De ongeziene wereld of het leven
na den dood.
Fort-Mystery
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
TWEEDE BLAD
FEUILLETON
-39- r i
KERKNIEUWS
Apologetische Vragenbus
ONTSPANNINGSLECTUUR
Het oogenschijnlijke bewijs.
ZATERDAG 25 MEI 1029
I XI4X.
De weilklen des duivels.
Het spiritisme.
Veilk|lariiig der verschijnselen
Alvlorens tot de verklaring der vroeger
besproken verschijnselen oVer te gaan,
met worden opgam'eikt, dat bij dergelijke
onderzoekingen vooral het vlolgend Imo-'
lfisch beginsel wordt toegepast, da,t lmdt
7m>lang' het tegendeel niet absoluut bewe-
zen is, 'mioet mien d'e verstóhiynselen of. ge-
beurtenissen niet aan buitennatuurlijke,
machten, HiMar aan natuurlijke krachten
toeschrijven .(Walter, 0.0. bis.- 8fi6).
De victornatalmlste theorieën, die ter ver*
Karing der spiritistische verschijnselen jn
aanmerking koralen, kunnen tot twee klas
sen worden teruggebracht.
Ten eerste: de theorieën, die verschijn
selen der spiritistische séandes' enk'el door
natuurlijke oorzaken willen verklaren.
Hiertoe worden gerekend1;
de bedragls-hy'p.othese
de hallucinatie- en suggestie-theorie;
de theorie der niechanisdhp en psychi
sche krachten.
Ten tweede: de theorieën, die behalve
de natuurlijke oorzaken ook buitennatuur
lijke krachten veronderstellen.
Hiertoe beknoren: de theorie der filge-
gtoxven geesten en de daetnbnen-theorie,
I. NATUURLIJKE OORZAKEN.
1. De Bedregs-Hypatliese. Deze theorie
verklaart de spiritistische verschijnselen
als loiuter bedrog vhn de medium». Al k'an
misschien alles, wat op; de spiritistische
séances getoond wordt, niet aan bedrog
worden toegeschreven, is het wel een op
vallend verschijnsel, dat zoo goed als alle
Mediums ten slotte op bedrog zijn betrapt,
al is aan verschillenden van beu gelukt,
zelfs uitstekende geleerden gedurende lan
gen tijd te misleiden.
Om' slechts eenige feiten te noemen
De natuurkundige Prof. Crnokes, lid der
(Royal Society, beroemd ami z'ijn ontdek
kingen, verrichtte gedurende drie in'aanden
experimenten met 'het Mediujm', dat zich
miss Corner noemde, geboren Florence
Cookl. Pro'f'. Crookes beweerde de strengste
voorzorgsmaatregelen te hebben gfenolmen;
hij' hield ieder bedrog absoluut uitgesloten.
Eerst na .eenige jaren werd zij ontmaskerd
op! het oogenblik, dat ze van kleeren Ver
wisselde om zelf als „geest" op,; te treden
in pjants van Maria, wier geest' zij zou
laten verschijnen.
Het Italiaansche medium Eufrapia Palla
dium genoot een wereld-vcrtolaardlieid en
\ln|(,cht groote successen boeken. Verschil
lende séances hadden pjlaats, <xa. te Napels
en Milaan, waarbij1 geleerden van naata
tegenweordig 'waren: Prof. Richct van
Parijs; de beroemde Mars-ondcrzbek'er
Schiapiarellide bekende psychiater Lomi-
hrcao enz.
Verschillende geleerden waren van de
echtheid der verschijnselen ten vlolle over
tuigd, anderen uitten twijfel en schortten
hun oordeel op. Een nieuw onderzoek! had
plaats te Cambridge in 1895'het resultaat
van 20 zittingen werd .gepubliceerd en
kwam hierop neer; dat alles van begin
tot eind fouter bedrog w;as' (Schneider
Der neuero Geisterglau'ibe blz'. 38.9).
Andere onttabsk'eringen van bekende me
diums Zijn die van Eglingtan te Mtincheu
in 1880 (Lebmknn: Aberglauben u. Za.u-
"berei blz. 356); van miss d'Esperance in
18.88; Anna ïtothe in 1902 (Walter, ,0.
C. blz. 357) en van Linda, Gazerra, 'door
Prof. Schrenck-Notzing in 1912 )Psyc!hi-
sche studiën 1912).
