NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS HENDMKSE& Co's BANK N.Ï., Een grootsch bouwwerk. FEUILLETON r De brief van den dood COUPONS EN LOSSINGEN BUITENLAND CHINA BINNENLAND NUMMER 37 DONDERDAG 27 MAART 1930 26*™ JAARGANS NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Bureaux van Redactie en Administratie i Westaingel 75. GOES i Telefoon interlocaal No.207, voor Redactie en Administratie. Bijkantoor MIDDELBURG. Marktt en 2| Telefoon No.474. Abonnementsprijs f 1,90 p*r drie maanden, bij vooruitbetalingi Advertentifin van 1tot6 regels f0,90, elke regel meer f 0,151 Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager. WAARDE WAN PUBLICITEIT WORDT 8ELEZEK IN ALLE KRIN6EK JJmuiden, voorheen een klein plaatsje, opgegroeid tot taoderne visscherspïaats en •vooriiaven van Amsterdam1, staat in den laatsten tijd in het middelpunt van de internationale ihelalngsteHlimg door den bouw van de grootste sluis ter wereld, ■welke op Dinsdag 29 April a.s. door H. M. de Koningin officieel zal worden ge opend. Uit de Voorgeschiedenis wan den Jx,uW van deze sluis eerst het volgende. De eernige waterweg van Ato'sterdia!m! naar .da Zee (nadat de groote vaart ovter de ■Zuiderzee niet imenr. bestond) vloerde voor heen over het Noordhollandsch kanaalt Het Noordhollandsch kanaal voldeed ech ter reeds lang niet meer aan de eischen, welke aan een moderne vaart móchten worden gesteld. Op> de eerste plaats was de weg veel te lang, terwijl; het Noord- Hollandsch kanaal niet imfeer toegankelijk ■bleek voor de steeds grooter wordende zeeschepen. Men besloot toen tot een doorbraak Van Holland op; zijn ömlajst, welke in 1876 tot stand kwam. In dia|t jaar voeren de eerste Zeeschepen mfet be- stemlming voor Amsterdam door het Noord zeekanaal. Het 'behoeft geen betoog, dat deze maatregel, de doorbraak van Hol land' op zijn smalst-, vlam (beslissende in vloed' was voor de v'erdere ontwikkeling van verschillende pdaiajtsen am den ouden en den nieuwen waterweg gelegen. De eerste sluis, welke tegelijkertijd met den aanleg van den nieuwen waterweg van Amsterdam! naar de zee werd aangelegd, had een lengte van 119 M., ete.r breedte van 25 M. en een diepte van 12 M. Die sluis voldeed aJidra niet meer aan de eischen van het imlmler toenemende ver keer; vooral het steeds grootejr worden van de zeeschepen baarde veel zorg. Vrij speodig mioest anten dus overgaan tot den houw van een nieuwe sluis, welke dan ook in 1896 gereed kwam en waarvan do lengte 225 M. wterd. Ook dezte sluis bleek na verloop van tijd1 niet meer Vol doende voor de vloten Van de groote scheepvaartanaaschaipfpSjen. In het jaar 1907 werd een commissie ingesteld om het vraagstuk van de sluis hij1 IJlmuiden te bestudeeren en daarover rajptpjort uit te brengen aan de regeering. De comtmissie voleinde in 1911 haar taak en gaf in een door haar aan de regeering aangeboden rappiort in overweging om een nieuwe sluis te bouwen, waarvan de afmetingen 360 'bij 40 tnteter zonden zijn hSj' een diepte van 14 meter, Toen toten reeds de noodige maatregelen zou treffen, olm! mtet den bouw aan te vangen, brak de oor log uit, welke ook hier stagnatie hraoht. (Na den oorlog bleek men van mteemipg, dat een sluis, welke aan alle verwachtin gen, ook voor de verre toekomst, mpest voldoen, grootere afmetingen (móest heb ben dan de in 1911 geprojecteerde sluis. Besloten werd daarom tot den