|UWE\
Ml
.IA
CTS
t
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND
c
De a.s. Prov. Statenverkiezing
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS
DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS
Mr.J.H.M.STIEGER.
W. P. EDELMAN.
E. KALLE.
A. H. DE MILIANO.
;he courant
POND
GESPREKKEN I
dinsdag 7 april 1931
Beslaat er een God?
FEUILLETON
fas het zijn misdrijf?
J 49
BUITENLAND [1
BINNENLAND
[~1 UIT ZEELAND
MIDDELBURG
|tig.
péb vannacht wat a®
laapkamer g»V!opdcn'!|,-, zai
Itganger.
l eer stool do juffroufwi
Lets gevonden hebt, mopt
|)®n meegebracht I"; .voegde
vorpntwtaardigd' top.
I.e plezier, juffrouwi, want
Ijksdaplder.'t
AN LAG.
indidaftt (tot 'n vrouw, dia
ende zuigeling de yerga,-
Jp hoeft niet w»g itja
;e dame! Hjeit "kiipdi stoorf
niiet. ,i
„Jiice, dat is host mogej-
met' je geschreeuw! stoort
I i s I
id, vertelt een vegetariër,
jk streng; wijl mogpn niet
«ten, wiaar -wormen of wes-
n geknaagd. I
'epuiging is nóg strenger,
ga; onze voorzlitteir heeft
'en 'dillettanten-iiootieetl'vier-'
van Godfried v|an Bouil-
1
VlS|SCHEN.
■zSj'n de vfsschen stom?
vraag Pirotbqar e«ns t»
e .heelemaal' onndpr wta.ter
iEN EH VERPACHTINGEN
j II
woonhuizen mot eri' en een
Van Dissel,
gen en. loopivarkiens, Van
and!, Zeugen e® koetaen, Van
I
»ek„ heiestiaial, P. dé Wildle-
ftsklerke, inspan, Veirbdist.
oereju-iipspan. Jonkers en
I
ge, woophuis met schuur,
pmgaard, Jonkers.
huis, Johkeirs. i
NUMMER 41
27»™ JAARGAN8
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel 75, GOES:
Telefoon Interlocaal No. 207, voor Redactie en Administratie.
Bijkantoor MIDDELBURG, Markt 1 en 2: Telefoon No. 474.
Abonnementsprijs f 1.90 per drie maanden, bij vooruitbetaling;
Advertentiën van 1 tot 6 regels f 0.90, elke regel meer f 0.15;
Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager
GROOTE WAARDE
VAN PUBLICITEIT
WORDT GELEZEN
IN ALLE KRINGEN
Woensdag 22 April a.s. is de
datum voor de Provinciale Staten
verkiezing. Het nummer van de lijsten
der Katholieke Staatspartij is voor
geheel Zeeland 5. De Katholieke
kiezers en kiezeressen stemmen dus
allemaal op No 1 van L-ijst 5.
Onze lijstaanvoerders zijn:
Voor de Kieskringen Goes en
Tholen
Voor de Kieskringen Middel
burg, Vlissingen en Zierikzee:
Voor den Kieskring Hulst:
Voor den Kieskring Sluis:
Zoowel de verdediging als die bestrijding
van one H. geloof' vraagt vooral iin Ja
laatste dagep meer dan ooilt onze aan
dacht, Br ie eep aotie gaande om kat mis
siewerk ondier de moderne heódlenen im het
Norrden van ons land ter hand te nemen.
De vrijdepkers hebben eetn uitdagende®
piropiagandait|ochit naar helt Zuiden van oPs
land aangekondigd. Dei eerste actie ver
dient onzen ste-uii ten volle, omdat daar
door het Godsrijk op aarde izal worjtep
uitgebrepd, de tweied© moeten wijl met alle
midaelèn bestrijden, omdlat d|e>ze erop gte,-
riobt is God uit de maatschappij en het
grain te verbannen. Strijdt dus1 voor de
eerste «n wapent u tegen de tweede. Voor
bedde doeleinden is die kennis van pns H.
gelood noodzakelijk. Eien gewapend man
teil voor tweje, zegt het spreek woord.
iWiapjenep wij! ons dus mieit een diepere kiep-
nis van die Geiooif'swaarhedm, opdat wij
in den strijd des te sterker zullen staan.
