NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS De Heilige Thomas van Aquine. Was het zijn misdrijf? BUITENLAND DE BALKAN BINNENLAND NUMMER 29 DINSDAG 10 MAART 1931 278TB JAARGANG NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel 75, GOES; Telefoon Interlocaal No. 207, voor Redactie en Administratie. Bijkantoor MIDDELBURG, Markt 1 en 2; Telefoon No. 474. Abonnementsprijs f 1.90 per drie maanden, bij vooruitbetaling; Advertentiën van 1 tot 6 regels f 0.90, elke regel meer f 0.15; Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager GROOTE WAARDE VAN PUBLICITEIT WORDT GELEZEN IN ALLE KRINGEN Onder de beroemde e® Jileiiliglo mannen waaraan de 13.1e eeuw zoo rijk was1, telt voorzeker St. Thomas van Aquine vooral mede. Hij werd geboren in 1225 op het kas teel Hocca-^-Seoca, im hiet koninkrijk Na pels. Zijne ouders brachiten ,hem, toe® hij vijl jaar oud was, naai' de abdij van Moate Cassino, om aldaar te wonden op gevoed. Op achltienjarigen leeftijd tuiad hij' in 4è omde 'dér Dominicanen. Zijne familie kantte zich uit ale macht tegen dit be sluit;, vooral zijne moeder ontzla.g geen enkel middel om haar kind van Zijn VooiB- nemen af te brengen. Toe® dilt niet gel- lukte, nam men tot g.eweld zjj® toevlucht. Gewapende m'achjt ontvoerde hean .uit zijn klooster en sloot h,em op in een versterkt kasteel, -rij wederstond op heldhaftige wijze de laagste verleiding, wist te vliucly •tpm en eindelijk' ook 'dien tegenstand 'giijmwr familie, te overwinnen. 7.ijn overste zond hem naar Parijs en daarna naar'Keulen, waar toen Albertus de Groote zijn vermaarde lessen in de theologie gaf. Onder deze ontplooide® zich de groote 'talenten van den jeugdigen Thomas op schitterende wijze maar züjin nederigheid, wisit dit alles zOo goed te Ver- tergen dat zijne atukMemakbers hem hiel den voor iemand, die slechts met- moeite de lessen kon volgen en algemeen, noemde e»n hem dan ook „den stommen os", doch zi'ü leermeester bemerkte al spoedig welk een licht onder die nederigheid werd''ver borgen en wanneer een der liserlimgeii op zekeren dag gewaagde van .„de® stommen as dan zeide Albertns de Gqoote: „eens zal geheel ae wereld pief verbazing luis teren naar dien stommen os." Na. het behalen van den doktorsltitel treedt Thpmas in het onderwijs, dat gansch zijn* leven zal vullen, ofschoon het hem niet aan gelegephedte® héeftr ontr m-oken' om ee,n andenen weg in te gaan, Oewkhfige ambten i® de Dominicaner Orde stonde® voor hem open en den aarts- 'nissthoppelijkein zetel van 'Napels we,rd hem aangebbden. Dit- alles kon hem niet van zijnen weg afbrengen: hij' zou enkel zijn „de minnaar der waarheid", zcoalis Eranciseus was de minnaar der armoe'de. V anaf zijn prilste jeugd leeft in hem de drilt tot God, de opperste Waarheid. „W at is God",? vraagt het tienjarig kind aan zijn leermeester te Monite Cassimo en. h,eel zijn leven zou een antwoord' zijn op de vraag, ontvallen aan zijn kinderlippen. Hij zou alles benutten in de wetenschap en in het geloof om Gods wezen te ver klaren. Heel zijn leven wordt aan dit ideaal dienstbaar gemaakt. Hjj is de min naar diea- waarheid „Unice veritatis ama- tar (Leo Xni). Het zou te ver voeren om dit in details na te gaan. Met verbazing zien wij op naar de litteraire voorbrengst van "Sit. Thomas. Daze beslaat b.v. in de uitgave Vivès Pa nts, 