r.17, Goes irens ietenzaad VICTRir LLER i thieme srtraan: ERKEN E. s en Twintigtjes il - Goes De ongeziene wereld of het leven na den dood. rteur, G0ES(Z.) UITGEVOERD FEUILLETON verkoopen. Fort-Mystery VERBOUWERS IT ONS /erd in een nor- ten gemiddelde |ngst van K.G. per H.A. ikergehalie van verkregen, lm deze prachtige re- ligen wij van vele Land- edenheidsbetuigingen. lergelijken met andere l.r ons zaad EIGEN 18523-114 MIDDELBURG Noorwegen MIDDELBURG it. De flesch d en daarvoor ZATERDAG 2 MAART 1929 NIEUWE ZEEUWS9HE COURANT TWEEDE BLAD irlaan 30, Goes. xxxvni VAN OVER DE GRENZEN Voor onze vrouwen. KERKNIEUWS HNm ,HE CPU RAW VICTRIX" is eea hoert, verkregen door uzen Victrix met de mien. Door jarenlange |s richting van hfloge per II.A. met een zoo shalte, zijn wij op een dat zoowel de specu- bperatieve verbouwer in onze „REUZEN- |deaal heeft gevonden. 18 cent per ons 18 cent per ons 14 cent per ons Kwaliteit 18640-6 VTSLOTERU. Vanaf FDAGENT 135 Kreukelmarkt 7-9 Maart 1929 ICOGNAC lx Leon Briand p. fl. f3,60 x Leon Briand -3,2é ix Leon Briand -3,10 Juste Mereier -3,60 ux p. Liter3,60 ox p. Vs Liter -1,80 DE ENGELEN. Hun eigenschappen. De kennis dier Engelen. V. .Wat de Engelen weten. Rot is niet gemakkelijk', een juiste om- «ehrijving van het gehiedl Van de kennis dei" Engelen te geven, omdat die kiennis in oorsprong en sooct jvooveel van de onze verschilt. T.och geeft de groote theoloog, professor dir. Fr. Alexius Lópicien' een vol ledig overzicht v,an den omvang van, de kennis der Engelen. Dit is in ieder genval absoluuit zeker, dat de kennis van den minste der Engelen die van het meest volmaakte menschen- verstand onmetelijk ver te boven gaat. Immers, de langst voortgezette studie leidt juisfofot de oveqtujging, dat er nog altijd veel meer to leeren overblijft, dan men reeds met zooveel inspanning cn tijd nu ft geleerd. Des te langer iemand stu- dc{i't, des te meer inzicht van z'n onkunde zal liij zich verwerven. Daarbij komt nog, dat de aanwinst van nieuwe kennis ons zeer dikwijls dwingt, onze vroegere op vattingen en meeningen te wijzigen of to verbeteren. Niet aldius de kennis d01- 'En gelen De ken-beelden, hun ingeprent, zijin niet alleen voorstellingen van de algemeen© be ginselen, die aan iedere afzonderlijke we tenschap ten grondslag liggen, maar geven ook alle bijzonderheden aan, welke in die algemeen» beginselen liggen opgesloten, zoodat één en hetzelfde kea-beeld het ver stand der Engelen inlicht omtrent alle pun ten van de betrokken wetenschap. Zpo zal b.v. een Engel, die z'n aandacht wijdt aan de voorstelling van natuur-kun- do, niet alleen de gT.opte beginselen daarin lezen, die aan de nutuur-wetenschap ten grondslag liggen, maar hij zal ook' met één enkelen blik alle bijzonderheden ken nen aangaande, geologie, sterrenkunde, plant- en dierkunde, welke bij zonderheden ons enkel duidelijk worden door langdurige studie en proefneming. Zoo kent dus het Engelen-verstand alle. dier-soorten, planten en sterren, die be staan of ooit bestaan hebben, alsmede alle bijzondere eigenaardigheden, die deze af zonderlijke Wezens kenmerken. Dit geldt ten opzichte van elke zaak', onverschillig van welken aard ook, die in de natuur ge vonden wordt, hetzij stoffelijk of geeste lijk,. zichtbaar o'f onzichtbaar. VI. Wat de Engelen niet weten. Drie soorten van dingen vallen buiten de 8'feer van d"e kennis der Engelen. Ten eerste: De toekomstige gebeurtenis sen, die van een vrije oorzaak' afhankelijk zijn. Ten tweede: De geheime gedachten des harten. Ten derde: De geheim'ea der