Bij dezen strijd is een rotsvast gielioOf1 niet
voldoende, wianjt heeft Christus zelf niet
gezega dat in den zwiaren strdjid) „indliem
het mogelijk wanej, de uitverkorenen in
dwaling zouten wonden gébracht''. Geloof
en kennis moeten samengaan. Het beste
anrwoond op den uitda.genidlen tocht van 'd'e
vrijdenkers zal dus zijpWij' vermeerderen
onze Gelooiffekenmis.
Wat is God Bestaat er 'een Go-d? Dit
zijp de twee domineeirende vragen, waar-
van het gejieele gelooif' afhangt. Is er geen
Goo, dan is ook alle Godsdienst ovarho|dli)g,
doch bestaat er wel een God, dat dlan al
hot geschapene zich" voor H;eim buigt,
want wat is God De catechismus zegt
hef, ons zoo kort s-n duidelijk: „God is
de oneindig volmaakte Geest, Schepper,
heer en bestuurder van hemel en aarde,
van Wien alle goed voort,kamt.'God
is dus het Opperwezen, Die ons hedfltf
ygeschapen en van Wien wij- geheel af
hankelijk zijn. Is het bestaan van zulk
et® opperwezen nu werkelijkheid, of fan
tasie dar menschel) Doorkruisen wij do
Wereld van Noord, tot Zuid on van Oost
kot Westbladeren wij d.e geschiedenislboo-
ken door van hot begin der tijden op dein
lag van heden, overal zullen wij hoor-en
n aim, dat de menschen aan een opper-
ezén ©eredienst bewijzen. He wijzen etn
oenvoudigen, de beschaafden en. Hie
beschaafden, allen erkennen een opper
sen. Een heiden in die mei^lMnbeschaaf.
streken, die nimmer met de beschaving
j,Mag ik u even iets vnage®?" vroeg
chel, toen zij tezamen in een vertrek
jen gelaten,
„Jawel."
LWelk doel hebt u, met mij juist nu
I hechtenis te nemen?"
lik wil daanmee u, wiens Verleden ik
Ins k.en, verhinderen, eeln, jong meisje
Ihet huwelijk te voeren, die "daarvan
llicht unie te Weet."
|Maar, als ik nu burgerlijk reeids ge-
Tiwd ben, dian is er toch geen bes
fcar
Burgerlijk reeds getrouwd Dus u
te nog in "de klerk trouwen ook?"
dfnes zag Mitch el aanwas liet mo
lk, zoó huichelaohltig gemeen te zijn,
■was hij ten slotte toch mo-* om-
We;?''
Eiekier, zei Mitchel, hem een papier
|ihoucltend; „ik ben voor de -wet get-
laat het kerkelijk huwelijk nu
r doorgaan, dan stel ik me Vanmiddag
ar 0111 11 *e ontvangen en allie
phtagie® te geven."
at Zal Wellicht 't beste zijn", zei
nes halfluid, en liet zijn gevangene
a, die een kwartier later met zijn
op weg was naar de kerk.
Bamos op zijn bureau kwam,
hij daar eien telegram van den oudten
in d'e aanraking is geweest-, gelóóft in een
opperwezen. Plutarchus zegt dan ook:
„Gij kunt kop|i®krijlkten zien zlonder muien,
zonder wetten,, zonder munten, zonden:
letterschrift, maar een volk zonder God,
■zonder geibe'd,, zonder godsdienstige o,eiffe-
iiingteai en offeranden heeft nog nooit!
