DINSDAG 6 AUGUSTUS 1929 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Zenuwachtig, Overspannen en Slapeloos Mijnhardt's Zenuwtabletten UIT ZEELAND MIDDELBURG VLISSINGEN GOES UIT DE PERS GEMENGD~NIEUWS f IN HET KRAAIENNEST 1 zullen Uw zenuwen kalmeeren en sterken en Uw slapeloosheid verdrijven. Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten. iv. 18. t./ml. 20 j. ,50 et. p. w.voor troiann. BU'b. v. 21 j. en ouder 60 et. p. w.voof ivinoulwel- iorW. v. 14 t./m. 20 j. 40 ct. p. Iw.; voor vrouwelüjrb'. v. 21 j. en ouder, 50 ct. ,p. w. Hierop zijn «enige ul.aiuuhiringen vhl. betreffende arbeideiriS werkzaam) ten be hoeve Van apotheken, van da dinmlant- industrie, v|an den handel on, het ver- Ikearswerwi, in hotels en koffiehuizen, wain klappers, van den land-, tuin- 'en bosehbouw, da vleéhoiuiderij, de zeevaart; eveneens besta,an uibzondoringBbepaliuigeai ivtaor verplegend personeel, onderwijzend' personeel, arii'eidejrs belast met' leiding K>i' toezicht op personeel, of toet oidlmi- inilstr(a,tieve ot'techtosödhe bureaaiwej'k!- zaattjiedeai. Een volledig tarief versteekt de Raad van Arbeid1'op aanvrage giaia,rne. Tiende i acanliecursns Binnenvaart. In verband anet den tienden Vacantie- cursus1 van directeuren en leeraren, van do Binnen'viaartseholen van liet Onderwijs-, fonds voor "da Binnenvaart, welke deze •week aan boord van het InstruotieVaar- iuig „Prins Hendrik'wordt gehouden, is het officieel orgaan viau deze instelling, liet iWeekblad „De Binnenvaart!" deze •week Verschenen met een aantal bijdra gen v|an verschillende autoriteiten. i.n het hoofdartikel, de Inleiding woajd't gewezen op de gunstige Resultaten, wel ke in betrekkelijk'korten tijd v!an tien jaren zijn bereikt. „Aan boord! v!an de „Prins Hendrik!'aldus hée/t het zijn gedurende do vlaoantieeursusseu Id'e gromf slagen gelegd v'an de. organisatie, die ,onze eenippers thans reeds met grocte kracht ter zijde staat en die niet zal rusten, Voordat do schipper de plaats in ons economisch lovlen zal innemen, die hein volgens zijn prestaties naar peeht "toe komt". Dankbaar gestem'd is de selirijveir voor de vele medewerking, 'doch o,ok Voor hen dio eerlijke kritiek leverden Zij! 'heb ben er* voor gezorgd, dat d'e leiding Van het Oiiderwijisionds voorzichtig en doordacht al do oursussen vöo;rbtoröi|dd,e en niet in do wlar gebracht wgrd dtoor de grooto euceessien, die vooral met de va- cantie-ounsussen btareik't zijn. De burgenieesfer Van "Utrecht, de lieer Dr. J. P. Eocfcamu Andreae, schrijft een artikel over „Utrecht en de Binnen vaart", waarin hij ook' de verbinding van Amsterdam met den ,Rijn behandelt. „"Voor Utrecht is liet van hot grootste gewicht, dat het oolc in de toekomst, aan den hoofd vrikleeirsweg to winter tusschen Amsterdam en cleii Rijn zal gelegen zijn, en daarom' spant ons gemeentebestuur alle krachten in, om heb onheil, dat de verplaatsing van die hoofdverbinding voor de stad .zou bateek'enen, van haar, af to wenden' De burgemeester ,van Rotterdam, de heer Mr. P. Droogleever Fortuin, schrijft een b'egrontingswoord véo.r de cursisten in Rotterdam, evenals de burgemeester van Dordrecht, d« heer P. L. d'e Gaay 'Fort man, die uiteenzet, waarom het Onder wijsfonds voor de Binnenvaart zyn sym pathie heeft en wijst op de boteekenis van Dordrecht ,als Zeehaven voo.r do binnen scheepvaart. Verder schrijven dg loeo-Wutóenfeester vjan Zierikizee, de lieer A. Tiniinenman 'Czn. en de burgemeester v;au Garinchem, de heer C. Kootsten bijdragen over hun- lie gem'eenten, waarbij laatstgenoemde veoral de beteek'enis van Gorinehem! als scheepvaart Centrum! wijst. De heer 0. 