l
PUROL
I
ZATERDAG 30 MEI 1931
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
r IN HET KRAAIENNEST
VOOR ONZE VROUWEN
VAN HIER EN DAAR =j
NUTTIGE WENKEN
ALLERLEI
£en:, L J
Plaatjes met praatjes.
FEUILLE1
De weg naar het
iZ et e 1 of springplank?
De een zal spreien van 'n speling Van
't lot, de ander van 'n noodlottige samen
loop van omstandigheden en 'n Öerde van
't toeval. De rubriceering |vpn onderstaan*
de leiten laten wij1 echter over aan Je
lezers zelf. 1
Toen 'we dezer dagen in zekere ge*
meente een café passeerden, wankeldel
daar iemand uit, die behalve met den in
houd .ook met den bierfieseh zelf' |h|a|d
kennisgemaakt en als 'n oBomstooitel|ijPs
bewijs daarvoor 'n kanjer van 'n ,^bla,uw"
aoig met zieh droeg. Het gerucht dat aan
die luittrbding voorafging, wias zooenorm
dat men vlanzelf ging informeeren naar
de oorzaak van een «n ander, 't .Volgend»
bleek: Men heelt, gelijk jbekend, in onze
provincie de eigenaardige gewioont® om
zekere iwijken den napim van P(o.ell t«
geven. Een dier beWJoners daarvan 'be
zocht bovenbedoeld oajllé-tje en wildle na
't nuttigen van ettelijke gelagjes van zijn
stamtafel opstaan um zlïn ouderhuis op
te zoeken. .Vrienden trachtten hem Van dit
loffelijk voornemen terug te houden. Doch
de jongeling' bleek standvastig, wat een
der andere bezoekers deed opmerken:'.
„Niets (aan te doenzet een kikker opi een
stoel: liijl iwil terug weeir naar z'n pp|el.'1
Die l'oelbawlonier meenend opi dien steek
oude r'w'nter bescheid te moeten geven
met een houiW bo.vien tafel, had vlooi- dit
antwoord een voor de hanidi liggend vlooi--
Iweip, n.l. pen biierlUesch gebruikt. .Ge
volgen bekend.
Nog na mijmerend over idje: weinig stof
felijke Iwraapdaering idie den geest geniet,
'viel ons een krant in handen en !'t .eerste
WW we lazen was, dat jjved|erom! twe»
Kamerleden zich veilig gesteld haldlden,
door een goed baantje in den Vorm v'an
een burgemeestersbetrekking aan iden haak
te slajan- Als troostprijs voor het lezend
publiek w|as eraan toegevoegd, dlat idle
gelukkigen bijl de komende verkiezingen
geen vernieuwing v|an hun mandaat be
geerden. .Zulke goedzakken toch, niet-
iwlaar Ja, wel Daar heeft heit kiezers
volk zich nu uitgesloofd om de menscb'en,
die met Zwiare zweren zwoeren, het 'n
ideaia Ite vinden, om in d|e» Raadkamere®
des Dands dé belangen van de hun toe
vertrouwden te behartigen, -een zete Ite
schenken en naulwlijks in h|et bezit viain
zoio.'u meubelstuk, gebruiken ze liet voor
apring-plank naar een nóg vastere,, nóg
rustiger positie. Het zal iwlei aan ons
liggen, maar bewlonderenswaafdig lijlkt io|ns
zooi'n bezigheid niet, vooral omidlait hieifc Zoo
een eigenaardige gewoonte gaat worden
onder onze deputês. fis R[ij|ks-riegeering zou
er o. i. iwïjls aan doen, door idiezei parle
mentaire acrobatiek nipt zoo erg ta be
gunstigen ,als den Matsten tijiij^geischiadlt.
UITKIJK.
Daar praten we later wel eens oivor,
lachte Faverslhiain. Ik moet wachten en
morgen tegen dii« mensohen ta Leiw'es ge
tuigen. Nu ziet u het voorde-el van liet
leeueu van Ted's avondcostuum. l'k zou
nok nog graag een overjas hebben. Waar
om ben ik ook niet met die anderen naar
I.ewes gegaan? Maar enfin, zóio ver is het
niet en een wandeling zal' me goed doen.
Tóch zou ik eerst nog wel een woordje
met je willen spreken.
Is er wei iets dat ik klau zeggen?,
fluisterde Peggy.
