DINSDAG 21 NOVEMBER 1933 NIEUWE ZEEUWSOHE COURANT VLISSINGEN GOES KERKELIJK LEVEN GEMENGD NIEUWS f IN HET KRAAIENNEST nïeente op ruim' f 15000 Eau kamen te staan, als het desbetreffend webstanfwerp. omgtewijlzigd 'z|ou worden -aangenomen. Db subsidie voor het Burgerlijk Armbestuur, raamden B. en W«, op f 150.000, terwijl het bestuur zelf' t 153.400 raamde. II. en lW. zijn van oordeel, dat het Armbestuur de uitgaafposten tot het bedrag moet trachten te verminderen-. Db beschouwingen van- B. en W. zlijn achterhaald door het rondschrijven van den Minister van Binnenlands'che zaken nopens de BiijikslCjdragen in de kosten Van steuiiverleening u werkverschaffing in 1934. Db daarin -aamgeklonndigde ma.it- xbgelen, zuilen tengevolge- hebban, .dat de gemeente in 1934 rond f47500 aan Riij,ks- Ibjjldragbn zal missen B. om ,W. beraden ,-zdch nog over de tot dekking va.n- dit verlies noodige maa-tregfen, «ni zlullen hun gevoelen te dezer -Zake A >o spoedig !m|o- gelijk nader kenbaar malcen. Dp kortiiigsvaorstehen van Geil. St. Ter aanvulling Van, het reeds blaplaatsto -kort Verslag der gemesuteataadszitting 'dij nog gemeld dat op voorstel! van dhr. Ma rijs aan G-ed. Staten azl worden» goralpl- ipOxteerd dat er ten hoogste een touting van 8 pet mag, worden toegepast op de salarissen van burgemeester, se notaris en ontvanger. Huldiging Manuhurdt. Vrijdag j.l. had bij de gebruikelijke re petitie van hpt Harmoniegiezelslcihaip „Eiujhonia" een intieme huldiging pjia-ats van dhr. F. X. Mannhardt, ondeir-directeur van dit gezelschap, die daarvan th-ama 45 jaar lid is. Ter aere van. dit Heit hcieft dhr. P. de' Iiooij te VliasHngen, die. «aimds «ie® tweetal jaren dinecfour van het ge zelschap is, een mansak, gecompuneerd, diipn hij den F. X. M.-m-a«rscih heef't genoemd. Hel ©preekt vanzelf, daf de Mien dazen keurigen en vlotten mnxsch ,die vooraf Initen medeweten van dhr. M. w,as'ingcsltin- dee-rd, met -animo hebben uitgevoerd oim hun erkentelijkheid te betuigen voor ajl hetgeen dhr. Mannhardt voor „Einpih(onia" heeft gedaan. Tegen de Bijenkorf trein. Zo-o-als wed te begrijpen valt heef't de Bijemkorftrei®, die la.s. Wlaensdaig van Zee-- laind na-ar Rbtt-endia-m rijdt, heejl' wait -cm-rus|tl onder den wink'elsltand verwekt. Gister zijn in bijna lalile plaatsten omz'or ptrovin«eiei, warar middenstandfevereeniigiiu- ge® gevestigd zijn, eiplaadvergadbxingen -ge houden, wa-arin -deze gaste van hat groot warenhuis baslptolfen 'en voor h,et mle-eren- deri geffiaa-kt werd. Bizonder wiexd heit pok den Nad. Spoorwagen kwalijk ge-namén, dat zij «en trein voor dezle ondiernemiing Beschikbaar gesteld haidde-n, hoewtei hpit) zeker is, d-a-t indien de Spooregwieu gewei gerd hadden, de Bijenkorf-directie .auto- Pu sSan gecharterd Zon keibib'en. Alhier kwam de Hanze ook bijeen c>n wel in café Ba-arends, wlaar opi rustige -en zakelijke wijze de bez'wa.nen tegein dlein Bij- emk'orf-txein werden na,ar voren gebfcadhit. Enkelen wil'den 'n directe laidtia o-ndien li-et 'plubliek ga-an voeren, ma-a-r anderen vreesden daarvan, cl!a-t man zooi noig „meer reclame voor de historie zou maken. Bo vendien we-os men ier op dat de midden stand 'heel best wait, prijzen b-etreUlt tegen het Warenhuis kan oomeurreeren ein de veronderstelling werd uitgesproken, dait het middel wait de Bijenkorf nu toepast, ha,ar zwakke economische positie demon streert. De voorzitter de-elde mlee dat allle eif'* ae-elinge-n hedenochtend twee tieilegramineln wilden verzenden, nJÏ. San naar de minis ters van sociale zaken en waterstaat en 'n ander aan de directie der spoorwegen. Heit -eerste luidde: „De mi-ddensfondera in -alg .vergadering bije-etn protesteeren me,t klem tegén geste Spoorwagen inleggen spec, trein Vliissin-genR-'dam op Woens dag a.s. voor doen inkoop-en Bijenkorf. Onzen winkeliers, nu reeds in ongunstige omstandigheden -en. onder hoogen belasiting- driik. wordt zoodoende kans op. St.