DINSDAG 6 AUGUSTUS 1929
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Zenuwachtig, Overspannen
en Slapeloos
Mijnhardt's Zenuwtabletten
UIT ZEELAND
MIDDELBURG
VLISSINGEN
GOES
UIT DE PERS
GEMENGD~NIEUWS
f IN HET KRAAIENNEST 1
zullen Uw zenuwen kalmeeren en sterken
en Uw slapeloosheid verdrijven.
Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten.
iv. 18. t./ml. 20 j. ,50 et. p. w.voor troiann.
BU'b. v. 21 j. en ouder 60 et. p. w.voof
ivinoulwel- iorW. v. 14 t./m. 20 j. 40 ct. p.
Iw.; voor vrouwelüjrb'. v. 21 j. en
ouder, 50 ct. ,p. w.
Hierop zijn «enige ul.aiuuhiringen vhl.
betreffende arbeideiriS werkzaam) ten be
hoeve Van apotheken, van da dinmlant-
industrie, v|an den handel on, het ver-
Ikearswerwi, in hotels en koffiehuizen,
wain klappers, van den land-, tuin- 'en
bosehbouw, da vleéhoiuiderij, de zeevaart;
eveneens besta,an uibzondoringBbepaliuigeai
ivtaor verplegend personeel, onderwijzend'
personeel, arii'eidejrs belast met' leiding
K>i' toezicht op personeel, of toet oidlmi-
inilstr(a,tieve ot'techtosödhe bureaaiwej'k!-
zaattjiedeai. Een volledig tarief versteekt
de Raad van Arbeid1'op aanvrage giaia,rne.
Tiende i acanliecursns Binnenvaart.
In verband anet den tienden Vacantie-
cursus1 van directeuren en leeraren, van
do Binnen'viaartseholen van liet Onderwijs-,
fonds voor "da Binnenvaart, welke deze
•week aan boord van het InstruotieVaar-
iuig „Prins Hendrik'wordt gehouden,
is het officieel orgaan viau deze instelling,
liet iWeekblad „De Binnenvaart!" deze
•week Verschenen met een aantal bijdra
gen v|an verschillende autoriteiten.
i.n het hoofdartikel, de Inleiding woajd't
gewezen op de gunstige Resultaten, wel
ke in betrekkelijk'korten tijd v!an tien
jaren zijn bereikt. „Aan boord! v!an de
„Prins Hendrik!'aldus hée/t het zijn
gedurende do vlaoantieeursusseu Id'e gromf
slagen gelegd v'an de. organisatie, die ,onze
eenippers thans reeds met grocte kracht
ter zijde staat en die niet zal rusten,
Voordat do schipper de plaats in ons
economisch lovlen zal innemen, die hein
volgens zijn prestaties naar peeht "toe
komt".
Dankbaar gestem'd is de selirijveir voor
de vele medewerking, 'doch o,ok Voor hen
dio eerlijke kritiek leverden Zij! 'heb
ben er* voor gezorgd, dat d'e leiding
Van het Oiiderwijisionds voorzichtig en
doordacht al do oursussen vöo;rbtoröi|dd,e en
niet in do wlar gebracht wgrd dtoor de
grooto euceessien, die vooral met de va-
cantie-ounsussen btareik't zijn.
De burgenieesfer Van "Utrecht, de lieer
Dr. J. P. Eocfcamu Andreae, schrijft
een artikel over „Utrecht en de Binnen
vaart", waarin hij ook' de verbinding van
Amsterdam met den ,Rijn behandelt.
„"Voor Utrecht is liet van hot grootste
gewicht, dat het oolc in de toekomst, aan
den hoofd vrikleeirsweg to winter tusschen
Amsterdam en cleii Rijn zal gelegen zijn,
en daarom' spant ons gemeentebestuur
alle krachten in, om heb onheil, dat de
verplaatsing van die hoofdverbinding voor
de stad .zou bateek'enen, van haar, af to
wenden'
De burgemeester ,van Rotterdam, de
heer Mr. P. Droogleever Fortuin, schrijft
een b'egrontingswoord véo.r de cursisten in
Rotterdam, evenals de burgemeester van
Dordrecht, d« heer P. L. d'e Gaay 'Fort
man, die uiteenzet, waarom het Onder
wijsfonds voor de Binnenvaart zyn sym
pathie heeft en wijst op de boteekenis van
Dordrecht ,als Zeehaven voo.r do binnen
scheepvaart.
