r
S „Peter Pan"
ELLE'S
RLAGINC
MM
iS, WIENER Co,
Te Goes bij Fa. GEBR. MULDER
CEEFT DEN TQ0N AAN
LAAG IN PRIJS
0"
I
O
GLIMLACH
Totale Uitverkoop
10,65
aanbieding horloges k
T. FABERIJ DE JONGE
Visch-Wederverkoopers
Naar Rotterdam
Woensdag
extra goedkoope1
VAN NELLE'S GEBROKEN THEE
AFTERNOON-TEA VAN 40 NAAR
GOLDEN CUP-TEA VAN 38 NAAR
MERK PANTER VAN 35 NAAR
MERK GIRAFFE VAN 32 NAAR 30
MERK PRISMA VAN 30 NAAR
MERK KUBUS VAN 28 NAAR
MERK DISCUS VAN 25 NAAR
GOEDE EN GOED
KOOPE SOORTEN
N.V. Weegbrug
West-Kraaijert
Prijs per persoon f3,25
rOURANT
«9*.
Vi POND
NIEUWE
COURANT
ZATERDAG 16 APRIL 1932
KOLONIËN
Advertentièn
SPEELGOEDEREN
Firma Wed. B.
Faberij de Jonge
t MIDDELBURG
Wfo niet adverteert, beeft geen recht op succes.
I
IN KWALITEIT
U verplicht zich tot niets
N.V. IJMUIDER VISGHHANDEL
H. GLASTRA Co.
met luxe Touringcar
:L....30d.
3EN..35
OD .40
i, te TuJ>bergen.
uur fietste dia
wonende bon.
ia die1 buurte
Fdaar ee-nige ia-.
I andere richting)
rige jmlam, even-
iBajj het pass^erea
l.t zijn liukerlaannl
1 mieis-je, nae(t( het
liets wiel ea lamga
kwam te liggen,
lbo© ea niidhiaaidjel'-1
1 ©en scbetrtpj ziaik-i
ken in den bals
verweerde zich
stpigte taar ae®
dat ziji niet kou
[haar in heit Kla-i
|H«t meisje wist
l'tei ontrukken m
1. Die worstpüngj
jezjet.
fietser nfaa. Dia
|ersoon reeds zien
vludht genotmje®,
J 1 K.M. van hflJar
In zoo- góed en zon
[ar- huis nog; bemei-i
bloedverlies, daaj;
■halsslagader waren
Ijk leek hlnar toe.
Iter triad een veir.
pd in. i
Tubblergen werd
Jellijk op de hoogte
Inige poditiebeamlb-i
heit imtisdiSjif een
pi
zeeuwsche
sche uitbarstingen in
fa.
lkaan Las Zanzos ia
s weer gaan Werken
en lava uit. Door
lorp Ghicoana ver-ont-'
oorts een uitbarsting
-Yegua-s waurg-eno-
graverijl te Zaandam.
!ylvia door B. en W»
pinning w,as verleend
graven naar de ge-
op de oude begraaf-
g van een cautie, heefto
niets meer van der
nen, zoodat aamgemo-
benoodigde kapitaal
r twee Duibsohers ge-
?ie een ingenieur, die
>ezig zijn gew'eest, ten-
,n den verborgen schat
emeentehuize een borg-
jestort en ibnnen enkele
rerkzaamheden aanva®-
lain weer in spanning:
frivaexde ook helj
i|missaris uit AL
liet kama|aj! ppjg)et-i
naar de vterbËjJfii
wiordt voortigteiziat.
lingen vlalni pjersotaeto
lit in 'een begaaldn
in de Ver. Staten.
jhoiuw vhn Ohio ia.
Intjgjoflfing-J venmoa-i
uitstrooimtend gias,
dertigtal Jjer-
leent ander de guii
fschijnlijjk ofing-eika,
g brak brand uit
Lerk bamioellijikte.
I personen wanen ia
ent van dei ramp,
list, dut zee jjjerscnlen
l intigtal gietwond. Br,
bedelvenen le kun-
l-uin twee (meter lijopgj
I ontjgljofiing was zoo
lokken tweehonderd
njnde rivier werden
'mg in Zuid-Slavië.
