I
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND
DE
bmm
BAAI
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS
DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS
HENDRHCSE&CO'SSANK.GOBS
Joannes Oominicus Joseph Aengenent
iHï
DINSDAB 12 FEBRUARI 1929
trekken
FEUILLETON
Het Offer.
ALLE
BUITENLAND
VAN HET VATICAAN
Wonden
moge» leggum
is een. quaëatia
sde Vardi, „wie
-en Welopgevoed
hetwiau?"
Jte laooniek.
ebt!" bnuiida da
lS het Machten-
|tal !u laten zien
.oh, ttiiüa.t* haalde
de register zijn
pijn woqde merk-
rroaat vian het
niet op. Hij
niet malsche
Isqkend» toien mef
|s V«r,di.
gevat antwoord.
|in 1919 toiniater
■va Duitsche Re-
zeer vieel dreig-
lij «e» briefkaart
waarop stond
dat heit beste
dichts tbijzijnd-q
Kangm?" Dr. Bell
|p Van antwoord
RUMMER 18
858» JMNKAN8
lokqt 'n kaantje
har toe.veifrou.wde
opwinding en aa-
ielijk' komt Fieter
Ivtje.
nrt tante uft, jij
■ngen, gromde Pie-
zegt tante.
I hoog mogelijk op
raai' naar dei deur,
Iter hern gesloten
f.t tante: „ti'esfen".
.vige trouw, Marie.
x>rden gelooven?
f kunt ge nog twij-
1 taxateur.
versohenen boek:
kenlevea".
er toch geen be
dachtig en ik zoek
lie me nooit ergens
hist een adres voor
'foonjuffrouw."
vriend: „Wat!
wist niet, dat je
["ad hadt?"
liet. Maar ik kwam
li tqgeo, dien ik var-
liuto had
JEN.
l'ens kapitein bij de
lts zijner inwoning,
aan zijns eraditau-
ht uit. Op een goe-
pmmandeerendc, riep
Ijaen. een
lienbrooder deed zeg-
schreeuwt-ie „geef
lilliet was, gaf hij er
[den in gemeenschap
liere Kanunniken van
unnen achterhalen of
lip Walcheren ook oeji
lister bij Middelburg
twijfelen dit sterk en
jedaan, dat één pries-
ig van meerders hei-
gelegd.
nen toeistand, meernen
mderingen te moaten
ïapelle stond immers
Jit van den abt van
abt zal ongetwijfeld
belangen van. de doch-
Hij een eigen priester in
In gehad; terwijl wij
mgen vinden vermeld,
917 reeds een groot
pit van een „parockie-
pren."
Jnen wij dus besluiten
ten uit 't eerste Kloos-
I gelegen aan de Zuid-
purg, bedienden de tal-
n enkele uitzondering
't eiland en arbeidden
diepere beleving van
de bewoners. En met
Urb-anus II de christe-
heiligen oorlog tegen
tuzelman en in 't jaar
listocht uitging ter be-
Land, beyonden zioh
reeharen ook Zleauw-
Borselen# van IWjal-
weland, die werden ge
in hun strijders en ook
lagere klasse des volkk
jkheden en de menigvul-
zulk 'n tocht, doen ons
.Zeeuwsohe volk in die
hun geloof een trroote
bezat, dat zij reeds in
laren doordrongen vuil
.n 't christendom.
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Bureau* van Redactie en Administratie I Westaingel 75, GOES;
Telefoon Interlocaal No. 207, voor Redactie en Adminietratie.
Bijkantoor MIDDELBURG. Markt 1 en 2) Telefoon No.474.
Abonnementsprijs f 1,90 per drie maanden, bij vooruitbetaling}
AdvertentiSn van 1toi6 regels f0,90( elke regel meer f 0,15;
Contnacfregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager.
fROOTEWAARDE
VAN PUBLICITEIT
door de genade Gods en de gunst
van den Apostolischen Stoel
BISSCHOP VAN HAARLEM,
aan de Geestelijkheid en de Geloovigen
van Ons Bisdom
Zaligheid in den Heer.
