TEMPERMAN
aat 17 - GOES
GOES
ieuwe Zeeuwsche
Courant
VREDE OPAARDEDIE VAN GOEDEN WILLE ZIJN
S
Üi
mSmm
u®u
êamM
plfifi
f:-W
mÊms&m
MWMKM.
VAN DE
«fe
:hé courant
tennis dat hunne
ECEMB£R 1932
den geheelert
TEN zullen zijn..
ERS-
yKANTOOR N.V.
UWBANK N.V.
MIOSBANK N.V
REENIGING N.V.
■^ll
te
jtpl
?f$ll
ilölMipg
1
T—>-
et zoo gelukkig als Sin
dwerg John .Wioirreii*
ede hënoieimd was, wilds
vertelt, van Rotten*
terugkeeren. Hij I01
en die Bloos was aan tdlej
bewaker .toevfinttauwd*
toen hiji olp, het punt
liet schip te begevent
water en m(et hem. do
ine Jïohn een naar hij
st-plaatS had gevonden»
den bewaker te redden,
■am in zijn doos ellenjiigi
eggen, in het algeinieen,
Leeftijd bereiken, zijn lar
oiud worBfen. Een hun*
si' Borowolfzki, een bui*
'heer, die 98, jaar oudl
elijke dwerg ElisabetÜ-
anger wa,s dan 70 c.M.,
I
1
EN VERPACHTINGEN
lis meib bergplaats, tuatö
st.
b'raak, De Wilde.
rgeboiiiw e.;a. en wojon-
- en garage, Jonkers en
i
winkelhuis, "V erbisjt*
cheepdbouwwerf, «nz»
,ands Hoefje", Verbi^hi
KOOPINGEN, ENZ.
dXD. .Woensdag werd
en Koens ton overstaan
te Ovez'aaide, in het
t een huis an erf te
ot 1 Ar ei 40 c.A. Boe*
Wiskek'rke te Heinlklens*
.V.
(50>
38 GOES
iste kwaliteit
volle melk gemeste
sschwaren, Rolpens,
kkundige bediening.
Ike voldoet
er hygiëne.
Beleefd aanbevelend-
wij groote reclame
iet de Feestdagen een
en uitsluitend eerste
ie soort.
65 en 85 cent
65 en 85 cent
90 cent
i 85 cent
95 cent
100 cent
100 en 120 cent
ijnen 80 cent per pot-
ikozen 90 cent per pot.
Zoete Spaansche
Boerenjongens of
RREERENDE PRIJZEN
TNUMMER
r-r 71; A
24 Dec. 1932 le Blad
RENE JAÓCETS'S!
Het Kind van Bethlehem.
few»
iöp
mMm
p&spj
KMI
5 w'fè
*,n
Men kan het oog niet openen, het oor
niet tot luisteren neigen, of men verneemt
thans overal jammerklachten en kreten om
hulp. De wereldcrisis heeft ook ons volk
vrijwel in al zijn lagen aangegrepen en on-
getwijfeld wordt veel ontbering geleden.
Wanneer we daarnaast van enkelen ten
toongesteld zien weelde en vermaak, dan
worden we wel sterk herinnerd aan de waar
heid, dat de aarde een dal van tranen is en
dat hier van een lustoord geen sprake is.
Wel zijn er, die zich, voorzien van stoffe
lijke middelen, gedragen als waren ze geluk
kig en tevreden met hun lot maar ze zullen
niet zeggen, hoe vaak ze te midden van hun
wereldsche genietingen, hoe- dikwijls ze in
hun slaap gestoord worden door angst en
vrees en door het vermoeden, dat zij hun
leven niet altijd zoo kunnen voortzetten
Hoevelen hunner gevoelen niet een inwen
dige onrust, onderhevig aan twijfelingen en
vermoedens, omdat ze stuurloos ronddolen
op de levenszee, zonder dat ze weten of ze
de reis wel zonder schipbreuk zullen vol
brengen of wel ooit eenige haven zullen
bereiken
Die onrust, die onzekerheid zijn niet enkel
het lot van het individu meer zij beheer-
schen het geheele politieke, het maatschap
pelijke, ja, zelfs het huiselijk leven der massa.
