elburg [AANJË Ooievaar". NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND l BLERUM lei- tagazijn erderij ijstr., Goes. nderkleeding is 125, Vlissingen London :adeaux O Oo« 'waren irken UIS' nakwotstjes. ielkamer Vorststraat. OOIJ II, Middelburg iligst adres DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS De ongeziene wereld of hei leven na den dood. Het Offer. NUMMER 137 DINSDAfi 20 NOVEMBER 1828 us f 3,50 pn en f 2,95 i Corsets, lanbeurs) voorradig >r een Heer? hoosfiin jjrt ie Water- •s, Brood- I" pfes, Gas- eitjes, Gas- en (Pyrex) a irerk. JT Middelburg itten - Brussel. BROOTEWAARDE VAN PUBLICITEIT WORDT 8ELEZEK IN ALLE KRIN6EK FEUILLETON BUITENLAND 'RAeumatiek1 1 Kloosterbalsem VAN OVER DE GRENZEN 30URAN r 248» JAARBAN8 18 e Isto k|as Loopor. GOES J09 - Goes Odeur Y, 4711s TEERKWASTEN, it. Nicolaai-Cadeau I, GOES kte artikelen: ikjes, gemaakte |ricot-, Gebreide-, Slobkousen, foordspelden en gekleurde Over- 3SS1BS. NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Bureaux van Radactie en Administraties Weetsingel 75, GOES Telefoon Interlocaal No. 207, voor Redactie en Administratie. Bijkantoor MIDDELBURG, Marktl en 2| Telefoon No.474. Abonnementsprijs f 1,90 per drie maanden, bij vooruitbetaling; Advertentiën van 1tot6 regels f0,90, elke regel meert0,15; Contractregelprijs.te beginnen bij 500 regels, beduidend lager. XIV. GODS EIGENSCHAPPEN. Gods- wezen is alota' tegenwoordig. 6:a, neeimt uw vlucht en vliegt, <j I Gedreven door 't verstand. Tot boven 't hoogste perk Waarin de zonne brandt Daarzult gij' immer God En 't eeuwig wezen vinden Van Hem1, dien ruimte, tijd Noch eeuw® en kan ontbinden. Sa, neergedaald tot ïn Den afgrond van de zee, Den diepen donkeren duik iVan 't zweimtaend watervee; Daar zult gij' wêeroim) God, Met u gedaald, ontmoeten, En zijne altegenwoor- digheid erkennen moeten. Hij is alwaar gij rijt Of niet en rijt; alwaar Gij niminer komen kUnt. Nocih komen zult, ook' daar; Hij is in u, in al Dat is of was. begrepen, En door geen wezen, dat Hij zelf en is omnepen. Hij isWie Was er zoo Als Gij zijt, ooit weleer; .Wie zal ooit zijn als Gij Das wezens opperheer; Gij oribeslotene, al Besluitende in Uw wezen? 'k En kenne geenen God, Geen anderen God als... Dezen! Hoe meesterlijk vertolkt hier da Vlaam- sche Priester-Dichter, Gezelle, den Ko ninklijken Profeet Dawid, als deze vol diepen eerbied voor Gods alomtegenwoor digheid in rijken gloed van Oosterséhe woordenpracht uitroept Jahwe, waarheen zou 'k uwen geest ont- [loo-pen? Waarheen ontvlieden Uw aangezicht? Steeg ik ten Hemel op ,daar zijt Gij Maakte ik het schimmen-rijk tot mijne [sponde Gij zijt er. Verhief 'k mijn Vleugelen bij de morgen schemering, En zette ik mij neder aan de grenspalen [der zee, Ook daarheen zoiu Uwe Hand mij leiden. En Uwe Rechter taij richten (Fik. 138'-7). „Nu ben ik' weer thuis," zegt Pater Jao. Schïeurs in zijn wonderschoon© „Re flexen", „nrijn lamp is licht en mijn ka mer is koel, en zeker we>et ik, nu alles zoo stil en zoo Ver is, dat weer dafj „vreetm!