ril ALLERLËi 111
ROODMERK VAN
PAARSMERK
ZWARTMERK
GEELMERK
GROFNMFRK
GROENMERK
BLAUWMERK
BIJ LT J E S K O F F I E 1 D CIS. PER HALFPONDSPAK
Griep en Influenza.
Adverteeren doet verkoopen,
f
f
f
CLUB COACH.
HEDEN OPENINGS
RUND-, KALFS- EN
VARKENS-SLAGERIJ
NIEUWE ZEEUWSCKE COURANT
[^RECHTSZAKEN |j
NAAR
Ja:
ONVERANDERD BLIJFTCIRKELKOFFIE
MAGNEETKOFFIE
FAKKELKOFFIE
BAKENKOFFIE
NAAR
NAAR
NAAR
NAAR +J
NAAR
IN VERBAND MET DE VRAAG NAAR NOG GOEDKOOPERE GOEDSMAKENDE
KOFFIE, BRENGEN WIJ IN DEN HANDEL:
BiNNEN ENKELE DAGEN OVERAL VERKRIJGBAAR - VRAAGT UWEN WINKELIER
ROTTERDAM, 4 JUNI 1934.
DE ERVEN DE WED. J. VAN NELLE
AU verteeren
Advertentiën
NET R.-K. DAGMEISJE.
Vrijdag 22 Juni 1934,
HET WOONHUIS
HET WOONHUIS
VOOR KLEINE CLUBS EN FAIOTILIE'S
DE AANGEWEZEN CAR.
NIEUWSTRAAT 48 - TELEFOON 190 - GOES
GOES, LANGE KERKSTRAAT No. 12
Wordt aan zeer lage prijzen verkocht.
(Filiaal) J. LEIJNSE, Oravenstr. 270, Middelburg
DINSDAG 5 JUNI 1934
Kant, ngcrecht tc Middelburg.
De volgende zaken kwamen a. m. op
de rol
In de gemeente Goes op ,de openbare
plaatsen voetbalspel beoefenenJ. de ,W
P. A. de W., O. B. en J. B., allenl te
Goes: ieder berisping.
In de gemeente Ylissingeii zich bevin
den op het gras op de openbare plantsoe
nen: A. H. te Vlissing'etn f2 of 2 d.
Onder het gebied van de Zeeuwsohe
Strocmen, terwijl men niet is de rechtheb
bende noch de houder van eein vergun
ning zich bevinden op een in uitsluitend
gebruik gegeven plaats: G. B., A. B. en
A. B., allen te Krabbendijko, ieder f' 3 o£
3 d.h.
In de provincie Zeeland ,a,am den voet
der dijken schelpdieren rapen: J. A. v.
d. P. te Ierseke: last tot teruggave aan
ouders.
Als hoofd van een onderneming Zonder
de verei'Sehte vergunning een in de Hin
derwet omschreven inrichting' jn werking
houden: C. D'. te .Wemeldinge f'25 of 10
dagen.
Niet nakomen een voorschrift ,als be
doeld in art. 3 der Bosch'wëtP. Z. te
Baarland f25 of 10 d.
Vleesch waarvan hiji weet, dat het af
komstig is van een dier ,dat vopr huiselijk!
gebruik geslacht is, vervoeren: D'. v. d.
B. te Riiland-Bath f' 10 of 5 d.
VAN HIER EN DAAR =j
Hindncismr en Islam tegen 't liristendojn
Zoo 'wij een land moeten zoeken waar
deze religies als een schijnbare tegenstrij
digheid een bestaan naast elklainder vin
den, dan is het Indië.
De hoofdgodsdienst is het Hindoeisme.
Een op en top inheemsohe giodsdienst is
het niet, want in 1400 vo,or Christus1
waren het de Aziatische stammen, die het
land binnenvielen en aan de oorspron
kelijke bewoners niet alleen hun1 speiale
gebruiken maar ooik hun goden mistemi op
te dringen. Wij spreken hier van s.ociale
gebruiken en doelen bier vooral op het
verderfelijke kastensysteem, waardoor
nnllioenen zielen uit de samenleving! dei-
Hindoes verbannen worden. Hun opvat
ting is: „Alle zielen zijh niet gelijk". 'D'e
geboorte is hun maatstaf vopr heel hjin
maatschappelijke en goedsdienstige poisitie,
die meteen ook den graad anageeft van:
den meer of minder verheven© staat hun
ner ziel.
