ZATERDAG 12 MAART 1932 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT ril» ALLERLEI 1111 Verkeersassen van den A- N. W. B. Plaatjes met praatjes. Ör'f Jean begon luid te schreien en stond in de gang zonder te weten awt te begin nen. De vroiuw' van den schoenmaker riep hem in de buiskamer waar zij: met haar dcohtertje Julienne bezig was. „Ja", sprak Julienne, „dat hebben we well zien aankomen ,het schoenmakersvak is niets voor jou er zit wat anders in je dan een schoenmaker. Weet je zelf niet, waar je zin in hebt?,". Jean schudde het hoofd. „Je hebt altij'd zoo'n schik in de bonte tapijten en draperieën in de kerk en. in bet museum, heb je geen ein oan tapijt- wever te worden?.". Jean sloeg de oogen «p. Ze schitterden van vreugde. „Ja" riep hij, „een mooi ta pijt met prachtige patronen weven, dat zo» 'heerlijk' zïjln." „Jij, droomer", sprak de moeder van Julienne, „moeten anderen jet op. eiem idee brengen wat geschikt voor je is. Nu dit- maal zal het misschien lukken, w;ant ik heb in Parijs een broer, die tapijtwever is, daar kan je heengaan en Vragen of hij. je in de leer wil nemen. Julienne zal even hierover gaan naar mijnheer Murom, die zal wel een briefje aan mijn broer schrij ven. Pak jij intuissehen je koffertje." Toen hij beneden kwam stond Julien ne al op hem te Wachten met een brief voor den tapijtwever Sousson te Parijs en een flink pak boterhammen voor on derweg en. zij verzocht hem spoedig heen te gaan, daar haar vader in aantocht was en het beter was dat dezte hem niet zag. H,ij greep de hand van het meisje en kuste die z onder een Woord uit te, bir-ejn- gen, toen 'Wendde hij zich om en liep vlug weg. Jean stapte vlug verder. Toen liet avond werd moohit hij bij1 een boer in de schuur slapen en toen de zon voor de derde maal onderging, wandtelidte hij reeds door de poort van de hboftfetaidi. Spoedig vond hij het huis van meester Sousson en toen hiji zich Voorstelde en vertelde dait Julienne Atour hem ge stuurd had en hem ook een brief bad moe gegeven toen reikte die oude man. heim r riendelijjk de hand en sprak„In de klei" no Julienne stel ik vertrouwen, ziji is een verstandig klein ding en zij! zal mij1 dus met jou niets k'waadis op den hals schuiven en daarom Wees welkom. Het verven en weven zul je prettiger vindon dan het schoenmaken. Maar het is, een zwaar- werk en wie wat lui iis uitgevallen doet beter aan zijn oud handwerk' te blijven." «lean keek gedurende deze rede al rond in de weverij, ziijjn oog|en keken bewonde rend naar de hoopea soharlakenroode en purpez-en wol en naar de prachtige ptitro- nen waaralan de gezellen bezig ,wfl|ren en toen de meester uitgesproken had riiepl jhij verheugd „Ik wil alles doen, beste meester,, ails ik uw leerling mag zijn in dezp selioone kunst." Dit antwoord beviel den meester. Heel goed," zeide hij „ik zal vandalag nog aan uw vader over de zlapik sehrijlvein." Daarmee w|a.s Jelan in de nieuwe zjaak opgenomen en hoe ameer hij op de hoogte kwam, hoe meer belang hij stelde in het tapijtweven. Nauweliij(ks -een hajtf jfaiar ]ja|ter was hij al zeer flink in 'het v,ak. Een blijj- zonderen aanleg toonde hij in het samen stellen der kleuren en '1 duurde niet lang of hij overtrof daarin alle gezellen. Toen hij zijp vierjarigen leertijd voleindigd had was hij' even bekwaam hls de oude pres ter in het vak1, zoodat, dezje. hem een. zeer mooi getuigschrift gaf'. Toen ging hij reizen, om zich 'nog ver der in het vak te bekwamen. In Italië kwam hij op de hoogte v.an de weverijen en van yele zak'en walar men in Frankrijk nog niet mee bekend was. Ook leerde hij daar een verbeterden weef stoel kennen, zoodat hij, toen ihlijf eindelijk weer terugkeerde zijn vakkennis buiten gewoon had uitgebreid. Hij ging Weeg naar Parijs het whs ongeveer in het jaar 1450 en richtte een tapijtweve rij op met Italiaansche stoelen. Nlapst do schoone kleuren en het mooie sterkte weef sel was .