ïóen ik, nu een half jaar geleden, den
eersten Zondag na mijn -heilige Bisschops
wijding', mij voor de eerste maal als uw
nieuwe geestelijke Vader tot u mocht rich
ten, heb ik geen beter woord kunnen vin
den dun dat va® mijn grooten Patroon,
den 11. Jbajcnies, den Apostel der liefde,
die niet moede werd zijne vermaning te
herhalen: Kinderen, bemint elkander. Eu
het was mij een groote vreugde, te mogen
ondervinden, hoezeer dit woord weerklank
vjond in pwe zielen. Mocht beminde ge
loovigen, in -het eerste herderlijk woord,
dat ik tot u sprak, mijne blijdschap1 uiten
ü.vesr het groote geloof, dat zich allerwe
gen zoo krachtig onder u openbaart, nadat
het door mijn iloorluchtigen Voorganger
zonder de Minst? aarzteling- m-et zoo vaste
hand in u is ingeplant, thans verheug ik
mij niet minder, nu ilk: u z-eggpn mag, dat
mij op overvloedige wijze is gebleken, dat
uwe harten ook ontvankelijk- zijn voor het
woord van liefde.
He naastenliefde, zoo zeide -ik u reeds,
moet heersChen zoowel in het soci-ale als
in het particuliere leven. Welnu, vandaag
wil ik u spreken oV-er de naastenliefde in
het sociale léven.
En dan wensch ik u te wijzon op twee
«leisels, waaraan wij katholieken onzen
naam niet kunnen geven, en die beide
evenzeer verwerpelijk zijn, omdat in beide
stelsels de liefde even ver te 'zloeken is.
Ik bedoel het socialisme en het econo
misch liberaEsme, terwijl het hoofdzake
lijk mijn bedoeling is u te spreke» oVer dit
dit laatste stelsel.
Over het socialisme behoef ik u maar
weinig'té zeggen. Immers dat dit stelsel
■een uitgeSjwoken materialistische basis
heeft en daarom1 in wezea- anti-godsdienstig
ia, is u te zeer bekend dan dat .ik daar
over iu den breede zou behoeven uit te
weiden. Het woord van e«n der gr rotste
Voormannen der t egenwsordig.e sociaal-
depioeratie, dat. h-et socialisms-, en de gods
dienst elkander evenmin verdragen als wa
ter en Vuur. is dan ook thans nog in zijne
vólle beteeksnis waar en volstrekt niet
verouderd, al moge zich in de latere jaren
een zekere godsdienstige strooming in
het socialisme afteekenen. Wamt die xeli-
gieuse tendenz, die bij somtaiige sociaal
democraten naar vore» treedt, is van zulk
een Vaag en onbestemd karakter,'dat van
echte religie waaronder wij te verstaan
hebben 'het gelooVen a ara- em het dienen
van een bovenwereLdsch Wezen, Dat ons
aller oorsprong en ons aller laatste doel
ia geen spoor: is te vjinden, en. (Men zich
dus op een gevaarlijken dwaalweg, zou
begeven, wanneer men meenern mocht, dat
het socialisme bezag is Van aard en karak
ter te Veranderen.
Maar bovendien is het socialistaó voor
den katholiek onaamnemelijk', omdat het
het tegendeel predikt van tie naastenliefde.
Het verkondigt imIMers de theorie van den
klassenstrijd, door welke theorie niet maar
eenvoudig wordt geconstateerd het 'feit,
dat er Meerdere malen botsingen tusschcn
de maatschappelijke klassen, zijn voorge
komen en nog voorkomen voor het er
kennen van dit onloochenbare feit was een
afzonderlijke theorie geendzins noodig
uiaar waardoor de strijd tusschen de klas
sen wordt verheerlijkt als de eenige en
noodzakelijke stuwkracht Voor de ontwik
keling der maatschappij, waardoor dus
ïntet andere woorden de piaatscbappfelijke
strijd wordt aangeprezen en. aangewakkerd
als een begcerbaar goed. Hoezeer een der
gelijke leer afwijkt van de leer van Om-zen
Goddelijken Zaligmaker, Die de liefde "tot,
do naasten aapjgaf als het kenmerk, waar
aan trien Zijmfl leerlingen zou erkennen,
behoeft, wel geen nader betoog,
50
„Ja. we hebben een zeer intei'Ksisant
gesprek gehad," gaf' Louis teu antwoord,
toen Selma bleef zwijgen. -
„Zoo, zoo, en waarschijnlijk over zaken
waar een ander niet van. weten .taag."
