ONZE EILANDEN van 30 MEI 1908.
3
Elders weet men immers niet, kan
men niet veronderstellen, dat zulke
kleinzielige drijfveeren als te Somniels-
dijk voorzaten, de reden der niet-benoe-
ming zijn.
Is dat nu „christelijk", de toekomst
van een jong meisje aldus te bederven?
Lezers en lezeressen, wij vragen U,
stelt U in gedachten eenige oogen blik
ken in de plaats vanMej. Versteeg. Hoe
zou het U te moede zijn, wanneer gij
na Uwe taak op de meest loffelijke
wijze, met ijver en toewijding te hebben
vervuld, eene dergelijke bejegening
moest ondergaan?
Wij begrijpen het, dat ook streng
antirevolutionaire mannen ons hun diepe
verontwaardiging over de houding der
genoemde raadsleden betuigden.
't Treurigst is het gedrag der wethou
ders Timmerman en Fan Beek. Zonder
eenig bezwaar plaatsen zij Mej. Versteeg
Nu. 1, in de raadszaal stemmen zij een
ander. Zijn die heeren dan slechts lede
poppen
Moesten spms de heeren Bom en
Struik daarom de raadsvergadering bij
wonen, opdat de heeren niet anders
zouden durven stemmen?
Mej. Versteeg wordt het ongelukkige
slachtoffer dezer enge partijpolitiek.
De moeders, die zij bijstond in het
moeilijke oogenblik, zullen niet het minst
met leedwezen en innige verontwaardiging
liet haar aangedane onrecht vernemen.
Zij allen en al diegenen, welke prote
steeren tegen de schanddaad dezer vier
Sommelsdijksche raadsleden, kunnen
door de daad getuigen van den ernst
hunner meening.
Men traehte mej. Versteeg hier te
houden! Men steune haarals zij zich
hier wil vestigen.
liet zou ons niet verbazen of mej. Vis,
de gansehe toedracht der zaak vernemen
de, zal uit ware collegialiteit voor een
dergelijke benoeming bedanken.
Van betrouwbare zijde is ons een feit
medegedeeld, dat een nog treuriger licht
op het gebeurde werpt. Na afloop dei-
raadsvergadering werd door een viertal
raadsleden over de zaak gesproken.
De heer J. Joppe verklaarde in het
gesprek
„Ja, zie je, dr. Knöps beeft me
nog wat over mej. Versteeg mede
gedeeld, dat maakte, dat ik er tegen
was."
Waarom heeil de heer Joppe niet den
moed gehad dit in de vergadering te
zeggen? Waarom heeft hij het feit niet
genoemd? Waarom heeft dan de heer
Knöps een goed getuigschrift afgegeven,
als hij bezwaren tegen mej. Versteeg
had? Waarom heeft hij dan zelf den
Raad niet ingelicht?
Wij zijn gemachtigd drie getuigen te
noemen, die bij het gesprek tegenwoor
dig waren. Mocht de heer Joppe bijgeval
de waarheid onzer bewering ontkennen,
dan zullen wij zijn geheugen wat op-
frisschen door de' getuigen te noemen.
Voor de eer van mej. Versteeg en den
heer Knöps eischt deze zaak dringend
opheldering.
Buitenland.
De nieuwste zeemansmop.
Hoe twee zeelieden, na een „pleizivigen"
avond aan land, bijna de stranding van een
stoomschip veroorzaakten, vertelt een hun
ner als volgt
Wy vertrokken 's avonds tegen 7 uur naar
zee. Hanlan was roerganger en ik uitkijk.
Ik voelde mij niet lekker. Te 8 uur 10 gaf
„de ouwe" (kapitein), die met den Sen stuur
man op dei brug stond, een sein op de
stoomfluit. Ik ging zien wat er aan de hand
was, en zag, dat Hanlan tegen de reeling
en de 3e stuurman aan het stuurrad stond.
De ouwe zei tegen meJohnson, jü moet
tot middernacht aan 't stuurrad, w^int deze
man is te dronken om het kompas te zien.