32 deelen in quarto, bevattend®! iéder 600 tot 700 bl'z. Ze handelen over al de wetenschappen in verband' met de theolo gie: zooals Schriftverklaring, Godgeleerd heid, kerkelijk recht, apologetiek, wijs begeerte. Hij was de begte Aristlofelieii- kemner der middeleeuwen. Hij is op de hoogte van Anaabsch-joodsche plhilosophie. Hem zijn de wenken der H. Vaders be- kend, ook de werken der toen levende geleerden had hij geleZe®. ZetósT de liatijin- schie klassieken, Hora tius, O vidians, Cae sar, Cicero, Seneca, 'Livius, citeert hij'. Al' wat in zijnen tijd tot de theologische en aanverwante wetengclhappen behoorde, werd door St. Thomas verwerkt. Dien reuzenarbeid heeft hij verricht in negentien jaren! Behalve door bovennatuurlijke hulp kan <it enkel verklaard worden,, door .de 'bui tengewone geestesgaven van St. Thomas, _FEL)1LLETÖN XI. De heter Barnes ontvangt een aantal brieven. Op den morgen van den 3en ootvm» ■Barnes een aantal belangrijke brieven. He eerste die hij opende, wiasj hert kort zij hield niets in dan dit: „Als mijnheer Barnes zk» spoedig mo gelijk ten onzent zou willen komen, zou ïfjï. 0,05 aeer verplichten Ernilie Bjemsem" Hij las den brief tweemaal, en nam 'daar- een and&ren .-Manheer Barnes. „Pij deze neem ik de vrijheid u in het geheugen terug te roepen hiel ^gesprek, crP.r''lT^e' TO"®e Diaand samen hebben gehad. Ik heb er groeten spijt van, Hat het vermoeden heb geopperd, alsof II® vriend Mitchel schuldig zou, kup- Den zijn aaa den dieMal den Maar nu rs, zooals u zult weten aan me- JMtronw Emilie R.emsen, Mitehel's aan bande, een robijn ontstolen ter waarde an twintig duizend pond. fk houd me nu, overtuigd, dat Mitchel Daarbij is betrokken. Ik weel, dat hij be- terecht genoemd „Doctor universalis''. De heilige Thomas bereikte geen liooge® leeftijd. Hij- was 50 jaar, toen hjijl stierf in het Cisteraenser-klooster Tossa No:va_, In de kloiosterzaal, zoo beschrijft Schaap man het afsterven van Thomas, was Tiet een wonderbaar tooneel. in hjun zwarie sikapulieren, knielend', zittend, staande, de zonen van den grocv ten Vader van Citeuux. in hun midden de zoon van Sjb. DominicUé, de heilige Thomas, wiens edel gel'aat geen vork wij1- Hing toont, voor wie® de dood alleen da bode. de Engel des levens is, waar hij1 zou zien het''eeuwige Licht-, de eeuwige Wiaar, head. De heilige Thomas van Aquine is de patroon der stndeerende jeugd. St. Thiomas is geen volksheilige. Hij' is geen patroon tegen lichaamskwalen o'f natuurkrachten, voor verloren dingen of netelige handelstaken. Wel is zijn kleed mooi, zwart op wit, maar hij heeft ..geep koord om de lendenen, draagt geen folter- tuigen in de hand. Men gaat piet ter bee devaart-. Hij zou echfer alom gekend moe- ten zijn als patroon der studeerende jeugd. Zoo willen het de pausen, Leo XIII,. Pius X, Benedict®® XV, Pius XI. juoe kan de heilige .Thomas van Aquine, die als man stierf, geheel zijn laven tie godgeleerdheid doceerde, wiens leven een onalgebnoken contemplatie was der eeu wige. waarheid, de .patroon zijn der stu deerende jeu,gd, vooral bij het inoderno studentenleven Omdat St. Thjomas de vernieuwer, de grondlegger, de samenvatter is geweest van de ware en eeuwige wijsheid, waar naar de wereld moet gevormd wordan. lipomas is de patroon der studenten, omdat hij het toonbeeld is van alle deug den