Zomersproeten Sprutol. Bij alle Drogisten. ZATERDAG 27 JULI 1929 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT KERKNIEUWS Ingezonden Stukken. RECHTSZAKEN GEMENGD NIEUWS LAATSTE Bi ALLEf In den aanhang van be.t jaar, was dn ceooinamisch© toestand van liet gebied den Kamer ia verschillend opzicht zeer on gunstig. Aan de vertogen die de Kamer deswege tot de regeering' richtte paar den zich ooit die viam corporaties in be paalde bedrjjiven. lie hulp van de zijde der regeerimjj heelt zich -bepaald tot b'estïijidingl van werkloosheid in den winter door het ver leenen van subsidie in de kosten van uitvoering van werken aan wegen en sloo- ten dooi- gemóenten en polders. In de bouwvlakken was nog weinig be weging, de werknemers in die vakken wa ren in liooldzjaaik1 afhankelijk van het zoeken vlam werk buiten liet gebied der Kaan er Het gewone onderhoud vordert weinig werkkrachten en de nieuwbouw vraagt eveneens weinig personeel als het niet groot© gebouwen of mjasBabouw be treft. Scherpe concurrentie was het ge volg' van weinig ajanhod en veel gegadig den Op het ldatsi van het verslagjaar kwam ter kennis "der Kamer dat ter rein was aangekocht Ier grootte van 60 UIA. onder do giemtoente Axel, nabij, Sluis kil, Voor het Slichten ecner (ïinmoniak- iaibriejk. Vooi1 e^üoitatie dezer in aan bouw zijinde fabriek'is te Bilussel ge sticht de Compagnie Neeirlandaisc do 1 Azote, met een kapitaal van 157.500.000 lis. De fabriek wordt berekend, op een jaariijksehe productie v'an 50.000 ton. Naar betgeen daaromtrent vernomen wordt is de verwachting", dat 3óze fabriek? van belangrijke beteekeois zal zijn voor da oplossing van liet werSklooslieidsvraa|gL stufc in Zeauwseh-Vlaanderen, niet on- gegrond. Ovór den toestand in de haven te Ter- Neuzem kan gezegd worden, dlat flóze alles saaJmgenamfan niet onbevredigend was. Dat or meer bedrijvigheid gekomen is, spruit echter voort uit de bijzondere activiteit van «nkleló onderneniinigeu voor het verkrijgen van ander" werk, dan het hier vjnoeger in hoofdzaak' verrichtte. Dit ten grondslag nemende is et weer vloor- uitcang,i li vergelijking met het jaar te wonen, doch de bedrijvigheid van voor den oorlog fe nog nielt bereikt, terwijl deze daarentegen in de naburige Belgische ha» ven Gent reeds Verdubbeld' is. De werk loosheid in liet havenbedrijf wag over hot jaar aanmerkelijk kleiner. Heil veeimbedrjjf kwam sinds den oor log tot ontwikkeling, dooi" do vestiging van depóts van meststoffen. De be staande loodsen werden idjaarvoor in ge bruik genomen, nieuwe bijgebouwd, doch vierder© uitbreiding wordt tegengehouden door gebrek aan geschikte plaató v|oor het bouwen van loodsen, hoewel nog steeds aanvragen om moer bergi'iiipi'te jsibomfen. Dat bedrijf is voorn de ha,ven ven .groote ibeteekemis, omdat het jrexjfe vlenschaft op een tjjdstdp dat in andtera branches seaiztaem-werkloosheid heerscihlt. De scheepvlaart door* hot züjiklanaal naar de Axelscho Saissdng is piet circa 100 Stchepen achteruit geloopcn. Het jaar, te vóren liad ,eien aibnoflmiale toeneming, doen zien, v0onniatmelij|k een gcvblg van den -bijl zonder groeten aanvoer van vlas en do gedaalde, aanvoer van dit artikel is ook oorzaa kvan het dalen van het scheep vaartverkeer. De uitvoer daarentegen it nog gestegen daar n.l. 373 schepen met lading' vertrekken, welk aantal in 1927 slechts 345 schepen heiiep. Voornamelijk gait ol die stijging de uitvoer van aard appelen aanleiding. De te Terneuiz'en gestichte Schoepisbotuw maatschappij vooa- ijzerhouw had steeds volop werk. Omltrent den handel in na,tuur,steen en bouwmaterialen dht.ving de Kamer gun stige inlichtingen. Gmoote kwamtums wer den -in- en bok uitgevoerd, dit laatste zoowel naar