NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS
DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS
De Heilige Thomas
van Aquine.
Was het zijn misdrijf?
BUITENLAND
DE BALKAN
BINNENLAND
NUMMER 29
DINSDAG 10 MAART 1931
278TB JAARGANG
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel 75, GOES;
Telefoon Interlocaal No. 207, voor Redactie en Administratie.
Bijkantoor MIDDELBURG, Markt 1 en 2; Telefoon No. 474.
Abonnementsprijs f 1.90 per drie maanden, bij vooruitbetaling;
Advertentiën van 1 tot 6 regels f 0.90, elke regel meer f 0.15;
Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager
GROOTE WAARDE
VAN PUBLICITEIT
WORDT GELEZEN
IN ALLE KRINGEN
Onder de beroemde e® Jileiiliglo mannen
waaraan de 13.1e eeuw zoo rijk was1, telt
voorzeker St. Thomas van Aquine vooral
mede.
Hij werd geboren in 1225 op het kas
teel Hocca-^-Seoca, im hiet koninkrijk Na
pels. Zijne ouders brachiten ,hem, toe®
hij vijl jaar oud was, naai' de abdij van
Moate Cassino, om aldaar te wonden op
gevoed. Op achltienjarigen leeftijd tuiad hij'
in 4è omde 'dér Dominicanen. Zijne familie
kantte zich uit ale macht tegen dit be
sluit;, vooral zijne moeder ontzla.g geen
enkel middel om haar kind van Zijn VooiB-
nemen af te brengen. Toe® dilt niet gel-
lukte, nam men tot g.eweld zjj® toevlucht.
Gewapende m'achjt ontvoerde hean .uit zijn
klooster en sloot h,em op in een versterkt
kasteel, -rij wederstond op heldhaftige
wijze de laagste verleiding, wist te vliucly
•tpm en eindelijk' ook 'dien tegenstand 'giijmwr
familie, te overwinnen.
7.ijn overste zond hem naar Parijs en
daarna naar'Keulen, waar toen Albertus
de Groote zijn vermaarde lessen in de
theologie gaf. Onder deze ontplooide® zich
de groote 'talenten van den jeugdigen
Thomas op schitterende wijze maar züjin
nederigheid, wisit dit alles zOo goed te Ver-
tergen dat zijne atukMemakbers hem hiel
den voor iemand, die slechts met- moeite
de lessen kon volgen en algemeen, noemde
e»n hem dan ook „den stommen os", doch
zi'ü leermeester bemerkte al spoedig welk
een licht onder die nederigheid werd''ver
borgen en wanneer een der liserlimgeii op
zekeren dag gewaagde van .„de® stommen
as dan zeide Albertns de Gqoote: „eens
zal geheel ae wereld pief verbazing luis
teren naar dien stommen os."
Na. het behalen van den doktorsltitel
treedt Thpmas in het onderwijs, dat
gansch zijn* leven zal vullen, ofschoon
het hem niet aan gelegephedte® héeftr ontr
m-oken' om ee,n andenen weg in te gaan,
Oewkhfige ambten i® de Dominicaner
Orde stonde® voor hem open en den aarts-
'nissthoppelijkein zetel van 'Napels we,rd
hem aangebbden. Dit- alles kon hem niet
van zijnen weg afbrengen: hij' zou enkel
zijn „de minnaar der waarheid", zcoalis
Eranciseus was de minnaar der armoe'de.
V anaf zijn prilste jeugd leeft in hem de
drilt tot God, de opperste Waarheid. „W at
is God",? vraagt het tienjarig kind aan
zijn leermeester te Monite Cassimo en. h,eel
zijn leven zou een antwoord' zijn op de
vraag, ontvallen aan zijn kinderlippen.
Hij zou alles benutten in de wetenschap
en in het geloof om Gods wezen te ver
klaren. Heel zijn leven wordt aan dit
ideaal dienstbaar gemaakt. Hjj is de min
naar diea- waarheid „Unice veritatis ama-
tar (Leo Xni).
Het zou te ver voeren om dit in details
na te gaan.
Met verbazing zien wij op naar de
litteraire voorbrengst van "Sit. Thomas.
