ONZE EILANDEN van 30 MEI 1908. 3 Elders weet men immers niet, kan men niet veronderstellen, dat zulke kleinzielige drijfveeren als te Somniels- dijk voorzaten, de reden der niet-benoe- ming zijn. Is dat nu „christelijk", de toekomst van een jong meisje aldus te bederven? Lezers en lezeressen, wij vragen U, stelt U in gedachten eenige oogen blik ken in de plaats vanMej. Versteeg. Hoe zou het U te moede zijn, wanneer gij na Uwe taak op de meest loffelijke wijze, met ijver en toewijding te hebben vervuld, eene dergelijke bejegening moest ondergaan? Wij begrijpen het, dat ook streng antirevolutionaire mannen ons hun diepe verontwaardiging over de houding der genoemde raadsleden betuigden. 't Treurigst is het gedrag der wethou ders Timmerman en Fan Beek. Zonder eenig bezwaar plaatsen zij Mej. Versteeg Nu. 1, in de raadszaal stemmen zij een ander. Zijn die heeren dan slechts lede poppen Moesten spms de heeren Bom en Struik daarom de raadsvergadering bij wonen, opdat de heeren niet anders zouden durven stemmen? Mej. Versteeg wordt het ongelukkige slachtoffer dezer enge partijpolitiek. De moeders, die zij bijstond in het moeilijke oogenblik, zullen niet het minst met leedwezen en innige verontwaardiging liet haar aangedane onrecht vernemen. Zij allen en al diegenen, welke prote steeren tegen de schanddaad dezer vier Sommelsdijksche raadsleden, kunnen door de daad getuigen van den ernst hunner meening. Men traehte mej. Versteeg hier te houden! Men steune haarals zij zich hier wil vestigen. liet zou ons niet verbazen of mej. Vis, de gansehe toedracht der zaak vernemen de, zal uit ware collegialiteit voor een dergelijke benoeming bedanken. Van betrouwbare zijde is ons een feit medegedeeld, dat een nog treuriger licht op het gebeurde werpt. Na afloop dei- raadsvergadering werd door een viertal raadsleden over de zaak gesproken. De heer J. Joppe verklaarde in het gesprek „Ja, zie je, dr. Knöps beeft me nog wat over mej. Versteeg mede gedeeld, dat maakte, dat ik er tegen was." Waarom heeil de heer Joppe niet den moed gehad dit in de vergadering te zeggen? Waarom heeft hij het feit niet genoemd? Waarom heeft dan de heer Knöps een goed getuigschrift afgegeven, als hij bezwaren tegen mej. Versteeg had? Waarom heeft hij dan zelf den Raad niet ingelicht? Wij zijn gemachtigd drie getuigen te noemen, die bij het gesprek tegenwoor dig waren. Mocht de heer Joppe bijgeval de waarheid onzer bewering ontkennen, dan zullen wij zijn geheugen wat op- frisschen door de' getuigen te noemen. Voor de eer van mej. Versteeg en den heer Knöps eischt deze zaak dringend opheldering. Buitenland. De nieuwste zeemansmop. Hoe twee zeelieden, na een „pleizivigen" avond aan land, bijna de stranding van een stoomschip veroorzaakten, vertelt een hun ner als volgt Wy vertrokken 's avonds tegen 7 uur naar zee. Hanlan was roerganger en ik uitkijk. Ik voelde mij niet lekker. Te 8 uur 10 gaf „de ouwe" (kapitein), die met den Sen stuur man op dei brug stond, een sein op de stoomfluit. Ik ging zien wat er aan de hand was, en zag, dat Hanlan tegen de reeling en de 3e stuurman aan het stuurrad stond. De ouwe zei tegen meJohnson, jü moet tot middernacht aan 't stuurrad, w^int deze man is te dronken om het kompas te zien. Ik viel byna in onmagt bij de gedachte vier uur achtereen aan het stuurrad te te moeten staan met een hoofd als het myne doch liet niets blijken en om 9 uur ging de ouwe naar beneden. Toen zei de 3e stuurman tegen meZeg Johnson, als je je niet zuiver voelt, stuur dan op de sterren, dat is makkelijker. Ik deed zoo, stelde een ster vast en... wij waren er bijna door verongelukt. Ongeveer halftien riep de 3e stuurman Hé, Johnson, is dat Jgeen land, daar aan bakboordsboeg! Ik keek en zoo waar, op een kwart mijl afstand was land. De 3e wierp een blik in het kompashuisje en riep uit: In 'shemels naam, Johnson, welken koers stuur je? Zuiver West, zei ik, maar ik stuur op de sterren. En er zyn nu in 't geheel geen sterren te zien, antwoordde de 3e. 