Bezoekt onze Demonstratie
Aa J Ca
Een praatje over Klim.
NOBLINE-SIROOP
Zetaardappefeit
OLIEFABRIEKEN CALVE-DELFT
De Verkiezingsfilm
RrK, Keukenmeisje
en tweede Meisje
een groote partij Afbraak
HET WOONHUIS
HET WOONHUIS
TE KOOP:
M. VERMUE,
4.08%
SPAARBUSJES
4.08%
SPAARFONDS DER BANK-ASSOCIATIE
DONDERDAG 14 MAART 1929
NIEUWE ZEEUWSCHE CSURAN b
VAN HIER EN PAAR
ALLERLEI
Nuttige wenken.
DE BESTE MACHINES
Haast ongelooflijk.
Falen is uitgesloten.
in de Koffiekamer van het „Slot Ostende"
Singelstraat, GOES.
MAYONNAISE
DELFT
„Het Heldendicht der
Roomsche Daad"
Advertentiën
Openbare Verkooping.
Zaterdag 16 Maart 1929,
verkoopen
Openbare Verkooping.
Dinsdag 19 Maart 1929,
verkoopen
20 Werk- en jonge Paarden van
1-10 jaar; 9 Kalf- en Melkkoeien;
10 Weivaarzen; 10 Springstieren
w.o. 2 met afstam, bew.; 7 dracht.
Zeugen; 10 Loopvarkens; 10
Biggen. 18611-22
Openbare Verkooping
op Donderdag 28 Maart 1929
Openbare Verkooping
op Donderdag 28 Maart 1929
GRATIS
Bij die Indianen van Brazilië.
In de nog nie.t doorzochte wteuden 'van
Brazilië vindt men tal van Indianen, die
pnig niet door de beschaving, zijn bereikt,
die hier, naar eigen wetten eau onbelem
merd en een vrij leven voeren; on voor
namelijk van de- jacht leven in deze dichte,
wildrijke bossclim.
Niet lang geleden ontmoette .de Fran
ciscaner monnik Saloni aan. het bovenste
stroomgebied van de stroomen Bio -Gran
de, Caoliroro en Mapuerie, Indi-anenstam-
snen, die zich „Tunac", Faianas, Farieo-
las, Oharumas en Carachnechuanas noem
den en -waarover tot na toe nooit in
•Wetensoliappelijken zin is geschreven. Sa
loni, die op zijn tocht door dei Braziliaansche
jingle, in wiens vochtige en zwoele at
mosfeer wilde dieren en reuzen slangen
huizen, ©enige Indianojidorp en ontmoette.
Vertelt van zijn maandenlang oponthond
hij deze Indianen buitengewone bijzonder
heden en schildert de zeden cn gebruiken
van deze- volksstamanen. Wanneer bij de
„Tuianeo" Indianen f-en jongen wordt ge-'
boren, dan zoekt de vader voor zijn stam
houder een voor hem passende bruid.
Heellt hij deze gevonden, zoo wordt door
lange onderhandelingen tueschen beide vla-
derS de toekomst van het in de wieg lig
gende bruidspaar bepaald. Zoodra het
meisje den huwbaren leeftijd heeft be
reikt, moet ze het ouderlijk huis1 Verlaten,
In oen kleine hut gevangen, gehouden, op
water en brood, wacht zc geduldig1 op
den huwelijksdag. In deze hut wordt zij
door de moeder, die naar de Indiaansche
wetgeving alleen toegang hcetft tolt de ge
vangene, over de noodiige huishoudelijke
Verrichtingen ingelicht.
Zoo wacht het arme schepsel maanden
lang in de eenzaamheid, zonder zich ge
durende dezen tijd te kunnen wasschen feu
schoon te maken op den dag der bevrij
ding. Half verhongerd lichamelijk' volko
men verzwakt, treedt het meisje in helt
huwelijk. He bruid, die men op den huwe
lijksdag eerst het vuil van het lichaam
hec-lit gekrabt, wordt met kostbare piaar-
len eu kleurrijke veeren versierd! én door
ha.ar bevrijder naar zijn huis gebracht.