bouw Van een sluis, welke bijna 400 Meter lang en bijna 50 Meter bireed zou Worden. De) kos ten van het geheele Werk werden geraamd op 18 millioen gulden. De die(p|te Van het geheele Noordzicekanaail zóu worden ge bracht op 15 Meter. In dit verband inbe ten wij eerst nog iets over het kanaal medcdeelen. De breedte van het kanaal, ■die varieert tusschen 60 en 100 M. is niet mteer voldoende dat de groote schepen el kaar overal zouden kunnen passeerdn. ((Middelmatige groote schepen kunnen el kaar overal imet gemfak (ptasseeinea). Men heeft jbïtendien 'zeer Veel Jast Van Ver zandingen, zoadat toen geregeld to|oiet bag geren. De imteening, dat het Noordzteeka- maal niet mteer geheel beantwoordt aan de risch, welke aan een mbdlern kanaal Voor de groote scheepvaart miag worden ge steld, is duidelijk uitgesproken door den hoofdinspecteur vftn de ödbeeotv&ari, toten door A. FIELDING. (Nadruk verboden). 88) „Ik wist", viel Pointer den kolonel in de rede mtet «en blik op <te klok, Idie- ach ter den spreker hing, „ik Vecmbedkfe, dat dankbaarheid de sleutel moest wezen. Dub, mijnheer, u tilde het lichaam opf do lorrie en reed het naar -den sandk-uii, terwijl tars. Lane «r naast liep en miejehidp, het vervoermiddel in het goede spoor-te -hou den. U zette het onder da- boomlem Van d» aanplanting neer ejn droeg het lidhaata .van de helling af, om' het op den bodem van den kuil achter te laten?" De kolonel antwoordde, mbeilijk adem halend: „God vtergeve het mfij!, ja! Hef - Was afgrijselijk.-' Doch het scheen noodzakelijk. Mrs. Lane knielde enzed een gebeld Voor we heengingen. We liepen langs dien hoofdweg terug «n ik zette dc lorri dicht de garage neer. Daarna brachten We mijn zoon weg, in dezelfde reisdeken, toe we voor Rose gebruikt haldlden. iWta vervoerden hein! in den grootem wagen Van ornton, welke mts. Lane Tan jba^r e>dht- genoot leende, zonder dat hij mocht vra gen, waarvoor ze heim' noodig had- Mijn de zaak betreffende de aanvaring door het s.s. Proteus Van 'de Nederlflndsöbef Stoombootmaatschappij! en het Engeldche stoomschip Weuniug voor den Raad voor de Scheepvaart vborkw'ata. Hier willen wij er nog op- wijzten, dat in 1929 bijna 8000 zeeschepen het Noordzleekanaal be voeren, m'et een géjajmlenlijk tonnage van bijna 55.500.000 hruito tanregisteir. Hierbij' js nog geen rekening gchoudieln mtet de drukka fainnenscbeepvuart en het beurt- Verkeer. Bij den bouw Van de nieuwe sluis indeten vanzelfsprekend ook bagger-' werken worden uitgevoerd. Tusschen de nieuwe groote sluis, Welke wierd' gebouwd door de N.V. Hollandsehe Betjontalaa'lti- scha-plpij en de fïrina Broekhoven en vam Zuilen onder (toezicht van Rijkswaterl staat, en de haven, bevindt zich het zoo genaamde huitentoeleidingskianail, dat on middellijk aansluit aan het buitenslnis- hoofd. Bij het op diepte baggei'en van dit ka naal werden aau de walkanten' grondver zakkingen geconstateerd. Door de firma Christiani en Nielsen wordt nu aap" beide zijden van den wal een ijzterein' data' ge heid, welk Werk nog cSrela vijf maanden zal duren. Zoodra dit werk geneed is, en daarm'ede het eufvel vierholpen, toa(l men verder gaan toet het uitbaggeren van het kanaal. -Wat nu aangaat de nieuwe sluis te IJlmuiden, kan nog het volgende worden medegedeeld. In 1919 wierd een aanvang gemhakt toet het grondwerk, na|m)e]ijk het graven van den sluisput en de Ver- hindingskanalen