NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS J, I i
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS
DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS
Belgisch Geld
HENDRIKSE&Co's BANK, Goes
De tribune van de „Nieuwe Zeeuw1'
Lijst 8
DINSQAa 25 JUNI l92fl
De rede van den dag.
FEUILLETON
Fort-Mystery
tegen voordeelige koersen
Het Socialisme.
BUITENLAND
MEXICO
MUMMER 74
25»™ JAARGANG
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
ill I Bytento^r^DDELBURG, Markt 1 en 21 Telefoon No. 474 J T MES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS '14 Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels^ beduidend lager. "p
Abonnomentsprijs f 1.90 per drie maanden, bij vooruitbetaling j
AdvartontiBn van 1tot6 regels f0,90, elke regel meer f 0,15 j
Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels^ beduidend lager.
1R00TEWAARDE
VAN PUBLICITEIT
WORDT BELEZEN
IN ALLE KRINGEN
Baron van Wijnberen aan 't woerd.
Nu -wij' vlak voor de verkiezingen
gtaam, lip het mij belangrijk, getrouw
blijvend aan de traditie hier, niet op te
wekken katholiek te stemmen dat
is hier een overtuiging!.: Mshoheik^||u
is katholiek-stemman maar een woerd,
te spreken naar aanleiding der a.s. Ver
kiezingen.
Is dat silmplistis|ch Ik stem! ook een-,
vöudig katholiek onadat ik k'atooliek ben,
afgezien van program] en afgevaardigden,
Maiar welke hoofdpunten vragen onze
aandacht? Wkarop koimt liet aan op.
staatkundig terrein?
Wij hbpea, da,t er na de verkiezingen
komt een rechtsch kabo.net.
.Waarom? Omdat de handhaving; fyan
het "ezag, in de handen, van Christelijke
mannen, het veiligst is. Wijl hebben niets
aan slappelingen en halve meUBchen. i
Mensohen vam Christelijlk beginsel vin-i
den in hun beginsel een aansporing! [voor
gevoel van verantwoordelijkheidzjj! vre
ten dait rij -hun gezag hebben uit ta
oefenen 'ten bate van anderen.
Waarop komt het vooral aan?
Voorop móet, dunkt mij, gesteld wonden
de koloniale politiek. Uit geestelijk-, poli
tiek- en fïnaincieel oogpunt.
Wij, .hebben het voorrecht, een kolo
niaal gebied te bezitten. Maar daarnaast
den plicht, daar onze geestelijke gjoedexe»
te brengen: het Evangelie, liet Christelijk
onderwijs. Het koloniaal-vraagstuk blijft
allereepsf een geestelijk Vraagstuk'. Som-,
mjgem zeggen, dat Nederland zijn koloniën
als ik dat woord! gebruiken mag;
alleen wil houden uit i'inancieele over
wegingen.
Dat is niet Waar; de zegening,en van
het christendom brengen, staat voorpp.
Maar daarnaast en daarna miogen ook de
stoffelijke belangen behartigd worden.
Indië kan ons stoffelijke vlooideelen
brengen, ook' als wijl die gewesten goed
verzorgen. Wijl beihoeven ons niet ta
schamen over het belang, "dat wijl hebben
bij 'het bezit v an Indië. En niet te ver
zwijgen, dat wijl veel, op velerlei gebied,
kunnen doen, omdat wij) mat gnoote ovejr-
zeesche gebieden verbonden zijn.
Wij zijn, Voor een gpoot deel, athanko-
lijk van Indië. 1
De politieke verhouding tot Indië is
zeer moeilijjk; ik zal er mij) geen oordeel
over aanmatigen. Ik zal miji er wei voor,
wachten, mij als! koloniale specialiteit aan
te dienen. Maar, wel stel ik mij; de vraag,
ol' do richting, die iu ons, koloniaal be
leid begonnen is, alleen negatief moet
zijn. Of wijl alleen moeten afwachten,
wat er ginds gebeurt. Opdoen v'an er val
ring odk! op koloniaal gebied ik
denk bijv. aan wat we pas1 op Curasao
aan ervaring hebben opgedaan is mooi,
maar regeerem is voorzien en pijnlijke
ervaring- opdoen is minder aangenaam.