- de" in mij zal ontwaken: die vreemde pijn, die zoete hartstocht naar U, onzicht bare, goedige God! Ik weet n bij imij en eindeloos ver, in het suizende lamplicht, in de ruischende grenzeloosheidik voel U in mij en mij in U bewegen en leivén. Soms is 't mij, alsof ik da -eeuwigheid hadde geademd en er zelf in Verloren Als Gij uit de tuinen van het avondrood tot mij gekomen waart, zouden mijn oogen niet méér geblonken hébben; als Gij mij verschijnen wildet aan het venster, zou ik niet verwonderd zijn. W.ant ik weet-, dat Gij hier zijt en deze voortdurende zeker heid heeft mij voorbereid op Uwe komst. En heel eenvoudig zon ik zeggen: „Dag Vader", meer niet." God is alwaar gij zijt, Of niet en rijt; alwaar Gij nimmer komen kunt Noch komen zult; ook daar! De oneindige God wordt door geen „tijd" gemeten, want Hij is eeuwig en zonder bet- gin ot einde! Hij wordt door geen jpuiim- 16) Eij was evenwel te zwak om haar zoon, dien zij zielslief had, iets te Weigeren, of hem teleur te stellenzij veiikoKht dus, om in haar gebrek aan geld te voor zien, nu en dan een effect, hetgeen hare jaarlijksche rente natuurlijk zeef dieied Ver minderen. In den laatshen tijd was hare gezond heid ottk veel Hechter gjeiwordem cm raadde de dokter haar 'tot herstel Oen langdugigt verblijf op een badplaats, aan, Waartoe zij echter 'de middelen piet bezat. Zij wilde er niet voor Uitkoanlen, dat bare omstandigheden zooveel minder gun stig waren dan Vroeger en besloot lie ver nog eenige papieren ta géide te ma ken in de hoop, dat Wanneer Adolf later eene betrekking had, dit alles Wel terecht zon komen. Tot nu toe had hij "dezen stand van zaken zorgvuldig voor hem verborgen ge houden, doch ten laatste begreep Zij, dat dit niet langer doenlijk was. Zij kon he|m! m het vervolg pntakjgelijk zooveel gield voor zijne, genoegens nis anderszins taloer géven, hoe gaarne rij het bok wienacht- te" begrensd, want Hij is onmetelijk en alom-tegenwoordig. Zijn onmetelijkheid strekt zich lüit tot alle mogelijke ruimten, welke door het scheppen van ontelbare nie.uwe werelden zc.uden geopend worden. „Vul ik niet den Hemel -en de Aarde," zegt Hij terecht door den mond van den profeet Jeremias (XXTII—24). Reeds Salomon was hiervan innig over tuigd, toen hij bij het inwijdingsgebed van den stralenden tempel, dien hij voor den God van Israël had gebouwd, sprak: „Indien toch 'de hemel en de hemelen der hemelen U niet kunnen bevatten, hoe veel minder dit huis, dat ik gebouwd heb" (III Kon VIII27). Ook Sint Panlus leerde in de Konings hal van den Areopagcs den Atheners dui delijk, dat God al3 Geest niet wordt omslo ten .door vier muren van een tempel: „Mannen van Athene, die God, die de we reld en al wat daarin is, gembakt heeft, die de Heer Van hemel en aarde is, woont niet in tempels door menschenhanden ge maakt In Hem toch leven en roeren en zijn wij" (Hand.: XVII-24). Ziedaar het feit Van Zijn alomtegen woordigheid. Nn het hoe! Hoe is dan God overal tegenwoordig? Ten eerste, door Zijn macht. De geschapen dingen zijn zóó afhanke lijk van God, dat z'e zonder Zijn hulp en tegenwoordigheid geen oogenblik kunnen voortbestaan; trekt God die hulp terug, dan zinkt alles, wat bestaat, terstond terug in het niet. Deze voortdurende) bijstand brengt dus vanzelf zijn tegenwoordigheid met zich me'de: in Hem leven wij, roleren en zijn wij! Ten tweede door Zijn wetenschap. God ziet alles wat geweest is, was, wat zal zijn en wat zou, kunnen zijn. Met één blik telt hij de mdllioenen hemelbollen, die zich wentelen door 't machtig