De kasten zijn de erfelijke standen. De
kasteloozen zijn de meest verachte we
zens volgens de Hindoes en zij laten dit
dan ook blijken doior hun groote gering
schatting:. De missionaris is voor hen
mets meer dan een kaftelooze paria ein
staat dus absoluut buiten de innerlijke be
schaving van het Brahmanisme. Door
deze uitsluiting, moest de misfeioneerende
kracht uitgaan naar de uitgestotenen. Het
mcnsehelijk' gevoel laat zich gelden onder
do uitgestotenen en zij toionen vatbaarheid
voor het Christendom, omdat het Katho
liek geloof' gelijkheid leert en zoodoende,
het middel is tot een zedelijke verheiflfing.
Y andaar ook, dat langs dezen weg verre
weg de meeste b'ek'eeringen bereikt wor
den. Van den anderen kant vraagt de
bekeering' van een Hindoe een zieer groot
offer, want door het feit van zijn be-
kcering is ook de zedelijke hopgachtinlgl
van zij'n vroegere geloioflsigenpotein] ge
doemd tot krenkende geringschatting.
Slechts eenmaal kWam het essentieels
Hindoeïsme in gevaar, toen in 260 vóór
Christus de leer van Boeddha, die een
Werkelijk historisch persoon is, in 400
vóór Christus gepreddikt tot staats-goid's-
dienst werd verklaard. Huizend' jaren is
er een hardnekkige strijd om den voor
rang tussohen Hindoeïsme en Boeddhisme
gevoerd; tenslotte triomfeerde in 900 na,
Christus het moderne Hindoeïsmede
saamvatting! van het oude Brahamislme
en Boeddhisme. Ongeveer in het jaa,r
duizend vallen do Mohamedanenl het land
tinnen. Evenals een eeuw' vroeger de
Noormannen hier in ons land te werk
gingen, zoo plunderden ©n vernielden de
Mohamedanen wat onder hun bereik' viel;
misschien omdat ze zagen, dat ze do
rijkdommen van het land niet mee konden
nemen, verkozen ze er maar te blijven.
Een ingeboren zucht om bekeeringen te
maken, doet hun-allereerst de goden der
Hindoes vernielen en daarna, bedreigen
ze de angstige Hindoes. „Geloof aan Mo
hammed of sterf!" De bekeering ,van
vele Hindoes wekt dus geen verwonde
ring-, deze brute methode hielden zij, er
zeven eeuwen vol. Daarna vervormt zich
de strijdbare expansie-methode tot een
individualistische overtuigende methode
ook den nog blijft de Islam offensief
tegenover het Hindoeisme staan. De groo
te kindersterfte onder de Hindoes en daar
tegenover de zegenrijke vruchtbaarheid
bij1 de Mohamedanen zijn he tgevolg van
een steviger moreel verbandvan moreel
overwicht dezer laatste in Inidië mogen we
wc nog niet spreken. Uit dit alles; blijkt,
dat het Hindoeisme onmogelijk met de
zelfde rustige verachting op den Islam
en, 7,ij'm aanhang neer kan zien, zooials op
zijn eigen uitgestootenem en de katho
lieke missionarissen.
Hindoeisme en Islam zijn machtig en
belden worden gesteund door hun eigen
overlevering, eigen letterkunde, ©en geor
ganiseerde kiiltus en diepe godadienstigle
overtuiging bij1 hun aanhangers. Voor den
missionaris is het bijna onmogelijk' den
strijd tegen hen aa,n te binden zonder
ernstige voorafgaande studie en een held
haftig ascetisch voorbeeld. De ondoorgron
delijkheid van het Hindoeisme en de on
doordringbaarheid van liet MoHianiedainis-
me zijn rotsen, waarop bijna iedere poging
afsluit. Het Christendom en .de Islam,
beiden streven naar de bekee'ring van do
andere godsdienstige veree.nigingen voor
namelijk het Hindoeisme. Waar de opera
tiebasis voor den missionaris ligt is vol
doende beklemtoond. Dloor een thans meer
persoonlijke bekeeringsmetliode valt het
werkterrein der Mohamedanen grooteai-
deels samen met dat van den katholieken
priester. Ook' de Islam is nu genoodzaakt
proselieten te maken onder de uitgestofte,-
nen en de kasteloozen. Evenals ook bij do
bekeeringent ot het Christendom de gelijk
berechtiging te beurt. Zelfs brengt hun
hun overgang tot den Islam grootera
maatschappelijke voordeden mee: de- Hin
doe mag den Mohamedaan haten, verach
ten kan en durlt hij hem niet. De Islam
is te diep in het politieke leven inge-
ïdrongen, zijn invloed is te groot.
