1
ZATERDAG 28 DECEMBER 1929
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
f IN HET KRAAIENNEST
Apologetische Vragenbus
Boek en Blad
ALLERLEI
j GEKKE GESPREKKEN j
't
'n Succes' imiet bij'smlaak j e.
Minister Rieij|m>er is een der katholieks
Excellenties die de vuurdoop van het be-
grontingswerk in de Tweede Kamer, schifc-
i terend doorstaan hebben. Hoezeer dit ons
ook verheugd, toeh was er één succesje
bij, dat wo haml niet gunden, n.L de aan-
neiming bij1 de Staatsanijnbegrooting vlaju
hat voorstel qmi de Staatsmïj'nnién voor
honderdiduizenid(_ gulden te late® deel®e|m!ein
in een nieuw© tricotagei'abriek te Tr,ad-
beek.
iW© hebben onze oogen eens eye® uitga-
wreven, toen we de mpietfevem daairvoor
lazen en kunnen nog steeds niat begrijpen,
dat de Katholieke Kaderleden djaiar en
bloo v'óór site(m|cllen, met het gevplg dat do
post er dloor kwam-
In de toelichting op dit voorstel heette
het ,da.t de nieuw© labriek een nitkomot
was voor d'e meisjes uit d© m'ijpwerkers-
gezinnen, daar die meisjes nu in het ïuïjhr
gebied geen werk kunnen vin,den, wat tot
oorzaak baedat, dlat de mijnwerkers dio
streek verlate® ouil .elders gunstiger gele,-
genheden op te zoeken,
i Heit zal' w.el aan ons Higgon: maar we
slaan deze imbetiervem niet hopg a®® op
hun waarheidskarnait.
Wianm'aer de loon©® behoorlijk zij® en
dat mag toch niet adders bijl een Staats
bedrijf z!ziullen er heusch weinig ouders
zu'n, die het wisse boven het onwisse,
kiezen.
Hét gebrek aan werkgelegenheid wekt
ook tw.ijfeltjes, daar wc nooit hooide,tl
aat de dienstbbdiemnooid niet Vio,or de Mijn
streek gold; doch het jneest stuit het
ons tegen de horst, dat er zoo, licht over
gedacht wordt opn de uitkomst voor id®
meisjes gesteld dan, dat er werkelijk
behoefte aan uitkoimist is gezocht wordt
iu het oprichten van fabrieken voor onleis-
jes-werkkrachten. Enkele sporadische uit
zonderingen daargelaten, is hot fabrieks
werk een vloek voor de meisjes. Wie dia
Verruwende invloed vlan de fabriek o.p
deze schepsels haefit gezien, zal dien nooit
|m,eer Vergeten. Hot gev,aar voor djano
zielen is zóó groot, dlat het alleen in de
allergunstigste oMstandigheden gekeerd
kan wnrd'en; en die gunstige omstandig
heden bestaan zoogoed als zeker niet
in da Mijnstreek jmet haar internationale
bevolking.
Nogmaalsheit is oins een raadsel, dat
minister Eeijpnier dit Voorstel verdiedigclje
en dat da onzen allen pvertuigd hvapen
dat overheids-beimpeiïng in deze® vonn
daar gewenscht was.
UITKIJK'.
hij geluid v'an voetstap|p|eu op de trap
niet ya® één persoon, imaar van meer
dere. Reeds treden zij' de armelijke ka
mer ld es heiligen binnen. Het is Levi, de
pandbewaarder, zorgvuldig draagt hij1..iets
bij zich. i
Tegelijk wet hew komen zijn vrouw,
met 'de jeugdige Sara en d'e beide klein
tjes binnen, ®|Uen in fleestklieedieren.
Eiji knielen voor den bisschop neder
en terwijl Levi het kistje miet heit pal
lium' in diens handen legt, spreekt liij'.
Doorluchtigste heer "Bisschop, ziehier
het heilige kleedingstuk, neem1 het van
Wij' als Kerstgeschenk tegelijk met de
schuld die er op rust, en imiaak mijl ge
lukkig daarmee. Ik weet, wat van het
geld geworden is, ja„ d'at moet wel de
ware Hief de het ware geloof zijn, dat
iamiapd zoo tmaakt. Elu.... de H. Petrus
heeft wijl en Mijn huis gezegend' niet
(met geld' of' goéd, wianr met. iets beiters.