-Nic. verkoop, ontnomen ten lehioeve groot-kaipi- t-alistisChe inr. Dringend verzoek steun tegen ontrooving pnz'er plaatselijke cdiën- tèle. Verzoeken eerbiedig de-zien extra- trein te doen ailasfon ter bescherming van ordelijke neringdoenden. Vertrouwen om- glannde opi maatregelen tegen dit langs dergelijk-en weg lle-egpomipien -enzer p-rov. steden -en dorpen." Het 'telegram bestemd voor da dir. Ned. Spoorwegen luidde -als volgt: „Alg. vergadering Hanze protesteert met klem tegen inleggen spec, trein o|p Woens dag .a.s. voor doen ink'oopan Bijenkorf. Dergelijke ontrooving onzer ©igan clientèle rampi voo-r onze steden -en donpien «tegen hun besten verkooptetijd St. Nio. Alvorens Zeieuwsche -nering on handel gezamenlijk represaille-maatregelen «béramen ten pp- ziChta van hun commercieel vervoer, vra gen zii Jangs deiaem weg 't -niet in dto hand werken dezer -geste van grooit-kapl inr. ten FoSte van ontelbare neringdoenden en handelaren, die yarn uw spoorweg .gebruik' maken." De voorzitter deelde nog mieidè dat cï eein schrij ven was ingekomen Van da Mid- delturgsclhe organisaties, waarin stond dat men 'n deputatie naar den minister wilde afvaardigen -en men -da-arvoor ook 'n afge vaardigde van de Hanze vroeg. Dhr. A. Simons weird hiervoor aangewezen. Na nog «enige: besprekingen, o.-a. werd meegedeeld, -da,t allle kaartjes uitverkocht waren voor den trein, Werd de korte ver gadering gesloten. Boamplantdag. Het nieuwe sportterrein is gereed ,op rijn bielplanting na. Dit zal Donderdag ja-s- geschieden door de Schaolj-eugd ,uit de drie, hoogste klassen. Donderdagmorgen te 9 irtur marcheierein allien met muziek naar het terrein om daiar -do 320 jonge btaompljes te „piooten" in de kuilen, diie reeds nu ge graven Zijn. Van deze gelegenheid zal meteen gebruik gemaakt worden «n den litdenboom te planten, die onlangs door dsn A.N.W.B., ter gel-eigenheid van zijn gouden 'feest, ook -a,an Goe,s werd ge- s|ohan,ken. Opi 't terrein worden de kinderen ge- tra,-cte.erd. Tut inkeer gekomen. In ons vorig nummer maakten wij mel ding van het optreden van J. A. c.s.. dio een zaal huurden., biljetten lieten drukken, logeerden enz. terwijl betaling .achterwege, bleef'. tengevoTge waarvan de gednpieerdleh zich lot da politie wendden. Thans wordt -ons belicht, dat J. A. c-s-. als no g l-L'ij k' van goeden wil gegeven bdWben door hier ter stede a,an hun ver plichtingen t-e voGdoe-n. EiDE-CTEilSCHB KACHE|LS; in grooto sorteering voorhanden. Va nail" f 8. J'. M. Polderman, Goes. (Adv.) Oud:lande. Eergisteravond omslt.reie'ks 7 uur ontstond brand in dtroo- ein vlas-klam- p-i-n op dc- hofstede van don hieer A. Brug* geman. Met «en slang op de wafcertieidin'g werd het vuur bestreden om te Varhindte" re-n d-at «en 6-tal kore-nhoioipten, wtCkG slechts -pll.m. 30 met-er va-n d-e klampen liggen mede een prooi der vffiaimmen wer den. De landbouwschuiur wel'.'ke -ook slechts pl.m. 30 meter va-n hat vuur verwijdard staat bleef', dank zij de gunstige windrich- ting, (gieispaavd. üvezand. De Itaad vergaderde Vrijdag. Niettegenstaande voor het- verbrejden. van het Oud-Oveaandsoh© wegje gelen rente loos voorschot wordt verlteemid, wordt toch besloten genoemd werk uit -te vcieiran. In de vacature F. de Jonge wordt -tot lid der commissie tot Wieriug. van Bchaoll- ve-rzuim benoemd de heiar F. J. Schlujei'- nian. Op heit bekende verzoek v,an df Vereeniging' van Koffle'huisihauders wordt alwijze-nd beschikt. Ben verordening toit het heffen van leiges voc-r viemt-vlergunüin- gen wordt vastgesteld. Mat de door G:e- dep. Sta,ten voorg|es|fcelde korting ad 12V? niet. opi de jaarwed-da van den Burgemges- ter. secret-arisi en ontvanger wordt aoaoiard jte-gann. In verband hierm-ede wordt besloten vana'l! 1 Januari 1934 van alfe ambtena ren. 8V2 piet. te verhalen op de ipiansicjens- bijdr,a,ge en het besluit tot korting der jaarwedde en pilcnsioensvieiha-al van. 23 Sept. 1932 ia te trekken. Helsloten