het (binnen- als naar het bui tenland. Aan het eind van 19281 stond' het er met de beetwortels,uilklcrindustrie in Ne derland hopeloos voor. Deize toestand vindt zijn oorzaak? üeeltelijk in overproductie en gedeeltelijk! in de alom, behalvte ip ons land, toege paste bescherming. PROV. STATEN VAN ZEELAND. (Zitting van Donderdag). Dooi" Ged. Staten was naar aanleiding van desbetreffende vragen medegedeeld, flat zij liet plan hebben gedurende de sdomernoiaanden op) Zondag oen vierde boot in te Jcgsen tusedhen Vliissingen en Bres- kens en terug en wel in de middaguren. De heer Van 't (Hoff (a.-r.) betreurt' ten sterkste deze uitbreiding van den dienst op Zondag, omdat de Zondagsrust het middel is oht de Zondagsheiliging te be< vorderen en daarom dient Blpr. een motie in om Ged. Staten uit te noodigen niet over te gaan tot uitbreiding1 yan den dienst. De heer A driaan.se (v.-d.) zegt, dat door het niet varen Van ^en miiddagboot op één Zondag 7 particuliere scheepjes; m'onschen overbrachten. Het is biier een monopolis tisch bedrijf en men ta'oet met aller belang rekening houden. Spir. is verheugd dat Ged Staten voor den. drang van het pu bliek zijn gezwicht. De heer Klodde (St.-Geref.) meent, dat de 'dienst op| Zondag geheel moet stop worden gelegd en men (den dag jd<n HcereD niet mag ontheiligen. De heeren De Paauw (s.d.a.p.), Mes ,(r.-li.), Mcelk'er (v.-b.) en Vieuings (r.-k.) sluiten zich bij mr. Adriaans© aan en zien geen kwaad in deze vierde boot, terwijl de heer v. d. Putte (a.-r.), lid van Ged. Staten zich' tegen de vierde boot verklaart. De toe tie 'IVan 't 'Hoff wordt verwor pen met 24 tegen 16 stemmen; vloor de anti-rev., de St.-Geref. en de christelijk- hist., behalve de beer v. d. Beke OallenfeLs, ook 3 leden van Ged. Staten stemden voor de motie. 1 I Bij de behandeling van het jaarverslag 1925, verzocht de heer Onderdijk (s-da-p.) niet alleen ever den landbouw, maar ook ver- dwijnen spoedig door een pot over de industrie daarin mededeelingen te doen. Besloten werd in het reglement op do wegen en voetpaden op te nemen, dat liet verboden is wegen te berijden met pen voertuig, waarachter twee of meer onbe laden voertuigen gekoppeld zijn, met ge koppelde Voertuigen waarvan de onder stellen niet stevj'g na.n elkander zijn (ver bonden. In het verenreglement werd eene wijzi< ging aangebracht, waardoor voldoende reservemateriaal aanwezig moet zijn en waarbij' het verboden zal Zijn de Vaar tuigen te doen bedienen door personen, dia ter zake onklundig Zijn of zich in staat van dronkenschap bevinden en personen beneden den 21-jarigcn leeftijd als ge zagvoerder en beneden den 16-jarigen leeftijd als knecht dienst te laten doen, en tenslotte om' het personeel te verbieden gebruik te mlalken van! sterken drank. Bij' de discussie werd betreurd, dat Ged. Sta ten van. Zuid-Holland niet wilden mede werken om dit ookf voor de Veren tusschen heide provincies Van kracht te doen zijn. Na. enkele korte opmerkingen werd het voorstel Van Ged. Staten tót instelling van een provinciaal wegenfonds aange nomen. Hetzelfde geschiedde mót het voor stel om wegen, nadat zij overeenkomstig liet P rov. wegenplan Zijn verbeterd in beheer en enderhond Mj< de Provincie te kunnen nemén en oekl «1 móende men, dat de Provincie beter kan onderhonden dan ander© onderliondplichtiigen, werd ook aangenomen het voorstel öm' niet te vol doen aan het v erzoek van den Bond van bedi'ijfeautohouders' in Nederland om olie op het proV. wegenplan voorkomende we gen in beheer en onderhoud bij lipt Rijk te nemen. Besloten werd den weg iWesltkapjelle (ZouteknndeBiggjek'cjrkle*Koudekjerke Middelburg, nadat deze de voorgenolmén groole verbetering heeft ondergaan, in beboer en