Je kunt heel veel zeggen, antwoord
de Faversham. O, je behoeft jne niet
te zeggen, dat het je spijt, want ik kan
dieper in je mooie opgen lezen dan woor
den kunnen zeggen. Jij w.ast het, die mij
't. eerst over mezelf deed schamen en me
tot het voornemen bracht een niuulw
leven te gebinnen. Hioe kop «en arme
kerel als iki je zeggen wat ik 'voelde? Ik
wast dlat ik je niet onverschillig was
H.et was een beetje moor, fILuisterd'o
Peggy.
Goed1, ik wilde dat niet zeggen,
maar ik voelde het. Wat een ellendige
toestand wias hetvoor
Voor ons beiden, Frank. Het was
het verschrikkelijkste jaar ,da.t ik ooit
heb meegemaakt. En ik' viro-eg Ted', je
op te zoeken en je hier te brengen, piaar
hij werd in de stad ziek en
Eh verder valt er niets meer te
zeggen, hernam Faversham. Geef me
een kus, voor ikf ga, liefste! "Laat me
voelen, dat dit mooie geluk méén dan
een droom is.
„O. D."
'Karakter.
Wei spreken dikwijls ,oive.r het „karak
ter" van ons zellf', van onze. kinderen ofr
van anderen. We, praten ixver 'n zacht
'karakter, 'n goed o'fn slecht karakter, 'n
gemakkelijk) plf 'n moeilijk karakter, en
daaruit zioiudiein wie kunnen besluiten, dat
ie oer een karakter heelft, ziooaJls ieidieuieien
iaën lichaam en 'n ziel bezit. En t.odhl kan
men iemand geen grooter eompibiiment ma
ken, dan dloor hem of baar oen man een
vrouw van karakter te noemen. Karakter
bezitten ïs dus iets bijzonders, iets, dat de
.moeite waard is om er naar te verlangen
en liet te, bezitten.
Wat is dat d'au „iemand van ka,bik ter"
te zijn? Het is allereerst mioed bezitten.
Niet den moe,dl van liet slagveld', "den
moed van lichamelijke^ du,ff) en lielliaams-
kiaclit, maar den zeöelijken moed om uit
te kumen, om te .leven naa,r uverluiigiug
en levensopvatting. 'Het is „ja" durven
zeggen en „neen". „Ja" tegen God en
tegen je medemensoli, nis 't gaat om een
ol'l'er te brengen, klein of groot, tills 't.
gaat oio anderen vreugde te geven, je zellf
op den achtergrond te houden, den vrede
ta 'bewaren, werk op, je te nelmen... „Neen"
tegen alles, wat in strijd is inet het
leven van een christen, tegen den
gen spot en de gladde manieren Va® een
mrndadnen [geeft, tegen die gewoonten en
gebruiken van 'n maatschappij', die gebro.
ken heeft met God. „Neen" tegen dlien
aandrang om meie1 te iloen aan 11 leyentja
van weelde en wuftheid, als je dat kunt,
en „neen" tegen het lrweelk,en van biittelr-
heid en nijid en afgunst, als je, 't niet kunt.
Karakter hebben, dat is eenvoudig zijn.
Niet leks witten seliijhen wat je niet bent.
Eu dat beteekant voor ons vrouwen niet',
altijd maar in rieu sl-eurleiventje 'te Jappen,
voor niets belangstelling hebben, steeds
moenen, dat jé niets kunt. Neen, dat wniet.
God wil wel' «Degelijk', dat wij tiltte, gapen,
die' Hij (mus g(egeven heeft, zooveel' moge»
lijk ontwikkelen en gebruiken. Denk maai
eens aan de gelijkenissen, dli© 'Christus
genruiktehet licht onder d'en korenmaat,
het talent, dat in dien grond begraven
werd. Eenvoud! is: je zellf zij'n voor je
en voer anderen; niet je braver, knapper,
deftiger, rijker voordoen dian ja bent"
Vooral ook 'je ze# zijn voor je eigen,
want mensehen, die altijd „posearen", die
altijil geestelijk op hun teen en loopeji,
eindigen mot zieh zèM te bedriegen, 'z!a
voelen zellf' niet meer hoe onwaar ze, zijn.
t Spreekt du® vanzelf, dat jei waaï
moet zijn om karakter te liebben. iWaar
heid en oprechtheid! gaan gewoonlijk sa
men met eenvoud. We voelen w.el zlellf,
wat dat heerlijk ii® een waar en oprecht
mensch te zijn. Is dat niet je, lieiflsto
vriendin, die je hééfamaal' vertrouwen
leunt, die' je wéét, dlat het altijd voor je
op z'al nemen, maar die een nieening)5(-
verschil vrijmoedig met je uitpraat. Voe
len we het niet glleinaal1 alsi '11 brandende
schuld als we: onoprecht zijn geweest?