Ik viel byna in onmagt bij de gedachte
vier uur achtereen aan het stuurrad te
te moeten staan met een hoofd als het myne
doch liet niets blijken en om 9 uur ging de
ouwe naar beneden.
Toen zei de 3e stuurman tegen meZeg
Johnson, als je je niet zuiver voelt, stuur
dan op de sterren, dat is makkelijker.
Ik deed zoo, stelde een ster vast en... wij
waren er bijna door verongelukt.
Ongeveer halftien riep de 3e stuurman
Hé, Johnson, is dat Jgeen land, daar aan
bakboordsboeg!
Ik keek en zoo waar, op een kwart mijl
afstand was land.
De 3e wierp een blik in het kompashuisje
en riep uit: In 'shemels naam, Johnson,
welken koers stuur je?
Zuiver West, zei ik, maar ik stuur op
de sterren.
En er zyn nu in 't geheel geen sterren
te zien, antwoordde de 3e.
't Is wel, zei ik, kijk maar ik stuur
op die ster, en ik wees hem de ster aan.
En wat bleek nu? Ik had op ons eigen
toplicht gestuurd
Ik veronderstel, dat je begrijpen zult, hoe
dat kon gebeuren. De lantaarn hing een
beetje van den mast af en in myn half-
nuchteren toestand had ik dat licht voor
een ster aangezien
Bloedwraak in de Caucasus. Een vreeselijk
geschiedenis is afgespeeld te Elisabethpol
in den Caucasus. Een jonge Armeniér daar,
Usuntutn geheeten, was verliefd opeen Cir-
cassisch meisje, maar de ouders weigerden
hun toestemming tot het huwelijk en toen
hij er op aandrong, joeg men hem het huis
uit. Daarbij beleedigde hy den vader van
het meisje, Sotikh genaamd, en haar broe
der, hierover in woede ontstoken, schoot
hem dood. De zuster van Usuntutu besloot
den moord op haar broeder te wreken en
kocht daartoe een man om, die den jongen
Sotikh doodde, doch hiermee niet tevreden,
vergiftigde zij roomijs met. arsenicum, ver
momde zich als koopvrouw en verkocht het
vergiftige goed aan de woning van Sotikh
Deze en 5 van zyn huisgenoten aten er van
met het gevolg dat er 2 stierven en de an
deren ernstig ziek werden. De oudste zoon
van Sotikh, die verdenking tegen de zuster
van Usuntutu had, ging nog denzelfden
dag naar haar woning, trof haar op de
binnenplaats, en loste 3 revolverschoten op
haar, zoodat zy zwaar gewond neerviel.
Haar familieleden brachten haar naar het
hospitaal en ontmoetten daar de leden der
familie Sotikh, wat aanleiding gaf tot een
verwoed gevecht. De politie moest hen met
kracht van wapenen scheiden en allen
waren min of meer ernstig gekwetst. Het
meisje Usuntutu is aan haar wonden over
leden.
Bom. Zondag, tijdens de mis in de St.
Georgekerk te La Coruna, die bijgewoond
werd door de troepen van het garnizoen,
ontplofte in een biechtstoel een bom. Twee
soldaten werden gekwetst.
Ballonongeluk. Volgens een bericht uit
Oakland (Californié) is het luchtschip „Great
Morell", dat 450 voet lang is en welke bal
lon 500.000 kub. voet gas bevatte bij een
proeftocht uit een hoogte van 300 voet naar
beneden gevallen. De ballon barstte nl. plot
seling en het vaartuig, waarin zich 20 per
sonen bevonden, vloog omlaag. Zeven per
sonen werden gedood, terwyl de overigen
ernstig gekwetst werden.
Een reclame-grap. Politiken, het Kopen-
haagsche blad, heeft een grap uitgehaald;
die tevens een handige reclame was, zoowel
voor dat blad als voor twee rywielmerken.