Men moet positief iets verrichten; met
toezien alleen komt men niet klaar-. Ik'
onderschrijf1 de klacht, 'dat ei; ruim! een
week moest worden gewacht op regee-
ringS-antwcord op de Vragen, gesteld .dóori
het Eerste-Kalmferltiid Colijn.
Mjcg er niet gevraagd worden, dat er
wat meer aandacht wordt geschonken aan
het koloniaal Vraagstuk'
Ik geef geen aanwijzingen; ik' Vlraag,
alleen, of het noodig is, onrroodige 'tegen-
stellingen te maken inzake het \'olonlaai
waagstuk tusschen katholieken en anti
revolutionairen. ,Wij staan, gezien ons
program,' en de laatste broehure-Colijn,'
niet tegenover elkaar. Ook' hij de uitvoe
ring van onze staatkunde bestaat een
wezenlijk verschil. Dit bleek' uit de rede,
door den heer Colijp onlangs! gehouden im
de Tweede Kamer, die kom vaststellen
dat hij:, alsl premier in 1925, het Volkomen
Roman van E. en R. Pinkerton.
(Nadruk' Verboden).
52
Ze wendde tartend-lachend haar koofidj
hoofd ome en verdween plotseling in een
wolk van warrelende sneeuw. Bruce zette
haar aehtema en ze werden weer de
lachende, gelukkige kinderen die ze ge
weest warenalthans te oordeelen naar
het uiterlijke. Inwendig beleefde ieder
voor meh hét heerlijke oogenblik' waarop
ze elilatnders' liefde hfedd'en leerton kénnen.
De slneeuwschbenen schenen meer dia® an
ders bijzonder goede loopeigenscbappen te
bezitten. Het méér vbrmde achter"hén
een oneindige vlakte envoor hen lag), 'de
gdrikhjalifebeid. Bruge. stond vérwondejd
stil toen hij <Je gebouwen vfea den post
xeicht voor zich' o,p hun weg zag liggen.
Be heer en mfevxöuw Morley waichtten
hem aan de theetafel en de jongelieden
natoern plaats zonder zich verkleed' te
hebben. De poist-mlainagter was in een
uiteflmlate opgewekte sitemfnjugj daas zijn
hoeken itn or.de waren. j
eens1 w;as met den heer Ch. Welter, des
tijds Kalhóliék' minister van koloniën.
Tegenstelling! bestaat hier niet; haar
scheppen, lijklt mij betreurenswaardig.
De tweede .gewichtig,e klwestie is; de
regeling met België. Ik breng hulde aam
den heer Van der 'Lande vbor zijn redfe
in België. I
Het was, na het gebeurde in Den Haag,
goed dat er één ging. Beter dam te driti-
seeirem is het, bewondering uit te spreiken
voor dein man, die 'ging, en spralk. Het
wedeirizijds'chj standpunt is uiteengezet. Nd
moet erkend worden, wat recht i® en
wat billijkheid vbrderitbeide naties mo
gen bedenken, dat er niets goeds totstand!
zal komen, als er geen goede gezindheid
aian beide kanten is!
België en Nederland hebben elkaar noo
dig'; miet goeden wil en Gods1 hulp moet
overeenstemming te bereiken zijn.
Het zcdelijikheidsVrajagstuk' is de ,dter|db
domdneerende kwestie. Wij: hebben Veel
maatschappelijks bereikt; wij' moeten zor
gen, een gjoed stildo te bereiken. Volks
ontwikkeling is', best, maar - daarnaast is
noodig beperking der gevaren van zede
lijken aard.
Wat schieten wij: op met korten arbeids
tijd en meer ontwikkeling, als; onze men-
schen leven in een samenleving! waarin,
ze nauwelijks kunnen ademen zonder zeda
lijk te worden vergiftigd
Wij moeten maatregelen nemen legen
een uitlegging der wet, die de eclhtscfiei-
dingen van dag tot dag dóet toenemen.
Wij hebban de wet-Regout vam 1911.
Zij mtoet evengoed worden aangevuld
als aanvulling van onze sociale wetge
ving noodig was en goed. En wiji inbeten
deze zedelijkheids-wetgeving evengoed' m(c-it
kracht toepassen, als onze arbeidswet.
Zeker, men zal stuiten op sterk verzet.
