rim allerlei Min ZATERDAG 19 JULI 1930 NIEUWE ZEEÜWSCHE COURANT f IN HET KRAAIENNEST Mr. Laurens Pieter van de Spiegel Apologetische Vragenbus gaf- I I I. I' i I LANDBOUW EN VEETEELT MIJNHARDT's Hoofdpijn-Tabletten 60ct. Laxeer-Tabletten60ct. Zenuw-Tabletten 75 ct. Staal-Tabletten 90 ct. Maag-Tabletten 75 ct. GEKKE GESPREKKEN Op den dwaalweg. De R.-K. .Volkspartij, die het 't vorige jaar, niettegenstaande er veel wind in haar zeilen viel, niet ineer tot een Kamer zetel wist te brengen en die, nu men in Tilburg wijzer wordt, terecht aangeduid kan worden als „anderhalve man en 'n paardenkop" neemt af en 'toe nog groot- sche allures aan. Zij- brengt liaar nieuws nooit ter kennis aan de huisgen,ooten des geloofs al'leen, maar zij wendt zich tot een persbureau, om er !fllc kranten ge lijktijdig mee in kennis te stellen. Deze week werden de "Nederlandschla Diaden gelukkig gemaakt met de volgende kennisgeving: f j - „Het Partijbestuur van de R.-K. Volk% „paitij, heeft in zijne vergadering, Zater- „dag j.l. te Utrecht gehouden besloten, „om eene krachtige actie te organisaercn „tegen Minister Deckers' vlootplannen. „Het zal een uitvoerig manifest rich- „ten voornamelijk tot de katholieken van „Nederland cn een landelijke protestmee- „ting organiseeren kort na de opening der „Staten-Generaal. Voorts heeft hot par tijbestuur zich schriftelijk gericht tot „de S.D.A.Pi., den Vrijz. Dem. Bond' cn „de Chr. Dcm. Unie, om een landelijke „samenwerking te bespreken." ,We glijden ditmaal langs dikke woor den als .„krachtige actie", „uitvoerig ma- nilcst" en „landelijke protestmeeting" heen en wc zullen ook geen woord beste den aan de dwaze hetze tegen 'die volko men redelijke voor de vloot aangevraagdo gelden. We haken ons echter vast aan, dat zich schriftelijk richten tot de S.D. A.P. c'.s. om landelijke samenwerking. Het partijbestuur van de R.-K. Volks partij heeft blijkbaar geen moment 'ge dacht zich te wenden tot de R.-K. Staats partij', hoewel die toch genoeg als paci fistisch bekend staat. Alsof het do ge woonste zaak ter wereld is, koerst dit partijbestuur rechtstreeks op de roode wateren aan. Dat zijn nu de menschen, die zich 't vorig jaar, om kiezers te van gen, nog Roomscher voordeden dan de Paus. Zonder 'n woord ter verontschul diging of van motiveering, werpen ze zich in de armen van de socialisten, die iia- iuurlijk gaarne zullen medewerken om een snorkend manifest voor de katholieken samen te stellen. De zaak is droevig, doch van den ande ren kant, mag men dankbaar zijn, dat de. Volkspartij: eindelijk kleur bekent. De nieuwe leider die 't vorig jaar per bro chure aan de katholieke vereenigingen mededeeling deed' van 't feit, (dat hij' lang geweifeld had tusschen de keuzeof lid van de S,D.A.P. of lid van dei R.-K. Volkspartij1, heeft zijh zonderlinge begrip pen over het gezag der Nederland'sehe oisSchoppen bepaald heel vlug 'in zijn volgelingen overgegoten. Arme verdoolden 1 UITKIJiKl. tbias van Oostenrijk. Vervolgens wendden deze edelen ,zich tot die Staten van Hol land met de bede, dat zij den Aartshertog zouden erkennen. Met hem sloot men een overeenkomst en in 1578, werd bepaald, dat op; verzoek van 10Q .gezinnen de openbare uitoefening van den gierefflor- meerden of den katholieken godsdienst zou worden toegestaan. 