die do student moet bezitten, n.l. stu diegeest, karaktersterkte, Zuiverheid, werk zaamheid', nederigheid, en een eucharistisch leven Studiegeest. S.t. Thomas' leven ging ge heel op in studie. Al de wetenschap van vóör zijn tijd heelt hij, beoefend. Hjij) ia geworden de Doctor Universalis, de al gemeens Learaar. Thomas' geest schrijft Wildman, gelijkt op een meer, dat hiat van alle kanten toestroomend water opneemt en laat bezinken, wat er aan. afval (werd toegevoerd, en zoo ee®, klare rustige vlak1- ,te voirmt waaróm het blauw des hemels zich wederspiegelt. Karaktersterkte. Thomas, een grave®,- 20.031, wilde als kloosterling in armoede, gehoorzaamheid en' zuiverheid gaan lieivem. Daartegen, verzette zich zijn adelij'ke far milie, maar Thpimas zet zij® wil door, On danks alle tegenwerking. Zuiverheid. Zijn machtige wetenschap groeit op uit de Zuiverheid. „Zalig zijn zij die zuiver van hart zijn, wamt zij ziullen God .zien. Een enkel feit. van St. Thin- mas strijd voor de heilige deugd is histo risch zeker. In de gevangenis zond! mem hem een vuige deetnne bm hem' te vertel den, doch Thomas nam een brandend hou,t en verdreef daarmee: (Ije verleidster. Werkzaamheid. Een korten tijd ^chouk' Tbcmas voor het eten en slapen. Om leem goed beeld van zijn arlbeid te hebben moeit mem, h,em volgen naar Napels, Keulen, Pa rijs en Rome. De gehporiZaamheidi ver plichtte hem van het ce.ne la.ndl naa,r het andere, van de ,eena sltad naai! de andere ts reizen, en te midden va.nf dat trekken en les geven, schpeef1 hij wierkein, waarvan één voldoende z'ou zijn om een geleerde onsterfelijk te maken. Nederigheid. Vieel weten en veel ken nen kunnen een menach hoogmoedig ma- ken. Bij St. Thomas Was hiervoor geen gevaar. Als student weet, hij' Zich zoo te verbergen, dat rn-en ham „deen, stommein os" noemt. Als kloosterling ging hij wan delen met den ongeleerdste® leekebnoe- der, en wanneer deza hem eans beval IWat vlugger te- gaan, deed hij zulke! gewillig. Later als geleerde ,ein magister was hjj weert ziek te liggen irn ee® hotel te Phila delphia. maar zou dat niet een list bunnen zijn het moet hem niet moeilijk zdjin, gcc weesit,, tie NewvYork te komen, als een der 40 roovers het-feest bij te won^n, |ie® „diefstal" te plegen en de.nzelildcn nacht naar Ph. terug te keeren. Het zou" voor hem een diefstal zonder gevaar zijn, vooral wanneer jufflroiutw Remsen er mee bekend was. „Nu zou, ik graag wille®, d'at u mij hielp om te bewijizen, d'at Mitchel dezien dieistal heeft begtaan. Ik zou graag de weddenschap wH winnen en zal c*p de koslte® niet. zie®, ook al loopen die boot- ger lan het heele bedrag, waarom hielt gaat. Hierbij gaa,t een wisseltje Van|" 100 dollars als voorloopdge afrekening en u kunt verder disponeere®, Wanneer u meer noodig hebt. Nu ik toch aa,n u schrijf, gevoel ik mij tevers verplicht,, u mede te deelen, dat ik Thauref blijkbaar ten onrechte vaa valsch spel heb beschuldigd. Ik heb hem nauwkeurig gadegeslagen en niets van dien aard meer ontdekt. Ju bleef' een onweeirsfaainbaue® afkeer van hem gevoelen, ma,ar achtte mij:, dju deT rechtvaardigihieid wil, verplicht mij® kwaad vermoeden te herroepen. kalm bij zijne redetwisten, geen qnVertO(- gen woord kwam over zijne lippen. Een eucharistisch leven: „Thomas gij hebt goed o-ver mij geschreven". Dit ger tuigde Christus