Dweil voor 17 cent Gereedschappen Suikerstrooisel Choco-Crême S naar ROTTERDAM werkelijk de moeite waard Tweede Blad f6,90 TVELT's Bazar TAXI'S GRAAG ZOON en prijs Wed, B, Faberij de Jonge BUIKCORSET SCHULTE THIEME IJZERHANDEL - GOES IARING, VOEDZAAM EN GOEDKOOP, St. Adriaanstraat 17, GOES WE ZEEUWSCHE COURANT Kom met het recept van uw Oogarts bij: en ge zijt te vreden over uitvoering en prijs. 26 LANGE KERKSTRAAT 26 „FOCUS" :RDAG 22 FEBRUARI A.S. FRIEN - VOORSTAD - GOES BOUWMATERIALEN. lingstraat-Magdalenastraat Goes Crisis-bezetenen. FEUILLETON Het verborgen rijk. VAN HIER EN DAAR peftedecêtmlscheJawi/mfa ONTSPANNINGSLECTUUR NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT ar ïgen zeer n houden RKOOP. c stuk zeep; doos zeep; doos zeep; le doos zeep; OOIEVAAR" R, GOES Reparatie aan brillen vlug en goedkoop een prachtig uitstekende pasvorm en extra, steunband bij Firma A, R. DE MUYNCK Lange Kerkstraat 9, Goes Telefoon 473 VRAAGT ZrCHTZENDING! Speciale Bandage Afdeeling met aparte Paskamer en eigen Ateliers. Een groote sterke in de DROGISTERIJ IN HEf HUIS MET DE ROODE PILAREN MIDDELBURG Door wederkeorlg t« koopa* bij onza Adverteerden, steunt men ook zijn elgvs zaak. PJECIAUTEIT IM DE LAAGSTE PRIJZEN |ns op tafel toch zeker niet ontbreken. Vraagt uw winkelier! illes inbegrepen). Vertrek half zeven. gevraagd voor het lossen van Cement, Kalk, len, Tegels, Pannen, Gresbuizen en alle andere wmaterialen, uit het schip in pakhuis of op rd" te Goes. aanbiedingen omgaand ingewacht bij Bouwmaterialenhandel „De Schelde" bolstraat Bergen-op-Zoom. Telef. 269 week eens een kijkje te nemen in Bokkings voor 25 cent varingen voor den inmaak 15 cent innen- en buitenlandsche reizen, s. Billijke tarieven. Aanbevelend, Rijdt rustig, GOES TELEFOON 416 De directeur mam ine. mle-c maar de 3e- nhiw-aideeling, 't Gebouw lag wat'afge- scheideni b'uiten het gehoor van de omgeving. iWnnt somS Ikan 't daar c-en helsch law'aai zijl®, al9 het donkier onibe- heerschte -zenuwlijden e® de t|6rigendë prik kel optomen;. „Ja,''- zei hij', terwiijp. hij een poort out' slopt, ,,'t gébewrt souris' dat pier ongeluk, e£i verlfeerd raajnjpj-a Openstaat. Dan hangen de bune® direct a,an de telefoon of wé dien, lawaaischoppers (asjeblief ,een spuitje willen geven.'' Vóór lagen de kale gangen, 'n Pjapr mannen gingen yoorbijL iZ» lachten voor zich uit, geJiuidlops, starend in een blind duister. Ongevaarlijke stumpers, die nooit meer zlulleim genezen. Onwillekeurig, k'eielc ikl even pngelmerkt naar de himoifd-zJuster, een jonge; non met lejetn opgeruimd g(e ■zicht, die haar leven slijt tuss'ohen de® waan. en den waanzin c® al die m'enschen bovenmate lief heeft. 't .Was vrij kalm' dien morgen. In de achterste zaal lage® de gewone, normale zenuwpatiënten, cÜe herstellend waren pt bijna genezen. Maar linkk en rechts w|aren de hallen van he,t. duistere lijden dat de méniischheid kient, .als de onlb'erekenbbrjft krachten diep (uit het donker oprijzen en grijlpen naar het verstand. Rem kamertje stond p-pen, en op! don drempel bleef ik staan, verschrikt even, door het, voor eern leek, ongewone, schouw- Bpiel. De Directeur riep m|e, maar 'binnen. Op het bed, waarin, een jonge, sterke, kerel lag, onder een sterk! spanlaken, zate® twfeie ver pleegsters die diemi man vasthielden.' Een Uiekenhuiskneeht hield izlij'n sterkia handen om het hoöfd. Uit het lin'kérnqusgat slingerde een eiaolut-ohoiuc-slamg, verbonden aan ,een trechter met melk, 'gehanteerd door «en zuster. Een andere izlustter liet voortdu rend waterdruppels vallen naast den neus van den man, om! daardoor als reflex de slikbeweging op! ta wekken. De patiënt verweerde zich heif'tig en