'Stoel, voorzitter van het Zeeuw,sche iSohoolfonds te Stav'enisse le- tvfer-t tenslotte nog een bijdrage in var- band mét het bezoek Van de „Prins 'Hendrik" aan ideze goméente. Bet Weekblad „De B,innenv"aai"t" bevat "verder deze week'de gewone rubrieken op onderwijs- en scheepvaartgebied. Zooals bekend ,jj-ordt dit. officieel orgaan Hoor liet Onderwijsfonds voor d'e Binnenvaart in eigen 'beheer uitgegeven en komt de geheele netto-winst aan liet onderwijs ten goede. Uil deu trein gevallen. Gisteravond, toen de sneltrein, die te .18.37 uur uit Goe.s Vertrekt, "tuas'chen "s Heer Arendskegke e.n Noord-Eranijiert wa|S «n dus miet voUe vaart reed, giing het portier van eau tweede klasse coupé open. Daar bij stond het twee-jarig zoontje Van den heer V. 't H. ui,t Amsterdam. De kleine viel uit den trein en de ontstelde moeder, die met haar jongste spruit op den schoot zat-, riep luide om hulp. De Vader haid rich juist even luit de coupé verwijderd, en hoogde bij terugkbmist het gebeurde. Hij trok onmiddellijk aan tte noodrem. De trein wa,s inmiddels reedls enkele honderden meters verder gé,reti|en. De vader en andere, die gingen zoeken Vonden de kleine schreeuwend' tusschen de andere rails. Het kind werd 'in de coupé gedragen en mede genomen naar Middelburg waap. da familie, die op w'ggt wais na.ar Hooft- plaat, den trein Verliet. Een tweetal in allerijl gewaarschuwde to'edici, constateer den dat het kind er zeer. gioeldl was afge komen. .Wel had liet lichta kneuzingen bekoor en en wanden apgeloopen van het grint vati de spoorbaan, ep werden geen breuken of andere ejge verwondingen ge- constateert. De heer v'. 't H. zag toch gaarne, dat het kind vloorloopig in liet gasthuis werd opgenomen. Heden hoopt de familie d'e reis te tuunen voortzetten. Jn den trein bevond zioli een Rijksveld wachter die van een en ander pjiocias-ver- bahl olpmaakta en constateerde, dat 'liet portier zeer makkelijk open ging. Er Is Zondag, gezien de onbekendheid! me.t de nieuw-ingelegde boot Vlissingen Breskens, daarvan toch reedis een vrij. druk gebruik gemaakt, heen werden ver schillende met de treinen aangekomen pas sagiers overgezetterug telden wiji ruim! 50 passagiers en "3 auto's. Dit maal werd .aan do ponton aangelegd', omlJIat daal" water moest worden ingenomen. Voor den dienst van 6.10 lag 'do boot weder aan de nieuwe .aanlegplaats. Hierbij m:ag nieit worden v'ei|geben, "dut déze ge legenheid om te worden overgezet nog niet algemeen bekend is, daar. zij niet in dj reisgidsen staat vermeld'. 'Op de- Badhuisstraat alhier iwas Zondagmiddag een autoval geplaatst en geen sflu/to of motorrijwiel kon passeeren, voordat door politie en tl'esbundlig'e een onderzoek naar re'mlmen, sbuiurinrichting1 enz. was ingesteld en de T,ij- en numaner- bewijizen en de wegenbclastiiigbaarhen .wa ren geconfrileerd. Verschillende bestuur ders liepen een praces-vérkaial wegens oviprtreding van een of andere wet bf ver ordening op. Het is weder een zeer drukke Zon dag' geweest, al moesten ook velen a.an het einde vlak den mid|d|ag (ie vlucht ne men voor de opkomende wind! en regen. De drukte werd o,a. verhoogd' tltoor de ivankomst van tvfree Belgiselie plei- zicrbooiten, terwijl