ril ALLERLËi 111 ROODMERK VAN PAARSMERK ZWARTMERK GEELMERK GROFNMFRK GROENMERK BLAUWMERK BIJ LT J E S K O F F I E 1 D CIS. PER HALFPONDSPAK Griep en Influenza. Adverteeren doet verkoopen, f f f CLUB COACH. HEDEN OPENINGS RUND-, KALFS- EN VARKENS-SLAGERIJ NIEUWE ZEEUWSCKE COURANT [^RECHTSZAKEN |j NAAR Ja: ONVERANDERD BLIJFTCIRKELKOFFIE MAGNEETKOFFIE FAKKELKOFFIE BAKENKOFFIE NAAR NAAR NAAR NAAR +J NAAR IN VERBAND MET DE VRAAG NAAR NOG GOEDKOOPERE GOEDSMAKENDE KOFFIE, BRENGEN WIJ IN DEN HANDEL: BiNNEN ENKELE DAGEN OVERAL VERKRIJGBAAR - VRAAGT UWEN WINKELIER ROTTERDAM, 4 JUNI 1934. DE ERVEN DE WED. J. VAN NELLE AU verteeren Advertentiën NET R.-K. DAGMEISJE. Vrijdag 22 Juni 1934, HET WOONHUIS HET WOONHUIS VOOR KLEINE CLUBS EN FAIOTILIE'S DE AANGEWEZEN CAR. NIEUWSTRAAT 48 - TELEFOON 190 - GOES GOES, LANGE KERKSTRAAT No. 12 Wordt aan zeer lage prijzen verkocht. (Filiaal) J. LEIJNSE, Oravenstr. 270, Middelburg DINSDAG 5 JUNI 1934 Kant, ngcrecht tc Middelburg. De volgende zaken kwamen a. m. op de rol In de gemeente Goes op ,de openbare plaatsen voetbalspel beoefenenJ. de ,W P. A. de W., O. B. en J. B., allenl te Goes: ieder berisping. In de gemeente Ylissingeii zich bevin den op het gras op de openbare plantsoe nen: A. H. te Vlissing'etn f2 of 2 d. Onder het gebied van de Zeeuwsohe Strocmen, terwijl men niet is de rechtheb bende noch de houder van eein vergun ning zich bevinden op een in uitsluitend gebruik gegeven plaats: G. B., A. B. en A. B., allen te Krabbendijko, ieder f' 3 o£ 3 d.h. In de provincie Zeeland ,a,am den voet der dijken schelpdieren rapen: J. A. v. d. P. te Ierseke: last tot teruggave aan ouders. Als hoofd van een onderneming Zonder de verei'Sehte vergunning een in de Hin derwet omschreven inrichting' jn werking houden: C. D'. te .Wemeldinge f'25 of 10 dagen. Niet nakomen een voorschrift ,als be doeld in art. 3 der Bosch'wëtP. Z. te Baarland f25 of 10 d. Vleesch waarvan hiji weet, dat het af komstig is van een dier ,dat vopr huiselijk! gebruik geslacht is, vervoeren: D'. v. d. B. te Riiland-Bath f' 10 of 5 d. VAN HIER EN DAAR =j Hindncismr en Islam tegen 't liristendojn Zoo 'wij een land moeten zoeken waar deze religies als een schijnbare tegenstrij digheid een bestaan naast elklainder vin den, dan is het Indië. De hoofdgodsdienst is het Hindoeisme. Een op en top inheemsohe giodsdienst is het niet, want in 1400 vo,or Christus1 waren het de Aziatische stammen, die het land binnenvielen en aan de oorspron kelijke bewoners niet alleen hun1 speiale gebruiken maar ooik hun goden mistemi op te dringen. Wij spreken hier van s.ociale gebruiken en doelen bier vooral op het verderfelijke kastensysteem, waardoor nnllioenen zielen uit de samenleving! dei- Hindoes verbannen worden. Hun opvat ting is: „Alle zielen zijh niet gelijk". 