NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS DONDERDAG 21 MEI 1931 Het leven in onze eeuw. feuilleton De weg naar het Paradijs. fl BUITENLAND VAN HET VATICAAN NUMMER 59 278TB JAARGANG ZEEUWSCHE COURANT Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel 75, GOES; Telefoon Intervocaal No. 207, voor Redactie en Administratie. Bijkantoor MIDDELBURG, Markt 1 en 2; Telefoon No. 474. Abonnementsprijs f 1.90 per drie maanden, bij vooruitbetaling; Advertentiën van 1 tot 6 regels f 0.90, elke regel meer f 0.15; Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager GROOTE WAARDE VAN PUBLICITEIT WORDT GELEZEN IN ALLE KRINGEN Zonder twijfel had niemand een eeuw geleden hunnen vermoeden dat het aspect van ons maatschappelijk lev'en zóo £nel en zie» geheel zou, veranderen. Ons geslacht is een geslacht van tech nici, ingenieurs, van ontdekkers en uit- vinders, van diplomaten en geMtpptfentaten. Wat onze vaderen niet eens Vermoeden, dat is geschied, pe mensch Ihleeft de aarde döorvorscht in haar diepste lagen en al de krachten der natuur; wist hij! te stellen tot zijnen dienst. De locomotief sleept haar lasten van stad tot stajd, van het eene land naar het pjtiere. De bliksem haakte hij) neer van den hemel ^n Veranderde hem in een krachtig licht. Gevaar volle watervallen zette hij om in hxadhtinstajlatie's van eltec-i trisehe hoogspanning. .Op macStige zee» sehepen doorkruist de mensch den oceaan en in zeppelins en vliegmachines neemt hij zijn route dloor de lucht. Daar is grootere evolutie, modternisee)- ring van 1870 tot heden, dan tusschfen 1000 en 1&70. De algemeen® toepassing van stoom en electriciteit, cinema, en radio, kleeding en sport en een algemeene zucht ma,ar ver-, maak en ontspanning hebben in een razend tempo zich ingeburgerd. Dc groote eeni trums van beviolking geven, liiervan een juister beeld dan wóórden het hunnen uitdrukken. Het leven lijkt een sehouwtooneel, heeft Vondel gezegd. Op twee dingen dienden wij' te letten, wanneer wij onze levemsrol spelen. Ten eerste moet een ieder tevreden zijn met den rol dien hij speelt, en op de tw,eeid(n plaats moet een ied:er zijn best do,en om zijn rol goedl te spel. Tooneelcritici letten er niet op ofi iemand een groote of een kleine rol spoelt, of iemand figureert als koning ofl keizer maar er wordt slechts op gelet, hoe iemand speelt. Indien ieder mensch zijn aandacht schonk aan de nakoming van de zoo juist genoemde regels, Zou er dan niet meer geluk en tevredenheid zijn Zou de hoi hartiging dezer, tw'ee regels niet mee® heil brengen vopr de maatschappij! dan alle uitvindingen en gemakken onzer mo;-. 'derne beschaving? W,at baten den mensch ten slotte, al dia schitterende resultaten zïjlner Wetenschap'. W:at brengt hem heden heel de modern» cultuurwereld mot haar ratelende mn chine's anders dan Werkeloosheid en als gevolg daarvan ondragelijke armoede? j De mensch wil zich hier een hemel maken op aarde, naar een hemel van hiernamaals denkt of verlangt hij, niet meer. Pe werkelijkheid bewijst echter dagelijks dat deze poging op een jammer» lijk fiasco uitloopt. Wij zien en hooren het immers allo 'dagen Wat het Zeggen wil een Wereld zonder God. Wij' leven en streven naar alles, belialvte naar het Al G«d. Wij verzamelen rijkdommen, die wij, nal eenigen tijd wedier moeten afstaan. Wij verlangen naar plezier en vermaak, dat zoo- spoedig verdwijnt. Wij, zoeken rust, maar hoelang duurt die? Wij- zoeken vriendschap en liefde, 'die wij! maar z'eldien vinden. Wij' zoeken niets anders da,n een droombeeld of schaldUw', die spoedig v-er3 diwïjht. Onze w'ereld' gelijkt aan een zee1, waar de Winden der ijldelheid, de baren van be geerlijkheid en da stormen van kwade genegenheden met hun gehuil ien gei 'druiscli den menschi doofmaken vooral wat er bovennatmirlïjikscli in hem loerPt, hotdia-t hij' door den zoeten maar bedriegelijjkien zang diezer zeenimfen omkiomt. 