23 Juli 1489 leverde Jonker Frans van Brederode een zeeslag te Brouwers haven tegen een aantal Hollandsehte en Zeeuwsche schepen. Hij Werd bij deze gevechten gewond en gevangen genomen,. Zijn vijanden voerden hem mee naar Dor drecht, waar hij in de gevangenis niet lang daarna is overleden. 1 l 24Julil595 Werd te Utrecht Anljo- nie Cornell's RuMf wegens het uitoefenen van tooverij verbrand. 2 5 J u. 1 i 1 7 O 4 werd tijdens Hien Spaan .Van de Spiegel Raadpensionaris van Holland. (Slot). i Stadhouder Willem .V was bij de komst der Pranschen den 19 Jimuari 1795 naar Engeland vertrokken. .Van de Spie gel wilde niet Vluchten, hoe sterk hem dat ook aangeraden werd'. Hij Wild'e blij ven, en vreesde volstrekt niet, reken schap af te leggen van zijne daden. Dien 29 Januari werd het ambt van raadpen sionaris afgeschaft. Eigenaardig, dat in de Balaafsche Republiek weer een ZeeuW een der eerste rollen sp|eelde, ®1. Pieter Paulus, geboortig van Axel, die evenwel reeds ill 1796 overleed. I Zoo was dan de rol van Van da Spiegel na ongeveer 36-jarigen dienst uitgespeeld en was hij ambteloos "burger geworden. Helaas, het was geen tijdperk van rust, dat nu voor liem aanbrak. Wat velen ge vreesd luidden, gebeurde. D'en 5e® Febru ari 1795 werd hij gevangen genomen en overgebracht naar de Castellanijle van Holland. Hier werd hij zorgvuldig be waakt. Voortdurend moesten zich ikvee mannen in zijne kamer bevinden. Niet zelden Werden tot beWakers genomen per sonen uit de heffle des volks, dlite zich niet ontzagen, Zelfs in tegenwoordigheid van de echtgenoote en dochters van dé® gjec wezen raadpensionaris de vuilste on wél" gelijkste taal uit te braken. Meer dan drie maanden moest liij hier doorbrengen. Toen werd hij overgebracht naar het Huis ten Bosch, waar hij in een behoorlijk vertrek geplaatst werd on het genoegen mocht smaken, dat zijne ochtge- noote en kinderen hem dagelijks mochten komen bezoeken, doch nooit met hem alleen mochten zijn. "Hier schroef hij' zjijhe „Nadenking over mijn Ministerie in Hob land", dat hij opstelde om te dienen Dot zijne verdediging, wanneer hijf ter verant woording zou worden geroepen, iets, waarnaar hij vurig verlangde. sollen suctoessie-oorlog Gibraltar ingeno men. Do Noderlandsche ie® Engelschlel vloo- ten hadden zich vereenigdi tegen Sphnje en Frankrijk, omdat de sluwe Fransche koning nu eindelijk liad bereikt, dat Span je één werd met zijn rijk. Onder Rooke en C'allenburgh werd toen Gibraltar ge nomen, 'dat tot op! heden Eugelsch bezit) is gebleven. I I 2 6 Juli 1581 verklaarden de Prins en ide Algemoenie Staten dier 7 .Noorde lijke provinciën Koning Philips H ver vallen van hot recht op deze landen of van zijn .zegel bijl eonige gelegenheid ge bruik te maken. i Vragen worden ingewacht bij da redaotie. .Vraag: Prof. Venrijn Stuart uit Utrecht, iemand die don vrijen wil niet aanneemt, maakt in zijn boek: „Grond slagen der Volkshuishoudkunde" de vol gende moeilijkheden tegen dien vrij'en wil. Ie. Als men een vrijen wil aanneemt, is de wetenschap van den meuseh on mogelijk, want wetenschap! trachtl de din gen oorzakelijk te behandelen, dus als de mensch niet oorzakelijkhandclt, kun nen er ook geen wetten zijn, door dé wje- tenschap .geëiseht. 