wordt «ene brandstoff'i-'-nit.oeelag aan steuntrekk-euden -en bij Werkverschaf fing geplaatste werkïooz'en t.e ve-rstrek!k|en voor gezinnen van 5 of' meier Iperspnen, iKwadendamlme. Zondag werd alhier ten btate van het Patronaat een fancy-ilair gehouden, die zeer druk bekocht werd. Vooilal na 't Lof was 't gebouw haast te klein om alle menschon te bergen. De Vorschillende „standen" hadden alle ge weldig veel1 fe doen, zoodat -Zij Zelfs vojor de tijd om was, reeds -uitverkocht waren. Dat er dus goede zaken gemaakt werden, laat zich begrij-pen. Tvens bestond er ge legenheid tot 't afhalen van da prijzen, die bij' de trekking Van Z-aterdag 18 Nov. uit geloot waren. Alles had '11 zeer' prdelijik «n rustig verloop. Krniningrn. Vrijdagavond reed J. D. -alhic-r met zijn auto doordat hij den draai te kort na,m, in de sloot, aan den Rijks-be tonweg hoek Welhoek. Terwijl! nea bezig was met een ^pan piaarden de auto uit da sloot te halen kwam van Krabibendijke een vrachtauto van den heer W. aangereden en deze reed eerst die plaarden aan; toen werd het stuur omgedra-aid, waairdo-o-r de auto van Jud. Verhaagen welke rechts van den weg stond werd aangereden Ba schade- opliep. Een der paarden was bloe dend aan dein kop verwond. Krahbendijke. Wegens ontduiking der -accijns h-ebben de kommieizen -c|ein partiv van 400 lf.g. suikter in beslag genomen; zij was opige-b'orge.n in de- schuur van „Ho tel de Koophandel" alhier. Nieuwerberk. De heer J. Bonman, sinds 1901 lurgemeuser dezer gamjaentte, hgeft heit voornemen om tegen 1 April aiïs zoo danig ontslag aan te: vragen. Het vervoer «p dc provinciale veem diensten op de Westerschelde. De A.N.W.B en de Iv.N.A.C. ont-viu- gien van Gedeputeerdia Staten van Zeeland Werioht, dat een nadere regeling van de bevrachting van stukgoederen- in Vracht auto's op het veer HansweertWalsoor den in onderzloek is en dat wordt vers tno.uwd, dat diez'e aangelegenheid bevredi gend Zal worden opgelost. Voorts Zal met een nieuwe wïjize va-n bevrachting Van auto's een proef worden ganomen, waar mede naar wordt verwacht aan de be zwaren ten opzichte van liet gdbruik van Heurtvaart,adressen zal worden tegemoet gekomen. Bij 'het laden van auto's over dem kop van hiet schip, gelijk te Vlissin-gen en Bnes&ens, heeft dat Collage geen bez'waar, dat de passagiers de auto's niet Verlaten, doch dat de bepaling, dat alleen d'e chauf feur in de auto mag Mij-ven in elk geval behoort te worden .gehandhaafd bij lading langs de rijf in het belang van do veilig heid van de inzittenden. D|e verbinding Oost Z--Vlaanderen overig Nederland. In de- Vrijdag gehouden raadsvergade ring te Hulst stelde de heer E. Lockefeeu' Voor er bij: Ged. Staten op aan te dringen tei willen bevorderen, dat aam beide zijden vna de Westerschelde de inlbiopha-Veinn tot stand komen voor dc verbinding van -uit Oost-Zeeuwsch-Vlaandercn, Zomder aan te geven waar de inloophaveins moeten komen. Het s'chiijven van Ged. Staten over inloophavens was hem geheet uit het hart gegrepen. Dei voorzitter zeide, dat- hij het .schrij ven van Ged. Staten aan de Pirivinciala Staten over de verbinding van Oost- Z-eenwse'h-Vlaanderen met overig Neder land niet erg geliiiklkig vond. W-at Geid. St. 'zlejggen over de verbinding Graauw- OsSendreclht heeft niets te malleen, inlet da kwiestie der inloophavens. Dlat wat -nu bestaat, maar blijven moet, vond sp-r. geen redenciering. Het argument, dat het nieuwe zijn bestaansreden nog bewïjlzen mrtet, is een Zwalk argument. Het Btfhrijf- vlen van Ged. Staten is niet gelukkig. jEen lahgleilukkig argument is -o-ok, dat er over niietts anders mag gedadlit worden dan r»vler de bestaande verbindingen. Tegen iaandringie|n op inloophavens is op zich Zelf geen bezwaar. Maar do tjaik van het Z.