genade of de geheimen Gods. 1. De toekomstige gebeurtenissan. De kennis van toekomstige gebeurtenis sen wordt in de H. Schrift uitsluitend aan God toegeschreven. Bij den profeet Isaias daagt Jahwe, de God van Israël, de goden der heidenen uit, de toekomst te voorspellen. Kondigt Mij aan, wat in de toekomst zal gebeuren en wij zullen erkennen, dat gij goden zijt." (Ib. XLI-23). „Herdenkt den vroegeren tijd dat Ik God ben, en er anders geen God is, en niemand aan Mijl gelijk is die van dan aan vang af de uitkomsten aankondig, v.an den beginne, wat nog geschied is." (Is. 45-10). Toekomstige gebeurtenissen kunnen der halve door een geschapen veerstand, noch in zionzelve, noch in haar oorzaak gekend worden Niet in zrichzelvc, omdat ze nog niet verwezenlijkt zijn. Niet in haar oorzaak', bmdat deze als „vrije" oorzaak vóór hare vrije beslissing noch tot het eene noch tof het andara be paald is. Kunnen da Engelen uit zichzelven dus deze gebeurtenissen niet kennen, ze kunnen hun door God geopenbaard worden, zooals volgens sommige theologen het geheim der menschwording hun werd geopenbaard, wat aanleiding zou zijii geworden tot hun boosaardigen opstand tegen God. Maar al jsijn de gebeurtenissen, die ge heel en al afhankelijk1 zijn van "den vrijen wil des Scheppers of van dien Zijner sohep- Roman van K. en Bi. Pinkertou. (Nadruk' verboden). 4 Was mijn vader alleen geweest, dan zou die handelwijze nog niet zoo ver achtelijk geweest zfjjfn. Doch bedenk eens, wat bet voor mijn moeder was. Ze waren beiden, jong, hielden veel vgn elkander en hadden vele idealen. Mijin vader had haar meegenomen naar iet pelsland, vèr weg van alles wat haar lief was, doch met vreugde -was ze ham gevolgd. Hij Streed voor haar in een gewest, waar alleen stetrkié gestellenh et kunnen uithoudiem. Ze zoudleja in het dorre Noorden zich toch toog een gezellig tehuis hebben gesticht. Heit was een moedige daad, die iedereen zou. bewon derd en eerbiedigd hebben. Döch dat alkö be toekende niets in de oogen van de Hud son's Bay. Tweemaal richtte men ham' financieel ten grondle. Hij was werkelijk toch geen ernstig concurrent. Hij trachtte zeltk concurrentie te voorkómen. Verliet hij 'n post om vèr van da vèrst-aflgelegen posten der Hudson's Bay aan nieuwen, post op te richten, enkele maanden of aan jaar hoogstens duurde het en daar gebeurde weer hetzelfde. Zoodra de maatschappij solen, voor het Engelen-vjarstand volkomen verborgen, hun scherpzinnig verstand zal met genoegzame zekerheid de toekomstig© gebeurtenissen kunnen kannen ,die afhan kelijk zijn van „de wetten der natuur". Het boek der natuur mat al haar ge heime wetten ligt voor het Engelenvcr- stand opengeslagen; het Engelen verstand kan dus voorzien allerlei toekómstige ge- beurtenisesn die afhankelijk zijn van. na tuurlijke krachten, zooals b.v. orkanen, aardbevingen en, allerlei weerkundige Ver schijnselen, met hun natuurlijke gevolgen, als het verlies van menschenlewens, hon gersnood, de verwoesting v.an steden, enz. Omdat het Engelenverstand een vol maakte kennis bezit van 's menschen con stitutie, zal het ook gemakkelijk', mat bijna Volkomen zekerheid, den toejkomstigen ge zondheidstoestand van dezen of genen per soon kunnen bepalen etn zijn waavschijn- lijk'en levensduur, afgezien natuurlijk' v,a.n onvoorziene omstandigheden, afhankelijk van een of aadero vrije oorzaak'. 