Verder schrijven dg loeo-Wutóenfeester
vjan Zierikizee, de lieer A. Tiniinenman
'Czn. en de burgemeester v;au Garinchem,
de heer C. Kootsten bijdragen over hun-
lie gem'eenten, waarbij laatstgenoemde
veoral de beteek'enis van Gorinehem! als
scheepvaart Centrum! wijst.
De heer 0. 'Stoel, voorzitter van het
Zeeuw,sche iSohoolfonds te Stav'enisse le-
tvfer-t tenslotte nog een bijdrage in var-
band mét het bezoek Van de „Prins
'Hendrik" aan ideze goméente.
Bet Weekblad „De B,innenv"aai"t" bevat
"verder deze week'de gewone rubrieken op
onderwijs- en scheepvaartgebied. Zooals
bekend ,jj-ordt dit. officieel orgaan Hoor
liet Onderwijsfonds voor d'e Binnenvaart
in eigen 'beheer uitgegeven en komt de
geheele netto-winst aan liet onderwijs ten
goede.
Uil deu trein gevallen.
Gisteravond, toen de sneltrein, die te
.18.37 uur uit Goe.s Vertrekt, "tuas'chen
"s Heer Arendskegke e.n Noord-Eranijiert
wa|S «n dus miet voUe vaart reed, giing het
portier van eau tweede klasse coupé open.
Daar bij stond het twee-jarig zoontje Van
den heer V. 't H. ui,t Amsterdam. De
kleine viel uit den trein en de ontstelde
moeder, die met haar jongste spruit op
den schoot zat-, riep luide om hulp. De
Vader haid rich juist even luit de coupé
verwijderd, en hoogde bij terugkbmist het
gebeurde. Hij trok onmiddellijk aan tte
noodrem. De trein wa,s inmiddels reedls
enkele honderden meters verder gé,reti|en.
De vader en andere, die gingen zoeken
Vonden de kleine schreeuwend' tusschen
de andere rails.
Het kind werd 'in de coupé gedragen
en mede genomen naar Middelburg waap.
da familie, die op w'ggt wais na.ar Hooft-
plaat, den trein Verliet. Een tweetal in
allerijl gewaarschuwde to'edici, constateer
den dat het kind er zeer. gioeldl was afge
komen. .Wel had liet lichta kneuzingen
bekoor en en wanden apgeloopen van het
grint vati de spoorbaan, ep werden geen
breuken of andere ejge verwondingen ge-
constateert.
De heer v'. 't H. zag toch gaarne,
dat het kind vloorloopig in liet gasthuis
werd opgenomen.
Heden hoopt de familie d'e reis te
tuunen voortzetten.
Jn den trein bevond zioli een Rijksveld
wachter die van een en ander pjiocias-ver-
bahl olpmaakta en constateerde, dat 'liet
portier zeer makkelijk open ging.
Er Is Zondag, gezien de onbekendheid!
me.t de nieuw-ingelegde boot Vlissingen
Breskens, daarvan toch reedis een vrij.
druk gebruik gemaakt, heen werden ver
schillende met de treinen aangekomen pas
sagiers overgezetterug telden wiji ruim!
50 passagiers en "3 auto's. Dit maal
werd .aan do ponton aangelegd', omlJIat
daal" water moest worden ingenomen.
Voor den dienst van 6.10 lag 'do boot
weder aan de nieuwe .aanlegplaats. Hierbij
m:ag nieit worden v'ei|geben, "dut déze ge
legenheid om te worden overgezet nog
niet algemeen bekend is, daar. zij niet
in dj reisgidsen staat vermeld'.
'Op de- Badhuisstraat alhier iwas
Zondagmiddag een autoval geplaatst en
geen sflu/to of motorrijwiel kon passeeren,
voordat door politie en tl'esbundlig'e een
onderzoek naar re'mlmen, sbuiurinrichting1
enz. was ingesteld en de T,ij- en numaner-
bewijizen en de wegenbclastiiigbaarhen .wa
ren geconfrileerd. Verschillende bestuur
ders liepen een praces-vérkaial wegens
oviprtreding van een of andere wet bf ver
ordening op.
Het is weder een zeer drukke Zon
dag' geweest, al moesten ook velen a.an
het einde vlak den mid|d|ag (ie vlucht ne
men voor de opkomende wind! en regen.
De drukte werd o,a. verhoogd' tltoor
de ivankomst van tvfree Belgiselie plei-
zicrbooiten, terwijl een derde Mid
delburg was doorgevaren.
Voor de film.