Een sterke bevestiging vkn de bedrogfc.
hyppthese ligt in hfet feit, dat bijna alle
experimenten geschieden in het duister
pifl half-donker en dan nog alléén voor inge
wijden. De spiritist Maxwell roemt dan
ook! zijn séances met bovengenoemlde Eusa,-
pia te Bordeaux gehouden, waar een
breed vensterraam' en de lajnpfen yhn een
wintertuin licht aanbrachten toit! er ech
ter zooveel licht werd aangebracht, dat
zij door den A me r ik'aa n s ch e n psycholoog
Münsterherg totaal ontmaskerd werd.
Werkt {le strenge eisch van een half
donker vertrek, de telkens wederkeerendte
waarschuwing: „meno luide", minder licht,
de omstandigheid, d'at de aanwezigheid
van slechts een enkelen persoon, die door
het medium' niet wordt vertrouwd, heel de
•éance jam)merlijk| "kan doen mislukken,
Roman van K. en R. Pinkerton.
(Nadr.uk vérboden).
De a-ankom-t-
Brucek tlaak', pfkihoon uiterlijk onv'ey,
auderd, was thans hoejh een geheel an
dere. Hij mloeslt den £e}iijn blijven wekken
een meteoroloog te zijn, die geheel opging
in zijn arbeid. Hij1 zpu dti niet doen in
de hoo'p Morley om' den tuin te leiden. Hij
had veeleer tot taak, de rol te spelen Van
heit niets-yermpedende slachtoffer. De we
tenschap dat hij zijn (tegenstander niet lan
ger meer misleidde, moest hij verbergen.
Een of ander blijk Van -Vertrouwen, wel
licht een bij gelegenheid gestelde indiscrete
vraag, zouden hem' hierin kunnen .helpen.
0,o!k o'p de boekan kou- hij rekenen. Hij
zou ze verschillende uren per dag vóór
zich hebben, dioclh Meestentijds hing Bruce
toch af Van mbvrouw Morley. In haar
tegenwoordigheid was er eenigp ontspan
ning, dan was hij zdker, _da,t geen enkel
theute, dath em in 'n moeilijk parket koh
brengen, zou worden aangeraakt.
Tot nog toe was ide vlrouw -de» huize»
in zijn igeest iqts gpparts ge-weesjt. Zij' was
steeds vriendelijk', kiesch', in een wpor'd een
bewonderenswaardige gaatv$puw, ondanks
het vermoeden dat er bedrog, in 't Spel
is, niet sterk" in de hand
Het zal dan .ook) niemand Verwonde
ren, dat het bekende medium Home .op zijn
sterfbed zich gedrongen gjévoeldë te tó-
kennen, dat hij nooit één booz'en geest' had
lonllmioet, en al z'ijn prestaties louter bedrog
geweest w;aren. Daaj'otol besluit dan ook
Pater Erens, wiens gegevens w'ij1 hier'
hoofdzakelijk volgen, toet de bewering, dat
,al is do Mogelijkheid Van praeternatureele
oi! buitennatuurlijke oorzaken niet abso
luut uitgesloten, Men de waarheid toch
wel het dichtst zal benaderen, m!et aan te
nemen," dat de groote meerderheid der ver
schijnselen aan bewust o'It onbe'wtaisb (be
drog - moet worden toegeschreven, vlooraj
bij' spiritisten Van professie, die voor geld
optreden.
2'. Hallucinatie en suggestie-theorie. Tot
de bednogs-liypothese rekent -men ook ge
woonlijk: do hallucinatie- en suggestie-
theorie. i
iW,at verstaat men onder hallvyinatio
of suggestie? Dit is niet zoo maar in' een
paar woorden te zeggen. De vak-g)pleorden
drukken dut met geleerde woorden aldus
uit: door hallucinatie en suggestie wordt
eeu subjectieve voorstelling in een uit
wendige, -schijnbaar objectieve omgevormd.
Deze geleerde definitie vraagt noodzake
lijk) ecne verklaring.
Bij de gewone waarnemingen der dingjan
komt het voorwerp, dat wordt waargeno
men van buiten -af via de uitwendige ze
nuwstations in de centrale hersenen, waar
het zic'h tolt een ph^ntastala. (k'enbeeld) in
onze Verbeelding vhstzet. Vandaar '4 wijs-
geerig 'axioto'anihil est in intellectu, quod
non prins' est in sensu;, 'd.w.z'. niets wordt
door ons gekend, wat niet eerst door ons
wordt gevoeld, n.l. Waargenomen in een der
zintuigen.
Aldus het naranjale keu-proces.
Dij de hallucinatie eclhter voltrekt zic'h
liet ken-prioctesl juist andersoimi d.wa'. niet.
van buiten ,a:f', Maar van binnen uit.