2e. Elke verandering moet een oorzaak hebben. Elk wils békluit moet een oor zaak hebben, maar dan is de wil niet vrij. 3c. Een geordende samenleving is niet Onogelijk, als men dein vrijlen wil aanneemt. 4e. Als men de® vrijen wil aanneemt, verdwijnt de verantwoordelijkheid. Indien de mensch vrij was, zou een handeling ontstaan zonder oorzaak; cn is er geen oorzaak, dan is de handeling ook niet ver antwoordelijk. 5e. Indien ik een keuzo doe tusschen 2 motieven, doe ik dat, omdat ik .in liet) .eten '1, meeste voordeel zie. Antwoord; Wat deze prof. doetaert lijkt grondeloos geleerd; niettemin is hef klinkklare onzin. De logica van hem lijkt zeer veel op, 't rede®e|exkundig grapje, waar spitsvondig aangelegde jongemen- schen elkaar soms opi een zonnigen dag moe vermaken en dat luidt: ,,'t Regent of liet regent niet. Hef regent nieit, dus 't regent." Heel genoegelijk vierwart deze hooggeleerde personen met zake®, geeft zijn beweringen voor axioma's uit, zét om de verwarring te vergrooten hieir en daair de zaken opi den kop en eindigt met een bekentenis, die wel pleit voor zijn op rechtheid, maar alles behalve 'n compli ment voor hem is. De vrije wil is sinds onheugelijke tij den door sommigen verloochend. Gebeur de het vroeger meest uit theologisch misverstand zooals door Calvijn, die het vooruit weten der .Voorzieningheid, ver warde met Gods wil, tegenlw'oord'ig ge schiedt. het hoofdzakelijk ;om de begrippen goed en ltwaad, d'ie van den vrijen wil van den mensch afhankelijk zijh, weg te vagen. Daarvoor wordt de natuurW'et, de stem van 't geweten, 'if gezond verstand en -eigen ervaring gewoonweg opzij ge schoven. De katholiek heeft 't vrij gemakkelijk met deze kwestie, omdat achfer hem staat de Kerk met haar onfeilbaar leer gezag. Ook voor wie alleen bij den bijbel zweert, moet het niet,' moeilijk zijh om den vrijen wil van den mensch af te leiden uit den door God zoo zwaar ge straften zondeval van Adam en Ev'a of uit de woorden van Christus: „Bekeert U want 't rijk der hemelen is nabij'." Was de mcnschelijke wil immers niet vrij' ge weest, dan zou God overtreding van Zijn gebod niet strafbaar hebbtan gesteld en evenmin zou Christus drie jaar lang ge predikt hebben om de menschien veran dering van leven Voor te houden. Bovendien valt het gemakkelijk l« -be- grijpie®, dat de wil vrijl is, omdat zoneter 't, element vrijheid 't begrip wil, nief kan Ondertusschen was tot fiscaal in zijn proces aangesteld professor Valckemaor. De keuze van dien persoon gaf te kennein, dat meh het proc'es graag zoo streng mogelijk gevoerd zag. .Valclcenaer was oen patriot, van wien Nuyens zegt, d.a,f hij tot degenen behoorde, dis hier wiel graag die guillotine zagen opigericht. Aan hem ver trouwde Van de .Spiegel zijne Nadenking toe. Valckenaer beloofde opi zijn woord van eer, dat hij dat stuk aan niemand hoe genaamd zou laten leizen en bet liem na lezing zou teruggeven. Tot zijn grievend verdriet heeft de raadpensionaris moeten beleven, dat Valckenaer het geschrift in 1800 onder een anderen titel in het licht Man had eene ctommissie van vier per sonen benoemd, om zijne piapieran te on derzoeken, en van dat onderzoek verslag uit te brengen. Wat die, ctunmissie deed'. In dat verslag werd verklaard', dat de raadpensionaris tijdens zij® ministerie in Holland niets anders gedaan had dan de bevelen zijner meesters op tei volgen, doch dat mem hem verdacht, een dier aanstokers geweest te zijn van het opkoter cn de plunderingen, welke in 1787 te Middel burg hadden .plaats gehad. De clommissie oordeelde het daarom noodzakelijk, dat Vain de Spiegel zou overgebracht wor den naar de Gevangenpoort, hetgeen gp- schiwldn in den nacht van 16 op 17 Octo ber 1795. Daar werd hij behandeld! 