tocMen PU ROL c ■A h""d w EEN NIEUW PRODUCT BLUE BAND-FABRIEKEN ZATERDAG 4 APRIL 1931 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT f= VAN HIER EN DAAR ALLERLEI DER L LIED VAN DEN DAG J I GEKKE GESPREKKEN I Het Doorzitten bij Wielrijden en een door de Zon Verbrande Huid, verzacht en geneest men met 30-60 en 90 ct. Tube 80 cL Btj Apoth. en Drogieten A pr j.1.16 0 9 iwttwl eeai twaalf-jarigs IWiapenstilstand gesloten tusschen Spanje en Nederland. p» Koning van Spanje zond Spinola, naar 's-lóiavenhage om do slui ting van den wapenstilstand to besjppedi- gen. Fijns Maurits, dio zicli tevoren, met alle kracht tegen hot sluiten v,an oen zoodanigjbostand verzot had, stemde einde lijk daarin toe. Biji dit trswtent worden de vrijheid ieoi onafhankelijkheid vlan Ne derland erkend; die. handel op Oost- en .Wcstindië en Spanje werd op denzëtE- d.en voet als aan Engeland ook aan Frank rijk toegestaan, dat insgelijks met ,den waarborg voor de uitvoering v,an het tra.c- taat belast iwias. l i 1 19 April 1 5 8 .3 .werd Hugo de Uroot, de groote Njedlerlandscho geleerde, die door zijn menigvuldige wierken, over do .beschaving der 'wtetensch.app.en een grooteriii nvloed had, te pledft geboren- Zijn vader, die .burgemeester vlan die st,ad was en curator van de hooge. school ta heiden, nam in de eerste jaren het onder wijs van zijn zoon op ziicn. Reeds op 16- jarigen lept tijd .werd Hugo de Gr,o,ot tot doctor in de rechten bevorderd, en ver wierf toen needs grqoten roem dopr zijn geschriften. In 1007. wierd hijs door' do staten v.an -Holland ijoltj hun geschipd- schrij.ver benoiemd, het v|olgerud jaar werd hij geroepen om da post van fiscaal te vervullen ien dn 16113 wierd hij tot pensio.- natis van Rotterdam verheven, terwijl hij tevens .zitting kreeg in de gecomittpardb raden. In dien tijd ontstonden,da geschil len tusschen da Remonstranten en Contra, Rcmonstr,anten, Daar de Grnot da Remon stranten, die door Prins Maurits vervplgcl werden, genegen w.as, werd hij1 door dazen veroordeeld tot 'eeuwige gevangenisstraf en verbaurdvlerklaning zijner goederen. Na dat vonnis Werd' de Groot, 'en zijn v'rouw naar het huis Loevenstein gevoerd, met do vrfjheiid op sommige) dagen naar Go- ïinchem te gaan. Maria van Reigersbergen echtgenoot® van Hugo dei Groot, verlosiite hem, geholpen door haar dienstmaagd Plsje van Hiouwening uit zdjhi geivlangeinjis. Meermalen ging «.en koffer m®t hopken mot een vrachtschip uit Gorinchcm, en fcjjn vrouw' bediende zich van dit middel om dc Groot te laten .ontsnappen. Zekerepi dag toen de gouverneur v,an Loovenstedp naar Hcusden was gereisd, werd Hugo de Groot, onder geleide van .de dienst maagd, in de koffer naar Gorinchem ver scheept, vanwaar hiji in meitse'lani'sklee- ding naar Waalwijk overstak en zich van daar naar Parijs begaf. In Pr,ankrijk .wierd hij door den koning met open armen ontvangen, die ham oen jaarwedde fpe- kende van 3000 livlres. Dioch kardinaiail Richelieu, die hem niet genegen was,; bewerkte dc. opschorting van de betaling, zoadat De Groot zich gedwongen zag Frankrijk te verlaten. Hij keerde terug naar Holland, doch moest vapdaiar de wijk nemen naar Zweden, waar hij door koningin Christiania tot gezant raam het Fransclie hof werd benoemd. Nadat hij deze funclia gedurende tien jaren ver vuld had, kreeg hij: op zijn verzoek ont slag, iwlaarna hij naar Duitschland ver trok. Hij stierl' echter up zijn reis -te Rostock op 28 Augustus 1645; zijn lijk werd naar Holland vervoerd' en te Delft 'begraven. 