„voor hem het patroon ookr een hoofdzaak voor een goed tapijt. En zoo ontwierp hij de kunstigs-te patronen. In dien tijd weefde men hoofdzakelijk arabes ken, "bloemen en ook wapenen in de ta pijten. i Jean Gobelin was daarmede echter niet tevreden, hij bracht ook' dieren en men- schen in zijn patronen, soms heele schilde rijen, kroningsfeesten, tournooien ejn, jacht partijen en dat vond algemeenen Sïjjvfeul. Spoedig dweepte heel Parijs met de, ta pijten van Gobelin. De kleine weverij van Gobelin nam daardoor een buitengewone vlucht. Jean dacht nog vala.k aap zijn eerste' tfijjd als schoenmaker en hoe goed Julienne en haar moeder voor 'helm' waren geweest. Hij vroeg het meisje ten huwelijk en 'ziij| Weigerde niet. Zij hielp hem zlijii zjiak groot maken en Mee door haar tnoulwe hulp werd Jean de fijne kunstenaar wiens naam nu in de kunstgeschiedenis nog, ujgc- meen hekend is. JAANTJE door C. Poldervaart. Twee pracht-bizondcre scholen, een uit stekend onderwijlzers-corps, alles tip-top voor mekaar bloeiend' onderwijsleven, verdraaid, wie komt er dan nog met Jaantje aanzeilen?. Toch wel. Dat doet de herinnering misschien ook het recht! De herinnering aan Jaaintje is 'n meng sel van humor en goeië dingen, ',n muziek doos 'n oude, met veel kapotte tandjes, dia valsch of schoon waren en toidh in hun krachtloos-geworden-zijp, bléven be staan uit 't soliede metaal van den handwerktijd, Jaantje? Wel, dan ver beelden we ons iets aantrck(kielijlk.s van weleer, iets interessants, ondeir Veiel stof e,n dofheid. 't Is vaak niet vlottend, direct mede te moeten gaan met vernieuwingen. En even moeiliyk is het, om het begrijpen te dringen in den gang van zaken, vain Voor heen. Dan dringt de s'pot uit boven do waardeering. En daarom moeten we op Jaantje toepassen deze waarheid, dat het waarschijnlijk gemakkelijker is, een paar kilometer vooruit te komen in pe rioden van motorduivels en vliegmachines, dan in Jaantje's tijd. Waarnaast, als een onvergankelijke ziudl het feit staat-, dat Jaantje in de vijftiger jaren, Poomsch Katholiek BiZoinder On derwijs gaf? Haar „school" is afgebroken haar ..methode" onbekend en Verloren. Wat nu staat, op dien dierbaren grond, waar Jaantje wetenschap uitademde en de kin dertjes onze ouiders, neem ons nieit kwalijk wetenschap in, al of niet, kan men niet nagaann. We 'hebben nog geen openl,u.c'h,t-museum Van Onderw'ijte- Gudheid, anders... 