wilde van geen eten weten. Hij! vloiekta zacht en kreunend en herhaalde miaar in zichzelf! „ik sterf'', 'inl Heel© beker mielfc verdween door de, slang, achter langs1 de Aeus-keelhplte in dei maag. Vragend keek ik' den Directeur aan. Hij vertelde: 'n slachtoffer van de crisis. Die man heeft 'h 'betrekking in een grootte zaak ma,ar pp! eeni heel klein salaris. Die crisis heeft deze.ni maatregel mondig, ge maakt. Il'iji k'aini dia,arvian -zij'n vroiuwi en v'ijï! kleine kinderen niet onderhouden,. Die mam- heeif't 'zich letterlijk' k'appt ge werkt om' poig wat Wijl te verdienen, maar nog altijd. niet genoeg om! 't te kimme®, bolwerken, 't Is ie.en ij'zterstërke kerel en Hij! kan heel wat verzetten, maar tenslotte is 't hem te machtig geworden en werden de zenuwen hem de, baas. In d,e| Zaak' w.aar hij werkte zagen ze, dat hiij| izioioi vreeimd deed e® nog juist op tijd werd' hlijj ander geleide hierheen gebracht. Wie dachten eerst -miet een heel kalm 'gjeyal te doen te hebben, maar na t'wiee uur vlogen het nachtkastje en de stoel al d«or de kalmer. Toen moest haj( onder het spanlaken. iZlijjn hoofd alleen slechts er door. Maar Hij beet c® scheirrdé mët zij'n handen heeüe stukke® uit dat Sjfzersterke linnen weg. Hij wil m-iet eten, en daarom1 moet' hjiji kunstmatig 'gevoed worden. U ziet 't is 'in heel wierk." D&t was 'ft I I En wordt die man nog 'beter.?, O ja, binnen drie, vier wekfeu is hij' Weer hater, 't Is 'in, acuut geval, 'n ztenuw- crisis. Hij1 kxlijfgt n® een staapkuur,-waar- bïj] kijf veertiani dagen', misschien drie we- kën achter elkaar slaapt', otpi spuitjjés. Dat kalmeert hem1. Daarna is hïj! wfeer de oude.Maardaarna? D|a,t is de kwiestie; als hiji Wéér inl de zórg iz'it' We gingen verder; beiden denkend over dat vreeselljlke, dóór meinis'chen p.ver mien- schem ontketend: crisis! Aan den anderen kant lag een andere ma® een reus van bïjjna tWee mëter lengte pok een jong» kérel, maar van ij'zer, van' staal, een reus van klacht, Dit geval is nog veel tragischer. Déze man had wél werk en verdiende wèl genoeg. Maar bijl de tall-ooze ontsla gen, waarvan h!ij| eiken dag getuige was, bekroop hem ,o;p! zekeren.1 dag een angst; voor de toekómtet „als ik1 er ook maar mlet uit moet'-'; i Hïj' had zës kindertjes. 9 i Wij' 'hadden niet voel moeite, om het spoor van de oliflantem ,te Vinden. Vie-ntvjOH gel zei. dat er mjeer dan twintig .gewi&est waren en meest volwassen dieren. Niet lang; jlaarna kre'ge® wij.ze imi hlet gazidht, ze stonden in een holte, hadden hun «dhl- 1 .endmaaltij!d geëindigd en klapte® met 'hun groote opren. Het was. oe® prachtig ge zicht. want ze wiaren niet weer dlami twlee- honderd meter van onsi yerwijSierd'. Ik nam een handvol droog gr-as ie® wierp dat in de lucht, <?m te- zien ho© da wind was. wia.nt ik wist da,t ials zij! ons opmerk ten dan zouden zij! ontkomen, voor wij, een schot hadden kunnen doen. Daar wij da wind in onfl voordeel hadden1,, kóndeln wij' de kólossalé -dieilen ztaötii mogelijk t|oit op! veertig meter naderen. Juist in 'het midden stonden drie prachtige exemplaren en een ervan had enorme slagtanden. Ik 'flisterde mijn metjgeztlleii toe dat ik dien middelsten olifant zou nemen sir Henry de® linksichen «n Good die® me|t do gr,opto slagtanden. j De drie .solioiteu klonken ,do olif!a®t van sir Henry viel midden in 'het Wart getrof fen- De mijhe viel1 ook', op zijn knieën Die angst groeide in eeoige' m'aande® tot n hez'eteuheidtot opiaens de uitbiar-. stinig ktviam' en «en wilde wernielingswioe- de, waarbij! hjijf thuis alles Idort' en klein sloeg. Men bracht hem1 naar het zieken huis. Zes ma® konden heta na^wlellijiks baas. Z,oo wés hlijl als de bezëtena uit