NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND ,1, DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS HËNDRIKSE& Go's BANK N.Ï., Joannes Dominicus Joseph Aengenent FEUILLETON De brief van den dood COUPONS EN LOSSINGEN DINSOAS 4 MAART 1930 2**™ JAARGANG NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT, i Bureaux van Redactie enAdmlniatratiei Westeingel 75, GOESi Telefoon (nterlocaal N°. 207, voor Redactie en Administratie. Bijkantoor MIDDELBURG, Marktl en 2| Telefoon No.474. Abonnementsprijs f 1,90 per drie maanden, bij vooruitbetaling! Advertentifin van 1tot6 regels f0,90, elke regel meer f 0,151 Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regel3, beduidend lager. SS53ÏE WAARDE PUBLICITEIT WORDT BELEZER IN ALLE KRINGEN door de genade Gods en de gunst van den Apostolischen Stoel BISSCHOP VAN HAARLEM, aan de Geestelijkheid en de Geloovigen van ons Bisdom Zaligheld in den Heer. Het is ruim1 zestig jaar gated*», dat die toenmalige Bisschoppen van Nederland zich in een gezamenlijk schrijven richtten tot. de Katholieken in ons vaderland miet' de volgende ernstige Vermin nhng: „Wij katholieken van Nederland gaan •weldra heen om ons bij 'den Oppersten Rechter voor de eeuwigheid te Verant woorden. Die Rechter zal miet verzuimen ons te vragen, wie wij na ons achterlaten om het katholieke geloof in ons vaderland, waardig te vertegenwoordigen. Hij zal ons vragen, wat er geworden is van de katholieke jeugd en jongelingschap; hoe wij' hebban getracht te verhinderen, da,t zij in godsdienst en zeden v.am den. ou|d|en stam ontaardden; ho.e wij bezorgd zijn geweest om1 een edht geloovig, godsdien stig. deugdzaam geslacht van katholieken in Nederland op te kweekien." Zoo schreven de Bisschoppen in het jaar 1868 Met de bedoeling ojni de hun onderlicorige katholieken aan te sporen hun kinderen te doen volgen katholiek onderwijs op katholieke scholen. Thans leven wij meer dan e.en halve eieiuw verdter. En, hot hart vervuld van innige dank baarheid jegens God, mogen. wij. juichen en jubelen, dat wij de vruchten Mogen aanschouwen van het zaad, dat ziji hebben uitgestrooid. Hun woorden zijn geworden een machtige klaroenstoot, die onze vaderen heelt aangezet to.t een heiligen strijd voor de belangen der ziel van he;t kind, een strijd die bekroond is met de gelijkstelling van ons katholieke onderwijs, zoodat de wensch der toenmialige Bisschoppen vol komen is in vervulling gegaan, en al onze kinderen in de gedegenheid zijn OM katholiek onderwijs op de school te volgen. En toch,Beminde Geloovigen, aarzelen ,Wij. niet om dezelfde ernstige vermia- ning op dit oogenblik opnieuw, te doen hooren en tot de Onze te maken. .Wij achten Ons zelfs in geweten verplicht er op te wijzen, diat dae verm'aning pok' voor onzen tijd haar beteekenis niet ver loren heelt. Imimlers met da lagere school is de opvoeding van het kind geenszins voltooid. De rijpende, d. w. z. de leier- plic-htvrije jeugd heeft minstens evenzeer behoefte aan vorming. En w'amneer na de korte jaren, die wij hier op aarde leven, da Opperste Rechter U en mij zal vragen, wat wij gedaan hebben voor de jeugd, die docr Hem aan onze zorgen was toever trouwd', dan zal Hij niet tevreden zijtn, ook al kunnen wij HteM antwoorden, dat wij katholieke scholen voor haar hebben gebouwd, Maar dan zal Hij' minstens even zeer rekenschap eischen van de zorg, die wij aan de vorming der jeugd hebben besteed gedurende de jaren, ®e