Door allerlei lichamelijke en psydhischje
invloeden w.ordt het henbeeld in de hersen
centra zelf gevormd, roept daar een zeer
levendig schijnbeeld te voorschijn, hjetwelh'
door den gehallucineerde voor de werke
lijkheid wordt aangezien; b.v. het hporen
van allerlei yireeinide, schrikwekkende ge
luiden, die angstige personen op hun een
zame wandelingen in het donker steeds
meenen te hooren, tervVijl er in werkelijk
heid niets v;an bestaat; het aanseh|ouwen
vian allerlei .gezichten in de duisternis;
,wio zich. geruim'en tijd intensief met' eeu
olfl anderen arbeid heeft bezig gehouden,
b.v'. het 'bezien van kostbare steenen, ziet
later .orik ni'et gesloten oogen zeze voor
werpen toet gnciote duidelijkheid voor zich.
(Zie Pro'É Beysens, zielkunde Dl. I blz.
221). Vandaar dan ook de benaming: in
beelding; illusie.
v .Welnu, door het kunstmatig opwekken
van dergelijke hallucinaties; illusies oil in
beeldingen worden door eotajmigen oold hfe
tpiii idi-che verschijnselen verklaard (Max
well-Cast,elein). Dit is zeker, dat op) de
spiritistische séances z'oowel 't medium als
de toeschouwers in overspannen zenuav-
toestancl verk'eeren, w'aarb'ij de algelieele of
gedeeltelijke duisternis zeer zeker sterk
suggestief zal werken, zbodat men g!p-
mjakkeTijk een groot gedeelte der verschijn
selen aan hallucinatie zal kunnen toe-
Schrijven.
3. De theorie der mechanische, vitale en
psychische jblrachlen. Vele geleerden, die
epn buitennatuurlijke tuss'chenkom'st uit
sluiten cp de sjpiritisfis'cSie séances, tradh-
ten d'e Vers'clhijnselen, die daar worden
vertoond, te Verklaren, door allerlei Me
chanische, vitale en psychische krachten,
die in ieder m'ensch huizen. Men spreekt
van allerlei geheime magnetische en elec-
trische weikingen die dooi' het mlediuto
op; de séances zonden worden benut toit
het voortbrengen Van Versdhillend'e md-
Ohanische vyezlringen (Lombroso).
De groote Wijsgeer en psycholoog! kardi
naal Mercier verondpiatelt dat er Van de
verbeelding van het medium1 een actie uit
gaat naar buiten, naar de hersen-cellen vlain
dén toeschouwer die daarin een IEpfc|ald
pdasm'a of kenbeeld zou verwekken. „Ad-
surein'ent il n'est pas déui.ontTÓ, <{ue ces
conditions se verif'ient; m'ais senait on en
droit de declarer cette verilieation impossi
ble Nous ne le pensons pas" (Psychologie
li p.dg. 217).
Prof. Beysens echter ontkent het 'héstftan
van een dergelijk geheim! fluïdum1 (Algh*
mcene zielkunde Di IH, bLz. 57).
In hoeverre al deze geheime krachjten
imiedewerken tot het voortbrengen der spi
ritistische verschijnselen is bij lange na
nog niet wetenschappelijk) vastgesteld wij
zijn hier alleen Wat uitvoeriger op inge
gaan, ola1 aan te tornen, dat zoolang de
Mogelijkheid niet is uitgesloten, dit gkhei|M
zinnig probleem door natuurlijke krachten
op1 te lotsisen,, wij) er jgeen hoogcre Machten
■bijmogen betreléken. Dit~w;as imtaerS ons
punt van uitgang.
Hoewel echter die Mogelijkheid niet ab
soluut is uitgesloten, is men tot op den
dag van 'heden er nog verre van af, al die
occulte geheimzinnige verschijnselen der
spiritistische séances o;p. natuurlijke wij
ze bevredigend te Verklaren en ziet Men
zich wel gedwongen hierin de tusschipn-
hlomlst van hoogcre inrichten te erkennen,
waarover een Volgenden koer.
Alkmaar. C. VIS, Rector.
haar gekunsteldheid en haar exentriciteib;
ofschoon toclh niets bij in.adlite wias uit
Brute's gedaclïtq het feit'te'doen vtei<-
□wijnen, dat izij-, opi zekeren avbnd, omdat
hot juist tijd. vyas .vloor de the,e, had go.-
weigcrd een ziek' Indiaansch kindje ter
hulp "te kolmlsn. j
Daar hij vloeide, dat hij' voorkomend
vloor haar Moest zijn, en de rol Moest spe-1
len, die zij heM hadf toebedacht, Verborg
bij Zijn tegenzin. Hij! beglon li'aar zplfe
-a,q op uco hurb'cd' uftz ni uojaapn'jsoq g 1
staande verhoudingen tp doen yoprtduren.