-Vl. Kanalen-Comité |m|oeten wij er bui ten laten. Laten we aandringen op het tot Standkomr-Ii van inloophavens, maar in hiet midden laten waar deze inlaetein kloinienj Aldus werd z. h. st. bcsidten, nadat de heer Ijockefoer nog gezegd had helt schrijven van Ged. State,n wel gelukkig te achten, maar er nietvard-cg over te willen disc-ussieeren. Een i'arlii-uliere Hij t-dienst Vlissingen Ttirneuzen? T.e Terracfuzem heieif't ziolr een combinatie ge-vovmd, die zich tot die Pro-v. St;alte-n van Zeeland gericht heeft met een echrij- ve-n waarin zij mededeelt, bat vervoer van passagiers en goederen te wiljïen bewerk - steEigen opi hat traject- TemeuzenVlisi- singe-n. zoodra, dczei lijn door den Prov. Stoomblcioitdienist oipljle Wiaster-Scbelde zou worden stopgezet. Zij zou tevens geneigd zijn -om in dit geval tweie der ovejroom- p-lce-t komende bjioten, wa-aimlado de -pro vincie thans den dienst uitoefent, oivler te: nem-»n. Autiilms(':iui'essii'. Ged. Staten van Zeeland hehiben inge trokken hun 'be-sluit van 1B N-ovembor 19284 Januari 1929, waarbij' aan wed. J. LeendertsvKar else te Wemc-ldingle vergunning is verleend tot het in werking brengen van .een dagelijkschen autobus- dienst van W-emeldinge naar het spoor wegstation Vlak'e en besloten haar ver gunning te veriaenen voor .een dageliijk- Bohen dienst van Wemeldinge over Ierseke naar het spoorwegstation Ivruiningen Jerseke, o.a. onder be-paling. dat aan de onderneemster jiiet zal zijn toegestaan op traj'cctgedeelte Postburgspoiorwegstation KruiningenIerseke neizigclrs te vervoo ren in iocaail verkeer. Statistiek van liet bisdom Haarlem. Ciiji'fers van statistieken, ztoo schrijft „St. Havo", zïjjn natuurllijlk1, Zaaajis iedereen- weet, -geen absoluut vaste maatslaf'; m-aar toch zeggen -z'e wel ieits, vooral als men Vergelijkingen kan ma.k'e.n mjeit op 'den- z^liden voet gegeven eaj'fers vfain vorige jaren. Daaiwm publliciecren we dit jriaai he-t oiverziolit -over -de laatste 6 Ijaa-r. En dan stippgn we even aan, dat sinds 1930 niet meer bereikt is het aantal lo Communies on Doopsels dat in dat jaar bereikt werd; er is daling, evengoed ate in bet aantal kinderen beneden 7 jaar. Hot aantal katholieke huwelijke-n per jaar sukkelt, wat achteruit, terwijl toch het totaal aanntal' katholieke huwelijken toeneemt. Men donko aa.n bekeerden, aan iminndor sterfte. Ephter d-a stijging is veel -geringer in do laatste- twee jaar dan in het tweede en derde jaar. 'Dus feitelijk toch achteruitgang S Crisis-omstandighe den ook Bijl dat alles is het troostrijk dat hel aantal H. Communies regelmatig grooitei .wordt, vooral in da laatste jaren zeelt gloed, en wel met- taillioenen. Innerlijk is er dus zelker flinke groei. -Dank Zij lie jeugdorganisaties? Mogelijk wel. Omtrent de geestelijke- vereeniginglen Zeer veel go-eds. D'e Maria-Congregaties zijn va-n af 1927 meer dan verdubbeld in ledenaantal, wan wel aan toe te schrijven Zal' rij|u, dat de afdeeling vrouwen der H. Familie niet groeit, maar wat soho|m|melt. De 3e Orde van den H. Fraineisclus on H. Dominions jnlaikein niet zioo'n besten in'drukz'e zijn beide terugkopend in vto'gelijlking met 1927. 't Is wel niet Zoo veel, maar veel groei is er toch jalmf merlijk niet in. Niet ongunstig mag ook gp-uoeiihd wor den, dat het aantal datgeein Pasdhein houdt in de,Ze 6 jaar slechts met 2 pet. is gestegen, maar toch is deze' schaduw v-eel te zwart. Aan den cijfersstaat ointleenen wij hot volgende Het aantal nieuw-gewijde priesters ver toont een zeer mooie stijging. Van 22 'in 1927 lie'p het op tot 32 in 1931 en zelfs 36 in 1932. Het aant-al 'dienstdoende pries ters echter vertoont d-e laatste japen «eni gen achteruitgang. Vam 869 in 1927 st-eög) het sprongsgewijs tot 980 in 1930. Toen trad een daling in tot 973 in 1931 en .957 in 1932. H«t aantal parochies vermeerderde ip 1932 -sle-chts jnet 1 en bèdroeg aan het -einde des jaars 304 tegen 286 in 1927. Katholieken telde heit bisdom eind 1932 in totaal 923.038, een stage vooruitgang -sinds 1927 toen 'het 812.771 -bedroeg. Al leen werd de laatste twee jaren del jaar- lijkscba toeneming 'belangiiijjk geringer, 't laatste jaar bedroeg deza intusscheu mog ongeveer 15.500 tegen 26.500 van 1928 op 1929. Vermeerderde het aantal doopsels van 20.709 in 1927 tot 22.254 in 1932 (het topjaar 1930 telde er 22.811). Het p,an- tal H.H. Commhniies, dat een indruk gec-ft van het geloofsleven, nam da laatste ja ren en vooral het' laatste 'jaar gewel dig toe. W-e geven hier de cijfers van all-e aas jaren. 