Het blad loofde een heeren- en een dames
fiets uit, die men op de volgende manier
kon verwerven:
Zondagmiddag tusschen vijf en zes uur
zouden een heer en een dame, beiden op
een fiets, maar verder aan niets herkenbaar
zich afzonderlijk op een aangeduiden weg
begeven. De eerste fietsende heer, die den
fietsenden Politieken-man tegenkwam,
dezen toeriup; Geef my de fiets van Poli
tiken.' bovendien het laatste nummer van
dat blad in den zak had, kreeg de uitge
loofde heerenfiets. En zoo met de dames
fiets.
Het wemelde Zondag op den aangeduiden
weg van fietser,s die elkaar bij 't ontmoeten
al maarGeef mij' de fiets van Politiken
toeriepen. Op een plaats van den weg wer
den er in een half uur tyds ruim 1400
fietsen geteld. Politieken van gisteren geeft
portretten van den heer en de jongedame,
die de twee fietsen gewonnen hebben. Beiden
verzekerden een nieuwe fiets hard noodig
te hebben.
Bergspoorioeg. Het plan voor den aanleg
van een bergspoorweg naar de Zugspitze,
den hoogsten- top van Duitsehland, gaat
zijne spoedige verwezenlijking tegemoet.
De Lokalbahn Actien-Geselschaft te Mun-
chen zal den spoorweg aanleggen en in
exploitatie nemen. Tusschenstations zullen
Schmelz, Badersee, Eibsee en de Riftel-
scharte zyn. Aan de Riffelscharte (2150
meter) zal een groot hotel gebouwd worden.
Het eindstation Zugspitze ligt 2920 meter
hoog. Het bedrijf zal electrisch zijn en zoo
ingericht worden, dat de weg in één uur
afgelegd kan worden. Men zal in drie uur
van Munchen de Zugspitze kunnen bereiken.
Anti-Japansch. Een goede illustratie voor
de geprikkelde stemming, die op het Noord
Amerikaansche continent legen de Japan
ners heerscht, geeft het volgende laconische
berichtje in een New-Yorksche krant:
„Een steenlawine in Canada heeft een
aantal Japansche werklui bedolven en tevens
een rijk kolenveld blootgelegd. Dit dubbel-
gelukkig resultaat zal ongetwijfeld door de
Canadeezen met vreugde worden begroet."
Overslrooniingen in Amerika. Uit Guthrie
in den staat Oklahoma wordt gemeld, dat
daar een wolkbreuk heeft Jplaats gevonden,
waardoor het land wijd en zijd onder water
is gezet. Het spoorwegverkeer in den gehee-
len staat werd gestremd. De fabrieken
moesten stil staan, de werken, gedreven
door de kracht van 't water, zijn waar
schijnlijk voor langen tijd lam. Op vele
plaatsen zijn de gasketels gesprongen en de
steden zijn daar 's nachts zonder licht. Een
groot aantal steden zijn totaal overstroomd,
de omgevende landen gelijken meren. In
't geheele Zuid-Westelijke gedeelte is een op
millioenen berekende schade aan den oogst
berokkend, vooral de katoenaanplantingen
zyn erg beschadigd. Verder hebben de boe
ren zich te beklagen over groote verliezen
onder het vee. Deze treurige toestand wordt
nog verergerd door de volkomen stilstand
van den handel in het overstroomingsge-
bied.
Hoeveel tijd is er noodig om 1000 post
zegels bekoorlijk op te plakken 't Kon niet
uitblijven of ook deze vraag moest eens
onderzocht en uitgemaakt worden. Het ant
woord bereikt ons uit Dilsseldorf en wy
willen het hier meedeelen, omd3t er wellicht
toch meer leering in zit dan wij en anderen
aanvankelijk geneigd zouden zijn er aan toe
te kennen.
De vraag werd gesteld in een gezelschap
van dames en heeren in deze nijvere Rijn
stad, en de antwoorden liepen van 2 tot 6
uren, totdat eene dame, die tot dusver slechts
aangehoord had, verzekerde dat zij 't in
hoogstens 1 uur zou volbrengen. Van toen
af werd 't meenens. Een machinefabrikant,
die wel 6 uren noodig achtte, loofde 500
Mark uit als de dame het kunststuk vol
voerde. De dame was mevrouw Thiessen,
echtgenoote van een uitgever te Dilsseldorf.