'als een misdadiger en opgesloten in ejen soort van vertrek, kort te vbi-en bewoond door oenen booswicht, die opgehangen w'as ge worden. Doch reeds den volgenden dag werd hij milder behandeld1, en kregen nu en dan zijn vrouw eu kinderen, verlof hem te komen zien, cvenw'el sfeteds onder toezicht. I l Valckenaer deed verslag van het on derzoek, en dat kwam hierop' neer, djat verscheidene punten nadteiro opheldering behoefden, o.a. ook zijne houding bijl het gebeurde in Middelburg. Wel is waar kon men geen bewijzen vinden, maar de aanstokers hadden hujnne maatregelen zoo. bestaan. Het eind der vrijheid is 't eind van den wil en 't begin van het moeten en mogen. De oorzakelijkheidstheorie is, afge zien van dit alles, een heel ongeschikt wapen voor den kortzichtige® mensch om er iets mee to verdedigen, omdat deze theorie, hoe ook uitgesponnen, steeds te recht komt bij Hem, Die geen oorzaak beeft, n.l_ God. En voor wie de Godheid verwerpt, blijft liet voor ';t' mensohelijk verstand niet te omvaitlten mysterie oVer. Wat valt er bijv. met oorzakelijkheid te beginnen tegen die onpeilbare geheimen van schepping, -eeuwigheid en oneindigo ruimte De hoofdfout in prof. Stuarts rcdenec- ring is natuurlijk dat hij' de oorzaak stolf boven Idem wil, tefw'ijl door zijh wtez'on de wil staat bioven de oorzaak. Dlaarmeo vallen al de overige beweringen tot niets terug. Een kind kan intusschen begrij pen, dat de verantwoordelijkheid! 'aÈean op kan geheven worden door 't ontbreken van den vrijen Wil. Niet minder pngerij'md' is bet idee dat een geordenldla samenleving slechts mogelijk is bij' een wil die niet vrij is. Vermoedelijk' meent de prof. dat erkenning van don vrijen wil, insluit dat men alles doen mag Wat men wil en ziet liij over 't hoofd dat geen overheid Wet ten mocht voorschrijven en ovfertreding daarvan straffen, Wanneer de mensch on vrij was in zijh daden. Maar [Webesteedden al te voel tijd en ruimte aan deze nonstens. (Wij vestigen er nog eens die aandacht opi dat ongeteekende inzendingen geen acht wiordt geslagen. Red.) Ki'ïi verplaatsbaar kippenhok. Voor den landbouwer en veehouHer, die pluimvee houden als nevenbedrijif, is één der voordcelen hiervan ,dat bet wei land en bouwland worden vrij'gehoujden van ongedierten. Een sterk optreden van vrelcrij zal daar, waar kippen een groot deel van bet jaar vrijtoopen, niet gauw voorkomen. De moest op den voorgrond tredende larven van insecten welke de planten wortels aantasten, zijn wel de ritnaald of koperworm, de engerling of meikever- larve, de emelt cn de grauwe aardrups. Zeker, allerlei middelen zijn en worden aangewend om van dat inseeten-tuig ver lost te worden, doch de resultaten zijn niet altijd even schitterend te noemen. Meer nut zie ik komen van kippen, in dien ze