Voor Allen die Sukkelen Mijnhardt's Laxeertabletten GEMENGD NIEUWS DINSDAG 19 MAART 1929 LAATSTE BERTCHTEN"" MARKTBERICHTEN "burgerlijke stand~' NIEUWE ZEEUWSCHE COURAWI met verstopping of moeilijken, tragen en onregelmatigen Stoelgang, zijn onmisbaar. Werken vlug zonder kramp of pijn Bij Apothekers en Drogisten. Doos 6U et. voor den kwaliteitszetel Defensie: Mr. Dr. L. N. D|0c|k«re, tq 's-Graven- i 'hage, als Ed; Th. F. M. Sclhaeptoan, te s-Gravenh(age, als plaatsvervanger voor den kwaliteitszetel Middenstundsz'.: _E. fXh. Locikefeer, te Hulst, al® Ed; !J. A. M. Lam'beijmont, te Middelburg, als plaatovtervtanger voor den eersten wijten zetel: Mr. F. G. C. J. M. TeuEngs, te s-Her- toïenbtoSch, als'lid; M. Krijgsman, te 's-Bertqgónbosóh, pis plaatsvervanger Voor den tweeden Vrijten 5etel: F. Tit. H. Uyen, te Eindhoven, als Jwl; K'. L. H. van. der Putt, te BindhoVfsn', ials plaatsvervanger. Do vergadering; besloot de kwaliteits zetels op de offiWieele lijst in dezelfde volg orde te stellen als hierboven aangegeven. Aan het slot der vergadering riióhtte1 de voorzitter dar Kningorganigatie Middel- .jbi,r een harteEj'k dankwoord tot voorzitter ou afgevaardigden ujilt de Kringorganisari» Den BoSclh voor de paugenamle en welwil lende sam'enwerking imlet betrekking' tot ide gezamenlijke qaudidaaitsteHing door den Kring Den Bosch betoond. De voorzitter der Knmgorglanisatie Die® Boöch. wiees1 op het groote belang, dat er voer de R.-K. Staatspartij! in haar gelheel in gelegen 'is dat ook eau R.-K. afgevaar digde uit Zeeland weer zij® intrede jn de "Tweede Eamier zal doen. Bij de rondvraag vólgde nog eeniige ge- dachtenwisseling over cle in Verhand mtet de aanstaande Verkiezingen te Voeren pro paganda. Ongelukken. Te Dussen kreeg de 25-jarigó boom rooier R. een gmooten zwarein boom1, dliie te vroeg viel, op het hoofd, teng&yolgp waar van hiji een ernstige 'bexsenselhjuiddilng1 kreeg yjaaraan hij! «enige uren later overleed. Op het Veemiarktterrein te Utrecht is do (arbeider-rangeerder Faber uit Gro ningen Hij' het rangeeren met zijn beide ibeenen en den linkerarm: .bekneld geraakt tusédhen treindeelen, tengevolge waai'Vpn hij kort daarna is overleden. De stadhuisbrand te Leiden. !Y'erse'benen is een uitvoerig rapport Van. B. en W. van Ledden1 óver den brand van hiet Leddsche stadhjuis. Het c'oEege geeft daarin als zijin. meeuipg he kennen, dat in den nacht van, den brand alle voorgeschreven maatregelen ter voor< komiag Van brand stipt zijn. uitgeVoerd en bijzondere maatregelen waren getroffen, isn velband mót het fesit, dat, met het oog op de streng-e vorst, de kachels in het gebouw, -Wapen blij'Ven brpnden. Voorts cioncludeeren B. qn W. uit ver- ^cnillende verklaringen, dat de brandweer tijdig is gtealartaleerd en zij1 geven te ken nen, dat de .brand hoog<stwaajrsc|hij®Ejk is ontstaan ten gevtolgte van langdurige ver hitting Van den schoorsteen, in de afdee- ling pensioenen, in het gebouw aan de Visébmarkt, waardoor de daar tegtenaan- «taaude kast in brand ie geraakt. Het drama te Varik. Op, de algemieene begraafplaat® der JSfed. Berv. gc-mleente te Heeselt (gom1. Varik) (Zijn Zaterdagmiddag onder groote belang- telling' ter aarde besteld de stoffeEjke -overschotten Van de Dinsdag 12 dezer op (Zoo noodlottige wijze om) het leven geko men personen, de 64-jarige vrouw G. van BaEegooijfen, haar 2g-jiarigie dóchter en 24- jarigen zoon. Zqoals gttnteld is, zijn 'dezen (terwijl zij- het ijsbreke® in de ("VVaal gade sloegen, daar het opkruiende ijs gtegrepen en van de krib, waarop zij stonden met nog «en oud'en aria®', geslagón. 