NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND lil DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS HENDRIKSE& GO's BANK N.V., Sovjet en godsdienst. feuilleton De brief van den dood NEDERLANDSCH-INDIË Vh LEENING 1930 IOVER DE GRENZEN NUMMER 34 DONDERDAB 20 MAART 1930 26*™ JAAR6AN6 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Bureaux van Redactie en Administratie i Westsingef 75, GOES; Telefoon fnierlocaai No. 207, voor Redactie en Administratie. Bijkantoor MIDDELBURG. Markt t en 21 Telefoon No.474. Abonnementsprijs f 1,90 p«r drie maanden, bij vooruitbetaling» Advertentiin van 1tot6 regels f0,90, elke regel meer f 0,16 j Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager- 8£®3TE WAARDE WA* PUBLICITEIT WORDT OELEZEK IN ALLE KRIN6ET (Slot) Met de wet van .8 April 1929 wend het aan de religieuse organisaties Ver boden, zich mröt dingen bezig te honden, die niet van uitgesproken godsdienstige» aard zij». Zoo werd bet den geloovigen b.v. verboden vereenigingea tot wódeirzijd- sche ondersteuning, weldadigheids- ai' on- derwïjsvereenigingen te stichten en te on derhouden; het godsdienstonderwijs is vanzelfsprekend niet toegiestaa» niet a'lee» jn de staatsscholen, doch ook in particu liere scholen, afgezien van enkele spe ciale theologische onderwijsinrichtingen, waarvan de oprichting afhankelijk is van 'jde toestelmlming vlan de overheid. In Mei Van hetzelfde jaar werd het artikel van de grondwet waarbij de schei ding van Kerk en Staalt is vastgelegd, re- dactionneel op een Zeel' duidelijke wijze veranderd. Vroeger n.l. luidde dl artikel: „de vrijheid v'an de godsdienstige en anti godsdienstige propaganda, is allen burgers gewaarborgd". Na de nieuwe redjacitie luidt het artikel: „aam alle burgers wórdt de vrijheid van den religieusen eere- dienst en der anti-godsdienstige propagan da gewaarborgd", m.a,w. terwijl de anti godsdienstige propaganda toegestaan is, is het den geloovigen niet meer geoorloofd voor hun religieuse overtuiging propa ganda te miajken, doch slechts de vrij heid van eeredienst wordt hun wettelijk De omvang van de anti-godsdienstige propaganda kan .door de Volgende cijfers en gegevens duidelijk gemaakt worden. Het dagblad de „Zonder God (Bezibosj- nik) werd in 1923 tot begin 1928 in (20.001.000 exemplaren verspreid, bet tijd schrift, dat sedert Januari 1925 onder denzelf'den titel Verschijnt, tot begin 1928 in een oplaag van 1.3 millioen exemipja- fen, terwijl terzelfder tijd meer dan 2 anillioen exemplaren van nie.t-|p|&riodieke, anti-godsdienstige brochures verspreid we den. In 1929 Waren er 89 anti-godsdiemstige seminaries, 93 anti-godsdienstige cursus sen; aan de universiteit in St. Petersburg (Leningrad) is een bijzondere ah-ti-gods- 'dienstige „universiteiten" in belrijf, ter wijl in het loopende jaar een bijzónder anti-godsdienstig theater geopend zal wor den in Moskou. Thans heeft het dagblad de „Zonder God" een oplage van 350.001 Ojp| grond van een, naaT het heet, vrijwillig verzoek der „werkende leden" zijn in talrijke ste den kerken en kloosters gesloten en ver anderd in theaters, apbeidërsalulbs, biosco pen, restaurants enz. In tajlooze gevallen werden, heiligenbeelden „en masse" Ver brand. Vele groote steden, Zooals Salmara, Chiarkow, Achangelsk, Kaluga, Krasno yarsk, Tverj enz., besloten alle keckkiolkken weg te nemen en ze te laten omfslmlelten. De Sovjebpers berekende, diat men o|p[ die manier meer dan 300.030 ton mleiaial ver krijgen Zou, diat voor industrieele doelein