tumes
jassen
rd-Hollandscli
Dagblad
OES
CHOOL
aanbreekt
■S.
GOES
i
INGEN!
ord-Holland
TERS TE GOES
irteur, GOES(Z.)
4 GR
GROENE BON
De ongeziene wereld of het leven
na den dood.
Fort-Mystery
SCHE COURANT
ZATERDAQ 27 JULI 1029
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
TWEEDE BLAD
jzen. 19478-90
irijzen.
ZSfif unnrrloDlinr I
rjaar 2 Sept- a.s.
E THIEME,
s f2,50 besteedt
e Eigenheimers,
Blauwen, Zeeuw-
telt tijdig»
FEUILLETON
i van OVER DE GRENZEN
KERKNIEUWS
IN HET KRAAIENNEST
ONTSPANNINGSLECTUUR
<9
U een afdoende en succesvolle
In Noord-Holland boven 't Y
uwe aanbiedingen, aanvragen,
makingen, enz. In bel - - -
eest gelezen dagblad In Noord-
boven het Y, net editle's
Alkmaar, Helder, Hoorn, Pur-
d en provincie - - - -
igen voor advertentietarieven
men aan de Administratie
PLEIN 6 ALKMAAR
Telefoon 433 en 633 - -
ie niet Adverteert,
geen recht op succes
..O., 2e klas van de
Typen, Costumière
oor Jongens, die zes
hebben en talen willen.
>en kunnen tussehen de
a.s.
19440-60»
135 Kreukelmarkt 7-9
COGNAC
ux Leon Briand p. fl.
ux Leon Briand
f3,00'
3,25'
ux Leon Briand - 3,60-
3,»
-3,60'
-1,80'
in bemande fb
ie Juste Mercier
sux p. Liter
sux p. Vs Liter
ter I 27, -
li— 5
26,
;elen genomen om ge-
Heeft U wel gedacht
;gen? Ook de meest,
verwaarloozing nood-
19485-60
ren te MIDDELBURG,
welke zonder eenig
medegenomen worden,
sje te komen uitzoeken.
0,80, 1,—, 1,25, 2,—
gezonderd) 19481-26
J LV-.
DE MENSCH'.
Zijn iblterM'i|ki lichaam.
HET AFSTAMMINGSVRAAGSTUK.
2'. De vergelijkende nilorpkolotgie t(vioiWiii-
leer).
Me-t klit geleemd» wo-ord! he|d|°elen ulo
o-elee-rden do Verwiamts-ch-ap of gelijkénis,
die er zóu bes-taon tussehen liet. m-ensche-
lijk en djerlijlkorgamfata», tuss'chen het
mwischelijk en dierlijk lfahla-aim', waaruit
ze dan de dierlijke afstamming willen
afleiden.
Dat hij tnenskah en dien groo-te ore'qr-
eenkonfat 'bestaat, wat betreft' lichaams
bouw en ledcmlaten, zal wel niemfcmd loo
chenen. 'Maar naast groot» gelijjkenis
staan o-oK gro-ote verschilpunten o. a.
Kcntaerjkend v'oor den nreaistlli iö „het
overwicht der gr-oote hersenen" (de zetel
van het -bewuste leven); terwijl de ont
wikkeling der aangeziehtsdeelen (o-oglió-1-
ten en kiauwwerktaigen) grooter is bij heit
dien dan bij1 dep mensch.
Een miairkiiint Verschil tussehen mensch
en dier is vervolgens „de.opgerichte g|amgl"
Van den mensch we,lko samenhangt met
deD galmeien bouw van het lichaam!; mei;
de centrale ligging via.n do nchterhooifldl-
opening; de slechts mfa,tige ontwikkeling
der halswervels; den bouw van hand1 en
voet; immers de hand is geheel ingericht
tot grijp-orgaan, de voet tot bewegings-
orgaan. Zoo gio-uden wc nog meerdere
duidelijke verschilpunten tussehen món-
schelijk en dierlijk lichaam kunnen opsom
men, maar deze mogen reedsi vjoldioenidb
zijn om aan te toonem, dat de afstand tus
sehen mensch' en dier naar het lichaam
nog groot genoeg is, otal vigor den mensch
een afzonderlijke orde in de Schepping op
te efaphen en hemi niet zóo maar, zonder
meer, om' enkele punten vian organfacho
overeenkomst met het 'dierlijk' lichaam',
'bij de ontwikkelde ajpen in te d'eelen.
3. De embryonale ontwikkeling.
Hieronder verstaat uien de ontwikke
ling, die de mensch dóo-rmiaakt in nog
ongeboren toestand.