Het gezelschap besloot voor de uitvoering
ervan een geval uit het werkelijke leven te
nemen, en zoo een kwam al spoedig. Er
moesten 57000 couverten in zoo kort mo
gelijken tijd van postzegels worden voorzien.
Toen mevrouw Thiesen zou beginnen, was
een deel van het gezelschap en natuurlijk
ook de machinefabrikant, met het horloge
in de hand, tegenwoordig.
In 47 minuten waren 1000 postzegels op
geplakt, alle op de juiste plaatsen zoo goed,
dat, gelijk bij onderzoek bleek, de postzegel
slechts met moeite los te maken was.
Mevrouw Thiesen ging door met de 56,000
overigen en met toenemende snelheid. In
het geheel verdeeld over vijf werkdagen,
had zij noodig 33 uren en IS minuten, dat
is voor de 1000 postzegels gemiddeld slechts
35 minuten, of 1714 postzegels in het uur.
De practische machinefabrikant betaalde
gracieus zijne 500 Mark en verklaarde, dat
die les hem in zijne zaak geen nadeel zou
opleveren. N. v. d. Dag.
Het gevaar voor voortzetting der staking
der scheepsbouw-arbeiders aan de N. O. kust
van Engeland schijnt voorbij. By stemming
hebben zich 24,145 arbeiders verklaard voor
aanneming der gestelde voorwaarden en
22,110 er tegen. Men verwacht dat Vrijdag
a. s. de arbeid zal hervat worden.
Churchill, die Lloyd George als minister
van Arbeid is opgevolgd, is dus al even ge
lukkig als zijn voorganger in het beslech
ten van arbeidsgeschillen. Bedoelde voor
waarden toch waren door zyn bemiddeling
opgesteld en door de confereerende verte
genwoordigers van de beide partijen aan
genomen.
Afschaffing van draaideuren. De Parysche
prefect van politie heeft het bevel uitge
vaardigd tot afschaffing der draaideuren in
alle café's restaurants, schouwburgen en
andere openbare instellingen, die meer dan
100 personen kunnen bevatten. Door dit
bevel zullen duizenden draaideuren, uit de
Parysche wereld verdwijnen. De reden tot
dit verbod is in de gevaren te zoeken, die
bij branden in het aanwezig zyn van draai
deuren liggen. Men heeft reeds meermalen
de opmerking gemaakt, dat by brandalarm
het door een paniek aangegrepen publiek
zich als waanzinnig op de beide vleugels
der draaideuren werpt en ze zoo in gesloten
toestand houdt. Een achteruitwijken is dan
erg moeilijk omdat van achteren steeds
nieuwe menschenmassa's opdringen.
In den vreemde. De burgemeesters uit Zuid-
Duitschland, die in de laatste dagen een
bezoek aan Engeland hebben gebracht, be-
bezichtigden dezer dagen het Centraal-
telefoonbureau van het hoofdpostkantoor
te Londen. Daarbij deed zich het volgende
kostelijke intermezzo voor. De heeren waren
o.a. ook in de eetzaal der telefonisten ge
leid, die onmiddellijk onder het dak van het
gebouw ligt. Nadat zy de inrichting van het
gebouw hadden bezichtigd, viel een der
heeren een kastje op, dat aan den wand
hing en een lange gleuf in het deksel had.
De kast droeg het opschrift: „Suggestions
and Complains". Den Duitschen burge
meester ontging dit opschrilt en hy wierp
onder het gegichel der in het vertrek aan
wezige telefonisten eenige geldstukken als
fooi in het klachtenkastje, een hoffelijke
daad die door andere burgemeesters prompt
werd nagevolgd.