iemand gezoem." Zouden dan alle men
schen,, .onafliankeldjk van elkamder, een-
zellfnei famtasie hebben Dit toch -is niet
dlehkbaar. Laten wij even eenige bekende
personen uit het, verleden laten Spreken:
De .grootft GrieJische wijsgeer uit het
grijze verleden, Aristoiteles, ztei: „Als men
de aarde, de zee, d'en hemel beschouwt,
kan men het dan no,g betwijfelen^ dat
er een God bestaat en da.t dit alle® Zijn
werk is?" De bekende Fransohe vrijden
ker "Voltaire zei: „Als men die aardie, do
zee, d'en hemel on den loop dier islternen
bercvöndeöt, moet men bldnidZijn om bij
dit. schouwspel niet te duizele,n„ maat men
onnrozel zijn om den Maker ervan niet
te onderkennen,, moiet men 'dwaas zijta
om Hem niet te aanbidden." Eii de eesnigiei
jaren overlieden vrijidenkier Bertheloit Zeiiidle
eens: „Achter het ware, hiejt gpedle, 'hiat
schocne, heeft de mensCh altijid gievoeld
dat er een souverein Wiezen sdhuiltj
waarin van alles het ideaal te vinden is
dat ie God Daze Ihatsiten ziijb nu de
menschen, op wiler gezag de huidige vrijt
d-enkers hun „GodJ is materie"-lew T,er-
kondigen. Naast het geloof der volkeren
in een opperwezen eóschlt ook 'hot 'IhleieÜal
een God. Bezie,n wij de wereld. Ho© ia
alias niet vernuftig geraugscbikit. Yan de
duizenden sterren, die wij aan het firma
ment- zien, zulten er geen twae met elkaar
in botsing komen. Iedere ster heeift haar
eigen baan. Beschouwt het laven dar die
ren. Niemand heeflt hen iets geleerd' en
toch weten zij altijd wat helt best voor ben
is. Beschouwt het mensch'eldjk lichaam en
zïjn onderdeelen. Hebt ga ooilt ec'hopmer
werk .gezien. De. geleierdlan zijln bet er dan
ook allen over ©ernst, dlat mooier en nauw
keuriger werk niet mogelijk is. En beeft
dit alle® dan ge-en. Make'r noodiig gehad,
Wiens kennis ver uitstrekt boven die omlZe?
Welnu de Maker van diih alles noemen wrj
God. De atheïsten, die het bestaan Van
God! loochenen,, hebben verschillende thieio-
riën om het ODtstaan van deze wereld te
verklaren. Zoo zeggen zij„God is mate
rie en evolutie". Eisn beginsel d'er wij-sbe-
geerte zegt, dat nL'ema,r»d kan geven, wat
hij! niet heeft. Welnu, hoe kan de materie
dan den geest voortbrengen. De materie is
slechts stof' Zonder lieven of verstand. Hoe
verklaren zij1 dan liet ontstaan van den
mensch met zijln verstand en z'ijin vrijen
wil Dit trachten zij te doen met de evo
lutie. Niemand1 zal de evolutie ontkennen,
doch om hieruit het ontstaan van de we
reld te bepleiten, is toch wel wat incon
sequent. Want om te evoleeren moet er
toch eerst iets zijn om te kunnen ontwik
kelen. Hieruit volgt dus, dat de evolutie
juist de schepping veronderstelt. Hoort
wat. Lamarck, die vader der translflormatie
zegt: „Men dacht dat, de natuur Godl
was; nogal vreemd! men verwart het hor
loge met den horlogemakeren die groote
bioloog Wasimann zegt: ,;Dus men moet
niet praten over schepping of! evolutie,
want niets kan evuleeren, voordat bet ge
schapen is. Een rad draait niet;, voordat 't
best aat. Men moet zeggenschepping én
evolutie. Eenst schepping,, daarna evolu
tie". Een andere bewering der atheïsten is,
flat de wereld zou zijn ontstaan door toe
val. Op de eerste plaats gaan Zij dan weer
van die veronderstelling uit, dat er 'éen
„oneindig aantal" nietige kiemen, atomen
genaamd, zouden bestaan. Waar kwamen
deze vandlaan Doch buiten deze vraag
om- is het nog niet mogelijk, dat de wereld
door toevallige samenvoeging van
atomen zou zijn ontstaan. Om een enkele
oei te vormen zijn' vfijduizend bililioen
eiwitmolecuen noodig, die Zich dan in een
vastgestelde en Zeer ia.giewikellde orde 'Zou
den moeten voortbewegen. Deze 5000 biil-
liwn eiwit-moleculen gouden dus toevallig
zóó samengekomen z'ijin en zich toevallig
op een dusdanige wijze 'voortbewegen, dlat
zij een cel vormen. Hoeveel mogelijkhedien
zijn er nu, waarvan d'an toevallig jiuist
de goedé tot stand moet komen. Werpen
wij' de 26 letters van het alphabet in de
lucht, dan kunnen zij', volgens de nuchtere
wiskunde,, in, 2 quintiilüoen (d.i. 2 x 5 x
imJlioen x millioen) verschillende voigpr-'
den neerkomen. Wanneer ik nu kwam ver
tellen, dat zij toevallig in de juiste volg
orde zouden zijp. neergekomen, ztai nier
wand dit natuurlijk getaoven, Eien cel, die
nu niet uit 26 eenheden, 'doch uit '5000
billioen eenheden bestaat en dus eeln even
redig groot aantal mogelijkheden heeiflt,
zou wel toevallig tot stand zijp gekomen,
En volgens dit toeval Zou de gebeete we
reld z'ijii ontstaan. Het is toch te dwaas
daar verder over te spreken. Hlet is dan
ook niet te verwonderen, dat de grootste
geleerden uit alle tijden tot de GodgdiOOf
vigen hebben bekoord Tïn terecht dan
ook de chemicus A. Beoliamp: „BdjT da
wieg van alle wetenschappen hééft een
Godgeloovige gestaan: Socrates, Plato,
Aristoteles, Thomas van Aquine, Coperni
cus, Galilei', Kepler, Newton, D'e car te®,
Pascal, Leibnitz, Euler, Lavoisier, Ampè
re, Biot". Wij kunnen du9 conoludeereiu
E,r bestaat een God "ën er moet een Gbd
bestaan. Laten wij tot- slot Van dit artikel
nog enkele vrijdenkers aan hot woord la,.