Zuid-slavië neeanit
Lgen alan. Behalve
lans ook de Donlalu
■etreiden, Eoodiat hat
de laagvlaktpn in
overstroam|t. Hpit
dat telrijjke doijgen
ontruim|d. Omtrent
*t is im'en in Weit on-
.-gebied 'ihebbfen nogi
woningfehi (phoetie®
s Wet pantal dakloia-
inie gebied alleen
gt. De WfeterstfancE
ethhlve pijeter hoogtar
iheahtauigenis Inert gs-
iie)etl Zuidslgvië regent
terwijl er eveneens
gévallen. tTienduizen-
tsachtigen btalast, aan
t
1
I ANDBOUWJEN.vEETËEL11
Ken zelden vaorkomende vtaickte.
Het Nederl. correspondcntieibureau m
Den Haag .^fttieden openbaard© zich! iin
J h de gemeente Bodegraven,
de Bijnsti rtmavleei die, gelukkig
f» Heef tot drie boerderij®®. Hjet
P1 ipr ziekte was snel en doodelijk'.
Te^°rrksseruminriefiting, het wetensöhap-
rr. Hstituut van den veeartsenijknn-
5? dienst, stelde onmiddellijk een on-
in en het gelukte da ziekte te
oSiennen. Bet bleek te zi> een gelden
voorkomende infectieziekte, 'genaamd de
mekte van Aujesky, Voor zoover bekend
voorkomende vooral ln Brazilië.
De ziekte valt met onder de bepalingen
der Veewet; evenwel tracht de inspecteur
van den veeartsenij-kumdigem dienst uit-
breidmg vai1 1
ziekte te Voorkomen.
ALLERLEI
De ramp) van de „Titanic".
Hét was gister twintig jaar geleden, da-fc
in den nacht van 14 op 15 April het
toentertijd grootsdhe schip ter Wereld, de
Titanic", dat op! zijn eerste reis van
Southhampton naar NeWi-YorB w]as in
den Atlantische® Oceaan op 42 graden
Noorderbreedte en 50 graden "Wfestarleng-
ie, ter hoogte van de NéW-Faumdlamdsoh-e
banken op een ijsberg stootte en Verging.
Deze ramp', Waarbdji in enkele luren tijds
ongeveer 1600 mensehen om heit lieven
kwamen, is wel een der 1 meest tragisch©
van alle schipbreuken, welke ooit zijn
voorgevallen. Het rauzesdhlp, de „TL
tanio", behoorde aan de "White Star Line
en zeoals de naam reeds aanduidde, iwas
(het een reus onder de toenmalige Weneld-
schepem. Heit schip, met een inhioiuid van
46382 torn, had de volgende afmetingen:
de lengte was 882 voet, de breedte 92
voet, de hoogte genomen vlan den bodem
der kielt ot de kapiteimkajiuit 105 voet en
tot den top der schoorsteenpijpen ni-eit
minder dan 175 voet. Het schipi had 11
stalen dekken boven elkaar -en eepi officiietr
vertelde ,d-at hijl nu vier dagen aan boorid
te zijn geweest, den weg nog niet kende.
Dit is niet te verwonderen, als m«n weet,
dat men voor de bezidhtiigiag van de ge
heel© boot een afstand van ruim negen
K.M. mioest afleggen. Ook de inrichting
van de „Titanic" was vlan een buiten
gewone luxe De machhines hadden een
capaciteit van 46.000 P.K. en v'oor het op
wekken van stroom beschikte men over
159 ovens en 29 stoomketels. Hét is dui
delijk, dat de bouw vau een dergelijk
zeekasteel verschillende jaren in beslag
namde kiel werd gelegd in December
1908 en in den zomer van 1911) liep het
schip van stapel. Maar dit meesterwerk
heeft dan ook! de kapitale som van
f 24.000.000 gekost. De gelheele bouw van
het schip was van dien aard, dat men zich
niet kon voorstellen, dat ztoo'n gev'aarte
zou vergaan. Bij- de eerste reis v'an. do
Titanic waren er ongeveer 2500. mensdhén
aan boord; het schip kon er in totaal
5000 herbergen. Onder de passagiers bei-
vonden zich de meest vooraanstaande per
soonlijkheden, zoo-als kol', en Lady Astor,
die juist van een Egyptische reis waren
teruggekeerd; Benjamin Guggenheim, mil-
lionair en lid van de ebkende Nelwt
Yorksche bankiersfirmaMajoor Archi
bald W-. Biuitt, die terugkeerde van een
bezoek aan den Paus, Wien hiji een bood
schap van President Tait had overge
bracht, de bekende theater-directeiur Har
