Huis,
en
HOUT.
ERENINSPAt
irtijYPE MUSTRIKKEI
en SCHAARHOUT,
ZATERDAG
28 FEBRUAR11920
oelhnis
©elfems§i~
Vrijwillige Verkoopini
IS, SCHUUR
ehuis en Erf
Vrijwillige Verkoopii)
Vrijwillige Verkoopii
asplaat,
.IEK TE VERKOOPEN:
rzoeke van de Arabachts-
i van St.-Adolphsland
e D. G. GOEKOOP
prijs per kwartaal.
f i
Losse nummers
f 0,07'
Advertentiën v. 1—6 regels
f 1,50
Elke regel meer.
f 0,25
Bij contract aanzienlijk korting.
Dit blad verschijnt iederen Woens
dag- en Zaterdagmorgen. Hetwordt
uitgegeven onder leiding van
J. J. L. VAN ZUYLEN
door de N.V, Uitgeversmaatschappij
„Onze Eilanden", Tel. Int. No. 20,
Voorstraat A 16 Middelharnis.
2E JAARGANG. - N°. 32.
ÏE DEN BOMMEL.
AKKERMAN te OOLTi
tPLAAT is voornemens O]
3 Maart 1920, dei
O uur (na aankomst di
te Den Bommel nabij dt
tshuur en ten verzoeke vai
er JAN BOTH, aldaarii
gBnbaar te verkoopen:
rden, w.o. I stamboek]
ie en landbouwgereed;
schappen. t
omschreven bij bifj
Celer
ft Neptucus
DEN BOMMEL. i| HeltoMl.
is AKKERMAN te Ooltgens™ Noorden
iiNsn u t
In Marseille sluit aeze irein aan op
Stoomschepen van de Peninsular and Orien-
tal Steam Navigation Compaguy.
Voetbal. Zondagmiddag 2.30 uur speelt
Hellevoetsluis II tegen O. V. V. van Oost-
voorne op het Glacis.
- Hellevoetsluis I is Zondag vrij.
Zondagmorgen half acht werd in hot
Kanaal een lijk van'èen manspersoon drö-
vende gezion. Door een familielid herkend,
1 bleek het een zekeren P. de W., oud 6..
jaar te zijn, wonende te Rotterdam. Ter
stond werd het lvjk overgebracht naar het
barenhuisje op de Helvoetscbe begraafplaats.
I Na machtiging der justitie is het Maandag
middag teT aarde besteld.
Ranglijst en stand der tot op heden
^edstrjjden van den Rotterdam
voornemens op DINSDAGS
RT 1920, des voormiddag:1
uur, (na aankomst van dèfl
U BLIEK TE VERKOOPEKl
LRDEN, 18 STUKS VEE
MENS, 3 SCHAPEN,
PEN en LANDBOUW-
EREEDSCHAPPEN, 4
Breeder omschreven by bil!
ten verzoeke van den Heed
,OKKER to Den Bommel]
VAN
SOMMELSDIJK,
n Enkelen Ring en acbtefl
snde aan den WoatelijkeH
veg, B-B]
BDsdag 25 Februari 1920 b|
enopVVoonsdag3Hftnrtl9-^
ig telkens des avonds 7 uu®
flbl Spee te Sommelsdjjk, teil
e van Mejuffrouw LENJ
;RMAN te Sommelsdijk.
Notaris YAN BUUREN.
der Oude Tonge,
.VDERDAG 20 FEBRUARI)
es voormiddags 10 uur op dl]|
.e „Hoog en Laag" aan deFJ
atscbenweg te OudeToosJJ
zoeko van den Heer P. KA: i
Idaar van een volledigen
AARDEN, HOORNVEI
iENS, LANDB011WGE]
iEDSCHAPPEN enz.
Notaris YAN BUUREN.