Wie toch kan nu voor zijn toekomst of voor
die zijner kinderen eenige berekening ma
ken Wie slaagt erin een vast doel in 't oog
te krijgen, waarnaar hij hier op de wereld
streven kan Spotten niet de feiten van den
dag met allerlei vroeger geldige of althans
bruikbare theorieën Kan men zelfs bij de
geleerden en wijzen terecht om een antwoord
op de vraag, wat de toekomst ons zal
brengen
Daarom is 't zoo gelukkig, dat er boven
al dat menschelijk bestel een God regeert',
die niet falen kan, maar met volle zekerheid
het lot der menschheid, van ieder individu,
van ieder gezin, van iederen Staat en maat
schappij richt naar Zijn goedvinden.
De hoogste Macht is verschenen en open
baarde zich zoo vaak in de geschiedenis der
menschheid, dat men haar thans niet meer
loochenen lean. Zij verscheen in de Schep
ping en in den Zondvloed, in 't brandende
braambosch en in den vuurstraal op 't offer
altaar, in den gloeienden oven der drie jon
gelingen, in den galm der bazuinen rond de
muren van Jericho. Zij verscheen als een
Duivel aan de oevers aan den Jordaan, als
een stervende Mensch op t kruishout, als
een vlucht vuurvlammen op de hoofden der
Apostelenmaar ze verscheen nooit zoo
liefelijk als in den nacht van 't Kerstfeest
Neen, zoo vertrouwelijk en bemoedigend
heeft God zich nooit aan de menschelijke
natuur vertoond, als toen Hij de gedaante
van een Kindje aannam. Dit voelt de geheele
Menschheid wel en tot in de uiterste schuil
hoeken van den wereldzin wordt dan ook
vaak een oogenblik uitgerust zelfs van het
kwaaddoen.
Voor den bezoeker naar het Kind is Zijn
verschijning steeds een bron van vreugde en
te vervullen, en is een uwer slechter toege
rust dan Ik Verlaat deze spelonk, heft uw
oogen op en vertrouwt op Mij, uw God.
Zóó spreekt het Kind van Bethlehem tot
ons. En als wij zijn woord verstaan, dan zal
het Christusfeest ons weer nieuwen moed
geven en ons doen inzien, dat er geen re-
VORST DES VREDES IS HIJ EN HER
DER DER VOLKEREN, DIE DE HER
DERS NAAR ZIJN KRIBBE RIEP
DOOR ENGELENSTEM. WANT ZIJ
WAREN VAN GOEDEN WIL EN
VERKONDIGDEN OVERAL, WAT
GROOTE DINGEN HIJ HAD GEDAAN,
DIE MACHTIG IS EN WIENS NAAM
HEILIG IS.
hij viert 't Christenfeest telken jare met
nieuwe geneugten, 't Is immers, of de Kleine
hem toespreekt: „Wat bekommert gij u toch
om eenige aardsche zorgen, om tegenslag,
om armoede en gebrek Zie Mij eens liggen.
Ik heb geen bed en geen kleeren, geen dak,
geen huis. Ik ben hier geboren, schier aan
den weg, als een zwerver. En toch, Ik lach
mijn lieve Moeder toe en stel mijn lot in
handen van een armen Man. Meer dan hen
heb Ik ook niet en toch zal Ik mijn taak ver
vullen. Na dertig jaren zal Ik beginnen en
in drie jaar zal Ik hersteld hebben wat het
geheele menschdom voor zich zelf bedorven
heeft. Hebt gij een van allen zulk een taak
den is om ons ernstig bezorgd te maken voor
de toekomst. Want al moge er dan geen
vrede zijn tusschen de Staten en in de maat -
schappij en al moge er ook in vele gezinnen
angst en vreeze bestaan, voor wat de naaste
tijden zullen brengen, het is ten slotte zeker,
dat dit alles voorbijgaat, maar dat de woor
den van het Kind van Bethlehem niet zullen
voorbijgaan.