Sieaert drie weken bidden wij' owl verlich
ting en geen oogenWik la®t ons de ge
dachte rust of duur, dat de Messias reeds
verschenen is. Mijn vrouw, wijn kleinen,
wijl allien hebben dagelijks weer in Chris
tus geloofd. En nu is het Kerstnacht en
ajUe goed® imlenscken verheugen zich. O,
voer ons ook tot 'de kribbe, opd'at wij
Hem1 aanbidden in wien wij 'reeds (geloo-
ven Jezus Christus, den Zoon van ,d'e
Maagd^ Maria. I f i i
En (dien nacht vierde de liefde van
Christus wederom) een harer schoone,
doch verborgen triomfen. I
Vragen worden ingewacht bij do redactie.
Vraags Christus heeft gezegd: „Midi rijfc
is niat v'an leze wereld". Dlaari.ni ligt
ook opgesloten dat Hij geen wereldkijk
ikoninfcrij'k wilde .slichten. Toch heeft da
plaatsvervanger van Christus op aarde
wereldsche Macht en is vorst over de
K,erke|i|ki Slaat. Ik geloof wel dat de re
den hiervan is een volkornjen onafhanke;-
lijk'hedd van eenig, wereldlijk' vorst of
regeering. Dus een soort bescheiniijl.ng.
Maar taiiji dunkt een dusdanige b eschar!
imjiing heeft de Paus niet n.ooid,ig, w,a;nt
hoeft Christus niet verklaard „Ik zal miet
u zijn tot het einde der wereld". Wij.'
kunnen Hem' dus het waken over Zijn,
Kerk gerust toevertrouwen.
A n t w.Eerst was u op den goeden
wegi. maar in de laatste zinnen slaat u.op
hol. U zuil mjisschien wel eens va,n de
„strijdende Kerk" gehoord hebben. Jlezo
heimmfng moest u ^gel'eerdi hebben, dal
heit niet de taak van ons is oiml mol de
handen in de school op pen wonder te
wachten. De koers van den k'alholiekj
ligt tusschen de (uitersten: wanhoop en
vermetel vertrouwen vrij scherp .afgebai
kend. ,Bid en werk, waarde vriend, is
ons parool. Zeker God heeft ons niet
noodig, maar wij moeten er oan eer in,
stollen zijn dienstknechten te zijn.
Vraag: Ik ben in het bezit van een
Fransch kerkboek, goedgekeurd loor kar
dinaal Giraud. Tot mijn verwondering!
zag, i,k daarin ,,6 geboden der II, Kerk"
in plaats van 5, zooals mij, altijd ge
leerd is. Bovendien is de volgorde ©enigs
zins anders als hij ons, wat mij echter
van geen belang lijllct. Nu zie ik wel,
dat 5 en 6 samen ons 3e gebqd ujtma,
ken, miaar het neemt niet weg dal in1
Frankrijk blijkbaar gesproken wordt oveg
G geboden. Het is dus daar niet zooals
bij ons. Kunt mliji daar een verklaring
van geven? Bovendien vestig ik uw aan.
dacht op „Nile Saniedi imiêtmem'ant". Is
in Frankrijk behalve de Vrijdag ook Idq
Zaterdag een wekelijlksehe vastendag?
A n t w.Wij kennen het door u be
doelde boekje waar de geboden der Kerk
herijimrd in staan. U heelt eeini dichterlijke
vrijheid voor een gebc/l aangekeken, pa
anders niet. Daar het boekske van 't
jaar nul' is, staat de Zaterdag nog als
vastendag aangeschrevend'at Was vroe
ger hier ootk zoo.
Vraag: .Wordt in den gewonen regel
ook dispensatie tot trouwen gegeven, wan
neer een van de grootouders van de pene
partij' broer of zuster is v'an eein van de
overgrootouders van de andere pamtiji?
A n t w.Die partijen kunnen, gerust
met elkaar trouwen en hébben heelewlaal
geen dispensatie noodig. Imlmlers volgens
uw opzet is de overgrootvader (derd|é
graad) vlan de een© partij de betovergroot
vader (vierde graad) v'an die andere pamtij.
Omidat mien bijl het aangaan vlan een. hu
welijk den v.erst©.n graad nemen im'ag,
waarin een der bleide partijen van een
gemeenschappielijken stamlvlader afstaan,
bestaan r.'ioe partijen elkaar in den vier
den graad -an de andere partij. Eiu omi
dat 'ie, Kerk huwelijken tot, en met den
deaden graal verbiedt (dito bijvooirb, als
beider grootouders broer1 of zuster zoudem
zijin), kunnen bedoelde jongelui gerust Wiet
elkaar trou,wen.