VAN 4-
SOMMELSDIJK,
n Molendijk, kad. Sectie;
Far 1760, groot 13 A. 13 cJ
id door den heer A. van
5NSDAG 25 FEBRUARI 19*
ing, en
ENSDAG 3 MAART 1920[j
telkens des avonds half »cb'
hotel Spee te SommelsdU1
Notaris VAN BUUREN-
(T3
5TT
OQ
s
-O
r-
r-
n
a
P
12
9
0
3
34
18
18
1,50
2
18
18
11
1,22
8
4
1
8
18
13
9
1,126
3
2
10
11
9
1,12b
6
1
5
25
15
13
1,08
10
3
2
5
14
12
8
0,8
7
0
3
4
6
17
3
6
0
1
5
3
24
I
voering gegevoD voor begunstigers en iu\
ducé's.
Het programma luidde:
1. Spijskaart; 2. Sneeuwklokjes; 3.Zo
ondergang; 4. Lente; 5. Bellotje; 6. Si
nade van een lansknecht; 7. Een vergissi
8. Jet en Bram9. Algemeene dienstplu
Pauze. - 10. Do laatste rit van een
postillon; 11. De waarzegster; 12. Geurt
Teun; 13. Vader mag ik trouwen14.0
Klaas in het Rijksmuseum.
Ongeveer half twee waren dezenumm
afgewerkt en begon het bal.
Het publiek was zeer voldaan.
ROZENBURG- De vereeniging Bouwye
niging „Huis en Erve" gevestigd alhier
toegelaten als vereeniging, uitsluitend in
belang van verbetering van de volkshuis'
ting werkzaam.
- Onder het rundvee van verschille
boeren is het mond- en klauwzeer ui
broken.
- Donderdag, 's avonds 6.45 hoopt
Schoemakers van Rotterdam, in de Gt
kerk alhier op treden voor de Ger. Jor
Vereeniging met het onderwerp:„Boogsc
ters."
Tm Rnaanaeho gtieo breidt zich hier
Land- en Tuinbouw.
- Ranglijst on stand der tot op h<
gespeelde wedstrijden van den voetbal!
„Voorne en Putten"
V. V. 7 4
Ongeval met een motortrekker.
Waardemotortrekker hoe langer zoo meer
de aandacht vraagt van den practischen
t landbouwer en de bedoelde machine ook al
'q op heel wat bedrijven is ingevoerd, daar is
het zeer zeker van groot belaDg, dat de boe
ren hooren, wat er, naar aanleiding van het
bekende ongeval met een motortrekker door
Prof. Visser te Wageningen wordt gepu-
Dinsdagavond vergaderde de vereen bliceerdt ZEd< schrijft (zie o.m. „De Veld-
voor wijkverpleging voor Hellevoetalui bocje» vaü 21 Febr.) j.l. bet volgende:
Nieuw-Helvoet, op de bovenzaal van t j0 verbancj met jiet bericht over een on-
Wükverpleging.
van Engelen.
Met de baker.de moeite werd het
eiscnte aantal leden (15) bjj elkaar gekr
Nadat de voorzitter, do heer W.
DRIEL, de vergadering met een well
woord bad geopeud, werden de noluU
lezen.
Daarna werd het jaarverslag over
door den secretaris uitgebracht (reeds
nomen in ons No. van Woensdag 2od
Het verslag dor commissie tot bet o
der rekening en verantwoording brac
beer HAAS uit. De boeken waren uitsti
geval met doodeljjken afloop overkomen aan
den Bestuurder van een Motortrekker, stel
ik er prijs op mi onderzoek ter plaatse daar
over het volgende te melden.
De trekker had zich, zooals op zandgrond
meer voorkomt, met de achterwielen inge
graven, totdat hel lichaam op den grond
rustte. Teneinde den achterwielen op nieuw
steun te geven, was daarna de grond van
onder de achteras iets weggegraven en bo
vendien wat los hout onder de achterwielen
gebracht. Na enkele vergeefsche pogingen,
uw,,. „„«waarbij het achterwiel steeds dieper kwam,
in orde, en spr. wenschte d ni p wa3 00ij (j6 ploeg losgekoppeld,
meester dank te zeggen voor a g- 6eQ Djeuv?Q pogmg, waarbij de motor
administratie. n,.Q eerst volop ingeloopen was, werd ingekop-
Voorts zegt de Lieer HAA peld met het treurige gevolg, dat de voor-
contributie-staten hau ingezien, wielen van den trekker zich van den grond
gebleken was, dat nog zeer v'verhieven, het geheele lichaam op de ach-
merkelijk te weinig coritnoue i j terag draaide en ruggelings achteroverviel,
hebben hun contributie 9-0Ch i (jeQ ke3tuurc|er met ploeg en trekker ver-
ia 't geheel niet verboogd. Moge ïedol pletteren^i
zich zelf nog eens overwegen oi.zijn dij ^yat ig hiervoor do verklariug en hoe züd
met de bülykheid overeenstem li dergelijke ongelukken to voorkomen?