Daze beslaat b.v. in de uitgave Vivès Pa
nts, 32 deelen in quarto, bevattend®! iéder
600 tot 700 bl'z. Ze handelen over al de
wetenschappen in verband' met de theolo
gie: zooals Schriftverklaring, Godgeleerd
heid, kerkelijk recht, apologetiek, wijs
begeerte. Hij was de begte Aristlofelieii-
kemner der middeleeuwen. Hij is op de
hoogte van Anaabsch-joodsche plhilosophie.
Hem zijn de wenken der H. Vaders be-
kend, ook de werken der toen levende
geleerden had hij geleZe®. ZetósT de liatijin-
schie klassieken, Hora tius, O vidians, Cae
sar, Cicero, Seneca, 'Livius, citeert hij'. Al'
wat in zijnen tijd tot de theologische en
aanverwante wetengclhappen behoorde,
werd door St. Thomas verwerkt.
Dien reuzenarbeid heeft hij verricht in
negentien jaren!
Behalve door bovennatuurlijke hulp kan
<it enkel verklaard worden,, door .de 'bui
tengewone geestesgaven van St. Thomas,
_FEL)1LLETÖN
XI.
De heter Barnes ontvangt een
aantal brieven.
Op den morgen van den 3en ootvm»
■Barnes een aantal belangrijke brieven.
He eerste die hij opende, wiasj hert kort
zij hield niets in dan dit:
„Als mijnheer Barnes zk» spoedig mo
gelijk ten onzent zou willen komen, zou
ïfjï. 0,05 aeer verplichten Ernilie Bjemsem"
Hij las den brief tweemaal, en nam 'daar-
een and&ren
.-Manheer Barnes.
„Pij deze neem ik de vrijheid u in het
geheugen terug te roepen hiel ^gesprek,
crP.r''lT^e' TO"®e Diaand samen hebben
gehad. Ik heb er groeten spijt van, Hat
het vermoeden heb geopperd, alsof
II® vriend Mitchel schuldig zou, kup-
Den zijn aaa den dieMal den
Maar nu rs, zooals u zult weten aan me-
JMtronw Emilie R.emsen, Mitehel's aan
bande, een robijn ontstolen ter waarde
an twintig duizend pond.
fk houd me nu, overtuigd, dat Mitchel
Daarbij is betrokken. Ik weel, dat hij be-
terecht genoemd „Doctor universalis''.
De heilige Thomas bereikte geen liooge®
leeftijd. Hij- was 50 jaar, toen hjijl stierf
in het Cisteraenser-klooster Tossa No:va_,
In de kloiosterzaal, zoo beschrijft Schaap
man het afsterven van Thomas, was Tiet
een wonderbaar tooneel.
in hjun zwarie sikapulieren, knielend',
zittend, staande, de zonen van den grocv
ten Vader van Citeuux. in hun midden
de zoon van Sjb. DominicUé, de heilige
Thomas, wiens edel gel'aat geen vork wij1-
Hing toont, voor wie® de dood alleen da
bode. de Engel des levens is, waar hij1 zou
zien het''eeuwige Licht-, de eeuwige Wiaar,
head.
De heilige Thomas van Aquine is de
patroon der stndeerende jeugd.
St. Thiomas is geen volksheilige. Hij' is
geen patroon tegen lichaamskwalen o'f
natuurkrachten, voor verloren dingen of
netelige handelstaken. Wel is zijn kleed
mooi, zwart op wit, maar hij heeft ..geep
koord om de lendenen, draagt geen folter-
tuigen in de hand. Men gaat piet ter bee
devaart-. Hij zou echfer alom gekend moe-
ten zijn als patroon der studeerende jeugd.
Zoo willen het de pausen, Leo XIII,. Pius
X, Benedict®® XV, Pius XI.
juoe kan de heilige .Thomas van Aquine,
die als man stierf, geheel zijn laven tie
godgeleerdheid doceerde, wiens leven een
onalgebnoken contemplatie was der eeu
wige. waarheid, de .patroon zijn der stu
deerende jeu,gd, vooral bij het inoderno
studentenleven
Omdat St. Thjomas de vernieuwer, de
grondlegger, de samenvatter is geweest
van de ware en eeuwige wijsheid, waar
naar de wereld moet gevormd wordan.
lipomas is de patroon der studenten,
omdat hij het toonbeeld is van alle deug
den die do student moet bezitten, n.l. stu
diegeest, karaktersterkte, Zuiverheid, werk
zaamheid', nederigheid, en een eucharistisch
leven
Studiegeest. S.t. Thomas' leven ging ge
heel op in studie. Al de wetenschap van
vóör zijn tijd heelt hij, beoefend. Hjij) ia
geworden de Doctor Universalis, de al
gemeens Learaar. Thomas' geest schrijft
Wildman, gelijkt op een meer, dat hiat van
alle kanten toestroomend water opneemt
en laat bezinken, wat er aan. afval (werd
toegevoerd, en zoo ee®, klare rustige vlak1-
,te voirmt waaróm het blauw des hemels
zich wederspiegelt.
