Voor Allen die Sukkelen
Mijnhardt's Laxeertabletten
GEMENGD NIEUWS
DINSDAG 19 MAART 1929
LAATSTE BERTCHTEN""
MARKTBERICHTEN
"burgerlijke stand~'
NIEUWE ZEEUWSCHE COURAWI
met verstopping of moeilijken, tragen en
onregelmatigen Stoelgang, zijn
onmisbaar. Werken vlug zonder kramp of pijn
Bij Apothekers en Drogisten. Doos 6U et.
voor den kwaliteitszetel Defensie:
Mr. Dr. L. N. D|0c|k«re, tq 's-Graven-
i 'hage, als Ed;
Th. F. M. Sclhaeptoan, te s-Gravenh(age,
als plaatsvervanger
voor den kwaliteitszetel Middenstundsz'.:
_E. fXh. Locikefeer, te Hulst, al® Ed;
!J. A. M. Lam'beijmont, te Middelburg,
als plaatovtervtanger
voor den eersten wijten zetel:
Mr. F. G. C. J. M. TeuEngs, te s-Her-
toïenbtoSch, als'lid;
M. Krijgsman, te 's-Bertqgónbosóh, pis
plaatsvervanger
Voor den tweeden Vrijten 5etel:
F. Tit. H. Uyen, te Eindhoven, als Jwl;
K'. L. H. van. der Putt, te BindhoVfsn',
ials plaatsvervanger.
Do vergadering; besloot de kwaliteits
zetels op de offiWieele lijst in dezelfde volg
orde te stellen als hierboven aangegeven.
Aan het slot der vergadering riióhtte1 de
voorzitter dar Kningorganigatie Middel-
.jbi,r een harteEj'k dankwoord tot voorzitter
ou afgevaardigden ujilt de Kringorganisari»
Den BoSclh voor de paugenamle en welwil
lende sam'enwerking imlet betrekking' tot
ide gezamenlijke qaudidaaitsteHing door den
Kring Den Bosch betoond.
De voorzitter der Knmgorglanisatie Die®
Boöch. wiees1 op het groote belang, dat er
voer de R.-K. Staatspartij! in haar gelheel
in gelegen 'is dat ook eau R.-K. afgevaar
digde uit Zeeland weer zij® intrede jn de
"Tweede Eamier zal doen.
Bij de rondvraag vólgde nog eeniige ge-
dachtenwisseling over cle in Verhand mtet
de aanstaande Verkiezingen te Voeren pro
paganda.
Ongelukken.
Te Dussen kreeg de 25-jarigó boom
rooier R. een gmooten zwarein boom1, dliie te
vroeg viel, op het hoofd, teng&yolgp waar
van hiji een ernstige 'bexsenselhjuiddilng1 kreeg
yjaaraan hij! «enige uren later overleed.
Op het Veemiarktterrein te Utrecht
is do (arbeider-rangeerder Faber uit Gro
ningen Hij' het rangeeren met zijn beide
ibeenen en den linkerarm: .bekneld geraakt
tusédhen treindeelen, tengevolge waai'Vpn
hij kort daarna is overleden.
De stadhuisbrand te Leiden.
!Y'erse'benen is een uitvoerig rapport Van.
B. en W. van Ledden1 óver den brand van
hiet Leddsche stadhjuis.
Het c'oEege geeft daarin als zijin. meeuipg
he kennen, dat in den nacht van, den brand
alle voorgeschreven maatregelen ter voor<
komiag Van brand stipt zijn. uitgeVoerd en
bijzondere maatregelen waren getroffen, isn
velband mót het fesit, dat, met het oog op
de streng-e vorst, de kachels in het gebouw,
-Wapen blij'Ven brpnden.
Voorts cioncludeeren B. qn W. uit ver-
^cnillende verklaringen, dat de brandweer
tijdig is gtealartaleerd en zij1 geven te ken
nen, dat de .brand hoog<stwaajrsc|hij®Ejk is
ontstaan ten gevtolgte van langdurige ver
hitting Van den schoorsteen, in de afdee-
ling pensioenen, in het gebouw aan de
Visébmarkt, waardoor de daar tegtenaan-
«taaude kast in brand ie geraakt.
Het drama te Varik.
Op, de algemieene begraafplaat® der JSfed.