1 raag. Ik hen later katholiek ge
worden. Nu zou ik wel graag eens willen
weten, of ik H.H. Missen kan laten lezen
voor mij® protestantsche ziusje, die over
leden is.
A n t w.Zeker kan dat, want de H.
Mis mag worden opgedragen voor allo
overledenen. Zou dus de ziel van ;u|w
zusje nog in. licit vagevuur zijjn, dan zal
liet H. Misoffer haar ten goede ko|m«n e.n
haai spoedig den toegang des hepwls onti
sluiten. Is ze gedoopt ien heel jong geslpr-
ven, beneden de jaren des ondlersclieids,
dan is z© natuurlijk allang 'n emgel bij
God.
Vraag: W,at beteek«nen die diereiH-
koppoin bij de Evangelisten
A n t w.Die zijn een beeld vian hat
begin vlan ieders Evangelie. De arend bij
tien H. Joannes verbeeldt de hooge vlucht,
die hij. reeds aanstonds neem! In het be:
gin was he,t Woord. Bij1 den H. Lucas
slaat va,ali een runderkop', o|m|d|a,t hij zijn
evangelieverhaal! .opent met het offer van
den priester Zaohariias, eni omidat bij, im
onderdeel,en den offerfpiod des Hiqeron ;bie)-
sthrijfl. De. H. Marcus vlangt aan |miet het
leven va-n den H, Joanmes den Dooperj
,.de stamt des ïwipenden, in dje Woiestijhl".
Daarom' sta,at bijt hepil v|a|ak do kop van
een leeuw, die imlmers in de woestijn
leeft. De H. Mattheus wordit afgebeeld
met een gevleugeld' menscbenhoofd bij'
zich, ow|dat hij zijn «vieuigeli© begint met
de imie.nschelijke afstaimtamgslijst vlan
Christus.
Owcn Ruiter „Gouden Regen''.
Uitgaaf' Ned. Boekhuis Tilburg,
(Ing. f 1.50; geb. 2.25).
Dez'e rowlan bevat een stuk historie
uit het begin der Engelsche kolonisatie
op Noord-B,orneo. Jeludin is de verper
soonlijking vian die trotoche Maleische
prinsen, die een hopeloozen strijd aan
bonden tegen den wassend,ai Vlood dér
beschaving.
Glorievol ga,at hij: ten onder en de
oude beschaving wiet hem. Het is een
mooi uitgebeeld en goed volgehouden ka
rakter. Majoor Rutter kent Borneo,!
Hij bezit niet alleen een sterk' psycho
logisch doorzicht, doch ook dien weerge-
loozen humor, die de beste bladzijden van
Jeroimie waard is.
Het is een tnlooi boek, en ook zondfer
liodesavojrtureiL spannend van 't begin
tot 't einde. Boeiend' zijln hier beschreviein,
die held'endladen vian stille plichtsbetrach
ting, v|a,n jnjoed', beleid' en trouw, die) de
Hollaindsche jeugd' in de beschrijvingen
v.an de Nederkwdseho Oost in den regpl
onthouden worden.
Hier is dan een schitterend' voorbpieljd'
van wat literatuur over de koloniën zijn
kan.
I
Hulbert Fooluer. „Twee ineu-
scheu op, den weg". Uitgave
Ned. Boekhuis. (Ing. fl.40; ge
bonden f 1.90).
Deze spannende roimian van Hulbert
Footner behoort tot hek' bekende v'eel
gelezene genre, d:lt verhaalt van het ge
heimzinnige Noord-Westen, in Ajmlerika.
Een journalist, die vbor ztjh blad' een
excursie m|a,aht naar de Uitgestrekte en
half onbekende vlakten, ontimpet in de
plaats van vertrek een jo,ngeda|mle, die
een imlysterieuse en gevaarlijk zending
te vervullen heef't en hcimi oimi hujCp! en
bescherming vraagt. Haar charmé heef't
hem spoedig yerteederd' en hfjT waakt
over haar dag en nacht. E|en innigei liefde
bloeit op tusschen hen, tn|a,ar d'e taak viap
het an'eisje sta,at de vervulling dier liefdie
in id en weg. Niet allleen haar tank echt er,
ook onvermioede en vreeselijko gevlaren.