den gebruikt kon Worden. Het gemeente bestuur van Tjerv heeft besloten aan ker ken en bedehuizen geen eleetrisch licht te leveren. De aan iedere» bezoeker bekendé Isaaks-kBlhedrael wordt in een anti-gods dienstig museum' veranderd en haar klok ken zullen op'gestoblten worden. Ei- gaat nauwelijks een dag Voorbij, waarop de Sovjet-pers niet tafeewtere van dergelijke berichten uit de móest verschillende deden van het rijk brengt. Het flraptppntslte was misschien, dat Kerstmis in geheel Rusland niet gevierd werd, ksrstbootmien mochten niet wörden jaangestoken en dat op deze hooge feestdagen alle fabrieken werkten, de ai'beiders zijn - Voor zoover men de Sovjet-pers gelooven mlag ojpf de ge wone wijze op het werk Verschenen. 'De Sovjet-pers stelt in haar oomfmem- taren op deze feiten de situatie zóó v'oör, alsof het volk, voornamelijk de fabrieks arbeiders, reeds stetrk inlet een antigods dienstige» geest doortrokken is en de be strijding der Kerk niet alleen rustig ac cepteert, doch zelfs rechtstieeks eisc-ht. Deze 'beweringen zijn echter in strijd met de talrijke artikelen in dezelfde pers, d'oor A. FIELDING. (Nadruk1 verboden). 85) „Altro! Tutt' aliro!" Di Monti"s gelaat vlamde van hartstocht, „nooit! Voor een zekeren tijd, ja! Ik zou je je zwlaren last hebben laten dragen, doch je wist, dat ze haar lot dubbel en dwars verdiende! Ze had met mij gespeeld!" Hij1 trilde zicht baar van woede bij' de gedachte eraan. „Maar mocht je haar al betreuren, en spijt hebben, over hetgeien je diefedi, ik rou. je alles vergoéd hebben. Alles! Ik zon je meegenomen hebben, wég van wroeging i"11 leed naar een wereld van ejfkjpf vv' enkel warmte en liefde." Monti herhaalde den zin in zijn mte- ease moedertaal. „Un mUndo di lucte, ^3n hartstochtelijke mder woord glanzen en leVen. 3- nielde .voor haar neer en kuste in waarin voortdurend van de gevaren spra ke is, die de „socialistis he opbouw" van de zijde der doelbewuste en handige werk zaamheid der geestelijken van ade con fessies en Secten bedreigen. Verder is het opvallend, dat eir in de Sovjet-pers zelf' geklaagd wordt oven' bet feti, diat de leden van den c»;mim!uiiistiscben jeugdbond (Konsoïniol), die reeds volgens 'zijn statuten uitgesproken anti-godsdien stig ingesteld is, slechts 3 o/o lid is van het „Verbond der Godloozen". „Waar blijven de andere 97 o/o" vraagt de „Pravda." Een rondvraag, die einde 1927 in een bijna uitsluitend door fabrieksarbeiders be woonde Voorstad van Moskou, pnder de leerlingen Van de 2e klasse (ongeVeer overeenkomende Imtet ons gytmtoasiupr of II. B. iS.) ingesteld werd, oVer de Waag, of ze aan God geloofden, nagr de kerk gingen enz. bewees, dat ondier de jongens 22.1 o/0 ,en onder de móisjes 53.9 o/o deze vraag bevestigend beantwoordde. On der de tegenwoordige Verhoudingen in Rusland is dit percentage der leerlingen, dat positief tegenover den godsdienst staat zeker niet als te laag te beschouwen. Ee|» deel der jeugd blijft dus nog trouw aan bet geloof. Intusschen schijnt d'e strijd tegen Men godsdienst in Rusland dóór het, volk in het algemeen «ven passief opgenomen te worden, als dat ten oplzichte van de overige geweldmlaaltltegelen der communistische dictatuur het geval is. 