Zomersproeten
Sprutol. Bij alle Drogisten.
ZATERDAG 27 JULI 1929
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
KERKNIEUWS
Ingezonden Stukken.
RECHTSZAKEN
GEMENGD NIEUWS
LAATSTE Bi
ALLEf
In den aanhang van be.t jaar, was dn
ceooinamisch© toestand van liet gebied den
Kamer ia verschillend opzicht zeer on
gunstig. Aan de vertogen die de Kamer
deswege tot de regeering' richtte paar
den zich ooit die viam corporaties in be
paalde bedrjjiven.
lie hulp van de zijde der regeerimjj
heelt zich -bepaald tot b'estïijidingl van
werkloosheid in den winter door het ver
leenen van subsidie in de kosten van
uitvoering van werken aan wegen en sloo-
ten dooi- gemóenten en polders.
In de bouwvlakken was nog weinig be
weging, de werknemers in die vakken wa
ren in liooldzjaaik1 afhankelijk van het
zoeken vlam werk buiten liet gebied der
Kaan er Het gewone onderhoud vordert
weinig werkkrachten en de nieuwbouw
vraagt eveneens weinig personeel als het
niet groot© gebouwen of mjasBabouw be
treft. Scherpe concurrentie was het ge
volg' van weinig ajanhod en veel gegadig
den
Op het ldatsi van het verslagjaar
kwam ter kennis "der Kamer dat ter
rein was aangekocht Ier grootte van 60
UIA. onder do giemtoente Axel, nabij, Sluis
kil, Voor het Slichten ecner (ïinmoniak-
iaibriejk. Vooi1 e^üoitatie dezer in aan
bouw zijinde fabriek'is te Bilussel ge
sticht de Compagnie Neeirlandaisc do
1 Azote, met een kapitaal van 157.500.000
lis. De fabriek wordt berekend, op een
jaariijksehe productie v'an 50.000 ton.
Naar betgeen daaromtrent vernomen wordt
is de verwachting", dat 3óze fabriek? van
belangrijke beteekeois zal zijn voor da
oplossing van liet werSklooslieidsvraa|gL
stufc in Zeauwseh-Vlaanderen, niet on-
gegrond.
Ovór den toestand in de haven te Ter-
Neuzem kan gezegd worden, dlat flóze
alles saaJmgenamfan niet onbevredigend
was. Dat or meer bedrijvigheid gekomen
is, spruit echter voort uit de bijzondere
activiteit van «nkleló onderneniinigeu voor
het verkrijgen van ander" werk, dan het
hier vjnoeger in hoofdzaak' verrichtte. Dit
ten grondslag nemende is et weer vloor-
uitcang,i li vergelijking met het jaar te
wonen, doch de bedrijvigheid van voor
den oorlog fe nog nielt bereikt, terwijl deze
daarentegen in de naburige Belgische ha»
ven Gent reeds Verdubbeld' is. De werk
loosheid in liet havenbedrijf wag over
hot jaar aanmerkelijk kleiner.
Heil veeimbedrjjf kwam sinds den oor
log tot ontwikkeling, dooi" do vestiging
van depóts van meststoffen. De be
staande loodsen werden idjaarvoor in ge
bruik genomen, nieuwe bijgebouwd, doch
vierder© uitbreiding wordt tegengehouden
door gebrek aan geschikte plaató v|oor
het bouwen van loodsen, hoewel nog
steeds aanvragen om moer bergi'iiipi'te
jsibomfen. Dat bedrijf is voorn de ha,ven
ven .groote ibeteekemis, omdat het jrexjfe
vlenschaft op een tjjdstdp dat in andtera
branches seaiztaem-werkloosheid heerscihlt.
De scheepvlaart door* hot züjiklanaal naar
de Axelscho Saissdng is piet circa 100
Stchepen achteruit geloopcn. Het jaar, te
vóren liad ,eien aibnoflmiale toeneming, doen
zien, v0onniatmelij|k een gcvblg van den -bijl
zonder groeten aanvoer van vlas en do
gedaalde, aanvoer van dit artikel is ook
oorzaa kvan het dalen van het scheep
vaartverkeer. De uitvoer daarentegen it
nog gestegen daar n.l. 373 schepen met
lading' vertrekken, welk aantal in 1927
slechts 345 schepen heiiep. Voornamelijk
gait ol die stijging de uitvoer van aard
appelen aanleiding.
De te Terneuiz'en gestichte Schoepisbotuw
maatschappij vooa- ijzerhouw had steeds
volop werk.
Omltrent den handel in na,tuur,steen en
bouwmaterialen dht.ving de Kamer gun
stige inlichtingen. Gmoote kwamtums wer
den -in- en bok uitgevoerd, dit laatste
zoowel naar het (binnen- als naar het bui
tenland.
Aan het eind van 19281 stond' het er
met de beetwortels,uilklcrindustrie in Ne
derland hopeloos voor.
Deize toestand vindt zijn oorzaak?