een derde Mid delburg was doorgevaren. Voor de film. Zondagmorgen heeft op "de Kade le Goes', het Z. Bev. a capella koor eenige numlmers'. gedongen voor de toestellen van ecnigo Amerikaansclie fillmlopera-ieurs, die hier- vertoeven om' een Zoogenaamde „spre kende film" van het ZeeuwsPhe gewest te vervaardigen. Onder de belangstellen den wasi ook' de 'burgemeester, die de ope rateurs no-g even heeft toegesproken in huu landstaal. Botsing. Teen Zaterdagmiddag een vrachtauto va,n deu heer W. uit Kruiiiiingeu de Opril bij' 'de Gmaotie iMjajrkt wilde bastSjgeu, werd hij vlanuit liet zijstraatje bij „Hófel Zoutkeet" kopiende aangereden dbor d|en wielrijder H. uits-Heeghendrikfekind'eren. De auto stopte onmiddellijk, dioch' kon niet Verhinderen, dait liet j'ijvZel deerlijk werd beschafligd'. iWilhcliuinatlorp Moordaanslag. Toen de aannemer .Waisefiul E'llewoutsd'ij'k Zaterd.agimlorgen half 'ZeVen naar een door hem uit te vkyjren dijkwerk wou gaan, werd lilj in deu Wipielminapolder aange vallen door 'n 'zekeren M., wonende aau do 'si-H.-Hendr.k.dijk te Goes. Deze wierp hem tegen deu grond, mishandelde 'hSiin vreeselijk, 'beroofde hem v!an zijn pórte- ï'euillc met f'700 en w'iierp hem' daarna fu een gi'eppel langS" den weg. 'n Half uur later hoorde 'n passeevende werkman ge kreun en !^ag toen wat er gebeurd was. Dhr. W. kon den naam van zijn nanvhllor nog noemen, waarna, Ihlij: 't bewustzijn ver loor. Nadat twee doktoren uit Goes hulp hadden verleend, Ver-yoerde men 't slacht offer naar 'liet Gasthuis te Goes. Beh|alve 'n ernstige kaakflraotuur had dhr. W. 'n paar gebroken ribben opgeloiopien. De aan rander, een gewezen arbeider van W. was iop: de vlucht gesla.g'en maar werd al spoe dig door de politie 'gearresteerd te .Wemel- dinge, alwaar liij anet „!de Telegraaf" wilde wegvaren naai' Antiworpen. Hij is naar hot Huis van Bewaring te Middelburg' overgebracht. Aanleiding tot zijn daad moet behalve roofzucht ook wraak zijn, omdat 'liij onlangs dooi' W. wegens luiheid ontslagen was. Zaterdagavond was de toofltand van W. vrij bevredigend. Heer .Arcndskcrkc. In de Vrijdag middag 1.1. gehouden raaUbvergad|priug die 'door 9 leden en d'e secretaris wei'ldl bijge woond en waarin de heieren J. J. de J ager en .f, 8,andee miet kennisgeving) n-fwezig waren had de beëediig'ing en installatie plaats van den tot lid van deu raait diezer gemeente benoemden heer H. Goedegebu- re. Op een verzoek' van de Geitenfok- vereeniging te Nieuwdorp om subsidie werd afwijzend beschikt. Evle.nzoo werd' afwijzend beschikt op een verzoek van den lieer J. J. Hartlioorn alhier, om terugbetaling" van schoolgeld. Hierna werden uitvoerige besprekingen gehouden over de electósche straatverlichting waar bij onder meer werd besloten liet aiantal lichtpunten in de kom van het dorp 's-Heer Arendskerke en op het Eiindewege aanmerkelijk uit te breiden, ipi de straat verlichting door te trekken fangs de hui zen staande aan den Rijksstraatweg rich ting" iMiddelburg ev'en buiten de k0®1 van liet dorp 's-Heer Arendskerke. Over gelegd wend d'e dloor d,en Gem'eente-Ont- v anger cpgem'aaikte rekening dezer ge meente over 192S, opgemaakt in ontvang op f 103.712,07 en in uitgaaf op f88.552,42, alzoo met een hgitiig' saldo vau f15.159,65. Tot leden der commissie tot ond'erzoek dezer rekening worden benoemi!' de hecinen Sandee, H. Goedegjebuure en Lindlenbergli. Verder werd aangeboden de rekening van liet Burgerlijk Armbestuur Van 's-Heer Arendskerke en die v;an het Groot arm!