All de eigenschappen, die we het meest
lww.oindeT.en, zijn noadlig am een karakter
op te bouwen: moed, eenvoud', waaitfteiid,
oprechtheid; en vanzelf all®'het ware gaan
dia eigenschappen tot deugden ovar off
zijn zi, de grondslag van d'eugden: gods-
V,ruclit,. offerzin, ontheffing; nederig
heid, weldadigheid, rechtschapenheid, éex-
lifcneid, naastenliefde't zijn de steen,en
van t zeil'flde gebouw, 't zijn die facetten
van eenzelfde, juweel.
Want.... karakter hebben, karakter Vor
men bij je z,elf jjf bij, anderen, (lat ga,at
niet zonder dien godsdienst. En 't is zoo
mooi. dat op dliei oude wpéheid' al! de, nieu
were dwaling, al het eeuwenlange- zïte-
liein uitloopt. Ze hebben geprobeerd giote|Jle
meuschen óp te voeden zlond'er God, zon
den' godsdienst, zonder moraal.... en al iwat
niet ondergaat bij' dit soort opvoeding
zoekt op dwaalwegen na,ar iets, wat op-
God ,o'f gtorflscfonst gelijkt, of komt Iw.eett-
téi'U'g tol: de oude Moederkerk.
Foemster, de grootei opvoedkundlige, die
zelf als zoeker de waarhéid vond, heeft
daar een groot w.ei-k aan gewijd', (waarin
nij telkens doet zien, 'hoe alléén de godls-
uienft de gurandisilalg der opvoeding kan
zijn, hoe alle natuurlijke .eigensohappejj
van den mensoh, .ook die gwidc,, Ipas dooi
de bovennatuurlijke kracht Worden opge
heven.
„Moédeifclldiè", zegt hij o.a., „te zeker
Of 11 natuurlijke aanlleg, maar h|0,e blijft zij
in het natuurlijke, in flamilfc-ieigoïsme, in
afgunst en uWeillei onvolmaaktheden ste
ken wanne,ai- zij' niet door een honger,e
liefde bevrucht, gereinigd! 'wordt! Alleen
dan ontstaat uit de natuurlijke liefde, die
nog zi stonk onder den invloed van
vleescli en bloed staat, die „alomtegen
woordige" liefde, waaruit het licht der
voorzienigheid zelf schijnt te .stralen en
welke heerschappij' meusehelijke, aaugielzieh
tem aan engelen gelijk vermag te maken."
Bijzonder treffend is zijn uitleg ovelr de
heteekenis van li.et Kruis in ons leven. Hij
gaf dezen uitleg aan opgroeiende jon
gens, die zonder 'godsdienst waren opge
voed, maar, doet het o,ok on®, die, zoo dik
wijl® per dag liet kruisteek,en ifuik'en en
7/00 héél vaak leven alsof we liet Kruis
uiet kennen, niet nademiken.
Hij trok een krijtstreep op. het 'bo,rd en
ze.i'dc„Dit bete,eikent een wiensob, «en
wilsuiting, een liartstoolit 'van 'den mensoli,
ziet een® boe de lijn voortsnelt." [Boen
trok hij een d'warsstrivepr „Wiat is Dat?
daar komt iets dwars ei' doorheen! Plotse
ling ie de lijn tot een kruis geworden!
Dit, kruis, dat is li[et gehleete leven. Een
wensch, een hartstocht, een geluk en «en
streep mididen er dloor. Wie van jullie
hééft dat al niet ondieirvonden in 't kleine
Ut in 't groote De meeste1 mensohen edli-
ter kioMi,eu met deze diwarastreep niet in 't
reine zij-' me,en,en, dat hun Wensclren
van God zijn en de d'warsstreep va,n den
duivel. De mensc.li j-Jondleir godsdienstig ge-
k"t'l' wiordt veirbitteuid dloor het Kruis, «n
weet geen betere iheteiek'einis in,eter in zijn
leven te vinden.
Maar ziet nu eens naar Christus nan
't Kruis, hloe Hiji d,e d|w,a.rsstree,p God her
kent pii aan het diwaaislhióüt God' verliieeir-
lijkt. Daarinim staat ook op de- oude platen
hoven het. Kruis: „de Iriomfeorenidle Chris
tus". Wanneer men zóó d'e. dlwarsstroeip
draagt driannfeert men ov'er leed' en ont
goocheling; denkt daaraan jongen®, als dé
dwansstreep dloor je léven ga.at."
