elburg
[AANJË
Ooievaar".
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND
l
BLERUM
lei-
tagazijn
erderij
ijstr., Goes.
nderkleeding is
125, Vlissingen
London
:adeaux
O Oo«
'waren
irken
UIS'
nakwotstjes.
ielkamer
Vorststraat.
OOIJ
II, Middelburg
iligst adres
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS
DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS
De ongeziene wereld of hei leven
na den dood.
Het Offer.
NUMMER 137
DINSDAfi 20 NOVEMBER 1828
us
f 3,50
pn
en f 2,95
i Corsets,
lanbeurs)
voorradig
>r een Heer?
hoosfiin jjrt
ie Water-
•s, Brood- I"
pfes, Gas-
eitjes, Gas-
en (Pyrex) a
irerk. JT
Middelburg
itten - Brussel.
BROOTEWAARDE
VAN PUBLICITEIT
WORDT 8ELEZEK
IN ALLE KRIN6EK
FEUILLETON
BUITENLAND
'RAeumatiek1
1 Kloosterbalsem
VAN OVER DE GRENZEN
30URAN r
248» JAARBAN8
18
e Isto k|as
Loopor.
GOES
J09 - Goes
Odeur
Y, 4711s
TEERKWASTEN,
it. Nicolaai-Cadeau
I, GOES
kte artikelen:
ikjes, gemaakte
|ricot-, Gebreide-,
Slobkousen,
foordspelden en
gekleurde Over-
3SS1BS.
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Bureaux van Radactie en Administraties Weetsingel 75, GOES
Telefoon Interlocaal No. 207, voor Redactie en Administratie.
Bijkantoor MIDDELBURG, Marktl en 2| Telefoon No.474.
Abonnementsprijs f 1,90 per drie maanden, bij vooruitbetaling;
Advertentiën van 1tot6 regels f0,90, elke regel meert0,15;
Contractregelprijs.te beginnen bij 500 regels, beduidend lager.
XIV.
GODS EIGENSCHAPPEN.
Gods- wezen is alota' tegenwoordig.
6:a, neeimt uw vlucht en vliegt,
<j I Gedreven door 't verstand.
Tot boven 't hoogste perk
Waarin de zonne brandt
Daarzult gij' immer God
En 't eeuwig wezen vinden
Van Hem1, dien ruimte, tijd
Noch eeuw® en kan ontbinden.
Sa, neergedaald tot ïn
Den afgrond van de zee,
Den diepen donkeren duik
iVan 't zweimtaend watervee;
Daar zult gij' wêeroim) God,
Met u gedaald, ontmoeten,
En zijne altegenwoor-
digheid erkennen moeten.
Hij is alwaar gij rijt
Of niet en rijt; alwaar
Gij niminer komen kUnt.
Nocih komen zult, ook' daar;
Hij is in u, in al
Dat is of was. begrepen,
En door geen wezen, dat
Hij zelf en is omnepen.
Hij isWie Was er zoo
Als Gij zijt, ooit weleer;
.Wie zal ooit zijn als Gij
Das wezens opperheer;
Gij oribeslotene, al
Besluitende in Uw wezen?
'k En kenne geenen God,
Geen anderen God als... Dezen!
Hoe meesterlijk vertolkt hier da Vlaam-
sche Priester-Dichter, Gezelle, den Ko
ninklijken Profeet Dawid, als deze vol
diepen eerbied voor Gods alomtegenwoor
digheid in rijken gloed van Oosterséhe
woordenpracht uitroept
Jahwe, waarheen zou 'k uwen geest ont-
[loo-pen?
Waarheen ontvlieden Uw aangezicht?
Steeg ik ten Hemel op ,daar zijt Gij
Maakte ik het schimmen-rijk tot mijne
[sponde Gij zijt er.
Verhief 'k mijn Vleugelen bij de morgen
schemering,
En zette ik mij neder aan de grenspalen
[der zee,
Ook daarheen zoiu Uwe Hand mij leiden.
En Uwe Rechter taij richten
(Fik. 138'-7).