onderhoud bij de pji-ovinctie te nemen als de tegenwoordige ojiderhouds» pjichtjgcn pier jaar en per K'.M. f60 bijdragen en om de tot standkomingivan deze verbetering te helpen 'bevorderen door aankoop van pereeelen grond tot een to- haalsoiai' van f 11.645. Z.h-s. werden vervolgens' aangenomen de wear.si eU«ii tot bet verleenen Vpn een ren teloos voorschot van f 1.8.300 (eerst waa hut f 14.700) te verleenen'Voor verbetering (van den weg HulstSt. Jansiteen, doch pf ■te wijzen een vera'oek om steun Voor een verharde Wegsverbindilng in den Helle gat jtoldr.i*. Tegen een subsidie van f 325.8,621/2 in het- exploitatie-tekort van de stoomtram] Walcheren over 1927 had de 'lijeer Koddo (St.-Geref.) bezwaar, omdat die tram! op Zondag rijdt, doch de heer Van Dixliporn (v.-b.) wilt ei- juist de Voorwaarde pan verbinden, dat de dienst cpl Zondag niet wordt ingekrompen. De subsidie werd verleend. Dit zelfde geschiedde met het subsidie aan de R. X. 'M. voor handhaving der .uit breiding van den dienst op het .veer Zijpe- Anna Jaooibapiolder. Inzake hot veer Van Kloxtgcne op 1W0I- faartsdfjk, waarover reeds méermlailen klachten o.a. over de hooge tarieven war ren vernomen, was nu Voorgesteld voor personen de tarieven te verlagen met 00 .»/o en voor goederen, auto's, rijtuigen, rij wielen en vee met 30 o/o. Dit werd aangenomen, nadat een almón- dement was aangenomen met 24 tegen 16 stentm'en olml voor auto'si 5 cent per 100 K.G. te rekenen en daarna werd m'et 26 tegen 14 stemmen aangenomen een voor stel om' nog niet, over te gjaan tot provin ciale exploitatie van dit Veer. Hierna werd] de vergadering' geschorst tot Vrijdagmorgen. i In de Vrijdagmorgen voortgezette Ver gadering werd na afloop van de (Eerste Kamerverkiezing overgegaan tot de benoe ming jan een buitengewoon lid der Sta ten, bedoeld bjj art. .8.9 der Prov. wet cn werd als zoodanig herköZen de heer Wal" lieu (c.-h.) met 21 der 41 stemmenver der- verkregen de heeren 'KakWeeke (v.-b1.) 7, Kodde (St.-Geref.) 3, Adrinanse (v.-d.) 3, Staverman (v.-d.) 1, v. d. iWart p.-h.) I en waren 5 stemmen in blanco uitga- 'bracht. Aan de cotmlmisstie voor de hygiëne van het kind in Zeeland werd i' 1500 voor 1929 toegestaanatfgewezen werd liet ver' zoek van de Nederl. Ve.r. Land'vërliuiziaig torn steun, omdat men m'eent, dat de pro vincie alles m'oet doen om' de waardevolle arbeidskrachten te behouden. Aau de Eerste Zeeuwsche Klompen- beurs t.e Clipgc werd f 100 subsidie toe gekend. Voor de paardenfokkerij werd voor de Zeeuw&ehe Landbouwma»ts.cha(j)plij voor de jaren 1980 en 1931 een orediet ge- i-pend van ton hoogste f 2500, terwijl aan de Vereeoiging tot vorhetering van het Schapenras in Zeeland tot wederopilzeg- gingstoe, te beginnen Met 1929, een sub sidie. van f 100 per jaar word verleend Aan do N.V. Auto te Vissenkerke word f 4900^ toegekend' voor den dien&t Kam* pcrlanosche veerKortgene. Dooi* Ged. Staten was voorgesteld om aau -T. de Dreu te Goes, wiens nut,'» op 22 Januari 1925 Van de ProV. boot wafer geraakte en verloren ging, niette genstaande De Dreu zijn daarover gevoerd proces tegen de provincie heeft. Verloren, f 900 schadevergoedinjsj te Verleenen. Enkele heeren vonden dit te weinig, doch een voorstel-Van Dixhoorn ojn f 1500 toe te kennen, werd verworpen met 62 tegen 9 steimlmen en da.t van Ged. Staten z.h.s aangenomen. Het voorstel x-an Ged. Staten om: niet over te gaan tot 'het instellen van «een Prov. bootdienst Zierikzee—StavenisBe, gezien de gïopte kosten, lokte nog wel .enkele opmerkingen nit, -Vooral van den heer Sonke, die meende, dat een verbin ding ZierikzecSl-avenisweThoJenBer» gen-eip-Zoom1 zeer gewenseht blijft, maar .tenslotte werd' het voorstel Z.b.a. aange- neman