Tegenover de Islam laat het Hindoeïs
me zich gelden als een sterke burcht, et-
aenover het Katholicisme dekt het zitllj
met zijn sluier der ondoor dring,baarheid
en vernietigende verachting. Hier staan
di-ie machten op onbegrijpelijke wijze te
genover elkaar, er is slechts één middel:
hef gebed der vurigen.
De Westersche beschaving deelt nu; een
maal bij den Hindoe in de absolute ver
achting, die hij tojnt voor de uitgestoote-
nen. Weg met alles ,wia,t Westersch is.
„Sla iaf bet. juk der vreemdeu; Indië voor
de Indiërs." Het zijn werkelijk woorden,
die weerklank vinden in ieder hart, dat
warm klopt voor de Hindioeglodisdienst.
Het groote jammerlijke feit is er nu
eenmaal, dat de Hindoe de Christelijke
gods-dienst verwart met Westersche kui
tuur. Het moe»t een godsdienst zijn alleen
voor het Oosten, maar pns Evangelie
leert: „Gaat en onderwijst alle volke
ren." Christendom is niet voor Post of
West: het is voor alle menschen.
De missionaris erkent geen leasten-ver
schil. miskent bijgevolg hun sociale orde,
gaal in vreemde kleeding ;al deze uiter
lijke elementen, waaruit de Hindoe nlleiein
deu Missionaris kent, doet, hem dat vreem
de geloof haten. Dit 'alles vormt, naast
veel andere, de voorciordeelen van dein
Hindoe, waarom hij het Westersche ele
ment in het katholicisme baat. Een diepe
blik in het innerlijke levein der Kerk zou
zijn ziel groet er nut aanbrengen. Zij
zijn uiterst godsdienstig, hun geest is
op dit punt zeer rijk. Heel het psycholo
gische complex van het geestelijk' leven
vindt de Indiër in het Hindoeïsme. Het
Christendom meet zich daarom in zijn in
nerlijke wezen laten kennen, niet als
uiterlijke goedsaienst, maar als de heilig
heid de rechtvaardigheid, de ware bevrij
ding. hel werkelijk geestelijk goed, dat zij
reeds betrachten, zander het te kennén.
Het Christendom in Indië moet een
langzame letocning zijn van w'are heilig
heid. Dan z|al Christus voor hen worden,,
wat, Hij ook voor ons is: de bron. die hua
dorst naar heiligheid lesöht en hun aamtal
zou groiot worden. Zij hielden op een volk!
te zijn, gevloekt door ?igen onwetemdheid.-
465- STAATSLOTERIJ
Trekking vgn 4 Juni.
5de klasse 13e lij'st.
f1500 1620
f1000 4658 14568
f 100 2803 4504 5689 5878 15592
16857 17564
f 200 4405 5764 10422 12868 15572
20353
f 100 132-8 5322 6897 7588 7910"
10454 10932 12193 12257 1459§
17317 20883
WAT MENIGEEN NIET WEET.
- In Weisseni'els, Ejsleb'em en A-'phers»
lehen traden de meikevers in zulke enor»
mlen groote scharen op', da,t zSjf storinge»
in. het verkeer en zelfs verk|eiersbmgevallert.
veroorzaakten.
Thans wlorden uit het Noorden va»,
den Allan! ischen Oceaan, sedert de instel»
liijg van den ,.IJs,blerg(w(a,ars,chu'win'g3»
dienst" >n 1912, de grootste en gevaar»
lijk sta ijsbergen gesignaleerd'.
Zoodra, de politieagenten te Chica.gt}-
een ge'w'icht van 100 kilo hebben bereikt,
moeten zij aan een dwhmgdiëet doen, wil»
len zij' niet uit den 'dienst ontslagen wlor»
den.