In groote spanning volgt de lezer de
avonturen, do strijd tegen haat, nijd' en
yrrraad. En tot de laatste bladzijde wordit
de belangstelling vastgehouden voor een
syimipiathiek miensehen|p|aiar en zïjin tra-
'gische imja,ar ook verheugende lotgeval
len, die telkens weer ©eu verrassendfe
wending geven nan hot belangwekkend
verhaal. Om het gegeven, hoe kirsch ook
uitgewerkt, voor volwassenen.
II. v. Bcrkcl „Liesbelh v. Dcyl"
Uitgave als bovenging. ïl 1.90
geh. f2.75.
Ee.n aardig boek Unlet lieve nfensehen,
Wia,artusschen Liesbeth, pas van kostschool
thuis, zich beweegt oiml iajs een zonr
netje overal vreugde te bremgón «niet hare
edele blïjtaoedigheid. Al pi,ag het werk
vian deze jonge schrijfster hier en daar
nog w,ait vluchtig .genoemd worden, ze
geeft blijk van een goeden kijk opi de
ziel van een volwassen imteisje, uit ge-
loovig Protestantsche kringen.
Dit geloovig Protestantsoh miilllieu,
waarin de geheele roiman spieelt, doet
in dezen hyper-lmodernen tijd -aangenaam'
(aan. Op prettige wijlze, weet de tallent-1
volle schrijfster dusdanig te boeien, dat
'mie-n gaarne het boek in ééns uit leest,
oml het d^n neer te leggen m'ef da hart
grondige verzuchting „Zulke hoeken
Moesten er nieer geschreven worden
Anny Huismans „DroomJevenlje"
Uitgave als boven. (Ing. f'2,25;
geb. f3,25).
Er gaat een eenzaimie, sombere wande
laar door den nacht dp doiojdl!
en Ipllaiatst een sterfbed naast een wieg:
kleine Bnrlje, die blij' z'ij'n kolmtet in, dezte
wereld, zijn moeder het leven kost.
,W,a,t nu
Daar is grootmoeder, die piet den last
vlan baar oude Imloeitevojle jaren, toch
.gaarne in haar huisje 'n ,p(lja|aitsje rni'mlt
voor lileine B,artje.
Daar is B-artjes vader, die spoedig weer
een vrouw zoekt: vp,orzichzélfvoor
zijn kinderen?. T i
Daar is de gestorven im|oedér, die in
Bartje leven blijft. Maar voorat is daar
kleine B.artje, het drooiinlertjo. Bhr'tje, die
de diadien heheerscht van de drie groote
uiienschen: grootmoeder niet den nood' en
de eenzaamheid van haar oud'e dagen;
vlader, Met den strijd zijner hartstochten
vrouw Rikpi mlet de moeilijkheden van
haar tweede-:mtoeder-zijh.
Hartjes droojmleventje.
't Mapkt ons stil. I
I
Ghr. Hangen „Dc zeven raadsels".
(Uitgaye als hoven. (Ing. fO.gO;
geb. f 1,30).
.Tuderda,ad koimit Dick Kenton, de hoofd
persoon in dez'en roim(ap voor raadsels
te staan. j i
In Indië en ook (a|ter in Londen, wordt
hij hardnekkig achtervolgd door een ge
heimzinnig persoon, dien Kenton niet na
der kan aanduiden dan ,.,dc Man met
't lidteeken.''5
'n Jongedapile, opi wie hijl verliefd raakt
cn dio zijln. liefde blijkbaar beantwoordt,
is in haar houding niet minder ond[oior-
^grondeOljk.
Er wordt bijl lietn) ingdbroken, doch
niets gestolen. Zijn duistere vijiapden staan
ham, naar 't leven en als hijf inderdïijaid!
in levensgevaar verkeert, z'ij'n z'ij, 't, die
lieini 't leven redden. Ilïjl wordt in hinder
lagen gelokt, doch weer tijdig gewaar
schuwd.
Dit zijn slechts enkele van d'e raad
sels,, waar,op Kenton en z'n vriend 'n ant
woord Impeten vinden, echter zonder resul
taat.
Een goed geconstrueerde r,o|m|an, di©
boeit tot de 'laatste bladzijde. De ont-
knooping is even verrassend verrassend
ais logisch een dér goede eigenschappen
van lfaugen's roimians en de nobele
liefde van "twee jonge imienschen Zege
viert tenslotte nfl) veel wederwaardig
heden. i
Chr. Hapgcn. *Dc reis naar planeet
„Ken". Ned. Bockh. £Ing. 'fO,75;
geh. f' 1,25).