gehuisvest worden op bepaalde en mogelijke tijden in kippenhokken, wel ke verplaatst kunnen worden dooi" mid del van wielen of' sleden. De laatste zijn de eenvoudigste ook omdat een slee op een boerderij veelal aanwezig is voor liet vervoer van eg of ploeg. Wat is nu voor en wat tegen een ver plaatsbaar bok De kippen in bet verplaatsbare bok zijn, als regel tamelijk ver van buis; oir kan overdag weinig toezicht geoefend worden; do dieren moeten zich zelf maar roaaen's morgens cn 's avonds elk een flinke hand korrelvoer en daarmee uit. Dat gaat ook best, groenvoer is ea- in overvloed; eiwit moeten ze krijgen in den vorm van wormen, larven "en insec!- ten; daar zullen ze wel voor zorgen. De kippen bezorgen dus weinig kosten cn weinig werk; dat is voordeelig indien hel. getal kippen klein moet blijven. Een groot aantal moet een groofer bok hebben, dat niet goed "te verplaatsen is. Bovendien wordt de boeveelheid 'on gedierte over te veel magen verdeeld. Er kunnen eerder ziekten Uitbreken. Een getal van één haan met 15 tot 20 kippen lijkt mij! daarom het meest ge schikt. Zulk een toom wordt een gezonde, levcnkrachtige troep cn is daarom bij uitstek geschikt als foktoom indien men ras- en legdiercn heeft. Als gezegd moet liet hok gemakkelijk te hanteer-en zijn, dus niet te zwaar en te lomp. wel genome®, dat allo belwijze® verdonkerd waren, en dat bet daarom |wlenschelijk -wlas dat Van de Spiegel in verzekerde bleWa- ring bleef. Me® behoeft niet in de rechten ger Istudeerd te hebben, om bet dwaze van zulk eene redon-eering in Ro izfen. Zoo kan men iedereen gevangen zpttien en hou den. Men beschuldigt hem van onver schillig wat, en als men geene hlelwij'zen vindt, dan zegt men, dat de bewijlZzen handig verdonkeremaand' zijn, cn dut daar om -de beschuldigde in verzekierjdle be waring moet hlijven. Onzinniger kan het niet. En toch, op| zulk een verslag werd Van de Spiegel in Februari 1796 naar Woerden overgebracht, waar hij nog bojha drie jaar gevangen gehouden is. Aan het verlangen van Van de Spiegel om zich mondeling of schriftelijk te mogen verantwoorden Werd niet voldaan. Het was ook te duidelijk, dat men nooit ro'd'e- nen zou vinden oin hem te vonnissen. Ein toch wilde men hem niet loslaten. D'at! was vanwege de „Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap f' Met den tijd veranderden evenwel d'e denkwijzen. In 1798 trad er een gematig der bewind op-, dat Van dé Spiegel uit zijne gevangenschap! ontsloeg. Eu zooi be vond ü'ij ziji den 20 December 1798, na een gevangenschap van bijna. 4 ja.ar, weder op vrije voeten. Doch ook bij zijne bevrijding ver loochende zich zijne fierheid niet. Hij' stelde den baljuw' te Woerdion, en Idie.n deurwaarder, die liem zijne bevrijding kwamen aankondigen, een geschrift ter hand van den volgenden inhoud „De oudergeteekende verklaart bet ont slag uit zijne, bijna vierjarige gevangenis te adcepteeren als een Reebt, liem en alle onbesproken Ingezetenen dies Lands oompeteerendc en door de tegenwoordige Constitutie, opi nieuw ingeroepen cn be vestigd maar geenszins als een gratie of vergiffenis uit eene generale Amnes tie voortspruitende, welke als zijnde van geen misdaad bewust, noch ooit Vettig Daar de kippen er alleen ïn het voor jaar, de zomer en de