Zondagmorgen heeft op "de Kade le
Goes', het Z. Bev. a capella koor eenige
numlmers'. gedongen voor de toestellen van
ecnigo Amerikaansclie fillmlopera-ieurs, die
hier- vertoeven om' een Zoogenaamde „spre
kende film" van het ZeeuwsPhe gewest
te vervaardigen. Onder de belangstellen
den wasi ook' de 'burgemeester, die de ope
rateurs no-g even heeft toegesproken in
huu landstaal.
Botsing.
Teen Zaterdagmiddag een vrachtauto
va,n deu heer W. uit Kruiiiiingeu de Opril
bij' 'de Gmaotie iMjajrkt wilde bastSjgeu,
werd hij vlanuit liet zijstraatje bij „Hófel
Zoutkeet" kopiende aangereden dbor d|en
wielrijder H. uits-Heeghendrikfekind'eren.
De auto stopte onmiddellijk, dioch' kon
niet Verhinderen, dait liet j'ijvZel deerlijk
werd beschafligd'.
iWilhcliuinatlorp Moordaanslag.
Toen de aannemer .Waisefiul E'llewoutsd'ij'k
Zaterd.agimlorgen half 'ZeVen naar een door
hem uit te vkyjren dijkwerk wou gaan,
werd lilj in deu Wipielminapolder aange
vallen door 'n 'zekeren M., wonende aau do
'si-H.-Hendr.k.dijk te Goes. Deze wierp
hem tegen deu grond, mishandelde 'hSiin
vreeselijk, 'beroofde hem v!an zijn pórte-
ï'euillc met f'700 en w'iierp hem' daarna fu
een gi'eppel langS" den weg. 'n Half uur
later hoorde 'n passeevende werkman ge
kreun en !^ag toen wat er gebeurd was.
Dhr. W. kon den naam van zijn nanvhllor
nog noemen, waarna, Ihlij: 't bewustzijn ver
loor. Nadat twee doktoren uit Goes hulp
hadden verleend, Ver-yoerde men 't slacht
offer naar 'liet Gasthuis te Goes. Beh|alve
'n ernstige kaakflraotuur had dhr. W. 'n
paar gebroken ribben opgeloiopien. De aan
rander, een gewezen arbeider van W. was
iop: de vlucht gesla.g'en maar werd al spoe
dig door de politie 'gearresteerd te .Wemel-
dinge, alwaar liij anet „!de Telegraaf" wilde
wegvaren naai' Antiworpen. Hij is naar
hot Huis van Bewaring te Middelburg'
overgebracht. Aanleiding tot zijn daad
moet behalve roofzucht ook wraak zijn,
omdat 'liij onlangs dooi' W. wegens luiheid
ontslagen was. Zaterdagavond was de
toofltand van W. vrij bevredigend.
Heer .Arcndskcrkc. In de Vrijdag
middag 1.1. gehouden raaUbvergad|priug die
'door 9 leden en d'e secretaris wei'ldl bijge
woond en waarin de heieren J. J. de J ager
en .f, 8,andee miet kennisgeving) n-fwezig
waren had de beëediig'ing en installatie
plaats van den tot lid van deu raait diezer
gemeente benoemden heer H. Goedegebu-
re. Op een verzoek' van de Geitenfok-
vereeniging te Nieuwdorp om subsidie
werd afwijzend beschikt. Evle.nzoo werd'
afwijzend beschikt op een verzoek van
den lieer J. J. Hartlioorn alhier, om
terugbetaling" van schoolgeld. Hierna
werden uitvoerige besprekingen gehouden
over de electósche straatverlichting waar
bij onder meer werd besloten liet aiantal
lichtpunten in de kom van het dorp
's-Heer Arendskerke en op het Eiindewege
aanmerkelijk uit te breiden, ipi de straat
verlichting door te trekken fangs de hui
zen staande aan den Rijksstraatweg rich
ting" iMiddelburg ev'en buiten de k0®1
van liet dorp 's-Heer Arendskerke. Over
gelegd wend d'e dloor d,en Gem'eente-Ont-
v anger cpgem'aaikte rekening dezer ge
meente over 192S, opgemaakt in ontvang
op f 103.712,07 en in uitgaaf op f88.552,42,
alzoo met een hgitiig' saldo vau f15.159,65.
Tot leden der commissie tot ond'erzoek
dezer rekening worden benoemi!' de hecinen
Sandee, H. Goedegjebuure en Lindlenbergli.
