tocMen
PU ROL
c
■A h""d w
EEN NIEUW PRODUCT
BLUE BAND-FABRIEKEN
ZATERDAG 4 APRIL 1931
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
f= VAN HIER EN DAAR
ALLERLEI
DER
L LIED VAN DEN DAG J
I GEKKE GESPREKKEN I
Het Doorzitten bij Wielrijden
en een door de Zon Verbrande
Huid, verzacht en geneest men met
30-60 en 90 ct. Tube 80 cL Btj Apoth. en Drogieten
A pr j.1.16 0 9 iwttwl eeai twaalf-jarigs
IWiapenstilstand gesloten tusschen Spanje
en Nederland. p» Koning van Spanje zond
Spinola, naar 's-lóiavenhage om do slui
ting van den wapenstilstand to besjppedi-
gen. Fijns Maurits, dio zicli tevoren, met
alle kracht tegen hot sluiten v,an oen
zoodanigjbostand verzot had, stemde einde
lijk daarin toe. Biji dit trswtent worden
de vrijheid ieoi onafhankelijkheid vlan Ne
derland erkend; die. handel op Oost- en
.Wcstindië en Spanje werd op denzëtE-
d.en voet als aan Engeland ook aan Frank
rijk toegestaan, dat insgelijks met ,den
waarborg voor de uitvoering v,an het tra.c-
taat belast iwias. l i 1
19 April 1 5 8 .3 .werd Hugo de
Uroot, de groote Njedlerlandscho geleerde,
die door zijn menigvuldige wierken, over
do .beschaving der 'wtetensch.app.en een
grooteriii nvloed had, te pledft geboren-
Zijn vader, die .burgemeester vlan die st,ad
was en curator van de hooge. school ta
heiden, nam in de eerste jaren het onder
wijs van zijn zoon op ziicn. Reeds op 16-
jarigen lept tijd .werd Hugo de Gr,o,ot tot
doctor in de rechten bevorderd, en ver
wierf toen needs grqoten roem dopr zijn
geschriften. In 1007. wierd hijs door' do
staten v.an -Holland ijoltj hun geschipd-
schrij.ver benoiemd, het v|olgerud jaar werd
hij geroepen om da post van fiscaal te
vervullen ien dn 16113 wierd hij tot pensio.-
natis van Rotterdam verheven, terwijl hij
tevens .zitting kreeg in de gecomittpardb
raden. In dien tijd ontstonden,da geschil
len tusschen da Remonstranten en Contra,
Rcmonstr,anten, Daar de Grnot da Remon
stranten, die door Prins Maurits vervplgcl
werden, genegen w.as, werd hij1 door dazen
veroordeeld tot 'eeuwige gevangenisstraf
en verbaurdvlerklaning zijner goederen. Na
dat vonnis Werd' de Groot, 'en zijn v'rouw
naar het huis Loevenstein gevoerd, met
do vrfjheiid op sommige) dagen naar Go-
ïinchem te gaan. Maria van Reigersbergen
echtgenoot® van Hugo dei Groot, verlosiite
hem, geholpen door haar dienstmaagd
Plsje van Hiouwening uit zdjhi geivlangeinjis.
Meermalen ging «.en koffer m®t hopken
mot een vrachtschip uit Gorinchcm, en
fcjjn vrouw' bediende zich van dit middel
om dc Groot te laten .ontsnappen. Zekerepi
dag toen de gouverneur v,an Loovenstedp
naar Hcusden was gereisd, werd Hugo
de Groot, onder geleide van .de dienst
maagd, in de koffer naar Gorinchem ver
scheept, vanwaar hiji in meitse'lani'sklee-
ding naar Waalwijk overstak en zich van
daar naar Parijs begaf. In Pr,ankrijk
.wierd hij door den koning met open armen
ontvangen, die ham oen jaarwedde fpe-
kende van 3000 livlres. Dioch kardinaiail
Richelieu, die hem niet genegen was,;
bewerkte dc. opschorting van de betaling,
zoadat De Groot zich gedwongen zag
Frankrijk te verlaten. Hij keerde terug
naar Holland, doch moest vapdaiar de
wijk nemen naar Zweden, waar hij door
koningin Christiania tot gezant raam het
Fransclie hof werd benoemd. Nadat hij
deze funclia gedurende tien jaren ver
vuld had, kreeg hij: op zijn verzoek ont
slag, iwlaarna hij naar Duitschland ver
trok. Hij stierl' echter up zijn reis -te
Rostock op 28 Augustus 1645; zijn lijk
werd naar Holland vervoerd' en te Delft
'begraven.