Treinroovers. Aan het station te Cannes
is een man aangehouden, die beproefd had,
in den exprestrein van Monte Carlo naar
Parijs twee reizigers te chloroformiseeren
en te berooven. Hy maakt deel uit van een
internationale dieven bende, die geregeld op
en neer reist.
Het volgende is in Amerika gebeurd en
zal dus wel waar zyn.
Een lezer van een groot Amerikaansch
blad vervoegde zich eens by den hoofd-re-
dacteur, in Amerika de „editor" genoemd,
om te reclameeren.
Mynheer, zoo zeide hy, ik lees in uw
blad, dat ik dood ben.
Als mijn blad dat vermeldt, was het ant
woord, is het ook waar.
Maar ik verzeker u,Jdat het niet waar is,
want ik sta hier voor u. Ik verwacht in
uw blad eene verbetering.
Onmogelijk mynheer, wy verbeteren in
ons blad geen letter.
Maar wat dan?
Om de zaak in orde te brengen en u ter
wille te zijn, zal ik morgen uwe geboorte
doen aankondigen.
Tableau
Een jeugdig echtpaar. Te Upper Rock
House Creek, in den Amerikaanschen staat
Kentucky, zyn Zaterdag een jongen van 15
en een meisje van 11 jaar met elkaar ge
trouwd. De kinderen beminden elkander
teederlyk; en zy weigerden beslist nog
langer te wachten.
De vader van den bruidegom een ouder
ling van de plaatselijke kerkgemeente
verrichtte zelf de huwelijksvoltrekking. Man
en vrouw hebben nu een eigen woning be
trokken.
'tMoet alweer in Amerika gebeurd zijn.
Een ernstig ongeluk in Zwitserland. Bij
den aanleg van een hoogdruk-waterleiding
by Netstal, in het kanton Glarus, is een
ernstig ongeluk gebeurd, Bij een drukking
van ongeveer 10 atmosfeer sprong het dek
sel van een ruim een meter breede buis,
en het water stroomde er uit, met zich voe
rende menschen, zand, balken en ander
materiaal. Drie mannen, onder wie een jonge
ingenieur, vonden den dood, en vier werden
gewond, van wie één ernstig.
Sneeuwvallen. In Zwitserland is door den
grooten sneeuwval der laatste dagen voor
millioenen schade geleden. Op sommige
plaatsen lag de sneeuw Zondag nog 30 en
40 cM. hoog. Duizenden vruchtboomen lig
gen allerwegen vernield op den grond en
heele bosschen bestaan enkel nog uit gebogen
en gebroken stammen. In de buurt van
Luzern en Zug liggen honderden hoornen
ontworteld of, tot twee meter hoog, gebro
ken neer. In de wijngaarden ligt de grond
vol met jonge loten. De wijnoogst is in
sommige streken volslagen vernietigd en de
wijnstokken zyn voor jaren bedorven.
In de parken zijn honderden boomen ge
knakt; in de takken is een ontzettende
verwoesting aangericht. De telefoon is op
i van Patsen geheel vernield. Er zullen
-lagen noodig zyn om den dienst weer te
herstellen. Niet minder dan 80 telefoon-
lynen zyn reeds als gestoord opgegeven.
Hooger op is het spoorwegverkeer gestremd
01 lawinen. Tal van menschen zijn er by
omgekomen. Sedert 1805 is er zulk een
sneeuwramp in dit jaargetijde niet in Zwit
serland geweest.
De man in de doodkist. Een lezer van de
Igl. Rdsch. schrijft het volgende: Een
officier, die bij my ingekwartierd was, ver
telde mij de volgende merkwaardige ma-
noeuver-geschiedenis. Op den avond van een
manoeuverdag was ik met eenige kamera
den, ten huize van een landeigenaar uit-
genoodigd. Omdat ik een vrij langen weg
af te leggen had, ging ik te paard. Het was
een donkere zwoele zomernacht en toen
nu een onweer losbarstte en ik door een
bosch moest ry'den, was het weldra zoo
donker, dat ik geen hand voor oogen meer
zien kon. Plotseling stond het paard stil,
heftig snuivend stond het daar als aan de
plaats vastgenageld. Er was geen beweging
meer in te krijgen, en reeds wildeik afstijgen,
om met een lucifer de zaak te onderzoeken,
toen plotseling een helle bliksemflits de
straat verlichtte. En wat meent u wel, dat
ik zag, vlak voor de pooten van het paard?