het verhaal die zich afranselde met kleien, en rotsblokken.' wegslingerde. Soms wlerd hij kalm en zat in doffe wezenloosheid. Op: ee® avond ontwaakt® de daemon 'wéér in z'ijln machtig gebouwde budy. Drei gend stond hij! in zlijln kamertje'. Klwaad kon hij! niet aanrichten; het .bed zla.t vastgeschroefd in den vloer; verder w'as er niets te vernielen. D|e deur Wlas sterk. D;oior het huis, tot aan het da,k, klonken doffe dreuningen. Hïj! trapte, dóór het paneel heen en ging de Zuster te'-lïj(P. Deze vluchtte. Zes iziélrénhuis-kheidhtcn vochten, vocliten oin hun leven .en ïo temden den ongelukkige; hïji' lag onder tw'ee spfcmlakens, ma;ar h'ij! scheurde; ze Uet z'ijlu bokserskracht ,als plalpfer uit. elkaar. Nu lag li'iji Weer stil. Djepi onder den indruk, gingen wie heen. Wat is amgSt Va.nmox'gen kreeg ik: e.en brkifje van de® directeur, dia mé schreef', dat deze reus dood was. Hiji was hezlweken afin 'zij® innerlijke razternij!. Hij had honderd jaar oud kunnen Wórden. H:iji is dood door de angst van de, cri sis, dóór mens'chen óver menschen ontke ten. Het zijn ménsc'fcen, die 't gedaaln hebben. Het ziij'n tWe,a feiten uit die. tienduizenden van het werelddeel- W.a.t door menschen is ontketend, moeit door menschen weer getemd worden. Menschen- egoïsme ma,et verdWIjinien door mënschen- liei'de. Laten wij allen, ieder voor zic'h, de® daemon van den wöejk'er en de. bie- (^atenheid van de lux® ®n den duivel vain het égoïsme ketenlan in liefde'. Hi. DE GRiEEVEi S'.J. Dr auwikkf 1 ings gescliiedrnis van liet spMrwezen. 1 Dp .OiMtwikkelingsgeschiedenis van het spoorwezen is «en der interessante ge-' schiedenisscn der techniek. .Vooral in de laatste tientallen ja^en is zijl miejt ras- sehe schreden vooruit geigaan. ie® steeds opnieuw! worden pogingen aangewend om de treinen hun eigen snelheidnecord te doen breken. Omi een duidelijk' overzicht te krijgen, dien® men terug te gaan tot 't begin der 19e e^uw1, in welk' tijdperk' de beroemde George Stephenson de gcheiel® wereld in verbazing bracht doo,r dei uit vinding eener machine, welke opt leigeto krachten lion voortgaan en 'Zlel'fs nog in staat was andere wagens m'edei te triekken. De eerste proef met die, door Stephenson geconstrueerde locomotief! vond plaats in '1845 in, Engeland. Dit 'gebeuim troik' talrijke vreemdelingen en gaf' vieell stol' tot spreken-. Die .uitvinding van Stephen son ivterd door vele® toegejuicht, want men beschouwde haar als een 'belangrijlkle stapi in de ontwikkeling- der techniek1. .Velen echter keurden Stephenson's1 uit vinding af; men zag de rustige trekschuit en de romantische vigel'anta door de ij'zle- ren rails verdrongen. D|oeh ondanks1 do felle critieik had de iganiale uitvindétr zlulik 'n, suCffes met .z'ijm locomotief', dat hij spoedig opdrachten ontving van Ui- verse Eiurapjeesche lande®. Bon ij'Zteren- spioorwegfabrielk werd te Neiw CHstle op1- 'gericht en was hierin de eerstja. Dé fabriek werd door den uitvinder zelf! geleid, later door 'zljln neefl Richardson. Stephenson's wingen, legde een gem'iddjeldei snelheid af van 18 Engelsche mijlen pier uur. Dé invoering van stopmrij'tuigen op; gelwono Wegen heeft in db eierstei jaren van haar bestaan vel® hinderpalen moeten over winnen; vooreerst moest d'e grond, waarop 'da rails zouden worde® ge-liegd', verhard .en opgehoogd wtorde®. Oolki vreesde men, dat de paarden bijl kelt zien der wagens verschrikken zouden en op| hol slaa®. Talrijk w'aren dan oiok! de klachten-Hij;- voorbaat, die doior koetsiers «n voelrlieclien bij! de Engelschei regeering binnenstraota1' den. Dóch al dezte bedenkingen onttao®- digden geenszins den geest van uitvinding. Nederland zag ha,a,r eerste