11 April 18 14 deed Napoleon voor
Zich en zijn familie afstand van de tro
nen van Frankrijk en .Italië, doch vpr-
kreeg bet vrije bezit van het eiland Elba
met het behoud van den keizerlijken titel
Hei PaasclrCeest in den loep der "ijden.
Het Pftaschfaest is met het Pinkster
feest het oudste der Christelijke feesten,
want reeds ten tijldta der Apostelen yvfts
het bij! de Bexste Christenen gelwloojnfte,,
de verrdjlzleinjs vlan Christus plechtig te
herdenken.. (Bot' Zelfs in de middeleeuwen
gold de Paaschtijid .als de vrootlijkste tijd
van het geluaele jaar. Met Piascbon werd
door de christelijke kfeizers rechtspraak
gehouden, .wtaarbijl idle misdadiger voior
Rchlere vergrijpen steeds wterd begena
digd. De meesters lieten hun slaven vrij
en de armiern iwlerdfan rijkelijk bedacht.
Gedurende den tij'd van het Pa(asch-
feest stond, allo arbeid stil. Ter voorbe
reiding van dte flaeistjviering woonden de
christenen in de Goeide Week getrouw
alle kerkelijke plechtigheden bij, terwijl
Witte Donderdag, Goled© Vrijldag en
Paasch-Zaterdag als Zondlageu, maar ook
als strenge vastendagen Werden gevleid.
De Goed'e W.e.ek was la gewichtiger,
omdat lin die welek tdta nieuw-bekjeer-dlei)
in de Kerk wierdien opgenomen. OpiPlalm-
Zondag ontvingen d'e catechumeenen het
apostolisch symbool en op Witten Don
derdag legden Zij' in hat openbaar in
de Kerk hun geloofsbelijdenis .af, tor-
Wijl zij op Paasch-Zaterdag! werdlen ge-
doopt. Gedurendle. heit octaaf v,an P|a,schen
woonden de neophyten dan in witte kle©-
deren ien met brandende kaarsen in de
hand, de godsdlienstopfleningen bij. Op
PaaschZaterdag werden in de eerste chris
tentijden die straten met fakkels en was
kaarsen verlicht .en in dien namiddag en
avond vlan dijen dag begon de Paascli-
vreugde. Hoe strenger da Voorafgaande
vasten wias gewleest, des te luisterrijker
wierd ook het Paaschïjeest gevierd'. In
de Griekschie kerk wordt Plaaschzaterdag
ook thans nog met de grootste luister ge
vierd trrlwïjil m,en .er nog de gewoonte Van
de P'aaschkus in opeet houdt- Bij1, de eer
ste Christenen wias het nl. de gewoonte
elkander op Phaschmorgen met een kus
te begropteai. In de Grjekscke kerk kust
de geestelijke de gelaoyigen, die ©en vbor
een naar het' altaar komen, met de wiopr-
den „Christus is verreizten", waarop wordt
geantwoord: „Hijl js waarlijk verrazien.l"
Na .afloop van deze ceremonie kussen de
geloovigen ielkandier.
Volgens Jhodsch voorbeeld wierd het
Paaschfeest aanvank.elijk gedurende a.cht
dagen gevierd; daarom heet de Zondag na
P.aschcn „beloken Paschem".
In de elfde êeulwi werd de feestviering
beperkt tot drija dagen en later z|al)fs
tot tw'ee. In dp kerk w'ordt het flejeet
echter nog steeds met ©an octaaf' geyierd.
In de eerste eeuWen was de Pjaaschviie-
riing niet overal gielijk1 en dit verschil
is in de tweede, eeuw aanleiding geweest
tol een hevigien strijd tusschen de Aziati
sche en Westersche Christenen. Beiden
vierden het Plaascbfeesl ter herdenking
van het Lijjdon ©n 'dp Verrijzenis .vlan
Christus, doch de Aziaten wildpn zich
hierbij .aan do Jlopidsch© volksge|woonto
houden en hieldlen op 14 Augustus (Nis
san) het Paasclimaal. Zijl beriepen zich
hierbij op het Hvangieliet Van Jphannes,
waarin woi-dt gezegd, dat Christus op
dien d'ag met Zijn leerlingen, het Paaach-
lam heeft genuttigd.
