TEMPERMAN aat 17 - GOES GOES ieuwe Zeeuwsche Courant VREDE OPAARDEDIE VAN GOEDEN WILLE ZIJN S Üi mSmm u®u êamM plfifi f:-W mÊms&m MWMKM. VAN DE «fe :hé courant tennis dat hunne ECEMB£R 1932 den geheelert TEN zullen zijn.. ERS- yKANTOOR N.V. UWBANK N.V. MIOSBANK N.V REENIGING N.V. ■^ll te jtpl ?f$ll ilölMipg 1 T—>- et zoo gelukkig als Sin dwerg John .Wioirreii* ede hënoieimd was, wilds vertelt, van Rotten* terugkeeren. Hij I01 en die Bloos was aan tdlej bewaker .toevfinttauwd* toen hiji olp, het punt liet schip te begevent water en m(et hem. do ine Jïohn een naar hij st-plaatS had gevonden» den bewaker te redden, ■am in zijn doos ellenjiigi eggen, in het algeinieen, Leeftijd bereiken, zijn lar oiud worBfen. Een hun* si' Borowolfzki, een bui* 'heer, die 98, jaar oudl elijke dwerg ElisabetÜ- anger wa,s dan 70 c.M., I 1 EN VERPACHTINGEN lis meib bergplaats, tuatö st. b'raak, De Wilde. rgeboiiiw e.;a. en wojon- - en garage, Jonkers en i winkelhuis, "V erbisjt* cheepdbouwwerf, «nz» ,ands Hoefje", Verbi^hi KOOPINGEN, ENZ. dXD. .Woensdag werd en Koens ton overstaan te Ovez'aaide, in het t een huis an erf te ot 1 Ar ei 40 c.A. Boe* Wiskek'rke te Heinlklens* .V. (50> 38 GOES iste kwaliteit volle melk gemeste sschwaren, Rolpens, kkundige bediening. Ike voldoet er hygiëne. Beleefd aanbevelend- wij groote reclame iet de Feestdagen een en uitsluitend eerste ie soort. 65 en 85 cent 65 en 85 cent 90 cent i 85 cent 95 cent 100 cent 100 en 120 cent ijnen 80 cent per pot- ikozen 90 cent per pot. Zoete Spaansche Boerenjongens of RREERENDE PRIJZEN TNUMMER r-r 71; A 24 Dec. 1932 le Blad RENE JAÓCETS'S! Het Kind van Bethlehem. few» iöp mMm p&spj KMI 5 w'fè *,n Men kan het oog niet openen, het oor niet tot luisteren neigen, of men verneemt thans overal jammerklachten en kreten om hulp. De wereldcrisis heeft ook ons volk vrijwel in al zijn lagen aangegrepen en on- getwijfeld wordt veel ontbering geleden. Wanneer we daarnaast van enkelen ten toongesteld zien weelde en vermaak, dan worden we wel sterk herinnerd aan de waar heid, dat de aarde een dal van tranen is en dat hier van een lustoord geen sprake is. Wel zijn er, die zich, voorzien van stoffe lijke middelen, gedragen als waren ze geluk kig en tevreden met hun lot maar ze zullen niet zeggen, hoe vaak ze te midden van hun wereldsche genietingen, hoe- dikwijls ze in hun slaap gestoord worden door angst en vrees en door het vermoeden, dat zij hun leven niet altijd zoo kunnen voortzetten Hoevelen hunner gevoelen niet een inwen dige onrust, onderhevig aan twijfelingen en vermoedens, omdat ze stuurloos ronddolen op de levenszee, zonder dat ze weten of ze de reis wel zonder schipbreuk zullen vol brengen of wel ooit eenige haven zullen bereiken Die onrust, die onzekerheid zijn niet enkel het lot van het individu meer zij beheer- schen het geheele politieke, het maatschap pelijke, ja, zelfs het huiselijk leven der massa. Wie toch kan nu voor zijn toekomst of voor die zijner kinderen eenige berekening ma ken Wie slaagt erin een vast doel in 't oog te krijgen, waarnaar hij hier op de wereld streven kan Spotten niet de feiten van den dag met allerlei vroeger geldige of althans bruikbare theorieën Kan men zelfs bij de geleerden en wijzen terecht om een antwoord op de vraag, wat de toekomst ons zal brengen Daarom is 't zoo gelukkig, dat er boven al dat menschelijk bestel een God regeert', die niet falen kan, maar met volle zekerheid het lot der menschheid, van ieder individu, van ieder gezin, van iederen Staat en maat schappij richt naar Zijn goedvinden. De hoogste Macht is verschenen en open baarde zich zoo vaak in de geschiedenis der menschheid, dat men haar thans niet meer loochenen lean. Zij verscheen in de Schep ping en in den Zondvloed, in 't brandende braambosch en in den vuurstraal op 't offer altaar, in den gloeienden oven der drie jon gelingen, in den galm der bazuinen rond de muren van Jericho. Zij verscheen als een Duivel aan de oevers aan den Jordaan, als een stervende Mensch op t kruishout, als een vlucht vuurvlammen op de hoofden der Apostelenmaar ze verscheen nooit zoo liefelijk als in den nacht van 't Kerstfeest Neen, zoo vertrouwelijk en bemoedigend heeft God zich nooit aan de menschelijke natuur vertoond, als toen Hij de gedaante van een Kindje aannam. Dit voelt de geheele Menschheid wel en tot in de uiterste schuil hoeken van den wereldzin wordt dan ook vaak een oogenblik uitgerust zelfs van het kwaaddoen. Voor den bezoeker naar het Kind is Zijn verschijning steeds een bron van vreugde en te vervullen, en is een uwer slechter toege rust dan Ik Verlaat deze spelonk, heft uw oogen op en vertrouwt op Mij, uw God. Zóó spreekt het Kind van Bethlehem tot ons. En