Ons zelf steeds blijvén opivoédien tot
vrouwen van karakter, al on® best dioem
onze kinderen tot kara.kteirvo.llei mensohen
te maken in dezan kafaktenloozen tip,
h,et is een plicht-, waaraan wa ons niet
mogen onttrekken, want lint beteefent
„Niet alleen te, zeggen „He,Sr! Hée-r!"
maar den wil te dloen van onzen. Vader,
die in den Hemel is.
Het ideale gezin.
Uit een red» van piroifl Fernn op den
Amsterdamseheu Katlioliekienldag
Willen w|ij liet ideale gezin, laten we
d,an zorgen:
da,t het huwelijk komt te stia.au in do
achting, Iwtelke God vraagt, vloor een,
Zijner sclioonste iS.aciiaiment.eii, eenmaal
vergeleken met Z'ijn eigen Zoon en Diens
Kerk
d.a,t de verkoeling! Weer worldlt de. waar
dige voorbereiding tot. .een hooger ajnib't
en dus een samenopldimmen naar hoiogeï
Doorzitten bij Wietrijden en Stuktoopen van
I T Huid en Voeten, verzacht en geneest men met
Dooien 30-60 en 90 ct. Tube 80 £J.
Bi| Apoth. en Dtofllsten
geestelijk leven, in: plaa.ts 'v'an een afdalen
naar zonde en verlaging;
dat het IruJw'eJlijlb weer wiordt een le«
vonsidea|a,l, zoo schojon en groot, dat geen
voojrbereidend offer tei z'wlaiar vlalt
dat de gehuwldle mian zijn .eer 'en trots
er in zoekt „vronjwi en kind te schragen
oip zijn sterke jeugd1";
dat het meisje, hatzijl van adel bf vlan
de fabriek, 'weer in zich ontwikkelt, dat
heroiseh-moioie verlangen naar bet heilige
moederschap, wlaarin de grenzen van het
levensgeluk bij rijk en arm gelijk loepen,
'wlaarin liet fabrieksmeisje! een even geluk
kige toekomst vjndt als de koningsdochter
dat bet ideaal Weer gekend! wordt en
'daardoor bemind en met offers gekocht;
dat- liet biiis der geliu'wld'en kan wezen
een huis van ruimte ,en lucht, gelijk hlet
hart der ouders een hart van geloof en
lMfde; 1 I
dat het gezin, 'dat Idlaor kathöliekan ge
sticht 'wordt op 'de tréden van 'hét altaar,
uitküOipe op Gods troon.
Het katholieke giezin heeft eenmaal de
heidensc'he 'wlereld veroverd'. H'et zal ook
pal staan in de Wilde tijden, die we be
leven. Geen communisme, geen Wrdjje liefd'e,
geen hulweïijk in kame'na.adséhiap, geen
overspannen gemeensehapscult-uur, gpen
terrorisme zal de heilige banden onzer
menschen breken, wlaarmaa God zelf hen
aan elkander en ia.a,n hun kindieren heeft
gebonden.
Bij de onthulling van het monument voor
l'asto.nr Verliureh.
Op M|a.andag 1 Juni zal te Ppeldljk',
gemeente Monster, het monument 'wtorden
onthuld vopr Pastoor Vcrburch, den
grondlegger van de Wiestlan'dlsehe drui-
vcneultuur. Om 4 uur in den namidldlag
zal iu het veilingsgebonlwi te P|oeldaj(k Idooa-
het Verburch-oomité onder. vo,o(rzittiersoh.a(p
van het Tweede Kapierlid G. Wt Kanip-
schoiër, burgemeester v,an Monster, da
oH'icieele .ontvangst 'plaats höblben vjan dje
genoodigden. Vervolgens houdt ü.Exc.