Karaktersterkte. Thomas, een grave®,-
20.031, wilde als kloosterling in armoede,
gehoorzaamheid en' zuiverheid gaan lieivem.
Daartegen, verzette zich zijn adelij'ke far
milie, maar Thpimas zet zij® wil door, On
danks alle tegenwerking.
Zuiverheid. Zijn machtige wetenschap
groeit op uit de Zuiverheid. „Zalig zijn zij
die zuiver van hart zijn, wamt zij ziullen
God .zien. Een enkel feit. van St. Thin-
mas strijd voor de heilige deugd is histo
risch zeker. In de gevangenis zond! mem
hem een vuige deetnne bm hem' te vertel
den, doch Thomas nam een brandend hou,t
en verdreef daarmee: (Ije verleidster.
Werkzaamheid. Een korten tijd ^chouk'
Tbcmas voor het eten en slapen. Om leem
goed beeld van zijn arlbeid te hebben moeit
mem, h,em volgen naar Napels, Keulen, Pa
rijs en Rome. De gehporiZaamheidi ver
plichtte hem van het ce.ne la.ndl naa,r het
andere, van de ,eena sltad naai! de andere
ts reizen, en te midden va.nf dat trekken
en les geven, schpeef1 hij wierkein, waarvan
één voldoende z'ou zijn om een geleerde
onsterfelijk te maken.
Nederigheid. Vieel weten en veel ken
nen kunnen een menach hoogmoedig ma-
ken. Bij St. Thomas Was hiervoor geen
gevaar. Als student weet, hij' Zich zoo
te verbergen, dat rn-en ham „deen, stommein
os" noemt. Als kloosterling ging hij wan
delen met den ongeleerdste® leekebnoe-
der, en wanneer deza hem eans beval IWat
vlugger te- gaan, deed hij zulke! gewillig.
Later als geleerde ,ein magister was hjj
weert ziek te liggen irn ee® hotel te Phila
delphia. maar zou dat niet een list bunnen
zijn
het moet hem niet moeilijk zdjin, gcc
weesit,, tie NewvYork te komen, als een der
40 roovers het-feest bij te won^n, |ie®
„diefstal" te plegen en de.nzelildcn nacht
naar Ph. terug te keeren.
Het zou" voor hem een diefstal zonder
gevaar zijn, vooral wanneer jufflroiutw
Remsen er mee bekend was.
„Nu zou, ik graag wille®, d'at u mij
hielp om te bewijizen, d'at Mitchel dezien
dieistal heeft begtaan. Ik zou graag de
weddenschap wH winnen en zal c*p de
koslte® niet. zie®, ook al loopen die boot-
ger lan het heele bedrag, waarom hielt
gaat. Hierbij gaa,t een wisseltje Van|" 100
dollars als voorloopdge afrekening en u
kunt verder disponeere®, Wanneer u meer
noodig hebt.
Nu ik toch aa,n u schrijf, gevoel ik mij
tevers verplicht,, u mede te deelen, dat
ik Thauref blijkbaar ten onrechte vaa
valsch spel heb beschuldigd. Ik heb hem
nauwkeurig gadegeslagen en niets van
dien aard meer ontdekt.
Ju bleef' een onweeirsfaainbaue® afkeer
van hem gevoelen, ma,ar achtte mij:, dju
deT rechtvaardigihieid wil, verplicht mij®
kwaad vermoeden te herroepen.
kalm bij zijne redetwisten, geen qnVertO(-
gen woord kwam over zijne lippen.
Een eucharistisch leven: „Thomas gij
hebt goed o-ver mij geschreven". Dit ger
tuigde Christus van hem.
Jn, Te spem habere, Te diliger!
