NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS
DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS
HENDMKSE& Co's BANK N.Ï.,
Een grootsch bouwwerk.
FEUILLETON
r
De brief van den dood
COUPONS EN LOSSINGEN
BUITENLAND
CHINA
BINNENLAND
NUMMER 37
DONDERDAG 27 MAART 1930
26*™ JAARGANS
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Bureaux van Redactie en Administratie i Westaingel 75. GOES i
Telefoon interlocaal No.207, voor Redactie en Administratie.
Bijkantoor MIDDELBURG. Marktt en 2| Telefoon No.474.
Abonnementsprijs f 1,90 p*r drie maanden, bij vooruitbetalingi
Advertentifin van 1tot6 regels f0,90, elke regel meer f 0,151
Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager.
WAARDE
WAN PUBLICITEIT
WORDT 8ELEZEK
IN ALLE KRIN6EK
JJmuiden, voorheen een klein plaatsje,
opgegroeid tot taoderne visscherspïaats en
•vooriiaven van Amsterdam1, staat in den
laatsten tijd in het middelpunt van de
internationale ihelalngsteHlimg door den
bouw van de grootste sluis ter wereld,
■welke op Dinsdag 29 April a.s. door H. M.
de Koningin officieel zal worden ge
opend. Uit de Voorgeschiedenis wan den
Jx,uW van deze sluis eerst het volgende.
De eernige waterweg van Ato'sterdia!m! naar
.da Zee (nadat de groote vaart ovter de
■Zuiderzee niet imenr. bestond) vloerde voor
heen over het Noordhollandsch kanaalt
Het Noordhollandsch kanaal voldeed ech
ter reeds lang niet meer aan de eischen,
welke aan een moderne vaart móchten
worden gesteld. Op> de eerste plaats was
de weg veel te lang, terwijl; het Noord-
Hollandsch kanaal niet imfeer toegankelijk
■bleek voor de steeds grooter wordende
zeeschepen. Men besloot toen tot een
doorbraak Van Holland op; zijn ömlajst,
welke in 1876 tot stand kwam. In dia|t
jaar voeren de eerste Zeeschepen mfet be-
stemlming voor Amsterdam door het Noord
zeekanaal. Het 'behoeft geen betoog, dat
deze maatregel, de doorbraak van Hol
land' op zijn smalst-, vlam (beslissende in
vloed' was voor de v'erdere ontwikkeling
van verschillende pdaiajtsen am den ouden
en den nieuwen waterweg gelegen. De
eerste sluis, welke tegelijkertijd met den
aanleg van den nieuwen waterweg van
Amsterdam! naar de zee werd aangelegd,
had een lengte van 119 M., ete.r breedte
van 25 M. en een diepte van 12 M. Die
sluis voldeed aJidra niet meer aan de
eischen van het imlmler toenemende ver
keer; vooral het steeds grootejr worden
van de zeeschepen baarde veel zorg. Vrij
speodig mioest anten dus overgaan tot den
houw van een nieuwe sluis, welke dan
ook in 1896 gereed kwam en waarvan
do lengte 225 M. wterd. Ook dezte sluis
bleek na verloop van tijd1 niet meer Vol
doende voor de vloten Van de groote
scheepvaartanaaschaipfpSjen. In het jaar
1907 werd een commissie ingesteld om
het vraagstuk van de sluis hij1 IJlmuiden
te bestudeeren en daarover rajptpjort uit te
brengen aan de regeering. De comtmissie
voleinde in 1911 haar taak en gaf in een
door haar aan de regeering aangeboden
rappiort in overweging om een nieuwe
sluis te bouwen, waarvan de afmetingen
360 'bij 40 tnteter zonden zijn hSj' een
diepte van 14 meter, Toen toten reeds de
noodige maatregelen zou treffen, olm! mtet
den bouw aan te vangen, brak de oor
log uit, welke ook hier stagnatie hraoht.
(Na den oorlog bleek men van mteemipg,
dat een sluis, welke aan alle verwachtin
gen, ook voor de verre toekomst, mpest
voldoen, grootere afmetingen (móest heb
ben dan de in 1911 geprojecteerde sluis.