Dq Rome.insche gemeente- echter, ©n met
haar dc gehaele Wiestersche Chxistenbpid,
vierden de vlerrijpenis van Clrristus en
letten hierbij op dien dag der wie.ak, waarom
zijl het fqest op den Zondag na 14 Nis
san vierden. Als d.a Vrijdag (da sterfdag
van Christus) niet op den Joodschen 14
Nissan viel, werd <le eerstvolgende Vrij
dag voor dezen da.g genomen. Daarbij
overwpgen de W(estersche Chiustenen nog,
dat Jezus in die dagen zlelf het Pflascih.
lam is geweest, zoadat een vreugdlefeest
slechts kon plaats hebben op Ranschzon-
dag, den dag van dte v|errij|z|eniis. Ver
schillende malen wterden onderhandelin
gen aangeknoopt om omtrent djt voornam*)
punt tot .overeenstemming te geraken. De
eerste bijpenkomst werd gehouden tus
schen Piolycarpus van Smyrna en Ariiieatus
van Rome dn het jaar 155 te Rome- Hoe
wel een bTenk tusschen de blaide gemeien-
ten werd voorkomen, kon toch geen qv'er-
eenstemming Worden bereikt. Oiok de
tweede conferentie te Laodicea in Klein-
Azië had geen resultaat. Diei dterde be
spreking) tusschen P.aus Victor en bisschop
Polycarpes van Ephesus kon ook geen
oplossing geven. Eerst tijdens het con
cilie van Nicc;^ in 325 'word in deize zaak
uitspraak gedaan ten gunste, van dei Ro-
meinsche feestviering. Hierbij' werd be
paald, dat Plaschen altijd op een Zondag
zon 'wiorden gevip-rd >en wel op den Zon
dag, welke volgt op d'e eerste vlolle maan
op of na 21 MaartJ; wiannoer 14 Ndissan
op een Zondag' viel, zouden dfe Christenen
Plaschcn een wleek uitsteRen; in één jaar
mochten geien tiwlee Pjaaschf'eesten vallen
d.W.iz. Paschen moest stieeds na, lente-
evening vlallien terwijl de Alesandi-ijnsclie
kerk een P.aaschtaïtel zou berekenen, wel
ke aan de Romeinschei kerk zen wiorèen
gezonden. D|e verschillen waren hiermede
echter niet aanstonds opgaheven; heit
duurde nog tot. de achtste eeuw1, alvorens
eeuw, alvoreus de geheele Christenheid' ge
lijktijdig het Plaaschfeest vierde. Nad'af
de Protestanten in 1700 tot de Gregot-
riaansche tijdrekening waren overgegaan,
berekenden zijl het P;a,asChfeiest niet zonals
de katholieken, maar volgens de astrono-
schen datum van de lenta-vblie ma.an,
Welke berekening in de jaren 1724 en 1744
tot een verschil vioiexde. In 1775 gingen
zij ei- echter .evenoens toe ov'er het Paasch-
l'eeSt volgens den Vrij'wel algemeenen i-c-
gel te vieren.
Paascli-varia.
De P a a s c - h a a s.
De Paasah-haas heet vroeger een vogel
te zijn geweest, dóe in aein haas veran
derde, welke dan nu nog eieren kaïn
leggen. Men ziet ze veel op- Duihtldhe
Paaisbhkaarten. Dcz» Paasclh-lhaas stlaait
met dc oiudie DentiOgOidiin pilbaria, itn ver
hand. En de hiaasi is ook ©en symbool
fcehoorennidle bij1 dein Eigypliisahein ,god
Osiris. Hat is een voorjaars-symbool,
van 'nieuw leven en jioing leven.
Goefe t rij dag en de smeden.
Op, sommige plaatsen wordt door de
smeden op Goeden Vrijldag niet gewerkt.
De oorsprong dezer gewoonte vertelt ons
de legende. Te J eruzalem was geen enkele
smiil te vinn.d,e,n, die die spijkers wiuldlo
smeden, nooidig oin Jezus aan het kruis
te slaan. Ep;n valsdhe wever 'kwam de
wroenaards t.e hulp hij 'trok eennige
spijikers uit z 'n weefstoel en overhan
digde die, aann dia sinocllla.ards.
Goede V r ij1 d ag en Judas.
Op Goadep Vrijdag wordt dloor Portu-
ge©dcli.e en ook door Zuid-Amerikaan,söhe
matrozen Judias Isearioth gejgaeseid. Hoog
in den mast van hof -sdhip wordt een
g ,ot.e stroa-'pop gehangen. Deze stelt
Juo.'as, dep verraden, voor. Op, 'n ge.geven
oogcnbliik begint de saheapsklok te luiden
en direst wordt Judas naai' beneden ge
laten. Met knuppel© geiwlapemd, staan die
matrozen gereed, hem het „welko-m, wel
kom!'' toe te; roepan en riten klopt izon-
lanng, t,ot d-e vegriadieir geihe,el gohaveind is-,
Onnder lui.de kraten wordt hij nu spot
tend overboord geigooid.