3?<e psalmist David, tot God zich richtend, zegt: Wjaar z!al ilv heengaan voor Uw'en geest of waar heen zal ik vluchten voor Uw aangezicht ^rnaien ik mij' verhef in den hemel zijt Wij dajar; indien ik nederdaal in de hel 8) V. VERWANTE ZIEDEN. paar jaar zijn voorbijigégaan, wliar- m Cecilia Bo-uvi-n al meCT lauweren oogstte en al minder aan de dingen dacht are niet van deze aarde zijn. Ate ze er nog eens aan dacht, dian was het alleen rn die weinige -uurtje® waarin ze -ens geheel vrij! was-, thuis op; haar kamer alleen. Maa,r die vrije uurtjes waren zeldzaam: die dagen waren voor de uite óf cte ontspanning in een zeer to, a™» omgeving de avonden meest glorie™'1, 0ar optreden> haar zaag, hiaar Jumt .omdat die gelegenheid' tot alleen wik" °eWeUn TOn 'n haltoe en toistya ur-en zoo sehparsch was, werkte - viacL iger m die Weinige stond'en do «Z T 9'P1'f in M luider ffie tem m haar binnenste ya.n onvoldaan- ted van verlang,en na,ar iets anders,... ïnf iïa'W ~r,aeIl|t d,a ter Bouwiin, die f ventenen h,ad en SS fhiee} pleeigkrad en hun teder kunst Ie*, con paar maanden zïjjt Gijl daar ook en indien ik vleugeten neem en gai wónen over zee, uwe katol1 za, Imïjl deryjaarts leiden. j Dat wóórd is lang geleden gesproken, than» zegt de mensch1 dat hij1 wil leven zonder God. En hïj; probeert het pok' en dóet wel alsof er geen God bestaat, maar zijn pogen gelukt ma,ar slecht. led(er is zoo Trotsch, zegt rde geleerde Thite, da,t hij zich zelïl laat voorstaan, dat hüj| de ge» leerdste is, de voorzichtigste, de be kwaamste. Hij- gaat zóóver dat bijl meent God niet meei" noo-dig te hebben. Om goids» dienst vraagt de moderne mensch niet. Wiel zbekt hij] met alle inspanning geluk en voorspoed', maar de hand, 'die hietn er hf^en kan en moet leiden wlij'st hij! hjoogb moedig nif. „In onzen tijd' kunnen Xvij' den góds» missen" 'dat is zoowaf het grootste sophisme d,at onze 'hedendaagschiel wéten» schap verkondigt, maar dat getuigt van z'cW'zame onwetendheid. Zij', die het 'prediken, schijben ta ver-i geten 'wat eens het heidendom vóór den mensohen geweest is, ondanks zijii tem-, pels en scholen, zijn dichters, re.denai.ars en wijsgeeren, ondanks zijn rijikdojmmen, z'ijn 'vVceldë en geraffineerde genoegens. Dö Romeinen hadden bij! het toppunt hunner macht en beséhjaving ook nog een godsdienst, maar Item voornaamste god' wils 'de Caesar. Voor dien keiziex, hun god, bouwde men Igeen paleizen, mlaar temj- pels. Pie keizér had slechts een teeken te geven om U na,ar believ'en te dóen sterven. Die keizers had' oivérol zijn tra wanten om U te bespiedfen en rechters! om u te veroordeelen. Die Romeinsche machthebbers knelden ide mensobheid' jn liun reuzenarmen, men had' geen vrijheid meer v,an denken, spreken of hand-eten. Pe staat Was alles en voor haar gold het recht van gelWeten vloor niets. Geen enkele kreet om profest a-an te teek,enen tegen 'die verdrukking. Alles zweeg in die