l PUROL I ZATERDAG 30 MEI 1931 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT r IN HET KRAAIENNEST VOOR ONZE VROUWEN VAN HIER EN DAAR =j NUTTIGE WENKEN ALLERLEI £en:, L J Plaatjes met praatjes. FEUILLE1 De weg naar het iZ et e 1 of springplank? De een zal spreien van 'n speling Van 't lot, de ander van 'n noodlottige samen loop van omstandigheden en 'n Öerde van 't toeval. De rubriceering |vpn onderstaan* de leiten laten wij1 echter over aan Je lezers zelf. 1 Toen 'we dezer dagen in zekere ge* meente een café passeerden, wankeldel daar iemand uit, die behalve met den in houd .ook met den bierfieseh zelf' |h|a|d kennisgemaakt en als 'n oBomstooitel|ijPs bewijs daarvoor 'n kanjer van 'n ,^bla,uw" aoig met zieh droeg. Het gerucht dat aan die luittrbding voorafging, wias zooenorm dat men vlanzelf ging informeeren naar de oorzaak van een «n ander, 't .Volgend» bleek: Men heelt, gelijk jbekend, in onze provincie de eigenaardige gewioont® om zekere iwijken den napim van P(o.ell t« geven. Een dier beWJoners daarvan 'be zocht bovenbedoeld oajllé-tje en wildle na 't nuttigen van ettelijke gelagjes van zijn stamtafel opstaan um zlïn ouderhuis op te zoeken. .Vrienden trachtten hem Van dit loffelijk voornemen terug te houden. Doch de jongeling' bleek standvastig, wat een der andere bezoekers deed opmerken:'. „Niets (aan te doenzet een kikker opi een stoel: liijl iwil terug weeir naar z'n pp|el.'1 Die l'oelbawlonier meenend opi dien steek oude r'w'nter bescheid te moeten geven met een houiW bo.vien tafel, had vlooi- dit antwoord een voor de hanidi liggend vlooi-- Iweip, n.l. pen biierlUesch gebruikt. .Ge volgen bekend. Nog na mijmerend over idje: weinig stof felijke Iwraapdaering idie den geest geniet, 'viel ons een krant in handen en !'t .eerste WW we lazen was, dat jjved|erom! twe» Kamerleden zich veilig gesteld haldlden, door een goed baantje in den Vorm v'an een burgemeestersbetrekking aan iden haak te slajan- Als troostprijs voor het lezend publiek w|as eraan toegevoegd, dlat idle gelukkigen bijl de komende verkiezingen geen vernieuwing v|an hun mandaat be geerden. .Zulke goedzakken toch, niet- iwlaar Ja, wel Daar heeft heit kiezers volk zich nu uitgesloofd om de menscb'en, die met Zwiare zweren zwoeren, het 'n ideaia Ite vinden, om in d|e» Raadkamere® des Dands dé belangen van de hun toe vertrouwden te behartigen, -een zete Ite schenken en naulwlijks in h|et bezit viain zoio.'u meubelstuk, gebruiken ze liet voor apring-plank naar een nóg vastere,, nóg rustiger positie. Het zal iwlei aan ons liggen, maar bewlonderenswaafdig lijlkt io|ns zooi'n bezigheid niet, vooral omidlait hieifc Zoo een eigenaardige gewoonte gaat worden onder onze deputês. fis R[ij|ks-riegeering zou er o. i. iwïjls aan doen, door idiezei parle mentaire acrobatiek nipt zoo erg ta be gunstigen ,als den Matsten tijiij^geischiadlt. UITKIJK. Daar praten we later wel eens oivor, lachte Faverslhiain. Ik moet wachten en morgen tegen dii« mensohen ta Leiw'es ge tuigen. Nu ziet u het voorde-el van liet leeueu van Ted's avondcostuum. l'k zou nok nog graag een overjas hebben. Waar om ben ik ook niet met die anderen naar I.ewes gegaan? Maar enfin, zóio ver is het niet en een wandeling zal' me goed doen. Tóch zou ik eerst nog wel een woordje met je willen spreken. Is er wei iets dat ik klau zeggen?, fluisterde Peggy. Je kunt heel veel zeggen, antwoord de Faversham. O, je behoeft jne niet