De ongeziene wereld of het leven na den dood. Fort-Mystery NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT TWEEDE BLAD FEUILLETON -39- r i KERKNIEUWS Apologetische Vragenbus ONTSPANNINGSLECTUUR Het oogenschijnlijke bewijs. ZATERDAG 25 MEI 1029 I XI4X. De weilklen des duivels. Het spiritisme. Veilk|lariiig der verschijnselen Alvlorens tot de verklaring der vroeger besproken verschijnselen oVer te gaan, met worden opgam'eikt, dat bij dergelijke onderzoekingen vooral het vlolgend Imo-' lfisch beginsel wordt toegepast, da,t lmdt 7m>lang' het tegendeel niet absoluut bewe- zen is, 'mioet mien d'e verstóhiynselen of. ge- beurtenissen niet aan buitennatuurlijke, machten, HiMar aan natuurlijke krachten toeschrijven .(Walter, 0.0. bis.- 8fi6). De victornatalmlste theorieën, die ter ver* Karing der spiritistische verschijnselen jn aanmerking koralen, kunnen tot twee klas sen worden teruggebracht. Ten eerste: de theorieën, die verschijn selen der spiritistische séandes' enk'el door natuurlijke oorzaken willen verklaren. Hiertoe worden gerekend1; de bedragls-hy'p.othese de hallucinatie- en suggestie-theorie; de theorie der niechanisdhp en psychi sche krachten. Ten tweede: de theorieën, die behalve de natuurlijke oorzaken ook buitennatuur lijke krachten veronderstellen. Hiertoe beknoren: de theorie der filge- gtoxven geesten en de daetnbnen-theorie, I. NATUURLIJKE OORZAKEN. 1. De Bedregs-Hypatliese. Deze theorie verklaart de spiritistische verschijnselen als loiuter bedrog vhn de medium». Al k'an misschien alles, wat op; de spiritistische séances getoond wordt, niet aan bedrog worden toegeschreven, is het wel een op vallend verschijnsel, dat zoo goed als alle Mediums ten slotte op bedrog zijn betrapt, al is aan verschillenden van beu gelukt, zelfs uitstekende geleerden gedurende lan gen tijd te misleiden. Om' slechts eenige feiten te noemen De natuurkundige Prof. Crnokes, lid der (Royal Society, beroemd ami z'ijn ontdek kingen, verrichtte gedurende drie in'aanden experimenten met 'het Mediujm', dat zich miss Corner noemde, geboren Florence Cookl. Pro'f'. Crookes beweerde de strengste voorzorgsmaatregelen te hebben gfenolmen; hij' hield ieder bedrog absoluut uitgesloten. Eerst na .eenige jaren werd zij ontmaskerd op! het oogenblik, dat ze van kleeren Ver wisselde om zelf als „geest" op,; te treden in pjants van Maria, wier geest' zij zou laten verschijnen. Het Italiaansche medium Eufrapia Palla dium genoot een wereld-vcrtolaardlieid en \ln|(,cht groote successen boeken. Verschil lende séances hadden pjlaats, <xa. te Napels en Milaan, waarbij1 geleerden van naata tegenweordig 'waren: Prof. Richct van Parijs; de beroemde Mars-ondcrzbek'er Schiapiarellide bekende psychiater Lomi- hrcao enz. Verschillende geleerden waren van de echtheid der verschijnselen ten vlolle over tuigd, anderen uitten twijfel en schortten hun oordeel op. Een nieuw onderzoek! had plaats te Cambridge in 1895'het resultaat van 20 zittingen werd .gepubliceerd en kwam hierop neer; dat alles van begin tot eind fouter bedrog w;as' (Schneider Der neuero Geisterglau'ibe blz'. 