r.17, Goes
irens
ietenzaad
VICTRir
LLER
i thieme
srtraan:
ERKEN
E.
s en Twintigtjes
il - Goes
De ongeziene wereld of het leven
na den dood.
rteur, G0ES(Z.)
UITGEVOERD
FEUILLETON
verkoopen.
Fort-Mystery
VERBOUWERS
IT ONS
/erd in een nor-
ten gemiddelde
|ngst van
K.G. per H.A.
ikergehalie van
verkregen,
lm deze prachtige re-
ligen wij van vele Land-
edenheidsbetuigingen.
lergelijken met andere
l.r ons zaad EIGEN
18523-114
MIDDELBURG
Noorwegen
MIDDELBURG
it. De flesch
d en daarvoor
ZATERDAG 2 MAART 1929
NIEUWE ZEEUWS9HE COURANT
TWEEDE BLAD
irlaan 30, Goes.
xxxvni
VAN OVER DE GRENZEN
Voor onze vrouwen.
KERKNIEUWS
HNm
,HE CPU RAW
VICTRIX" is eea
hoert, verkregen door
uzen Victrix met de
mien. Door jarenlange
|s richting van hfloge
per II.A. met een zoo
shalte, zijn wij op een
dat zoowel de specu-
bperatieve verbouwer
in onze „REUZEN-
|deaal heeft gevonden.
18 cent per ons
18 cent per ons
14 cent per ons
Kwaliteit
18640-6
VTSLOTERU. Vanaf
FDAGENT
135 Kreukelmarkt 7-9
Maart 1929
ICOGNAC
lx Leon Briand p. fl. f3,60
x Leon Briand -3,2é
ix Leon Briand -3,10
Juste Mereier -3,60
ux p. Liter3,60
ox p. Vs Liter -1,80
DE ENGELEN.
Hun eigenschappen.
De kennis dier Engelen.
V. .Wat de Engelen weten.
Rot is niet gemakkelijk', een juiste om-
«ehrijving van het gehiedl Van de kennis
dei" Engelen te geven, omdat die kiennis in
oorsprong en sooct jvooveel van de onze
verschilt. T.och geeft de groote theoloog,
professor dir. Fr. Alexius Lópicien' een vol
ledig overzicht v,an den omvang van, de
kennis der Engelen.
Dit is in ieder genval absoluuit zeker,
dat de kennis van den minste der Engelen
die van het meest volmaakte menschen-
verstand onmetelijk ver te boven gaat.
Immers, de langst voortgezette studie
leidt juisfofot de oveqtujging, dat er nog
altijd veel meer to leeren overblijft, dan
men reeds met zooveel inspanning cn tijd
nu ft geleerd. Des te langer iemand stu-
dc{i't, des te meer inzicht van z'n onkunde
zal liij zich verwerven. Daarbij komt
nog, dat de aanwinst van nieuwe kennis
ons zeer dikwijls dwingt, onze vroegere op
vattingen en meeningen te wijzigen of to
verbeteren. Niet aldius de kennis d01- 'En
gelen
De ken-beelden, hun ingeprent, zijin niet
alleen voorstellingen van de algemeen© be
ginselen, die aan iedere afzonderlijke we
tenschap ten grondslag liggen, maar geven
ook alle bijzonderheden aan, welke in die
algemeen» beginselen liggen opgesloten,
zoodat één en hetzelfde kea-beeld het ver
stand der Engelen inlicht omtrent alle pun
ten van de betrokken wetenschap.
Zpo zal b.v. een Engel, die z'n aandacht
wijdt aan de voorstelling van natuur-kun-
do, niet alleen de gT.opte beginselen daarin
lezen, die aan de nutuur-wetenschap ten
grondslag liggen, maar hij zal ook' met
één enkelen blik alle bijzonderheden ken
nen aangaande, geologie, sterrenkunde,
plant- en dierkunde, welke bij zonderheden
ons enkel duidelijk worden door langdurige
studie en proefneming.
Zoo kent dus het Engelen-verstand alle.
dier-soorten, planten en sterren, die be
staan of ooit bestaan hebben, alsmede alle
bijzondere eigenaardigheden, die deze af
zonderlijke Wezens kenmerken. Dit geldt
ten opzichte van elke zaak', onverschillig
van welken aard ook, die in de natuur ge
vonden wordt, hetzij stoffelijk of geeste
lijk,. zichtbaar o'f onzichtbaar.
