet van den winterdijk, tot hij in de verte de Dollen- kamp" uit de weilanden zag omhoogrijzen. Hij steeg af en verdween met zyu rjjdier in het beuken en dennenhout, dat op de heuvels die hier deu dyk vervingen, was opgewassen. Vandaar uit had hij een prachtig vergezicht op het reusachtige weiland, waarin de grindweg omhoog schoot, 3au welks einde de „Dollenkamp" gebouwd was. Zijn scherpe oogen ontdekten de paarden van de maréchausseé's, vaslgeboDden achter een schuur, terwijl de mannen bij de deur stonden tc praten, lu een oogwenk overzag Van Violen hun bedoeling. Zy vertrouwden erop, dut niemand van hun komst van te voren verwittigd was, zoodat zij den eigenaar in huis hadden willen overvallen, of als hp niet thuis was hem bij Zijn terugkomst opvangen. Wanneer het toeval hem niet gediend had zou hp zonder twpfel in dezen betrekkelijk eenvoudigen val zijn geloopen. Nu kon hij zjjn maatregelen ne men. Plotseling gebeurde er iets, dat zpn aan dacht trok. Vlug na elkander zag hjj een viertal mannen te paard de hoeve veriaten. Zpn ver stand, dat door jarenlangen stryd in de meest ongebaande wildernissen was gescherpt, doorzag dozen maatregel onmiddellijk. „Flink zoo Gerrit je wilt mij" waarschuwen", mompelde b\j. Daarna liep hp naar den grindweg, waar een der rui ters naderde en kwam uit het bosch te voor schijn. Zoodra de man hem bemerkte, trok hjj zich terug in het kreupelhout, waar hjj door den boer werd gevolgd. De man wilde afstjjgen, Geachte Redactiel Vergun mü als getrouw lezer van „Onze Eilanden" en oud Melissantenaar, eenige plaatsruimte in Uw veelgelezen blad, bij voorbaat mijn dank. Iedere week lees ik in „Onze Eilanden" bet wee, over de z.g.n. annexatieplannen van Dirksland, om met Melissant en Her- kingen één te worden; doch het wèl, wordt door niemand bepleit. Is er dan niets vóór te zeggen? Als men een ding beziet, is bet zaak, dit van mins tens twee kanten te bekijken, en m. i. de licht- en de schaduwzijde. Ik zou nu ook de lichtzijde wel willen bezien. Zou het, zoowel voor Melissant als voor Herkingen geen vooruitgang beteekenen, als deze gemeenten eens medezeggenschap krogen in het bestuur van Dirksland, aan gezien deze toch al onder dictatuur staan van het Hoofd dier gemeente? Zou het voor alle drie de gemeenten, geen vooruit gang beteekenen, als zjj b.v. gezamenlijk tot oprichting van een ziekenhuis, het aan leggen van een waterleiding, een flink» gasfabriek,een behoorlijke wegenverbetering, een betere Post- en Telegraafbestelling, een betere onderwpsregeling; een gemeenschap pelijke bemaling der verschillende polders; enz. enz.? konden komen? Hoe vaak komt bet niet voor, dat óf Melissant óf Herkin gen, al afhankelijk zijn van Dirksland, en doordien men daar niets te zeggen heeft, moet afwachten wanneer men in Dirksland goeddunkt dat wat noodig is op die plaatsen gebeurt? Ik herinner mij zeer goed, dat 20 jaar geleden (en misschien is 't, nog zoo) zoo wat alles uit Dirksland kwam, zelfs zoo erg, dat er lieden wareD, die geen Zaterdag lieten voorbijgaan of ze hadden er hun brood wezen halen. (Hansje v. Proopen en den ouden Arjaan Keizer incluis.) Ook de uit te voeren gemeentewerken werden meestal uitgevoerd, of onder opzicht gesteld door Dirkslandsche inwoners. Dus mijDS inziens zit er ook nog wel iets goeds in een Combinatie zooals de onder havige. Dat men zoo verschrikkelijk graag Melis santenaar of Herkenaar blijft; dit zijn argu- maar Van Vloten beduidde hem, dat hjj moest blijven zitten en zoo zijn boodschap overbrengen. „Peet laat U weten, dat er maréchausseé's zjjn gekomen, om U te halen." „Dat weet ik. Ga verder." De man was een oogenblik verbluft en sla- melde: „Verderverder niets." „Daar behoef je niet van te schrikken. Zeg legen Gerrit, dat hij de „Zwaluw" in orde brengt eu den stroom opvaart lot Arnhem. Als ik hem onderweg niet overneem moet hij daar wachten." „Anders niet, inynheer?" „Anders niet." De man ging in vliegenden galop terug naar de hoeve- Van Vloten oogde hem na en schudde ontevreden het hoofd. „'t Is maar goed, dat de politie hier in het land niet overmatig slim is, want uit de wjjze waarop die vent galoppeert, kan ieder uiensch zien, wat ik van plan ben." Toen wendde hij zich om en zjjn paard bij den teugel leidende volgde bij een zandpad, dat op den straatweg uitkwam. Hier vergewiste hij zich van te voreD, of cr iemand liep, dien hp niet ontmoeten mocht en drong vervolgens aan de overzpde weer het bosch in. Spoedig bereikte bp do heide, steeg op en draafde eenige uren over de Veluwsche heuvels tot bp ten slotte aanlandde op den straatweg van Zutfen naar Arnhem. In Brum- men deed bp zjjn paard stallen en verbleef een uur in een hötel. Vervolgens zette hjj zjjn rei9 voort tot Dieren en maakte halt waar d< 3 weg den IJsel naderde. Hier bracht hij zjjn paard in het dichte eikenhout, dat den weg links en rechts omzoomt en zocht zelf een beschut plaatsje aau den rivierkant, om geduldig de .Zwaluw" af te wachten. Hij verliet Holland zonder weerzin. De wijze, waarop men hem vervolgde, deerde hem niet meer. Zjjn gemoed had er zich tegen gehard, en zjjn blik op de wereld was gedurende de zeven dagen van zijn verblijf, niet milder, maar eer kouder eu hardvochtiger geworden. Zelfs de heriuncring aan Johanna, welke hjj dien middag zoo lijdend had gezien, terwjjl bij haar bespied de in het purk, riep geen zachter gevoel van verdriet in heiu wakker. Het leven was nu een maal diep ellendig en men kon er zich niet eeuwig mee blijven bemoeien. Wat hem betrof, hij had zich buiten de maatschappij gesteld en hij wilde er niels meer mee te doen hebben. Eenmaal reeds had hjj een dergelijk besluit genomen en het bleek thans ten duidelijkste, dal zjjn voornemen goed was geweest. Zonder smart keerde hij dus terug naar het kleine huisje op het eiland IJcll. Later zou hij misschien wel eens opnieuw zijn ia trek nemen op de hoeve, maar op het oogenblik ging hjj zjjn vreugde zoeken in den storm, die van uit deu Atlanliscben Oceaan de zwakke muren van zjjn schamel verblijf schudde. Ilct liep tegen den avond, toen de langzaam den IJsel kwam afz»'-L en wenkte Gerrit, d?»

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1920 | | pagina 1