38.9). Andere onttabsk'eringen van bekende me diums Zijn die van Eglingtan te Mtincheu in 1880 (Lebmknn: Aberglauben u. Za.u- "berei blz. 356); van miss d'Esperance in 18.88; Anna ïtothe in 1902 (Walter, ,0. C. blz. 357) en van Linda, Gazerra, 'door Prof. Schrenck-Notzing in 1912 )Psyc!hi- sche studiën 1912). Een sterke bevestiging vkn de bedrogfc. hyppthese ligt in hfet feit, dat bijna alle experimenten geschieden in het duister pifl half-donker en dan nog alléén voor inge wijden. De spiritist Maxwell roemt dan ook! zijn séances met bovengenoemlde Eusa,- pia te Bordeaux gehouden, waar een breed vensterraam' en de lajnpfen yhn een wintertuin licht aanbrachten toit! er ech ter zooveel licht werd aangebracht, dat zij door den A me r ik'aa n s ch e n psycholoog Münsterherg totaal ontmaskerd werd. Werkt {le strenge eisch van een half donker vertrek, de telkens wederkeerendte waarschuwing: „meno luide", minder licht, de omstandigheid, d'at de aanwezigheid van slechts een enkelen persoon, die door het medium' niet wordt vertrouwd, heel de •éance jam)merlijk| "kan doen mislukken, Roman van K. en R. Pinkerton. (Nadr.uk vérboden). De a-ankom-t- Brucek tlaak', pfkihoon uiterlijk onv'ey, auderd, was thans hoejh een geheel an dere. Hij mloeslt den £e}iijn blijven wekken een meteoroloog te zijn, die geheel opging in zijn arbeid. Hij1 zpu dti niet doen in de hoo'p Morley om' den tuin te leiden. Hij had veeleer tot taak, de rol te spelen Van heit niets-yermpedende slachtoffer. De we tenschap dat hij zijn (tegenstander niet lan ger meer misleidde, moest hij verbergen. Een of ander blijk Van -Vertrouwen, wel licht een bij gelegenheid gestelde indiscrete vraag, zouden hem' hierin kunnen .helpen. 0,o!k o'p de boekan kou- hij rekenen. Hij zou ze verschillende uren per dag vóór zich hebben, dioclh Meestentijds hing Bruce toch af Van mbvrouw Morley. In haar tegenwoordigheid was er eenigp ontspan ning, dan was hij zdker, _da,t geen enkel theute, dath em in 'n moeilijk parket koh brengen, zou worden aangeraakt. Tot nog toe was ide vlrouw -de» huize» in zijn igeest iqts gpparts ge-weesjt. Zij' was steeds vriendelijk', kiesch', in een wpor'd een bewonderenswaardige gaatv$puw, ondanks het vermoeden dat er bedrog, in 't Spel is, niet sterk" in de hand Het zal dan .ook) niemand Verwonde ren, dat het bekende medium Home .op zijn sterfbed zich gedrongen gjévoeldë te tó- kennen, dat hij nooit één booz'en geest' had lonllmioet, en al z'ijn prestaties louter bedrog geweest w;aren. Daaj'otol besluit dan ook Pater Erens, wiens gegevens w'ij1 hier' hoofdzakelijk volgen, toet de bewering, dat ,al is do Mogelijkheid Van praeternatureele oi! buitennatuurlijke oorzaken niet abso luut uitgesloten, Men de waarheid toch wel het dichtst zal benaderen, m!et aan te nemen," dat de groote meerderheid der ver schijnselen aan bewust o'It onbe'wtaisb (be drog - moet worden toegeschreven, vlooraj bij' spiritisten Van professie, die voor geld optreden. 2'. Hallucinatie en suggestie-theorie. Tot de bednogs-liypothese rekent -men ook ge woonlijk: do hallucinatie- en suggestie- theorie. i iW,at verstaat men onder hallvyinatio of suggestie? Dit is niet zoo maar in' een paar woorden te zeggen. De vak-g)pleorden drukken dut met geleerde woorden aldus uit: door hallucinatie en suggestie wordt eeu subjectieve voorstelling in een uit wendige, -schijnbaar objectieve omgevormd. Deze geleerde definitie vraagt noodzake lijk) ecne verklaring. Bij de gewone waarnemingen der dingjan komt het voorwerp, dat wordt waargeno men van buiten -af via de uitwendige ze nuwstations in de centrale hersenen, waar het zic'h tolt een ph^ntastala. (k'enbeeld) in onze Verbeelding vhstzet. Vandaar '4 wijs- geerig 'axioto'anihil est in intellectu, quod non prins' est in sensu;, 'd.w.z'. niets wordt door ons gekend, wat niet eerst door ons wordt gevoeld, n.l. Waargenomen in een der zintuigen. Aldus het