VI. Wat de Engelen niet weten.
Drie soorten van dingen vallen buiten de
8'feer van d"e kennis der Engelen.
Ten eerste: De toekomstige gebeurtenis
sen, die van een vrije oorzaak' afhankelijk
zijn.
Ten tweede: De geheime gedachten des
harten.
Ten derde: De geheim'ea der genade of
de geheimen Gods.
1. De toekomstige gebeurtenissan.
De kennis van toekomstige gebeurtenis
sen wordt in de H. Schrift uitsluitend
aan God toegeschreven.
Bij den profeet Isaias daagt Jahwe, de
God van Israël, de goden der heidenen uit,
de toekomst te voorspellen. Kondigt Mij
aan, wat in de toekomst zal gebeuren en
wij zullen erkennen, dat gij goden zijt."
(Ib. XLI-23).
„Herdenkt den vroegeren tijd dat Ik
God ben, en er anders geen God is, en
niemand aan Mijl gelijk is die van dan aan
vang af de uitkomsten aankondig, v.an
den beginne, wat nog geschied is." (Is.
45-10).
Toekomstige gebeurtenissen kunnen der
halve door een geschapen veerstand, noch in
zionzelve, noch in haar oorzaak gekend
worden
Niet in zrichzelvc, omdat ze nog niet
verwezenlijkt zijn.
Niet in haar oorzaak', bmdat deze als
„vrije" oorzaak vóór hare vrije beslissing
noch tot het eene noch tof het andara be
paald is.
Kunnen da Engelen uit zichzelven dus
deze gebeurtenissen niet kennen, ze kunnen
hun door God geopenbaard worden, zooals
volgens sommige theologen het geheim
der menschwording hun werd geopenbaard,
wat aanleiding zou zijii geworden tot hun
boosaardigen opstand tegen God.
Maar al jsijn de gebeurtenissen, die ge
heel en al afhankelijk1 zijn van "den vrijen
wil des Scheppers of van dien Zijner sohep-
Roman van K. en Bi. Pinkertou.
(Nadruk' verboden).
4
Was mijn vader alleen geweest, dan
zou die handelwijze nog niet zoo ver
achtelijk geweest zfjjfn. Doch bedenk eens,
wat bet voor mijn moeder was. Ze waren
beiden, jong, hielden veel vgn elkander en
hadden vele idealen. Mijin vader had haar
meegenomen naar iet pelsland, vèr weg
van alles wat haar lief was, doch met
vreugde -was ze ham gevolgd. Hij Streed
voor haar in een gewest, waar alleen stetrkié
gestellenh et kunnen uithoudiem. Ze zoudleja
in het dorre Noorden zich toch toog een
gezellig tehuis hebben gesticht. Heit was
een moedige daad, die iedereen zou. bewon
derd en eerbiedigd hebben. Döch dat alkö
be toekende niets in de oogen van de Hud
son's Bay. Tweemaal richtte men ham'
financieel ten grondle. Hij was werkelijk
toch geen ernstig concurrent. Hij trachtte
zeltk concurrentie te voorkómen. Verliet
hij 'n post om vèr van da vèrst-aflgelegen
posten der Hudson's Bay aan nieuwen, post
op te richten, enkele maanden of aan jaar
hoogstens duurde het en daar gebeurde
weer hetzelfde. Zoodra de maatschappij
solen, voor het Engelen-vjarstand volkomen
verborgen, hun scherpzinnig verstand zal
met genoegzame zekerheid de toekomstig©
gebeurtenissen kunnen kannen ,die afhan
kelijk zijn van „de wetten der natuur".
Het boek der natuur mat al haar ge
heime wetten ligt voor het Engelenvcr-
stand opengeslagen; het Engelen verstand
kan dus voorzien allerlei toekómstige ge-
beurtenisesn die afhankelijk zijn van. na
tuurlijke krachten, zooals b.v. orkanen,
aardbevingen en, allerlei weerkundige Ver
schijnselen, met hun natuurlijke gevolgen,
als het verlies van menschenlewens, hon
gersnood, de verwoesting v.an steden, enz.
Omdat het Engelenverstand een vol
maakte kennis bezit van 's menschen con
stitutie, zal het ook gemakkelijk', mat bijna
Volkomen zekerheid, den toejkomstigen ge
zondheidstoestand van dezen of genen per
soon kunnen bepalen etn zijn waavschijn-
lijk'en levensduur, afgezien natuurlijk' v,a.n
onvoorziene omstandigheden, afhankelijk
van een of aadero vrije oorzaak'.