'Alleen op 't platteland wordt hier en Haar sterk Verzet gehoden ea dit is dan ook de reden dat de godsdienstige ge voelens, Volgens de laatste besluiten, daar eenigszins ontzien móe-te» wordlein. De toe leg is echter om in 't algemeen over drie jaar alle kerken en bedehuizen ge sloten te hebben. in stukken van f 1Ü00,f 500,en f 100, Inschrijvingen op deze leening' worden tot Maandag 21 Maart tot den koers van uitgifte ad 96 gaarne aangenomen door GOES V Schoolstrijd. Do „Goesche Crt. van gisteravond kwam gedeeltelijk in verweer tegen het geen in ons nuimjmer van Dinsdag ander bovenstaand opschrift schreven. Het blad geeft als volgt zijn meaning weer „O. i. hadden de Statenleden, plh-e in 1921 A gezegd hebben door de r.k. land bouwschool to subsidieeren, in de afgeloo- pen week B. móeten zeggen nadat gebleken was dat het in 1921 vastgesteld nub'sidie niet toereikend is. Als m'en ean daad ver richt dan dient men ook alle konsekwen- ties, welke uit die daad mochten Voort vloeien, te aanvaarden. We dee-len dus de m-eening der tegenstemtuers niet, en we achten het standpunt van de vrijizimnig depfocraten, het eenig juiste. Dit houdt natuurlijk niet in, dat wé ons met het in 1921 aanvaarde principe kunnen vereemi- gen. Met den heer V. d. jWart en |met de „Miidd. Courant" achten we het noodig, dat vak-onderwijs in een streek waai' een gemengde bevolking woont (het percen tage der menging is niet ,van averbeer- schenden invloed!) neutraal en dus mlet- seotarisch is. Het is niet onmogelijk, dat niet-r.-k. landbouwers de school in Hulst mijden, omdat er iedere weck zes uren r.-k. godsdienst-onderwijs wordt gegeven. Daar om achten we subóid-ieering van deze school, die een monopolistisch karakter draagt, ongeoorloofd en uit den booze. We kunnen begrijpen, dat de „Nieuwe Zeeuwsehe Courant' 'de r.-k. school te Hulst gaarne in leven wil houden en dat het blad voor het subsidie ijvert. iWe begrijpen echter niet, dat onze r.-k. collega z n pleit ten behoeve van het voortbe staan der school zoo weinig zakelijk in kleedde. Het is gemakkelijk schrijven vervoering den zoom' van haai zwart kanten kleed. Sibella bewoog zich niet. Er kwam' geen toenadering, maar ze wendde zich ook niet af. Haar oogen rustten droom-erig op dat trotsche, ge bogen hoofd. Op haar gelaat lag een vriendelijks doch afwezige trek. Het Was, ah hoorde ze een verre muziek, Waarvan iédere toon herinneringen aan Vreugde en liefde opriepaan vreugde, dié voorbij en liefde die dood was. 'Met een zuicht scheen ze tot de werkelijkheid terug te keeren, en dadelijk week alle Varteedermg, die in haar geweest was. Di Monti stond op, de verandering in haar aanvoelend, nog voor ze sprak. Maar hij was een Vol hardend strijder. Hij gaf het niet op. „Keer je niet van me af', pleitte hij. „Luister naar. je hart. Lalat je hart, dat mï'i bemint je-den weg wijzen, dien je vol gen moet. Laat het voor mij' pleiten. Liefde kan alles vergeven behalve gebrek aan liefde." „Mijn hart bemint je niet", sprak Si bella op «en toon, Waaruit hij begreep dat dit haar laatste- woord zou zijn. „Ik „Hei is schandelijk", maar daarmede be wijst men niets en men overtuigt er niet- katholieken niet mede. Het geheel® artikel van onzen r.-k. col lega mist zakelijke overtuiging omdat het uitgaat van vooropgesteld katholiek recht,, en omdat men er uit lezen kan: „Wie a.an dit recht tornt- is anti-papist". O.i. ooquetteeren de katholieken de laat ste jaren irnaar al te veel, te pas en te onpas met dit vermeend anti-papisme." Heel erg -eerlijk is de „G. Crt." op het eind van haar betoog niet. Onza domclusi-e dat het schandelijk was, werd wel degelijk getrokken uit de stellingen die- eï aan voorafgingen. Stuk voor stuk weerlegden wij de motieven die de tegenstanders naar voren brachten en hadden weinig 'moeite -om apn te toonen, dat die motieven bedenksels waren, -die bemantelen moestem wat d-e Staatkundig Gereformeerden -onbe wimpeld zeiden, n.l.