„Wel zeker moogt u het weten, u moet
het zelfs weten, want het betreft pen le-
vensquestie, waarover ik uwe opinie en
goedkeuring wel wensohte in te winnen,"
hervritte Louis.
„Nu, je hoeft me niets te -zeggen, ik
begrijp er alles' van. Jelui hebt .je tijd
'goed besteed, dat moet ik zeggen, ,en ito
champagneflesch. maar aanhaar lot over-.,
gelaten, 't ia' wat moois om ,zoo je gasten
te bedienen," voegde hij quaisi bestraffend
Selma toe.
„Nu, als- een meisje een lieftilesyteirkla-
ring ontvangt, is het geen wonder, dat ze
haar- hoofd niet bij een champagmeflesoh
heelt, niet waar pap»?", meende Selma,
«n vervolgde met een glimlach: „Ms
Ve-elMeer wil ik uw-e aandacht vestigen
cp -een ander stelsel, dat oogansdhijrdijk
radicaal tegenover het socialism® staat,
doch dat in den grond der zaak uitgiaat
v'an dezelfde verkeerde prlnciepiem-, en
daarota van katholiek standpunt -even on
aannemelijk em verwerpelijk is. Ik bedoel
het liberalisme.
Onder liberalisme, bemlinde geloovigen,
hebben wij te verstaan een geestesrichting,
welke als grondprinciepj predikt de abso
lute onafhankelijkheid van den mcnscih.
Het is e en geestesrichting;, die zich uit op
verschillend terrein. Qotclh overal waar zij
lot uiting komt, treedt hetzelfde princiep
met dezelfde kracht naar voren. Opi het
terrein van het godsdienstig) leven werpt
het z'ich o-pi als den verdediger van de
autonomie van den mtenschelijken geest,
wijst het dus afI onderwerping aan «en
Goddelijke Openbaring, minstens als richt
snoer voor het openbare leven, en wil het
niets weten vami een leergezag, hetwelk
met autoriteit vaststelt wat wij hebben
te gielooven. Met andere woorden op gods
dienstig terrein is het liberalisme de be-
lich aiming van het rationalisme. Op het
terrein vjan het politieke of staatkundige
leven werpt het zich eveneens op als dep.
verdediger van de absolute onafhankelijk
heid van den mea-sch, zoodat -het gezag in
den staat niet is een gezag, dat zijn -oor-
fcp-rong vindt in God, maar dat louter en
alleen door de staatsburgers is overgedra.-
gen op dqgienem, die het bewind voeren.
Dezen hebben eenvoudig den wil der bur
gers uit te weren en kunnen dan ook Sdoox
den wil der burgers wio-rden afjgezet. Met
andere woorden op politiek terrein ia hof
liberalisme de vader dor theorie van de
volkssouvereiniteit. En betreden wij het
terrein van het sociaal-economisch leven,
waarvoor ik in het bijzonder uwe anin-dacht
wilde vragen, dan ontmoeten wij het libe
ralisme opnieuw als den prediker der auto
nomie van h-et individu. Daarom verwerpt
het economisch liberalisme 'allereerst alle
intaengirig van het staatsgezag in het eco
nomische leven. Daarin Moet heeröehem
absolute vrijheid, en dan zal volgens de
aanhangers van dat stelsel vanzelf de har
monie tussChen de versnihilleiade econo-
'inisché belangen worden gieboren. Daarom
Verwerpt het in de tweede plaats alle lei
ding van d-e zedenwetten bij de economi
sche gedragingen der memscihen. Het ont
kent w-el niet het bestaan Van de zeden-
vetten, maar op h-et economisch' handelen
van den m-ansch hebben zij geen invloed
uit te oefenen. En zelfs wordt de autono
mie van den mensek zóó ver uitgestrekt
dat in de derde plaats het Oigenbelapgj als
de eenige drijfveer bij bet economisch han
deten wordt aangeprezen. Dat is de harte-
lcoze. liéfdelooze leer van het economddch
liberalisme, dat andere overwegingen niet
tebgen meetellen. Voor naastenliefde is in
het -economisdhe leven geen plaats. En al
mh.g met Vreugde worden erkend, dat lang
niet alle liberale werkgevers handelen vol
gens de theorieën der liberale economie,
omdat de wreedheid ervan edellrioedigen
naturen vanzelf t^gen de borst stuit, de
theorieën zijn er etn hebben niet nage
lalen Vreeselijke verwoestingen én Moreel
èn lichamelijk onder de arbeidende klasse
aan fe richten.