üeeltelijk in overproductie en gedeeltelijk!
in de alom, behalvte ip ons land, toege
paste bescherming.
PROV. STATEN VAN ZEELAND.
(Zitting van Donderdag).
Dooi" Ged. Staten was naar aanleiding
van desbetreffende vragen medegedeeld,
flat zij liet plan hebben gedurende de
sdomernoiaanden op) Zondag oen vierde boot
in te Jcgsen tusedhen Vliissingen en Bres-
kens en terug en wel in de middaguren.
De heer Van 't (Hoff (a.-r.) betreurt' ten
sterkste deze uitbreiding van den dienst
op Zondag, omdat de Zondagsrust het
middel is oht de Zondagsheiliging te be<
vorderen en daarom dient Blpr. een motie
in om Ged. Staten uit te noodigen niet
over te gaan tot uitbreiding1 yan den
dienst.
De heer A driaan.se (v.-d.) zegt, dat door
het niet varen Van ^en miiddagboot op één
Zondag 7 particuliere scheepjes; m'onschen
overbrachten. Het is biier een monopolis
tisch bedrijf en men ta'oet met aller belang
rekening houden. Spir. is verheugd dat
Ged Staten voor den. drang van het pu
bliek zijn gezwicht.
De heer Klodde (St.-Geref.) meent, dat
de 'dienst op| Zondag geheel moet stop
worden gelegd en men (den dag jd<n HcereD
niet mag ontheiligen.
De heeren De Paauw (s.d.a.p.), Mes
,(r.-li.), Mcelk'er (v.-b.) en Vieuings (r.-k.)
sluiten zich bij mr. Adriaans© aan en
zien geen kwaad in deze vierde boot,
terwijl de heer v. d. Putte (a.-r.), lid van
Ged. Staten zich' tegen de vierde boot
verklaart.
De toe tie 'IVan 't 'Hoff wordt verwor
pen met 24 tegen 16 stemmen; vloor de
anti-rev., de St.-Geref. en de christelijk-
hist., behalve de beer v. d. Beke OallenfeLs,
ook 3 leden van Ged. Staten stemden
voor de motie. 1 I
Bij de behandeling van het jaarverslag
1925, verzocht de heer Onderdijk (s-da-p.)
niet alleen ever den landbouw, maar ook
ver-
dwijnen spoedig door een pot
over de industrie daarin mededeelingen
te doen.
Besloten werd in het reglement op do
wegen en voetpaden op te nemen, dat liet
verboden is wegen te berijden met pen
voertuig, waarachter twee of meer onbe
laden voertuigen gekoppeld zijn, met ge
koppelde Voertuigen waarvan de onder
stellen niet stevj'g na.n elkander zijn (ver
bonden.
In het verenreglement werd eene wijzi<
ging aangebracht, waardoor voldoende
reservemateriaal aanwezig moet zijn en
waarbij' het verboden zal Zijn de Vaar
tuigen te doen bedienen door personen, dia
ter zake onklundig Zijn of zich in staat
van dronkenschap bevinden en personen
beneden den 21-jarigcn leeftijd als ge
zagvoerder en beneden den 16-jarigen
leeftijd als knecht dienst te laten doen, en
tenslotte om' het personeel te verbieden
gebruik te mlalken van! sterken drank. Bij'
de discussie werd betreurd, dat Ged. Sta
ten van. Zuid-Holland niet wilden mede
werken om dit ookf voor de Veren tusschen
heide provincies Van kracht te doen zijn.
Na. enkele korte opmerkingen werd het
voorstel Van Ged. Staten tót instelling
van een provinciaal wegenfonds aange
nomen. Hetzelfde geschiedde mót het voor
stel om wegen, nadat zij overeenkomstig
liet P rov. wegenplan Zijn verbeterd in
beheer en enderhond Mj< de Provincie te
kunnen nemén en oekl «1 móende men, dat
de Provincie beter kan onderhonden dan
ander© onderliondplichtiigen, werd ook
aangenomen het voorstel öm' niet te vol
doen aan het v erzoek van den Bond van
bedi'ijfeautohouders' in Nederland om olie
op het proV. wegenplan voorkomende we
gen in beheer en onderhoud bij lipt Rijk
te nemen.
Besloten werd den weg iWesltkapjelle
(ZouteknndeBiggjek'cjrkle*Koudekjerke
Middelburg, nadat deze de voorgenolmén
groole verbetering heeft ondergaan, in
beboer en onderhoud bij de pji-ovinctie te
nemen als de tegenwoordige ojiderhouds»
pjichtjgcn pier jaar en per K'.M. f60
bijdragen en om de tot standkomingivan
deze verbetering te helpen 'bevorderen door
aankoop van pereeelen grond tot een to-
haalsoiai' van f 11.645.
