DINSDAG 21 NOVEMBER 1933
NIEUWE ZEEUWSOHE COURANT
VLISSINGEN
GOES
KERKELIJK LEVEN
GEMENGD NIEUWS
f IN HET KRAAIENNEST
nïeente op ruim' f 15000 Eau kamen te
staan, als het desbetreffend webstanfwerp.
omgtewijlzigd 'z|ou worden -aangenomen. Db
subsidie voor het Burgerlijk Armbestuur,
raamden B. en W«, op f 150.000, terwijl
het bestuur zelf' t 153.400 raamde. II. en
lW. zijn van oordeel, dat het Armbestuur
de uitgaafposten tot het bedrag moet
trachten te verminderen-.
Db beschouwingen van- B. en W. zlijn
achterhaald door het rondschrijven van
den Minister van Binnenlands'che zaken
nopens de BiijikslCjdragen in de kosten
Van steuiiverleening u werkverschaffing
in 1934. Db daarin -aamgeklonndigde ma.it-
xbgelen, zuilen tengevolge- hebban, .dat de
gemeente in 1934 rond f47500 aan Riij,ks-
Ibjjldragbn zal missen B. om ,W. beraden
,-zdch nog over de tot dekking va.n- dit
verlies noodige maa-tregfen, «ni zlullen hun
gevoelen te dezer -Zake A >o spoedig !m|o-
gelijk nader kenbaar malcen.
Dp kortiiigsvaorstehen van Geil. St.
Ter aanvulling Van, het reeds blaplaatsto
-kort Verslag der gemesuteataadszitting 'dij
nog gemeld dat op voorstel! van dhr. Ma
rijs aan G-ed. Staten azl worden» goralpl-
ipOxteerd dat er ten hoogste een touting
van 8 pet mag, worden toegepast op de
salarissen van burgemeester, se notaris en
ontvanger.
Huldiging Manuhurdt.
Vrijdag j.l. had bij de gebruikelijke re
petitie van hpt Harmoniegiezelslcihaip
„Eiujhonia" een intieme huldiging pjia-ats
van dhr. F. X. Mannhardt, ondeir-directeur
van dit gezelschap, die daarvan th-ama
45 jaar lid is. Ter aere van. dit Heit hcieft
dhr. P. de' Iiooij te VliasHngen, die. «aimds
«ie® tweetal jaren dinecfour van het ge
zelschap is, een mansak, gecompuneerd, diipn
hij den F. X. M.-m-a«rscih heef't genoemd.
Hel ©preekt vanzelf, daf de Mien dazen
keurigen en vlotten mnxsch ,die vooraf
Initen medeweten van dhr. M. w,as'ingcsltin-
dee-rd, met -animo hebben uitgevoerd oim
hun erkentelijkheid te betuigen voor ajl
hetgeen dhr. Mannhardt voor „Einpih(onia"
heeft gedaan.
Tegen de Bijenkorf trein.
Zo-o-als wed te begrijpen valt heef't de
Bijemkorftrei®, die la.s. Wlaensdaig van Zee--
laind na-ar Rbtt-endia-m rijdt, heejl' wait -cm-rus|tl
onder den wink'elsltand verwekt.
Gister zijn in bijna lalile plaatsten omz'or
ptrovin«eiei, warar middenstandfevereeniigiiu-
ge® gevestigd zijn, eiplaadvergadbxingen -ge
houden, wa-arin -deze gaste van hat groot
warenhuis baslptolfen 'en voor h,et mle-eren-
deri geffiaa-kt werd. Bizonder wiexd heit pok
den Nad. Spoorwagen kwalijk ge-namén,
dat zij «en trein voor dezle ondiernemiing
Beschikbaar gesteld haidde-n, hoewtei hpit)
zeker is, d-a-t indien de Spooregwieu gewei
gerd hadden, de Bijenkorf-directie .auto-
Pu sSan gecharterd Zon keibib'en.
Alhier kwam de Hanze ook bijeen c>n
wel in café Ba-arends, wlaar opi rustige -en
zakelijke wijze de bez'wa.nen tegein dlein Bij-
emk'orf-txein werden na,ar voren gebfcadhit.
Enkelen wil'den 'n directe laidtia o-ndien
li-et 'plubliek ga-an voeren, ma-a-r anderen
vreesden daarvan, cl!a-t man zooi noig „meer
reclame voor de historie zou maken. Bo
vendien we-os men ier op dat de midden
stand 'heel best wait, prijzen b-etreUlt tegen
het Warenhuis kan oomeurreeren ein de
veronderstelling werd uitgesproken, dait
het middel wait de Bijenkorf nu toepast,
ha,ar zwakke economische positie demon
streert.
De voorzitter de-elde mlee dat allle eif'*
ae-elinge-n hedenochtend twee tieilegramineln
wilden verzenden, nJÏ. San naar de minis
ters van sociale zaken en waterstaat en 'n
ander aan de directie der spoorwegen.
Heit -eerste luidde: „De mi-ddensfondera
in -alg .vergadering bije-etn protesteeren me,t
klem tegén geste Spoorwagen inleggen
spec, trein Vliissin-genR-'dam op Woens
dag a.s. voor doen inkoop-en Bijenkorf.