Meegedeeld werd, dat f 160 aan,
dere contributie was ingeschieven, verk]arjng j3 dezebij" do normale
2 ploegen oefent hot rondsel (of de beide rond
sels), zittende op de laatste tusschenas, een
zeer zwaren druk uit op het groote rad (of
beide raderen) op de wielas en beweegt deze
raderen en dus ook de wielen in voorwaart-
sche richting. Stel, dat de ploeg vastloopt,
zoodat vooruitbewtgen onmogelijk is, dan
bestaan er drie mogelijkheden, eu wel: 1.
de wielen gaan doorslippen, waarbij dus de
In plaats van kaarten.
Ondertrouwd:
LEON DE WINTER Iz.
_qnPftriA DQRHITS SD.
ÏT'EIUJILIL.IE'TOIX
JOHANNA VAN VRIJENBAN,
Oorspronkelijke Roman door 3 AN VAN GELDE
(Nadruk verboden).
ft)
(Langzaam en zonder veerkracht oflevenslu
kg Van Vloten haar langs de oprijlaan vooi
ehrjjden, tot rij achter de boomen niet uie
Ichtbaar was. Neen, hij wilde baar niet spreke
él was te dwaas, om die oude liefde weer
rakelen en voor eeD, twee dagen de sraa
vier jaren her weer op te wekken, en d0°r
motor blijft draaien. Dit zal meestal ge
schieden op zandgrond of: 2. de weerstand
tusschen motorwiel en grond is zoodanig,
dat slippen uitgesloten is. In dat geval zal
bijna steeds de motor dadelijk na in werking
stellen der koppeling met een schok stilstaan.
Er bestaat in dit geval nog een derde mo
gelijkheid n.l. dat de motor doorloopt en de
trekker gaat steigeren. Dit wil zeggen dat
het rondsel, niet in staat zijnde het groote
rad naar beneden te duwen, nu omgekeerd
tegen dat groote rad oploopt en daarmede
het gewicht van het voorgedeelte in zijn ge
heel doet opheffen van den grond draaiende
om de achteras. Met andere woorden, de
kracht van draaiing door den motor aan het
kleine rondsel meegedeeld, overwint het
gewicht, rustende op de voorwielen, welk
gewicht werkt aan een hefboomarm, gelijk
aan den horizontalen afstand van voorwie
len tot achteras.
In normaleD, d.w.z. in horizontalen stand,
is bij den trekker, waarmee dit ongeluk is
gebeurd, deze derde mogelijkheid, dus het
zoogenaamde steigeren naar mijn overtuiging
onwaarschijnlijk; de druk van de voorwielen
op den grond is daarvoor te groot. Het
totale gewicht van ongeveer 1300 KG. ver
deelt zich n.l. in ongeveer 800 KG. druk
op de achterwielen en 500 KG. op de voor
wielen. In de positie, waarin de trekker na
veel tobben was gekomen, waarbij de ach
terwielen én in vasteren ondergrond én door
hout voldoende weerstand hadden gekregen
om niet meer te slippen, was dit steigeren
wel mogelijk. In deze positie waarbij dus
de achterwielen diep in den grond gezakt
wareD, de voorwielen nog op den vasten
grond stonden, was, in verband met het
hooggelegen zwaartepunt, de gewichtsver-
deeling een andere geworden en met name
de druk van de voorwielen op den grond
aanmerkelijk geringer. Bovendien was de
horizontale afstand van de achteras en dus
de hefboomarm korter. Daarbij komt nog,
dat de benzine in het in de langsrichting
van den trekker gelegen reservoir geheel
naar achteren liep en dus het voorgewicht
nog verminderde. En ten laatste verkreeg de
zitplaats, welke in normalen stand zich
slechts weinig achter en aanmerkelijk boven
de as bevindt, door de plaats gevonden