Hoezeer het ook oppervlakkig moge
schijnen, beminde geloovigen, dat libera
lisme en socialisme radicaal tdg^nover el
kander zouden staan, in wezen Verschillen
beide stelsels niet, omdat zij uitgaan van
dezelfde princiepen, zbodat terecht is ge*
zegd, dat het socialisme niets anders is dan
het. JiberalisMe van den vierden stand. Op
godsdienstig terrein imMers- staan beide op
rationalistisch standpunt. Op politiek ter
rein huldigen Heide de theorie der Volks-
sjuVereiniteit. Op' economisch terrein ver
werpen beide allereerst den richting-ge-
Venden invloed dei' zedenwetten. In de'
tweede plaats is ook volgens het socialisme
het pigenbelanv de leidende factor van den
■etiipomiSchen vooruitgangitrimers de
klassenstrijd is Diets anders dan .de uiting
v'an het egoïsm'e eener klasse, m'.a.w. van
«en groe.psegoïsmfe. zoodat niet ten onreck-
dunkt, dat u zeer tevreden met me moest
zi,n dat ik u iemand als feehoonzoon be
zorg, van wien u altijd zooveel gehouden
hebt."
Zij was iritrusschen .opgestaan, bad de
annen om haars Vaders hals geslagen .cn
fluisterde met bewogen stem', terwijl zij
bem kuste: „O, papa, ik' ben Zoo geluk
kig.' i
„Ik ook, mijn lieveling,'' fcprat de oude
heer met groote innigheid en drukte haar
vol aandoening' aan het hart.
Daarop reikte hij Louis' de hand en een
traan blonk in zijn oog, toen hij zeide:
„Ik vertrouw je een kleinood van groote
waarde toe, mijn eenig kleinood, dat ik
aan niemand zoo griarne rifeta als aan den
man. die getopnd heeiflt een edlel karakter
cn een -warjn' hart te bezitten. .Ik wëelt,
dat je haar gelukkig zult maken en ben
eveneens overtuigd, dat je door haai- ge
lukkig zult wooden'; want je krijgt een
lieve vrouw met een goed hart én eieai goed
verstand. Dit- is veel waard vjooir het ge
luk van den man, wanneer het samengaat;
het; een zlonder hét .ander 'geiélft dikwijl#
veel ellende."
te is gezegd, dat hot socialism® is het indi
vidualisme in de tweede macht. En ten
derde de staatsalmjacht, die het socialisme
huldigt voor het terrein van het economi
sche leven, is niets anders dan de conse
quente doorvoering van de kentering, die
gedurende de negentiende eeuw in het
liberalisme plaats greep, toep dit den staat
almachtig liet ing:<rjpen op alle terreinen
van het burgerlijk leven, behalve op het
economische. Veel Consequeinler eischen de
socialisten die almacht voor den staat
op ook over het economische loven.
De gevolgtrekking, waartoe wij rnxteterf
komen, is dus deze, dat het liberalisme
volstrekt niet minder verwerpeljjk en on
aannemelijk is Voor'den katholiek dan het
socialisme, otadat dezelfde beginselen ev
0 an ten grondslag liggen. En het is dan
ook een feit, waarop ik Uwe bijzondepfe
aandacht wilde vestigen, dat de Kerk niet
alleen het socialisme heeft veroordeeld,
maar dat zij ook meerdere malen reeds bij
monde van Paus Gregorius XVI en Pius
IX, dus reeds vóór 3e verschijning van
Rerum Nov'arunV, en daarna, bij monde van
Paus Pius X en' Ben edict,us XV het libera
lisme als een onaannemelijke dwaling 'beeft
afgewezen.
Op dit 'feit, beminde geloovigen, kuanen
wij in onze dagen niet genoeg' het. licht
laten vallen.
(Slot volgt).
IBANK-
EFFECTEN-
A8SUHANTIEZAKEN
il i ii —ii
De zevende verjaardag der Pauskrining.