hai-da verknechting en men kromde, den rug ouder het slavenjuk kouder een klacht te durven uiten. t f j i1 Geen w'raakgesehreeuw steeg er op om' der het volk. Wiat Zou het ook geholpen hebben, Want de eene dwingeland maakte slechts plaia.ts voor een andere; o,pi de geesels volgden da soorpioenen. Maar toen niemand: meer a,an hulp en redding dacht en het bedierf zljh toppunt had bereikt, toen alles volgens het wóórd van Bossuet, tot het met -w|as gebracht, toen ldwbm Christus, toen verscheen de katholieke godsdienst. i B'e ondervinding is de beste leer. Luister eens Wat Taine, de groote ge schiedschrijver z'egt. Zijne wóórden zijn duidelijk genoeg om u te keren dat se dert negentien eextwten, overal en altijd1 waar men het maatschappelijk leVen niet ■wilde laten rusten o-p het fundiairuent van den godsdienst,, het volk w'egzbnk en ontaardde. In Italië zegt hij! tijdens die Renaissance, in Engeland gedurende de Restauratie en in Frankrijk onder het schrikbewind zbg men den mensch' Weder Worden als in de eerste eeuw, en met één slag, was d'e mensch .weder als ten tijde van Augustus en Tiberius, d.w'.zi. Wulpsch en wreed'. Meedoogenhxizfe zelf zucht, en berekende1 verdorvenheid' vier den weder hoogtij'; de samenleving werd) als Vroeger een rooiVlershol en een huis vol ontucht. Ma-ar onz'e moderne bescha ving wil het nog eens probearen. ,Ziij( Waagt nog eens een kans ófl het niet gaaf zonder God en godsdienst. Zal het ge lukken? Wij' hebben allen reeds genoeg gehóórd en gelezen over Rusland! om te weten wiat ons te wtaehten staat ztoo wijf den weg volgen die de Sovjetrepubliek heeft in-i geslagen. Maar wïj' kunnen dit in "Wjest ■Europa ook zien. Gaat het daar ook zoo schitterend, is het daar ook een heilstaat! 'Wüs vroeger de, leus. scheiding tusêcben Kerk en Staat thans luidt het „geen 'God in hat heerlijke 'Zuiden van Frankrijk door. Dat was ook voor Cécilla een! prettige tijkl, dis vacantia, welke verade ming, genieten van heerlijke wandelingen in de vriij'e natuur, en rustigt Idlroom'en schonk. Op 'n middag, diat zte in de W!a,ra»d,a met mi-as B-ijown aan de theetafel feat en zich 'met haar gepeinzen onledig hield, nam zijl tl.-ar verstrooiing v,an ona.ange- nainte gedachten éen Krant op en daar viel haar oog toevallig op een bericht, waarboven met groote Ketters GhaAette stond. „Ch)al)eitte riep ze hiaMuid, zoo-dat miss BnoWn veirwondemdi van haar hand werk -opkeek'. Maar Cécile feei niets inee'r; ha,ar nieuwiggieriigjieid w:as natuur lijk opgeiwekt zij, doorliep dlu® vtog de regels en miss Brown fea,g met spanning de driftige b|ewegingen, welke de lezeres nu en dan maakte. Paar .-moet die ze het blad driftig Weg met den uitroiep: „Diie 'elliendelingen „W.at is rlr, Cécile vroeg de miss ver schrikt. „O nfets, niets, beste1 Miss", wat het antwoord. „Ik vo(eil me all,een niet wel, ik ga naar mijn kamieir 71} stond op, blikbaar h|e)fb'ig bewioigfen. enkel de Staat." Alles dient te buigen en geofferd te -wiofden voor den Staat-Godl- Wat een w'et opk moge voorsehrijlvjen, dat moet ged,aan worden, want er bestaat in 'de moderne maiatschappdj geen recht van geKv'eten, vjan natuur, vlan Kerk of God. Zoo komt de wereld met dje-zo leer juist weder op het zelfde punt, waarop1 zij! stond onder Nero. ■Gevoel voor recht en zfede is bijT da massa diklwïjls zfeer gering. De ilrang naaa' het bovennatuurlijke mist het vleelal. Het kwlaall vindt Verdedigers