„Nu ben ik' weer thuis," zegt Pater
Jao. Schïeurs in zijn wonderschoon© „Re
flexen", „nrijn lamp is licht en mijn ka
mer is koel, en zeker we>et ik, nu alles zoo
stil en zoo Ver is, dat weer dafj „vreetm!-
de" in mij zal ontwaken: die vreemde
pijn, die zoete hartstocht naar U, onzicht
bare, goedige God! Ik weet n bij imij en
eindeloos ver, in het suizende lamplicht,
in de ruischende grenzeloosheidik voel
U in mij en mij in U bewegen en leivén.
Soms is 't mij, alsof ik da -eeuwigheid
hadde geademd en er zelf in Verloren
Als Gij uit de tuinen van het avondrood
tot mij gekomen waart, zouden mijn oogen
niet méér geblonken hébben; als Gij mij
verschijnen wildet aan het venster, zou ik
niet verwonderd zijn. W.ant ik weet-, dat
Gij hier zijt en deze voortdurende zeker
heid heeft mij voorbereid op Uwe komst.
En heel eenvoudig zon ik zeggen: „Dag
Vader", meer niet."
God is alwaar gij zijt,
Of niet en rijt; alwaar
Gij nimmer komen kunt
Noch komen zult; ook daar!
De oneindige God wordt door geen „tijd"
gemeten, want Hij is eeuwig en zonder bet-
gin ot einde! Hij wordt door geen jpuiim-
16)
Eij was evenwel te zwak om haar zoon,
dien zij zielslief had, iets te Weigeren,
of hem teleur te stellenzij veiikoKht
dus, om in haar gebrek aan geld te voor
zien, nu en dan een effect, hetgeen hare
jaarlijksche rente natuurlijk zeef dieied Ver
minderen.
In den laatshen tijd was hare gezond
heid ottk veel Hechter gjeiwordem cm raadde
de dokter haar 'tot herstel Oen langdugigt
verblijf op een badplaats, aan, Waartoe zij
echter 'de middelen piet bezat.
Zij wilde er niet voor Uitkoanlen, dat
bare omstandigheden zooveel minder gun
stig waren dan Vroeger en besloot lie
ver nog eenige papieren ta géide te ma
ken in de hoop, dat Wanneer Adolf later
eene betrekking had, dit alles Wel terecht
zon komen.
Tot nu toe had hij "dezen stand van
zaken zorgvuldig voor hem verborgen ge
houden, doch ten laatste begreep Zij, dat
dit niet langer doenlijk was. Zij kon he|m!
m het vervolg pntakjgelijk zooveel gield
voor zijne, genoegens nis anderszins taloer
géven, hoe gaarne rij het bok wienacht-
te" begrensd, want Hij is onmetelijk en
alom-tegenwoordig.
Zijn onmetelijkheid strekt zich lüit tot
alle mogelijke ruimten, welke door het
scheppen van ontelbare nie.uwe werelden
zc.uden geopend worden. „Vul ik niet den
Hemel -en de Aarde," zegt Hij terecht door
den mond van den profeet Jeremias
(XXTII—24).
Reeds Salomon was hiervan innig over
tuigd, toen hij bij het inwijdingsgebed van
den stralenden tempel, dien hij voor den
God van Israël had gebouwd, sprak:
„Indien toch 'de hemel en de hemelen
der hemelen U niet kunnen bevatten, hoe
veel minder dit huis, dat ik gebouwd heb"
(III Kon VIII27).
Ook Sint Panlus leerde in de Konings
hal van den Areopagcs den Atheners dui
delijk, dat God al3 Geest niet wordt omslo
ten .door vier muren van een tempel:
„Mannen van Athene, die God, die de we
reld en al wat daarin is, gembakt heeft,
die de Heer Van hemel en aarde is, woont
niet in tempels door menschenhanden ge
maakt In Hem toch leven en roeren
en zijn wij" (Hand.: XVII-24).
Ziedaar het feit Van Zijn alomtegen
woordigheid.
Nn het hoe!
Hoe is dan God overal tegenwoordig?
Ten eerste, door Zijn macht.
De geschapen dingen zijn zóó afhanke
lijk van God, dat z'e zonder Zijn hulp en
tegenwoordigheid geen oogenblik kunnen
voortbestaan; trekt God die hulp terug,
dan zinkt alles, wat bestaat, terstond terug
in het niet. Deze voortdurende) bijstand
brengt dus vanzelf zijn tegenwoordigheid
met zich me'de: in Hem leven wij, roleren
en zijn wij!