- bestnur v:an 's-Heer Heudrikskincferen beiden over het dienstjaar 1928; eerst genoemde opgemaakt in ontvang op f 36.497,95 en in uitgaaf op ffi25.425,89, goed slot f 11.072,06 en laatstgenoemde in ontvang op f'7138,12 en in uitgaaf op f 4666,411/2. Alzoo met een goed slot v'an 12471,701/2. Deze beide rekeningen wor den gesteld in handen van een commissie van onderzoek bestaande uit d.a heeren Schipper, Veirmue en Van Gorsel. Bij de rondvraag wijst de heer VermUe op de beplantingen aan beide zijd'en van den Rijksstraatweg' welke z. i. Wet het a"g op liet drukke verkeer, inzonderheid bij kruisingen v'an den weg eai bij uit-, wegen groot gevaar voor ongelukken op levert, en spreekt de wensehelijkheid uit dat van wege de gemeente ter bevoegden plaatse, op dit 'geyaar de aandacht wor de gevestigd. Hierna sluiting. Hcin'kcnszaud. Zaterdag slaagde voor de haofdiaiote te Rottendam! onze vroegere dorpsgenoot dhr. II. Mjmnaafid thans om- derwijizer to Kaltendijk13- Ilausweeit. De passagiersboot „Zee land", vta Antwerpen, die Zomd'agl met circa 200 passagiers een plezierreis heeft gelmiank't Van Aiitwieapen naar Vlissingen, is bij zij;n "terugvoer in het schaar, vau Ossenisse omlnao,ggevaren en blijven zit ten. Vaii WeimHdingè zijn twee bargings- vaartuigan naar do plaats vertrokken. Gisternaieht is de boot vlot gekomen, en heeft de reis naar Antwegpen voorin gezet, geösaoirteeald' doolr .d'o twee b'ergiiigs- vaartivigen. Voer de passagiers zal dat reisje nog lang in „aangename" herinne ring' blij,v'en. Zimteee. Tot burgemeester alhier is benoemd de heer J. C. A. Bunnink. Hij, is oud-Jiioofdo'ffi'eier v|an jliet leger in Ned.-Indië en thans resei'vie-luitenant- kolonal bij liet leger hier te lande. Rijkskichkring-Orgaiusatic Middelburg. De vlealajgderimg van de „Rijkskies- kriaig-Orlglaiiiisatie Middelbujj;" zal gehoiu- den wouden lOjpt Zondlag* 1' Sapteimber a..is. des namiddags 1 uur ta Terneuzen. De agenda zal b'inneoi 14 dagen naar a<Ue af- gevaandigden gezonden worden. Mochten deze verhinderJ! zijn dé Vargadfu-iuigj "bij' te wonen, dan worden ze vriendelijk! "Ver zocht daze a,a,n linn plaabsv'or,vang'er tea- hand te stellen. Anti-ongeluk op 'den onbcwaakleii over- wegf b'iji Rilland. Zatertlagmiddiag om twaalf uur pas seerde nabij wachtpost 20a, te Rillland- vBatlii de sneltrein no. 138 komende Kuit Roosendaal en ï'ijdendo in de richting Vlis singen, teen plotseling een Belgische luxe auto genum'm'erd ,8,3233 en bestuurd door ,dcn lieer Ij. V. Basitïjus idt Antwerpen, dazen overweg passeerde. Met een flinke vaart' reed de auto tegen de locomotief, op. De trein sleurde den auto eenige tientallen meers m'ede. De onto, sloeg met een sm'ak over den kop. De inzittenden kwamen wonder boven wonder met den schrik vrij, alleen de Zoon van den bestuurder kreeg eenige verwiooidiiu- geu aan liet gelaat, terwijl, Zooate later bleek, oen der dames een lichte harsen- schudding 'had' gekregen. Dr. Moree uit Rilland, die spoedig ter plaatse was, verleende do eerste genees kundige hulp. Het is mogelijk, da,t de ge wonden naar Antwerpen kunnen worden vervoerd. Do auto was totaal vernield. De Vooras en do wielen waren geheel Ver wrongen on do linkerzijde was geheel ver nield. De bumpers waren van Voren jz'oowel als van achteren weggerukt. Bij onder- IZoek bleek dat