ris; de heer Ismay, president der Wjhite
Star Line; de bekende journalist-en vx-e-
despiopagandist .TV). T. Staed en jhr. G.-
-EeudhHn, directeur der HollandAme-ri-
kal'ijn. Het schip stond onder commando
van kapitein dl. E- Smith, oud-gezagvoer
der van de „Olympic", het zusterschip
van de „Titanic" Reeds bij! de afvla-art te
Southampton opi Woensdag 10 April 1912
deed zich een incident voor, Waardoor' he-t
schip aan een groot gevaar Werd! blootge
steld. Do.or de geweldige zuiginig, Welk-'e
het schip veroorzaakte, Waren ZeVen ka
bels waarmede de New-York aan de ikade
lag gemeerd, afgeknapt, Waardoor de
Newl York in de richting van de Titanic
werd gezogen. Met de grootste inspan
ning en nauwgezetheid gelukte het eeh
botsing tussChen de beide schepen te voor
komen. De Titanic vertrok ónder het
uitbundig gejuich van een ov'ergroote me
nigte en niemand, die het trotsohe ge
vaarte zag wegglijden dacht -aan de mo
gelijkheid van een ramp welke de Titanic
zou kunnen treffen. Groot Was dan ook
da ontsteltenis, niet alleen in 'Engeland,
doCh over de geheele wereld, toen eenige
dagen later een telegram meldde, dat (die
Titanic op een ijsberg Was gestooten en
vergaan. De ramp speelde zich in en
kele uren tijids af. Op Zondagavond den
14en April tegen half twaalf meldde de
uitkijk, dat er ijsbergen in het zicht Wa
ren. Het was echter niet tijdig genoeg
cm een aanvaring te kunnen voorkomen.
De passagiers voelden eenige liohte schok
ken, waarna de machines stapten. Hoewel
men aanvankelijk da-Cht, dat het ongeluk'
niet veel te beteebenen had, klonk toch
reeds na eenige oogenblikk-'en het beviel:
„Alle passagiers met reddingsgordel aan
dek." De passagiers voldeden Zeer kalm
aan de hun gegeven bevél-en ep het was
duidelijk, dat de omvang vlan d'en ramp
niet to-t hen doordrong. Olok aan het be
vel, dat de v'rouiwen en kindenem het
eerst in de reddingsbooten moestem plaats
nemen, werd over het algemeen zleer kalm
voldaan. Nadat de passgiers in de red
dingsbooten hadden plaats genomen, gaf
de kapitein zijn bemanning verlof hum
post te verlaten. „Giji hebt uw' pliohttj ge
daan", zoo zeide hij, „meer kan niet iwor-
den gedaan. Het is tijd, dat ieder nan
ziClih zelf denkt, ik ontsla w van uW
plicht." Kapitein Smith ,en de eerste
marconist Philips weigerden hun post te
verlaten en gingen met het schip- tén gron
de. Ook de kapel' van de Titanic bleef tot
!het laatste oogenblik aan boord. Met een
buitengewone zelfbeh-eersehing hield de- ka
pelmeester zijn corps bijeen en liet hle®
de bekende psalm der Anglicaanseh-e) ker-k
spelen: „Nearer my God to Thee" (Na-
der mijn God bij Uj. 's Nachts! om 2 uur
20 minuten zonk' het trotsche zeekasteel' in
de golven. Bet is de fout van den kapi
tein geweest, dat hij, hoöwel de nabijheid'
van de ijsbergen wetend, vieel' te snel' lileifc
varen. Ook waren er veel te kort red
dingsbooten.
NMdlottig' vliegongeluk bljf Socrabaja.
Een Dornier-miarime-vliegboot, diet vocW
een nachtelijke loéllening uit hét nnlatrine©
vlieg-katnjp Morolkrejmlhang|an wlap ojpgestei
gen, is bij; oen landingp-oefjeinilnig Verkeerd
'gedaiald en Imjet den Heus schuin in z|e)a|
terechtglekplmten. Hét toestel vloog, in
brand. Ea,twuilleiecriende sloejpjem 'snelden
aanstonds ter lasisisitentiq, doch sla|a|gdei1
er slechts in, den der inzittenden (deliii
imlaj-ooer-konstafael C. iWi .Christiani) ojp
te (pikken. Die onlgielukkigt® was jnfeit zleeir
ernstige brandwonden overdekt, zbodait z'n
Overladen ieder oagjsnblik ikan Worden Ven'-i
wacht. Geen 'der andere leden vhm 'dé
bemlanning is teruggevonden. Hjeifc vlidgj-i
tuig! was inmiddels geszonken.