1 Ajchter de drie Ejkkoetsen, die te 2,45 uur vian die woning der overledenen ver trokken, Eep een groote menigte. Tekw,agt •over 3 Was onder klokgelui de dood'en- •pkker bereikt, waar ook honderden rnen- «ilien apuwjezig 'Waren. Nadat de drie kisten in één groeve wa ren neergelaten, in het mlidden het stoffe- Ejk overschot van de móeder, werd achter eenvolgens het woord g'eVoerd door den heer Brouwers, burgemeester Van Varik, •ds. au Leeuwen van Ophetatert en den heer Jonkers, burgemeester van Opheimtert terwijl ds. Van Leeuwen de tallooze pajn- Svozigen dankte Voor de laatste eer, pan de overledenen betoond. Heidebrand. Op de Liebergerheide te Hilversum: is Zaterdagmiddag ongeveer 8000 M2. heide -afgebrand, vermoedelijk door de Schuld van enkele jongens. De brandweer heeft den brand inlet zand gebluSdht. Brutale dieven, Zondagmorgen had te Oss een zeer blru- -tale diefstal plaja,ts. Oml half zes werd de groote etalageruit Van den gondwinkei der £fcm|a van Hees op den Heuvel mlet donderend geraas infiri slagen. Een belangrijke hoeveelheid gou den ringen en andere sieraden werden door •e ïeven uóffc de etalagekast glegrepen, {waarna ziji ijlmgs op de vlucfht sloegen. De waarde van het gestolene bedraagt naar wie vernaJmten ongeVeer f 1500. V,a,n do daders geen spoor. De strenge winter van 1929. Het volgende is ontleend aan een artikei ia het Vaderland Voor het ontstaan Van ongewoon lage temperaturen is 'de spmónwerking noodio- van droge lucht, een sneeuwdek, OosteEp ken wind, groote koude iia het Oosten en Noord-Oosten en in het algemeen van een bljzouderen weerstoestand. Waar zoo veel faütoren móeten samenwerken en het ontbreken van een reeds Voldoende is om het voorkonden Van uiterst lage tempera turen te verhinderen, :is het duidelijk, dat de kans niet groot is, dat een winter bij ons zeer streng Zal zijn. WieEsWaar its het normlaal, dat het Eunopeesch-Aziatilschle vasteland des winters een gebied is Van strenge Vorst, maar zelden werken alle fate toren samen, die kunnen maken, dat het vorstgtebied een ongewioiue uitbreiding naar het Westen verkrijgt. Nu nog enkele woorden; over den langen duur van den winter. Eigenlijk is deza veroorzaakt door de strenge vórst van van IQ Febr. De vórst in Januari haid niet zooveel te beteekenen en ,ware de dooi van 8. Februari bet einde geweest van deze Vorstperiode, dan was dte win ter slechts zeer m'atig g'eweeest. IrtusZdhlen, toen eenmlaal het enormie gebied van hoogien druk in het N.-O. en Oosten .tot groote ontwikkeling was gekomen, was het ook gaandeweg onaan tastbaar g-eworden, zoojals blijkt uit de talrijke mislukte aanvallen, die Verschil lende depressies in het Westen beproefd hebben. Men móet .aanneimten, dat in het Oosten gaandeweg! (omstandigheden w!aren ontstaan, die aan het gebied van hoogten druk «en buitengewone stand vastigheid ga ven en ondier de' omstandigheden moeten stellg genoeémd wordeneen uitgebreid sneeuwdek en een opeenhooping van zeer koude droge lucht, waardoor de levens- voer wa arden aan de depressies, Welke 3iit gebied wilden binnendringen, geheel ont- nomten waren. Dat het ten slotte toch aan depressies', die hoog in het Noorden een aanval deden, gelukt is, het sterke hoogten druk-gehied binnen te dringen, staat mis kien in verband mtet toestanden langs den rand Van het Vorstgehied, m'aar dit