met het Noprdzteekainaal en de 'buitenhaven van Utmluideto Voor het Werk van de nieuwe sluis moesten twee millioen kubieke mieter zland wor den uitgegraven. Dit zand werd voor namelijk gezonden naar Ajmlsterdam1, waar het werd benut voor ophooging van ter reinen. VerdeT wórden gebruikt 225.000 toa gewapend beten, 15.000 pjalien (voor de fundeering) en 3500 btesehoieïng&p-lan- •ken. Met de uitvoering Van de betonwer ken werd een aanvang getahakt in 1923. De nieuwe sluisdeuren wegen ieder bijna 4.200 0 .10 K.G. Het middengedeelte' van de sluisdeuren, is de zoogenaamde drijfkist, bestaande uit 16 afdeelingen, Welke naar believen mtet water of' mlet lucht kun nen worden gevuld. 'De totale inhoud van de drijfkist (bedraagt ongeveer 1400 M3 De drijfkisten dienen on. oto' Ibïj! ev-entueele reparatie aan de sluisdeuren hea geheel met lucht te vullen, waardoor de sluis deur als het ware een dok wordt en zoo doende gemakkelijker te lianteeren Voor reparatie, terwijl dan tijdelijk eiea reserve sluisdeur kan worden aangebracht. De sluisdeuren rusten op rolwagens, welke api raijs loopten. Heit aaribrengen van de rolwagens, welke op- rails loopfen (even tueel kunnen de sluisdeiurte.1 ook zonder rolwagens worden gebruikt), was een zeer moeilijke opdracht. Nog lastiger was het aanbtengen van de sluisdeuren 'zelf. De Werkzaamheden, zijn echter zbndto' stoor nis verloopen. De laatste da,m!, Welke de sluis Van het buitenwater scheidde, wordt voor het grootste gedeelte door deu gtoo- teu zandzuiger weggegraven. Toten weird een nauwe opening in den dam giemjaakt, Waardoor het water langzOam' kon bin- nenstrootaen, zóodat het waterniveau bin nen en buiten de sluis gelijk kwam' te staan, waarna de dato' verder kon worden weggegraven. Midden November Van het vorig jaar w'as de dam', welke de sluis van de buitenhaven Van IJpnuideln schei- de, geheel weggegraven. Als eerste gtroofe proef werd de Johan van OManbötrne-! veldt wan de Stoomvaartmaatschappij Ne derland geschut. Voer het Schutten van dit 19.000 ton metende schip had men twintig iminuten moedig, hetwelk een sue- cea mocht worden genoemd. Intusschen eigen auto was niet naar buiten te bren gen, zond-er Wilkims wakker te miaken, die boven de garage slaapt. Later wischte mis. Lane de sporen, die we in 'de laan achterlieten, met een kleinen two-seater uit. We reiden naar een zekeren doktj'-r Bodley, die de zonnekuuT in Genua voor gesteld had en van alles op de hoogtij was. Hij belde sir Martin Mariineau's inrichting op en zorgde ervoor, dat het heele geval geheim) gehouden zou worden. De toekomst van mijii zoon stond op het spel. Ten laatste geloofden we ook, dat er inderdaad niets uitgelekt wias, maar"... „Men kan hier niet van uitlekken opre ken. Wat we vernamen, is slechts het resultaat van hm'van routinewerk", sprak Pointer geruststellend. „Hij werd geopereerd", Vervolgde de kolonel. „De chirurgen vonden em sfcaal- splinter, die achtergebleven was in de oude granaatwond en op de hersenen drukte. Het motorongeluk had die druk king verergerd. Hij is nu gelukkig wear volkomten helder en ex bestaat geien kans meer, op mogelijke afwijkingen. Doch u weet dit alles al. U kent .het (heele ge val. Als ik dus goed begrepen heb, dan zal ik niet genoodzaakt zijn, zijn hart te breken door hem' te vertellen dat hij-.." Plotseling werden kolonel Scarlett's oogen glazig. „Er is toch geen