s ONZE EILANDEN van 42 NOVEMBE-R 1910. dat de gunstige resultaten weldra het volk voldoening zullen schenken." Of het volk met dit uitstel tevreden zal zijn, is de vraag. Als de 400 millioen G'hi- neezen inderdaad „ontwaken," zullen ze wel spoedig genoeg paal en perk stellenaan de hebzucht der mogendheden, die de beste stukken van hun land inpalmden. In dat opzicht kon, het gele gevaar, waar van eenmaal keizer Wilhelm sprak, zich wel eens spoediger doen kennen, dan de Europeesche Mochols verwachten! Haagsche Brieven. c. Er was eens een dominee, die roerend wist te preeken over de sociale nooden. Patrimonium was er verrukt over ei de arbeiders van Tjietjerksteradeel meenden niet beter te kunnen doen dan dominee te promoveeren tot Kamerlid. Hij immers zou hen geen dagen en nachten laten wachten zooals de groote man der kleine luyden. Och, wat ging dominee in de Kamer te keer tegen dien tragen minister Veegens. Daar deugde immers niets van diens werk, hy talmde en draalde, neen dan zou dominee het hem anders lappen. Dominee kwam dank zy zijn weinig christelijk complotteeren tegen het ministerie de Meester in het ge stoelte der eere. Als sociaal minister troonde hy op het Binnenhof. Nu zou men wat anders zien. Het getalm van Veegens zou dominee Talma verbeteren, hy zou de her vormer zijn, die de kleine Iuijden het aard- sche paradijs zou binnenvoeren. Publiek rechterlijke organisatie van den arbeid, een specifiek Talmaniaansch verzekeringswezen zouden den volke worden gepresenteerd. Dominee heeft ondervonden, datpreeken van den kans6l wat anders is dan wetten maken, 't Begon al met zyn leelyke flaters by de Ongevallenwet, toen twee deskundigen open lijk hun goeden naam opeischten,dien Talma om zich te verdedigen, in opspraak had gebracht om eigen fouten te dekken. Het tweede bedrijf van het treurspel was de schandelijke wijze, waarop de clericale overmacht het verzekeriBgsdebat smoorde om broeder Talma nieuwe nederlagen te besparen. Het derde bedrijf speelde zich af by de Bakkerswet, toen de clericale voor mannen de publiekrechterlijke organisatie van dominee Talma verwierpen als een on ding, als een middeleeuwscbe „absurditeit11 En daar liggen nu als een groote verwarde klomp dooreen de souvereiniteit in eigen kring, dö publiekrechterlijke organisatie van den arbeid en meer van die antirevolutio naire fratsenmakeryen, die heel aardig doen op een volksvergadering om de kiezers op te hitsen tegen de snoode liberalen, doch in de practyk al bitter weinig beteekenen. De eenige kracht van de beruchte coalitie zit blijkbaar in de benoemingen. Ben je tot de kleur, dan kom je in aanmerking voor een baantje, adres de burgemeestersbenoe ming van Sommelsdijb, zelfs voor postboden en hulpbestellers is de eerste vraag tot welk kerkgenootschap ze behooren. Aan sommige departementen heeft een sollicitant alleen kans, als hy Roomseh is! Vanwege de baantjes v. orden tegenwoordig heel wat Saulussen omgezet in Paulussen. De venij nige Kuyperblaadjes hebben het onzen kra- nigen de Muralt kwalijk genomen, dat hy in een rede vermeldde, hoe een vriend, die hy met een hooge dop ontmi ette, vertelde, dat hy dat deed van wege de boterham. Hij zei intusschen niets te veel. Er zijn 'er massa's, die om de smeer zich voegen 'iefst bij de Christelijk Historiscben wat de meeste kans schijnt te bieden voor een succesvolle sollicitatie. En dan preekt zoo'n oolyke Nederlander heel gemoedelijk over het „christelijk" volksdeel. Het blad is blijkbaar al erg in zijn schik, dat er steeds meer wisselaars in den Tempel komen. Schaper heeft eeDS een scherpe maar ware rede gehouden. Over naamchristenen, tijd- christenen en nog eenige variëteiten. Als hij het er nu over moest hebben, zou by zeker de eerste plaats inruimen aan de baantjeschristenen? Het is waarlijk