Is1 een van de leden gestorven, dan wordt
het lichaam met een welriekende olie in
gewreven en op een brandstapel Verbrand.
Ho familieleden van den doode blijven
acht dagen lang op een afstand Van dien
brandstapel, omdat ze gelooven, dat de
duivel dieze plaats bezoekt. Op den ne
genden da$ wagen zij zich bij de ver
koolde overblijfselen en verzamelen da
asch, die in een gevlochten atroomand1 de
„tereonemu" wordt bewaard. Voor de ï'a-
Mjlie beteekent de asch een gelieimvollp
macht. Naar de mieening van den oudsten
van den stam zou da asch geneeskracht
bezitten en wordt met de sappen van
kruiden vermengd tea- bestrijding van de
zwaarste ziekten aangewend. Ook bij zeer
hi-zondere ifamiliepleohtigheden wordt uit
de asch een soort thee bereid, een Weer
zinwekkend stinkend vocht, dat in een
beker aan de bloedverwanten wordt aan
geboden. Het is het brengfen van een offer
aan den vuurgod „Tuhana" v,an wi,eA
mc-n gezondheid en lang levlen verwacht.
Een andere god der „Futanas" is de oor
logsgod! „Lanora", die naar 'Ha meaning
van den stam, d.e in den strijd gevallen
stridors tct zioh neemt. Om' de gevallen
helden de laatste eer te belwijzen bovleu!-
dien als een teeken van dapperheid wordt
het vleesch van de beenderen der dooden
genomen, jmen verbrand het op1 'n. brand
stapel, terwijl de beenderen in oen soort
„pantheon", waarin een eeuwig vuur
wordt onderhouden, worden bijgezet.
Bij het betreden van dit pantheon, eem
kleine hut van stroo, stikt men bijna van
de lucht, die daar heerscht. Tegen tie
wanden van de hut is een groot, aantal
doodskoppen op elkaar gestapeld, alle
schedels van gevallen helden, op den vul
len bodem liggen op hoopen de beende
ren der dapperen. Om het vuur, dat de
schedelplaats geheimzinnig Verlicht hurken
krijgslieden en prevelen gtelbeden.
Do lafaard, wiens ziel door den krijgs
god! wordt veracht, wordt op een onbe
kende plaats begraven, opdat niemand het
graf kan bezoeiken. Hij zal, naar de
Faianas meenen, met den booZen duivtel
vriendschap sluiten.
Bi, de „Charumas" heeft alleen het op
perhoofd het recht meer "dan een vrouw
te trouwen, zijn onderdanen daarentegen
moeten zich mtet één vrouw vergenoegen.
En zoo leeft „Tuchana" zoo h'eet de ge
weldige vorst der roodhuiden met zijn
18 min of meer schoon'e vrouwen in zijn
paleis een groote open hut. Hij' laat de
viooltjes zorgen en rookt zijn pijp toet
welbehagen. Alleen een kleine zorg drukt
hem, want hij moet als afstammeling en
leider van een .aanzienlijken en edelen
stam vioor een talrijke mkomidingscihap
zorgen. Zijn vrouwen zijn, in ieder op
zicht, zonder rechten en hebben alleen be
lang te stellen in de opvoeding) der kin
deren eu voor de huishouding te zorgen.
Als het hoogste feest geldt bij de „Cha
rumas" de jaarlijksche voorstelling van do
schoonste gezondste ien Volwassen doch
ters van het geheele dorp a.an het opper
hoofd, die daaruit dan een keuze doet.
Tegen de lepra., die onder do Indianen
zeer is verbreid hebben .zij een zeer uit
stekend middel. Zoo moeten door hun ge
neesmiddel vele lepralijders zijn genezen.
De zieken worden met een bepaalde bast
van een boom, die do°r de Indianen „Ou-
ramaanini" wordt genoeimfl, behandeld.