Verder werd aangeboden de rekening van
liet Burgerlijk Armbestuur Van 's-Heer
Arendskerke en die v;an het Groot arm!-
bestnur v:an 's-Heer Heudrikskincferen
beiden over het dienstjaar 1928; eerst
genoemde opgemaakt in ontvang op
f 36.497,95 en in uitgaaf op ffi25.425,89,
goed slot f 11.072,06 en laatstgenoemde
in ontvang op f'7138,12 en in uitgaaf op
f 4666,411/2. Alzoo met een goed slot v'an
12471,701/2. Deze beide rekeningen wor
den gesteld in handen van een commissie
van onderzoek bestaande uit d.a heeren
Schipper, Veirmue en Van Gorsel.
Bij de rondvraag wijst de heer VermUe
op de beplantingen aan beide zijd'en van
den Rijksstraatweg' welke z. i. Wet het
a"g op liet drukke verkeer, inzonderheid
bij kruisingen v'an den weg eai bij uit-,
wegen groot gevaar voor ongelukken op
levert, en spreekt de wensehelijkheid uit
dat van wege de gemeente ter bevoegden
plaatse, op dit 'geyaar de aandacht wor
de gevestigd.
Hierna sluiting.
Hcin'kcnszaud. Zaterdag slaagde voor
de haofdiaiote te Rottendam! onze vroegere
dorpsgenoot dhr. II. Mjmnaafid thans om-
derwijizer to Kaltendijk13-
Ilausweeit. De passagiersboot „Zee
land", vta Antwerpen, die Zomd'agl met
circa 200 passagiers een plezierreis heeft
gelmiank't Van Aiitwieapen naar Vlissingen,
is bij zij;n "terugvoer in het schaar, vau
Ossenisse omlnao,ggevaren en blijven zit
ten. Vaii WeimHdingè zijn twee bargings-
vaartuigan naar do plaats vertrokken.
Gisternaieht is de boot vlot gekomen, en
heeft de reis naar Antwegpen voorin
gezet, geösaoirteeald' doolr .d'o twee b'ergiiigs-
vaartivigen. Voer de passagiers zal dat
reisje nog lang in „aangename" herinne
ring' blij,v'en.
Zimteee. Tot burgemeester alhier is
benoemd de heer J. C. A. Bunnink. Hij,
is oud-Jiioofdo'ffi'eier v|an jliet leger in
Ned.-Indië en thans resei'vie-luitenant-
kolonal bij liet leger hier te lande.
Rijkskichkring-Orgaiusatic Middelburg.
De vlealajgderimg van de „Rijkskies-
kriaig-Orlglaiiiisatie Middelbujj;" zal gehoiu-
den wouden lOjpt Zondlag* 1' Sapteimber a..is.
des namiddags 1 uur ta Terneuzen. De
agenda zal b'inneoi 14 dagen naar a<Ue af-
gevaandigden gezonden worden. Mochten
deze verhinderJ! zijn dé Vargadfu-iuigj "bij'
te wonen, dan worden ze vriendelijk! "Ver
zocht daze a,a,n linn plaabsv'or,vang'er tea-
hand te stellen.
Anti-ongeluk op 'den onbcwaakleii over-
wegf b'iji Rilland.
Zatertlagmiddiag om twaalf uur pas
seerde nabij wachtpost 20a, te Rillland-
vBatlii de sneltrein no. 138 komende Kuit
Roosendaal en ï'ijdendo in de richting Vlis
singen, teen plotseling een Belgische luxe
auto genum'm'erd ,8,3233 en bestuurd door
,dcn lieer Ij. V. Basitïjus idt Antwerpen,
dazen overweg passeerde.
Met een flinke vaart' reed de auto tegen
de locomotief, op. De trein sleurde den
auto eenige tientallen meers m'ede. De
onto, sloeg met een sm'ak over den kop. De
inzittenden kwamen wonder boven wonder
met den schrik vrij, alleen de Zoon van
den bestuurder kreeg eenige verwiooidiiu-
geu aan liet gelaat, terwijl, Zooate later
bleek, oen der dames een lichte harsen-
schudding 'had' gekregen.
Dr. Moree uit Rilland, die spoedig ter
plaatse was, verleende do eerste genees
kundige hulp. Het is mogelijk, da,t de ge
wonden naar Antwerpen kunnen worden
vervoerd. Do auto was totaal vernield. De
Vooras en do wielen waren geheel Ver
wrongen on do linkerzijde was geheel ver
nield. De bumpers waren van Voren jz'oowel
als van achteren weggerukt. Bij onder-
IZoek bleek dat een stuk van de treeplank
van den trein tusschen de wiielen ivan de»
;auto was, terecht gekomen.