m|oet hiér b ij'geWrek ,aan góigevtens Verdér builen beschouwing blij'Veh'. D'en 5den Maart werd het doodvonnis van den strengen winter g'eteekend. Depres sdes, die boven Skandinavië den hoogen druk in hiet Noorden hadden aangetast, veroorzaakten een. luehtdrukVerdeeling, di:e warmóro lucht in West-Europa bracht. Een der oorzaken van strenge vorst, het transport van koude luicht naax het Wes ten, wierd uitgeschakeld, de meer vodhtig'e lutóiht deed de sterke v«rwa,rming der on derste lutehtlagen overdag mteer tot ha.ar recht komten en in weinige dagen was 'geheel West-Europa van de Vorst bevrijd. De strenge winter van 1929 zal lang in de herinnering blijven en hij zal Zeker het geloof aan de mogelijkheid van „ouder- •Wctóchie winters" weer doen herleven. Mot een auto er vandoor Eergisteravond was de fain|ilie B., Van den Binnenweg, naar den Grooten S|chouwL burg te Botterdam gegaan. De piuto, een Amiilcax, liet Imen in de Aert van' Nes- straat onbeheerd sitaan. Na afloop bleek dte wagen verdwenen te zijn. Men deed aangifte bij de politie en deze slaag'dq er in, den wagen 'snaClhts nog op het Hof plein op. te sporen. Er zaten drie mannen in, een chauffeur, een kantoorbediende en «en kellner, die alle drie Onder d'en invloed van drank waren, .en die Vertelden, om' 9 uur des avonds den auto. te hebben zien staan en toein niet aan de verleiding weer stand t e hchlbten kunnen bieden, er een tochtje mee te gaan maken. Van de Aert van Nesstraat was men eerst naar Katen- dmht gereden en van daar had men een uitstapje naar Den Haag gepraakt. Men Was weer op d'en terugweg naar de Aert van Nesstraat, mtear de motor weigerde den dienst. De wagen zag er nog al, ge havend uit. De voorruit en een tochtruit' waren gebroken «n een spatbord was ge denkt. De mannen zijn opgesloten. Ernstig Wotorfictsonigcluk. Op den Tilburgschan weg! onder D.o.rst is gisternacht «en zeer ernstig miotorfiets- ougteluk gebleur.d. 's-Morgens lialfzcs .wer den. oen mótorfietsrijder en zijn makker, die op de duozitting had gtezeten, dood' aan den kant van den weg tegenover 'n booim gevonden. De motorfiets was geheel ver brijzeld en de Hjken zagen er verscjhrikke- lik uit. Ze werden gebracht in het dafé van den heer J. Van Gool-Janss'ein. Het zijh de lijken van A. K. en J. V. B., beiden uit Tilburg en 19 jaar oud. Da mlotórfiiets Was gekomten uit de richting Breda. Een stuk roer van een vliegtuig. Op een van de waarden v;an Terschel- Eug is «en stuk van het horizontale roer vaneen VEegtuigl gebonden. Bioscóop brand. Eergisteravond omstreeks kwart Vóór zeven is brand ontdekt in heb' Luxofr- theater te Dordrecht. D'e politie heeft on middellijk de brandweer gealarmeerd. Er bleek brand te zijn in de cabine, waar de film van het laatste gedeelte Van de mid dagvoorstelling werd afgedrajaid. De film operateur, die met een helper in de teabtine S&s, (vermbedde, dat het apparaat leen oogentEk geweigerd heeft, waardoor de film vlam heeft geVat. Het brandende, stuk film vloog oVer den operateur heen de film1 zelf bleef doordraaien, waairdcuir ook de trommel in brand geraakte. De operateur en zijn knecht kónden het in de -cabine niet uithouden en moesten alles in den steek laten. De cabine aö gehoed' uitge brand. Voider is alleen wat Wa.terslchade in de benedenzaal aangericht. Het pubHek heeft van het brandje niets gemerkt. Een der diretiteuren verzocht aan de aanwezi gen de zaal te verlaten, waaraan' in alle kalmte is Voldaan. Buiten pasl