'D'e geboorte is hun maatstaf vopr heel hjin maatschappelijke en goedsdienstige poisitie, die meteen ook den graad anageeft van: den meer of minder verheven© staat hun ner ziel. De kasten zijn de erfelijke standen. De kasteloozen zijn de meest verachte we zens volgens de Hindoes en zij laten dit dan ook blijken doior hun groote gering schatting:. De missionaris is voor hen mets meer dan een kaftelooze paria ein staat dus absoluut buiten de innerlijke be schaving van het Brahmanisme. Door deze uitsluiting, moest de misfeioneerende kracht uitgaan naar de uitgestotenen. Het mcnsehelijk' gevoel laat zich gelden onder do uitgestotenen en zij toionen vatbaarheid voor het Christendom, omdat het Katho liek geloof' gelijkheid leert en zoodoende, het middel is tot een zedelijke verheiflfing. Y andaar ook, dat langs dezen weg verre weg de meeste b'ek'eeringen bereikt wor den. Van den anderen kant vraagt de bekeering' van een Hindoe een zieer groot offer, want door het feit van zijn be- kcering is ook de zedelijke hopgachtinlgl van zij'n vroegere geloioflsigenpotein] ge doemd tot krenkende geringschatting. Slechts eenmaal kWam het essentieels Hindoeïsme in gevaar, toen in 260 vóór Christus de leer van Boeddha, die een Werkelijk historisch persoon is, in 400 vóór Christus gepreddikt tot staats-goid's- dienst werd verklaard. Huizend' jaren is er een hardnekkige strijd om den voor rang tussohen Hindoeïsme en Boeddhisme gevoerd; tenslotte triomfeerde in 900 na, Christus het moderne Hindoeïsmede saamvatting! van het oude Brahamislme en Boeddhisme. Ongeveer in het jaa,r duizend vallen do Mohamedanenl het land tinnen. Evenals een eeuw' vroeger de Noormannen hier in ons land te werk gingen, zoo plunderden ©n vernielden de Mohamedanen wat onder hun bereik' viel; misschien omdat ze zagen, dat ze do rijkdommen van het land niet mee konden nemen, verkozen ze er maar te blijven. Een ingeboren zucht om bekeeringen te maken, doet hun-allereerst de goden der Hindoes vernielen en daarna, bedreigen ze de angstige Hindoes. „Geloof aan Mo hammed of sterf!" De bekeering ,van vele Hindoes wekt dus geen verwonde ring-, deze brute methode hielden zij, er zeven eeuwen vol. Daarna vervormt zich de strijdbare expansie-methode tot een individualistische overtuigende methode ook den nog blijft de Islam offensief tegenover het Hindoeisme staan. De groo te kindersterfte onder de Hindoes en daar tegenover de zegenrijke vruchtbaarheid bij1 de Mohamedanen zijn he tgevolg van een steviger moreel verbandvan moreel overwicht dezer laatste in Inidië mogen we wc nog niet spreken. Uit dit alles; blijkt, dat het Hindoeisme onmogelijk met de zelfde rustige verachting op den Islam en, 7,ij'm aanhang neer kan zien, zooials op zijn eigen uitgestootenem en de katho lieke missionarissen. Hindoeisme en Islam zijn machtig en belden worden gesteund door hun eigen overlevering, eigen letterkunde, ©en geor ganiseerde kiiltus en diepe godadienstigle overtuiging bij1 hun aanhangers. Voor den missionaris is het bijna onmogelijk' den strijd tegen hen aa,n te binden zonder ernstige voorafgaande studie en een held haftig ascetisch voorbeeld. De ondoorgron delijkheid van het Hindoeisme en de on doordringbaarheid van liet MoHianiedainis- me zijn rotsen, waarop bijna iedere poging afsluit. Het Christendom en .de Islam, beiden streven naar de bekee'ring van do andere godsdienstige veree.nigingen voor namelijk het Hindoeisme. Waar de opera tiebasis voor den missionaris ligt is vol doende beklemtoond. Dloor een thans meer persoonlijke bekeeringsmetliode valt het werkterrein der Mohamedanen grooteai- deels samen met dat van den katholieken priester. Ook' de Islam is nu genoodzaakt proselieten te maken onder de uitgestofte,- nen en de kasteloozen. Evenals