Imenboomen enstbode iefjes. OLLER 35 cents per pond as 10 cents per ons >op bij inschrijving ER REST rotjes en Twintigjes Cassettes - Etui's, ilefoon 230 - GOES GROOT iur geopend BAKKER leesmiddelen tscht! [vleesch ""po»; De ongeziene wereld of het leven na den dood. Het Offer. SCHE COURANT NIJSTEN, iige Smidsknechts, fwasen Leerjongens IZ. CAPPON, Slagersleerling [halfwas) ZEEUWSCH VRWEBROOD. ZATERDAG 3 NOVEMBER 1028 TWEEDE BLAD uijterlaan 30, Goes. n 306 Middelburg [not voor weinig geld, ift U Wellner Alpacca Hen tijd. neawo ardstraat, Goes, Telefoon 301 ombekende Telefoon 311, GOES FEUILLETON BINNENLAND Brandwonden Kloosterbalsem VAN OVER PE GRENZEN ikt voor werkhout. hrijvingsbiljetten in te vóór of op 20 No- Ier 1928, bij den eige- 17589-20 lbouwer, BORSSELE. levraagd, een flinke voor dag en nacht, .v.. Mevrouw FONTIJNE, de Villeneuvesingel 44, [igersberg, bij Rotter- 17626-15 GEVRAAGD Heinkenszand. Terstond gevraagd Lv. JOS. UYTDEHAAGE, ït 73, Rund-, Kalfs- en lensslagerij, Roosendaal. PRIMA ange vorstsraat zz KKERIJ - GOES DOOR ADVERTEEREN ALLEEN ONTKOMT MEN AAN ONBEKENDHEID. lEKER ;S Telefoon 168 STAATSLOTERIJ vanaf [HOOFDAGENT 17471-25 (IV 55 cent per pond 60 cent per pond 90 cent per pond 65 cent per pond 90 cent per pond 50 cent per pond 80 cent per pond VOORT! elend, SCHE COU XXHI. GODS EIGENSCHAPPEN. Gods: wezen is almachtig. [Wie is 't, die ooit, in woorden, al Gods heeriijkheên verkónden zal? )Wie 't daveren van de wereldziel, 't Nooit afgewandeld zonnewiel? Be zee! Die zee! de diepte? En dan De onzegbaar verre verten van Beur grondgebied? Wie 't groen en 't [grauw Verdwijnen van hour hem'elblaraw, In 't laehen en in 't zoet gelaat Daar 't zonnebeeld in slapen gaat? Wie ooit de kwade handen, die 'k 'Ze, wit van woede, atek'en zie Ten h«)mel in, vol ov'ermoad, Eer al h©ur woede is "uitgewoed? Wie is 't, die ooit aanschouwbaar al Gods wonderheên verkonden zal? Wie 't staan der oude siterren, daar, In 's hepnleLah oogte: onwankelbaar, Bij nachte, en hunnen tijd bewust, Zoo z'aan de groote zonne rust? Wie 't ongetal, in 't eindloos veld (Van 't heer, dat daar zijn stonden telt Bn waakt, terwijl de wildernis Des wereldsi dood en duister is? O, kracht des! he;mélsi, vier en Vonk', Die brandt, als in dien doornentr,omk Van wijleneer, daar Gods gelaat Herkenbaar in te laaien staat? Wie is 't, die ooit aanschouwbaar al Gods wonderheên verkonden zal? Wie 't groene veld, dat zwanger wordt, Goud geluwt, en zijn terruw stort? Dat 't vallen Van den vlei verwacht, Den voerman en de molenkracht Wie kondigt, wie -vertelt er ons Al 't bloeigewias!, al 't biegegjons Des zomérs:? Wie den hommel groot, De bruine peren, de ampels rood? En badende in de izeigenzae, En badende in de zegenzeie, Het ridder- en het 'rundervee? Den schaapstal, die uit weiden gaat, Het duifhuis1, dat zijn vlerken slaat? Zoo bezingt Gazelle, de fijne kenner der natuur, God® heerlijkheden Zijn grootheid en almacht, in 't zichtbare rijk der sêbep'- ping. Geeneigenschap van God is voor ons hulpelooze menschen zóó evident als, Gods grenzeloos kunnen en eimdelooze almacht. AD wij de heerlijkheden van zijn luister rijke schepping aanschouwen, die Hij uit spreidt als e.en dek-kleed voor Zijn voe ten, dan worden we vanzelf "bevange» door 'n diep ontzag voor Zijn alvermogen, en komen ons vanzelf de woorden Van den grijzen Tohias op de lippen: Er is geen andere Almachtige buiten Hem (Tob. X1II-4) want: Al wat Hij wil, doet Hij,- in den hemel en op de aarde, in de zee on in alle diepten (Pb. 134-16). Hij sprak en