draaiing de grootst mogelijke verplaatsing
naar achteren, zoodat hot gewicht van den
bestuurder in dien stand het omvallen in
sterke mate bevorderen moest. Alles met
elkaar maakte, dat de kracht van roDd-
draaiing van het rondsel bij plotseling in
schakelen uit den bij leegloop sterk ver
snelden gaDg, nu bet resteereDde gewicht
kon opheffen op de aangegeven wijze. Het
ongeluk zelf voltrekt zich dan in een oog
wenk, immers ook bj) de kleinste versnelling
loopt dit roDdsel met eenesDelheid van on
geveer 20 c.M. per seconde, terwijl de om
trek van het groote rad hier ongeveer 30
c.M. is. Blijft de motor dus niet bij het eerste
inkoppelen, waarbij aan soms een opspringen
van de wielen geconstateerd wordt, met een
schok staan, dan is het ongeluk direct ge
beurd. Bovendien vermeerderen bij iedere
stijging allo aangegeven oorzaken nog iD
ongunstigen zin. Hoe dergelq'ke ongelukken
te voorkomen?
Eerstens door bij motortrekkers, welke
neiging vertoonen tot steigeren, de grootst
mogelijke voorzichtigheid te gebruikeD. De
bestuurders moeten weten, op welke wijze
het steigeren kan ontstaan en kan worden
voorkomen. Een verzwaring van het voor
stel, een zoover mogelijk voorover buigen
van den bestuurder, het weggraven van
grond ook onder de voorwielen, zou waar
schijnlijk op zichzelf reeds voldoende geweest
zijn om het ongeluk te voorkomen. Volle
veiligheid verkrijgt men echter door in een
dergelijk geval den trokker van achteren
met een dommekracht op te winden en twee
planken onder de wielen te plaatsen. Zeer
veel en zeer langdurig getob kan m.i. worden
voorkomen door onder de noodige gereed
schappen van een motortrekker op te nemen
een dommekracht en een paar planken. Dit
zijn dingen, die bij geen enkele locomobile
of dorschmacbiue ontbreken en zich ook bij
den trekker in korten tijd ruim betaald
zullen maken. Door deze bij de eerste ver
zakking dadelijk te gebruiken ook bjj niet
steigerende trekkers, bespaart men zich veel
ergernis, veel tijd, gaat absoluut veilig en
voorkomt extra slijtage en breuk van kop
peling en drijfraderen, welke door herhaalde
plotselinge inkoppeling zeer veel te lijden
hebben.
Doel van dit schrijven is het voorkomen
van meerdere dergelijke ongelukken, hetgeen
te bereiken i9 door meeTdere bekendheid bjj
leveranciers en bestuurders van motortrek
kers, waarbij ik de hulp der landbouwbladen
inroep.
In een aparte publicatie zal aan de hand
van berekeningen en proefnemingen hierop
later worden teruggekomen.
Vlaardingen, Februari 1920.
G. van der Molen.
Landbouwonderwijzer.
Ingezonden Stukken.
.Jawel, brigadier, maar liet komt mjj zoo voor,
dat je beter den straatweg kunt volgen".
„Dat is zoo, mijnheer. Dezen keer komt het
ons echter beter uit om langs den rivierkant
te gaan".
De eigenaar hield zich, alsof de beteckenis
van de laatste opmerking hem ontging en met
een knipoogje zei hjj:
„Een leventje toch maar,dat soldaatjespelen,
dat wandelt en dat rijdt en dat rost, alsof er
geen leeljjks op de wereld bestaat".
De brigadier nam de scherts voor goeden
munt op en met een:
„Ja, het weer is prachtig mooi", stuurde hij
zjjn paard in de aangeduide richting, gevolgd
zjjn beide manschappen.