2. De geheimen des harten.
Dat d'e Engelen onze geheim» gedachten
en begeerten niet kunwep. Kennen omdat de
kennis alleen aan God» toekbmt, volgt Uit
de uitspraken der H. Schrift.
Salomon sprak' bij het inwijddugsgebed
van den tempel tot God: „Gij alleen kent
het hart van alle monsehen-kinderen" III.
Kon. VIII-39. Bij Jercmias staat geschre
ven: „Arglistig is het hart pmtrenlt alles
en endoord,rondelijk, wie kan het kennen?
Ik, de Heer, doorgrond het ha,rt en door
zie de nieren.'" Jer. XVII-10.
Hoe maken wij:, menschen, onze gedach
ten a.nn elkander bekend?
't Is- niet genoeg, da,t wijl daartoe bereid
zijn, dat wij dat enkel willen. Br staat een
scheidsmuur tusschen heiden, in den vorm
van onze lichamen, het omhulsel der .zie
len, die 't vriie verkeer tusschen elkander
belemmeren. Dit beletsel wordt ppgëbevten
door de teekenen, die wij gebruiken om on
ze ideeën e.n gedachten elkander kenbaar te
mak'en. nl. geschrift, gebaar, spraak, enz.
Vror de Engelen bestaat dit beletsel niet.
't eenige wat zij' noodig hebben ,ora elkan
ders gedachten kenbaar te mak'en is, dat. de
een den wil heeft, zijn gedachten bekend te
mak'en en de ander zijln aandacht daarop
v'estiet.
Wil nu de menisch zijn gedachten aan
een geest of Engel Kenbaar mak'en. is er
ook niets meer noodde; imtners het lichaam
is voor de Engelen geen hinde,rpaal. Wlain-
neer wij dus onze geheime, gedachten aan
een Engel bekend' wCnschen te maken,
is het 'genoeg, d'at Wij dit „willen". De
Engel kan dlus onmiddellijk' in het' tnem-
sohon-Verstand lezen, ten minste miet loc-
stemming van den menseh, maar niet an
dersom de m'ensch kan niet, zonder uiter
lijke teiek'enen van den kant van dim Elngel,
in het Engelenverstand' lezen, omdat, wij
hier in dit leven pns gieen b'egrip van Sets
bunnen vormen, zonder de hulp van Stof
felijke voorstellingen of phantasmiata. Al
leen met toestemhiing dus van onzen vrijien
wil kan de Engel onze gedachten kennen,
want onze vrije wil kan a,an de werking
van ons verstand zooveel wendingen gevlen
en het op zooveel verschillende voorwerpen
richten, dat het zelfs vöor 'den meest
scherp'zinnigen Engel onmoigelij'k is, tegen
onzen wil in, te achterhalen, waar het
zien mee bezighoudt.
Die verschillende determinatie van on
zen wil nu Vormt „de geheime gedachten"
die voor ieder schepsel, hoe violmaa'k't d:an
ook, onnaspeurbaar zijn. maar enkel aan
God bekend zijn (zie Lépdcier o. c.).
3. De 'geheimen dei' genade of da ge
heimen Gods.
Alles wat afhankelijk' is van Gods Vrije
wilsbeschikking etn in betrekking btaat
met de eeuwige zaligheid der menschen is
eveneens aan de Engelen onbekend. Als
zelfs de geheimen van het miensohelijk hart
voor hen verborgen zijn, hoeveel ta meer
dnn dc geheimen Gods, Van wien toch
geschreven .staat ,dat Hij woont in bat
ontoegankelijke licht! (I Tim. VI-16).
Want wie der menschen weet, wat des
menschen is, tenzij des menschen geest, dia
in hem is? Zoo ook' weet niemand, wat
Godes is tenzij! de gieest Gods (I Cor.
11-111.
Volgens de Katholieke leer kan dus een
Engel uit z',n natuurlijke kracht niet we
ten, of wij in genade ea vriendschap miet
iets hoorde over zijn operaties, vestigde zij,
hem zijn succes misgunnend, in da onmid
dellijke nabijheid een nieuwen post, zoo
dat de gebouwen hoogstens een steenworp
van elkander stonden en al het strevien
der groote maatschappij: was er op gericht
mijn vader andermaal te vprpletteajen.
Maar dat is nu eenmaal 'de pclshan-
del.,zooals de:ze altijld geweest js en altijd
moet zijn, onderbrak Pattison hem1, kalm'.