Hei- P a a s oh -1 am.
in Spanje kept men heit. gebruik der
Paa.s Jheierenu niet,, maar loopen de kip-
darep o.p Paasobdag rond me't een lam
metje aan de hand. Dit wordt opgesmukt
me(t, kleunigie 'linten, en bloieimen, c|n licit
duaagt op het vo.orh.obfd 'n kruisje. Voor-
zdïeir is dót een zeer duidelijk' en schoon
beeld van hst Paascihf'oest en wel inzon-
de.rhp.id vann het, christelijk paaschfeest,
waarop heit La.m Gods, datdoor Zij'n
kruis de wereld liad verlost,, na te z'ijln
gaslaühtioffeird om onze zonden, van dein
docd is v errazein. De bloemen kunnen hier
Het is haast te mooi om
waar te zijn! Een goede
kwaliteit margarine, die
slechts 20 ets. per'/2 pond kost.
SANELLA een teeken des tijd
Deze twee belangrijke factoren
en kwaliteit gaan bij SANELLA hand
in hand. Het doel van SANELLA de
nieuwe margarine is juist een goede kwa
liteit margarine voor niet meer dan 20 cent
per 1/2 pond verkrijgbaar te stellen.
Bak en braad Uw vleesch, stoof Uw groenten, ge
bruik eens SANELLA op de boterham, kortom probeer-
deze nieuwe margarine eens voor alle doeleinden. En
oordeel na het gebruik over de resultaten.
Denk er aan! Een goede kwaliteit margarine voor
20 cent per '/2 pond!
Overal -s- in alle winkels is SANELLA verkrijgbaar!
Stmdb
SNL6-0119
wederom als symbool dienen van Chris
tus' deugd e;n.
P a a s e h e i e r e n
in p.ro,.za en poëzie.
Hiel ei oudl-Hpiidensch zammeibeelM dhr
vi-uchtibaarhleid en dar schepphigsikraeihjt
symbool dlar Venrijlziemis van Christus op
Piiacchmoirgcin.
'Guidio Geiziellie, de Vteamadhia dichtep,
gctoijlft„E'em ei is een nieuw steen,an
gsa'f. Dat er in is, schijnt do,od, maar Vt
kan wbieir lavende .uithreken; het' is heit
beeld van o.n.9 Hieecrcn Verrijiaeni's."
Aan de Hieiidansehe Lente-giodin Ostara
weiden eieran als offeirgaive aangeboden,
vanidlaian waarse'hijiiiLijlk het gebruik, om to
gen Pasehein diep pastoor e:n dan ,,Maeis-
ter", eieren te. sahemiknn.
Ook de schoolkinderen trekkein eir in dep
Paaschtijid op, uit, om ai.eir.em in te zame
len onder heit zingen van de leukste
deuntjes.
Ile'liaa.s, zelfs in o,nz.c dio.rp.em, die zoo
veel eeuwen lang hun volksgebruiken ha.
waard en in eere gehouden hebben,- is dq
pirozaïsidhe tijld aan het verwoesten ge
gaan an hoogstens ken Tien ze ar nog die
refreinen van groatviaideirs eieirliodjie.
In on.s gaw.es,t mo.at men eertijds ge
zongen hebben
Virion wise, vrouwke, do.e je beat,
Ha,al d'e eieren uit hat nest,
Van d'e witte bannen.
Eén ai is geen. ei,
Helt tweede is oen half ei,
Het de.ridc is een Paa,schei.
Een volgend refrein zong mem er vroe
ger
Eén ei is g.e.ein, ei,
Twtee. eieren is aan ei,
Drie eieren is aan, huis,
Vier eieren is earn kruis.
Vijf eijereai is 'n Pa.asöhhnis.
Op Paa,schda,g, wanniqe.r „'t zo.nn.eke
danst van bl'ijdsühap." stejêklt men sjbcGx in
onze Ooostelijkic Provinidieu in 't. „Pnasöh-
best" e.n gaat bijl ouders of vrienden
Paastheieren eten.
Be gowoonte, öm mat Paachü of! Pink
ster,en 'eeii nieuw pak aan 14 söhaflfelni. of
e.,» nieuwe japon, is in dom Achterhoek
en in Twente nagenoeg algemeen.
Verin eldciiswaard is ook het aloude
ATolksgebruik, 'dat wialor, o,p, den Paasdh-
morgen zwijgen,d geput, niet kan beder
ven. Koud water, op dezen dag gedron
ken, sterkt do gezondheid.
Oude romantiek.