te zeggen, dat het je spijt, want ik kan dieper in je mooie opgen lezen dan woor den kunnen zeggen. Jij w.ast het, die mij 't. eerst over mezelf deed schamen en me tot het voornemen bracht een niuulw leven te gebinnen. Hioe kop «en arme kerel als iki je zeggen wat ik 'voelde? Ik wast dlat ik je niet onverschillig was H.et was een beetje moor, fILuisterd'o Peggy. Goed1, ik wilde dat niet zeggen, maar ik voelde het. Wat een ellendige toestand wias hetvoor Voor ons beiden, Frank. Het was het verschrikkelijkste jaar ,da.t ik ooit heb meegemaakt. En ik' viro-eg Ted', je op te zoeken en je hier te brengen, piaar hij werd in de stad ziek en Eh verder valt er niets meer te zeggen, hernam Faversham. Geef me een kus, voor ikf ga, liefste! "Laat me voelen, dat dit mooie geluk méén dan een droom is. „O. D." 'Karakter. Wei spreken dikwijls ,oive.r het „karak ter" van ons zellf', van onze. kinderen ofr van anderen. We, praten ixver 'n zacht 'karakter, 'n goed o'fn slecht karakter, 'n gemakkelijk) plf 'n moeilijk karakter, en daaruit zioiudiein wie kunnen besluiten, dat ie oer een karakter heelft, ziooaJls ieidieuieien iaën lichaam en 'n ziel bezit. En t.odhl kan men iemand geen grooter eompibiiment ma ken, dan dloor hem of baar oen man een vrouw van karakter te noemen. Karakter bezitten ïs dus iets bijzonders, iets, dat de .moeite waard is om er naar te verlangen en liet te, bezitten. Wat is dat d'au „iemand van ka,bik ter" te zijn? Het is allereerst mioed bezitten. Niet den moe,dl van liet slagveld', "den moed van lichamelijke^ du,ff) en lielliaams- kiaclit, maar den zeöelijken moed om uit te kumen, om te .leven naa,r uverluiigiug en levensopvatting. 'Het is „ja" durven zeggen en „neen". „Ja" tegen God en tegen je medemensoli, nis 't gaat om een ol'l'er te brengen, klein of groot, tills 't. gaat oio anderen vreugde te geven, je zellf op den achtergrond te houden, den vrede ta 'bewaren, werk op, je te nelmen... „Neen" tegen alles, wat in strijd is inet het leven van een christen, tegen den gen spot en de gladde manieren Va® een mrndadnen [geeft, tegen die gewoonten en gebruiken van 'n maatschappij', die gebro. ken heeft met God. „Neen" tegen dlien aandrang om meie1 te iloen aan 11 leyentja van weelde en wuftheid, als je dat kunt, en „neen" tegen het lrweelk,en van biittelr- heid en nijid en afgunst, als je, 't niet kunt. Karakter hebben, dat is eenvoudig zijn. Niet leks witten seliijhen wat je niet bent. Eu dat beteekant voor ons vrouwen niet', altijd maar in rieu sl-eurleiventje 'te Jappen, voor niets belangstelling hebben, steeds moenen, dat jé niets kunt. Neen, dat wniet. God wil wel' «Degelijk', dat wij tiltte, gapen, die' Hij (mus g(egeven heeft, zooveel' moge» lijk ontwikkelen en gebruiken. Denk maai eens aan de gelijkenissen, dli© 'Christus genruiktehet licht onder d'en korenmaat, het talent, dat in dien grond begraven werd. Eenvoud! is: je zellf zij'n voor je en voer anderen; niet je braver, knapper, deftiger, rijker voordoen dian ja bent" Vooral ook 'je ze# zijn voor je eigen, want mensehen, die altijd „posearen", die altijil geestelijk op hun teen en loopeji, eindigen mot zieh zèM te bedriegen, 'z!a voelen zellf' niet meer hoe onwaar ze, zijn. t Spreekt du® vanzelf, dat jei waaï moet zijn om karakter te liebben. iWaar heid en oprechtheid! gaan gewoonlijk sa men met eenvoud. We voelen w.el zlellf, wat dat heerlijk ii® een waar en oprecht mensch te