Dwars over den weg stond een volslagen
doodkist. Ik ben gewoonlijk niet bygeloovig
maar by dit onverwachtsche gezicht, in dit
uur, in 't pikkedonker, werd het me toch
wel wat vreemd te moede, en dat angstige
gevoel werd nog erger, toen ik by een
nieuwen bliksemstraal bemerkte, dat het
deksel der kist in de hoogte ging en een
menschelyke gestalte daaronder zichtbaar
werd. Nu mag een officier zich natuurlijk
met zoo gemakkelijk 's nachts door een
spook bang laten maken, en daarom stak
ik gauw een lucifer aan om het spook
moedig in 't gezicht te kijken en er des
noods mee te gaan vechten.
De oplossing van het raadsel volgde dan
ook dadelijk. Een geacht schrijnwerker uit
den omtrek had opdracht gekregen om den
volgenden morgen een doodkist af te leveren
m een naburig dorp. Hij was laat met zijn
werk gereed gekomen, en besloot nog
s nachts de doodkist op een kar te ver
voeren. Zoo gedacht zoo gedaan. Onderwijl
was, zooals we weten een onweer los
gebarsten en toen het begon te regenen
was de goeie man, om niet nat te worden'
in de kist gaan liggen en was, omdat hij
zich heel moe gevoelde weldra ingeslapen,
wakker geworden, door het getrappel van
myn paard, was hy opgestaan, en was nu
zynerzyds niet weinig verwonderd over de
positie, waarin ik mij bevonden had.
Het Spoorwegongeluk te Contich. Een ver
slaggever van het Hbld. van Antwerpen
heeft den machinist van den expresstrein
van Winckel geinterviewd. Yan Winekel
verklaarde het volgende
Tot op het laatste oogenblik heb ik niets
abnormaals bemerkt. De signalen waren op
hun plaats; de baan wees „vrij" en ik reed
dus met reglementaire snelheid door, toen
ik eensklaps aan den tweesprong gericht
werd op de baan, waarop de trein van Lier
stond.
En daar zag ik, op geen 50 meters van
öiy af, den stilstaanden trein ik zweer voor
God dat ik het bovenmenschelyke heb ge
daan om te stoppenik heb de rem doen
werken, maar om den stoom om te leggen
was het te laat.
Wat voeldet gij in dit tragisch moment f
loen ik het onvermijdelijke zag aanko
men, zeide ik tegen myn kameraad, den
stoker,,'t Is er mee gedaan Maar ik
had de woorden nog niet uitgesproken of
we zaten boven op den trein van Lier. Van
den schok viel ik op de knieën, doch ik
kon byna onmiddelyk opstaan.
Hebt ge er niet aangedacht, van uwe
locomotief te springen
En mjjn reizigers dan? Neen, mijnheer,
uie schuldige gedachte is my geen oogenblik
door het hoofd gevaren.
Over de eerste oogenblikken der slachting
zeide Van WiDckel;
Ik mag honderd jaar worden, dat tooneel
vergeet, ik niet; een slagveld kan nietyse
lyker zy'n en ik ril nog als ik er aan denk.
loen ik met mijn stoker van de locomotief
stapte zagen wij onder de machine een
vrouw liggen. Wij hieven het hoofd wat
op en hielden het in de handen. 't Is
toen, dat ik als zinneloos ben gaan loopen
Van Winckel ontkende dat iemand hem
signalen gaf met vlaggen, en zeide dat dit
onmogelijk kan gedaan zyn, vermits hii,
eens op de verkeerde Iyn, byna onmiddellijk
boven op den ongelukkigen trein zat.
heeft6? Uit ^at UW tie'n Diet gededen
Door de zwaarte der locomotief die ik
voerde. Zij is tusschen de 60 a 70.000 kilo's
zwaarterwyl zy de achterste rijtuigen van
den trein van Lier plat drukte, diende zij
a s stootbalk voor mijn trein. Enkel eenige
platen van voren zyn ingedrukt. Hadde ik
een lichte locomotief gevoerd, dan zouden
wy met 36 dooden, maar wel een 100-tal
te betreuren gehad hebben.