koimen na den schooltijd, de jaren, waarin de mensch meer zelfstandig begint te denken cm waarin de hartstoohten krachtiger begin nen te spreken, de jaren, w&arin do ver leiding veel grooter wordt en waarin dus veelmeer nog dan voor het schoolgaande kind een groote Waakzaamheid noodig is. Over de opvoeding en de vorming der leerplichtvrije jeugd wéjnsehan Wijl U dit jaar in Ons VastenMapdejmient te onderhouden. Waarom wij juist dit onderwerp ge kozen hebben Omdat naar Onze innige overtuiging dit vraagstuk een der aller belangrijkste is, waarvoor Wij) Ons in dezen tijd geplaatst zien, en We-1 om' dp buitengewoon groote gevaren, waaraan de jeugd in onze dagen, veel Meer dan vroeger, is blootgesteld. Vanaf! het oogen blik, dat het heilig Bisschopsambt pp door A. FIELDING. (Nadruk verboden). 78) Pointer en O Connor stonden iin de gang ta rooken. Plotseling stak de achterge bleven dame het hoofd ami de d«ur en vroeg of een van hen zoo vriendelijk zou willen zijn, het raampje te sluiten, 'daar het voor haarzelf te zWaar was om1 op te trekken. O'Connor ging het comparti ment binnen, om, haar te helpen, terwijl Pointer toekeek ,niet bepaald achterdoch tig, doch zeer oplettend. Weier fcloog de vrouw zich naar voren en zei iets tegen dein detective, waarop ze de jflesch nam.1 en een klein glaasje, dat ze waarschijnlijk wilde vullen. Pointer had niet verstaan, Wat ze zei en stond eenigszins achterovergeleund, loan hi1 zich voorwaarts boog, zag hij dat ze de flesdi vasthield met de hand, Hire net dichtst bij hom' was. Hij (merkte tevens op, dat de Manier, waarop ze den fflesah omklemde wel Wat urm, T8"3' -P8 sPiersm van baar onder- mi spanden Hok. Pointer kwam1 nader- dead, elf hij| niets merkte en Onze schouderen werd gelegd, hebben Wij, het dan ark beschouwd als ©en Onzer allervoornaamste en allerheiligste plichten om, juist aan dit vraagstuk Ónze bijzon dere aandacht te wijden en Met a/lle zorg middelen te beramen om daaraan een pas sende oplossing te geven. En toen Wij dan o,vk in h et ai'gelaopen jaar te zainm niet meer dan honderd Priesters uit Ons Bisdom e.en Diocesane Synode intochten houden, heeft dat vraagstuk Onze Beer bijzondere aandacht gehaid. En thans, katholieke vaders en moeders, konten Wij met aandrang uwe onmisbare medewer king vragen om met Ons de door do Synode genomen besluiten ten uitvoer te brengen. De groote leidende gedachten, die Wij daar voor de opvoeding der rijpende jeugd hebben vastgesteld, willen Wij in het kort vcor U uiteenzetten met die dringends bede Ons Uwe Medewerking te veTleenen. xn de Encycliek, die Onze H'. Vader Paus Pius XI nog zo,o pas ia de maand'Januari heeft uitgevaardigd en die geheel eu al aan de opvoeding der jengd is gewijld!, heeft hij op magistrale wijze Uiteengezet, hoe volgens Gods bestel de ouders ver plicht zijn samen te werken, met ds Kerk in de opvoeding deT jengd. Rn wan neer Wij thans op het voetspoor van den H. "Vader Uwe hulp komen vragen om Onze plannen voor de opvoeding der leer plichtvrije jengd te helpen uitvoeren, dan zijn Wij, kennende Uw'e groote volgzaam heid aan het Kerkelijk Gezag, en wetende hoezeer gij vc,or het heil uwer kindieren bezorgd zijt, overtuigd, dat gij metter daad aan Onzen dringenden opToep zult willen gehoor geven. Welnu dan, beminde geloovigen, wan neer Wij een goeidi inzicht hebben in hetgeen het jeugdwerk voor de leierplk'ht- vrije jeugd beteekeut, dan zal het U niet verwonderen, dat