herfst in wonen, behoeft bet bok ook niet te voldoen aan de eischen voor een winterhok; bet bout kan betrekkelijk aun zijh; zoo hoodig dekt men 'in bet voorjaar en herfst de koudste kanten iets af'. Het hok bestaat uit twee schuin op- loopende planken wanden van 2 M. lengte ,bij 1.50 M. hoogte en 1.50 M. oreedte, die aan de bovenzijde aaneen sluiten en onder 1.50 M. van elkaar staan. Aan de voorzijde is een schot ingebracht met twee openingen, waarvan het onderste Bij Apoth. en Drogisten dient tot het in- en uitloopen der dieren en het bovenste voor luchtvervérsehing. De, achterwand is evenzoo, doch eene plank is los met scharnieren bevestigd, om eieren uit de- nesten te halen. Binnen in net bok worden een drietal stokken om te roosten geplaatst. Ben mestplank is niet noodig omdat één of tweemaal per week liet hok kan verschoven worden. Zoo nu en dan het hok te ontsmetten met creoline kan ook geen kwaad. De lichtvoorziening geschiedt door een zicht baar raampje, dat op het Zuid- of Ziuidj- Oosten wordt gezet. Hét hok word'fc bij voorkeur gezet op een plaats,, waairbouiwi- en weiland aan elkaar grenzen als do omstandigheden het toelaten. Aldus kun nen de dieren het grootste deel van bel jaar in do vrije natuur leven en onge twijfeld zal de opbrengst stijgen en de gezondheid der dieren he vorder dl wordjen. De zigeuners. Wie kont bet niet, het volk der zigeu- ncis. Deze eeuwig rusteloozen, die van plaats tot piaats, van lanld tót' land trek kende vagebonden Sinds meer dan dui zend jaar kwamen ze in Europa. Een volk van nomaden, zooals do Hunne® en Magyaren en toch, in wezen, door werel den van hen gescheiden. Want, terwijl de Hunnen en Magyaren, door natuurlijke omstandigheden, werden gedwongen van land tot land te trekken om ïiieuwe jachtgronden en weideplaatsen te vinden en bet verlangen hadden naar ee® nieuw vaderland, is den Zigeuner het begrip „vaderland" vreemd gebleven. Do zigeuner is dezelfde gebleven als voor eeuwen. Het volk der zigeuners is het ocnige volk, dat zijn raseigenschappen zuiver heeft bewaard, omdat het geen ontwikkeling kent. Moraal, zeiden, gods dienst zijn voor hen niets zeggende be- grippen. Zo zijn de geboren parasieten en hebben eeuwen de kunst verstaan ten kosto van andoren te leven. Waar zo verschenen, werden ze steeds slechts ge duld, voor langeren of' karteren tijd, en moesten dan veraer, want ze deden niets om zich bemind te maken. Wanneer men evenwel, thans van het standpunt van den Europeaan ecu oordeel over hen wil vellen, dan mag niet worden vergeten, dat alles wat wij hen aanwrijven, als on zedelijkheid, ruwheid, gruwzaamheid, egoisme, voor heil doel en leven betciofcent. Do zigeuner steelt uit neiging om 'de zaak zelf. Hij liegt ter wille van' do leugen zelf'. Hij volgt 'bierbijl den drang van zijn oerinstinct, welke 'is gebleken. Daarbij' is liij thans, evenals eeuwen gele den, in een net van duister bijgeloof ge vangen, want bij kont geen ontwikkeling, zoomin als zij'n vader of een anden van bot voorgeslacht. Zigeuner of' „Zigany" is da gebruikelijke benaming voor heil. van misdaad beschuldigd zijnide, vermeent niet noodig te hebben.f" Hij voegde er nog blij; dat li'ij voiorloopig naar zijn huis te IJselstein ging, waar men hem weer zou kunnen vinden, (in dien men met deze verklaring geien ge noegen nam. Nog denzelfden avond van den 20 December 1798 kwam hij met zijlne vronW en twee zoontjes, die izijnie gevangenschap te Woerden gedeeld! hadden, te IJfeelstein aan, waar hij Jan Wéér te middën der zijnen vertoefde, na eene gevangenschap! van bijna 4 jaar. 1 i i i Het was hem niet gegeven, daar zijn leven te slijten. 