als wij zijn woord verstaan, dan zal het Christusfeest ons weer nieuwen moed geven en ons doen inzien, dat er geen re- VORST DES VREDES IS HIJ EN HER DER DER VOLKEREN, DIE DE HER DERS NAAR ZIJN KRIBBE RIEP DOOR ENGELENSTEM. WANT ZIJ WAREN VAN GOEDEN WIL EN VERKONDIGDEN OVERAL, WAT GROOTE DINGEN HIJ HAD GEDAAN, DIE MACHTIG IS EN WIENS NAAM HEILIG IS. hij viert 't Christenfeest telken jare met nieuwe geneugten, 't Is immers, of de Kleine hem toespreekt: „Wat bekommert gij u toch om eenige aardsche zorgen, om tegenslag, om armoede en gebrek Zie Mij eens liggen. Ik heb geen bed en geen kleeren, geen dak, geen huis. Ik ben hier geboren, schier aan den weg, als een zwerver. En toch, Ik lach mijn lieve Moeder toe en stel mijn lot in handen van een armen Man. Meer dan hen heb Ik ook niet en toch zal Ik mijn taak ver vullen. Na dertig jaren zal Ik beginnen en in drie jaar zal Ik hersteld hebben wat het geheele menschdom voor zich zelf bedorven heeft. Hebt gij een van allen zulk een taak den is om ons ernstig bezorgd te maken voor de toekomst. Want al moge er dan geen vrede zijn tusschen de Staten en in de maat - schappij en al moge er ook in vele gezinnen angst en vreeze bestaan, voor wat de naaste tijden zullen brengen, het is ten slotte zeker, dat dit alles voorbijgaat, maar dat de woor den van het Kind van Bethlehem niet zullen voorbijgaan. „Gaat, begroet Hem, weest verheugd zongen de Engelen in den Christusnacht eens den herder toe. Wie het deden kregen ook de belofte: „Vrede op aarde aan alle menschen van goeden wil En die belofte zal vervuld worden De Kerstkribbe. Volgens wijd en zijd verbreide zeden pleegt men in den Kersttijd in de kerken en ook in de woonhuizen afbeeldingen van de kribbe te stellen ter herinnering aan de genadenrijke geboorte van den Heiland der wereld. Aan weerskanten van de kribbe, waarin het Goddelijk Kind gelegen is, worden Maria en Jozef geplaatst. Op de groene mosvlakte komen lammetjes te staan alsmede de arme herders, op wie de Engel in zijn schitterend gewaad toetreedt om hun de blijde bood schap der verlossing te verkondigen. Het is inderdaad een schoon gebruik in den familiekring zulk eene kribbe op te stel len, en menig uur van de lange winteravon den wordt daarmee nuttig en aangeuaa doorgebracht. Hier en daar moet iets aan de figuren veranderd of in orde gebracht worden naa - gelang het kerkelijk jaar verder voortgaat heeft men een kleine verandering in de voor stelling aan te brengen, en terwijl de kinde ren zich met deze vrome bezigheid onledig houden, denken de ouderen aan de groote genade, die ons door Christus' menschwor- ding en door Zijne geboorte in een armen stal van Bethlehem ten deel geworden is. Een arme kloosterling, wiens ziel geheel vervuld was van de „weldaad van Christus" die ons in het Kerstmysterie geopenbaard is, heeft dit vroom gebruik ingevoerd. De H. Franciscus, die door de Kerk de Serafijnsche genoemd wordt, heeft in de kerk van Listrum Erecci de eerste kribbe opgesteld Midden in het bosch bouwde hij een stal, en plaatste de met hooi gevulde kribbe, waar op een beeld van het Kindje Jezus lag, daar in hierbij voegde hij beelden van de Ou ders, Engelen met vergulde vleugels en aan biddende herders. Alles werd verlicht, en naast de kribbe werd een altaar opgericht, waarop ip tegen woordigheid van het volk en al zijne orde broeders de H. Mis van het Kerstfeest werd opgedragen na het Evangelie hield Fran ciscus eene indrukwekkende predikatie ter eere van het Kindje van Bethlehem. Dat was de eerste aanschouwelijke voor stelling van de kribbe, zooals deze aan een van liefde tot God brandend hart ontsprong. Sindsdien heeft ze op dezelfde wijze haar intocht gedaan in stad en land, door vrome Christenen blijde begroet. De kribbe blijft veelal staan tot Maria Lichtmis, en bij ieder nieuw feest vindt er een verandering van tooneel plaats. Op het feest der H.H. Drie Koningen verschijnt boven den stal de ster der Wijzen en onder de groep der figuren ziet men nu ook de beelden van de Drie Koningen, die hun geschenken aanbieden. De beschouwing van deze kerstkribben oefent op het volk, vooral echter op de kin deren een verheffenden en het christelijk gemoed stichtenden invloed uit en het is een verblijdend feit, dat ook de christelijke kunst in den tegenwoordigen tijd er het hare toe bijdraagt om die kribben zoo waardig mogelijk op te sieren. De wezenlijk ontwikkelden kunnen aan deze vrome uitingen geen aanstoot nemen, en zullen het zeer gepast vinden, als het Christenvolk in zijn kerstvreugde een krib betje bouwt, en zich daaraan sticht. De ondervinding leert toch, dat vooral I Ws3K8§r6J

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1932 | | pagina 5