Jhr. Mr. Oh. Ruys de Beerenbnoiuck, mi
nister vau .Staat en Minister vjan Binuéa-
lpndsche Ziaken en LandboiuWi, leen radle,
w|aarna dooï iZ.E|xc. het monument zal
worden .onthuld. Hierna spreekt de *haer
Jan Biaa-endse, voorzitter Van den bond
.W.cstland en lid! van het Vierburch-ooimtél,
die het monument aan 'het gemeentebep
stuur zal overdragen. Het monument is
ontworpen dooi' iden Beeldhouwer Aug-
Kalisse te Wjageningen. H.et stelt Pastoor
Verbureh voor in staande houding in
.priesterkleeding (staatsiejas on korte
broek), terwijl do laene hand op de borst
rust en de .anderei hanld! steunt op oen
hoog voetstuk, Iwlaaroahheen druivbn-tros-
sen zij'n uitgelioujwen. Vioior de oprichting
van dit monument lw|a® een bedrag vlan
ongeveer f 10.000 noodig. "De. gemeente
Monster, in 'wélke gamoenta het mjonument
'wlordt geplaatst, stond föOO toe, terwijl
do veilingv'ereieniging Poeldijk f 1000 ver
leende. Andere veilingen en gemeenljein
stonden bdj(dr.agen van i! 200 tot f 400 toe,
terwljj'1 door particulieren ruim f4000 is
bijeengebracht. Piastoor Eranciscus Vier-
burch, v,par Wien 'het monument wondt
opgericht, Werd in 1647 op UO-jarigen
leeftijd als pastoor in hetWlestland' aan
gesteld. iZijh parochie bestond uit Poel
dijk, Monster, Terheyde, 's-Gravenzanldle,
Naaldwijk, llonselersdijk en «en gadleelte
van Loosduinen. P|a.stoior Verbureh legdla
zich naast de zielzlorg op' den landbouw
toe, waarbij! liij! vooral aantoonde, dat met
een betere behandeling van de gaw'assen
veel nvias te bereiken. Hij! nam ook p'roe-
vcn met de 'druivtantaelt, Welke toen nog
zoo goed als onbekend 'wias in bet Wlest
land. Gemakkelijk is zijn taak, vooral
iu het begin zeker niet geWeest. Vanaf
15713 tot .a.an de loomst van Franciseus
Verbureh in 1647 wias de grooten'dleiells
katholieke bevolking 'v|an het Wlestlan'd
aangewezen op 'de geestelijke hulp van
reizende zendelingen, 'die vermomd rond
trokken en .op ongeregelde tijden op ge
heime plaatsen hun godsdienstoefeningen
liielden. Krachtig 'weiden zij' hierin ge
steund idjoior de begijnen v,a,n 's-Gr,a|vlen-
zande, 'die kle geloovigen gingen waar
schuwen, wanneer hier ,of d,aar zoo'n gdids-
idienstoefehing zou plaats hebben. Maar
niettegenstaande alle mweilijlkbefden genoot
Franeiscus Verbureh een voor die. dagen
betrekkelijk gnoiota vrijheid] vjan bqwieg-ing,
die liöolldzakel'ij'U moet wtarldien tocgosclu-e-
ven aan 'vbrslelïjiké be'wloners van liet
Huis Honsclersd'ijlk, Want toen op G No
vember 1650 Willem II 'wias ovlerledien,
kwlam zijn wedu'we mot haai' Zoontje den
Interen Willem III troost en afleiding
zoeken op het Huis Honseiersdijlk en naar
algemeen 'wlordt Aangenomen belioioatiie pas
toer Verbureh da.a,r tot d'e weinige gasten.
Vieze bescherming en latere vriendschap
met Willem III gevien dus een zeer aan
nemelijke Verklaring, dat' pastoor Ver
bureh iu tegenstelling mét anderen, onge
hinderd zijn bediening kbn uitoiefonen.
Ook zal hieraan niet vreemd gewleest zijli
liet feit, dat zelfs zijn tegenstanders in
het geloof in hein moesten zien de pi|onier
die ook Werkte 'vulor het stoffelijk heil v'an
zijn parochianen, als iemand, idie wiel Vaart
bracht in de streek én wlaart,egen zij on
danks verschil vjan opvattingen, met «er-
bied moesten opzien. Vele vap da liier-
boven genoemde feiten zijn ontleend ,a|an
het interessante boekje Van Edward vlan
Bergen „Franeiscus Verbureh1'',® erste pas
toor Van het Westljand na de Hervorming
en invoerder deir ld|ruivienteelt('.
Pastoor Verbureh tóve.rl©e|d! |b|p| 1 IJ|anu,ari
1708. in den' oiiiiderldloin vau 90 jaar, waar
van hij, er zestig in 'het JV]astlaud: had
diooirgebracht.
3V|at iwlfll kunnen' doen legen vuilè handen.
„Huismoeder" van het Hbl'd. heeft een
stape 1 brieven met nitvbej'ige madadeelin-
gen gekregen uit! haaj.' lezea-assenkring, al
lemaal raadgevingen övleir het onderbould)
van de handen bij en na bat vlerriohtein
van huishoudei]ij|ke bezigheiden.
