Bezoekt onze Demonstratie Aa J Ca Een praatje over Klim. NOBLINE-SIROOP Zetaardappefeit OLIEFABRIEKEN CALVE-DELFT De Verkiezingsfilm RrK, Keukenmeisje en tweede Meisje een groote partij Afbraak HET WOONHUIS HET WOONHUIS TE KOOP: M. VERMUE, 4.08% SPAARBUSJES 4.08% SPAARFONDS DER BANK-ASSOCIATIE DONDERDAG 14 MAART 1929 NIEUWE ZEEUWSCHE CSURAN b VAN HIER EN PAAR ALLERLEI Nuttige wenken. DE BESTE MACHINES Haast ongelooflijk. Falen is uitgesloten. in de Koffiekamer van het „Slot Ostende" Singelstraat, GOES. MAYONNAISE DELFT „Het Heldendicht der Roomsche Daad" Advertentiën Openbare Verkooping. Zaterdag 16 Maart 1929, verkoopen Openbare Verkooping. Dinsdag 19 Maart 1929, verkoopen 20 Werk- en jonge Paarden van 1-10 jaar; 9 Kalf- en Melkkoeien; 10 Weivaarzen; 10 Springstieren w.o. 2 met afstam, bew.; 7 dracht. Zeugen; 10 Loopvarkens; 10 Biggen. 18611-22 Openbare Verkooping op Donderdag 28 Maart 1929 Openbare Verkooping op Donderdag 28 Maart 1929 GRATIS Bij die Indianen van Brazilië. In de nog nie.t doorzochte wteuden 'van Brazilië vindt men tal van Indianen, die pnig niet door de beschaving, zijn bereikt, die hier, naar eigen wetten eau onbelem merd en een vrij leven voeren; on voor namelijk van de- jacht leven in deze dichte, wildrijke bossclim. Niet lang geleden ontmoette .de Fran ciscaner monnik Saloni aan. het bovenste stroomgebied van de stroomen Bio -Gran de, Caoliroro en Mapuerie, Indi-anenstam- snen, die zich „Tunac", Faianas, Farieo- las, Oharumas en Carachnechuanas noem den en -waarover tot na toe nooit in •Wetensoliappelijken zin is geschreven. Sa loni, die op zijn tocht door dei Braziliaansche jingle, in wiens vochtige en zwoele at mosfeer wilde dieren en reuzen slangen huizen, ©enige Indianojidorp en ontmoette. Vertelt van zijn maandenlang oponthond hij deze Indianen buitengewone bijzonder heden en schildert de zeden cn gebruiken van deze- volksstamanen. Wanneer bij de „Tuianeo" Indianen f-en jongen wordt ge-' boren, dan zoekt de vader voor zijn stam houder een voor hem passende bruid. Heellt hij deze gevonden, zoo wordt door lange onderhandelingen tueschen beide vla- derS de toekomst van het in de wieg lig gende bruidspaar bepaald. Zoodra het meisje den huwbaren leeftijd heeft be reikt, moet ze het ouderlijk huis1 Verlaten, In oen kleine hut gevangen, gehouden, op water en brood, wacht zc geduldig1 op den huwelijksdag. In deze hut wordt zij door de moeder, die naar de Indiaansche wetgeving alleen toegang hcetft tolt de ge vangene, over de noodiige huishoudelijke Verrichtingen ingelicht. Zoo wacht het arme schepsel maanden lang in de eenzaamheid, zonder zich ge durende dezen tijd te kunnen wasschen feu schoon te maken op den dag der bevrij ding. Half verhongerd lichamelijk' volko men verzwakt, treedt het meisje in helt huwelijk. He bruid, die men op den huwe lijksdag eerst het vuil van het lichaam hec-lit gekrabt, wordt met kostbare piaar- len eu kleurrijke veeren versierd! én door ha.ar bevrijder naar zijn huis gebracht. Is1 een van de leden gestorven, dan wordt het lichaam met een welriekende olie in gewreven en op een brandstapel Verbrand. Ho familieleden van den doode