apjaorlïjïi me.t de feestelijk® opening van het traj(e!c1i Ainfeterdam'Haarlem' opi 20 September 1839. De voorbereidingen tat de openstel ling dez'er lïjh bracht talrijke' móeillijk'- heden miet zich. In hoofdzaak' wiaren het nl. de Kamers van Koophandel t» Am sterdam e® Rjotferdam, di® dei plannen tot het bouw'en van een HioUandsehe splaor- en ik dacht dat het met hem ook: jvjasl ge daan, ma;ar een poigenblik' lafer re:eB hij op en liep1. Toen gaf! ik hem «en itwieeda schot tussche® de ribben en nu; waisi .heit werkelijk afgeloopen. JJaiarna Wendde ik! mij! tot Good, om ta zien hoe Hij1 jviua ge slaagd. Het bleek pM de kapitein zijd olifant had g'eraak't!, maar dat deze nai te zijn getroffen, zichi had omgek'eerd en schreeuwend van Woed® ®n pij'n cq» zijn aanvaller wiaS toegeioopen, die nauwelijks tijd had gehad om weg te kómen. Intus- Sehen was da overige troepi, in een an dere richting weggeloop'en. Een «ogenblik' beraadslaagden wij1, er over of! IWa den gewonden olifant of de kudde zoude® vei-- volgen en wij' besloten tot het laatste. H,et Was gemakkelijk' genoog, w|ant zte hadden een Spoor 'achter zich geladen, wel z.oio groot als een wagen, maar daa,r,oim wlairen wij! ;er nog niet dadelijk'; wijl moest-e® lan ger dan twee uur door de brandende zoln gaan, om hen te 'vinden. Met! uitzond®: ring; van «en die allee® stond' op ..«enige® afstand ware® ze bij' elkaar. Aan de wij'zie. wjarop zijl hum kop opstaken, loon den wij wel zie®, dat zij' onraad! vreemden en die .eene; wasi zekér o;pt BöhildfwaichJht gezet. Die schuldwacht stond op- onge veer vijftig meter van d® andere. Da,ar wij"! dachte®, dat hïj' onsl iwel heit lecnst zou bemerken als) wij'.nader wilde® kome®, vooral omdat de grond dlaar ztoi0 ^aoht. lijk tegenwerkten. Me® voerde als réden aan, dat de Nederlandschei handel tot het buitenland er door ao® kunnen wordeai benadeeld, doch onderlinge naiijlver tus sehen deze beidei stedjen was het rechte motief'. D!e Ajmsferdammlers vreesde®, dat de schepen hun haVen zoude® verlate® ,en naar Rotterdam' gaan, terwijl de Rot- terdammers beducht, waren, dat Amster, dam langs den goedkbjapien eptoorweg het leeuwenaandeel van de goederen tot zich zou trekken.! D|ei M'ij'. tot Oprichting van IJzeren. Sippftrwieg, wielkie instelling onder leiding stond van den bekVamcn 'wa-, terstaatsi-ingenienr F. W1. Coniad, had ook' met veel technische moeilijkheden te kampen. Nog tijdens d'e® bouWi van den spoorweg verzakte deze, halvea'wtege' in den drassen grond en móest worden ver sterkt door het aanbrengen van beschoein gen. Bij' den lastige® overgang te Halfweg was men genoodzaakt, zulks Oiók wteer door tegenWCrking van stadsbesturen, dit maal zpolwel van Haarlem als van de| hoofdstad, een: houten schutting ter hóog- te van 5 M. en ter lengte van BOO ML te| plaatsen, zulks om het „ijizige van de ipassagie" vpor menschen en pparden. De eerste looomiotief in Nederland tooc'liti men van Engeland en werd de k,Snel-- heid" genoemd. Déze locomotief wlerd ge volgd do.or „D!e Arend"', „De: Hiaopj' en „De LeeiUw1". D®zé looomiotievian, een ide® van Stephenson, waren natujurlljik nog primitiei', doch bezaten reeds .een rede lijke snelheid. iZliji werde® aanvankéllij|kl met zuivere ookies gestookt, hoewiel gdwjoinie steenkool voordeeligex w'as. Dé Neif&r-' landsche regaering weigerde evenwel steen kolen te gebruiken, zulks in navolging van Engeland, die ook' cokes gebruikt-ei. Men zeid-e, dat de gewloue kolen de: wa gons zöjo'wel als de góederen iziotu-den be vuilen-, terwijl het brandgevaar voo-r. de- huizen, gel-eigen langs dei spporlijlnen, veel' igrocter zou ;zïj!n, Vooral „ingeval de wind naar die zlijlde