Onder andere vvrnam! hij, dat zij) be
halve de Indiaanschei nipt liet witte niuitjsi-
je, welke die niiaalf ijden .opdiende, nog een
meisje had alleen vloor haarzelf. Ze isfcond
eerst laat in den jlgn Voormiddag op, nooit
voordat zij op bed ontbeten had. Haar
kamer, Waarin B|ruce van mt de hal, bij
verschillends gelegenheden wel eens een
blik had kunnen werpen, was zelfs beter
gemieUbileterd dan de huiskamer. De .ruwe
wanden waren bejiangien Met draa/pe;rieën,
bet Noortlen, d'at. zoo dicht de vensters na-
ueide, weird ziongtvuldi^ buitjenshiuig ge-
houden do,or zware gordijnen, tgrwijl haar
toilettafel, ofschoon qen beetje primitief,
tych yan alle toiletbeinoodigtdheden blee'k
Voorzien te zijn. 1
De gastvkopw wan s|t«e;d^ gioe,iï (gekleed
en baar toilet Was altijd, tob in dei puntjes
verzorgd. Zelfs ibij egg koud weer, als
het woonhuis niet zoo geriefelijk kon zijn,
Op den laten Zondag na I'inkstereu-
Epistel I. van den II. Joannes. IV. fi21.
Allerliefsteu! God is liefde. De liefde
lv.an God tot ons heeft zich hierin ver
toond, dat Hij zij nen eeniiggehoirenen Zoon
in de wereld heeft gezonden, opdat wij
door Hem zouden leveji. Hierin .bestaat
'de liefde niet, dat w'ij1 God bemind! hebben,
maar dut Hij' ons eeratt .bemind en zijnen
Zoon ter Verzoening vioop onze .zonden ge
zonden heeft. Allcxliefsiten! Indien God
onsi dus hééft bémind, zoo, moeten w'ij1 el
kander ook „beminnen. Niemand heeft
God ooit gezien. Jndien w'ij' plkamder
beminnen, blijft God in ons, .en zijne
liefde is in ons vblm.aahlt- Hieruit weten
wij', dat wij in Hem' iblïjyen, en Hij in|ons,
vlas t Hij onsi Van zijinen Geest'heeft mede
gedeeld. Wij' hebben gezien ep getuigen,
da.t de Vader Zijnen Zoon beeft gezonden,
als den Zaligmaker der wereld. .Al, dio
belijdt dat Jezus de Zioon Gods is', in
hem' blijft God en "bijl an God. Wfji
hohb'en ook to-kand en geloofd! de liefda
van God tot .ons'. God is liefde, -en
'die in de liefdé, blijft, ibfijft in God
en God in hemi. Hierin .besit,aaj; de vol
maaktheid der liefde ,vkn G,od itot ons,
dat wij .vertrouwen hebben in den dag
tics oordeels; want gelijlki Hï| 'is>, dus
z'ijn wlij in Jcze were.ld. In de, weirel'd
Is geene vli-e.es; maar do wpljniaalkit'e liefid'e
drijft, de. yirees uit; wiant) de vireed beeft
straf ,op iwt oog- Ei/die vpeest, is niet
volmaakt in de. liefde. Laat ons G,od
dcrhalvte beminnen, .omdat Hij onsi 'eerst
beeft bemind. Indien iepiia.nd zegt, dat
liij' G,od hoindnt) en zlijhen .blroede.r haat,
die is een lbuge.nia.arindien hij Zijinen
hrced'er, welken hij Jïie,t, niet bemint,
hoe kan hij .God beminnen, iwlelke.n hij
niet ziet ?Ook hebblen wij dit gebod) van
God, dat 'die God bemint, .zijnen broa-'
der ook 'inoieft .beminpen.
Evangelic1 Lucas! .VI, 3642| i
In dien 'tijd' .z'eide Jiezusl itot Zij'ne)
LeerlingenwpeSt harmhartig', gelijk uw
Vader barmhartig! is. .Oordteelt niet .en
gij zul-t ni,ot gleoordeeld w'orden;. .veroor
deelt ni'et en gij zult niet veroordeeld'
worden. Vergeeft, en gij' u zal .vergeven
wiora.en. Gélef't, en u zal gegeven wor
den: mén zal '.ecne gjoed'e en ongtehtoopte
on geBé'huddje. en pveriotopende maat an
uwen schoot storten. .Want mieit die inlaaf
daar gij inojfc; yrueden zult, .zal Men u
wedteipml in|eh;n. H jjzaide hun dan eene
gédijkenfe'han wel 'de een'e .blinde den
andar'e leddnn? Vajleo zij niet .beiden ïd
cén kuil'? Dio leerling is niet boven zijnen
mees'ter, maar een iedey; ia .vplmlaakt, alZ
hij is 'gelijlk .z'ijn mteesjber. .Maa,r w'at zieh
den sfplintfe'n in hp.t oogfuws hroedeii's cn
beméli'lkt de.n balk nipt, dia an uw! eigen
oog is '?of' hoe. kunt gij tot uiwoii hnoiedwi
zeggenbroeder, laat .mij' den splinter uit
uw 'o.og nefmjen, daag glij' den balk in uw
eigen oog niet zieli? Schijnheilige! ligjfc
eeirilt 'dftn .balk ,uit pw). eiigein opg, en d'ap
méogt gij zien, ,öm! dfen splinter uit het
oog 'vian iiwen .broeiden te lijgtc,n.