God beminnen, zich, met 'Hem vereani-
gen in het mysterie van het heilige Ha-
crament, is de wonsdi van den geleerde.
Hoe schoon klinkt zij® liefde in het Adoro
Te. De liefde voelt zich steeds te ver af,
zoo verlangend. Liefde vetlangb aenhjeid.
O Jezus:, die ik nu, omsluierd aan mag zien
Ik hid U, laat wat ik zbo zeer begeer,
gaslchli'e®',
Dat it U eenmaal met ontsluierd gezicht,
Aansïhp.uwe en zalig zij in 't eeuiwig
gloirielilclhit.
Uit hiet voorafgaande zien wij du,s dat
St.. Tluoraas knachtens d'e deugden waari®
hij heeft qitgeblionken, met reiCht door do
Pausen als patroon der studceren.de jeugd
is aangewezen.
Nr een schijnhesohaving, en Valsohe
stellingen de jeugd verwijdeirt van God,
wijzen dé pausen op de lean van Thomas
yan Aquine. Die leer verheerlijken zij, be
velen zij aan sedert Johannes XXII 'tot
Leo XIII en Pius XI. Dit blijkt uit de
wereldbrieven „Aaterai Patri®" van Leo
XIII, „Pascendi dominici Greqis" yan
Pius X tegen de moidertoiiste®, „Studiorum
ducem" van Pius XI, en uit Canon 1366
van de® Codex.
De scherpziende Paus Leo- XIII seta*!
i® zijn Eittcyeliek „Aet-emi Patris:
„De huis'elrjkc en ook de buirgelijké
maatschappij, die wij door een vloed van
verdérfélijk'e leariingèn in hpi uiterste ge,-
vaar zien venkeeren, zou, voorzeker in aon
toestand van grootte nust en veiligheid
zijn als aan de Universiteiten en scholen
een gezonde en mat do laar der Kerk
meir ovcreenkomeiudie laer werd: onder
wezen zooals de geschriften van Thomas
van Aquine bevatten.
"Wat toch over de w'are natuur der vrij
heid', die in onze dagen in Ibssbandigheid
ontaardt-, ove,r den goddelijke® oorsprong
van elk gezag, over de wetten an hare
bindende kracht, over Jiet Vaderlijk: en
rechtvaardig bestuur der Tjorsten,, over da
genocrz'aamheid aan 'de hoogere machten,
over de wederzij'dsche liefde tussdhen al-
len, wat, zeg ik, over deze eb andéjue
ondei'W'erpen van denzelfden aard 'doo®
Thomas verhandeld wordt, heeft de grooitt-
sls en, een oinoverwienelijfe'e kracht óns de
beginselen van bet. nieuwe nacht,, die, ge
lijk men ziet, voor de rustige orde der
maatschappij' en het heil van den Sjta-at
gevaarlijk zijn, omver te werpen".
De naam God is uit de wetboeken gef
schrapt. De plichten jegens den Scfiiep|pHr
maken geen deel uit' Van diet offleierte
zedenleer. Aan dwaling en Waarheid wor
den gelijke gunsten toegedeeld. Staat
kunde en staathpislmudkunde hebben de
wetten van de mariaal afgeschud. Tege®
de ziekten, welke het weacn van dan
Stait aantastten, worden qp het spreekge
stoelte, im kranten, boeken en tijdschrif
ten aHeïlei onléillbore middelen panbevoj-
l'en. Wijsgieren of genenden bedenken al
lerlei idealen wetten wélkte, helaas', alleen
in hunne hersenen redding kunnen bren
gen in den wereMcbaos.
Genezing kunnen de Staten, de volken
vinden in de leer van den heiligen Tho
mas. De revolutie zegt een ïlrp.nsc'hr pre
laat, is gekomen diooa' de jongeren, het
derhalve een plicht, 'dl,at zij' weder .door
de jongeren verdreven Wordt.
Heit is een plicht voor de jeugd op
gebied van de Staatsleer de echte begin
selen te bestudieenen, nu vooral in onze
dagen, de1 Staat meer en. mees) ingrijpt in
het lieven en die wetgeving uitgebneidler
wordtt, nu. allerlei nood qm :genezing
schreeu wt en puin en op opruiming wach
ten.