Onzen winkeliers, nu reeds in ongunstige
omstandigheden -en. onder hoogen belasiting-
driik. wordt zoodoende kans op. St.-Nic.
verkoop, ontnomen ten lehioeve groot-kaipi-
t-alistisChe inr. Dringend verzoek steun
tegen ontrooving pnz'er plaatselijke cdiën-
tèle. Verzoeken eerbiedig de-zien extra-
trein te doen ailasfon ter bescherming van
ordelijke neringdoenden. Vertrouwen om-
glannde opi maatregelen tegen dit langs
dergelijk-en weg lle-egpomipien -enzer p-rov.
steden -en dorpen."
Het 'telegram bestemd voor da dir. Ned.
Spoorwegen luidde -als volgt:
„Alg. vergadering Hanze protesteert met
klem tegen inleggen spec, trein o|p Woens
dag .a.s. voor doen ink'oopan Bijenkorf.
Dergelijke ontrooving onzer ©igan clientèle
rampi voo-r onze steden -en donpien «tegen
hun besten verkooptetijd St. Nio. Alvorens
Zeieuwsche -nering on handel gezamenlijk
represaille-maatregelen «béramen ten pp-
ziChta van hun commercieel vervoer, vra
gen zii Jangs deiaem weg 't -niet in dto hand
werken dezer -geste van grooit-kapl inr.
ten FoSte van ontelbare neringdoenden en
handelaren, die yarn uw spoorweg .gebruik'
maken."
De voorzitter deelde nog mieidè dat cï
eein schrij ven was ingekomen Van da Mid-
delturgsclhe organisaties, waarin stond dat
men 'n deputatie naar den minister wilde
afvaardigen -en men -da-arvoor ook 'n afge
vaardigde van de Hanze vroeg. Dhr. A.
Simons weird hiervoor aangewezen.
Na nog «enige: besprekingen, o.-a. werd
meegedeeld, -da,t allle kaartjes uitverkocht
waren voor den trein, Werd de korte ver
gadering gesloten.
Boamplantdag.
Het nieuwe sportterrein is gereed ,op
rijn bielplanting na. Dit zal Donderdag ja-s-
geschieden door de Schaolj-eugd ,uit de drie,
hoogste klassen. Donderdagmorgen te 9
irtur marcheierein allien met muziek naar het
terrein om daiar -do 320 jonge btaompljes te
„piooten" in de kuilen, diie reeds nu ge
graven Zijn. Van deze gelegenheid zal
meteen gebruik gemaakt worden «n den
litdenboom te planten, die onlangs door
dsn A.N.W.B., ter gel-eigenheid van zijn
gouden 'feest, ook -a,an Goe,s werd ge-
s|ohan,ken.
Opi 't terrein worden de kinderen ge-
tra,-cte.erd.
Tut inkeer gekomen.
In ons vorig nummer maakten wij mel
ding van het optreden van J. A. c.s.. dio
een zaal huurden., biljetten lieten drukken,
logeerden enz. terwijl betaling .achterwege,
bleef'. tengevoTge waarvan de gednpieerdleh
zich lot da politie wendden.
Thans wordt -ons belicht, dat J. A.
c-s-. als no g l-L'ij k' van goeden wil gegeven
bdWben door hier ter stede a,an hun ver
plichtingen t-e voGdoe-n.
EiDE-CTEilSCHB KACHE|LS; in grooto
sorteering voorhanden. Va nail" f 8. J'. M.
Polderman, Goes. (Adv.)
Oud:lande. Eergisteravond omslt.reie'ks 7
uur ontstond brand in dtroo- ein vlas-klam-
p-i-n op dc- hofstede van don hieer A. Brug*
geman. Met «en slang op de wafcertieidin'g
werd het vuur bestreden om te Varhindte"
re-n d-at «en 6-tal kore-nhoioipten, wtCkG
slechts -pll.m. 30 met-er va-n d-e klampen
liggen mede een prooi der vffiaimmen wer
den. De landbouwschuiur wel'.'ke -ook slechts
pl.m. 30 meter va-n hat vuur verwijdard
staat bleef', dank zij de gunstige windrich-
ting, (gieispaavd.
üvezand. De Itaad vergaderde Vrijdag.
Niettegenstaande voor het- verbrejden. van
het Oud-Oveaandsoh© wegje gelen rente
loos voorschot wordt verlteemid, wordt toch
besloten genoemd werk uit -te vcieiran.
In de vacature F. de Jonge wordt -tot
lid der commissie tot Wieriug. van Bchaoll-
ve-rzuim benoemd de heiar F. J. Schlujei'-
nian. Op heit bekende verzoek v,an df
Vereeniging' van Koffle'huisihauders wordt
alwijze-nd beschikt. Ben verordening toit
het heffen van leiges voc-r viemt-vlergunüin-
gen wordt vastgesteld. Mat de door G:e-
dep. Sta,ten voorg|es|fcelde korting ad 12V?
niet. opi de jaarwed-da van den Burgemges-
ter. secret-arisi en ontvanger wordt aoaoiard
jte-gann.
In verband hierm-ede wordt besloten
vana'l! 1 Januari 1934 van alfe ambtena
ren. 8V2 piet. te verhalen op de ipiansicjens-
bijdr,a,ge en het besluit tot korting der
jaarwedde en pilcnsioensvieiha-al van. 23
Sept. 1932 ia te trekken.