Ten tweede door Zijn wetenschap.
God ziet alles wat geweest is, was, wat
zal zijn en wat zou, kunnen zijn. Met één
blik telt hij de mdllioenen hemelbollen,
die zich wentelen door 't machtig heelal len
berekent Hij bet oneindig getal zandkor
rels aan de Verre stranden der ocbanea.
Met Zijn 'kennis is Hij .alles nabij( en
tegenwoordig.
Ten derde door Zijn zelfstandigheid.
Gods onmetelijk wezen vult alle plaat
sen, doordringt alle stoffelijke en onstofflee
lijke dingen. God is een Geest En als zoo
danig niet uitgespreid over het heelal gee
Hj'k (bijvoorbeeld de lucht over de aarde
verspreid is. Omdat Hij een Geest is, daar
om wordt Zijn (Wezen niet gelijk de licha
men naar deelen en afmetingen door de
ruimte omschreven, maar is Hij volledig
overal te gelijk cn op iedere plaats af
zonderlijk tegenwoordig.
Zoo is bijvoorbeeld ook de ziel volledig
in het geheele lichaam en .even Volledig
in ieder lichaamsdeel tegenwoordig. Ter
wijl nu dei kiel tot ean bepaald Jiehaata'
beperkt is, .zoo is God door niets begrensd
o fbeperkt, mraar etrekt zich volledig
tot alles ent ut ieder Schepsel afzonder
lijk uit. .j
Hieromtrent kunnen we nog drie op
merkingen maken.
Ten eerste, al is God overal volledig
tegenwoordig in alles, Hij wordt toch niet
bc-smet door de onreinheid of het Zede
lijk bederf Zijner Schepselen, evenmin als
de blinkende zonnestraal niet verontrei
nigd wordt, als hij in drassig water schiet.
V ervolgens, al ia God overal tegenwoor
dig, is er bij Hem geen sprake van plaats
verandering, al .zeggen wij, dat Hij tot ons
komt en ons verlaat, waardoor wij slechts
willen aanduiden, de uitdeeling of onttrek
king van bijzondere gunsten, .waardoor
God op bijzondere wijze Zijn tegenwoordig
heid aan ons openbaart.
Ten slotte, al is God 'overal Volledig
tegenwoordig door Zijn taacht, Zijn weten
schap en wezen: Hij is nog op somlmlige
te.
Met een kloppend hart en biavend Van
zenuwachtige spanning, omdat zij haar
lieveling ©ene teleurstelling tatoes't berei
den, deelde zij hem op Zekéren dag all©3
ïutede en wachtte in den hevigstem angst
de uitwerking van hare woorden fif.
Tot haar groote verlichting nam hij dit
zeer kalm op, Êvenals. hij' reeds in zijn
kinderjaren zich spoedig over iedere klei
ne. Verdrietelijkheid heten.Ze.tte. Lachend
zag hij haar ïn het bezorgde gelaat en
zei de: „Zoo, zoo, moedertje, dat 'ia elen
leelijk geval, dan wordt "het tijd dat Ik
eens wat ga Verdienen."
Zij rp,g hejn Vol (ieernis aan, want zij'
begreep, dat hij nog niet ten Volle bte-
aefte, hoeveel hij in 't Vervolg zou moeten
ontberen, hetgeen hettn: dubbel hard moest
vallen, daar hij [t'%n kind af aan weelde
en overdaad was gewend geweest.
,,'t Spijt me zoo voor jou, mijn jongen,
je zult zooveel moeten missen," kei ze
met tranen in de oogen. „Je moet het
zoo licht niet tellen, want het is zoo ger
makkelijk niet, zuinig te moéten Zijn als
men aan overvloed gewend 'is geiweest en
het valt zoo hard daarna genoodzaakt te
zijn, zooveel wat het leven aangenaam'
(naakt op te géven."
„Kjopi,t ©ib nu maar niet over mij beste
plaatsen op een geheel-bijzondere en bo
vennatuurlijke wijze tegenwoordig.