De politie, die dadelijk ter plaatse was
legd.e toeslag op den auto en de justitie
werd onmiddellijk met het geval in kennis,
gesteld. Om half vier arri|Veerde de H'cch-
.ter-commissaris m'r. -Zijtetra uit Middel
burg met den griffier, die den toestand in
«ogenschouw namen en den bestuurder ver
hoorden.
Dit ifei het tweede ernstige ongeluk' in
korten tijd. Men Zal zich herinneren, ilat
voor eeiiigen tijd op, denz'elfden onlbewaak-
ten overweg een Belgische auto werd ge
grepen, waarbij zich een doodelijk ongeval
voordeed.
De kabinetscrisis.
Uit „De RiOitterdamm'er" (anfcit-rev.)
Mr. Ruys moest de heerlijke opdracht
>aan de Koningin teruggeven met de ftïede-
deeling, dat hij' geen behoorlijke basdp kon
vinden vo,or een Christelijk' Kabinet.
Indien (1e gang van zaken geweest (K,
z'ooals we vernamen, dan ligt het niet-
slagen aan de houding der Cliriistelïjk-
histori'solie Kiamérfraotie. Eai wanneer onze
inform,atiies' juist z'ijti, dan is wel zeer
z'waar de Vei'ant'Woordeïijikii'eid, welke deze
fractie hiermee op zich geladen hfcef't.
Want alleen bij haar in|angelde liet aan de
uoodige samjuiwerkSaig.
iTe zwaarder wordt haar verantwoorde
lijkheid, lis men terugdenkt! aan 11 Nov.
11925, toen het dez'e fractie was, die b'ij
een anti-papistische stemtoïng tegen het
Kiitoinet-Golijn partij koos-
Ondan^si dat, was de Anti-rev. partij
lonmiddcllijk beroiid weer met de Chr.-
liist fractie, in z'ee te gaan; en eók de
Roomsch-KatlhoJiekeii, hpeaeer geprikkeld,
stapten over allo beZwaren heen.
Slechts 'één voorwaarde, doch die ge
heel voor zich zelf spreekt; ook nl was
er in 1925 niets gebeurd, werd gesteld:
Kabinet, dat z!o,u steunen Pp de drie reciht-'
sclie groepen, moest plthans in Jijnoï'd-
z'aak zich van diien steun verzekerd
welen.
Met 'het oog daar<jp had de katoinets;'
ftormatenr een concept-regeeiingspro-gi'aiiu'
opgesteld en hierover het oordeel der driie
reohtsche fracties gevraagd.
Ietwat gewij'z'igd en aangevuld droegi het
de volkomen instemimling van de R.-K. en
A nti-reV. jk'actdie weg.
iWe meenen te mlogen z'eggen, dat ook
de Chr.-'liist. 'fractie geen Zakelijke bezwa
ren had; doch zij weigerde f'onn'eele In
stemming te betuigen. Do kabinetsform'a-
teur moest tevreden zly'u Im'et de betuiging
van 'haar go,u;vernementeele gezindheid.
Met de herinnering aan Üen ongeluks
dag vau 11 No:v. 1925, verneemt men zoo
ietsi met eenige bitterheid eu is ru'en ge
neigd daarop een weinig-vriendelijk com
mentaar te geven.
Gouvernemeiileeie gezindheid... voorzoo
ver meu dit wensc'uelifk aöht. Steun aan
een rec'nlsdli kabinet, dorik, met de vrij
heid, om zich elk oogenblik uaast de méést
ïedeiiooZe oppositie te geboren en het
leveu Van,het kabinet af te snijden.
Het ia duidelijk, dat mr. Ruys met
!aoo"n Damocleszwaard boven het hoofd,
vastgebonden aau een van het vuur ver
zengd draadje, zijn pogen moest staken;
terwijl ei' ook van een minderheidskabinet
Idat Ibjj de gratie der .chr-Jhist. fractie zou
leven, geen sprake kon Zijn.
Op een platonische symp'at'hiieverklaring
bouwt men geen huis, dat. een poliitieken
storm verduren kan.