In de Europoesche pers hééft HaiUgen
met di'zen rotn[a|ii, ongetwijfeld z'n beste
Werk, sterk de aandacht getrokken en her
haalde (mlalen werd het hoek geroemd
als „beter dan Jules Verne en Wé'Us."
Ten opzichto van .Jules Verne zOujden
we kunnen z'eggen, da,t Hangen begon
nen is, daiar waar Juiles Verne eindigde,
d.w.z. da|t diezie roimian meer ingesteld is
opi d-e jongste uitvindingen.
Dick Wayne, _de beroemide ciorresppn-
dent van de „Daily Mail" ont|mloet o-pl zfn
zwerftochten over de wereld' o|m) kotpy
oen vriend, die ham) belooft deelgenoot
te zullen (mlaken van het allergrootste
aller avonturen.
Zijl begeven zich opi reis imlet het Meest
imodern-geconstrueerde j,a|óht naar een ver
laten eiland, waar een vertegenwoordiger
der Kenmensehen Met z'n vliegtuig is
geda,ald. Eii de Kenimienschen zijh ons
duizend jaren vóór in beschaving, in
kennis en wetenschap getuige dit vlieg
tuig, w.aarmfede van de eene planeet naar
de andere gevlogen kan worden. De
rakettenmiotor is opi Ken reeds eeuwen
in gebruik, omtrent etectriciteit! bestaan
er geen geheilmien meer, raflio, werd er
reeds algfimleen tonegepast; toen Europia
zich verbaasde over de ontdekking van
het buskruit.
En Ha.ugen weet de practische toepas
sing van deze op de Keu reeds oude
uitvindingen en ontdekkingen zo,o „we
tenschappelijk" te verklaren, dat we tel
kens verstomd staan over de geniale wij'ze
waarop hijl ?jj'n stof beheerscht.
Een ongeëvenaard spannende rojnian xniet
als grootste attractie, dat het het pen
ongemeen interessant hoek tevens is.
Kalenders.
De slroolmi va,n kalenders vloeit door.
Ze ajlen te venmleHd'en, is ondoenlijk. We
moeten ons bepalen tot de opvallendste.
Van de uitgevers La Rivière Voor
hoeve te Zwolle ontvingen wijl De „Neer-
lan,dia-dagkalender". Voor iederen dag van
het jaar een 'fraaie fbto van een karak
teristiek hoekje des vaderlands. Het
kloeke schild sluit dapr waardig bij aan.
De. prijs bedraagt f2.
Dezelfde finn|3| gaf een Weekkalender
uit onder dein naptol „Elf provinciën''^
Ook dit is een ïloto-kapemder, zij! het! dan
in grooter forin|aiat, waardoor vel© kiekjes
beter uitkopuen. Het schild doet décoratief
a,an. Prijs f 1.9Q.
De firmiai Albert Heïjin gaf' een fi'is-
sehe hw,artftalkalenider uit; speciaal be-
stemld voor haar aliëntéle.
Op de vier sohutbilia|den ko|m(en leuke,
talentvol geklleurde taiferceltj-es voor uit
het kinderleven, 'n Smlaiakvolto wandver
siering. 1 I
Duitschc Kerstgebruiken.
Geen feest is in Duitschlandl wel zoo
innig verbondfen imiet het gevoelsleven van
het gansehe volk als het Kerstfeest.
„Weihnaichten" ibeteekent voor oud en
jong een tijdperk v|an vreugde. iOlVerail
wordt hot Kerstfeest gevierd, miaar* niet
niet oVerajl op dezelfde wijze. In yeflje
streken vlan het Rij'k wordienl nog de
oeroude kerstgebruiken in esrta gehouden.