geen wonder, dat mannen als de redacteur van de Klaroen tegen dat gezwendel, dat een noodwendig gevolg vaü de vooze coalitie is, opkomen. Dat Home troef is, erkennen zelfs de Protestantsche coalitiedrijvers in he'. voor- loopig verslag. Die partij is de overwegend sterke in de coalitie en als eenmaal een grafschrift op Kuyper en Lohman wordt gemaakt, kan het in waarheid luiden: Meer dan eenig Roomsch priester hebben zy bij gedragen tot de verroomsching van Neder land J" In de coalitie is het intusschen lang niet alles pais en vreê. Het beruchte voorstel Wees gerust," zegt hy eindelijk. „Ik zal alles doen wat ik kaD." Eenige kalmte verbreidt zich over de vermagerde, nog altijd schoone gelaats trekken. Ze tast naar zyn hand, die zy even drukt. Onwillekeurig huivert hy by die aanraking; nu glimlacht zij bitter en trekt haar hand terug. Nu neemt hij echter de hare en zegt nog eens vol medelijden „Houd je maar kalm. Voor de kinderen moet je weei beter worden. Nog vandaag laat ik den dokter halen." Zij willen my weghalen en vergiftigen," fluistert zij, opnieuw ijlende. Hier ben je veilig, Editb." O, maar die Russische woekeraar Anton, ben jy de wenteltrap opgekomen doe dat niet die trap moet weg. Als die weg is, dan komt het geluk weer i" Ja," zegt hij, diep geschokt, „de trap zal worden weggenomen. Zie maar, ik ga door de andere deur." Ja, ja," herhaalt zy, „de trap Hy ziet, hoe zy uitgeput in de kussens achterovervalt HOOFDSTUK 5XVI. Somber gestemd komt Anton van Altwitz terug. De graaf heeft hem de geschiedenis van de speeltafel verteld. Zy kwam uit tot verspilling van 46 millioen voor een grootendeels nuttelooze kustverdediging brengt ontstemming in breede kringen. De Nederlander staat over zoo iets op z'n ach terste pooten. Wat weten die stomme kie zers van landsverdediging! Wat weten ze van staatszaken I 't Zou als men tusschen de regels doorleest, eigenlijk maar 't beste zyn, als alleen mr. Lohman de wetten had uit te deelen. De Roomsche Maasbode, het bekende reactionaire pastoorsblad uit Rotter dam raast over de oppositie tegen de 46 millioen al even hart. Beide organen vreezen niets zoozeer als een splitsing der politieke partyen Daar de gezonde scheidslijn conser vatisme contra democratie. Daartegen moet gewaakt met alle [macht, want komt het zoover, dan is het gedaan met de zeer on christelijke coalitie en is het visschen in troebel water voor de christelijk historiachen gedaan In onze Gemeenteraad krijgen we nog een debatje over het heffingscijfer by de Inkomstenbelasting. Prof. Treub wil dit van te voren door den Raad doen vaststellen, wethouder Simons is van meening, dat dit pas later kan geschieden. Prof. Treub heeft nu voorstellen daaromtrent ingediend en deze zullen in den Raad wel tot uitvoerige discussie's leiden. Op een uurtje meer of minder debat komt het trouwens niet aan, daar raakt men in alle colleges langzamerhand aan gewend. De speelhuiskwestie is in den laatsten tyd wat op den achtergrond geraakt. De aan dacht is er nu weer op gevestigd dooreen viertal feuilletons in de Haagsche courant, getiteld „Twee maanden in een speelhuis te Scheveningen". Wie deze schetsen leest, staat verontwaardigd, dat tegen die schob bejakken, die die pestholen houden, politie en justitie machteloos staat. De grootste speculant, die de penningen van kleine luyden waagt, handelt nog niet half zoo misdadig als deze schurken, die honderden uitplunderen op de meest geraffineerde manier. Met welke trucs die ploerten te werk gaan blyke uit de genoemde schetsen, die de redactie van ons blad in het alge meen belang wel zoo goed zal willen zijn binnenkort uit de Haagsche courant in „Onze Eilanden" over te nemen. Al zullen wel weinige Flakkeeënaars de kanaloopen in zoo'n speelhol verzeild te raken, voor die weinigen loont het reeds de moeite hen door deze treffende schetsen te behoeden voor het gevaar, dat zy loopen Plaatselijk Nieuws. 