Zoo is Hij ïn den Hemel tegenwoordig,
omhuld door 't grondeloos licht zijner
glorie, als loon Zijner uitverkopen Zaligen,
in de zielen der rechtvaardigen doofr de
heiligmakende genade; in het H. Sacra
ment des Altaars nis God en Menseh te
zomen, waar Zijn Godheid op bovenna
tuurlijke wijze in de eenheid van den Per
soon des Wooxds taet de verheerlijkte
uienschbeid van Christus vereenigd is.
Toen Keizerin Budokia den H. Joannes
Crysostomus met ballingschap bedreigde,
antwoordde haar de taoedige bisschop
„Gij kunt mij alleen dan vrees aanjagen
als ge me kunt verbannen naar een plaats,
waar God niet tegenwoordig is."
Hooi' naar dezen dichter
„Vader, open over ons uwe goedige
„oogen en wees ons nabij als ©en zeer
„geliefde geur, goed cm ta ademen; als
„do reuk van rijp fruit in de tuinen,
„van Limburg. Waak over ons uit de
„hooge paleizen van iuw avond en laat
„Je stilzwijgende ruimten vervuld zijn
„van Uwe aanwezigheid."
„Al» wij opzien paar 'de sterren, geef
„onze oogen Te ontwaren de glanzingien
„van uw glorierijk iW.ezen en onze ooren
„de verre echo's van .Uw 'dlmaohtige
„voeten
„Spreid Uw lieve aandacht uit over
steden en dorpen, zedig gezeten onder
„de groene looverhuizen Van den groo-
„ten zomer, op do oevers van den schoo-
,,nen stroom en zegen wie daar wonen
„en wandelen de witte wegen naar een
„doel.
„Lna! Uw dauw ovor ons geboren wor
den. weinig later dan Uw heilige sterren
„■en laat Uw avondwind voor elk de bode
„zij'n van. een goed bericht.
„Luister met ons naar het verhaal van
„oen oud man, des avonds op het dorps-
„plein: Zijn stem1 zingt als uit een go.u-
„den diepte; Zijn woorden, hebben den
„geur van lieve herinneringen en den
„klank van schooae verwachtingen.
„Groet de kranke Lia, aan haar venster
;,niiet Uwe hand en den eenzamen tolman
„in zijn huis bij dé rivier.
„Luister a,an het lage raam, als de
„kinderen m'et U. pratan, in hun droom
„en troost de. schamele moeder, die
„wachtend aan den gevel van haar wo
ning staat.
„Roep den verloren zoom uit de taveer-
„ne, want de .appelronde maan loert reels
„hteilmblijk door het loof' en blinkt oranje-
„geel op den laten landweg."
((Jac. Schreurs: Reflexen.)
Goes. O. VIS, Rector
OOSTENRIJK
Dr. Seipd cn liet Presidentschap.
De voorstellen van dr. Scipel, dat da
President van Oostenrijk in het Vervolg,
bij volksstemmen zal gekozen worden tem
dat zijn macht- aanmerkelijk zal Worden
.uitgebreid, is. de aanleiding' tot Velei poli
tieke discussies;
Het officieel politiek blad der feociaal-
detaocraten ,de „Arbeiter-Zeitung" bracht
het duidelijk te Waken, waarom 8e so
ciaal democraten gekant zijn tegen deze
voorstellen.
„De directe verkiezing van een president
wordt dikwijls' ©en instrument voor de
ï'ieaotionnaixen"Een directe rtrinUitb[r)en-
ging zou den president t© VpeJ. mladht gje-
ven, daar hij een soort Van repu,bliké|insoh
monarch zou worden.
Lodewijk Napoleon, die op deize Wijze in
1848 tot president van Frankrijk' gekozen
was, zette een paar jaar later de jiep|u|hll©k
aan kant.
Het blad wijst er o.p dat in Polen het
zelfde proces gaande isde 'fletatoeraben
wenschen een presideintakieluz'e door het
mama," sprak 'Adoli' haar liefk'oozend„ik
zal ér mij gle-en grijze haren ovef laten
groeien, het zal nog wel weer anders
worden." Daarna troostte hij haar op zijne
eigiene, prettige manier en s.pdegnlde haar
«en gelukkige toekomst voor, Wanneier hij
eens beroemd zou zijn en veel gield Ver
diende, hetgeen hij etellig verwachtte.