1927: 23.034.6i28; 1928: 23.719-3103; 1929: 23.795.085; 19.30: 125.491245; 1931 S6.629.605; 1932: 28.678.059. Het aantal katholieke huwelijken, jaar lijks gesloten liep, geJlijk hierbbven ge -zegd, terug daalde in 1932 (4295) zelfs vrij belangrijk beneden dat van. 1927 (4563), nadat het in 1930 de 5000 had JjareJkt. Het aantal belkeeriingan beliep in 1932 ,1508, «en vrij: constant getal, hoewel' het de twee vorige jaren met resp. '1700 en 1744 daar belangrijk boven uitging- Wat die gtodsdienstige vereeniginglen be treft vertoonde de Eiucharistiadhe, blond in Zijn viiea' afdeelingjen van. jo-ngans en meisjes, miannen en. vnouwpn een Zeeg sterice inzinking. Het totaal ledental, dat wan 42.516 in 1927 geieideijjk was ge stegen tot 51.698 in 1931 zakte in 1932 in tot 42.835. Do Maria-congregaties zagen liair f'or- midabalen groei nog niet tot staan gekoe men, vo-orziooiver het de jongens -en Meisjes betreft, dc mannen-afdewlingen gingen mtet 3, de vrouwenafdeelingem met 169 leden achteruit. Niettemin beliep het aUgamle-en totaal in 1932 69.954 tegen 66.832 in, 1931 en 30.311 in 1927. Benoemingen. -Z.H. Exc. dei Bissclhop van Haarlem heelt, benoemd tot: Pastoor tb Monniken dam: den weleerw. hieier A. A. M. Heij'de- man; tot pastoor te Zuid-Zijpe: den wel eerw. heer 1'. van Kam'pian «in heeft bjl.ast met de oprichting van oenie nieuwe pa rochie te Sthiebpoek': die, weleerw. he-'Ir A. J|. Bekkering, thans kapelaan- te Rot terdam (H. Barb1.). Vervolgens' tot pnstooir te Ursem: den weie-erw. heer A. G. M. van d-ein Oord; tot Pastoor te 'Selhermctr- horn: den weleerw. lieer F. Jl. Wl. Han'- ecn en tot retor van het St. Jjas. Zielten- huis te Vlissingen: de.n w-ole-erw. heer J. Rijk, die kapelaan was te Limlmlen. Een scheepsramp:. Zondagmorgen is te Rotterdam! aange komen het Duitsche stoem'sehip „Egeria", alkomstig uit Dpntzig. Aan boord bevonden zich de ernstig «zieke eerste machinist van het Buit.selie motorschip „Kreuizsee" en het stolfelijk orverschot van den tweedan- machinist v'an de Kreuzsee. Dit schip is Vrijdagaviotnd om 10 u,ur ter hoogte van Bo-rkiu|mi gekap seisd en het kan als zeker worden nange- notnen dat van de elf 'koppen tellende be manning slechts de eerste mlachinist nog in leven is. De „Kreuz'see" bevond -zich van Ham burg op weg naar Lande,p. Zaterdagochtend om vijf' uur hoorde can matroos aan Waard van de Egeria hulpgeroep. Men 'Zocht met d'e laimlpen en ontdekte toen op de zeer hogge stortizlee zeer dicht bij het stoomschip een open bobt met drie jntensc'hen Ier in, Dezle boot lag aan stuurboord, ma-ar het was onmogelijk ■de boot langszij te laomeu, Voprdat deZo aan bakboord was gekomen. lE-en uur lang werd er gomainoleiuvirbcird vo-or men het zoo- ver had gekregen. Jljo-cai de, reddingsboot langszij do Egeria lag greep een man de- .reeling van het stoom schip, waarna, men heim| aam boord kan trekken. De golven sloegein daarop het bootje weg'. Na een half uur had men de boot weer langszij-. De tweede stuurman sprang iD de roeibhot en wist daar uog eein man uit te halen, die echter overleden bleek. D|; derde man dien mein- aanvankelijk in do boot had gezien en die 00-k al pvertedenj moet zij-n geweest, was er uitgespoeld. D'e- geredde is da eerste machinist van de Kreuz'see, Schwindt, uit Br-eanierhafen. Het lijk, dat men -aan bioord vain de Egeria nam was van den- tweeden imiachinist Ivint uit Stadt Muenden. D-e eerste machinist k'on vertellein, dat Vrijdagavond om tien uur het Motorschip gekapseisd