't- Was in Jaantje'is tijd 'n huisje, dat elk jaar, binnen en buiten, eens grondig werd gekalkt en de houten deelen eens kwistig gegroend. Etn dat- home van wit en groen en stroodak, was de „kleuterschool" Van Jaantje. Hé nee, we, we liegen hier, eh, één woord je maar, edelachtbare, één woordje, me neer de rechter. Kleuterschool? Zooi belette „ze" niet. Ja, 't begint ook met 'n K, en dan een, neen, dien klinker noeineto wie niet, en dan Wéér een K. Och, te drom mel, straks staat het h-ier nog voluit en anders moet men den Volksmond maar hooren - ook nu nog! Daar waren binnenin stoelen, stoeltjes, banken, bankjes, kistjes, blokjes, trapjes, groote, kleine, hteoge en lage. Met andere Woordende zitgelegenheid. En daarop verdeelde Jaantje de kindertjes, zooals fte lijfjes dat het beste verdroegen, volgens haar vrij ondeskundige opvatting. Maar toch;, maar toch, zit daar geen begin, van datgene, wat nu onze verstelbare banken, uiterst geperfectionneerd, willen z'ijin Zoo ongeveer twintig tot dertig kin dertjes kwamen daar eiken dag de eerste stappen zetten op den bekend-en marte- laarsweg der wetenschap. Eén der wei nigen, die van ondervinding kjunnen spre ken, is Karei, de o.ude dienaar der ge meen tereiniging en daar moestem we dus wezen, om het f'ij-ne van 'de z'aakl te hooren. Nou, Karei geurt in z'ijn oude dagen zeer graag met zij.n Alma- Maiter. 'Jaan tje leerde uit haar hoofd, zoto- goed, dat z'e op ééu dag wel eens driemaal hetz'elfde leerde. De kindertjes Zaten er dus hoog en taag letterlijk wei te Verstaan, want of er ook klassen waren, wist Karei zelf' niet goed. Maar zo z'ate-n er ook' strikt afzonderlijk, de jongens en de meisjes. E.n daarin was en bleef' Jaantje oramiee- doogend. Daarom doorstond ze al d'en spot van oudere menschep, die dat „niet erg" en „flauwe kul" noemden. Do zolder was laag, ihet licht kwam. schaars langs één venster. De ventilatie. Wat zegt U? Ja, dait was ergerlijk'. Dat was wat men aui noemt: een uiter ste. Ep dat een uiterste altij'd aanleiding geeft in een ander uiterste te v'allie», bleek ook al weer bij- Jaantje. D'r- is veriede-n jaar zoo'n ophef nver gemaakt terecht en er zijn Zooveel kolom men over volgegoten, naast ge-speech en gejuich. De openluichtaehoolOp Jaan tje s aehitererlje stond een soort prieel, van latwerk iets van respectabele lengte en breedte. Daaraan groeiden-gou den regen en wingerd, klimop en een druiven-boom. Jaantje zaaide ieder jaar nog Oost-Indische kers, waar dat noodig werd -geoordeeld. Ein daaranlferi, firiseh' en luchtig, in lekker lommer bij heete zomerdagen, zaten dan de kleuters. De Heiwind strooide de gouden regen oiVer hun onschuldige hoofdjes en in Septem ber vloog hij als een vuurzindering docir de bronzen ampelopsis-blar-en. In den, zomer hintgen de helle kleunen d-er kieirs aan de latten en de palen, de geur woed heele dagen door het prieel. Als Jaantje vertelde van de nijvere bijlen, dan zagen do kleintjes roet eigen oogen deze. dier tjes zoemen v'an bloem naar bloem. -En a-ls 't over de vogeltjes ging, -trok de aan dacht naar het pimpel-meezen-pn-ar, dat een kroostrijk ge-zin daarboven grootgebracht een meezen-kleuiterschiool in 'n sigaren kistje En dan ook, -zc-i Karei en hij' likte eventjes zi'n lippen af hingen daarbo ven de lekkere dikke, sappige druiven! In September, nou, dan dwaalden de be- geerige oog-en naar boven! Want ieder had kans zoo'n l:oningst.r:s barstensvolle sapparels in zijn bezit te krijgen. Omdat Jaa-ntje's usance was: alle druiven der opo-nludh'tschool, -gaan als prijzen weg. Zeventien trossen Was zeven-tien dagen een gelukkige de rijpste wierd -er rede- ren dag uitgeplukt. Zoodat September en October de Vlijtigste en ordelijkste maan den ojj Jaantje's school wiaren. De jongens bezorgden Jaantje v'eel last. Ze kon ze meestal niet lang, hou-den, om dat ze- al vroeg de-szom-ers gingen wier- ken en