zijn. Is dat niet je, lieiflsto vriendin, die je hééfamaal' vertrouwen leunt, die' je wéét, dlat het altijd voor je op z'al nemen, maar die een nieening)5(- verschil vrijmoedig met je uitpraat. Voe len we het niet glleinaal1 alsi '11 brandende schuld als we: onoprecht zijn geweest? All de eigenschappen, die we het meest lww.oindeT.en, zijn noadlig am een karakter op te bouwen: moed, eenvoud', waaitfteiid, oprechtheid; en vanzelf all®'het ware gaan dia eigenschappen tot deugden ovar off zijn zi, de grondslag van d'eugden: gods- V,ruclit,. offerzin, ontheffing; nederig heid, weldadigheid, rechtschapenheid, éex- lifcneid, naastenliefde't zijn de steen,en van t zeil'flde gebouw, 't zijn die facetten van eenzelfde, juweel. Want.... karakter hebben, karakter Vor men bij je z,elf jjf bij, anderen, (lat ga,at niet zonder dien godsdienst. En 't is zoo mooi. dat op dliei oude wpéheid' al! de, nieu were dwaling, al het eeuwenlange- zïte- liein uitloopt. Ze hebben geprobeerd giote|Jle meuschen óp te voeden zlond'er God, zon den' godsdienst, zonder moraal.... en al iwat niet ondergaat bij' dit soort opvoeding zoekt op dwaalwegen na,ar iets, wat op- God ,o'f gtorflscfonst gelijkt, of komt Iw.eett- téi'U'g tol: de oude Moederkerk. Foemster, de grootei opvoedkundlige, die zelf als zoeker de waarhéid vond, heeft daar een groot w.ei-k aan gewijd', (waarin nij telkens doet zien, 'hoe alléén de godls- uienft de gurandisilalg der opvoeding kan zijn, hoe alle natuurlijke .eigensohappejj van den mensoh, .ook die gwidc,, Ipas dooi de bovennatuurlijke kracht Worden opge heven. „Moédeifclldiè", zegt hij o.a., „te zeker Of 11 natuurlijke aanlleg, maar h|0,e blijft zij in het natuurlijke, in flamilfc-ieigoïsme, in afgunst en uWeillei onvolmaaktheden ste ken wanne,ai- zij' niet door een honger,e liefde bevrucht, gereinigd! 'wordt! Alleen dan ontstaat uit de natuurlijke liefde, die nog zi stonk onder den invloed van vleescli en bloed staat, die „alomtegen woordige" liefde, waaruit het licht der voorzienigheid zelf schijnt te .stralen en welke heerschappij' meusehelijke, aaugielzieh tem aan engelen gelijk vermag te maken." Bijzonder treffend is zijn uitleg ovelr de heteekenis van li.et Kruis in ons leven. Hij gaf dezen uitleg aan opgroeiende jon gens, die zonder 'godsdienst waren opge voed, maar, doet het o,ok on®, die, zoo dik wijl® per dag liet kruisteek,en ifuik'en en 7/00 héél vaak leven alsof we liet Kruis uiet kennen, niet nademiken. Hij trok een krijtstreep op. het 'bo,rd en ze.i'dc„Dit bete,eikent een wiensob, «en wilsuiting, een liartstoolit 'van 'den mensoli, ziet een® boe de lijn voortsnelt." [Boen trok hij een d'warsstrivepr „Wiat is Dat? daar komt iets dwars ei' doorheen! Plotse ling ie de lijn tot een kruis geworden! Dit, kruis, dat is li[et gehleete leven. Een wensch, een hartstocht, een geluk en «en streep mididen er dloor. Wie van jullie hééft dat al niet ondieirvonden in 't kleine Ut in 't groote De meeste1 mensohen edli- ter kioMi,eu met deze diwarastreep niet in 't reine zij-' me,en,en, dat hun Wensclren van God zijn en de d'warsstreep va,n den duivel. De mensc.li j-Jondleir godsdienstig ge- k"t'l' wiordt veirbitteuid dloor het Kruis, «n weet geen betere iheteiek'einis in,eter in zijn leven te vinden. Maar ziet nu eens naar Christus nan 't Kruis, hloe Hiji d,e d|w,a.rsstree,p God her kent pii aan het diwaaislhióüt God' verliieeir- lijkt. Daarinim staat ook