en wat nog ejr-i ger is, publieke 'steun. Hje,t algemeen» voorbeeld van 'weelde en genotzucht ge-, brek aan beginsel en karakterloioisheid bij de hooigere standen Weeft zljh Verdérfe(< lijko invloed gehad op de lagere klassen van het vblk. W(ordt de godsdienst door velen in beginsel niet' verloochend', dan wórdt hem toch alle invloed op staat en huisgezin onttrokken. I Maar als d'e teugelooslieid van het kwaad en zljh gevolgen een hoogte hoeft bereikt, Waardoor het gevaarlijk wordt voor 'de gemeenschap, dan roiept men om hulp, zbnd'er te Weten wie, helpen moet. Wij' leven niet onder een Sovjet-regiem en wij' roemen fe|o» zelfbewust op onze w-ese tersche beschaving, maar minstens bij! iedere jaarwisseling heggen wijl uit voilé overtuiging tot elkaar „waar moet 'dat heen, z!oo, kan het niet langer gaan." 1 Wie brengt redding en uitkomst? Is het geen schande d'eze vraag te stellen on nog [grpotenei on-eer, diat niemand daarop ook maar een antwoord 'dhrlft te geven. Wie brengt redding? Wie zou, die niet beter 'wist, kunnen gelooven, dat wijl die vraag stellen in een tijd' waarop men zich bei'-oeint -op alle mogelijke vooruitgang, en alles voor mogelijk' wbrdt gehouden, in een tijd waarin wij hunnen genieten ;van beschaving en rijikdom. Wie liTengt redding? Meent men, 'dat het volle zich op den duur zal te v'redén stellen met spel-en en brood', of zboaits het nu heet met regeeringssteun. Steun: moet 'diat Wioord niet een zweep slag rijn in het aangezicht van ieder zich' zelf bewust mensch. Kan de ontwikkeling van onze moH derne beschaving het niet vérder- brengen dan het volk te paaien met een wéinig steungeld', juist voldoende voor bef Ie* vensonderhoiud i\ Het is gemakkelijk! om God den rug te k'eeren, maar het) Wordt er niet beter dopat Opgevoed in eenel familie en school, wlaar-: in de godsdienst niet wér'dl onderwezen, misschien !w'e 1 bespot en geliaat, treedt men in hot leven zond-ér honger doel dan een hart vol v'erlangen naar levensgenot. Rusteloos streeft men er naar ojnl zijp maatschappelïjken toestand' te verbeteren, omzich in het oog der wereld eene jneer eervolle betrekking in d'e maatschappij te beziorgen. Een streven na,ar hoogei' dool, naar iets w'at hooger ligt dan het stoffelijke Wordt uitgeschakeld. Zieker ook Vopr hen Wier doel hboger gaat dan 'hét materialisme, zijn er dayen, rivlaar dooff inspanning en arbeid, vol v'an lijden en tegenspoed, Wént godsdienst maakt van de aarde ook' geen paradij's, mlaar gtoidlsl-l dienst rieht het oog naar den h'emieÜj wtiar het Korte leed' Vergaat in eindeloos vreugde én die gedachte sterkt en Ver troost den mensch voldoende om zich' te kunnen schikken in zijn lot. Paar tegenover staat dat de liuidigia leer onz'er wereldbeschaving don mensch' niets brengt vdn al wét het bÓLooft. 1 'Wat heeft het ons Wel gpbfaoh't? Na zooveel inspanning en arbeid' in onze gemodernisearlde fabrieken, is ér niet eens 'arbeid, waarmede de werkman rijn 'dagelSjkscli brood zelf kan verdienen. ■Na machtige machines te h'ebblen ge-i bbuWd waarmede de wereld) ter land, o-p zee en in de lucht wtardt doorkruist, nar 'de schatten 'der aarde te hebbten o,pgee. Po heer Bouvin, die- juist even bij) |d® dames 'e-en kopje th.ee wiiLdie komen drin ken, 'zag ppk terstond, pllat er iets ni-et in ■orde- was, en vrpe-g e-en weiniig ongerust: „\.'at sohjeolt enaan, kind Zial ikjie* even naar je kamer brengen?" „O neen, papa, 't hééft niets te bete-e- kenen. 