Z.h-s. werden vervolgens' aangenomen de
wear.si eU«ii tot bet verleenen Vpn een ren
teloos voorschot van f 1.8.300 (eerst waa
hut f 14.700) te verleenen'Voor verbetering
(van den weg HulstSt. Jansiteen, doch pf
■te wijzen een vera'oek om steun Voor een
verharde Wegsverbindilng in den Helle
gat jtoldr.i*.
Tegen een subsidie van f 325.8,621/2 in
het- exploitatie-tekort van de stoomtram]
Walcheren over 1927 had de 'lijeer Koddo
(St.-Geref.) bezwaar, omdat die tram! op
Zondag rijdt, doch de heer Van Dixliporn
(v.-b.) wilt ei- juist de Voorwaarde pan
verbinden, dat de dienst cpl Zondag niet
wordt ingekrompen. De subsidie werd
verleend.
Dit zelfde geschiedde met het subsidie
aan de R. X. 'M. voor handhaving der .uit
breiding van den dienst op het .veer Zijpe-
Anna Jaooibapiolder.
Inzake hot veer Van Kloxtgcne op 1W0I-
faartsdfjk, waarover reeds méermlailen
klachten o.a. over de hooge tarieven war
ren vernomen, was nu Voorgesteld voor
personen de tarieven te verlagen met 00
.»/o en voor goederen, auto's, rijtuigen, rij
wielen en vee met 30 o/o.
Dit werd aangenomen, nadat een almón-
dement was aangenomen met 24 tegen 16
stentm'en olml voor auto'si 5 cent per 100
K.G. te rekenen en daarna werd m'et 26
tegen 14 stemmen aangenomen een voor
stel om' nog niet, over te gjaan tot provin
ciale exploitatie van dit Veer.
Hierna werd] de vergadering' geschorst
tot Vrijdagmorgen.
i
In de Vrijdagmorgen voortgezette Ver
gadering werd na afloop van de (Eerste
Kamerverkiezing overgegaan tot de benoe
ming jan een buitengewoon lid der Sta
ten, bedoeld bjj art. .8.9 der Prov. wet cn
werd als zoodanig herköZen de heer Wal"
lieu (c.-h.) met 21 der 41 stemmenver
der- verkregen de heeren 'KakWeeke (v.-b1.)
7, Kodde (St.-Geref.) 3, Adrinanse (v.-d.)
3, Staverman (v.-d.) 1, v. d. iWart p.-h.)
I en waren 5 stemmen in blanco uitga-
'bracht.
Aan de cotmlmisstie voor de hygiëne van
het kind in Zeeland werd i' 1500 voor
1929 toegestaanatfgewezen werd liet ver'
zoek van de Nederl. Ve.r. Land'vërliuiziaig
torn steun, omdat men m'eent, dat de pro
vincie alles m'oet doen om' de waardevolle
arbeidskrachten te behouden.
Aau de Eerste Zeeuwsche Klompen-
beurs t.e Clipgc werd f 100 subsidie toe
gekend. Voor de paardenfokkerij werd
voor de Zeeuw&ehe Landbouwma»ts.cha(j)plij
voor de jaren 1980 en 1931 een orediet ge-
i-pend van ton hoogste f 2500, terwijl aan
de Vereeoiging tot vorhetering van het
Schapenras in Zeeland tot wederopilzeg-
gingstoe, te beginnen Met 1929, een sub
sidie. van f 100 per jaar word verleend
Aan do N.V. Auto te Vissenkerke word
f 4900^ toegekend' voor den dien&t Kam*
pcrlanosche veerKortgene.
Dooi* Ged. Staten was voorgesteld om
aau -T. de Dreu te Goes, wiens nut,'» op
22 Januari 1925 Van de ProV. boot
wafer geraakte en verloren ging, niette
genstaande De Dreu zijn daarover gevoerd
proces tegen de provincie heeft. Verloren,
f 900 schadevergoedinjsj te Verleenen.
Enkele heeren vonden dit te weinig,
doch een voorstel-Van Dixhoorn ojn f 1500
toe te kennen, werd verworpen met 62
tegen 9 steimlmen en da.t van Ged. Staten
z.h.s aangenomen.
Het voorstel x-an Ged. Staten om: niet
over te gaan tot 'het instellen van «een
Prov. bootdienst Zierikzee—StavenisBe,
gezien de gïopte kosten, lokte nog wel
.enkele opmerkingen nit, -Vooral van den
heer Sonke, die meende, dat een verbin
ding ZierikzecSl-avenisweThoJenBer»
gen-eip-Zoom1 zeer gewenseht blijft, maar
.tenslotte werd' het voorstel Z.b.a. aange-
neman
De rekening over 1927 werd va,sign
stedd in ontvang op tf 4.880.941,70 en .uit
gaaf f5.130.397,01, alzoo een kwrnad slot
van f 249..455,31.
Nog werd eene wijziging in de /hegnoo1
ting 1929 goedgekeurd.