Deze hast is aan de Braziliaansche artsen
wel bekend, doch het geheim van de daar
bij beh.oorende sappen blijft jn de handen
der Indianen, welk geheim pis1 een g|ods-
d'enstsysteem slechts aan den oudsten van
den -stam bekend is. D,e ttfuziek' der India
nen trekt door haar oirigineele rythmus
zeer de aandacht. Op stille aVonden hoort
men do eentonige, treurige mfelodiëu,
waarin de smart Vair pen eens zoo nfacih-
tig volk tot uitdrukking jkbmjfc. De toiineur
gestemde zangen worden door de doffe
tonen van een .reusachtigen tromm'el bege
leid. Eenige fluiten uit de beenderen Van
gevallen vijanden vervhardigd, geven aan
het gezang een eigenanrdigten ondergrond.
Een ander populair instrument is de buf
felhoorn. Zijn ruwe, korte toon betee
kent „gevaar, de vjjland nadert".
Mes en vork.
Op onze gedekte tafel liggen mes en
vork zoo vreedzaam' naast elkander, als
of ze altijd samen waren. En omdat Wij'
mes en vork meestal in één adem' noe
men, zijn wij er ons allerminst van be
wust, dat er ©en enorm' verschil van leef-
tijd lussclhen beide Voorwerpen bestaat.
Het mes, .alduis het vakblad voor goud- en
zilversmeden, bestond reeds in het eerste
stadium der mlensclhelijke beschaving en
heeft dus de geheele matericele en geeste
lijke ontwikkeling der mensdlAeid mede
gemaakt. Eerst werd het van steen of ihiout,
van beenen en schelpen, som's ook van
bamboe of hoorn gomiaakt, daarna van
koper en brons, /Mg1 later van ijzer en
staal. Het heeft in den loopi van vele
duizenden jaren in een misschien, wel hon
derd keer veranderden vornr dienst gedaan
als vernielingswapiem, als scheppend g!e-
TOodschajp, als nuttig gebruiksvoorwerp.
De geschiedenis van het mied voert oins
terug tot in den grijzen oertijd. D© Jwl-
jheweners en de eerste. jager£| gabruikteD
liet om de buit stuk te snijden ,eu te
bereiden, maar duizenden jaren moesten
nog verlooipen voor de miensclrheid mes
i-n vork aan tafel gebruikte. De gewoonte
lOgj' met een vork te eten, stamt uit Italië,
waar zij tegen het eind der middeleeuwen
ook hij de volksklasse in zwang" kwam.
Van dien tijd af plantte de mode zich
langzaam' voort vian Zuid- naar Noord-
Europa. In Engeland werd het nieuwe
tafelgerei®dsehap. pas geregeld gebruikt op
het laatst van de zeventiende eeuw. De
lEngtelsdhe weiBldreizigler Ooryat, die in
het begin der zeventiend© eeuw Italië
bereisde, beschrijft de Italjaausche manier
van eten als volgt: „Ik! heb zoowel in
de groote, als in de klejne steden een ge
woonte opgemerkt, die ik' nog nergens
anders, op Mijn vele reizen heb waarge
nomen en die, naar ik geloof, behalve in
Italië, in geen ander Christelijk land be
staat. De Italianen en ook de meeste
vreemdelingen, die daar te lande vevto©-»
ven, gebruiken bij hun maaltijden, als zij
vleesch snijden, steeds een kleine vork'.
Terwijl zij met de e©na hand 'het vleesel,
oj)l den schotel snijden, houden zij m'et
do andere hand, door miiddel van een vork.
het v'h osclh vast. Wie in gezelschap', bij
tafel hët stuk vle.esrih, waar iedereen af
snijdt, m'et da vingers aanraakt zondigt
tegen de etiquette, en gigefti blijk, geen
goede mkoierBn te hebben. Men zou henf
dit stellig, zoo al niet met woorden,, dan
toch zeker door blikken, duidelijk laten
voelen. Deze manier oto1 te eten ie, zooals
ik hoorde, iji Italië overat gebrulktelijk.