De rekening over 1927 werd va,sign stedd in ontvang op tf 4.880.941,70 en .uit gaaf f5.130.397,01, alzoo een kwrnad slot van f 249..455,31. Nog werd eene wijziging in de /hegnoo1 ting 1929 goedgekeurd. Ton slotte kreeg de heer Onderd|ij!ls| (S.D.A.P.) gelegenheid, mondeling en kele toelichtingen te geven op zïjh reada schriftelijk liingediende Vragen, waarin hij wijst pp de onbillijkheid, dat personeel Van de bootdienstcn, dat voor dienst meerdero nachten in een andere gemeente vertoeft, daar ajia f erena wordt aaiugeslagen. De lieer DacrnoeS (antii-evjondersichrijft dit ten volle en Stelt vtoior, ite bepalen, dal in zulk een geval het meerdcre-betaalde pan den betrokkene zal Worden vergoed. Dit zullen Ged. Staten nader oude» de negen zien De (heer Dioleimian (Ged. Staten) zou de 'belanghebbenden willen aanraden, im We- noojpl te komen, daar de zienswSjiz'e over do wots-uitleggling wel isi gewij'Zigd. D« lieer Onderdijk S. D. A. P.) brengt dank voor deze houding Van Ged. Staten. Hierna wordt deze eerste zitting der Staten in 1929 vopr den voorzitter in naam' der Kotningiin gefloten. WE EK LIJST van 28 Juli3 Augustus. ZONDAG, Mis van Jtten ZpindiagJ na Pinksteren, 2eg eb. H. Nnzarius en gezel len, Ma.vtela.ars; 3e geb. a eunctjs. Ppaef. Drievuldigheid. MAANDAG, Mis H. Martha, m'aagd, 2c geb. H. Felix, Paus en martlaar; 3e gob. a eiumotis. DINSDAG, Mils H. Ahcion en Senne, martel.2e geb. a cunötis, 3 naar vpjje keuze. WOENSDAG, .Mis H. Iguaitius, be^ lijder. DONDERDAG, Mis St. Petrus' Ban den, 2e gelb. H:. Paulus, 3e geb1. B. Ma- eha'ibcën, mia.ftelareai, Ofedo. Piraef'. Apos telen. VRIJDAG, Mis H. Alphonsus, 2e geb. IJ. Sltejihiahus, Crëdto. ZATERDAG, Mis vinding* viaai den H. Stephanus, 2e geb. a cUuctis, 3 naar, vlrije keuze, 4 Paus. GOES. Parochie H. Maria Magdalena. ZONDAG, Uitreiking H. Communie om half zeven, zeven uur, na de Vroegmis en negen uur. Half acht die Vroeg-, tien uur fiwgniis. 3 uur Lof, 5 uiig Patro naat. WOENSDAG, 's av'. 7 uur Bof. DONDERDAG, half tien gezongen Hu welijksmis Voor Ganajrdus Joannes Ber- mardus van Calmbhojut eai Adriana Ludo- vicia Ve.vhurg'. Nam. 6 uug biechithooren, ha.ll' 8 Congregatie. VRIJDAG, 7 uur gez. H. Mis, 's av. 7 uur Lof. ZATERDAG, 4 uur biechthooreu, 7 uur Dof met Rozenhoedje. Buiten vetrantwoordelijkheid dier Biodadtie. iblioei vlan de 5 aid. ojp) Zuid-Bo,veland; dit is de wemsdh van aUe R.-K3. ^corgiamiseeade landarl>eidersl. P. RAAS, 's-Heerenliioek, Stooilaan la. Kanlongcieclit Ic Goes. Dooi' oen Kantonrechter te Goes zïjin veroordeeld wegens overtreding: Met een vaartuig een iRijbskanaal be varende ireen reglement aan boord heb* ben: A. v. C., Coui-sel, C. D., Dordrecht) P. v. W., Antwerpen, tf 2 olf 2 d. h. Ala dchi'pipter oen Riijksklanaal bevarende z'iju naam! of die Van den eigenaar niet pp zijn vaartuig liCbbën: J. G., Rot- iea-dlam, f 2 ilff 2 d. 'li. Met Im'r/torrijWiel rijden zbndeo." voor zien te zlijn van m]i'nstcna twee krachtig werkende reinjmen: P. v. E,,.Goes, iW. A., .W<l|tfiaartS(lijk, D. S., Hoogea-lieide, R. M., Goes, vrijgesproken. Een Stier ouder dan tien (maanden los in een waitde laten loopen te s-Hperen- heek: I.C. do [Wj.,P. de Wf, 's-flieeii'onhoekf, f 7,50 ,o!f 5 d. Dooi" den Ambtenaar v'an het O. M. is booger beroe'pi nangteteelcend tegen die von nissen legen W. A., W(olip(liaarlsdïjk, D. S., Hoogeriieide, en R. M., Goes, alten vrijgesproken wegens: het met een mkjtor- rijwiol rijden zonder v'ooi'z'ien te Zijn van minstens twee krachtig werkende rem'men. Naar (le «penluChtlmeeting! iMwgen woaxlt te K'wladend'aimlm'e een oiponlucbtmeeting geliouden van den R.