11 April 18 14 deed Napoleon voor Zich en zijn familie afstand van de tro nen van Frankrijk en .Italië, doch vpr- kreeg bet vrije bezit van het eiland Elba met het behoud van den keizerlijken titel Hei PaasclrCeest in den loep der "ijden. Het Pftaschfaest is met het Pinkster feest het oudste der Christelijke feesten, want reeds ten tijldta der Apostelen yvfts het bij! de Bexste Christenen gelwloojnfte,, de verrdjlzleinjs vlan Christus plechtig te herdenken.. (Bot' Zelfs in de middeleeuwen gold de Paaschtijid .als de vrootlijkste tijd van het geluaele jaar. Met Piascbon werd door de christelijke kfeizers rechtspraak gehouden, .wtaarbijl idle misdadiger voior Rchlere vergrijpen steeds wterd begena digd. De meesters lieten hun slaven vrij en de armiern iwlerdfan rijkelijk bedacht. Gedurende den tij'd van het Pa(asch- feest stond, allo arbeid stil. Ter voorbe reiding van dte flaeistjviering woonden de christenen in de Goeide Week getrouw alle kerkelijke plechtigheden bij, terwijl Witte Donderdag, Goled© Vrijldag en Paasch-Zaterdag als Zondlageu, maar ook als strenge vastendagen Werden gevleid. De Goed'e W.e.ek was la gewichtiger, omdat lin die welek tdta nieuw-bekjeer-dlei) in de Kerk wierdien opgenomen. OpiPlalm- Zondag ontvingen d'e catechumeenen het apostolisch symbool en op Witten Don derdag legden Zij' in hat openbaar in de Kerk hun geloofsbelijdenis .af, tor- Wijl zij op Paasch-Zaterdag! werdlen ge- doopt. Gedurendle. heit octaaf v,an P|a,schen woonden de neophyten dan in witte kle©- deren ien met brandende kaarsen in de hand, de godsdlienstopfleningen bij. Op PaaschZaterdag werden in de eerste chris tentijden die straten met fakkels en was kaarsen verlicht .en in dien namiddag en avond vlan dijen dag begon de Paascli- vreugde. Hoe strenger da Voorafgaande vasten wias gewleest, des te luisterrijker wierd ook het Paaschïjeest gevierd'. In de Griekschie kerk wordt Plaaschzaterdag ook thans nog met de grootste luister ge vierd trrlwïjil m,en .er nog de gewoonte Van de P'aaschkus in opeet houdt- Bij1, de eer ste Christenen wias het nl. de gewoonte elkander op Phaschmorgen met een kus te begropteai. In de Grjekscke kerk kust de geestelijke de gelaoyigen, die ©en vbor een naar het' altaar komen, met de wiopr- den „Christus is verreizten", waarop wordt geantwoord: „Hijl js waarlijk verrazien.l" Na .afloop van deze ceremonie kussen de geloovigen ielkandier. Volgens Jhodsch voorbeeld wierd het Paaschfeest aanvank.elijk gedurende a.cht dagen gevierd; daarom heet de Zondag na P.aschcn „beloken Paschem". In de elfde êeulwi werd de feestviering beperkt tot drija dagen en later z|al)fs tot tw'ee. In dp kerk w'ordt het flejeet echter nog steeds met ©an octaaf' geyierd. In de eerste eeuWen was de Pjaaschviie- riing niet overal gielijk1 en dit verschil is in de tweede, eeuw aanleiding geweest tol een hevigien strijd tusschen de Aziati sche en Westersche Christenen. Beiden vierden het Plaascbfeesl ter herdenking van het Lijjdon ©n 'dp Verrijzenis .vlan Christus, doch de Aziaten wildpn zich hierbij .aan do Jlopidsch© volksge|woonto houden en hieldlen op 14 Augustus (Nis san) het Paasclimaal. Zijl beriepen zich hierbij op het Hvangieliet Van Jphannes, waarin woi-dt gezegd, dat Christus op dien d'ag met Zijn leerlingen, het Paaach- lam heeft genuttigd. Dq Rome.insche