„we zijn er tegen o;m'dat het een roomsche schooi is." Ons artikel ging niet uit van katholiek recht hoe slim' is die wending bedacht doch va,n wettelijk recht cn moreel re-cht. Over het eerste soort recht zullen we geen dispuut opzetten (de rustige atmosfeer mankeert daarvóór in «en pole miek wa;ar gejwerkt wordt met bet belee- di'gende „seetarisch") wel gaan we even door op het moreele recht, dat ook d-s „G. Crt." gelukkig erkent. Dat was er dan ook ontwijfelbaar door liet besluit der Prov. Staten van 1921. Het zou alleen opgeheven zijn geworden, Wamneier de tegenstanders vOn thans hadd-cn kunnen a-antaonen, dat het onderwijs aa» de land bouwschool ni-et deugde; dat de bestaans grond vervallen was of dergelijke door slaande redenen. Dat kon echter geen der achttien hoeren en to«jh stemden zij tegen. Wat steekt hier dan anders achter dan anti-papisme Niet te bewijzen is ook dé bewering, dat de katholieken te pas cn te- onpas het anti-papisme er bij halen en -het voorbeeld van de „Goesche Crt." om! dit te illusfcree- ren n.l. het bekende ge-val van den Bos- schen rechtbank-president, die een vrouw grof bejegende, is al he-el ongelukkig. In ge-en enkel katholiek blad lazen wé ooit dat de verontwaardiging te-gen die lomp heid als an-ti-papisme werd aangeduid, wel weten we dat onze toonaangevende orga nen, het gedrag van den president afkeur den. Anti-pa.pdstisch in dit geval was alleen het relletje van zekeret zijdé om het voor te stellen of helt vonnis na die grofheid in de zaak dier .vrouw geveld, het Nederlandsche recht geweld aandécld1 (de „G. Crt." maakt er n.b. „Verkrachting van de Grondwet" van). Anti-p»pistiseh was het omdat iedereen kan Weten, dal Öe Hoege Raa-d liet vonnis der Bossche recht bank bekrachtigde en geen redelijk mleoisch zal toch gelooven, dat de in. overweldi gende meerderheid nie-t-katholiebei Hooge Raad, Roomsch recht bóv-en Nederlandsch recht, stelt. Laat zulke sprookjes in he melsnaam over aan zeker soort pamflet- listen"! Tenslotte nog rechtzetting van 'n paar onjuistheden. Er Wordt geen zes uur godsdienstonderwijs in H,ulst gegeve-n, maar slechts drie unr, in dien zin, dat het per klas één uur per Week wordt. Dit godsdienstonderwijs wordt alleen gegeven aan de katholieke leerlingen en Voorts kunnen wij met klem verzekeren, dat' het bestuur dier school, ook op ander terrein ■er zorgvuldig tegen waakt, daf ieïnland in z'n 'overtuiging gekrenkt Wordt. De vergelijking met de Goessdbe school dit brengt -de „G. Crt." nog tegen „de Zeeuw" in 't geding gaat daarom in alle deden op. .We hopen da.t de „G. Crt." ridderlijk genoeg zal zijn opi onze rectificaties op haar artikel een plaatsje in haar kolom men te ge.ven. Mia, ha tan a Gandhi. |Er is den laatste» tijd in het Oosteln, heb van je gehouden ,ja; mhar dat was Be reden ni-et, dat ik je hielp ontvluchte», toen ik dacht dat je Rosé gedood haft. En dat wiist j-e opk 1" Zij deed een stap in zijn richting, maar niet omdat ze toenadering zocht. Als een aanklaagster stond ze daar. „Je wiist, dat de eenige reden, w'aaronil ik je helpen zou, mïjh geloof aan mij» eigen schuld Was. Ik vóelde mó móde- pliichtig. omldat ik je jaloezie geprikkeld had-, je verregaande jaloeiziie, Waarachter geen liefde school; all-eien trots!" Pointer heek op zijn horloge. „Het spijt m-e wel", sprak hij, waarop de twee menschen hem' aankeken, alsof ze een gesprek hadden gevberd op dien top van d-en Mont Everest en zich niet konden indenken, dat eenig mensdh-elijk weztón zich in hun om'geving bevond, „maar ik taóet u verzoeken, nu heen t-e gaan Miss Scarlett. Ik hob n tajaar even v'an eenige feiten op de hoogte willen stellen." Hij1 'drukte op -een echel. 