Besloten werd daarom tot den bouw Van
een sluis, welke bijna 400 Meter lang en
bijna 50 Meter bireed zou Worden. De) kos
ten van het geheele Werk werden geraamd
op 18 millioen gulden. De die(p|te Van het
geheele Noordzicekanaail zóu worden ge
bracht op 15 Meter. In dit verband inbe
ten wij eerst nog iets over het kanaal
medcdeelen. De breedte van het kanaal,
■die varieert tusschen 60 en 100 M. is niet
mteer voldoende dat de groote schepen el
kaar overal zouden kunnen passeerdn.
((Middelmatige groote schepen kunnen el
kaar overal imet gemfak (ptasseeinea). Men
heeft jbïtendien 'zeer Veel Jast Van Ver
zandingen, zoadat toen geregeld to|oiet bag
geren. De imteening, dat het Noordzteeka-
maal niet mteer geheel beantwoordt aan de
risch, welke aan een mbdlern kanaal Voor
de groote scheepvaart miag worden ge
steld, is duidelijk uitgesproken door den
hoofdinspecteur vftn de ödbeeotv&ari, toten
door A. FIELDING.
(Nadruk verboden).
88)
„Ik wist", viel Pointer den kolonel in
de rede mtet «en blik op <te klok, Idie- ach
ter den spreker hing, „ik Vecmbedkfe, dat
dankbaarheid de sleutel moest wezen. Dub,
mijnheer, u tilde het lichaam opf do lorrie
en reed het naar -den sandk-uii, terwijl
tars. Lane «r naast liep en miejehidp, het
vervoermiddel in het goede spoor-te -hou
den. U zette het onder da- boomlem Van
d» aanplanting neer ejn droeg het lidhaata
.van de helling af, om' het op den bodem
van den kuil achter te laten?"
De kolonel antwoordde, mbeilijk adem
halend:
„God vtergeve het mfij!, ja! Hef - Was
afgrijselijk.-' Doch het scheen noodzakelijk.
Mrs. Lane knielde enzed een gebeld Voor
we heengingen. We liepen langs dien
hoofdweg terug «n ik zette dc lorri dicht
de garage neer. Daarna brachten We
mijn zoon weg, in dezelfde reisdeken,
toe we voor Rose gebruikt haldlden. iWta
vervoerden hein! in den grootem wagen Van
ornton, welke mts. Lane Tan jba^r e>dht-
genoot leende, zonder dat hij mocht vra
gen, waarvoor ze heim' noodig had- Mijn
de zaak betreffende de aanvaring door
het s.s. Proteus Van 'de Nederlflndsöbef
Stoombootmaatschappij! en het Engeldche
stoomschip Weuniug voor den Raad voor
de Scheepvaart vborkw'ata. Hier willen
wij er nog op- wijzten, dat in 1929 bijna
8000 zeeschepen het Noordzleekanaal be
voeren, m'et een géjajmlenlijk tonnage van
bijna 55.500.000 hruito tanregisteir. Hierbij'
js nog geen rekening gchoudieln mtet de
drukka fainnenscbeepvuart en het beurt-
Verkeer. Bij den bouw Van de nieuwe
sluis indeten vanzelfsprekend ook bagger-'
werken worden uitgevoerd. Tusschen de
nieuwe groote sluis, Welke wierd' gebouwd
door de N.V. Hollandsehe Betjontalaa'lti-
scha-plpij en de fïrina Broekhoven en vam
Zuilen onder (toezicht van Rijkswaterl
staat, en de haven, bevindt zich het zoo
genaamde huitentoeleidingskianail, dat on
middellijk aansluit aan het buitenslnis-
hoofd.
Bij het op diepte baggei'en van dit ka
naal werden aau de walkanten' grondver
zakkingen geconstateerd. Door de firma
Christiani en Nielsen wordt nu aap" beide
zijden van den wal een ijzterein' data' ge
heid, welk Werk nog cSrela vijf maanden
zal duren. Zoodra dit werk geneed is, en
daarm'ede het eufvel vierholpen, toa(l men
verder gaan toet het uitbaggeren van het
kanaal.