Mevrouw "Wienstnck werd door zijne qp-
tianistische denkbeelden over Üe toekomst
tpoedig gerustgesteld en Adolf legde Zich
een tijdlang' allerlei bezuinigjingjen op, taaar
,aan iets wat ta'en als kind niet geleerd
heeft, kan imen zich volwaseen zijnde, niet
cp eenmaal gewennen.
Het gebeurde dikwijls flat hij 5n gezlel-
fclehap van zijne adellijke vrienden zich
schaamde te bekennen, dat hij niet rijk
meer was en flus groote Bommen gleld als
naar gewoonte uitgaf, Waardoor hij zijne
imiama telkens in verlegenheid bracht. Her
haaldelijk spoorde zij hem aan, het toch
niet te vergeten, Wat zuinigjer te leven,
daar hij anders: onvermijdelijk in Bchulden
zou geraken.
Ook had de jonge tm'an een bijzondere
liefhebberij voor het spel, waarin hij
meestal ongelukkig was cn dat hem dus
veel geld kostte. Öfisaboon Louis helm'
ernstig waarschuwde er toch gjeen hapt-
fctocht van .te taakten, kjoin hij rich riet
parleiment, terwijl Pilsoedski flen volks-
stemtaing wenscht.
Verder vraagt het hoe dp. Beipe'l voor
stellen kan doen, Waamvlan hij vooruit
weet dat deze .voor 'de Eelmiocratiein onaan
vaardbaar zijn. Het geeft de. Volgende
„verklaring".
De burgerlijke partijen zoeken teen an
deren leider voor tte republiek', ten onder
anderen wordt ook flr. Seipel genoemd. Dr.
Scipel wil daarolm aan den president telen
bijzondere macht toebennen. Indieln er Bu
een vermeerdering van macht geschonken
is, wil hij zibh van het hooigste amjht
in de republiek meester maklen. „Meent
dr. Scipel nu werkelijk', dat He 'democra
ten zullen medewerken om hem' da macht
over he.t parlem«®rt te Verzekeren" aldua
het demócratisch 'blad.
De „Reicbspost" neeimt de verdediging
van dr. Sieipel op zich; in een hoiopdj
artikel warden de socialistische lasterin
gen scherp bestreden en weerlegld. Het
blad vraagt waarom1 een volksstemming)
een gevaar zou Worden voor He DeimJo-
cratie; het herinnert veyvolgensi de Socia
listen aan de door dr. Otto Bauer voorge
stelde volfcsstemining. "Wanneer cien violk's!-
stemming voor de socialisten g)oe,d genoeg
is in een economisch© kweqtie, motet dit ook
het geval rijn hij de Verkiezing; Van qen
president.
„Geen goud
zoo goed"
Dc ware oorzaak van die ellendige pijnen,
die ongeschikt maken voor eiken arbeid,
is nog weinig bekend. Maar de ervaring
heeft geleerd, dat masseeren met Akkers
Kloosterbalsem in staat is, de pijn aanmer
kelijk te verzachten. Gij behoeft niet
oud te worden, voordat ge oud zijtl
DUITSCHLAND
De uitsluiting in het Roergebied.
Diank rij dc bfeimfiddeliingsaclti^ vun re-
geeringspresident Bergiemtenn zijn de kan
teen op ©en vergelijk in de rieta,al-industrie
zooveel gunstagm geworden,, diat men nojj|
heden mag hopen op een bestrit, dat de
onverwijlde intrekking van de uitsluiting
en de hervatting van het werk mbgteiïjk
imlaak't. Deze opvatting deelt ook de burge
meester van Dusseldorp, welke Stad zwaar
onder het cbnflidfc te lijden heeft. 1
De loonkwastie zal Mj de heden vóórt-
gezette htespïekanjgten weinig m'oeilijkheid
gevfèn, nu de werkglevers te dien aanzien
een aanbod hebben gedaan, dat nauwe
lijks verschilt van dc arbitrale uitspraak.
RUSLAND
Kloosters gesloten.
In een district van het gouvernement
Nizjingtorod rijn ze.ven kloosters gesloten.
De gebouwen moeten dienen om in dc cul-
tureele belioeften van de bevolking te
voorzien.
Dit is de pitvluieht voor da kerkvél-
volgers.
I De v erstrkkj n g d e r Fr an sc he
M i' s s i e s.