't Is wel, zei ik, kijk maar ik stuur op die ster, en ik wees hem de ster aan. En wat bleek nu? Ik had op ons eigen toplicht gestuurd Ik veronderstel, dat je begrijpen zult, hoe dat kon gebeuren. De lantaarn hing een beetje van den mast af en in myn half- nuchteren toestand had ik dat licht voor een ster aangezien Bloedwraak in de Caucasus. Een vreeselijk geschiedenis is afgespeeld te Elisabethpol in den Caucasus. Een jonge Armeniér daar, Usuntutn geheeten, was verliefd opeen Cir- cassisch meisje, maar de ouders weigerden hun toestemming tot het huwelijk en toen hij er op aandrong, joeg men hem het huis uit. Daarbij beleedigde hy den vader van het meisje, Sotikh genaamd, en haar broe der, hierover in woede ontstoken, schoot hem dood. De zuster van Usuntutu besloot den moord op haar broeder te wreken en kocht daartoe een man om, die den jongen Sotikh doodde, doch hiermee niet tevreden, vergiftigde zij roomijs met. arsenicum, ver momde zich als koopvrouw en verkocht het vergiftige goed aan de woning van Sotikh Deze en 5 van zyn huisgenoten aten er van met het gevolg dat er 2 stierven en de an deren ernstig ziek werden. De oudste zoon van Sotikh, die verdenking tegen de zuster van Usuntutu had, ging nog denzelfden dag naar haar woning, trof haar op de binnenplaats, en loste 3 revolverschoten op haar, zoodat zy zwaar gewond neerviel. Haar familieleden brachten haar naar het hospitaal en ontmoetten daar de leden der familie Sotikh, wat aanleiding gaf tot een verwoed gevecht. De politie moest hen met kracht van wapenen scheiden en allen waren min of meer ernstig gekwetst. Het meisje Usuntutu is aan haar wonden over leden. Bom. Zondag, tijdens de mis in de St. Georgekerk te La Coruna, die bijgewoond werd door de troepen van het garnizoen, ontplofte in een biechtstoel een bom. Twee soldaten werden gekwetst. Ballonongeluk. Volgens een bericht uit Oakland (Californié) is het luchtschip „Great Morell", dat 450 voet lang is en welke bal lon 500.000 kub. voet gas bevatte bij een proeftocht uit een hoogte van 300 voet naar beneden gevallen. De ballon barstte nl. plot seling en het vaartuig, waarin zich 20 per sonen bevonden, vloog omlaag. Zeven per sonen werden gedood, terwyl de overigen ernstig gekwetst werden. Een reclame-grap. Politiken, het Kopen- haagsche blad, heeft een grap uitgehaald; die tevens een handige reclame was, zoowel voor dat blad als voor twee rywielmerken. Het blad loofde een heeren- en een dames fiets uit, die men op de volgende manier kon verwerven: Zondagmiddag tusschen vijf en zes uur zouden een heer en een dame, beiden op een fiets, maar verder aan niets herkenbaar zich afzonderlijk op een aangeduiden weg begeven. De eerste fietsende heer, die den fietsenden Politieken-man tegenkwam, dezen toeriup; Geef my de fiets van Poli tiken.' bovendien het laatste nummer van dat blad in den zak had, kreeg de uitge loofde heerenfiets. En zoo met de dames fiets. Het wemelde Zondag op den aangeduiden weg van fietser,s die elkaar bij 't ontmoeten al maarGeef mij' de fiets van Politiken toeriepen. Op een plaats van den weg wer den er in een half uur tyds ruim 1400 fietsen geteld. Politieken van gisteren geeft portretten van den heer en de jongedame, die de twee fietsen gewonnen hebben. Beiden verzekerden een nieuwe fiets hard noodig te hebben. Bergspoorioeg. Het plan voor den aanleg van een bergspoorweg naar de Zugspitze, den hoogsten- top van Duitsehland, gaat zijne spoedige verwezenlijking tegemoet. De Lokalbahn Actien-Geselschaft te Mun- chen zal den spoorweg aanleggen en in exploitatie