I NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND DE bmm BAAI DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS HENDRHCSE&CO'SSANK.GOBS Joannes Oominicus Joseph Aengenent iHï DINSDAB 12 FEBRUARI 1929 trekken FEUILLETON Het Offer. ALLE BUITENLAND VAN HET VATICAAN Wonden moge» leggum is een. quaëatia sde Vardi, „wie -en Welopgevoed hetwiau?" Jte laooniek. ebt!" bnuiida da lS het Machten- |tal !u laten zien .oh, ttiiüa.t* haalde de register zijn pijn woqde merk- rroaat vian het niet op. Hij niet malsche Isqkend» toien mef |s V«r,di. gevat antwoord. |in 1919 toiniater ■va Duitsche Re- zeer vieel dreig- lij «e» briefkaart waarop stond dat heit beste dichts tbijzijnd-q Kangm?" Dr. Bell |p Van antwoord RUMMER 18 858» JMNKAN8 lokqt 'n kaantje har toe.veifrou.wde opwinding en aa- ielijk' komt Fieter Ivtje. nrt tante uft, jij ■ngen, gromde Pie- zegt tante. I hoog mogelijk op raai' naar dei deur, Iter hern gesloten f.t tante: „ti'esfen". .vige trouw, Marie. x>rden gelooven? f kunt ge nog twij- 1 taxateur. versohenen boek: kenlevea". er toch geen be dachtig en ik zoek lie me nooit ergens hist een adres voor 'foonjuffrouw." vriend: „Wat! wist niet, dat je ["ad hadt?" liet. Maar ik kwam li tqgeo, dien ik var- liuto had JEN. l'ens kapitein bij de lts zijner inwoning, aan zijns eraditau- ht uit. Op een goe- pmmandeerendc, riep Ijaen. een lienbrooder deed zeg- schreeuwt-ie „geef lilliet was, gaf hij er [den in gemeenschap liere Kanunniken van unnen achterhalen of lip Walcheren ook oeji lister bij Middelburg twijfelen dit sterk en jedaan, dat één pries- ig van meerders hei- gelegd. nen toeistand, meernen mderingen te moaten ïapelle stond immers Jit van den abt van abt zal ongetwijfeld belangen van. de doch- Hij een eigen priester in In gehad; terwijl wij mgen vinden vermeld, 917 reeds een groot pit van een „parockie- pren." Jnen wij dus besluiten ten uit 't eerste Kloos- I gelegen aan de Zuid- purg, bedienden de tal- n enkele uitzondering 't eiland en arbeidden diepere beleving van de bewoners. En met Urb-anus II de christe- heiligen oorlog tegen tuzelman en in 't jaar listocht uitging ter be- Land, beyonden zioh reeharen ook Zleauw- Borselen# van IWjal- weland, die werden ge in hun strijders en ook lagere klasse des volkk jkheden en de menigvul- zulk 'n tocht, doen ons .Zeeuwsohe volk in die hun geloof een trroote bezat, dat zij reeds in laren doordrongen vuil .n 't christendom. NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Bureau* van Redactie en Administratie I Westaingel 75, GOES; Telefoon Interlocaal No. 207, voor Redactie en Adminietratie. Bijkantoor MIDDELBURG. Markt 1 en 2) Telefoon No.474. Abonnementsprijs f 1,90 per drie maanden, bij vooruitbetaling} AdvertentiSn van 1toi6 regels f0,90( elke regel meer f 0,15; Contnacfregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager. fROOTEWAARDE VAN PUBLICITEIT door de genade Gods en de gunst van den Apostolischen Stoel BISSCHOP VAN HAARLEM, aan de Geestelijkheid en de Geloovigen van Ons Bisdom Zaligheid in den Heer. ïóen ik, nu een half jaar geleden, den eersten Zondag na mijn -heilige Bisschops wijding', mij voor de eerste maal als uw nieuwe geestelijke Vader tot u mocht rich ten, heb ik geen beter woord kunnen vin den dun dat va® mijn grooten Patroon, den 11. Jbajcnies, den Apostel der liefde, die niet moede werd zijne vermaning te herhalen: Kinderen, bemint elkander. Eu het was mij een groote