'Een politieagent kondigde aan, dat «en taxi de jfc-me wachtte. i voornamelijk in Britsch-Indië een opstan dige beweging, of beter gezegd een na tionalistische streving ontstaan, welke nu haar hoogtepunt schijnt te nadienen. Meit spanning ziet de Wereld uit na,a|r den uitslag Van -den begonnen strijd, welke in de eerstvólgende dagen tot groote ver rassende ontwikkeling kan leiden. Er is een wrijving ontstaan tusschen bfehk en bruin. Is deze wrijving op- het oogenblik groot genoeg, of zal deze zoo groot wor den, dat een half werelddeel in vuur en vlam wordt gezót? Wie zal daiarUp ant woord kunnen géven? Twee groote móch ten staan tegenover elkaar. Aan de eene zijde zien Wij den Vice-Roy (onderkoning) vaar Britsoh Indië, gei'uggesteund doolr het machtige Albion mót zijn nuchtere kanonnen, vliegmachines -eln even.ueel gas- bominen cn een vollm|aakt stelsel v:a'n mo derne oorlogstechniek. Aan de andere zijde staat een sobere figuur, een eenvóu-dig Indiër, een mystisc'he Oosterling, e,ea per soon met een eenvoudige, een armte levens wijze, mlaar mót groote levenswijsheid, iemand mót een stalen wil, volkotafend begrijpend de psyche Van den Ooster ling, Mahatmla Gandhi, eenigszins belich- m-en van een Oostersch land. Wie is da» toch die kleine, -eenvoudige, 61-jarige m»n, die zich opwerpt tot leider van eea paar honderd millioen talenschen? Moge het volgende den persoon van deze» Ooster ling. M-ahatma Gandhi, eenigszins belich ten. Gan-dhi werd geboreh den, 2d-eto- Octo ber 1869 te Panmand»». Reeds op- 12- j-arigen leeftijd huwde hij Kasturboi- Na overwinning van Vele mioeiïij'khedeln ko'n hij zijn studies in de rechten Voltooien en vestigde zich, echter voor slechts korten tijd ials -advocaat. Spóodig trok hij zich weer terug uit het openbanje leven. Hij leidde een zeer streng en sober -bestaan. Gandhi eet nooit imeer tjan tweemaal per dag. bij zonsotplgang en zonsondergang. Nooit gebruikt hij' alcohol, thee of' koffie. Eenige jaren geledieu leed hij' aan een ernstige -darmontsteking, toon hij getracht had alleen r.a.uw Voedsel te nuttigen. Hij sl-aap-t op een lap-, welke hij' op den Vloer heeft uitgespreid. In de stad Ahmiedab-ad, aan. den oever -van de Sabarmati-rivier stichtte hij een klooster. Ashram-plaats van vrede. Bij zijn werk kan hij1 Tekenen op- -den voll-en steun en algeheele toewij ding van zijn vrouw Kasturboi. Zij deelt geheel zij» sobere levensopvatting. Zij draagt 'zelfgeweven klederen, een -een voudige klgaddar, en trekt aldus door het land om a.an de op-heffing van haar broe ders -en zusters krachtig mede te werken. Alles wiat het echtpaar Gandhi bez'at, gaVen zij aan de armen. „Wij zijn allen dieven", verklaarde G»hdhj „wanneer wij dingen aanneme», welke niet noodzake lijk zijn voor ons onmiddellijk gebruik. Het is een eenvoudige grondwet van de natuur, dat dez'e genoeg Voortbrengt om onze behoeften te bevredigen. Als nie- in'and meer neeimlt, dan het laaiidleel, dat men toekomt, don is er geen aaimbiele meer in de. Wereld en zal niemand Va» honger ster.Ven." Opk inz'aie het huwe lijk huldigt Gandhi zeer strenge principles. Hoewel zólf op zeer jeugdigen leeftijd gehuwd, is hij heftig gekant tegen