blijven acht dagen lang op een afstand Van dien brandstapel, omdat ze gelooven, dat de duivel dieze plaats bezoekt. Op den ne genden da$ wagen zij zich bij de ver koolde overblijfselen en verzamelen da asch, die in een gevlochten atroomand1 de „tereonemu" wordt bewaard. Voor de ï'a- Mjlie beteekent de asch een gelieimvollp macht. Naar de mieening van den oudsten van den stam zou da asch geneeskracht bezitten en wordt met de sappen van kruiden vermengd tea- bestrijding van de zwaarste ziekten aangewend. Ook bij zeer hi-zondere ifamiliepleohtigheden wordt uit de asch een soort thee bereid, een Weer zinwekkend stinkend vocht, dat in een beker aan de bloedverwanten wordt aan geboden. Het is het brengfen van een offer aan den vuurgod „Tuhana" v,an wi,eA mc-n gezondheid en lang levlen verwacht. Een andere god der „Futanas" is de oor logsgod! „Lanora", die naar 'Ha meaning van den stam, d.e in den strijd gevallen stridors tct zioh neemt. Om' de gevallen helden de laatste eer te belwijzen bovleu!- dien als een teeken van dapperheid wordt het vleesch van de beenderen der dooden genomen, jmen verbrand het op1 'n. brand stapel, terwijl de beenderen in oen soort „pantheon", waarin een eeuwig vuur wordt onderhouden, worden bijgezet. Bij het betreden van dit pantheon, eem kleine hut van stroo, stikt men bijna van de lucht, die daar heerscht. Tegen tie wanden van de hut is een groot, aantal doodskoppen op elkaar gestapeld, alle schedels van gevallen helden, op den vul len bodem liggen op hoopen de beende ren der dapperen. Om het vuur, dat de schedelplaats geheimzinnig Verlicht hurken krijgslieden en prevelen gtelbeden. Do lafaard, wiens ziel door den krijgs god! wordt veracht, wordt op een onbe kende plaats begraven, opdat niemand het graf kan bezoeiken. Hij zal, naar de Faianas meenen, met den booZen duivtel vriendschap sluiten. Bi, de „Charumas" heeft alleen het op perhoofd het recht meer "dan een vrouw te trouwen, zijn onderdanen daarentegen moeten zich mtet één vrouw vergenoegen. En zoo leeft „Tuchana" zoo h'eet de ge weldige vorst der roodhuiden met zijn 18 min of meer schoon'e vrouwen in zijn paleis een groote open hut. Hij' laat de viooltjes zorgen en rookt zijn pijp toet welbehagen. Alleen een kleine zorg drukt hem, want hij moet als afstammeling en leider van een .aanzienlijken en edelen stam vioor een talrijke mkomidingscihap zorgen. Zijn vrouwen zijn, in ieder op zicht, zonder rechten en hebben alleen be lang te stellen in de opvoeding) der kin deren eu voor de huishouding te zorgen. Als het hoogste feest geldt bij de „Cha rumas" de jaarlijksche voorstelling van do schoonste gezondste ien Volwassen doch ters van het geheele dorp a.an het opper hoofd, die daaruit dan een keuze doet. Tegen de lepra., die onder do Indianen zeer is verbreid hebben .zij een zeer uit stekend middel. Zoo moeten door hun ge neesmiddel vele lepralijders zijn genezen. De zieken worden met een bepaalde bast van een boom, die do°r de Indianen „Ou- ramaanini" wordt genoeimfl, behandeld. Deze hast is aan de Braziliaansche artsen wel bekend, doch het geheim van de daar bij beh.oorende sappen blijft jn de handen der