-Wat nu aangaat de nieuwe sluis te
IJlmuiden, kan nog het volgende worden
medegedeeld. In 1919 wierd een aanvang
gemhakt toet het grondwerk, na|m)e]ijk
het graven van den sluisput en de Ver-
hindingskanalen met het Noprdzteekainaal
en de 'buitenhaven van Utmluideto Voor
het Werk van de nieuwe sluis moesten
twee millioen kubieke mieter zland wor
den uitgegraven. Dit zand werd voor
namelijk gezonden naar Ajmlsterdam1, waar
het werd benut voor ophooging van ter
reinen. VerdeT wórden gebruikt 225.000
toa gewapend beten, 15.000 pjalien (voor
de fundeering) en 3500 btesehoieïng&p-lan-
•ken. Met de uitvoering Van de betonwer
ken werd een aanvang getahakt in 1923.
De nieuwe sluisdeuren wegen ieder bijna
4.200 0 .10 K.G. Het middengedeelte' van
de sluisdeuren, is de zoogenaamde drijfkist,
bestaande uit 16 afdeelingen, Welke naar
believen mtet water of' mlet lucht kun
nen worden gevuld. 'De totale inhoud van
de drijfkist (bedraagt ongeveer 1400 M3
De drijfkisten dienen on. oto' Ibïj! ev-entueele
reparatie aan de sluisdeuren hea geheel
met lucht te vullen, waardoor de sluis
deur als het ware een dok wordt en zoo
doende gemakkelijker te lianteeren Voor
reparatie, terwijl dan tijdelijk eiea reserve
sluisdeur kan worden aangebracht. De
sluisdeuren rusten op rolwagens, welke
api raijs loopten. Heit aaribrengen van de
rolwagens, welke op- rails loopfen (even
tueel kunnen de sluisdeiurte.1 ook zonder
rolwagens worden gebruikt), was een zeer
moeilijke opdracht. Nog lastiger was het
aanbtengen van de sluisdeuren 'zelf. De
Werkzaamheden, zijn echter zbndto' stoor
nis verloopen. De laatste da,m!, Welke de
sluis Van het buitenwater scheidde, wordt
voor het grootste gedeelte door deu gtoo-
teu zandzuiger weggegraven. Toten weird
een nauwe opening in den dam giemjaakt,
Waardoor het water langzOam' kon bin-
nenstrootaen, zóodat het waterniveau bin
nen en buiten de sluis gelijk kwam' te
staan, waarna de dato' verder kon worden
weggegraven. Midden November Van het
vorig jaar w'as de dam', welke de sluis
van de buitenhaven Van IJpnuideln schei-
de, geheel weggegraven. Als eerste gtroofe
proef werd de Johan van OManbötrne-!
veldt wan de Stoomvaartmaatschappij Ne
derland geschut. Voer het Schutten van
dit 19.000 ton metende schip had men
twintig iminuten moedig, hetwelk een sue-
cea mocht worden genoemd. Intusschen
eigen auto was niet naar buiten te bren
gen, zond-er Wilkims wakker te miaken,
die boven de garage slaapt. Later wischte
mis. Lane de sporen, die we in 'de laan
achterlieten, met een kleinen two-seater
uit. We reiden naar een zekeren doktj'-r
Bodley, die de zonnekuuT in Genua voor
gesteld had en van alles op de hoogtij
was. Hij belde sir Martin Mariineau's
inrichting op en zorgde ervoor, dat het
heele geval geheim) gehouden zou worden.
De toekomst van mijii zoon stond op het
spel. Ten laatste geloofden we ook, dat
er inderdaad niets uitgelekt wias, maar"...
„Men kan hier niet van uitlekken opre
ken. Wat we vernamen, is slechts het
resultaat van hm'van routinewerk",
sprak Pointer geruststellend.
„Hij werd geopereerd", Vervolgde de
kolonel. „De chirurgen vonden em sfcaal-
splinter, die achtergebleven was in de
oude granaatwond en op de hersenen
drukte. Het motorongeluk had die druk
king verergerd. Hij is nu gelukkig wear
volkomten helder en ex bestaat geien kans
meer, op mogelijke afwijkingen. Doch u
weet dit alles al. U kent .het (heele ge
val. Als ik dus goed begrepen heb, dan
zal ik niet genoodzaakt zijn, zijn hart te
breken door hem' te vertellen dat hij-.."
Plotseling werden kolonel Scarlett's
oogen glazig.