het ontstond; Hij gebood en het werd al geschapen (Pa. 321-9). Alles wat denkbaar mogelijk isi, is voor* werp van Zijn macht, m. a. w. God kan alles wat niet innerlijk onmogelijk ia Wat echter met 'Zichzelf' in tegenspraak ia of ongerijmd, wat strijdt met Zij» onein dige volmaaktheid, is geen voorwerp' van Zijn almacht. God kan derhalve geen vierkanten cirkel maken, niet Zijn belof ten breken, enz. Hij kan echter wel de on veranderlijke en Vaste natuurwetten bij wijze van uitzondering voor een oogjenblik opheffen, zooals dan ook de menigvuldige wonderen van het Evangelie overvloedig bewijzen. Een voornaam: kenmerk' van God® al macht is dat Hij om deze eigenscha.pi in werking te stellen gleen stof of kracht noodig heieft zooals wij bij iedere voort brenging; God kan alles door Zijn Wil alleen. Door een enkele a!kt van Zijn almachtigen Wil riep Hij eens heel dia stralende wereld-orde uit het niet te voor schijn, evenals. Hij door 'n enkele akt van Zijn Wil alles weer zou kunnen vernief- tigen. Engelen en menschep, kunmieln daar entegen niets uit het „nielt" voortbrengen 10) Mevrouw was met die lofrede zeler in haar schik en verzekerde, dat zij wel dadelijk had gezien, welk een lieve, beste jongen Adolf' was en dat iedereen dia hemi kende ,van hem houden moest. Mijnheer vergenoegde zniöh ©ven te glim lachen, maar zeide niets. „Gelooft u mij niet?" vmcieg Louis, viree- zend dat de heer Rei/chmann zijne overtui ging niet deielde. „Ja wel, dat u zijn vriend zijt, bewijst genoeg voor de degelijkheid van zijn ka rakter," antwoordde deze en vestigde' met oen welwillenden glimlach zijn oogen o.p het gelaat van den jongen van Hhencn. Louis werd «enigszins verlegen ovler de tegenovergestelde uitwerking, door zijn lofspraak veroorzaakt en zei verwonderd: »U kent mij immers niet." „O, ik heb in mijn leven de "menschen nog al goed bestudeerd en de eerste in- orak, waarnaar ik hen 'beoordeel, heeft Ti ic°S •"°0it 1>e<lro@ell'> bovendien heeft Adolf mij meermalen over u gesproken, <ras lk ken u beter dan u. denkt, Intus- sehen'vervolgde hij, „ben ik zeer blij W1J nu persoonlijk met elkander Beiinió en evenmin iets tot het „niet" terug brengen of „vernietigen". Zo kunne» aan reeds bestaande dingen slechts „verande ringen aanbrengen, b.v. eejn voorwerp ver branden waarvan echter de stof onder an deren wezensvorm toch blijft voortbestaan. God kan na deze bestaande wereld door één enkele wils-akt duizend andere wierel- den oproepen om ze daarna weer in 't niet te doen verzinken! Ja, de Heer u:wo God is de groote en machtige en, ont zettende God. (Deut. X-17). „Wie is 't, die ooit aanschouwbaar al' Gods wonderheên verkonden zal? Vader, ik heb U lief in den man, dio voorbijgaat en in de .schoon© droojnen van veld en hemJel, in de namelooz» stilte tussiühen hen beiden. Maar ook heb ik1 U lief, heiligen Vader, als de hemden kraken onder Uw» almach tige voeten en de luchten weergalmen van uwe orakelen. Als Gij de wereld schudt in den palm van Uw hand en de zeeën zieden in dein huik der aarde." (Jac1. Schreurs: Reflexen,) „Gij huiten alle macht, Zijt iminer, meer als al Dat grootheid heeten kan Of mogendheid, almachtig; De 'kracht van uwen aim, Waar is er één zoo krachtig Die 't geen hij willens werkt Hem tegenwerken zal?" (Guido Gezelle). Gods wezen is' heilig. ..Heiligh, heilig'h, nog eens heiligh, D'riejnael heiligheer zij God. Euiten God is 't nergens veiligh, Heiligh is het groot gebodt." (Uit Vondels Lucifer). Iu het jaar, waarin Ozias stierf, zegt isaias, zag ik don Heer gezeten op een troon, hoog