Indianen, welk geheim pis1 een g|ods- d'enstsysteem slechts aan den oudsten van den -stam bekend is. D,e ttfuziek' der India nen trekt door haar oirigineele rythmus zeer de aandacht. Op stille aVonden hoort men do eentonige, treurige mfelodiëu, waarin de smart Vair pen eens zoo nfacih- tig volk tot uitdrukking jkbmjfc. De toiineur gestemde zangen worden door de doffe tonen van een .reusachtigen tromm'el bege leid. Eenige fluiten uit de beenderen Van gevallen vijanden vervhardigd, geven aan het gezang een eigenanrdigten ondergrond. Een ander populair instrument is de buf felhoorn. Zijn ruwe, korte toon betee kent „gevaar, de vjjland nadert". Mes en vork. Op onze gedekte tafel liggen mes en vork zoo vreedzaam' naast elkander, als of ze altijd samen waren. En omdat Wij' mes en vork meestal in één adem' noe men, zijn wij er ons allerminst van be wust, dat er ©en enorm' verschil van leef- tijd lussclhen beide Voorwerpen bestaat. Het mes, .alduis het vakblad voor goud- en zilversmeden, bestond reeds in het eerste stadium der mlensclhelijke beschaving en heeft dus de geheele matericele en geeste lijke ontwikkeling der mensdlAeid mede gemaakt. Eerst werd het van steen of ihiout, van beenen en schelpen, som's ook van bamboe of hoorn gomiaakt, daarna van koper en brons, /Mg1 later van ijzer en staal. Het heeft in den loopi van vele duizenden jaren in een misschien, wel hon derd keer veranderden vornr dienst gedaan als vernielingswapiem, als scheppend g!e- TOodschajp, als nuttig gebruiksvoorwerp. De geschiedenis van het mied voert oins terug tot in den grijzen oertijd. D© Jwl- jheweners en de eerste. jager£| gabruikteD liet om de buit stuk te snijden ,eu te bereiden, maar duizenden jaren moesten nog verlooipen voor de miensclrheid mes i-n vork aan tafel gebruikte. De gewoonte lOgj' met een vork te eten, stamt uit Italië, waar zij tegen het eind der middeleeuwen ook hij de volksklasse in zwang" kwam. Van dien tijd af plantte de mode zich langzaam' voort vian Zuid- naar Noord- Europa. In Engeland werd het nieuwe tafelgerei®dsehap. pas geregeld gebruikt op het laatst van de zeventiende eeuw. De lEngtelsdhe weiBldreizigler Ooryat, die in het begin der zeventiend© eeuw Italië bereisde, beschrijft de Italjaausche manier van eten als volgt: „Ik! heb zoowel in de groote, als in de klejne steden een ge woonte opgemerkt, die ik' nog nergens anders, op Mijn vele reizen heb waarge nomen en die, naar ik geloof, behalve in Italië, in geen ander Christelijk land be staat. De Italianen en ook de meeste vreemdelingen, die daar te lande vevto©-» ven, gebruiken bij hun maaltijden, als zij vleesch snijden, steeds een kleine vork'. Terwijl zij met de e©na hand 'het vleesel, oj)l den schotel snijden, houden zij m'et do andere hand, door miiddel van een vork. het v'h osclh vast. Wie in gezelschap', bij tafel hët stuk vle.esrih, waar iedereen af snijdt, m'et da vingers aanraakt zondigt tegen de etiquette, en gigefti blijk, geen goede mkoierBn te hebben. Men zou henf dit stellig, zoo al niet met woorden,, dan toch zeker door blikken, duidelijk laten voelen. Deze manier oto1 te eten ie, zooals ik hoorde, iji Italië