in den winter blev-en Ze thuis achter de kachel zitten. De oudste meisjes kregen, breilessen. Daar Wer den veel kousen gebreid. E,n dan Zeiden de klappeien, dat Jaantje daaraan geld Verdiende. i We keken eens naar Karei, toen hij dat, in gedachten, zei. Hij scheen onzen blik te begrijpen. „Ja, kijk eens, Jaantje is doodgegaan, en bij mijn weten hebben ze geep kousen en geen geld -gevonden. Maar em hij hie-ld zijn hand als een klank-looalisa-tie aan ons oor maar, onder ons, ik' weet niet, hoe 't anderen verging, maar ilk kreeg ietleren winter, zonclqr dat iemand het wist, twee paar lekkere warme solk- ken. Wij waren maar -a-rm in dien, tijd." Dus, zonder dat de anderen het wisten. Juist. „Laat uw linker niet weten, wat u'w redhteirMaar 't is alles zins waarsoliijnlijk, dat Karei niet de eenigste bedeelde is géwteest. W-eten? Aha, dat is 't 'm juist, dat Wou Jaantje C Cj lit heb ondervonden dat het goed is om een of twee maal per week des avonds het gelaat een paar minuten met Purol te masseeren, waar na ik de gewoonte heb de niet in de huid ge drongen Purol met een zacht doekje af te vegen. Deze eenvoudige behandeling geeft op den duur aan de huid een bijzonder zachte en mooie teint. niet hebben, dat wij het weten. -W-a heb ben in onze dagen honderden Jaan-tje's, in de stille rust binnen onze klooster muren, waar on-z'e kindertjes hiuin1 kleute-r- universiteit af-maiken. „Ze werd arm van ons schoolgeld JSicflr ooi-geld „Ja. Als je geen geld bezat, moaht je aardappels of zooiets geven. En kion dat ook niet, nou dan maar voior niemen dal!' i Zoo gebeurde, dat Jaantje biji den bur gemeester om steun aanklopte. Nou, ae zal in die jaren wel nie.t de eenigste zlijn geweest, die op de officieele kas ging timmeren, tevergeefs! De Burgenueestefr moet haar met rijksdaalders-formaat oogen hebben aangekeken, terwijl zijn tnond, 'waaruit zlijn pïjjp te -gruizel was geval len, niet dicht kon klappen, van verba zing. S-teiun Voor ha-ar school. Maar, iieve-zoete-grutte-mis, steun voor een k... tsdhool1 Toch liet Jaantje zich niet indeuken. Zo ging naar den gemeenteraad per request. Ze hoorde nooit iets op- dat request en de secretaris zei haar eeuijge kiesman ,,'t Komt in orde", een uitdrukking die -hi, zoo vaaik gebruikte, dat hij', ingedut op 't zangkoor, w'akkerstehrikken durfde met gelijke verontschuldiging. Jaantje ging persoonlijk naar „De Gou den Os" daar cognaoten de edelacht bare heeren v-oor en na de -zitting. Ze werd afgewezen erger, zie werd vier kant uitgelachen. En ze ztei toen, heel kalm, dit profetische 'woord: „Dat zullen jullie eigen kinderen be ter inzien. Het recht zal v'roeg of laat, toch wed winnen." Inderdaad. De nakomelingen van -deze raadshëeren eu-bsidiee'.nen flank' het bewaarschool-onderwijs en lachten eens hartelijk om hun voorvaderlijke tegenstre vers. Jaantje was ook nog verbonden aan het catechismus-onderwijs, dat Zondags werd gegeven en daarom de Zondags school heette. Aan de Zondagsschool wa ren nog andere leerkrachten, dan Jaantj-e. Meneer Pastoor had dat allemaal gere geld. Daar w'as een Vrouwelijk „hoofd" met den titel „opper-meest-ereis". Daar was een „meester" voor de jongens en daar was Jaantje „meesteres". In haar eigen school was -ze slechts: „Jaantje!" Waar een gemeenteraad ni-et thuis gaf en hef schoolgeld met-of'-z'onder aardap pelen gering moest zijn, is 't begrijpelijk!, dat Jaantje andere