Ook hier moeten we weer. toegeven, dat
de mensch in de eerste stadia (tijdperken)
van het vrucht-leven in vele bijzonder
heden met de Primaten (waaronder ook ldó
apen) overeenstemt. Deze gelijkenis blijft
ook voortduren en de verdere etaldlia (tijd!
perken) der ontwikkeling, hoewel in min
deren graad. Op grond' v'an dóze gelij
kenissen Zou men inderdaad! geneigd] ziju,
den mensch naar het liüliOam' systetaatfalch'
in te deelen bij de ord'e dier P,rim!aten,
welke overeenkomst door de voorstanders
der dierlijke afstamming dan ook' dóni-g is
uitgebuit.
Dat uien echfer niet al fo voorbarig
mloet zijn met zijn aapachtige veronder
stellingen, 'bewees het geruchtmakende ar
tikel van Prof. Bolk in het Ned. Tijd
schrift vóór Geneeskunde: „De hi-ologfa'tihe
grondslag 'der mensch-wnrding", een vóor-
dratht,g ehouden op dó algeaneene vlergO.-
dering vlan het Ned. Natuur- en Genees
kundig conga-es', 12 April 1927, waarin
bijl een geheel nieuwe btooria ijelevleterdie
over dit vraagstuk, welke door heiml wordt
genoemd: de Retardhbio-theorie, Waardóór
het kaartenhuis der dierlijke afstamming
op grond van bovengenoemde gelijkenis
van embryonale ontwikkeling, jammerlijk
ineenstort.
Prof. Bolk beweert nalmelijk: wanneer
m'en in een zéker stadium: (tijdperk) v&n
ontwikkeling den foetus (vïjuchit) vain eein
aap en vlan een m'ensoh met elkaar Ver
gelijkt, dian öon-stateoirt men tussehen deze
'beide een buitengewoon giroote av'eraen-
steimining. Tot zeker stadium- Verloopt
de wording vah den nn-emschi ein die dier
Primaten paraUel of1 gelijk. Maar dlan
constateert Pirof. Bolk ijjit enorme) Vler-
schil: (zijn retalrdatde-tfaorie is „eenl go-
heel nieuw standpunt in de embryonale
ontwikkelings-leer) terwijl nu bij' de apen
de vérdere groei- met toenemlendej „vier-
Vórming" gepaard gaat, groeit da foetus
vgn den inensch wel, doch vervormt zich
niet, of weinig meer. De vórm van ons
hoofd -b.vL, zegt Prof. Bolk, zoo- optva.1-
lend 'Van dien der apen verschillend, is
niet anders dan de vorm! van het hoofd
van den jongen primaten-foetus in het
algemeen, dat geen verdere voramomtwikkó-
ling ondergaan heeft, m1. a.. w., wat vloor
den mensch een eindstadium is gewoirldlen,
is Voor de alpen een doorgangteffato-dliu'm'.
Deze leeir is Jijnreriht in strijd' 'm'et
de z'.jg. biogenetische grondwet vlam
Roman van Jv. en R. Pinkertan.
(Nadruk verboden).
1 —66
Een'mlaal die (plaats 'bereikt, dacht
Nee-d|a|-lboy zich veilig. Door zijn mlaohit
zou hij or wei vtoor zotrgiem, djajt de ge
tuigen niets loslieten. Morley ztxu nooit
ietsVeatadm'eu. Mevtronw Mopley had
hém' destijds opgestookt, zelfs -bevólen,
Roe bette, onimlogelijlk te inlakan en zijf-zoiu
hemi wel aiimlmOr met vlragen- lastig val
len. De mleidicijki-m|an was er Zeker vlan,
dat Vijn rpian ouimiogeiijk kón mislulokèin
en favtenlfan dal, vj| geen gevaar liep.
Storm.
Nee-ld|ai-boy_ had geen Maasit. Het eer|sta
waalmie ziueJhtje, dat d«n snecMwstolrln: ziou
vtooraf-gaain, moest gevoeld worden, alvpr
rens hij zijn bijl zou geblrtaklen ter. ver
nietiging der „duivtekdhe njaèhine". Hij
wachtte dat mioiment jkjalm af, mot een
ontegenzieglijk'en sdhijh vhin Vcrttrouwen,
dio zijin effect op da pivlerslplainnen jagers
niet miste. Terwijl de minuten vterliepen,
bl«?k 'rijn zekere houding ppfc de jagers
Haeckel di-e beweert, dat d'e mdnsch in
zijn ontwikkeling „aalpaohtigo stadiën!"
doorloopt., terwijl vólgens P.rof. BolW ,do
waarheidjuist omgekeerd fa .en door-
loopen de ,ap»n een ontwikkelingsstadium!,
dat a-an deu "d'efinitiert'en menschelijken
vorm -beantwioioird (o.o. „1927 biz. 221G).
Met reiclht miooht Prof. Keith; zeglgen;
„de natuiuir haeift tot haar besclliikking
een ge'hei'm' mechanisme, waardoor zij- het
lichaam' van mensch en dier vermag om
te voTimen; een mechanisme, dat in Dar
wins dagen geheel en al onbekend was,
maar welks bestaan wij- nu beginne®, to
bevroeden en waamvü.n wij' ons eon vaag
begrip beginnen te vlommen."