een stuk van de treeplank van den trein tusschen de wiielen ivan de» ;auto was, terecht gekomen. De politie, die dadelijk ter plaatse was legd.e toeslag op den auto en de justitie werd onmiddellijk met het geval in kennis, gesteld. Om half vier arri|Veerde de H'cch- .ter-commissaris m'r. -Zijtetra uit Middel burg met den griffier, die den toestand in «ogenschouw namen en den bestuurder ver hoorden. Dit ifei het tweede ernstige ongeluk' in korten tijd. Men Zal zich herinneren, ilat voor eeiiigen tijd op, denz'elfden onlbewaak- ten overweg een Belgische auto werd ge grepen, waarbij zich een doodelijk ongeval voordeed. De kabinetscrisis. Uit „De RiOitterdamm'er" (anfcit-rev.) Mr. Ruys moest de heerlijke opdracht >aan de Koningin teruggeven met de ftïede- deeling, dat hij' geen behoorlijke basdp kon vinden vo,or een Christelijk' Kabinet. Indien (1e gang van zaken geweest (K, z'ooals we vernamen, dan ligt het niet- slagen aan de houding der Cliriistelïjk- histori'solie Kiamérfraotie. Eai wanneer onze inform,atiies' juist z'ijti, dan is wel zeer z'waar de Vei'ant'Woordeïijikii'eid, welke deze fractie hiermee op zich geladen hfcef't. Want alleen bij haar in|angelde liet aan de uoodige samjuiwerkSaig. iTe zwaarder wordt haar verantwoorde lijkheid, lis men terugdenkt! aan 11 Nov. 11925, toen het dez'e fractie was, die b'ij een anti-papistische stemtoïng tegen het Kiitoinet-Golijn partij koos- Ondan^si dat, was de Anti-rev. partij lonmiddcllijk beroiid weer met de Chr.- liist fractie, in z'ee te gaan; en eók de Roomsch-KatlhoJiekeii, hpeaeer geprikkeld, stapten over allo beZwaren heen. Slechts 'één voorwaarde, doch die ge heel voor zich zelf spreekt; ook nl was er in 1925 niets gebeurd, werd gesteld: Kabinet, dat z!o,u steunen Pp de drie reciht-' sclie groepen, moest plthans in Jijnoï'd- z'aak zich van diien steun verzekerd welen. Met 'het oog daar<jp had de katoinets;' ftormatenr een concept-regeeiingspro-gi'aiiu' opgesteld en hierover het oordeel der driie reohtsche fracties gevraagd. Ietwat gewij'z'igd en aangevuld droegi het de volkomen instemimling van de R.-K. en A nti-reV. jk'actdie weg. iWe meenen te mlogen z'eggen, dat ook de Chr.-'liist. 'fractie geen Zakelijke bezwa ren had; doch zij weigerde f'onn'eele In stemming te betuigen. Do kabinetsform'a- teur moest tevreden zly'u Im'et de betuiging van 'haar go,u;vernementeele gezindheid. Met de herinnering aan Üen ongeluks dag vau 11 No:v. 1925, verneemt men zoo ietsi met eenige bitterheid eu is ru'en ge neigd daarop een weinig-vriendelijk com mentaar te geven. Gouvernemeiileeie gezindheid... voorzoo ver meu dit wensc'uelifk aöht. Steun aan een rec'nlsdli kabinet, dorik, met de vrij heid, om zich elk oogenblik uaast de méést ïedeiiooZe oppositie te geboren en het leveu Van,het kabinet af te snijden. Het ia duidelijk, dat mr. Ruys met !aoo"n Damocleszwaard boven het hoofd, vastgebonden aau een van het vuur ver zengd draadje, zijn pogen moest staken; terwijl ei' ook van een minderheidskabinet Idat Ibjj de gratie der .chr-Jhist. fractie zou leven, geen sprake kon Zijn. Op een platonische symp'at'hiieverklaring bouwt men geen huis, dat. een poliitieken storm verduren kan. .Wanneer de chr.