van hem. Jn, Te spem habere, Te diliger! God beminnen, zich, met 'Hem vereani- gen in het mysterie van het heilige Ha- crament, is de wonsdi van den geleerde. Hoe schoon klinkt zij® liefde in het Adoro Te. De liefde voelt zich steeds te ver af, zoo verlangend. Liefde vetlangb aenhjeid. O Jezus:, die ik nu, omsluierd aan mag zien Ik hid U, laat wat ik zbo zeer begeer, gaslchli'e®', Dat it U eenmaal met ontsluierd gezicht, Aansïhp.uwe en zalig zij in 't eeuiwig gloirielilclhit. Uit hiet voorafgaande zien wij du,s dat St.. Tluoraas knachtens d'e deugden waari® hij heeft qitgeblionken, met reiCht door do Pausen als patroon der studceren.de jeugd is aangewezen. Nr een schijnhesohaving, en Valsohe stellingen de jeugd verwijdeirt van God, wijzen dé pausen op de lean van Thomas yan Aquine. Die leer verheerlijken zij, be velen zij aan sedert Johannes XXII 'tot Leo XIII en Pius XI. Dit blijkt uit de wereldbrieven „Aaterai Patri®" van Leo XIII, „Pascendi dominici Greqis" yan Pius X tegen de moidertoiiste®, „Studiorum ducem" van Pius XI, en uit Canon 1366 van de® Codex. De scherpziende Paus Leo- XIII seta*! i® zijn Eittcyeliek „Aet-emi Patris: „De huis'elrjkc en ook de buirgelijké maatschappij, die wij door een vloed van verdérfélijk'e leariingèn in hpi uiterste ge,- vaar zien venkeeren, zou, voorzeker in aon toestand van grootte nust en veiligheid zijn als aan de Universiteiten en scholen een gezonde en mat do laar der Kerk meir ovcreenkomeiudie laer werd: onder wezen zooals de geschriften van Thomas van Aquine bevatten. "Wat toch over de w'are natuur der vrij heid', die in onze dagen in Ibssbandigheid ontaardt-, ove,r den goddelijke® oorsprong van elk gezag, over de wetten an hare bindende kracht, over Jiet Vaderlijk: en rechtvaardig bestuur der Tjorsten,, over da genocrz'aamheid aan 'de hoogere machten, over de wederzij'dsche liefde tussdhen al- len, wat, zeg ik, over deze eb andéjue ondei'W'erpen van denzelfden aard 'doo® Thomas verhandeld wordt, heeft de grooitt- sls en, een oinoverwienelijfe'e kracht óns de beginselen van bet. nieuwe nacht,, die, ge lijk men ziet, voor de rustige orde der maatschappij' en het heil van den Sjta-at gevaarlijk zijn, omver te werpen". De naam God is uit de wetboeken gef schrapt. De plichten jegens den Scfiiep|pHr maken geen deel uit' Van diet offleierte zedenleer. Aan dwaling en Waarheid wor den gelijke gunsten toegedeeld. Staat kunde en staathpislmudkunde hebben de wetten van de mariaal afgeschud. Tege® de ziekten, welke het weacn van dan Stait aantastten, worden qp het spreekge stoelte, im kranten, boeken en tijdschrif ten aHeïlei onléillbore middelen panbevoj- l'en. Wijsgieren of genenden bedenken al lerlei idealen wetten wélkte, helaas', alleen in hunne hersenen redding kunnen bren gen in den wereMcbaos. Genezing kunnen de Staten, de volken vinden in de leer van den heiligen Tho mas. De revolutie zegt een ïlrp.nsc'hr pre laat, is gekomen diooa' de jongeren, het derhalve een plicht, 'dl,at zij' weder .door de jongeren verdreven Wordt. Heit is een plicht voor de jeugd op gebied van de Staatsleer de echte begin selen te bestudieenen, nu vooral in onze dagen, de1 Staat meer en. mees) ingrijpt in het lieven en die wetgeving uitgebneidler wordtt, nu. allerlei nood qm :genezing schreeu wt en puin en op opruiming wach ten. De jeugd moet zich. bewustt zijn van de groote taak, die haar wacht in de toe- Nog iete: de partner, waarmee hij dien avond speelde, en die mij: toen onbekend was, is een gentleman, die hoewel unm, toch boven al'le vendenbimg eltjanut. 