4. Atavismen.
Hieronder verstaat men allerlei abnor
male afwijkingen in hot mensohelijk' or
ganisme, die e-eno eigenaardigheid' dtar
voorvaderen terugroepen, die in het thans
levende type is verdwenen.
Als zoodanig worden d'an vooral 'ge
noemd de Bomtijidls VOorklolmenidle men-
sohon-atjaaijt; do ovierlhiehaaydhenKl1; lib klrop-
mense'h; verlenging va;n de slaap-streek,
waardoor ,de me.ns-ch oen zeer a.apaehtig
Voorkomen krijgt, nnz.
De z.g. ataivtstkrihe verschijnselen zijh
vbor een goed doel te verklaren ulit
„storingen der embryonale ontwikkeling!".
■Verder zijn ze vbor een gjroot deel
niets anders dan doioldgewone „variëtei
ten die dus eigenlijk dien li,anm! v'an
atavfam'e ntet verdienen (b.v. zebira-achtigo
strepen bij paard en ezel).
5. Lagere jnensclien-rasscn.
De voorstanders der dierlijke afstamt-
mingslecr hebben getr,aeht aan te toonen,
dat de Z.g. wilde Volkeren een grootero
somi van aapachtige kenmerken zouden
bezitten, waardoor zij een a.anw'.ijlzing zou
den bevatten Voor de evolutie of' 'ont
wikkeling vian den mensch. Ze worden
„pitihecoïde rassen", d. w. z. aapachtige
rassen genoemd. Yioo2al de Australiërs en
Bosctajesmiannen komen daarvbior im aan
merking.
Deze aapachtige kenmioiken worden dan
tot de hier Volgende herleid':
langere armen in Verhouding tot de
beenende wrndingsrijltjd'omi der hersenen
de prognathie, d. w. z'. het vooruitsteken
der tandend'e opgeworpen lippende
platyknemie, d. w. z. afgeplatte sciheenbee-
nen; de gebrekkige spieilontwikk'eling
minder verstandelijke Vermógens.
Het zou ons te ver voeren op al deze
kenmerken afzonderlijk te gaan) we
willen hier enkel opmlork'en, dlat het be
staan v'an aapachtige pass,en door de diep
gaande, kritische studiën van d'a graote
Duitsche Geleerden: Ivohlbnugge en Ran
ke. wetenschappelijk niet m-eer to vterd'e-
dijen is, a:l blijft het overigens waia.r, dat
onbeschaafde- volkeren met een grootere
niate van achterlijkheid' zijin behept, hei-
geen mloet Worden toegeschreven aan er-
'olijk lichamielijke toestand-en en allerlei
ongunstige, uiterlijke omstandigheden.
Algeu.eene conelusiew.
Hit 'het voorafgaand-e is derhalve ge
bleken dat de aflstalmlming vlan den [m-ensch
uit dierlijke vóo-V-oudersvan wijsgeerig
of philosophiseih, standpunt: nilogelijik is1.
41 heeft de wétensch-ap ons tot nog toe
niet den gezjochton aap-menscli gelev'erd,
zegt dr. Van Goor, toch mlo-etten wij| hier
bij in 't oog houden, dait 'de miogelijklheild!
niet is uitgesloten, d-a,t later nog eens een
genetische overgang (d. w. z'. tussehen a,a'p
en m-eniseh) gevbifden kan. worden.
Als onmiogelijjlë kan de wetenschap deze
toekomstige vondst niet verwerpen en wol
o'ml twee redenen.
In de ee.rste plaats' geven de goVondlon
resten v'an schedels en geraamten, om'd'at
ze de Idoof tussehen mensdh en aap mor-
pholoigfa-ch (wat den jidhaölmlsvomi be
treft) helpen overbruggen, een zwakke
aanwijzing, dat zulk een genetische tns-
sehenvoiim' missbhi-en zo,u fcutme® bestaan
h'bben, en rij' rechtvaardigen dus in elk
geVal verdere wetenschappelijke onderzoe
kingen.
In de tweede plaats, moeten wij] ons1 wel
degelijk rekenschap geven van do uiter
ste onvolledigheid der staimboomend'eze
onvolledigheid leert ons, d'at er nog Veel
„kan" bestaan, wat tot .nog toe niet'
gevonden is. (Het alfstaimlminigsvraaggtu/h.
Dl. IT blz'. 121).
Van natuur-wetenschappelijk' standpiiiut
Po-si-tievle rechtstreeiklsehe aanwijzingen
voor het bestaan v;an ee.n aap-imiens-ch beeft
de natuair-we'tensc'hap nog bij: langa na
niet kunnen leveren. Tot lieden toe laat
te -beïnvloeden. Hun opwinding verdween
au zij' herinnerden zich alles', wat Nee-d|a-
boy vloor liein gadlaon hod s'indb zijl hemt
Keaden. Hijl 'hüd nimkner gefa(alidl en nog
noojt hadden zdji hemi zoo vtal veirfeauwe®
gezien, onidlahks de tegemwooadigliedld! v'an
den zeer gevree^den bliatnkle.