3HDDELUARXIS- De le fitter der gemeen telijke gasfabriek alhier, H. Klomp, is be noemd tot baas-fitter aan de gasfabriek te Steenbergen. Woensdag had de timmerman S. het ODgeluk zich zoodanig met een beitel in de hand te steken dat geneeskundige hulp noodig was. Woensdag geraakte een kalf van den heer M. de H., dat met de Onderneming moest worden vervoerd, in de kaai. Het dier werd met groote moeite op den wal gebracht. T. J. die eenige dagen pijn aan het lyf gevoelde, kwam bij geneeskundig onderzoek tot de ontdekking dat hem een rib was gebroken. De man schijnt niet te weten hoe hy dat ongeluk heeft gekregen. Het huis aan de Kaai en dat aan den Oostdyk van den heer J. Korteweg is ing ezet door den heer J. Zaayer voor 2800 gulden. Wegens het hooge water kon de stoom boot Donderdagmorgen eerst om kwartier 70or negen worden geschut. SOMBIELSDIJK. De heer J. Bouman, be noemd Burgemeester van Soromelsdyk en Nieuwe Tonge, zal den 17 November a.s. alhier worden geïnstalleerd en in functie treden. De eerste prys der alhier gehouden verloting van 2 Nov. IJ., zijnde vier vette koeien, vertegenwoordigende eene waarde van 8 ït 900 gld., i8 nog niet afgehaald. UEilKliV'tiEN- J. 1. Woensdag zijn onder deze gemeente een tiental zwanen gezien, waarin velen een vroegen winter voor spellen. Bij den landbouwer P. v. P. onder deze gemeente is deze week een koe afgemaakt en begra ven, die lijdende was aan koudvuur. Door den veearts werd het vleesch voor de consumptie afgekeurd. De oogstcollecte voor de Ned. Herv. Egypte, in gezelschap van een Duitsch echt paar, nadat zij eerst te Nizza het carnaval had bijgewoond, zonder dat er iets op haar gedrag viel aan te merken. Daar een lichte beescbheid haar had overvallen, vatte zy het voornemen op, den winter te Mentone door te brengen. Daar maakte zy kennis met een Russische dame, Alexajewna Ala- botsjeff en haar zoon Sergius. Beiden hadden aristocratische manieren en schenen een zeer weelderig leven gewend en mevrouw Mohrmann kon dus ook in dit opzicht uit stekend met hen harmonieeren. Eens was zy in verlegenheid gekomen, toen ze dol graag een brillanten haarnaald wilde koopen, die zy op de promenade in de uitstalkast van een juwelier zag. Sergius, die merkle, dat baar portemonnaie ledig was, stelde de zijne te harer beschikking, dat na eenige tegenstribbeling werd aangenomen, waarop Sergius schertsend voorstelde, dat zy het geleende geld aan de speelbank moest zien terug te winnen. Met dit doel had zij nog een paar goudstukken van hem geleend In bet bijzijn van haar Duitsche reisgenooten had zij eenige malen zeer voorzichtig ge speeld en zoo stemde zij" dus in dien voor slag toe. Je weet hoe 't gaat, Mohrmann," ging Altwitz voort. „Eerst winnen, om daarna het dubbele te verliezen, zoodatallengshet bedrag van den kredietbrief was verslonden. Gemeente, waarvoor diakenen een collecte langs de huizen" der ingezetenen hebben gehouden, heeft opgebracht f 65,41. Ook zijn nog aardappelen en poters verband houden de met die collecte aan arme menschen uit gedeeld. OUDE TOiVGE- Ds. J. T. H. Remmer pre dikant te Vinkeveen heeft een beroep ont vangen by de Ned. Herv. Gemeente alhier. Binnenland. RIJ WIELVERYOER PER STAATSSPOOR. Ons vorig nummer bevatte het adres door het Bondsbestuur tot den Minister van Waterstaat gericht, naar aanleiding van het voornemen om de reizigers te verplichten hun rijwielen op verlangen van het perso neel naar den vertrekkenden trein te brengen, of het, ingeval van overlading onderweg, van den eenen trein naar den anderen te vervoeren. Deze zaak is voor het wielryden in Neder land van buitengewoon groot belang. Dankzy hetrijwielis het loeristen- verkeer in ons