r S „Peter Pan" ELLE'S RLAGINC MM iS, WIENER Co, Te Goes bij Fa. GEBR. MULDER CEEFT DEN TQ0N AAN LAAG IN PRIJS 0" I O GLIMLACH Totale Uitverkoop 10,65 aanbieding horloges k T. FABERIJ DE JONGE Visch-Wederverkoopers Naar Rotterdam Woensdag extra goedkoope1 VAN NELLE'S GEBROKEN THEE AFTERNOON-TEA VAN 40 NAAR GOLDEN CUP-TEA VAN 38 NAAR MERK PANTER VAN 35 NAAR MERK GIRAFFE VAN 32 NAAR 30 MERK PRISMA VAN 30 NAAR MERK KUBUS VAN 28 NAAR MERK DISCUS VAN 25 NAAR GOEDE EN GOED KOOPE SOORTEN N.V. Weegbrug West-Kraaijert Prijs per persoon f3,25 rOURANT «9*. Vi POND NIEUWE COURANT ZATERDAG 16 APRIL 1932 KOLONIËN Advertentièn SPEELGOEDEREN Firma Wed. B. Faberij de Jonge t MIDDELBURG Wfo niet adverteert, beeft geen recht op succes. I IN KWALITEIT U verplicht zich tot niets N.V. IJMUIDER VISGHHANDEL H. GLASTRA Co. met luxe Touringcar :L....30d. 3EN..35 OD .40 i, te TuJ>bergen. uur fietste dia wonende bon. ia die1 buurte Fdaar ee-nige ia-. I andere richting) rige jmlam, even- iBajj het pass^erea l.t zijn liukerlaannl 1 mieis-je, nae(t( het liets wiel ea lamga kwam te liggen, lbo© ea niidhiaaidjel'-1 1 ©en scbetrtpj ziaik-i ken in den bals verweerde zich stpigte taar ae® dat ziji niet kou [haar in heit Kla-i |H«t meisje wist l'tei ontrukken m 1. Die worstpüngj jezjet. fietser nfaa. Dia |ersoon reeds zien vludht genotmje®, J 1 K.M. van hflJar In zoo- góed en zon [ar- huis nog; bemei-i bloedverlies, daaj; ■halsslagader waren Ijk leek hlnar toe. Iter triad een veir. pd in. i Tubblergen werd Jellijk op de hoogte Inige poditiebeamlb-i heit imtisdiSjif een pi zeeuwsche sche uitbarstingen in fa. lkaan Las Zanzos ia s weer gaan Werken en lava uit. Door lorp Ghicoana ver-ont-' oorts een uitbarsting -Yegua-s waurg-eno- graverijl te Zaandam. !ylvia door B. en W» pinning w,as verleend graven naar de ge- op de oude begraaf- g van een cautie, heefto niets meer van der nen, zoodat aamgemo- benoodigde kapitaal r twee Duibsohers ge- ?ie een ingenieur, die >ezig zijn gew'eest, ten- ,n den verborgen schat emeentehuize een borg- jestort en ibnnen enkele rerkzaamheden aanva®- lain weer in spanning: frivaexde ook helj i|missaris uit AL liet kama|aj! ppjg)et-i naar de vterbËjJfii wiordt voortigteiziat. lingen vlalni pjersotaeto lit in 'een begaaldn in de Ver. Staten. jhoiuw vhn Ohio ia. Intjgjoflfing-J venmoa-i uitstrooimtend gias, dertigtal Jjer- leent ander de guii fschijnlijjk ofing-eika, g brak brand uit Lerk bamioellijikte. I personen wanen ia ent van dei ramp, list, dut zee jjjerscnlen l intigtal gietwond. Br, bedelvenen le kun- l-uin twee (meter lijopgj I ontjgljofiing was zoo lokken tweehonderd njnde rivier werden 'mg in Zuid-Slavië. Zuid-slavië neeanit Lgen alan. Behalve lans ook de Donlalu ■etreiden, Eoodiat hat de laagvlaktpn in overstroam|t. Hpit dat telrijjke doijgen ontruim|d. Omtrent *t is im'en in Weit on- .-gebied 'ihebbfen nogi woningfehi (phoetie® s Wet pantal dakloia- inie gebied alleen gt. De WfeterstfancE ethhlve pijeter hoogtar iheahtauigenis Inert gs- iie)etl Zuidslgvië regent terwijl er eveneens gévallen. tTienduizen- tsachtigen btalast, aan t 1 I ANDBOUWJEN.vEETËEL11 Ken zelden vaorkomende vtaickte. Het Nederl. correspondcntieibureau m Den Haag .