Helsloten wordt «ene brandstoff'i-'-nit.oeelag
aan steuntrekk-euden -en bij Werkverschaf
fing geplaatste werkïooz'en t.e ve-rstrek!k|en
voor gezinnen van 5 of' meier Iperspnen,
iKwadendamlme. Zondag werd alhier ten
btate van het Patronaat een fancy-ilair
gehouden, die zeer druk bekocht werd.
Vooilal na 't Lof was 't gebouw haast te
klein om alle menschon te bergen. De
Vorschillende „standen" hadden alle ge
weldig veel1 fe doen, zoodat -Zij Zelfs vojor
de tijd om was, reeds -uitverkocht waren.
Dat er dus goede zaken gemaakt werden,
laat zich begrij-pen. Tvens bestond er ge
legenheid tot 't afhalen van da prijzen, die
bij' de trekking Van Z-aterdag 18 Nov. uit
geloot waren. Alles had '11 zeer' prdelijik
«n rustig verloop.
Krniningrn. Vrijdagavond reed J. D.
-alhic-r met zijn auto doordat hij den draai
te kort na,m, in de sloot, aan den Rijks-be
tonweg hoek Welhoek. Terwijl! nea bezig
was met een ^pan piaarden de auto uit da
sloot te halen kwam van Krabibendijke een
vrachtauto van den heer W. aangereden
en deze reed eerst die plaarden aan; toen
werd het stuur omgedra-aid, waairdo-o-r de
auto van Jud. Verhaagen welke rechts
van den weg stond werd aangereden Ba
schade- opliep. Een der paarden was bloe
dend aan dein kop verwond.
Krahbendijke. Wegens ontduiking der
-accijns h-ebben de kommieizen -c|ein partiv
van 400 lf.g. suikter in beslag genomen;
zij was opige-b'orge.n in de- schuur van „Ho
tel de Koophandel" alhier.
Nieuwerberk. De heer J. Bonman, sinds
1901 lurgemeuser dezer gamjaentte, hgeft
heit voornemen om tegen 1 April aiïs zoo
danig ontslag aan te: vragen.
Het vervoer «p dc provinciale veem
diensten op de Westerschelde.
De A.N.W.B en de Iv.N.A.C. ont-viu-
gien van Gedeputeerdia Staten van Zeeland
Werioht, dat een nadere regeling van de
bevrachting van stukgoederen- in Vracht
auto's op het veer HansweertWalsoor
den in onderzloek is en dat wordt vers
tno.uwd, dat diez'e aangelegenheid bevredi
gend Zal worden opgelost. Voorts Zal met
een nieuwe wïjize va-n bevrachting Van
auto's een proef worden ganomen, waar
mede naar wordt verwacht aan de be
zwaren ten opzichte van liet gdbruik van
Heurtvaart,adressen zal worden tegemoet
gekomen.
Bij 'het laden van auto's over dem kop
van hiet schip, gelijk te Vlissin-gen en
Bnes&ens, heeft dat Collage geen bez'waar,
dat de passagiers de auto's niet Verlaten,
doch dat de bepaling, dat alleen d'e chauf
feur in de auto mag Mij-ven in elk geval
behoort te worden .gehandhaafd bij lading
langs de rijf in het belang van do veilig
heid van de inzittenden.
D|e verbinding Oost Z--Vlaanderen
overig Nederland.
In de- Vrijdag gehouden raadsvergade
ring te Hulst stelde de heer E. Lockefeeu'
Voor er bij: Ged. Staten op aan te dringen
tei willen bevorderen, dat aam beide zijden
vna de Westerschelde de inlbiopha-Veinn
tot stand komen voor dc verbinding van
-uit Oost-Zeeuwsch-Vlaandercn, Zomder aan
te geven waar de inloophaveins moeten
komen. Het s'chiijven van Ged. Staten
over inloophavens was hem geheet uit het
hart gegrepen.
Dei voorzitter zeide, dat- hij het .schrij
ven van Ged. Staten aan de Pirivinciala
Staten over de verbinding van Oost-
Z-eenwse'h-Vlaanderen met overig Neder
land niet erg geliiiklkig vond. W-at Geid.
St. 'zlejggen over de verbinding Graauw-
OsSendreclht heeft niets te malleen, inlet da
kwiestie der inloophavens. Dlat wat -nu
bestaat, maar blijven moet, vond sp-r.
geen redenciering. Het argument, dat het
nieuwe zijn bestaansreden nog bewïjlzen
mrtet, is een Zwalk argument. Het Btfhrijf-
vlen van Ged. Staten is niet gelukkig. jEen
lahgleilukkig argument is -o-ok, dat er over
niietts anders mag gedadlit worden dan
r»vler de bestaande verbindingen. Tegen
iaandringie|n op inloophavens is op zich
Zelf geen bezwaar. Maar do tjaik van het
Z.-Vl. Kanalen-Comité |m|oeten wij er bui
ten laten. Laten we aandringen op het tot
Standkomr-Ii van inloophavens, maar in
hiet midden laten waar deze inlaetein kloinienj
Aldus werd z. h. st. bcsidten, nadat
de heer Ijockefoer nog gezegd had helt
schrijven van Ged. State,n wel gelukkig
te achten, maar er nietvard-cg over te
willen disc-ussieeren.