„De vorken zijn meestal Van' ijzer of staal,
„cam's ook wel van zilver, maar de laat'
ste vindt anten natuurlijk alleen bij de
rijken. Dit vreemde gebruik yindt zijn
oorzaak in het feit, dat de Italianen het
onsmakelijk .vinden olm,' het vleesclh' met)
de vingiers aan te raken, omdat nu eenmlaal
niet alle mensehen even zindelijke handen
hebben." Het gebruik van de Vork' bij
tafel moge dan al in hoofdzaak als g'ezond-
hieidshi'aatregel bedoeld zijn, uit den aard
der zaak bradht de nieuwe gewoonte ookl
.andere gcvolg.en met ziek. Hoe vre©tnü e0
Merkwaardig het gebruik van een vork
was, blijkt wel uit het feit, dat tot ding
langen tijd do algemKen© belangstelling
op ziclh vestigde. Zoowel aan tot hjof, ale
ia andere kringen hield men zieli er me©-
bezig. Som|miiglen bewonderen en prezen de
gewoonte, anderen bespotten haar. Ook
de literatuur uit dien tijd houdt zich ml&t
't atetueele ond'erwerpi bezig, vooral in
tooneelstuhfen. In het toentertijd bekende
blijsplel „The Devil is an Ass" vraagt
leiband: „Vorken, wat zijn vorken?" En
het antwoord luidt: „Vorken wiorden' in
Italië gtehruikt om' de servetten schoon te
houden." In Heylius Kosmografie van' tot
jaar 1652 staat„De gewexmta olm zil
veren vorken te gebruiken ia onlangs door
©enige verwaande fatten aangtepömlem." Al
le bestrijding ten qpijt toeft de vork toc'K
het terrein veroverd en wel zoo radicaal,
dat het ons vreemd aandoet, te lezen, dat
koningin Elizabeth, bijvoorbeeld nog' geen
vork gebruikte en dat ernstige maunem ten
tijde van Molière en Shakespeare, het bjrn-
teeren van een vork beschouwden als eeor
belachelijke mbdedwaasheid.
Op zijn tijd is de huisvrouw ook timmer-'
man, en draait schroeven is, dat tot pen
lust is. Is het houtwerk wat verrot, en
kunt u 'de schroeven Sr zfto maar uit trek
ken Maak! dat bet ga,t, waarin z'e gezeten,
hebben met een boortje of mesje nog wa,t
-wijder. Snijdt daneen stukje hout tot een
pen, die in het gat past, bestrijk die pias
lieeleomal itofc lijim' eu sla de pain i(n het
gat. Laat de lijmi hard worden. Dan kunt
u de schroef weer oj| de oude plaats in
draaien «n dan z|a! hij houden ook!
Zeep kan nog Voor veiel mieer die
nen, dan oimi te wasschen alleen. Klemt
een' deur erg, en denkt u, dat dit alleen te
verhelpen is door die deur of de deurpost
wat al te schaven? Wiatehü daar even moei
en probeer eerst de- klejn|men<da plaatsen
eens flink mtet een stuk zeep in te wrijven.
Heel dikwijls helpt dat en, hoeft er niet
geschaafd te worden.
Zee water vlekken op bruine schoenen
Die kunt u met het volgende middeltje-
Verwijderen. Los ©en klontje soda op in
twee eetlepels warmie melk. Wrijf hier
mee de vlekken.
WÉmwW/fWMWmwÉ
WÊËBm
mrnm
VOOR DE BEWERKING VAN ONZE TABAKKEN
BESCHIKKEN WIJ IN ONZE NIEUWE TABAKS
FABRIEK OOK OVER GOEDE TRANSPORT
MIDDELEN, ZOODAT WIJ OP ECONOMISCHE
WIJZE KUNNEN FABRICEEREN.
DAT ZAL AAN DE KWALITEIT TEN GOEDE
KOMEN EN OOK VOOR U GELDEN ALS U ONZE
TABAK GEBRUIKT.
VRAAGT DAAROM UWEN WIKKELIER NAAR
ONZE TABAK.
WwwWf'
'mSÈBm
DE ERVEN DE WED. J. VAN NELLE
iWw-
mm
nri rrrn UCDTHElf Wanneer gij door het lezen
DLLLLrU ÏL ',UUl\> van een advertentie iets
koopt of bestelt bij een handelaar of winkelier, zeg hem
dan, dat gij zijn advertentie hebt gelezen in de „Nieuwe
Zeeuwsche Courant". Het kost niets en ons, zoowel als
den winkelier of handelaar bewijst gij er een dienst mede.