op de- oude platen hoven het. Kruis: „de Iriomfeorenidle Chris tus". Wanneer men zóó d'e. dlwarsstroeip draagt driannfeert men ov'er leed' en ont goocheling; denkt daaraan jongen®, als dé dwansstreep dloor je léven ga.at." Ons zelf steeds blijvén opivoédien tot vrouwen van karakter, al on® best dioem onze kinderen tot kara.kteirvo.llei mensohen te maken in dezan kafaktenloozen tip, h,et is een plicht-, waaraan wa ons niet mogen onttrekken, want lint beteefent „Niet alleen te, zeggen „He,Sr! Hée-r!" maar den wil te dloen van onzen. Vader, die in den Hemel is. Het ideale gezin. Uit een red» van piroifl Fernn op den Amsterdamseheu Katlioliekienldag Willen w|ij liet ideale gezin, laten we d,an zorgen: da,t het huwelijk komt te stia.au in do achting, Iwtelke God vraagt, vloor een, Zijner sclioonste iS.aciiaiment.eii, eenmaal vergeleken met Z'ijn eigen Zoon en Diens Kerk d.a,t de verkoeling! Weer worldlt de. waar dige voorbereiding tot. .een hooger ajnib't en dus een samenopldimmen naar hoiogeï Doorzitten bij Wietrijden en Stuktoopen van I T Huid en Voeten, verzacht en geneest men met Dooien 30-60 en 90 ct. Tube 80 £J. Bi| Apoth. en Dtofllsten geestelijk leven, in: plaa.ts 'v'an een afdalen naar zonde en verlaging; dat het IruJw'eJlijlb weer wiordt een le« vonsidea|a,l, zoo schojon en groot, dat geen voojrbereidend offer tei z'wlaiar vlalt dat de gehuwldle mian zijn .eer 'en trots er in zoekt „vronjwi en kind te schragen oip zijn sterke jeugd1"; dat het meisje, hatzijl van adel bf vlan de fabriek, 'weer in zich ontwikkelt, dat heroiseh-moioie verlangen naar bet heilige moederschap, wlaarin de grenzen van het levensgeluk bij rijk en arm gelijk loepen, 'wlaarin liet fabrieksmeisje! een even geluk kige toekomst vjndt als de koningsdochter dat bet ideaal Weer gekend! wordt en 'daardoor bemind en met offers gekocht; dat- liet biiis der geliu'wld'en kan wezen een huis van ruimte ,en lucht, gelijk hlet hart der ouders een hart van geloof en lMfde; 1 I dat het gezin, 'dat Idlaor kathöliekan ge sticht 'wordt op 'de tréden van 'hét altaar, uitküOipe op Gods troon. Het katholieke giezin heeft eenmaal de heidensc'he 'wlereld veroverd'. H'et zal ook pal staan in de Wilde tijden, die we be leven. Geen communisme, geen Wrdjje liefd'e, geen hulweïijk in kame'na.adséhiap, geen overspannen gemeensehapscult-uur, gpen terrorisme zal de heilige banden onzer menschen breken, wlaarmaa God zelf hen aan elkander en ia.a,n hun kindieren heeft gebonden. Bij de onthulling van het monument voor l'asto.nr Verliureh. Op M|a.andag 1 Juni zal te Ppeldljk', gemeente Monster, het monument 'wtorden onthuld vopr Pastoor Vcrburch, den grondlegger van de Wiestlan'dlsehe drui- vcneultuur. Om 4 uur in den namidldlag zal iu het veilingsgebonlwi te P|oeldaj(k Idooa- het Verburch-oomité onder. vo,o(rzittiersoh.a(p van het Tweede Kapierlid G. Wt Kanip- schoiër, burgemeester v,an Monster, da oH'icieele .ontvangst 'plaats höblben vjan dje genoodigden. Vervolgens houdt ü.Exc. Jhr. Mr. Oh. Ruys de Beerenbnoiuck, mi nister vau .Staat en Minister vjan Binuéa- lpndsche Ziaken en LandboiuWi, leen radle, w|aarna dooï iZ.E|xc. het monument zal worden .onthuld. Hierna spreekt de *haer Jan Biaa-endse, voorzitter Van den bond .W.cstland en lid! van het Vierburch-ooimtél, die het monument aan 'het gemeentebep stuur zal overdragen. Het monument is ontworpen dooi' iden Beeldhouwer Aug- Kalisse te Wjageningen. H.et