Pelshandel! riep Bochette. Is het
dan ook een onderdeel van den palshiandej
een vrouw te vermoorden, een manseh ten
gronde te richten cn het tehuis vpn een
kind te vernietigen?
Vermoorden? herhaalde Plattison.
Ja, vermoorden! Het zou Wel niet
mogelijk geweest zijn de maatschappij uit
dien hoofde voor de rechtbank te dagen,
doch het resultaat bleef niettemin "het
zelfde. Ik zeg u, dat de Hudson's Bay
met haar schraapzucht, haar geslepenheid
en naar wreedheid, mijn moeder vermoord
heeft cn ik zal hot die maatschappij: be
taald zetten, ,al moet ik' ook' aan da|t werk
mijn goheele leven bestedien.
Dat is een heele karwei, jongeman.
Er lag in Pattison's oogen een uitdialging
en hij was niet langer meer onverschillig.
Vóór hij Bochette, toen deze zich reeds
op rlraat bevond, weer binnen riep, was
reeds een plan in hem opgekóm'en en had
hij reeds bepaald op welke wijze hij dezen
God leven, dan wel in staat vian doodzonde
verkecnen. Deze geheimen kunnen zij' al
leen kennen door een bijzondere openba
ring Gods. Sommige geheimen houdt God
ook voor de Engelen verborgen. ,W|e lezen
immers bij den Evangelist Marcus, dat do
laatste oordeelsdag ook aan hen niet be
kend is: „Mna.r van dien dag of het uur
weet niemand, ook niet de Engelen in den
hemel." (Marc. XIII-32).
Aangezien nu de Engelen met toestem
ming van d!en m'ensch dag geheimen in
houd van zijn verstand kunnen peilen,
mcencn verschillende Kerkvaders, dat de
Engelen door de Apostelen in de geheimen
des g(doofs zijn onderwezen en zij beroepen
zich daarbij op St. Pïyilus, die schreef .aan
de inwoners van Ephees: Aan mij', den ge
ringste van alle heiligen, is do genade
gegeven, onder de heidenen den onna-
speurlijken rijkdom van Christus te ver
kondigen en allon te verlichten (hun loe
rende), welke de beschikking zij1 dier ge
heimenis van alle eeuwen Verborgen, in
God, die alles geschapen heeft, opdat nan
de overheden en machten in dein, hamel
Gods' veelvuldige wijsheid door de Kerk
bekend worde (Eiph. Til- 8-11).
Goes O. VISi, Bector.
Het F,a,s c:ism|,e.
(Slot.)
Betreffende de regcaringsaotiviteiit moe
ten wij ons bepalgni' toit enkel© feiten. Hek
streven van de rAgoaring! was allereerst
op hezuinjigitlg gericht. H;et aantal spoor
wegbeambten werd yau 240.000 tot
180.0.00 teruggebracht. Heit spoorwegver
keer zieltG, dint hopeloos in de war was,
werd gereorganiseerd en spoedig liep de.
dienst wederomi normaal- Ook .in dc stauits-
admmistratie kwam hat tot belangrijke
verbeteringen. Mussoltini gli|iig. zich som
tijds persoonlijk van den ijiver van de
ambtenaren vergewjssem Het dom- den
oorlog nieuw verworven gebied werd in
twee provinciën verdeeld: fren to on
Udine. Met voorzichtigheid werd ,a.an d'o
Italianiisoering van jle nieuwe gebieden
gewerkt. Weermacht cn luchtvaart hid
den de speciale aandacht Vftn, Mussolini.
Ook de rechterlijk» mjacht onderging een
belangrijke wijziging. Niet minder daa 400
lagere rechtbanken warden afgeschaft. Do
vijl' oassatiiehoven warden tot oen groot
dussatiehof yeraeniigd- De nieuwe onder
wijswet bracht belangrijke verbeteringen
a.an. Zoowel in da opleiding vaa leeraren
ais leerlingen kwam grondige wijziging.
Dlo universiteiten kregen ean giroote mate
Van autonomie, alsmede rechtspersoonlijk
heid. Ben der voornaamst© besluiten van
de xegteringl was wel het varplidht stel
len Van het onderlijs van. den katholie
ken godsdienst op do lagpre scholen. Hier
mede was niet bet anrii-clericalisme, toch
zeker de neutraliteit uit de volksschool
gebannen. Van den aa(avaing! af heeft Mus
solini getracht do genegenheid van hpt
Vatikaan te wtinnetn'.