mocht waaien." D'e eerste. Nederlandsche. trein bereikte een snelheid van plm. 28 Kl.M. per nuf- De looo-motief gebruikte nieit minder dan ruim 15 Kg. cokes per K.M., hetgeeim de maatschappij! natuurlijk' op! zware lasten deed zitten, temeer, daar volei burgers zich ia een dergelijk vervoermiddel niet durlden wagen. D® wagons der -eerste Ne- derlandsche treinen waren, gelijk! ook thans nog, in drie -klassen verdeeld-. Al leen de eerste klas ib-ood evenwel eenige gerielélijkhieid, daar de®a aan heide -zlij|- den gesloten werd d-oior gespannen zeil doek, doch de 2® en 3ei Masw-agons- bleven gedurende die treinreis eenvoudig aan allo kanten open, hetgeen natuurlijk' verre van hygiënisch was voor de pias'sagiaira, die 'bij1 het verlate® der treinen k.uehend en hoestend, ibe.v.uild en bestofd da com partimenten verlieten, Eenigd jaren daar na w'erd dit euvte-1 wieggenoman, doordat de directie, na herhaald verzoek! der 'bur gers, 'besloot o,ok aam de- twee laagste klassen afdoende stoififeering te doien aap- brengen. Dóórdat mén zich in de eerste tiental jaren vaak! moest behelpen ge durende 'een treinreis, wlerd er in dq Wintermaanden weinig gebruik gemaakt van de. treinen, Verwarming wias -er in het geheel -niet. Zoo. de passagiers 1 er .om' vroegen., w!erd hen aan warmWaterki|uik gebracht, doch dit voorrecht gold ook slechts allee® d-e; l.ei klaa-pa.ss|aigiers;. In Nederland werd de- officieele- opening van de spoorlijn- Amsterdam!Haarktm ge volgd door die van Haarlem'Vegueu'burg (2 Juni 1842); VeenenbrugLeiden (11 Ang- 1842); LeidenVoorschoten (1 Mei 1843); Voorschoten'Dien Hiaaig (6 D-ec. 1843); Dien HaagRotterdam (3 'J,uni 1847); Dien HelderAlkknaar (20 Deo. 1865), enz', enz. 'Mét dei .jaren - wlerd het spioo-wegvenkeier zeer iuitgelbteid en ver beterd. Gebruikte) me® biji de eerste'spoor lijnen nog vaak' zeer primitief! materiaal) zooals hooge, duin-ne Wagoniwieten, zeil doek bij, wSj|z!e van. iwanden, houten banken, funzige, onf'rissche v-eeiwagons', langzaam' moesten dez-ei «pvelen plaats maken voor meer comfort -e® zin voor hygiëne. Enge land is liet. land, dat ons in de o-nt-wikke-- linlg van het spoorwezen is voorgegaan. Die nieuwste toepassingen en de .grootste snelheid 'worden hier beproefd. Engeland w'as poik het lanld, iwiaar het spioprw-elzle® zich al dadelijk' krachtig koinl uitgrooie»} daar vele genieën der techniek! en wéten- schap op# Engelsc'hen bodem' het levens licht zagen. Tpen men in Holland nig slechts enik'elei spoorlijnen kénde, had dit land reeds tientallen trajecten, dank' zij de vooruitstrevendheid der Zakenlieden en burgers, die het als e«ni ee,r retk'endjeni hunne naburen hierin vpor ip dij®. Volg was „legden wij! alle® opi hem: aan om da drie schoten hadden een goede uitwerking, het dier viel dood neer. Nu wais er ech ter voor de andere olifanten een- minder gunstige gelegenheid ,om zich! snel ta Ver wijderen. -yp-ant -ze bievonide® zich in eön rivier tfie op Sommige plaatsen geheel ie® opi andere half! uitgedroogd W,as. Zooi ont stond er dus een groote varwaxrimg ge paard met veel geschreeuw en vóór «nis wad dat eien goedie k!aps ^zijl laadde® z'«q snel als wij konden e® schoten er vijf dood. Wij ware® te vermoeid om do ap- dere te volgen on misEehiieni vonden wij ook wel [lat aeht, olifente® opi één dag een rijkei buit was. Zoo- gingen -wij: dus, teruar en wij waren nog pjefc lang opi iw'eg, oif! |wie zagen -een troepljia «lande®. D|a,ar Good die dieren nog pooit geZi'en had ©n er bec nieiuwd naar w[ad, g,a!f! -hij' zij® geweer aam Umbopa e® gevolgd door Khiva ging jjij. ■er -heen1. Wijl bleven op. hun, Waohtcb en het was ons niet onaangenaam, .dat wij' een fij'dje rust, kónd-en niemen. De zo® ging juist onder -en sir Henry .