In 1905 hadden de Franscbe Jezuietoa
van de Earijsche provincie ia China da
missie van Kia.np.Nain, waarin 137 Fran-
schon, bovendien 37 Ohineiazeri on 28 m'is-
monarissen yam andere nationaliteiten ar
beidden; .in. h'et geheel eclhfer 302 mail.
Da uitzonderingswetten, de) verliezten tip
dens den oorlog hebben de Fransche mis.
smo' genoodzaakt drievijfde van dit missie
gebied op te geven n.l. de provincie
.Ngan.Hoeai. Italië en Spanje hebben er 93
missionarissen naar toegezonden. En de
aan de verzoeking tsmttrekkein rijn g[elub
telkens weer te beproeven, doch tatestal
zonder gunstig .gevolg.
Adolf 'kwam' dikwijls bij zijn vriend
aankloppen mtet het Verzoek hem geld te
leenen, wanneer hij ieltsi betalen Moest,
waarmee hij zijn mama op 7t ooigenblik
riet durfde lastigvallen.
Louis was steeds bereid hem' ta heipen,
ook al had hij menig tientje nooit terug
gekregen, ondanks de verzekering van
Adolf: „Als ik taillionair word, krijg je
alles: met interest tegug-"
Louis geloofde, noch aan de tatülioencn
in spé, noch aan die interest, maar gewoeld©
zich gelukkig zijn vriend te kunnen hel
pen. Adolf had hem in Vroeger jaren zoo
dikwijls op kieschc wijze bijigesta-an cn
zelfb aangeboden zijne studies te bekos
tigen; daar Louis dit echter niet wilde iem
evenmin geld van rijn rijken Vriend aan
nam', schonk daze hem telkens kostbar©
boekwerken, die hij rich zelf niet kon
aanschaffen cn hem toch zoo Welkom wa
ren.
Op zekeren dag, toen Adolf kern weer
om' igeld vroeg, ten einde aen speelschuld
te voldoen, zei Lods vast besloten: ,Jk
wil je graag helpen wanneer ja in geldver
legenheid rijt, taaaar je speelschulden be
taal ijk' ia 't vervolg riet (hear; ik wij je
provincie Kiang.So-n, aan Frankrijk geble
ven lelt met meer dan 108 Fpanscbe mis
sionarissen, geholpen door 89 anderen,
u.l. Chiueezen, Ameritanen en Cftuadce-
zen. In, Egypte telde de missie van AJex,
andij'O in heli jaar 1901 in het geheel
slechts 14 missionarissen van gemiadekl
40 jakr. Nu rijn er slechts 3 Fransche Je
zuïeten van 64 jaar. Aan het collega van
Cairo werkten 22 mliisrionaxissen van ge
middeld 43 jaar, nu zijn er niet meer dan
18 met een gemiddelde leeftijd van 53
jaar. In Syrië is het nog treuriger gesteld,
l'e Aleppo is nog één missionaris, tegen
vroeger 2, en de eene is 55 -aar oud;
Chazjr bezit nu slechts 2, vroeger 6 Je.
zujeten, en die 2 zlijn 70 jaar oud; Da
mascus heeft er 2 Op ,de 3 verloren; du
overgeblevene telt 63 jaar; voor Kom|s
geldt hetzelfde; te Saiidla is ervan de 3
geen enaele mtoer jn leyem; te Rikfais rijn
er .slechts 2 van de 6 missionjarissen over;
te Zahlé zijin er 2 grijsaards van. de 5
Jezuïeten overgebleven, die er in 1905
wersten. Te Beyrouth hebben de iDissio-
narrssen hun positie willen handhaven;
rn 1905 waren er 46 met een gemiddelde
leeftijd \an 45 jaar; ra 1927 waien er
nog 37 met een gemiddelde leeftijd van
57 jaar. Men ziet, het is een ware ver
stikking, welke door de leekenwetten. ver
oorzaakt is. Ed de Jez'uieten.orde, door
zooveel haat vervolgd scheen Mi het be
gin van den oorlog vast en zeker (be
sloten te zijn, alle 'krachten in te spannen
en dit met een bravour en een toit nu
onbekend heroïsme, welke) de bewonde
ring; van ge'heel Frankrijk ..afdwong. Wij
hebben over de Parijtsche provincie ge-
aprosei); wat een helden in deze talrijke
groep Pater D'urorjohoux, een Parijze.