Een i'arlii-uliere Hij t-dienst Vlissingen
Ttirneuzen?
T.e Terracfuzem heieif't ziolr een combinatie
ge-vovmd, die zich tot die Pro-v. St;alte-n
van Zeeland gericht heeft met een echrij-
ve-n waarin zij mededeelt, bat vervoer van
passagiers en goederen te wiljïen bewerk -
steEigen opi hat traject- TemeuzenVlisi-
singe-n. zoodra, dczei lijn door den Prov.
Stoomblcioitdienist oipljle Wiaster-Scbelde zou
worden stopgezet. Zij zou tevens geneigd
zijn -om in dit geval tweie der ovejroom-
p-lce-t komende bjioten, wa-aimlado de -pro
vincie thans den dienst uitoefent, oivler
te: nem-»n.
Autiilms(':iui'essii'.
Ged. Staten van Zeeland hehiben inge
trokken hun 'be-sluit van 1B N-ovembor
19284 Januari 1929, waarbij' aan wed.
J. LeendertsvKar else te Wemc-ldingle
vergunning is verleend tot het in werking
brengen van .een dagelijkschen autobus-
dienst van W-emeldinge naar het spoor
wegstation Vlak'e en besloten haar ver
gunning te veriaenen voor .een dageliijk-
Bohen dienst van Wemeldinge over Ierseke
naar het spoorwegstation Ivruiningen
Jerseke, o.a. onder be-paling. dat aan de
onderneemster jiiet zal zijn toegestaan op
traj'cctgedeelte Postburgspoiorwegstation
KruiningenIerseke neizigclrs te vervoo
ren in iocaail verkeer.
Statistiek van liet bisdom Haarlem.
Ciiji'fers van statistieken, ztoo schrijft „St.
Havo", zïjjn natuurllijlk1, Zaaajis iedereen-
weet, -geen absoluut vaste maatslaf'; m-aar
toch zeggen -z'e wel ieits, vooral als men
Vergelijkingen kan ma.k'e.n mjeit op 'den-
z^liden voet gegeven eaj'fers vfain vorige
jaren.
Daaiwm publliciecren we dit jriaai he-t
oiverziolit -over -de laatste 6 Ijaa-r.
En dan stippgn we even aan, dat sinds
1930 niet meer bereikt is het aantal lo
Communies on Doopsels dat in dat jaar
bereikt werd; er is daling, evengoed ate
in bet aantal kinderen beneden 7 jaar.
Hot aantal katholieke huwelijke-n per
jaar sukkelt, wat achteruit, terwijl toch
het totaal aanntal' katholieke huwelijken
toeneemt. Men donko aa.n bekeerden, aan
iminndor sterfte. Ephter d-a stijging is
veel -geringer in do laatste- twee jaar dan
in het tweede en derde jaar. 'Dus feitelijk
toch achteruitgang S Crisis-omstandighe
den ook
Bijl dat alles is het troostrijk dat hel
aantal H. Communies regelmatig grooitei
.wordt, vooral in da laatste jaren zeelt
gloed, en wel met- taillioenen. Innerlijk is
er dus zelker flinke groei. -Dank Zij lie
jeugdorganisaties? Mogelijk wel.
Omtrent de geestelijke- vereeniginglen
Zeer veel go-eds.
D'e Maria-Congregaties zijn va-n af 1927
meer dan verdubbeld in ledenaantal, wan
wel aan toe te schrijven Zal' rij|u, dat
de afdeeling vrouwen der H. Familie
niet groeit, maar wat soho|m|melt.
De 3e Orde van den H. Fraineisclus
on H. Dominions jnlaikein niet zioo'n besten
in'drukz'e zijn beide terugkopend in
vto'gelijlking met 1927. 't Is wel niet
Zoo veel, maar veel groei is er toch jalmf
merlijk niet in.
Niet ongunstig mag ook gp-uoeiihd wor
den, dat het aantal datgeein Pasdhein
houdt in de,Ze 6 jaar slechts met 2 pet.
is gestegen, maar toch is deze' schaduw
v-eel te zwart.
Aan den cijfersstaat ointleenen wij hot
volgende
Het aantal nieuw-gewijde priesters ver
toont een zeer mooie stijging. Van 22 'in
1927 lie'p het op tot 32 in 1931 en zelfs
36 in 1932. Het aant-al 'dienstdoende pries
ters echter vertoont d-e laatste japen «eni
gen achteruitgang. Vam 869 in 1927 st-eög)
het sprongsgewijs tot 980 in 1930. Toen
trad een daling in tot 973 in 1931 en
.957 in 1932.
H«t aantal parochies vermeerderde ip
1932 -sle-chts jnet 1 en bèdroeg aan het
-einde des jaars 304 tegen 286 in 1927.
Katholieken telde heit bisdom eind 1932
in totaal 923.038, een stage vooruitgang
-sinds 1927 toen 'het 812.771 -bedroeg. Al
leen werd de laatste twee jaren del jaar-
lijkscba toeneming 'belangiiijjk geringer, 't
laatste jaar bedroeg deza intusscheu mog
ongeveer 15.500 tegen 26.500 van 1928
op 1929.