Zij, die altoos: spreken over conservatislmd
eu reactie, zullen dan protesteeren tegen
staat-s'-intaenging. Wij zjjh hier- vóór staat-
m'a.atrelgeieii tegen verontzedelijking, tegen
het dans'-kwaald. Het staat hiererger,
dan velen denken en ik hioop, dat een
aanstaand christelijk minister hier maat
regelen nemen kan.
■Wie aan het zoo 6est-;zijn Van onze
samenleving denkt, mag rich 'herinneren,
dat boeken (a'lsi dat van Limdsey ook
in ons land Vertaald en gelezen worden.
Ik hoop v,an harte, dat wij, een kabinet
krijgen, dait den moed zal bezitten, op
dit terrein krachtig; en kras op te treden.
Ten slotte: ei* möet Worden voortge
gaan met den afbouw der wetgeving op
onderwijs- en sociaal gebied.
Wij hebben vbor het lager onderwijl
gelijkstelling er mogen nog fechtm'atige
wensc'hen zijn v'an onderwijzers en amb
tenaren, vbor de onderwijpersi is de gelijkt
stelling er; ook voor onze kloosterling
gen, die onderwijl geVe-n. Ik heb de eer
gehad hun belangen te verdedigen; nooitj
Zullen wij; ,;er in berusten, dat klooster-
littgen minder sglaps kjrijg.em, alléén omdat
zij' kloosterling zijn.
Ma ar het vóoiraaamlste komt nu* sub
sidie voor hét hooger- en voor bet aan
vullend onderwijl'. Bij het laatste is een
reusachtig belang betrokkenvoorde
mieesten ia de lagere sdhóol niet Vol
doende. 64 pot. "der 'jeugd', dje dn lagere
School verlaat, geniet daarna absoluut
geen onderwijl® meer; het ontwerp-Was
zink wil deze m'eehderheid der Nadterlandl
sche jeugd helpen. .Wij mbeten het Isteu-
nen.
Allerlaatst: het sociaal gebied. Da kén
ménde regeepngl zgl eraan mbeten wer
ken. In mijn jonge jonge jaren, begon
de sociale beweging op allerlei terrein:
organisatie vlan boerenbond, middenstand
en arbeidersbeweging. Ik heb eg aan miee-
Ik heb alle muundrapponten geco-
pieerd, behalve dan de twee laatste eii
deze doe ik morgéaiochtend het eers,t>
Zoodot de bode mbrgen in d'en loop Van
den Voormiddag nog kan vextreikkén, zei
hij. Drominels! Het' is de eerste maal
sinds maanden, dat ik me opgelucht
vbell
Zijn uitgelatenheid wehkfte aanstekelijk
op mevrouw Morley, terwijl Brucb en
Evelyn hierin eveneens, een motief' vonden
om ook hiun vreugde te uiten. Nog nim
mer had tijdemsi het diner zoon opge-
wekte stemming geheerscht en twee paï-
tijtjeis bridge waren zelfs niet bijl machte
de stemlmiinig te vterand'exen. Dikvtjjtó ving
Bruce, die aiam den anderen kunt d'eir
kaarttafel gezeten was, een blikv'an
Evelyn op, en steeds glinsterde daarin
dat wat ze tot nog toe geen- Van beiden
hadden uitgesproken. Slechte 'toen Bruce
zich weer alleen op zijn kamér bevond
en niet moer in Evelyn's gezelschap was,
voelde hij zich in staat den toestand te
overzien. Toen ging hij; op den rand vaa
rijn bed zitten en ducht zoo goed' mjoge-
lijk oVer alles na.
Iedere pogmg om' een oplossing viati
het probkctmi te vinden ging nit van een
dubbele basia Eyélyn hiéld van hem',
tvrwijl zijl 'de ware reden van rifd ver-i
gewerkt; ik' gedenk dlankbaag pater Kij(-
keu's hulp bijl de organisatie der khitholie-
kb steenarbeidcre. Wij; hebben, wij' nilogen
fïa,t Zeggen, ook 'op weittelijk'-sociaJal! tern
rein wat gewirpbhtimjaar de 1
regeerimg! rnioet daarop vbortgöfun.
Do sociale organisaties, nu sje;
woa-den, moeten zpovteel mogelijk zélf,
positielv'en arbeid op sociaal terrein! ver-,
ribhiten; de wetgever moet er echter im
peratief achter #aan.