Heden is het zes en jaren geleden, dat
de H. Viller Pius XI te Rome in ,d© hooge
Sint Pieterskerk met groote plechtigheid
ti>t groote blijdschap der g&nsche katho
lieke wereld, gekroond werd. Moet deze
gezegende dag telkens weer opnieuw her
dacht worden met geestdrift en dankbaar
heid dan zeker, wel in dit heilige jaar,
waarin onze roemrijke em, zoozeer geliefds
Oppprberder het gouden jubilé van zijn
priesterschap viert; en waarin, hij tege
lijkertijd den troost smaakt der jarenlang
nagestreefde oplossing der Romeinsche
Kwestie.
De overeenkomst tusschen Vatieaan
m Quirinaal. i
Het van V aticaajnSdhe zijde uitgegeven
communique luidt als volgt:
Hedenmiddag (11 Febr.) om 12 uur
werd in de Pauszaal van het Apostolische
Lateraanpaleis een verdrag! anderteekend
tusschen do H. Stoel en Italië, waardoor
een einde gemaakt werd aam de Romein
sche kwestie en een Contordaat wordt
gesloten tot regteling der Godsdienstigs
en Kerkelijke verhoudingen in Italië. Te
gelijk inlet het) Verdragi kwam ook een
finantiieele Ciomlvfentiie tot stand. Gevol
machtigden waren de Kardinaal Staats
secretaris Gasparri en Minister-President
Mussolini.
1 Bij de Plechtigheid waren aanwezig';
Monseyrium' IBorgonckiii DucoSecretaris
v.. d. Congregatie voor Kerkelijke Aange
legenheden, als mede de onder -secretaris
Van het Pauselijk Staatssecretariaat, Mon
seigneur Pizzardo. Verder advocaat Pacielli
als rechtskundig adviseur van den H'.
Stoel. Voor Italië waren aanwezig' de
Minister vian Justitie Rodeo, de Staats
secretaris van Bnitenlamdsehe Zaken Gran-
di en de onder-staatssleCretaris yam den
Minister-President Giurnta.
De plechtigheid der ojiderteekenmg.
Men seint d.d. gisteren uit Rome aain
„De Maasbode"
Toen Mevrouw Reichmann des avond#
laaf tehuis kwam, was Louis reed# ver
trekken en Werd' zij me,t een blijden uit
roep door vader en dochter begroet.
„We hebben u een groot nieuws me» te
deelen,m ama", sprak Sielma reeds terstond
nadat haar moeder het vertrek binnentrad.
„Als 't ook maar goed nieuws is," gaf!
mevrouw ten antwoord.
„O, ja, ik ben geëngageerd!."
„Zoo, eindelijk! Nu 't wend tijd ook'; ik
wist wel dat je den barpn toch nog nemen
zindt."
Zij doelde op een huwelijksaanzoek' van
een rykën baron, die Zeer gezilen Was in
do stad en reeds eenmhal door Belma wa#
afgeslagen, maar to.ch de hoop niet .opge
geven had.
iSclma. had den vorigen dag juist een
briéf van hem ontvangen, Waarin hij! haar
nogmaals zijn liefde aanbood.
„Ja, maar 't is de baron niet; u begtójlpt
toch wel als ik zijn aanzoek 'had willen
aannemen, ik hem niet eerfet ajfjgvwlesjeto zou
hebben."
,,0, je zoridt de eerste niet ,zijm, die zoo
iets deed," zei mevrouw wiei' vreugd® aan-
D.e zaal, waarin het tracfaat hedien on
derteekénd werd, is de vroegere consisto
riezaal, behoort thans tot he|t Plausielijik
Missde-musieium.
De ontmoeting van Gasparri en Musso
lini, die elkaar tot dusVerne niet persoon
lijk kenden, whs allerharfieilijikst. Na de
ondcrteekiening mhaktem zij een warnMing
dloor d6 zalen van het museum. Mgr. Er-
cole, directeur van h»t museum van heit
Lateraans'dh paleis, nam de honmeiurs. Waar.
Mussolini zelf ledide na den dood Van
Bar,one hoofdzakelijk de onderhandelingen
me.l het Vaticaian; daarom Was Giannini
niet tejgVnwpordlig.
Bij het vërlaten van heit museum; toe
kende Mussolini in het biecaoeKersboek.