Intusschen is nog aan het licht gekomen
dat een zeer belangrijke bepaling van het
spoorwegreglement is verwaarloosd. Indien
nl. zooals hier het geval was, aan de sein
en wisseltoestellen wordt gewerkt, moet
de stationchef den trein 100 M. buiten het
station laten stoppen. Met zeer beperkte
snelheid mag dan eerst doorgereden worden
indien een semwachter heeft geconstateerd!
dat de wissels in orde zyn. Had men deze
bepaling nageleefd, zou het ongeluk on
mogelijk plaats gehad kunnen hebben.
In verband met het een en ander zullen
vermoedelijk eenige spoorwegbeambten van
het station Contich gerechtelijk worden
vervolgd.
Vliegwielen van cementijzer. Naar wij uit
„The Engineer" vernemen, heeft het cement
ijzer thans ook in den werktuigbouw zijn
intrede gedaan.
binds korten tyd toch zyn op een groote
•electrisch gedreven pompinstallatie te
Zwartkopjes Transvaal, 10 vliegwielen van
cement-yzer in gebruik
m?£nW!nlen hebben 4'2B M- diameter «n
L1 PP? if omwentelingen in den munuut.
In een gegoten ijzeren naaf zijn als spaken
-o yzeren fbrnzen van loo m.M. diam. ge-
rine°v{i' re d? ui,eindeü öen plat ijzeren
vSin draSea- welke de binnen-
voeling van de velg draagt.
*401m iu6Zen 5ingJs °P een afstand van
-40 m.M. een tweede verbonden door mid-
iiivp? v« afatandsböuten, waaromheen 4
staven van o m.M. zyn gevlochten, welke
de versterking van de beton vormen.
De ïuunte tusschen deze beide rineen
hptrf6V- m6t beton» z°odat daardoor een
is vSJ?n 84,°i x„840 m'M' door3Ded*
vnrlt fifu de eiaenHjke massa
hPi^ih 1 beto°V0te weegt 2700 K.G. terwijl
het geheele wiel 3600 K.G. wee»t
oif! zijn op deze wyze gecon
strueerd, plm. f 1200 per stuk goedkooper
hQ tegenover gegoten ijzeren. Deze
groote besparing is echter in de eerste plaats
verkregen, omdat de vliegwielen op die
t2Si)°P de P'aats konden worden gemaakt,
fnncTf me? gegoten Üzeren geheel gereed
langs moeilyke transportwegen had moeten
rin J°£ien' Zal 00k eene groote bespa-
trïï worden verkregen, wanneer
hahhln P°r - niet. z00 n Sro°fen invloed
hebben, waaruit volgt dat in de toekomst
deze oplossing meermalen iu aanmerking
zal komen, ie meer zal zulk het geval zijn
red3mSetnb/;o"S°6m<iel0ïl,eg"'oli'-''
slag van een korrelgrootte niet grooter dan
™w™..eD steenslag van een kor-
reigrootte van ongeveer 25 m.M.
(„IJzer- en Staalkroniek'j.
Een machine met hersens.
ie Londen wordt sedert eenige dagen een
rekenmachine geëxposeerd, die het volmaak
te nader gekomen is dan met eenige uit
vinding ooit het geval was, daar ze inder
daad, hoe ongelooflijk het ook moge klin
ken, inet verstand werkt.