La,at elk© mJaa,LscfcaPPe'Üikb glrpépi ztr-
gen vbor stevige organisatiesluit u aan;
vooaal gijl middonsltandars ook, die het te
veel vergéet! Boeren, middenstander,s, ar
beider!®, weeat niet Jakls, sluit m awe>m
en zorgt zelf' m'ede vte® Sbciial© maat-
régelen, die gij! noodig acht. i
Dat iis het werk, dat wij, verwachten
en verricht willen zien. Wij' vragen een
Christelijke regieering vboral ook wegens
het bestuur v:an het land. Veel van het
bestuur ontgaat het volk, wordt niet
bespreken in de, Kamer. Maar onthbudit
het, daarom ook gaat het bijl de a.s. ver
kiezingen
"Ik heib
XI.
Oan een gedachte te geven van den
diepen (haat der socialisten tegen den gods
dienst, willen wij hst slot aanhalen vlan
een redevoering die geestdriftig' toege
juicht werf op ecu internationaal congres
der partij.
„Het zal ons vermaak zijn, zeidé de
„redenaar, den doodstrijd der priesters te
„zien. Neergewwrpén in de goten der stra-
„ten, zullen zij' vlan hiong'er sterven, lang^
„zflalm, Verséhrik'kelijk, en dat voor onze
„oogen. Dat z'al onze Wraak zij'n.!. En
„voor het genot van deze wraak, voopr
„één enkéle flesch bordeaux-wijn, verkjoo-
„pén wij gaarne onzé plaats in den he-
„melj Wat zeg ik, den hemeldézen wil-
,,len wij niet! Wat wij Vragen is 'dé hel
„met al de w'ellusten, die haar viooiTaf-
„gaan; d'en hemel laten wij aan den God
„der papen en aan hunne arme zaligen."
Ook de Holland'sclhe S'.D.A.P. is gekhnt
tegen God en gbdsdienst. „Wanneer wij
strijden tegen de m'aatschia,ppij, schrijft
een hunner, dlan kan 'het niet uitblijven,
of wij1 mbeten ook den godsdienst onderF
mijnen."
Het „non serviam" roept dhs het socia
lisme ien hemtel.
Ik ben de Heer uwe God', zégt Hij!-
bij 'den plrofeet EzechiëL, wandelt in mijue
geboden. Zal God het nui ongestraft kun
nen laten, dat men Zijn rechten niet meer
erkent, Zijhe geboden niet onderhoudt 2
Zullen zij, die gqd'sdienst tot een privaat-
z'aak willen zien teruggebracht en in de
miaatsöhaptpij God's rechten ontnemten, er
wel in kunnen Slagen d'e tockbmst tot een
gouden tijdperk te herscheppen, wanneer
de machtige Schepper zijn vloek' over de
aarde uitspreekt?
Wij Magen over onhoudbare toestandem
in de maatschappij en met Borg en ook
greote ongerustheid, ziet eenieder de toe
komst tegemoet. De socialisten willen God
en godsdienst uit de maatschappij! Ver
bannen, maar daarmede snijden zij ook
den weg al niet aMeen Vbor den hemel
mhar tev'enS Voor 'het geluk hier op aarde.
Napoleon, die alleS scheen te kunnen en
te -mogen doen, zag zijn Jgjeluksster uitdoo-
v'en, tien 'hij zich waagde aan de Kerk,
en den greoten Biitoarck verging; het aï
niet beter.
blijf 'op Fort-Mystelry in het géheel niet
véTmbedde. Van dit punt gjingen Vele
mbgélijikheden uit. Iedere mogelijkheid
overwoog hij| tot1 in 'bdjzondehhéden, doch
geen enkele vbldeed hem.