vreugde, te mogen ondervinden, hoezeer dit woord weerklank vjond in pwe zielen. Mocht beminde ge loovigen, in -het eerste herderlijk woord, dat ik tot u sprak, mijne blijdschap1 uiten ü.vesr het groote geloof, dat zich allerwe gen zoo krachtig onder u openbaart, nadat het door mijn iloorluchtigen Voorganger zonder de Minst? aarzteling- m-et zoo vaste hand in u is ingeplant, thans verheug ik mij niet minder, nu ilk: u z-eggpn mag, dat mij op overvloedige wijze is gebleken, dat uwe harten ook ontvankelijk- zijn voor het woord van liefde. He naastenliefde, zoo zeide -ik u reeds, moet heersChen zoowel in het soci-ale als in het particuliere leven. Welnu, vandaag wil ik u spreken oV-er de naastenliefde in het sociale léven. En dan wensch ik u te wijzon op twee «leisels, waaraan wij katholieken onzen naam niet kunnen geven, en die beide evenzeer verwerpelijk zijn, omdat in beide stelsels de liefde even ver te 'zloeken is. Ik bedoel het socialisme en het econo misch liberaEsme, terwijl het hoofdzake lijk mijn bedoeling is u te spreke» oVer dit dit laatste stelsel. Over het socialisme behoef ik u maar weinig'té zeggen. Immers dat dit stelsel ■een uitgeSjwoken materialistische basis heeft en daarom1 in wezea- anti-godsdienstig ia, is u te zeer bekend dan dat .ik daar over iu den breede zou behoeven uit te weiden. Het woord van e«n der gr rotste Voormannen der t egenwsordig.e sociaal- depioeratie, dat. h-et socialisms-, en de gods dienst elkander evenmin verdragen als wa ter en Vuur. is dan ook thans nog in zijne vólle beteeksnis waar en volstrekt niet verouderd, al moge zich in de latere jaren een zekere godsdienstige strooming in het socialisme afteekenen. Wamt die xeli- gieuse tendenz, die bij somtaiige sociaal democraten naar vore» treedt, is van zulk een Vaag en onbestemd karakter,'dat van echte religie waaronder wij te verstaan hebben 'het gelooVen a ara- em het dienen van een bovenwereLdsch Wezen, Dat ons aller oorsprong en ons aller laatste doel ia geen spoor: is te vjinden, en. (Men zich dus op een gevaarlijken dwaalweg, zou begeven, wanneer men meenern mocht, dat het socialisme bezag is Van aard en karak ter te Veranderen. Maar bovendien is het socialistaó voor den katholiek onaamnemelijk', omdat het het tegendeel predikt van tie naastenliefde. Het verkondigt imIMers de theorie van den klassenstrijd, door welke theorie niet maar eenvoudig wordt geconstateerd het 'feit, dat er Meerdere malen botsingen tusschcn de maatschappelijke klassen, zijn voorge komen en nog voorkomen voor het er kennen van dit onloochenbare feit was een afzonderlijke theorie geendzins noodig uiaar waardoor de strijd tusschen de klas sen wordt verheerlijkt als de eenige en noodzakelijke stuwkracht Voor de ontwik keling der maatschappij, waardoor dus ïntet andere woorden de piaatscbappfelijke strijd wordt aangeprezen en. aangewakkerd als een begcerbaar goed. Hoezeer een der gelijke leer afwijkt van de leer van Om-zen Goddelijken Zaligmaker, Die de liefde "tot, do naasten aapjgaf als het kenmerk, waar aan trien Zijmfl leerlingen zou erkennen, behoeft, wel geen nader betoog, 50 „Ja. we hebben een zeer intei'Ksisant gesprek gehad," gaf' Louis teu antwoord, toen Selma bleef zwijgen. - „Zoo, zoo, en waarschijnlijk over zaken waar een ander niet van. weten .taag." „Wel zeker moogt u het weten, u moet het zelfs weten, want het betreft pen le- vensquestie, waarover ik uwe opinie en goedkeuring wel