-JOP leven in te binnen o5 een toekomst, J Zonder om te zien, vervolgde Van Vloten zijn
toch nooit komen zou. we.g 6? jh P'"»'8. Vaf Pffd vast-
Hij wendde zich om en liep door de nilerwaJ 8«lon4en stond. Hp sprong in hot zado en legde
den naar den rivierkant. Plotseling hoorde 1 '™»S foor: .Waarheen'. R\J kreegKet
het getrappel van paardenhoeven^^achter zil B»™»1 'an een opgejaagd hert, dat geen uitkomst
en omziende zag hij drie maréchaussees te paai Achter hora stroomde de rrner,
op hom atkomen Degene, die vooraan red ""h Uaelo. Tddt hem liep do straatweg, en
lekte beleefd het ir.ilitrrrr saluut en vroeg: tcch,s ?'cl' .Dollenkump" waarheen
\««„iAI Ap mavcohttu^pq vertrokken waren Zijn eerste
maak
n.;ï
t Onze Eilandeh ([«dwongen
len^DÓtlenkanrli'l't't^nVloten'was gewehï °p.welRng was den straatweg to volgm, maar
geschrokken, hot gezicht der uniformen |S h» hedachl dat hp dan Johanna zou ontmoeten
aanstonds qjn wantrouwen opgewekt en 3 en dat moest vermeden worden. Bovendien kon
mag. die men tot hom richtte, bevestigde ih' t,oc.h f"1 de hoeve terugkeeven, zoolang
Egrondheid van ziin vermoedens Hii beared ae drie mannen daar waren om hom mee te
t alles afhing van zjjn katmti en me! e) P» hee'opt de mnréchaussées te volgen.
lach op het gejicht, antwoordde hleen ,die "f J™»
V uci gtiicu uuiwuui U aaQ hcm 0pjr0Dg en zicij daarna, te verhergeu
(Buiten verantwoordelijkheid der redactie.)
Een praatje achter de Wacht.
Goeienneavend Jan.
Dag Joap. Wafc un weer hu.
JoapJea jo je kan zien dammum 'fc voor-
jear weer ingean.
Jan-, Hei je Zeaterdag de Eilanden niet
geleze dat stukje van Melissant.
Jaap: Ja jo, dear kanne ze 't mee doen
mar dienkje dasse der Herkun aok nogbie
wille pakke?
Jan: Ze kenne dienke wat ze wille, mar
dat geat zóo: raar niet. 't Zou watj moois
weze. Dat geat zoo mar niet asze in den
Heag wete dat de meoschen der tegen binne
dan zalle ze dat vast niet doen. In asze dat
toch doen hoeve ze nie meer te zeggen dat
je in Holland vrie leeft.
Jan: Dat houw ik der oak voor want noe
lulle ze wel van goodkoaper beheer over de
gemeente mar dat tegenwoordig alles zoo
dier is, is 't R\jk dear soms oak niet een
beetje de schuld van? Herkun heitzun eige
altied nog keDne bedruuppe, dus dat zal nog
wel kenne. Ze zouwe't wel goedkoaper aan
benne steke late ze dan de burgemeester
weg doen as ze de sikeretoaris wat meer geve
dan zal die der best dat beantje bie doen,
in dan kriegt zoo'n man een feeoendelyk
inkommen in voor ons zou het veul makke-
lukker weze.
JanNoe de Burgemeester die vecht gloavik
voor Herkun en Melissant want toen ze der
hier vergearing over gehad ha schitterende
in de verslaggever deur afwezigheid.
Noe dear was oak geen mensch voor van
lejen maer je zou toch van je Burgervader
verwachte dat tun zun best zou doen om
dat Dirkalandsche plan tegen te werken.
Maar ik geloaf dat hy toen siek was?
Joap: Dat he(je as niet op je eige durp
weune dan dieke ze in de meeste gevallen
mar over de centen of zouwe ze dear minder
omgeve. Want je geloaft toch zeker wel aB
se Herbun een eige Burgemeester wouwe
geve of bie Nieuwe Tonge wouwe doen dat
hi zun eige wel meer zou leate hoore?
Jan: Jea dat geloaf ik oak wel maar ik
zeg weer mar je schiet mit al die rommel
niks op. Want asje bie Dirksland kwam
had je der dear wel die neast der eige gienge
loape van groze geit. In asse dan een pan-
hearing of een geïte in durp zagge loape
zouwe ze natuurlijk beelemaal niet te hou
wen weze, en zouwe ze zegge dear hejje
noe onze inboorliengen die zitte noe onder
ons. ('t Zal wel kunnen maar niet gaan).