„Er is toch geen vergissing mogelijk
vroeg hij met een haperende stem. ,;Ik
moest de offifcieele dntulm1 van de inge
bruikname van de nieuwe sluis, welke oor
spronkelijk w'as vastgesteld' opl ongeveer
'1 Januari, eenige maanden Worden .uitge
steld in verband met eenige Verzakkingen,
welke verleden jaar pl|a|ats haddten en
waarvoor nadere voorzieningen hopdig wa
ren. Het ligt in de bedoeling de opening
van de Noordarsluis te IJlmuiden tegelij
kertijd te doen geschieden mfet het eerste
uitvaren naar Batavia v'an het bijna 19
duizend ton groote nieuwe motorschip-
„Johan van Oldtenhlapnevteldt", dat tot
heden het grootste schip der Amtetea-dam'-
sche vloot is. De nieuwe sluisdeuren heb
ben een lengte yhn 53 mieter en bei
breedte van (bijna 8 toteterde hoogte Van
de sluisdeuren is ruim' 20 toeter. Kon in
de oude sluis eeu schctepsruitote Van on
geveer 21.000 ton wordten geschut, in
de nieuwe sluis Wordt dezte opgevoerd
tot 45.000 ton en hij voofztóbtig schuitt-en
kan dit nog (belangrijk worden verhoogd
Do grootste schepen van de White Sitar
Line en de Cun-axd Line, alsmede van
de Deutsche en eigen schecpvaaxtmaal-
sehappdjen kunnen dus in IJlmuiden wor
den geschut. Menschelij'kerwijfete gespro
ken behoeft men Voor de toekototet niet
bang te zijh, dat de sluis opnieuw te
klein zal blijken. Met rechtmatigen trots
wijzen wij op dezte grootste sluis van de
wereld in het land van die WaterbawV-
kunde. Dit willen wij even mtet een paar
getallen'toelichten. De sluis van die Bre-
merhaven, welke nog niet geheel voffi-
tooid is, is 350 M. lang en 45 M. -breed;
do sluis in het Kaiscr Wilheüjmkanaal
is 330 M. lang en 40 M. breed' en die
van het Panama kanaal 303 M. lang en
44 M. breed. .Wij1 behoeven, dus zieker niet
onder te doen voor het land van de on
begrensde mogelijkheden. Men verwijt den
Hollanders gaarne, da'; zij' altijd eerst de
kat uit deu boom' kijken. Bij' IJmtaiden
kent men alleen het woord „Voortvarend
heid." Bij de nieuwe sluis worden even
eens gebouwd een administratiegebouw en
een sluisw'achterswoning, terwijl taVens
plannen zijn gemaakt voor dteta' houw van
een nieuwe elealrische Centrale te IJjnlui-
den, waarvan de Jjösten zijn gara,Mnjd
op f 12.000.000.
Do houw van de groote sluis te IJto'ui-
den wekt vanzelfsprekend de .bewondering
van de geheele wereld. Had een bekend
Franschtoan eertijds reeds geztegd, doelend
op de Hollandsche waterbouwkundige wer
ken: „God heeft de wereld geschapen,
behalve Holland. Dit hebben de Hollan
ders Zelf' gemaakt." wij wilten dit arti
kel eindigen met een aanhaling uit een
Duitsch blad, dat zich over dit grootsche
werk aldus uitliet: ,,De gehele bouw
is eeu geniaal doordacht en onovertrof
fen werk, een buitengewone prestatie,
waarop Hollaind trotseh kan rijn."
ALLE
per 1 April vervallende
worden verzilverd door
GOES
POLEN
De „generaal" van Posen.
Te Posen is gisternacht in de kazerne
van het 57ste regiemint infanterie bij! dtesn
wachthebbenden officier een genteraal v'am
de infanterie m'et een majoor vterschctoen.
De generaal gaf bevel het regimjant on
middellijk te alarmecren.
Daar da generaal echter een uniform!
hen toch niet in een valstrik gelokt?"
Smeekend voegde hij; er -aan toe„Weet u
toet absolute zekerheid, dat Reggie pn-(
schuldig is
Pointer knikte. „Ik ben er zek-er van,
mijnheer!"
„Maar wie was nu eigenlijk de moorde
naar?" vroeg Scarlett ten slotte.
Pointer gaf geen antwoord.