Menig veiianglen, vroeger door katho
lieken geuit, werd thans v'oor verwezen
lijking Vatbaar. Onnpodigl te Zoggen, dal
de Veroordeieling v,an de Vrijmetselarij bij
de katholieken .iri goede aardo viel.
Wait de financiën betreft, hier was Mus
solini zoo gelukkig! do hand te kunnen
leggien op een hoogst eerlijk mton, Albert©
de Stefani, diio als twiCede minister van
'financiën iu. zijn kabinet optrad. Dions
voorganger Tangjorra, wajS zeer kórten
tijd na het aanvaarden vap, da portefeuille
van uitputting gestorven. Do staat.s'fiinian.-
cdën waren geheel jn de jvar. Het probleem/
der internationale schulden, leverde niot
geringie moeilijkheden op. Alleen debroiod-
■subsidie kostto den staat 6 milliard lire
per jaar. Op het terrein dei' algmtoeene
economische verhoudingen bleek Musslo-
lini geen vijand van zeker economisch
libcraliem'o to zijn. H©t partioulier ini
tiatief bleef 'bij hemi óp heit eerste plan.
De burgers mloesten zooveel mogelijk vrij
blijven in da besteding van kapitaal o;n
arbeidskracht. De staa,t zou het bedrijfs
leven niet tot zjiicfli trekken <m niet ingrij
pen in een vrije prijsvormli|ng. Aan land
bouw en industrie werd vael, aandacht; be
steed. De machine- en scheeps|bouwiiindu-
strie kwam1 tot grooten bloeii, zoodat aan
'het einde van 1924 Italië op h©t gebied
scheepsbouw reeds da derde plaats kon
innemlen. Groote puiblipke werkeu werden
reeds Zeer in den beginne in geheel Italië
uitgevoerd. In drie jaren tijds werd hier
voor 3i/2 milliard besteed. Kjorhoim' zonder
tot ongemotiveerde subsidies haar toe
vlucht te nöm'en, wist de rogcerjpgl in kor-
cnerv.ar.en bondgenoot vpor z'ijin .persoon
lijke doeleinden zou kunnen gebruiken. Nu
was zijn geheele aandacht hierop gespitst.
Op de .allereerste plaats echter diende
nij' zichzelf te overtuigen vfan Bochette's
eerlijkheid en bekwaamheid.
Zeker, het is geen kleinigheid, ant
woordde Bochette, doch ik' wil mijn leven
daaraan wijden. Niemand beter dan iu,
weet,li oe de Hudson's Bay benadeeld kan
worden en langs dien weg wil ik de maat-
senappij1 laten boeten. Ik' wil de pelsen
bemachtigen, ik zal haar jagers omktaopen
en de winsten v,an haar posten drukken.
Ik weet, dat anderen het geprobeerd heb
ben. ,doch ze hebben gefaald, omdat ze
alleen maar dachten aan handel drijven.
Met mij is het anders. Ik' heb een 'eejd
gezworen. Dat is de grootste stuwkracht
geweest in mijn leven sinds den dood v,an
mijn moeder.
Ik geloof niet ,d,a,t ik jiw moeder ooit
heb gekend, zei Pattison.
De pelshandelaar verlangde mieier te we
ten hij wilde de gevoelens1 v,an dan jonge
man tot op den bodem peilen om te kunnen
ocrdeelen, hoever Bruce wilde. gaan. Hij
voelde, dat B.cchette op het punit stond zijn
verhaal te beëindigen en voor eien Vreem
deling de gebeurtenis te vierzwijjgen, welke
een definitieven invloed op zijin verder
leven had gehad. Er Was slechts ééne
vraag noodig en een weinigje sympathie
ten tijd dc economisch© welvaart van duet
land te veriwogen.
Snel heefit de ftiotaiter ziich in da bui-
tenlandsche politiek weten in, te werken.
B.e«ds op do conferentie te Lausatone, waur
hij met de leidende staatslieden van Frapik
rijk en Engeland oomfleneeirde, gaf hij' dui
delijk' te kennpn,, dat do bijkomstige rol v.
Italië op internationaal gie/bicd (ot liet ver
leden toehoorde. "Het was oen publiek ge
heim', dat Italië oen aniti-Frausdh© poli
tiek voerde. Iu zijn riepairatie-oisclhen. bleek
Mussolini zeer gemfitigd te zijn. In dc
Boer-kwestie traclhitt© hij bemad delend op
co treden. Zijn streven was or Verder op
gcridht, dc schuldenlast v.an Italië zoo
voordeelig mógelijk t© öonsoladecren. Aan
Amerika was Italië Ö'/a milliard, aan En
geland 13,6 miilii(ard gpudlire schuldig.