Joap: Nee jo, asse noe wete dat je van
Herkun of Melissant komt dan lachen ze al
(tenminste een hoap) mar dan wiere ze
heele maele gek van grozegeit. Noe jo ik
zal es opstappen want tis heast achture en
dan nog wat bikke en near bed.
Jan: Noe we zalle't weer achter op kieke
in hie komt best van me kaar. Noe ajQ.
Joap: Welterusten.
EEN STRIJDENDE PANHARING.
in bel bosch. Stapvoets volgde hij den voet van
den winterdijk, tot hij in de verte de Dollen-
kamp" uit de weilanden zag omhoogrijzen.
Hij steeg af en verdween met zyu rjjdier in
het beuken en dennenhout, dat op de heuvels
die hier deu dyk vervingen, was opgewassen.
Vandaar uit had hij een prachtig vergezicht op
het reusachtige weiland, waarin de grindweg
omhoog schoot, 3au welks einde de „Dollenkamp"
gebouwd was. Zijn scherpe oogen ontdekten de
paarden van de maréchausseé's, vaslgeboDden
achter een schuur, terwijl de mannen bij de
deur stonden tc praten, lu een oogwenk overzag
Van Violen hun bedoeling. Zy vertrouwden
erop, dut niemand van hun komst van te voren
verwittigd was, zoodat zij den eigenaar in huis
hadden willen overvallen, of als hp niet thuis
was hem bij Zijn terugkomst opvangen. Wanneer
het toeval hem niet gediend had zou hp zonder
twpfel in dezen betrekkelijk eenvoudigen val
zijn geloopen. Nu kon hij zjjn maatregelen ne
men. Plotseling gebeurde er iets, dat zpn aan
dacht trok. Vlug na elkander zag hjj een viertal
mannen te paard de hoeve veriaten. Zpn ver
stand, dat door jarenlangen stryd in de meest
ongebaande wildernissen was gescherpt, doorzag
dozen maatregel onmiddellijk. „Flink zoo Gerrit
je wilt mij" waarschuwen", mompelde b\j. Daarna
liep hp naar den grindweg, waar een der rui
ters naderde en kwam uit het bosch te voor
schijn. Zoodra de man hem bemerkte, trok hjj
zich terug in het kreupelhout, waar hjj door
den boer werd gevolgd. De man wilde afstjjgen,
Geachte Redactiel
Vergun mü als getrouw lezer van „Onze
Eilanden" en oud Melissantenaar, eenige
plaatsruimte in Uw veelgelezen blad, bij
voorbaat mijn dank.
Iedere week lees ik in „Onze Eilanden"
bet wee, over de z.g.n. annexatieplannen
van Dirksland, om met Melissant en Her-
kingen één te worden; doch het wèl, wordt
door niemand bepleit.
Is er dan niets vóór te zeggen? Als men
een ding beziet, is bet zaak, dit van mins
tens twee kanten te bekijken, en m. i. de
licht- en de schaduwzijde. Ik zou nu ook
de lichtzijde wel willen bezien.
Zou het, zoowel voor Melissant als voor
Herkingen geen vooruitgang beteekenen,
als deze gemeenten eens medezeggenschap
krogen in het bestuur van Dirksland, aan
gezien deze toch al onder dictatuur staan
van het Hoofd dier gemeente? Zou het
voor alle drie de gemeenten, geen vooruit
gang beteekenen, als zjj b.v. gezamenlijk
tot oprichting van een ziekenhuis, het aan
leggen van een waterleiding, een flink»
gasfabriek,een behoorlijke wegenverbetering,
een betere Post- en Telegraafbestelling, een
betere onderwpsregeling; een gemeenschap
pelijke bemaling der verschillende polders;
enz. enz.? konden komen? Hoe vaak komt
bet niet voor, dat óf Melissant óf Herkin
gen, al afhankelijk zijn van Dirksland, en
doordien men daar niets te zeggen heeft,
moet afwachten wanneer men in Dirksland
goeddunkt dat wat noodig is op die plaatsen
gebeurt?