-historiisel^e Kam'effraie- tie (we spreken niet opZet niet van de partij Isamenwerking der rechterzijde, al- idusi verstaat, dat anderen de verantwoor delijkheid mogen dragen en zij een Vrij- ibuiterspoBtiek' kan voeren.... dan is elke karna bp een Cliristelïjk, dodi ook op «en parlementair kabinet verkeken 1 klaar dan draagt ook de christHuist, ï'raclie eu iij alleen daarvoor de zwaiu verantwoordelijkheid. Zij verbrak "de samenwerking .en ziji maakt ze thans- onmogelijk. De Sint-Geerlriiydl'a Bronnen te Borgen-op-Zoom. De eigenaars der sdtoeren tin de 0dhel- de, de heeren D. Touw uit Rotterdam en J. Touw uit Bergen-op-Zo,om', Z'ijn er ju geslaagd ,op de scüiorren in de Schelde de funclamenteu bloot te leggen van de Fon- teijne genaamd de ISt. Geertruyd't's1 Bronne. Dit was. lang geen (gemakkelijk werk daar net ongunstige weer en de telkens terugkeerendc vtoed die alles' weer deed onderloopon, een en ander Keer bemoei lijkte. Men heeft het (aangenomen werk tubh kunnen voltooien en fc'elfo monsters water kunnen nemen uit d'e nog jjmtai'er wellende toroin, lroe eigenaardig, het ook kliuke mége, Zelfs, heter s'mlaakt da,n het 'Zuiverste 'leidingwater. D'e eigenaars zijn Voornemens bet water chemisch te laten onderzoeken om na, te gaan .of het nog de'z,elfde 'bijzondere eigenschappen bezit, waavacnor het vroeger Zoo bijzonder gewild waal als ta'felWaiter dat (le prinsen van Oranje naar 's-Gravenhage heeten te bren gen am h un taf eigen eugteiï te kunnen verh.oogen. Aan dez'e bron is de volgende legende verbonden. De volksoverlevering1 wil, dat Fepiju Van Landen'» vrome dochter Sinte Geertruyüt (626659) abdis, van !Nij- vel bij Brusisel, van doorstane vermoeienis vaak zm liebben uitgerust aan Bergens Scheldestad. Eens had ze er weer verpoosd en flank baai' voor gonoten gastvrijheid deed toen de heilige, 'bij liet heengaan, den strand bewoners ten genoege en gerieve, midden in 't zilte Sclieldewater wonderlijk een aoetw'ater bron ontwellen. 't Bronnetje en Zijn onmiddellijke om1- go ving 'bleef den Borgenaars' heilig en men bouwde er een kapelleke, Sinte Geer- truydt ter eer. iVrccsel'ijkc aanvaring. Zoudag heeft op do reede vau Ositendo een vreeselijk ongeluk plaats gehad. Zoo- ato op, verschillende badplaatsen, diie te vens vissOherSplaatacn z'ijn, dikwijls het geval is, maakten eeu aantal Vacantiiie- gtuigers een pleizliortoohtje met een vis- ichco'sboot. De '.isschersboot „O 21" Voer met ruiilm 60 passagiers aan boord, voornaomelijk Belgen cn .Walen, toen de pleizi'erboot, Stad KnoCke in z'ee s;tak'. In de vaargeul kwam de O '21 met de pleizlierboot in aanvaring. De visscherboot kantelde eu verdween bij na onmiddellijk an de diepte. Er was aanstonds hulp, ter plaatse van verschillende booten, die in de buurt wa ren, Zoodat 25 personen, tnin of meer ernstig gewond, opgenomen konden wor den. Zij werden naar Ostende vervoerd eu daar in het hospitaal opgenomen. On- aer hen beviudt Zi'dli oolc de sdh|ippor van de O 21, die er z'eer ernstig aan toe is. Tot nog toe zijn el' reedsi een tiental lijken aangespoeld. Omtrert liet lot der vermiste personen, waarschijnlijk nog ruim 25, is no-g niets bekend. Het m'eeslt waarschijnlijk is, dat ook' dcSSe personen verdronken zijn. De (mogelijkheid is echter niet uitgesloten, dat s,i,mlm!ig'en hunner door vaartuigen Zijn opgepikt. D.iodelïj'k ongeval. Zaterdagmiddag a's op de Gnirlesche 'jutte-spinnerij te Go|irle de 37-jarige on»" gehuwde H. Li, die op een wals1 Van een machine, dlie 200 ,omiwenteUngen per mi nuut miaakt, een riem' wilde overgooien, tuBsclien de machine geraakt en .gedood'. Een gestolen