Middelerwijl kbn Brucio zichzelf slechts
voorbereiden op de gebeuftenislseu, die
onafwendbaar Melken. Hijl wist, dat alles
wat hij zou dloen of peggen, nutteloos
wals. Iets Van het fatalisinle, dat-'Tiet
noarden inibo-ezetm't, beïnvloedd'e oojkl hem',
Hij zag dn, diat hijl gev|aarlij|lii spel had
gespeeld an ialles zich tégen hem! Koerde
led-ereem, dii» d'en s'trijp tegen het nooir
den -aanbindt, ttnlo-et -ogk' dbj kiains en van
het noofdiem oamvharden. Hijl mbet altijd
voo,rberei'd' zijn api lieit onvefwanhtehij
moet het late' rijoi aaaidleel iin het t_
aanv'aarden, waimaejr de slneeuwstorlm! lienfl
op een ombewaiijkt oogenblik' omlv'èrwejrpt.
waaneer het ijs/ zich onder heim) begeeft,
of wanneer hijl in de een of andere s't|rpo'm-
Versnelling om|kom't. In heit Noorden zit
men midden in do gevaren en. meermalen
wordt de memsch op dó proef gestel)!
in een strijd op leven en «lood'. In flkm
eimds'ti'ijd Klah mien slechts bewij'zen, wat
men fa 1 I
zij: ons nog geheel in Jiofc onzek'ere lner
omtrent.
Aan de hand van een uitgebreide se
me interessant» lichtbeelden gaf dp be
kende katholieke Hoogleeraar Prof'. De.
J. A. J. BaPge voor de Haarlcmlsche
vereeniging van „Geloof en .Wetenschapf'
het Vorigjaar een belangrijke lezing,
waarin liij! SkHvalm! tot da volgende con
clusie
Het jmensohclijlk liwhia-aln is wel ge
bouwd violgens h-et zelfde grondplan als
dal van do zoogdieren, bijzjonfiler vam d|p
primaten J waartoo oolk do apen behooren,
m-aar toch is het onderscheid zoo- aanzien
lijk, diat een oiïmïi'ddëllijkë ailstajmlming v'an
de.n m'ensch uit eeni-ge bekëndo d'ier-soor-
tcn niet mogelijk is. En zouden dup tns-
schenvortaen -moeten bestaan hebben. Het
vinden "daarya-n zou d'e waarschijnlijkheid!
van de afstamaningsl-eer vergrooten. Maar
het bewijs is- pas daar, wanneer Vaistge-
steld kan worden, dat pi» tusschen-vlo-Wnen
van elkander a-fstamlmen, en dit zal nog
groote móeilijlkheden bieden.
Als -be.wijjsst-ukken vóór de afsjtam'-
mingsleer vkn den inensc'h h-elbbon de ge
vonden tussehen-vortmeinde Pitheoam-
thropus; dö Heidelbergseh-e teaalf en d'e
Neandcrthaltypen alloe.il deze waardb, |d|at
zij het vtalm'-vorsdhiil tussehen men-slclhi en
aap Ijghben v'eiMeiftd. Vairt staat dat:
1. Hot tmtenisohen-geslacht Veel o-u'd'or
ie dan v'rooger weaid genweend'.
2 In hot D'iluvi|u|m' tal van nu uitge
storven lerv-enavoitai'eai h-obb'en bestaan,
3. In dit tijdperk vier of VijiE thans
uitgestorven mlensohen-rassicn hebb'en ge
leefd.
4. Do industrie vlan deze r-aisScn ver
toont een duidelijke ontwikkelingsgang en
zelfs laat blijken, dat o,ok in dit tijdperk
de mensch reeds hot geloof bezja't aan het
bestaan v;an oen hoogere wereld'.
5. In h-et tertiair tijdperk helt bestaan
v an den mensch nogniet als zeker Kan
worden aangetoond. Ald'us pBof. 'dir. Bairgei
Van tlici iigiscli landpunt
Do k-erlc bestrijdt niet da mogelijkheid
van een zekere evolutie (afstamming) van
hoogere l&vensv'oiimen uit lage-re, door
middel vau thans uitg-osltorven tus'sc'hen-
vormen, iua-ar zoolang diitl voo-p den
mensch ni-et wetonsohapp-elijlk' afd-oendc be
wezen iis, bestaat er voor den Katholiek
geen geldige -en dwingende re|don om' vlain
den letterlijken zin van het B-ijhelsc'he
Scheppingsverhaal af -te wijken, en fa
iedere Katholiek vleiplicht zich zoowel in
nerlijk als uiterlijk' te onderwerpen aan
dn uitspraak v'an de Bijfcol-Oominissie,
-al heeft deze dan ook geen ömfcilbjaar
gezag
Hierdoor woi-dt echter geenszins het
wetenschappelijk ondenZoek uitgesloten
dit wordt VolkWen vrijgelaten. En wan
neer het ooit de wetenschap gelukken
m'ocht absoluut afdoende, b'ew'ijizen to le
veren voor de afotairn'min-g Van don mensch
ui-t dierlijke vooroniiders', zal resultalai
door de Kerk hvengbad' wo-ijdlen panviaa.rd|
als i-Cdere andere wetensehapp-elijkle uit-
kombt. Er klah iihilmeris n-ooiii ee.n wer
kelijke strijid bestaan tussehen Geloof en
Wetenschap!