't Is zóó W-een over, hoor Ee zij rende heien, als o,pgeja,a.g|dl. Op' haar kamer ge-kómen, viel' ze in een 'f'anteiuiil neer, en zat daar eenige o»;gen- blikkën, hal'f! bewustelóos, mompelend: „Ondankbaren "die arme Zusters, aan wie ze zooveel te danken hebben die arme Ziusferi Toien, na een kleine pauze, met 'de bé kende heftigiheiidi: „Ik will z® helpenEn me.er verviel ze in haar verdoofden toestand'. Het bericht, dat ha,ar zb,o had) aange grepen, behelsde de mededéelinig, dat o,ok in Ohplefte w,as besloten, het onderwijs vooTtaan a,an leekten op ta dragen, ztodiat de Zusters genoodzaakt zou, zijn dia'streek te verlaten. Haar uitroep': „die .ellen delingen I" ga'f wel dluidlelijik 'wie.eT, hpe zij dacht OFV'eir de lieden, die- z'óó Konden op- treden 'tegienover die relilgi-su^en, dioor al de. bewiomiero van hpt dorp ver'eerdT'alis de uitstekende opvoedteteïs hjunner kindier.en, en de groote weMbensters hunner armen dolven, de gronden ontgonnen en bebbu,wST te hebben, na het productievermogen in 'de 'fabrieken ontziaggelijk ta heb'blen o,p^ gevoerd,, v]ohloende om geheel 'dé menschj* heill te vi^ïden, ta kleed'en en on'dler dak' te brengen, durft nu iemand te b'eWteren, 'dat een heilstaat is gesticht. - Men ging nog verder. Men belwherdé lioogere inspiratio's te hebben dan den mensch te behouden Vioor Ihjcmgea- en kbudé. Men sprak v,an hygiëne, Van rust, onto spanning, ontwikkeling, plezier en vlera maak en men is vlol 'v'an aestcetischie, leer. Men spot met vroegere tijden, tevénd en steunend op den goid'sldlenst. pat is het tooneel onzer wlereld'. Maar het is slechts tooneehlleeor. Ziet niet té lang. Het scherm kan niet te spoedig worden neergelaten, ofl beter gözégd is het Wél noodig dat dit gebeurt. Men bes hoeft geen gelieerde of politicus te rijd oan te zien, dat er geen klucht wórdt opge/f voerd. t Po stem vlan het onontwikkeld» vblk! klinkt luid genoeg, om te begrijpen, dat ér ineer ellende gevonden wórdt d|an vreugldje. 1 i' i Ondervinden 'w'ij! het niet alia dagen, hoe het gaat in een Wlereld' zónder hlooi-i gcr streven 3na stoffelijk' genot en winstbejag. Zoc'n modern materialisme, zloo'n nas tuurdienst brengt geen geluk maai- de grootste ^rampenover het gekerstend' Europa. Voor het oogenblik' zijn er nog wéinig teekenen, die er op 'jydjb'en, da,t men den Weg wil nemen, die ook eens dé verloren zoon heeft gekozen. Zou men niet oen groote stap hebben gedaan op dien wég, indien men begon met "do erkenning en dé aanvaarding vjan het bovennatuurlijke, met een zédte;- en rechtSwét geblaseerd op Gods wét en oppergezlag, Pte. regeeringen sehijiien dit echten' nog niet te willen doen, doch dia vólk'eren 'dragen er de gevolgen v|an- STEPiH. LODIERS, OCist. BELGIE De Vlaamsche kwéstie. In een vrij] gespannen atmosfeer is.Dinss diagmiddag in db Kamer een bégin ge maakt met de interpellaties door den Vlaamscli nationalen afgevaardigde voor Antwerpen, 'Herman Vos, den Vlaamsch- Katliolieken Sap en den Wtaalschien soeis aall-democraat Ma.thieu, over de taalpolri tiek der regeering. Dé spanning, wielkel Zoowe lbïj! de Kamerleden -als op de pers tribune te constateeren viel, wös echter niet alleen -aan de interpellatie zélf te wij(- ten, maar ook aan 'de sedert lang reeds in uitzicht gestelde doch) nu toch nog zeer onverwiacht gekbmen wijziging in de sa,-' menstelling 'der regeering. Zonder iemand' erin te kennen heeft Jiasp'ar n.l. 