overat gebrulktelijk. „De vorken zijn meestal Van' ijzer of staal, „cam's ook wel van zilver, maar de laat' ste vindt anten natuurlijk alleen bij de rijken. Dit vreemde gebruik yindt zijn oorzaak in het feit, dat de Italianen het onsmakelijk .vinden olm,' het vleesclh' met) de vingiers aan te raken, omdat nu eenmlaal niet alle mensehen even zindelijke handen hebben." Het gebruik van de Vork' bij tafel moge dan al in hoofdzaak als g'ezond- hieidshi'aatregel bedoeld zijn, uit den aard der zaak bradht de nieuwe gewoonte ookl .andere gcvolg.en met ziek. Hoe vre©tnü e0 Merkwaardig het gebruik van een vork was, blijkt wel uit het feit, dat tot ding langen tijd do algemKen© belangstelling op ziclh vestigde. Zoowel aan tot hjof, ale ia andere kringen hield men zieli er me©- bezig. Som|miiglen bewonderen en prezen de gewoonte, anderen bespotten haar. Ook de literatuur uit dien tijd houdt zich ml&t 't atetueele ond'erwerpi bezig, vooral in tooneelstuhfen. In het toentertijd bekende blijsplel „The Devil is an Ass" vraagt leiband: „Vorken, wat zijn vorken?" En het antwoord luidt: „Vorken wiorden' in Italië gtehruikt om' de servetten schoon te houden." In Heylius Kosmografie van' tot jaar 1652 staat„De gewexmta olm zil veren vorken te gebruiken ia onlangs door ©enige verwaande fatten aangtepömlem." Al le bestrijding ten qpijt toeft de vork toc'K het terrein veroverd en wel zoo radicaal, dat het ons vreemd aandoet, te lezen, dat koningin Elizabeth, bijvoorbeeld nog' geen vork gebruikte en dat ernstige maunem ten tijde van Molière en Shakespeare, het bjrn- teeren van een vork beschouwden als eeor belachelijke mbdedwaasheid. Op zijn tijd is de huisvrouw ook timmer-' man, en draait schroeven is, dat tot pen lust is. Is het houtwerk wat verrot, en kunt u 'de schroeven Sr zfto maar uit trek ken Maak! dat bet ga,t, waarin z'e gezeten, hebben met een boortje of mesje nog wa,t -wijder. Snijdt daneen stukje hout tot een pen, die in het gat past, bestrijk die pias lieeleomal itofc lijim' eu sla de pain i(n het gat. Laat de lijmi hard worden. Dan kunt u de schroef weer oj| de oude plaats in draaien «n dan z|a! hij houden ook! Zeep kan nog Voor veiel mieer die nen, dan oimi te wasschen alleen. Klemt een' deur erg, en denkt u, dat dit alleen te verhelpen is door die deur of de deurpost wat al te schaven? Wiatehü daar even moei en probeer eerst de- klejn|men<da plaatsen eens flink mtet een stuk zeep in te wrijven. Heel dikwijls helpt dat en, hoeft er niet geschaafd te worden. Zee water vlekken op bruine schoenen Die kunt u met het volgende middeltje- Verwijderen. Los ©en klontje soda op in twee eetlepels warmie melk. Wrijf hier mee de vlekken. WÉmwW/fWMWmwÉ WÊËBm mrnm VOOR DE BEWERKING VAN ONZE TABAKKEN BESCHIKKEN WIJ IN ONZE NIEUWE TABAKS FABRIEK OOK OVER GOEDE TRANSPORT MIDDELEN, ZOODAT WIJ OP ECONOMISCHE WIJZE KUNNEN FABRICEEREN. DAT ZAL AAN DE KWALITEIT TEN GOEDE KOMEN EN OOK VOOR U GELDEN ALS U ONZE TABAK GEBRUIKT. VRAAGT DAAROM UWEN WIKKELIER NAAR ONZE TABAK. WwwWf' 'mSÈBm DE ERVEN DE WED. J. VAN NELLE iWw- mm nri rrrn UCDTHElf Wanneer gij door het lezen DLLLLrU ÏL ',UUl\> van een advertentie iets