wensohte in te winnen," hervritte Louis. „Nu, je hoeft me niets te -zeggen, ik begrijp er alles' van. Jelui hebt .je tijd 'goed besteed, dat moet ik zeggen, ,en ito champagneflesch. maar aanhaar lot over-., gelaten, 't ia' wat moois om ,zoo je gasten te bedienen," voegde hij quaisi bestraffend Selma toe. „Nu, als- een meisje een lieftilesyteirkla- ring ontvangt, is het geen wonder, dat ze haar- hoofd niet bij een champagmeflesoh heelt, niet waar pap»?", meende Selma, «n vervolgde met een glimlach: „Ms Ve-elMeer wil ik uw-e aandacht vestigen cp -een ander stelsel, dat oogansdhijrdijk radicaal tegenover het socialism® staat, doch dat in den grond der zaak uitgiaat v'an dezelfde verkeerde prlnciepiem-, en daarota van katholiek standpunt -even on aannemelijk em verwerpelijk is. Ik bedoel het liberalisme. Onder liberalisme, bemlinde geloovigen, hebben wij te verstaan een geestesrichting, welke als grondprinciepj predikt de abso lute onafhankelijkheid van den mcnscih. Het is e en geestesrichting;, die zich uit op verschillend terrein. Qotclh overal waar zij lot uiting komt, treedt hetzelfde princiep met dezelfde kracht naar voren. Opi het terrein van het godsdienstig) leven werpt het z'ich o-pi als den verdediger van de autonomie van den mtenschelijken geest, wijst het dus afI onderwerping aan «en Goddelijke Openbaring, minstens als richt snoer voor het openbare leven, en wil het niets weten vami een leergezag, hetwelk met autoriteit vaststelt wat wij hebben te gielooven. Met andere woorden op gods dienstig terrein is het liberalisme de be- lich aiming van het rationalisme. Op het terrein vjan het politieke of staatkundige leven werpt het zich eveneens op als dep. verdediger van de absolute onafhankelijk heid van den mea-sch, zoodat -het gezag in den staat niet is een gezag, dat zijn -oor- fcp-rong vindt in God, maar dat louter en alleen door de staatsburgers is overgedra.- gen op dqgienem, die het bewind voeren. Dezen hebben eenvoudig den wil der bur gers uit te weren en kunnen dan ook Sdoox den wil der burgers wio-rden afjgezet. Met andere woorden op politiek terrein ia hof liberalisme de vader dor theorie van de volkssouvereiniteit. En betreden wij het terrein van het sociaal-economisch leven, waarvoor ik in het bijzonder uwe anin-dacht wilde vragen, dan ontmoeten wij het libe ralisme opnieuw als den prediker der auto nomie van h-et individu. Daarom verwerpt het economisch liberalisme 'allereerst alle intaengirig van het staatsgezag in het eco nomische leven. Daarin Moet heeröehem absolute vrijheid, en dan zal volgens de aanhangers van dat stelsel vanzelf de har monie tussChen de versnihilleiade econo- 'inisché belangen worden gieboren. Daarom Verwerpt het in de tweede plaats alle lei ding van d-e zedenwetten bij de economi sche gedragingen der memscihen. Het ont kent w-el niet het bestaan Van de zeden- vetten, maar op h-et economisch' handelen van den m-ansch hebben zij geen invloed uit te oefenen. En zelfs wordt de autono mie van den mensek zóó ver uitgestrekt dat in de derde plaats het Oigenbelapgj als de eenige drijfveer bij bet economisch han deten wordt aangeprezen. Dat is de harte- lcoze. liéfdelooze leer van het economddch liberalisme, dat andere overwegingen niet tebgen meetellen. Voor naastenliefde is in het -economisdhe leven geen plaats. En al mh.g met Vreugde worden erkend, dat lang niet alle liberale werkgevers handelen vol gens de theorieën der liberale