laten, die in hun laven sterds God hiadtïein
willen wegcijferen,, doch op hun sterfbed
moesten erkennen., dat er eeln levende" God
bestaat, voor Wiens rechterstoel oak zij
moesten vorschijpen. Mézeraysprak' op
zijp sterfbed: „Mézeray op rijp sterfbed
is getoovitger dan Mézeray toen, hij gezond
w as E,en vriend van Multatulli herriep
op zijn eteirfbed alles, wat hij geschreven
had over zijn niet-gelooven in eepi God: en
ce zooev.en reeds genoemde. Bertheloit z<u.
„In het leven zonder gelopf in God is te
veel twijfel en eventualiteit.... diaar van
daan die ongerustheid,, dlie dlro.öfhedidj. d|:ie
ik altijd met me heb omgedragen Zoo
zou men door kunnen gaan met uitspra
ken van atheïsten als Voltairq, d'Alem-
bert, Diderot, Arthur Schopenhauer e.-a.
zoo zei deze laatste: „In smart kan men
heit niet stelten zonder God", doch bet zbu
ons te ver voeren en daarom wuiüLen "wie
eindigen met den uitroep van dieti vladler
van het moderne atheïsmei, Renan, 'die deze
berouwvolle woorden sprak: „O God mij
ner jeugd, ik heb altijid' gehoopt tot
terug te keeren. Misschien zal ik terug;-
keeren, nederig en oveawoninen. Ach, hoe
graag zou ik o,p mijta borst kOoppein, alls ik
verwachtte' die stem nog te hooren., diie
miji vroeger deed sidderen. O Goïdl, mijmer
jeugd, miisBchden zult Gij nog de God van
mijn sterfbed zijn". Zoo leveren ons zëifs
'de atheïsten een duidelijk bewijs Vian het
Godsbestaan.
Neuilly, meldende, dat hij düieniztedïldten
middag te NewcYork wilde komen.
XV.
De heer Mitchel geelt een aantal
merkwaardige ophelderingen.
Toen Barnes, na nog ©enige raken met
zijp agenten te hebben ofgediaan, zich
juist naar 't station wildé begeven, pin
Neuilly af te halen, en zooals Zijp plan
was, met dézen regelrecht naar MitcheI's
woning te gtaan, wérd er op de deur van
zijtn bureau geklopt en kwam Lncebte bin-
ITALIË
Pet doel va» die Kntholieke Actie.
De Osservatone Romano heieft tot dus
ver de aanvlaJtenj van een deel der fascisti
sche bladen op d|e Katholieke Actie gené
geerd, maar w|eU heeft zij dn haar nummer
van 3 April eemi artikel opgenomen uit
de nieuW|ë revue L'Assistente Eioclesias-
tdiCO, dat het doel van d» Katholieke Actie
omschrijft dn eenf commentaar op de radio
rede, dliie '(dia Raus tot de clerus en de
i
„Zoo, ben jij1 diaar? Dank je voor jè
welgeslaagde poging. Maar 't was voor-
zichtigier, als 'je diaar gjebteven en 't kind j
in 't oog had gjehouden, wiie weet, waar i
re 't weeir heenbrenigen in dien tijd."
.,A1» n allies weet, zult me gelijk ge
ven, laat ik u eerst mijn wedervaren eens I
vertollen."
„Goed', ga dan ritten, maar wees kort,
want ik moeit maar 't station en heb
hoogstens tien minuten tijd."