ZouWkloflf1, dc man die eertijds door
zijh familiebetrekking met het voorma»
lige Dluitsche keizershuis veel van Zrehl.
deed spreken, is thans ;als ,,s£oe|pier" i»
een Luxemburgsch lunapark! workzlaamt
Ledige cbnservenbliikijes vormen ©en-
gewichtige uitvoerpost van Amerika naar
Afrika, w'aur deze blikjes do,or de in»
fcioorlingen als keukengereedscihiapi en ooik!.
blou'wtaiateriaal gebezigd en met waarde»
violle bodemschatten betaald wlorden.
PER HALFPONDSPAK
Gebruik Wortelboer's Kruiden en
Wortelboer's Pillen.
Uitstekende middelen.
Vraagt de gebruikers. 23554-16
is eigenlijk niets anders dan het
afgaan op zaken, inplaats van te
wachten tot men tot U zal komen
Met dit Blad gaat U met succes op zaken af!!
Op Zaterdag 9 Juni a s. i
hoopt onze geliefde Moeder,
T Behuwd-, Groot- en Over-
t grootmoeder i
Mej. CATHARINA RIJK,
Wed. D. HOONDERT,
haar 90ste Geboortedag te her
denken.
TT.__
Hare dankbare Kinderen,
Behuwd-, Klein- en Ach
terkleinkinderen.
s-Heereniiobk, Juni 1934.
De Heer en Mevrouw
JONKERS—VRIJDAG te Goes,
bedanken hierbij voor de vele
gelukwenschen ontvangen bij
de geboorte van hunne dochter
DIGNA HERMINA.
Kraambezoeken zullen gaarne
worden verwacht op Vrijdag
8 Juni, n.m. 3'/25 uur.
.Gevraagd in klein gezin een
Brieven bureau van dit blad
onder no. 25.
De Notaris H. JONKERS te Goes
zal op
des n.m. 2 uur (N.T) te Wolphaarts-
dijk, in de herberg van J, Poley
publiek verkoopen
a, ten verzoeke van de fam. J. FLOREIN
met Schuur en Erf
te Oud-Sabbinge gemeente Wolfaarts-
dijk aan den Bijsterweg nr. B. 15.
groot 9 A. 5 cA.
Bewoond door den heer Dings
Schipper.
b, ten verzoeke van de erven van
den heer G. R. E. VAN RAALTE,
met Schuur en Varkenshok,
*e Oostkerke, gemeente Wolfaartsdijk
groot 11 A. 99 eA. bewoond door
M. TAZELAAR.
Aanvaarding perceel a, 1 Oct. 1934
perceel b, bij de betaling.
Perceel a, is te bezichtigen op
Woensdagen des n.m. van 2—4 u.
(N.T), perceel b, op aanvraag bij
den bewoner.
Nadere inlichtingen te bekomen
bij den notaris. 33562-36
VAKSCHOOL VOOR MEISJES TE GOES.
Aangifte van nieuwe leerlingen voorDe 2-jarige voorbe
reidende opleiding; de 2-jarige opleiding voor hulp in de huis
houdingde 2-jarige opleiding voor huisnaaister; de 3-jarige
opleiding voor costuumnaaisterden 2-jarigen middagcursus;
de 1-jarige opleiding staatsexamen nuttige handwerken. Bij
voldoende deelname (16). 2-Jarige opleiding voor huishoud
kundige voor meisjes met M.u.l.o.-diploma of overgangsbewijs
3e naar de 4e klasse H.B.S.
Spreekuren van de directrice alle Dinsdagen en Donderdagen
in Juni van 24 '/2 en van 79 uur.
De Directrice: W. C. WESTSTEIJN.
Heden is nieuw in ons bedrijf gekomen een
Deze speciale reiswagen biedt plaats voor 12 a 13
personen en is zeer modern en comfortabel ingericht
welke een uitstapje gaan maken door mooi Nederland, naar
de Ardennen, Frankrijk, Duitschland, enz. is dit in 't bijzonder
De wagen is heden op de Markt te Goes en a.s. Donderdag
op de Markt te Middelburg te bezichtigen. Wij stellen het tevens
zeer op prijs indien belanghebbenden morgen een3 een bezoek
aan onze Club Coach komen brengen in de garage van
ondergeteekende. Komt U even kijken? U is welkom!
DE ONDERNEMER: J. VAN FRAASSEN
naast Firma C. JAMIN.