Alkimla-ar C. VIS-, Rector.
'Ar'mtenizorg ïn Hongarije.
Eenigen lijd! geleden hield' die Minister
v'oor Volkswelvaart in Hongarije een
gnootsbh-e reide ov'er het sociale vraagstuk1,
waara-a® wij: het vólgende ontleenen:
„Zond-er de Christelijke naastenliefdë
blijft heel onze sociale politiek niets an
ders ill an een dlood'e theorie". De Hbn-
giaarsche sta-d Erlau geeft ons- reeds
gedurende een jaar het vóór-beeld', hóe jd[o
ix-iale politiek in den geest der Katho
lieke C'haritas in do praktijk in toepassing
-gebracht kan Worden. Het vloorheeld d'er
s'tald Erlau heeft reeds tot goed'e resul
taten geleid en ook' in B-udapest bestaat er
een vereeniging die zidh uitsluitend; tot
taak gosteld heeft: de leniging van d'en
nood der armen.
Daar deze vereeuigingon het karakter
v,ux een Congregatie aannemen, wier lo
den zich door -gelofte verplichten, om
Vooral de armenzorg te beoefenen, is het
te tverwa'clhten, dat het sociale vraag
stuk dat tot heden in Hongarije zoozeer
verwaarloosd ward, veel dichter bij hare
opLosBing gebracht wordt.
Van oudsher heeft de Derd'e Ordó in
Erlau zióh speciaal met armenzorg be-
lllst. De nood', die vooral in d'e enkele
jaren voortdurend grooter werd', heeft ver
schillende leden d'er DerUle Ordk ei' tos
bewogen, om1 dit werk' nog krachtdadiger
ter hand te nemen. Deze leden dier Derklip
Bruce w-achtte dus. Hij! .trachtte evoni
kalm' te wezein als' de medewilwin, dóch
pen beeld vto hetgeen uiiit dez'en tacsltiand'
ou vóórts-pruilen, een gevoel vain, het
verdriet, daf dóo|i' zijp. dóódt zou wor
deu geleden, Icon hijl niet uiit zijin gees»
verbannen. Allen, EVclyn-, haar inloed-qr,
Morley, ook hijjzelf, waren er bijl betrok
ken, en -allen z-ouden daiarondór Jijjl|e-n.
Hij -wisl, dait hij E-vólyin'st vertrouwen
im liem niat kooi -todden, elvlemnin als lidj
do ywniieitiging van 'haar liefde kon
verhoeden. Doch' -hjj! ba|d gehoopt, dlait
haar v-etfil|rouwe-n in lra-ar mo-eder onver-
alnderd ,zo-u WijlVen. Zelfs! dMl Zoan haaT
ontnomen worden, want lin-ar mioeder zou
onmóg-elijlk! kh-nnen blijiv'ani Zw'ijgen ma diit
verloop viaji haar strijd im het pelsland,
Zij- Zou lall-as- Vórftell-en, en alles Zou daarbij'
in-eensltortenhaar jarenlange ar'bedd, Mor
ley's Zelfvlerltrou-w-pin, Evelyn's vejrtrou
wen in h-aia-r móed-er.
Bnree kbn -Zelfs- hiot den geringen
troost smakein dat hij', gedaan had' wat
mógelijk w:as ota: al'het onheil, waarvan
hij oorzaak was, te vófhól-pen. Hij' zou
uit. "Evólyat's leven vw,dwijnen, als de
vijland ha-rer ouders, als de spion van
de oppositie. De gedachte hieraan inaakte
h-eml woedend, en bajajoht hem' in een p-njt
Orde .8 in getal sloten zich nauwer
aaneen en voKmden het „Gezelsoliap der
Zusteie tot ondeaótauning der, armen".
Dit is nu het begin, het iuitgfcngspfun|t
geworden van een geheel nieuwa bewe
ging. De Zus'ters wonen in een gemeen
schappelijk huis en leven Volgens be
paalde regels', evenals kloosterlingen. Er
worden thans in Rome slappen gedaan
om dit Gezelschap als OougreKatie te doe»
erkennen."
Het Gezelschap der Zusters' tot om'der-
tcuning der armen, mag zich in de on
verdeelde sympathie en d'e grootst mó
gelijke 'medewerking v'an geheel Erlau
verheugen. Het Gemeentebestuur hóeft
-de Vereeniging bereids als victtig orgaan
e-r.kond en haar voldoende lokaliteit, (li0
zij vóór de uitoefening van haar wer,k'
noedig hebben, ter beschikking gesteld.