kin derhuwelijken. De strijd Van Gand'hi tegen het' Emgel- sche opperbestuur of juistea' uitgedhukt zijn strijd voor d-e vrijheid en den voor uitgang van Indië (dianrmlede willen wij niet z'eggen, dat Engeland dezleln Vooruit gang tegenwerkt) 'duuurt reeds lang. Hij propageerde aanvankelijk de idiee van non- coöperatie (niet-sam'enwerking) mót de Eg- gelsch-en, als gevolg waarvan verschil lende Indische ambtenaren hun ontslag uit Engelschen staatsdienst nalmén, de kinderen van de staatsscholen werdie» ge nomen alsmede de hulp- van de Engelsche (rechtbanken wórden géwó'.gerd. In dien tijd werd Gandhi tot nationaal dictator benoemd. Als zoodanig adviseerde Gand'ii om te weigeren belasting te betalen. He vige onlusten, welke hierop- te Cbauri- Chaura plaats vonden, waarbij- Verschei dene dooden en gewonde» vieleh, waar onder ook verschillende Emgelscheu, deden Je spnaning zóer stijgen. Kort hierop Sibella aarzelde. Ze reikte den deffoctiv'e niet de hand- tot afscheid. Ptotseling drong het tot haar door, Wat dit alles te beteekenen had. Het was liaar duidelijk, dat ze misschien graaf di Monti Voor 't laatst als vrijl mla» gezien ha'd. Toen het meisje opstond, volgde de graai haar Voorbeeld. Zijn half opge rookte cigarette viel op hét vloerkleed, zónder dat hij er iets van merkte. De tw-ee jonge mónsohen keken elkander aan. Hier viel de wereld Voor hen weg. Hiji maakte een gebja»r Va» toenadering, doch zij- w'aerde hem; af terwijl za met een zachte gebroken stem1 sprak „Eens, toen we afscheid namfcn, helb ik je mïjh liefde bekend, Gi-ulio; nu, is me niemand móer overgebleven, Ojm van te houidien." Een schok voer door haar heen, toen ze haar hoofd afwendde, en zonder op te kijken het vertrek verliet. Di Monti was doodsbleek. Er stonden tranen in zijn trotsche, koele oogen. Hij pinkte ze weg, richtte zich hoog Dp, maakte een beweging, als om' een gordel recht t-e trekken en keek Pointer aan. werd Gandhi, na plaatsing Van eenige heftige artikelen in „Young India" begin 1922 gevangen geno-m'en eln tot zies jaar gevangenisstraf' 'verooirdeeld. .Tijdens Zijn gevangenissehap werd de pórt-ij' van da Swiarajisten op-gericht, welke zich ten doel stelde de bevolking staatkundig -op- te voe den. o-m aldus Indië te doen geraken tot een, dominion. Overigens handhaafde de leider Van dez'e partij Dis, de principes van Gand'hi. Gandhi werd intusschein van wege zijn slechte gezondheidstoestand uit de gev!angenis ontslagen, mlaar zijn rol wias nog lang nie-t uitgespoeld. Zijn a|etie werd nu geheel ingericht op die Wederin voering van d'e huisindustrie (spinnewiel) welke millioeu-en tolenschen Van dén hon gerdood zou redden en voorts op- d: af schaffing van dó kaften. De bevolking in Britsche Indië is namelijk ingedeeld in verschillende kasten. De laagste trap van d-e -bevolking is de paria.. Geen Hindoe mag een paria aanraken. Deze is die ver worpeling Van d-e moaltsehaplpij. Diat de invloed van Gandhi niet móet worden geringschat, tmoge hieruit blijken, dat in verschillende gebieden van Britïch-Indië de paria reeds met de gewone Hindoe is gelijkgesteld, en diat in eten land, waar op- Vattingen cn toestanden zóo sterk door de traditie worden bepaald. De levenstaak Van Gandhi is -echter de vrijmlaking van het land van vreemde invloeden, in casu de vrijmaking van het Engelsche gezag. Een van de hoogtepunten van de actie de onafhankelijkheid Van het Indische Rijk was wel het congres te Lahore in d-e Kerstweek Van het afgelooplen j-aar. De actie tegen