nemen. Tusschenstations zullen Schmelz, Badersee, Eibsee en de Riftel- scharte zyn. Aan de Riffelscharte (2150 meter) zal een groot hotel gebouwd worden. Het eindstation Zugspitze ligt 2920 meter hoog. Het bedrijf zal electrisch zijn en zoo ingericht worden, dat de weg in één uur afgelegd kan worden. Men zal in drie uur van Munchen de Zugspitze kunnen bereiken. Anti-Japansch. Een goede illustratie voor de geprikkelde stemming, die op het Noord Amerikaansche continent legen de Japan ners heerscht, geeft het volgende laconische berichtje in een New-Yorksche krant: „Een steenlawine in Canada heeft een aantal Japansche werklui bedolven en tevens een rijk kolenveld blootgelegd. Dit dubbel- gelukkig resultaat zal ongetwijfeld door de Canadeezen met vreugde worden begroet." Overslrooniingen in Amerika. Uit Guthrie in den staat Oklahoma wordt gemeld, dat daar een wolkbreuk heeft Jplaats gevonden, waardoor het land wijd en zijd onder water is gezet. Het spoorwegverkeer in den gehee- len staat werd gestremd. De fabrieken moesten stil staan, de werken, gedreven door de kracht van 't water, zijn waar schijnlijk voor langen tijd lam. Op vele plaatsen zijn de gasketels gesprongen en de steden zijn daar 's nachts zonder licht. Een groot aantal steden zijn totaal overstroomd, de omgevende landen gelijken meren. In 't geheele Zuid-Westelijke gedeelte is een op millioenen berekende schade aan den oogst berokkend, vooral de katoenaanplantingen zyn erg beschadigd. Verder hebben de boe ren zich te beklagen over groote verliezen onder het vee. Deze treurige toestand wordt nog verergerd door de volkomen stilstand van den handel in het overstroomingsge- bied. Hoeveel tijd is er noodig om 1000 post zegels bekoorlijk op te plakken 't Kon niet uitblijven of ook deze vraag moest eens onderzocht en uitgemaakt worden. Het ant woord bereikt ons uit Dilsseldorf en wy willen het hier meedeelen, omd3t er wellicht toch meer leering in zit dan wij en anderen aanvankelijk geneigd zouden zijn er aan toe te kennen. De vraag werd gesteld in een gezelschap van dames en heeren in deze nijvere Rijn stad, en de antwoorden liepen van 2 tot 6 uren, totdat eene dame, die tot dusver slechts aangehoord had, verzekerde dat zij 't in hoogstens 1 uur zou volbrengen. Van toen af werd 't meenens. Een machinefabrikant, die wel 6 uren noodig achtte, loofde 500 Mark uit als de dame het kunststuk vol voerde. De dame was mevrouw Thiessen, echtgenoote van een uitgever te Dilsseldorf. Het gezelschap besloot voor de uitvoering ervan een geval uit het werkelijke leven te nemen, en zoo een kwam al spoedig. Er moesten 57000 couverten in zoo kort mo gelijken tijd van postzegels worden voorzien. Toen mevrouw Thiesen zou beginnen, was een deel van het gezelschap en natuurlijk ook de machinefabrikant, met het horloge in de hand, tegenwoordig. In 47 minuten waren 1000 postzegels op geplakt, alle op de juiste plaatsen zoo goed, dat, gelijk bij onderzoek bleek, de postzegel slechts met moeite los te maken was. Mevrouw Thiesen ging door met de 56,000 overigen en met toenemende snelheid. In het geheel verdeeld over vijf werkdagen, had zij noodig 33 uren en IS minuten, dat is voor de 1000 postzegels gemiddeld slechts 35 minuten, of 1714 postzegels in het uur. De practische machinefabrikant betaalde gracieus zijne 500 Mark en verklaarde, dat die les hem in zijne zaak geen nadeel zou opleveren. N. v. d. Dag. Het gevaar voor voortzetting der staking der scheepsbouw-arbeiders aan de N. O. kust van Engeland schijnt voorbij. By stemming hebben zich 24,145 arbeiders verklaard voor aanneming der gestelde voorwaarden en 22,110 er tegen. Men verwacht dat Vrijdag a. s. de arbeid zal hervat worden. Churchill, die Lloyd George als minister van Arbeid is opgevolgd, is dus al even ge