Geen enikéle mkal kSv.ajn 't in Bruce'sl
gedtohte op dat in dien toestand iieta
misdadigs lag. Hij; had het spel vuni db
pehslonden gespeeld ovéTeenkbims-tig de
wetten v!an dat land. Dat was het niet
wait beam bezorgd maakte. Hijj dacht ex
slechts aan, welkb indruk' datgéue, Wat
hij gedaan had, op Evelyn zpu maken,
als ziji het zou voelen als een nederlaag
van haar1 vader. 1
Wiainneer hij! doorging!, miaeet hij "Mojr-
ley openlijk' bekampen. .Wjon. bijl, dan
zlou Evelyn tegén hetml zijin. Gaf Üj zijn
poging op, om! de macht "\*an de Hudson's
Bay Ooónjpiany hier in dezb sifcreak)te
ondermijnen, dan Werd Mj| onthouw MSD|
datgene wat voor héimi als het wane een
heilige taak w'ajsi geworden, en zriu hij rijjal
woord breken tten opzichte van hém!, in
wiens dienst hij! stond'. j
Oflsbhcon Bruce khlm' trachtte na te
demken WaSi hiji nauwelijks rationeel. Geen
enkel mtenaéhi is normaial in uren of djaglejn
vbljgénd op een gebeuxtenilsl als die, welke
Bruete op het 'ijs hbd' mleegémaakt. HHjl
werd beheerschjt door eem st-emtoing 'did
God en godsdienst zij'n ovérWodig, zal de
S. D.A. Pecër zeggen; wanneer eenieder
betam©K(!k en 'Verstandig leeft en zijn plich
ten getrouw' vervult, dan kan de mensch
het best zonder ghd'sdienst stellen.
Als dat „wanneer" er m'asir niet Was,
dan zouden wijr jiet eens jkunnen prx>
beereD. Wanneer de menschen verstandig
leven en hun pjliehten getrouw vervullen,
elan hebben wijl geen God of godsdienst
noodig, komt Vrijiwei kiw'op neei', da,t de
Socialisten 'n zedeleer willen zonder gods
dienst, hetgeen ommjogelijki is Want God
is de oorsprong! yjan de 'zedewet en zonder
God kan er voor de 'z'edeWet geen ware
plicht bestaan.
De zeer liberale leeraar Elmile de La-
veleye stelt d'e yolgende viraag: „Is zéde-'
lijklieid zbnder God ware zedelijkheid?
En hij antwbordt hierop met een beslist
„neen". W,at zlou iinij1 ianimer® wéerhoud'eü
mij'ii genot en mijn voordcel te zoeken,
ook ten kloste vlan het welzdjh van ande
ren. 'De ^lansi van het goud doet 'den
mensch al zeer spoedig een Vlek op zijh
zédelijk karakter Vergeten. Ik zie geea*
redaLijken grond ami m'iji Van de een of
andere ©nplassende handeling, zöoals dief
stal, mloord enz', te onthouden, toits rij
ongestraft MijVe en het mij' daarenboven
voordeel aanbi'enge.... Eier? Wat bekom
mert zich de genotzuclhtige om eer Ge
weten Ecnd'er God' is er geen geweten."
Godsdienst is vlohstrekt noodzakfelijlr
tot de instandhouding eener goed' geor
dende talaatschappijL 'Plata noemt cene
maatschappij! zloinder godsdienst de groot
ste ramjp; en Aristoiteles z'egt: „mén dlrage
Ooc Cr wal _v
V^>loosVcrl3a.l&arr> op,
!s Ket gewone gezevgrie
dis men 2tc.V-v V-»e.e(-l-
Her-1, gGótoote^w, geVorcir-icl
geKlcnr>cL oP gee>cV-»<-o»-r->cA.
Oie verzacV-iV, zuivert en
gcneeol: zonder litl'ccK^«ns
AdiV. in SJoK5chrift.
op de eerste plaats zlorg Voor den gtods-
dienst." Ook Cicero miaakjt de opmerking,
zonder godsdienst, .Rechtvaardigheid en
trcu'w, die de grondslag zijn waalop de
menschelijke samenleving rust, niet kun
nen bestaan. Derhalve is God' het apn
zich zelf versdhuldigd, den godsdienst van
den miensch t'e Vorderen.
Godsdienst mag 'ook niet zooals socia
listen zeggen een persoonlijke zaak! zijn,
het is ook en niet minder een puhiiek'e
zaak, riant God' heeft niet alleen recht ppl
den dienst en huilde van den ménsdh als
afzcnderlijk individu, neen, Hij' heeft ooH
recht op openbaren eeredienst, die de staat
als publiek lichaam hem! verschuldigd is
Alle uitingen Van het openbare leven
in staatkunde en regeering, in kunst en
en wetenéchap, jn drukpers en letterkun
de, in handel en nijVerheid, in schiool en
opVioeding', moeten op den godsdienst be
rusten en door den godsdienstigen gjeest
bezield, geregeld en gjesteund worden.