-en ik1 helden met belangstelling naar hot gdhóo®|9 landschap, toe® wij!plotseling het geluid van eien olifant hoorden en fjegelijkiertijd zagen Wij ook oen gr,qote gedaante oni nog iets anders, dat, n.l. Good en .Khiva daar voor liepen. Het waai bet door Gqod ge wonde dier, dat hen thans yerviolgde. Wij durfden op cHt- «ogenblik piet te schieten I POOS 20 CT.-TUBE 55 EN 60 CT. -nieuwe oonstru-cties in loKjomótóeve® 'wagons zij® ioiolk van Engeland afkomstig. Ook DuitschLand heeft in den lopp- d-er jaren veel Ibïjlgcdraigen tot den bloei va® het spoorwezen. Duitschland kiw.am' -ech ter eerst ®a den «nrlog mët uitvindingen. 'Ho-ewël de loöolniotwf1 im de® loopi der jaren zeer vervolmaakt is, kan mlen toch moeilijk ontkennen, dat zfij| in Wez'e® nog dezelfde basis vertoont als da „eerst geborene" van Stephenson. Eigenlijk' eerst in de laatste jaren is (dit a,anm|erk(e(l|ij|k! veranderd; het „strootnlïjh-typ'e" wordt tegenwoordig gaarne toegepiast. Zwitser land ging* het (buitenland in de toepassing van electrificatiei v«or. Die wlalm' de® spoortreinen -w'as jarenlang een baz!wla,ar temeer, daar mfen in Zwitserland honder- •den meters langp tunnels motet piasseeren en de dikke luikien in dé piassagiers-com'- partimenten wisten door te dringlen, het geen het reizen niet veraangenaamde. De electrifieatie beoogt eVaniw'el niet alleen een groot ere snelheid en Oen g-raoljer'a hygiëne, z'iji bevordert pioik het vjiotjte starten- en remmen der treinen. Doch on danks het groo.te CHihflart, hetwelk den hedcndaagschen mensch wórdt gejhodtan, is men- nog niet tevreden; steeds wfeër opnieuw- doet men po-gingen, het snelheids record der treinen te 'breken, h'e-t'zSji 'daar toepassing van een qpleciaal hiervoor ge construeerde: motor, hetzij! dooi' vereenvou diging en verlichting van den pïnvafng en liet gewicht. In het fegin van 193,1 ma,a!kte de direic'tie d-er K|rupp-f!abfiek'en te Essen de nieuw-e z'.g. Kru!p|p(-ldu;r;b,Lnq bekend, welke turbine! leen eno;rmie kracht bezit en -een snelheid kian yeriaoirzapfein van; 110 K.M. per innr. Proeven met dcsle turbine leverden goede resultafen, diocli dit record werd spoedig weer gebroken door - een uitvinding, in Engeland, welke het mógelijk maakte' etectrisoha treinlen met een v,a;art van 130 K.M. per -pur te doem loop-en. Thans w;as het weer Duitsch Land, die dit laatste recórd trachtte, te verbeteren -e® onmiiddellijk' tegen talóijlk'e ingenieurs en technici na® dm aribeid om de w-ereld in. verbazing te brengen mot de bekende „Fliegende Hamhurg'er'', de snelste trein ter wereld. De Duitschie Spoorwegmij. Ihouwde in alle stilte dezen .nieuwen lelectriseben „Schn-elItrieCiwagen" waarin ruim honderd passagiers kunnen wórden- vervoerd met iae® snelheid van 160 K.M. D-ëz-e „blikseïntrein'-' rijdt zonder lacptootief on Wierd in Maart jl. in he,t nórm'aal sploiorw'egve-rk-eer op: de lijn B;e-r- iijinfHamburg opgenomen. Dies ochtend? vertrekt de „Fliegendei Hamburger'1' uit Hamburg, waarna- hij op het -einde van den namiddag de terugreis uit 'Bnrlijn aanvaardt. De reistijd, welke d-eza trein voor dit traject -mondig, heeft, bedraagt ong. 2 u,ur en 20 minuten. Heli geheim van de snelheid v,an het nieuwe spoorweg- ■wemder ligt hierin, dat mien er in is ge slaagd dem weerstand va-n de lucht tot een minimum1 te- beperken. Teneinde de® regelmatige® vorm vast te stelle®, hééft men met v«or dit doiel geetonstrueeirde. modellen p-rociven .gcmonnen in het wind- kanaal van den „Zeppelin Luftsc'hifi'- ba.ii." Deze proeven leidden .erbojei, dat de .uiteinden van dan trein sterk' werdle® aflgeron-d, dat de -zolderingen a.an dte beide uiteinden met laaghangende platen is be kleed. i Het nieuwste is de «fódfc'r. kogelttei®!, een Russische uitvinding, w'aarmnei reieds 'geslaagde pnocven genomen -zij®. DE COCOSNOOT. 