De jeugd moet zich. bewustt zijn van de
groote taak, die haar wacht in de toe-
Nog iete: de partner, waarmee hij dien
avond speelde, en die mij: toen onbekend
was, is een gentleman, die hoewel unm,
toch boven al'le vendenbimg eltjanut. 'Zijn
naam is Esher.
Hopende, dat u m,ij zult helpen, mijn
weddenschap te winnen, ben ik uw dw.
ARTHUR RANDOLPH,"
„Kijk", zei Barnes tot zichzelf', zelfs
Randolph begrijpt, hoeveel waarde aan do
ziekte te Philadelphia moot Worden ge
hecht.
„Maar de zaak begrijpen is heel wat
anders dan baaa* bewijzen."
„Hij meent, dat Thauret en Eisher bei
den eerlijke mentschen zij®, maar ik vrees,
dat hij zich daarin vengisit- Maar Wat ds
dat nu weer vooir een brief?" 1
„Kijk van- Miitchel."
Barnes ging op zijn gemak zitten en
ias:
„"Wiaarlde heer Barnes.
„Zoo juist lees ik in de couranten, da.t
men de onbeschaamdheid heeft gehiad,
mijn aanstaande dien speld met den prach
tiger) robijn te ontstelen, dien ik hiaa,r on
langst en geschenke heb gegeven.
U zult zich nog herinneren, dat ïk ,u
den steen heb laten zien, den dag, Waarop
ik haar naar den juwelier heb gebracht
komst. Hoe zal zij1 zich daartoe voorbe
reide® Dooir het bestudeore® van Sit.
Thomas en di'ens voorbeeld te volge®.
.Weest beoefenaars der echte opbouWenkjo
wetenschap. Bestudeert het verleden, maar
Lelt en strijdt voor het tegenwoordige,.
Men eerbiedigt heden God niet meer,
Het rationalisme loochent en bestrijdt
Ziiu bestaan, Zijn weZen, Zjj'n macht over
Ja wereldloop.
Dat de studeerende ïeugd er naar
streeft wat St. Thomas zou doen: herstelt
d» ware kennis van God bij de menschen.
Men eerbiedigt God niet meer in zijne
werken. Het rationalisme verwart die
memschelijkle ziel, met de stof waarin gij
jRvetii brpngt. Het ontzegt de ziel een
vrijen Wil. Dat de stud'eerende jeugd! hjetfe
wanbegripder zi-el wéderlegge.
Men erkent niet meer Gods woord. Heit
rationalisme loochent cn bestrij'dt de
authenticiteit en de inspiratie 'der heilige
boeken. Gelijk weleer St. Thomas, zoo
moet de studeerende jeugd rich mek ij'ver
toeleggen op het lafjijD, het griefesch en jdle
oosiersche t-alen. Dat rij' „riéh kennis aan
schaft v.an cosmologie, bioloigie1 en antita'O-
pclogio, dan Zal zjj niet vallen over Üe
dwaling, d|at God de Waneld niet heeft
geschapen.
De stjudeterendie jeugd moot ^pachten het
voorbeeld, dat S|t. Thpmas gegeven heaft,
op te volgen.'
Hun wacht de taak een qhirislteljijke
encyclopedie op' te stellen, tea- bestrijding
dor 1-eter der F.ra.nache enriydloipioidistieiu.
De geschiedenis de® wereld ïs de pro-
gressivo manifestatie 'der waarheid.
riet leven van het mensohidom 'is gelijk
aan bat opkomend' morgenlicht.
Door goede 9tiudie, beoefening dor whrs
wetenschap naoict de jeugd er toe fnedel-
iveïken, dat dit giesahjed tot eer; vau God
en tot put van den memslch,.
In de leer van Sit,. Thomiasf vinden wij
licht en waarheid om ons zelf en dje maa,tr
sichiappij te voeren over wegen van voor
spoed en deugd.
'ff. STEPH LODIEiRS.
i .0. Cish
DUITSCHLAND
Bisschoppen (egen het natio-
naal-sccialisme.