-Kj tLiaudaa-beidershloindi „St. Deus DedJt. Als 6|p|rekers Zullen optreden den heer A. dl. Doerahk'er, lid der Tweede K'atmler, en, ener waarschijnlijk den eerw. plater Jjosapihait. Tel" deze gelegenheid hebben de afdeeLin gen va.il opgdmlelden bond in deze pm)- geving beslciteii, om geza]m'enljk naar )ICwadendaim(më te gaan, vtoor zoo ver noo- dig wordt de aandacht er op gevestigd dat vooral de ongeorganiseerden op dezo meeting welkome g|asten Zijn, dk twijfel er niet aan of 'bailde spirekers zullen da uoodige taiöt wel' bezi|tten, om hen van hun dwaalspoor af t» brengen. D;ait nllen die daarvooi' in do gelegenheid zijn hun ongeorganiseerde Kamerleden bewerken, is het beste mfiddel voor het welslagen. Het is te hopen dat de buitenstaandema van de beweging1, door deze gelegenheid ter hand te nemen, e.r van overtuigd Zul ten raken, dat hetgeen ztij tot pp heden» hébben nagelaten, in strijd' is m(et hun plielit en een voortdurende onverschillig heid tegenover het Kerkelijk! gezag, ter wijl zij do versterking vja®. hun p|os|itóa hebben' overgelaten aan andoren, ten koste van anderen, van hun eigen kamteraiden. Mijnheer de Redacteur, gaarne zou ik hier nog* even-^een Zinsnede willen ont vouwen, gesproken door Mgï. Aengenent, ,op d e feestelijke bijeenkltanjst van de R.-K, Hand arbeidersbond, tel* geleg'enlieild van het zilveren juhilé. Mgr. legde daar in het bijzonder "de nadruk op het volgende: „de vakbewegingf', aldus Mgr.., „ie d'n meest belangrijkste factor in de tegen woordige tijd, omldiot op het teiTeiu Vanf de vakbeweging liet Zal wlorden ujltge-' mankt hoe de in|aaitsclhappif er in de toe- komist Zal uitz'ion, en juist 'daarom1, izegt Mgr., is het' zoa'n een dure plicht van ieder lid van de maatschappij en iv)an elk lid v.aji een! geziin persoonlijk, pin) lid te zijn Van de organisatie waarin m!en thuis hoort". In d!i|ti geval dusi .elke land arbeider lid van de R.-K. Landarb'eiders- orgianisatieeen tusschenweg( bewandelen i-s. HL'.i. on'mbgalijk, het gfaat er om". Voor, of tegen Christus. En nu vraag nik mij nog zoo vele katholieke landarbeiders een toch. af. hoe is het t'ooh nog mogelijk dat sta-in-den-weg wüülen Zijn voor hen die opm'ortheeron naai" een betere, een door on door christelijke mlaatsichappij. Daarom1 oageorg'aniseerde broeders." op naar Kwadendatnlmë, opjdiait het resultaat vn.n deze aneeting zal zijn een gestadige Bosch- en heidebrand op de Veliixve. Een felle 'boseh- en heidebrand lieeft wederom een fraai stuk n.atuui'schoon van de Velnxve vwwoest. Onder aau dén Hbeinderloosichcn. berg, je de omgeving van dc woning van boschWfltch'ter Bclne- pcr, is de laiand ontstaan, die zich uit strekte over pen groot stuif bei en latter oversloeg in «en dennenbosch in Het Leesten, vlan de ontgmning^maaitelchappij Hoenderloo, directeur baron v. dl Boirch v,an Ye.rwolde te Wlarusveld. Dichte rookmiasaa's stremden zelfs het verkeer op den Hoendarlooschen weg, zjao- dat ook de autobusdienst Apeldoorn:— Armliam verdaging ondervond. Met man en miacht trok' men te vtelde tegen de - lam'menzee. De Eendi'achtsche brand weer was 't eerst aanwezig, spoedig ge volgd door die uit Ugehelen, Apeil|d|0'0rn, iWoaimen en Loenen. VooinU viepschenen Apeldooimschc politiemannen, later een 50 n jljhairen uit de Harskamp, ondci* leiding van kapitein Van'Duren, een detachem'ent marechaussee iuit Apeldoorn, rijksveld- wacht', iboschwachters en arbeiders; de houtvesters Van 't JHioff' nif( Apeldoorn, Koning uit Arnhem' en de hoofdopzichter een opzichter v|an de Nederl. Heidle Miji. de heeren Wjolters en Rozeboom uit Boek- feergen. Toen de 'bijand een uur g»ewoed' hajll was hij op zijn felst; daarna! heeft men nog aadeadialf uur werk gehad oml d!e vlam men geheel en nl meester te wtox.d|en. Er is 10 H.A. hei en 5 