heelal len berekent Hij bet oneindig getal zandkor rels aan de Verre stranden der ocbanea. Met Zijn 'kennis is Hij .alles nabij( en tegenwoordig. Ten derde door Zijn zelfstandigheid. Gods onmetelijk wezen vult alle plaat sen, doordringt alle stoffelijke en onstofflee lijke dingen. God is een Geest En als zoo danig niet uitgespreid over het heelal gee Hj'k (bijvoorbeeld de lucht over de aarde verspreid is. Omdat Hij een Geest is, daar om wordt Zijn (Wezen niet gelijk de licha men naar deelen en afmetingen door de ruimte omschreven, maar is Hij volledig overal te gelijk cn op iedere plaats af zonderlijk tegenwoordig. Zoo is bijvoorbeeld ook de ziel volledig in het geheele lichaam en .even Volledig in ieder lichaamsdeel tegenwoordig. Ter wijl nu dei kiel tot ean bepaald Jiehaata' beperkt is, .zoo is God door niets begrensd o fbeperkt, mraar etrekt zich volledig tot alles ent ut ieder Schepsel afzonder lijk uit. .j Hieromtrent kunnen we nog drie op merkingen maken. Ten eerste, al is God overal volledig tegenwoordig in alles, Hij wordt toch niet bc-smet door de onreinheid of het Zede lijk bederf Zijner Schepselen, evenmin als de blinkende zonnestraal niet verontrei nigd wordt, als hij in drassig water schiet. V ervolgens, al ia God overal tegenwoor dig, is er bij Hem geen sprake van plaats verandering, al .zeggen wij, dat Hij tot ons komt en ons verlaat, waardoor wij slechts willen aanduiden, de uitdeeling of onttrek king van bijzondere gunsten, .waardoor God op bijzondere wijze Zijn tegenwoordig heid aan ons openbaart. Ten slotte, al is God 'overal Volledig tegenwoordig door Zijn taacht, Zijn weten schap en wezen: Hij is nog op somlmlige te. Met een kloppend hart en biavend Van zenuwachtige spanning, omdat zij haar lieveling ©ene teleurstelling tatoes't berei den, deelde zij hem op Zekéren dag all©3 ïutede en wachtte in den hevigstem angst de uitwerking van hare woorden fif. Tot haar groote verlichting nam hij dit zeer kalm op, Êvenals. hij' reeds in zijn kinderjaren zich spoedig over iedere klei ne. Verdrietelijkheid heten.Ze.tte. Lachend zag hij haar ïn het bezorgde gelaat en zei de: „Zoo, zoo, moedertje, dat 'ia elen leelijk geval, dan wordt "het tijd dat Ik eens wat ga Verdienen." Zij rp,g hejn Vol (ieernis aan, want zij' begreep, dat hij nog niet ten Volle bte- aefte, hoeveel hij in 't Vervolg zou moeten ontberen, hetgeen hettn: dubbel hard moest vallen, daar hij [t'%n kind af aan weelde en overdaad was gewend geweest. ,,'t Spijt me zoo voor jou, mijn jongen, je zult zooveel moeten missen," kei ze met tranen in de oogen. „Je moet het zoo licht niet tellen, want het is zoo ger makkelijk niet, zuinig te moéten Zijn als men aan overvloed gewend 'is geiweest en het valt zoo hard daarna genoodzaakt te zijn, zooveel wat het leven aangenaam' (naakt op te géven." „Kjopi,t ©ib nu maar niet over mij beste plaatsen op een geheel-bijzondere en bo vennatuurlijke wijze tegenwoordig. Zoo is Hij ïn den Hemel tegenwoordig, omhuld door 't grondeloos licht zijner glorie, als loon Zijner uitverkopen Zaligen, in de zielen der rechtvaardigen doofr de heiligmakende genade; in het H. Sacra ment des Altaars nis God en Menseh te zomen, waar Zijn Godheid op bovenna tuurlijke wijze in de eenheid van den Per soon des Wooxds taet de verheerlijkte