.Wanneer de chr.-historiisel^e Kam'effraie-
tie (we spreken niet opZet niet van de
partij Isamenwerking der rechterzijde, al-
idusi verstaat, dat anderen de verantwoor
delijkheid mogen dragen en zij een Vrij-
ibuiterspoBtiek' kan voeren.... dan is elke
karna bp een Cliristelïjk, dodi ook op «en
parlementair kabinet verkeken 1
klaar dan draagt ook de christHuist,
ï'raclie eu iij alleen daarvoor de zwaiu
verantwoordelijkheid.
Zij verbrak "de samenwerking .en ziji
maakt ze thans- onmogelijk.
De Sint-Geerlriiydl'a Bronnen
te Borgen-op-Zoom.
De eigenaars der sdtoeren tin de 0dhel-
de, de heeren D. Touw uit Rotterdam en
J. Touw uit Bergen-op-Zo,om', Z'ijn er ju
geslaagd ,op de scüiorren in de Schelde de
funclamenteu bloot te leggen van de Fon-
teijne genaamd de ISt. Geertruyd't's1 Bronne.
Dit was. lang geen (gemakkelijk werk
daar net ongunstige weer en de telkens
terugkeerendc vtoed die alles' weer deed
onderloopon, een en ander Keer bemoei
lijkte. Men heeft het (aangenomen werk
tubh kunnen voltooien en fc'elfo monsters
water kunnen nemen uit d'e nog jjmtai'er
wellende toroin, lroe eigenaardig, het ook
kliuke mége, Zelfs, heter s'mlaakt da,n het
'Zuiverste 'leidingwater. D'e eigenaars zijn
Voornemens bet water chemisch te laten
onderzoeken om na, te gaan .of het nog
de'z,elfde 'bijzondere eigenschappen bezit,
waavacnor het vroeger Zoo bijzonder gewild
waal als ta'felWaiter dat (le prinsen van
Oranje naar 's-Gravenhage heeten te bren
gen am h un taf eigen eugteiï te kunnen
verh.oogen.
Aan dez'e bron is de volgende legende
verbonden. De volksoverlevering1 wil, dat
Fepiju Van Landen'» vrome dochter Sinte
Geertruyüt (626659) abdis, van !Nij-
vel bij Brusisel, van doorstane vermoeienis
vaak zm liebben uitgerust aan Bergens
Scheldestad.
Eens had ze er weer verpoosd en flank
baai' voor gonoten gastvrijheid deed toen
de heilige, 'bij liet heengaan, den strand
bewoners ten genoege en gerieve, midden
in 't zilte Sclieldewater wonderlijk een
aoetw'ater bron ontwellen.
't Bronnetje en Zijn onmiddellijke om1-
go ving 'bleef den Borgenaars' heilig en men
bouwde er een kapelleke, Sinte Geer-
truydt ter eer.
iVrccsel'ijkc aanvaring.
Zoudag heeft op do reede vau Ositendo
een vreeselijk ongeluk plaats gehad. Zoo-
ato op, verschillende badplaatsen, diie te
vens vissOherSplaatacn z'ijn, dikwijls het
geval is, maakten eeu aantal Vacantiiie-
gtuigers een pleizliortoohtje met een vis-
ichco'sboot.
De '.isschersboot „O 21" Voer met ruiilm
60 passagiers aan boord, voornaomelijk
Belgen cn .Walen, toen de pleizi'erboot, Stad
KnoCke in z'ee s;tak'. In de vaargeul kwam
de O '21 met de pleizlierboot in aanvaring.
De visscherboot kantelde eu verdween bij
na onmiddellijk an de diepte.
Er was aanstonds hulp, ter plaatse van
verschillende booten, die in de buurt wa
ren, Zoodat 25 personen, tnin of meer
ernstig gewond, opgenomen konden wor
den. Zij werden naar Ostende vervoerd
eu daar in het hospitaal opgenomen. On-
aer hen beviudt Zi'dli oolc de sdh|ippor van
de O 21, die er z'eer ernstig aan toe is.
Tot nog toe zijn el' reedsi een tiental
lijken aangespoeld.
Omtrert liet lot der vermiste personen,
waarschijnlijk nog ruim 25, is no-g niets
bekend. Het m'eeslt waarschijnlijk is, dat
ook' dcSSe personen verdronken zijn. De
(mogelijkheid is echter niet uitgesloten,
dat s,i,mlm!ig'en hunner door vaartuigen Zijn
opgepikt.
D.iodelïj'k ongeval.
Zaterdagmiddag a's op de Gnirlesche
'jutte-spinnerij te Go|irle de 37-jarige on»"
gehuwde H. Li, die op een wals1 Van een
machine, dlie 200 ,omiwenteUngen per mi
nuut miaakt, een riem' wilde overgooien,
tuBsclien de machine geraakt en .gedood'.