'Zijn naam is Esher. Hopende, dat u m,ij zult helpen, mijn weddenschap te winnen, ben ik uw dw. ARTHUR RANDOLPH," „Kijk", zei Barnes tot zichzelf', zelfs Randolph begrijpt, hoeveel waarde aan do ziekte te Philadelphia moot Worden ge hecht. „Maar de zaak begrijpen is heel wat anders dan baaa* bewijzen." „Hij meent, dat Thauret en Eisher bei den eerlijke mentschen zij®, maar ik vrees, dat hij zich daarin vengisit- Maar Wat ds dat nu weer vooir een brief?" 1 „Kijk van- Miitchel." Barnes ging op zijn gemak zitten en ias: „"Wiaarlde heer Barnes. „Zoo juist lees ik in de couranten, da.t men de onbeschaamdheid heeft gehiad, mijn aanstaande dien speld met den prach tiger) robijn te ontstelen, dien ik hiaa,r on langst en geschenke heb gegeven. U zult zich nog herinneren, dat ïk ,u den steen heb laten zien, den dag, Waarop ik haar naar den juwelier heb gebracht komst. Hoe zal zij1 zich daartoe voorbe reide® Dooir het bestudeore® van Sit. Thomas en di'ens voorbeeld te volge®. .Weest beoefenaars der echte opbouWenkjo wetenschap. Bestudeert het verleden, maar Lelt en strijdt voor het tegenwoordige,. Men eerbiedigt heden God niet meer, Het rationalisme loochent en bestrijdt Ziiu bestaan, Zijn weZen, Zjj'n macht over Ja wereldloop. Dat de studeerende ïeugd er naar streeft wat St. Thomas zou doen: herstelt d» ware kennis van God bij de menschen. Men eerbiedigt God niet meer in zijne werken. Het rationalisme verwart die memschelijkle ziel, met de stof waarin gij jRvetii brpngt. Het ontzegt de ziel een vrijen Wil. Dat de stud'eerende jeugd! hjetfe wanbegripder zi-el wéderlegge. Men erkent niet meer Gods woord. Heit rationalisme loochent cn bestrij'dt de authenticiteit en de inspiratie 'der heilige boeken. Gelijk weleer St. Thomas, zoo moet de studeerende jeugd rich mek ij'ver toeleggen op het lafjijD, het griefesch en jdle oosiersche t-alen. Dat rij' „riéh kennis aan schaft v.an cosmologie, bioloigie1 en antita'O- pclogio, dan Zal zjj niet vallen over Üe dwaling, d|at God de Waneld niet heeft geschapen. De stjudeterendie jeugd moot ^pachten het voorbeeld, dat S|t. Thpmas gegeven heaft, op te volgen.' Hun wacht de taak een qhirislteljijke encyclopedie op' te stellen, tea- bestrijding dor 1-eter der F.ra.nache enriydloipioidistieiu. De geschiedenis de® wereld ïs de pro- gressivo manifestatie 'der waarheid. riet leven van het mensohidom 'is gelijk aan bat opkomend' morgenlicht. Door goede 9tiudie, beoefening dor whrs wetenschap naoict de jeugd er toe fnedel- iveïken, dat dit giesahjed tot eer; vau God en tot put van den memslch,. In de leer van Sit,. Thomiasf vinden wij licht en waarheid om ons zelf en dje maa,tr sichiappij te voeren over wegen van voor spoed en deugd. 