en verhevenen zijn slippen vulden het paleis. Serafe stonden bij Hem1; elk had zes vleugels; twaa om het gelaat, twee om! de voeten te, bedekken, en twee om' te vliegen. Zij riepen elkander toe en zeiden Heilig, heilig, heilig is Jahwe der, heir- Acharende gansche aarde is vol van Zijne heerlijkheid I De posten der drempels trilden van dat geroep en het huis werd met rook gevuld (Is. VI-1-4). Met dit visioeu open baarde God ons Zijne heiligheid. God, oneindig volmaakt, bemint nood zakelijk' Zichzelven, als het hoogste Goed met oneindige liefde. Allee, wat huiten Hem bestaat, heeft Hij geschapen tot eigen verheerlijking. Daarom gaat de lief de van God vanzelf' uit naar de sühepsiele» naarmate zij' Zijn oneindige volmaaktheid weerspiegelen voor zooverre Hij het goede, de deugid weerspiegeling; van eigen wezen ziet in al wat buiten Hem» bestaat. Evenzoo móet Hij noodzakelijk) naten, alles wat met die oneindige, vol maaktheid strijdt, n.l. de zonde. „De Heer heelt de, rechtvaardige lief." (Ps. 145-8). „Een gruwel is voor den Heer de weg van den goddelooze." (Pis. 15-9). God kan derhalve niet onverslehiHig zijn voor de deugd of ondeugd en wil dat ook wij heilig zijn. Wieest heilig, omdat Ik heilig ben (Lev. XI-41). Hij heeft ons uitverkoren opdat wij heilig en onbesmet zouden zijn voor zijn aanschijn (Eph. 1-4). Dit is de wil van God, uwe heiligma king (I Thes. IV-3). Het geheele plan van onze heiligmaking kan tot deze drie hoofdtrekken herleid worden. Ten eersteGod wil ons. Zijne heiligma king mededeelen (Eph. 1-4). Ten tweedeDeze heiligheid zal bestaan in een leven van aangenomen Zomen, leven waarvan de genade de oorsprong en het bovennatuurlijk kenmerk) is (Bph. Ir5, II Petr. 1,-4). Ten derde: Dit onuitsprekelijke myste- hebben gemaakt en het zal mij zeer aan genaam zijn, wanneer u ons tussehembeide ■eens wilt komen bezoeklem." „Heel graag", antwoordde Louis-, dia zich eveneens tot den hleer Reichmann voelde aangietrokken, niet alleen omdat hij Selma's vader wasi, mjaar door een sympathie, welke ons. bij een eerste kennis making reeds dadelijk doet gevoelen, dat wij een geestverwant hebben 'gevonden. De heer Reichmann scheen hietoi toe een man te zijn met een rijken, ontwik kelden geest, mlet wilen hief een genot moet zijn, van gedachten te wisselen en ver trouwelijk om' te gaan, zoodat hij niets liever wensehte dan de kjennia mlet hem» voort te zetten. Toch besloot hij vooreerst geen gevolg te geven aan de uitnoodigimg yam den heer Reichmann, daar hij zeer goed be greep, dat het niet hij één bezoek zou blijven. Dit kwam hem» niet wemsidhelijk voor met het oog op zijne liefde Voor Helma, die niet gevoed, maar met allo kracht onderdrukt moest worden, hetgeen niet anders kon geschieden, dan door haar hijzijn zooveel mogelijk te venmïjlden. Hij had opzettelijk niet met haar ge sproken, haar slechts beleefd gjegroet, naar hare gezondheid gevraagd en hlet vierder onderhoud aam Adolf overgelaten, opdat de toovermacht van haar beminnelijke per- rie vindt Zijn verwezenlijking slechts door Christus Jezus; in lander» glorjae Ejus tot lof van Gods glorie (Eph. 1-12). Goes C. VIS, Rector. Een ernstige waarschuwing van de R.-K. Emigratie-Ver«enigjng. De R.-K. Kmigratie-Yeroemgjng; ver zoekt ons plaatsing van het volgende: Men zal zich misschien nog herinneren, dat onze Vereenigingl in Maart vam dit jaar eene, zij het dan eenigszinsi bedekte waarschuwing in de pers heeft geplaatst tegen het plan „tot stichting eener R.