economie, omdat de wreedheid ervan edellrioedigen naturen vanzelf t^gen de borst stuit, de theorieën zijn er etn hebben niet nage lalen Vreeselijke verwoestingen én Moreel èn lichamelijk onder de arbeidende klasse aan fe richten. Hoezeer het ook oppervlakkig moge schijnen, beminde geloovigen, dat libera lisme en socialisme radicaal tdg^nover el kander zouden staan, in wezen Verschillen beide stelsels niet, omdat zij uitgaan van dezelfde princiepen, zbodat terecht is ge* zegd, dat het socialisme niets anders is dan het. JiberalisMe van den vierden stand. Op godsdienstig terrein imMers- staan beide op rationalistisch standpunt. Op politiek ter rein huldigen Heide de theorie der Volks- sjuVereiniteit. Op' economisch terrein ver werpen beide allereerst den richting-ge- Venden invloed dei' zedenwetten. In de' tweede plaats is ook volgens het socialisme het pigenbelanv de leidende factor van den ■etiipomiSchen vooruitgangitrimers de klassenstrijd is Diets anders dan .de uiting v'an het egoïsm'e eener klasse, m'.a.w. van «en groe.psegoïsmfe. zoodat niet ten onreck- dunkt, dat u zeer tevreden met me moest zi,n dat ik u iemand als feehoonzoon be zorg, van wien u altijd zooveel gehouden hebt." Zij was iritrusschen .opgestaan, bad de annen om haars Vaders hals geslagen .cn fluisterde met bewogen stem', terwijl zij bem kuste: „O, papa, ik' ben Zoo geluk kig.' i „Ik ook, mijn lieveling,'' fcprat de oude heer met groote innigheid en drukte haar vol aandoening' aan het hart. Daarop reikte hij Louis' de hand en een traan blonk in zijn oog, toen hij zeide: „Ik vertrouw je een kleinood van groote waarde toe, mijn eenig kleinood, dat ik aan niemand zoo griarne rifeta als aan den man. die getopnd heeiflt een edlel karakter cn een -warjn' hart te bezitten. .Ik wëelt, dat je haar gelukkig zult maken en ben eveneens overtuigd, dat je door haai- ge lukkig zult wooden'; want je krijgt een lieve vrouw met een goed hart én eieai goed verstand. Dit- is veel waard vjooir het ge luk van den man, wanneer het samengaat; het; een zlonder hét .ander 'geiélft dikwijl# veel ellende." te is gezegd, dat hot socialism® is het indi vidualisme in de tweede macht. En ten derde de staatsalmjacht, die het socialisme huldigt voor het terrein van het economi sche leven, is niets anders dan de conse quente doorvoering van de kentering, die gedurende de negentiende eeuw in het liberalisme plaats greep, toep dit den staat almachtig liet ing:<rjpen op alle terreinen van het burgerlijk leven, behalve op het economische. Veel Consequeinler eischen de socialisten die almacht voor den staat op ook over het economische loven. De gevolgtrekking, waartoe wij rnxteterf komen, is dus deze, dat het liberalisme volstrekt niet minder verwerpeljjk en on aannemelijk is Voor'den katholiek dan het socialisme, otadat dezelfde beginselen ev 0 an ten grondslag liggen. En het is dan ook een feit, waarop ik Uwe bijzondepfe aandacht wilde vestigen, dat de Kerk niet alleen het socialisme heeft veroordeeld, maar dat zij ook meerdere malen reeds bij monde van Paus Gregorius XVI en Pius IX, dus reeds vóór 3e verschijning van Rerum Nov'arunV, en daarna, bij monde van Paus Pius X en' Ben edict,us XV het libera lisme als een onaannemelijke dwaling 'beeft afgewezen. Op dit 'feit, beminde geloovigen, kuanen wij in onze dagen niet genoeg' het. licht laten vallen. (Slot volgt). IBANK- EFFECTEN- A8SUHANTIEZAKEN il i ii —ii De zevende verjaardag