'ff. STEPH LODIEiRS. i .0. Cish DUITSCHLAND Bisschoppen (egen het natio- naal-sccialisme. De Kölnische Yolkszeit,un.g publiceerde Zaterdag een dopj- den aartsbiBSchpp van Keulen en doonalle and/er bisscinoppiein van het Keuteebe dioCees ond«rt!eiekie«die verklaring, welke zich tegen, het nationaal socialisme richt. I®- deze verklaring wordt o. a, gezegd), d|aj de onderteekemaaris in h|dt bewustzijn hiutnner plicht de geloo-vigen van hun bisdom opmerkzaam maken op h et door de niatio naak socialistische bewe ging ontstane gqyaar voor jjet katholiek denken en leven, stoodat zij warmanend hi n stem verheffen en met alle® ernst waarschurwen voor het hationaal-socialis- me, zoolang dit een politiek nastreeft, die in strijd en onVereenigbaar is metf' de ka tholieke leer. ENGELAND Dc Times «ver 'dfcn handel met Sowjct-Rnslajid. NTaar aanleiding van de aanvallen va» Baldwin en ajiidene conservatieven op hiet oecrnomisch offensief der SowjetrUniiie schrft de Times im een hoofdartikel d'a.t het- groote staa.tsmonoplie van SoWjet- RiUisland een feit is, d|a,t geen voorbeeld p'f parallel in de geswhiedenis heeft. Dit ïieit wordt than®, zei het dan ook' langzaam, door de et.aa,telleden erkend, en men zoekt naar een oplossing.De handfel met "der gelijke staatsmonopolies kan slechts dan op .bevredigende wijze gasohjieden, als men ook aan de andere zijüe behoorlijk georigai- niseerQ'" iis. De meeste producenten in "OosLEuropa om te zetten. rtc vind de"- zaai arg vervelend, vooral omo-at ik niet zelf in Ne W-York kan komen en de dokter mij zegt, dat ik nog ver scheidene dagen mij® kamer moet honden. .Wilt u mij' nu een grooten dienst bewiji zen? Vergeef dat ik wel eens uw 'ber kwaamheid in twijfel heb getrokken en neem deze zaak ter h,and. ik geef u 1000 dollars, als u; den speld terugvindt^ trou wens nog maar een kiem bedrag in ver gelijking met de waarde van den steen, ik zend u hpndsrd dollars voor de eerste kosten. Kunt- u niet even te Philadelphia, ko men? Ik zou U; graag spreken. Uw dw. Robert Mitchel". Barnes las den brief niet minder dan driemaal over; daarop zei hij'luid, hoewel er niemand was, om hem aan; te hoorien: „Welaan dan." Dat wia.s alles. Wat hij daarbij dacht-, kon aldus' wou den samengevat: „'Deze man is zoo onbeschaamd, als ik nog nooit iemand heb gezien. Hij' biedt me 1000 dollars aan om den robij® terug ie vinden, terwijl hij; weet, dat ik achter hem stond, toen hÜ' hem wegnam. Js Hij zoo zeker niet betrapt te kunnen worden-? hebben getracht, zelf dergelijke organisa ties te slichten en op de 'tarwej-donfeinantie, die deze maand te Rome z'al worden ger baad en, zal', men zeker trachten mei^ Sowjet-Riusland tot overeenstemming te komen. Het valt daarom te betreuren, dat aan den handel met Sowjet-Riusland' zooveel politieke vraagstukken verbonden zij®, waardoor een oplossing v,an het pro bleem moeilijker, maar 'tegelijkertijd" drin gender wondt. Canada heeft zij® handels- trekkingen met Sowjet-Riuisland reeds ge< heel verbroken. Andere landen, die e,an levendige® han del met de Sowjetunia onderhouden, kun nen dit voorbeeld niet volgen. Hat is daarom noodzakelijk, tezamen be beraad slagen om da middelen, e,n Wegen te vindein,, waardoor het handelsverkeer intact ge" hio.uden kan worden en men zich tegelij kertijd zal kunnen beschermen tegen de ernstige gevaren, .die^ de hiandal' met' Sowjet-Rusland meebrengt. Een herderlijke brief tegen Italië. De bekende aartsbisschop van Agram, dr. Ante Bauer, heeft, in aan herderlijken brief allen geestelijken in Znidsla.vië la-st' gegeven op 19 Maart, 'd'en feestdag van den Heiligen Jo-Zef, plechtige godsdienst oefeningen te doen houden voor de /ge loofsvrijheid der Kroaten en Slowenen, die na den vrede va,n 1918 onde® Italiaanslch' bewind zij® gekomen. 