Vermeerderde het aantal doopsels van
20.709 in 1927 tot 22.254 in 1932 (het
topjaar 1930 telde er 22.811). Het p,an-
tal H.H. Commhniies, dat een indruk gec-ft
van het geloofsleven, nam da laatste ja
ren en vooral het' laatste 'jaar gewel
dig toe. W-e geven hier de cijfers van all-e
aas jaren.
1927: 23.034.6i28; 1928: 23.719-3103;
1929: 23.795.085; 19.30: 125.491245; 1931
S6.629.605; 1932: 28.678.059.
Het aantal katholieke huwelijken, jaar
lijks gesloten liep, geJlijk hierbbven ge
-zegd, terug daalde in 1932 (4295) zelfs
vrij belangrijk beneden dat van. 1927
(4563), nadat het in 1930 de 5000 had
JjareJkt.
Het aantal belkeeriingan beliep in 1932
,1508, «en vrij: constant getal, hoewel' het
de twee vorige jaren met resp. '1700
en 1744 daar belangrijk boven uitging-
Wat die gtodsdienstige vereeniginglen be
treft vertoonde de Eiucharistiadhe, blond
in Zijn viiea' afdeelingjen van. jo-ngans en
meisjes, miannen en. vnouwpn een Zeeg
sterice inzinking. Het totaal ledental, dat
wan 42.516 in 1927 geieideijjk was ge
stegen tot 51.698 in 1931 zakte in 1932
in tot 42.835.
Do Maria-congregaties zagen liair f'or-
midabalen groei nog niet tot staan gekoe
men, vo-orziooiver het de jongens -en Meisjes
betreft, dc mannen-afdewlingen gingen mtet
3, de vrouwenafdeelingem met 169 leden
achteruit. Niettemin beliep het aUgamle-en
totaal in 1932 69.954 tegen 66.832 in,
1931 en 30.311 in 1927.
Benoemingen.
-Z.H. Exc. dei Bissclhop van Haarlem
heelt, benoemd tot: Pastoor tb Monniken
dam: den weleerw. hieier A. A. M. Heij'de-
man; tot pastoor te Zuid-Zijpe: den wel
eerw. heer 1'. van Kam'pian «in heeft bjl.ast
met de oprichting van oenie nieuwe pa
rochie te Sthiebpoek': die, weleerw. he-'Ir
A. J|. Bekkering, thans kapelaan- te Rot
terdam (H. Barb1.). Vervolgens' tot pnstooir
te Ursem: den weie-erw. heer A. G. M.
van d-ein Oord; tot Pastoor te 'Selhermctr-
horn: den weleerw. lieer F. Jl. Wl. Han'-
ecn en tot retor van het St. Jjas. Zielten-
huis te Vlissingen: de.n w-ole-erw. heer J.
Rijk, die kapelaan was te Limlmlen.
Een scheepsramp:.
Zondagmorgen is te Rotterdam! aange
komen het Duitsche stoem'sehip „Egeria",
alkomstig uit Dpntzig.
Aan boord bevonden zich de ernstig
«zieke eerste machinist van het Buit.selie
motorschip „Kreuizsee" en het stolfelijk
orverschot van den tweedan- machinist v'an
de Kreuzsee. Dit schip is Vrijdagaviotnd
om 10 u,ur ter hoogte van Bo-rkiu|mi gekap
seisd en het kan als zeker worden nange-
notnen dat van de elf 'koppen tellende be
manning slechts de eerste mlachinist nog
in leven is.
De „Kreuz'see" bevond -zich van Ham
burg op weg naar Lande,p.
Zaterdagochtend om vijf' uur hoorde
can matroos aan Waard van de Egeria
hulpgeroep. Men 'Zocht met d'e laimlpen
en ontdekte toen op de zeer hogge stortizlee
zeer dicht bij het stoomschip een open bobt
met drie jntensc'hen Ier in, Dezle boot lag
aan stuurboord, ma-ar het was onmogelijk
■de boot langszij te laomeu, Voprdat deZo
aan bakboord was gekomen.
lE-en uur lang werd er gomainoleiuvirbcird
vo-or men het zoo- ver had gekregen. Jljo-cai
de, reddingsboot langszij do Egeria lag
greep een man de- .reeling van het stoom
schip, waarna, men heim| aam boord kan
trekken. De golven sloegein daarop het
bootje weg'.
Na een half uur had men de boot weer
langszij-. De tweede stuurman sprang iD
de roeibhot en wist daar uog eein man uit
te halen, die echter overleden bleek. D|;
derde man dien mein- aanvankelijk in do
boot had gezien en die 00-k al pvertedenj
moet zij-n geweest, was er uitgespoeld.
D'e- geredde is da eerste machinist van
de Kreuz'see, Schwindt, uit Br-eanierhafen.
Het lijk, dat men -aan bioord vain de Egeria
nam was van den- tweeden imiachinist Ivint
uit Stadt Muenden.
D-e eerste machinist k'on vertellein, dat
Vrijdagavond om tien uur het Motorschip
gekapseisd is. Alles was in enkele minuten
afgeloopen geweest. Hij Zelf had op- het
metfrient van het omslaan in kooi gelegen.