Ton slotte kreeg de heer Onderd|ij!ls|
(S.D.A.P.) gelegenheid, mondeling en
kele toelichtingen te geven op zïjh reada
schriftelijk liingediende Vragen, waarin hij
wijst pp de onbillijkheid, dat personeel Van
de bootdienstcn, dat voor dienst meerdero
nachten in een andere gemeente vertoeft,
daar ajia f erena wordt aaiugeslagen.
De lieer DacrnoeS (antii-evjondersichrijft
dit ten volle en Stelt vtoior, ite bepalen, dal
in zulk een geval het meerdcre-betaalde
pan den betrokkene zal Worden vergoed.
Dit zullen Ged. Staten nader oude»
de negen zien
De (heer Dioleimian (Ged. Staten) zou de
'belanghebbenden willen aanraden, im We-
noojpl te komen, daar de zienswSjiz'e over do
wots-uitleggling wel isi gewij'Zigd.
D« lieer Onderdijk S. D. A. P.) brengt
dank voor deze houding Van Ged. Staten.
Hierna wordt deze eerste zitting der
Staten in 1929 vopr den voorzitter in
naam' der Kotningiin gefloten.
WE EK LIJST van 28 Juli3 Augustus.
ZONDAG, Mis van Jtten ZpindiagJ na
Pinksteren, 2eg eb. H. Nnzarius en gezel
len, Ma.vtela.ars; 3e geb. a eunctjs. Ppaef.
Drievuldigheid.
MAANDAG, Mis H. Martha, m'aagd,
2c geb. H. Felix, Paus en martlaar;
3e gob. a eiumotis.
DINSDAG, Mils H. Ahcion en Senne,
martel.2e geb. a cunötis, 3 naar vpjje
keuze.
WOENSDAG, .Mis H. Iguaitius, be^
lijder.
DONDERDAG, Mis St. Petrus' Ban
den, 2e gelb. H:. Paulus, 3e geb1. B. Ma-
eha'ibcën, mia.ftelareai, Ofedo. Piraef'. Apos
telen.
VRIJDAG, Mis H. Alphonsus, 2e geb.
IJ. Sltejihiahus, Crëdto.
ZATERDAG, Mis vinding* viaai den H.
Stephanus, 2e geb. a cUuctis, 3 naar, vlrije
keuze, 4 Paus.
GOES.
Parochie H. Maria Magdalena.
ZONDAG, Uitreiking H. Communie om
half zeven, zeven uur, na de Vroegmis
en negen uur. Half acht die Vroeg-, tien
uur fiwgniis. 3 uur Lof, 5 uiig Patro
naat.
WOENSDAG, 's av'. 7 uur Bof.
DONDERDAG, half tien gezongen Hu
welijksmis Voor Ganajrdus Joannes Ber-
mardus van Calmbhojut eai Adriana Ludo-
vicia Ve.vhurg'. Nam. 6 uug biechithooren,
ha.ll' 8 Congregatie.
VRIJDAG, 7 uur gez. H. Mis, 's av.
7 uur Lof.
ZATERDAG, 4 uur biechthooreu, 7
uur Dof met Rozenhoedje.
Buiten vetrantwoordelijkheid dier Biodadtie.
iblioei vlan de 5 aid. ojp) Zuid-Bo,veland; dit
is de wemsdh van aUe R.-K3. ^corgiamiseeade
landarl>eidersl.
P. RAAS,
's-Heerenliioek, Stooilaan la.
Kanlongcieclit Ic Goes.
Dooi' oen Kantonrechter te Goes zïjin
veroordeeld wegens overtreding:
Met een vaartuig een iRijbskanaal be
varende ireen reglement aan boord heb*
ben: A. v. C., Coui-sel, C. D., Dordrecht)
P. v. W., Antwerpen, tf 2 olf 2 d. h.
Ala dchi'pipter oen Riijksklanaal bevarende
z'iju naam! of die Van den eigenaar niet
pp zijn vaartuig liCbbën: J. G., Rot-
iea-dlam, f 2 ilff 2 d. 'li.
Met Im'r/torrijWiel rijden zbndeo." voor
zien te zlijn van m]i'nstcna twee krachtig
werkende reinjmen: P. v. E,,.Goes, iW.
A., .W<l|tfiaartS(lijk, D. S., Hoogea-lieide,
R. M., Goes, vrijgesproken.
Een Stier ouder dan tien (maanden los
in een waitde laten loopen te s-Hperen-
heek: I.C. do [Wj.,P. de Wf, 's-flieeii'onhoekf,
f 7,50 ,o!f 5 d.
Dooi" den Ambtenaar v'an het O. M. is
booger beroe'pi nangteteelcend tegen die von
nissen legen W. A., W(olip(liaarlsdïjk, D.
S., Hoogeriieide, en R. M., Goes, alten
vrijgesproken wegens: het met een mkjtor-
rijwiol rijden zonder v'ooi'z'ien te Zijn van
minstens twee krachtig werkende rem'men.