C. Sv '126. Hartol. len'tqgroftt Cn
dank voior Narqis. Tulpen gaan
|ww samen plukken. Moied hquden.
(advertentie).
Er valt tocli nog 'wiel w,at ,te l.o.v|eoi
In ons soms liefdcloi0.z|a landR
Fr is nog liefde (zie. hierbioivcn
Ik las het gis'tren in dja krant!)*
Twee zli'elien samen één gedachte,
Romantisch izpoals 't vroeger wias,
Die .op elkanidje» moietcn, Wachten,
Eu bloemen plukk'en gaan in 't gras.
Die lutt'le wio.ord|em opieinlbiaren
Tiw'ee iziijelien vol vlah lieflde-leod,
Een liefdie als in vroeger jaren
Die jeugd dn ycel oprcclitheid! jdeed.
Zoo alie ik dus in dezje feiji'dleni
Ik hoopte daarop, lang niet meer,
De liefde voor elkander strijden
De. romantiek van Vlroieger 'wie,eau
Zij gaan niet stiekum langs dp strain,
Neon, daarvoor kfijlgen ria geen kans,
Want vader had het dn dp gaten
Fn vader (is nog heel wiat mans.
Fr zijn dus vaidjtrs nog te ylindann
Die uog de baas 'zïjln in hun .huis,
En die, als izioon of dibchter mindlei
NT9g durft te zeggen: j.ij[ ibhjft thu.is!
Dan stuurt hij als dn vroeger jaren
Een ha.rtclijkp lentegroet,
En kranten, die oir toen niet wiaren,
Vertellen Kaar: C. S„ Houd mopdl.
Straks gaan 'wfe samen tulpen plukken,
Wanneer het .eenmaal lente, is,
Geen zal mijn üiipfflponderdrukken j
Ik zieg je dunk! voor'jp narcis.' j
Hoe liefleJEjik ieji ho,c| .idyllisch
Hoe blopit opniariwl dia oud© tijd,
Want aio, de liefde1, die op til is
Wordt sterker, groioter tor dien strijd',
Ik keek op straat pens om mijl henen,
Ik zag er: samen dierhig jaar,
Toen iwias mijn visioen 'v|erd!wletnen
I'n 1; dachtdk droomde zeker maai'.
TROUBADOUR
AL TE HAASTIG.
Juffrouw'Ik faib vannacht wat ia
mijn nieuiwc slaapkamer gevonden i'1 zei
de nieuwe kostganger.
„(Wat, mijnheer stoof die juffrou|wi
op. „Als je iets gevonden hebt, mopt
go 't zelf hebben meegebracht I" voegde
de hospita hem variontlwlaardigd top'.
„|D.at (loet me plqzapr, juffrouw^ want
het was 'n rijksda,alder.'l
WAAR 'T AAN LAG. I
Verkiezingscandidaftt (tot 'm vrauwi, dia
met haar huilende zuigeling de yergar
derzaal verlapt): Jp hoeft niet iyieg ftp
gaan, ml'n beste dame! H|et 'kijnd stooft
me haelemaal niet. i
De moodier: „Nee, dat is best mogel
ijk, maar jij met je geschneeuwi stodrt
hot kind/' j j
OVERTROEFD].
Onz'e bond, vertelt een viegptariër,
is verschrikkelijk streng; wij mogen niet
eens vruchten leten, iwiaar wormen of wes
pen aan hebben geknapgd.
'Onze vorepuiging is nóg strenger,
zegt ean collega; onz'e voarzjittar hpeft
gewpigerd, in e-en 'dülettanten-tiooiiepilvier-
eoniging de rol van Godfried v)an Bouil
lon te spelen. i i
DE STOMME "VlSiSCHEN.
-- Waarom .zij'n de viisschen stom?
-- Ook leen vraag Broibepr e®ns t«
spreken, als je ,heelem;aall onnder winter
Ji-gt r
VERKOOPINGEW EN VERPACHTINGEN
April
7 (toe:?,, vicir woonhui,Zen mot erf' en een
bergplaat?;, Van Dissel,
7 Gio,es„ zeugen en loopivarlnens, Van
Werkum. 'r
S ifainkeugzaind!, Zeugen e|n' kaedefn, Vian
Weiiikum.
S s-Heiarerihoek,, bewsitóiaial, P. dre Wüidle-
9 s-Hieer-Abtskjerke, inspan, iVierbtet.
9 Schiore, boiereini-itnspan. Jonkers en
Ilioolen j
10 Wemeldjinge, wbionhuis met schuur,
erf pn boomgaard, Jonkers.
Juni:
Goes, pakhuis, Jonkeirs.