Hij- en nog Vijf' andere mannen wisten
in de b-o-ot te springer» en zijl rij|n daarmee
op' zee blijven ronddrijven totdat nrein des
morgens door de Egeria wegd «pgap-ikt.
D« vij-f andere mamnen van da Kirauzbea
zij-n intusschein om' het leven gekamlon en
vier hunner zijin in de diepte Verdwenen.
Zes uren lang hebben! da mannen in
de open boot o,pi Zee rondgeizhvalkt.
De boot was al spoedig vrijjwel Vo-lge-
loopen, zoodat men mpg slechts ioip de tank
bleef drijven. Het was buitengew-ooin koud
en de zee was Zeer hol. Voortdurend sloe
gen gro-ote golven over de .b^ot bean, en
de mannen uibesten zich mat alle macht
aan roeihaken vast houdein. Eén Voor één
■zijln rij! bezweken. Bewusteiioo-s geraakt
en dan met de overkoHnleind-e -gtóvein wegge
slagen. I
Al-leen de eerste machinist, edn buiten,-
gewo-on sterke man heeft kiains gerieln den
strijd vol te houden en alleen hlijl werd pojg
levend door de „Egeria" aan boord ge
nomen.
Hij' is ter verpleging opgenomen- In
het ziekenhuis aan den Goolsingel. Het
stoffelijk overschot van den tweeden ma
chinist is van boord van de „Egeria" ge
haald en naar de begraafplaats Cnoos-
wijk" gebracht.
Verdronken.
Eergisteravond is de 40-jarige G. Kie-
vits uit den Dumgen, die zi-öh- in gaztel-
sdhiap van zijn «Bhtgenooite «inteanige vrien-
d«u per fiets n-a-ar huis 'begaf, pipl die Du-n-
ge-nscbe 'brug -aldaar gevallen en in dia
Zuid-Wdl3«msvaart geraakt. Ofschoon alle
Ibgingein in het werk werden gesteld om
dan drenkèling te redden is men hierin
tengevolge van de duisternis nieiti tijidlig
gbslaagd. Toen de man «pi het idrcge was
gebracht, bleek hij te zijn overleden. K.
was vader van ladht kinderen.
Grotte brand bii Hasselt'.
Do gemeente Hasselt heeft «enigle wei
landen o]: de -grens on-d'er de Wuurteehalpl
Streukel gehuiuird van de -gem'aente Zsvol-
lerkersplel en dit terrein beschikbaar ge
steld voor de inwoners van Hiasseilt om
da,ar hooibergen op te slaan. Daar ter
J'la-atse staan, tientallein hooibergen rij aan
rij geschaard, be'hooremde a-a-n vereuheideno
T'ersonen.
Gisterochtend. iom©t,reeks vijf uur brak
brand uit opi heit hooibergterre-in. Het
vuur greep snel om zich heen >in binnen
z'e-er kortan tijd stonden 24 hooibergen iin
brand. Spoedig was -de auto-hrandsijfoalf;
van Zwolllarkenspel t-erplaa-tse, dio hiet
vuiuv tra-elvbto te bieisitrifdan, doch zij meest
Moer w«rk.
Cijfers kunnen welsprekender zijn. d,aa
woorden. Het Oentra-al Bureau voioir Sta
tistiek -jtublieeerde -dezier diagen de Neder^
landseha handetlsjbjalans over October j.l.
Da invoer in die maand heeft bedragen
110 jnillioen gulden, de uitvoer sleflhts
63 millioen. Voor 47 millio-en gulden, ver
kochten wij dus minder als wij zet'Jf koch
ten. Met 47 milllüoen ging ons, nationaal
vermogen achteruit. In één maand "tijds.
En geheel onmondig. M-et 'n ipfcsjia goeden
wil, met 'n weinig, meier eniergie had de
balans kiin-n-etn isBuiten; hadden -die 47 mil
lioen gulden -aan -eigen werkkrachbcin uit'
betaald kunnen wordenzoiu, d-e .einoirme
wekloo-sh-eid bijna- volkomen hébben afge'
daan.
Deze cijfers, zooals trouwens de cijflers
van elke maand, roepen het vain die -daken,
dat de- bijna- 400.000 werkloo-ze- mannen
en jongemannen lonncio-dig aan het niets
doen en de -a-rmoie-d'e worden overgeleverd.