Naar (le «penluChtlmeeting!
iMwgen woaxlt te K'wladend'aimlm'e een
oiponlucbtmeeting geliouden van den R.-Kj
tLiaudaa-beidershloindi „St. Deus DedJt. Als
6|p|rekers Zullen optreden den heer A. dl.
Doerahk'er, lid der Tweede K'atmler, en, ener
waarschijnlijk den eerw. plater Jjosapihait.
Tel" deze gelegenheid hebben de afdeeLin
gen va.il opgdmlelden bond in deze pm)-
geving beslciteii, om geza]m'enljk naar
)ICwadendaim(më te gaan, vtoor zoo ver noo-
dig wordt de aandacht er op gevestigd
dat vooral de ongeorganiseerden op dezo
meeting welkome g|asten Zijn, dk twijfel
er niet aan of 'bailde spirekers zullen da
uoodige taiöt wel' bezi|tten, om hen van
hun dwaalspoor af t» brengen. D;ait nllen
die daarvooi' in do gelegenheid zijn hun
ongeorganiseerde Kamerleden bewerken,
is het beste mfiddel voor het welslagen.
Het is te hopen dat de buitenstaandema
van de beweging1, door deze gelegenheid
ter hand te nemen, e.r van overtuigd Zul
ten raken, dat hetgeen ztij tot pp heden»
hébben nagelaten, in strijd' is m(et hun
plielit en een voortdurende onverschillig
heid tegenover het Kerkelijk! gezag, ter
wijl zij do versterking vja®. hun p|os|itóa
hebben' overgelaten aan andoren, ten koste
van anderen, van hun eigen kamteraiden.
Mijnheer de Redacteur, gaarne zou ik
hier nog* even-^een Zinsnede willen ont
vouwen, gesproken door Mgï. Aengenent,
,op d e feestelijke bijeenkltanjst van de R.-K,
Hand arbeidersbond, tel* geleg'enlieild van
het zilveren juhilé. Mgr. legde daar in het
bijzonder "de nadruk op het volgende:
„de vakbewegingf', aldus Mgr.., „ie d'n
meest belangrijkste factor in de tegen
woordige tijd, omldiot op het teiTeiu Vanf
de vakbeweging liet Zal wlorden ujltge-'
mankt hoe de in|aaitsclhappif er in de toe-
komist Zal uitz'ion, en juist 'daarom1, izegt
Mgr., is het' zoa'n een dure plicht van
ieder lid van de maatschappij en iv)an
elk lid v.aji een! geziin persoonlijk, pin) lid
te zijn Van de organisatie waarin m!en
thuis hoort". In d!i|ti geval dusi .elke land
arbeider lid van de R.-K. Landarb'eiders-
orgianisatieeen tusschenweg( bewandelen
i-s. HL'.i. on'mbgalijk, het gfaat er om". Voor,
of tegen Christus. En nu vraag nik mij
nog zoo vele katholieke landarbeiders een
toch. af. hoe is het t'ooh nog mogelijk dat
sta-in-den-weg wüülen Zijn voor hen die
opm'ortheeron naai" een betere, een door
on door christelijke mlaatsichappij.
Daarom1 oageorg'aniseerde broeders." op
naar Kwadendatnlmë, opjdiait het resultaat
vn.n deze aneeting zal zijn een gestadige
Bosch- en heidebrand op de Veliixve.
Een felle 'boseh- en heidebrand lieeft
wederom een fraai stuk n.atuui'schoon van
de Velnxve vwwoest. Onder aau dén
Hbeinderloosichcn. berg, je de omgeving
van dc woning van boschWfltch'ter Bclne-
pcr, is de laiand ontstaan, die zich uit
strekte over pen groot stuif bei en latter
oversloeg in «en dennenbosch in Het
Leesten, vlan de ontgmning^maaitelchappij
Hoenderloo, directeur baron v. dl Boirch
v,an Ye.rwolde te Wlarusveld.
Dichte rookmiasaa's stremden zelfs het
verkeer op den Hoendarlooschen weg, zjao-
dat ook de autobusdienst Apeldoorn:—
Armliam verdaging ondervond. Met man
en miacht trok' men te vtelde tegen de
- lam'menzee. De Eendi'achtsche brand
weer was 't eerst aanwezig, spoedig ge
volgd door die uit Ugehelen, Apeil|d|0'0rn,
iWoaimen en Loenen. VooinU viepschenen
Apeldooimschc politiemannen, later een 50
n jljhairen uit de Harskamp, ondci* leiding
van kapitein Van'Duren, een detachem'ent
marechaussee iuit Apeldoorn, rijksveld-
wacht', iboschwachters en arbeiders; de
houtvesters Van 't JHioff' nif( Apeldoorn,
Koning uit Arnhem' en de hoofdopzichter
een opzichter v|an de Nederl. Heidle Miji.
de heeren Wjolters en Rozeboom uit Boek-
feergen.
Toen de 'bijand een uur g»ewoed' hajll was
hij op zijn felst; daarna! heeft men nog
aadeadialf uur werk gehad oml d!e vlam
men geheel en nl meester te wtox.d|en.