„Gaat, begroet Hem, weest verheugd
zongen de Engelen in den Christusnacht
eens den herder toe. Wie het deden kregen
ook de belofte: „Vrede op aarde aan alle
menschen van goeden wil
En die belofte zal vervuld worden
De Kerstkribbe.
Volgens wijd en zijd verbreide zeden
pleegt men in den Kersttijd in de kerken
en ook in de woonhuizen afbeeldingen van
de kribbe te stellen ter herinnering aan de
genadenrijke geboorte van den Heiland der
wereld.
Aan weerskanten van de kribbe, waarin
het Goddelijk Kind gelegen is, worden Maria
en Jozef geplaatst. Op de groene mosvlakte
komen lammetjes te staan alsmede de arme
herders, op wie de Engel in zijn schitterend
gewaad toetreedt om hun de blijde bood
schap der verlossing te verkondigen.
Het is inderdaad een schoon gebruik in
den familiekring zulk eene kribbe op te stel
len, en menig uur van de lange winteravon
den wordt daarmee nuttig en aangeuaa
doorgebracht.
Hier en daar moet iets aan de figuren
veranderd of in orde gebracht worden naa -
gelang het kerkelijk jaar verder voortgaat
heeft men een kleine verandering in de voor
stelling aan te brengen, en terwijl de kinde
ren zich met deze vrome bezigheid onledig
houden, denken de ouderen aan de groote
genade, die ons door Christus' menschwor-
ding en door Zijne geboorte in een armen
stal van Bethlehem ten deel geworden is.
Een arme kloosterling, wiens ziel geheel
vervuld was van de „weldaad van Christus"
die ons in het Kerstmysterie geopenbaard is,
heeft dit vroom gebruik ingevoerd.
De H. Franciscus, die door de Kerk de
Serafijnsche genoemd wordt, heeft in de kerk
van Listrum Erecci de eerste kribbe opgesteld
Midden in het bosch bouwde hij een stal,
en plaatste de met hooi gevulde kribbe, waar
op een beeld van het Kindje Jezus lag, daar
in hierbij voegde hij beelden van de Ou
ders, Engelen met vergulde vleugels en aan
biddende herders.
Alles werd verlicht, en naast de kribbe
werd een altaar opgericht, waarop ip tegen
woordigheid van het volk en al zijne orde
broeders de H. Mis van het Kerstfeest werd
opgedragen na het Evangelie hield Fran
ciscus eene indrukwekkende predikatie ter
eere van het Kindje van Bethlehem.
Dat was de eerste aanschouwelijke voor
stelling van de kribbe, zooals deze aan een
van liefde tot God brandend hart ontsprong.
Sindsdien heeft ze op dezelfde wijze haar
intocht gedaan in stad en land, door vrome
Christenen blijde begroet.
De kribbe blijft veelal staan tot Maria
Lichtmis, en bij ieder nieuw feest vindt er
een verandering van tooneel plaats.
Op het feest der H.H. Drie Koningen
verschijnt boven den stal de ster der Wijzen
en onder de groep der figuren ziet men nu
ook de beelden van de Drie Koningen, die
hun geschenken aanbieden.
De beschouwing van deze kerstkribben
oefent op het volk, vooral echter op de kin
deren een verheffenden en het christelijk
gemoed stichtenden invloed uit en het is
een verblijdend feit, dat ook de christelijke
kunst in den tegenwoordigen tijd er het hare
toe bijdraagt om die kribben zoo waardig
mogelijk op te sieren.
De wezenlijk ontwikkelden kunnen aan
deze vrome uitingen geen aanstoot nemen,
en zullen het zeer gepast vinden, als het
Christenvolk in zijn kerstvreugde een krib
betje bouwt, en zich daaraan sticht.
De ondervinding leert toch, dat vooral
I Ws3K8§r6J