Heeft onze Heiland dan slechts den
eenling gènoepjen of heeft Hiji niet liet
christendom als godsdienst Verkondigd, die
deer de geheele m'ensühelijke vereenigingt
in haar maatschappelijk leven beleden
moet Worden
Godsdienst is dus' geen pgivaatz'aak,
mé ar ook een pluHieke z'aak. Wanneer ik
uw 'God bén, spfreekt de Heer, waar is
dan (mij'ne eer? En Hijf getuigt dan Van
zich zelf „Ik ben een ijverzuchtige God.
Indien de socialisten een gouden toe
komststaat' Willen stichten, dian pnlogieu
zij den godsdienst niet VerWer|p|en, riant
zoo iets kan God! niet ongestraft ia^m
Zie, spreekt de Heer toiti Israël, gij hebt
mijn heiligdbm! veracht en mijd sabbat
ontheiligd. Gij Vergeet Mij', zie, Ik stLa-
prikkelde en tot kandelen dwong. O'ndén
dien invloed bezielde Bruce het plotse
linge verlangjen de Ijjist dén jagers te ver
nietigen en verdern nietsl meepj te dloen,
wat Evelyn's geluk zoiu kunnen storen.
Toen dalcht hijiWeer1 aan zijin mioedems
dood, aan d© niet nagekomen belofte Van
rijn vlader, aan zijin eigen haat en rijn
contratet mtet Diafvïd! Pattison: dait allea
herinnerde heml aan rijn plicht.
In dien storinl van tegen elkander bot
sende enntotieg vermocht hij niet tots een
weloverwogen besluit te kk*men. Hij
Voelde zich hopeloos1en bevreesd. Eén
ding stond hemi helder voor den .geest:
Soolamgj. hij 'nsgj geen besluit had' ge
nomen en nog jniet zou hebben bepaald
wlat hem' te doem Stond, moest hij' .ervoor
zorgen, dat het eenige bewijs! namlelijk!
de jagerlslijisit dat tegen hem' kon ge
tuigen, veiligj waa!. Hij zou: die lijstf bij
zich dragein dag en nacht. Zonder dïe
lijst kon Morley niets bewijjzen. Doolt
een panische schrik bezeten, opende hij'
zijn koffer en doorzocht het geheime vlak.
Leeg!... Nietfe!... Als bjj ine tinkt
staarde Bruce naar. de deur en keek de
kamér rond'. Daafna doorzocht hij den
koffer, haalde alle papieren eruit, alle
zoogenaamde meteorologische aanteekenin-
gen, de blanda Vellen waarop de diagram!-
toegewezen aan de candidaten
der R.-K. Staatspartij,
ziet er in de Rijkskieekringen den Bosch—i
Middelburg al® volgt uit: i
1 Fleskens, A. N. (Geldnopj I
2 Deckers, L'. N. fs-Gravenhage). j
3 Lockeifeer, E. Th. - (Hulst). I
4 Teulings, F. G. O. (den Bosch).
5 Uijen, P. Th. H. (Eindhoven).
6 Beek, J. C. v. (D-eurne).
7 iSchaepman, Th. F. M. (den Haag).
8 Lainbermont, J. A. M. (Middelburg),
9 Krijgsplan, M. (den Bosch). i
10. Putt, K. li. H. V. d. (Eindhoven).
mijhe handen boven u z'aimén ien ik Zal u
Verstreoien onder de Volken en u uitwer
pen in de landen opdat gij' ondervindt dat
Ik de Heer ben. (Ez1. XX :H).
fr.. STEPH. LODIERS O.Cfet.,
NieuWkuijk.
- - i
DUITSCHLAND
De Rijnland-ontruiming,
Naar in bevloegdb Fransehe kiringen
verluidt, zou de onlang® tot opvolger van
den huidignn bevelhebber van h'et Rijh-
Jegcr benoemde generaal Jacguemot zijl*
p«*st niet vóór September a.s. jkumnen
bezaten. t 1'
Deze vertraging wordt aldus uitgj^egdj
dat de ontruiming der Keulsche zone, wel
ke do,or het vredesverdrag op Jlauuari
,1930 iwOs bepaald, reeds in Septeimlhlen
onder leiding van generaal Guill^uimiait
zou geschieden.