D© belmjanning bestond uit de volgend^
(pjersioinunbestuurder den sekgteant-vlieg"
tuigfmhker V. J. Leder (internaitioulaftl en
- |mBrm©-vlieg!bre,vet), den genoepwlen mcj.J
'komstabel Christiani, den sergelant-vlieg!-'
•tuigfmhker L. 'J-etten en den Inlandschejnl
korporaal Plamgjadahiiml.
Christiani is gisteren wverledem.
Heden overleed tot onze
diepe droefheid onze zeer ge
liefde Man en Vader
DANIËL BAKKER,
in den ouderdom van bijna
56 jaren.
WED. A. BAKKER-
DE GRAAG.
G. J. BAKKER
K. BAKKER
Gons, 14 April 1932.
Allen, die iets te vorderen
hebben van-, verschuldigd zijn
aan-, of titels of papieren on
der hunne berusting hebben,
behoorende tot de onder het
voorrecht van boedelbeschrij
ving aanvaarde nalatenschap
van den heer MARCUS DE REGT
Nzn., gewoond hebbende te
Borsselen, en te Goes over
leden 31 Maart 1932, worden
verzocht daarvan opgave, be
taling of afgifte te doen ten
kantore van Notaris E.C. VAN
DISSEL te Goes, vóór of op
22 April 1932. 29060-20
Wie „GLIM"gebruikt
Herkent men t'allentijd,
Aan den
Vol TEVREDENHEID!
van onze Afdeeling
Porselein, Kristal en
Luxe Artikelen aan
spotprijzen.
ZIE ETALAGE.
GOES
24 LANBE KERKSTRAAT 24
100 c.M. breed
per Meter.
Kleurecht.
Waachecht.
f ZIE ETALAGE!
PLEGING'S verf in bussen is de oud
ste en beste bussenverf in Neder
land.
Men behoeft slechts éénmaal
PLEGING'S verf gebruikt te hebben
en men komt er steeds weer op
terug.
PLEGING'S verf voorkomt roest.
PLEGING'S verf bezit de grootste
dekkracht.
PLEGING'S verf behoudt jarenlang zijn
GLANS.
PLEGING'S JAPANLAKKEN ZIJN DE BESTE, in de prijs
klasse vanaf f 1,30 per K.G.
Vraagt Prijscourant en Kleurenboekje.
TELEFOON No. 415.
SrhÏ5ï"M« der «rooi-
fand JhS m"0a?i|nen in "eder-
O N G E K E N D" L A G E^PR jjze£
de fijnste Dames-en Heeren.
POLS- EN ZAKHORLOGES
- te verkoopen.
ALLES EERSTE KWALITEIT MET GARANTIE
Zie etalage! Zl.
OPGERICHT 1883 - GOES - L. KERKSTR. 30
■v-
-
CENTS PER ONSPAKJE
WIJ TROFFEN MET UWEN WINKELIER EEN REGELING
WAARDOOR HIJ U OE THANS IN VOORRAAD ZIJNDE
THEETOTBOVENSTAANDE PRIJZEN ZAL VERKOOPEN
mS
-7,r~
De Balans en Winst, en
Verliesrekening
ligt voor de leden op gewone werk
dagen van 9 tot 4 unr ter inzage
van 15 tot 29 April a.s., ten huize
van P. VAN DEN DEIES.
Tevens wordt bekend gemaakt,
dat de algemeene vergadering ge
houden wordt op 30 April 1932,
des nam. 2 uur, in Café J.Vermeule.
Opgave serie en nummer van het
aandeel wordt verzocht.
P. DE PUTTEE, Voorzitter.
Vergelijk eens wat U kunt
bezuinigen door ons gratis
weekbericht te vragen 11
ffijksvischhal,! Jmeiden, Tel.241-275. Postb.99
Vertrek van Goes voormiddags 7 uur
Vertrek van Rotterdam namiddags 7 uur
Goede plaatsen zijn verzekerd. Kaarten verkrijgbaar
bij den ondernemer J. VAN FRAASSEN, Nieuwstraat
48, Goes, Telefoon 190.