bronnen moest aan boren. Jaantje wa-s brievenschrijfster. Denk nu niet aan een steno-dactylo of zooiets. Het was een volhandig beroep in ee:n an alpli a beten- tijdperkJaantje schreef brieven voor iedereen. Dat kon gemakke lijk terwijl de school doorging. Midden onder een vertelling van Klein Duimpje deze werd zoolang in de laars gelaten kwam do klant binnenvallen. De kin- ders werden lot stilte gemaand en alleiein voor Jaantje verstaanbaar, luchtte men z'n hart. Onverschillig waar het o-ver ging. men klon gerust zijin. Jaantje was safe Van vertrouwen als de beste nota,- r'is. Ze kon Zwijgen. En Karei zegt maar vlakaf, dat één ziwijgen-kunnende vrouw per eeuw, ttat dankbaarheid stemt. Zeodat Jaantje verbroken liefde Weer v'ereenigde, Verlangende liefde stilde, uit gesproken liefde in zaligheid omtoo-Verde, of bevroor, blauwtjes en witjes ontwierp en wegstuurde. Schuldbrieven, dankbrie ven. brieven naar verre kolonialen en nabije ke.ukcnprinsesjes, een- brieVenkan- toor Vvje, zullen oen geval als voorbeeld mee moeten maken. Eien of ander ge broken hart staat aan Jaa-nitje® schrij'f- tai'c.. Zeggen -we maar: Marieke. Jaan tje doopt de pen ia roo-den inkt en schrijft „En ik li-oo-p dat je mij ziult Vergeven" stil daar, achteraan en ik hoop dat is '1 nu stil daar? h-oop' dat u Idezen briet in goede gezondheid zjult ontvangen en dadelijk jaag ik je buiten, snot jongen -ik hoop, dat..." Moet het dan verwonderen, dat Ma- rietje zaak! totaal verloren w'a-s, toen geadresseerde enlktefe kteteren „snotjong: n'" tusschen den tekst Vond staan De kosten waren gering alleenroo- de inkt kostte 1 cent per Velletje me-er. IV e kunnen nu eens -'hartelijk lachen om het eigenaardige beroep Van Jaa-ntje. En fodli zouden, -als er cöpieën van waren, d-e-z-o brieven -een masea stukjes Lervian blootleggen, een groot deel v-aai Met toen malige w'el en wee o-n-zer woonplaats. Menig ou-d vadertje of moedertje- Zou, om 't ee-ne Hartelijk lachen eu over 't an dere in rimpel-ernst de |hérinneiring laten ihleenstreelen. Jaantje kon ook boos z'ijln. Ja zeker. V cora,I als ze op tij-d geen edhloolgeld binnenkreeg. M-aar daarVoor -had ze dwangjmiddelen. Dan hield ze van id-e meisjes een -Wollen sj-aal of: een 'katoenen voorschoot en van de jongen-s een pet. En stuurde de wianbetalers Zoo naar huis. En huilen meneertje. Den Volgenden dag was het ontbrek-ende kleedingistuk' eien probate herinnering aan t' onbetaalde schoolgeld en meteen een prikkel om con tanten o-p de p'roppiein te brengen, tenein de het oil-s onderpand in beslag gen-omene weer terug te krijgen. De. ouidjcs vertellen 't no,g graag, dat Jaantje hiun 't eerste leerde, bidden. Hen Voorbereidde op de Plechtige H. Oom- munie. E-n hoe ze eenmaal, op een da.g v'an de Plechtige H. Communie, terwijl ih-et orgel jubelend speelde en de blanke kinderzieltjes aan de communiebank met Christus werden vereenigd, een toeval -kreeg, die het begin Van het einde wterd. Midden t-ussohen ha-ar leerlingen, de plechtige Communikantj-as. Daar tikte dc HooÜd-Onderwijizer der Groote soh-'ool, dia w erelid heet en Zij.n schep-ping is, op' haar magere schouders. De ridderslag, 't Les uur was uit. En goed besteed. Al ligt Jaantje, door ons, mensCh-en-Van-idezen-tijd, al lang vergeten, onder de baa-g van den ali-ou-den doodenakker, in vele harten zijn z'aadjes welkte zij strooide, booanen van overtuiging geworden. Bij de eemvou- digen, de criticklooizen, die van haar de handen leerden vouwen en de hoo-fld-en buigen in warm geloof. Die bijna een eeuw geleden R;.