den overheerschei' weidt voor namelijk bepaald door d-e civiele onge hoorzaamheid. Diezó beperkte zich vooir- hands tot de weigering Van betalingder landbelasting en tot een lageieren tege» liet zoutmonopolie, ooor het (overhalen van zeelieden om het ingevoerde zóut niet te lossen, verder doo-r het weigeren van d# 'betaling Van de zoutbelasting, hetgeen reeds geschiedt te Katbeawa», en het win nen van zóut uit het zeewater. Eiea apder deel van d-e actie strekte zich uit tot het weeren Van huitenlandsdhe wieef'sels en het bevorderen van de eigieu industrie (eigen spinnewielen voor d-e bevolking en dragen van zelfvervaardigde weefsels). Bij betoo gingen te Gale-utta werden groote hoeveel heden buitenlandische Weefsels op een brandstapel gelegd en Verbrand. Toen de politie ingreep; en dlaardtooi* onlusten ont stonden, werden Gandhi en e,ón andere lei der Karin Sankjar Roy gearresteerd, «iaaki later weer Vrijgelaten tegen betjaling van een. -boete Van 1 rupei. Vioor dien aanvang Van het congres te Lahore had Gandhi zich «enigen tijd uit het politiek-e leven teruggetrokken iojm zich dooir Vasten en overwegingen op- dón strijd voor te be reiden. Gandhi zólf is van hot woord „strijd" zeer afkeerig. Imlmlers dit woord houdt in het begrip „geweld", en Gandhi verklaart zich z-eer duidelijk tegen het geweld: „Wij kunnen onze qn-afhanke- heid bereiken, niet door diegenen, in wie iwij -de belemlmteriaars Va» onz-en apimlae'sóh zien, te intimiJeeren of te dood-en, mlaar veeleer móeten wij onze tegenstanders nxóit zachtheid en geduld bejegenen". Op het congres werd een nejolutie Van Gandhi aangenomen, w'aarbïj idieze zijn afkeuring uitsprak over den 'bota|aa»slag op den trein Van den onderkoning, Lord Irwin. Tevóns werd op- dit óongres eien moeie verworpen van de -extretoistisclie elemen ten, die Voorstelden alle contact met de Engelschen te Verbreken, eén eigen, regee ring uit te roepen en eeu. algemeene sta king te proclanióeren. Op| dit cbngres, waaraan -door 20.003 nationalisten werd deelgenomen Verklaarde Gandhi no-g: Per soonlijke gewelddaden kunnen nooit tot Vle vrijheid voeren." Duidelijk bleek bij) d-ezen uitspraak echter ook, hoe talrijk liet -aantal extremisten onder die nafcio|nar listen zijn, die vleugel van de „partij", welke er mlaar op- los wil slaan. (Is hiel de invloed van Moskou niet merkbaar). Typisch Oostersch ving den brief aan (in Europa sjptak món van ultimatum), wel ken Gandhi schreef aan den onderkoning, en wlaarin hij1 invoering Vain Zelfbestuur „Eibben-e?" snauWd-e hij. „Bellairs wist, dat ik in zijn atelier was, mlaar ik heb dien kerel gedreigd, h-ern te zullen, doo- -den, als hij een Woord over mtjn aanwe zigheid daar diurfde zeggen, toen ik hoor de ,dat mian haar dood gevonden had." PointeT nam! niet de moeite, hem1 te antwoorden. „Hierheen, astublieft. Er móeten no-g eenige bewijzen Verzameld worden, voor het h-eele geval opgehelderd is," sprak hij. „En de handboeien aangedaan Worden?" vroeg di Monti, het hoofd in den nek. „Maar dan toch zeker niet om' mijn polsen, beste vriend-." „H et eind van deze zaak is zeer .nabij, graaf di Monti" herhaalde Pointer rustig. Het gelaat van den Italiaan verstrakte zirb, alsof alle spieren gespannen waren, doch zonder verder een woord te zeggen ging hij dtoor de dubbele deur naar Poin ter's tweede vertrek, dat weer bijna geheel ingenomen weTd door een groote tafel, niét stoelen er dicht om'heien geplaatst. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1930 | | pagina 1