Vernalm' m'en. dat er brand was. De avondvborsteUing kon niet doorghan «n ook gisteren was de biostóoop gesloten'. Noodlanding. Tengevólgle Van eeln mlotiordefetót mloest Zondagmiddag' op «en roggeveld tuSs'chen de gemeenten Baexean' en Hueilen een vliteg- mtiehine van het öireus GleiH(, die op Weg Was naar Brussel, een noodlanding mlaken. f-ci vlitegtuiig kwiam op ,den kop tereclht, waarbij de propeller zwaar beschadigd werd. PersoonEjke ongelukken kwaimten niet voor. Men zal het vliegtnigl ter plaat se herstellen. Te water. Gistermjiiddag reed (plotseling een luxo auto ,op den HaarlemmferWeg te Amsteir- dam nabij! d'e vap Halstraat in de Vaart. In den auto zaten.' den heer on een damte, die Wet. den Wagen in het water vielen. OnmiddelEjfc begaven zjteh eemigte omstan ders in do vaart, die do kap va(u den auto opensneden en "het in levensgeVaar ver- keerende etehtpaac^honden redden. Men M vrouw kwamen er zonder eenig letsel af. Men imleent da); de stuurinrichting van den auto onklaar is gewórden. Dte„Sibme" weer thuis. Dezer dagen is de „Siberië", do grootste Ntderlaudsclie ijebre.ker na een reis vian 3 weken nVer 'de rivieren hier, terugge keerd en in 'n onderhoud dat journalisten na. aankomst Van de boot, met den kapi tein, dén heer L. Geleynse, hadden, heeft hij aan een redacteur van da „N. Bott." een en ander van de wedorwaardigheden van deze wel hoel bijzondere reis ver teld. Nadat wij den 13den Februarizin de Waalhaven «enige lichters uit het ijs had den gehjolpen en Zaterdag den lbden een vaargeul hadden gemaakt bot de Werf van Piet Stait jr. aan den ICreekyeg^ zóo vertelde kapitein Geleynse, zijn wij pp 22 Februari van Rotterdam vertrokken buiten om uaar hot Hollandsóh Diep., dat pvefde&t met zwaar ijs was. IWij hadden veel last van het tij, dat ongunstig was, waaidjoor de boot zich telkens Vasbkneep, maar den Volgenden dag. zijn we toch bij Moerdijk gekomen, waar de Ohristiaan Brüninigs, van den rij'k!swaterSba'at, al op ons wachtte. Den eersten nacht hebben wij te Middelhar nis gelegen. Toen wij den vol genden morgen door wilden gaan, stuitten wil op zeer zwaar ijs', mfear de Siberië kwatm.' -er tocli djaorlieea ©a na» ©eau p'asar uur brekecn, raakten wij in het verlengde van Tieugeimeten in open water, wat wij tot Willemstad hielden. Daarna was alles weer met zwaar ijs beidlekt. Des Zondags was 'het dik van mist; de heexen Van den waterstaat wilden het uoig «ven probeer en, maar wij moesten spoedig terug naar Moerdijk, waar onze operatiebasis was. Daarheen werden n.l. da wagens met bunk'erjkolen, die speciaal Voor de ijsbreikers uit Duitschland wer den gezonden, gedirigeerd. Den Volgenden Maandag hebben wij een grooten trek gemaakt. Met de Brünings en de IJscl zijn we de Nieuwe Merwede opgegaan tot bij Werkendam, waar wij* des avonds aankwamen. Inmiddels 'Was het water sterk' gaan vallen, waardoor het zaak werd zoo spoedig mogelijk een haven te zoeken, want „De Siberië" steejkt vrij1 diep. In het donker was dat geen geimlakkelijk welk', vlooral niet omdiat inteer dan de helft van de bebonning ontbrak, Zoodat wij ons m'oeiEjk' konden oriënteerm. Gelukkig hebben wij een sterk zoeklicht aan boord en zoo gelukte hat, zonder op een van de yel|e platen to Verdagen hoewel het snel-dfstroomlenda ijs ons meer dan eens in de richting van een bank stuwde bij de. Ottersluis te kesmten. He,t wa|s nog in dein tijd, dat het vroor dat het kraakte en in diien na'cht zijn; Vela schotsen weier .aan elkaar gevroren, zoo dat wij Dinsidag weer een heel stuk moes ten overdoen. Bij het ijsboeken is het altijjd zaak' te zorgen 'dat de boel achter je open blijft; dan kunnen de schotse®, w.eg en kan je zelf' ook maken dat je Weg komt, als er eens iets mocht gebeuren. Dien avond zijn wij bij de Deeneplaat, dait is ongeveer 4 K.M. boven de Moetr- dijksehe-brug, vöor anker gegalan. Tot en met den volgenden Donderdag zijn wij' steeds in de weer geweest pan de Nieuwe Mcpwqde geheel vrij yan ij's te krijigfen en óm zoo een goeden doortocht t» ver zekeren Voor hot ijs, dat later Van Mar- wejie en Waal zou kottnen. Eerst daarna konden wij' aan de Dordtsohe Kal begin® Des Vrijdags zijn wij;, weer uii'tgaanden van den Moerdijk, toft De Wacht gevpr deid en Zaterdags Waren wij voor Dordt, tot bij het Zwijndreehtsche Voer. Wij' hadden dien morgen order gekregen, om de vlag bij te zetten, maar wij wisten, nielb Waarom'. Eerst om een uur öf! tien hoorden wij, dat dien toloigen de Koningen ein Prin ses JuEana naar het werk Van fte ijsbre- kers zouden kómen kijken en kort daarna w'ij waren toen bij' 's-Gravehdeel ge komen zagen wij de vorstelijkle perso nen, die tot aan het uiterslte puntje vian. het land waren gekomen om te bijkan, hoe de booten den strijd tegen het ijs voerden. Wij hebben nlle.n evien mót de vlag gesalueerd', mlaiar vgrder is aUes ge woon ban het weak gebleven, opdat, de hooge bezoekers oen zoo- natuurlijk móge lijk' beeld van het werk z'oudien krijgen. Latei* o-p. den dag zijn zij nogmaals komen kijken,t er hoogte van de- Zoelhayen van Do-rdt. Ook toen is weer zeer groote belangstelEng aan den dag gelegd en. de Koningfn en de Prinses Eepen oen eindje langs d'en Wal mtee op, om' te zien hoe de booten vorderden. Des Zondags hebben wij de rivier Vóór Dordrecht schoongemaakt en zijn wij de Beneden-MemVetde opgevaren tot Papeu- drecht waarna wij naar den Moerdijk zi,n teruggekeerd', want den volgenden dag. ruoesten wij den grooten aanval' pp den ijisdalml bij HardinxVeld ondernemen Bij dat werk hebben wij vóel teteun gehad van de torpeldisten, die mót trotyl-mijnon groote gaten in het ijs hadden geslagen. Daardoor kreeg d^ boot, telkens als zij bij zoo'n gait kfwalm', weer lucht. Die gaten waren alleen te zien, 'dóórdat het ijs op die plekken Zwart zag, m'aar water stond ter niet dn. Dat zwarte ijs was «Venwel al los en gebroken, dte boot schoot er vlut^ door en de rest dreef dan Weer wal snelletr af. Het was «Venwel «en taaite Haml en dien dag zijn wij «r maar '300 meter in opgeschoten. Maar Donderdagmorgen wa ren wij Voor Gorincheim. Wij hebben toen de M.erwede schoon gemaakt tot iWóudri- ehean. waarna wij in Gorinöhem hebben overnacht. Des Vrijdags rijn we weer vroeg .aan het wérk getrokkten. iWiij .wil den .trachten tot Zalt-Bomfmel te toonten, maar om half negen 's a,vouds Eepen vrij op een ijsdaan en bom! daar zat de Siberië. Wij vroegen 'hulp aan de andere booten, maar die begrepen ons sein niet en keer den naar Giorinchetm' terug, ons in het donker op den daim' achterlatend. Toen m'o,esten wij maar alleen probeeren er week af te komen en na een uurtje Vootr- en achteruit slaan, kwamen wij weer Vrij. We besloten ook naar Gorinchem! terug te gaan en bij dien tocht door het donker, over een rivier welke bedekt was met zware schotsen, hebben wij weer zeer veel profijt van ons zoekEch-t gehad. Den volgend-en morgen hebben vrij gazainanEjk den ijsdam genomen en dien dag zijn wij tot «enige honderden meters bovlen de brug bij Zalt-Bommel gevórderd. M-aar toen zette het rijs zich beneden ons week vast, «r ontstond bij Hellou oen 'nieuwe ijsdam en ons flottieitje zat opgeslojben. Voor ons lag. de Waal dicht tot Nijmegen en .achter ons, hield oen zware dam! de schotsen tegeü. Van boven naar beneden konden wij den dam niet opruimen, omdat wij bij bet breken stroom' tegen moeten hebben, aangezien anders de schotsen niet wegdrijven en do booten zich zouden V;ast w'erken en daarom' zat er niets anders op dan maar rustig te wachten, tojti andere ijsbrekeirs, die bij Gorinchom' lagen, Van beneden af den ijgdam zouden hóbbau op geruimd. Dit was des Maandags gebeurd en d-i-en dag zijn wij de 'Waal opgevaren tot Opijnen; des Dinsdags wilden wij door gaan tot Tied, maar wij Kregen een deflect aan het roer, dat te Zalt-Bommel moest worden hersteld en inmiddels is om 1-1 uur des morgens het ijs in de Wiaal in bewe ging gekomen. De andere ijsbreikers zijn toen zoo snel mógeEjk vóór het ijs uit terug gevaren, maar wij moesten wachten, tot de ijsstroom voorbij wias. Van het droevige ongeluk bij Variik hebben wij niets gezien omdat de Siberië toen te Zalt-Bommel lag. Kapitein Geleynse merkte nog op, dat het «en wonder is, dat er niet meer1 onge-- lukken zijn gebeurd. Deze Verongelukten stonden op een krib te kijken «u zijn. Vtart rast door het plotseEng in bewegi1!? kó- mend'e ijs, maar zoovelen hebben zich zeEb nog tijdens den dooi telkens weer op het ijs -gewaagd', tot vlak bij d« ijjsbrelkende booten. Ondanks helt groote gevaar* helblbeiï velen de wiaaghalzerij' uitgehaald, om over het ijs naar de booten te loopen em dan. hun naam' pp den boeg van de Siberië te schrij ve®. als het schip even stil lag in het ijs, Sdheurem, barsten, diepe kloven, niets kóm hen weerhouden en bij Öpijnejn zijn Somtah gen zelfs op de .reeling komen zitten, ter wijl het sohip voer. Dat geen van 'die mensche® dpor het ijs is gezakt, is weri keEjjk «em wónder, want het kraakte ten scheurde overaü rond de booten. .VlicgluigKingjeluk te Newark. Omtrent een ernstig vliegongeluk dat Zondag te Netwark plaats ybnd, wordt na,dc-r gelmeid, dait het vteijongedukte vEeg- tuig een groot mpdel Ford-v'liegtuig was met drie motoren, dat m«t 15 passagiers aan boor(d een pleiziervlucht jx»v«n N'qw Jersey en New-York zou gaan maken. Rieedis bij de start merkte men, dat de mo toren niet vólkomen goed .w-erlkten en dat het toestel moeEijk Van den grond Kwam. Toen het vEegtuig rich op ongeVeeaj 70 Meter hoogte bevóud, stopte plotseling «en der mbtoren en de piloo-t maakte aan stalten om te landen. H$t Vliegtuig daal de vlot, tot het toestel plotseEnjg in hot ting kWam met een gjoed'er'enwagen, die op de rails sljoud van {to emplacementen der Jersey Central RaÜrapd. Het jvas den bestuurder niet gelukt over (len góoderen- wagen heen te vEegen pm op het daar achter Eggende vlakke terrein n«er te Ko men, en met geweldige v'aart vloog het tciestei tegen den goederenwagen «n werd gëheel in elkaar gedrukt. D'e pdlpot ten de monteur, die zich jn de open situur- ruimlte bevonden, werd,en daaruit gesQdu- ger,d en bléven op twintigj 'p, dertig m'eter afstand zwaar gewond liggen. De dertien personen, die zich in de Kajuit (bevon den, oud-er wie één vrouw, werden letter lijk' verpletterd. De botsing was Zooi he vig, dat de zware, piiddedste motor uit het toestel wend geslingerd en op de passa giers terecht Kwam. Het toestel was een der