auto. Zaterdagmorgen liet m'r. H. O. H. ruit de Ro'zen'biirgliaaii zijn auto even onbeheerd op het Beursplein te Rotterdam staan. Eien kwartier later was de wagen ver dwenen Tegen den avond' Verscheen de wagen eensklaps voor de wouing v'an tol'. II. Er uit stapte een chauffeur, die het volgende vertelde Zaterdagmiddag had li'ij te Rijswijk een langskcmeuden automobilist aangeroepen, met het verzloek mee naar Rotterdam te toiogen rijden. DeZ'e stemde hierin toe, ,«m:aar in Dellft Igekolmlen verzocht de m'eneer hem, oimldat hij toclli chauffeur was, voor iheim fleu w;agen pi,ee jte neméfi naar Rotter dam, omdat hij' in Delft nog zaken moest doen. Hij tmoost dan ïriaar even bij de tun nel aan de Heneganwerlaau op hem wadi- ten. De chauffeur deed' dit en wachtte eenige uren, zonder dat de eigenaar kwam opdagen. In den auto vond hij' eenige pa pieren, waaruit hem' bleek, dlat de u.uto het eigendom was. van tar. H. In arren moede was lvij toen Imiaar naar dit adres gereden. De politie stelt een .onderz'oek iu. Het vlfllbrengen van de Eugenia. Het werk voor het Vlothrengen van het op deu zeedijk te Deu Heider gestrande Grieksclie stoomfedhip "Eugenia, vordert langzaam. Sedert eenigen tijd is. mén In den komlkiommer'tij'd. De Nederlandselie bladen zijn or pl-f tij'd tegen 31 Maart op uit, om hun lezers een kool te stoven in den vorm vainl een Aprilgrap, die eonüs wa&rlijik! leuk x eu aardig bedacht is. Do Fransoho bladen zijn er toeer cp ui.t ïijn in den ladünkommortdjdi J,an F|u- bliok er 'oéhs fijmtjes door 'te halen. Dat men die kunst 'daar niet minder Verstaat dan hier, bleek onlangs toen de „Figaro" liafc volgende schokkendo be richt plaoltste: „De cliauffeiur Louis Pujot ia eenige dagen geleden onderselieidén met het l»e- gioen 'vlan Eer. Men heeft- hem n.l. willen bcloonen voor een Feldendaad', wa.ardoor liij' hondeiid'en tnienseflienlevéns hoeft glered. Pujot zag op een dag, toeD hij op' een groatien weg v.an Parijs naar N anoy mot gnaote snelheid reed, d'at 01a sneltrein ParijsStraatsburg in vliegen do -vaart een station voorbijreed, waar hij \olgomu lieit spoorboekje moest stop pen. De si altionsehef riejj den chaufflaur opgewonden toe, dal hij er niets van begreep. Ook de passagier», die wisten, (lat de trein Iniloeist stoppen, keken Ver baasd en min of nieei; beangst reeds uit do coupéramen. Piujoit ovierzag in een Qogénblik tijd» de situatie en kwam, tolt dé conclusie, dait er blijkbaar op do looomo- tief iets niet iu orde w,us, temeer daar luijl niets bcméhkte v,an een machinist oi.' ee.u stoker. Hij reöd nu ,zoo snel imloge- lijk mét de trein mee, met de bedoeling, Eoodna iiij oir de- kans toe zag, vian rle auto op de locomotief' to spring-em, ten einde zoo mogelijk1 onheil nog af' ta wenldan. Doch heit V-,a|s niat zoo geihakkélijlk ials hij wel dacht, -want de weg ltiap op vievlscheidlene toeters nfetand Van d'e Spoorbaan. Hij imbest dus op de spoor baan gaan rijden, teneinde Zoo dicht mogelijk naast 'dan trein ta komen en tegelijk uiijerst vtaoiTzichtag' zijn, oim! niet dtaor een tneoplanjk weglgéshngerd te wor den. In een krountaiing vlan den weg, waar de rails lager gelegen waren dan de spoorbaan, waagde, d'e chauffeur! zijn koenen sprong, die nu niet zoo bijster gevaarlijk moer was, daar zijn auto ook' een onlziagelijike snelheid had, 'gelijk aan die vian den trein, Hij bleef eenige «ogen blikken verdopfd ligglen, d!aar