^fttieden openbaard© zich! iin J h de gemeente Bodegraven, de Bijnsti rtmavleei die, gelukkig f» Heef tot drie boerderij®®. Hjet P1 ipr ziekte was snel en doodelijk'. Te^°rrksseruminriefiting, het wetensöhap- rr. Hstituut van den veeartsenijknn- 5? dienst, stelde onmiddellijk een on- in en het gelukte da ziekte te oSiennen. Bet bleek te zi> een gelden voorkomende infectieziekte, 'genaamd de mekte van Aujesky, Voor zoover bekend voorkomende vooral ln Brazilië. De ziekte valt met onder de bepalingen der Veewet; evenwel tracht de inspecteur van den veeartsenij-kumdigem dienst uit- breidmg vai1 1 ziekte te Voorkomen. ALLERLEI De ramp) van de „Titanic". Hét was gister twintig jaar geleden, da-fc in den nacht van 14 op 15 April het toentertijd grootsdhe schip ter Wereld, de Titanic", dat op! zijn eerste reis van Southhampton naar NeWi-YorB w]as in den Atlantische® Oceaan op 42 graden Noorderbreedte en 50 graden "Wfestarleng- ie, ter hoogte van de NéW-Faumdlamdsoh-e banken op een ijsberg stootte en Verging. Deze ramp', Waarbdji in enkele luren tijds ongeveer 1600 mensehen om heit lieven kwamen, is wel een der 1 meest tragisch© van alle schipbreuken, welke ooit zijn voorgevallen. Het rauzesdhlp, de „TL tanio", behoorde aan de "White Star Line en zeoals de naam reeds aanduidde, iwas (het een reus onder de toenmalige Weneld- schepem. Heit schip, met een inhioiuid van 46382 torn, had de volgende afmetingen: de lengte was 882 voet, de breedte 92 voet, de hoogte genomen vlan den bodem der kielt ot de kapiteimkajiuit 105 voet en tot den top der schoorsteenpijpen ni-eit minder dan 175 voet. Het schipi had 11 stalen dekken boven elkaar -en eepi officiietr vertelde ,d-at hijl nu vier dagen aan boorid te zijn geweest, den weg nog niet kende. Dit is niet te verwonderen, als m«n weet, dat men voor de bezidhtiigiag van de ge heel© boot een afstand van ruim negen K.M. mioest afleggen. Ook de inrichting van de „Titanic" was vlan een buiten gewone luxe De machhines hadden een capaciteit van 46.000 P.K. en v'oor het op wekken van stroom beschikte men over 159 ovens en 29 stoomketels. Hét is dui delijk, dat de bouw vau een dergelijk zeekasteel verschillende jaren in beslag namde kiel werd gelegd in December 1908 en in den zomer van 1911) liep het schip van stapel. Maar dit meesterwerk heeft dan ook! de kapitale som van f 24.000.000 gekost. De gelheele bouw van het schip was van dien aard, dat men zich niet kon voorstellen, dat ztoo'n gev'aarte zou vergaan. Bij- de eerste reis v'an. do Titanic waren er ongeveer 2500. mensdhén aan boord; het schip kon er in totaal 5000 herbergen. Onder de passagiers bei- vonden zich de meest vooraanstaande per soonlijkheden, zoo-als kol', en Lady Astor, die juist van een Egyptische reis waren teruggekeerd; Benjamin Guggenheim, mil- lionair en lid van de ebkende Nelwt Yorksche bankiersfirmaMajoor Archi bald W-. Biuitt, die terugkeerde van een bezoek aan den Paus, Wien hiji een bood schap van President Tait had overge bracht, de bekende theater-directeiur Har ris; de heer Ismay, president der Wjhite Star Line; de bekende journalist-en vx-e- despiopagandist .TV). T. Staed en jhr. G.