ook bij do bekeeringent ot het Christendom de gelijk berechtiging te beurt. Zelfs brengt hun hun overgang tot den Islam grootera maatschappelijke voordeden mee: de- Hin doe mag den Mohamedaan haten, verach ten kan en durlt hij hem niet. De Islam is te diep in het politieke leven inge- ïdrongen, zijn invloed is te groot. Tegenover de Islam laat het Hindoeïs me zich gelden als een sterke burcht, et- aenover het Katholicisme dekt het zitllj met zijn sluier der ondoor dring,baarheid en vernietigende verachting. Hier staan di-ie machten op onbegrijpelijke wijze te genover elkaar, er is slechts één middel: hef gebed der vurigen. De Westersche beschaving deelt nu; een maal bij den Hindoe in de absolute ver achting, die hij tojnt voor de uitgestoote- nen. Weg met alles ,wia,t Westersch is. „Sla iaf bet. juk der vreemdeu; Indië voor de Indiërs." Het zijn werkelijk woorden, die weerklank vinden in ieder hart, dat warm klopt voor de Hindioeglodisdienst. Het groote jammerlijke feit is er nu eenmaal, dat de Hindoe de Christelijke gods-dienst verwart met Westersche kui tuur. Het moe»t een godsdienst zijn alleen voor het Oosten, maar pns Evangelie leert: „Gaat en onderwijst alle volke ren." Christendom is niet voor Post of West: het is voor alle menschen. De missionaris erkent geen leasten-ver schil. miskent bijgevolg hun sociale orde, gaal in vreemde kleeding ;al deze uiter lijke elementen, waaruit de Hindoe nlleiein deu Missionaris kent, doet, hem dat vreem de geloof haten. Dit 'alles vormt, naast veel andere, de voorciordeelen van dein Hindoe, waarom hij het Westersche ele ment in het katholicisme baat. Een diepe blik in het innerlijke levein der Kerk zou zijn ziel groet er nut aanbrengen. Zij zijn uiterst godsdienstig, hun geest is op dit punt zeer rijk. Heel het psycholo gische complex van het geestelijk' leven vindt de Indiër in het Hindoeïsme. Het Christendom meet zich daarom in zijn in nerlijke wezen laten kennen, niet als uiterlijke goedsaienst, maar als de heilig heid de rechtvaardigheid, de ware bevrij ding. hel werkelijk geestelijk goed, dat zij reeds betrachten, zander het te kennén. Het Christendom in Indië moet een langzame letocning zijn van w'are heilig heid. Dan z|al Christus voor hen worden,, wat, Hij ook voor ons is: de bron. die hua dorst naar heiligheid lesöht en hun aamtal zou groiot worden. Zij hielden op een volk! te zijn, gevloekt door ?igen onwetemdheid.- 465- STAATSLOTERIJ Trekking vgn 4 Juni. 5de klasse 13e lij'st. f1500 1620 f1000 4658 14568 f 100 2803 4504 5689 5878 15592 16857 17564 f 200 4405 5764 10422 12868 15572 20353 f 100 132-8 5322 6897 7588 7910" 10454 10932 12193 12257 1459§ 17317 20883 WAT MENIGEEN NIET WEET. - In Weisseni'els, Ejsleb'em en A-'phers» lehen traden de meikevers in zulke enor» mlen groote scharen op', da,t zSjf storinge» in. het verkeer en zelfs verk|eiersbmgevallert. veroorzaakten. Thans wlorden uit het Noorden va», den Allan! ischen Oceaan, sedert de instel» liijg van den ,.IJs,blerg(w(a,ars,chu'win'g3» dienst" >n 1912, de grootste en gevaar» lijk sta ijsbergen gesignaleerd'. Zoodra, de politieagenten te Chica.gt}- een ge'w'icht van 100 kilo hebben bereikt, moeten zij aan een dwhmgdiëet doen, wil» len zij' niet uit den 'dienst ontslagen