gemeente- echter, ©n met haar dc gehaele Wiestersche Chxistenbpid, vierden de vlerrijpenis van Clrristus en letten hierbij op dien dag der wie.ak, waarom zijl het fqest op den Zondag na 14 Nis san vierden. Als d.a Vrijdag (da sterfdag van Christus) niet op den Joodschen 14 Nissan viel, werd <le eerstvolgende Vrij dag voor dezen da.g genomen. Daarbij overwpgen de W(estersche Chiustenen nog, dat Jezus in die dagen zlelf het Pflascih. lam is geweest, zoadat een vreugdlefeest slechts kon plaats hebben op Ranschzon- dag, den dag van dte v|errij|z|eniis. Ver schillende malen wterden onderhandelin gen aangeknoopt om omtrent djt voornam*) punt tot .overeenstemming te geraken. De eerste bijpenkomst werd gehouden tus schen Piolycarpus van Smyrna en Ariiieatus van Rome dn het jaar 155 te Rome- Hoe wel een bTenk tusschen de blaide gemeien- ten werd voorkomen, kon toch geen qv'er- eenstemming Worden bereikt. Oiok de tweede conferentie te Laodicea in Klein- Azië had geen resultaat. Diei dterde be spreking) tusschen P.aus Victor en bisschop Polycarpes van Ephesus kon ook geen oplossing geven. Eerst tijdens het con cilie van Nicc;^ in 325 'word in deize zaak uitspraak gedaan ten gunste, van dei Ro- meinsche feestviering. Hierbij' werd be paald, dat Plaschen altijd op een Zondag zon 'wiorden gevip-rd >en wel op den Zon dag, welke volgt op d'e eerste vlolle maan op of na 21 MaartJ; wiannoer 14 Ndissan op een Zondag' viel, zouden dfe Christenen Plaschcn een wleek uitsteRen; in één jaar mochten geien tiwlee Pjaaschf'eesten vallen d.W.iz. Paschen moest stieeds na, lente- evening vlallien terwijl de Alesandi-ijnsclie kerk een P.aaschtaïtel zou berekenen, wel ke aan de Romeinschei kerk zen wiorèen gezonden. D|e verschillen waren hiermede echter niet aanstonds opgaheven; heit duurde nog tot. de achtste eeuw1, alvorens eeuw, alvoreus de geheele Christenheid' ge lijktijdig het Plaaschfeest vierde. Nad'af de Protestanten in 1700 tot de Gregot- riaansche tijdrekening waren overgegaan, berekenden zijl het P;a,asChfeiest niet zonals de katholieken, maar volgens de astrono- schen datum van de lenta-vblie ma.an, Welke berekening in de jaren 1724 en 1744 tot een verschil vioiexde. In 1775 gingen zij ei- echter .evenoens toe ov'er het Paasch- l'eeSt volgens den Vrij'wel algemeenen i-c- gel te vieren. Paascli-varia. De P a a s c - h a a s. De Paasah-haas heet vroeger een vogel te zijn geweest, dóe in aein haas veran derde, welke dan nu nog eieren kaïn leggen. Men ziet ze veel op- Duihtldhe Paaisbhkaarten. Dcz» Paasclh-lhaas stlaait met dc oiudie DentiOgOidiin pilbaria, itn ver hand. En de hiaasi is ook ©en symbool fcehoorennidle bij1 dein Eigypliisahein ,god Osiris. Hat is een voorjaars-symbool, van 'nieuw leven en jioing leven. Goefe t rij dag en de smeden. Op, sommige plaatsen wordt door de smeden op Goeden Vrijldag niet gewerkt. De oorsprong dezer gewoonte vertelt ons de legende. Te J eruzalem was geen enkele smiil te vinn.d,e,n, die die spijkers wiuldlo smeden, nooidig oin Jezus aan het kruis te slaan. Ep;n valsdhe wever 'kwam de wroenaards t.e hulp hij 'trok eennige spijikers uit z 'n weefstoel en overhan digde die, aann dia sinocllla.ards. Goede V r ij1 d ag en Judas. Op Goadep Vrijdag wordt dloor Portu- ge©dcli.e en ook door Zuid-Amerikaan,söhe matrozen Judias Isearioth gejgaeseid. Hoog in den mast van hof -sdhip wordt een g ,ot.e stroa-'pop gehangen. Deze stelt Juo.'as, dep