Ik herinner mij zeer goed, dat 20 jaar
geleden (en misschien is 't, nog zoo) zoo
wat alles uit Dirksland kwam, zelfs zoo
erg, dat er lieden wareD, die geen Zaterdag
lieten voorbijgaan of ze hadden er hun
brood wezen halen.
(Hansje v. Proopen en den ouden Arjaan
Keizer incluis.)
Ook de uit te voeren gemeentewerken
werden meestal uitgevoerd, of onder opzicht
gesteld door Dirkslandsche inwoners.
Dus mijDS inziens zit er ook nog wel iets
goeds in een Combinatie zooals de onder
havige.
Dat men zoo verschrikkelijk graag Melis
santenaar of Herkenaar blijft; dit zijn argu-
maar Van Vloten beduidde hem, dat hjj moest
blijven zitten en zoo zijn boodschap overbrengen.
„Peet laat U weten, dat er maréchausseé's
zjjn gekomen, om U te halen."
„Dat weet ik. Ga verder."
De man was een oogenblik verbluft en sla-
melde:
„Verderverder niets."
„Daar behoef je niet van te schrikken. Zeg
legen Gerrit, dat hij de „Zwaluw" in orde brengt
eu den stroom opvaart lot Arnhem. Als ik hem
onderweg niet overneem moet hij daar wachten."
„Anders niet, inynheer?"
„Anders niet."
De man ging in vliegenden galop terug naar
de hoeve- Van Vloten oogde hem na en schudde
ontevreden het hoofd.
„'t Is maar goed, dat de politie hier in het
land niet overmatig slim is, want uit de wjjze
waarop die vent galoppeert, kan ieder uiensch
zien, wat ik van plan ben." Toen wendde hij
zich om en zjjn paard bij den teugel leidende
volgde bij een zandpad, dat op den straatweg
uitkwam. Hier vergewiste hij zich van te voreD,
of cr iemand liep, dien hp niet ontmoeten mocht
en drong vervolgens aan de overzpde weer het
bosch in. Spoedig bereikte bp do heide, steeg
op en draafde eenige uren over de Veluwsche
heuvels tot bp ten slotte aanlandde op den
straatweg van Zutfen naar Arnhem. In Brum-
men deed bp zjjn paard stallen en verbleef een
uur in een hötel. Vervolgens zette hjj zjjn rei9
voort tot Dieren en maakte halt waar d<
3 weg
den IJsel naderde. Hier bracht hij zjjn paard
in het dichte eikenhout, dat den weg links en
rechts omzoomt en zocht zelf een beschut plaatsje
aau den rivierkant, om geduldig de .Zwaluw"
af te wachten.
Hij verliet Holland zonder weerzin. De wijze,
waarop men hem vervolgde, deerde hem niet
meer. Zjjn gemoed had er zich tegen gehard,
en zjjn blik op de wereld was gedurende de zeven
dagen van zijn verblijf, niet milder, maar eer
kouder eu hardvochtiger geworden. Zelfs de
heriuncring aan Johanna, welke hjj dien middag
zoo lijdend had gezien, terwjjl bij haar bespied
de in het purk, riep geen zachter gevoel van
verdriet in heiu wakker. Het leven was nu een
maal diep ellendig en men kon er zich niet
eeuwig mee blijven bemoeien. Wat hem betrof,
hij had zich buiten de maatschappij gesteld en
hij wilde er niels meer mee te doen hebben.
Eenmaal reeds had hjj een dergelijk besluit
genomen en het bleek thans ten duidelijkste,
dal zjjn voornemen goed was geweest. Zonder
smart keerde hij dus terug naar het kleine huisje
op het eiland IJcll. Later zou hij misschien wel
eens opnieuw zijn ia trek nemen op de hoeve,
maar op het oogenblik ging hjj zjjn vreugde
zoeken in den storm, die van uit deu Atlanliscben
Oceaan de zwakke muren van zjjn schamel
verblijf schudde.
Ilct liep tegen den avond, toen de
langzaam den IJsel kwam afz»'-L
en wenkte Gerrit, d?»