vergissing mogelijk vroeg hij met een haperende stem. ,;Ik moest de offifcieele dntulm1 van de inge bruikname van de nieuwe sluis, welke oor spronkelijk w'as vastgesteld' opl ongeveer '1 Januari, eenige maanden Worden .uitge steld in verband met eenige Verzakkingen, welke verleden jaar pl|a|ats haddten en waarvoor nadere voorzieningen hopdig wa ren. Het ligt in de bedoeling de opening van de Noordarsluis te IJlmuiden tegelij kertijd te doen geschieden mfet het eerste uitvaren naar Batavia v'an het bijna 19 duizend ton groote nieuwe motorschip- „Johan van Oldtenhlapnevteldt", dat tot heden het grootste schip der Amtetea-dam'- sche vloot is. De nieuwe sluisdeuren heb ben een lengte yhn 53 mieter en bei breedte van (bijna 8 toteterde hoogte Van de sluisdeuren is ruim' 20 toeter. Kon in de oude sluis eeu schctepsruitote Van on geveer 21.000 ton wordten geschut, in de nieuwe sluis Wordt dezte opgevoerd tot 45.000 ton en hij voofztóbtig schuitt-en kan dit nog (belangrijk worden verhoogd Do grootste schepen van de White Sitar Line en de Cun-axd Line, alsmede van de Deutsche en eigen schecpvaaxtmaal- sehappdjen kunnen dus in IJlmuiden wor den geschut. Menschelij'kerwijfete gespro ken behoeft men Voor de toekototet niet bang te zijh, dat de sluis opnieuw te klein zal blijken. Met rechtmatigen trots wijzen wij op dezte grootste sluis van de wereld in het land van die WaterbawV- kunde. Dit willen wij even mtet een paar getallen'toelichten. De sluis van die Bre- merhaven, welke nog niet geheel voffi- tooid is, is 350 M. lang en 45 M. -breed; do sluis in het Kaiscr Wilheüjmkanaal is 330 M. lang en 40 M. breed' en die van het Panama kanaal 303 M. lang en 44 M. breed. .Wij1 behoeven, dus zieker niet onder te doen voor het land van de on begrensde mogelijkheden. Men verwijt den Hollanders gaarne, da'; zij' altijd eerst de kat uit deu boom' kijken. Bij' IJmtaiden kent men alleen het woord „Voortvarend heid." Bij de nieuwe sluis worden even eens gebouwd een administratiegebouw en een sluisw'achterswoning, terwijl taVens plannen zijn gemaakt voor dteta' houw van een nieuwe elealrische Centrale te IJjnlui- den, waarvan de Jjösten zijn gara,Mnjd op f 12.000.000. Do houw van de groote sluis te IJto'ui- den wekt vanzelfsprekend de .bewondering van de geheele wereld. Had een bekend Franschtoan eertijds reeds geztegd, doelend op de Hollandsche waterbouwkundige wer ken: „God heeft de wereld geschapen, behalve Holland. Dit hebben de Hollan ders Zelf' gemaakt." wij wilten dit arti kel eindigen met een aanhaling uit een Duitsch blad, dat zich over dit grootsche werk aldus uitliet: ,,De gehele bouw is eeu geniaal doordacht en onovertrof fen werk, een buitengewone prestatie, waarop Hollaind trotseh kan rijn." ALLE per 1 April vervallende worden verzilverd door GOES POLEN De „generaal" van Posen. Te Posen is gisternacht in de kazerne van het 57ste regiemint infanterie bij! dtesn wachthebbenden officier een genteraal v'am de infanterie m'et een majoor vterschctoen. De generaal gaf bevel het regimjant on middellijk te alarmecren. Daar da generaal echter een uniform! hen toch niet in een valstrik gelokt?" Smeekend voegde hij; er -aan toe„Weet u toet absolute zekerheid, dat Reggie pn-( schuldig is Pointer knikte. „Ik ben er zek-er van, mijnheer!" „Maar wie was nu eigenlijk de moorde naar?" vroeg Scarlett ten slotte. Pointer gaf geen