Vragen worden ingewacht bij da redactie.
V.r'aajig: "Mij is' ienaand hokond, die. de
dagelijkfeteha Wrkz'apmheden (in gemeen
tedienst) fep bopaafde tijden nok den ge-
b.eelen Zondagtatoirgen, apnv'angende half
ac.bt, moet vlerri'chten. Is zo.o iem'aind
droeg zij -enkéil zijden kousen en schoenen.
Zij had drie avondtoiletten, Welke z'ij' af
wisselend, in deizelf'de Volgorde dlfoeg.
De kalender - vian Fort-Mystery,
noemde Bruce ze, Want iedere avbnd had
zijn eigen toileit.
Ofschoon haar leven volkionïen ijdel
was, daar het 't bestaan wa;s vian een
Vrouw, dio -zich geheel en al wikl'e geven
aan een sooiejty-levén, Waarvan echten- niet
het geringste 'spoor was- te bekennen,
moest Bruce toch toegeven, dat mevrouw
Mo-rley ni^t alleen goed pntwi'klkeltlj way,
fi-oeh ook dlat. z'e buitengewloon onderhou
dend kon Wezen- Het w;as hem! echter .on
mogelijk haar te doorgronden. Hij' wist
wel dat .ze veel las. De bibliotheek!
vian Fort Mystery w'as goed vooj'zlen
en nok talrijke jaargangen v'an periodie
ken waren er aanwezig. Dpoh het eene
oogenblik gaf die v'rouw1 toe aan een
ergerlijke geïrriteerdheid ziooals bij
Voorbeeld toen hét Indiaansohe meisje ziek
niet had gehouden aan hét Voorschrift
om thee te serv'eeren tej-wijl zijl in een
daarop volgend Moment Mou-ley en Bruce
in een .geestig" gpqpirek meesleepte.
Ook Morley had Veel gelezen én hij^
Was e,en vlot ctuusew. Klaarbkjkelijk
hadden beiri"ji een kii-achtige po-ging ge
daan en den strijd aangebonden- tegen den
ontzenuwenden invloed, -die ric-h' altijd laat
gelden wanneer de blanke zioh' als' enk'e
liug bevindt midden onder een vreemidt
daardbotr V|rijg,és't(eld' Van de verplichting
de H. Mis bij to wp-nen? en vloor zich#
zelf Verantwoord, dboj- Je 'zeggen: „O. L.
II,eer 'zal mij! liet Verzuimt om; die r.eden
niet kwalijk i«jm.en!" Kap in hbvenytaand
geVial flispiengajtie verleend wiorden?
Antw.De verplichting .om' op Zon
dagen en glehoden fhes'tdiag.en de H. Mi-s
bij 'to wonen, omts'taait kraohitens een ker
kelijk gebod. Voor 'die, verplichting k,an
men fvbo,r nuttige redenen ontsla-geii zijn
in 'somlmigie gevallen. Er zijn verschll-
lendig.e geldige on wettige redenen die-
van 'dien plicht o-ntsWn. Zpp o. a. de
plichten Van s'taat. Is mum p-m' de verf,
vulling der plichten vian zijn stajat biet
in de gelegenheid de jH. Mis bij' te wbnen,
dan boud.t de verplichting Oip. Zoo tape
ten b.v1. sloldaton en pofitieagenten op
hun "post blijVpn. M,aair tl,e oyerheid heeft
t.e zorgen dat deze ip-e'rsopen zoov.eeH
lnbgelijk in dn gelegenheid- worden g-e-i
s-t-pld, hun ke-rkelijken jiliciht .tb vlolbiren-i
gen. Mij dunkt, dat uw(,knnnis', llie v.bli-j
gens 'uw zggigen in gem'é'eintedieiist is, Wel
kan bewerken bij zijin overheid, da|t hij de
II. Mi's' kan bijwonen. Zon dit uirt luk-
en, dan is' bij' :v!a* de Verplielht-inigf van,
'MMfooren ontslag,en, v'oorail als het' niet
gereeeld tre'bhurt, Ziou hij' tooo-iit de !H-.