Wij als allereerste lei dende gedachte hebben opgesteld, diat hiejt geheele jeugdwerk mioet zijn parochieel, d. w. z. dat het ntoat uitgaan van en staan ntoet ouder de leiding van den pastoor der parochie. Imimérs, wat is het jeugdwerk? Niet maar eenvoudig het en kele uren in de week bezig houden van onze jongens en meisjes, ten einde hien te beschermen tegen godsdienstige en 2e-s delijke of maatschappelijke gevaren. Zulks raöge misschien bij, enkeden dia opvatting geweestzijn vijf en twintig of dertig jaar geleden, toen de begrippen omtrent dit' gewichtige vraagstuk nog niet zoo rijp waren als thans. Neen, de beteekenis Van het jeugdwerk ligt veel hooger. Iedier stuk jeugdwerk hebben wij te kennen als een stuk opvoeding. En alle uitingen van jeugdwerk te zamen hebben dus ten doel de stelselmatige, positieve opvoe ding van de jaugd' op godsdienstig, zede lijk, cultureel,m' aatschappelijk en licha- mébk gebied en beoogen dus hat kind na het verlaten der lagere school te vorMen tot een persoonlijkheid, die in sta,at zal zijn zijn aardsflha en ni.at minder zij)n eeuwig levensdoel te bereiken. •Jeugdwerk is dus een stuk zielzorg in den vollen zin van het woord. (En omdat de zielzorg is opgedragen aan den Pastoor der parochie, mioet dus het jeugd werk. wil het beantwoorden aan het ideaal, parochieel zijn en dus statan on der de leiding vaffSien pastoor of van zijn gevolmachtigde. Om|dat deze echter alleen niet in staat is de geheele leiding zelf uit t-e oefenen, hebben [Wij in ito Synode bepaald', dial hem! in ieder© pa rochie medehelpers mloeten ter zijde staan, en dat de leekem daarbij een waakzaam) aandeel zullen verkrijgen. In iedere .pa rochie moet namelijk worden opgericht een Parochieele Jeugdraad, waiaivan de Pas toor o£1 een door heml daartoe aangewezen priester rechtens de voorzitter is, en Waar van de leden zijn: de bestuursleden van alle instellingen, oomjmissie®, eluibs en ver- eenigingen van em voor jeugdwerk en stootte, als per ongeluk, erven tegen haar elleboog. Heit was niet zijn bedoeling ha)ar ntet den inhoud te overstroomtan. Hij wilde alleen even zien, wat het voor een vloeistof was, die de thermlotsiTesch be vatte. Een heldergele vloeistof spatte er uit een paar druippiels «r va,n kwanten op haar wang terecht. Ze schrok, vloog over eind, en zou met een woest gebaar den geheelen inhoud over Pointer uitgestort hebben, als O'Connor haar niet een harden slag op den arm) gegeven had) waardoor de ülesoh op den grond viel en het gele vocht over haar stevig© laarzen, stroomde. Eén paard rappels drongen Waarschijnlijk door de zijgaajtjes heen. Ze schreienwdlei tenminste als een bezetene en begon "ogenblikkelijk laarzen en kousen uit te doen. Weer kwamen van alle kanten de rei zigers toegestroomd. Ook de conducteur verscheen weldra in gezelschap van den controleur voor die plaatsbewijzen. Hjij vroeg, wat er au weer aan de hand was. De voeiten van de ja:m|Merende vtouw waren nu bloot. Ze slingerden heen en weer boven de vloeistof, die dampte en groote plekken in den vloer uitbeet. Elen gehuil als van een gepijnigd dier weer klonk. Hot vocht scheen de huid open te bijten. Voeten en wang waren verschrik kelijk opgezwollen en vertoond,ein ver zielzorg, welke in de parochie terwijl de pastoor bevloogd' is nog andere personen tot leden te benioHnwin. H)dt is de task v,ap den Jeugdraad te zorgen, idlat in cte pafocihie al die instellingen fjat stand komen, welke