Er is 10 H.A. hei en 5 'H.A. bosch'
verloren gegaan.
Wij' vernemen, dat het vuur is aange
stoken. De veldwachter te Hoenderloo
heelt een zwerver, afkomstig uit Veenen-
daal, een zekeren G., gearresteerd, die bij
zjjn eerste Verhoor door de ApdMloioriis'öhe
politie, bekend heeft, de nhrandl te heb-
bem gesticht.
Tragische dood.
Uiit (Goni/diti werd eergisteren aan d'e
Telegr. gem eld
Personen, die zich omstreeks 9 uur
op den Goejanveiwelledijk bij' liet Hout-
n ansplantsoen bevonden, zogen in den
Hollandsche I.Tsel een man hevig spar
telen. Juiist wehd door Rijnlands gemaal
water i,n de rivier ingelaten, waardoor een
sterke zuiging ontstond. De drenkeling
werd aiit den I.Jsel in den bruiseinlifen vij
ver voor het gemaal geslingerd, schoot
defenna door een slakjg'at heen en bleef
voor een der groote raderen steken. De
machinist vian het gemaal draalde het
rad een slag om, waardoor d'e Idrenkeling
in den Fluweelen Singel werd uitgewor
pen. Hulp was nu spoedig ter plaatse,
maar de man bleek, toen hiji op bet droge
wa.s gebracht, reeds le zijn overleden.
Hij' was vreeselijk verlminkt.
Men heeft nog niet kunnen vaststellen,
wie de man is, noch boe bijl te water is
geraakt. Alleen kón men eionstateeren dat
het iemand van middelbaren leeftijd is.
Het lijk is naar de algvjmeene begraaf
plaats vervoerd.
Uit dl? hotsing van hiel intellect...
De gemeenteraad Van Nieuwolda lieeft
met algemeen© stemmen den gemeente
geneesheer per 1 Augustus ontslag als
gemeente-geneeslieer glegteivén. J.l. Maau
dag zijn de AesculaOp cn d'e burgeni'eester
om een verkeersdelict aan liet vechtep ge
weest.
Zware brand te Helmond.
Nadat Zaterdagnacht een groot pak
huis vlan de tïrma Neles, waarin afval-
katoen, enz., 'geborgen was, in vlalmknem
opging, Maanldiag' een boerfderijl aan den
Bakelschen wegafbrandde en een kleine
'bosehbrand in deze gemeente plaats had:
ontstond Donderdagnacht 'brainldl in het
oude fabrieksgebouw der N. V. de iWlit's
Dekenindustiie langs de spoorlijn Hel
mandEindhowhn. Om circa 1 uur stond
het geheele gebouw waarin circa 100.000
Kg', afgewerkte dekens en groote partijen
gareus geborgen waren, in volte vlaml
De brandweer van de caieao-fabiriek, die er
vlak kaast ligt, gaf het eerst water,
waarna de twee autospuiten der gemeente
met het blusschïngiswerk begonnen. Het
gebouw, duit vól brandbare stoffen gepakt
was, brandde geheel uit. De oude kan
toorlokaten waarin het paitj-onaa.t geves
tigd is, kreeg* enorme watejr- en andere
schade. Het ondenstation d'er electriciteit
brandde éveneens geheel uit, zoadat
van dit gebouw liggen, niet kunnen wer-
fabrieken, die op ongeveer 200 M. afstand
ken. Den geheel en nacht en morgen is do
'brandweer part vol mate.riaal bezig ge
weest. Voor zjoover bekend is, dekt ver
zekering de schalde.
De ontplailing in de «Iextrinolabrick.
Uit de veibrande. fabriek van d'e firma
Wilkens zjjn thans vijf lijlcen gehaald.
Een zesde arbeider wopdt nog vonnist.
De namen van de omgekomenen zjjn:
H. Kiutóngla, 26 jr., gehuwd, 1 kindfj
J. Miedemiageb. Stuitje 42 jr., moederj
mej. A. .Miedeim]a, 21 jaar; F. Molag, 28
jaar, gehuwd, I kind.
De zoon J. Mindema is nog' in leven,
maar Zjjn toestand is hopeloos.
Mej. A. MdedeimU is onder een omges
viaflen muur doodgedrukt gevonjd'en. D©
luoeder Mi edema, en Molag zjjn in het
afgebrande huis van den opzichter gevon
den. Zij' Waren bezig elkaar te Verhindert
toen ze dooi: de groot© fajètte verbrand! izijtu.
Nog wondt geizocht naar K. Bos; ge
huwd, 32 jaar cn vader van 5 kimd'gren.
De schade wondt op eeniga tonnen ge
schat. Vermoedelijk zijn 30.000 balen'
meel Verbrand.
Er zijn twee 'boerderijen afgebrand, die
elk voor f 18.000 verzekgrdl zijn. De
schade aap do omliggende 'boeijdlerijfen
wordt o,p f50.000 gteseihat.