Ten opzichte van Duitechland nam' Italië
in tegenstelling! m©t Frankrijk, een zeer
gematigde lioudiiingi ,aau. Scherp was zijn
houding' ten aauziipni van de Pisdlren om
trent Fiumie, da.t niiiet aaa Italië wa9 toe
gewezen. Hij berustte hierin niet eir zag
zich deze haven op 27 Januari. 1924 toe
gewezen. Aanvankelijk was zijin, liouding'1
tegenover Frankrijk m©t antipathiek. In
tegendeel, ,op de ooniórentae te Lausaiune
liet hij ziiidhvoor een verbond tusschen
belde landen uit. T,o©n zijffli bemiddeling in
de Boer-kwestie door- Frankrijk werd af
gewezen, trad ©en verkoeling' i;n, Dat er
tusschen Italië en Engeland meer; toenade
ring kwam,, viindt zijn oorzaak in> het feit)
dat Italië Engeland noodig[ had als dek
king tegen Frankrijk liin de Middeüandsaho
Zee. De traditioneel® goede verhoudingl
met het Briitsdhe Rijk wprd wodeirioml ge
heel hersteld.
Tenslotte willen wij nog eenige miede-
deelingen omtrent do iinnerlij ko organisa
tie der Fiasuistische Partij doen. Aan het
hoofd van de lhiërardh|iiake pyram'ide staat
Mussolini, de Dude ,wien absolute g-eho,or-
z'uamheid v'ersdhuldigd is. Ieder lid van
de partij m/oet hem den eed van gehoor
zaamheid zweren. De Groote Easöiistische
Baad is het hoogste en mac)h|tigste orgaan
van de partij. Hij stelt do lijmen dor aigo-
meene fascistische piolitick vast, waar
door momenteel dc binnen- en builtenlaiid-
sche politiek yan Italië wordt aningegteve®.
De Baad is dus nniet alleen, het hoogste
Orgaan van de partij, maai' thans ook pirac-
tis'dh van den Italiaanschea Staat. Boven
wondt de oprioliting van buitenlaindsche
Pasei uiterst belangrijk geacht. De per
sonen, die aan het hoofd hiervan, móeten
staan, worden m|<ri den uitcirstgn. zorg
gekozen. Een dier eerste eische,n iis^ dat
zij alles zullen nalaten, w,a,t den, vrede met
het buitenland zou kwenen verstoren. Zij
moeten zich derhalve streng van elke in
menging' Van ilaterne aangelegenheden van
de hen herbergende landeim vermijden. Deze
buitenlandsche Easoii hebben cich', in Icor-
ten tijd tot groenten bloei ontwikkeld.
Zij .bezitten c©n aigen org|a,a|n 11 Lcgio-
naxio: De jeugd kan tot 'fascist worden
opgeleid en bij gebleken gesdhiilkbheid op
18-jnrigen leeftijd to.t de partij' worden
toegelaten. Ook vloor de, vrouwen zijn af
zonderlijke instellingen' geschapen- Het
m'oeilijkste punt in haar program lijkt
ons wel de plidht, om de ydclheiid te
ontvluchten (art. 7). De door ons reeds
genoemde Milizia (vrijwilligers) telt op
het oogenblik meer dan 250.000 man.
Op de yraag, wat eigenlijk hcfl flascfeme
is, antwoordt Curzuio Sudkert Malaparte
in „Europa V.ivante", dat het een| soioirt
van tegen-reformatie is. De Italianen, als
antiek vol'k', zijn voor .beroerlingen als
b.v. do giooto Fransdhe revolutie onge
voelig gebleven. Niltti, de Italiaanscho
minister noemde het een nieuwen vorm
van reactie. De socialisten zeggen eenvou
digweg „een hearsclhiaipipdj" der kapita
listen". Het fascisme dient zich zelf aan
als een Verzoening tussdhan kapitaal en
arbeid. Al dez'e uitspraken zijn niet vrij
v'an eenzijdigheid. Het fascisme moet zijn
een geheel Van alzijdige nationale staat
kunde, welks maatregelen erop gericht
zijn, Staat en Volk ta dpeto samen groieien
Om dit te bereiken, moest eerst het zaad
gestrooid worden. Hieraan wordt tot o;p
den huidiigen dag door fascistisch Italië
hard gewerkt. En het moet gezegd, dat
de oogst tot nu toe niet! onbevredigend
geweest is, ,al blijf,'t Cr zeer veel in de
fascistische beginselen over, dat absoluut
strijdig js met de leer van de Kerk. Ge
lukkig zijn ook ,jn Italië v.eel mensdheni
beter dan hun principes.