der Pauskrining. Heden is het zes en jaren geleden, dat de H. Viller Pius XI te Rome in ,d© hooge Sint Pieterskerk met groote plechtigheid ti>t groote blijdschap der g&nsche katho lieke wereld, gekroond werd. Moet deze gezegende dag telkens weer opnieuw her dacht worden met geestdrift en dankbaar heid dan zeker, wel in dit heilige jaar, waarin onze roemrijke em, zoozeer geliefds Oppprberder het gouden jubilé van zijn priesterschap viert; en waarin, hij tege lijkertijd den troost smaakt der jarenlang nagestreefde oplossing der Romeinsche Kwestie. De overeenkomst tusschen Vatieaan m Quirinaal. i Het van V aticaajnSdhe zijde uitgegeven communique luidt als volgt: Hedenmiddag (11 Febr.) om 12 uur werd in de Pauszaal van het Apostolische Lateraanpaleis een verdrag! anderteekend tusschen do H. Stoel en Italië, waardoor een einde gemaakt werd aam de Romein sche kwestie en een Contordaat wordt gesloten tot regteling der Godsdienstigs en Kerkelijke verhoudingen in Italië. Te gelijk inlet het) Verdragi kwam ook een finantiieele Ciomlvfentiie tot stand. Gevol machtigden waren de Kardinaal Staats secretaris Gasparri en Minister-President Mussolini. 1 Bij de Plechtigheid waren aanwezig'; Monseyrium' IBorgonckiii DucoSecretaris v.. d. Congregatie voor Kerkelijke Aange legenheden, als mede de onder -secretaris Van het Pauselijk Staatssecretariaat, Mon seigneur Pizzardo. Verder advocaat Pacielli als rechtskundig adviseur van den H'. Stoel. Voor Italië waren aanwezig' de Minister vian Justitie Rodeo, de Staats secretaris van Bnitenlamdsehe Zaken Gran- di en de onder-staatssleCretaris yam den Minister-President Giurnta. De plechtigheid der ojiderteekenmg. Men seint d.d. gisteren uit Rome aain „De Maasbode" Toen Mevrouw Reichmann des avond# laaf tehuis kwam, was Louis reed# ver trekken en Werd' zij me,t een blijden uit roep door vader en dochter begroet. „We hebben u een groot nieuws me» te deelen,m ama", sprak Sielma reeds terstond nadat haar moeder het vertrek binnentrad. „Als 't ook maar goed nieuws is," gaf! mevrouw ten antwoord. „O, ja, ik ben geëngageerd!." „Zoo, eindelijk! Nu 't wend tijd ook'; ik wist wel dat je den barpn toch nog nemen zindt." Zij doelde op een huwelijksaanzoek' van een rykën baron, die Zeer gezilen Was in do stad en reeds eenmhal door Belma wa# afgeslagen, maar to.ch de hoop niet .opge geven had. iSclma. had den vorigen dag juist een briéf van hem ontvangen, Waarin hij! haar nogmaals zijn liefde aanbood. „Ja, maar 't is de baron niet; u begtójlpt toch wel als ik zijn aanzoek 'had willen aannemen, ik hem niet eerfet ajfjgvwlesjeto zou hebben." ,,0, je zoridt de eerste niet ,zijm, die zoo iets deed," zei mevrouw wiei' vreugd® aan- D.e zaal, waarin het tracfaat hedien on derteekénd werd, is de vroegere consisto riezaal, behoort thans tot he|t Plausielijik Missde-musieium. De ontmoeting van Gasparri en Musso lini, die elkaar tot dusVerne niet persoon lijk kenden, whs allerharfieilijikst. Na de ondcrteekiening mhaktem zij een warnMing dloor d6 zalen van het museum. Mgr. Er- cole, directeur van h»t museum van heit Lateraans'dh paleis, nam de honmeiurs. Waar. Mussolini zelf ledide na den dood Van Bar,one hoofdzakelijk de onderhandelingen me.l het Vaticaian; daarom Was Giannini niet tejgVnwpordlig. Bij het vërlaten van heit museum; toe kende Mussolini in het biecaoeKersboek. Musistolini vmnd de Zeer goed gekbzen woor den die boiVen de bladzijde gesohrevteni