grootste Amerikaansdbe transport vliegtuigen dat voor den kb-londalen vlieg- dienst geihruikt zou worden en zijn laatste rondvlucht maakte voor de eigenlijke in- gebruik'steüEng. Het was uitgfiTust mét drie Wriight-Whirldwind motoren. Gored door Mussolini's tusschenkoiust. De ItaEaan 'Ciro Gangi pit Torre del Greoo aan de golf van Napels was wegens moord in de Ver. S-taten tot den «lecjtri- schen stoel veroordeeld. Zijn wanhopige moeder wendde rich tot Mussolini, over tuigd Van haar zoons' onschuld, en Voeg de er de verslagen ,y.an degeohtzitting enz. bij'. MussoEni bestud'aarde de zaak en,vond termen aanwezig om den jttaldaansdhem consul te New-York stappen te laten .dóen bij den gouverneur te Brooklij nDit had ten gevolge, dat het proces' herzien Werd en dat dezer dagen de verheugde móeder bericht ontving v,an de vrijspraak van haar zoon. De móeder heeft daarop kan Mussolini een brief geschreven, waarin zij' o.a. zegt, dat hij haar haar zoon heeft her geven., gelijk hij de ItaEanen ItaHë hergte-, ven heeft. 1 Brutale tarooving. Eergisteroehtend is de aannem'er Krut- wig te Keulen in rijn badkamer door twee jongelieden overvallen ,die hem onder be dreiging met revolvers dwongen, hun een briljanten ring ter waarde yan 12.000 mark, zoomede 700 maak! in contanten te over handige®Aan een in de woning, aan wezigen heer uit Dusseldiorp wei-d zijn gouden horloge ontnomen. De daders slo ten Krutwig in zijn badkamter op en Ver lieten het huis. Daar rij zich achtervolgd waanden, losten zij op stpaat eenige scho ten, die echter niemand raakten. De ouge- v«er 30-jarige daderd ontkwamen, zonder kerkend te zijn. Bandietisuie te iWlaxschau- In één van de voorstelden Van 'War schau is het gisteren Jtat een bloedig ge- Vecht in een ziekenhuis gekomJe® tusscheö i leiders v,an twee diewómbenden. Die één« leider was pp zi-ekenfoezoefc, tooD de and«r met twee zijner manmein in de zaal Verscheen. Na oen korte Woorden- wisqeümg schoot de bandiet, die op zie kenbezoek w.as, zijn tegenstander e® één van diens' begeleiders neer, waarna da derde de vlucht nam1- D|o gevechten tussohen beide dievpn- beudenh ebben in de laatste maanden reeds aan drie menschen 'het leven gekost. Moderne piraten. Hit Oslo wordt gemeld, dat de poEtia Van Haugesund «r in -gteslaagd is «en stejhip te betolaicjhtigen, dat reeds laugón tijd da omgeving onveilig miaakte. De bende, dia ziieh ,aan 'boord bevond, had reeds göruiümteó tijd langs de g'elheele kust allerlei inbrakori beg'aau. Het laatst hadden zij' te Bergteo «en brandkast laten springen. Aan boord Van bet Schip werd een groote Voorraad Wapens, munitie en ontplofbare middelen gevonden. Dc a.s. tocht met de Graf Zeppelin. Dié Hamburg-AmierikaEjh deelt mee, dat hut haar voor dan tocht van h'ot lucht- sdhip Graf Zeppelin talrijke aanmeldingen zijn ingekomen. Zooals blekend is, vindt deze vaart op den 24sten dezer plaats. Er bestaan plannen, midden April em tweeden tucht over de MiddeUandsche Zeê uit ta vóeren, die waarsohijhEjk op ,den 15den April zal plaats vinden. Treinioof in Balett. Vrijdagavond zijn twee als spoorweg!' 