De Kölnische Yolkszeit,un.g publiceerde
Zaterdag een dopj- den aartsbiBSchpp van
Keulen en doonalle and/er bisscinoppiein
van het Keuteebe dioCees ond«rt!eiekie«die
verklaring, welke zich tegen, het nationaal
socialisme richt. I®- deze verklaring wordt
o. a, gezegd), d|aj de onderteekemaaris in h|dt
bewustzijn hiutnner plicht de geloo-vigen
van hun bisdom opmerkzaam maken op
h et door de niatio naak socialistische bewe
ging ontstane gqyaar voor jjet katholiek
denken en leven, stoodat zij warmanend
hi n stem verheffen en met alle® ernst
waarschurwen voor het hationaal-socialis-
me, zoolang dit een politiek nastreeft, die
in strijd en onVereenigbaar is metf' de ka
tholieke leer.
ENGELAND
Dc Times «ver 'dfcn handel met
Sowjct-Rnslajid.
NTaar aanleiding van de aanvallen va»
Baldwin en ajiidene conservatieven op hiet
oecrnomisch offensief der SowjetrUniiie
schrft de Times im een hoofdartikel d'a.t
het- groote staa.tsmonoplie van SoWjet-
RiUisland een feit is, d|a,t geen voorbeeld p'f
parallel in de geswhiedenis heeft. Dit ïieit
wordt than®, zei het dan ook' langzaam,
door de et.aa,telleden erkend, en men zoekt
naar een oplossing.De handfel met "der
gelijke staatsmonopolies kan slechts dan
op .bevredigende wijze gasohjieden, als men
ook aan de andere zijüe behoorlijk georigai-
niseerQ'" iis.
De meeste producenten in "OosLEuropa
om te zetten.
rtc vind de"- zaai arg vervelend, vooral
omo-at ik niet zelf in Ne W-York kan komen
en de dokter mij zegt, dat ik nog ver
scheidene dagen mij® kamer moet honden.
.Wilt u mij' nu een grooten dienst bewiji
zen? Vergeef dat ik wel eens uw 'ber
kwaamheid in twijfel heb getrokken en
neem deze zaak ter h,and. ik geef u 1000
dollars, als u; den speld terugvindt^ trou
wens nog maar een kiem bedrag in ver
gelijking met de waarde van den steen,
ik zend u hpndsrd dollars voor de eerste
kosten.
Kunt- u niet even te Philadelphia, ko
men? Ik zou U; graag spreken.
Uw dw. Robert Mitchel".
Barnes las den brief niet minder dan
driemaal over; daarop zei hij'luid, hoewel
er niemand was, om hem aan; te hoorien:
„Welaan dan."
Dat wia.s alles.
Wat hij daarbij dacht-, kon aldus' wou
den samengevat:
„'Deze man is zoo onbeschaamd, als ik
nog nooit iemand heb gezien. Hij' biedt
me 1000 dollars aan om den robij® terug
ie vinden, terwijl hij; weet, dat ik achter
hem stond, toen hÜ' hem wegnam. Js Hij
zoo zeker niet betrapt te kunnen worden-?
hebben getracht, zelf dergelijke organisa
ties te slichten en op de 'tarwej-donfeinantie,
die deze maand te Rome z'al worden ger
baad en, zal', men zeker trachten mei^
Sowjet-Riusland tot overeenstemming te
komen. Het valt daarom te betreuren,
dat aan den handel met Sowjet-Riusland'
zooveel politieke vraagstukken verbonden
zij®, waardoor een oplossing v,an het pro
bleem moeilijker, maar 'tegelijkertijd" drin
gender wondt. Canada heeft zij® handels-
trekkingen met Sowjet-Riuisland reeds ge<
heel verbroken.
Andere landen, die e,an levendige® han
del met de Sowjetunia onderhouden, kun
nen dit voorbeeld niet volgen. Hat is
daarom noodzakelijk, tezamen be beraad
slagen om da middelen, e,n Wegen te vindein,,
waardoor het handelsverkeer intact ge"
hio.uden kan worden en men zich tegelij
kertijd zal kunnen beschermen tegen de
ernstige gevaren, .die^ de hiandal' met'
Sowjet-Rusland meebrengt.
Een herderlijke brief tegen Italië.