'Wellicht, dat er onder onze lezeressen
ook z'ijh, die dat vraagstuk interesseert
daarom veroiorliav'en iwüjl ons hier enkeilie
van deze maatregelen to dp,en vloigon:
iWianneer men vuile handen heeft v'an
liet poetsen, inak'q men de handen «en
'weinig vochtig met water en neemt ver
volgens een beietja soda, iwiaaxmede men
ze grondig alfwftjlft, zonder verd|ea- wiat to
gebruiken. Als do handen d|an goed ge
reinigd kij'n met' soda, Zopdjat alle vuil lbs
zit, 'wlascht men ze goed na m'et z'eep.
Het resultaat is wérkelijk verrassend en
uiet duur.
Bewaar 'thuis al het koffiedik zuinig
voor liet sdhoonmaken v.an ^potlopdhan-
den" en voor alle .andere gevallen, wiajarin
het 'Wiassdhen op de gewone mianier niet
afldioendp helpt. Eerst worldlen do handen
goud ingezeept, daarna neemt men «en
greepje koffiadik en 'wlascht dan d|e han
den met Water. Als büj! tooveu-slag Ver
dwijnt ,al het vuil en da han'dlen blijven
heerlijk zacbt bij een derg«l||ijke manier
va.u reinigen.
Een uitstekend middel omr de handten
zooveel mogelijk ta sparen met „kachel-
paetsenl", is: D,e handen, alvorens met
poetsen te beginnen, goed in ta wtój|v«n
(ook de nagels) met «en stukje zeep, zóó
uit liet zeepbakje genomen. Eas daarna
gebruikt men Water. Plus eerst als do
handcu dik in de zeep zitten.... i
'Wanneer mljjln handen van kachel- of
tuinwerk heel ierg vuil gewo,rd.en zijp,
wasch ik ze met lauw Wateri 'en zaclrte
zeep zow Isphiïjlflt depaiatste: raajdgeiefster
der gepubUieaead'e iwlenken «n maak
d,aiarb;jj: gébruik van een badhanldj© vlan
ru'wte stof. Ik draai de vui]le vlingeirs stuk
vouji- stuk 4linl4 in 't doekje met Zeep om,
en wrijf de nagelriemen ook daarméd»
zachtjes omlhopg. Is 't nog noodig, dap
borstel ik 'de nagels. Als «r even gelegen
heid is om 'de handen na ze go|ed af-
gedroogd te heblben id'un met witte va
seline in tes meren, dan laat ik het niet
na, wlaarbdjf ook weer goed ida nageli-ie-
men omhoog 'wlorden ingevet. Al is ''s
.avonds vóór 't naar bed gajan, de afwlas-
sching voor hef vjuil niet zoo noodig, toöli!
moet men vo;oral 's avlonds die blöwferking
herhalen en invetten. 1
Die gebroeders' Morgan in Oosl-Galicii?.
Voor een kleinsfeidelSjk hotelletje in het
c duisterste geidleelta v,an Oost-Gajicië,
nabij, 'de R|oemqenscho grens arriveeaidp
'dezer dagen een Rolls-Royce, waaruit
twéé jonge mannen stapten, die reeds
door hunne ccste vraag, n.l. naar kamers
met stroioinend Water, 'd|en hotelier in die
grootste verlegenheid brachten. Hpa groot
'Wlerd echter diens ontzag, toon Idlepeizigeirs
zich als de gebroedéi-s Morgan uit Nöwé
Vork inschi'even. Het Ibéi'idht, 'd(at de zqons
van den gnootsten bankier Van het rijkste
land het staldje 'de eer van hun bezoek
hadden aangedaan, verspiieddda (zich als
een loiopiend vuurtje. Een uur later Ver
scheen reeds een deputatie, bestaande uit
den burgemeester, den1 pope en Idlen ralbijln,
om de gasten tot een te hunner eer ge
geven 'fjScst uit te noodigen en men dacht
er reeds over de heeiren te Verzoiekjein,
hunne namen in het eereboek der stad in
te schrijven. De Amerikanen, die niets
.anders dachten Idlan dat lal die eer sleöhts
hun vaderland gold, namen de uitnoiadi-
ging gaarne aan. Hoe gropt iwlais echter da
teleurstelling, toen in den loop v,an het
gesprek, wlaiarbij! een burger, die wat
Engelseh verstond, tolk) speelde, bleek, dat
de Amerikanen niet het minste met Pier
pont Morgan uitstaande hadden. Intus-
'schen schonken dezen toch dén burgemees
ter, om zich dankbaar te toionen voor do
ontvangst, aan de stad 25 dollar.