-K. Nederlandsche parochie te Plumas, (Mani toba) in Canada", zooals het heette. Van dit plan waA de heer jCbrnelisi Cox de promotor, terwijl di-en^ broeder Rev. Wil liam! Cox aangeweizen wax .om alsi pastoor der nieuwe parochie óp te treden. De R.-K. Emigratie-Vereeniging;had destijds, na van verschillende zijden in lichtingen te hebben ingewonnen, niet den indruk kunnen klrijgeu, dat dit plan be hoorlijke edonom'ischo vooruitzichten open de en heeft zich daarom! geheel en, al af zijdig gehouden van deze onderneming. Thans meent zij echter in geweten ver plicht te zijn hare tijdelijk© houding ta laten varen en een ernstig woord van waarschuwing te laten hooren. Immers uit nauwkeurige bestudeering dezer zaak en uit talrijke hierover, inge komen inlichtingen is haar thansi gebleken1, dat men hier te doen heeft met een ge wone zakelijke dus absoluut niet be- langelooze onderneming tot het werven van emigranten, een „real estate busi ness" en wel en dit maakt deZel zaak bijzonder onsympathiek onder religi euze vlag. Onder de leuze „stichting eener Katho lieke Nederlandsche parochie' in Canada" heeft de heer Cornelia Cox in het voorjaar, 1928 ten slotte 4 gezinnen ein 23 angshuw den in totaal 48 personen aangewor pen om met hem naar Plumas te trekken, Hoe weinig vertrouwen de Canadeieöche Regeering zelf in dit kolonisatieplan had, blijkt wel uit het feit, dat Zij deze men schen slechts in Canada wilde toelaten op voorwaarde, dat de Canadeeswh© Nationale Spoorwegen voor hunne plaatsing zouden zorgen, voor zoover de plaatsing te Plu mas niet mógelijk' zou zijn of' den betrok kenen niet zou voldoen. De 4 gezinnen alsmede «enige on|sjehuw- de emigranten, hebben zich ten slotte te Plumas gevestigd en daar onmiddellijk -grond aangekocht van de Great West Life Insurance Company - 'de verzeket- ringsmaatschappij, die achter heel deza zaak stond en staat. De rest der emigran ten is zonder voldoenden waarborg Voor Veilig-stelling hunner godsdienstige belan gen links en rechts verspreid geplaatst, naar ons isi verzekerd, verschillenden zelfs door eene Gereformeerde Kolonisatieverieie- niging. Daarenboven zouden er vol gens de laatste berichten nog «enigen die zich aanvankelijk te Plumte gevestigd hadden, van daar weer zijn weggetrokken. En ten slotte blijkt ook' Rev. William! Cox! reeds weer uit Plumas- te zijn vertrokken en te zijn teruggekeerd naar Zuid-Frank rijk', waar hij het vorige jaar; een Fran sdie parochie bestuurde! Uit dit alles blijkt duidelijk, dat men hier te doen heeft met een onderneming op gewonen zakelijken grondslag d. w. z. met ]jet doel geld te verdienen- aan plaat sing van emigranten en dat er met da Teligïeuze vlag is gezwaaid om! desi ta gemakkelijker Katholieke menseben te krijgen. En hiertegen protesteert onzó Vereeniging met de grootste Verontwaar diging. De „stichting eener Katholieke Neder landsche parochie te Plumas" is daar enboven nog algezien van het misbruik maken van het godsdienstig Cachet een kolonisatie-onderneming op totaal ondeug delijken grondslag, althans beschouwd van de zijde van den emigrant. Deze toch moet hij vestiging onmiddellijk land kno pen, land, waarvan hij de kwaliteit niet zoo maar terstond kan beoordeelen en waarvan hij de waarde dus ook! absoluut niet kan schatten. Daarenboven kent de soonlijkheid hem niet ontrouw zou m'aken aan het voornemen, dat hij terwille van zijn vriend zie»h tot plicht rekende ta vol brengen. Toen de familie Reichmann des avonds' aan het souper Zat, zei mijnheer, dat hij zelden iemand ontmoet had, die op het eerste gezicht zulk aen gunstiglen indruk maakte, die zoo