is. Alles was in enkele minuten afgeloopen geweest. Hij Zelf had op- het metfrient van het omslaan in kooi gelegen. Hij- en nog Vijf' andere mannen wisten in de b-o-ot te springer» en zijl rij|n daarmee op' zee blijven ronddrijven totdat nrein des morgens door de Egeria wegd «pgap-ikt. D« vij-f andere mamnen van da Kirauzbea zij-n intusschein om' het leven gekamlon en vier hunner zijin in de diepte Verdwenen. Zes uren lang hebben! da mannen in de open boot o,pi Zee rondgeizhvalkt. De boot was al spoedig vrijjwel Vo-lge- loopen, zoodat men mpg slechts ioip de tank bleef drijven. Het was buitengew-ooin koud en de zee was Zeer hol. Voortdurend sloe gen gro-ote golven over de .b^ot bean, en de mannen uibesten zich mat alle macht aan roeihaken vast houdein. Eén Voor één ■zijln rij! bezweken. Bewusteiioo-s geraakt en dan met de overkoHnleind-e -gtóvein wegge slagen. I Al-leen de eerste machinist, edn buiten,- gewo-on sterke man heeft kiains gerieln den strijd vol te houden en alleen hlijl werd pojg levend door de „Egeria" aan boord ge nomen. Hij' is ter verpleging opgenomen- In het ziekenhuis aan den Goolsingel. Het stoffelijk overschot van den tweeden ma chinist is van boord van de „Egeria" ge haald en naar de begraafplaats Cnoos- wijk" gebracht. Verdronken. Eergisteravond is de 40-jarige G. Kie- vits uit den Dumgen, die zi-öh- in gaztel- sdhiap van zijn «Bhtgenooite «inteanige vrien- d«u per fiets n-a-ar huis 'begaf, pipl die Du-n- ge-nscbe 'brug -aldaar gevallen en in dia Zuid-Wdl3«msvaart geraakt. Ofschoon alle Ibgingein in het werk werden gesteld om dan drenkèling te redden is men hierin tengevolge van de duisternis nieiti tijidlig gbslaagd. Toen de man «pi het idrcge was gebracht, bleek hij te zijn overleden. K. was vader van ladht kinderen. Grotte brand bii Hasselt'. Do gemeente Hasselt heeft «enigle wei landen o]: de -grens on-d'er de Wuurteehalpl Streukel gehuiuird van de -gem'aente Zsvol- lerkersplel en dit terrein beschikbaar ge steld voor de inwoners van Hiasseilt om da,ar hooibergen op te slaan. Daar ter J'la-atse staan, tientallein hooibergen rij aan rij geschaard, be'hooremde a-a-n vereuheideno T'ersonen. Gisterochtend. iom©t,reeks vijf uur brak brand uit opi heit hooibergterre-in. Het vuur greep snel om zich heen >in binnen z'e-er kortan tijd stonden 24 hooibergen iin brand. Spoedig was -de auto-hrandsijfoalf; van Zwolllarkenspel t-erplaa-tse, dio hiet vuiuv tra-elvbto te bieisitrifdan, doch zij meest Moer w«rk. Cijfers kunnen welsprekender zijn. d,aa woorden. Het Oentra-al Bureau voioir Sta tistiek -jtublieeerde -dezier diagen de Neder^ landseha handetlsjbjalans over October j.l. Da invoer in die maand heeft bedragen 110 jnillioen gulden, de uitvoer sleflhts 63 millioen. Voor 47 millio-en gulden, ver kochten wij dus minder als wij zet'Jf koch ten. Met 47 milllüoen ging ons, nationaal vermogen achteruit. In één maand "tijds. En geheel onmondig. M-et 'n ipfcsjia goeden wil, met 'n weinig, meier eniergie had de balans kiin-n-etn isBuiten; hadden -die 47 mil lioen gulden -aan -eigen werkkrachbcin uit' betaald kunnen wordenzoiu, d-e .einoirme wekloo-sh-eid bijna- volkomen hébben afge' daan. Deze cijfers, zooals trouwens de cijflers van elke maand, roepen het vain die -daken, dat de- bijna- 400.000 werkloo-ze- mannen en jongemannen lonncio-dig aan het niets doen en de -a-rmoie-d'e worden overgeleverd. Beseft men welk 'n vorsah-rikkltlijke ver antwoording .diegenen op zich laden, die ia dezen wantoestand beruistpn «n hem be stendigen. 