„En verder, mijnheer."
„We gingen naar het aotm'erhujsje te
rug, voordat iemand op was, om! alle spo
ren uit te wissohen. We dachteu, dat We
daar ook werkelijk in geslaagd waren-
Zoo vroeg ik durfde, kapte ik de takken
af, van deu booto, waaraan mijin arme
nichtje zich nog had willen grijSpen. Ze
waren alle grijroken. Ik wendd'-a voor, dat
ik -een ongeluk toet den lalddter gehad hajd',
doch dat niemand met opruim'en mocht
beginnen tot nader orders."
Toen zei Pointer langzaam': „De groote
moeilijkheid zal zijn, om alles, Wat we
nu besproken hebben, buiten het gerech
telijk verhoor te houden. Ik behoef ju
niet te zeggen, dat de toloord-enaar weldra
gearresteerd zal worden^ doch. de. hoofd
commissaris is het m'et oxfij' eens, dat we
niet móeten spreken oVer het vtervotetren
van het .lidhaam naar den zandkuil. iWe
móeten ons houden, alsof we daar niets
v an afweten. De moordenaar moet da.-n
maar bewijzen, wie het doods meisje Ver
voerd heeft. Het zal het vonnis in geen
droeg, dat niet geheel in overeenstemming
mtet dte voorschriften was, verzocht de
otïkder hem' zich te willen legitimleeren.
Toen dte beide nachtelijke gasten djit niet
konden doen, liet de officier Weadert in
hechtenis nemen. Tot nu toe heeft man
nog niet kunniem ontdekken, waaromi de
beide avonturiers, die hardnekkig het stil
zwijgen bewaren, het regitaiênt wilden alar-
m'eeren.
Opnieuw burgeroorlog.
Henderson heeft gistermiddag in het
Engelsch Lagerhuis toleegedóeld, dat hij
van. den Engelschen gezóoit in Chinai be
trouwbare inlichtingen had gekregen, vol
gens welke de Iburgerootdog weer vpojr de
deux stond. Br scheen geen hoop, dat
Feng en Jen zich ditmóal -Weer m!®t
Nanking zouden iverzóenen. j
Eerste Kamer.
I Overzicht.
Aan de luchthartigheid- waaamtee jaar
lijks dte begropftiaig van het Kuiderzeia-
fonds ook in de Eerste Kataler wterd be
handeld is toch een einde gekojmtetn. Man
laait zich niet tmóer gewillig dten blinldldioieik
voorbLnd'en oim' dan aan het ha|n,djq vja»
den minister over dte bfezwar-em h-eien, fa
huppelen.
Ook in dó Eerste Kamfer hebben zich
«enige leden tdiei mto«jifce gatropst om' die
rooskleurige gegevens van Waitterstaat fe
toetsen aan dte Werkelijkheid. Dat is Vol
doende. -(Want iedier die zi-cli eleóhts 'n
geringe rnóeite getroost pto' in dteze een
zelfstandig oorilieel te v'oitalen, zal htet
waarschuwingen laten regenten. Da minis
ter mag dit dan steimtaing maken noe
men, wij beschouwen het als eten dprein
plicht en gelooven, dat het verwijlt! vap
stemming t>e maken eerder op Watersfaiat
slaat en dan nog Wal stetalming miakem
mat allerlei onzimnig-optimistisclhe cijfers.
Dól', eer .Wiesterdïjik (V.-D.) heietft er
Dinsdag goed werk aam gedram da uit
komsten van zijh studie p-var die droog
legging openbaar te m(akem. Inpdjaats van
de 200 millioen gulden schade, die pmjd'-
mii-nister Colijn berek-end' had, kwam' hij
tot 500 millioem, wat wij hopen het
laiter nog eens uit te werken veiel (tja
gunstig becijifterd' is.
Toch zegt dte minister het den hepr
v. Lanschot nitet na., dat da toestand in
hooge mate zorgwekkend! is. Opmerkelijk
was alleen dat Z.Escc tot de bekenfefnis
kwaanl, dte werken niet tot elkern prijls te
willen doorzetten. Htet „stefnlniing mOkeai"
heeft toch reeds één goed ding uitga-
werkt. Aan den minister werd pok ge
vraagd hoe hij' zich de uitgifte van de
gronden dacht; een btepaald antwoord kon
men echter' Van den heter Reym'er ni|üt
loskrijgen.