Ilo verbrande fabri'ek was voor 5 a O
ton verzekerd.
mw.m ■- i j
GiisteMiiaeht is J. Miedama ovepledeni
Het was gisteren ontzettend druk bijl
de puinhoopen van de afgebrande fa
briek. De bezoekers kwamen zelfs' uit
Zuid-Holland, G eWerlginidt, Utrcoht cn'
Friesland. De file auto's langs den weg
was enorm lang en duizenden fietsers
kwamen van overal en stonden, beweging
loos naar do ipokende puinhoopen te kij
ken, waar men ihfezig was naar liet zoeken
van den nog' afwezigen Bos. Men zoejkt
nog maar ste-eid» op ld© plaatis, waeir 'hij1 'het
laatst is gezien. Vermoed wordt echter
dat dc explosie hcan' naar eld'ers lieefS
Verplaatst, want zijn mode-arbeidej* _Kruj-
singa, die oolk op diezelfdó plaats werk
zaam xvas, is vcnkoold achter de mupen
vian het h'uiis van den opzichter gevonden,
ruita' tien meter daarvandaan. Het glr.ooto
apparaat, een i^oort stoomketel, waarbij
zij' werkten, was n.l. boven uit de fabriek
geslingerd tot. lien meter achtep bet huid
van den opiziiohter. Zoodoende vermioeidtein:
de werklieden dial Bos in het felle vtaur bl
gebleven en dat men zeer' vermoedelijk
de overblijfselen niet zal vinden.
Nederlandseh schepeling doodgeslagen.
Op be t "Nederlandische stoojmlsdhip G&-
JUUfl. iis te Bremlen e,en Nederlandseh sche
peling dóór* e«n Chinceiscilien stokéri meti
een bijl .gedood. De dajlter, epnomg ovejl
boord en is v eaxfipiilken
Zes jongens gedood.
Op een weide hiji Zborow in Oosl-Galicdéf
trachtten ©anigo boarejongens, die het vle©
hoedden, een gijanaiat, die zijl op het veld]
gevonden hadden, uit elkaar te nemen.
Plotseling' ontplofte de granaat-, waardoofl
ze® knaapjes im den oudendóimi van zeven
en acht jaar geidiood werden. Twee anjépe
jongens weiden zwaar, gewond.
Bankier s-ilj primaten.
Clément Vautel in het Journal: Vroe
ger maar 't is lang geleden, dat 'a
waar zond Amerika als gezant naar!
1* ra.nkriji Benjamin Franklin, een wijk»
geer, die met gelm'ocd'elijkëa hulmor gering
schatting voor materieel bezit, liefde voor
de befeingelooize deugd prejdliiklte. Thana
bevlatten de bladen het volgende telegram]
van 20 Juli ui't New-York:
Er -wordt medegedeeld', djat president
Hoover zilch voorstelt- de guwiöhfige diplo
matieke posten in het 'buitenland aan ktujn-
dige financiers toe te vertrouwen. Zoo
zou Edge binnenkort in Frankrijk, jEhir
g'ène Mey-er in Dni'tsclikand en Lamont
te Rome of te Madrid benoemd' woijdén.
Dit bericht zegt in enkele regels meel?
ovc-r den uuiivarseelen warwinkel dan dtoi-
zend dikke boeken van kundige econo
misten.
Men meent, 'dat de revlolutie van d'e de
mocratie, het proletariaat, de arbeiders
en de boeren komt. Zij komt vhn ffe
geldmacht.
Het lot vian de wereld d'e nieuwe
zoowel als de oude is in handen vtan
do menscben, die over het goud' beschik
ken. Oorlog .en vrede zijn tot hun or
ders De ware ofïiieieele paleizen, flie
waarin de moderne koningen beraadtela-
gen -zjjn de banken. De Napoleon vlam
morgen zal een financier zijn, een Doewc-
stein. die niet te vroeg uit zijn vliegtuig
en zijn droom zal Vallen.
Reman heeft een maatschappij1 voorspeld,
die geknecht zou worden -door een intel-
leetueele oligarchiee enige geleeijdiem, 'be
zitters van een onweerstaanbare kracht,
waarvan alleen zij- de chemische iórmute'
zouden kenmen, zouden d'e m©nsclihei|dl tot
elavenmj' terugbrengen. Maar dit toekomst
beeld xva.s «n zal ongetwijfeld nooit iets-
anders zijn dan een roman. Het rijk d'er
wereld zal niet aa.n de geleerden arme-
sukkels zijp. Heit is van nu af aan
aa;n de financier'^.