naranjale keu-proces. Dij de hallucinatie eclhter voltrekt zic'h liet ken-prioctesl juist andersoimi d.wa'. niet. van buiten ,a:f', Maar van binnen uit. Door allerlei lichamelijke en psydhischje invloeden w.ordt het henbeeld in de hersen centra zelf gevormd, roept daar een zeer levendig schijnbeeld te voorschijn, hjetwelh' door den gehallucineerde voor de werke lijkheid wordt aangezien; b.v. het hporen van allerlei yireeinide, schrikwekkende ge luiden, die angstige personen op hun een zame wandelingen in het donker steeds meenen te hooren, tervVijl er in werkelijk heid niets v;an bestaat; het aanseh|ouwen vian allerlei .gezichten in de duisternis; ,wio zich. geruim'en tijd intensief met' eeu olfl anderen arbeid heeft bezig gehouden, b.v'. het 'bezien van kostbare steenen, ziet later .orik ni'et gesloten oogen zeze voor werpen toet gnciote duidelijkheid voor zich. (Zie Pro'É Beysens, zielkunde Dl. I blz. 221). Vandaar dan ook de benaming: in beelding; illusie. v .Welnu, door het kunstmatig opwekken van dergelijke hallucinaties; illusies oil in beeldingen worden door eotajmigen oold hfe tpiii idi-che verschijnselen verklaard (Max well-Cast,elein). Dit is zeker, dat op) de spiritistische séances z'oowel 't medium als de toeschouwers in overspannen zenuav- toestancl verk'eeren, w'aarb'ij de algelieele of gedeeltelijke duisternis zeer zeker sterk suggestief zal werken, zbodat men g!p- mjakkeTijk een groot gedeelte der verschijn selen aan hallucinatie zal kunnen toe- Schrijven. 3. De theorie der mechanische, vitale en psychische jblrachlen. Vele geleerden, die epn buitennatuurlijke tuss'chenkom'st uit sluiten cp de sjpiritisfis'cSie séances, tradh- ten d'e Vers'clhijnselen, die daar worden vertoond, te Verklaren, door allerlei Me chanische, vitale en psychische krachten, die in ieder m'ensch huizen. Men spreekt van allerlei geheime magnetische en elec- trische weikingen die dooi' het mlediuto op; de séances zonden worden benut toit het voortbrengen Van Versdhillend'e md- Ohanische vyezlringen (Lombroso). De groote Wijsgeer en psycholoog! kardi naal Mercier verondpiatelt dat er Van de verbeelding van het medium1 een actie uit gaat naar buiten, naar de hersen-cellen vlain dén toeschouwer die daarin een IEpfc|ald pdasm'a of kenbeeld zou verwekken. „Ad- surein'ent il n'est pas déui.ontTÓ, <{ue ces conditions se verif'ient; m'ais senait on en droit de declarer cette verilieation impossi ble Nous ne le pensons pas" (Psychologie li p.dg. 217). Prof. Beysens echter ontkent het 'héstftan van een dergelijk geheim! fluïdum1 (Algh* mcene zielkunde Di IH, bLz. 57). In hoeverre al deze geheime krachjten imiedewerken tot het voortbrengen der spi ritistische verschijnselen is bij lange na nog niet wetenschappelijk) vastgesteld wij zijn hier alleen Wat uitvoeriger op inge gaan, ola1 aan te tornen, dat zoolang de Mogelijkheid niet is uitgesloten, dit gkhei|M zinnig probleem door natuurlijke krachten op1 te lotsisen,, wij) er jgeen hoogcre Machten ■bijmogen betreléken. Dit~w;as imtaerS ons punt van uitgang. Hoewel echter die Mogelijkheid niet ab soluut is uitgesloten, is men tot op den dag van 'heden er nog verre van af, al die occulte geheimzinnige verschijnselen der spiritistische séances o;p. natuurlijke wij ze bevredigend te Verklaren en ziet Men zich wel gedwongen hierin de tusschipn- hlomlst van hoogcre inrichten te erkennen, waarover een Volgenden koer. Alkmaar. C. VIS, Rector. haar gekunsteldheid en haar exentriciteib; ofschoon toclh niets bij in.adlite wias uit Brute's gedaclïtq het feit'te'doen vtei<- □wijnen, dat izij-, opi zekeren avbnd, omdat hot juist tijd. vyas .vloor de the,e, had go.