Kwam Dinsdag de Eerste Kamer met
Mijnlónds en Zuiderzeefond|s klaar: gister
was dit het geval mtet hef Wegenfonds.
In de begrooting van Arbeid bleven ^e
liceren echter steken. Ovjer 't geval-
Fruytiei kwam' weder eenige ontstemming
tot uiting.
Tweede Kamer.
OjVerzidht. 1
Dinsdag was bet de (bepaalde dag voor
de interpellatie-V. d. Heuvel, over de land
bouwcrisis, inzbnderheid in de akker-bouw
bedrijven. i
Dhr. v. d. Heuvel (A.R.) begon met
te zeggen dat land- en tuinbouw in groote
moeilijkheden verkearen, mlaar dpf hij al
leen den akkerbouw bespreken wil. Sptr.
betoogde, dat de opbrengst in geld van
enkel opzicht wijzigen. Ik kanwel mfet
gro-'te zekerheid zeggen, dat zonder de
hulp van Scotland Yard, niemiand in staat
zal zijn, de waarheid aan hat licht te
brengen. Dus stilzwijgen van [uw kant is
het beste, mijnheer!"
De kolonel beloofde, dat hij alles strikt
geheim zou houden.
„En nu, mijnheer", ging Pointer verder,
„uiteet ik u tot müj'n 6pijt' mtededeelen, dat
professor Charteris een ongeluk oVerkomien
is tijdens zijn verblijf in do Dolomieten
Een nauwkeurig relaas van het Voorge
vallene volgt nog in een nader rapport,
doch ik wilde u er van te voren even
mee in kennis stellen dat Uw1 zwager
dood is."
„Een ongeluk bij; het berghebliantofen,
zeker", mompelde Scarlett na eenige mi
nuten.
„Ook over hem' heb' ik mij zorgen ge
mlaakt, toen we niets van hem vernatotem.
Dat telegram' van de dokters uit Genua,
heelt- me zoo beangst en verontrust, Poin
ter, eis nooit te voren. Ik ging vreezen
nat mijn arme zoonMen hoort van
zulke dingen, niet waar, als er sprake is
van móordwannzin. Daarom heb ik mte
eenige Italiaansdhe bladen laten toezen
den om te vernemenofof', de
kolonel kon den zin niet Voltooien.
„IJ nam d£n brief van den professor aan
zij'n dochter weg, nietwaar, mijnheer; d«n
brief die de bijlage begeleidde?" yroteg
de landbouwproducten in het laatste vijf
jarige tijdperk 10 ppt. lagar is gewaast
dan in een zelfde tijdperk vóór den oorlog.
De toestand ziet er zOo hopeloos uit,
diat, Wordt niet ingegrepen, duizenden boe
ren bet bestaan onmogelijk wordt, Allie
andere landen stellen zich andleirs tegen
over het vraagstuk dan Nederland, d et het
eenige land is met onlbeschierinlclen land
bouw. Spreker meende diat hifflr een taak
is weggelegd voor den staat, nu op onZe
bedrijven handelspolitieke aanslpugtea wor
den gepleegd. Schoone woordien heljpjeu
niet in dezen aou-ten noodtoestand. Hij
opende verscheidene mógelijkheden oto!
den landbouw te helpen (indiening vaa
een landböuwsteunwet, invOersrtectft op
tarwe en rogge, tijdelijke afschaffing van
den vleescharJcdjns, regulari^ajtie van den
graaninvoer, .uitvtpeaplretoie Voor .wd-
meel, voorschotten aan clooperafieve aurd-
applelmeelfalbrieken, steun aau de suiker
industrie) en vroeg of' de regeering nog
over andere hulpmiddelen beschikt.
Minister Ruys stond vrij sceptisch tegen
deze ietwót onbesuisde interpellatie, die
wel van goeden wil unbar niet van diep
inzicht in den toestand getuigde. De minis
ter melkte op diat eerst in het najaar de
grooted aling der prijzen intrad en daa"-
mee de crisis. De toekotofet hoewel niet
hoopvol is nog volstrekt onzeker, Waarom
ingrijpende toaatjregelen als dhr. v. d.