'Mils 'kunuen bijwlonen, w.at ik wel betwij's
fel, dan z,ou er -ernstige r'e'den zijn o(in;
an betrekking te vera.nd'e'ren. Maar! ik
kau me niet v|oaiVtellen, dpit ietaland in
gemeentedie'nst nooit dea Z'ondagta1 zijn
I licht zou klunzen vervfiillen.
V-a- a,a:g: Bij pus' wüs bet onl-angls)
Vecrtiig'-uren-gehéd. D,at deed de vli-aiag
in snij o-pkbmien: Waarom! zlij'n het juist
40 'uren? Eli wlordit ook inderdaad precies
40 tiren het AleMieiligjste ter aanbidding
uitgesteld.
A ntw.f Het Veerlig-uren-gebed kwam!
in 'de 16e eeuw in -Zwang, e'ers't vofoiraj:
in '3,o Zuidelijks landen, -laitór otveral. D.e
■vsertig uren of 'dlrie dage'nl zijn gekbizen
Iter gedachtenis v^n lie tvéertig xiren,
g"aurende welke! Christus In liet giraf
rustte, .of ,aa.n de y-eertigj dagé'n, die Hij
in gébed en Vasten in Je' woestijn doio-r-
hr'acWt.
Ik .ge-looi', da t In en zelden 0-f' nooit het
Allerheiligste jiireoies 40 uren ter nan.-
'bkldiag uitstelt- Men (nOet het. Vooral
zóó verstaan, dat liet Ininstensi 40 oren
zijn. Is' h-e-t er je te pverhe'en, dat hindert
niot. f li
Via ag: Mag ..een katholieke man zijn
igptoov'ig -protestantsehe vjrouw afhouden
vian 'liet vervullen rVap liaaa- g'odsdienst-
pli-cht-e-n? Bij het aaqigaan Man het huwe
lijk werd door hemi beloofd, Hat hij d'e
vrouw volkomen v-rij ,zou lateu in de, be
oefening van h'apr godsdienst.
A n -t w.: Ziooflls uit uw Ivjea'd.er schrijven
blijkt, hebben we Jiie-r ol twe'er een, b-ewijls
vian de -zeer gtroote iie'zwairen, die »'r tegen
en gemengd huwelijk zlijm. Maaif hét feit
is' er nu eenmaal, jt nidan aarzel ik niet te
verklaren, d|a;t de Itatholieke taan in gewe
ten verplicht is, zijn gelooiviglmrotestan.tr,
s'che vrouw haag gjodsdiensltplicKiten te la
ten vervullen. Wiannee'r zij >net p-v,e,iitui-
gin-g en in g'oede tirouwl geloo-vig prote's'-
tian-t is, dan moet die ykouW paar die over
tuiging' bandelen. Haar daarin (belemlme-
ren is absoluut jverkeerd. iDe taap jn'ag
d|Oor zijn goede voorbeeld én, Wellicht pu
en dan een gepiayt W'oord, de' vlrouW het
ware en im'ooi-e vian het katholieke gplool!
laten zien. Mpar hij to'ag haar piet in de
beleving van haar g'eloof' hinderen.
V r ia a g. Beleefd' vurz'oek! pk' u Ide vol
gende vraag te willen beantwoorden
Wlordit in elk bi,sdioM - tlisp-ensatde Ivett"-
leendi in de IR.-Iy. fverlk' jte Igouw'en m|et
een gedraojit protestant?'
Antw.: Uw vraag is' niat erg duid-eEj'k
gesteld. Men zpu ze. zóó kunnen yerstaan,
of or Jn elk 'blsidpm' .feoms diqp-ensa.tia
wordt geg-ev-en, ojn) in Ha Kéirk, tl.w.-z.
in heit kerkgebouw', ee.'n gem.en|gdj huwelijk'
aap te goan. Wlannper u Hit bedoelt, dan
unoet het antwoord ontkennend teij-a. Ë-én
gempngd hwel-ijlc,, met dispensatie Uange
gaan, to'ag noodlt, in de Kierk', vOoii' het
altaar gesloipn 'worden. Heit gebeurt dn
de sacristie pf elders. Maat- ik Cérmoed,
dat u lbedp,e'lt, of er in ieder bis'doml yvel
e.enls disp-ensa.t-io Wprdt V'eirleend, hiétf een
gieaoopt prot&sta.nt jte 'trouwen. Diaarop
moet bevestigend geantwoord woa'den, Jus
met. een ja. Mapr in; het e'en,e bi^diDim is
lullen strenger jnet {iet UaipVfagten, en Ver-
le.en-en vpn dilspensaitie' Han ini een ander.