land in de laatste twintig jaar enorm toegenomen. Duizenden by duizenden rijwieltoeristen toch hebben de gewoonte om by het maken van uitstapjes een deel van het traject, hetzy' de uitreis, hetzy de terugreis, per spoor af te doen. Het zou by deze soort toeristen niet opkomen om dezelfde soort uitstapjes geheel pertrein te maken, want bet doel van de reis zou dan worden gemist. Hun doel is, een fiets excursie te maken door een bepaalde landstreek die zij zonder vermoeienis willen bereiken om hun kracht te sparen voor den eigenlijken fietstocht. Deze soort reizigers zijn voor onze spoor wegmaatschappijen een belangrijke bron van inkomsten. Men moet in bet toerseisoen en met name bij bizondere gelegenheden, zooals de bloeitijd der hyacinthen, maar eens aan de hoofdstations een kykje nemen, welke hoeveelheden rijwielen ten vervoer worden aangeboden. Dat loopt op enkele dagen in de honderden, misschien wel in de duizenden. Welnu, by elk rijwiel, dat ten vervoer wordt aangeboden, behoort een reiziger, die een plaatsbiljet heeft moeten betalen. En die reizigers zijn in dubbellen zin begunstigers van de spoorwegmaatschappij, omdat zy niet alleen vracht betalen voor hun persoon, maar ook voor hun rywyl. Het mes snijdt dus by het vervoer van rywieltoeristen aan twee kanten. Eén onzer vooruitstrevende spoorweg maatschappijen de „Hollandsche IJzeren" gaf eenige jaren geleden blyk, dat deze vorm van spoor- en rywieltoerisme haar niet onwelgevallig was, en om dit gemengd toerisme over haar lijnen zooveel mogelijk te bevorderqp, stelde zy een uniform-tarief van 20 cents voor het vervoer van rijwielen vast en verleende zy aan rywieltoeristen een reductie vaD ongeveer 40 °/0 op de passage-prijzen, een bepaling, die in hooge mate door ons wordt geapprecieerd en de H. IJ. S. M. in onze kringen beslist populair heeft gemaakt. Thans gaat de Staatsspoor ook een uniform-tarief van 20 ct invoeren doch, helaas onder bepalingen, die groot gevaar opleveren, dat het rywieltoerisme binnen het gebied van haar lijnen zeer zal worden beperkt. Want daar gaat het heen, wanneer van de reizigers wordt geëischt, dat zij hun rywiel zelf in Oen bagagewagen bezorgen en onder weg zelf voor de overlading hebben zorg te dragen. Dit systeem bestaat al sinds eenige jaren ia België en gedeeltelijk ook in Duitschland. Maar in beide landen heeft het rywiel lang niet die beteekenis, die het in ons land heeft. In geen enkel land ter wereld worden in verhouding tot het cijfer der bevolking zooveel wielrijders gevonden als in Holland. In geen enkel ander land van Europa bekleedt het rywiel de plaats, die het in ons land, van de kringen der gewone burgery tot in de voornaamste standen, inneemt. In geen ander land ook maken zooveel dames van het rijwiel gebruik als in ons land. Wanneer de Staatsspoor dus in on3land een maatregel wil gaan invoeren, die in Duitschland en in België al tot zooveel klachten en tot zulke lastige conflicten en erwarringen aanleiding geeft, voorzien we een periode van spoorweg misère, zooals men ten onzent nog niet heeft beleefd. Het spoorweg personeel kan verlangen, zoo staat er, dat de reiziger zelf zyn rywiel naar deD begagewagen brengt en zelf voor over- lading onderweg zorg draagt. Daarmede wordt ten eerste, zy het ook tegen de bedoeling van de directie, de deur Toen mevrouw Alabotsjeff dit merkte, drong zy haar een voorschot op tegen Jen schuld bekentenis, die Edith met het oog op de elegante geldschietster niet durft nalezen. Dit gaat zoo door, totdat op zekeren dag de Russin zeer verlegen by haar komt en ver telt, dat zy' haar geld moet hebben, daar ze onverwacht moet vertrekken. Natuurlijk is Edith ten einde raad. „Madame" verlangt, dat zy zal telegrapheeren aan monsieur son mari. Edith verklaart dat voor on mogelijk. Madame wordt