Berv. gc-mleente te Heeselt (gom1. Varik)
(Zijn Zaterdagmiddag onder groote belang-
telling' ter aarde besteld de stoffeEjke
-overschotten Van de Dinsdag 12 dezer op
(Zoo noodlottige wijze om) het leven geko
men personen, de 64-jarige vrouw G. van
BaEegooijfen, haar 2g-jiarigie dóchter en 24-
jarigen zoon. Zqoals gttnteld is, zijn 'dezen
(terwijl zij- het ijsbreke® in de ("VVaal gade
sloegen, daar het opkruiende ijs gtegrepen
en van de krib, waarop zij stonden met nog
«en oud'en aria®', geslagón. 1
Ajchter de drie Ejkkoetsen, die te 2,45
uur vian die woning der overledenen ver
trokken, Eep een groote menigte. Tekw,agt
•over 3 Was onder klokgelui de dood'en-
•pkker bereikt, waar ook honderden rnen-
«ilien apuwjezig 'Waren.
Nadat de drie kisten in één groeve wa
ren neergelaten, in het mlidden het stoffe-
Ejk overschot van de móeder, werd achter
eenvolgens het woord g'eVoerd door den
heer Brouwers, burgemeester Van Varik,
•ds. au Leeuwen van Ophetatert en den
heer Jonkers, burgemeester van Opheimtert
terwijl ds. Van Leeuwen de tallooze pajn-
Svozigen dankte Voor de laatste eer, pan de
overledenen betoond.
Heidebrand.
Op de Liebergerheide te Hilversum: is
Zaterdagmiddag ongeveer 8000 M2. heide
-afgebrand, vermoedelijk door de Schuld
van enkele jongens. De brandweer heeft
den brand inlet zand gebluSdht.
Brutale dieven,
Zondagmorgen had te Oss een zeer blru-
-tale diefstal plaja,ts.
Oml half zes werd de groote etalageruit
Van den gondwinkei der £fcm|a van Hees
op den Heuvel mlet donderend geraas infiri
slagen. Een belangrijke hoeveelheid gou
den ringen en andere sieraden werden door
•e ïeven uóffc de etalagekast glegrepen,
{waarna ziji ijlmgs op de vlucfht sloegen.
De waarde van het gestolene bedraagt
naar wie vernaJmten ongeVeer f 1500. V,a,n
do daders geen spoor.
De strenge winter van 1929.
Het volgende is ontleend aan een artikei
ia het Vaderland
Voor het ontstaan Van ongewoon lage
temperaturen is 'de spmónwerking noodio-
van droge lucht, een sneeuwdek, OosteEp
ken wind, groote koude iia het Oosten
en Noord-Oosten en in het algemeen van
een bljzouderen weerstoestand. Waar zoo
veel faütoren móeten samenwerken en het
ontbreken van een reeds Voldoende is om
het voorkonden Van uiterst lage tempera
turen te verhinderen, :is het duidelijk, dat
de kans niet groot is, dat een winter bij
ons zeer streng Zal zijn. WieEsWaar its het
normlaal, dat het Eunopeesch-Aziatilschle
vasteland des winters een gebied is Van
strenge Vorst, maar zelden werken alle fate
toren samen, die kunnen maken, dat het
vorstgtebied een ongewioiue uitbreiding naar
het Westen verkrijgt.
Nu nog enkele woorden; over den langen
duur van den winter. Eigenlijk is deza
veroorzaakt door de strenge vórst van
van IQ Febr. De vórst in Januari haid
niet zooveel te beteekenen en ,ware de
dooi van 8. Februari bet einde geweest
van deze Vorstperiode, dan was dte win
ter slechts zeer m'atig g'eweeest.
IrtusZdhlen, toen eenmlaal het enormie
gebied van hoogien druk in het N.-O.
en Oosten .tot groote ontwikkeling was
gekomen, was het ook gaandeweg onaan
tastbaar g-eworden, zoojals blijkt uit de
talrijke mislukte aanvallen, die Verschil
lende depressies in het Westen beproefd
hebben. Men móet .aanneimten, dat in het
Oosten gaandeweg! (omstandigheden w!aren
ontstaan, die aan het gebied van hoogten
druk «en buitengewone stand vastigheid ga
ven en ondier de' omstandigheden moeten
stellg genoeémd wordeneen uitgebreid
sneeuwdek en een opeenhooping van zeer
koude droge lucht, waardoor de levens-
voer wa arden aan de depressies, Welke 3iit
gebied wilden binnendringen, geheel ont-
nomten waren. Dat het ten slotte toch aan
depressies', die hoog in het Noorden een
aanval deden, gelukt is, het sterke hoogten
druk-gehied binnen te dringen, staat mis
kien in verband mtet toestanden langs
den rand Van het Vorstgehied, m'aar dit
m|oet hiér b ij'geWrek ,aan góigevtens Verdér
builen beschouwing blij'Veh'.