Dat hangt vjan Dmlstandjgjhede11 In it
algeime-en is' pien in hlle biadlpmmeh Man
Neidpriiand s'tj-eng tegen het gemengde hu-
vlolk, m'e't pl-s eenige aanspraak' zijn eigen
pcrs-oon. i
Dat de strijd zwaar was geweest, on
danks een oogenscliijnlijik succes, kou, op
gemaakt wpirdpn ut-i deze pmlstandigiheid,
dat, toen Bruce het bridgespel aan de
postbewoners li;ad geleerd, de Moriey's
zich 'met evenveel- genot o-vergaven aan
deze p(ieuwe attractie, als' uitgehongerde
sledehonden .zich wierpen op bevroren
v'isch. Den -eersten avond speelden ze laat
Den tweeden dag, toen Joe Snowbird
vbrtlrak en Bruce bezig was met ?t bij
werken der boeken en met z'n wer,k' reeds
w'at begpn op te schieten, werden hij en
Morley reedis ami drie uur 's middags)
ontboden om' thee t'e komen drinken. Dn-
dér het 'kaarten natuurlijk bridge
servleerde het meisje tfhee. Men dineepde
laat, daar de spelers van bun spel haast
niet konden scheiden onz zich te gaan vter-
kleedijn, en het w|as reeds na middernacht
toen Bruce zich ten slotte naar zijn ka
mer begaf.
Toen Bruce hier liet bridge h|ad geïntro
duceerd, hlad 'liij niet vérmped, dlat dlit spel
hem zoo'n groote diensten zou bewijzen bijl
liet spelen vian zijn steeds mOeilijlk-'ea-wor
dende rol. Het bleek hem evénwel, dat
hierdoor tussehen hem' en liet pelsland' een
ev-eu diepe 'kloof lag als die, welk'e tuö-
is-chen nievftiuw Mor-ley en dat land be
stond. De co-n-v'ersatie tijdens de mlaal-
tijden, liep toVer niets andera dan bridge.
wplijk, jojm'diat h^t, in 't algemeen gefe'plto^
ken, een irampi its' vpoir het ge'looifi en dp
zielen. Maar er fcunnem p-mytandighedeh
zijn, waapin men pordpelt, dat het goed,
nut|td|g «pf noodzakelijk is disppnsa,tie Oac
te Vr-agen. Die pm|staindighede'n Hoen, teich
Boimls iiu allo hisHomlm^n Vpoir, en daarom
kSumt hot aanvlragpn van dispensatie, pu eu
dan p-veral vpox. jMaar nagméals, PM
goede redenen, is m'én hieï' meeir, daaf-
minder s'tp-pngi. Dat hapglt af Nan dioce
sane of plaatselijke omKtandigjhedeïi.
De vriendsclhap tussehen Father Lijm'un
en Jphn Fenton dateerde sinds hum. studie
tijd te Oxford. Reeds bij de eerste ontm.be-
ting voelde Jphn zich .mlachjtig gjetrokken
lot digj begaaiclen jongen m!an, die een; be
nijdenswaardige studiebeurs op de univer
siteit gekregen had'. Deze vriendschap dniuï
de vjuort, totdat Tom (Lïjmlan zich naar
Rome begaf om1 zich- op d'e H'. Priester
wijding vOor te bereiden, terwijl John Fen
ton naar Parijs ging, om de vz-ija kunsten
te studeeren.
Een merkwaardige schikking bracht 'Ijjen
na vele jaren op een naar Boston varend'
schip, weer te zatoen; de een deemoedig
priester in een district van arme huur
woningen te New-York, de andere een
wereldberoemde kunstenaar. .Wijl zij zich
voor vele dingen beiden interesseerden,
zoo. ontbnaik! het niet ,a.an etof voon conVer-
a'a'ie tiijdens de reis. Doch Father Lijman
deed de ttolartelijk'e ervaring op, dat hun
godsdienstige opvattingen hemelsbreed ver-
«sohilden: John, hft eenigste kind van on-
gelrovige ouders, had zelf ook geen geloof.
Direc't van de universiteit was hij' naar
Parijs gekomen en gaf niets toe, wat
liij' niet met zijn oogen kjon zien of met
handen grijpen, en spptte met ieder reli
gieus „geklets''.
Het is de vierde dag der reis. Father
Lijman stond stil bij zijn vroege ochtend
wandeling op- het dek', om' opnieuw do
schoonheid der open zee te bewonderen.