'Hij' vertoefde ter, totdat er in 1799 geruchten gingen, dat (de Engelschen, ondersteund déor d'e Russen, een landing in Noord-Holand zouden wa gen, om de Fransdhen ,uit ons land te ver drijven en den o.uidjen rogteeringsvorm tie herstellen. Hij ontving van een vtortrouwd vriend bericht, dat er een geheim besluit genomen was om hem in dat geval wieder gevangen te zetten. Van die Spiegel b(e- sloot dit gevaar niet iaj' te wachten. Iïet was blijkbaar niet te doen om hem voor eene rechtbank te brengen, waar hij zich zou kunnen verdedigen, maar om hom, zooals men reeds bijna vier jaar gedaa® had, gevangen te zetten, wijl men zijnen invloed vreesde. Hij week het land uit «n begaf zich eerst naar Bmmerick, later naar Lingen. Zijne, gezondheid had onder al die om standigheden veel geleden. R)oie'ds te Mid delburg gevoelde hij dikW'ij|ls den last van de ontzettende Werkzaamheid, die van hem gevergd werd, hetgeen in Holland nog veel verergerd®. Zijne gelvhngen- schapi liad liet overige gedaan. Te Lin gen werd hij meermalen door kleine aan vallen van beroerte getroffen. Geseheiden van zijne echtgenoote en de meleste zijher kinderen, 'beleefds hij daar droevige daglen. Opi het ontvangen (lezer tijdingen aaj-zëldlo zijne dappere vrouw geen oogeublik. In den kouden winter van 1799 verliet zij met eene harer dochters Lljselstein, om in Onder deze naam zijn zo vrij'w'el door de geheele wereld bekend. In oudle pro- cesacten van do vijftiende en do zestienldle eeuw noemde men ze dikwijls iEgypte- naren en men ontmoet hun rasgenooten in bijna allo toover- en heksenprocessen van dit tijdperk. In de 15e eeuw kwamen ze door 't Bo- lieemsche woud naar Duitschland en ande re deelen van Europa onder aanvoering van hun eigen leiders. Z'e vertelden dte meest fantastische dingen over hun af stamming, omgaven zich zelf met de glo rie van uit hun vaderland getreden hel den, en maakten de dorpelingen wij's, be kend te zijn met alle kunsten der too verij, Ook naar Frankrijk trokken zij. Daar werden zijl Bohemis genoemd. W'o weten tbans dat zij' geen Egyptena- ren zijn. Het oorspronkelijke vaderland van do zigeuners ligt in Indië aan "de oevers van den Indus. Hun trek naar Europa begon in de der tiende eeuw. Ze kwamen eerst in Azia tisch Turkije en naar Perzië en Armenië. Ze vormden in de vijftiende en zestiende eeuw! rooverbenden, die in wreedheid1 alles overtroffen. Uit Azië kwamen ze reeds in de 9de eeuw na Christus, in groote scha" ren, naar het .W'estelij'k Europa. Ze werden van plaats tot plaats ver jaagd. Steeds weer vereenigdlen zij zidli onder hun eigen hoofden en komingen. Da leden van de bende waren met ohver- breekbare banden aan elkaar verbonden. Do zigeuners waren vaak in de gele genheid vrijbrieven van koningen en pau zen te toonen. Zoo kreeg de hertog dier zigeuners ,die met duizenden van zijh aanhangers naar Bologna trok van Paus Martin V, een vrijgeleide. In Europa leven thans nog 650.000 zi geuners. i i I JANTJE PRECIES, Zondag, in bekend restaurant. Een heer stapt binnen, roept den die nenden geest en vraagt: i „Is er kip" „Ja meneer." „Gisteren gebraden of vandaag?