Zij, geven aa® de (feestdagen een bijzon-
idere wijding. Reeds gedarreuda dou AL
vent, de 4 weken,, welke a,a;n> het Kerst
feest voorafgaan, heerscht bijna overal
een plechtige feestelijke stetmtaing. In
t,ajrijke plaatsen en weit voornamelijk in
enkele streken v|ap Silezië, worden' dan
de middedeeorwsche „Ad|vcntspielei" opige-
voerd. Tooneelen uit het Kerst-evange
lie worden daarbij! .door grootere kindé
ren opgevoerd. Zoopas in alle oude volks
stukken ontbreken o,ok hier napst Ulo
Zuiver religieuze tooneelen, (nok dia kluch
tige scenes niet. Zoo ziet m|en b.v'. hoe
de bedaagde Jozef te vergeiefe traehk
een vuurtje te stoken, hoe de herders pp
het Veld den tijd', verdrijven, hoe ,©ian
dikke herbergier weigert heit heilige Paar
onderdah te verleeuon. "In verschilljemdlci
déélen vlan Baden, .W.urteimberg en Beie
ren trekken gedurende ld© dlriel Dondai'-
dagen voor Kerstmis de jongelieden! dies
npjChts door de straten en werplen erw
ten, boonen of' steentjes tegen dia ruiten
der woningen. Deze nachten noemt men
de jRooknpphten". yenmloedclijh wil men
hier, volgens een oud gebruik, de ibooizio
geesten verdrijven, die in de dogen voor
Kerstmis meer da® ooit werkzaam) zijn.
Dergelijke geesten ipioogt imfcn. in Zuid-
DuitscMand te verdrijven ptet d'e hulp
Va® wijwater of door het toekenien van
drie kruisen op de huisdeur. Detmbnen
worden ook verdreven lm|et gowecirschotci]
of door het knallen |m|et de zweep. Maar
els de bevolking van de Beiersehe Alpien
in den Kerstnacht schoten lost, doet z'ij
dit veninloedelSjik 'aBloen nog maar ter
eere v,a,n den Heiland-iZoiuderdlaarMj. jbe
denken a,an de demlonen. Een, andier ond
gebruik bestaat daarin, dat men in den
Kerstnacht een schoon over het hoofd
naar de huisdeur werpt. Va.lt de schoen
zoo neer, dat de punt naar die dieur
wijst, da® zaïl imien in het nieuwe jaar een
reis ondernamen. Voor jonge Meisjes bie-
teekent dit orakell echter, dat' Zij) in het
komfende jaiar het huis ails bruid zullen
verlaten. In het Bergland bïjf GlatZ ga,an
do jonge Meisjes in den Kerstnacht luis
teren aan de lup|p|enren. A'ls dan ©erst de
haan kraait krijgt de luasteruarstea'l in
het nieuwe jaar een m|an. Kakelt .nuchter
eerst een kip, da® znl Zijf een jaar lang
te vergeefs wa(ehi en opi een, bruid|egom'.
Hier en daar geven de boeren hun vee
in den Kerstnacht een dubbele portie
Voeir. Dat brengt geluik. Laai men in. iden,
Kerstnacht een stuk brood en een pen
ning op tafel liggen, dan ZaJ; Men in
het nieuwe jaar geen geld- of voedings
zorgen kennen. Niet a(Ueen in de dorpen
m|aar ook in de sted'en hebben, zich trou
wens voor het Kerstfeest bepaalde tradi
ties vast geworteld. De Berlijtoer zelf eet
dn den Kerstnapht karpers- olf haring
sla, als de visch hdml te d'uur is. Elet
Men echter karper, da.n Moet het er jeen
m'et kuit Zij®, wa®t' dat beteekenf geluk.
Zooails elders spellen ook in Duitseh-
laind de gerechten een belangrijke rol'
bij het Kerstfeest. Tpt de spijzen w'eik©
dan bij voorkeur opi den disch komen,
'behooren, behalve karpers, ook ganzien,
erwten, kooi en krentenbrood. "De etala
ges ya® de bakkerswinkels zij® gevuld
miet „Christstollem" een üjapg broodj ge
vuld mlet amandelen en rozïjinen en be
strooid mlet suiker, da,t vroeger alleen in
S;aksen werd gegeten, Imaar geleidelijk het
'geheele. Rijk heeft veroverd. In verschil
lende streken v|ap het Rijk worden mlet
Kerstmis, in de Kerk en Woning, kerst
kribben gepllaats, 'die vaak met rijk hout
snijwerk z'ijn getooid. In vele Musea,
vjudt im|au trouwens prachtige ouderwel-
sche kribben, m|aar ook ia talrijke ge
zinnen is deze nabootsing vla® den stal
va® Bethlehem, een erfstuk, dat in ©ere
wordt gehouden. In de laatste jaren zïj'n
trouwens ook weer miooie, kleurige kan
delaars voor het Kerstfeest in den han
del gekopnen. Zij', dragen in ruim© mate
bijl tot het verhooge® v|api de gezelligheid1.