do scliok v'an zijn lielia'atoi' op den. tender van d'e iocotaétief, tviaariop' hij! «Versprong', zéér lievig wag. Malar weldra kwam! liij wteer tot zichzelf en langzaam' 'kroopi hijl jut naar de loeiotaioitief, waar bij zag, dat die twee employe's bewusteloos terneer la gen. Naderhand iis gebleken, dat zij Ibejjor- vén sehaponvleescii hadden gégetên. De chaiuftour, die niet een locomotief wist om te ga.an, stelde nu de reminen in wer king en aan helt eeustvlolgend station sitoind de trein stilRe beid'6 miannen op die locomotief weiden aan medische Zorg toe vertrouwd en Ae trein werd! van nieuw personeel vborzJén en kwam aldus veilig en wel te Nianey aeun. Indertijd is van dit gebeuren niet veel ophef gemaakt, daiar men liet publiek niet wilde verontrusten. Thans ee;nst hebben de Fria.nse'lio bladen hét verhaal van Pujol's moedige daad' gebracht, tegelijk met het bericht dat liij geridd'erld is. De ehauif-eou' lieeiflt bij' het g'eval natuurlijk zijn auto verloren, die van de spoorbaan gleed eu verbrijzeld werd', miaar een col lecte onder "de passagiers heeft hem! dit verlies ruimlschoo'ts vergoed. De nonsens zijn inderdaad1 onbetaalbaar aan elkaar geregen. Een sneltrein die op «en klein stationnetje moest stoppen een chauffeur die 't spoorboekje uit rijn hoofd kende en bovendien miachiiiistalen- .ten lieeft,; een auto die pip een smalle spoorbaan maast «en trein rijdt iu bliksem vaart en honderden passagiers die niet denken dm de noodrem, hoewel ze in nooldl zijn. De Franschen zullen wel gegnuifd hebben. Die Nederlanders waren minder link. Bijna, alle Holtondsche bladen namen dé zottigheid in vjolle ernst «p. O, die kom kommertijd -l "UITKIJK. 'bezig, nadat alle pogingen om het schip van den dijk te trekken mislukt waren, den k< lossus er af te vijzelen. Behalv'e een groot aantal kandvjj'zels, zijn er deze week een vijftal hydraulische persen, die «iet de liaudvijz'els, een gezamenlijken druk f an bijna 2000 ton op het schip niltoef'e- neu, iu het werk gesteld. liet voorschip js nu ruim ,een toeter dichter hij zée gewacht en als b(ot werk op dez'el'fde wijze kan worden Voortgezet, hoopt men de Eugenia over twee weken vb.it te hebben. Het wordt trouwens: tijd dat iiet sdiip van den dijk komt. jDe bergingsmaatscliappij heeft n.l. dezer da gen beridlït gehad van lijet departement v'iu waieiistaat, dial het sdhip vloor 1 6ep- Iwn'bcr afgeb'raciht mlo,et z'ijn, daar het pn- dvc» in beslag z'al worden genomen, y Noodlanding. Zaterdagtnérgcn lieef't uit Soes'terbea-g Van eou jaChttoesltel, bestuurd door jlen aei'geant-leei'liuig-vbieg'er Viei-dag, kort na den start de mator geweigerd. Dc vlieger kon het terrain niet meer halen en kwam met. het toestel in een den- 'nenhosch terecht. Doordat een stuk of twaalf dennen Zijn gebroken en den schok opgevangen hébb'efl blee'f de Vlieger onge deerd. Het toestel is. Zwaar beschadigd. Bij degen val is [Voor de tweede maal het bewijs gelevérd, dat de inzittenden van een uit metaal geconstrueerd vliegtuig door een noodlanding in een dicht bosch'- Van niet te oude hoornen niet veel gevaar loopen. In geval Van nood is' dus voor da plaats, van daling pen diicht bosdh Man jonge 'boomén te verkiezen béven een (Sterk geaccidenteerd terrein, waaT het toe stel gevaar' loopt om klort na de landing tegen "dijken, slootkanten enz. te stuiten.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1929 | | pagina 2