de godsdienstige, ze delijke, maatschappelijke, etaltureele en lichamelijke belangen der jeugd beharti gen, en welke haar in de tweede, plaats moeten opvoeden tot het katholieke ge- meeosihapsleven in huisgezin ejn maat schappij. Bovendien behcort het tot' taak van den Jeugdraad', te zorgen, dat al dlie' instellingen in de parochie harmonisch samen werken, want al die instellingen nebben zich te beschouwen als ondierdeelen van bet ééne, groote jeugdwerk. Door aldus het jeugdwerk parochieel te ma ken en alle instellingen te beschouwen als onderdoe,len van een great geheel, hebben wij gemeend het jeugdwerk op de mleiest soliede basis te hebben geplaats. Alleen in sommige gevallen om' geheel bijzondere omstandigheden kan het geoorloofd, en somtijds cok gewenscht zijn oml een inter parochieel® basis te nemen. Als tweede leidende gedachte hebben1 Wij opgesteld, dat alle uitingen' Van jeugdwerk Moeten steunen op den gods dienst, dat de godsdienstige vorming de basis moet zijh van alles, wat er ten bate der jeugd ondernomen wordt. jWij' zijn er van overtuigd, Bern. Gel., dat Wij de juistheid dezer gedachte voor Ui niet eens behoeven aan te tconen. Wij behoeven IJ slechts te herinneren aan dis woorden uit het Boek der Wijsheid: „IJdel zijn al de mensehen, wieh da ken nis van God ontbreekt"; aan de Woorden van den Prediker: „vreest God en onder houdt Zijne geboden, want dat is geheel de mensch", ml a. w. alleen als de ntensch zulks doet, is zijn leven niet ijdei; «n aan de verm'aning van S. Paralus tot (de Ephesiers, hoe de ouders hun kinderen moeten opvoeden„Voedt ze op in de heilige wet en in de vreeze dies Hoeren". Wij hebben daaruit de conclusie getrok ken, dat in iedere parochie een godsdien stige vereeniging de grondslag em het uit gangspunt moet zijn van allo werken voor de leerplichtvrije jeugd. Daarom! hebben Wij bepaald, dat in elke parochie moeten worden opgericht twee Congrega ties, een voor de leerplichtvrije jongens en een voor de leerplichtvrije meisjes. Elk dier beide Congregaties moet weer ge splitst worden in twee aifldeelingen, één voor degenen, die den leeftijd van 17 jaar nog niet hebben bereikt, en één voor hen, wier leeftijd daarboven ligt. Doch al staat de godsdienstige vorming voorop', en ai ligt dus het zwaartepunt van liet jeugdwerk in de godsdienstige vereeni ging, de verzorging dea- jeugd is daardoor geenszins uitgeput. Ook de Maatschappe lijke, cultureele eu lichamelijk© ontwik keling vraagt de volle aandacht, fin daarom nto©ten uit de led'ém der Congre gaties allerlei clubs en vereieuigingen wor den gevormd, die deze ontwikkeling ten doel hebben. Als leden daarvan kunnen dus alleen worden opgenomen zij', die lid zijn van de Congregatie, De derde leidende ge|d|aohte voor hét jeugdwerk volgt als hei Ware vanzelf uit de tweede. Wanneer het zwaartepunt van het jeugdwerk ntoet gelegen zijn in de. godsdienstige vorming, dan is het. aan geen twijfel onderhevig, of' hef onder richt in de godsdienstige Waarheden moet de zeer bijzondere aandacht hebben. [Wij' zijn diep overtuigd van de drpevigei waar heid der wöorden van den grooten Paus Benediotus XIV', die iu een zijner werken schreef: „Wij aarzelen niet als onze moo ning uit te spreken, dat een grooit deel van degenen, die hun etfujwige bestjetolmiifng niet bereiken, dit verschrikkelijk ongeluk te tlanken hebben aan de onwetendheid jijer geheimen van het gelooif, welke een ieder noodzakelijk moet