beschaafd en ontwikkeld was, zulk een edel hart en degelijke het ginselen scheen te belatten als de jonge van Rbenen. Mevrouw .beweerde, dat zij volstrekt niet zeggen kon, het zoo bijzonder met dien meneer van Rheaen op te hebben; hij kon je met zijn Zwarte, doordringende oogen aankijken, alsof hij je geheimste -gedachten wou lezen en daar hield 'zij niet van zij vond Adolf oneindig veel aardiger. Selma zei nietó en toen haar mamla vroeg, hoe 'zij er over dacht, antwoordde zijdat zij niet over iemand kon oordeelan, dien zij pas tweemaal ontmóet had. De jonge van Rhenen ontving intu§- :schen door Adolf gedurig aanmaningen, waarom hij zijn beloifta piet hield, en hij verontschuldigde zich telkens met te Zeg gen dat hij geen tijd had om: bezoeken af te leggen, zoodat hij op zeikeren dag etene uitnoodiging ontving, imet Adolf „en fa,- ttnalie" te komen theedrinken. nieuw-aangekomene niets van al wat hij kennen moest, vooraleer hij ,e|en eigen be drijf zou mogen opnemen, noch de wetten en gebruiken van Canada nodh de manier van werken, noch de handalsusances. Het gevaar, dat hij door zijn onkunde Huur leergeld anöet betalen en het kleine ka pitaaltje, dat hij qn'eebrengt, tot dyi laat- sten cent zal verliezen, is dus bijzonder groot. De ©enigen, die uit deze en dergelijke transacties een althans oogenblikkelijk! voordeel trekken ,zijn de landbezittende maatschappijen en de tusschenpensonen. Uit berichten, hij onze Vereeniging inge komen blijkt, dat da heer Cornelis Cox weer naar Nederland is gekomen, om te pogen opnieuw een gr.oe® Nederlandswhe Katholieken naar 'Canada over te brengen. Het schijnt, dat hij 'thans: vooral in da provincies Gelderland, Overijssel tn Dim- burg emigranten wil gaan werven. Het bovenstaande moge daanom een ern stige waarschuwing zijn voor allen ,die mogelijk reeds met den heter C<£t ip ver binding zijn getreden en die ta eenigler tijd 'door hem- zullen worden aangezocht om» zich bij de door hem over te brengen' groep aan te sluiten. zijn pijnlijk en duren lang omdat de huid vernield is. Akkers Kloosterbalsem er op verdrijft dadelijk de pijn, doet de blaren verdwijnen en ge houdt geen litteekens. „Geen goud zoo goed" De 11 au ze in het bisdom» Haarlem'. Boo'f dbestuur'sver g a deling. Dez'e week vergaderde het Hoofdbe stuur van de Hanz»e in hetBisdom Haar lem'. Het béstuur van den Ned. R.-K. Mid denstandsbond heeft momenteel in studie de vraag, wat gedaan kan worden ter be vordering van de contante betaling. Bet hoofdbestuur is van meening, dat het moeilijk is in het algemeen aan geven, welke middilen dienstig zijn tot 'bevorde ring Van öontante betaling. MeU kan .alleen de plaatselijke afdeelingen, en vooral da vakgroepen, aniimeeren omi, ieder op eigen terrein, het bereikbar® na te streven. In verband mfet de a.s: behandeling van het onderwerp in dén Middenshau'dpraaid werd een uitvoerig© bespreking gewijd aan de nieuwe ontwerp-tarieveu voor den lotfclen en imtexlocalen RijkstelefoondieUst. H'et hoofdbestuur is Van meening, dat het voorgestelde tarief voor den iodalen telefoondienst neerkomt op; een aanzie11- lijkê verzwaring van lasten voor die tak ken van handel en bedrijf, die Veel' tele foongesprekken hebben aan t« vragen. Voor de bevórdéring Van de toepassing der telefonie onder de wfidnig-spTekers heeft het tarief bovendien slechjs geringe beteokenis. Wel zhllen onder de voorge stelde regïjüng velen er eerdér toé over gaan, een telefoontoestel' aan te schaffen om opgelbeld te kunnen worden. Maar de kosten van het aanvragen van gesprekken zijn, zoowel