- weigcrd een ziek' Indiaansch kindje ter hulp "te kolmlsn. j Daar hij vloeide, dat hij' voorkomend vloor haar Moest zijn, en de rol Moest spe-1 len, die zij heM hadf toebedacht, Verborg bij Zijn tegenzin. Hij! beglon li'aar zplfe -a,q op uco hurb'cd' uftz ni uojaapn'jsoq g 1 staande verhoudingen tp doen yoprtduren. Onder andere vvrnam! hij, dat zij) be halve de Indiaanschei nipt liet witte niuitjsi- je, welke die niiaalf ijden .opdiende, nog een meisje had alleen vloor haarzelf. Ze isfcond eerst laat in den jlgn Voormiddag op, nooit voordat zij op bed ontbeten had. Haar kamer, Waarin B|ruce van mt de hal, bij verschillends gelegenheden wel eens een blik had kunnen werpen, was zelfs beter gemieUbileterd dan de huiskamer. De .ruwe wanden waren bejiangien Met draa/pe;rieën, bet Noortlen, d'at. zoo dicht de vensters na- ueide, weird ziongtvuldi^ buitjenshiuig ge- houden do,or zware gordijnen, tgrwijl haar toilettafel, ofschoon qen beetje primitief, tych yan alle toiletbeinoodigtdheden blee'k Voorzien te zijn. 1 De gastvkopw wan s|t«e;d^ gioe,iï (gekleed en baar toilet Was altijd, tob in dei puntjes verzorgd. Zelfs ibij egg koud weer, als het woonhuis niet zoo geriefelijk kon zijn, Op den laten Zondag na I'inkstereu- Epistel I. van den II. Joannes. IV. fi21. Allerliefsteu! God is liefde. De liefde lv.an God tot ons heeft zich hierin ver toond, dat Hij zij nen eeniiggehoirenen Zoon in de wereld heeft gezonden, opdat wij door Hem zouden leveji. Hierin .bestaat 'de liefde niet, dat w'ij1 God bemind! hebben, maar dut Hij' ons eeratt .bemind en zijnen Zoon ter Verzoening vioop onze .zonden ge zonden heeft. Allcxliefsiten! Indien God onsi dus hééft bémind, zoo, moeten w'ij1 el kander ook „beminnen. Niemand heeft God ooit gezien. Jndien w'ij' plkamder beminnen, blijft God in ons, .en zijne liefde is in ons vblm.aahlt- Hieruit weten wij', dat wij in Hem' iblïjyen, en Hij in|ons, vlas t Hij onsi Van zijinen Geest'heeft mede gedeeld. Wij' hebben gezien ep getuigen, da.t de Vader Zijnen Zoon beeft gezonden, als den Zaligmaker der wereld. .Al, dio belijdt dat Jezus de Zioon Gods is', in hem' blijft God en "bijl an God. Wfji hohb'en ook to-kand en geloofd! de liefda van God tot .ons'. God is liefde, -en 'die in de liefdé, blijft, ibfijft in God en God in hemi. Hierin .besit,aaj; de vol maaktheid der liefde ,vkn G,od itot ons, dat wij .vertrouwen hebben in den dag tics oordeels; want gelijlki Hï| 'is>, dus z'ijn wlij in Jcze were.ld. In de, weirel'd Is geene vli-e.es; maar do wpljniaalkit'e liefid'e drijft, de. yirees uit; wiant) de vireed beeft straf ,op iwt oog- Ei/die vpeest, is niet volmaakt in de. liefde. Laat ons G,od dcrhalvte beminnen, .omdat Hij onsi 'eerst beeft bemind. Indien iepiia.nd zegt, dat liij' G,od hoindnt) en zlijhen .blroede.r haat, die is een lbuge.nia.arindien hij Zijinen hrced'er, welken hij Jïie,t, niet bemint, hoe kan hij .God beminnen, iwlelke.n hij niet ziet ?Ook hebblen wij dit gebod) van God, dat 'die God bemint, .zijnen broa-' der ook 'inoieft .beminpen. Evangelic1 Lucas! .VI, 3642| i In dien 'tijd' .z'eide Jiezusl itot Zij'ne) LeerlingenwpeSt harmhartig', gelijk uw Vader barmhartig! is. .Oordteelt niet .en gij zul-t ni,ot gleoordeeld w'orden;. .veroor deelt ni'et en gij zult niet veroordeeld' worden. Vergeeft, en gij' u zal .vergeven wiora.en. Gélef't, en u