uienschbeid van Christus vereenigd is. Toen Keizerin Budokia den H. Joannes Crysostomus met ballingschap bedreigde, antwoordde haar de taoedige bisschop „Gij kunt mij alleen dan vrees aanjagen als ge me kunt verbannen naar een plaats, waar God niet tegenwoordig is." Hooi' naar dezen dichter „Vader, open over ons uwe goedige „oogen en wees ons nabij als ©en zeer „geliefde geur, goed cm ta ademen; als „do reuk van rijp fruit in de tuinen, „van Limburg. Waak over ons uit de „hooge paleizen van iuw avond en laat „Je stilzwijgende ruimten vervuld zijn „van Uwe aanwezigheid." „Al» wij opzien paar 'de sterren, geef „onze oogen Te ontwaren de glanzingien „van uw glorierijk iW.ezen en onze ooren „de verre echo's van .Uw 'dlmaohtige „voeten „Spreid Uw lieve aandacht uit over steden en dorpen, zedig gezeten onder „de groene looverhuizen Van den groo- „ten zomer, op do oevers van den schoo- ,,nen stroom en zegen wie daar wonen „en wandelen de witte wegen naar een „doel. „Lna! Uw dauw ovor ons geboren wor den. weinig later dan Uw heilige sterren „■en laat Uw avondwind voor elk de bode „zij'n van. een goed bericht. „Luister met ons naar het verhaal van „oen oud man, des avonds op het dorps- „plein: Zijn stem1 zingt als uit een go.u- „den diepte; Zijn woorden, hebben den „geur van lieve herinneringen en den „klank van schooae verwachtingen. „Groet de kranke Lia, aan haar venster ;,niiet Uwe hand en den eenzamen tolman „in zijn huis bij dé rivier. „Luister a,an het lage raam, als de „kinderen m'et U. pratan, in hun droom „en troost de. schamele moeder, die „wachtend aan den gevel van haar wo ning staat. „Roep den verloren zoom uit de taveer- „ne, want de .appelronde maan loert reels „hteilmblijk door het loof' en blinkt oranje- „geel op den laten landweg." ((Jac. Schreurs: Reflexen.) Goes. O. VIS, Rector OOSTENRIJK Dr. Seipd cn liet Presidentschap. De voorstellen van dr. Scipel, dat da President van Oostenrijk in het Vervolg, bij volksstemmen zal gekozen worden tem dat zijn macht- aanmerkelijk zal Worden .uitgebreid, is. de aanleiding' tot Velei poli tieke discussies; Het officieel politiek blad der feociaal- detaocraten ,de „Arbeiter-Zeitung" bracht het duidelijk te Waken, waarom 8e so ciaal democraten gekant zijn tegen deze voorstellen. „De directe verkiezing van een president wordt dikwijls' ©en instrument voor de ï'ieaotionnaixen"Een directe rtrinUitb[r)en- ging zou den president t© VpeJ. mladht gje- ven, daar hij een soort Van repu,bliké|insoh monarch zou worden. Lodewijk Napoleon, die op deize Wijze in 1848 tot president van Frankrijk' gekozen was, zette een paar jaar later de jiep|u|hll©k aan kant. Het blad wijst er o.p dat in Polen het zelfde proces gaande isde 'fletatoeraben wenschen een presideintakieluz'e door het mama," sprak 'Adoli' haar liefk'oozend„ik zal ér mij gle-en grijze haren ovef laten groeien, het zal nog wel weer anders worden." Daarna troostte hij haar op zijne eigiene, prettige manier en s.pdegnlde haar «en gelukkige toekomst voor, Wanneier hij eens beroemd zou zijn en veel gield Ver diende, hetgeen hij etellig verwachtte. Mevrouw "Wienstnck werd door zijne qp- tianistische denkbeelden over Üe toekomst tpoedig gerustgesteld en Adolf legde Zich een tijdlang' allerlei bezuinigjingjen op, taaar ,aan