2. De geheimen des harten. Dat d'e Engelen onze geheim» gedachten en begeerten niet kunwep. Kennen omdat de kennis alleen aan God» toekbmt, volgt Uit de uitspraken der H. Schrift. Salomon sprak' bij het inwijddugsgebed van den tempel tot God: „Gij alleen kent het hart van alle monsehen-kinderen" III. Kon. VIII-39. Bij Jercmias staat geschre ven: „Arglistig is het hart pmtrenlt alles en endoord,rondelijk, wie kan het kennen? Ik, de Heer, doorgrond het ha,rt en door zie de nieren.'" Jer. XVII-10. Hoe maken wij:, menschen, onze gedach ten a.nn elkander bekend? 't Is- niet genoeg, da,t wijl daartoe bereid zijn, dat wij dat enkel willen. Br staat een scheidsmuur tusschen heiden, in den vorm van onze lichamen, het omhulsel der .zie len, die 't vriie verkeer tusschen elkander belemmeren. Dit beletsel wordt ppgëbevten door de teekenen, die wij gebruiken om on ze ideeën e.n gedachten elkander kenbaar te mak'en. nl. geschrift, gebaar, spraak, enz. Vror de Engelen bestaat dit beletsel niet. 't eenige wat zij' noodig hebben ,ora elkan ders gedachten kenbaar te mak'en is, dat. de een den wil heeft, zijn gedachten bekend te mak'en en de ander zijln aandacht daarop v'estiet. Wil nu de menisch zijn gedachten aan een geest of Engel Kenbaar mak'en. is er ook niets meer noodde; imtners het lichaam is voor de Engelen geen hinde,rpaal. Wlain- neer wij dus onze geheime, gedachten aan een Engel bekend' wCnschen te maken, is het 'genoeg, d'at Wij dit „willen". De Engel kan dlus onmiddellijk' in het' tnem- sohon-Verstand lezen, ten minste miet loc- stemming van den menseh, maar niet an dersom de m'ensch kan niet, zonder uiter lijke teiek'enen van den kant van dim Elngel, in het Engelenverstand' lezen, omdat, wij hier in dit leven pns gieen b'egrip van Sets bunnen vormen, zonder de hulp van Stof felijke voorstellingen of phantasmiata. Al leen met toestemhiing dus van onzen vrijien wil kan de Engel onze gedachten kennen, want onze vrije wil kan a,an de werking van ons verstand zooveel wendingen gevlen en het op zooveel verschillende voorwerpen richten, dat het zelfs vöor 'den meest scherp'zinnigen Engel onmoigelij'k is, tegen onzen wil in, te achterhalen, waar het zien mee bezighoudt. Die verschillende determinatie van on zen wil nu Vormt „de geheime gedachten" die voor ieder schepsel, hoe violmaa'k't d:an ook, onnaspeurbaar zijn. maar enkel aan God bekend zijn (zie Lépdcier o. c.). 3. De 'geheimen dei' genade of da ge heimen Gods. Alles wat afhankelijk' is van Gods Vrije wilsbeschikking etn in betrekking btaat met de eeuwige zaligheid der menschen is eveneens aan de Engelen onbekend. Als zelfs de geheimen van het miensohelijk hart voor hen verborgen zijn, hoeveel ta meer dnn dc geheimen Gods, Van wien toch geschreven .staat ,dat Hij woont in bat ontoegankelijke licht! (I Tim. VI-16). Want wie der menschen weet, wat des menschen is, tenzij des menschen geest, dia in hem is? Zoo ook' weet niemand, wat Godes is tenzij! de gieest Gods (I Cor. 11-111. Volgens de Katholieke leer kan dus een Engel uit z',n natuurlijke kracht niet we ten, of wij in genade ea vriendschap miet iets hoorde over zijn operaties, vestigde zij, hem zijn succes misgunnend, in da onmid dellijke nabijheid een nieuwen post, zoo dat de gebouwen hoogstens een steenworp van elkander stonden en al het strevien der groote maatschappij: was er op gericht mijn vader andermaal te vprpletteajen. Maar dat is nu eenmaal 'de pclshan- del.,zooals de:ze altijld geweest js en altijd moet zijn, onderbrak Pattison hem1, kalm'. Pelshandel! riep Bochette. Is het dan ook een onderdeel van den palshiandej een vrouw te vermoorden, een manseh ten gronde te richten cn het tehuis vpn een kind te vernietigen? Vermoorden? herhaalde