lukkig als zijn voorganger in het beslech ten van arbeidsgeschillen. Bedoelde voor waarden toch waren door zyn bemiddeling opgesteld en door de confereerende verte genwoordigers van de beide partijen aan genomen. Afschaffing van draaideuren. De Parysche prefect van politie heeft het bevel uitge vaardigd tot afschaffing der draaideuren in alle café's restaurants, schouwburgen en andere openbare instellingen, die meer dan 100 personen kunnen bevatten. Door dit bevel zullen duizenden draaideuren, uit de Parysche wereld verdwijnen. De reden tot dit verbod is in de gevaren te zoeken, die bij branden in het aanwezig zyn van draai deuren liggen. Men heeft reeds meermalen de opmerking gemaakt, dat by brandalarm het door een paniek aangegrepen publiek zich als waanzinnig op de beide vleugels der draaideuren werpt en ze zoo in gesloten toestand houdt. Een achteruitwijken is dan erg moeilijk omdat van achteren steeds nieuwe menschenmassa's opdringen. In den vreemde. De burgemeesters uit Zuid- Duitschland, die in de laatste dagen een bezoek aan Engeland hebben gebracht, be- bezichtigden dezer dagen het Centraal- telefoonbureau van het hoofdpostkantoor te Londen. Daarbij deed zich het volgende kostelijke intermezzo voor. De heeren waren o.a. ook in de eetzaal der telefonisten ge leid, die onmiddellijk onder het dak van het gebouw ligt. Nadat zy de inrichting van het gebouw hadden bezichtigd, viel een der heeren een kastje op, dat aan den wand hing en een lange gleuf in het deksel had. De kast droeg het opschrift: „Suggestions and Complains". Den Duitschen burge meester ontging dit opschrilt en hy wierp onder het gegichel der in het vertrek aan wezige telefonisten eenige geldstukken als fooi in het klachtenkastje, een hoffelijke daad die door andere burgemeesters prompt werd nagevolgd. Treinroovers. Aan het station te Cannes is een man aangehouden, die beproefd had, in den exprestrein van Monte Carlo naar Parijs twee reizigers te chloroformiseeren en te berooven. Hy maakt deel uit van een internationale dieven bende, die geregeld op en neer reist. Het volgende is in Amerika gebeurd en zal dus wel waar zyn. Een lezer van een groot Amerikaansch blad vervoegde zich eens by den hoofd-re- dacteur, in Amerika de „editor" genoemd, om te reclameeren. Mynheer, zoo zeide hy, ik lees in uw blad, dat ik dood ben. Als mijn blad dat vermeldt, was het ant woord, is het ook waar. Maar ik verzeker u,Jdat het niet waar is, want ik sta hier voor u. Ik verwacht in uw blad eene verbetering. Onmogelijk mynheer, wy verbeteren in ons blad geen letter. Maar wat dan? Om de zaak in orde te brengen en u ter wille te zijn, zal ik morgen uwe geboorte doen aankondigen. Tableau Een jeugdig echtpaar. Te Upper Rock House Creek, in den Amerikaanschen staat Kentucky, zyn Zaterdag een jongen van 15 en een meisje van 11 jaar met elkaar ge trouwd. De kinderen beminden elkander teederlyk; en zy weigerden beslist nog langer te wachten. De vader van den bruidegom een ouder ling van de plaatselijke kerkgemeente verrichtte zelf de huwelijksvoltrekking. Man en vrouw hebben nu een eigen woning be trokken. 'tMoet alweer in Amerika gebeurd zijn. Een ernstig ongeluk in Zwitserland. Bij den aanleg van een hoogdruk-waterleiding by Netstal, in het kanton Glarus, is een ernstig ongeluk gebeurd, Bij een drukking van ongeveer 10 atmosfeer sprong het dek sel van een ruim een meter breede buis, en het water stroomde er uit, met zich voe rende menschen, zand, balken en ander materiaal. Drie mannen, onder wie een jonge ingenieur, vonden den dood, en vier werden gewond, van wie één ernstig. Sneeuwvallen. In Zwitserland is door den grooten sneeuwval der laatste dagen voor millioenen schade geleden. Op sommige plaatsen lag de sneeuw Zondag nog 30 en 40 cM. hoog. Duizenden