kennen en gelooven, die in den henrel wil kotmlen". En daar- scheidene afschuwelijke witte wondjes. O'Connor stond bij het raampje en Pointer hield de deur dioht. De vrouw had1 al verscheidene kaeren getracht om! te ont vluchten. Men besloot ten laatste haar naar een afgelegen gedeelte van den trein te dra gen, terwijl men medische hulp voor haar ging halen. Weldra was de orde in den trein weer hersteld. Men vertelde, dat het slechtpffler zich met een scherf van haar thermtos- ilesch verwond had, en dat het geval niet zoo. ernstig wUs, als het gejajnlm'er zou 'doen vermiOjeden. De andere vrouw bleek niet Meer te vinden. Zij had z ioh waarschijnlijk in een andere vermomming gestoken. „Ze zal zdoh eerst verkleed hebben' als een jongen man, om zich voor dokter uit te geven, en ons terzijde te 9t,aan, want er Was genoeg vocht in die ïlesch omi ons beiden ongelukkig te miakerj", sprak Pointer tegen zijn vriend. „En nu he dit ze zich misschien wel als oude dame vermomd", veronderstelde hij, „en Wordt door den niets kwaads vermoeden den oonducteair met alles geholpen." Het was een groot geluk voor Pointer, dat de Fransche autoriteiten hem) ter wille waren geweest; ze werden uit Milaan van een en ander op de hoogte gesteld om, beimlimde geloovigen, hebben wij' in de Synode, bepaald, dat voortaan aan jalle kinderen godsdienstonderwijs moet wor den gegeven, totdat zij zeventien jaar Zijn. Wij zijn overtuigd, dat dit een HMkittegal is van diep ingrijpenden aard. Ma.ar gij zult het met Ons eens zijn, beimiude.|geloo>- vigor, ckt bij' bet eindigen van tien Catg- chismusleeftijd' de kennis van den gods dienst geenszins als voltooid kan worden beschouwd. Imimers, wat weet de mensch op volwassen leeftijd nog van de leer vakken, die hem op de lagere Bcbcol onderwezen zijn, indien de kennis daarvan niet door verdere studie in da jaren, cLie daarop violgden, werd ontwikkeld)? Zoo ook achten wij het ten zeerste ga- wenscht. dat de in den Catechismus op gedane godsdienstkennis door verdere ont wikkeling verdiept Wordt. Welnu, de eerste aildeeling der Congregatie, diei voor de leerplichtvrije jeugd tot 17 jaar ba st, euid is, zal juist voor dat onderwijs een geschikte gelegenheid' bieden. Daar is de priester in staat om', niet aan de hand van den Catechismus want die tijd' is voorhij maar a.an de hand van de H'. Schrift van het Oude en Nieulwe Testa ment, van de geschiedenis der Kerk, de levens der Heiligen en de Liturgie aen op hot leven gerichte uiteenzetting en ver dediging van onze gelopfWaarheden te sre.ven. Juist in die jaren, waarin de hartstochten beginnen te ontwaken, is de benoefte aan godsdienstonderricht v'eèl graoter dan bij' het schoolgaande kind. .Wij meenen dus door dezen mlaatregel aan de rijpende jeugd eeu webdaajcll te blei- wijzen van onschatbare beteekenis voor geheel hun later leven en voor hunne eeuwige zaligheid. Wi; putten d,e overtuiging uit de H. Schrift, waarin op onafgebroken onder wijs in de goddelijke waarheden met kracht wordt aangedrongen. Toen Mozes het" volk der Joden had aangespoord omi zelf Gods geheimenissen goed te leieren kennen met deze woorden: „Legt jmijn woorden in Uwe harten en in Uwe zielen en hangt ze ten teeken aan Uw© hamdleu en stalt ze tnsschen Uwe oogen", licit hij er onmiddellijk de ernstige venmlaning op volgen, dat zij ze ook aan hunne kinderen moesten onderwijzen niet éénimlaal, doch bij voortduirng„Leert Uwe kinderen deze mijn