werden: Justitia eit Pacs. Bij' het vterlaten van hét paleis [Werden de diplomaten getestdrifftig toegejnichjt. De studenten der Propaganda Fide, cn van hot Roméinsch Seminarie hieven op hot pkeam het Tc Ileum aan. Morgen na dé plechtigheid in de iBint Pieter worden cfe hoofdpunten der over eenkomst gepfublioeierdde letterlijike tojksit eerst vaei later. i De fascisten brengien morgen een ovatie aan het Vaticaan «n het Quirinaal. huiduitslag, springen- de handen, kloven, win terteenen, dadelijk ver- I l zachten en verzorgen melj AKKER'. KLOOSTERBALSEM A bijt niet! w^Geen goud zoo goed." Het oude garantie-jvferdTagj De voornaamste bepalingen uit het ga rantieverdrag waren da volgende: de heiligheid en onaantastbaarheid Van den Paius; voorrang' voor alle 'katholieke feonve- rtinen met inbegrip van den koning van Italië; exterritorialiteit van alle' pauselijke be zittingen, van het conclaaf en van de oeKu- menische, conciliën, die op Italiaaaöch grondgebied worden gehouden; verbod van de Itaiiaansche ambtenairen cm in de pauselijke goederen en gebouwen binnen te dringen, Waarover geen enkëlie Itaiiaansche rechtbank jurisdictie uitoe fent v!ri,neid' van correspondentie met eigen geprivilcgiëardei post- en telegraafdienst; actieU en passief gtezantschapsrecht da rechtspositie van alle bij den pause- lijken stoel geaoaredite«rde gezanten is ge lijk' aan die welke bdj1 het Quirinaal werk zaam zijn. Dit garantieverdrag kon de goedkeuring des pausen niet wegdragen, en inderdaad biedt het veel minder dan men oogen- séhi'nlijk zou denken. Afgezien nog van dé mogelijkheid dat de Itaiiaansche staat dit tractaal eenzijdig kón herzien. De „Oseervatare. Romano" merkte nog dezer dagen op „Wij zien niet in, Waarom Italië den 'staat dien de Kerk door da Uitoefening1 van baar geestelijk ambt noodig heeft, niet in het leven zou kunnen, roepen. Italië kan den Kea-kelijibem 'Staat daarom weer herstellenzij, het dan al niet in den vroe- geren omvang, dan toch op een wijize, die tie onafhankelijkheid Van den Paus' op be hoorlijke wijze waarborgt. Italië tan dit doen, zonder' zelfmoord te; plegen, Want zulk een klein staafje kan Italië-zelf niet in gevaar brengen". In katholieke kringen is' toen dankbaar- gestemd tegenover Mussolini, daar door zijn vastberadenheid en energie do Romein- merkelijk vermindieffde, want Selma was altijd zoo geheel anders dan een ander, dus vreesde zij voor een veel minden 'schitte rende partij. „Nu, wie is het dan?" vroeg zij: onte vreden, i f 1 „Louis van Rhtenen." De oogen van mevrouw Reichmann, Welke zij op het hooiten van. ftien naam wid had optengesperd, begonnen allengs ba schitteren van kwaadheid en wierpen ■een woedenden blik op het gelaat haner dochter. Ben ppgtenblik stond zij sprakeloos Van toornige verbaizing en barstte daarna op heftigen toon uit: „Wht! En noem' jw dat' goed nieuws? Die stijve, hark, die saaie, Vervelend® „Boud op, Anna," viel do heer- Reich mann zijin vrouw in de rede, „etn bederf; het geluk vhn je kind niet dooi- een mam te beschimpen, dien zij liefheeft fcn die haar teu volle waardig is, meier dan tien zulke fraai opgetuigde barons te Zanten. On danks zijn CenVoUddge atflkómst ist hij een waarachtig etWmam in zijn hart en de vrouw, die de lieAlfe Van Zulk! eten man 30-35-40-50ct. perVi pond sche kwestie, niettegenstaande alle moei lijkheden, is opgelost. De vraag: of de Paus van zijn herwon nen vrijheid ook gébruik zal