Musistolini vmnd de Zeer goed gekbzen woor
den die boiVen de bladzijde gesohrevteni
werden: Justitia eit Pacs.
Bij' het vterlaten van hét paleis [Werden
de diplomaten getestdrifftig toegejnichjt. De
studenten der Propaganda Fide, cn van hot
Roméinsch Seminarie hieven op hot pkeam
het Tc Ileum aan.
Morgen na dé plechtigheid in de iBint
Pieter worden cfe hoofdpunten der over
eenkomst gepfublioeierdde letterlijike tojksit
eerst vaei later. i
De fascisten brengien morgen een ovatie
aan het Vaticaan «n het Quirinaal.
huiduitslag, springen-
de handen, kloven, win
terteenen, dadelijk ver- I
l zachten en verzorgen melj
AKKER'.
KLOOSTERBALSEM A
bijt niet!
w^Geen goud
zoo goed."
Het oude garantie-jvferdTagj
De voornaamste bepalingen uit het ga
rantieverdrag waren da volgende:
de heiligheid en onaantastbaarheid Van
den Paius;
voorrang' voor alle 'katholieke feonve-
rtinen met inbegrip van den koning van
Italië;
exterritorialiteit van alle' pauselijke be
zittingen, van het conclaaf en van de oeKu-
menische, conciliën, die op Italiaaaöch
grondgebied worden gehouden;
verbod van de Itaiiaansche ambtenairen
cm in de pauselijke goederen en gebouwen
binnen te dringen, Waarover geen enkëlie
Itaiiaansche rechtbank jurisdictie uitoe
fent
v!ri,neid' van correspondentie met eigen
geprivilcgiëardei post- en telegraafdienst;
actieU en passief gtezantschapsrecht
da rechtspositie van alle bij den pause-
lijken stoel geaoaredite«rde gezanten is ge
lijk' aan die welke bdj1 het Quirinaal werk
zaam zijn.
Dit garantieverdrag kon de goedkeuring
des pausen niet wegdragen, en inderdaad
biedt het veel minder dan men oogen-
séhi'nlijk zou denken. Afgezien nog van
dé mogelijkheid dat de Itaiiaansche staat
dit tractaal eenzijdig kón herzien.
De „Oseervatare. Romano" merkte nog
dezer dagen op
„Wij zien niet in, Waarom Italië den
'staat dien de Kerk door da Uitoefening1
van baar geestelijk ambt noodig heeft,
niet in het leven zou kunnen, roepen. Italië
kan den Kea-kelijibem 'Staat daarom weer
herstellenzij, het dan al niet in den vroe-
geren omvang, dan toch op een wijize, die
tie onafhankelijkheid Van den Paus' op be
hoorlijke wijze waarborgt. Italië tan dit
doen, zonder' zelfmoord te; plegen, Want
zulk een klein staafje kan Italië-zelf niet
in gevaar brengen".
In katholieke kringen is' toen dankbaar-
gestemd tegenover Mussolini, daar door
zijn vastberadenheid en energie do Romein-
merkelijk vermindieffde, want Selma was
altijd zoo geheel anders dan een ander, dus
vreesde zij voor een veel minden 'schitte
rende partij.
„Nu, wie is het dan?" vroeg zij: onte
vreden, i f 1
„Louis van Rhtenen."
De oogen van mevrouw Reichmann,
Welke zij op het hooiten van. ftien naam
wid had optengesperd, begonnen allengs
ba schitteren van kwaadheid en wierpen
■een woedenden blik op het gelaat haner
dochter.
Ben ppgtenblik stond zij sprakeloos Van
toornige verbaizing en barstte daarna op
heftigen toon uit: „Wht! En noem' jw dat'
goed nieuws? Die stijve, hark, die saaie,
Vervelend®
„Boud op, Anna," viel do heer- Reich
mann zijin vrouw in de rede, „etn bederf; het
geluk vhn je kind niet dooi- een mam te
beschimpen, dien zij liefheeft fcn die haar
teu volle waardig is, meier dan tien zulke
fraai opgetuigde barons te Zanten. On
danks zijn CenVoUddge atflkómst ist hij een
waarachtig etWmam in zijn hart en de
vrouw, die de lieAlfe Van Zulk! eten man
30-35-40-50ct.
perVi pond
sche kwestie, niettegenstaande alle moei
lijkheden, is opgelost.