'H.A. bosch' verloren gegaan. Wij' vernemen, dat het vuur is aange stoken. De veldwachter te Hoenderloo heelt een zwerver, afkomstig uit Veenen- daal, een zekeren G., gearresteerd, die bij zjjn eerste Verhoor door de ApdMloioriis'öhe politie, bekend heeft, de nhrandl te heb- bem gesticht. Tragische dood. Uiit (Goni/diti werd eergisteren aan d'e Telegr. gem eld Personen, die zich omstreeks 9 uur op den Goejanveiwelledijk bij' liet Hout- n ansplantsoen bevonden, zogen in den Hollandsche I.Tsel een man hevig spar telen. Juiist wehd door Rijnlands gemaal water i,n de rivier ingelaten, waardoor een sterke zuiging ontstond. De drenkeling werd aiit den I.Jsel in den bruiseinlifen vij ver voor het gemaal geslingerd, schoot defenna door een slakjg'at heen en bleef voor een der groote raderen steken. De machinist vian het gemaal draalde het rad een slag om, waardoor d'e Idrenkeling in den Fluweelen Singel werd uitgewor pen. Hulp was nu spoedig ter plaatse, maar de man bleek, toen hiji op bet droge wa.s gebracht, reeds le zijn overleden. Hij' was vreeselijk verlminkt. Men heeft nog niet kunnen vaststellen, wie de man is, noch boe bijl te water is geraakt. Alleen kón men eionstateeren dat het iemand van middelbaren leeftijd is. Het lijk is naar de algvjmeene begraaf plaats vervoerd. Uit dl? hotsing van hiel intellect... De gemeenteraad Van Nieuwolda lieeft met algemeen© stemmen den gemeente geneesheer per 1 Augustus ontslag als gemeente-geneeslieer glegteivén. J.l. Maau dag zijn de AesculaOp cn d'e burgeni'eester om een verkeersdelict aan liet vechtep ge weest. Zware brand te Helmond. Nadat Zaterdagnacht een groot pak huis vlan de tïrma Neles, waarin afval- katoen, enz., 'geborgen was, in vlalmknem opging, Maanldiag' een boerfderijl aan den Bakelschen wegafbrandde en een kleine 'bosehbrand in deze gemeente plaats had: ontstond Donderdagnacht 'brainldl in het oude fabrieksgebouw der N. V. de iWlit's Dekenindustiie langs de spoorlijn Hel mandEindhowhn. Om circa 1 uur stond het geheele gebouw waarin circa 100.000 Kg', afgewerkte dekens en groote partijen gareus geborgen waren, in volte vlaml De brandweer van de caieao-fabiriek, die er vlak kaast ligt, gaf het eerst water, waarna de twee autospuiten der gemeente met het blusschïngiswerk begonnen. Het gebouw, duit vól brandbare stoffen gepakt was, brandde geheel uit. De oude kan toorlokaten waarin het paitj-onaa.t geves tigd is, kreeg* enorme watejr- en andere schade. Het ondenstation d'er electriciteit brandde éveneens geheel uit, zoadat van dit gebouw liggen, niet kunnen wer- fabrieken, die op ongeveer 200 M. afstand ken. Den geheel en nacht en morgen is do 'brandweer part vol mate.riaal bezig ge weest. Voor zjoover bekend is, dekt ver zekering de schalde. De ontplailing in de «Iextrinolabrick. Uit de veibrande. fabriek van d'e firma Wilkens zjjn thans vijf lijlcen gehaald. Een zesde arbeider wopdt nog vonnist. De namen van de omgekomenen zjjn: H. Kiutóngla, 26 jr., gehuwd, 1 kindfj J. Miedemiageb. Stuitje 42 jr., moederj mej. A. .Miedeim]a, 21 jaar; F. Molag, 28 jaar, gehuwd, I kind. De zoon J. Mindema is nog' in leven, maar Zjjn toestand is hopeloos. Mej. A. MdedeimU is onder een omges viaflen muur doodgedrukt gevonjd'en. D© luoeder Mi edema, en Molag zjjn in het afgebrande huis van den opzichter gevon den. Zij' Waren bezig elkaar te Verhindert toen ze dooi: de groot© fajètte verbrand! izijtu. Nog wondt geizocht naar K. Bos; ge huwd, 32 jaar cn vader van 5 kimd'gren. De schade wondt op eeniga tonnen ge schat. Vermoedelijk zijn 30.000 balen' meel Verbrand. Er zijn twee 'boerderijen afgebrand, die elk voor f 18.000 verzekgrdl zijn. De schade aap do omliggende 'boeijdlerijfen wordt o,p f50.000 