De bekende aartsbisschop van Agram,
dr. Ante Bauer, heeft, in aan herderlijken
brief allen geestelijken in Znidsla.vië la-st'
gegeven op 19 Maart, 'd'en feestdag van
den Heiligen Jo-Zef, plechtige godsdienst
oefeningen te doen houden voor de /ge
loofsvrijheid der Kroaten en Slowenen, die
na den vrede va,n 1918 onde® Italiaanslch'
bewind zij® gekomen. 'Herinnerd wordt
aan 'de zware beproevingen, waaraan de
katholieke kerk in Mexico. e.n'R|UisiLand( is
blootgesteld'. Ook in Litauen wonden de
katholieken vervolgd: „doch onz'en broe-
dens naar de tale en den bloede", don
Kroaten en Slowenen in Istrië gaa,t het
niet beter. De Kroatische an Silioweemsohe
geestelijken woirden, yoonzoover zij al niet
zijn verdreven, als gewone misdadiger»
behandeld, indien zij hun geestelijke 'zen
ding bij hun gem-eentenanen in Ha 'Sla
vische moedei-taal nakomen. Het volk kan
geen gebeden verrichten, daar het allee®
zijn moedertaal spreekt. Ook de Paus
heeft reeds herhaaldelijk voor de vrijheid
des geloois een lans gebroken,„dochj het
heide nsche nationalisme van een meit blind
heid geslagen staatsbestuur wil 'da ernsti
ge schending van meneehelijkfe 5n godde-
Ifkc wetten niet inzien en weier goed' ma
ken." Dr. Bauer verklaart tensloitte.. dat
het he plicht der Zuid-slavieöh'e kjafehblia-
lieken is, den hemel te smeeken, het gë-
vaar van de Slaven in Italië af te wénden.
Invvijldin- nieuwe studio's van deu
K. R- O,.
Zaterd'aga.votold hééft d|e aiartsbisschop
va® .Utrecht mgr. Jansen, het niijeiuwe
stuftiio-gebouw va® dien K. jR, O. tfe
Hilversum ingewijd.
Het was op uitdrukklelSjJk verlangjein
van Mgr. Jansen, d'at deizé Voior d)en
K.R.O; 0oo heuglijke; plechtaghjead', die
door samenloop van omstandigheden in
de® Vastentijd viel, .zbndiei veel gerucht
naar buiten, is verloopen. Hjet eenige
'feestelijke teekén aan het K.R.O|.-gebouwi
bestond, uit twee Niederlaadsche en twee
K.ROJ-vlaggen, d|iia op de vfer hoeken
van het giebouw wapperdjen. jE® ook deze
waren tegen Eet aanvangsuur van die
plechtigheid' reeds in den nacht verdwe-
n'en.
Even ovler iZevlen uur arriveerdie Mgr.'
Jansen per auto voor hét gjabouw, verge
zeld van ,zij® sgcretanis, dr. Gjeerdiak.
Na de officieelia ontvangst ien een toe
spraak van' pastoor Përqujn, Verrichtte
mgr. Jansen d|e wijldiing en- hield daanna
voor den microfoon een opmerkelijke
radiio-redfe.
Monseigneur schetste eerst in welge
kozen woord|cn den invloed, die de inge-
Ik weet in elk geval, dat! hij' dien avond
niét in Philadelphiila is geweest, Want mij®
age®t heeft zij® kamer leeg gevonden en
die wetenschap maakt mij' sterk tegenover
hem: zijn alibi valt in 't Water. Ik Zal
naar Philadelphia gaan, maar eerst eens
een bezoek brengen aan juffrouw Rjeimisan,
om te zien, of zij' ook al komedie speelt,
dan wel, dat ze er werkelijk niet van
weet."
Na nog een en ander afgedaan te h|sb-
ben en aan een paar agenten, die andere
zaken opspoorden ,i®sbrticties te hebben
gegeven, kleedde hij zich en ging naar
de de-rtigste straat, waar h,ij' spoedig in:
'het salon der familie Kemsen Werd gei-
Emilie kwam dadelijk daarop binnen.
„Het doet mij genoegen, mijnhjaer Bar
nes, dat u aan m,ij® verzoek wilt voeldoei},
gaat. u zitten."
Beiden namen plaats.
„U zult wel hebben begrepen, mijnheer
Barnes, dat ik u wenisch|fce te spreken over
den gestolen robijn. H.et was een geschenk
van mij'nheer Miitchel en als zoodanig
had hi, niaifniunlijlk voor mijl dubbele Waar
de,. Alls u er in slaagt hem tjerujg tja
vinden, bied ik u voor uwe bemoeiingen
een honorarium aan van dluizend dollars."
(Wordt vervolgd.)