verraden, voor. Op, 'n ge.geven oogcnbliik begint de saheapsklok te luiden en direst wordt Judas naai' beneden ge laten. Met knuppel© geiwlapemd, staan die matrozen gereed, hem het „welko-m, wel kom!'' toe te; roepan en riten klopt izon- lanng, t,ot d-e vegriadieir geihe,el gohaveind is-, Onnder lui.de kraten wordt hij nu spot tend overboord geigooid. Hei- P a a s oh -1 am. in Spanje kept men heit. gebruik der Paa.s Jheierenu niet,, maar loopen de kip- darep o.p Paasobdag rond me't een lam metje aan de hand. Dit wordt opgesmukt me(t, kleunigie 'linten, en bloieimen, c|n licit duaagt op het vo.orh.obfd 'n kruisje. Voor- zdïeir is dót een zeer duidelijk' en schoon beeld van hst Paascihf'oest en wel inzon- de.rhp.id vann het, christelijk paaschfeest, waarop heit La.m Gods, datdoor Zij'n kruis de wereld liad verlost,, na te z'ijln gaslaühtioffeird om onze zonden, van dein docd is v errazein. De bloemen kunnen hier Het is haast te mooi om waar te zijn! Een goede kwaliteit margarine, die slechts 20 ets. per'/2 pond kost. SANELLA een teeken des tijd Deze twee belangrijke factoren en kwaliteit gaan bij SANELLA hand in hand. Het doel van SANELLA de nieuwe margarine is juist een goede kwa liteit margarine voor niet meer dan 20 cent per 1/2 pond verkrijgbaar te stellen. Bak en braad Uw vleesch, stoof Uw groenten, ge bruik eens SANELLA op de boterham, kortom probeer- deze nieuwe margarine eens voor alle doeleinden. En oordeel na het gebruik over de resultaten. Denk er aan! Een goede kwaliteit margarine voor 20 cent per '/2 pond! Overal -s- in alle winkels is SANELLA verkrijgbaar! Stmdb SNL6-0119 wederom als symbool dienen van Chris tus' deugd e;n. P a a s e h e i e r e n in p.ro,.za en poëzie. Hiel ei oudl-Hpiidensch zammeibeelM dhr vi-uchtibaarhleid en dar schepphigsikraeihjt symbool dlar Venrijlziemis van Christus op Piiacchmoirgcin. 'Guidio Geiziellie, de Vteamadhia dichtep, gctoijlft„E'em ei is een nieuw steen,an gsa'f. Dat er in is, schijnt do,od, maar Vt kan wbieir lavende .uithreken; het' is heit beeld van o.n.9 Hieecrcn Verrijiaeni's." Aan de Hieiidansehe Lente-giodin Ostara weiden eieran als offeirgaive aangeboden, vanidlaian waarse'hijiiiLijlk het gebruik, om to gen Pasehein diep pastoor e:n dan ,,Maeis- ter", eieren te. sahemiknn. Ook de schoolkinderen trekkein eir in dep Paaschtijid op, uit, om ai.eir.em in te zame len onder heit zingen van de leukste deuntjes. Ile'liaa.s, zelfs in o,nz.c dio.rp.em, die zoo veel eeuwen lang hun volksgebruiken ha. waard en in eere gehouden hebben,- is dq pirozaïsidhe tijld aan het verwoesten ge gaan an hoogstens ken Tien ze ar nog die refreinen van groatviaideirs eieirliodjie. In on.s gaw.es,t mo.at men eertijds ge zongen hebben Virion wise, vrouwke, do.e je beat, Ha,al d'e eieren uit hat nest, Van d'e witte bannen. Eén ai is geen. ei, Helt tweede is oen half ei, Het de.ridc is een Paa,schei. Een volgend refrein zong mem er vroe ger Eén ei is g.e.ein, ei, Twtee. eieren is aan ei, Drie eieren is aan, huis, Vier eieren is earn kruis. Vijf eijereai is 'n Pa.asöhhnis. Op Paa,schda,g, wanniqe.r „'t zo.nn.eke danst van bl'ijdsühap." stejêklt men sjbcGx in onze Ooostelijkic Provinidieu in 't. „Pnasöh- best" e.n gaat bijl ouders of vrienden Paastheieren eten. Be gowoonte, öm mat Paachü of! Pink ster,en 'eeii nieuw pak aan 14 söhaflfelni. of e.,» nieuwe japon, is in dom Achterhoek en in Twente nagenoeg algemeen. Verin eldciiswaard is ook het aloude ATolksgebruik, 'dat wialor, o,p, den Paasdh- morgen zwijgen,d geput, niet kan beder ven. Koud water, op dezen dag gedron ken, sterkt do gezondheid. Oude romantiek. C. Sv '126. Hartol. len'tqgroftt Cn dank voior Narqis. Tulpen gaan |ww samen plukken. Moied hquden. (advertentie). Er valt tocli nog 'wiel w,at ,te l.o.v|eoi In ons soms liefdcloi0.z|a landR Fr is nog liefde (zie. hierbioivcn Ik las het gis'tren in dja krant!)