zal gegeven wor den: mén zal '.ecne gjoed'e en ongtehtoopte on geBé'huddje. en pveriotopende maat an uwen schoot storten. .Want mieit die inlaaf daar gij inojfc; yrueden zult, .zal Men u wedteipml in|eh;n. H jjzaide hun dan eene gédijkenfe'han wel 'de een'e .blinde den andar'e leddnn? Vajleo zij niet .beiden ïd cén kuil'? Dio leerling is niet boven zijnen mees'ter, maar een iedey; ia .vplmlaakt, alZ hij is 'gelijlk .z'ijn mteesjber. .Maa,r w'at zieh den sfplintfe'n in hp.t oogfuws hroedeii's cn beméli'lkt de.n balk nipt, dia an uw! eigen oog is '?of' hoe. kunt gij tot uiwoii hnoiedwi zeggenbroeder, laat .mij' den splinter uit uw 'o.og nefmjen, daag glij' den balk in uw eigen oog niet zieli? Schijnheilige! ligjfc eeirilt 'dftn .balk ,uit pw). eiigein opg, en d'ap méogt gij zien, ,öm! dfen splinter uit het oog 'vian iiwen .broeiden te lijgtc,n. Vragen worden ingewacht bij da redactie. V.r'aajig: "Mij is' ienaand hokond, die. de dagelijkfeteha Wrkz'apmheden (in gemeen tedienst) fep bopaafde tijden nok den ge- b.eelen Zondagtatoirgen, apnv'angende half ac.bt, moet vlerri'chten. Is zo.o iem'aind droeg zij -enkéil zijden kousen en schoenen. Zij had drie avondtoiletten, Welke z'ij' af wisselend, in deizelf'de Volgorde dlfoeg. De kalender - vian Fort-Mystery, noemde Bruce ze, Want iedere avbnd had zijn eigen toileit. Ofschoon haar leven volkionïen ijdel was, daar het 't bestaan wa;s vian een Vrouw, dio -zich geheel en al wikl'e geven aan een sooiejty-levén, Waarvan echten- niet het geringste 'spoor was- te bekennen, moest Bruce toch toegeven, dat mevrouw Mo-rley ni^t alleen goed pntwi'klkeltlj way, fi-oeh ook dlat. z'e buitengewloon onderhou dend kon Wezen- Het w;as hem! echter .on mogelijk haar te doorgronden. Hij' wist wel dat .ze veel las. De bibliotheek! vian Fort Mystery w'as goed vooj'zlen en nok talrijke jaargangen v'an periodie ken waren er aanwezig. Dpoh het eene oogenblik gaf die v'rouw1 toe aan een ergerlijke geïrriteerdheid ziooals bij Voorbeeld toen hét Indiaansohe meisje ziek niet had gehouden aan hét Voorschrift om thee te serv'eeren tej-wijl zijl in een daarop volgend Moment Mou-ley en Bruce in een .geestig" gpqpirek meesleepte. Ook Morley had Veel gelezen én hij^ Was e,en vlot ctuusew. Klaarbkjkelijk hadden beiri"ji een kii-achtige po-ging ge daan en den strijd aangebonden- tegen den ontzenuwenden invloed, -die ric-h' altijd laat gelden wanneer de blanke zioh' als' enk'e liug bevindt midden onder een vreemidt daardbotr V|rijg,és't(eld' Van de verplichting de H. Mis bij to wp-nen? en vloor zich# zelf Verantwoord, dboj- Je 'zeggen: „O. L. II,eer 'zal mij! liet Verzuimt om; die r.eden niet kwalijk i«jm.en!" Kap in hbvenytaand geVial flispiengajtie verleend wiorden? Antw.De verplichting .om' op Zon dagen en glehoden fhes'tdiag.en de H. Mi-s bij 'to wonen, omts'taait kraohitens een ker kelijk gebod. Voor 'die, verplichting k,an men fvbo,r nuttige redenen ontsla-geii zijn in 'somlmigie gevallen. Er zijn verschll- lendig.e geldige on wettige redenen die- van 'dien plicht o-ntsWn. Zpp o. a. de plichten Van s'taat. Is mum p-m' de verf, vulling der plichten vian zijn stajat biet in de gelegenheid de jH. Mis bij' te wbnen, dan boud.t de verplichting Oip. Zoo tape ten b.v1. sloldaton en pofitieagenten op hun "post blijVpn. M,aair tl,e oyerheid heeft t.e zorgen dat deze ip-e'rsopen zoov.eeH lnbgelijk in dn gelegenheid- worden g-e-i s-t-pld, hun ke-rkelijken jiliciht .tb vlolbiren-i gen. Mij dunkt, dat uw(,knnnis', llie v.bli-j gens 'uw zggigen in gem'é'eintedieiist is, Wel kan bewerken bij zijin overheid, da|t hij de II. Mi's' kan bijwonen. Zon dit uirt luk- en, dan is' bij' :v!a* de Verplielht-inigf van, 'MMfooren ontslag,en, v'oorail als het' niet gereeeld tre'bhurt, Ziou hij' tooo-iit de !H-. 