gteseihat. Ilo verbrande fabri'ek was voor 5 a O ton verzekerd. mw.m ■- i j GiisteMiiaeht is J. Miedama ovepledeni Het was gisteren ontzettend druk bijl de puinhoopen van de afgebrande fa briek. De bezoekers kwamen zelfs' uit Zuid-Holland, G eWerlginidt, Utrcoht cn' Friesland. De file auto's langs den weg was enorm lang en duizenden fietsers kwamen van overal en stonden, beweging loos naar do ipokende puinhoopen te kij ken, waar men ihfezig was naar liet zoeken van den nog' afwezigen Bos. Men zoejkt nog maar ste-eid» op ld© plaatis, waeir 'hij1 'het laatst is gezien. Vermoed wordt echter dat dc explosie hcan' naar eld'ers lieefS Verplaatst, want zijn mode-arbeidej* _Kruj- singa, die oolk op diezelfdó plaats werk zaam xvas, is vcnkoold achter de mupen vian het h'uiis van den opzichter gevonden, ruita' tien meter daarvandaan. Het glr.ooto apparaat, een i^oort stoomketel, waarbij zij' werkten, was n.l. boven uit de fabriek geslingerd tot. lien meter achtep bet huid van den opiziiohter. Zoodoende vermioeidtein: de werklieden dial Bos in het felle vtaur bl gebleven en dat men zeer' vermoedelijk de overblijfselen niet zal vinden. Nederlandseh schepeling doodgeslagen. Op be t "Nederlandische stoojmlsdhip G&- JUUfl. iis te Bremlen e,en Nederlandseh sche peling dóór* e«n Chinceiscilien stokéri meti een bijl .gedood. De dajlter, epnomg ovejl boord en is v eaxfipiilken Zes jongens gedood. Op een weide hiji Zborow in Oosl-Galicdéf trachtten ©anigo boarejongens, die het vle© hoedden, een gijanaiat, die zijl op het veld] gevonden hadden, uit elkaar te nemen. Plotseling' ontplofte de granaat-, waardoofl ze® knaapjes im den oudendóimi van zeven en acht jaar geidiood werden. Twee anjépe jongens weiden zwaar, gewond. Bankier s-ilj primaten. Clément Vautel in het Journal: Vroe ger maar 't is lang geleden, dat 'a waar zond Amerika als gezant naar! 1* ra.nkriji Benjamin Franklin, een wijk» geer, die met gelm'ocd'elijkëa hulmor gering schatting voor materieel bezit, liefde voor de befeingelooize deugd prejdliiklte. Thana bevlatten de bladen het volgende telegram] van 20 Juli ui't New-York: Er -wordt medegedeeld', djat president Hoover zilch voorstelt- de guwiöhfige diplo matieke posten in het 'buitenland aan ktujn- dige financiers toe te vertrouwen. Zoo zou Edge binnenkort in Frankrijk, jEhir g'ène Mey-er in Dni'tsclikand en Lamont te Rome of te Madrid benoemd' woijdén. Dit bericht zegt in enkele regels meel? ovc-r den uuiivarseelen warwinkel dan dtoi- zend dikke boeken van kundige econo misten. Men meent, 'dat de revlolutie van d'e de mocratie, het proletariaat, de arbeiders en de boeren komt. Zij komt vhn ffe geldmacht. Het lot vian de wereld d'e nieuwe zoowel als de oude is in handen vtan do menscben, die over het goud' beschik ken. Oorlog .en vrede zijn tot hun or ders De ware ofïiieieele paleizen, flie waarin de moderne koningen beraadtela- gen -zjjn de banken. De Napoleon vlam morgen zal een financier zijn, een Doewc- stein. die niet te vroeg uit zijn vliegtuig en zijn droom zal Vallen. Reman heeft een maatschappij1 voorspeld, die geknecht zou worden -door een intel- leetueele oligarchiee enige geleeijdiem, 'be zitters van een onweerstaanbare kracht, waarvan alleen zij- de chemische iórmute' zouden kenmen, zouden d'e m©nsclihei|dl tot elavenmj' terugbrengen. Maar dit toekomst beeld xva.s «n zal ongetwijfeld nooit iets- anders zijn dan een roman. Het rijk d'er wereld zal niet aa.n de geleerden arme- sukkels zijp. Heit is van nu af aan aa;n de financier'^. Zeker, het, gouden kalf is altijd aan beden en de meest trptsche monarchen hebben de wet vian de toeesters van het goud ondergaan, z|ooais thans dó vol ken die ondergaan. Zelfs Dod'ewijitf