1 [Met Ztra-ffe hand wordt, hier p|roidu-otie- bepierking ingwoerd, doch hot buitenland ia goeddeeD vrij oon schiee-ps- «n w-agon- iadingeu mot -gloed-eren «n voedsel' aan 'te brengen. Duizenden m tienduizenden ge, schoolde' krachten üd-open met de handen in de zakken, trekken mil'lioen'ein van „den setun", terwijl er van. de duizenden a.uto's die ieder jaar bi-er gekocht worden, g-een enkele van Nedcriaudsch fabrikaat is. Zouden de enorme sommen, die men besteedde en mog beste,edit, vo-or hat inpol deren van Z.uidetrzeie-giron-d'ein, waar geen behoed'te -aan is, nieit -beter gestoken kun nen worden in e-eu eigen a,ufco-imd'mstriei All-e speelgoedwinkel-s in Nederland' zitten volge-p-ropt met- Dui'tech en Jaipansich speelgoed; steekt hier geen 'plra-dhlfiig -ar beidsveld in voor de talllooze j-onige wierk- loozen. die men nu met allerlei oinbspan- niug voo-r de-n moralen o-nderglang «probeert te behoeden, In Hongarije heeft men. gem geld meer om kbffie te koopen en drinklt' men nu wijn. Hiei' ligt de koffie bij balen in dc veemen te baderven en koopt men voor ka,p-itale«n wijn aan in Frankrijk, Spanje- enz. Met 'n eenvoudigen gooderen- ruü was me-n er. W-e noemen sC'eeh-ts 'n pla-ar dingen opi. Zoo zij-n ei' e-chtar -dui zenden. Het lijkt wel' of men v,as|fgeroiest zit aan de oude, thans o-n-diaugdelijk ge worden handelsgewoonten. De ho-oget/e wijsheid is nu de verkorte arbieicbweek me-n juieh-t als -er wierkkraöhteu heit, land verlaten, melt vrees -e.n béven zj<at men dei bevolking t-cen-emen «n toch ia dit- alles heit toppunt, va-n dwaasheid, van 'n dwaas' heid -die zich te pletter moet lo-apen tegen d«e granieten waarheid dat arbeid die bron van de- welvaart is. De honderdduizenden diie nu. -aan hef productie-proces zijn «ntttijioilc'kian, moeten -ex we'ar ingebracht worden. Het mo-at. cm het kan. Een la,nd ,afe Nederland dat in deze crisis nog voor 500 mililio-en meer kan knepien in het buittelnlaind dan hatj, er aan vefkooipit, hleho-eift daarvioior niet eens erg drastische maatregelen t,e n-etmeu. Alle p|u-i plieik, handel' en bbVanal do regleering erns atig z.ondan willilen, beho-orde de malaise in ons land siplaeidig tot het velleden. UITKIJK. zich «r toe beplalein emUclle hoioiimijten, die door de windrichting gesptmaxd bleveü, nat te houden. Door die wimdriohbimg bleef mede een woning in d-e nabijheid, Van J. Seinen, gtespiaard. Voor zoover kon worden magégaan, gin gen Uehalve 'hooi, (geen andere eigendom-. gfcn verloren. Verzekering deikt de- achas d>a. De oorzaak is onbekend. Op het ter rein van den brand waren aanwezig da burgemeester van Zwolferkeirspie-1 en de 100c-burgemeester vain Hasselt. Het onderzoek van de politie haefl uitgewezen, dat oplzet de oorzaak van den brand moet zijn. De bramdstadkber heeft ideale om-sta-ndighed'ein ui-tigtezoicht. Doo-r dein zwaren mist was heit hioioi aan buitenzijde vochtig, hie|tgeen dia felheid v-a-m denbrand bevordert. De Sterke N. O.- wind moest het vuur na,ar dia volgende hooibergen doen «overslaan. Naar de mo tieven voor den brand zoekt men nog. Wiel ware® allle 'hooibergen verzekerd, maar -de meeste zeer laag. De «mistandigi beid, dat het hier gebrtiiksblpoa bettpaft, noodzaakt de landhéuwers tegen dujup- dere prijzen hooi in te kdojpjen. De 'berge® beboeren toe «aan H. Groltei mali, A. van Tijn, G. v. d. Vdde, H. Sohaaptaan, B. Butar, E«. Buter, die ieder twee bergen hadden, J. ten Kkwsfer, A. v. d. V-elde, D. Dennebbom. J. Huiteebos, «1. Steenbergen en G., S. en J. Prins. De inhoud van de bergen was gemiddeld belangrijk meer dan 50.000 pond, zoodat meer dan 1 millioen pond i«n de vlammen is ojige'gaan. Een misdadig automobilist. Eergisteravond «om «acht uur reed een «a-uto opi roiek'elooze wij'ze op den Stations weg te Leiden. Een -agent gaf opdracht te stoplpe® ,do-ch de bfesltuUrder do«oide zijn lichten en ï-eed i«n vfiiege'mde vaart er vaat door. Dcor «o.plzxj te; sjpringen wist de agent zich «opi hielt Laait-ste Ol0lgc®blik, in veiligheid tie brengen. Hiet nummer va® den auto kon «eicht-er worden «genoteerd. Des naahifa om half «en werd die bestuurder te Wioitt- bruggle opgespioord. Het bleek te zijn de 25-j-arige «slager D. P. B. uit Woubrmgfelei tegen wien piroces-verbaal is qpjgeanaakt wvg-ens poging toit z'warei mishandeling. Aanrijding bij, Sterrit. Zondagnamiddag is de heer Ooms, uit Haarlem, die deielnam aan den Sterrit van de K.N.A.C. naai- Den Bosch tuidscben h«- del en Den Bosch onder de gemeente Em- Jlel met zijn -auto togen «en brutfifJeuning gereden, toen hij d-aor een defect aan Weit gagpiedaal werd 'afgeleid. De wagen reed NIEUWS ZEEÏS\ twee pa-sisleerende- wielrijd Vervolgens in het moerad Da inzittende d«e heer ei| lbie«lven ongedeerd, maar eejs, de 20-j-aritgie mej. Eindhoven, kreqg «en S« een diepte hoolfdwonde. 