koel en stuurt haar zoon, die eerst uiterst beleefd is, doch later aandringt en vervolgens een voorstel oppertdat zy met een oorvijg beant woordt. Hij dreigt met de politie. Edith vlucht met achterlating van kamenier en bagage, onvoldoende beschut tegen de kille nachtlucht. Doodziek komt zy te Genua aan, kan den volgenden dag niet van haar bed opstaan en wordt eindelijk door me vrouw Alabotsjeff en haar zoon, die de politie onder den arm hebben genomen, opgespoord. Gelukkig is zy bewusteloos, wy waren ddér het overige weet u. En hoeveel hebt u moeten betalen, om de schuld aan die ellendigen te moeten voldoen vroeg Anton, nadat hy den ouden edelman zyn dank had betuigd. Vy'ftig duizend franks, natuurlijk meer dan bet dubbele voor de in werkelijkheid geleende som." open gezet voor een fooitjesjagery zonder weerga. Een beamte, die van u kkn vergen, dat gezelf met uw fiets op schouder door het labyrinth van gangen, tunnels en trap pen onzer stations naar den bagagewagen zult hollen, terwyl uw trein op het punt van vertrekken staat, en terwyl ge zelf nog de banden vol hebt met kleine bagage, zal „medelijden" met uw getob krijgen wanneer ge een zilverling deponeert in zijn hand, die alreeds in afwachting gereed wordt gehouden. En aangezien dat „medelijden" bij eenige oefening een bepaalde broodwin ning kan worden, is het te vreezen, dat vele beambten in 't vervolgt alleen rijwielen naar den bagagewagen zullen brengen van diegenen, die met hun fooi al gereed staan. De overigen 2ullon niet worden geholpen en vele beambten zullen van zulke schriele lui ternauwernood notitie nemen. Ze zullen zelfs, met geoefenden blik hun luidjes naar de verwachte fooi taxeeren en onder bet aantal wachtenden den voorrang gunnen aan dengene, die er het „voordeeligst"uitziet. Dit wat het fooienstelsel betreft. Maar nu de hoofdkwestie. Mag een spoordirctie van dames en heeren toeristen, die er niet op gekleed zyn om een mogelijk beslijkt of bestoven rywiel trap op, trap af te dragen, vergen dat zij dit kruiers werk zullen verrichten Wie de vraag stelt, beantwoordt haar reeds ontkennend. Men eischt toch ook niet van den reizi ger, die zyn vacaDtie in 't buitenland gaat doorbrengen, dat hij zelf zyn zwareu koffer en zyn valiezen naar den bagagewagen zal brengen Wordt deze eisch den wielrijders werke lijk gesteld, dan voorzien we, dat een me nigte toeristen, in de allereerste plaats de dames, er van af zullen zien om nog lan ger rijwieluitstapjes te combineeren met een Staatsspoortraject. Want, waar het den spoorbeambten gemakkelijk valt om iywie- len langs dienstlifts en overgangen, die voor het publiek verboden zyn, naar de gereed staande treinen te expedieeren, waar deze by grooten toevoer van bagage gebruik kunnen maken van handwagens, daar moet het ry wiel vervoer op lange en van onder- grondsche perronverbindingen voorziene stations voor het gewone publiek noodwen dig tot een jammerlijk getob en gezwoeg aanleiding geven. En we behoeven wel niet te zeggen, dat het gejakker met fietsen door tunnels en langs trappen en over woelig drukke perrons voor het gewone publiek, dat met de kwestie niets te maken heeft, in hooge mate hinderlijk en lastig zal kunnen worden, vooral in tijden van groote drukte aan de stations. Om meer dan één reden beschouwen we dus de voorgestelde bepaling als hoogst bedenkelijk. Eu we behoeven er dus wel niet bij te voegen, dat ons Bondsbestuur reeds alles, wat op het oogenblik kon worden gedaan, in het werk heeft gesteld, om de belangen der wielrijders te verdedigen. Geheel geslaagd zyn dezepogingen niet. Het nieuwe tarief is door den Minister goedgekeurd, echter slechts voor- loopig voor zoover de gewraak te bepaling betreffende het ver voer van ry wielen betreft. Natuurlijk is de bedoeling hiervan, dat de goedkeuring