DCLVi mfaakte Salmitel Bernard het Kof. Maar viap tijd tot tjijid namen d!e komiingeM hun wraak. De deïubcratieën ve,imogen niets tegen Plutuis. De Sowjet-republiek is als de kameraden: zij buigt voor het euper-syndi'Ciant der groote geldinensohen aan wie zjj, hoe dlan ook, Ket kfediet imoet vfagen waarover zij: als autocraten be schikken en dat im onzen tijd dó eenige onweerstaanbare kracht is. r Aldus wordt er een feodaliteit ge- g v'onmd, welke (yramniek'er is dan die dór middeleeuwen, haar brandkasten zijn nog op andere wijlzie góducht dan: (le oudle vensterkte karteelen en de maelit vian' haar baronnen overtreft verre die, waar op de heer v-ian Coury, zich in zijin siot- WIEUWE ZEEU' v<®hoov'|aafdi]gde. natuurlijk, dat da Arnc ciexs, die nieuwe gaoot toede doen in eeD Cax, woede, oud© Europa, tot onde aristokraten,_ polit B6 denkbeelden, dfcbtew De Vcreenigde Sltaten naars, die ons geien sailo waarin men cónvcrsccy waaraan men betaalt. Dc ontp Als door een wonder plol'King,in de zuurstof8 i-Borsagwalde geen me loren gegaan. Behalve jgewomden die in zieken nomen en vier liclitgekk ■van het talrijke perso eerste 'berichten over ti die nog onder dó puinl gen, zijin dus geluikkig ken. Dit wais- Dondeindi lijk gewoaxlen, toen tal nanmóldden. Zij; warer paniisohen schrik .gevlij weer tót bezinning geikc De stoffelijk^ schade, oorzaakt, i® zeer grpo De eer Donderdag waa hot den, dat Louis Blériol, Igiei", «Is eerste over het g,en. Vandaaig' zal Bléric vlucht o,ver het kanai van Calais, waar te heden en mórgen groot» Igeorganisecrd, naar Do daar waicht den Frans grootsche huldiging var gielsche luchtvaart. Blériot, die in 1872 boren, moet ongtetwijifel etc vlregtnig-ontwerper den. Reeds in 1901 ha/ gebouwd met beweegl inee hij echter geen e: reikte. Jm 1905 vólgden two en in 1906 bouwde Blé van Wright, zijn corst- hetzelflde jaar maakte dekker, die,h oe vveini; 1907 een nieuwe cemd( ter vliegt en daai, in zeld wordt. In 1908 3 di,e het uiterlijk v!am 1 tuig benadert «n rocd in de lucht weet to het volgend jaar, sla Zoeker er in, het vl; Öat hem1 iin minder dl over hot klamaall zal eendekkertj© met een dat met inbegrip van c Kg. weegt. Aan dit kleine toest riot twintig" jaian geled zijn lev en toe. Van de B&bejn herinneren, die n zich de geestdrift, xvcl naalvlucht over de g-eli wekken. Wolk een x luchtvaart na deze v'. jaar geleden als iete w eehouwd. ,ln de plalats ie "imlm'ea-s de A'tlanj komenEn tevens levens beeft de verovc; eischt. Onweer metf Te Clermont Feriranl xnnweeT de bliksemi gel waaronder zeven meil schuilen. Vijf werden zesde kreeg" zware br£ r Ontploffing,! oorlogsschip I Op» het oorlogsschip Üe Engelselie MiddellaJ gister een z.esduims-l| ningen uit elkaar gel geluk had zeer crnatuJ Er werden onmidd'ell onder wie de kapiteL hire'( BaiSs, en tVyee terwijl van 16 gewond drie hopeloos en \a a ernstig is. Het sohipl op weg naar de haaf Maine voor anker )ig Alle slachtoffers Portsmouth óf Piym<| I)e ramp te Ou Nog1 altijid wtbrdt ^el kliji'selen -van d«n a.r| Splaats waar hij 'varm geweest, de vloerl ifejoaie, een mettex diepl aarda/ppelnneiel gèloopejl cr^ "verfichxoeide eh -I "vermoedelijk ija ^geen J zal komen. Alles is ol ijzexren ibalken, machii| daardoor kan nieifc dixif "wortden. De weduwe L etaat den Jie-elen dag1 o| Ikanaal te wachten. Et is npg1 geen ctf de fabriieki al dan n] houwd. De begrafenis van zal a.s. Maandag -pita! Heete zomers in W,e puften dezer dé Gelukkig", dat we wa ttóenraken, want hot, laatste weken jde vq hoordOf" het dan woédt Evénwel1 Kijken we daarom1 - mens in lang vervlog In 627 is de wa Frankrijk en Duits

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1929 | | pagina 2