woorden te overdenken, hetzij, gij gezeten zij.t in Uw huis, hetzij! gijl wa adelt op den weg, hetzij gij U nederlegt om te rusten hetzij gij opstaat". Deze woorden, bem. Gel., zijn bedoeld voor alle tijden, want jij zijn het woord ,van God zelf en zij. gelden daarom' Ook voor onze dagen. Zietdaar de reden van Ons voorschrift, dat van nu af' aan de jengd verplicht' is tot zeventien jaar het om derwijs in den godsdienst bïji te women, En nu koanen wij U, katholieke vaders en Moeders in Ons Bisdioiml, met aandrang vragen, om Ons te helpen deze nieuwe maatregelen in het waarachtig tijdelijk en eeuwig belang der kinderen ten uit voer te brengen dioor er voor te zorgen, dat zij allen, tot walken stand in da Maatschappij' zij ook behooren, lid' Wor den van de Voor hen bestelMdei Ocmgret- gatie en dat zij het VaoPtgezet/te gods dienstonderwijs Volgen. Wij kunnen dein' Ouders, van welken stand zij ook zijh, niiet genoeg op het hart drukken, Halt' met hét oog op da moderne tijdsöMst'anb d'ighaden Jde vtonming der jeugdl veel Mieter zorg vraagt dap weleer. En dajaroM rich-1 ten Wij Ons Met onze vermaning niet alleen tot den arhealdersstand', Maar even zeer tot den middenstand en tot dien hoo- geren stand. Na de korte spapne tijds, die wij h ier op aarde lev,en, zal de JJeUiwiga Rechter aan U en Mij eenimhaJ vragen: „hoe wij bezorgd geweest zijn oïni pen echt geiooyig, godsdienstig en deugd zaam geslacht van katholieken in Neder land op te kweeken." Hjoe vreeselijk zöu het zijn, indien Hdj| dan tot U en mij en hadden toen oogenblikkelijk last gege ven, dat de trairibeanibten dien beiden Emgelschen in alle voorkomende gevallen terzijde moesten staan, dia^r ze melt zeer belangrike papieren reisden. Het zou anders vpor Pointer na ai deze wederwaardigheden .haast ondoenlijk ge weest zijn, de reis te volbfemgen. Terwijl de beide vriendlen in de gang een pijp rookten en nog w,at over het ge beulde napraatten, zag Pointer op etemigan afstand een geh'ruinden, prettig uitziemden Eingelschmian staan, die hein! lachend aan keek en, naderbij komend, opimlerkte: „Ze schijnen hot op u gemunt te he.b'* beu. Ik zat gisteren ook in 'den trein naar Milaan." „Ja, antwooxddo Pointer op den toon van beleedigden Brit, die al bezig is, een ingezonden stuk voor da krant op te stel len, „ik schijn een 'fatale gelijkenis te vlar- tocnen Met ieanland1 die heel Weinig popu* lair is. Het moet een lid wezen van aen geheime vereeniging naar mén mij Ver telde." Hij' sloeg het aanbod van een sigaar .aiB, maar stak een verscihe pijpi op. O'Connor volgde zijn voorbeeld. Pointer h ad den m'an, met wien hij sprak, het type van een officier Van de oude garde, al eerder geizien, iu gezel schap Van een artillerie-instructeur, dien hetzelfde verwijt zou moeten richten, dat de profeet Osee eenmlaal uitsprak tioifcf het Joodsche .volk: „Perditio tua, Israël,-' d.w.z. „De ondergang van Uw volk is aan U zelf te wijten, o Israël". (Zorgen wij veeleer, dat wij, Helm' dan kunnein antwoorden met dezelfde wtaordem, die die goddelijke Zaligmaker sprak bot Zijn' Hemelschen Vader op den laatstea avond van Zijn leven: „Ik heb1 Mém'and laten! verloren gaan van degenen, die Gij mij gegeven hebt." Wij beginnen weldra een tijd van, boete en versterving in de veertigdaagsche Vas ten. Beperken wij Ons niet, bami gel., tot do verstervingen, die de kerkelijfia wet ten van ons eischen, maar trachten wij door gebed en vrijwillige