vruchtboomen lig gen allerwegen vernield op den grond en heele bosschen bestaan enkel nog uit gebogen en gebroken stammen. In de buurt van Luzern en Zug liggen honderden hoornen ontworteld of, tot twee meter hoog, gebro ken neer. In de wijngaarden ligt de grond vol met jonge loten. De wijnoogst is in sommige streken volslagen vernietigd en de wijnstokken zyn voor jaren bedorven. In de parken zijn honderden boomen ge knakt; in de takken is een ontzettende verwoesting aangericht. De telefoon is op i van Patsen geheel vernield. Er zullen -lagen noodig zyn om den dienst weer te herstellen. Niet minder dan 80 telefoon- lynen zyn reeds als gestoord opgegeven. Hooger op is het spoorwegverkeer gestremd 01 lawinen. Tal van menschen zijn er by omgekomen. Sedert 1805 is er zulk een sneeuwramp in dit jaargetijde niet in Zwit serland geweest. De man in de doodkist. Een lezer van de Igl. Rdsch. schrijft het volgende: Een officier, die bij my ingekwartierd was, ver telde mij de volgende merkwaardige ma- noeuver-geschiedenis. Op den avond van een manoeuverdag was ik met eenige kamera den, ten huize van een landeigenaar uit- genoodigd. Omdat ik een vrij langen weg af te leggen had, ging ik te paard. Het was een donkere zwoele zomernacht en toen nu een onweer losbarstte en ik door een bosch moest ry'den, was het weldra zoo donker, dat ik geen hand voor oogen meer zien kon. Plotseling stond het paard stil, heftig snuivend stond het daar als aan de plaats vastgenageld. Er was geen beweging meer in te krijgen, en reeds wildeik afstijgen, om met een lucifer de zaak te onderzoeken, toen plotseling een helle bliksemflits de straat verlichtte. En wat meent u wel, dat ik zag, vlak voor de pooten van het paard? Dwars over den weg stond een volslagen doodkist. Ik ben gewoonlijk niet bygeloovig maar by dit onverwachtsche gezicht, in dit uur, in 't pikkedonker, werd het me toch wel wat vreemd te moede, en dat angstige gevoel werd nog erger, toen ik by een nieuwen bliksemstraal bemerkte, dat het deksel der kist in de hoogte ging en een menschelyke gestalte daaronder zichtbaar werd. Nu mag een officier zich natuurlijk met zoo gemakkelijk 's nachts door een spook bang laten maken, en daarom stak ik gauw een lucifer aan om het spook moedig in 't gezicht te kijken en er des noods mee te gaan vechten. De oplossing van het raadsel volgde dan ook dadelijk. Een geacht schrijnwerker uit den omtrek had opdracht gekregen om den volgenden morgen een doodkist af te leveren m een naburig dorp. Hij was laat met zijn werk gereed gekomen, en besloot nog s nachts de doodkist op een kar te ver voeren. Zoo gedacht zoo gedaan. Onderwijl was, zooals we weten een onweer los gebarsten en toen het begon te regenen was de goeie man, om niet nat te worden' in de kist gaan liggen en was, omdat hij zich heel moe gevoelde weldra ingeslapen, wakker geworden, door het getrappel van myn paard, was hy opgestaan, en was nu zynerzyds niet weinig verwonderd over de positie, waarin ik mij bevonden had. Het Spoorwegongeluk te Contich. Een ver slaggever van het Hbld. van Antwerpen heeft den machinist van den expresstrein van Winckel geinterviewd. Yan Winekel verklaarde het volgende Tot op het laatste oogenblik heb ik niets abnormaals bemerkt. De signalen waren op hun plaats; de baan wees „vrij" en ik reed dus met reglementaire snelheid door, toen ik eensklaps aan den tweesprong gericht werd op de baan, waarop de trein van Lier stond. En daar zag ik, op geen 50 meters van öiy af, den stilstaanden trein ik zweer voor God dat ik het bovenmenschelyke heb ge daan om te stoppenik heb de rem doen werken, maar om den stoom om te leggen was het te laat. Wat voeldet gij in dit tragisch moment f loen ik het onvermijdelijke zag aanko men, zeide ik tegen myn kameraad, den