antwoord. „En verder, mijnheer." „We gingen naar het aotm'erhujsje te rug, voordat iemand op was, om! alle spo ren uit te wissohen. We dachteu, dat We daar ook werkelijk in geslaagd waren- Zoo vroeg ik durfde, kapte ik de takken af, van deu booto, waaraan mijin arme nichtje zich nog had willen grijSpen. Ze waren alle grijroken. Ik wendd'-a voor, dat ik -een ongeluk toet den lalddter gehad hajd', doch dat niemand met opruim'en mocht beginnen tot nader orders." Toen zei Pointer langzaam': „De groote moeilijkheid zal zijn, om alles, Wat we nu besproken hebben, buiten het gerech telijk verhoor te houden. Ik behoef ju niet te zeggen, dat de toloord-enaar weldra gearresteerd zal worden^ doch. de. hoofd commissaris is het m'et oxfij' eens, dat we niet móeten spreken oVer het vtervotetren van het .lidhaam naar den zandkuil. iWe móeten ons houden, alsof we daar niets v an afweten. De moordenaar moet da.-n maar bewijzen, wie het doods meisje Ver voerd heeft. Het zal het vonnis in geen droeg, dat niet geheel in overeenstemming mtet dte voorschriften was, verzocht de otïkder hem' zich te willen legitimleeren. Toen dte beide nachtelijke gasten djit niet konden doen, liet de officier Weadert in hechtenis nemen. Tot nu toe heeft man nog niet kunniem ontdekken, waaromi de beide avonturiers, die hardnekkig het stil zwijgen bewaren, het regitaiênt wilden alar- m'eeren. Opnieuw burgeroorlog. Henderson heeft gistermiddag in het Engelsch Lagerhuis toleegedóeld, dat hij van. den Engelschen gezóoit in Chinai be trouwbare inlichtingen had gekregen, vol gens welke de Iburgerootdog weer vpojr de deux stond. Br scheen geen hoop, dat Feng en Jen zich ditmóal -Weer m!®t Nanking zouden iverzóenen. j Eerste Kamer. I Overzicht. Aan de luchthartigheid- waaamtee jaar lijks dte begropftiaig van het Kuiderzeia- fonds ook in de Eerste Kataler wterd be handeld is toch een einde gekojmtetn. Man laait zich niet tmóer gewillig dten blinldldioieik voorbLnd'en oim' dan aan het ha|n,djq vja» den minister over dte bfezwar-em h-eien, fa huppelen. Ook in dó Eerste Kamfer hebben zich «enige leden tdiei mto«jifce gatropst om' die rooskleurige gegevens van Waitterstaat fe toetsen aan dte Werkelijkheid. Dat is Vol doende. -(Want iedier die zi-cli eleóhts 'n geringe rnóeite getroost pto' in dteze een zelfstandig oorilieel te v'oitalen, zal htet waarschuwingen laten regenten. Da minis ter mag dit dan steimtaing maken noe men, wij beschouwen het als eten dprein plicht en gelooven, dat het verwijlt! vap stemming t>e maken eerder op Watersfaiat slaat en dan nog Wal stetalming miakem mat allerlei onzimnig-optimistisclhe cijfers. Dól', eer .Wiesterdïjik (V.-D.) heietft er Dinsdag goed werk aam gedram da uit komsten van zijh studie p-var die droog legging openbaar te m(akem. Inpdjaats van de 200 millioen gulden schade, die pmjd'- mii-nister Colijn berek-end' had, kwam' hij tot 500 millioem, wat wij hopen het laiter nog eens uit te werken veiel (tja gunstig becijifterd' is. Toch zegt dte minister het den hepr v. Lanschot nitet na., dat da toestand in hooge mate zorgwekkend! is. Opmerkelijk was alleen dat Z.Escc tot de bekenfefnis kwaanl, dte werken niet tot elkern prijls te willen doorzetten. Htet „stefnlniing mOkeai" heeft toch reeds één goed ding uitga- werkt. Aan den minister werd pok ge vraagd hoe hij' zich de uitgifte van de gronden dacht; een btepaald antwoord kon men echter' Van den heter Reym'er ni|üt loskrijgen. Kwam Dinsdag de Eerste Kamer met Mijnlónds en Zuiderzeefond|s klaar: gister was dit het geval mtet hef Wegenfonds. In de begrooting van Arbeid bleven ^e liceren echter steken. Ovjer 't geval- Fruytiei kwam' weder eenige ontstemming tot uiting. Tweede Kamer. OjVerzidht. 