-K. v-oor haar bedompte'- en openliuohtschooltje plaatste als primaire eiscb. Omdat ze eenvoudig genoeg Was om do eenvoudige Katholieke Wlaarheid in te zien, is ze eenvlou'dig gekomen! waar te /i|n moest. Laten we het Thijkn na zeggen, nietwaar „Nu staat ze boven in 't gelid, naast Thomas van Aoquinen („Het S-obool-best.")1 De fluit van den „Ouden Frits" Dezer dagen wilde mien de historische schatten, tioebahaarende aan ppins Fried- rich Leopold van Pruisen, .uit het huis Hohenzollern, verknopen. Deze schatten bevonden zich in het slot Glieneteke bij Postdam dat eigendo|mi van den prins is. Onder de tallooze kunstvnorwerpeu en souvenirs, bevindt zich ook de fluit van Frederik den Groote. Onnoodig te ver melden dat deze verkoöping bij de voor naamste kunstverzajm'elialaxs Van het bin nen- en buitenland en evelneens bij de ver eerders van den zich in bet slot Glic» nicke bij Potsdam, dat "„ouden Fritja'1'- buitengewoon belangstelling geniet. De kruk en de fluit waren, zooals men weet, dat meest besproken voorwerpen in het leven van Frederik den Groote. Dc kruk van den Pruisisehen koning nam Napo leon, toen hij als overwinnaar v:an het Pruisische leger in 1806 ihtet graf' van den „ouden Frits" in Pptsdam bezocht), mee naar Frankrijk. De fuit zou dezer dagen onder (den hamer kölmfen. De „Oude Frits" was1, zooals bekend is, een hartstochtelijk fluit speler. Hij bespeelde niet allteen het in strument, mhar componeerde ook voor do fluit en liet zijn composities opvoeren bij de concerten, die h'ij^ zooals men weet in het slot Sanssouci gewoon was t,a arrangeeren. Voltaire, die een tijdlang de gunsteling van den monarch was en den koniinlg op die schitterende avondpartijen niet vleie rijen overlaadde, roemde Frederik' den Gr-ootc wegens zijn hartstocht voor da muziek en speciaal voor het fluitspel alte den „gekioondenOrpheus-". De koning oomploneerde de iluitsoli ge durende de morgenur-en, terwijl Kijf v,oor een piano zat en de hofkappier hem. fri seerde. 's-Avonds werden de composities dan ten gehoore gebraclht. D-c fluit was het eenige instrument dat Frederik do Groote bespeelde en feitelijk' ook het eenige instrument dat, hij bijl kiju concieir- tcn duldde, alle andere beschouwde hij als ondergeschikte instrumenten. Er wer den natuurlijk ook andere composities dan die van den koning opgevoerd. Gewoonlijk begonnen de concerten des 's-avonds om 7 uur. Eï was altijd een kleine-, nuijar zeer uitgekochte kring van toehoorders aanw'ezig en het gold natuurlijk pis oen buitengewone onderscheiding tot dezen rut gelezen kring te behooren. Frederik beweerde dat heit fluitspel ook bevorderlijk was voor de spijsvertering. Daarom was hij gewoon na, lederen ;mli,al tijd een kwartiertje op zijn geliefde fluit te musiceeren. E;en halve eeuw lang be steedde hij ieder vrij' oogenblikje aan het fluitspel tot het verlies zijner tanden h,em tea zeerste hinderde in hief beoojfepfen dezer kunst en het heffi tenslotte on mogelijk Waakte. De fluit w/erd op „non- activiteit" gesteld. Hlaar roem1 bleef ech ter onvergankelijk'. Op het laatste oogenblik werd de fluit op bevel van Prins Frederik' Leopold aan de verkoo'p-ing onttroldk'en. Zij zal in het bezit der vorstelijke familie blijven. Hteit horloge van Frederik den