D'en 5den Maart werd het doodvonnis
van den strengen winter g'eteekend. Depres
sdes, die boven Skandinavië den hoogen
druk in hiet Noorden hadden aangetast,
veroorzaakten een. luehtdrukVerdeeling, di:e
warmóro lucht in West-Europa bracht.
Een der oorzaken van strenge vorst, het
transport van koude luicht naax het Wes
ten, wierd uitgeschakeld, de meer vodhtig'e
lutóiht deed de sterke v«rwa,rming der on
derste lutehtlagen overdag mteer tot ha.ar
recht komten en in weinige dagen was
'geheel West-Europa van de Vorst bevrijd.
De strenge winter van 1929 zal lang
in de herinnering blijven en hij zal Zeker
het geloof aan de mogelijkheid van „ouder-
•Wctóchie winters" weer doen herleven.
Mot een auto er vandoor
Eergisteravond was de fain|ilie B., Van
den Binnenweg, naar den Grooten S|chouwL
burg te Botterdam gegaan. De piuto, een
Amiilcax, liet Imen in de Aert van' Nes-
straat onbeheerd sitaan. Na afloop bleek
dte wagen verdwenen te zijn. Men deed
aangifte bij de politie en deze slaag'dq er
in, den wagen 'snaClhts nog op het Hof
plein op. te sporen. Er zaten drie mannen
in, een chauffeur, een kantoorbediende en
«en kellner, die alle drie Onder d'en invloed
van drank waren, .en die Vertelden, om' 9
uur des avonds den auto. te hebben zien
staan en toein niet aan de verleiding weer
stand t e hchlbten kunnen bieden, er een
tochtje mee te gaan maken. Van de Aert
van Nesstraat was men eerst naar Katen-
dmht gereden en van daar had men een
uitstapje naar Den Haag gepraakt. Men
Was weer op d'en terugweg naar de Aert
van Nesstraat, mtear de motor weigerde
den dienst. De wagen zag er nog al, ge
havend uit. De voorruit en een tochtruit'
waren gebroken «n een spatbord was ge
denkt. De mannen zijn opgesloten.
Ernstig Wotorfictsonigcluk.
Op den Tilburgschan weg! onder D.o.rst
is gisternacht «en zeer ernstig miotorfiets-
ougteluk gebleur.d. 's-Morgens lialfzcs .wer
den. oen mótorfietsrijder en zijn makker,
die op de duozitting had gtezeten, dood' aan
den kant van den weg tegenover 'n booim
gevonden. De motorfiets was geheel ver
brijzeld en de Hjken zagen er verscjhrikke-
lik uit. Ze werden gebracht in het dafé
van den heer J. Van Gool-Janss'ein. Het zijh
de lijken van A. K. en J. V. B., beiden uit
Tilburg en 19 jaar oud. Da mlotórfiiets
Was gekomten uit de richting Breda.
Een stuk roer van een vliegtuig.
Op een van de waarden v;an Terschel-
Eug is «en stuk van het horizontale roer
vaneen VEegtuigl gebonden.
Bioscóop brand.
Eergisteravond omstreeks kwart Vóór
zeven is brand ontdekt in heb' Luxofr-
theater te Dordrecht. D'e politie heeft on
middellijk de brandweer gealarmeerd. Er
bleek brand te zijn in de cabine, waar de
film van het laatste gedeelte Van de mid
dagvoorstelling werd afgedrajaid. De film
operateur, die met een helper in de teabtine
S&s, (vermbedde, dat het apparaat leen
oogentEk geweigerd heeft, waardoor de
film vlam heeft geVat. Het brandende,
stuk film vloog oVer den operateur heen
de film1 zelf bleef doordraaien, waairdcuir
ook de trommel in brand geraakte. De
operateur en zijn knecht kónden het in de
-cabine niet uithouden en moesten alles in
den steek laten. De cabine aö gehoed' uitge
brand. Voider is alleen wat Wa.terslchade
in de benedenzaal aangericht. Het pubHek
heeft van het brandje niets gemerkt. Een
der diretiteuren verzocht aan de aanwezi
gen de zaal te verlaten, waaraan' in alle
kalmte is Voldaan. Buiten pasl Vernalm' m'en.
dat er brand was.
De avondvborsteUing kon niet doorghan
«n ook gisteren was de biostóoop gesloten'.
Noodlanding.