Al hebt U klieren in den
buik of hals of hoofd of
borst of wel klierziekte
U ziet door bet geregeld
gebruik van
de klieren afnemen en ge
heel verdwijnen.
Verkrijgbaar bij GEBRa. MULDER
(ook voor engros), Drogist-grossier
te Goes. 17636-25
goedgekeurde
Zeeuwsche Blauwe en
Bravo's a f 5,per H.L.
Bontjes 10 cent per Kilo
Alles met certificaat.
18604-19 Adres
's-Heer-Arendskerke.
op Dindsagavond, 19 Maart a.s., van 8—10 uur,
Woensdagmiddag 20 Maart a.s., van 2—5 uur
en 's avonds van 8—10 uur,
Donderdagmiddag, 21 Maart a.s., van 2—5 uur
en 's avonds van 810 uur.
Onze kok zal U toonen hoe in een oogwenk de prachtigste
wordt bereid. Hij zal U verder met de drie Delftsche
producten DELFTSCHE SLAOLIE, DELFIA en
DELFRITE een kleine cursus geven in toegepaste
bak- en braadkunst, waarbij U alle gewenschte inlich
tingen worden verstrekt door onzen vertegenwoordiger.
In de zaal wordt niet verkocht,
doch uitsluitend gedemonstreerd.
18592-100
Zondag 17 Maart a.s. om 5 uur
en Maandag 18 Maart om 7 uur
vertooning van de film
in het Café „De Toelast" van
dhr. A. VERMEULEN te
HEINKENSZAND.
In verband met de a.s. ver
kiezingen en de actie voor het
Dr. Schaepmanlonds wordt ieder
aangeraden deze tilm te gaan zien.
Entrée 25 cent. 18610-23
Schoolkinderen 10 cent.
Mevrouw STOKVIS, Juliana-
laan 93 te BILTHOVEN bij
Utrecht, vraagt voor zoo spoedig
mogelijk een 18613-19
v.g.g.v. (Juffrouw voor de kin
keren aanwezig.) Bij gebleken
geschiktheid loon tot f 40,
per maand, (wasch vrij.)
Brieven met inlichtingen
aan bovenstaand adres.
Deurwaarder J. M. DE KOK te
Goes, zal op
a. 's voormiddags om 10 uur te Hein-
kenszand, a/d. herberg bij den
beer Vermeulen en
b. 's namiddags om 2 uur te Oud-
Sabbinge, op bet dorp,
als: Balken, Kozijnen, Deuren, Ka
men, Planken, Latten, Ribben, Brand
hout, enz. 18612-21
DE WILDE HEIJBOER, Deurw.
te Goes, zullén
des namiddags om 1 uur, op het
plein van dhr. Verhoevb te Goes,
(Boomstede),
Betaaldag 1 December 1929.
des namiddags te 2 uur te Nissa, in
de herberg bij G. de Blaav ten
overstaan van Notaris PILAAR te
Goes, vanlb607-16
en Erf,
op het dorp Nisse, groot 1 A 37 c.A.
Eigendom van PAULUS MEIJERS.
des voormiddags te 10 uur te Hein-
kenszand, in de herberg bij M. Geus
ten overstaan van Notaris PILAAR
te Goes, van
en Erf,
in de gemeente 's-Heer-Arendskerke
nabij het dorp Heinkenszand, groot
4 A. 66 c.A. 18608-18
Eigendom van L. HUBRE6TSE.
ZWI1SEN is hst aangewezen adres voor
het repareeren en stoffeeren
van Meubelen, Bedden,
Matrassen, enz.
Levertookle klas nieuwe Meubelen
Komt U eens zien. Clubgarn. en Divans.
MEUBELSTOFFEERDERIJ,
M. A. DE RUIJTERLAAN 26, GOES
18578-15 Beleefd aanbevelend.
Abonnementen en Adverten
ties voor de „Nieuwe Zeeuw
sche Courant" worden aan
genomen door de verschil
lende Kantoorhouders der
Posterijen.
ONZE
ZIJN THANS VOOR HOUDERS ONZER SPAARBOEKJES
VERKRIJGBAAR