Speciale dagblad-edities in Amerika.
Dat in 'de Veraenigda Sta,ten alles in
het groot ga,at het is zoo overbekend,
dat ieder klein kin'd het U zal kunnen
vertellen. lEji daarom! zal ook Idé médedee-
ling, "dat de Ban Antonio Express bijl het
iu gebruik nemen van ha.ar nieailwi gebouw
een speciale editie liet uitkomen van 220
pagina's „The Times Herald" dit aan
tal pagina's met 1G vermeerderde en
ten slotte „The Springfield (O.) Sun
day Naw's and Surf1' eeu editie gaf van
242' pagina's, weiai-Vau 8 in diepdruk'
ook 'wel geeu verbazing wekken. I
Het is 'Amerika. Ja, met recht!
Over niet Ie vermijden drukfouten.
Over dit thema .liet reu courant uit
Beieren zich als volgt uit:
De drukfouten laat de gojplde pod tae,
die loopjongens en jongens in Ide Idrukkjefij],
zetters, bioekidruklifcirs, correctors, proza
schrijvers en 'dichter® «n zelfs bureau
craten geschapen (heeft.
lEen drukfout is zoo te zeggen een ïva-
tii'urv'ei'scliljnsel, zooals hjagel, jilest en
dure tijden, zij vinldt kaar grond in de Ou-
volmaaktheid der oaddlsaho dingen en in
de Zwlakte van het miansdhelüjlke Vleiesoh|. 1
Indien er geen drukfouten zijin oa® t»
wtg'zen, ligt dit hieraan:
1. dat d'e schrijver of Idle inzender juist
geschreven kleeft (w|a,t |hi]j! bedoelt té zeg-
2. Zjjn bedoeling duidelijk gésclu-even
heeft
|3|. idat do zetter jdjui goede en de onbe
schadigde letters pakt of aanSiaat; I i
4. deze op de go|e|dle plaats zet;
5. dat de corrector evtentueale ,'floulen
vindt en goed Iv'ei-hetertI
G. dat de aangegevlen 'fouten goéd! wor
den geoori'igeendI
'7. dat bij 'de rovisie Idjet oorreetie gi^ed
wlordt nagezien en dat ex voor gezorgd!
wordt, id,at:
IS. de laatste fouten in d]« revisie gneij
Wlorden verbeteid cn nog een ld|oZij|ntje
voorwaarden niet wiobden "vfeironachtzaamld!.
Daar een gixiot octavo-v'el in gewdon
schrift 50.0.00 tot 55.000 letters bevat,
zoo, moeten die gunstigé omstandigheifeii
zieh ook 50.000 a 55.000 keer voordoen
om een enkel vel, vrij v:an fouten te
kunnen afleveren.
Dus, Heorea critici, «en beetje conside
ratie is Iw'el geWenschtl 1 i
De bekeering van Engeland.
Langzaam maiar zeker gaat de bekee
ring Va® het puotestantsdhe Elngelandi
haar gang. Gedurende Idle tien laatste ja
ren werden 12'1.97!3 bekeerlingen in den
schoot 'der katholieke Kerk opgenomen.
Father Vernon, de elfhonidePdsta Em-
gelseh-protestantsche 'dominee, dia terug
keerde tot d'e) Moédlerkeik! schrij'flt„Sinds
tien jaar is er een gestadige vooruitgang
van het katholicisme in Engeland té be
speuren. Niet alleen door het getal der
bekeerlinge®, maar qek w'at betreft het
openen v,a® katholieke sohiolen, hét aantal
priesterroepingen, het stichten van vér-
eenigingen enz.'" .Siamen niet' 20 andere
teruggekeerden studeert Father .Vernon
thans voor priester te Rome, I
„We gaon een cricket-mets spelei
Indiië tegen Nedjerlanld|-'''
„Gntm jullie je gezicht^ da® zwart
m.aoke?(" i
„Nei, oen paar van dje jonges gaon hun
gezichte Iwiassöhe/'
Dame (die 'dicht bijl idle plaats van dien
brand Woont): „Zpu het erg hinderen, al»
ik een keteltje wp.ter tap, of denlft U dat
U. het misschien, nog noodig kan 'hëhlben
„Waarom haalt ié dlat haefljizer der niet.
,af, inp]|aats vjan 'der maor stao® kSjjkeif'
„Ik denk dat ie ze geluk niet wil be-
'derrevej'
NIEI
Bureaux van Redactie
Telefoon Interlocaal
Bijkantoor MIDDELE
GROOTE WAARDE
VAN PUBLICITEIT
Crisfswee.