Plattison. Ja, vermoorden! Het zou Wel niet mogelijk geweest zijn de maatschappij uit dien hoofde voor de rechtbank te dagen, doch het resultaat bleef niettemin "het zelfde. Ik zeg u, dat de Hudson's Bay met haar schraapzucht, haar geslepenheid en naar wreedheid, mijn moeder vermoord heeft cn ik zal hot die maatschappij: be taald zetten, ,al moet ik' ook' aan da|t werk mijn goheele leven bestedien. Dat is een heele karwei, jongeman. Er lag in Pattison's oogen een uitdialging en hij was niet langer meer onverschillig. Vóór hij Bochette, toen deze zich reeds op rlraat bevond, weer binnen riep, was reeds een plan in hem opgekóm'en en had hij reeds bepaald op welke wijze hij dezen God leven, dan wel in staat vian doodzonde verkecnen. Deze geheimen kunnen zij' al leen kennen door een bijzondere openba ring Gods. Sommige geheimen houdt God ook voor de Engelen verborgen. ,W|e lezen immers bij den Evangelist Marcus, dat do laatste oordeelsdag ook aan hen niet be kend is: „Mna.r van dien dag of het uur weet niemand, ook niet de Engelen in den hemel." (Marc. XIII-32). Aangezien nu de Engelen met toestem ming van d!en m'ensch dag geheimen in houd van zijn verstand kunnen peilen, mcencn verschillende Kerkvaders, dat de Engelen door de Apostelen in de geheimen des g(doofs zijn onderwezen en zij beroepen zich daarbij op St. Pïyilus, die schreef .aan de inwoners van Ephees: Aan mij', den ge ringste van alle heiligen, is do genade gegeven, onder de heidenen den onna- speurlijken rijkdom van Christus te ver kondigen en allon te verlichten (hun loe rende), welke de beschikking zij1 dier ge heimenis van alle eeuwen Verborgen, in God, die alles geschapen heeft, opdat nan de overheden en machten in dein, hamel Gods' veelvuldige wijsheid door de Kerk bekend worde (Eiph. Til- 8-11). Goes O. VISi, Bector. Het F,a,s c:ism|,e. (Slot.) Betreffende de regcaringsaotiviteiit moe ten wij ons bepalgni' toit enkel© feiten. Hek streven van de rAgoaring! was allereerst op hezuinjigitlg gericht. H;et aantal spoor wegbeambten werd yau 240.000 tot 180.0.00 teruggebracht. Heit spoorwegver keer zieltG, dint hopeloos in de war was, werd gereorganiseerd en spoedig liep de. dienst wederomi normaal- Ook .in dc stauits- admmistratie kwam hat tot belangrijke verbeteringen. Mussoltini gli|iig. zich som tijds persoonlijk van den ijiver van de ambtenaren vergewjssem Het dom- den oorlog nieuw verworven gebied werd in twee provinciën verdeeld: fren to on Udine. Met voorzichtigheid werd ,a.an d'o Italianiisoering van jle nieuwe gebieden gewerkt. Weermacht cn luchtvaart hid den de speciale aandacht Vftn, Mussolini. Ook de rechterlijk» mjacht onderging een belangrijke wijziging. Niet minder daa 400 lagere rechtbanken warden afgeschaft. Do vijl' oassatiiehoven warden tot oen groot dussatiehof yeraeniigd- De nieuwe onder wijswet bracht belangrijke verbeteringen a.an. Zoowel in da opleiding vaa leeraren ais leerlingen kwam grondige wijziging. Dlo universiteiten kregen ean giroote mate Van autonomie, alsmede rechtspersoonlijk heid. Ben der voornaamst© besluiten van de xegteringl was wel het varplidht stel len Van het onderlijs van. den katholie ken godsdienst op do lagpre scholen. Hier mede was niet bet anrii-clericalisme, toch zeker de neutraliteit uit de volksschool gebannen. Van den aa(avaing! af heeft Mus solini getracht do genegenheid van hpt Vatikaan te wtinnetn'. Menig veiianglen, vroeger door katho lieken geuit, werd thans v'oor verwezen lijking Vatbaar. Onnpodigl te Zoggen, dal de Veroordeieling v,an de Vrijmetselarij bij de katholieken .iri goede aardo viel. Wait de financiën betreft, hier was Mus solini zoo gelukkig! do hand te kunnen leggien op een hoogst eerlijk mton, Albert© de Stefani, diio als twiCede minister van 'financiën iu. zijn kabinet optrad. Dions voorganger Tangjorra, wajS zeer kórten tijd na het aanvaarden vap, da portefeuille van uitputting gestorven. Do staat.s'fiinian.