iets wat ta'en als kind niet geleerd heeft, kan imen zich volwaseen zijnde, niet cp eenmaal gewennen. Het gebeurde dikwijls flat hij 5n gezlel- fclehap van zijne adellijke vrienden zich schaamde te bekennen, dat hij niet rijk meer was en flus groote Bommen gleld als naar gewoonte uitgaf, Waardoor hij zijne imiama telkens in verlegenheid bracht. Her haaldelijk spoorde zij hem aan, het toch niet te vergeten, Wat zuinigjer te leven, daar hij anders: onvermijdelijk in Bchulden zou geraken. Ook had de jonge tm'an een bijzondere liefhebberij voor het spel, waarin hij meestal ongelukkig was cn dat hem dus veel geld kostte. Öfisaboon Louis helm' ernstig waarschuwde er toch gjeen hapt- fctocht van .te taakten, kjoin hij rich riet parleiment, terwijl Pilsoedski flen volks- stemtaing wenscht. Verder vraagt het hoe dp. Beipe'l voor stellen kan doen, Waamvlan hij vooruit weet dat deze .voor 'de Eelmiocratiein onaan vaardbaar zijn. Het geeft de. Volgende „verklaring". De burgerlijke partijen zoeken teen an deren leider voor tte republiek', ten onder anderen wordt ook flr. Seipel genoemd. Dr. Scipel wil daarolm aan den president telen bijzondere macht toebennen. Indieln er Bu een vermeerdering van macht geschonken is, wil hij zibh van het hooigste amjht in de republiek meester maklen. „Meent dr. Scipel nu werkelijk', dat He 'democra ten zullen medewerken om hem' da macht over he.t parlem«®rt te Verzekeren" aldua het demócratisch 'blad. De „Reicbspost" neeimt de verdediging van dr. Sieipel op zich; in een hoiopdj artikel warden de socialistische lasterin gen scherp bestreden en weerlegld. Het blad vraagt waarom1 een volksstemming) een gevaar zou Worden voor He DeimJo- cratie; het herinnert veyvolgensi de Socia listen aan de door dr. Otto Bauer voorge stelde volfcsstemining. "Wanneer cien violk's!- stemming voor de socialisten g)oe,d genoeg is in een economisch© kweqtie, motet dit ook het geval rijn hij de Verkiezing; Van qen president. „Geen goud zoo goed" Dc ware oorzaak van die ellendige pijnen, die ongeschikt maken voor eiken arbeid, is nog weinig bekend. Maar de ervaring heeft geleerd, dat masseeren met Akkers Kloosterbalsem in staat is, de pijn aanmer kelijk te verzachten. Gij behoeft niet oud te worden, voordat ge oud zijtl DUITSCHLAND De uitsluiting in het Roergebied. Diank rij dc bfeimfiddeliingsaclti^ vun re- geeringspresident Bergiemtenn zijn de kan teen op ©en vergelijk in de rieta,al-industrie zooveel gunstagm geworden,, diat men nojj| heden mag hopen op een bestrit, dat de onverwijlde intrekking van de uitsluiting en de hervatting van het werk mbgteiïjk imlaak't. Deze opvatting deelt ook de burge meester van Dusseldorp, welke Stad zwaar onder het cbnflidfc te lijden heeft. 1 De loonkwastie zal Mj de heden vóórt- gezette htespïekanjgten weinig m'oeilijkheid gevfèn, nu de werkglevers te dien aanzien een aanbod hebben gedaan, dat nauwe lijks verschilt van dc arbitrale uitspraak. RUSLAND Kloosters gesloten. In een district van het gouvernement Nizjingtorod rijn ze.ven kloosters gesloten. De gebouwen moeten dienen om in dc cul- tureele belioeften van de bevolking te voorzien. Dit is de pitvluieht voor da kerkvél- volgers. I De v erstrkkj n g d e r Fr an sc he M i' s s i e s. In 1905 hadden de Franscbe Jezuietoa van de