Beseft men welk 'n vorsah-rikkltlijke ver
antwoording .diegenen op zich laden, die ia
dezen wantoestand beruistpn «n hem be
stendigen. 1
[Met Ztra-ffe hand wordt, hier p|roidu-otie-
bepierking ingwoerd, doch hot buitenland
ia goeddeeD vrij oon schiee-ps- «n w-agon-
iadingeu mot -gloed-eren «n voedsel' aan 'te
brengen. Duizenden m tienduizenden ge,
schoolde' krachten üd-open met de handen
in de zakken, trekken mil'lioen'ein van
„den setun", terwijl er van. de duizenden
a.uto's die ieder jaar bi-er gekocht worden,
g-een enkele van Nedcriaudsch fabrikaat
is. Zouden de enorme sommen, die men
besteedde en mog beste,edit, vo-or hat inpol
deren van Z.uidetrzeie-giron-d'ein, waar geen
behoed'te -aan is, nieit -beter gestoken kun
nen worden in e-eu eigen a,ufco-imd'mstriei
All-e speelgoedwinkel-s in Nederland' zitten
volge-p-ropt met- Dui'tech en Jaipansich
speelgoed; steekt hier geen 'plra-dhlfiig -ar
beidsveld in voor de talllooze j-onige wierk-
loozen. die men nu met allerlei oinbspan-
niug voo-r de-n moralen o-nderglang «probeert
te behoeden, In Hongarije heeft men. gem
geld meer om kbffie te koopen en drinklt'
men nu wijn. Hiei' ligt de koffie bij balen
in dc veemen te baderven en koopt men
voor ka,p-itale«n wijn aan in Frankrijk,
Spanje- enz. Met 'n eenvoudigen gooderen-
ruü was me-n er. W-e noemen sC'eeh-ts 'n
pla-ar dingen opi. Zoo zij-n ei' e-chtar -dui
zenden. Het lijkt wel' of men v,as|fgeroiest
zit aan de oude, thans o-n-diaugdelijk ge
worden handelsgewoonten. De ho-oget/e
wijsheid is nu de verkorte arbieicbweek
me-n juieh-t als -er wierkkraöhteu heit, land
verlaten, melt vrees -e.n béven zj<at men
dei bevolking t-cen-emen «n toch ia dit- alles
heit toppunt, va-n dwaasheid, van 'n dwaas'
heid -die zich te pletter moet lo-apen tegen
d«e granieten waarheid dat arbeid die bron
van de- welvaart is.
De honderdduizenden diie nu. -aan hef
productie-proces zijn «ntttijioilc'kian, moeten -ex
we'ar ingebracht worden. Het mo-at. cm het
kan. Een la,nd ,afe Nederland dat in deze
crisis nog voor 500 mililio-en meer kan
knepien in het buittelnlaind dan hatj, er aan
vefkooipit, hleho-eift daarvioior niet eens erg
drastische maatregelen t,e n-etmeu. Alle p|u-i
plieik, handel' en bbVanal do regleering erns
atig z.ondan willilen, beho-orde de malaise in
ons land siplaeidig tot het velleden.
UITKIJK.
zich «r toe beplalein emUclle hoioiimijten,
die door de windrichting gesptmaxd bleveü,
nat te houden. Door die wimdriohbimg bleef
mede een woning in d-e nabijheid, Van J.
Seinen, gtespiaard.
Voor zoover kon worden magégaan, gin
gen Uehalve 'hooi, (geen andere eigendom-.
gfcn verloren. Verzekering deikt de- achas
d>a. De oorzaak is onbekend. Op het ter
rein van den brand waren aanwezig da
burgemeester van Zwolferkeirspie-1 en de
100c-burgemeester vain Hasselt.
Het onderzoek van de politie haefl
uitgewezen, dat oplzet de oorzaak van
den brand moet zijn. De bramdstadkber
heeft ideale om-sta-ndighed'ein ui-tigtezoicht.
Doo-r dein zwaren mist was heit hioioi aan
buitenzijde vochtig, hie|tgeen dia felheid
v-a-m denbrand bevordert. De Sterke N. O.-
wind moest het vuur na,ar dia volgende
hooibergen doen «overslaan. Naar de mo
tieven voor den brand zoekt men nog.
Wiel ware® allle 'hooibergen verzekerd,
maar -de meeste zeer laag. De «mistandigi
beid, dat het hier gebrtiiksblpoa bettpaft,
noodzaakt de landhéuwers tegen dujup-
dere prijzen hooi in te kdojpjen.
De 'berge® beboeren toe «aan H. Groltei
mali, A. van Tijn, G. v. d. Vdde, H.
Sohaaptaan, B. Butar, E«. Buter, die ieder
twee bergen hadden, J. ten Kkwsfer, A.
v. d. V-elde, D. Dennebbom. J. Huiteebos,
«1. Steenbergen en G., S. en J. Prins.
De inhoud van de bergen was gemiddeld
belangrijk meer dan 50.000 pond, zoodat
meer dan 1 millioen pond i«n de vlammen
is ojige'gaan.
Een misdadig automobilist.
Eergisteravond «om «acht uur reed een
«a-uto opi roiek'elooze wij'ze op den Stations
weg te Leiden. Een -agent gaf opdracht te
stoplpe® ,do-ch de bfesltuUrder do«oide zijn
lichten en ï-eed i«n vfiiege'mde vaart er vaat
door. Dcor «o.plzxj te; sjpringen wist de agent
zich «opi hielt Laait-ste Ol0lgc®blik, in veiligheid
tie brengen. Hiet nummer va® den auto
kon «eicht-er worden «genoteerd. Des naahifa
om half «en werd die bestuurder te Wioitt-
bruggle opgespioord. Het bleek te zijn de
25-j-arige «slager D. P. B. uit Woubrmgfelei
tegen wien piroces-verbaal is qpjgeanaakt
wvg-ens poging toit z'warei mishandeling.
Aanrijding bij, Sterrit.