versterving, meer te doen dan strikt noodig is, ook m'etd it doel, dat wij van God idle kracht mogen ontvangen omi voor onze kinderen in den rijpenden leeftijd alles te doen, wat bun voor tijd en eeuwigheid kan gelukkig maken. En vereenigt Uw vasten met veelvul dig gebed. Badt voor onzen H. Vader, Pans Pius XI, voor Hl M. da Koningin en de verdere leden van het Koninklijke Huis. Maar bidt ook voor de moodeu van de rijpende jeugd, welke nooden in onze dagen veel grooter zijn dan in den tijd, toen gij zelf jong waart, pjpdat Gods onmisbare zegen over Uwe en mijne po gingen neiderdale. En zal dit Ons herderlijk schrijven op Zondag Quinquagesima in alle kei-ken van Ons Bisdom en in alle jk,aipellen, waarover een Rector is aangesteld,, prp de gebruikelijke wijize wordeu voor gelezen. Gegeven te Hjaarlem, den 20sten Fe bruari 1930. t J. D. J. AENGENENT, Bisschop van Haarlem. ALLE per 1 Maart vervallende worden verzilverd door GOES I VA» OVER DE GRENZEN Geloofsvervolging of niet? Toen onlangs Z. Hl. de Paus zijn, protest tegen de geloofsvervolging in Rusland de wereld inzond eai dit protest weerklank vond, stuurde Moskou, eeu peirsgesprei .rond, dat het hoofd van de oa-tho|dloxe kerk, Sergej, heette^gehad' te hebben met tuitenlandsohe journalisten. De metropo liet zon desgevraagd verklaard! hebben, dat er in Rusland geen spoor van kerk vervolging te bespeuren was. Het buitenland liep er echter niet in. "V an lieverlee is men Wel Miet da Wolsej- wistische tactiek op de hoogte gekomen. NieMand bijna nam1 die „ompartijldiget" loochening voor ernstig. Dat de wantrou wenden gelijk hadden, bleek uit hetgeen de Moskousche correspondent van de Frankf. Zeifung aan zijn blad schreef over de iinterview-vertlooning. Daags na de wereldschokkend® door Z.H. den Paus opgesomd© feiten, werden da te Moskou verblijvende bui'tenlandsohe persvertegenwoordigers doen; de persafiae- liing van het volkscommissariaat van bui- tenlandsdhe zaken uitgenoodigd hunner zijds schriftelijke vragen a,an den Metropo liet te stellen, welke deze bereid was persoonlijk te beantwoorden. Een aantal Amerikaansche journalisten bewilligden iu dit s pel. De b'ode, die die vragen aan het huis van den metropoliet Sergej over bracht, moest een politieagent voor de de,ur van het kleinburgerlijke buitenhuisje hiy van aanzien kende. „Als u rusten wilt, kunt a mijn plaats wel innemen", bood hij aan, „ik breng den mieesten tijd in de gang door." Geen van de beide vrienden echter, had behoefte aan rust. Zij brachten eienige aangename uren door mét hun metgezel, die op de terugreis w!as pit Indië, waar hij' de ersohillende strooimiugen bestudeerd had, en zijn bevindingen 'daarover t>p zeer onderhoudende mlanier aan zijn toe hoorders meedeekfe. Te Parijs werden Podnteröen O'Connor afgehaald door een broer van den eerste, die in de Fransche hoofdstad tolk was hij Cook. Hij had- gezorgd, dat er meardera beambten van Cook aanwezig waren, om. de twee vrienden te omringen, teen hij hen naar een kamer in het station ge leidde. Hier ontving Pointer een lang kabel- bericht van de Yard, da.t helm] zeer scheen te interesseeren. Hij' vernam' er uit, Idat' Mr. Thornton naar Plarijs vertrokken, Was, waar hij nagegaian werd dopr da Fransche politie. Overigens waren er wieinig nieu,we gege\ens heit geval komlen ophelderen, sinds het vertrek van den leider. (Wordt varVolgd.).

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1930 | | pagina 1