Kinderen en suiker.
Men heeft .reejds vaak de opmerking ge-
om Br,uce opnie|uw den draad van zijn ver
haal te doen opnemen. Hij slaagde hierin,
want Bruee Bochette, die eindelijk zijn
zelfbeheersching had verkregen,ging thans
r.nstiger Vierder.
Het was ten Oosten van het 'Wijt-
vipchmeer en de derde maal, dat mijn
Cjuders opniëjuw waren begonnen. Twe,e
jaren waren ze er reodis en hiet ging hun
goed. Ze dachten, dat hun zorgen over
wonnen waren en voorspoed eindelijk! hun
deel zo,u zijn. De Hudson's Bay was
duar nog nooit geweest. Toen herhaalde
de oude geschiedenis zich weer. Een bui
tenpost werd gevestigd onder de leiding
v.an een halfbloed. Een tijd lang ging
alles naar wensoh en hield mijn. vader
zien goed staande. Mijn moeder werkte
met nero onder de jagers en hun gazinniön.
De Indianen verafgoodden haar. Toen
lieerde zich alles plotseling tqgen hien. De
Hudson's Bay wilde pelsen hebben. Wat
gaf de groote maatschappij' er om', welke
middelen ze daartoe aanwendde! Het was
het werk van den halfbloed, die daarvjoor
van het bijgeloof .der Indianen gebruik
maakte. Wellicht was het de bedoeling
ook niet van dein man het zoover te laten
komen. Mogelijk ook zaten de Indianen
achter hem. Doch we kwamen te weten,
dat de Indianem van plan waren ons aan te
vollen en dat ze ons zouden wegjagen';
wij' verlieten toen ons huis midden in den
maakt, dat de ontelbare reeks hygiënische
maatregelen, welke het tegenwoordig ge
slacht ter bewaring en bevordering Vjan
zijn gezondheid moet nemen er toe zou
moeten leiden het mensahdam een beo
gen ouderdom te garandeeren. iWjanneer
wij over hygiënische maatregelen spreken
dan denken wij natuurlijk in de oerBte
plaats aan voedsel en lucht. In verband
met ons onderwerp zullen wij het laatste
laten rusten en óns met ean klein, doch
voornaam gedeelte vgn het eerste bezig
■houden, n.l. de suiker als Voedsel. Wie
gebruiken er nu het meeste suiker. Na
tuurlijk de kinderen. Want p.ver het alge
meen zijn kinderen groote liefhebbers yan
;il wat zoet is. Is deze liefde hun niet bij
do geboorte meegegeven, dan zullen de ge
regelde bezoekers van een jong huisgo-
zin, inzonderheid de diverse ooms en tan
tes er wel zorg. voor dragen, dat de jogge
wcreldgeneratic haar rechtmatig aandeel in
de suikerproductie krijgt. Een rechtgeaar
de oom óf tante zal dan ook slechts zelden
hij kinderen op visite gaan en nalaten
iets mee te brengen. En dat „iats" is
in den regel zoetigheid. Dikwijls is nu
do vraag gesteld, is nl die snoeperij niet
nadeelig voor de kinderen? Suiker, dat,
naar bekend, rijk aan koolhydraat is,
(organische verbinding van koolstof, zuur
stof en waterstof) geeft kracht. Wie dus
een kind suiker geeft, werkt mede aan de
krachtige ontwikkeling van het jonge
lichaam. Een Schotsoh geneesheer dr.
Hector Cameron, heeft verklaard, dat bij
vele kinderen zenuw-Kwalen ontstonden
wegens het niet voldoende 'gebruik van
ruiker, cn was er voorstander van, kinde
ren af en toe suiker tusschen de maal
tijden te egven. Ook' iu het Franisahe
Leger is men overtuigd, dat suiker bij
voorkeur geschikt is om de vermoeienissen
van een langen afstandsmarsch te overwin
nen. Iedere soldatenransel bevat een, hoe
veelheid suiker. Behalve deze argumen
ten, voeren voorstanders van het veel
vuldig gebruik van suik'er aan, dat som-
miges pij,zen, 0. a. vet, niet degelijk kan
verteeren, zonder dat er koolhydraten aan
te pas komen. Nu is het een feit, dat kin
deren over het algemeen een afkeer v.an
Vet nebben. En toch hebben zij daaraan
groote behoefte, wil het lichaam op nor
male wijze tot ontwikkeling komen. Een
geseliikt middel nu oan kinderen vet te
doen gebruiken, acht men het toedienen
v au suiker onmiddellijk na het vetgebrui'k.