Op hetzelfde oogenblik dook de zou
op. aan het uiterste einde van de horizont.
Nooit had Father Lijman iets gezien,
wat mét de Schoonheid en praoh|t van dit
-.-urn-tableau vergeleken kou worden, dat
de kunstenaarshand van God op het glin
sterend doek van den smaragdgroenen oce
aan getooverd had.
Geen cent voor u,we gedachten, mou
pèrci -onderbrak! 'n stem| aan zijn zijde
en een jonge man kwam, uit het donker
der trap le voorschijn.
Coeli enarrant gloriam! Dei en ik
was zijner indachtig, antwoordde de pries
ter. v i
Bij Hereiulesj riep John misnoegd .uit
cn nu Zullen we liet hebben! Een preek
om/ zes uur1 'smargenej Vasten en bidden!
Welaan, cictajm'encez, union pèrel Haarbij
maakite hij zoo'i; cwnisbhe gestie van over-
feving, dat F,ahter LijMan moest lachen.
Ia eenige «ogenblikken nam hij toch wer
kelijk een ernstige houding aan en op' het
schouwspel voor hem' wijzende, sprak h|jj:
Juist voor u kwuamit, dabh-t ik, hoe
deze gouden baan in 't hart der opgaande
zen gelijkend ia op een pad van den ver
rozen Zoon. Ziet u ook', voegde hij er bij,
hoe die vogels daar de onvergelijkelijke
Echconheid van dezen gouds-tralenden weg
vermijden en lirikjs en reehits ervan rond
vliegen? Ze schijnen de schaduw boven
liet heldere liedtt te p-refereeren, evenals
soo vele van mijne vrienden. Father Lij
man brali af met een scherpen blik; opi zijn
medegezel.
TI spreekt vian de vbgels, Father,
en wat deze betreft, zoo vind ikj ai we
opinie doeltreffend. W,aaroim! ook' zouden
deze naar helderder licht streven, daar dit
licht toch maar een dag duurt, evenatt
het gevoelen der mensohen -met betrekking
op het bovennatuurlijke 't Is beter niets
te weten -van een voorwerp, zeggen w'ij,
dan later te mjoeten consitateeren, dat alles
m'aar leeg.', r-uimlte was-, oimi dan in 't uur
van beproeving dubbel verblind te worden
bij den t erugval in de oorspronkelijke -duis
ternis. Bovendien ikj houd xolij iets te
goed op onze vriendschap, o-lnj duidelijk
te spreken ik ben overtuigd', als ook u/
zich zou- laten leiden door deze hooge ide
alen in 't critiek'e pogenblik, deze hun
glans zto|Ud'en verliezen en Verbleekten,
evenals déze gouden stralenba.au zoo juist
verdween. 1 I
Father Lijinhu zweeg een oog'enhlik,
voor hij antwoordde.
U ihoudt de schaduw der dingen voor
het voorwerp zelf, John. De gevoelens,
Na het ontbijt haastten Bruee en Moriey
zic-h- niaa-r hun Werk om| toclh) "maaji voor
het spel op tijd glereed te zijn. Nauwelijjka
slioeg de klok drie uur of daar stond het
Indiaansche mteisje in de trading-shop en
noodigide de heeren uit namiensf mevlrouw
Mprley, canl 'thee te komen drinken.
Mprley vlerlanglde al evenzeer naar het
ispel als zijn vlrouw'. Zijh belangSitelling
in btridige iwla-sl zelfs ow-zaak dat hij de
Zorgen vergat die zijn boeken hem! haar
den. lederen -middag tegen drieën Wegdl d|e
manager onrustig'. Wlanneer dan het meis
je verscheen, stond hij mlonter op amf zich
'te -begevten maar de kaarttafel.
In vrij lk|o.rten tijid hladden de Molrley,is
'hun leewnleeslter p.véjitroUen. Ze b-feken
niet alleen in het s|pel doorkneed te we
zen, doch zoowel Morley aks- zijn vlrouw
hadden beiden een buitengewoon kaart-
sjpelerstalent en een goed kaartgeheugjen.
Bruce vloeide zich dankbaar- gesitamd,
dpt ze nu in iefö ande-rs opgingen, Want de
■cpnveralaitie mOcht niet verslappen, noch
afwijken; ,ze Mloe-slt blijlv'en Vlotten. Zijh
geest- w|as -zoodoende Vrij am! de noodige
inlichtingen mlaehitig te warden en te be
ramen op wollké wijze hij', wanneer het
tijdstip- heun' daarvjoor giunstig zou toe
schijnen, uit Fort-Mystery zou Ikunnen
ontsnappen.
(WjordtVervolgd.))