't Is heel simp-el. Tiu-ssöhen d-ujm en wijsvinger houd je 'n amatenrskïek. Van Kodak of' Afga «E 'n and-ere bekende, 't Is 'n prentje met 'n gekarteld randje', of de muizen er aan gekmaib'beld hebHe®. Nog'al harde, felle wit'ta deefen van hiardien zon neschijn. weinig diépte. Hoofdmotieven, 'n man meit 'n baard, man met' 'n hoed in de: hand' en 'n palmboom of' zop i-ets. 't Is heel simpel maar 't slaat dei gedach ten-radertjes eenige jaren terug. Eim je denkt: hoe 't mogelijk is. haa 't mog'elijk is. Zoo'n snuiter van een jomge®. Gelukkig had ie een duidelijke, Hol- laudsche naa,m: Kees'. Zóó nationaiaL dat onze vrienden daaruit, met 'm aanhangsel „koppen", 'n pracht sclheldWoordje maak ten getuige „Mijn Roode Kloosters" van 'pater Lekeu. I Kees van Have had 'n „goeie kóp" om ta studeeren. Evenredig daaraan drang om dwaasheden te fbkken. Alle braeders, dia aan de Sint Gerardns hebben gastaan, zullen 't weten. Vanafl de eerste klas ziei ie reeds„Ik1 iword missionaris'!" En daar is nu dié kiek. met dia tiwea mannen. Wonderlijk1. 't Is waar. er wia,s, wanneer 'tl er «p aankwam, slechts één ding met vat opi 'm, eni dat was de toespeling er op dat ia met „zoo'n k.wajonge®jsgedrag" nooit missio naris kon worde®. Ongelukkig genoteg was-ie zoo'n karakter .dat schijnbaar de portée van z7n streken niet begreep. Dan zei broeder Louis; i „W,at wil jij' ook weer Worden, van Havé?," i J. Waarop Kees' -hóófd' nog dieper vóór over zakte en -ar toehi iets in z'n homding kwam van ,,'t is verkeerd van mie) iged we-est". Meteen W'as ie vervélend op alles en iedereen, omdat hiji, en wij' e® broeder Louis merkten; dat 't 'm „geraakt" hid. En zoo'n vlegel zoor missionaris wiorden.? Daar kon_ niets van terecht konren. Wat ie dan wel uithaalde.?, Noui, wan neer op 'n broeierigen zomermiddag, je ondergoed aan je rug plakte onder het lesuur eu broeder Louis stond dan „zware dingen" te docesren over Guidoi Gezólle. zaten ze .achteraan 'n ruilhandel te- drij ven in postzegel-viervalsch-ingen. Arme Gnido Gelzelle, met uw zachte. stille schoonheid, wat moet de luidruchtigheid van broeder Louis u pijn hébben gedaan. „Hummes" z'n echte naam hen ik .niet meer dia tripleerde en journalist wou worden, las- stiekium' 'n boek over 't Suez'-kanaal. Inbussehen was broeder Louis dan opgegaan in G. G'. en stfla-an begon de g-ans-che klas „lucht" voor 'm te wor den. De linten van z'n boord wane® er gens losgesprongen .bij! dez-e kamer-gtym- nastiek en zwaaiden heen- en weer achter 't zweetbeparielde .hoofd van den eerwaar den Ieeraar. Broeder Louis zat opi z'n stokpaardje. En had daarbij' de stijl van del- Turksche trom. „O wilde en onvervals-éhte procihf Der blomme la.ngls den watergraóht Wat zie'k' ü_gieernia aangedaan Lijk God beliefde." Hoe kon 'n gansóhe klas eigenlijk! Z0f> loom worden onder dezie- p.ra.cbtverzen Later denk je todh-, dat in dit geval de plaat- goed wa-s. maar niet de grarnalfóo® En als dan, ineens zoo maar, voor en achter en oyeral „groots en kleine sprink hanen wipten e® hipten, sloeg broeder Louis met 'n booizen sla.g, de verzen van G. G. dicht, dat 't stoof. Hij' stond! dan w-eer terug met- beide belenen op den miet kalk geschumrden plankenvloer Va®) de „hoogste". Z'n nijdig) oog ontdekte tus- sChe-n loomheid en saaiheid eledhttlsl één exemplaar, dat klaar wakker wjas en vol ledig oplette. Fnne-st natujurlijkl Kèes was de pisang. Z'n mensehóinkannjs Was nog te zwak. Die suffige, slaperige zo- mermiddagfcliek, was