Tengevólgle Van eeln mlotiordefetót mloest
Zondagmiddag' op «en roggeveld tuSs'chen
de gemeenten Baexean' en Hueilen een vliteg-
mtiehine van het öireus GleiH(, die op Weg
Was naar Brussel, een noodlanding mlaken.
f-ci vlitegtuiig kwiam op ,den kop tereclht,
waarbij de propeller zwaar beschadigd
werd. PersoonEjke ongelukken kwaimten
niet voor. Men zal het vliegtnigl ter plaat
se herstellen.
Te water.
Gistermjiiddag reed (plotseling een luxo
auto ,op den HaarlemmferWeg te Amsteir-
dam nabij! d'e vap Halstraat in de Vaart.
In den auto zaten.' den heer on een damte,
die Wet. den Wagen in het water vielen.
OnmiddelEjfc begaven zjteh eemigte omstan
ders in do vaart, die do kap va(u den auto
opensneden en "het in levensgeVaar ver-
keerende etehtpaac^honden redden. Men M
vrouw kwamen er zonder eenig letsel af.
Men imleent da); de stuurinrichting van den
auto onklaar is gewórden.
Dte„Sibme" weer thuis.
Dezer dagen is de „Siberië", do grootste
Ntderlaudsclie ijebre.ker na een reis vian
3 weken nVer 'de rivieren hier, terugge
keerd en in 'n onderhoud dat journalisten
na. aankomst Van de boot, met den kapi
tein, dén heer L. Geleynse, hadden, heeft
hij aan een redacteur van da „N. Bott."
een en ander van de wedorwaardigheden
van deze wel hoel bijzondere reis ver
teld.
Nadat wij den 13den Februarizin de
Waalhaven «enige lichters uit het ijs had
den gehjolpen en Zaterdag den lbden een
vaargeul hadden gemaakt bot de Werf van
Piet Stait jr. aan den ICreekyeg^ zóo
vertelde kapitein Geleynse, zijn wij pp
22 Februari van Rotterdam vertrokken
buiten om uaar hot Hollandsóh Diep., dat
pvefde&t met zwaar ijs was. IWij hadden
veel last van het tij, dat ongunstig was,
waaidjoor de boot zich telkens Vasbkneep,
maar den Volgenden dag. zijn we toch bij
Moerdijk gekomen, waar de Ohristiaan
Brüninigs, van den rij'k!swaterSba'at, al op
ons wachtte. Den eersten nacht hebben wij
te Middelhar nis gelegen. Toen wij den vol
genden morgen door wilden gaan, stuitten
wil op zeer zwaar ijs', mfear de Siberië
kwatm.' -er tocli djaorlieea ©a na» ©eau p'asar
uur brekecn, raakten wij in het verlengde
van Tieugeimeten in open water, wat wij
tot Willemstad hielden. Daarna was alles
weer met zwaar ijs beidlekt.
Des Zondags was 'het dik van mist;
de heexen Van den waterstaat wilden het
uoig «ven probeer en, maar wij moesten
spoedig terug naar Moerdijk, waar onze
operatiebasis was. Daarheen werden n.l.
da wagens met bunk'erjkolen, die speciaal
Voor de ijsbreikers uit Duitschland wer
den gezonden, gedirigeerd.
Den Volgenden Maandag hebben wij een
grooten trek gemaakt. Met de Brünings
en de IJscl zijn we de Nieuwe Merwede
opgegaan tot bij Werkendam, waar wij*
des avonds aankwamen. Inmiddels 'Was
het water sterk' gaan vallen, waardoor
het zaak werd zoo spoedig mogelijk een
haven te zoeken, want „De Siberië" steejkt
vrij1 diep. In het donker was dat geen
geimlakkelijk welk', vlooral niet omdiat inteer
dan de helft van de bebonning ontbrak,
Zoodat wij ons m'oeiEjk' konden oriënteerm.
Gelukkig hebben wij een sterk zoeklicht
aan boord en zoo gelukte hat, zonder op
een van de yel|e platen to Verdagen
hoewel het snel-dfstroomlenda ijs ons meer
dan eens in de richting van een bank
stuwde bij de. Ottersluis te kesmten.
He,t wa|s nog in dein tijd, dat het vroor
dat het kraakte en in diien na'cht zijn; Vela
schotsen weier .aan elkaar gevroren, zoo
dat wij Dinsidag weer een heel stuk moes
ten overdoen. Bij het ijsboeken is het altijjd
zaak' te zorgen 'dat de boel achter je
open blijft; dan kunnen de schotse®, w.eg
en kan je zelf' ook maken dat je Weg
komt, als er eens iets mocht gebeuren.