'de minis ter vOn On'derWijis, een Verwoede anti- Vlaamsehe liberaiil, vervlangen dooi- teen gematigder geestverwéntbóvéndien steldé hij' een minister van koloniën a,an, die eveneens liberaal is. Dé minister v'an posterijen 'wlas zóo- kWa,a'd dat hij] terstond' bedankte. i De toion 'der interpellatie1 zélf wbs zeer scherp. Vos 'w'ees -op de groeiende, onrust en ontevredenheid in het Vlaamsche land', tengevolge vjan het ingebreke bïij'vén der regeering inZak'e 'die oplossing van het Vlaamsche vraagstuk. Sap w'as niet min» 'der heftig en vroeg aandacht vlooi- Wet gevaar, 'Bat België, bedreigt, indien het Vteiamsche Volk niet' spoedig vblledige- bé-' vrédiging Krijgt. Mathieu hield een fede ralistische rede en vön'd dtearm-EÜé applaus hij' 'de Vlaamsche nationalisten, vete AVaa!!- sehe socialisten en enkele katlw-lieke Vila» mingen, waarna Jaspar betoogde, dat de regeering van goe'dien wille is en met be hulp van liet parlement ook' de nog niet en zieken. Er was nog een tweede- bericht, en d'at bracht Céci-te tot ha,ar öpontanen .uitroep-: „ik wil zie helpen!" Men wil-de zo,o gaarne de Z-usters hóiuidlen. H;et zou moig[e-]ij|k zijn, indien men dte noio-digje. gelden bijeen kon tójjgieoi om voor haa-r een eenvo-udig huis te boiuwen en daaraan een partiou- Eere m'eisjjessch)o,oI te verbinden. H-et ltee|d geen twijfel, of alle, .ouders zónder uit zondering ble'Ven b,un dochters nan de te-de dér Zusters toevertrouwen. Doch het w-as onmogelijk, d'e benoodligide gel'deiv een kl'eiue, tienduizend' ikancs, bijeen te krijgein, tenzij' een rif andere weJido-eneir i'w-am opdagein, wiant 'het -eeuvoudiiige boe rendorp bezat Meelijs -eenige me-er,gego.e|dle in'wóneais. 1 „Ik will ze helpen!" zij] Zou die. wel doenster zijn! Een tik op de kanienlieur, en o,p haar „Ja!" trad miss B-rowHi binnen, gezond-en door dein heer Bouvin, die er niet gea-ust op' w-as, of toen li,a,a,i' hulp niet nocidig had. „Cécile", zei ze, toen Ze daar het imeisijc zóo 'slap én Meek in haa,r etoiel zagj Jiiggen, ,,'t iis- niet gloed met je, Zal ik' den dokter laten opbellen ;,Welineen! ik ben heelemaal niet ziek." Zij maakte een biewiezing om overeind te opgeloste punten van de Vteamschie kwed» tie zal Weten te regelen met het zelfde succes ,als het vraagstuk der Vlaato(schei universiteit. Diaa® n°g 15 sprekers inga» schreven Wlaren, werd: besloten de vberf!» zetting van het debat tot vólgende wöek te verdagen. SPANJE Hét l'ot der religlou-cu. De generale curie de-r Jezuïeten geiellt in den „O-siservatore" een rectificatie van' 'het bericht vólgens hetwelk' de Sipaansohe Jezuïeten a-ltten in Loyola zouden wbaldeii geconcentreerd. Dit ia onjuist, dlaar Zich! te Loyola alleen de Slpaansidhe, Jezuïeteoi bevinden wier kloosters zijp afgebrand!. Ook het bericht, volgens hetwelk' alle' Jezuïeten Spanje willen verlaten, is van allen grond ontbloot. IJit Madrid' wondt aan da paters der H.IT. Haatein te Ginneken gemeld, ,d!at ook de congregatie dier II.H'. Harten niet a.an dc vcrVoJlgimig der woestelingen ontsnapt' is. Juist één uur voor de aankotost Ü-er br.andstichtea's hadden d-e paters hun col lage ve'rflaten. De ohde kapelen die ap partementen daarboven giipgen weMra ge heel in vlammen op, maar gelukkig Wer den. dlank zij] liet aanrukk-en der regee- rinsstroe-pen, d-e ni-e-uwe kapel en d'e nest- der gebouwen gespaard!. Tóen de paters