n'alar, wterd m 19:25 kapitein; .„hij geefb
liet schoonste voorbeeld van moed en
plicht"; 11 April 1916 wap de vijand in
do loopgraven v,an de jsepsta lluiie binnen
gedrongen; jhet geweer ta- hand, deed lij
spontaan een teg'en.taval. hernam de
loopgraaf, nam' twee officieren en. veertig
soldaten gevangen en viel1, doodelijfc ge
troffen, ter aarde. De Paters De Geuser
waren dme broers: de oudste, Hubertus,
seigeant, trotseerde alle gevarenhij
bleef rechtstaan rn den loopgraaf gedu
rende den geheelen aanval! en zocht de
gevaarlijkste posten op; Men zag hem te
Verdun, aan den Ghemm des Dames, a,an
den Kenimel en op 20 Juh 1918 viel hij
op het emi yan een zegevierenden slag
te Nesle.l'e Repons, doodelijfc getroffen.
Zijn broer Jean, ,op 19.jarigen leeftijd op
geroepen, volgde deze legendarische heL
dendaden op, werd gevangen genomen en
ontsnapte uij rijd gevangenis om' weer
aan oen strijd deel ts namten. De laat
ste, Louis, wordt bewonderd om' zijn edel
moedige houding en dapperheid; 7 Aprit
werd hij ernstig gewond, weigerde zlich
vóór de anderen te lajtcn verzorgen, zijn
boenen m'oeslen hem worden afpezet...
Vervolgens P. de Bpissien en P. Lenoir,
van wren bet vierde citaat Zegt: „Geval
len op ,bet vekl van eer 9 Meil '1917,
slachtoffer van zijn toewijding voor da
gewonden, na gedurende dertig Maanden
do yerwonderinr van allen opgewekt ie
hebben door zijn goedheid, 2lijn vader
landsliefde en zijnt heilige levenswandel.
Hij' laat hij allen een onverganaelija. goe
den rndttus na. Met de eerbieaigste en
smadelijksfe gemoedsgestel! neid buigen
wij ons voor het stoffelijk overschot van
hem, die de vriend, de vertrouweling, d.e
trooster, de weldoener was VrAn alle dap
peren van het regiment."
En dan de jonge Piater Jezuïet, Le Brun
de Sessevalle, .een voorbeeld van m]oei
en zelfvernedering, gevallen te CoucyJ>
Chateau, dire weken vóór de overwinning I
Hoeyele namen zouden, wij nog moeten
aanhalen van deze éene provincie de-
Jezuïeten.orde?
Ezn hunner heeft zier. tot lierrjot ge.
wend en vol herhe'd eens was bij
niet in .dien cngelukk'iglen hartstocht ster
ken; beloof me dat je er m|e|0 .uitscheiden
zult, Dolf. Bedank toch Wat ben verdrieit
je imama er van hebben taoat."
„O.d ie weet er niet Van; ik zal 't wal
uit jmijn bart laten het haar te verielle® j
rij ïn'oet zich toch om taijnentwii reedsi ger
noe\g bekrimpen en rij heeft zoo'n hekéü
aan speten; dat Verdriet zou ik haar riet
willen aandoen."
„Maar waarom laat je bet flan in glodsl-
naani niiet, als je dat Weet
,Jk kan toch niet altijd spelbreker rijn;
ze weten op flie sociëteit ciennfaal, dat ik er
van boud, dus als ea taia vlragien, kan ik.
|moe.ilijk Weiigtenen; ze zouden waarachtig1
denken, dat ik' bang was opn' te verliezen."
„Laten ze denken wat ze willen; taan
[moot zich nooit aan de opinie van de men-
schen storen, wanneer Men zelf bvertuiigd
is ,goed te handelen. En bovendien, als je
'gteen wilskracht gienoeg hebt oni La wted-
igeren, blijf dan thuis; 't is volstrekt gieen
noodzaak lederen avond naar de Bocdëtejt te
gaan. Ik ben overtuigjd, Vl0OT Is
ta'ama veel prettigler zou zijn, wiant ze
houdt zoo van de 'gezelligheid en ze rit
nu naleest alleen."
(Wiogdt reiryiojlgid.)
HB