Dien avond zijn wij bij de Deeneplaat,
dait is ongeveer 4 K.M. boven de Moetr-
dijksehe-brug, vöor anker gegalan. Tot en
met den volgenden Donderdag zijn wij'
steeds in de weer geweest pan de Nieuwe
Mcpwqde geheel vrij yan ij's te krijigfen
en óm zoo een goeden doortocht t» ver
zekeren Voor hot ijs, dat later Van Mar-
wejie en Waal zou kottnen. Eerst daarna
konden wij' aan de Dordtsohe Kal begin®
Des Vrijdags zijn wij;, weer uii'tgaanden
van den Moerdijk, toft De Wacht gevpr
deid en Zaterdags Waren wij voor Dordt,
tot bij het Zwijndreehtsche Voer. Wij'
hadden dien morgen order gekregen, om
de vlag bij te zetten, maar wij wisten, nielb
Waarom'. Eerst om een uur öf! tien hoorden
wij, dat dien toloigen de Koningen ein Prin
ses JuEana naar het werk Van fte ijsbre-
kers zouden kómen kijken en kort daarna
w'ij waren toen bij' 's-Gravehdeel ge
komen zagen wij de vorstelijkle perso
nen, die tot aan het uiterslte puntje vian.
het land waren gekomen om te bijkan,
hoe de booten den strijd tegen het ijs
voerden. Wij hebben nlle.n evien mót de
vlag gesalueerd', mlaiar vgrder is aUes ge
woon ban het weak gebleven, opdat, de
hooge bezoekers oen zoo- natuurlijk móge
lijk' beeld van het werk z'oudien krijgen.
Latei* o-p. den dag zijn zij nogmaals komen
kijken,t er hoogte van de- Zoelhayen van
Do-rdt. Ook toen is weer zeer groote
belangstelEng aan den dag gelegd en. de
Koningfn en de Prinses Eepen oen eindje
langs d'en Wal mtee op, om' te zien hoe
de booten vorderden.
Des Zondags hebben wij de rivier Vóór
Dordrecht schoongemaakt en zijn wij de
Beneden-MemVetde opgevaren tot Papeu-
drecht waarna wij naar den Moerdijk
zi,n teruggekeerd', want den volgenden
dag. ruoesten wij den grooten aanval' pp
den ijisdalml bij HardinxVeld ondernemen
Bij dat werk hebben wij vóel teteun gehad
van de torpeldisten, die mót trotyl-mijnon
groote gaten in het ijs hadden geslagen.
Daardoor kreeg d^ boot, telkens als zij bij
zoo'n gait kfwalm', weer lucht. Die gaten
waren alleen te zien, 'dóórdat het ijs op die
plekken Zwart zag, m'aar water stond ter
niet dn. Dat zwarte ijs was «Venwel al
los en gebroken, dte boot schoot er vlut^
door en de rest dreef dan Weer wal snelletr
af. Het was «Venwel «en taaite Haml en
dien dag zijn wij «r maar '300 meter in
opgeschoten. Maar Donderdagmorgen wa
ren wij Voor Gorincheim. Wij hebben toen
de M.erwede schoon gemaakt tot iWóudri-
ehean. waarna wij in Gorinöhem hebben
overnacht. Des Vrijdags rijn we weer
vroeg .aan het wérk getrokkten. iWiij .wil
den .trachten tot Zalt-Bomfmel te toonten,
maar om half negen 's a,vouds Eepen vrij
op een ijsdaan en bom! daar zat de Siberië.
Wij vroegen 'hulp aan de andere booten,
maar die begrepen ons sein niet en keer
den naar Giorinchetm' terug, ons in het
donker op den daim' achterlatend. Toen
m'o,esten wij maar alleen probeeren er week
af te komen en na een uurtje Vootr- en
achteruit slaan, kwamen wij weer Vrij.
We besloten ook naar Gorinchem! terug te
gaan en bij dien tocht door het donker,
over een rivier welke bedekt was met
zware schotsen, hebben wij weer zeer
veel profijt van ons zoekEch-t gehad. Den
volgend-en morgen hebben vrij gazainanEjk
den ijsdam genomen en dien dag zijn wij
tot «enige honderden meters bovlen de
brug bij Zalt-Bommel gevórderd. M-aar
toen zette het rijs zich beneden ons week
vast, «r ontstond bij Hellou oen 'nieuwe
ijsdam en ons flottieitje zat opgeslojben.