maken en 't Vaticaan zal verlaten, is nog in gognen doel® heslist. Verwachtingen betreffend» eventuoele buitenlandsche reizen staan ftua wel op zeer lossen grond. In verband met twijfels, die naar aan leiding Van de oplossing; der Roméinsch# kwestie in het buitenland geuit waren tan opzichte van het sdheidingisregime, loan men zeggen, dat het concordaat, dat naaot het aoooord ter regeling der Romeinachu 'kwestie gesloten is, Ben einde sohijint ta moeten maken aan dit sohcidingsrBgjnSe. Men verwacht, dat naar aanleiding van de verzoening tusschen het Vaticaan en den Italiaanschem stapt door de Italiaan- scbe regeering een vèr-atrekkènde politie ke ajMneatie zal warden afc-ekondigd, waar door bet. aan een groot aantal verbanneaeai cn politieke tegenstanders van het fascis me antogielijk zal worden, naar Italië teriigj te keeren. Zoowel in Zwitserland als in de Volken- brndskringen heeft men mtet groote belang stelling kennis genomen Van het belang rijke feit, dhit" een verzoening tusschen het' Vaticaan en het Quirinaal is tof stand ge komen en dat de Paus thans ook een sou- Verein miet wereldlijke, mlaóht is geworden. .Wat den volkenbond betreft, neemt mótt cp het volkenbondssecretariaat aan, dat d® geruchten, dat Z. H. Paus PiuB XI thans tot den Volkenbond zou willen toetreden,; zelfs een raadszetel aou wenschen, ongê- grond zijn. Men herinnert hierbij aan 'hot hekend» boek van Pater I. de La Bruière, één dép Werst deekundigen au waarschijnlijk ook beet ingelichte specialisten op| het gebied Van de betrekkingen tusscjben bet Vjati- caan en den volkenbond, welk hóek ge titeld is „Organisation internationale et papjauté". In dit boek' beeft da geleerd» fecbrqiveir, uiteengezet, waarom:de "Vaus, ondanks eytapathie voor den volkenbond, toch niet to't den bond wensoht toe te treden. Men heeft zelfs op het volkenbondöse- cretariaat vian, naar m«m aannemen' mag, góed ingelichte Katholieke zijde, vernov m<en, dat de gebeurtenisseoi te Rome gee-' rierlei wijzigWng in den toestand ten op zichte van de betrekkingen1 tusschen den Paus en den Volkenbond gebracht hebben; Intussdhen ziet mén hier nijet voorbij^ dat er een rieden zou kunnen bestaan, dia wellicht het besluit van den H. Stoel omi buiten den vlkenhtend te blijven eonigiBZCiin» aan het wankelen zou kunnen brengen. Indien het Vaticaan beslist internatio nale waarborgen zou wenschen, voor de gewonnen he,óft, mag zich onuitsprekelijk gelukkig rekenen. Ik althans verheug mij, dat mijn kind zulk' een lot Uit duizenden heeft getroffen." Selma wierp haar vader een dankbaren blik toe en sprak toet Ovtextuigdag„O, ik ben zeker, dat J\ ook jvteel van bem zult houden als u hem maar «erst goed leert kennen, mama." Mevrouw haalde met een minachtend ge- baai- de schouders op, en vroeg; na een korte stilte: „En waar zal hij den vrouw van onderhonden? Of is hij' misschien als een rijke nabob terugigekómien fcn Ver beeldt zich nu, dat hij aan iederen vinger een meisje kan krijgen?" Toen zij' vernam, dat Louis zich reiedsi werken een beroemden naam Ver war vet i, in zijne betrekking v,eel geld verdiend en door Zuinig te leven reeds! iets over gespaard had. werd zij' eenigszins met du keus harer dochter vterzoead, hoewel die nog op verre na. niet beantwoordde aan hetgeen zijl wenschte, en in e»a huwelijk met den schatrijken baron guhoopf had vervuld te zien. (Wórdt Vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1929 | | pagina 1