stelt Pastoor Verbureh voor in staande houding in .priesterkleeding (staatsiejas on korte broek), terwijl do laene hand op de borst rust en de .anderei hanld! steunt op oen hoog voetstuk, Iwlaaroahheen druivbn-tros- sen zij'n uitgelioujwen. Vioior de oprichting van dit monument lw|a® een bedrag vlan ongeveer f 10.000 noodig. "De. gemeente Monster, in 'wélke gamoenta het mjonument 'wlordt geplaatst, stond föOO toe, terwijl do veilingv'ereieniging Poeldijk f 1000 ver leende. Andere veilingen en gemeenljein stonden bdj(dr.agen van i! 200 tot f 400 toe, terwljj'1 door particulieren ruim f4000 is bijeengebracht. Piastoor Eranciscus Vier- burch, v,par Wien 'het monument wondt opgericht, Werd in 1647 op UO-jarigen leeftijd als pastoor in hetWlestland' aan gesteld. iZijh parochie bestond uit Poel dijk, Monster, Terheyde, 's-Gravenzanldle, Naaldwijk, llonselersdijk en «en gadleelte van Loosduinen. P|a.stoior Verbureh legdla zich naast de zielzlorg op' den landbouw toe, waarbij! liij! vooral aantoonde, dat met een betere behandeling van de gaw'assen veel nvias te bereiken. Hij! nam ook p'roe- vcn met de 'druivtantaelt, Welke toen nog zoo goed als onbekend 'wias in bet Wlest land. Gemakkelijk is zijn taak, vooral iu het begin zeker niet geWeest. Vanaf 15713 tot .a.an de loomst van Franciseus Verbureh in 1647 wias de grooten'dleiells katholieke bevolking 'v|an het Wlestlan'd aangewezen op 'de geestelijke hulp van reizende zendelingen, 'die vermomd rond trokken en .op ongeregelde tijden op ge heime plaatsen hun godsdienstoefeningen liielden. Krachtig 'weiden zij' hierin ge steund idjoior de begijnen v,a,n 's-Gr,a|vlen- zande, 'die kle geloovigen gingen waar schuwen, wanneer hier ,of d,aar zoo'n gdids- idienstoefehing zou plaats hebben. Maar niettegenstaande alle mweilijlkbefden genoot Franeiscus Verbureh een voor die. dagen betrekkelijk gnoiota vrijheid] vjan bqwieg-ing, die liöolldzakel'ij'U moet wtarldien tocgosclu-e- ven aan 'vbrslelïjiké be'wloners van liet Huis Honsclersd'ijlk, Want toen op G No vember 1650 Willem II 'wias ovlerledien, kwlam zijn wedu'we mot haai' Zoontje den Interen Willem III troost en afleiding zoeken op het Huis Honseiersdijlk en naar algemeen 'wlordt Aangenomen belioioatiie pas toer Verbureh da.a,r tot d'e weinige gasten. Vieze bescherming en latere vriendschap met Willem III gevien dus een zeer aan nemelijke Verklaring, dat' pastoor Ver bureh iu tegenstelling mét anderen, onge hinderd zijn bediening kbn uitoiefonen. Ook zal hieraan niet vreemd gewleest zijli liet feit, dat zelfs zijn tegenstanders in het geloof in hein moesten zien de pi|onier die ook Werkte 'vulor het stoffelijk heil v'an zijn parochianen, als iemand, idie wiel Vaart bracht in de streek én wlaart,egen zij on danks verschil vjan opvattingen, met «er- bied moesten opzien. Vele vap da liier- boven genoemde feiten zijn ontleend ,a|an het interessante boekje Van Edward vlan Bergen „Franeiscus Verbureh1'',® erste pas toor Van het Westljand na de Hervorming en invoerder deir ld|ruivienteelt('. Pastoor Verbureh tóve.rl©e|d! |b|p| 1 IJ|anu,ari 1708. in den' oiiiiderldloin vau 90 jaar, waar van hij, er zestig in 'het JV]astlaud: had diooirgebracht. 3V|at iwlfll kunnen' doen legen vuilè handen. „Huismoeder" van het Hbl'd. heeft een stape 1 brieven met nitvbej'ige madadeelin- gen gekregen uit! haaj.' lezea-assenkring, al lemaal raadgevingen övleir het onderbould) van de handen bij en na bat vlerriohtein van huishoudei]ij|ke bezigheiden. 