wlor» den. ZouWkloflf1, dc man die eertijds door zijh familiebetrekking met het voorma» lige Dluitsche keizershuis veel van Zrehl. deed spreken, is thans ;als ,,s£oe|pier" i» een Luxemburgsch lunapark! workzlaamt Ledige cbnservenbliikijes vormen ©en- gewichtige uitvoerpost van Amerika naar Afrika, w'aur deze blikjes do,or de in» fcioorlingen als keukengereedscihiapi en ooik!. blou'wtaiateriaal gebezigd en met waarde» violle bodemschatten betaald wlorden. PER HALFPONDSPAK Gebruik Wortelboer's Kruiden en Wortelboer's Pillen. Uitstekende middelen. Vraagt de gebruikers. 23554-16 is eigenlijk niets anders dan het afgaan op zaken, inplaats van te wachten tot men tot U zal komen Met dit Blad gaat U met succes op zaken af!! Op Zaterdag 9 Juni a s. i hoopt onze geliefde Moeder, T Behuwd-, Groot- en Over- t grootmoeder i Mej. CATHARINA RIJK, Wed. D. HOONDERT, haar 90ste Geboortedag te her denken. TT.__ Hare dankbare Kinderen, Behuwd-, Klein- en Ach terkleinkinderen. s-Heereniiobk, Juni 1934. De Heer en Mevrouw JONKERS—VRIJDAG te Goes, bedanken hierbij voor de vele gelukwenschen ontvangen bij de geboorte van hunne dochter DIGNA HERMINA. Kraambezoeken zullen gaarne worden verwacht op Vrijdag 8 Juni, n.m. 3'/25 uur. .Gevraagd in klein gezin een Brieven bureau van dit blad onder no. 25. De Notaris H. JONKERS te Goes zal op des n.m. 2 uur (N.T) te Wolphaarts- dijk, in de herberg van J, Poley publiek verkoopen a, ten verzoeke van de fam. J. FLOREIN met Schuur en Erf te Oud-Sabbinge gemeente Wolfaarts- dijk aan den Bijsterweg nr. B. 15. groot 9 A. 5 cA. Bewoond door den heer Dings Schipper. b, ten verzoeke van de erven van den heer G. R. E. VAN RAALTE, met Schuur en Varkenshok, *e Oostkerke, gemeente Wolfaartsdijk groot 11 A. 99 eA. bewoond door M. TAZELAAR. Aanvaarding perceel a, 1 Oct. 1934 perceel b, bij de betaling. Perceel a, is te bezichtigen op Woensdagen des n.m. van 2—4 u. (N.T), perceel b, op aanvraag bij den bewoner. Nadere inlichtingen te bekomen bij den notaris. 33562-36 VAKSCHOOL VOOR MEISJES TE GOES. Aangifte van nieuwe leerlingen voorDe 2-jarige voorbe reidende opleiding; de 2-jarige opleiding voor hulp in de huis houdingde 2-jarige opleiding voor huisnaaister; de 3-jarige opleiding voor costuumnaaisterden 2-jarigen middagcursus; de 1-jarige opleiding staatsexamen nuttige handwerken. Bij voldoende deelname (16). 2-Jarige opleiding voor huishoud kundige voor meisjes met M.u.l.o.-diploma of overgangsbewijs 3e naar de 4e klasse H.B.S. Spreekuren van de directrice alle Dinsdagen en Donderdagen in Juni van 24 '/2 en van 79 uur. De Directrice: W. C. WESTSTEIJN. Heden is nieuw in ons bedrijf gekomen een Deze speciale reiswagen biedt plaats voor 12 a 13 personen en is zeer modern en comfortabel ingericht welke een uitstapje gaan maken door mooi Nederland, naar de Ardennen, Frankrijk, Duitschland, enz. is dit in 't bijzonder De wagen is heden op de Markt te Goes en a.s. Donderdag op de Markt te Middelburg te bezichtigen. Wij stellen het tevens zeer op prijs indien belanghebbenden morgen een3 een bezoek aan onze Club Coach komen brengen in de garage van ondergeteekende. Komt U even kijken? U is welkom! DE ONDERNEMER: J. VAN FRAASSEN naast Firma C. JAMIN.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1934 | | pagina 4