Earijsche provincie ia China da missie van Kia.np.Nain, waarin 137 Fran- schon, bovendien 37 Ohineiazeri on 28 m'is- monarissen yam andere nationaliteiten ar beidden; .in. h'et geheel eclhfer 302 mail. Da uitzonderingswetten, de) verliezten tip dens den oorlog hebben de Fransche mis. smo' genoodzaakt drievijfde van dit missie gebied op te geven n.l. de provincie .Ngan.Hoeai. Italië en Spanje hebben er 93 missionarissen naar toegezonden. En de aan de verzoeking tsmttrekkein rijn g[elub telkens weer te beproeven, doch tatestal zonder gunstig .gevolg. Adolf 'kwam' dikwijls bij zijn vriend aankloppen mtet het Verzoek hem geld te leenen, wanneer hij ieltsi betalen Moest, waarmee hij zijn mama op 7t ooigenblik riet durfde lastigvallen. Louis was steeds bereid hem' ta heipen, ook al had hij menig tientje nooit terug gekregen, ondanks de verzekering van Adolf: „Als ik taillionair word, krijg je alles: met interest tegug-" Louis geloofde, noch aan de tatülioencn in spé, noch aan die interest, maar gewoeld© zich gelukkig zijn vriend te kunnen hel pen. Adolf had hem in Vroeger jaren zoo dikwijls op kieschc wijze bijigesta-an cn zelfb aangeboden zijne studies te bekos tigen; daar Louis dit echter niet wilde iem evenmin geld van rijn rijken Vriend aan nam', schonk daze hem telkens kostbar© boekwerken, die hij rich zelf niet kon aanschaffen cn hem toch zoo Welkom wa ren. Op zekeren dag, toen Adolf kern weer om' igeld vroeg, ten einde aen speelschuld te voldoen, zei Lods vast besloten: ,Jk wil je graag helpen wanneer ja in geldver legenheid rijt, taaaar je speelschulden be taal ijk' ia 't vervolg riet (hear; ik wij je provincie Kiang.So-n, aan Frankrijk geble ven lelt met meer dan 108 Fpanscbe mis sionarissen, geholpen door 89 anderen, u.l. Chiueezen, Ameritanen en Cftuadce- zen. In, Egypte telde de missie van AJex, andij'O in heli jaar 1901 in het geheel slechts 14 missionarissen van gemiadekl 40 jakr. Nu rijn er slechts 3 Fransche Je zuïeten van 64 jaar. Aan het collega van Cairo werkten 22 mliisrionaxissen van ge middeld 43 jaar, nu zijn er niet meer dan 18 met een gemiddelde leeftijd van 53 jaar. In Syrië is het nog treuriger gesteld, l'e Aleppo is nog één missionaris, tegen vroeger 2, en de eene is 55 -aar oud; Chazjr bezit nu slechts 2, vroeger 6 Je. zujeten, en die 2 zlijn 70 jaar oud; Da mascus heeft er 2 Op ,de 3 verloren; du overgeblevene telt 63 jaar; voor Kom|s geldt hetzelfde; te Saiidla is ervan de 3 geen enaele mtoer jn leyem; te Rikfais rijn er .slechts 2 van de 6 missionjarissen over; te Zahlé zijin er 2 grijsaards van. de 5 Jezuïeten overgebleven, die er in 1905 wersten. Te Beyrouth hebben de iDissio- narrssen hun positie willen handhaven; rn 1905 waren er 46 met een gemiddelde leeftijd \an 45 jaar; ra 1927 waien er nog 37 met een gemiddelde leeftijd van 57 jaar. Men ziet, het is een ware ver stikking, welke door de leekenwetten. ver oorzaakt is. Ed de Jez'uieten.orde, door zooveel haat vervolgd scheen Mi het be gin van den oorlog vast en zeker (be sloten te zijn, alle 'krachten in te spannen en dit met een bravour en een toit nu onbekend heroïsme, welke) de bewonde ring; van ge'heel Frankrijk ..afdwong. Wij hebben over de Parijtsche provincie ge- aprosei); wat een helden in deze talrijke groep Pater D'urorjohoux, een Parijze. n'alar, wterd m 19:25 kapitein; .