'beambten verkleede roovers onder het vooü Wendsel herstelEngen te móeten uitvoeren, in den postwagen van den passagierstreill Demblin—Krakau gedrooogen. Eeui'ge kilo- móters van het station Puetkow over vio len ze den postambtenaar, die ïfezjig W,as tafet het sorteeren van brieven, en pakkeiti ten, wierpen hernl uit dau trein, ep'rongon zelf mót 130.000 zloty van den trajju en verdwenen in de bósschen. Op het eerst- volgtendte station werd de beroov)i|ng omt- d«kt, mjaar hot is nog niist galuM een Spoor vian de daders te ivindeh. Da post-, am(blbenaar is Smet ernstige verwondinigen jn het ziekenhuis v;an Krakau opgqniomlen. MIDDELBURG. Op verzoek van den Waarnemlend'e'n ColmlmissariiB Van politie al hier ;is te Zierikzee aangehouden zek'are K'., Verd'al.ht Van verduistering alhier en op lichting te Serooskerke igtepleegd. De aan gehoudene is ihedeUmórgten ,aan de justitie voorgeleid. MIDDELBURG. Gisteren is alhier op den Tratalsingel ee® W:ag!en mót kalk, door het afluopen van ee® wiel, omgeslagón. Het trato'Verkeer ondervlond daardoor cenig^ vtertraging', omdat -e,en der Ejhen tlj'delij b* -versperd w'as en moest warden gewisseld om de rei» te kunne® voortzetten, y- GOES, 19 Maart 1929. Op (d'e graan markt Was d'e aanvoer 'klein, handel ge woon. Tarwe fllf 11,75 Goudgterst f 11 —f 11,50, Haver f 10,75—f'11,25, Kook- erw'ten f 16—f 18,50, KroonelrWten ,f 17 f 19, Bruine bónnen f30f 43,50, 'S'dhok- kers f 18f20, Karwij'zaad f40. GOES, 19 Maart 1929, Boter: per Kg. f 1,80, per halve Kg, f 0,90, aan part. fl; fabr.h|oiter 1,10. Eierenper 100 stuks f 5,60, per 25' stuks f 1,40, aan parit, per stuk 7 cent ec-nideieren per 100 stuks f 5,20gang eieren per stuk' "14 cent. GOES 19 Maart. EieiweoEug „V.Fi. Z." Aanv.: 35900 eieren, prijs f6,10 p. 100 st. GOEiS, '19 Maart. Yeemiaakjt. Heden' waren Eangeivoend4 nuchtere kalyaren, 3 ioopivarkens en 51 biggen. ROTTERDAM, 18 Maart 1929. Veemarkt. Aanvoer: .525 Vette runde ren, 227 vette kalVeren. 157 schapen en en lammeren, 1023 varkens. Prijzen per halve kilo: Koeien 27,5— 32,5, 4144. 5052, ossen 38, .4043, 47,550; vette kalveren 6.0-^65, 72,5 77,5, 8.587,5; schapen 3035, lammeren f24f32 p.. stuk; varkens 39, ,40, 141', ZadenBlauw Majanzaad f 31f 35, Kan .wij'zaad f 37f 39, Lijnzaad blauw f l(j f 18, Lijhzaad blauw; bloesem' f 20£21, Lijnzaad wit zaait f 19f20, Koolzaad f28—f30. Vlas: 500 kg. blauw halfslchoon 1,05 1,15, 19020 kg. blauw Sdhoon 1,20 1,40, 2000 jwit Zeeuiwsclh 1,15—1,35, 1050Q kg. Hoü. gteel 1,15—1,35, 21400 kg. Gror ningsah 1,151,35, 4780 kg. Dauwroat 1,0 5—1,15. Aardappeleu Brielstihe Eigenheimers 3,203,50, Zeeuwsclhe Eigenlheilmters 2,80 3,25, Zeenwsdbe bónte 3.253,75 en ZeeuwSche blauwe 3,253,75, Poters 2 2,50, Red Star 3—3.25, Bravo's 3,20—3,60 Bevelanders 2,602,80; aanvoer was fEnk dóch vraag kalm'. GraanmarktTiartWe ta|m'eEj'k ter markt, verkocht van 11,60—11,90. Rogge 11,25 11,75, Gerst óhevaEer 11,7512,25, Haver 11,25—11,75, Kleine groene erwten iets vaster gestemd 1318,25, Schokkers wat vaster geStémld, btuiue booneta 4044 GOES. Huw.-afk.: Augustinus Marinu» Emmaneel te Eindhoven, viweger te 'Goea en Maria Theresjia van Jole .te Terneuzen} Pieter Johannes Hariiucik te Goes en Maatje Jannetje Lindenblerg te Sdhore; Johan Anton Battes te Goes en Valen- tina Maria Elvira, Van Gaver te S:t. Gillia. Géboren: Jozina Laurina, d. v. Lau rens Duvekot en Jaóobla GlesrumL Overleden: JLeijhtje Walker, 79 j„ wad. van Izaak Reijerse. J -hf j MIDDELBURG. BeVaEen: C. J. Bee- ren, geb. Pantus, d.; J. A. M. LaJmJbler- mbnt, geb. Mes, d. Huw.-aangiften: F. de Koning, 19 'j. ea» M. E. do Baó'k, 22 j. Gébuwd: C. van Sdhelvón, 24 'j. en J. Wielemaker, 19 j. Overleden: A. G. Cornelus, 73 j. ongeh. m'.M. Schout, 37 j., géh'. mót L. Geldof)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1929 | | pagina 3