stoker,,'t Is er mee gedaan Maar ik had de woorden nog niet uitgesproken of we zaten boven op den trein van Lier. Van den schok viel ik op de knieën, doch ik kon byna onmiddelyk opstaan. Hebt ge er niet aangedacht, van uwe locomotief te springen En mjjn reizigers dan? Neen, mijnheer, uie schuldige gedachte is my geen oogenblik door het hoofd gevaren. Over de eerste oogenblikken der slachting zeide Van WiDckel; Ik mag honderd jaar worden, dat tooneel vergeet, ik niet; een slagveld kan nietyse lyker zy'n en ik ril nog als ik er aan denk. loen ik met mijn stoker van de locomotief stapte zagen wij onder de machine een vrouw liggen. Wij hieven het hoofd wat op en hielden het in de handen. 't Is toen, dat ik als zinneloos ben gaan loopen Van Winckel ontkende dat iemand hem signalen gaf met vlaggen, en zeide dat dit onmogelijk kan gedaan zyn, vermits hii, eens op de verkeerde Iyn, byna onmiddellijk boven op den ongelukkigen trein zat. heeft6? Uit ^at UW tie'n Diet gededen Door de zwaarte der locomotief die ik voerde. Zij is tusschen de 60 a 70.000 kilo's zwaarterwyl zy de achterste rijtuigen van den trein van Lier plat drukte, diende zij a s stootbalk voor mijn trein. Enkel eenige platen van voren zyn ingedrukt. Hadde ik een lichte locomotief gevoerd, dan zouden wy met 36 dooden, maar wel een 100-tal te betreuren gehad hebben. Intusschen is nog aan het licht gekomen dat een zeer belangrijke bepaling van het spoorwegreglement is verwaarloosd. Indien nl. zooals hier het geval was, aan de sein en wisseltoestellen wordt gewerkt, moet de stationchef den trein 100 M. buiten het station laten stoppen. Met zeer beperkte snelheid mag dan eerst doorgereden worden indien een semwachter heeft geconstateerd! dat de wissels in orde zyn. Had men deze bepaling nageleefd, zou het ongeluk on mogelijk plaats gehad kunnen hebben. In verband met het een en ander zullen vermoedelijk eenige spoorwegbeambten van het station Contich gerechtelijk worden vervolgd. Vliegwielen van cementijzer. Naar wij uit „The Engineer" vernemen, heeft het cement ijzer thans ook in den werktuigbouw zijn intrede gedaan. binds korten tyd toch zyn op een groote •electrisch gedreven pompinstallatie te Zwartkopjes Transvaal, 10 vliegwielen van cement-yzer in gebruik m?£nW!nlen hebben 4'2B M- diameter «n L1 PP? if omwentelingen in den munuut. In een gegoten ijzeren naaf zijn als spaken -o yzeren fbrnzen van loo m.M. diam. ge- rine°v{i' re d? ui,eindeü öen plat ijzeren vSin draSea- welke de binnen- voeling van de velg draagt. *401m iu6Zen 5ingJs °P een afstand van -40 m.M. een tweede verbonden door mid- iiivp? v« afatandsböuten, waaromheen 4 staven van o m.M. zyn gevlochten, welke de versterking van de beton vormen. De ïuunte tusschen deze beide rineen hptrf6V- m6t beton» z°odat daardoor een is vSJ?n 84,°i x„840 m'M' door3Ded* vnrlt fifu de eiaenHjke massa hPi^ih 1 beto°V0te weegt 2700 K.G. terwijl het geheele wiel 3600 K.G. wee»t oif! zijn op deze wyze gecon strueerd, plm. f 1200 per stuk goedkooper hQ tegenover gegoten ijzeren. Deze groote besparing is echter in de eerste plaats verkregen, omdat de vliegwielen op die t2Si)°P de P'aats konden worden gemaakt, fnncTf me? gegoten Üzeren geheel gereed langs moeilyke transportwegen had moeten rin J°£ien' Zal 00k eene groote bespa- trïï worden verkregen, wanneer hahhln P°r - niet. z00 n Sro°fen invloed hebben, waaruit volgt dat in de toekomst deze oplossing meermalen iu aanmerking zal komen, ie meer zal zulk het geval zijn red3mSetnb/;o"S°6m<iel0ïl,eg"'oli'-'' slag van een korrelgrootte niet grooter dan ™w™..eD steenslag van een kor- reigrootte van ongeveer 25 m.M. („IJzer- en Staalkroniek'j. Een machine met hersens. ie Londen wordt sedert eenige dagen een rekenmachine geëxposeerd, die het volmaak te nader