* Twee zli'elien samen één gedachte, Romantisch izpoals 't vroeger wias, Die .op elkanidje» moietcn, Wachten, Eu bloemen plukk'en gaan in 't gras. Die lutt'le wio.ord|em opieinlbiaren Tiw'ee iziijelien vol vlah lieflde-leod, Een liefdie als in vroeger jaren Die jeugd dn ycel oprcclitheid! jdeed. Zoo alie ik dus in dezje feiji'dleni Ik hoopte daarop, lang niet meer, De liefde voor elkander strijden De. romantiek van Vlroieger 'wie,eau Zij gaan niet stiekum langs dp strain, Neon, daarvoor kfijlgen ria geen kans, Want vader had het dn dp gaten Fn vader (is nog heel wiat mans. Fr zijn dus vaidjtrs nog te ylindann Die uog de baas 'zïjln in hun .huis, En die, als izioon of dibchter mindlei NT9g durft te zeggen: j.ij[ ibhjft thu.is! Dan stuurt hij als dn vroeger jaren Een ha.rtclijkp lentegroet, En kranten, die oir toen niet wiaren, Vertellen Kaar: C. S„ Houd mopdl. Straks gaan 'wfe samen tulpen plukken, Wanneer het .eenmaal lente, is, Geen zal mijn üiipfflponderdrukken j Ik zieg je dunk! voor'jp narcis.' j Hoe liefleJEjik ieji ho,c| .idyllisch Hoe blopit opniariwl dia oud© tijd, Want aio, de liefde1, die op til is Wordt sterker, groioter tor dien strijd', Ik keek op straat pens om mijl henen, Ik zag er: samen dierhig jaar, Toen iwias mijn visioen 'v|erd!wletnen I'n 1; dachtdk droomde zeker maai'. TROUBADOUR AL TE HAASTIG. Juffrouw'Ik faib vannacht wat ia mijn nieuiwc slaapkamer gevonden i'1 zei de nieuwe kostganger. „(Wat, mijnheer stoof die juffrou|wi op. „Als je iets gevonden hebt, mopt go 't zelf hebben meegebracht I" voegde de hospita hem variontlwlaardigd top'. „|D.at (loet me plqzapr, juffrouw^ want het was 'n rijksda,alder.'l WAAR 'T AAN LAG. I Verkiezingscandidaftt (tot 'm vrauwi, dia met haar huilende zuigeling de yergar derzaal verlapt): Jp hoeft niet iyieg ftp gaan, ml'n beste dame! H|et 'kijnd stooft me haelemaal niet. i De moodier: „Nee, dat is best mogel ijk, maar jij met je geschneeuwi stodrt hot kind/' j j OVERTROEFD]. Onz'e bond, vertelt een viegptariër, is verschrikkelijk streng; wij mogen niet eens vruchten leten, iwiaar wormen of wes pen aan hebben geknapgd. 'Onze vorepuiging is nóg strenger, zegt ean collega; onz'e voarzjittar hpeft gewpigerd, in e-en 'dülettanten-tiooiiepilvier- eoniging de rol van Godfried v)an Bouil lon te spelen. i i DE STOMME "VlSiSCHEN. -- Waarom .zij'n de viisschen stom? -- Ook leen vraag Broibepr e®ns t« spreken, als je ,heelem;aall onnder winter Ji-gt r VERKOOPINGEW EN VERPACHTINGEN April 7 (toe:?,, vicir woonhui,Zen mot erf' en een bergplaat?;, Van Dissel, 7 Gio,es„ zeugen en loopivarlnens, Van Werkum. 'r S ifainkeugzaind!, Zeugen e|n' kaedefn, Vian Weiiikum. S s-Heiarerihoek,, bewsitóiaial, P. dre Wüidle- 9 s-Hieer-Abtskjerke, inspan, iVierbtet. 9 Schiore, boiereini-itnspan. Jonkers en Ilioolen j 10 Wemeldjinge, wbionhuis met schuur, erf pn boomgaard, Jonkers. Juni: Goes, pakhuis, Jonkeirs.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1931 | | pagina 6