Deze instelling heeft ook reeds rechtsper
soonlijkheid Verkregen.
T.eden, medehelpers' v'an liet Gezlelsohap1,
hebben de stad d'Lstriatsgewijize ond'er el
kander verdeeld' en kloppen iedere maanj
aan alle deuren om! aalmoezen in te -Zame4
leu. Elk ge-zin afzonderlijk' heeft ge-
teekend voor een bedrag, d'at inen elke
m-aa-nd wil storten, zóodat men precies
weet, hoe grpot de somi is, di'e mem el-ke
maand kan ophalen. Nadlat d'a aalmoes
overhandigd is, Jklrijlgt. ied'er gezin een
offieieele kwitantie dat zijl ^gerust als
hun kaartje aan de woning kunnen ibevós-
tigen in plaats Vlan hot opschrift: hier
wofdt niet gebedeld', wat trouwend flbor
het Gemeentebestuur o-o-k' streng vferbod'en
Deze plicht wordt zeer goed 'Aage-
kolmcn d-oor de bewoners d'er stald', "dlie
daardo-»r voor veel last gevrijwaard' wor
den.
De aalmoezen, als-oolc de v'ele giften en
legaten een vóornam'e dame heeft aan
net Gezelschap beihalv'o een som! geld
ook nog 80 Hectaren grond- nagelaten
worden door d'en penningmeester id'er Ver
eeniging zorgvuldig aangeteékend en1 be-
henwi-
Er is een n-auwkëuri'g register- aange
legd. dat z'orgv'uld'ig w-ord't bijgehouden,
w-aarin staan apgcte-ek'end al diegenen-,
die vóór ondersteuning- in aan-merkin-g kó
men. Iedereen die werkelijk' beho-ef'tig fa
krijgt Imiaandel'ijks een v'aste u-iitkcering,
die ei'enredig is in'et d'e behoeften vian
den betrokken persoon.
Bedelaars, armen en ook mens-chen, die
tot den middenstand' behooren, kortom alle
personen die ondersteuning noodig heb-ben,
moeten zich hier aanmelden en worden
naar de griffie vea-wezen, waar alle Za
ken betreffende de ge.beele armenzorg d'er
stad afgewikkeld wonden. Zoolang d'it
Gezelsdh-ap nu bestaat -ziet 'men in de stad
geen enkelen bedelaar ro-ear.
Do zieken en ouden vian dagen Vormod
een afzonderlijke categorie. Deze worden
bezocht -door de laden vlan het Gezelschap,
die -buitenshuis werken en die dlan op tïo
griffie rapport moeten uitbrengen over
hun bevindingen. lederen dla,g bezoeken
do zusters de zieken pn oud'en vian d'a-
gen, brengen hunne wom-iing in, orde, rui
men daar alles netjes op, maken het eten
klaar, zorg-en vloor medicijnen enz. In
één woord, zij hebben zilöh geheel in dienst
der ziekenverpleging gesteld,Armenzorg
g-a-at hier dus gepaard met barmhartige
naastenliefde.
Het gezelschap werd 'gesticht Hoor Pa
ter Oslay van de orde d'er Franciscanen.
Op den lOdrn Zondag na- I'iukstcren.
E-piistel V. d. II. Paulus tot de Corinthen,
XII. 1 11,
Broéders! gijl weet dat gij, toen gijl
Heid-eneiu waart, tot de sto-m|m'0 afgpd'e-n
gingt, gelijk men u leidde. Perh-alv'ö
miaak ik u (bekend, dat niamianidl dlie in d]en
gcies't Godls spreekt, J-ezus v'enziaakt; nie-
m'a.nd ook ka-n Jezus H-e-er noem'en, dam
dooi' den healigen Geest. Nu, ond'ersc'hei-
den zij-n de badieningc-n, m|aar het fa |3ó'
zelide God, die alles in een ied'er uitwerkt.
Doch de o-penbariaig 'd-es Geestes wordt
-aa.n een ieder gegeven, tob hatgene voor-
doalig is. Aain den eenen word't d|opr upn
Gloes't het woi0,rid 3er wijlsh'eid! gegev'en;
aan den anderen het woord! dier geleerd
heid, door dlenzeiUÜ'en G-ees't; aan eenen
.anderen heft geloof, door dón-zclfldón Geest-;
san eem,en anderen de giCvte d'er genazSlng,
door dien -eenen G-ees't; aan eenen andlerlen
de kracht der miraloelen to dloeneen
eenen pn-daren de vo-onzegginga-aiu eenep.
andaren de onid'ersC-he.iflling d|er geesten;;
aan eenen anderen het spreken v'au ver
schillende -talen. Dit. a-llas nu werkt een
en dezelfde Geest, 9'i-e ietllar bedjeielt, gelijk
Hij; wil.
zettend pijinlij(k'e gx/móedslstemjming", die
bov-endien nog veahpogd werd' dlopj' Kafo
nutteloosheid. Het Was haast'ondenkbaar,
dait hij, nu hij dooa- z''n vbHiairding eandte-
lijk wislt walt hem' 'te dloen stond, in d'e
volbrenging vlam zijn taajk werd gedvVajrs-
boomld door ee-n handvol wilülen.