- cdën waren geheel jn de jvar. Het probleem/ der internationale schulden, leverde niot geringie moeilijkheden op. Alleen debroiod- ■subsidie kostto den staat 6 milliard lire per jaar. Op het terrein dei' algmtoeene economische verhoudingen bleek Musslo- lini geen vijand van zeker economisch libcraliem'o to zijn. H©t partioulier ini tiatief bleef 'bij hemi óp heit eerste plan. De burgers mloesten zooveel mogelijk vrij blijven in da besteding van kapitaal o;n arbeidskracht. De staa,t zou het bedrijfs leven niet tot zjiicfli trekken <m niet ingrij pen in een vrije prijsvormli|ng. Aan land bouw en industrie werd vael, aandacht; be steed. De machine- en scheeps|bouwiiindu- strie kwam1 tot grooten bloeii, zoodat aan 'het einde van 1924 Italië op h©t gebied scheepsbouw reeds da derde plaats kon innemlen. Groote puiblipke werkeu werden reeds Zeer in den beginne in geheel Italië uitgevoerd. In drie jaren tijds werd hier voor 3i/2 milliard besteed. Kjorhoim' zonder tot ongemotiveerde subsidies haar toe vlucht te nöm'en, wist de rogcerjpgl in kor- cnerv.ar.en bondgenoot vpor z'ijin .persoon lijke doeleinden zou kunnen gebruiken. Nu was zijn geheele aandacht hierop gespitst. Op de .allereerste plaats echter diende nij' zichzelf te overtuigen vfan Bochette's eerlijkheid en bekwaamheid. Zeker, het is geen kleinigheid, ant woordde Bochette, doch ik' wil mijn leven daaraan wijden. Niemand beter dan iu, weet,li oe de Hudson's Bay benadeeld kan worden en langs dien weg wil ik de maat- senappij1 laten boeten. Ik' wil de pelsen bemachtigen, ik zal haar jagers omktaopen en de winsten v,an haar posten drukken. Ik weet, dat anderen het geprobeerd heb ben. ,doch ze hebben gefaald, omdat ze alleen maar dachten aan handel drijven. Met mij is het anders. Ik' heb een 'eejd gezworen. Dat is de grootste stuwkracht geweest in mijn leven sinds den dood v,an mijn moeder. Ik geloof niet ,d,a,t ik jiw moeder ooit heb gekend, zei Pattison. De pelshandelaar verlangde mieier te we ten hij wilde de gevoelens1 v,an dan jonge man tot op den bodem peilen om te kunnen ocrdeelen, hoever Bruce wilde. gaan. Hij voelde, dat B.cchette op het punit stond zijn verhaal te beëindigen en voor eien Vreem deling de gebeurtenis te vierzwijjgen, welke een definitieven invloed op zijin verder leven had gehad. Er Was slechts ééne vraag noodig en een weinigje sympathie ten tijd dc economisch© welvaart van duet land te veriwogen. Snel heefit de ftiotaiter ziich in da bui- tenlandsche politiek weten in, te werken. B.e«ds op do conferentie te Lausatone, waur hij met de leidende staatslieden van Frapik rijk en Engeland oomfleneeirde, gaf hij' dui delijk' te kennpn,, dat do bijkomstige rol v. Italië op internationaal gie/bicd (ot liet ver leden toehoorde. "Het was oen publiek ge heim', dat Italië oen aniti-Frausdh© poli tiek voerde. Iu zijn riepairatie-oisclhen. bleek Mussolini zeer gemfitigd te zijn. In dc Boer-kwestie traclhitt© hij bemad delend op co treden. Zijn streven was or Verder op gcridht, dc schuldenlast v.an Italië zoo voordeelig mógelijk t© öonsoladecren. Aan Amerika was Italië Ö'/a milliard, aan En geland 13,6 miilii(ard gpudlire schuldig. Ten opzichte van Duitechland nam' Italië in tegenstelling! m©t Frankrijk, een zeer gematigde lioudiiingi ,aau. Scherp was zijn houding' ten aauziipni van de Pisdlren om trent Fiumie, da.t niiiet aaa Italië wa9 toe gewezen. Hij berustte hierin niet eir zag zich deze haven op 27 Januari. 