Een gestolen auto.
Zaterdagmorgen liet m'r. H. O. H. ruit de
Ro'zen'biirgliaaii zijn auto even onbeheerd
op het Beursplein te Rotterdam staan.
Eien kwartier later was de wagen ver
dwenen Tegen den avond' Verscheen de
wagen eensklaps voor de wouing v'an tol'.
II. Er uit stapte een chauffeur, die het
volgende vertelde
Zaterdagmiddag had li'ij te Rijswijk een
langskcmeuden automobilist aangeroepen,
met het verzloek mee naar Rotterdam te
toiogen rijden. DeZ'e stemde hierin toe,
,«m:aar in Dellft Igekolmlen verzocht de m'eneer
hem, oimldat hij toclli chauffeur was, voor
iheim fleu w;agen pi,ee jte neméfi naar Rotter
dam, omdat hij' in Delft nog zaken moest
doen. Hij tmoost dan ïriaar even bij de tun
nel aan de Heneganwerlaau op hem wadi-
ten. De chauffeur deed' dit en wachtte
eenige uren, zonder dat de eigenaar kwam
opdagen. In den auto vond hij' eenige pa
pieren, waaruit hem' bleek, dlat de u.uto
het eigendom was. van tar. H. In arren
moede was lvij toen Imiaar naar dit adres
gereden. De politie stelt een .onderz'oek iu.
Het vlfllbrengen van de Eugenia.
Het werk voor het Vlothrengen van het
op deu zeedijk te Deu Heider gestrande
Grieksclie stoomfedhip "Eugenia, vordert
langzaam. Sedert eenigen tijd is. mén
In den komlkiommer'tij'd.
De Nederlandselie bladen zijn or pl-f
tij'd tegen 31 Maart op uit, om hun lezers
een kool te stoven in den vorm vainl een
Aprilgrap, die eonüs wa&rlijik! leuk x eu
aardig bedacht is.
Do Fransoho bladen zijn er toeer cp
ui.t ïijn in den ladünkommortdjdi J,an F|u-
bliok er 'oéhs fijmtjes door 'te halen.
Dat men die kunst 'daar niet minder
Verstaat dan hier, bleek onlangs toen de
„Figaro" liafc volgende schokkendo be
richt plaoltste:
„De cliauffeiur Louis Pujot ia eenige
dagen geleden onderselieidén met het l»e-
gioen 'vlan Eer. Men heeft- hem n.l.
willen bcloonen voor een Feldendaad',
wa.ardoor liij' hondeiid'en tnienseflienlevéns
hoeft glered. Pujot zag op een dag, toeD
hij op' een groatien weg v.an Parijs naar
N anoy mot gnaote snelheid reed, d'at 01a
sneltrein ParijsStraatsburg in vliegen
do -vaart een station voorbijreed, waar
hij \olgomu lieit spoorboekje moest stop
pen. De si altionsehef riejj den chaufflaur
opgewonden toe, dal hij er niets van
begreep. Ook de passagier», die wisten,
(lat de trein Iniloeist stoppen, keken Ver
baasd en min of nieei; beangst reeds uit
do coupéramen. Piujoit ovierzag in een
Qogénblik tijd» de situatie en kwam, tolt dé
conclusie, dait er blijkbaar op do looomo-
tief iets niet iu orde w,us, temeer daar
luijl niets bcméhkte v,an een machinist
oi.' ee.u stoker. Hij reöd nu ,zoo snel imloge-
lijk mét de trein mee, met de bedoeling,
Eoodna iiij oir de- kans toe zag, vian rle
auto op de locomotief' to spring-em, ten
einde zoo mogelijk1 onheil nog af' ta
wenldan.