2 ziekenhuis te Den Bos w-aar zij bewusteloos- en toestond wenl opjgenom Een zeer br Het smokkelen aan 10 heeft, zooals bekend ,d| gro-ote vormen fliang-ewojr odz'o Nederlandsch-e don door handen vol werk, n gische heeft hot druk. Opi het oogenb'lik i-s landsch -all» Belgisch Putt- aing. De oorza(ak is een ma,aa' niet te pakken is. geleden blego® het, toen i« auto m.e|t groote vaart in werpen verdween. De I de«ed allies om de auto en te do-en stoplpien. Ma-ar Het vermoeden, da,t vee «j kon dan -o«ok tot heden nii worden aanengoMsn. Del douane werden versplerrinl maar de auto, die gepiantid er door heen, «n de soil auto werden gelost, kefslt ser maatregelen werd-en g< grammen, werd-e®. ovex 'd Eenige dagen hleef d'e zooa-ls nn uitgekomen i! dezer dagen w-e-er. Mei ging .de auto tegen de b wegschoven en met -een auto in de- richting Anfw -dwaneu, Ooli tha®s ketslt rug. Een wild-west-.adhte geen resiultaat op| en de ml niet te «piakken smokjkkela nog warmer <Dntv-angst in reid. Om er waahopiiig -on het eeh|tór wel voor de I dia nu zoodanige planne®, ïbén die voor den beruc eerstda,a-gs toch wel noodl den. Inbral Vrijdagnacht is te Dk plaatsen ingebroken. Dqoil •een deur is men doorgi kantoor van dein! handelaa) aan den Zutphensc-hen wj is geforceerd. Een klein 1 en eenige scharen zijn p is ingebroken in het- ka-ntoi ij-sBelsche ijlzerindustrie en -gevestigd aan de® Zutf'en©! is het -gebleven Ibiji het fo' -brandkasten. In beide kaj b'oel overhoop gehaald. Bedriegel Men meldt uit Leiden: I op last van den officier v gehouden en gevankelijk 3 tracht, de boekhandelaar Leiden een zaak onder dej ■E had. P. wordt verdacht zi( hebben gemaakt aan ontt bedrag van f 12.000 aan et JZij'n vrouw H. P., gebor saam de Zaak stond, is ir mede aangehouden. D'a i> zeer uitgebreid onderzoek' thans is gebleken, dat ve in 1925 met de mialversat welke op geraffineerde w gepleegd. Ad Zaterdagavond omstreel een luxe auto, waarin tw 'aeten waren, op dem Rott, weg ter hoogte van den «ni RotterdamDelft in de. loopende stoot gereden. Dk heer P. V., wonende te onder den invloed van ste b'e® verkeerd. De auto, die wagen op den weg is g<| beschadigd. Een der inzit aan g-elaat en handen ge Goederen Zaterdagmorgen is tusscM 'teren bijl Hem'mien-Dioodewï rentre\n ontspoord. Beide 1 versperd, zloodat het trein\ vertraging ondervond. De werd inplaats van over IBosch-GeldennallBen. geleid. Om 9 uur was een dei weer vrij'- en fcbn het verf deze lijn geleid worden, ri traging. I Ten kantore der directe- Voerrechten en accijnzen t Men gewaarschuwd, dat 1 Vrijdagavond 'n partij) su K-G. frauduleus van Belj- land zou worden, ingevoea öXmlijke leiding van den 1 heer Reijntjes te Tilburg zl tenaren er per auto op u toen de verdachte vracht au aarle Zou passeere®, Qi-et 1 e-mgemoeid omdat men mie T^ufieur, als wel de opdr trefffen. Dies werd de gereden, die in de richting S)ng. Intusschein waren po tteg-auforiteiten te Ooste 'schuwd om een waalkiZaaimi °i' de koekfabriek der firm Uoor wien men meende da- ®tomd was. Men liet de a« er fabriek oprijlden en d ss«n en eerst toen do «be® Mo -aanstalten maakte oim swep men in. Voor de Mt echter te laat, want d mflie vaart tusschenuit. D tr°f men in de fabriek aam Freces-verbaal op«gemaa«kt, g- suiker in beslag werdei Wiclrijklster door vrarht Zaterdagmiddag i-s de e 1 ei1 landbbuweT Tj-eiemk

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1933 | | pagina 2