tje loom om- da re volutionaire daad eener sprinkhanenplaag te stellen. Daar moest 'n waikkere leiër- ling zijn. „Broeder 'k zat aandachtig tie luiste ren!" „Juist daarom." j .Wat 'n logica, darfit Kees. Niet luis teren w,erd streng gestraft:..wel luisleicen hielpi al evenmin. „Wat wil jij! ook' w-eier w,ordeh.? Missio naris in Afrika.?." Kees zei maar 'nik!s. „Daar zou jé alth-ans sprinkh'an-emziwer- m-en genoeg hebben-., wat ja el-emant schijnt te zijn!" Toen Kees daarbij! nog waagde te glim lachen, werd 't net dtóhtglehaald. „Blijf na de- klas maar even zitten." De vrienden daden 'm bij.'t weggaan, in geheime gebarentaal, teeklen va® „Hou ze vast" en „Sterkte". „Hummes" trok achter ',t glas d'er deur nog. 'n joulrnlar listieke grimas, w.elke beduiden kón: „Lap- ze allemaal -aan j,e laars!" Broeder Louis deed bij' zooTn gelegen heid altijd of! ie „g-een haast had. Verlegd'! allerhande onno.odige dingen om' tajld! te winnen. Ke.es kénde 't Wel' ,e® vond 't kinderachtig. i J Eindelijk kwam-ie dan af'. „Kees, 'heb jij1 de sprinkhanen losge laten?." i;:'., „Jaiwel, broeder. Allemaal." „■En met opzet.?" „Met opz'et, broeder." en dat- zou toch wieinig uitwerking! jgfebad heibben ook. met hiet ,oog óp de® -aldt-ancl. Toen gebeurde er echter iets .waarvan wij zeer .schrokken; Good viel. Da,t' hij! klwam te vallen was een gevólg van rijh ®eigim|g om e-en kleeding ba dragen ^ooala man dia in de basdh-aafd-e wereld vertoont. Hajd hij m-öt een flanellen haind «n idem -plaax Veld- schoenen geloopiea, zioioals wij' alléni d]e- den. .dan was ham Jit niet overborne®. Good lag ylak Voor het woedendö dier; wij! gaven -een gil en liepe® Zoo hard .als wij' konden daarheen; wij wijste® dat! hij sterven moest, In drie seconden was d« z'aak' gjgeloo- pen, maar ni-et zooals wijl hadden ver wacht. K'hiva. -del Zoeloe, zag gijn meester vallen -en -da-plper ien brnaifl nlsl ihijL was, keerde -hij zich om en stak de® olifant zij® aisiseigaai in zijn kop. Mét' -een schreeuw van pijn, greep -het gewéldige dier den armen Zoeioe gan, slingerde hem «p dón (grond en zette Zijta Vervaarlijk grqata poot «p hem. Da dappere jonge® werd als ■he,t ware verbrijzeld. Ontzet v!an Schrik vuurden wij herhaalde malen tot de oli fant eindelijk o^p het, lijk van de® Zoeloe viel. Good was «pigeisp-ronlgen -en 'wrong zich in wanhoop -zijn hamdeta «ver.h-eb lot vja® den dapperen Khiva, die zijh lévle® voor hem had gelaten -en, wat Imijl betreft,, hoie- wel ik een oude man be®,, dia moe-gemaakt, voelde ik den stiufk) in mijh koel komen. Umbopa stond er bij1 -en k-eck naar de® dooden kolossus -en het lijk va® de® arme® Khiva. „Ja" zei hij!, „hij ja dood',, maar 'hij 'is gestorven als een man!" HOOFDSTUK V. Wij hadden negen olifanten geSchóte® en het was twóe dagen Wierk voor ons om hun de slagtand-e® uit te trekken en die zorgvuldig, te vlerbergen op, een plaats, waar ze niet door anderen zoude® kunnen worden gevonden, Hét Was ee® ..prgdh- tigc hoeveelheid ivóor. zooals -ik'-er Zeidjen een zag. De tanden va® het gfoote dier, dat Khiva doodde, wogen naar om'zc schatting honderd e® zeventig! .pond heit- p-aar. Het lijk' yan d-en arme® Khiv|a werd door onik in da nabijheid' begraven. N,a|dat dit was volbracht, zeibten wij onzen tocht voort en bereikten eindelijk Si-tanda's kraal bij dei Lukanga-rivi-er, het eigenlijkó uitgangspunt .van onze expeditie. Heit zag er d-aar armoedig nit, reóhta was een, ne derzetting yan kleurlinge®] 'rnafc eenige steenen kfalem voor het vieia én* e(e® paar bebouwde velden en links# lag -ie juitgle- strekt-e woestijn-. j r .-v. (Wordt vervolgd.), j

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1934 | | pagina 5