kan worden ingetrokken, als de maatregel aanleiding geeft tot ern stige klachten. Uit besprekingen met verschillende auto riteiten is gebleken, dat men de reizigers slechts by uitzondering en onder bijzondere omstandigheden wil verplichten de rijwielen zelf te vervoeren. Dat dit ook de bedoeling van de directie der S. S. is, blijkt uit onderstaand schryven van den Directeurgeneraal. Utrecht, 25 October 1910. Naar aanleiding van nevens aangehaalde missive hebben wij de eer U mede te deelen, dat het geenszins in onze bedoeling ligt, het vervoer van rijwielen bij deinvoe ring der nieuwe tarieven moeilijker te maken. Integendeel, uit de invoering der zoo genaamde rywielkaarten, die desge- wenscht voor den gebruiker vooraf ver krijgbaar zyn, en een uniformtarief voor elke afstand in Nederland een maatre gel, die ook door Uw Bond is bepleit moet bly'ken, dat wy het vervoer zooveel mogelijk willen vereenvoudigen In het algemeen stellen wij ons voor weinig of niets aan de wyze van ver voer te veranderen ook nu gebeurt het herhaaldelijk, vooral by clubs, die op reis gaan, dat men wenscht zelf zijn rijwiel naar den trein te brengen en aan den trein in ontvangst te nemen dat Vijftig duizend francs!" herbaalde Anton met een schamper lachje, „Dank u, waarde graaf. Overmorgen staat die som te uwer beschikking." Daarop was hij te paard gestegen en naar huis gereden, steeds by zienzelf herhalende „Vijftig duizend francs! En opnieuw walgt hy" van zyn gansche leven, van die lichtzinnige, nu stervende vrouw, van zichzelf, van zyn geheele om geving. Thuis komt hem de oude huisdokter te gemoet. 'tKan misschien nog wel terechtko men," zegt deze, „maar vóór alles is rust noodig Adieu!" Maar 'n half uurtje later zegt by tot me vrouw Heine: Voor dat zondaresje is geen aardsche rechter meer noodig. Anton zit den hal ven nacht op met zyn rentmeester en met 't aanbreken van den dag maakt deze zich gereed op reis te gaan en vloekt daarbij binnensmonds: „Wat'n ellende brengt dat vrouwvolk toch op de wereld En drie kinderen bovendien! Ja," zegt hij tot zyn vrouw, „binnen't jaar kan ik naar een andere betrekking omzien 1" In het kasteel heerscht grenzelooze ver warring. Allen zijn inde weer om den zieke verlichting te verschaffen. Edith ligt half overeind in bed en ziet naar haar kame- nu is in de nieuwe tarieven geregeld doch hier behoeft geen vrees te bestaanj dat wij vrouwen en kinderen zullen dwin gen fietsen trappen op en af te sjouwen. Tegen fooienjagery' zal worden gewaakt, en de stations krijgen ten deze, evenals ten opzichte der lading, lossing en over lading, bepaalde instructien om het den reizigers niet lastig te maken. fiw schryven geeft eene zoo levendige beschrijving van de moeilijkheden, die het vervoer van rijwielen kan opleveren dat wij er geen woord aan behoeven toe te voegen, om aan te geven, welke moe- lijkheden de Maatschappij nu voor dat vervoer heeft; dat wy' dus soms van de vervoerders zelf voor het brengen naar en halen van den trein willen kunnen gebruik maken, zult U wel kunnen be grijpen en in veel gevallen billijken denk b. v. slechts eens aan de regelmatig op bet laatste oogenblik van vertrek van den trein komonde zelfde reizigers. Wy hebben U onze bedoeling eenigs- zins uitvoering medegedeeld, ten einde U zoo mogelijk gerust te stellenmoch ten na 1 Januari zich toch nog gevallen voordoen, waaruit voor de reizigers moei lijkheden voortvloeiden, dan houden wij ons voor mededeelig aanbevolen, en zult U ons gaarne bereid vinden, desgewenscht in overleg met Uw Bestuur, het mogelijke te doen om aan gegronde bezwaren tegemoet te komen. De Directeur-Generaal, (get.) VAN KNETSCHMAR. Aan den A. N. W. B., Toeristenbond voor Nederland, te Amsterdam. Heerengracht 247. Wij hopen hartelijk, dat de toepassing van de nieuwe bepalingen