Eerst daarna zOu dan J;atfq.uemOt het
ojppembeveihebberschap zich', nemen.
ITALIË
Kerk en Staat,
De „Osservatore Romano" publiceert 'n
brief van den Paus aan den kardinaal-
.secretaris Gasparri, waarin dezen wordt
verzocht den brief van Pius XI naar aan
leiding van de redevoeringen, wolke het
hoofd der regeering in de 'kamer heeft
gehouden, nogmaals te piublicéercn, oml-
dat d e Iminister-president in het v!oorwoord
tot de gedrukte uitgav'e der redevoeringjeo'
nogmaals verzekerd heeft! dat hi/ al het
geen hij er in Zeide, Volledig en g|eh«iel
staande houdt. DebhalVe was de "Paus
verpjlieht ook zijn woorden te herhpleu.
Evenzoio zal nogmaals de toespjraak van
den Paus tot de seminaristen Van het Je-
suieten-ooliege van Mondragone worden
afgedrukt.
Verzoening tusschen Kerk en Staat.
Zaïterdag werd uit Mexico geimield dat
na lange onderhandelingen 'tusöchein veis-
tegenwoordigearil v&n Kerk en regeering
mien eem ovtereemhötost heeft bereikt, waag-
op zoo goed als zeker d'e goedkeuring
Van den Paus' verkregen kan worden.
Een nader telegir.alm' uit Mexico (isltad)
houdt, in dlalt de katholieke oybrheid!
priesters mag benoemen, die zich' moeiten/
laiten inschrijven (bij een orgaan van dm-
staat) zooa/ls de Grondwet dait vbor-;
schrijft. In de scholen mlag geen gods
dienstonderwijs worden gegevenwel zal
het voortaan in de kerken mogen worden
gegeven.
De ovfereenkttmisit is wel niet volkomen
m'aar tochi- vloldoemde om met goedkeu
ring v!am den Paus de kerken wedejr ja'
gebruik to kunnen nemen. De overeen-
kioimlsf wordit gekenschetst al® het be
gin v'an een werkelijk© perjode van
vlrede voor de republiek. Teri geleglenhéid'
Van. de ondenteekening van de overeear?
kbmfet door .president Portos Gil en de
vertegenwoordi|gersi v'an den Heiligen Stoel
is een communiqué uitgegevén, waarin da
regeering! Verklaart dat het niet haar doel'
men nog moesten worden uitgetwesikt,
doch de jagecrslij'at was' onvindbaar.
Hij doorzocht alle® opnieuw, toen nogj
een derde maal. En onwillig om' de waap-i
heid te erkennen, doch! overtuigd dht hij
niets zou vinden, doorzocht. hij> de geheele
kamfer. Na tien, minuten vruchteloos werk
ging hij' zitten en constateerde de feiten.
Hij Was' in de val geloopen, was Mor
ley's speelbal geweest, men had hem1 zoo
veel vrijheid van beweging gegeven, dat
hjj rich in een onontwarbaar kluwen had
vastgewerkt. Zijin kamér was een gevan
genis geworden en hij-zelf?een
nieuw slachtoffer van de gtoote mjaaf-.
scbappjji 'En Efvfelyn zij! ook Zijj
moest dus worden opgeofferd ia den strijjcj
der pelslanden.
Bij die gedaehte kreeg rijk aictiev'e
geest de overhand1. Hij! besloot, dat hij
zijn vijand) hu openlijk zou aanvallen,
dat hij' de Hudson's Bay Company en,
Morley zou bekdmipen, en alle moeilijk1-!
heden, dio tusscihen hem1 en Ev'elyn ston
den, uit den weg; zbu; ruimen. Zijj wafel
bekbord geworden door het Noord'en, dpofl
zijtn gtoo.te vrije vlakten, doo^ het volk}
dlat «r woonde. Hij zou 'haar iloen rien,
welke mfemséhfen ket Noorden Schiep en
hoe zijl hlun dioel bereikten.
i i (Wordt Vervolgd),'