1924 toe gewezen. Aanvankelijk was zijin, liouding'1 tegenover Frankrijk m©t antipathiek. In tegendeel, ,op de ooniórentae te Lausaiune liet hij ziiidhvoor een verbond tusschen belde landen uit. T,o©n zijffli bemiddeling in de Boer-kwestie door- Frankrijk werd af gewezen, trad ©en verkoeling' i;n, Dat er tusschen Italië en Engeland meer; toenade ring kwam,, viindt zijn oorzaak in> het feit) dat Italië Engeland noodig[ had als dek king tegen Frankrijk liin de Middeüandsaho Zee. De traditioneel® goede verhoudingl met het Briitsdhe Rijk wprd wodeirioml ge heel hersteld. Tenslotte willen wij nog eenige miede- deelingen omtrent do iinnerlij ko organisa tie der Fiasuistische Partij doen. Aan het hoofd van de lhiërardh|iiake pyram'ide staat Mussolini, de Dude ,wien absolute g-eho,or- z'uamheid v'ersdhuldigd is. Ieder lid van de partij m/oet hem den eed van gehoor zaamheid zweren. De Groote Easöiistische Baad is het hoogste en mac)h|tigste orgaan van de partij. Hij stelt do lijmen dor aigo- meene fascistische piolitick vast, waar door momenteel dc binnen- en builtenlaiid- sche politiek yan Italië wordt aningegteve®. De Baad is dus nniet alleen, het hoogste Orgaan van de partij, maai' thans ook pirac- tis'dh van den Italiaanschea Staat. Boven wondt de oprioliting van buitenlaindsche Pasei uiterst belangrijk geacht. De per sonen, die aan het hoofd hiervan, móeten staan, worden m|<ri den uitcirstgn. zorg gekozen. Een dier eerste eische,n iis^ dat zij alles zullen nalaten, w,a,t den, vrede met het buitenland zou kwenen verstoren. Zij moeten zich derhalve streng van elke in menging' Van ilaterne aangelegenheden van de hen herbergende landeim vermijden. Deze buitenlandsche Easoii hebben cich', in Icor- ten tijd tot groenten bloei ontwikkeld. Zij .bezitten c©n aigen org|a,a|n 11 Lcgio- naxio: De jeugd kan tot 'fascist worden opgeleid en bij gebleken gesdhiilkbheid op 18-jnrigen leeftijd to.t de partij' worden toegelaten. Ook vloor de, vrouwen zijn af zonderlijke instellingen' geschapen- Het m'oeilijkste punt in haar program lijkt ons wel de plidht, om de ydclheiid te ontvluchten (art. 7). De door ons reeds genoemde Milizia (vrijwilligers) telt op het oogenblik meer dan 250.000 man. Op de yraag, wat eigenlijk hcfl flascfeme is, antwoordt Curzuio Sudkert Malaparte in „Europa V.ivante", dat het een| soioirt van tegen-reformatie is. De Italianen, als antiek vol'k', zijn voor .beroerlingen als b.v. do giooto Fransdhe revolutie onge voelig gebleven. Niltti, de Italiaanscho minister noemde het een nieuwen vorm van reactie. De socialisten zeggen eenvou digweg „een hearsclhiaipipdj" der kapita listen". Het fascisme dient zich zelf aan als een Verzoening tussdhan kapitaal en arbeid. Al dez'e uitspraken zijn niet vrij v'an eenzijdigheid. Het fascisme moet zijn een geheel Van alzijdige nationale staat kunde, welks maatregelen erop gericht zijn, Staat en Volk ta dpeto samen groieien Om dit te bereiken, moest eerst het zaad gestrooid worden. Hieraan wordt tot o;p den huidiigen dag door fascistisch Italië hard gewerkt. En het moet gezegd, dat de oogst tot nu toe niet! onbevredigend geweest is, ,al blijf,'t Cr zeer veel in de fascistische beginselen over, dat absoluut strijdig js met de leer van de Kerk. Ge lukkig zijn ook ,jn Italië