De vraag: of de Paus van zijn herwon
nen vrijheid ook gébruik zal maken en 't
Vaticaan zal verlaten, is nog in gognen
doel® heslist. Verwachtingen betreffend»
eventuoele buitenlandsche reizen staan ftua
wel op zeer lossen grond.
In verband met twijfels, die naar aan
leiding Van de oplossing; der Roméinsch#
kwestie in het buitenland geuit waren tan
opzichte van het sdheidingisregime, loan
men zeggen, dat het concordaat, dat naaot
het aoooord ter regeling der Romeinachu
'kwestie gesloten is, Ben einde sohijint ta
moeten maken aan dit sohcidingsrBgjnSe.
Men verwacht, dat naar aanleiding van
de verzoening tusschen het Vaticaan en
den Italiaanschem stapt door de Italiaan-
scbe regeering een vèr-atrekkènde politie
ke ajMneatie zal warden afc-ekondigd, waar
door bet. aan een groot aantal verbanneaeai
cn politieke tegenstanders van het fascis
me antogielijk zal worden, naar Italië teriigj
te keeren.
Zoowel in Zwitserland als in de Volken-
brndskringen heeft men mtet groote belang
stelling kennis genomen Van het belang
rijke feit, dhit" een verzoening tusschen het'
Vaticaan en het Quirinaal is tof stand ge
komen en dat de Paus thans ook een sou-
Verein miet wereldlijke, mlaóht is geworden.
.Wat den volkenbond betreft, neemt mótt
cp het volkenbondssecretariaat aan, dat d®
geruchten, dat Z. H. Paus PiuB XI thans
tot den Volkenbond zou willen toetreden,;
zelfs een raadszetel aou wenschen, ongê-
grond zijn.
Men herinnert hierbij aan 'hot hekend»
boek van Pater I. de La Bruière, één dép
Werst deekundigen au waarschijnlijk ook
beet ingelichte specialisten op| het gebied
Van de betrekkingen tusscjben bet Vjati-
caan en den volkenbond, welk hóek ge
titeld is „Organisation internationale et
papjauté".
In dit boek' beeft da geleerd» fecbrqiveir,
uiteengezet, waarom:de "Vaus, ondanks
eytapathie voor den volkenbond, toch niet
to't den bond wensoht toe te treden.
Men heeft zelfs op het volkenbondöse-
cretariaat vian, naar m«m aannemen' mag,
góed ingelichte Katholieke zijde, vernov
m<en, dat de gebeurtenisseoi te Rome gee-'
rierlei wijzigWng in den toestand ten op
zichte van de betrekkingen1 tusschen den
Paus en den Volkenbond gebracht hebben;
Intussdhen ziet mén hier nijet voorbij^
dat er een rieden zou kunnen bestaan, dia
wellicht het besluit van den H. Stoel omi
buiten den vlkenhtend te blijven eonigiBZCiin»
aan het wankelen zou kunnen brengen.
Indien het Vaticaan beslist internatio
nale waarborgen zou wenschen, voor de
gewonnen he,óft, mag zich onuitsprekelijk
gelukkig rekenen. Ik althans verheug mij,
dat mijn kind zulk' een lot Uit duizenden
heeft getroffen."
Selma wierp haar vader een dankbaren
blik toe en sprak toet Ovtextuigdag„O,
ik ben zeker, dat J\ ook jvteel van bem zult
houden als u hem maar «erst goed leert
kennen, mama."
Mevrouw haalde met een minachtend ge-
baai- de schouders op, en vroeg; na een
korte stilte: „En waar zal hij den vrouw
van onderhonden? Of is hij' misschien als
een rijke nabob terugigekómien fcn Ver
beeldt zich nu, dat hij aan iederen vinger
een meisje kan krijgen?"
Toen zij' vernam, dat Louis zich reiedsi
werken een beroemden naam Ver war vet i,
in zijne betrekking v,eel geld verdiend
en door Zuinig te leven reeds! iets over
gespaard had. werd zij' eenigszins met du
keus harer dochter vterzoead, hoewel die
nog op verre na. niet beantwoordde aan
hetgeen zijl wenschte, en in e»a huwelijk
met den schatrijken baron guhoopf had
vervuld te zien.
(Wórdt Vervolgd.)