'Mils 'kunuen bijwlonen, w.at ik wel betwij's fel, dan z,ou er -ernstige r'e'den zijn o(in; an betrekking te vera.nd'e'ren. Maar! ik kau me niet v|oaiVtellen, dpit ietaland in gemeentedie'nst nooit dea Z'ondagta1 zijn I licht zou klunzen vervfiillen. V-a- a,a:g: Bij pus' wüs bet onl-angls) Vecrtiig'-uren-gehéd. D,at deed de vli-aiag in snij o-pkbmien: Waarom! zlij'n het juist 40 'uren? Eli wlordit ook inderdaad precies 40 tiren het AleMieiligjste ter aanbidding uitgesteld. A ntw.f Het Veerlig-uren-gebed kwam! in 'de 16e eeuw in -Zwang, e'ers't vofoiraj: in '3,o Zuidelijks landen, -laitór otveral. D.e ■vsertig uren of 'dlrie dage'nl zijn gekbizen Iter gedachtenis v^n lie tvéertig xiren, g"aurende welke! Christus In liet giraf rustte, .of ,aa.n de y-eertigj dagé'n, die Hij in gébed en Vasten in Je' woestijn doio-r- hr'acWt. Ik .ge-looi', da t In en zelden 0-f' nooit het Allerheiligste jiireoies 40 uren ter nan.- 'bkldiag uitstelt- Men (nOet het. Vooral zóó verstaan, dat liet Ininstensi 40 oren zijn. Is' h-e-t er je te pverhe'en, dat hindert niot. f li Via ag: Mag ..een katholieke man zijn igptoov'ig -protestantsehe vjrouw afhouden vian 'liet vervullen rVap liaaa- g'odsdienst- pli-cht-e-n? Bij het aaqigaan Man het huwe lijk werd door hemi beloofd, Hat hij d'e vrouw volkomen v-rij ,zou lateu in de, be oefening van h'apr godsdienst. A n -t w.: Ziooflls uit uw Ivjea'd.er schrijven blijkt, hebben we Jiie-r ol twe'er een, b-ewijls vian de -zeer gtroote iie'zwairen, die »'r tegen en gemengd huwelijk zlijm. Maaif hét feit is' er nu eenmaal, jt nidan aarzel ik niet te verklaren, d|a;t de Itatholieke taan in gewe ten verplicht is, zijn gelooiviglmrotestan.tr, s'che vrouw haag gjodsdiensltplicKiten te la ten vervullen. Wiannee'r zij >net p-v,e,iitui- gin-g en in g'oede tirouwl geloo-vig prote's'- tian-t is, dan moet die ykouW paar die over tuiging' bandelen. Haar daarin (belemlme- ren is absoluut jverkeerd. iDe taap jn'ag d|Oor zijn goede voorbeeld én, Wellicht pu en dan een gepiayt W'oord, de' vlrouW het ware en im'ooi-e vian het katholieke gplool! laten zien. Mpar hij to'ag haar piet in de beleving van haar g'eloof' hinderen. V r ia a g. Beleefd' vurz'oek! pk' u Ide vol gende vraag te willen beantwoorden Wlordit in elk bi,sdioM - tlisp-ensatde Ivett"- leendi in de IR.-Iy. fverlk' jte Igouw'en m|et een gedraojit protestant?' Antw.: Uw vraag is' niat erg duid-eEj'k gesteld. Men zpu ze. zóó kunnen yerstaan, of or Jn elk 'blsidpm' .feoms diqp-ensa.tia wordt geg-ev-en, ojn) in Ha Kéirk, tl.w.-z. in heit kerkgebouw', ee.'n gem.en|gdj huwelijk' aap te goan. Wlannper u Hit bedoelt, dan unoet het antwoord ontkennend teij-a. Ë-én gempngd hwel-ijlc,, met dispensatie Uange gaan, to'ag noodlt, in de Kierk', vOoii' het altaar gesloipn 'worden. Heit gebeurt dn de sacristie pf elders. Maat- ik Cérmoed, dat u lbedp,e'lt, of er in ieder bis'doml yvel e.enls disp-ensa.t-io Wprdt V'eirleend, hiétf een gieaoopt prot&sta.nt jte 'trouwen. Diaarop moet bevestigend geantwoord woa'den, Jus met. een ja. Mapr in; het e'en,e bi^diDim is lullen strenger jnet {iet UaipVfagten, en Ver- le.en-en vpn dilspensaitie' Han ini een ander. Dat hangt vjan Dmlstandjgjhede11 In it algeime-en is' pien in hlle