Doch heit V-,a|s niat zoo geihakkélijlk
ials hij wel dacht, -want de weg ltiap op
vievlscheidlene toeters nfetand Van d'e
Spoorbaan. Hij imbest dus op de spoor
baan gaan rijden, teneinde Zoo dicht
mogelijk naast 'dan trein ta komen en
tegelijk uiijerst vtaoiTzichtag' zijn, oim! niet
dtaor een tneoplanjk weglgéshngerd te wor
den. In een krountaiing vlan den weg,
waar de rails lager gelegen waren dan
de spoorbaan, waagde, d'e chauffeur! zijn
koenen sprong, die nu niet zoo bijster
gevaarlijk moer was, daar zijn auto ook'
een onlziagelijike snelheid had, 'gelijk aan
die vian den trein, Hij bleef eenige «ogen
blikken verdopfd ligglen, d!aar do scliok
v'an zijn lielia'atoi' op den. tender van d'e
iocotaétief, tviaariop' hij! «Versprong', zéér
lievig wag. Malar weldra kwam! liij wteer
tot zichzelf en langzaam' 'kroopi hijl jut
naar de loeiotaioitief, waar bij zag, dat die
twee employe's bewusteloos terneer la
gen. Naderhand iis gebleken, dat zij Ibejjor-
vén sehaponvleescii hadden gégetên. De
chaiuftour, die niet een locomotief wist
om te ga.an, stelde nu de reminen in wer
king en aan helt eeustvlolgend station sitoind
de trein stilRe beid'6 miannen op die
locomotief weiden aan medische Zorg toe
vertrouwd en Ae trein werd! van nieuw
personeel vborzJén en kwam aldus veilig
en wel te Nianey aeun.
Indertijd is van dit gebeuren niet veel
ophef gemaakt, daiar men liet publiek niet
wilde verontrusten. Thans ee;nst hebben
de Fria.nse'lio bladen hét verhaal van
Pujol's moedige daad' gebracht, tegelijk
met het bericht dat liij geridd'erld is. De
ehauif-eou' lieeiflt bij' het g'eval natuurlijk
zijn auto verloren, die van de spoorbaan
gleed eu verbrijzeld werd', miaar een col
lecte onder "de passagiers heeft hem! dit
verlies ruimlschoo'ts vergoed.
De nonsens zijn inderdaad1 onbetaalbaar
aan elkaar geregen. Een sneltrein die
op «en klein stationnetje moest stoppen
een chauffeur die 't spoorboekje uit rijn
hoofd kende en bovendien miachiiiistalen-
.ten lieeft,; een auto die pip een smalle
spoorbaan maast «en trein rijdt iu bliksem
vaart en honderden passagiers die niet
denken dm de noodrem, hoewel ze in nooldl
zijn.
De Franschen zullen wel gegnuifd
hebben.
Die Nederlanders waren minder link.
Bijna, alle Holtondsche bladen namen dé
zottigheid in vjolle ernst «p. O, die kom
kommertijd -l
"UITKIJK.
'bezig, nadat alle pogingen om het schip
van den dijk te trekken mislukt waren,
den k< lossus er af te vijzelen. Behalv'e
een groot aantal kandvjj'zels, zijn er deze
week een vijftal hydraulische persen, die
«iet de liaudvijz'els, een gezamenlijken druk
f an bijna 2000 ton op het schip niltoef'e-
neu, iu het werk gesteld.
liet voorschip js nu ruim ,een toeter
dichter hij zée gewacht en als b(ot werk
op dez'el'fde wijze kan worden Voortgezet,
hoopt men de Eugenia over twee weken
vb.it te hebben. Het wordt trouwens: tijd
dat iiet sdiip van den dijk komt. jDe
bergingsmaatscliappij heeft n.l. dezer da
gen beridlït gehad van lijet departement
v'iu waieiistaat, dial het sdhip vloor 1 6ep-
Iwn'bcr afgeb'raciht mlo,et z'ijn, daar het pn-
dvc» in beslag z'al worden genomen, y
Noodlanding.
Zaterdagtnérgcn lieef't uit Soes'terbea-g
Van eou jaChttoesltel, bestuurd door jlen
aei'geant-leei'liuig-vbieg'er Viei-dag, kort na
den start de mator geweigerd.
Dc vlieger kon het terrain niet meer
halen en kwam met. het toestel in een den-
'nenhosch terecht. Doordat een stuk of
twaalf dennen Zijn gebroken en den schok
opgevangen hébb'efl blee'f de Vlieger onge
deerd. Het toestel is. Zwaar beschadigd.
Bij degen val is [Voor de tweede maal het
bewijs gelevérd, dat de inzittenden van
een uit metaal geconstrueerd vliegtuig
door een noodlanding in een dicht bosch'-
Van niet te oude hoornen niet veel gevaar
loopen. In geval Van nood is' dus voor da
plaats, van daling pen diicht bosdh Man
jonge 'boomén te verkiezen béven een
(Sterk geaccidenteerd terrein, waaT het toe
stel gevaar' loopt om klort na de landing
tegen "dijken, slootkanten enz. te stuiten.