Voor ons lag. de Waal dicht tot Nijmegen
en .achter ons, hield oen zware dam! de
schotsen tegeü. Van boven naar beneden
konden wij den dam niet opruimen, omdat
wij bij bet breken stroom' tegen moeten
hebben, aangezien anders de schotsen niet
wegdrijven en do booten zich zouden V;ast
w'erken en daarom' zat er niets anders op
dan maar rustig te wachten, tojti andere
ijsbrekeirs, die bij Gorinchom' lagen, Van
beneden af den ijgdam zouden hóbbau op
geruimd. Dit was des Maandags gebeurd
en d-i-en dag zijn wij de 'Waal opgevaren
tot Opijnen; des Dinsdags wilden wij door
gaan tot Tied, maar wij Kregen een deflect
aan het roer, dat te Zalt-Bommel moest
worden hersteld en inmiddels is om 1-1 uur
des morgens het ijs in de Wiaal in bewe
ging gekomen. De andere ijsbreikers zijn
toen zoo snel mógeEjk vóór het ijs uit
terug gevaren, maar wij moesten wachten,
tot de ijsstroom voorbij wias.
Van het droevige ongeluk bij Variik
hebben wij niets gezien omdat de Siberië
toen te Zalt-Bommel lag.
Kapitein Geleynse merkte nog op, dat
het «en wonder is, dat er niet meer1 onge--
lukken zijn gebeurd. Deze Verongelukten
stonden op een krib te kijken «u zijn. Vtart
rast door het plotseEng in bewegi1!? kó-
mend'e ijs, maar zoovelen hebben zich zeEb
nog tijdens den dooi telkens weer op het
ijs -gewaagd', tot vlak bij d« ijjsbrelkende
booten. Ondanks helt groote gevaar* helblbeiï
velen de wiaaghalzerij' uitgehaald, om over
het ijs naar de booten te loopen em dan. hun
naam' pp den boeg van de Siberië te schrij
ve®. als het schip even stil lag in het ijs,
Sdheurem, barsten, diepe kloven, niets kóm
hen weerhouden en bij Öpijnejn zijn Somtah
gen zelfs op de .reeling komen zitten, ter
wijl het sohip voer. Dat geen van 'die
mensche® dpor het ijs is gezakt, is weri
keEjjk «em wónder, want het kraakte ten
scheurde overaü rond de booten.
.VlicgluigKingjeluk te Newark.
Omtrent een ernstig vliegongeluk dat
Zondag te Netwark plaats ybnd, wordt
na,dc-r gelmeid, dait het vteijongedukte vEeg-
tuig een groot mpdel Ford-v'liegtuig was
met drie motoren, dat m«t 15 passagiers
aan boor(d een pleiziervlucht jx»v«n N'qw
Jersey en New-York zou gaan maken.
Rieedis bij de start merkte men, dat de mo
toren niet vólkomen goed .w-erlkten en dat
het toestel moeEijk Van den grond Kwam.
Toen het vEegtuig rich op ongeVeeaj 70
Meter hoogte bevóud, stopte plotseling
«en der mbtoren en de piloo-t maakte aan
stalten om te landen. H$t Vliegtuig daal
de vlot, tot het toestel plotseEnjg in hot
ting kWam met een gjoed'er'enwagen, die op
de rails sljoud van {to emplacementen der
Jersey Central RaÜrapd. Het jvas den
bestuurder niet gelukt over (len góoderen-
wagen heen te vEegen pm op het daar
achter Eggende vlakke terrein n«er te Ko
men, en met geweldige v'aart vloog het
tciestei tegen den goederenwagen «n werd
gëheel in elkaar gedrukt. D'e pdlpot ten
de monteur, die zich jn de open situur-
ruimlte bevonden, werd,en daaruit gesQdu-
ger,d en bléven op twintigj 'p, dertig m'eter
afstand zwaar gewond liggen. De dertien
personen, die zich in de Kajuit (bevon
den, oud-er wie één vrouw, werden letter
lijk' verpletterd. De botsing was Zooi he
vig, dat de zware, piiddedste motor uit
het toestel wend geslingerd en op de passa
giers terecht Kwam. Het toestel was een
der grootste Amerikaansdbe transport
vliegtuigen dat voor den kb-londalen vlieg-
dienst geihruikt zou worden en zijn laatste
rondvlucht maakte voor de eigenlijke in-
gebruik'steüEng. Het was uitgfiTust mét
drie Wriight-Whirldwind motoren.
Gored door Mussolini's tusschenkoiust.