'Herinnerd wordt aan 'de zware beproevingen, waaraan de katholieke kerk in Mexico. e.n'R|UisiLand( is blootgesteld'. Ook in Litauen wonden de katholieken vervolgd: „doch onz'en broe- dens naar de tale en den bloede", don Kroaten en Slowenen in Istrië gaa,t het niet beter. De Kroatische an Silioweemsohe geestelijken woirden, yoonzoover zij al niet zijn verdreven, als gewone misdadiger» behandeld, indien zij hun geestelijke 'zen ding bij hun gem-eentenanen in Ha 'Sla vische moedei-taal nakomen. Het volk kan geen gebeden verrichten, daar het allee® zijn moedertaal spreekt. Ook de Paus heeft reeds herhaaldelijk voor de vrijheid des geloois een lans gebroken,„dochj het heide nsche nationalisme van een meit blind heid geslagen staatsbestuur wil 'da ernsti ge schending van meneehelijkfe 5n godde- Ifkc wetten niet inzien en weier goed' ma ken." Dr. Bauer verklaart tensloitte.. dat het he plicht der Zuid-slavieöh'e kjafehblia- lieken is, den hemel te smeeken, het gë- vaar van de Slaven in Italië af te wénden. Invvijldin- nieuwe studio's van deu K. R- O,. Zaterd'aga.votold hééft d|e aiartsbisschop va® .Utrecht mgr. Jansen, het niijeiuwe stuftiio-gebouw va® dien K. jR, O. tfe Hilversum ingewijd. Het was op uitdrukklelSjJk verlangjein van Mgr. Jansen, d'at deizé Voior d)en K.R.O; 0oo heuglijke; plechtaghjead', die door samenloop van omstandigheden in de® Vastentijd viel, .zbndiei veel gerucht naar buiten, is verloopen. Hjet eenige 'feestelijke teekén aan het K.R.O|.-gebouwi bestond, uit twee Niederlaadsche en twee K.ROJ-vlaggen, d|iia op de vfer hoeken van het giebouw wapperdjen. jE® ook deze waren tegen Eet aanvangsuur van die plechtigheid' reeds in den nacht verdwe- n'en. Even ovler iZevlen uur arriveerdie Mgr.' Jansen per auto voor hét gjabouw, verge zeld van ,zij® sgcretanis, dr. Gjeerdiak. Na de officieelia ontvangst ien een toe spraak van' pastoor Përqujn, Verrichtte mgr. Jansen d|e wijldiing en- hield daanna voor den microfoon een opmerkelijke radiio-redfe. Monseigneur schetste eerst in welge kozen woord|cn den invloed, die de inge- Ik weet in elk geval, dat! hij' dien avond niét in Philadelphiila is geweest, Want mij® age®t heeft zij® kamer leeg gevonden en die wetenschap maakt mij' sterk tegenover hem: zijn alibi valt in 't Water. Ik Zal naar Philadelphia gaan, maar eerst eens een bezoek brengen aan juffrouw Rjeimisan, om te zien, of zij' ook al komedie speelt, dan wel, dat ze er werkelijk niet van weet." Na nog een en ander afgedaan te h|sb- ben en aan een paar agenten, die andere zaken opspoorden ,i®sbrticties te hebben gegeven, kleedde hij zich en ging naar de de-rtigste straat, waar h,ij' spoedig in: 'het salon der familie Kemsen Werd gei- Emilie kwam dadelijk daarop binnen. „Het doet mij genoegen, mijnhjaer Bar nes, dat u aan m,ij® verzoek wilt voeldoei}, gaat. u zitten." Beiden namen plaats. „U zult wel hebben begrepen, mijnheer Barnes, dat ik u wenisch|fce te spreken over den gestolen robijn. H.et was een geschenk van mij'nheer Miitchel en als zoodanig had hi, niaifniunlijlk voor mijl dubbele Waar de,. Alls u er in slaagt hem tjerujg tja vinden, bied ik u voor uwe bemoeiingen een honorarium aan van dluizend dollars." (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1931 | | pagina 1