,.Uw raad", begon Lucette „om mij met
de beambten van het postkantoor in ver-
j bindimg te stellen, heb ik eerst wel ge-
j tracht op te voligen, maar zonder veel
t ie? u It a at. De ambtenaren w.aren nipt giet-
j neigd, mij te helpen en bovendien kwam
j er geen brief van d)e hand; van Mitchel o<
züjii bruid." j
1 „Zijtn vrouw", viel Barnes haar in do i
j relde, „maar ga voort."
„ik ben daarom begonnen met huis aan
huis alles na te gaan, toibdktj ik haar ein
delijk vond."
„Waar was rij?
„Ja, dlat is niet in t-wee woonden te Zeg
gen, en bovendien nu alweer zondjer be
lang, want rij is weer weggevoerde"
„"Weer weggevoerd
Barnes sprong verschrikt op,
„Ja, maar wees- niet ongerust", tea
Lucette lachend, „ik heb haar al' Weer
gevonden."
„Gelukkig en waar is rij?"
„Waar rij 'is? Raad eens! Bij die familie
Remsien."
„Weet je dat zeker?"
„Heel zeker, en ze was zooeven ook' in
de "kerk."
Barnes zweeg een oogen'blik, toen zag
hij' op zijn horloge en stprong h5jf ver
schrikt op.
,,'t Woiidl hoog tijd, ik moet Weg. Je
zult wel gauw van me hoonen."
Vijf minuten later reed hij ov«r lien
luc'htspoorwieg naar het atatio®, waar
Neuilly zou aankomen. Na deze verwel
komd te hébben en te samen nog oen en
ander te hebben besproken, besloten rij,
rich onmiddellijk naar h'et huis der fa
milie Re meen te begevendaar het jonge
paar waarschijnlijk dienzelfden dog nog
op reis zou gaan en er gpoot gevaar bes-
stond, dat de vogel hun Sog ontkwam.
Onderweg naar de .brnidswwiimg kon
Barnes niet nalaten, dm ouden heer te
vertellen, op hole doodkalme wïjlze Mit
chel het bericht had opgenomen, dat Rax-
katholieke actie gehouden heeft. Dit komt
hier op neier, dat het leekemdom van de
Katholieke Actie medewerker is van de®
Paus, de bisschoppen, die priesters, ©en
medewerking, 'die al dateert uit de® tijd
der apostelen, topnl uitgeZoohten scharen
mannen en vrouwen die apostelen hielpen
bij de evangelisatie. Peze schare® 'vier-
menigvuldigeini zich in onzen tijd in de
Katholieke actie. Wil zij niet den- geheeien
Christus in de rieten leggen? E® hoe Zou
zij dat kunlnen als rij Hem zelf nute.t
bezat Dat Gode geëerd' zij' in allen en
alles js haar programma. Het leekeniöm
heeft God uit dp maatschappij' verban
nen, de Katholieke Actie wü Hem daar
terugvoereninliet alleen in de binnent-
kameren vani het gefw'eten, maar ook op
het openlijke tierrei® van het gemeienschaps
leven. Elke (betooglimg moet doordrongen
rijn van Zijn Wtetten, elke instelling moét
eer© geven jaa® Zjj'n na am. Ziedaar' het
doel van de Katholieke Actie, zich ie|
diienst steRenl van de Kerk, ziehier haar
een'ig verlangen.
DE DONAULANDEN
Be kabinetscrisis in Iloeiuonibh
Het ministerie Mironeecu is afgetredemi.
De koning heeft heit onltslag aanvaard
en den 'wjensch ta kennen gegeven, diat
alle politieke krachten des lands aan de
vorming Man het nieutva ministerie zullen
deelnemen. In dezen geest heeft .Mironescu
besprekingen mét dei partijleiders gieopemld.
'De vorming v!an es® nationaal oolnoen-
tratiekabinet is reeds lang een speciale
wensch des kionings.
Peaanleiding 'tot het aftrede® vnn
het ministerie vormde het heengaa® vlan
minister Manoilescn, drie dage® geleden,
toen de Kamer dhor toedoen va® een deel
van de regeeringspartij' eepl Wëtsontwexp
van hem had vterwlorpien,. pater is het
toch aangenomen!,- doch cte zaak had ge
leld tot uite(enlzle|t|tinge|a| in h©t kabinet,
die Manoilescu tot rijn besluit bfacSiteint
Pogingen hem daarva® tlerug ta brengen
hebben gefaald. Manoilescu is immer een
partijganger van koning Karei geiwleest
en genoot d|iie®s speciale vertrouwen.