„hij geefb liet schoonste voorbeeld van moed en plicht"; 11 April 1916 wap de vijand in do loopgraven v,an de jsepsta lluiie binnen gedrongen; jhet geweer ta- hand, deed lij spontaan een teg'en.taval. hernam de loopgraaf, nam' twee officieren en. veertig soldaten gevangen en viel1, doodelijfc ge troffen, ter aarde. De Paters De Geuser waren dme broers: de oudste, Hubertus, seigeant, trotseerde alle gevarenhij bleef rechtstaan rn den loopgraaf gedu rende den geheelen aanval! en zocht de gevaarlijkste posten op; Men zag hem te Verdun, aan den Ghemm des Dames, a,an den Kenimel en op 20 Juh 1918 viel hij op het emi yan een zegevierenden slag te Nesle.l'e Repons, doodelijfc getroffen. Zijn broer Jean, ,op 19.jarigen leeftijd op geroepen, volgde deze legendarische heL dendaden op, werd gevangen genomen en ontsnapte uij rijd gevangenis om' weer aan oen strijd deel ts namten. De laat ste, Louis, wordt bewonderd om' zijn edel moedige houding en dapperheid; 7 Aprit werd hij ernstig gewond, weigerde zlich vóór de anderen te lajtcn verzorgen, zijn boenen m'oeslen hem worden afpezet... Vervolgens P. de Bpissien en P. Lenoir, van wren bet vierde citaat Zegt: „Geval len op ,bet vekl van eer 9 Meil '1917, slachtoffer van zijn toewijding voor da gewonden, na gedurende dertig Maanden do yerwonderinr van allen opgewekt ie hebben door zijn goedheid, 2lijn vader landsliefde en zijnt heilige levenswandel. Hij' laat hij allen een onverganaelija. goe den rndttus na. Met de eerbieaigste en smadelijksfe gemoedsgestel! neid buigen wij ons voor het stoffelijk overschot van hem, die de vriend, de vertrouweling, d.e trooster, de weldoener was VrAn alle dap peren van het regiment." En dan de jonge Piater Jezuïet, Le Brun de Sessevalle, .een voorbeeld van m]oei en zelfvernedering, gevallen te CoucyJ> Chateau, dire weken vóór de overwinning I Hoeyele namen zouden, wij nog moeten aanhalen van deze éene provincie de- Jezuïeten.orde? Ezn hunner heeft zier. tot lierrjot ge. wend en vol herhe'd eens was bij niet in .dien cngelukk'iglen hartstocht ster ken; beloof me dat je er m|e|0 .uitscheiden zult, Dolf. Bedank toch Wat ben verdrieit je imama er van hebben taoat." „O.d ie weet er niet Van; ik zal 't wal uit jmijn bart laten het haar te verielle® j rij ïn'oet zich toch om taijnentwii reedsi ger noe\g bekrimpen en rij heeft zoo'n hekéü aan speten; dat Verdriet zou ik haar riet willen aandoen." „Maar waarom laat je bet flan in glodsl- naani niiet, als je dat Weet ,Jk kan toch niet altijd spelbreker rijn; ze weten op flie sociëteit ciennfaal, dat ik er van boud, dus als ea taia vlragien, kan ik. |moe.ilijk Weiigtenen; ze zouden waarachtig1 denken, dat ik' bang was opn' te verliezen." „Laten ze denken wat ze willen; taan [moot zich nooit aan de opinie van de men- schen storen, wanneer Men zelf bvertuiigd is ,goed te handelen. En bovendien, als je 'gteen wilskracht gienoeg hebt oni La wted- igeren, blijf dan thuis; 't is volstrekt gieen noodzaak lederen avond naar de Bocdëtejt te gaan. Ik ben overtuigjd, Vl0OT Is ta'ama veel prettigler zou zijn, wiant ze houdt zoo van de 'gezelligheid en ze rit nu naleest alleen." (Wiogdt reiryiojlgid.) HB

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1928 | | pagina 1