De ItaEaan 'Ciro Gangi pit Torre del
Greoo aan de golf van Napels was wegens
moord in de Ver. S-taten tot den «lecjtri-
schen stoel veroordeeld. Zijn wanhopige
moeder wendde rich tot Mussolini, over
tuigd Van haar zoons' onschuld, en Voeg
de er de verslagen ,y.an degeohtzitting enz.
bij'. MussoEni bestud'aarde de zaak en,vond
termen aanwezig om den jttaldaansdhem
consul te New-York stappen te laten .dóen
bij den gouverneur te Brooklij nDit had
ten gevolge, dat het proces' herzien Werd
en dat dezer dagen de verheugde móeder
bericht ontving v,an de vrijspraak van
haar zoon. De móeder heeft daarop kan
Mussolini een brief geschreven, waarin zij'
o.a. zegt, dat hij haar haar zoon heeft her
geven., gelijk hij de ItaEanen ItaHë hergte-,
ven heeft. 1
Brutale tarooving.
Eergisteroehtend is de aannem'er Krut-
wig te Keulen in rijn badkamer door twee
jongelieden overvallen ,die hem onder be
dreiging met revolvers dwongen, hun een
briljanten ring ter waarde yan 12.000
mark, zoomede 700 maak! in contanten te
over handige®Aan een in de woning, aan
wezigen heer uit Dusseldiorp wei-d zijn
gouden horloge ontnomen. De daders slo
ten Krutwig in zijn badkamter op en Ver
lieten het huis. Daar rij zich achtervolgd
waanden, losten zij op stpaat eenige scho
ten, die echter niemand raakten. De ouge-
v«er 30-jarige daderd ontkwamen, zonder
kerkend te zijn.
Bandietisuie te iWlaxschau-
In één van de voorstelden Van 'War
schau is het gisteren Jtat een bloedig ge-
Vecht in een ziekenhuis gekomJe® tusscheö
i leiders v,an twee diewómbenden.
Die één« leider was pp zi-ekenfoezoefc,
tooD de and«r met twee zijner manmein in
de zaal Verscheen. Na oen korte Woorden-
wisqeümg schoot de bandiet, die op zie
kenbezoek w.as, zijn tegenstander e® één
van diens' begeleiders neer, waarna da
derde de vlucht nam1-
D|o gevechten tussohen beide dievpn-
beudenh ebben in de laatste maanden reeds
aan drie menschen 'het leven gekost.
Moderne piraten.
Hit Oslo wordt gemeld, dat de poEtia
Van Haugesund «r in -gteslaagd is «en stejhip
te betolaicjhtigen, dat reeds laugón tijd da
omgeving onveilig miaakte. De bende, dia
ziieh ,aan 'boord bevond, had reeds göruiümteó
tijd langs de g'elheele kust allerlei inbrakori
beg'aau. Het laatst hadden zij' te Bergteo
«en brandkast laten springen. Aan boord
Van bet Schip werd een groote Voorraad
Wapens, munitie en ontplofbare middelen
gevonden.
Dc a.s. tocht met de Graf Zeppelin.
Dié Hamburg-AmierikaEjh deelt mee, dat
hut haar voor dan tocht van h'ot lucht-
sdhip Graf Zeppelin talrijke aanmeldingen
zijn ingekomen. Zooals blekend is, vindt
deze vaart op den 24sten dezer plaats. Er
bestaan plannen, midden April em tweeden
tucht over de MiddeUandsche Zeê uit ta
vóeren, die waarsohijhEjk op ,den 15den
April zal plaats vinden.
Treinioof in Balett.
Vrijdagavond zijn twee als spoorweg!'
'beambten verkleede roovers onder het vooü
Wendsel herstelEngen te móeten uitvoeren,
in den postwagen van den passagierstreill
Demblin—Krakau gedrooogen. Eeui'ge kilo-
móters van het station Puetkow over vio
len ze den postambtenaar, die ïfezjig W,as
tafet het sorteeren van brieven, en pakkeiti
ten, wierpen hernl uit dau trein, ep'rongon
zelf mót 130.000 zloty van den trajju en
verdwenen in de bósschen. Op het eerst-
volgtendte station werd de beroov)i|ng omt-
d«kt, mjaar hot is nog niist galuM een
Spoor vian de daders te ivindeh. Da post-,
am(blbenaar is Smet ernstige verwondinigen jn
het ziekenhuis v;an Krakau opgqniomlen.
MIDDELBURG. Op verzoek van den
Waarnemlend'e'n ColmlmissariiB Van politie al
hier ;is te Zierikzee aangehouden zek'are K'.,
Verd'al.ht Van verduistering alhier en op
lichting te Serooskerke igtepleegd. De aan
gehoudene is ihedeUmórgten ,aan de justitie
voorgeleid.