De kandelaars hebben trouwens door de
oenwen heen hun r.o! gesppehH bijl het
Kerstfeest, terwijl de kerstboom) eiea-stt in
de ]8e eeuw in Duitsehlapid' bekend' werd.
Opi oulde etsen ziet Imlen vlaak, hoe liet
Kerstfeest wordt gevierd. Da® ontbreekt
de kerstboom', iniaar niet dei kapidellaar
niet de brandende kaarsen. Thans echter
.vindt met den Kerstboom in' vrijwel (jlk
üuitsch gezin.
De boomlen worden gewoonlijk versierd
miet hallen en sterren uit gekliaurd glas,
al wordt die boomi no.g in Vele gezin)
nen, die getrouw aa® de traditie blijven,
getooid miet gladgewreven appéls, ver
gulde noten en suikerwerk. Het! 'Kerst
feest, is in DuitsoM(apd het feest der ge
schenken en wordt daar.o|m( steeds, alge
meen, Mla,ar vooral doior do jeugd, ver
wacht imiet groote sponning. De geschen
ken miogen intussohen nog zeoi rijk en
kostbaar zijn niémland', djpl zioh ge
lukkig Zou voelen, indien 'zlijh „Bunten
.Teller" zou ontbreken. Iedereen vindt na,-
imieJijk steeds bij zijn geschenken, ©en
groot bord imiet noten, laipjplels, ko.ek, sui
kerwerk, en mlarseplijl®,
Dat Diuitsehland het land van de kerst
liederen is, js voldoende bekendl Hier
worden n,o(*, kerstliederen gezongen, welke
eeuwen oud Zijh. Tot del ouldsten djez'er
liederen helioort het Ibekeaid© „Ei- ist ein
Ros' ontsprungen'A Het is echter nauwe
lijks honderd' jaiar geléden, dlat dloor Ti-
roojsche zjapgers vppr het eerst het heeir-
ïyke „,S|tiUe Niacht, heilige Nacht" werd!
gezongen, üa|t thans een wereQidvenmlaard-
heid bezit. i
Een Orang-oefaujacht. i
Een A-mierikaan, dï. Tiailor, is mlet een
expeditie op Sulmfcitra geweest oan) wilde
(lieren te vlangein voor een dierentuin in |de
Vereen. State®. Hij; vertelt in ©en Duiitsch
blad, hoe hij erin geslaagd is een Oraug-
oetan miaehtig te worden, een verhaal, dalt
zeker wiaard is oververteld te wonden, zij
het ook miet een andere bedméliing dan Ufa
schrijver hét heeft gedaan. Dr. Tailor
heeft het waarschijnlijk vertéld als een
sensationeel jachtverhaalwij! willen er
een deel vlan navertellen am| te doe® zien
hoe de jiagers in p®;ze Oost te Werk gaan
bij hun trachten naar buit, dlait ten slotte
natuurlijk wimizncht is. De expeditie was
dan op weg in het oerbosch. „Plotseling
een vreeselijk, angstaanjagend gehuil en
gejank. ,Wij' schrikten hevig, en na een
paar oogeniMikken konk gekraak v|a® gron-
ta takken, en als uit, den grond opgere
zen stond daar op ecnige mieters afstand
een reusachtige Orang-opta®. Zw|aiar ade|ini-
do de geweldige, gespierd^ borstkas. De
verbazend Lange bebaarde oflmlen reikten
bijna, tot den grond. Een prachtig dier,
vol oerkracht en onverschrokkenheid. Ein
bovén tusschen de bladere® zat de vrouw
v'an den koning van het oerwoud en hield
zich heel stil. Terwijl zij. angstig naar be
neden keek, wat haar ge®i|aal met ons zo.u
uitvoeren, piepte een jong dat zich ang
stig tegen de imioeder aandrong. Het zo.u
heerlijk zijn de heele familie te vlaugen en
snel gaf ik m.ijln bruine begeleiders beviel
hot mannetje te oimlsingelen. Maar' de
kolos speurde onraad en verdiwean snel
tusschen de bladeren. (Wij1 gingen ze vlug
na. De dieren sprongen haastig v'an tak
tot tak. De mloeder voorop m'eit hat jong
achter zich aan en dan vplgde als bescher
mer de oude, en keek telkens wpeidemdl. en
schelden® ornl. .Wijl vlolgden; ik mioest idje
pradilige exeimiplaren hébben! Zij! vluchten
in heit imkneras, riep de ziop® van helt
hoofd'(?). En weidra stapten wij' op losse
stukken grond- Ik w.o®. het niet opgeiv'em.