1 Dinsdag was bet de (bepaalde dag voor de interpellatie-V. d. Heuvel, over de land bouwcrisis, inzbnderheid in de akker-bouw bedrijven. i Dhr. v. d. Heuvel (A.R.) begon met te zeggen dat land- en tuinbouw in groote moeilijkheden verkearen, mlaar dpf hij al leen den akkerbouw bespreken wil. Sptr. betoogde, dat de opbrengst in geld van enkel opzicht wijzigen. Ik kanwel mfet gro-'te zekerheid zeggen, dat zonder de hulp van Scotland Yard, niemiand in staat zal zijn, de waarheid aan hat licht te brengen. Dus stilzwijgen van [uw kant is het beste, mijnheer!" De kolonel beloofde, dat hij alles strikt geheim zou houden. „En nu, mijnheer", ging Pointer verder, „uiteet ik u tot müj'n 6pijt' mtededeelen, dat professor Charteris een ongeluk oVerkomien is tijdens zijn verblijf in do Dolomieten Een nauwkeurig relaas van het Voorge vallene volgt nog in een nader rapport, doch ik wilde u er van te voren even mee in kennis stellen dat Uw1 zwager dood is." „Een ongeluk bij; het berghebliantofen, zeker", mompelde Scarlett na eenige mi nuten. „Ook over hem' heb' ik mij zorgen ge mlaakt, toen we niets van hem vernatotem. Dat telegram' van de dokters uit Genua, heelt- me zoo beangst en verontrust, Poin ter, eis nooit te voren. Ik ging vreezen nat mijn arme zoonMen hoort van zulke dingen, niet waar, als er sprake is van móordwannzin. Daarom heb ik mte eenige Italiaansdhe bladen laten toezen den om te vernemenofof', de kolonel kon den zin niet Voltooien. „IJ nam d£n brief van den professor aan zij'n dochter weg, nietwaar, mijnheer; d«n brief die de bijlage begeleidde?" yroteg de landbouwproducten in het laatste vijf jarige tijdperk 10 ppt. lagar is gewaast dan in een zelfde tijdperk vóór den oorlog. De toestand ziet er zOo hopeloos uit, diat, Wordt niet ingegrepen, duizenden boe ren bet bestaan onmogelijk wordt, Allie andere landen stellen zich andleirs tegen over het vraagstuk dan Nederland, d et het eenige land is met onlbeschierinlclen land bouw. Spreker meende diat hifflr een taak is weggelegd voor den staat, nu op onZe bedrijven handelspolitieke aanslpugtea wor den gepleegd. Schoone woordien heljpjeu niet in dezen aou-ten noodtoestand. Hij opende verscheidene mógelijkheden oto! den landbouw te helpen (indiening vaa een landböuwsteunwet, invOersrtectft op tarwe en rogge, tijdelijke afschaffing van den vleescharJcdjns, regulari^ajtie van den graaninvoer, .uitvtpeaplretoie Voor .wd- meel, voorschotten aan clooperafieve aurd- applelmeelfalbrieken, steun aau de suiker industrie) en vroeg of' de regeering nog over andere hulpmiddelen beschikt. Minister Ruys stond vrij sceptisch tegen deze ietwót onbesuisde interpellatie, die wel van goeden wil unbar niet van diep inzicht in den toestand getuigde. De minis ter melkte op diat eerst in het najaar de grooted aling der prijzen intrad en daa"- mee de crisis. De toekotofet hoewel niet hoopvol is nog volstrekt onzeker, Waarom ingrijpende toaatjregelen als dhr. v. d. Heuvel wilde niet te rechtvaardigen wa ren. Het zou tegen de torietvencó<nfeirtenti.e ingaan om nu de invoerrechten