v.eel mensdheni beter dan hun principes. Kinderen en suiker. Men heeft .reejds vaak de opmerking ge- om Br,uce opnie|uw den draad van zijn ver haal te doen opnemen. Hij slaagde hierin, want Bruee Bochette, die eindelijk zijn zelfbeheersching had verkregen,ging thans r.nstiger Vierder. Het was ten Oosten van het 'Wijt- vipchmeer en de derde maal, dat mijn Cjuders opniëjuw waren begonnen. Twe,e jaren waren ze er reodis en hiet ging hun goed. Ze dachten, dat hun zorgen over wonnen waren en voorspoed eindelijk! hun deel zo,u zijn. De Hudson's Bay was duar nog nooit geweest. Toen herhaalde de oude geschiedenis zich weer. Een bui tenpost werd gevestigd onder de leiding v.an een halfbloed. Een tijd lang ging alles naar wensoh en hield mijn. vader zien goed staande. Mijn moeder werkte met nero onder de jagers en hun gazinniön. De Indianen verafgoodden haar. Toen lieerde zich alles plotseling tqgen hien. De Hudson's Bay wilde pelsen hebben. Wat gaf de groote maatschappij' er om', welke middelen ze daartoe aanwendde! Het was het werk van den halfbloed, die daarvjoor van het bijgeloof .der Indianen gebruik maakte. Wellicht was het de bedoeling ook niet van dein man het zoover te laten komen. Mogelijk ook zaten de Indianen achter hem. Doch we kwamen te weten, dat de Indianem van plan waren ons aan te vollen en dat ze ons zouden wegjagen'; wij' verlieten toen ons huis midden in den maakt, dat de ontelbare reeks hygiënische maatregelen, welke het tegenwoordig ge slacht ter bewaring en bevordering Vjan zijn gezondheid moet nemen er toe zou moeten leiden het mensahdam een beo gen ouderdom te garandeeren. iWjanneer wij over hygiënische maatregelen spreken dan denken wij natuurlijk in de oerBte plaats aan voedsel en lucht. In verband met ons onderwerp zullen wij het laatste laten rusten en óns met ean klein, doch voornaam gedeelte vgn het eerste bezig ■houden, n.l. de suiker als Voedsel. Wie gebruiken er nu het meeste suiker. Na tuurlijk de kinderen. Want p.ver het alge meen zijn kinderen groote liefhebbers yan ;il wat zoet is. Is deze liefde hun niet bij do geboorte meegegeven, dan zullen de ge regelde bezoekers van een jong huisgo- zin, inzonderheid de diverse ooms en tan tes er wel zorg. voor dragen, dat de jogge wcreldgeneratic haar rechtmatig aandeel in de suikerproductie krijgt. Een rechtgeaar de oom óf tante zal dan ook slechts zelden hij kinderen op visite gaan en nalaten iets mee te brengen. En dat „iats" is in den regel zoetigheid. Dikwijls is nu do vraag gesteld, is nl die snoeperij niet nadeelig voor de kinderen? Suiker, dat, naar bekend, rijk aan koolhydraat is, (organische verbinding van koolstof, zuur stof en waterstof) geeft kracht. Wie dus een kind suiker geeft, werkt mede aan de krachtige ontwikkeling van het jonge lichaam. Een Schotsoh geneesheer dr. Hector Cameron, heeft verklaard, dat bij vele kinderen zenuw-Kwalen ontstonden wegens het niet voldoende 'gebruik van ruiker, cn was er voorstander van, kinde ren af en toe suiker tusschen de maal tijden te egven. Ook' iu het Franisahe Leger is men overtuigd, dat suiker bij voorkeur geschikt is om de vermoeienissen van een langen afstandsmarsch te overwin nen. Iedere soldatenransel bevat een, hoe veelheid suiker. Behalve deze argumen ten, voeren voorstanders van het veel vuldig gebruik van suik'er aan, dat som- miges pij,zen, 0. a. vet, niet degelijk kan verteeren, zonder dat er koolhydraten aan te pas komen. Nu is het een feit, dat kin deren over het algemeen een afkeer v.an Vet nebben. En toch hebben zij daaraan groote