De uitvinder, een Rus, heeft zyn reken
machine in den vorm van den „typewriter"
uitgevoerd. Ze bestaat, van buiten gezien
i?n «e gI?nte schroeven, een aantal meta
len, een telbord met cyfers van één tot
negen m horizontale zoowel als in vertikale
richting, en eenige handvatten. De zeer ge
compliceerde hersens werken in de machine
zelf. Op ongelooflijk snelle wijze kan dit
kleine ding met besliste juistheid getallen
van twintig cyfers optellen, aftrekken, ver
menigvuldigen of deeJen. Verder maakt hel
worteltrekkingen, cijfers in de verschillende
machten over. De allermoeilijkste bereke-
worden met de meest mogelijke
coriectheid ten uitvoer gebracht, en vergist
de denkende machine zich werkelijk eens
by hooge uitzondering, dan kan ditonmid
worden P e6D Speciaal toestel gecontroleerd
Men ziet het, we naderen zoo langzamer
hand in dit opzicht het volmaakte, maar
daarna, wat moet er dan gebracht worden
om het groote publiek te bevredigen
De toestand van den wisselwachter Van
luyn, welbekend door de spoorwegramp bij
Contich in België, blyft zorgwekkend en
het ergste kan gevreesd worden. De onge
lukkige is reeds van de laatste Heilige
Sacramenten bediend.
BUENOS AIRES, 28 Mei. By een botsing
tusschen trein en een electrische tram wer
den o personen gedood en GO gewond.
Oogkleppen.
De toepassing van oogkleppen als een
onderdeel van het paardentuig is een mis
bruik, dat zyn ontstaan aan de beste
bedoelingen te danken heeft.
Immers zy dienen om het terrein, zijwaarts
van de wegen voor het oog der paarden te
bedekken en zoodoende hunne schrikachtig-
heid te verminderen, in de onderstelling,
dat het paard alleen schrikt als het iets ziet
of vermeent te zien, dat zijne vrees gaande
maakt.
Wordt nu het gezichtsveld beperkt tot
den weg recht vooruit en wordt het uitzicht
'iet landschap zijwaarts weggenomen,
dan blyft er voor het paard zooveel te minder
reden over om een zijsprong te maken.
Vandaar dat de oogkleppen dan ook over
het algemeen alleen gebruikt worden by paar
den die de wegen volgen, dus tuigpaarden.
Raai den, die zich over de heide of over an
der afwisselend terrein begeven - voorna-
melyk rijpaarden dus - ziet men nooit met
oogkleppen.
Na het vorenstaande zal men zeggen
„wat heeft men daar nu uit het oogpunt van
dierenbescherming tegen in te brengen?
Hiertoe is alweer een nadere beschouwing
va" den bouw van het paard noodig.
Waar bij den mensch de oogen voor in het
hoofd staan, zyn die by het paard meer ter
zyde van het hoofd geplaatst.
Zy puilen eenigszins uit, zoodat het paard
in het oog de lichtstralen opvangt van zij
waarts, ja zelfs van achterwaarts gelegen
voorwerpen.
Is het hoofd van het paard recht naar voren
gekeerd, dan ziet het al is het niet dui-
delyk - bewegingen die zich achter hem
voordoen, zooals het wijzen met de zweep
Indien we nu zoowel mensch als paard
voorzien denken van oogkleppen en dan een
vergelyking maken welk deel van het ge
zichtsveld waardoor wordt bedekt, dan zien
wy hierin een belangrijk verschil en dan zal
het een ieder duidelijk zyn dat het licht, dat
het paard in het oog opneemt van de hem
omringende voorwerpen, in veel grootere
mate door de oogkleppen wordt onderschept
dan zulks by den mensch het geval zou zyu.
De oogkleppen moeten dus voor het paard
een gewaarwording veroorzaken evenals bij
den mensch, wanneer daarbij de oogklep
pen niet recht naar voren gekeerd waren,
aoch zoover naar elkaar gedraaid dat zy
midden voor het oog kwamen te staan.
Niet alleen is die gewaarwording niet
aangenaam, doch men ziet er veel minder
goed door.
Nu zyn er omstandigheden, waarin de