Fel wóedt aog steads td<
is nog immer de malaj
iwaar géén slagen vallen,
maatschappij die ua® het
geeft in geklaag. Dö vel<
daarbij ook alle gelegen
tische bespiegelingen ow
die de gevolgen vbn d
kunnen temperen. Het 1
laat daarbij aan 'de fantai
vrij spel, en zoo komt ket
md'd'denstanid'ers (die wiel
plaats de gevolgen v'an
koopikracht va® het pul
hoort betoogen, dat loon<
maar zoo Wéinig iaogelijlk
ten [Wérden, omdat het p
blijven koopen en zoodoe:
laise uit de tw'ereld zal
men bepleit in zij'11 crisis-
baarheid van Iconen en
dit verschil, da,t d'e ee® s
de Overheidsloonen, en de
oog heeft op de loonen i
Beschou(w«n wij' de kwe
nader.
Sedert eenige jaa-en sp
kingen over de loonhoogti
de grootere "koopkracht, a
gere loonen ontstaat. V
voo-ral aan Ford te danke
dat. het in het belang i® v
ten om hooge Ijoonen te gev
door de arbeiders groote
verkrijgen en meer artikel
pen, zooda.t de productie 1
gezet. Men moest echter
ders moeten 'dopr hqoge
gesteld Worden een Forld
te koopen. Wianneex er e
iw'erd, dat 'd'eze hoogei lo.
(dustrie-,arbeiders dloor de
volking, in de eerste pla
Wers, moesten wprden op
Ford in .alle tajen.
W|are Ford's leer juist,
imer loonkWesties zij'n. D
belaas bewezen, dat zij'n 1
gevallen niet opgaat. Toe"
betoog veel blij'vlen hange
nog dikwijls in tijden v"
kondigen, dat loionsverla.
beschutte 'bedrijven en V
heidspersoneel, mo,et wlori
omdat, zij de koopkracht
en daarmede Ida „onderoo
geesel van onzen tijd) nog
De. koopkracht va® een
lijikheid de ruitkiacht) he
tale opbrengst van zij'n
koiopkraclit ka® slecht®
Iwianneer meer goederen w
ceerd, in ruil Waarvoor wij
liaaid meer geld kunne®
goederen kunnen koopen.
nimmer *de koopkracht
de verdeeling kunstmatig t
hooger loon kan nimmer
'de vraag naar producten n
zoodanig, dat ide koopkr-
'diis ide .algemeene Welvaart
ga,an in onze dagen door
soepelheid van da beloon™
tie-'faetoren enorme bedrag
kracht, d.i. nationale w'elv
Het productievermogen is
genomen, dat tijldelijk |die toe
bevolking en v|an het oonsu'
hierdoor overvleugeld is. M
zeer lage -gofderenprijlzen.
ders van onaantastbiaa-e lo
ren voor handel en industri
gen 'deze laga prij'zen, ms
loonen (die na 'de enorme
laatste jaren dioior de crisis
koopkracht hebben gekragei
kunstmatig handhaven op e
markt onhoudbaar peil. H
mogelijk zijn iwianneer ,er
markt één^ lijn getrokken
hier zijn wijl nog ver v|a®
Dat men goederen, idie zi
„Hier is mijnheer Fnederiks, man."
„W|a,t wil liSjl nu weer. Hij heeft ieder
stuk tuingereedschap w|at ik bezit, al
geleend
„Hij vraagt, of je hem ook zou willen
helpen zSjin tuin om te spitten." 1
13
De ajvime religieiuz'e wend
die z'waükte vraag ve-rirast.
i-t-c- uiterst voorzichtig' m
zwakke kind' op eeniga blij
g e n w*o ndle 11 vo-orb er.eiiid
heel zacht
"Bi;, gtoedte vraendeiu, lie
"vlug he tor te maik.eju.''
„Beter te maken? Nee®
meer beter... ik h'eb te,'
Paar traneu weiden
200 diofif Oégien. De zuster,
«en goed teeke® was, dat d
verdoovmg gkg ophouden.
®bed naa
wmdt je steil,g hefcWal
Tin a 1 met di^ eon'e h
van die zieke ®en welnio- op>
"Hl,er, idrink eens."
Het lrindl nam een naar
den drank voor haar Cr
„En ga nu ,een® rustig
Pon, dan ben je steaks stejp
*ens wat meen- te prate®."