behoefte, wil het lichaam op nor male wijze tot ontwikkeling komen. Een geseliikt middel nu oan kinderen vet te doen gebruiken, acht men het toedienen v au suiker onmiddellijk na het vetgebrui'k. Natuurlijk zijn er talrijke tegenstanders van suikerverbruik door Kinderen, doch deze bestrijden voornamelijk' het eigenlijke snoepen. Want het is nu eenmaal niet te ontkennen, dat snoepende kinderen het vroeg of laat te kwaad k'rijlgen met hui) gebit, dat zich in letterlijken zin, al diie zoetigheid niet laat aansmeeren. Daar door wordt het glazuur van het gebit aangetast en is dit eenmaal gebeurd, dan zal het gebit er heel spo.edig! do nadeelige gevolgen van onderwinden. De gevaarlijk ste snoepmiddelen zijn die, welke veel .ge kauwd moeten worden, met name de kle verige, want deze blijYen langdurig tus schen de tanden zitten en veroorzaken do verrotting. Het is heel goed mogelijk aan kinderen suiker toe te dienen, zonder dat de tanden er schadelijke gevolgen vlan mdervinden. Zenuwachtige kinderen moe ten veel suiker hebben liefst in vloeibaren vorm. Vruchtensappen kunnen hierbij goe de diensten bewijzen. Daarbij vergete men niet. het onontbeerlijke vet in voldoende kwantum toe te dienen want helt zijn juist suiker eu vet, welke het kind op krachten moeten houden. Het mag als vaststaand worden aangenomen, jjvt tandbederf niet zoozeer voortkomt uit meer o'f minder ge bruik' van suiker, doch wel uit de mindere v erzorging der tanden middels geregeld poetsen. Het is derhalve niet noodig, ter- wille van de tanden de kinderen iets te onthouden, waarop zij' niet alleen als Van nature bijzonder gesteld zijn, doch waar van zij hij redelijk ,dus niet overmatig ge bruik', slechts voordeel hebben. Op dien derden Zondag in de Vasten. Epistel v. ,d. H. Paulus ijoit da Ephesen. "V. 1 9. Breeders! weest navolgers van God, als welbeminde kinderen, en wandelt in do liefde,, gelijk Christus ons bemind en zich zeiven voor ons tot^en^ zoen- en slacht offer van eenen zoeten gieur aan God hoeft opgedragen. Doch ontucht en alle vuilig heid' of' gierigheid worden onder toi zelfs n'-et genoemdgelijk het de heiligien. be taamt; geene .oneerbaarheid, noch dwaze winter. W,e hadden nooit moeten vertrek ken. Mijn moeder was te ziek om vervoerd te kunnen worden. We kóndein toon ech ter niet aniders. Nooit zal ik het geziehlt van mijn moeder vergeten, toen za haar nuis voor de laatste maal zag. Wie Waren voor de reis niet voldoende uitgeirust. Er was1 trouwens geen tijd! geweest om die nocidige voorbereidselen te treffen. !Wo nad'aen niet al te veel mondvoorraad en bo vendien weinig eten v.oor de honden. Da honden verzwakten al heel gauw. Hd hielp ze trekken en mijn vader baande dlem weg voor de slede. De toestand van mijn moeder verergerde. Eerst hadden we ge dacht., dat ze'beter Zou worden; ze was steeds zoo moedig en had bovendien altijd een sterk gestel gehad. Niemand onzer kón zich het leven zonder haar indenken. Mijn vader zag wel in, dat zij; fepoedjg een on derdak' moest hebben. Een eind vierder lag de wigwam van oen bevriende India- nenfamilie. Hij liet mijn moeder aan mijne zorgen over en vertrok om hulp te halen. Ikd eed wat ik kón. Den geheelen nacht door zocht ik dennentakken, vloor het vuur pdat ze geen kou zou lijden. Ik' trachtte haar krachten wat op te wekken door wat ec ep te koken van het kleine rantsoen, dat ons nog restte. De koude verergerde. Den tweeden nacht viel ik', uitgeput, naaslt mijto moeder in slaap. (Wordt Vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1929 | | pagina 5