biadlpmmeh Man Neidpriiand s'tj-eng tegen het gemengde hu- vlolk, m'e't pl-s eenige aanspraak' zijn eigen pcrs-oon. i Dat de strijd zwaar was geweest, on danks een oogenscliijnlijik succes, kou, op gemaakt wpirdpn ut-i deze pmlstandigiheid, dat, toen Bruce het bridgespel aan de postbewoners li;ad geleerd, de Moriey's zich 'met evenveel- genot o-vergaven aan deze p(ieuwe attractie, als' uitgehongerde sledehonden .zich wierpen op bevroren v'isch. Den -eersten avond speelden ze laat Den tweeden dag, toen Joe Snowbird vbrtlrak en Bruce bezig was met ?t bij werken der boeken en met z'n wer,k' reeds w'at begpn op te schieten, werden hij en Morley reedis ami drie uur 's middags) ontboden om' thee t'e komen drinken. Dn- dér het 'kaarten natuurlijk bridge servleerde het meisje tfhee. Men dineepde laat, daar de spelers van bun spel haast niet konden scheiden onz zich te gaan vter- kleedijn, en het w|as reeds na middernacht toen Bruce zich ten slotte naar zijn ka mer begaf. Toen Bruce hier liet bridge h|ad geïntro duceerd, hlad 'liij niet vérmped, dlat dlit spel hem zoo'n groote diensten zou bewijzen bijl liet spelen vian zijn steeds mOeilijlk-'ea-wor dende rol. Het bleek hem evénwel, dat hierdoor tussehen hem' en liet pelsland' een ev-eu diepe 'kloof lag als die, welk'e tuö- is-chen nievftiuw Mor-ley en dat land be stond. De co-n-v'ersatie tijdens de mlaal- tijden, liep toVer niets andera dan bridge. wplijk, jojm'diat h^t, in 't algemeen gefe'plto^ ken, een irampi its' vpoir het ge'looifi en dp zielen. Maar er fcunnem p-mytandighedeh zijn, waapin men pordpelt, dat het goed, nut|td|g «pf noodzakelijk is disppnsa,tie Oac te Vr-agen. Die pm|staindighede'n Hoen, teich Boimls iiu allo hisHomlm^n Vpoir, en daarom kSumt hot aanvlragpn van dispensatie, pu eu dan p-veral vpox. jMaar nagméals, PM goede redenen, is m'én hieï' meeir, daaf- minder s'tp-pngi. Dat hapglt af Nan dioce sane of plaatselijke omKtandigjhedeïi. De vriendsclhap tussehen Father Lijm'un en Jphn Fenton dateerde sinds hum. studie tijd te Oxford. Reeds bij de eerste ontm.be- ting voelde Jphn zich .mlachjtig gjetrokken lot digj begaaiclen jongen m!an, die een; be nijdenswaardige studiebeurs op de univer siteit gekregen had'. Deze vriendschap dniuï de vjuort, totdat Tom (Lïjmlan zich naar Rome begaf om1 zich- op d'e H'. Priester wijding vOor te bereiden, terwijl John Fen ton naar Parijs ging, om de vz-ija kunsten te studeeren. Een merkwaardige schikking bracht 'Ijjen na vele jaren op een naar Boston varend' schip, weer te zatoen; de een deemoedig priester in een district van arme huur woningen te New-York, de andere een wereldberoemde kunstenaar. .Wijl zij zich voor vele dingen beiden interesseerden, zoo. ontbnaik! het niet ,a.an etof voon conVer- a'a'ie tiijdens de reis. Doch Father Lijman deed de ttolartelijk'e ervaring op, dat hun godsdienstige opvattingen hemelsbreed ver- «sohilden: John, hft eenigste kind van on- gelrovige ouders, had zelf ook geen geloof. Direc't van de universiteit was hij' naar Parijs gekomen en gaf niets toe, wat liij' niet met zijn oogen kjon zien of met handen grijpen, en spptte met ieder reli gieus „geklets''. Het is de vierde dag der reis. Father Lijman stond stil bij zijn vroege ochtend wandeling op- het dek', om' opnieuw do schoonheid der open zee te bewonderen. Op hetzelfde oogenblik dook de zou op. aan het uiterste einde van de horizont. Nooit had Father Lijman iets gezien, wat mét de Schoonheid en praoh|t van dit -.