Groote werd voor f 4000 het eigendom van liet vroe gere Keizerlijke Huis. i Bokslcs in dc gevangenis. Evenals de Wereld meer en inteer be hoefte aan verstrooiing -en afleiding heeft;, willen ook de bewoners der gevangenissen hiervoor niet onder dóen. In verschillende gevangenissen van Engeland bestlaatn- reeds sportclubs, waarin de gevangenen les in verschillende takke-n van sport ontvangen, teneinde hun lenigheid te bewaren. Hpti zal dan ook niet zoo'n buitengewone verba zing wekken„ als men hoort, dat de .man nelijke ingezetenen van de Winsdul Green gevangenis in Birininghalm! een verzoek schrift aan de directie der gevangenis gericht hébben waarin zij om les in heti.. boksen vragen. .Sommige dagbladen vin den dit idee ze-er opmerkenswaardig en Mr. Whittacker, die in bovengenoemde gevangenis gymnastieklessen geeft, zegt dat hij er van overtuigd is, dait sommige van zijn leerlingen onmiskenbare teebc|men vertoonen,, van uitstekende boksers te kunnen worden. Of de directie van B-irmiinghahil hoopt, dat de gevangen-en van Winson Greejni el kaudor tot gentlemen zullen boksen-?.... Het schijnt in ieder geval, dat ziijj nog grootere wenschen hebben,, want fpen mlcïi een der gevangenen vroeg, of hij aan do gymnastieklessen wiïd-e deeüneimfen, ant woordde hij,,J a, wanneer er ook loop oefeningen in het vrije veld geihboittóii worden!" 1 GEEN CADEAUX ETC. 100%WAARDE VOOR UW GELD 20 ZAMBOS SIGARETTEN 25 CENT 2e Les. Op een Irruispnnf. Op we'g naar school moet Jan een kruispunt oversteken en dan moet hij' ter dege opletten, want op' ziao'n kruispunt komt het verkeer van vier kanten. De pi,! op het rechter plaatje Wlijslt, hoe het moet. We hebben in de Vorige leis geleerd, dat bij het ov'ersteken van oen straat de kortste Weg de vteiiigste is. Maar bij een k' r ,u i s p u- n t is dat niet het .geval. Hier is de kortste weg ge vaarlijk, dat toont heit linkerplaatje, Wlaiar Piet schuin av-er-steekt en -gevaar loiopt van tw'e-e kanten. Jan doet biet beter, die gaat eerst de eene straat -over, nadat hij goed heeft uitgekeken of' de wieg vrij' was en daarna- gafl-t hij' naar het trottoir aan den overkant van de tweede straat. Zi n weg is nu wel wat langer, maar 't ds beter twee straten over te stekten op dte goede manier, dan éénmaal maplr den over kant te gaan op- de verkeeaMe wijlz'e. Op bet linkerplaatje gaat Piet van het eene trottoir naar het andere schuin over het kruispunt, en dat is Verkeerd, w'an-t k'ijk maar hoe hem gevaar dreigt eerst van de auto en dan vlam -htet rijtuig' dat van den anderen 'kant nadert. S-chnin oversteken is -altijd verkeerd, omdat je dan niet z-oo goed naar links en, rechts kunt uitkijken. Opgepast dup op een kruii-splu-nt. Violg hot voorbeeld van Jan, het is do vei ligste manier, en toch heusOh zoo moeilijk- niet. Maar je moet er even bij' demktem en jezelf er -aan wennen, om htet goeul te doen. „Waarom zet je het hondetivbedsel on der de piano „'Omdat hiji dan niet wil, dat er iemand dichtbij hem komt." u/xrt /ii/ro'ó Handelaar: zegt dat die auto's niet deugen, maar ik verkoop ze bij do zijnen". Cliënt: Dat geloof' ik graa-g, hoeveel rekent u voor een doz'ijn?,'* „Gauw Jan, de agenten zijn aan de deur." Inbreker: „Doe gauw die hond weg, ik heb nog geen hondenbelasting betaald." De boks-seheidsrechter heeft steenkolen besteld'. 'li

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1932 | | pagina 6