*-' „Wordt nog gebraden, meneer.'-' „Is ie taai?'-' „Heele,maal niet, meneer." „Is ie dus goed?" „Uitmuntend, meneer." „Breng me dan een halve kip." Waarop de kellner, hoogst ernstig: „Do rechter- of de linkerhelft, meneer OP SCHOOL. „Waarom is zeewater zout?" „Vanwege dé zoute haringen natuur lijk! 'N VERONDERSTELING. „Gistere® lieb ik paardevleeseh gegeten en alles begon te draaien". „Misschien was 't een eircuspaard! FRITS JE WIST 'T .WEL. Onderwijzeres (die vragenlijst moet in vullen) „Wat dbet je vader Fritsje: „Alles, wat moeder zegt." HARTELIJKHEID IS MAAR ALLES. Echtgenoote (toil "haar man, die tijde lijk een baantje van nachtwaker ver vult: „Ik won maar, dat je dat baantje niet angenomo liad, Jan. Ik heb geen oeene meer over, nadat ik met dia kin- ders de heele stad! doorgeloope heb, om ze je genacht te laten zeggen." VERGEEFSCHE MOEITF. „Waarom lieb je 'n knoop in je zak doek ?'-' „Ik heb er dien niet ingelegd, maar mijn moeder. Ik mocht nief vergeten, een brief op dte bus te doen." „En heb je d'en brief op de bus ge daan „Ik heb het niet gekundmoeder heeft me vergeten, dén brief te geven." den vreemde de ballingscbapi (Jiet haren man te deelen. Lang beeft zij dat nieiti mo gen doen. Want den 7en Mei 1800 maakte een nieuwe aanval van beroerte plotse ling een einde aan bet welbestede leven van den verdicnstvollen man. Daar, te Lingen, is hij volgens zij'n Wensch be graven. Door de zorgen zijner vrouw is er opi zijn graf een eenvoudig gtedenlf- teeken opgericht, niets behelzende dan zijn naam met de datums van geboorte en overlijden. Aldus eindigde bet Waarlijk' schoone leven van dien grooten en in al zijnje grootheid toch eenvoudigen man. Het on dankbare vaderland zou zelfs zijn gebeten- te niet bezitten. Geen standbeeld eert tot beden zijne nagedachtenis, ofschoon bijl er waarlijk Wél een verdiend heeft. Men beeft er wel voor veel mindere® opge richt. Mocht het eens zoo ver bomen, dan is liet te hopten, dat Goes daAl Btfimdibeielld op zijn markt zal mogen zien, de stad, Waar bij meer dan twintig jaren (éfoj fvttl de gelukkigste zijns levens, heeft doorge bracht. Voor één ding kon Goes onder tusschen wel zorgen, n.l. dat er in de Raadzaal eene herinnering te zien was aan waarschijnlijk den grootsten man, die ooit de belangen van Goes in het stad huis bepleit heeft, in datzelfde stadhuis, dat meer dan twintig jaar getuige w'an van zijne onvermoeide werkzaamheid in het belang der stad, en dit voor ee® flink gedeelte door zijn toedoen gebracht is in de® toestand, waarin wij het thans mogen aanschouwen. Mogen deze regelen er tote bijdragen, om den man, wiens naam men aan (Le L. P. van de spiegelstraat gegeven heeft, te 'doen herleven in de harten der Goese- naren. liet is misschien de grootste man, dien Goes ooit onder zijne burgers heeft mogen rekenen, en ongetwijfeld is hiji een der grootste Nederlanders geweest uit de geheele achttiende eeuw. L. D'E: KOK Goes

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1930 | | pagina 6