Zijn gedialeliitengaug wend ondórlbiroKfen
d-oor een gerucht, d-ait -klwaimi' uit die yiich
ting v'an he-t achter hemi liggend móenas
De Indianen vl'ogten overeind. Allen lufa-
terden naar tot dao|rdlriingem|d|e oo-mtoaiudfi
„vóóruit"' vóii den hondeaidirij'Ve|i" cm, liet
ifliin-g'elen Van slee-bellen.
De Imdianem won-ein té Veaiijalsit oml toë«r
te -d-oein, -d-a-n te slbairen im d'e richting van
liet spoor. Zelfs- Ncc-dlarhby schrok! 'iin
rijm onvleins!boio|i'(baia|i'hei|d em k'eek omtstemd
op. Doch vóór hij iets- liiom doen verischeem
oml epn hoek! een sled'c. D-a-ara-c'Iiltcr liep
de halfbloed, die bij- Moa-ley: in j!)e tr-a
ding-sho-p -als tolk fungeerde.
Wh-oa-1 riep dieize, en de sled'e hield
slbil te midden .iiaai het troepje ja-geljs,
Eem zeildoek Wt-rd weggetrokken em
vlam ond-er do warm» d'dk'emd k'wlaim' ino-
Vrouw Morley's hoofd' te vtaops-chijin
B-rucleriep zie ui-t, terwijl Ze eungs'tig
rondkeek'. Oh! je leeft nog! D'an -ben ik
op,tijd! t
Hit'te-vi»rl(,0(f.
Den Haag fa dó eta-d dór ambtenaren,
dlie reeds gppemisiomneeird! zijm e-n dlei'
ambten-arem dliie nog wachten op hum- .pen
sioen, Er fa dón ook geen geimleente in
Nederland, wa,a|r zfióvó-el v|rijón rijd! ver
bruikt wojidit, pis in de lïisidtemtie
dutworden or mia-ssa's1 imgezomdóm
stukken gcsdhïieiv'ein.
De spredldt(r|o|mpclbten d»,r openbare m-ee.-
ntng hchb'em dlezer dagen luidto. ges'ctot-
tertl o-vi-r een gclljolKkond voorval.
Daói" was im heit midden' dte(r Wahmót-e
periode een oelk-ase n;f|geldondigd', waarin
d» Koerei,ariis-gciicira.a.l vlaai het ministerie
vlan^ öbrliog zij|n nimlbtemairen gedurende
den middag vtoamltie gaf.
Vorontwlaatrdiiging alleirWege!
,,B»la|slt«!ng-beitalc.r" schreef een 'gloei
end protest, wegens do indirecte Verspil
ling vian Zijin -bloedig opgebrachte- eentjes,
„Argus-oog" v-crwecs im vliatahiensehirif-t
naa-r h-et partiwullicrie bedrijf, wa,ar toc-lil
ook 'geen vrij weaid gegeven, alfa liet ecma
ouwerwotsleh zolmórdo.
In vólorlei vorjm' dia-alde Verontwaar
diging ov-er helt d-epaptemóm-t, het in d'e
middaguren vcrlaitwn d'e-pajri-eimont yam
Oorlog n«er.
Hoe vr.eBs'clïjk k'oaitziicüitig!
Al die ojpsltamdigcn, in w-o-ed'a omtato-
kenen blajdd-em, alls' w'ijl, naar dli-on se-cireta-
riis-geineir'aiail uilóetein gaa.n, om- zLch^ t-o
Men inli-jjuten avfar de redenen,, wélkla
dezen hóoggeililomlin'e-n ,a-mhtcm.aiar tot
zijn .besluit hadden gebracht. Zo zoiudón
d,a-n belt vólgende Jiebbe-n te lvooren ge
kregen
„Ten eeirlslte, hocnsOhen op Injijln üopar-
tement bijizó'n-dctre 'toestonden, d'aiar hét
n eg e-n - en-n egen'tig ja-ren g'eleden is', dat
ea- voor het laatste- oo-rlog| wlas. IJ be
grijpt 'diis', onder walken h-oogem d|rfuR
d-?, lic-reóneai vOn toajn ondergeschikten
staan, Wanneer u weet clint zij ziich altijid
nog herinneren moeten w-at er toen is
gdbeurd.