'Wellicht, dat er onder onze lezeressen ook z'ijh, die dat vraagstuk interesseert daarom veroiorliav'en iwüjl ons hier enkeilie van deze maatregelen to dp,en vloigon: iWianneer men vuile handen heeft v'an liet poetsen, inak'q men de handen «en 'weinig vochtig met water en neemt ver volgens een beietja soda, iwiaaxmede men ze grondig alfwftjlft, zonder verd|ea- wiat to gebruiken. Als do handen d|an goed ge reinigd kij'n met' soda, Zopdjat alle vuil lbs zit, 'wlascht men ze goed na m'et z'eep. Het resultaat is wérkelijk verrassend en uiet duur. Bewaar 'thuis al het koffiedik zuinig voor liet sdhoonmaken v.an ^potlopdhan- den" en voor alle .andere gevallen, wiajarin het 'Wiassdhen op de gewone mianier niet afldioendp helpt. Eerst worldlen do handen goud ingezeept, daarna neemt men «en greepje koffiadik en 'wlascht dan d|e han den met Water. Als büj! tooveu-slag Ver dwijnt ,al het vuil en da han'dlen blijven heerlijk zacbt bij een derg«l||ijke manier va.u reinigen. Een uitstekend middel omr de handten zooveel mogelijk ta sparen met „kachel- paetsenl", is: D,e handen, alvorens met poetsen te beginnen, goed in ta wtój|v«n (ook de nagels) met «en stukje zeep, zóó uit liet zeepbakje genomen. Eas daarna gebruikt men Water. Plus eerst als do handcu dik in de zeep zitten.... i 'Wanneer mljjln handen van kachel- of tuinwerk heel ierg vuil gewo,rd.en zijp, wasch ik ze met lauw Wateri 'en zaclrte zeep zow Isphiïjlflt depaiatste: raajdgeiefster der gepubUieaead'e iwlenken «n maak d,aiarb;jj: gébruik van een badhanldj© vlan ru'wte stof. Ik draai de vui]le vlingeirs stuk vouji- stuk 4linl4 in 't doekje met Zeep om, en wrijf de nagelriemen ook daarméd» zachtjes omlhopg. Is 't nog noodig, dap borstel ik 'de nagels. Als «r even gelegen heid is om 'de handen na ze go|ed af- gedroogd te heblben id'un met witte va seline in tes meren, dan laat ik het niet na, wlaarbdjf ook weer goed ida nageli-ie- men omhoog 'wlorden ingevet. Al is ''s .avonds vóór 't naar bed gajan, de afwlas- sching voor hef vjuil niet zoo noodig, toöli! moet men vo;oral 's avlonds die blöwferking herhalen en invetten. 1 Die gebroeders' Morgan in Oosl-Galicii?. Voor een kleinsfeidelSjk hotelletje in het c duisterste geidleelta v,an Oost-Gajicië, nabij, 'de R|oemqenscho grens arriveeaidp 'dezer dagen een Rolls-Royce, waaruit twéé jonge mannen stapten, die reeds door hunne ccste vraag, n.l. naar kamers met stroioinend Water, 'd|en hotelier in die grootste verlegenheid brachten. Hpa groot 'Wlerd echter diens ontzag, toon Idlepeizigeirs zich als de gebroedéi-s Morgan uit Nöwé Vork inschi'even. Het Ibéi'idht, 'd(at de zqons van den gnootsten bankier Van het rijkste land het staldje 'de eer van hun bezoek hadden aangedaan, verspiieddda (zich als een loiopiend vuurtje. Een uur later Ver scheen reeds een deputatie, bestaande uit den burgemeester, den1 pope en Idlen ralbijln, om de gasten tot een te hunner eer ge geven 'fjScst uit te noodigen en men dacht er reeds over de heeiren te Verzoiekjein, hunne namen in het eereboek der stad in te schrijven. De Amerikanen, die niets .anders dachten Idlan dat lal die eer sleöhts hun vaderland gold, namen de uitnoiadi- ging gaarne aan. Hoe gropt iwlais echter da teleurstelling, toen in den loop v,an het gesprek, wlaiarbij! een burger, die wat Engelseh verstond, tolk) speelde, bleek, dat de