na die ramp- liun e-iigen- a-oto. weer betradlen, vonden zij! er alles in wanorde. Dieven hadld'en z-icli reedis mees- tea' gemaakt va,n alflie waihrdevoile en nuttige voorwerpen. De P'aus over de Katholieke Actie. De OsserVatore Riomano, publieeer.de gis» ter een lange redevoering v'an den Daus,. uitgesproken ter gele-genbeid v,an een aua diëntie van deelneming ,a,an dlei bondsv'eiï» ga,dering vlan 'den univérsiteitsbondi der Katholieke Actie. De redevoering belicht' opnieuw de spanning, die tusschen flascijS» me en Vatifcahn bestaat met betrekking tot de Katholieke Actie. De voorzitter vlan den universiteitsbondl heeft rapport uitgebracht o-ver vlerschite lende vragen vlan den Paus ten aanzien v'an de moeilijkheden, wla.armteld'e de bond) te hampen heeft. Door d-e: opheffing van de pla-atselijlke vergaderingen vlan d)en bond rijn blv. de oonflicten met het fas» eistische hoagesbhbolverbond verscherpt. De voorzitter 'wij'st erop, da,t het gelijkk tijdige lidma:a,tschap van hét hbogeschool» verbond der Katholieke Actie en d|at van den 'f ascistisclien liioógeschóolbondl niet toej» gelaten 'wórdt. D'e Paus antwoordde, 'diat excessen niet stilz'wïjigend zullen worden geaccepteerd Doch dat 'hiervan aangifte behoort te wór» den godaian. Z. II. stelt er prijs op in da toekomst nauwkeurig over ieder geval ta worden ingelicht. Wianneer vergaderingen van den univcrsiteitsbond dér Katholieke Atcie verbóden wórden, mo-et men tijdig na-ar de redenen hiervoor informeeren. Op 'de vraag v'an 'den Paus, wie dé onvereenig-j baarheid van het lidmaatschap v'an den hoogeschoolbond der Katholieke Actie en van den faseistischen hoogeschbalbond in» gesteld heeft, -verklaarde 'die vbo-rzitter, da,t men hem geZegd had, dat hj'et hier verordeningen betrof vlan d'em vóorzitter van den faseistischen kooigeschloolbond', Welke lid van het fascistische directorium is. Hierop antlwóordde d'e P'aus, -dat men Zich dergelijke verordeningen schriftelijk moet laten voorleggen, want hij heeft in allen vorm dé vérklaring gekregen, dat 'die lidmaatschappen van beide organisaties 'we ldegelijk veneenigblaiar zïjln. Leden v'an -den katholieken stu-dentenhonid', die uit den faseistischen studentenbond wórden uit» gesloten, moeten zich da,t tot een eer rekenen. Wianneer Z. H. eerder van da vlernid» kómen, maar viel toeier in haar stoel te rug. De emotie had haar be. plotseling en te sterk aanigeigropien. „Blijff'toehi rustig! liggen", zei de Miss. „Zal ik dan even «en kaiim,eerend drankje hal-en? Je bent 'werkelijk overspannen, hoe kómt dat toch?" „Hoe het kómt? Lieve Mias, je zult het gauw Weten. H-aa,l m-aar geien drankje, hoor! Maarw-el je mijn geldkistje even aangeven „Je geldkistje'?" „Ja,, _mijln giejldkistje." OmwaiH,eke'Ui'i|g_ geteorz-aamdie de gou vernante; ze nam dien sleutel aan, dien Cécile haar toereikte, opende bet kastje, dat hjaar aangewezen wierd, en hafeulide daaruit li,et p,r;a,chlig bewerkte kistje te voorschijn. Cécile opende hiet, en nato, uit een der afzónderlijk gesloten Haakjes een bundel tje bankbiljetten. Z-e sloot het kistje,, en Vro.eg „Wil j;a het kistje nu wieler wegbergen, Mnss? Op zijin biud,c plaats, h|é Vóór je het kastje sluit, even uit die lla.de links een envelop groot formaatja-, die is goed'. Seh)rij[f "je «Daar even e-en adtreis' voor me. op (Wordt vervolgd.)'

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1931 | | pagina 1