Heuvel wilde niet te rechtvaardigen wa
ren. Het zou tegen de torietvencó<nfeirtenti.e
ingaan om nu de invoerrechten te Vsr-
hoogen, wat bovendien vóór de eerste
levensmiddelen nooit gedaan is. Ook vah'
de andere dingen die d|e inteUpellaut noem
de verwachtte de minister taleer lasten
dan lusten.
De regeering beschikt niet over midde
len om onmïAleffij'k een eind te makeu
aan den noodtoestand. Doorgegaan móet
worden m'et intensiveering van dten land
bouw door de gewone steuntaiddeleu, d'e
in de begrooting voorkototen. Als de geld
middelen het toelaten, zal die steun op nog
ruimer schaal geschieden. Inzöke die spoor-
tarieven is overHeg nog gaande tusschiea
de departementen. Giegeven wordt reeds
subsidie aan de cöntoolóveidelejuiging op
den uitvoer van haclon. In een verge
vorderd stadium verkeert de vóorlbiejreiiding
van de controle op den uitVoer van eiteren
en uien.
Een landiböuw'cïisis is -een proöes, idat
niet door fiscale taiaatregélen kan woi'den
te niet gedaan. De regeering is echter
doordrongen van den erpsit van deu toe
stand' en zal niet nalatem tohaitregelen te
overwegen om daarin verbetering te bren
gen.
Dhr. v. d. Heuvel Idie in een «enigszins
overspannen -toestand scheen t© Verkee-
ren verweet teerst den minister dajt bij den
ernst van den toestand niet besefte om
even later op te stuiven, toea hij taJeende
diat de minister niet naar hem!, diooh naan
dhr. Duïjs luisterde, Walt niet 't geval w|as.
Dhr. Ament (R.-K. Verdedigde de rtegee-
ring; de crisis is niet Nederkndsdh maar
internationaal. Gaarne 'zlag spa', nauwer
Contact tusschen de regearing ©u de land
bouwers. De akkerbóiuwbledlrijven. dienen
meer geëxploiteerd te Worden in de rich
ting van veehouderijen. Éénhoofdige lei
ding dient te komen over den Sbaatslah'd-
bouwdiemst.
Dhr. Bieretala (Lib.) klaagde over ide
over-pToductiel in 't algemeen. (Van alles
is er te veel. Van (bescherming wilde deze
'spr. niets Weten, hoewel hij' onlangs wel
voor protectie van de suikerbietenteelt
stemde.
De heer Bakker (O.-H.) drong aam op
verlaging der spoorwegtarieven en wees
op de hooge kosten voor de sociale var-
zekering. Daartegenover tatoet de regee
ring haar handen .uitstrekken oto de land-
Pointer.
„Ja, hij was in het Italiaamsch gesteld.
He.t denkbeeld, dat er iets uit zou lekkea
met betrekking tot Genua, maakte mte
zenuwachtig. De professor was een aller
beste kerel, doch iets Verzwijgen kon hij
niet; hij dacht er eenvoudig niet bij na.
Em Rose had de eigenaardige mianier, haar
brieven overal te laten slingeren. Hiet
woord Genua alleen al, maakte me buiten
mezelf. Ik nam dien brief dan ook. alleen
maar weg, om hem door ietoand te laten
lozen, teneinde te Weten te, komlem, of er
iets bezwarends in stond. Ik was van
plan er mee naar sir Henry te gaan ten
hem) te vragen, het epistel door te. zien,
doch hij was niet thuis. Toen bood mts.
Lane me aan, het te doen. Ze kocht pan
woordenboek in Med'chester en. werkte ia
een naburig restaurant den brief uit. Dat
gebeurde dien Donderdagavond!. Ze ging
pas naar het concert, toen het bijtna 'af-
geloopen was. Natuurlijk waren we voor
nemens ,den brief' dadelijk aan mijjn nichtje
terug te geven, als hij niets oVer müju
zoon bevatte. Daarom) ook inbakten we
met bet vertalen ervan aoo'n haast. Doch
den vólgenden mórgenik vrees, dat ik
niet meer weet, wat er Van dien brief
geworden is. Ook mts. Lane zal wel niet
weten, waar ze hem' gelaten heeft."
((Wordt vervolgd.)