voor weinig- ej!s voor, veel sprekers veel te hoog gesteld'. Besloten werd van deze bezwaren kennis te geven aan die ivertegénwooxcli|g|ing v.an den Katih!. Middenstand' in dfen Mid- denstandsraad. Besproken werd de agenda voor de bin- aenkort te houden Vergadering Van dag. besturen der afdeelingen (voorzitersver- gademng). inz!ake het op den Centralen Raad ter sprake gebrachte euvel vau het z!g. („win keliertje spilen" door personeel van ban ken en andere instellingen werd besloten, te trachten deze kwestie aan de orde te stellen in de Cominissie van Overleg uit de drie nationale mdddenstandHbondeU en het daarheen te leiden,, dat door dte natio- nalo organisaties tegen het euvel wordt opgetreden !bij de organisaties van gfoót- werkgevers. Zonder onbeleefd te zijn, kon hij dit maal onmogelijk bedanken en dat hij dit niet kon, vervulde heim) ondanks alles met eene geheimia vneugide. Het flpept hem ontzaggelijk, dat het genoegen, miet eien aangenaam ontwikkeld memsrih als d© haer Reichmann om te gaan, werd verduisterd door eene schaduwt, die zich alsi 't ware, tussichen eene intieme verhouding mét de familie indrong. Dja beide vrienden bteigavten zich op den bestemden avond naar de woning van de» heer Reichmann, waar zij izeer hartelijk werden ontvangen «n men Louis .algetolee» beknorde, omdat hij zoo slecht woord had gehouden. „Och, ik heb zoo weinig tijd, het is altijd zoo druk op 't kantoor, andera waa ik wel eens gekomen," verontselhiuldigdle deze zich. „O, als mien wil, kan men wel tijd voor iets vinden." zei mevrouw op ta melijk vinnigen toon en men kennelijk! op zet opi hem te doen gevoelen, dat hij on beleefd was gewaeert, hetwelk zij hem! zeer kwalijk nam. Mijnheer van Rhenen kan toch niet van zijn kantoor wegloopen, en 's avonds zijn wij zoo dikwijls uit," sprak ÏSeljna vergoelijkend, ten einde het onvriendelijk gezegde van haar mjamia «en wiednigi te verzachten. IntusscJhen kan ook plaatsêlijk tegeif de misbruiken, die het „winkeliertje spe len aankleven, worden geageerd. De verdeeling van de fundties in het hoofdbestuur vond plaats op dezelfde ma aier als vorige jaren. Ook in da samen stelling der Comm. van Toezicht vooij het Centraal Bureau en van da ivordera afgevaardigingen en delegaties werd voor als in 1927. t j i De Ka t'holieke'kerk in Zweden. 't Volgend jaar, in 1929, zal dé Kerk in Zweden haar 11 OOsten srichtingsd'ag kunnen vieren, want reeds jp. £29 plantte Sint Ansgarjus daar het Kruis. Maar .nieti alleen het Frankerland leverd!® zijn ge loofsboden, |0ok Diuitschland en Engtlandl zonden hun Apostelen uit ter verovering) dezer hejdensdhe wereld. Menigeen onder,, dez© baanbrekers maakte de kerstening vruchtbaar door zijn bloed. Met den doodl van den heiligen koning. Erik fu' ,1160! kan men het lange tijdperk va» (grond vesting en strijd aks! afgesloten .beschou wen, Ook na de middeleeuwen waren ,de; kerkelijke toestanden in Zweden over 'ti algemeen zoo góed, dat de LutherSdh© be weging hier niet ontstaan kon als protest tegpn kerkelijk verval'. De ware reden! Van de voorgewende kerkhervorming waa de hebzucht van koning Gustaajfj I ijen de» adel, die een gemakkelijk mdddtjl! zagen .oinj zich de rijke kerkgoedexen to© tie. eigenen. In 1593 werd het katholiek© geïoof radi- claal uitgeroeid. De harde wetsbepaLingeml teg.eu de KathoRekêu werden eerst in 1783 ©enigszins verzacht. Toch waren de moeilijkheden nog, zoo buitengewoon groot, dat de eerste miissie- oversten, ondanks hun apositoJis'chen ijver, slechts weinigen kónden bereiken. Pas iBj 1837 kónden