Natuurlijk zijn er talrijke tegenstanders
van suikerverbruik door Kinderen, doch
deze bestrijden voornamelijk' het eigenlijke
snoepen. Want het is nu eenmaal niet te
ontkennen, dat snoepende kinderen het
vroeg of laat te kwaad k'rijlgen met hui)
gebit, dat zich in letterlijken zin, al diie
zoetigheid niet laat aansmeeren. Daar
door wordt het glazuur van het gebit
aangetast en is dit eenmaal gebeurd, dan
zal het gebit er heel spo.edig! do nadeelige
gevolgen van onderwinden. De gevaarlijk
ste snoepmiddelen zijn die, welke veel .ge
kauwd moeten worden, met name de kle
verige, want deze blijYen langdurig tus
schen de tanden zitten en veroorzaken do
verrotting. Het is heel goed mogelijk
aan kinderen suiker toe te dienen, zonder
dat de tanden er schadelijke gevolgen vlan
mdervinden. Zenuwachtige kinderen moe
ten veel suiker hebben liefst in vloeibaren
vorm. Vruchtensappen kunnen hierbij goe
de diensten bewijzen. Daarbij vergete men
niet. het onontbeerlijke vet in voldoende
kwantum toe te dienen want helt zijn juist
suiker eu vet, welke het kind op krachten
moeten houden. Het mag als vaststaand
worden aangenomen, jjvt tandbederf niet
zoozeer voortkomt uit meer o'f minder ge
bruik' van suiker, doch wel uit de mindere
v erzorging der tanden middels geregeld
poetsen. Het is derhalve niet noodig, ter-
wille van de tanden de kinderen iets te
onthouden, waarop zij' niet alleen als Van
nature bijzonder gesteld zijn, doch waar
van zij hij redelijk ,dus niet overmatig ge
bruik', slechts voordeel hebben.
Op dien derden Zondag in de Vasten.
Epistel v. ,d. H. Paulus ijoit da Ephesen.
"V. 1 9.
Breeders! weest navolgers van God, als
welbeminde kinderen, en wandelt in do
liefde,, gelijk Christus ons bemind en zich
zeiven voor ons tot^en^ zoen- en slacht
offer van eenen zoeten gieur aan God hoeft
opgedragen. Doch ontucht en alle vuilig
heid' of' gierigheid worden onder toi zelfs
n'-et genoemdgelijk het de heiligien. be
taamt; geene .oneerbaarheid, noch dwaze
winter. W,e hadden nooit moeten vertrek
ken. Mijn moeder was te ziek om vervoerd
te kunnen worden. We kóndein toon ech
ter niet aniders. Nooit zal ik het geziehlt
van mijn moeder vergeten, toen za haar
nuis voor de laatste maal zag. Wie Waren
voor de reis niet voldoende uitgeirust. Er
was1 trouwens geen tijd! geweest om die
nocidige voorbereidselen te treffen. !Wo
nad'aen niet al te veel mondvoorraad en bo
vendien weinig eten v.oor de honden. Da
honden verzwakten al heel gauw. Hd
hielp ze trekken en mijn vader baande dlem
weg voor de slede. De toestand van mijn
moeder verergerde. Eerst hadden we ge
dacht., dat ze'beter Zou worden; ze was
steeds zoo moedig en had bovendien altijd
een sterk gestel gehad. Niemand onzer kón
zich het leven zonder haar indenken. Mijn
vader zag wel in, dat zij; fepoedjg een on
derdak' moest hebben. Een eind vierder
lag de wigwam van oen bevriende India-
nenfamilie. Hij liet mijn moeder aan mijne
zorgen over en vertrok om hulp te halen.
Ikd eed wat ik kón. Den geheelen nacht
door zocht ik dennentakken, vloor het vuur
pdat ze geen kou zou lijden. Ik' trachtte
haar krachten wat op te wekken door wat
ec ep te koken van het kleine rantsoen, dat
ons nog restte. De koude verergerde. Den
tweeden nacht viel ik', uitgeput, naaslt mijto
moeder in slaap.
(Wordt Vervolgd.)