„Ten tweede, er waren factoren, vlam
physieiken a-Oirldl H-et staat nalm'elijk we-
tanschiappel'ijk vlast, diat do. tcmp-eiiiat'timir
van hós block! stijgt mót heb k-Wik -in
den Ih-e-wnlolmólteir. Indien dit Haatsite,, Zoo-
afa M-aandag, het 'Kookpunt nadert, z|al
o-ok helt bloed vian rnij'p ondergasle'li'ik'ten
g,aan z|ióden. En beseft u, mijnheer, Wat
d-i't betacikenen kaïn op een .depairtomlemrt
als dit, wiaaii-'wdjl wandelen, op dynamiet
cn zetelen op gasbommen, waar wij' |m»t
kanonnen en granaiten omgaan, moete n
omgaan als gijl taóit Vnoiuw en Mndcren!
"Prikkelbare s'temlmingen zijn hiey levóns-,
staats- em wertdgata-amlijlk!!
„Ten demde, 'bn'engt dó, internationale
sfeer méde, da|t ook dit kllepartemant aan
de- werkten des vrcd'es mloet dben. Kunt
gij' u nu iets' lieflijkere vóorslWlcai dian
een „OQ-rlogsI"-Wan dn» thuis in ^ijin
ovóirihemldj-e een klasltanje uilthólt vóór 'n
vlred-espijp-jc-, of op zl'n doo-iö gvmlak! een
plliatj-e tiimlmcrt vóór zijin dóive-n, het iteere
symbool vlan de- afgteztworen ruzie?
„Ten vierde-, hoeft de hygiëinfaaho fcloiml-
m-islsie uit den Volkerenbond geöomata-
teerd, da-t iin mijn departem'ent fa avóudls
een slaaplucht hing; aan 'dien angezonden
toestand moet eem einde kómen.
En ten vijfde hebben wijl sinds rm eeuw
Voor al die memsoh-eu toch nieibs tê doen".
Blijft er ma zoo-'n klemlmiemd betoog- nog
reden tot on-tsfemlm-ing over?
N atuurlijk nietUITKIJK.
E-Vangeli-e, Lucas' XVIII. 9 14.
In 'di-em tijde zeidó Jezus dieze gelijke
nis, tot eenig-en die als rechtvaa-rdigien
op zich -zélvlen betrouwen en de an-deren
i'ersmaa-dden. Twe.a menschen gingen na'ar
den tempel Om' te biddó-ndie eene wals' een
Earizeër, en de andere een Tollenaar. De
F-a-rizeër stond en had ald'us bijl zich-
z el veno God'! ik dank U d'at ik niet ben j
gelijk andeire mens'cben, als ro-ovórs1, on- 1
rechtvaardigen, overspelers-, zoo- als nok;
deze Tollenaar. Ik viast tweemaal in de
weck'; ik geef 'de tienden vlam al wat' ik
be-zit. Maa-r de Tollenaar stomd v'an Verre,
en wilde zelfa jjijine oogen niet opslaan,
maar hij sloeg op rijns borst, cn zeide
God! wees/ mij' Zondaar gieuadiig. Ik zeg
udeze fa' vóel meer gerechtvaardigd' naa-v
buis gegaan dam 3e andóre. .Want al wie
zich verheft, -zal vernederd, en d'ie zich
Vernedert, zal verheven worden.
DE HALVE MAN
door Henri 't Sas.
De Ruo Père Dievtoye te Brus'sel' loopt
door de nieuwe buitenwijk van Sinte-
Ze hl a-utonde uiit öe sïed's enfa-aaatile
'lie'nV |a,an, baiar ailmien niltgesifa'tekit- Zelfd
bét gevóel Van bevrijding da-t haar <hans
berielde, bleek! "dji ïljid'ens Üla reis Van
Fort-Mys-tery naia-r hier1 doorstane angst
niét uit baar fmejkkem ts .kjunnem dóen
Verdwijnen.
God zij' damk'! Zeaidle ze. Ze v'eaite]|d!en
mó, daf j-e waaait afgeraiisa. Ik was zoo
bang-, B-ru-oe, wanit ik z»u v'epantwoo|irió-
Mj!k' góweeis-t züjk...
Plo-tael-ing stond Nee-da,-bo-y op em ging
m-aiar haar to:e.
Hiallt toeVal bdji op arnsitiglen toom,
in Ojibwiaialslch. D-eze m'a-n hóeft een onheil
ov'er cm-s' Vollk ge)b|iia|eh|t.
Verbaasd hield m-evirouw M-o-rley even
mót spreken op em ,keek( den oraidem In-
dia,am aan. D-aanna sltirejklbe Ze h-aag hand
uit em na,m: li-eini terrijde, teirwijl ee Kean
miet gadielmpte steim' zei:
iWtees miiie/t Hwajae, Nee-da-ibo-y. jBi:
Zijin dingtem, die je je móet berinn-effen.
Doch de oude iriedlicajn-mian bleef haijdl-
ndklkig staan hijl vlemoende zich niét en
Keek zomdea» de tai-nslt-e vlrees paar d'e
v-no-uw. i
U kunt mó nu niet meer tegenhou
den, Verikitaiaifde hijl. -
i (Wjomdt V-egvolgd).