RUSLAND
Een Oekrain sch complaf.
Het Oekraiinsch persburieian meldt de
ontdekking eiejnjsr geheime militaire orga®i!-
satiie te Charkoff,1 als rqaictiei op de sovjet-
politiek der bedrijfsoolfeetiviseering.
Bij den opstand va® eon regiment t©
Odessa wliexp dit barricades op «n vroeg
den andere® regimenten' va» het rooide
leger aan die®' opstalnö d|eel te neme®.
Met ibehulp van speciale detachemen
ten bleief de gepeoe echter meester van
den toesta®d ien 28; opsta®delingen van
wie acht officieren, werde® op staand'en
voet gefnsjllieeird.
Reeds wferd 'gemeield, dat dn andere
steden arrestaties hebbel® plaats gehad
tot een totaal va® 5000.
De ofïlicieren-samelhziwteerders ztdlen
wlaaxschijnlijk gefusilléend TvOirttetal, terwijl
de min'derléoi naar het Noorden des lands
WOrden gedteportejerd, waari rij Zulleni deel
nemen aan die geidMongen werkzaamheden
voor den hout-export.
Het gerucht gaat dn die Oteikraine, diajt
ook hooge sovjet-ambtlenarielnf aan dit com
plot hebben deelgenomen, wlaaxsohïjlnlijïjk
Oekradnsche oommunistien, dia over het
Moskousche bewind onitovreiden rijn.
De naman, wordlen getaoemd van Tsjoe-
bar, president va® dien sovjet van Char
koff en Blueher, chef va® 'het roode
leger in de Oekraïne.
Ook onder d'e Opkrainschei matrozen
bij de roode jvloot hebben arrestaties plaiajts
gehad. Zevlén ma® rijn ter dooid! vteroor-
nes omtrent rijn verledeM wlas ingelicht.
,jEen vervloekte schurk' toch'', zei de
Oude Neuilly, terwijl! Barn-es mompelde
„Het kan haast niet."
Plotseling greep hij rijn ouden metge
zel bij' den arm, zöodat deze verschrikt
stilstond: „Ik heb nieuws voor n, goed
nienwsf
„Goed ndeuvRl? Van haar? Van Rose?
„Huist van Rose, rij is hier in de stad:.
„'O, laten we er dan, dadelijk heen
gaan. i
i>IWij gaan er heen, rij is ljij Mitchleilfs
bruid of liever vtrouw, in huis."
Vlug, alsof hij weer een jongmensch
wtare geworden, stapte de oude heer naast
Barnes voort en spoedig hadden rij ®u
het huis in de dertigste straat bereikt.
Daar werden rij' gjser beleefd ontvan
gen de bediende scheen aangaande Bar
nes' komst ingelicht en wees hem eern
vertrek, waar hun een stoel werd ge
boden. i i
'Even later wérden voetstappen gehoord-
„Daar komt hij", -zei Barnes.
De oude heer werd doodsbleek, stond
op en keerde zich naar de deur, die be
daard werd geoptend.
Barnes hield rich op dien achtergrond
nu goed willende waarnemen, hoe heit
weerzien van schoooMadier en schoonzoo®
zou rijn.
„Schurk/' riep de oudfe- heer, terwijl
de deur openging, maar op 't 2elfde mo
ment deinsde hij verschrikt achteruit.
„/Goeden middag, mijnheer, aangenaam
deeld, aridlere® tot diwlangarbeid.
De Oekrainsche matroze® van de Zwar
te Zeevloot zlj'n ®aar «te Oostzteeyloot over
geplaatst'. I
In het district Kotabtup rijn yelje 'boe
ren, die ovier die oollectiviseerinig onte
vreden iwlarle®, 'gearresteerd. Acht hun
ner wertetal teB doold veroordeeld.
Hef congres dier S. D. A. P.
'n Besluit tegen den
linkervleugel.