- -EeudhHn, directeur der HollandAme-ri- kal'ijn. Het schip stond onder commando van kapitein dl. E- Smith, oud-gezagvoer der van de „Olympic", het zusterschip van de „Titanic" Reeds bij! de afvla-art te Southampton opi Woensdag 10 April 1912 deed zich een incident voor, Waardoor' he-t schip aan een groot gevaar Werd! blootge steld. Do.or de geweldige zuiginig, Welk-'e het schip veroorzaakte, Waren ZeVen ka bels waarmede de New-York aan de ikade lag gemeerd, afgeknapt, Waardoor de Newl York in de richting van de Titanic werd gezogen. Met de grootste inspan ning en nauwgezetheid gelukte het eeh botsing tussChen de beide schepen te voor komen. De Titanic vertrok ónder het uitbundig gejuich van een ov'ergroote me nigte en niemand, die het trotsohe ge vaarte zag wegglijden dacht -aan de mo gelijkheid van een ramp welke de Titanic zou kunnen treffen. Groot Was dan ook da ontsteltenis, niet alleen in 'Engeland, doCh over de geheele wereld, toen eenige dagen later een telegram meldde, dat (die Titanic op een ijsberg Was gestooten en vergaan. De ramp speelde zich in en kele uren tijids af. Op Zondagavond den 14en April tegen half twaalf meldde de uitkijk, dat er ijsbergen in het zicht Wa ren. Het was echter niet tijdig genoeg cm een aanvaring te kunnen voorkomen. De passagiers voelden eenige liohte schok ken, waarna de machines stapten. Hoewel men aanvankelijk da-Cht, dat het ongeluk' niet veel te beteebenen had, klonk toch reeds na eenige oogenblikk-'en het beviel: „Alle passagiers met reddingsgordel aan dek." De passagiers voldeden Zeer kalm aan de hun gegeven bevél-en ep het was duidelijk, dat de omvang vlan d'en ramp niet to-t hen doordrong. Olok aan het be vel, dat de v'rouiwen en kindenem het eerst in de reddingsbooten moestem plaats nemen, werd over het algemeen zleer kalm voldaan. Nadat de passgiers in de red dingsbooten hadden plaats genomen, gaf de kapitein zijn bemanning verlof hum post te verlaten. „Giji hebt uw' pliohttj ge daan", zoo zeide hij, „meer kan niet iwor- den gedaan. Het is tijd, dat ieder nan ziClih zelf denkt, ik ontsla w van uW plicht." Kapitein Smith ,en de eerste marconist Philips weigerden hun post te verlaten en gingen met het schip- tén gron de. Ook de kapel' van de Titanic bleef tot !het laatste oogenblik aan boord. Met een buitengewone zelfbeh-eersehing hield de- ka pelmeester zijn corps bijeen en liet hle® de bekende psalm der Anglicaanseh-e) ker-k spelen: „Nearer my God to Thee" (Na- der mijn God bij Uj. 's Nachts! om 2 uur 20 minuten zonk' het trotsche zeekasteel' in de golven. Bet is de fout van den kapi tein geweest, dat hij, hoöwel de nabijheid' van de ijsbergen wetend, vieel' te snel' lileifc varen. Ook waren er veel te kort red dingsbooten. NMdlottig' vliegongeluk bljf Socrabaja. Een Dornier-miarime-vliegboot, diet vocW een nachtelijke loéllening uit hét nnlatrine© vlieg-katnjp Morolkrejmlhang|an wlap ojpgestei gen, is bij; oen landingp-oefjeinilnig Verkeerd 'gedaiald en Imjet den Heus schuin in z|e)a| terechtglekplmten. Hét toestel vloog, in brand. Ea,twuilleiecriende sloejpjem 'snelden aanstonds ter lasisisitentiq, doch sla|a|gdei1 er