de katholieken de fundamen ten leggen van een eerste kerkgebouw in! Zweden, n.l. de St .EugeniakexË te Stock holm. Nog in 1858 werden er jztes vrou wen uit 't land verbannen, olmdat (zie katho liek waren geworden. Gelukkig werde» het jaar daarop de ergste stralflbepalingen! tegen de katholieken opgeheven,, ofschpon er nog tal van overblijfselen - der oude anti-katholieke wetgeving) bestaan. En «elf's werden er in .1911 nog( Inieuwe bij gevoegd. I i T.usschen de jaren 18.60 en 1911 hadden de Katholieke kerkgemeenten evenals dó L.uthersche, hjet recht haar eigen wettelijk erkende kerkregisters te honden. Sind^ 1.911 is dit afgeschaft. .Wjanneer in (Zweden een Katholiek, zelfs een Katholiek pries ter;, een bewijs noodig heeft Voor leien ver huizing of een pas Voor ©ent ibuitenland- sche reis. dan móet hij bij' ,de Luthiërschél geestelijken, in wier boekeu hij volgena de Zweedsche wet staat ingeschreven, een •bewijs vian goed gedrag gaan halen. Wil een. KathoHek huwen, dan móet hjj ihfeU bewijs vian ongehuwden staat hij1 de» Luthers'chen pastoor bpien. Bet Voorge nomen huwelijk, ook tusschen Ka.tihlolieben, moet drieméal in de Luthersdhe kerk wor den afgekondigd. Zoo is het den Katholie ken priester bijna onmógelijk, te achter halen of er zich katholieken i» h'et landl vestigen. Een .andere wet verplicht dei Katholiekén belasting te bétalen aan d» Luthersdhe geestelijken en de Luthjerséh'e kelk. Wil iemand de Zweedsche kerk ver laten, dan mjoet hij tweemlaal', mét een tus-- Kchenruimte van twee m'aaiiden aan deW Luthersdhen pastoor zijn wensieh| te ken nen geven, opdat deizten dien „verdwaaldte.'1! kunne vermanen. De Katholieke Klerk m'ag geen grond- of andere eigendomlmlen bezitten. Kloosters en orden zijn „staatsgevaarlijk", en dust verboden. Er bestaan echter vooruitzich ten dat in dez'e toestanden vterbetexingeOj zullen intreden. Al heeft Zweden de Ka-tholiekéi Kerlt! verlaten, de Moederkerk verliet Zweden niet. Want zélfs in da donkerste jijde» vond het H. Sacrament nog altijd' een schuilplaats in het gezantSchlapsgebouw der gToote Katholieke mogendheden ia Stockholm'. Moge de EuckaristiiSc!h|p zon eenmaal het 'middelpunt Zijn, waarom! zidhf het koude Zweden komt warmén! „En wat zijn wil betreft, nu. daar. ka» jk van meepraten," voegde Adolf er nog bij, om' de wolk van misnoegen, die boven het hoofd van zijn vriend hiing, ta doe» afdrijven. „Hij heeft mé herhaald© mlale» verzekerd, hoeveel genoegen hom! da ken nismaking met de familie heeft gedaan J het spreekt dusi van Zelf, dat, als hij) bail kunnen kopi'en, hij het wel gedaan zo» hebben." Wanneer iemand iets verbergt ien nauw keurig op ziju woorden en blikken móet; passen om1 niet te verraden, wat er in hean| omgaat, doet hij zich zelden op zijn vooii- deeligst voor; zoo maakte Louis dit keen niet half zulk een gunstiglen indruk al» de vroolijke, prettige Adolf, die allen aa» 't larfien bracht en .zboals gewoonlijk d»a iriel van de conversatie was, die wel niletl door belangrijkheid of geestigheid uibmjun- te, maar toch niet zoo onbeduidend was, dat de heer des huizes», die een afkeer hadl van flauwe gesprekken, er zich aan «5gta- ren kon. ^Hij lachte «mus; hartelijk om) de dwaza uitvallen van Adolf en maakte de opmer king, dat hij zeker niet veel tegenspoed of verdriet in zijn leven gekend had. „Nee» dat mag u wel zeggen; het ia hem altijd mcegeloopen, niet waar Adolf, op jou heeft het leed dezer aarde geen vat?" zej.'Louis. (Wprdt vervolgd.) Hfl

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1928 | | pagina 5