Zeker, het, gouden kalf is altijd aan
beden en de meest trptsche monarchen
hebben de wet vian de toeesters van het
goud ondergaan, z|ooais thans dó vol
ken die ondergaan. Zelfs Dod'ewijitf DCLVi
mfaakte Salmitel Bernard het Kof. Maar
viap tijd tot tjijid namen d!e komiingeM
hun wraak. De deïubcratieën ve,imogen
niets tegen Plutuis. De Sowjet-republiek
is als de kameraden: zij buigt voor het
euper-syndi'Ciant der groote geldinensohen
aan wie zjj, hoe dlan ook, Ket kfediet imoet
vfagen waarover zij: als autocraten be
schikken en dat im onzen tijd dó eenige
onweerstaanbare kracht is. r
Aldus wordt er een feodaliteit ge- g
v'onmd, welke (yramniek'er is dan die dór
middeleeuwen, haar brandkasten zijn nog
op andere wijlzie góducht dan: (le oudle
vensterkte karteelen en de maelit vian'
haar baronnen overtreft verre die, waar
op de heer v-ian Coury, zich in zijin siot-
WIEUWE ZEEU'
v<®hoov'|aafdi]gde.
natuurlijk, dat da Arnc
ciexs, die nieuwe gaoot
toede doen in eeD Cax,
woede, oud© Europa, tot
onde aristokraten,_ polit
B6 denkbeelden, dfcbtew
De Vcreenigde Sltaten
naars, die ons geien sailo
waarin men cónvcrsccy
waaraan men betaalt.
Dc ontp
Als door een wonder
plol'King,in de zuurstof8
i-Borsagwalde geen me
loren gegaan. Behalve
jgewomden die in zieken
nomen en vier liclitgekk
■van het talrijke perso
eerste 'berichten over ti
die nog onder dó puinl
gen, zijin dus geluikkig
ken. Dit wais- Dondeindi
lijk gewoaxlen, toen tal
nanmóldden. Zij; warer
paniisohen schrik .gevlij
weer tót bezinning geikc
De stoffelijk^ schade,
oorzaakt, i® zeer grpo
De eer
Donderdag waa hot
den, dat Louis Blériol,
Igiei", «Is eerste over het
g,en.
Vandaaig' zal Bléric
vlucht o,ver het kanai
van Calais, waar te
heden en mórgen groot»
Igeorganisecrd, naar Do
daar waicht den Frans
grootsche huldiging var
gielsche luchtvaart.
Blériot, die in 1872
boren, moet ongtetwijifel
etc vlregtnig-ontwerper
den. Reeds in 1901 ha/
gebouwd met beweegl
inee hij echter geen e:
reikte.
Jm 1905 vólgden two
en in 1906 bouwde Blé
van Wright, zijn corst-
hetzelflde jaar maakte
dekker, die,h oe vveini;
1907 een nieuwe cemd(
ter vliegt en daai, in
zeld wordt. In 1908 3
di,e het uiterlijk v!am 1
tuig benadert «n rocd
in de lucht weet to
het volgend jaar, sla
Zoeker er in, het vl;
Öat hem1 iin minder dl
over hot klamaall zal
eendekkertj© met een
dat met inbegrip van c
Kg. weegt.
Aan dit kleine toest
riot twintig" jaian geled
zijn lev en toe. Van de
B&bejn herinneren, die n
zich de geestdrift, xvcl
naalvlucht over de g-eli
wekken. Wolk een x
luchtvaart na deze v'.
jaar geleden als iete w
eehouwd. ,ln de plalats
ie "imlm'ea-s de A'tlanj
komenEn tevens
levens beeft de verovc;
eischt.
Onweer metf
Te Clermont Feriranl
xnnweeT de bliksemi gel
waaronder zeven meil
schuilen. Vijf werden
zesde kreeg" zware br£
r Ontploffing,!
oorlogsschip I
Op» het oorlogsschip
Üe Engelselie MiddellaJ
gister een z.esduims-l|
ningen uit elkaar gel
geluk had zeer crnatuJ
Er werden onmidd'ell
onder wie de kapiteL
hire'( BaiSs, en tVyee
terwijl van 16 gewond
drie hopeloos en \a a
ernstig is. Het sohipl
op weg naar de haaf
Maine voor anker )ig
Alle slachtoffers
Portsmouth óf Piym<|
I)e ramp te Ou
Nog1 altijid wtbrdt ^el
kliji'selen -van d«n a.r|
Splaats waar hij 'varm
geweest, de vloerl
ifejoaie, een mettex diepl
aarda/ppelnneiel gèloopejl
cr^ "verfichxoeide eh -I
"vermoedelijk ija ^geen J
zal komen. Alles is ol
ijzexren ibalken, machii|
daardoor kan nieifc dixif
"wortden. De weduwe L
etaat den Jie-elen dag1 o|
Ikanaal te wachten.
Et is npg1 geen
ctf de fabriieki al dan n]
houwd.
De begrafenis van
zal a.s. Maandag -pita!
Heete zomers in
W,e puften dezer dé
Gelukkig", dat we wa
ttóenraken, want hot,
laatste weken jde vq
hoordOf" het dan
woédt Evénwel1
Kijken we daarom1 -
mens in lang vervlog
In 627 is de wa
Frankrijk en Duits