Zondagnamiddag is de heer Ooms, uit
Haarlem, die deielnam aan den Sterrit van
de K.N.A.C. naai- Den Bosch tuidscben h«-
del en Den Bosch onder de gemeente Em-
Jlel met zijn -auto togen «en brutfifJeuning
gereden, toen hij d-aor een defect aan Weit
gagpiedaal werd 'afgeleid. De wagen reed
NIEUWS ZEEÏS\
twee pa-sisleerende- wielrijd
Vervolgens in het moerad
Da inzittende d«e heer ei|
lbie«lven ongedeerd, maar
eejs, de 20-j-aritgie mej.
Eindhoven, kreqg «en S«
een diepte hoolfdwonde. 2
ziekenhuis te Den Bos
w-aar zij bewusteloos- en
toestond wenl opjgenom
Een zeer br
Het smokkelen aan 10
heeft, zooals bekend ,d|
gro-ote vormen fliang-ewojr
odz'o Nederlandsch-e don
door handen vol werk, n
gische heeft hot druk.
Opi het oogenb'lik i-s
landsch -all» Belgisch Putt-
aing. De oorza(ak is een
ma,aa' niet te pakken is.
geleden blego® het, toen i«
auto m.e|t groote vaart in
werpen verdween. De I
de«ed allies om de auto en
te do-en stoplpien. Ma-ar
Het vermoeden, da,t vee «j
kon dan -o«ok tot heden nii
worden aanengoMsn. Del
douane werden versplerrinl
maar de auto, die gepiantid
er door heen, «n de soil
auto werden gelost, kefslt
ser maatregelen werd-en g<
grammen, werd-e®. ovex 'd
Eenige dagen hleef d'e
zooa-ls nn uitgekomen i!
dezer dagen w-e-er. Mei
ging .de auto tegen de b
wegschoven en met -een
auto in de- richting Anfw
-dwaneu, Ooli tha®s ketslt
rug. Een wild-west-.adhte
geen resiultaat op| en de ml
niet te «piakken smokjkkela
nog warmer <Dntv-angst in
reid. Om er waahopiiig -on
het eeh|tór wel voor de I
dia nu zoodanige planne®,
ïbén die voor den beruc
eerstda,a-gs toch wel noodl
den.
Inbral
Vrijdagnacht is te Dk
plaatsen ingebroken. Dqoil
•een deur is men doorgi
kantoor van dein! handelaa)
aan den Zutphensc-hen wj
is geforceerd. Een klein 1
en eenige scharen zijn p
is ingebroken in het- ka-ntoi
ij-sBelsche ijlzerindustrie en
-gevestigd aan de® Zutf'en©!
is het -gebleven Ibiji het fo'
-brandkasten. In beide kaj
b'oel overhoop gehaald.
Bedriegel
Men meldt uit Leiden: I
op last van den officier v
gehouden en gevankelijk 3
tracht, de boekhandelaar
Leiden een zaak onder dej
■E had.
P. wordt verdacht zi(
hebben gemaakt aan ontt
bedrag van f 12.000 aan et
JZij'n vrouw H. P., gebor
saam de Zaak stond, is ir
mede aangehouden. D'a i>
zeer uitgebreid onderzoek'
thans is gebleken, dat ve
in 1925 met de mialversat
welke op geraffineerde w
gepleegd.
Ad
Zaterdagavond omstreel
een luxe auto, waarin tw
'aeten waren, op dem Rott,
weg ter hoogte van den «ni
RotterdamDelft in de.
loopende stoot gereden. Dk
heer P. V., wonende te
onder den invloed van ste
b'e® verkeerd. De auto, die
wagen op den weg is g<|
beschadigd. Een der inzit
aan g-elaat en handen ge
Goederen
Zaterdagmorgen is tusscM
'teren bijl Hem'mien-Dioodewï
rentre\n ontspoord. Beide 1
versperd, zloodat het trein\
vertraging ondervond. De
werd inplaats van over
IBosch-GeldennallBen. geleid.
Om 9 uur was een dei
weer vrij'- en fcbn het verf
deze lijn geleid worden, ri
traging.
I
Ten kantore der directe-
Voerrechten en accijnzen t
Men gewaarschuwd, dat 1
Vrijdagavond 'n partij) su
K-G. frauduleus van Belj-
land zou worden, ingevoea
öXmlijke leiding van den 1
heer Reijntjes te Tilburg zl
tenaren er per auto op u
toen de verdachte vracht au
aarle Zou passeere®, Qi-et 1
e-mgemoeid omdat men mie
T^ufieur, als wel de opdr
trefffen. Dies werd de
gereden, die in de richting
S)ng. Intusschein waren po
tteg-auforiteiten te Ooste
'schuwd om een waalkiZaaimi
°i' de koekfabriek der firm
Uoor wien men meende da-
®tomd was. Men liet de a«
er fabriek oprijlden en d
ss«n en eerst toen do «be®
Mo -aanstalten maakte oim
swep men in. Voor de
Mt echter te laat, want d
mflie vaart tusschenuit. D
tr°f men in de fabriek aam
Freces-verbaal op«gemaa«kt,
g- suiker in beslag werdei
Wiclrijklster door vrarht
Zaterdagmiddag i-s de e
1 ei1 landbbuweT Tj-eiemk