MIDDELBURG. Gisteren is alhier op
den Tratalsingel ee® W:ag!en mót kalk, door
het afluopen van ee® wiel, omgeslagón. Het
trato'Verkeer ondervlond daardoor cenig^
vtertraging', omdat -e,en der Ejhen tlj'delij b*
-versperd w'as en moest warden gewisseld
om de rei» te kunne® voortzetten, y-
GOES, 19 Maart 1929. Op (d'e graan
markt Was d'e aanvoer 'klein, handel ge
woon. Tarwe fllf 11,75 Goudgterst f 11
—f 11,50, Haver f 10,75—f'11,25, Kook-
erw'ten f 16—f 18,50, KroonelrWten ,f 17
f 19, Bruine bónnen f30f 43,50, 'S'dhok-
kers f 18f20, Karwij'zaad f40.
GOES, 19 Maart 1929,
Boter: per Kg. f 1,80, per halve Kg,
f 0,90, aan part. fl; fabr.h|oiter 1,10.
Eierenper 100 stuks f 5,60, per 25'
stuks f 1,40, aan parit, per stuk 7 cent
ec-nideieren per 100 stuks f 5,20gang
eieren per stuk' "14 cent.
GOES 19 Maart. EieiweoEug „V.Fi. Z."
Aanv.: 35900 eieren, prijs f6,10 p. 100 st.
GOEiS, '19 Maart. Yeemiaakjt. Heden'
waren Eangeivoend4 nuchtere kalyaren,
3 ioopivarkens en 51 biggen.
ROTTERDAM, 18 Maart 1929.
Veemarkt. Aanvoer: .525 Vette runde
ren, 227 vette kalVeren. 157 schapen en
en lammeren, 1023 varkens.
Prijzen per halve kilo: Koeien 27,5—
32,5, 4144. 5052, ossen 38, .4043,
47,550; vette kalveren 6.0-^65, 72,5
77,5, 8.587,5; schapen 3035, lammeren
f24f32 p.. stuk; varkens 39, ,40, 141',
ZadenBlauw Majanzaad f 31f 35, Kan
.wij'zaad f 37f 39, Lijnzaad blauw f l(j
f 18, Lijhzaad blauw; bloesem' f 20£21,
Lijnzaad wit zaait f 19f20, Koolzaad
f28—f30.
Vlas: 500 kg. blauw halfslchoon 1,05
1,15, 19020 kg. blauw Sdhoon 1,20
1,40, 2000 jwit Zeeuiwsclh 1,15—1,35, 1050Q
kg. Hoü. gteel 1,15—1,35, 21400 kg. Gror
ningsah 1,151,35, 4780 kg. Dauwroat
1,0 5—1,15.
Aardappeleu Brielstihe Eigenheimers
3,203,50, Zeeuwsclhe Eigenlheilmters 2,80
3,25, Zeenwsdbe bónte 3.253,75 en
ZeeuwSche blauwe 3,253,75, Poters 2
2,50, Red Star 3—3.25, Bravo's 3,20—3,60
Bevelanders 2,602,80; aanvoer was fEnk
dóch vraag kalm'.
GraanmarktTiartWe ta|m'eEj'k ter markt,
verkocht van 11,60—11,90. Rogge 11,25
11,75, Gerst óhevaEer 11,7512,25,
Haver 11,25—11,75, Kleine groene erwten
iets vaster gestemd 1318,25, Schokkers
wat vaster geStémld, btuiue booneta 4044
GOES. Huw.-afk.: Augustinus Marinu»
Emmaneel te Eindhoven, viweger te 'Goea
en Maria Theresjia van Jole .te Terneuzen}
Pieter Johannes Hariiucik te Goes en
Maatje Jannetje Lindenblerg te Sdhore;
Johan Anton Battes te Goes en Valen-
tina Maria Elvira, Van Gaver te S:t. Gillia.
Géboren: Jozina Laurina, d. v. Lau
rens Duvekot en Jaóobla GlesrumL
Overleden: JLeijhtje Walker, 79 j„ wad.
van Izaak Reijerse. J -hf j
MIDDELBURG. BeVaEen: C. J. Bee-
ren, geb. Pantus, d.; J. A. M. LaJmJbler-
mbnt, geb. Mes, d.
Huw.-aangiften: F. de Koning, 19 'j. ea»
M. E. do Baó'k, 22 j.
Gébuwd: C. van Sdhelvón, 24 'j. en J.
Wielemaker, 19 j.
Overleden: A. G. Cornelus, 73 j. ongeh.
m'.M. Schout, 37 j., géh'. mót L. Geldof)