Het 'mioeras werd steeds dieper ie® gevaar
lijker. Wij; liepen n® b'ijpa tot de knicë®
in den stinkende® m|odd|er. Plotseling,
toen ik bego® in te zien dat hot lioi-
peloos werk was de Vervolging voort Ite
zétten, kreeg een 'der bruine; drageBs ie|en
tak zoo, dik als ©en ariml, door da vdist van
den Orang geslingerd, tegen de® rng; hij
zakte bewusteloos in elkaar. Een ge
schreeuw vlan het dier d'at klonk alls
een triomfkreet 1 Opeens had ook haf
wij 'ije een tak in de hand en mikte er
blijkbaar mpe op ons. Ik hief vlug mij®
geweer op en vluurde. Ernstig gewond
viel hét drer, waaraan hot jong zioh vaisfl-
klampte, in het mberas. De inlanders
e|mtri®gden hét dier miaar bleivem omidat
zijl mieende® dat het nog niet .dooidl Was, op
eerbiedigen afstand staa®. Plet jong dat
angstig naar alle kanten, keek «n id© m|o$-
der aaide, jankte j.aim|m«rlijk. Ik was
ontroerd. Maar een, jager imlag geen Mede
lijden hebban. Toe® ik dichterbij liWain)
o,mi het jong te grijpen,klo®k nit d«
booimien een lievig gehuil, het mlairmetj©
sloeg zich 'mlet de vluistem voiortidurenid iop
da harige borst. Ee,n vlam mtijp mbhFers
greep vlug het jong en aai® het p,p de®
arm.; het liet zich gewillig in een kooi zet
ten. Om aan het vfeieselijk lijde® va® de
moeder een einde te mlahe® jo,eg ik het
dijér een tweede® lcogel door 'd(an kop. Hlet
speet mij erg, dal ik het prachtexemplaar
niét in het leven had kunnen houden. Het
.miannptje bleef' zich onder gekrijsch en ge
huil! in het kireuipellbioisQh verschuilen.,
Terwijl de jagers aan dein m|aallaj|d zaten
kwan-i het groote dier weer uit het bosch,
het wilde blijkbaar hot jong bevrijden.
In zijn oogen las die jager klagende wan
hoop. E® dan wordit het door d|e® jonge®
hoofdman met een lasso, gavlangen. Hijl
wordt naar ©en groote kooi gesleept,
waarin liij miet reuzenkracht begint te ra
zen en te krijschen. De touwen waanmie©
men liem had gebonden, verscheurde hij1
in een oogenblik, miaar de kaoi Was uit
ijz;en en hout stevig in elkaar gezet en 'er
waren sterke grendels op. Eenige Weke®
later hurkte in stille, droavige wanhoop
de oude a,ap miet zijin jong in een der be-,
roemdste dierentuinen va,n Atm'erika."
DE, VERONTSCHULDIGING.
„Dut is nu al de vijfde persoon, die®
je overrede® hebt."
„Paraon! de vierde! Die een© héb1 ik
tweemaal overreden!"
DE, PRIMA HUMORIST.
Theater-directeur (bijl een lachsalvö nit
de zaal): „Is de humorist ineens zooi
geestig geworden?"
Knecht (op het tooneal kijkend): „Neen,
er is alleen miaar een stuk decor pp z'ijn
hoofd gevallen".
WEL MOGELIJK!
„Daar heb ik mie nog altijd dien brief
in uf'n zak. Ik had hem,1 verleden week
moeten posten."
„Dat geeft niet. Doe hem geiwioom' ,op
de bus. De postbesteller merkt er niets
v'an!"
DORPSTOONEEL.
„Waarom; hebben ze dat onnoozel uit
ziende mannetje de rol Van Pjool-,onder
zoeker gegeven?"
„Omdat zij® Vrouw do eenigsle in het
dorp is, die een bonfimiantel heeft".
DE NUCHTERE.
„Ik moet een spiegel hebben."
„Een handspiegel
„Ne,e, voor mi'n gezicht".
'N MENSCHENKENNER.
„Mijnheer, heef't u misschien een biljet
van f 10 verloren?"
„Ja, mlijn jongen; heb jij 't gevio®!-
den
„Nee, mijnheer, miaar ik probeer ma,a®
eens, hoeveel menschen tien gulden héb
ben verloren. U. is nuimlptei 171"
tot' i3?