gekomen is dan met eenige uit vinding ooit het geval was, daar ze inder daad, hoe ongelooflijk het ook moge klin ken, inet verstand werkt. De uitvinder, een Rus, heeft zyn reken machine in den vorm van den „typewriter" uitgevoerd. Ze bestaat, van buiten gezien i?n «e gI?nte schroeven, een aantal meta len, een telbord met cyfers van één tot negen m horizontale zoowel als in vertikale richting, en eenige handvatten. De zeer ge compliceerde hersens werken in de machine zelf. Op ongelooflijk snelle wijze kan dit kleine ding met besliste juistheid getallen van twintig cyfers optellen, aftrekken, ver menigvuldigen of deeJen. Verder maakt hel worteltrekkingen, cijfers in de verschillende machten over. De allermoeilijkste bereke- worden met de meest mogelijke coriectheid ten uitvoer gebracht, en vergist de denkende machine zich werkelijk eens by hooge uitzondering, dan kan ditonmid worden P e6D Speciaal toestel gecontroleerd Men ziet het, we naderen zoo langzamer hand in dit opzicht het volmaakte, maar daarna, wat moet er dan gebracht worden om het groote publiek te bevredigen De toestand van den wisselwachter Van luyn, welbekend door de spoorwegramp bij Contich in België, blyft zorgwekkend en het ergste kan gevreesd worden. De onge lukkige is reeds van de laatste Heilige Sacramenten bediend. BUENOS AIRES, 28 Mei. By een botsing tusschen trein en een electrische tram wer den o personen gedood en GO gewond. Oogkleppen. De toepassing van oogkleppen als een onderdeel van het paardentuig is een mis bruik, dat zyn ontstaan aan de beste bedoelingen te danken heeft. Immers zy dienen om het terrein, zijwaarts van de wegen voor het oog der paarden te bedekken en zoodoende hunne schrikachtig- heid te verminderen, in de onderstelling, dat het paard alleen schrikt als het iets ziet of vermeent te zien, dat zijne vrees gaande maakt. Wordt nu het gezichtsveld beperkt tot den weg recht vooruit en wordt het uitzicht 'iet landschap zijwaarts weggenomen, dan blyft er voor het paard zooveel te minder reden over om een zijsprong te maken. Vandaar dat de oogkleppen dan ook over het algemeen alleen gebruikt worden by paar den die de wegen volgen, dus tuigpaarden. Raai den, die zich over de heide of over an der afwisselend terrein begeven - voorna- melyk rijpaarden dus - ziet men nooit met oogkleppen. Na het vorenstaande zal men zeggen „wat heeft men daar nu uit het oogpunt van dierenbescherming tegen in te brengen? Hiertoe is alweer een nadere beschouwing va" den bouw van het paard noodig. Waar bij den mensch de oogen voor in het hoofd staan, zyn die by het paard meer ter zyde van het hoofd geplaatst. Zy puilen eenigszins uit, zoodat het paard in het oog de lichtstralen opvangt van zij waarts, ja zelfs van achterwaarts gelegen voorwerpen. Is het hoofd van het paard recht naar voren gekeerd, dan ziet het al is het niet dui- delyk - bewegingen die zich achter hem voordoen, zooals het wijzen met de zweep Indien we nu zoowel mensch als paard voorzien denken van oogkleppen en dan een vergelyking maken welk deel van het ge zichtsveld waardoor wordt bedekt, dan zien wy hierin een belangrijk verschil en dan zal het een ieder duidelijk zyn dat het licht, dat het paard in het oog opneemt van de hem omringende voorwerpen, in veel grootere mate door de oogkleppen wordt onderschept dan zulks by den mensch het geval zou zyu. De oogkleppen moeten dus voor het paard een gewaarwording veroorzaken evenals bij den mensch, wanneer daarbij de oogklep pen niet recht naar voren gekeerd waren, aoch zoover naar elkaar gedraaid dat zy midden voor het oog kwamen te staan. Niet alleen is die gewaarwording niet aangenaam, doch men ziet er veel minder goed door. Nu zyn er omstandigheden, waarin de

Krantenbank Zeeland

Onze Eilanden | 1908 | | pagina 3