Zaterdag en Zondag is te Arnhem het
Paaschcongres der S. D. A. P. gehouden,
dat bijzonder belangrijk was, om ten
strijd tegen den linkervleugel, di© den
laatsten tijd zeer aanvallend' tegen "het
Partijbestuur optrad. Dit bestuur had.
thans de volgend© resolutie ingediend:
„Het Oongres,
kennis genomen hebbetolde van het schrij
ven der T.L.P., waarbij 4eze partij, mede
nameins den „linkervleugel der HoOlamd-
s'che sociaal-democratische Arbeiderspar
tij' adhaesie. vraagt op een nieuwe begin
selverklaring en een nieuw program van
actie op nationaal en internationaal ge-
bied.
overwegende, dat de eenheid d|er piartij
in gevaar gebracht wordit door de mede
werking, welke de z.g. linkervleugel zon
der voorkennis der partij of de partij
leiding, heeft verleend aan deze pogjing
tot wijziging der grondslagen onzer orga
nisatie en actie,
overwegende voortsi, dat deze groep dlus
ia opgetreden als een georganiseerde poli
tieke groep in de S. D. A. P.,
verklaart dit optreden o-nvereenigbaar
met het lidmaatschap der partij cn eisdht
van 'de partijgeuooten, die bedoelde me|dle-
werking verleend hebben de openlijke ver
klaring, diat zij zich uit de gevormde com
binatie dezer politieke partijén zullen te
rugtrekken.
Constateert, dat thans duidelijk geble
ken is, dat de groep van „De Socialist"
blijft optreden op ©en wijze, die in strijd,
is met de resolutie van Nijimegen 1929,
draagt het partijbestuur op nauwgezet
voor de handhaving van dit besluit zorg te
dragen en bij overtreding onmiddellijk Idle
maatregelen te nemen, die in het belang
van de eenheid en de strijdkracht Idler par
tij- noodig zijn."
Over deze resolutie ontspon rich een
urenlang debat en Schmidt, Fimmen, enz.
lieten rich niet onbetuigd.
Tenslotte is de resolutie met 893 tegen
493 en 204 blanco stemmen aangenomen.
Wel een bewijs dat de linkervleugel
machtiger is dian menigeen dacht.
Eien mooie Paasch-twlec.
Na een kouden Zaterdag, een zeer
iregenachtigen Zondag, hebben wij giste
ren genoten yan een mooien Paasch-
maandag. De temperatuur was nog wol
wat laag, mjaar in de zon, die in deze®
tijd toch weeds veel kracht heeft, was
bet heerlijk en er is dan ook volop
geprofiteerd van dezen vrijen dag'. Trams
en autobussen zaten vol, het stalen ros
was voor honderden een welkom vervoer
middel. vooral om iat er heel wednig..win«i
was en ook de wandelaars genoten yolop
van. het 'eerste ontluikende groen. Dan
is Walcheren mooi als altijd, dan draagt
het zoo met reoht zijn naam van „Zeel-
lands tuin". En ook de liefhebbers van
kennis te maken, mijnheer Neuilly zeker,
nit hew-Onleans. Wilt u ons even aan el
kaar voiorsJteülen, mijlnhieer Barnes?"
Barnes hoorde nauwelijks, dat rijn
naam weird' genoemd, zoo verbluft etend
hij van de doodgewone kalmte, waarmee
Mitchel rijn aanklager te woord' stond.
Maar ni«t minder verbaasd was hij,
toen Neuilly met een beleiéfld1: „O pardon
mijnheer" achteruit ging «n in een hoek
op een stoel' neerviel, steeds no-g ver
wonderde blikken o-p Miitcbei werpende.
Deze deed olf hij den ouden beier pleit
meer Zag en gin,g naar Barnes toe.
„Zo., mijlhh-e&r Barnes, ik ben ZeeT ver
heug! n. te zien, vanmorgen kwam u
een beetje ongelegen, en daarom kon ik
Ti niet alle inliclhta®g|ein geve®, die
wenschte, maar nu sta ik geheel tot jiw
dienst."
„Mijnheer Miibchal", zei Barnes, kie
hem toegestoken hand! ni-eit aannemend,,
„ik ben heeleimaal niet gienaiigld 'op het
oogeubliiik vrdmdlsühappelijk te spreiken.
Jk ben poliitóebeambte en u ïs beschul)-
da|gde, en wie heblben een ernstig woord
te spreken. Daze mijnheer is «te heer
Neuilly, Flnanschiman, Zooals u natuurlijk
weet en thans wonemdie te New-Orletans,
vanwaar hij met blOedietaid hart ils ovepger
komen, om, hoe zwaar hét h-em valt, tegen
•u op te treden, de justitie te
(Wordt vervolgd.)