Amerikanen niet het minste met Pier pont Morgan uitstaande hadden. Intus- 'schen schonken dezen toch dén burgemees ter, om zich dankbaar te toionen voor do ontvangst, aan de stad 25 dollar. Speciale dagblad-edities in Amerika. Dat in 'de Veraenigda Sta,ten alles in het groot ga,at het is zoo overbekend, dat ieder klein kin'd het U zal kunnen vertellen. lEji daarom! zal ook Idé médedee- ling, "dat de Ban Antonio Express bijl het iu gebruik nemen van ha.ar nieailwi gebouw een speciale editie liet uitkomen van 220 pagina's „The Times Herald" dit aan tal pagina's met 1G vermeerderde en ten slotte „The Springfield (O.) Sun day Naw's and Surf1' eeu editie gaf van 242' pagina's, weiai-Vau 8 in diepdruk' ook 'wel geeu verbazing wekken. I Het is 'Amerika. Ja, met recht! Over niet Ie vermijden drukfouten. Over dit thema .liet reu courant uit Beieren zich als volgt uit: De drukfouten laat de gojplde pod tae, die loopjongens en jongens in Ide Idrukkjefij], zetters, bioekidruklifcirs, correctors, proza schrijvers en 'dichter® «n zelfs bureau craten geschapen (heeft. lEen drukfout is zoo te zeggen een ïva- tii'urv'ei'scliljnsel, zooals hjagel, jilest en dure tijden, zij vinldt kaar grond in de Ou- volmaaktheid der oaddlsaho dingen en in de Zwlakte van het miansdhelüjlke Vleiesoh|. 1 Indien er geen drukfouten zijin oa® t» wtg'zen, ligt dit hieraan: 1. dat d'e schrijver of Idle inzender juist geschreven kleeft (w|a,t |hi]j! bedoelt té zeg- 2. Zjjn bedoeling duidelijk gésclu-even heeft |3|. idat do zetter jdjui goede en de onbe schadigde letters pakt of aanSiaat; I i 4. deze op de go|e|dle plaats zet; 5. dat de corrector evtentueale ,'floulen vindt en goed Iv'ei-hetertI G. dat de aangegevlen 'fouten goéd! wor den geoori'igeendI '7. dat bij 'de rovisie Idjet oorreetie gi^ed wlordt nagezien en dat ex voor gezorgd! wordt, id,at: IS. de laatste fouten in d]« revisie gneij Wlorden verbeteid cn nog een ld|oZij|ntje voorwaarden niet wiobden "vfeironachtzaamld!. Daar een gixiot octavo-v'el in gewdon schrift 50.0.00 tot 55.000 letters bevat, zoo, moeten die gunstigé omstandigheifeii zieh ook 50.000 a 55.000 keer voordoen om een enkel vel, vrij v:an fouten te kunnen afleveren. Dus, Heorea critici, «en beetje conside ratie is Iw'el geWenschtl 1 i De bekeering van Engeland. Langzaam maiar zeker gaat de bekee ring Va® het puotestantsdhe Elngelandi haar gang. Gedurende Idle tien laatste ja ren werden 12'1.97!3 bekeerlingen in den schoot 'der katholieke Kerk opgenomen. Father Vernon, de elfhonidePdsta Em- gelseh-protestantsche 'dominee, dia terug keerde tot d'e) Moédlerkeik! schrij'flt„Sinds tien jaar is er een gestadige vooruitgang van het katholicisme in Engeland té be speuren. Niet alleen door het getal der bekeerlinge®, maar qek w'at betreft het openen v,a® katholieke sohiolen, hét aantal priesterroepingen, het stichten van vér- eenigingen enz.'" .Siamen niet' 20 andere teruggekeerden studeert Father .Vernon thans voor priester te Rome, I „We gaon een cricket-mets spelei Indiië tegen Nedjerlanld|-''' „Gntm jullie je gezicht^ da® zwart m.aoke?