slechts in, den der inzittenden (deliii imlaj-ooer-konstafael C. iWi .Christiani) ojp te (pikken. Die onlgielukkigt® was jnfeit zleeir ernstige brandwonden overdekt, zbodait z'n Overladen ieder oagjsnblik ikan Worden Ven'-i wacht. Geen 'der andere leden vhm 'dé bemlanning is teruggevonden. Hjeifc vlidgj-i tuig! was inmiddels geszonken. D© belmjanning bestond uit de volgend^ (pjersioinunbestuurder den sekgteant-vlieg" tuigfmhker V. J. Leder (internaitioulaftl en - |mBrm©-vlieg!bre,vet), den genoepwlen mcj.J 'komstabel Christiani, den sergelant-vlieg!-' •tuigfmhker L. 'J-etten en den Inlandschejnl korporaal Plamgjadahiiml. Christiani is gisteren wverledem. Heden overleed tot onze diepe droefheid onze zeer ge liefde Man en Vader DANIËL BAKKER, in den ouderdom van bijna 56 jaren. WED. A. BAKKER- DE GRAAG. G. J. BAKKER K. BAKKER Gons, 14 April 1932. Allen, die iets te vorderen hebben van-, verschuldigd zijn aan-, of titels of papieren on der hunne berusting hebben, behoorende tot de onder het voorrecht van boedelbeschrij ving aanvaarde nalatenschap van den heer MARCUS DE REGT Nzn., gewoond hebbende te Borsselen, en te Goes over leden 31 Maart 1932, worden verzocht daarvan opgave, be taling of afgifte te doen ten kantore van Notaris E.C. VAN DISSEL te Goes, vóór of op 22 April 1932. 29060-20 Wie „GLIM"gebruikt Herkent men t'allentijd, Aan den Vol TEVREDENHEID! van onze Afdeeling Porselein, Kristal en Luxe Artikelen aan spotprijzen. ZIE ETALAGE. GOES 24 LANBE KERKSTRAAT 24 100 c.M. breed per Meter. Kleurecht. Waachecht. f ZIE ETALAGE! PLEGING'S verf in bussen is de oud ste en beste bussenverf in Neder land. Men behoeft slechts éénmaal PLEGING'S verf gebruikt te hebben en men komt er steeds weer op terug. PLEGING'S verf voorkomt roest. PLEGING'S verf bezit de grootste dekkracht. PLEGING'S verf behoudt jarenlang zijn GLANS. PLEGING'S JAPANLAKKEN ZIJN DE BESTE, in de prijs klasse vanaf f 1,30 per K.G. Vraagt Prijscourant en Kleurenboekje. TELEFOON No. 415. SrhÏ5ï"M« der «rooi- fand JhS m"0a?i|nen in "eder- O N G E K E N D" L A G E^PR jjze£ de fijnste Dames-en Heeren. POLS- EN ZAKHORLOGES - te verkoopen. ALLES EERSTE KWALITEIT MET GARANTIE Zie etalage! Zl. OPGERICHT 1883 - GOES - L. KERKSTR. 30 ■v- - CENTS PER ONSPAKJE WIJ TROFFEN MET UWEN WINKELIER EEN REGELING WAARDOOR HIJ U OE THANS IN VOORRAAD ZIJNDE THEETOTBOVENSTAANDE PRIJZEN ZAL VERKOOPEN mS -7,r~ De Balans en Winst, en Verliesrekening ligt voor de leden op gewone werk dagen van 9 tot 4 unr ter inzage van 15 tot 29 April a.s., ten huize van P. VAN DEN DEIES. Tevens wordt bekend gemaakt, dat de algemeene vergadering ge houden wordt op 30 April 1932, des nam. 2 uur, in Café J.Vermeule. Opgave serie en nummer van het aandeel wordt verzocht. P. DE PUTTEE, Voorzitter. Vergelijk eens wat U kunt bezuinigen door ons gratis weekbericht te vragen 11 ffijksvischhal,! Jmeiden, Tel.241-275. Postb.99 Vertrek van Goes voormiddags 7 uur Vertrek van Rotterdam namiddags 7 uur Goede plaatsen zijn verzekerd. Kaarten verkrijgbaar bij den ondernemer J. VAN FRAASSEN, Nieuwstraat 48, Goes, Telefoon 190.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1932 | | pagina 3