koopt of bestelt bij een handelaar of winkelier, zeg hem dan, dat gij zijn advertentie hebt gelezen in de „Nieuwe Zeeuwsche Courant". Het kost niets en ons, zoowel als den winkelier of handelaar bewijst gij er een dienst mede. Al hebt U klieren in den buik of hals of hoofd of borst of wel klierziekte U ziet door bet geregeld gebruik van de klieren afnemen en ge heel verdwijnen. Verkrijgbaar bij GEBRa. MULDER (ook voor engros), Drogist-grossier te Goes. 17636-25 goedgekeurde Zeeuwsche Blauwe en Bravo's a f 5,per H.L. Bontjes 10 cent per Kilo Alles met certificaat. 18604-19 Adres 's-Heer-Arendskerke. op Dindsagavond, 19 Maart a.s., van 8—10 uur, Woensdagmiddag 20 Maart a.s., van 2—5 uur en 's avonds van 8—10 uur, Donderdagmiddag, 21 Maart a.s., van 2—5 uur en 's avonds van 810 uur. Onze kok zal U toonen hoe in een oogwenk de prachtigste wordt bereid. Hij zal U verder met de drie Delftsche producten DELFTSCHE SLAOLIE, DELFIA en DELFRITE een kleine cursus geven in toegepaste bak- en braadkunst, waarbij U alle gewenschte inlich tingen worden verstrekt door onzen vertegenwoordiger. In de zaal wordt niet verkocht, doch uitsluitend gedemonstreerd. 18592-100 Zondag 17 Maart a.s. om 5 uur en Maandag 18 Maart om 7 uur vertooning van de film in het Café „De Toelast" van dhr. A. VERMEULEN te HEINKENSZAND. In verband met de a.s. ver kiezingen en de actie voor het Dr. Schaepmanlonds wordt ieder aangeraden deze tilm te gaan zien. Entrée 25 cent. 18610-23 Schoolkinderen 10 cent. Mevrouw STOKVIS, Juliana- laan 93 te BILTHOVEN bij Utrecht, vraagt voor zoo spoedig mogelijk een 18613-19 v.g.g.v. (Juffrouw voor de kin keren aanwezig.) Bij gebleken geschiktheid loon tot f 40, per maand, (wasch vrij.) Brieven met inlichtingen aan bovenstaand adres. Deurwaarder J. M. DE KOK te Goes, zal op a. 's voormiddags om 10 uur te Hein- kenszand, a/d. herberg bij den beer Vermeulen en b. 's namiddags om 2 uur te Oud- Sabbinge, op bet dorp, als: Balken, Kozijnen, Deuren, Ka men, Planken, Latten, Ribben, Brand hout, enz. 18612-21 DE WILDE HEIJBOER, Deurw. te Goes, zullén des namiddags om 1 uur, op het plein van dhr. Verhoevb te Goes, (Boomstede), Betaaldag 1 December 1929. des namiddags te 2 uur te Nissa, in de herberg bij G. de Blaav ten overstaan van Notaris PILAAR te Goes, vanlb607-16 en Erf, op het dorp Nisse, groot 1 A 37 c.A. Eigendom van PAULUS MEIJERS. des voormiddags te 10 uur te Hein- kenszand, in de herberg bij M. Geus ten overstaan van Notaris PILAAR te Goes, van en Erf, in de gemeente 's-Heer-Arendskerke nabij het dorp Heinkenszand, groot 4 A. 66 c.A. 18608-18 Eigendom van L. HUBRE6TSE. ZWI1SEN is hst aangewezen adres voor het repareeren en stoffeeren van Meubelen, Bedden, Matrassen, enz. Levertookle klas nieuwe Meubelen Komt U eens zien. Clubgarn. en Divans. MEUBELSTOFFEERDERIJ, M. A. DE RUIJTERLAAN 26, GOES 18578-15 Beleefd aanbevelend. Abonnementen en Adverten ties voor de „Nieuwe Zeeuw sche Courant" worden aan genomen door de verschil lende Kantoorhouders der Posterijen. ONZE ZIJN THANS VOOR HOUDERS ONZER SPAARBOEKJES VERKRIJGBAAR

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1929 | | pagina 4