werkelijk overeen zal komen met de bedoeling der directie, zooals dit uit bovenstaand schryven blijkt, en dat het personeel inderdaad een zoo bescheiden gebruik zal maken van de be voegdheden, die het met 1 Januari e.k. zal verkrijgen. Indien zich echter gevallen voordoen, waaruit het tegendeel blijkt, gelieve men hiervan mededeeling te doen aan den len Secretaris, Heerengracht 247, Amsterdam. De dubbele moord te Spaarndam. De begrafenis der slacht offers. Woensdagmiddag zijn de beide slachtof fers van den afschuwelijken roofmoord ter aarde besteld. Er was enorm veel belangstel ling ook uit de omliggende gemeenten. Het huis van de misdaad lag somberen stil, aangestaard door buren en nieuwsgie rigen. Daar verzamelde zich de zeer uitgebreide familie. De beide kisten stonden nog altijd in het schunrtje, op de deksels twee zilve ren platen, als laatste eerbetoon van een der familieleden. Ook waren er een aantal kransen, en een palmtak van Spaarndam's gemeente bestuur. Tegen 1 uur waren alle genoodigden by- een, onder ben ds. S. A. Baljon, die dd&r toen een lijkdienst hield en een .gebed uit sprak, omdat hy deze plaats daaïvoor beter achtte dan het kerkhof in een omgeving, zooals daar vandaag te wachten was. Te halftwee werden de kisten opgenomen en het stoffelijk overschot van twee men schen, die behoorden tot de oudste geslach ten der gemeente, ten grave gebracht. Niet minder dan 300 jaar toch is het ge slacht Melchior te Spaarndam woonachtig geweest en de vermoorde heer Melchior en zyn zuster waren er de laatste vertegen woordigers van. Het was een droeve stoet. Langs den weg stonden vele dorpelingen, die eerbiedighet hoofd ontblootten. Eenige kransen dekten de lijkbaren. Aanwezig waren de Burgemeester, de heer Haitsma Muiier, en de Raad van Spaarn dam, ds. Baljon en de Kerkeraad der Ned. Hervormde Kerk te Spaarndam, benevens de Burgemeester van Haariemmerliede en Spaarnwoude, jhr. Teding van Berkhout. Voor de slachtoffers waren twee graven geopend, een, waarin reeds deechtgenoote van den heer Melchior rust en waarin nu ook hij zal rusten, de andere, waarin de vader ligt begraven van de vermoorde juf frouw Melchior en waarin ook zy wordt bijgezet. Hel eerst sprak burgemeester Haitsma Muiier. Het zij mij vergund uit naam van de gemeente een paar woorden te spreken, begon hy Waarde Melchior! Wie had kunnen denken, dat wij onder deze omstandigheden u de laatste eer zouden moeten bewijzen. nier, die 's morgens is aangekomen met de verschillende zaken, die haar meesteres onderweg heeft gekocht, gepakt in drie groote koffers. Tonette neemt de rekeningen in ontvangst en legt die op Anion's schrijf tafel ook dit geld moet schielijk worden teruggegeven aan Altwitz. De oude freule zegt, als zij weer boven is, tot Poldi, de kamenier„Dat moet 'n duur hotel zyn geweest.'t Zijn kolossale sommeD." Ja, freule, maar mevrouw vroeg ook eiken dag menschen by zich te dineeren. Zij had ook zooveel bewonderaarsDie arme ritmeester drong er altijd op aan, dat zy zich om zijnentwil zou laten scheiden." Tante Tonette wordt koud van ontzetting. En nu zoo erg ziek," gaat Poldi voort. „Ik geloof, dat ik 't eerst heb gemerkt, toen de ritmeester is vertrokken. Ik geloof, dat zy tot over de ooren op hem verliefd was. Maar - zoo'n arme 3lokker 1" Tante Tonette denkt by zichzelf, dat het te hopen is, dat Anton niets van die ge schiedenis verneemt, zóó weinig beseft zij, dat hy er zich niets van zou aantrekken. Rusteloos wandelt by door de velden en komt zoo weinig mogelijk thuis. Tonette moet hem dwingen naar de ziekekamerte gaan. Hy heeft wet medelijden met haar, doch zyn stemming is niet die, welke be hoort in de zieke- waarschijnlijk sterfkamer van zijn vrouw. (Wordt verv.)

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1910 | | pagina 2