te Vsr- hoogen, wat bovendien vóór de eerste levensmiddelen nooit gedaan is. Ook vah' de andere dingen die d|e inteUpellaut noem de verwachtte de minister taleer lasten dan lusten. De regeering beschikt niet over midde len om onmïAleffij'k een eind te makeu aan den noodtoestand. Doorgegaan móet worden m'et intensiveering van dten land bouw door de gewone steuntaiddeleu, d'e in de begrooting voorkototen. Als de geld middelen het toelaten, zal die steun op nog ruimer schaal geschieden. Inzöke die spoor- tarieven is overHeg nog gaande tusschiea de departementen. Giegeven wordt reeds subsidie aan de cöntoolóveidelejuiging op den uitvoer van haclon. In een verge vorderd stadium verkeert de vóorlbiejreiiding van de controle op den uitVoer van eiteren en uien. Een landiböuw'cïisis is -een proöes, idat niet door fiscale taiaatregélen kan woi'den te niet gedaan. De regeering is echter doordrongen van den erpsit van deu toe stand' en zal niet nalatem tohaitregelen te overwegen om daarin verbetering te bren gen. Dhr. v. d. Heuvel Idie in een «enigszins overspannen -toestand scheen t© Verkee- ren verweet teerst den minister dajt bij den ernst van den toestand niet besefte om even later op te stuiven, toea hij taJeende diat de minister niet naar hem!, diooh naan dhr. Duïjs luisterde, Walt niet 't geval w|as. Dhr. Ament (R.-K. Verdedigde de rtegee- ring; de crisis is niet Nederkndsdh maar internationaal. Gaarne 'zlag spa', nauwer Contact tusschen de regearing ©u de land bouwers. De akkerbóiuwbledlrijven. dienen meer geëxploiteerd te Worden in de rich ting van veehouderijen. Éénhoofdige lei ding dient te komen over den Sbaatslah'd- bouwdiemst. Dhr. Bieretala (Lib.) klaagde over ide over-pToductiel in 't algemeen. (Van alles is er te veel. Van (bescherming wilde deze 'spr. niets Weten, hoewel hij' onlangs wel voor protectie van de suikerbietenteelt stemde. De heer Bakker (O.-H.) drong aam op verlaging der spoorwegtarieven en wees op de hooge kosten voor de sociale var- zekering. Daartegenover tatoet de regee ring haar handen .uitstrekken oto de land- Pointer. „Ja, hij was in het Italiaamsch gesteld. He.t denkbeeld, dat er iets uit zou lekkea met betrekking tot Genua, maakte mte zenuwachtig. De professor was een aller beste kerel, doch iets Verzwijgen kon hij niet; hij dacht er eenvoudig niet bij na. Em Rose had de eigenaardige mianier, haar brieven overal te laten slingeren. Hiet woord Genua alleen al, maakte me buiten mezelf. Ik nam dien brief dan ook. alleen maar weg, om hem door ietoand te laten lozen, teneinde te Weten te, komlem, of er iets bezwarends in stond. Ik was van plan er mee naar sir Henry te gaan ten hem) te vragen, het epistel door te. zien, doch hij was niet thuis. Toen bood mts. Lane me aan, het te doen. Ze kocht pan woordenboek in Med'chester en. werkte ia een naburig restaurant den brief uit. Dat gebeurde dien Donderdagavond!. Ze ging pas naar het concert, toen het bijtna 'af- geloopen was. Natuurlijk waren we voor nemens ,den brief' dadelijk aan mijjn nichtje terug te geven, als hij niets oVer müju zoon bevatte. Daarom) ook inbakten we met bet vertalen ervan aoo'n haast. Doch den vólgenden mórgenik vrees, dat ik niet meer weet, wat er Van dien brief geworden is. Ook mts. Lane zal wel niet weten, waar ze hem' gelaten heeft." ((Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1930 | | pagina 1