(" i „Nei, oen paar van dje jonges gaon hun gezichte Iwiassöhe/' Dame (die 'dicht bijl idle plaats van dien brand Woont): „Zpu het erg hinderen, al» ik een keteltje wp.ter tap, of denlft U dat U. het misschien, nog noodig kan 'hëhlben „Waarom haalt ié dlat haefljizer der niet. ,af, inp]|aats vjan 'der maor stao® kSjjkeif' „Ik denk dat ie ze geluk niet wil be- 'derrevej' NIEI Bureaux van Redactie Telefoon Interlocaal Bijkantoor MIDDELE GROOTE WAARDE VAN PUBLICITEIT Crisfswee. Fel wóedt aog steads td< is nog immer de malaj iwaar géén slagen vallen, maatschappij die ua® het geeft in geklaag. Dö vel< daarbij ook alle gelegen tische bespiegelingen ow die de gevolgen vbn d kunnen temperen. Het 1 laat daarbij aan 'de fantai vrij spel, en zoo komt ket md'd'denstanid'ers (die wiel plaats de gevolgen v'an koopikracht va® het pul hoort betoogen, dat loon< maar zoo Wéinig iaogelijlk ten [Wérden, omdat het p blijven koopen en zoodoe: laise uit de tw'ereld zal men bepleit in zij'11 crisis- baarheid van Iconen en dit verschil, da,t d'e ee® s de Overheidsloonen, en de oog heeft op de loonen i Beschou(w«n wij' de kwe nader. Sedert eenige jaa-en sp kingen over de loonhoogti de grootere "koopkracht, a gere loonen ontstaat. V voo-ral aan Ford te danke dat. het in het belang i® v ten om hooge Ijoonen te gev door de arbeiders groote verkrijgen en meer artikel pen, zooda.t de productie 1 gezet. Men moest echter ders moeten 'dopr hqoge gesteld Worden een Forld te koopen. Wianneex er e iw'erd, dat 'd'eze hoogei lo. (dustrie-,arbeiders dloor de volking, in de eerste pla Wers, moesten wprden op Ford in .alle tajen. W|are Ford's leer juist, imer loonkWesties zij'n. D belaas bewezen, dat zij'n 1 gevallen niet opgaat. Toe" betoog veel blij'vlen hange nog dikwijls in tijden v" kondigen, dat loionsverla. beschutte 'bedrijven en V heidspersoneel, mo,et wlori omdat, zij de koopkracht en daarmede Ida „onderoo geesel van onzen tijd) nog De. koopkracht va® een lijikheid de ruitkiacht) he tale opbrengst van zij'n koiopkraclit ka® slecht® Iwianneer meer goederen w ceerd, in ruil Waarvoor wij liaaid meer geld kunne® goederen kunnen koopen. nimmer *de koopkracht de verdeeling kunstmatig t hooger loon kan nimmer 'de vraag naar producten n zoodanig, dat ide koopkr- 'diis ide .algemeene Welvaart ga,an in onze dagen door soepelheid van da beloon™ tie-'faetoren enorme bedrag kracht, d.i. nationale w'elv Het productievermogen is genomen, dat tijldelijk |die toe bevolking en v|an het oonsu' hierdoor overvleugeld is. M zeer lage -gofderenprijlzen. ders van onaantastbiaa-e lo ren voor handel en industri gen 'deze laga prij'zen, ms loonen (die na 'de enorme laatste jaren dioior de crisis koopkracht hebben gekragei kunstmatig handhaven op e markt onhoudbaar peil. H mogelijk zijn iwianneer ,er markt één^ lijn getrokken hier zijn wijl nog ver v|a® Dat men goederen, idie zi „Hier is mijnheer Fnederiks, man." „W|a,t wil liSjl nu weer. Hij heeft ieder stuk tuingereedschap w|at ik bezit, al geleend „Hij vraagt, of je hem ook zou willen helpen zSjin tuin om te spitten." 1 13 De ajvime religieiuz'e wend die z'waükte vraag ve-rirast. i-t-c- uiterst voorzichtig' m zwakke kind' op eeniga blij g e n w*o ndle 11 vo-orb er.eiiid heel zacht "Bi;, gtoedte vraendeiu, lie "vlug he tor te maik.eju.'' „Beter te maken? Nee® meer beter... ik h'eb te,' Paar traneu weiden 200 diofif Oégien. De zuster, «en goed teeke® was, dat d verdoovmg gkg ophouden. ®bed naa wmdt je steil,g hefcWal Tin a 1 met di^ eon'e h van die zieke ®en welnio- op> "Hl,er, idrink eens." Het lrindl nam een naar den drank voor haar Cr „En ga nu ,een® rustig Pon, dan ben je steaks stejp *ens wat meen- te prate®."

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1931 | | pagina 6