-urn-tableau vergeleken kou worden, dat de kunstenaarshand van God op het glin sterend doek van den smaragdgroenen oce aan getooverd had. Geen cent voor u,we gedachten, mou pèrci -onderbrak! 'n stem| aan zijn zijde en een jonge man kwam, uit het donker der trap le voorschijn. Coeli enarrant gloriam! Dei en ik was zijner indachtig, antwoordde de pries ter. v i Bij Hereiulesj riep John misnoegd .uit cn nu Zullen we liet hebben! Een preek om/ zes uur1 'smargenej Vasten en bidden! Welaan, cictajm'encez, union pèrel Haarbij maakite hij zoo'i; cwnisbhe gestie van over- feving, dat F,ahter LijMan moest lachen. Ia eenige «ogenblikken nam hij toch wer kelijk een ernstige houding aan en op' het schouwspel voor hem' wijzende, sprak h|jj: Juist voor u kwuamit, dabh-t ik, hoe deze gouden baan in 't hart der opgaande zen gelijkend ia op een pad van den ver rozen Zoon. Ziet u ook', voegde hij er bij, hoe die vogels daar de onvergelijkelijke Echconheid van dezen gouds-tralenden weg vermijden en lirikjs en reehits ervan rond vliegen? Ze schijnen de schaduw boven liet heldere liedtt te p-refereeren, evenals soo vele van mijne vrienden. Father Lij man brali af met een scherpen blik; opi zijn medegezel. TI spreekt vian de vbgels, Father, en wat deze betreft, zoo vind ikj ai we opinie doeltreffend. W,aaroim! ook' zouden deze naar helderder licht streven, daar dit licht toch maar een dag duurt, evenatt het gevoelen der mensohen -met betrekking op het bovennatuurlijke 't Is beter niets te weten -van een voorwerp, zeggen w'ij, dan later te mjoeten consitateeren, dat alles m'aar leeg.', r-uimlte was-, oimi dan in 't uur van beproeving dubbel verblind te worden bij den t erugval in de oorspronkelijke -duis ternis. Bovendien ikj houd xolij iets te goed op onze vriendschap, o-lnj duidelijk te spreken ik ben overtuigd', als ook u/ zich zou- laten leiden door deze hooge ide alen in 't critiek'e pogenblik, deze hun glans zto|Ud'en verliezen en Verbleekten, evenals déze gouden stralenba.au zoo juist verdween. 1 I Father Lijinhu zweeg een oog'enhlik, voor hij antwoordde. U ihoudt de schaduw der dingen voor het voorwerp zelf, John. De gevoelens, Na het ontbijt haastten Bruee en Moriey zic-h- niaa-r hun Werk om| toclh) "maaji voor het spel op tijd glereed te zijn. Nauwelijjka slioeg de klok drie uur of daar stond het Indiaansche mteisje in de trading-shop en noodigide de heeren uit namiensf mevlrouw Mprley, canl 'thee te komen drinken. Mprley vlerlanglde al evenzeer naar het ispel als zijn vlrouw'. Zijh belangSitelling in btridige iwla-sl zelfs ow-zaak dat hij de Zorgen vergat die zijn boeken hem! haar den. lederen -middag tegen drieën Wegdl d|e manager onrustig'. Wlanneer dan het meis je verscheen, stond hij mlonter op amf zich 'te -begevten maar de kaarttafel. In vrij lk|o.rten tijid hladden de Molrley,is 'hun leewnleeslter p.véjitroUen. Ze b-feken niet alleen in het s|pel doorkneed te we zen, doch zoowel Morley aks- zijn vlrouw hadden beiden een buitengewoon kaart- sjpelerstalent en een goed kaartgeheugjen. Bruce vloeide zich dankbaar- gesitamd, dpt ze nu in iefö ande-rs opgingen, Want de ■cpnveralaitie mOcht niet verslappen, noch afwijken; ,ze Mloe-slt blijlv'en Vlotten. Zijh geest- w|as -zoodoende Vrij am! de noodige inlichtingen mlaehitig te warden en te be ramen op wollké wijze hij', wanneer het tijdstip- heun' daarvjoor giunstig zou toe schijnen, uit Fort-Mystery zou Ikunnen ontsnappen. (WjordtVervolgd.))

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1929 | | pagina 5